(Om så är fallet, när kommer TVIX nya ? ? )
* Officiell tråd - TViX M-6500A *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 27 juli 2009 - 12:40
Postad 27 juli 2009 - 12:43
"Felfritt" är nog ett ord jag tvivlar någonsin kommer passa in på en F/W
Men allt beror ju på vad man använder Tvixen till. Många använder den enbart som videospelare och då upplever man inte de problemen som andra upplever när de använder den som t.ex. musikspelare...
Vart har du sett den? Finns det nån changelogg till den?
Ok felfritt var lite för stark ord.
Postad 27 juli 2009 - 12:44
* Officiell tråd - TviX 6600 *Någon som vet om TVIX har någon ny maskin på ingång med tanke på Popcorns nya C200 ?
Postad 27 juli 2009 - 15:24
Nån som testat denna tvix_M-6x00_M-7x00_1.3.74.zip och vet om den funkar bra eller?
Jag körde med den ett bra tag utan några stora problem. Nu använder jag dock den senaste istället och tycker den är mycket bättre. Gillar att det går mycket snabbare att navigera till exempel. Har mindre problem med nätverket nu.
Postad 27 juli 2009 - 16:52
Beställde min igår och har några frågor. Har läst att det inte går att skapa musikspellistor men att den klarar att spela upp m3u-filer. Vad jag undrar är om den kan spela upp flera filmer på raken utan att jag måste välja film mellan varje. Att jag tex väljer att den ska spela en hel säsong av någon TV-serie eller 4st olika filmer efter vartannat.
Kom på en fråga till. Kan man enkelt byta utsignal utan att behöva starta projjen? Jag tänkte ha den kopplad via HDMI till projjen och samtidigt ha den kopplad via S-VHS till en av-link upp till sovrummet så jag slipper flytta den om jag vill se en film i sovrummet. Förstår att det kanske inte går att köra både S-VHS och HDMI samtidigt men kan man byta utsignal utan att behöva starta projjen?
Tack o Bock!
Postad 27 juli 2009 - 17:32
Jag körde med den ett bra tag utan några stora problem. Nu använder jag dock den senaste istället och tycker den är mycket bättre. Gillar att det går mycket snabbare att navigera till exempel. Har mindre problem med nätverket nu.
ok Får testa den nyaste..
Redigerat av Unregisteredf8219770, 27 juli 2009 - 17:34.
Postad 27 juli 2009 - 21:05
Jag har ett problem med min tvix. När jag skall starta upp den står det BOOT, sedan LOADING, sen BOOT igen, så går det runt så i all evighet. Jag provade att uppdatera till senaste firmwaren då kom jag förbi LOADING biten men jag fick ändå ingen bild vi HDMI. Om jag ändrar till HDMI och 1080P i setupen så startas tvixen om efter att jag valt att spara inställningarna i setupen. När den väl startas upp igen så är inställningarna tillbaka till "fel inställningar".
Någon som vet vad som hänt?
Kan säga att jag köpte den idag och att den funkade till att börja med, men efter att jag fört över fler filmer så sluta den fungera. Har en 750 gig Samsung spinpoint i den
Ha d bra
Postad 28 juli 2009 - 01:03
Det finns en del saker som inte riktigt framgår av ditt inlägg:Hejsan!
Jag har ett problem med min tvix. När jag skall starta upp den står det BOOT, sedan LOADING, sen BOOT igen, så går det runt så i all evighet. Jag provade att uppdatera till senaste firmwaren då kom jag förbi LOADING biten men jag fick ändå ingen bild vi HDMI. Om jag ändrar till HDMI och 1080P i setupen så startas tvixen om efter att jag valt att spara inställningarna i setupen. När den väl startas upp igen så är inställningarna tillbaka till "fel inställningar".
Någon som vet vad som hänt?
Kan säga att jag köpte den idag och att den funkade till att börja med, men efter att jag fört över fler filmer så sluta den fungera. Har en 750 gig Samsung spinpoint i den
Ha d bra
- Vilken är den "senaste firmwaren"?
