Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 16 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 25 juni 2009 - 16:33

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Har du testat att koda om dom?

//BC

Ja det är så jag gör nu.
Börjar bara bli lite jobbigt att koda om hela tiden.
Det fungerade ju som sagt bra i en väldigt tidig firmware.

Postad 25 juni 2009 - 19:51

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1 363 inlägg
  • 0

Jag håller helt med dig och senaste FW med BD-stöd gör ju att man kollar BD-rippar med fulla menyer och utan strul

Vilken FW är detta? Ska ge mig in i leken och försöka uppdatera min uråldriga FW :) Vill testa full BD rip NU!

Ny fw släpptes den 18/6 på dvicos hemsida, 1.3.137 heter den.
Nån som testat om den är bra eller ska jag hålla kvar vid 1.2.52 som funkar bra men saknar tex hd ljud och bluray iso som jag egentligen vill ha ?

Klarar denna BD-rip?

3. - Blueray. Vilken firmware stöder BD och är den firmware så pass stabil så att även de "gamla" funktionerna fungerar som de ska ?

Fått reda på detta ännu? ;)

Redigerat av Mahti, 25 juni 2009 - 20:34.

Postad 25 juni 2009 - 20:46

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Att ha kvar en FW som inte klarar HD-ljud känns småknepigt.

Testa BDLite version 99.3.111 (supports BD ISO)

Postad 25 juni 2009 - 20:49

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1 363 inlägg
  • 0

Att ha kvar en FW som inte klarar HD-ljud känns småknepigt.

Testa BDLite version 99.3.111 (supports BD ISO)

svarade du på mitt inlägg? :)

Jag behöver inte en FW som inte klarar HD-ljud :S Vill bara ha den nyaste stabila FW som kalrar BD filer..

"1.3.137" - klarar denna BD?

Redigerat av Mahti, 25 juni 2009 - 20:53.

Postad 25 juni 2009 - 21:06

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Mig veterligt svarade jag på "Fått reda på detta ännu?" :)

Sen är ju BD-filer = HD-ljud ;)

Redigerat av Loo755, 25 juni 2009 - 21:08.

Postad 25 juni 2009 - 21:20

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

När jag hade problemet löste jag det genom att ladda in en tidig FW. Jag tror det var 1.1.44 men det kan också ha varit 1.1.32, jag gjorde kanalsökning och hittade kanalerna i MUX1, uppgraderade igen utan att göra kanalsökning och sedan fungerade SVT1, SVT2 och de andra kanalerna i MUX1. Jag gjorde det flera gånger så symptomen var konsekventa.

/Göran

Tack för infon Göran.
Körde in 1.1.44 och precis som du skrev så kom SVT kanalerna tillbaka.
Tyvärr så efter uppgradering till FW 1.3.137 gör denna en automatisk kanalscan när man första gången går in på HDTV :-(
/T

Postad 25 juni 2009 - 21:36

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1 363 inlägg
  • 0

Mig veterligt svarade jag på "Fått reda på detta ännu?" :)

Sen är ju BD-filer = HD-ljud :(

okay ;)

Tog mod till mig och testade 1.3.137, visst fungerar filen i m2ts eller vad filändelsen nu är. Men .iso filen körde den inte.

Kan lika gärna kolla på m2ts filen, men får inte ljudet att fungera! Kan välja andra ljudspår, med filformat AC3. Dessa fungerar, men är endast i andra språk än engelska!

Ljudspåret jag vill köra heter TrueHD (0 ch)
Låter inte så bra att det står 0 ch bakom det? Är det detta som spökar eller lyckas jag bara inte skicka igenom HD ljudet till min Marantz 8002?

Eller måste förstärkaren mixtras med på något vis innan den fattar hur den ska avkoda hd ljud?
(valde iofs PCM i tvisxmenyn)

Tyvärr så efter uppgradering till FW 1.3.137 gör denna en automatisk kanalscan när man första gången går in på HDTV :-(
/T

Abbonerar du på HD kanaler för att kunna se på dessa? Eller finns det ett grundutbud man kan ta del av gratis med hjälp av tvixen?

Redigerat av Mahti, 25 juni 2009 - 21:38.

Postad 25 juni 2009 - 22:30

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Abbonerar du på HD kanaler för att kunna se på dessa? Eller finns det ett grundutbud man kan ta del av gratis med hjälp av tvixen?

