Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 16 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 27 maj 2009 - 07:30

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Yep - Settings ;-)

Testade detta och det funkade tyvärr inte. Väldigt skumt.
Funderar på att installera om FW. Kör med BadEIP firmware. Går tillbaka till Orginal FW och testar.

Postad 27 maj 2009 - 08:36

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Alltså har den en förstärkare i sig, så det är samma kabel som en usb med boost eller?

Ja, om du hade klickat på länkarna så hade du sett det.
Aktiv USB2 förlängning 5 meter

För att kunna dra längre USB 2.0-kablar än 5 meter, krävs en förstärkare tex. en hubb eller en aktiv förlängningskabel.

Postad 27 maj 2009 - 15:10

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0

Tackar, frågan är hur bra 12m är. Det jag ska använda denna kabel till är att föra över filer från datorn till tvixen. Eftersom det är en digital kabel så lär den väl inte tappa någon hastighet?

Ska du ha så långa kablar rekomenderar jag en nätverkskabel som dessutom är mycket snabbare.

Postad 28 maj 2009 - 06:35

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Ska du ha så långa kablar rekomenderar jag en nätverkskabel som dessutom är mycket snabbare.

Det är möjligt att nätverkskabel kan vara snabbare men att köra TVIX över nätverk går betydligt långsammare än över USB.

Postad 28 maj 2009 - 06:49

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Det är möjligt att nätverkskabel kan vara snabbare men att köra TVIX över nätverk går betydligt långsammare än över USB.

Inte helt sant, beror lite på det där. Tvixen i ett snabbt och bra gigabitnät där servern har snabba diskar är inget jag lyckats finna som långsammare än USB. (kör NFS när jag ser HD-material, SMB duger för MP3 och sånt)

Postad 28 maj 2009 - 07:50

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Inte helt sant, beror lite på det där. Tvixen i ett snabbt och bra gigabitnät där servern har snabba diskar är inget jag lyckats finna som långsammare än USB. (kör NFS när jag ser HD-material, SMB duger för MP3 och sånt)

Jag håller fortfarande inte med. Det gör ingen nämnvärd skillnad om du använder TVIX i Gigabitnät eller 100 Mbps nät. Även om man har Gigabitnät kommer inte TVIX upp i högre hastigheter än cirka 50-60 Mbps.

Om man vill kopiera filer mellan TVIX och en dator är USB snabbare. Däremot går det ganska långsamt om man kopierar filer till/från diskar som är USB-kopplade till TVIX.

Jag håller däremot med dig om att det bra att titta på HD-material på TVIX i nätverk. Jag har bara 100 Mbps och gammalt järn rakt igenom men kan utan problem köra HD-material som använder 25 Mbps.

Postad 28 maj 2009 - 15:30

Unregisteredf8219770
  • Unregisteredf8219770
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Hur får man fullskärm på sina filmer på denna maskin?. Jag har lagt in alla mina Musik-DVDs på Tvixen och den ända bildformat jag får ut är 4:3 när jag vill ha 16:9 eller fullskärm och det är väldigt irriterande.Jag hoppas att det finns en lösning på problemet annars blir jag väldigt missnöjd på Tvixen.

OM du inte har testat att trycka på tv out knappen på dosan så ska du nog se att du kan ända det leet...

Postad 31 maj 2009 - 20:06

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hej,

Försöker uppgrader till FW 99.3.85, men under själva uppgraderingen så hänger den sig bara.
Den har tagit bort den gamla FW och så står den på "Upgrade complete" 0%. Och kommer inte vidare.
Någon som råkat ut för detta tidigare?
Hur ska jag göra? Törs jag boota om, eller vad händer då?

Tacksam för svar.

Postad 31 maj 2009 - 20:21

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Hej,

Försöker uppgrader till FW 99.3.85, men under själva uppgraderingen så hänger den sig bara.
Den har tagit bort den gamla FW och så står den på "Upgrade complete" 0%. Och kommer inte vidare.
Någon som råkat ut för detta tidigare?
Hur ska jag göra? Törs jag boota om, eller vad händer då?

Tacksam för svar.

bootade om och då sa den är den var upgraderad och klar. Skumt.
Nu till mitt problem och varför jag uppgraderade.
Har Tvixen inställd på Digitalt ljud och HDMI pass-Through. Men det kommer inget ljud när jag kollar på film.
Ställer in DTS i filmen, och när jag kollar på min receiver HK AVR255, så står det att Audio from Source är PCM.
Vad gör jag för fel?
Detta har fungerat klockrent förrut. Vill ju inte köra analogt ljud.