- När du fört över filer till Tvix - använde du nätverk eller USB? Om du använde USB-sladd - gjorde du säker borttagning innan du ryckte USB-sladden? Om inte - koppla in USB-sladden till datorn och kör scandisk på disken. Tvix är mycket känsligare än normala USB-diskar när det gäller säker borttagning.
Lite beroende på vilken firmware man uppgraderar till (och från vilken firmware) hamnar man ibland i läget där man inte får någon bild trots att Tvix år igång. Man får då prova att trycka TV Out några gånger tills man får bild.
Jag var själv en gång i läget att min Tvix snurrade runt på ett liknade sätt som du beskriver. Jag har fortfarande ingen aning om vad det berodde på men till slut gjorde jag en nedgraderinng till 1.1.32 via safe upgrade. När inte ens det hjälpte plockade jag bort alla tillbehör (i mitt fall tuner och hårddisk) och sladdar utom HDMI. Då gick den igång. Jag gjorde en Factory Reset, stoppade i hårddisken och uppgraderade FW igen. Därefter har den fungerat.
Postad 28 juli 2009 - 01:22
Jag har fört över via usb, minns inte om jag använda mig av säker borttagning av maskinvara, kör scandisk just nu, ska prova att installera Firmware 1.3.74 efter det. Funkar inte det så kör jag på metoden du beskrev.
Vart får man tag i äldre firmwares?
Postad 29 juli 2009 - 10:31
Postad 29 juli 2009 - 21:45
Nu har jag bestämt mig...Köpt Western Digital WD HD Mediaplayer istället...Wow!
Vadå WOW??
Jisses.
Postad 29 juli 2009 - 23:34
Så synd att den saknar nätverksstöd och en del andra funktionerNu har jag bestämt mig...Köpt Western Digital WD HD Mediaplayer istället...Wow!
Postad 30 juli 2009 - 14:40
Hej!
Beställde min igår och har några frågor. Har läst att det inte går att skapa musikspellistor men att den klarar att spela upp m3u-filer. Vad jag undrar är om den kan spela upp flera filmer på raken utan att jag måste välja film mellan varje. Att jag tex väljer att den ska spela en hel säsong av någon TV-serie eller 4st olika filmer efter vartannat.
Problemet är att detta är det ENDA den kan. Den spelar alltid upp ALLA filmer i en katalog, med start från den du väljer. Den slutar när den når slutet på listan. Finns ingen funktion för att bara spela upp en enda filmfil. Extremt irriterande enligt mig, men det finns tydligen någon som det är bra för då trots allt

Kom på en fråga till. Kan man enkelt byta utsignal utan att behöva starta projjen? Jag tänkte ha den kopplad via HDMI till projjen och samtidigt ha den kopplad via S-VHS till en av-link upp till sovrummet så jag slipper flytta den om jag vill se en film i sovrummet. Förstår att det kanske inte går att köra både S-VHS och HDMI samtidigt men kan man byta utsignal utan att behöva starta projjen?
Tack o Bock!
Det finns en knapp på fjärrkontrollen som byter utsignal. Jag tror dock den egentligen är till för att du ska kunna toggla fram en inställning som gör att du åtminstone får upp bild på din display så att du kan komma in i settings och göra en riktig inställning. Därför misstänker jag att man inte får HD-upplösning automatiskt när man gör på det sättet. Kanske någon annan kan verifiera eller dementera detta?
Postad 30 juli 2009 - 14:54
Testat makemkv skapade en MKV-fil med hårdkodad textning. Tvix:n säger att han inte hittar någon srt film när jag drar igång den. Vilket det inte gör heller :-) Så trycker jag på subtitles och får up swe och väljer den men ingen text.
Använder jag fel program eller kan inte tvixen spela upp subs som ligger i mkv:n?
Postad 01 augusti 2009 - 09:06
Tvixen har absolut inga problem att spela upp .mkv med subs i sig. Du har förmodligen gjort något fel.Finns det någon firmware för tvix:n som kan spela upp hårdkodade sub:s från blu-ray filmer.