Det beror på var man bor i Sverige. I mälardalsområdet finns en extra MUX med Finsk TV och SVT HD. SVT HD sänds okodat så det är gratis. De sänder 720P men det är bara en del program som är äkta HD. Under merparten av tiden sänder de uppskalad standard definition. I våras var det i stort sett minst ett program per kväll som var riktig HD men nu under sommaren är det nog bara Allsång på Skansen kvar.

Det går att se på www.teracom.se vilka sändare som sänder SVT HD och om man bor så till att man kan ta emot det så fungerar någon av tunermodulerna T430, T431 eller T441 (dual tuner) för att ta emot det. Om har har inbyggd hårddisk i 6500 kan man också spela in SVT HD. Bildkvaliteten på det insnpelade blit mycket bra.

Postad 26 juni 2009 - 06:17

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tack för infon Göran.
Körde in 1.1.44 och precis som du skrev så kom SVT kanalerna tillbaka.
/T

Själv hade jag problemet i juli 2008. Jag drabbades av det i FW 1.2.52. Jag gick alltså tillbaka till 1.1.44 (jag har kollat mina noteringar) gjorde kanalsökning och sedan uppgradering till 1.2.52 utan kanalsökning. Jag trodde inte att jag hade gjort några ändringar själv. Därför utgick jag från att det var någonting i utsändningen som ändrats. Radiokanalerna las till i MUX1 2008-07-01 så jag trodde på att det var dem som ställt till det. Radiokanalerna har bara ljud och ingen bildinformation. Jag var övertygad om att flera andra skulle drabbas av samma problem men innan du drabbades har jag inte sett någon annan.

Jag hade kontakt med Canman men de kunde inte reproducera problemet. Under hösten 2008 försvann plötsligt problemet och jag har haft många beta FW installerade och gjort många kanalsökningar sedan dess men inte sett till problemet igen. Just nu kör jag 1.3.137.

Jag vet inte med mig att jag gjort någon annan ändring men det är ju inte omöjligt att jag gjort något som jag inte satt i samband med problemet.

Tänkbara saker som kan påverka:
- Olika utsändningar från olika sändare
- Olika frekvenser för MUX1 i olika sändare
- Antennanläggning
- Andra enheter som är anslutna till TVIX
- Ändrat jordplan - kan t.ex. hända bara genom att jag vänt kontakten till nätspänning

Själv tar jag emot från Nackamasten. Jag har en aktiv bordsantenn stående i ett fönster. Jag har ett antal splitters som fördelar signalen till olika mottagare (TV, annan digitalmottagare, dator och TVIX). Splitters kan vara en riskfaktor. Det kan också vara så att jag gjort någon ändring i sekvensen av splitters som påverkat. Jag har försökt med en mer "rikitg" lösning med en förstärkare med flera uttag men det fungerade inte bra i mitt fall. Signalen blev antagligen alldeles för hög. Jag har idealiska mottagningsförhållanden. Fri sikt över till Nackamsten. Det räcker med att jag har en meter skärmad kabel hängande från TVn så får jag perfekt bild på SVT1 och SVT2.

Prova om du kan nedgradera till 1.1.44, göra kanalsökning och därefter uppgradera till 1.2.52. Kontrollera därefter alla kopplingar och antennanläggning. Om du har andra enheter anslutna så prova att koppla ur allting annat för att se att inte något annat påverkar.

/Göran

Postad 26 juni 2009 - 06:40

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Man kan inte låta bli att bli lite imponerad över din utmärkt metodiska felsökning Göran. Det där med att du för noteringar över felsökningarna är pricken över i. Hatten av.

(obs, ingen ironi)

Postad 26 juni 2009 - 11:16

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Man kan inte låta bli att bli lite imponerad över din utmärkt metodiska felsökning Göran. Det där med att du för noteringar över felsökningarna är pricken över i. Hatten av.

(obs, ingen ironi)

Hahaha... jag tänkte mest på vilken hög med text det måste vara.
Skulle själv vilja göra såna saker, men jag är inte riktigt så driftig.

Postad 26 juni 2009 - 16:44

entranced
  • entranced
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej!

Är ruskigt sugen på denna men tänkte först kolla lite saker innan. Ni som har en idag, hur pass varma blir 6500:an? Problemet är att sambon vägrar "ha någon ful svart låda stående på tv hyllan helt öppet" och insisterar på att om vi ska införskaffa en TViX så måste den absolut stå inne i möbeln - alltså innanför glasdörren där den inte syns! Omöjligt tänkte jag förstås (med tanke på att HDD'n kräver en del kylning) men på senaste tiden har jag införskaffat en hel del elektronik (PS3, full HDTV etc) så jag sitter inte i någon bra förhandlingssits mot henne.