Tacksam för svar.

Postad 02 juni 2009 - 21:45

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
PCM är inte analogt!
http://en.wikipedia....code_modulation

Du kan välja om du vill få ut ljudet för DTS mha PCM eller DTS kodat om du ändrar output från PCM till DIGITAL.
I PCM har Tvixen kodat av DTS komprimeringen åt dig, i DTS skickas den kodad och din Förstärkare dekodar den åt dig ist.

Redigerat av Unregisteredd03b0983, 02 juni 2009 - 21:51.

Postad 03 juni 2009 - 12:00

Humbucker
  • Humbucker
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag börjar bli trött på att använda min laptop och milslånga HDMI-sladdar tvärs över vardagsrummet för att spela upp film på min TV, och funderar därför på att införskaffa en M6500A för att spela upp lite 720p, 1080 m.m.

När jag kopplar min laptop till TV'n, så ställer jag alltid in HZ'en på grafikkortet på 50hz, för att sedan justera 23.978 fps-filmer till 25fps med hjälp av ReClock, för att få en jämn och fin utsignal som matchar TV'n.

Nu är min fråga alltså om denna TViX ställer in sådant automatiskt, eller finns det inställningar för det? Min TV stödjer endast 50 respt 60 hz, och filmer (som i princip alltid är 23.978 fps) blir hackiga om jag inte kan speeda upp/speeda ner filmen med hjälp av just ReClock.

Postad 03 juni 2009 - 14:18

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Nu är min fråga alltså om denna TViX ställer in sådant automatiskt, eller finns det inställningar för det? Min TV stödjer endast 50 respt 60 hz, och filmer (som i princip alltid är 23.978 fps) blir hackiga om jag inte kan speeda upp/speeda ner filmen med hjälp av just ReClock.

Bäst flyt får du i 1080p filmer om du har en tv som klarar 24 Hz, för då klarar TViXen av att skicka filmen som den är lagrad.

I lägre upplösningar vet jag faktiskt inte hur TViXen hanterar frekvensproblematiken men jag tycker iaf att det är hackfritt på min tv (50/60 Hz). Någon annan som minns exakt hur TViXen gör?

Postad 03 juni 2009 - 14:44

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

PCM är inte analogt!

Du kan välja om du vill få ut ljudet för DTS mha PCM eller DTS kodat om du ändrar output från PCM till DIGITAL.
I PCM har Tvixen kodat av DTS komprimeringen åt dig, i DTS skickas den kodad och din Förstärkare dekodar den åt dig ist.

Mer korrekt kanske vore att säga, om Tvixen får en DTS-kodad signal från en fil. Kan den avkoda detta och skicka PCM till en stärkare utan stöd för DTS (som kan ta emot PCM).

Annars kan den låta bli att koda av det och skickar orörd DTS-signal.

Jag börjar bli trött på att använda min laptop och milslånga HDMI-sladdar tvärs över vardagsrummet för att spela upp film på min TV, och funderar därför på att införskaffa en M6500A för att spela upp lite 720p, 1080 m.m.

När jag kopplar min laptop till TV'n, så ställer jag alltid in HZ'en på grafikkortet på 50hz, för att sedan justera 23.978 fps-filmer till 25fps med hjälp av ReClock, för att få en jämn och fin utsignal som matchar TV'n.

Tvixen tillåter i inställningarna dig att antingen välja Auto (då känner den av vid HDMI-handskakningen).
Eller så kan du välja att den kör 50hz eller 60hz eller 24hz.

Har du en förstärkare med HDMI bör även den klara ta emot 24hz till exempel och kan även den köra pulldown eller dylikt och skicka precis den hz som din tv vill ha.

Postad 03 juni 2009 - 19:17

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

PCM är inte analogt!

Men jag har ställt in att Tvixen ska skicka Digitalt ljud. Ser ingenstans i inställningar om att välja PCM eller DTS, vart gör man det?
Men spelar ingen roll, för när jag starta upp Tvixen idag, så funkade det klockrent. Drog igång en film och då står det Dolby Digital i Receivern. Så nu funkar det som det ska.

Det jag menade med att jag inte vill köra analogt var att det enda sättet att få ljud från tvixen var att ställa in att ljudet ut från Tvixen skulle vara Analogt. Kanske uttryckte mig slarvigt.

Postad 04 juni 2009 - 11:09

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
En nyfiken liten fråga bara....
Jag har haft min 6500 sedan första dagen den fanns i butik. Aldrig haft några problem och är en otroligt nöjd TViX-ägare.
Jag har kört fw 1.2.52 sedan den släpptes (vilket väl nu måste vara iaf. över ett år sedan), min fundering är nu, finns det NÅGON funktion i nyare firmwares som kan motivera en "uppgradering"?
Jag har som sagt inte det minsta problem idag med vare sig musik eller 1080p film.