Testat makemkv skapade en MKV-fil med hårdkodad textning. Tvix:n säger att han inte hittar någon srt film när jag drar igång den. Vilket det inte gör heller :-) Så trycker jag på subtitles och får up swe och väljer den men ingen text.
Använder jag fel program eller kan inte tvixen spela upp subs som ligger i mkv:n?
Postad 01 augusti 2009 - 13:55
Är det någon inställning i tvixen eller går det inte att få DTS-MA i mkv format?
Postad 01 augusti 2009 - 14:31
Postad 01 augusti 2009 - 15:45
När jag navigerade på de utdelade foldrarna, som ligger på min dator, så valde jag dumt nog att på en mapp, visa stora ikoner, dvs "Toggle to Icon mode". De blir assegt över nätverket. Nu kan jag inte få tillbaks det. Varför? Hur kan man göra? Den mappen blir SÅÅÅÅÅÅ seg att bläddra i så man blir galen. Vill ha tillbaks mina små folder-ikoner.
Redigerat av JvD, 01 augusti 2009 - 15:45.
Postad 01 augusti 2009 - 16:38
Ta bort filen icon.tvix i mappen bara.Det blev något galet jag inte kan fixa, hoppas att någon här kan det.
När jag navigerade på de utdelade foldrarna, som ligger på min dator, så valde jag dumt nog att på en mapp, visa stora ikoner, dvs "Toggle to Icon mode". De blir assegt över nätverket. Nu kan jag inte få tillbaks det. Varför? Hur kan man göra? Den mappen blir SÅÅÅÅÅÅ seg att bläddra i så man blir galen. Vill ha tillbaks mina små folder-ikoner.
Postad 01 augusti 2009 - 21:26
Någon som vet om man kan koppla in ett USB kabinett med plats för två diskar men med en usbkoppling. Detta för att jag då endast har en låda som tar plats. Hade vart gott och slippa lite extra kablage.
Länk http://www.netonnet.....asp?iid=155873
Postad 01 augusti 2009 - 21:45
Jag skulle vilja ha en som passar med tvixen, typ någon man man kan ställa på eller under tvixen.
Postad 02 augusti 2009 - 15:16
Jag hade nog helst sett att någon annan klivit in och svarat men eftersom ingen gjort det drar jag fram en text som någon annan skrivit och som jag sparat. Jag har inte provat själv.Det går inte på något sätt att modifiera eller ändra text-renderaren i TViXen eller, för jag skulle gärna se att man kunde ha möjligheten att ändra typsnitt och storlek på undertexterna i filmerna.
När du tittar på filmen så kan du justera undertexten på flera sätt:
- "Ch"-knappen upp: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder framåt och skjuter alltså texten framåt i tiden.
- "Ch"-knappen ner: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder bakåt och skjuter alltså texten bakåt i tiden.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Upp", "Ner", "Höger" eller "Vänster": Detta gör att du kan förflytta texten på skärmen uppåt, neråt, höger eller vänster om du vill placera den på ett bättre ställe, som till exempel på det svarta området i den undre delen av skärmen.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Playknappen", ska göra att du kan ändra mellan en större och en mindre storlek på undertexten men jag är osäker på om det fungerar med alla undertextfiler.
Under Setupmenyn kan du också ändra färgerna du vill ha på dina undertexter.
Postad 02 augusti 2009 - 15:51
MKV stöder inte DTS HD MAFick det att funka i Ripbot264 dock inte i MAKEMKV. Men jag får fortfarade bara ut Dolby Digital ljud inte DTS-MA
Är det någon inställning i tvixen eller går det inte att få DTS-MA i mkv format?
Postad 02 augusti 2009 - 17:47
Jag hade nog helst sett att någon annan klivit in och svarat men eftersom ingen gjort det drar jag fram en text som någon annan skrivit och som jag sparat. Jag har inte provat själv.
När du tittar på filmen så kan du justera undertexten på flera sätt:
- "Ch"-knappen upp: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder framåt och skjuter alltså texten framåt i tiden.