Tankar och ideér av dom som har en idag tas gärna emot. Upplever ni att den blir väldigt varm?

Tack på förhand.

Redigerat av entranced, 26 juni 2009 - 16:50.

Postad 26 juni 2009 - 17:34

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Tjo!

Det verkar vara ett kalaspris på M-6500 hos Webhallen just nu för er som funderar på en TViX. En rejäl knuff neråt på den totala prisbilden. Is nice! ;)

Postad 26 juni 2009 - 21:17

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hej!

Är ruskigt sugen på denna men tänkte först kolla lite saker innan. Ni som har en idag, hur pass varma blir 6500:an? Problemet är att sambon vägrar "ha någon ful svart låda stående på tv hyllan helt öppet" och insisterar på att om vi ska införskaffa en TViX så måste den absolut stå inne i möbeln - alltså innanför glasdörren där den inte syns! Omöjligt tänkte jag förstås (med tanke på att HDD'n kräver en del kylning) men på senaste tiden har jag införskaffat en hel del elektronik (PS3, full HDTV etc) så jag sitter inte i någon bra förhandlingssits mot henne.

Tankar och ideér av dom som har en idag tas gärna emot. Upplever ni att den blir väldigt varm?

Tack på förhand.

Jag tror att du ligger halvpyrt till i den striden med sambon (vem är det som bestämmer?) ;)

Jag har 6500 med inbyggd hårddisk (WD Green Power). Den står visserligen bakom glasdörrar men i ett hörnskåp med ett stort hål i aktern. Då fungerar det bra och jag är inte störd av fläktljudet. Utan hålet i aktern tror jag inte att det skulle fungera särskilt bra. TVIX är lite känslig för överhettning. Jag har inte hört om att den gått sönder på graund av det men den brukar kunna hänga sig om det blir för varmt.

Ett alternativ som kan vara förmånligare för dig kan vara att avstå från inbyggd hårddisk. Du kan antingen hämta filer i en dator via nätverk (100 Mbps trådat nätverk räcker bra) eller använda externa och tystare 2.5 tums diskar. Trots inbyggd hårddisk använder jag ofta filer som finns i datorn i källaren.

Du måste dock vara medveten om att om du ska spela in från en inbyggd tuner måste du ha inbyggd hårddisk. Tunern ökar också temperaturen en del när du använder den.

Jag har ingen egen erfarenhet av TVIX utan hårddisk så någona annan får fylla i där.

/Göran

Postad 26 juni 2009 - 21:28

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Prova om du kan nedgradera till 1.1.44, göra kanalsökning och därefter uppgradera till 1.2.52. Kontrollera därefter alla kopplingar och antennanläggning. Om du har andra enheter anslutna så prova att koppla ur allting annat för att se att inte något annat påverkar.

/Göran

Tack Göran!
Jag ska prova vid tillfälle!
Återkommer med resultat....

/T

Postad 26 juni 2009 - 22:56

entranced
  • entranced
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tack för tipset Goeran.
Jo, en NAS som står uppe i datorrummet och streama från den skulle ju kunna vara ett alternativ, eftersom jag inte har någon ordentlig dator (endast laptops numera). Annars kanske man kan plocka fram tigersågen och såga upp ett hål i innerväggen som skiljer sektionerna åt i tv-bänken så man får lite mer luftgenomströmning.

En annan lite märklig, men ack så viktig, fråga i det här fallet;
Funkar det att styra TViX-en med fjärrkontollen när glasdörrarna är stängda? ;)

Vem som bestämmer? Trodde det var jag ett tag, i alla fall förut men har fasen gett upp snart.

Postad 27 juni 2009 - 06:16

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

En annan lite märklig, men ack så viktig, fråga i det här fallet;
Funkar det att styra TViX-en med fjärrkontollen när glasdörrarna är stängda? ;)

Vem som bestämmer? Trodde det var jag ett tag, i alla fall förut men har fasen gett upp snart.

Jag vet inte var gränsen går men mina glasdörrar är tonade och det är inget problem. Det finns också IR slavsändare som finns beskrivna tidigare i det här forumet eller 4100-forumet. I B&O-butiken i Täby har de en 4100 stående bakom en vägg och styr den med TVns fjärrkontroll. Jag vet inga detaljer. B&O rekommenderar sina butiker att installera 6500 för demo av TV-apparaterna.