Postad 04 juni 2009 - 15:02

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

En nyfiken liten fråga bara....
Jag har haft min 6500 sedan första dagen den fanns i butik. Aldrig haft några problem och är en otroligt nöjd TViX-ägare.
Jag har kört fw 1.2.52 sedan den släpptes (vilket väl nu måste vara iaf. över ett år sedan), min fundering är nu, finns det NÅGON funktion i nyare firmwares som kan motivera en "uppgradering"?
Jag har som sagt inte det minsta problem idag med vare sig musik eller 1080p film.

Då är vi 2 stycken väldigt nöjda tvix-ägare.
Nej jag ser ingen vits med att uppgradera, jo om du skall börja köra rena bluray kopior då e det bättre att köra en uppgradering för då får du ut dts hd-ma 7.1 ljud.
Jag har provat bara för att få ljud i alla mina högtalare, men jag gick tillbaka igen och kör x264 filer i stället, mindre problem :-)

Lycka till
/P

Postad 06 juni 2009 - 08:14

Unregistereddbbd14ec
  • Unregistereddbbd14ec
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag börjar blir trött på att jag inte kan se NÅGON ISO/IMG fil utan att det börjar hacka när man slår på textning!!! Finns det något bot på detta problem? Jag kör 1.3.110 betan.

MVH
Thomas

Postad 06 juni 2009 - 10:29

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0
Tycker det är positivt att det kommit två stycken F/W på ganska kort tid (speciellt för att vara DviCo) den senaste tiden. Det lovar gott!

DviCo sade nyligen i en intervju med Hi-Jack att de äntligen(!) fått till ett stabilt och bra utvecklings-team som kan ta tag i alla de problem som eneheten lider av. Gött kött och gött mos verkligen :)

Postad 08 juni 2009 - 21:43

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Hello!

Fråga angående BD. Jag kör nu Blu-ray 1080p via TViXen på min LG 50" PS6000. Bilden/de nya HD-ljuden är riktigt bra. Däremot funderar jag på hur stor är skillnaden mot en fristående BD-spelare i låt oss säga 4 000 kronorsklassen. Kan TViXen jämföras med en sådan fristående apparat eller är den fristående BD-spelaren klart bättre än TViXen?

Tacksam för era synpunkter!

Mvh. Stefan

Postad 09 juni 2009 - 10:56

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Tycker det är positivt att det kommit två stycken F/W på ganska kort tid (speciellt för att vara DviCo) den senaste tiden. Det lovar gott!

DviCo sade nyligen i en intervju med Hi-Jack att de äntligen(!) fått till ett stabilt och bra utvecklings-team som kan ta tag i alla de problem som eneheten lider av. Gött kött och gött mos verkligen :)

Ytterligare ny beta firmware 1.3.132, verkar som man numera skippat 99.3.xxx spåret och inkluderat BDLite i samma..senaste

Postad 09 juni 2009 - 16:32

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
99.3.111 supportrar Bluray-ISO filer och Bluray menyer det gör inte 1.3.132.

Official DviCo Discussion: Firmware 1.3.132 (Blu-Ray)

This is a beta version which supports Universal Jukebox (including BDMV structure) function. The beta version of TVIX software is not fully tested and supported when you have a problem. If you are interest in this new function with possible bugs, feel free to download and try. As you know, you can go back to the original firmware anytime you want.

http://demod.dvico.c...x00_1.3.132.zip

Supporting HDMV files (UJukebox function)

1. The main feature of this firmware is to select a certain audio track or subtitle out of several sorts of those when playing HDMV structured files stored in the HDD.
2. This version of firmware doesn't support all functions of ‘BDMV’ folder, especially the files with profile 1.1 and 2.0 due to the limitation of the hardware.
3. The folder structure should be the same as the original one, otherwise TViX doesn’t playback your HDMV files properly, protected files and the files with HDMV region code either.
4. The ‘Popup Menu’ when pressing the ‘Menu’ button of the remote control while watching HDMV files is either original graphic menu that the title supports or simple menu that Dvico made.
5. There are two ways to playback HDMV files
A. In case that you set the ‘Smart Navigation’ to ‘Smart’ in the TViX Setup Page, HDMV files automatically playback with selecting the main folder.
B. In case that you set the ‘Smart Navigation’ to ‘Normal’ in the TViX Setup Page, you need to select ‘index.bdmv’ files in the HDMV folder.
6. Possible to add the subtitle that HDMV files doesn't’t have.
A. If you want this additional subtitle to be default one, put the file on the same folder index.bdmv located and name must be ‘index.xxx’, for example, index.smi.
B. Possible to change to the additional subtitle while watching by using the ‘Function’ button on the remote control.
7. To change a subtitle language to another one while watching, either press the ‘Menu’ button or the ‘Subtitle’ button on the remote control.
8. To change audio track, press the ‘Audio’ button on the remote control.
9. To go to another chapter, press’ |◀◀’ or ‘▶▶|’ on the remote control or you can press 'Go to' key on the remote.
10. You can use 100 times this version of firmware. The TViX automatically counts down from 100, but it counts one in spite of playing HDMV files 10 times unless you boot the TViX.