- "Ch"-knappen ner: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder bakåt och skjuter alltså texten bakåt i tiden.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Upp", "Ner", "Höger" eller "Vänster": Detta gör att du kan förflytta texten på skärmen uppåt, neråt, höger eller vänster om du vill placera den på ett bättre ställe, som till exempel på det svarta området i den undre delen av skärmen.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Playknappen", ska göra att du kan ändra mellan en större och en mindre storlek på undertexten men jag är osäker på om det fungerar med alla undertextfiler.
Under Setupmenyn kan du också ändra färgerna du vill ha på dina undertexter.
Okej, ska prova detta. Jag försökte dock ändra färg, bara för skoj skull, men det var fortfarande vit undertext även när jag satt den på grön.
Postad 03 augusti 2009 - 10:07
Hejsan,
Någon som vet om man kan koppla in ett USB kabinett med plats för två diskar men med en usbkoppling. Detta för att jag då endast har en låda som tar plats. Hade vart gott och slippa lite extra kablage.
Länk http://www.netonnet.....asp?iid=155873
Kabinettet som du länkar till stöder JBOD så det ska funka kalas.
Har inte provat detta kabinett personligen, men det kommer med hjälp av JBOD att pressentera hårddiskarna som en enda logisk enhet för maskinen de koplas till.
//BC
Postad 03 augusti 2009 - 10:15
Okej, ska prova detta. Jag försökte dock ändra färg, bara för skoj skull, men det var fortfarande vit undertext även när jag satt den på grön.
Undertexter som ligger inbäddade som bilder i tex. DVD-strukturer kan man inte ändra teckensnitt och färg på.
Alla vektorbaserade undertexter går däremot alldeles utmärkt att byta både teckensnitt, färg, storlek och possition på.
allt enligt Görans anvisningar.
//BC
Postad 04 augusti 2009 - 11:17
Postad 04 augusti 2009 - 16:19
Postad 04 augusti 2009 - 17:02
Jag har precis köpt en Tvix 6500, och uppenbarligen måste jag vara dum i huvudet eftersom jag ej lyckas få igång saken. Jag har ingen HDD i den utan vill streama mitt material från min macbook air via USB - hur gör jag?? Jag får inte upp något program eller öht någon signal på att tvixen är connectad till macen.
Du kan inte streama mellan dator och Tvix via USB.
Antingen måste du streama via nätverkskabeln eller så får du koppla en extern HD till Tvixen.
Vet inte vad det är för program som behövs för Mac, men till PC heter programmet Tvix Netshare.
EDIT: Man måste tydligen göra enligt denna texten för att få NFS att funka med Mac. Kanske det går att köra samba med Mac?? Det är ett annat alternativ. /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 04 augusti 2009 - 17:07.
Postad 04 augusti 2009 - 18:13
http://forum.canman....read.php?t=6016Du kan inte streama mellan dator och Tvix via USB.
Antingen måste du streama via nätverkskabeln eller så får du koppla en extern HD till Tvixen.
Vet inte vad det är för program som behövs för Mac, men till PC heter programmet Tvix Netshare.
EDIT: Man måste tydligen göra enligt denna texten för att få NFS att funka med Mac. Kanske det går att köra samba med Mac?? Det är ett annat alternativ. /EDIT.
Jag förstår ingenting av det programet du länkade till. Jag förstår inte heller varför det skall vara så svårt att streama över saker till tvn genom Tvix, när det är superenkelt med en enda kabel mellan dator och tv??
Postad 04 augusti 2009 - 19:24

Alla ni som har interna diskar eller kör externa diskar.. vad är fördelarna med det? Vi alla har ju olika användningsområden så jag säger inte att det är fel, är mest nyfiken på fördelarna. Själv streamar jag via nätverket till min stationära och tycker inte man kan få det smidigare än så.
Sen, klarar man sig med 100mbit på nätverk? Har gigabit i datorn men ingen cat6 kabel som tydligen krävs. Värt att investera i?
Postad 04 augusti 2009 - 21:23
http://forum.canman....read.php?t=6016
Jag förstår ingenting av det programet du länkade till. Jag förstår inte heller varför det skall vara så svårt att streama över saker till tvn genom Tvix, när det är superenkelt med en enda kabel mellan dator och tv??