När det gäller fjärren måste man rikta den direkt mot TVIX för att den ska fungera så det kan ibland behövas IR slavsändare i alla fall.

När det gäller vem som bestämmer så känner jag igen situationen. Jag har varit gift i 45 år. :(

/Göran

Redigerat av Goeran, 27 juni 2009 - 06:17.

Postad 27 juni 2009 - 13:34

entranced
  • entranced
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Stort tack för hjälpen. Nu börjar jag få lite mer hum om detta. Själv har jag svarta, tjocka glasdörrar så en IR slavsändare blir nog obligatoriskt om det ska funka riktigt bra har jag en känsla av.

Ska forska lite mer om det. Tack igen.

Postad 02 juli 2009 - 07:58

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Efter uppdateringen till senaste fw så har jag fått ett konstigt bildformat, jag har allt inställt på 16/9 men får en svart kant nertill på bilden. 80% av bilden fyller den ut men bara upptill alltså.
Jag har kollat på inställningarna i Tvixen,förstärkaren och projektorn men hittar inget fel.
Vad kan detta bero på?

Postad 02 juli 2009 - 13:17

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Problem: Lagg/Stutter i all material via nätverk. Kör filmer från WHS Fujitsu Scaleo 2205. Inställt på Gb lan i tvixen samt Normal NFS men allt laggar både 1080p/720p och DVD iso/img.
Har provat både gamla och nya firmwares, samt växlat output mode mellan DVI/HDMi. Även stängt av HDMi audio men utan resultat. Hastigheten verkar vara dock på topp till och från WHS:en i andra applikationer.

Jag vet att det har fungerat tidigare från Vista.

Postad 03 juli 2009 - 09:05

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Problem: Lagg/Stutter i all material via nätverk. Kör filmer från WHS Fujitsu Scaleo 2205. Inställt på Gb lan i tvixen samt Normal NFS men allt laggar både 1080p/720p och DVD iso/img.
Har provat både gamla och nya firmwares, samt växlat output mode mellan DVI/HDMi. Även stängt av HDMi audio men utan resultat. Hastigheten verkar vara dock på topp till och från WHS:en i andra applikationer.

Jag vet att det har fungerat tidigare från Vista.

Några följdfrågor i felsökningen:
kör du Netshare i WHS'en?
har du öppnat alla portar som krävs i brandväggen isf?
Vilken typ av switch/router kör du mellan WHS & TVIX?
Har du tillräckligt med RAM i WHS, tillräckligt med ledigt utrymme på diskarna i WHS?
Andra applikationer som kör samtidigt på WHS'en som tar prestanda av diskarna? (typ torrent/nedladdningar/musik)
Har du gjort factory reset & safe mode upgrade mellan dina firmware byten?

Allt detta är faktorer som påverkar hur det fungerar via nätverket.

Postad 03 juli 2009 - 13:09

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
om man skall spinna vidare så fungerar inte m2ts filer för mig med 1.3.137, då kraschar tvixen.. plus att jag får massa artifaxer i bilden efter att jag tittat på en film, oavsett vilken typ.. direkt efter setupn och konfig av nätverksanslutningar så fick jag bara upp en tom sida när jag anslöt mot min NAS men det ordnade sig med en omstart av tvixen. dock kvarstår m2ts problemet som fler verkar ha enligt mpcclub

skall testa 1.3.132 som även inkluderar BD-stöd även om jag klarar mig utan det då jag rippar mina skivor via AnyDVD HD men det kan ju vara kul med menyer...

Postad 03 juli 2009 - 13:44

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Några följdfrågor i felsökningen:
kör du Netshare i WHS'en?
har du öppnat alla portar som krävs i brandväggen isf?
Vilken typ av switch/router kör du mellan WHS & TVIX?
Har du tillräckligt med RAM i WHS, tillräckligt med ledigt utrymme på diskarna i WHS?
Andra applikationer som kör samtidigt på WHS'en som tar prestanda av diskarna? (typ torrent/nedladdningar/musik)
Har du gjort factory reset & safe mode upgrade mellan dina firmware byten?

Allt detta är faktorer som påverkar hur det fungerar via nätverket.

Ska kolla detta.
Kan det vara så också att min Router D-link DGL-4300 inte riktigt hänger med?, throughput är ju inte så häftig i denna, 70-80Mbit/s.