*** Possible to play HDMV structured files compressed by ISO format, but you’ve got to select the file even if setting the ‘Smart Navigation’ to ‘Smart’.

Setting the UJukebox Mode in the TViX Setup Page.

1. Set to the ‘Lite’.
Dvico simple menu pops up always.

2. Set to the ‘Basic’
The original graphic menu appears that the title supports. And Dvico simple menu pops up in case of the HDMV files with the menu TVIX don’t support.

HDMV files in IFO folder structure and ISO files.

Most HDMV files stored in IFO folder structure mainly consist of ‘BDMV’ and ‘Certificate’ folder. As explained above, there are two ways to playback the HDMV files, Smart Navigation and selecting index.bdmv. For stable performance, we recommend not to change the folder structure.
Files in ISO format must be selected to be played even if setting ‘Smart Navigation’ to ‘Smart’. ISO files may playback smoothly when played through the network.

Caution.

*** An HD audio receiver and HDMI 1.3 cable are necessary to playback HDMV files.
*** In the TViX Setup page, set the ‘Audio’ to ‘Digital’, ‘HDMI Audio’ to ‘On’, and ‘HD Audio Pass Through’ to ‘On’.
*** It may not work properly in case of no 1.3 HDMI cable, HDMI to DVI connection and analog video mode.
*** Playing HDMV files in public places is strictly prohibited due to the laws and regulations related with license.
*** We recommend to set the ‘Auto Switch’ in the TViX Setup page to either ‘NTSC/1080p24Hz’ or ‘NTSC/PAL/1080p24Hz’, otherwise the resolution of subtitle and menu may not be clear or vivid. It’s one of the hardware limitations.

Postad 09 juni 2009 - 17:30

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

99.3.111 supportrar Bluray-ISO filer och Bluray menyer det gör inte 1.3.132.

Well det står:
"*** Possible to play HDMV structured files compressed by ISO format, but you’ve got to select the file even if setting the ‘Smart Navigation’ to ‘Smart’.

...

HDMV files in IFO folder structure and ISO files.

Most HDMV files stored in IFO folder structure mainly consist of ‘BDMV’ and ‘Certificate’ folder. As explained above, there are two ways to playback the HDMV files, Smart Navigation and selecting index.bdmv. For stable performance, we recommend not to change the folder structure.
Files in ISO format must be selected to be played even if setting ‘Smart Navigation’ to ‘Smart’. ISO files may playback smoothly when played through the network."

Så jag tolkar det som att man kan spela Bluray ISO's med denna och att meny systemet är detsamma som i de gla 99.3.xx versionerna..

Postad 13 juni 2009 - 14:26

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Fantastiskt att de fortfarande inte klarat av att få till en firmware som kan spela MP3. Postad bildPostad bildPostad bild
Det måste väl ändå vara bland det lättaste att få till.

Postad 13 juni 2009 - 15:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Fantastiskt att de fortfarande inte klarat av att få till en firmware som kan spela MP3. Postad bildPostad bildPostad bild
Det måste väl ändå vara bland det lättaste att få till.

Tydligen är det inte så enkelt. Eller, tror du de medvetet tar fram mjukvaror som inte är fulländade för att de vill ha negativ feedback från kunder som till exempel dig? Eller, att de inte har löst det fullständigt med MP3-uppspelningen bara för att ######s med oss kunder?

Ditt inlägg visar på frustration, men är inte speciellt konstruktivt eller förstående. Inte heller någon annan mediaextendertillverkare har kunnat lösa det bättre än TViX än så länge tillsammans med samma funktioner totalt. Tycker du det är världelöst, sälj TViX:en och skaffa en HTPC istället. Gnällinlägg som det här av dig ger absolut ingenting.