Din länk konfirmerar att smb (samba) ska fungera fint mellan Mac och Tvix.
Lättare än så kan det knappast bli?
Sätter du i en HDD eller kopplar till en extern HDD så fungerar Tvixen precis som du beskriver att det fungerar
mellan dator och TV.
Postad 04 augusti 2009 - 21:27
Har inhandlat mig en Tvix.. Har inte kollat någon film än men har provat så grejerna funkar och det verkar det göra! Verkar vara en sjukt underbar liten sak detta
Alla ni som har interna diskar eller kör externa diskar.. vad är fördelarna med det? Vi alla har ju olika användningsområden så jag säger inte att det är fel, är mest nyfiken på fördelarna. Själv streamar jag via nätverket till min stationära och tycker inte man kan få det smidigare än så.
Sen, klarar man sig med 100mbit på nätverk? Har gigabit i datorn men ingen cat6 kabel som tydligen krävs. Värt att investera i?
Streaming via nätverk är den smidigaste lösningen samt. att burken blir tystare på det sättet.
Cat5e (som är den vanligaste typen av kabel) fungerar lika bra till Gigabit, men överföringen blir inte ens i närheten av 100 Mbit till Tvixen i vilket fall som helst.
Postad 04 augusti 2009 - 22:19
Nja, alltså alla undertexter som är textbaserade.med vektorbaserade undertexter menar du att man lagt till dem i efterhand eller?
Sedan kvittar det om de är embedade eller tillagda i efterhand.
//BC
Postad 05 augusti 2009 - 09:21
Jag har ej hunnit köpa en HDD. Om jag uppfattar dig rätt skall jag kunna ladda ned något program (NFS, samba?) och streama material mellan dator -> tviX -> TV med en nätverkskabel? Vilket program är det jag ska ladda ner? Har tankat hem NFS men förstår inte riktigt hur det funkar, vad är det jag ska göra mer detaljerat? Är sjukt dålig på det tekniska här!Din länk konfirmerar att smb (samba) ska fungera fint mellan Mac och Tvix.
Lättare än så kan det knappast bli?
Sätter du i en HDD eller kopplar till en extern HDD så fungerar Tvixen precis som du beskriver att det fungerar
mellan dator och TV.
Tack för alla hjälp!
Postad 05 augusti 2009 - 09:37
Jag har ej hunnit köpa en HDD. Om jag uppfattar dig rätt skall jag kunna ladda ned något program (NFS, samba?) och streama material mellan dator -> tviX -> TV med en nätverkskabel? Vilket program är det jag ska ladda ner? Har tankat hem NFS men förstår inte riktigt hur det funkar, vad är det jag ska göra mer detaljerat? Är sjukt dålig på det tekniska här!
Tack för alla hjälp!
Enligt din länk från canman så ser det inte så svårt ut att få igång samba på Mac.
Du behöver något som simulerar antingen NFS eller SMB så att det går att koppla ihop i nätverk.
NFS och SMB är olika typer av nätverksprotokoll och ingen av dem verkar vara standard på Mac(?).
Jag hade hoppats att någon med Mac skulle kunna hjälpa dig.
När du kopplar Tvixen till datorn via USB så fungerar tvixen som en extern hårddiskenhet, men eftersom du saknade hårddisk i Tvixen så fick du inte kontakt med den. Detta används för att föra över filer och editera m.m.
(För att förklara din allra första fråga)
Postad 05 augusti 2009 - 09:44
Jag citerar från http://forum.canman....read.php?t=6016 -Enligt din länk från canman så ser det inte så svårt ut att få igång samba på Mac.
Du behöver något som simulerar antingen NFS eller SMB så att det går att koppla ihop i nätverk.
NFS och SMB är olika typer av nätverksprotokoll och ingen av dem verkar vara standard på Mac(?).
Jag hade hoppats att någon med Mac skulle kunna hjälpa dig.
När du kopplar Tvixen till datorn via USB så fungerar tvixen som en extern hårddiskenhet, men eftersom du saknade hårddisk i Tvixen så fick du inte kontakt med den. Detta används för att föra över filer och editera m.m.