Postad 03 juli 2009 - 14:11

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Ska kolla detta.
Kan det vara så också att min Router D-link DGL-4300 inte riktigt hänger med?, throughput är ju inte så häftig i denna, 70-80Mbit/s.

Överföringen mellan dator och Tvix kommer inte ens nära den hastigheten ändå.

Postad 03 juli 2009 - 14:53

sman
  • sman
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Det är många på avsforum som klagar på dålig kontakt med nätverket efter uppgradering till .137, är det många här som haft problem ?

Postad 03 juli 2009 - 16:23

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag hade en del nätverksproblem med 137. Jag har nedgraderat till 132 som jag tycker fungerar bättre.

Postad 03 juli 2009 - 17:01

JanneOskar
  • JanneOskar
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har problem med 137an. Jag tappar kontakten med mina nätverksdiskar vid re-boot.
Endast factory reset och omkonfigurering hjälper.

Jag har gått tillbaka till 1.2.52, trist...
Ska kanske prova om 129an funkar bättre.

Postad 03 juli 2009 - 22:20

HåkanP
  • HåkanP
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Ska kolla detta.

Den siffran är ju för trafik från WAN till LAN, alltså via brandväggen. Den är ju inte inblandad i trafiken mellan servern och Tvixen (om du inte har någon specialkoppling för att t.ex. separera två olika nät hemma).

Postad 04 juli 2009 - 05:02

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag har testat en Bluray-film över nätverket med FW 1.3.132 nu på morgonen. Jag har räknat ut att genomsnittlig bitrate bör vara ungefär 35 Mbps. Jag har för mig att max bitrate i Bluray är 36 Mbps.

Hur som helst så fungerade det bra.

"Servern" i det här fallet är en gammal XP-maskin med Pentium 4 3.0 Ghz, 4 GB minne IDE-disk och Netshare. Nätverket är 100 Mbps med gamla prylar rakt igenom. Det borde med andra ord vara snudd på sämsta möjliga förutsättningar men funkar ändå.

En sak som inte fungerar för mig är att köra en imagefil av en Bluray. Det brukar gå bra en liten stund men sedan börjar den hacka och ljudet försvinner. Samma film som en Bluray katalogstruktur fungerar. Detta kört direkt från hårddisken i TVIX. WD GP 1TB.

/Göran

Postad 04 juli 2009 - 11:17

HDI-Fap
  • HDI-Fap
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Någon här som varit med om att tvixen slutat fungera efter att man kopplat till en usb-disk?
Jag kopplade till en usb-disk till min fullt fungerande 6500 för jag skulle se en film och orkade inte bära bort tvixen till datorn bootade och såg ca 20 sek av en avi film sedan blev tvn blå och displayen på tvixen svart.

Jag bootade om tvixen men displayen är fortfarande svart och ingen bild på tvn. Testade att trycka tvout på fjärrisen men blå skärm samt att de luktar bränt från tvixen....

Några ideer? Ska man inte kunnas använda usb-igångarna?
Första gången jag kopplade nåt via usbn. (är det även den siste gången?)

Postad 04 juli 2009 - 22:46

SonnyF
  • SonnyF
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Någon här som varit med om att tvixen slutat fungera efter att man kopplat till en usb-disk?
Jag kopplade till en usb-disk till min fullt fungerande 6500 för jag skulle se en film och orkade inte bära bort tvixen till datorn bootade och såg ca 20 sek av en avi film sedan blev tvn blå och displayen på tvixen svart.

Jag bootade om tvixen men displayen är fortfarande svart och ingen bild på tvn. Testade att trycka tvout på fjärrisen men blå skärm samt att de luktar bränt från tvixen....

Vill minnas något om en USB-bugg för länge sen gällande 6500'n. Kommer inte ihåg vad det handlade om, men något i stil med att man kunde "bränna" sin tvix om man kopplade in en USB-disk på något felaktigt sätt. Något hårdvarufel i tvixen.

Du borde kunna hitta info om det tidigare i den här tråden. Vill minnas att det finns en tråd på mpcclub.com som behandlar det här ämnet.

/Sonny

Postad 04 juli 2009 - 23:16

SonnyF
  • SonnyF
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Hej

Nu har jag dessvärre råkat ut för ett allvarligt fel på min 6500 som jag inte kan komma tillrätta med.