Postad 13 juni 2009 - 15:36

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Tydligen är det inte så enkelt. Eller, tror du de medvetet tar fram mjukvaror som inte är fulländade för att de vill ha negativ feedback från kunder som till exempel dig? Eller, att de inte har löst det fullständigt med MP3-uppspelningen bara för att ######s med oss kunder?

Ditt inlägg visar på frustration, men är inte speciellt konstruktivt eller förstående. Inte heller någon annan mediaextendertillverkare har kunnat lösa det bättre än TViX än så länge tillsammans med samma funktioner totalt. Tycker du det är världelöst, sälj TViX:en och skaffa en HTPC istället. Gnällinlägg som det här av dig ger absolut ingenting.

Nä tydligen är det inte så enkelt för dem eftersom det tagit så lång tid nu och fortfarande ingen skillnad.
Vad det gäller gnäll så är detta första gången jag klagar på något överhuvudtaget vad det gäller Tvixen.
Jag har alltid tänkt positivt och att de löser det säkert snart men nu har man väntat väldigt lång tid på det som man tycker är en av grundfunktionerna i Tvixen så visst lite frustrerad blir man ju som du säger.

Personligen känns det som de fokuserar på fel saker ibland.
Vissa buggar som de fixar känns som väldigt ovanliga och som drabbar väldigt få.
Att spela upp musik är väl något som de flesta använder en mediaspelare till.
Jag börjar fundera på om de överhuvudtaget börjat titta på MP3-problemet.
Jag tycker inte Tvixen är värdelös och vill inte sälja den som du föreslår....tvärtom tycker jag Tvixen är kanon.
Men den vore komplett för mig om den klarade av att spela upp MP3 samtidigt som den har alla andra funktioner.
Jag kan inte annat än hoppas och fortsätta vänta på en lösning.

Postad 13 juni 2009 - 21:04

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Nä tydligen är det inte så enkelt för dem eftersom det tagit så lång tid nu och fortfarande ingen skillnad.
Vad det gäller gnäll så är detta första gången jag klagar på något överhuvudtaget vad det gäller Tvixen.
Jag har alltid tänkt positivt och att de löser det säkert snart men nu har man väntat väldigt lång tid på det som man tycker är en av grundfunktionerna i Tvixen så visst lite frustrerad blir man ju som du säger.

Personligen känns det som de fokuserar på fel saker ibland.
Vissa buggar som de fixar känns som väldigt ovanliga och som drabbar väldigt få.
Att spela upp musik är väl något som de flesta använder en mediaspelare till.
Jag börjar fundera på om de överhuvudtaget börjat titta på MP3-problemet.
Jag tycker inte Tvixen är värdelös och vill inte sälja den som du föreslår....tvärtom tycker jag Tvixen är kanon.
Men den vore komplett för mig om den klarade av att spela upp MP3 samtidigt som den har alla andra funktioner.
Jag kan inte annat än hoppas och fortsätta vänta på en lösning.

Jo, jag håller ju med dig, men jag har fått för mig att det har med Sigma Designs chip att göra. Det är ju inte som att TViX:en är ensam om just det här problemet så vitt jag har läst. Vad gäller lösningar så har ju DViCO till och med övergett mjukvaror och den SDK som Sigma Design levererar, när det gäller video, varför de istället har programmerat en egen motor för videosuppspelning, så de är ju kreativa. Men just MP3-uppspelning verkar vara svårt.

Jag delar din frustration, även om det kanske inte märktes, men jag är också helt övertygad om att de hade löst det om det nu var lätt. Tydligen är det bara svårt. Tyckte bara att inlägget gav sken om att de verkar vara slöa eller inkompetenta på DViCO - och det är de inte. :D

Håller också tummarna att de hittar en lösning på det och en del annat.

Postad 15 juni 2009 - 22:14

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Lätt eller svårt, så tycker man ju att ingen borde sälja en produkt som inte gör det den på pappret ska klara.
Visst kommer det alltid att finnas buggar och barnsjukdomar, men att det ska ta så här lååång tid att fixa är inte acceptabelt oavsett vad det beror på.

Postad 15 juni 2009 - 23:07

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Lätt eller svårt, så tycker man ju att ingen borde sälja en produkt som inte gör det den på pappret ska klara.
Visst kommer det alltid att finnas buggar och barnsjukdomar, men att det ska ta så här lååång tid att fixa är inte acceptabelt oavsett vad det beror på.