(För att förklara din allra första fråga)
"Anslut till smb server i finder" - Vad innebär detta? Att jag ska starta upp programmet Samba?
"Knappa in TViXens ip" - Vart hittar jag denna? I tvixen:s nätverksinställningar?
Tack på förhand, om det är någon som använder samba med mac eller öht vore det guld om ni kunde steg-för-steg gå igenom hur jag sätter upp en delad mapp med tvix, då jag är helt lost på detta!
Postad 05 augusti 2009 - 10:05
Jag citerar från http://forum.canman....read.php?t=6016 -
"Anslut till smb server i finder" - Vad innebär detta? Att jag ska starta upp programmet Samba?
"Knappa in TViXens ip" - Vart hittar jag denna? I tvixen:s nätverksinställningar?
Tack på förhand, om det är någon som använder samba med mac eller öht vore det guld om ni kunde steg-för-steg gå igenom hur jag sätter upp en delad mapp med tvix, då jag är helt lost på detta!
Kolla denna länken om finder.
Sök på Google med sökorden "starta samba finder mac" eller liknande, så får du massor med information.
Postad 05 augusti 2009 - 14:39
sen öppnar jag det kontot för fildelning - men nu när jag vill lägga in grejer på det kontot har jag ej behörighet att öppna mapparna (movies, library, music, pictures osv) Hur ordnar jag detta samt har jag gjort rätt hitintills?
Mvh
Postad 05 augusti 2009 - 21:33
Postad 05 augusti 2009 - 23:20
Ja, den passar.Nej, nu skiter jag i det här, uppenbarligen är jag tyvärr för oteknisk av mig. Det får bli att köpa hårddisk istället och enkelt flytta över material med en USB-sladd, för det är så enkelt va?
Fungerar den här hårddisken? https://www.inet.se/...een-f2/4303608/
Tacksam för svar!
Postad 06 augusti 2009 - 13:11
Någon som vet vart felet kan ligga, eller hur man löser det?
Postad 06 augusti 2009 - 14:08
Jag har ett irriterande problem. På ungefär var tionde fil (video, 720p, 1080p, dvdrip osv) så låser sig bilden helt. Enda som är att göra är att starta om twixen. Gemensamt för alla dessa filer är att jag inte kan hoppa eller spola i filen. Alltid så löser det sig genom att packa/föra upp ursprungsfilen åter till den externa HD som jag använder till twixen. Datorn klarar av att spela upp filerna. Så det bör vara något i filen som inte twixen kan hantera. Jag har inte hittat något mönster i när eller vilka typer av filer som drabbas. Jag har uppdaterat twixen och gjort återställningar utan någon förbättring. Har haft felet i princip ända sedan jag köpte den för ett halvår sedan ungefär, men oftast ruskar jag bara på huvudet och accepterar att jag för över filen på nytt.
Någon som vet vart felet kan ligga, eller hur man löser det?
Vi kan alla gissa oss trötta om vad som är ditt problem.
Jag skriver som jag gjort säkerligen 30 gånger i mediaspelar-trådar: Ladda ner MediaInfo och kolla vad dina filer innerhåller. Kanske du kan spåra vad problemen är med de som strular.
Postad 06 augusti 2009 - 15:43
Redigerat av penke62, 06 augusti 2009 - 15:44.
Postad 06 augusti 2009 - 16:13
Jag försöker följa den här guiden en del. http://canman.se/pro.../1/support.aspx - där står det att man skall skapa ett konto "tvixhd1" - Det har jag i alla fall gjort och delat ut det kontots delade mapp - där jag också lagt in mina filmer som jag vill kunna se genom tvixen.