Tvixen ger ingen bild på tv'n när jag befinner mig i tvixens gränssnitt (menyer o sånt..). Bara en svart bild.
Men om jag, med displayens hjälp, navigerar till en film-fil och startar den så börjar filmen spelas upp på tv'n! Stoppar jag filmen så blir bilden svart igen. Verkligen besynnerligt!
Har testat med en annan fw samt en 'factory reset' från menyn, men utan någon förbättring.
Tvixen är kopplad till en onkyo 875 och vidare till en pioneer 5080, allt genom hdmi.
Hoppas någon av Er kan hjälpa mig.

Jag har hela tiden varit nöjd med min gamla 6500'a, så jag byte aldrig ut den när canman körde 'recallen'. Min 1-års garanti har därför gått ut. :)

/Sonny - med hopp om hjälp.

Postad 05 juli 2009 - 00:09

HDI-Fap
  • HDI-Fap
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Vill minnas något om en USB-bugg för länge sen gällande 6500'n. Kommer inte ihåg vad det handlade om, men något i stil med att man kunde "bränna" sin tvix om man kopplade in en USB-disk på något felaktigt sätt. Något hårdvarufel i tvixen.

Du borde kunna hitta info om det tidigare i den här tråden. Vill minnas att det finns en tråd på mpcclub.com som behandlar det här ämnet.

/Sonny

Nej, det problemet är usbn mellan dator och tvix inte externdisk.
Om det inte är något jag missat, någon som vet mer exakt får gärna tala om mer.

Postad 05 juli 2009 - 10:37

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Hej

Nu har jag dessvärre råkat ut för ett allvarligt fel på min 6500 som jag inte kan komma tillrätta med.

Tvixen ger ingen bild på tv'n när jag befinner mig i tvixens gränssnitt (menyer o sånt..). Bara en svart bild.
Men om jag, med displayens hjälp, navigerar till en film-fil och startar den så börjar filmen spelas upp på tv'n! Stoppar jag filmen så blir bilden svart igen. Verkligen besynnerligt!
Har testat med en annan fw samt en 'factory reset' från menyn, men utan någon förbättring.
Tvixen är kopplad till en onkyo 875 och vidare till en pioneer 5080, allt genom hdmi.
Hoppas någon av Er kan hjälpa mig.

Jag har hela tiden varit nöjd med min gamla 6500'a, så jag byte aldrig ut den när canman körde 'recallen'. Min 1-års garanti har därför gått ut. :)

/Sonny - med hopp om hjälp.

Låter som att du har lyckats ställa in den i ett bildläge som antingen Onkyon eller Pion inte tycker om.
När du startar filmen så blir det rätt igen.
Navigera in i settings och kolla vad "video out" står inställd på... ställ in den på t.ex. 720p som borde funka i alla lägen.

EDIT: Stavfel... /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 05 juli 2009 - 16:52.

Postad 05 juli 2009 - 15:16

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Nej, det problemet är usbn mellan dator och tvix inte externdisk.
Om det inte är något jag missat, någon som vet mer exakt får gärna tala om mer.

Jag tror att du har rätt. Så här stod det en gång i tiden på DVICOs hemsida:

"5. Problem : High return rate of working with USB target. (always USB ON)
Solution : This problem seems to be related to ESD and due to this, a component needs to be removed which was
used wrongly. This has to be followed by doing rework to make it less susceptible to ESD."

Det gäller alltså de första exemplaren av 6500, det vi brukade kalla version 1.

/Göran

Postad 05 juli 2009 - 20:59

SonnyF
  • SonnyF
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Låter som att du har lyckats ställa in den i ett bildläge som antingen Onkyon eller Pion inte tycker om.
När du startar filmen så blir det rätt igen.
Navigera in i settings och kolla vad "video out" står inställd på... ställ in den på t.ex. 720p som borde funka i alla lägen.

EDIT: Stavfel... /EDIT.

Tack för hjälpen Gabbe!!!

Du hade nästan rätt. Det har alltså löst sig.
Det verkade vara nått tokigt med HDMI-kommunikationen mellan onkyon och tvixen. Upptäckte nämligen några följdfel som jag inte kunde skylla tvixen på... bl.a förstärkaren spelade inte upp DD/DTS spår från tvixen samt att onkyons OSD-menyer inte visades på tv'n. Det var verkligen jättelustigt. Efter lite trixande på onkyon så var allt tillbaka till normalt igen.

Kanske var det rådande åskvädret en bov i dramat?

/Sonny

Postad 05 juli 2009 - 23:31

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen Gabbe!!!

Du hade nästan rätt. Det har alltså löst sig.
Det verkade vara nått tokigt med HDMI-kommunikationen mellan onkyon och tvixen. Upptäckte nämligen några följdfel som jag inte kunde skylla tvixen på... bl.a förstärkaren spelade inte upp DD/DTS spår från tvixen samt att onkyons OSD-menyer inte visades på tv'n. Det var verkligen jättelustigt. Efter lite trixande på onkyon så var allt tillbaka till normalt igen.

Kanske var det rådande åskvädret en bov i dramat?

/Sonny

Huvudsaken är ju att det funkar igen.
Har läst om en hel del konstigheter med just Onky vs. mediaspelare, men inte satt in mig i problematiken... har ju en gammal Yamaha 5.1 själv.

Postad 06 juli 2009 - 18:40

the-guvnor
  • the-guvnor
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Hej

Jag har köpt en canon sx1 idag och varit och filmat lite, har testat och se på det på datorn i vlc och det fungerade kanon.
Men tvixen klarar inte av att spela i 1080p från kameran. men den fungerar med 640*480. Filformatet är mov.
Någon som har något tips, har testat lite olika Firmware men samma resultat.

En annan utväg är väl att koda om tyvärr. Men isf till vad, x264 eller vilken blir bäst.
Jag vill ha bästa möjliga kvalité

Postad 06 juli 2009 - 20:23

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej

Jag har köpt en canon sx1 idag och varit och filmat lite, har testat och se på det på datorn i vlc och det fungerade kanon.
Men tvixen klarar inte av att spela i 1080p från kameran. men den fungerar med 640*480. Filformatet är mov.
Någon som har något tips, har testat lite olika Firmware men samma resultat.

En annan utväg är väl att koda om tyvärr. Men isf till vad, x264 eller vilken blir bäst.
Jag vill ha bästa möjliga kvalité

MOV bör bara vara en container, frågan är vad din videoström är encodad (kan vara x264) i samt vilken video profil den är kodad som.
Ladda ned Mediainfo http://mediainfo.sourceforge.net/en och kontrollera din 1080p film mot specen på tvixen

Jag har laddat ned HD-trialers från apple.com som varit .mov i 1080p som tvixen klarar utan problem

Postad 06 juli 2009 - 20:47

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

MOV bör bara vara en container, frågan är vad din videoström är encodad (kan vara x264) i samt vilken video profil den är kodad som.
Ladda ned Mediainfo http://mediainfo.sourceforge.net/en och kontrollera din 1080p film mot specen på tvixen

Jag har laddat ned HD-trialers från apple.com som varit .mov i 1080p som tvixen klarar utan problem

(Egentligen mer riktat åt the-guvnor):
Den kodar "MOV [H.264 + linjär PCM (stereo)]" enligt Canon i alla fall, men det brukar kunna finnas andra fallgropar.
Jag har kollat testfilmer från SX1 på min Tvix 5100 och jag har för mig att det var tvunget att muxas om till .mkv med
MKVToolnix. Det går dessutom snabbt att göra och jag tror inte att man tappar någon kvalité eftersom den inte kodar om något.

Postad 06 juli 2009 - 22:54

the-guvnor
  • the-guvnor
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
jag testade med MKVToolnix och det fungerade, stort tack för svaren :D

Postad 07 juli 2009 - 14:46

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

Var det en USB-disk med eget nätagg eller en som tar ström från USB-uttaget?

Postad 07 juli 2009 - 14:49

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1 363 inlägg
  • 0

Var det en USB-disk med eget nätagg eller en som tar ström från USB-uttaget?

Jag har externa med egna nätagg kopplade till min tvix. Men tänkte köpa en liten som tar ström från USB-uttaget för endast musik. Tror du att en sådan kan pajja hela tvixen? :S

Redigerat av Mahti, 07 juli 2009 - 14:49.

Postad 07 juli 2009 - 22:12

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Jag använder ganska ofta usb-minne till min Tvix. Iofs inte en disk, men samma funktion. Jag har aldrig upplevt några problem.

Postad 07 juli 2009 - 22:14

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag har externa med egna nätagg kopplade till min tvix. Men tänkte köpa en liten som tar ström från USB-uttaget för endast musik. Tror du att en sådan kan pajja hela tvixen? :S

Jag har använt flera olika 2.5-tums diskar utan nätaggregat med TVIX 6500. Har aldrig haft några problem med det.

/Göran

Postad 07 juli 2009 - 22:57

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Jag använder ganska ofta usb-minne till min Tvix. Iofs inte en disk, men samma funktion. Jag har aldrig upplevt några problem.

Samma här!

Postad 08 juli 2009 - 09:35

Unregistered8a394dde
  • Unregistered8a394dde
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Tänkte prova få ner några av mina blu-ray filmer till en HD och spela upp dem via min Tvix.
Jag har läst lite info på nätet men infon är tämligen gammal och det verkar vara svårt som fanken att få det att funka. Så jag har några frågor till Er experter som provat på det.
1. Kan man då spela upp den i det "råa" formaten direkt i Twix:n (Tvix M-6500A) när man fått ner blu-rayfilmen på HD:n eller måste man göra den till ISo eller liknande?
2. Får man då med alla menyer så som när man en vanlig DVD?
4. Svensk subs fungerar dem då? eller måste man lägga till dem som någon srt fil?

Om nej på några av ovanståpende svar så måste jag gör dem till MKV....?

1. kan man göra en MKV utan att ta bort något. dvs menyer extras osv eller blir det bara en "filmfil" typ *.mkv och så startar filmen direkt
3. kan man få med svensk text eller måste man ha 3-4 program för att ta ut texten separat och sen göra en srt fil av den? Alternativt är ju att ev ta ner den från nätet
4. Vilka ljudformat kan man få med i mkv.

Sådär ja...sen vill jag tacka den vänliga själen som orkar svara mig som är ny på detta och inte säga att sök i forumet för trådarna är från 1800-talet och jag hade hoppas att det utvecklats lite så jag är tacksam för svar. Även om Ni bara kan svara på någon fråga så kan ju någon annan fylla i.

Postad 08 juli 2009 - 11:39

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tänkte prova få ner några av mina blu-ray filmer till en HD och spela upp dem via min Tvix.
Jag har läst lite info på nätet men infon är tämligen gammal och det verkar vara svårt som fanken att få det att funka. Så jag har några frågor till Er experter som provat på det.
1. Kan man då spela upp den i det "råa" formaten direkt i Twix:n (Tvix M-6500A) när man fått ner blu-rayfilmen på HD:n eller måste man göra den till ISo eller liknande?
2. Får man då med alla menyer så som när man en vanlig DVD?
4. Svensk subs fungerar dem då? eller måste man lägga till dem som någon srt fil?

Jag måste ju erkänna att det här inte är mitt specialområde men lite har jag testat.

Till att börja med hoppas jag att du förstår att du inte kan koppla en Blurayspelare till TVIX.
Om du lyckas få över Bluray katalogstrukturen till en hårddisk via dator (jag vet att det går men har inte för avsikt att beskriva det här) så går det bra att spela den i TVIX. Dina möjligheter skiftar med firmawares. I en del beta firmware kan du bara spela enskilda m2ts-filer i STREAM-katalogen och då får du inte med menyerna. I andra beta firmware kan du även få med menyerna och eventuuella subtitles. Det man måste tänka på när det gäller beta firmware är att även om de t.ex. kan spela bluray så kanske det är något annat som saknas i jämförelse med publika firmware.

Personligen skulle jag rekommendera att börja med att testa beta FW 1.3.132 (inte den publika 1.3.137). Tänk också på at det finns en inställning i 1.3.132 (Smart Navigation) som avgör hur TVIX reagerar på Bluray-kataloger. Med Smart Navigation=Smart räcker det med att du startar Bluray katalogstrukturen för att menyerna ska komma upp. Det går bara att spela upp 100 gånger i betan. Jag har inte testat men det påstås på annan plats att om du överskrider detta så är det bara att ladda in FW igen för att få 100 gånger till.

/Göran

Redigerat av Goeran, 08 juli 2009 - 11:40.

Postad 08 juli 2009 - 20:56

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hej,

Har ett problem.
Har köpt en Netgear ReadyNas Duo och kopierat över en del musik och bilder till den.
Nu vill jag komma åt den via Tvixen.
Går in i Netvärksinställningar och skriver in Nas:ens IP adress på en nätverksdisk men NFS. Testar att pinga och det går bra.
När jag sedan väljer disken från Tvixen så ser jag inget innehåll där.
Vad gör jag för fel.

Postad 09 juli 2009 - 13:48

Unregistered31c970fc
  • Unregistered31c970fc
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tvixen min paja igår, displayen visar inget o får ingen bild ut till tv:n... Så klart gick garantin ut för 3månader sedan... Är det bara att kasta den lr ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.