Nej, fast om man ska hårdra det, så står det väl ingenstans från DViCO:s sida att TViX:en SKA klara MP3-filer till 100 % som är av VBR-karaktär? Det står väl bara att den ska klara formatet MP3? Det går att tolka på olika sätt. Bara för att vissa DVD-spelare lanseras med att de klarar "DivX", så innebär det inte att DVD-spelaren klarar alla versioner någonsin, heller. Men jag förstår att vad du vill komma fram till. Som sagt, tydligen har det med chippet att göra och är tydligen inte helt lätt. Jag känner inte till någon annan som har löst det heller och som har flawless uppspelning.

Postad 16 juni 2009 - 11:34

Unregistered5c443e62
  • Unregistered5c443e62
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Någons om har något tips på vad man gör när GUI movie builder har gått ut?
Kör med Mac dator.

MVH Patrik

Postad 17 juni 2009 - 13:38

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Någons om har något tips på vad man gör när GUI movie builder har gått ut?
Kör med Mac dator.

MVH Patrik

Det brukar släppas en ny version med nytt slutdatum. Kolla deras hemsida. Brukar ta några dagar sen kommer en ny.

http://www.movieguibuilder.com/

Postad 17 juni 2009 - 13:53

Unregistered5c443e62
  • Unregistered5c443e62
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Det brukar släppas en ny version med nytt slutdatum. Kolla deras hemsida. Brukar ta några dagar sen kommer en ny.

http://www.movieguibuilder.com/

Har varit där och letat men jag hittar inget tyvärr ;)
Direkt länk vore kanon :) Mac eller PC går bra.

MVH Patrik

Postad 18 juni 2009 - 08:02

pwillow
  • pwillow
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Har varit där och letat men jag hittar inget tyvärr :P
Direkt länk vore kanon :D Mac eller PC går bra.

MVH Patrik

http://www.avsforum....ad.php?t=951350

Scolla ned lite så har du både Windows och Mac-versionerna.

Postad 18 juni 2009 - 22:14

ex0s
  • ex0s
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Vilken är den senaste stabila FW:n?

EDIT: En liten fråga till oxå?! Borde de inte kunna lägga till en funktion så man kan spela upp BD-skrivor via en USB enhet. DÅ vore ju enheten komplett!!

Redigerat av ex0s, 18 juni 2009 - 22:26.

Postad 19 juni 2009 - 17:50

Bungalow
  • Bungalow
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har en liten fråga inför inköp. Kan M-6500A spela upp iso filer med menyer osv eller kör den bara .vob filen så att säga?

Redigerat av Bungalow, 19 juni 2009 - 17:50.

Postad 19 juni 2009 - 19:05

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har en liten fråga inför inköp. Kan M-6500A spela upp iso filer med menyer osv eller kör den bara .vob filen så att säga?

6500 kan spela upp DVD ISO-filer med menyer och subtitles. Det jag är lite osäker på är vilken FW man behöver för att göra det. Jag har använt 1.3.65 och en del senare med ISO-filer men det är möjligt att det gick tidigare också.

Postad 20 juni 2009 - 22:40

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Ny fw släpptes den 18/6 på dvicos hemsida, 1.3.137 heter den.
Nån som testat om den är bra eller ska jag hålla kvar vid 1.2.52 som funkar bra men saknar tex hd ljud och bluray iso som jag egentligen vill ha ?

Postad 21 juni 2009 - 19:01

paradiset91
  • paradiset91
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Får inte igång webradio.
Från PC är det inga problem att hämta kanal från shoutcast.
Har testat att göra göra m3u och pls fil men inget funkar.
Både tvixen och PC:n sitter kopplade till en router.

Har jag bara otur att välja någon kanal som inte funkar, är det någon som har någon kanal som ni vet funkar??

Jag vet att det funkade i julas.
Någon som har någon ide?

Postad 22 juni 2009 - 13:53

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
Hej. Hoppas att jag kan få några råd från er.

Funderar på att införskaffa en TVIX så att jag kan göra mig av med lite skivor i mina hyllor.

1. - DVD. Om jag "digitaliserar" min filmsamling till hårddisk. Vilket fungerar bättre i TVIX. ISO eller öppen filstruktur ? Några svagheter/något som inte fungerar till 100% som man ska tänka på ?
2. - Musiksamling. (MP3 och FLAC) Några kända format som inte fungerar ? Några "standard buggar" som stör ?
3. - Blueray. Vilken firmware stöder BD och är den firmware så pass stabil så att även de "gamla" funktionerna fungerar som de ska ?
4. - Några speciella problem med MKV filer (med text) ?
5. - DivX och Xvid funkar som det ska ? (Textformat SUB och SRT)
6. - Fungerar TVIX generellt så pass bra(99% av standardanvädning) att man kan köpa en nu, eller ska man invänta nästa version (hårdvarumässigt) ?

Burken ska kopplas mot min förstärkare SONY STR-DA5300ES som hanterar de flesta ljudformaten på marknaden. HDMI 1.3. (Någon som har problem med denna förstärkare när en TVIX är inkopplad ??)
Ethernet nätverk finns och fungerar. (Netgear Router WPN824)

Tack på förhand.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 23 juni 2009 - 08:39.

Postad 22 juni 2009 - 18:42

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Tänkte bara redogöra för att alla mina problem tycks som bortblåsta och lösta de senaste två veckorna.

Enda förändringen jag gjort hemma rent hådvarumässigt har varit att ge servern/naset lite mer minne och en HDD ytterligare. Så "lasten" på den har väl minskat.

Och mjukvarumässigt har jag äntligen löst problemet att Tvixen inte kunde mounta NFS-sharet från servern om inte brandväggen var avstängd. (det är ju en rad portar som skall öppnas)
Men jag hade tydligen bommat att öppna en UDP-port, utan bara öppnat motsvarande på TCP.

Tvixen fungerar nu smärtfritt och jag har inte haft problem med en enda film som låst sig eller hackat/tvingat tvixen att boota om. Nu måste jag såklart testa lite mer, nästan bara spelat nya filmer. Men ändå ett par stycken.

Så ja, föregående fråga. Den fungerar riktigt bra, de finns förvisso billigare spelare på marknaden.
Kvalitet och snabbhet är dock något som är bra på denna. Om resten av utrustningen håller samma linje.
ISO fungerar bra vad jag testat, kör dock nästan inget DVD alls utan bara HD. Får kolla gamla inlägg och se vad folk tycker om DVD-iso.

Postad 23 juni 2009 - 19:44

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0

Ny fw släpptes den 18/6 på dvicos hemsida, 1.3.137 heter den.
Nån som testat om den är bra eller ska jag hålla kvar vid 1.2.52 som funkar bra men saknar tex hd ljud och bluray iso som jag egentligen vill ha ?

Jag fick bara hundra nya problem när jag uppgraderade. Så nu har jag tankat hem 1.2.52 igen. :(

Postad 23 juni 2009 - 20:58

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag fick bara hundra nya problem när jag uppgraderade. Så nu har jag tankat hem 1.2.52 igen. :(

DigitalTV fungerar inte 100% då bl.a. SVT kanal 1 och TV2 inte hittas längre :-(

Postad 23 juni 2009 - 21:55

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0
En sjukt skum grej är att när jag nedgraderat till gamla firmwaren igen så har jag kvar problemen jag hade med nya firmwaren! Haha.

Postad 24 juni 2009 - 16:11

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Undrar bara vad problemet är med att spela MP3or?

Min har funkat med alla mina MP3or och FLACar sedan dag 1. OK det har varit ett par stycken som jag inte gjort själv som inte funkat riktigt, dessa har dock varit väldigt skumt kodade och funkade inte i min telefon heller. I princip var det bara datorn som klarade av dem.

Likadant med DIVX, WMV och MKV inga problem med de som inte någon klåpare varit på och kladdat med inställningarna i kodningen. Har aldrig haft problem med att filmer hackat eller låst sig.

Jag bara tycker att det är lite mycket negativt snack om dessa funktioner här i tråden.

Det enda jag inte provat (och därför inte kan uttala mig om) är TV funktionen, som verkar vara kass.

Som jag sagt tidigare kör jag utan hårdisk i min och streamar allt över nätverket (trådat 10/100) från en Windows Home server eller från min Windows XP Pro PC. Även Shoutcast funkar utan problem (tar bara lite väl lång tid för TViXen att buffra innan den börjar spela) .

Postad 24 juni 2009 - 16:14

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Jag håller helt med dig och senaste FW med BD-stöd gör ju att man kollar BD-rippar med fulla menyer och utan strul

Postad 24 juni 2009 - 16:35

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Undrar bara vad problemet är med att spela MP3or?

Min har funkat med alla mina MP3or och FLACar sedan dag 1. OK det har varit ett par stycken som jag inte gjort själv som inte funkat riktigt, dessa har dock varit väldigt skumt kodade och funkade inte i min telefon heller. I princip var det bara datorn som klarade av dem.

Problemet jag har med MP3 är att majoriteten av alla MP3 bryts mitt i och sedan börjar nästa låt i listan spelas.
Det är väldigt få MP3 för mig som fungerar som de ska.
MP3-spelning fungerade bra i en väldigt tidig firmware...minns inte vilken.

Postad 24 juni 2009 - 19:21

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Problemet jag har med MP3 är att majoriteten av alla MP3 bryts mitt i och sedan börjar nästa låt i listan spelas.

Verkar skumt, det har hänt mig med 2 eller 3 MP3or under hela tiden jag har haft TViXen. Just nu kör jag med FW 1.3.74 F.

Kan man möjligen få tag i ett test exemplar av någon av dessa MP3or?

Postad 24 juni 2009 - 20:58

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

DigitalTV fungerar inte 100% då bl.a. SVT kanal 1 och TV2 inte hittas längre :-(

Om jag förstår dig rätt så har du tuner (T430?). Jag tillhör de få som har tuner i 6500. Jag har kört tunern en längre tid med 1.3.65 och den fungerade rätt så bra för mig.

Jag hade ett problem där den hittade alla kanaler utom de som låg i MUX1 (t.ex. SVT1 och SVT2). Jag vet inte vad det berodde på men misstänkte en stund att det kan ha att göra med att de ungefär samtidigt la in radiokanaler i MUX1. Problemet försvann lika snabbt som det kom och jag vet inte varför.

När jag hade problemet löste jag det genom att ladda in en tidig FW. Jag tror det var 1.1.44 men det kan också ha varit 1.1.32, jag gjorde kanalsökning och hittade kanalerna i MUX1, uppgraderade igen utan att göra kanalsökning och sedan fungerade SVT1, SVT2 och de andra kanalerna i MUX1. Jag gjorde det flera gånger så symptomen var konsekventa.

I samband med nedgradering från 1.3.137 kan det vara bra att först göra en factory reset och sedan göra nedgraderingen i safe mode. Jag har gått fram och tillbaka mellan olika vesrioner av FW och brukar alltid göra factory reset innan nedgradering och nedgraderar i safe mode.

/Göran

Redigerat av Goeran, 24 juni 2009 - 20:59.

Postad 25 juni 2009 - 08:13

markusp80
  • markusp80
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

En sjukt skum grej är att när jag nedgraderat till gamla firmwaren igen så har jag kvar problemen jag hade med nya firmwaren! Haha.

Är ny på denna sida!
Har haft min Tvix M-6500A i några månader nu. Det är ju ingen komplett mirakelmaskin som klarar alla format utan att blinka, fick jag lära mig! Har problem med vissa filmfiler vid uppspelning då vissa hackar och sen låser sig, vissa får Tvixen att reboota, vissa är inget ljud på osv. Det kan jag köpa, att den inte klarar av precis ALLT, men på sistone har majoriteten av filmerna jag testat inget ljud...

Jag har spenderat några timmar på att läsa i denna tråd, har uppdaterat FW med tre olika versioner. Mitt problem på sistone har som sagt varit att de flesta filmerna saknade ljud, alla de senaste jag provat. Mycket irriterande. Testade en rad uppdateringar och med slutledningsförmåga kom jag fram till en lösning som jag tänkte tipsa om.

Gjorde en Factory reset (håll inne Setup+Stop tills Tvixen startar om). Efter det funkade den bra för MINA syften. Som beskrivet i det citerade inlägget ovan så hjälpte ingen av FW-uppdateringarna, inte ens när jag gick bakåt i FW-versionerna. Har även läst att mp3 funkar bra för vissa, för andra inte. En del kollar bara film, en del kör trådlöst, en del kör digital-tv osv... I och med att folk använder sin Tvix till så skilda sker och på så olika sätt så får man kanske testa den FW som funkar bäst för sina behov. Vettigt?

En factory reset och en uppdatering till lämplig FW efter det tror jag kanske kan vara en simpel lösning för en del irriterande buggar. Ni som har problem och inte har testat det - GÖR DET! Jag kör nu FW 1.3.74 vilket går ypperligt för det jag gör, kollar på film. Har ingen intern HD utan kopplar en WD MyPassport USB-disk till Tvixen som jag fyller med film från datorn, funkar fint!

Läste i senaste FW-uppdateringen att det fortfarande är ett känt problem med digital output för AAC-ljud. Trodde det var detta som krånglade för mig men jag slutade att bry mig när jag kört en factory reset och det funkade som det skulle efter det. :lol:

Postad 25 juni 2009 - 09:54

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
I någon (några?) FW har jag märkt att ljudet kan krångla om man har Autoswitch=on
Jag kör alltid med NTSC och Autoswitch=off

/Göran

Postad 25 juni 2009 - 14:12

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Har du testat att koda om dom?

//BC

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.