När det är inställt DCHP på tvixen så saknas tvixens IP-adress, det finns helt enkelt ingen då. När jag skapar en statisk-ip är ipadressen + samtliga andra alternativ 000.000.000.000 - so far so fine. När jag sedan skriver in min IP-adress i nätverksinställningarna och försöker PINGA den står det fail och inget delat nätverk blir av. Skriver jag in den statiska IP adressen i finder söker den hela tiden och inget händer förutom att det dyker upp en ruta där jag skrev in mitt adminkontos lösen samt användarnamn och då stod det att jag skulle dela antingen mitt egna konto eller tvixhd1 till skrivbordet?? jag har testat de flesta alternativen men lyckas ej kunna få kontakt mellan tvixen och min mac -.- Någon som vet vad jag gör för fel? Mvh
Postad 07 augusti 2009 - 00:44
Postad 07 augusti 2009 - 01:26
Jag hoppar in en stund i den här diskussionen. Jag har sjukt späckat schema den här veckan. Kan man bli sjukskriven för utbrändhet när man är pensionär?Jag fortsätter att terra er lite till med mina problem. Kanske kan ni hjälpa mig ytterligare->
Jag försöker följa den här guiden en del. http://canman.se/pro.../1/support.aspx - där står det att man skall skapa ett konto "tvixhd1" - Det har jag i alla fall gjort och delat ut det kontots delade mapp - där jag också lagt in mina filmer som jag vill kunna se genom tvixen.
När det är inställt DCHP på tvixen så saknas tvixens IP-adress, det finns helt enkelt ingen då. När jag skapar en statisk-ip är ipadressen + samtliga andra alternativ 000.000.000.000 - so far so fine. När jag sedan skriver in min IP-adress i nätverksinställningarna och försöker PINGA den står det fail och inget delat nätverk blir av. Skriver jag in den statiska IP adressen i finder söker den hela tiden och inget händer förutom att det dyker upp en ruta där jag skrev in mitt adminkontos lösen samt användarnamn och då stod det att jag skulle dela antingen mitt egna konto eller tvixhd1 till skrivbordet?? jag har testat de flesta alternativen men lyckas ej kunna få kontakt mellan tvixen och min mac -.- Någon som vet vad jag gör för fel? Mvh
Jag kan inte heller Mac men börjar undra hur du har kopplat ihop din TVIX och Mac rent fysiskt? Jag börjar få en känsla av att du inte har en router (vilket är vanligast bland oss som håller på med nätverk), utan i stället bara kopplat en nätverkskabel direkt mellan TVIX och Mac. Om det är så behöver du antagligen en korsad kabel.
Normalt om man kör med router brukar routern kunna agera DHCP-server och dela ut adresser till datorer och andra enheter, t.ex. mediespelare. Ett problem är att DHCP normalt delar ut dessa adresser lite slumpmässigt, och det passar inte så bra i dessa sammanhang.
Då kan man i regel gå in i routern och reservera specifika IP-adresser för vissa enheter i nätverket. Det innebär att man talar om vilka IP-adresser som ska användas för en specifik MAC-adress. MAC står i det här sammanhanget för Media Access Control och har ingenting med Mac-datorer att göra. MAC-adressen är en 12 tecken långn hexadecimal siffersträng (siffrorna 0-9 och bokstäverna A-F - jag har haft ett jobb under hela 70-talet där man lärde sig räkna HEX i huvudet). MAC är unikt i världen för en nätverksadapter, ungefär som svenska födelsenummer. Jag vet inte hur man enklast tar reda på ett MAC-nummer i en Mac-dator men på PC-datorer siitter det ofta en liten etikett med MAC-numret under eller på baksidan av datorn eller nätverksadaptern. I TVIX kan man hitta MAC--adressen i settings-menyn. Man kan ofta också gå in i routern och titta efter vilka MAC-nummer som fått adresser från DHCP-servern i routern.
Det var allt om nätverk i nattens mörker och innan jag går och lägger mig men om du fortsätter att fundera på hårddisk så kan ju en externa USB-disk vara ett alternativ till inbyggd disk. Jag har inbyggd diisk och streamar rätt ofta över nätverk men det händer också att jag ibland använder externa USB-diskar. Det här är egentligen bara intressant om du inte lyckas få fart på nätverket, vilket jag hoppas att du får. Fördelen med en USB-disk är att det relativt enkelt att springa mellan datorn och TVIX med disken. Det kan vara obekvämt i längden att koppla ihop datorn och TVIX via USB stup i ett. Jag tror man rätt snabbt tröttnar på det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar