Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 februari 2010 - 14:53

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Nej, helt sant. Den innehåller kretsar, metall, någon fläkt mm.
Var glad åt att din funkar. Krama om den.
Min frustration grundar sig på att detta är min andra Sagem HD-box från CD som strular.

Ps: Fick låna en strömadapter av en snäll tv-handlare idag, tror ni det löste problemet?
Precis: Näpp! "Pb03", "Pb04", "Er01", "Er07".... Ny box på väg....

Hade du inte en HD-box utan HDD? Det går alldeles utmärkt att använda strömadaptern till den gamla boxen till HDD-boxen. Jag flyttar ibland min HDD-box till källaren där jag har projektor och då kör jag på den gamla boxens adapter. (Kan vara bra att känna till vid felsökning.)

Redigerat av Tomas L, 03 februari 2010 - 14:54.

Postad 03 februari 2010 - 19:36

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Hade du inte en HD-box utan HDD? Det går alldeles utmärkt att använda strömadaptern till den gamla boxen till HDD-boxen. Jag flyttar ibland min HDD-box till källaren där jag har projektor och då kör jag på den gamla boxens adapter. (Kan vara bra att känna till vid felsökning.)

Stämmer, har även den kvalitetsprodukten. :)
Men eftersom även den ballar ur titt som tätt (sporadiska omstarter) så kunde man ju inte veta om även den adaptern var trasig. CD kundtjänst gjorde bedömningen att det bara behövdes en ny adapter.

Postad 03 februari 2010 - 20:43

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Godagens alla glada
Jag pratade med min "hovleverantör"idag om den nya programvaran till boxen.
Jag undrade om han hört något pm när den kommer?
Enligt honom skall den släppas i början av april.
Dom test kör den redan nu och om inget specielt dyker upp så blir det början av april.
Den lär inne hålla massa gosaker som ondemand etc och bli Linux baserad.

Postad 03 februari 2010 - 20:44

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har noterat en bugg nät det gäller programmerade inspelningar:

Två inspelningar programmerade som överlappar varandra. Båda på kanaler via satellit.

Stänger man av boxen när man ser på en marksänd kanal (innan någon av inspelningarna startat) så startar inspelning 1 och inspelning 2.
Buggen är att inspelning 2 inte startar förrän inspelning 1 har gått klart.

Exempel: Programmerat ett program 20.30-21.30 och ett annat 21.00-22.00.
Då kommer hela första spelas in men bara andra halvan av andra.

Har råkat ut för detta ett par gånger.

Enklast att gå förbi denna bugg är att skifta kanal innan man stänger av boxen till en av de två som man ska spela in ifrån. Jag brukar välja den kanal som den andra inspelningen ska göras ifrån.

Konstigt, låter mer som att du bara har en aktiv mottagare, har du två kablar ner? Har aldrig sett detta och jag spelar in massa avsnitt med överlapp.

Postad 03 februari 2010 - 20:45

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Godagens alla glada
Jag pratade med min "hovleverantör"idag om den nya programvaran till boxen.
Jag undrade om han hört något pm när den kommer?
Enligt honom skall den släppas i början av april.
Dom test kör den redan nu och om inget specielt dyker upp så blir det början av april.
Den lär inne hålla massa gosaker som ondemand etc och bli Linux baserad.

Det låter väldigt lovande. Tack för uppdateringen! :)

Postad 04 februari 2010 - 07:55

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Konstigt, låter mer som att du bara har en aktiv mottagare, har du två kablar ner? Har aldrig sett detta och jag spelar in massa avsnitt med överlapp.

Jag använder ofta alla tre mottagarna parallellt (tittar på en och spelar in från två).
Inga problem när boxen är påslagen verkar det som.
Bara problem om jag satt boxen i standby när jag tittade på "fel kanal" (markkanal) och kommer ihåg att byta.

Postad 04 februari 2010 - 16:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag använder ofta alla tre mottagarna parallellt (tittar på en och spelar in från två).
Inga problem när boxen är påslagen verkar det som.
Bara problem om jag satt boxen i standby när jag tittade på "fel kanal" (markkanal) och kommer ihåg att byta.

Ok, så du menar att om boxen står på markkanal så spelar den enbart in en SAT kanal, om du ställer den på valfri SAT kanal innan stand-by spelar den då in som den ska? Jag har aldrig aktiverat min markmottagare så jag vet inte hur den beter sig då, men det låter som en bugg om det är såsom du beskiver det.

Postad 04 februari 2010 - 20:19

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 696 inlägg
  • 0
Fick min HDTV box installerad idag, snacka om att det blir bra bild på HDTV kanalerna :)
Kör just nu med en Optoma HD80 projektor och bilden är verkligen knivskarp, jag är otroligt impad. Har själv haft Telia Digital TV tidigare och det går inte ens att jämföra bildkvalitén, det är som dag mot natt :blink:

Postad 04 februari 2010 - 21:08

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0

Fick min HDTV box installerad idag, snacka om att det blir bra bild på HDTV kanalerna :blink:
Kör just nu med en Optoma HD80 projektor och bilden är verkligen knivskarp, jag är otroligt impad. Har själv haft Telia Digital TV tidigare och det går inte ens att jämföra bildkvalitén, det är som dag mot natt ;)

Är i precis samma sits. Det är som dag å natt. För att inte tala om snabbheten att byta kanal, tar ju en kvart med Telia :) Å andra sidan tyckte jag Telia hade bättre Text-TV. Dels laddades alla sidor in i minnet så man slapp vänta å vänta å vänta på att sidan ska hittas, men framförallt att man oavsett vilken kanal man tittade på kunde ta in valfri kanals Text-TV, dvs tittar man på TV 4 så kan man ändå få SVT-Text. Där kan CD bli bättre...

Postad 04 februari 2010 - 22:08

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 696 inlägg
  • 0
Är lite osäker på hur det fungerar med inspelningen, jag valde ett program i listan och tryckte på spela in. Kan man på något sätt se kommande inspelningar ?
För när jag tryckte var det som att ingenting hände, jag valde att spela in Batman The Dark Knight på Canal+ film HD imorgon, ville mest ha den som demonstrationsfilm :)

Postad 04 februari 2010 - 22:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Klicka in dig i inställningsmenyn, välj Recorder. Där ser du kommande inspelningar och existerade serieinspelningar.

Postad 05 februari 2010 - 08:30

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Ok, så du menar att om boxen står på markkanal så spelar den enbart in en SAT kanal, om du ställer den på valfri SAT kanal innan stand-by spelar den då in som den ska?

Ja.

Postad 05 februari 2010 - 12:15

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Har upptäckt en annan "feature". När man går in och kikar på vad man spelat in via MyTV så finns det inget sätt att få reda på om det inspelade materialet är i HD eller inte samt om det är stereo eller 5.1-ljud. Sen är det som med vanligt tv-tittande, man märker inte om det är 5.1-ljud förrän man ändrat till hemmabio... Eller gör jag något galet? :)

Postad 05 februari 2010 - 19:33

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
ÄNTLIGEN har CD en ny hd-pvr-box på gång… För en vecka sen fick flera installatörer jag jobbar med besked från CD om detta. Dock framgick det inte om det är nåt nytt från Sagem eller om dom haft vett att byta till annan leverantör. Inte fick de nåt tidsperspektiv heller, men jag ska luska vidare.

Postad 05 februari 2010 - 20:51

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

ÄNTLIGEN har CD en ny hd-pvr-box på gång… För en vecka sen fick flera installatörer jag jobbar med besked från CD om detta. Dock framgick det inte om det är nåt nytt från Sagem eller om dom haft vett att byta till annan leverantör. Inte fick de nåt tidsperspektiv heller, men jag ska luska vidare.

Hoppas inte boxen kommer från SAGEM, fransmännen ska hålla sig till baguetter... Sämre box har knappt någon skruvat ihop, vilken den knappt är, fastskruvad alltså...

Postad 05 februari 2010 - 21:34

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Den som lever får se. I deras norska kundblad skriver de att en ny HD-box på gång, en i samma serie som den HDPVR som de nu har fast alltså utan hårddisk. Men å andra sidan borde de ha en ny box på gång eller ivartfall en uppdaterad version av den de har nu, en med bättre design och kanske mer genomarbetad mjukvara från start. Jag tror denna box de har nu kan gå från ganska bra till riktigt bra med den utlovade linux-kärnan i vår.

Postad 05 februari 2010 - 21:36

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Hoppas verkligen på detta. den boxen som de har nu säger inte mycket mer än den kvalitet som de levererat den senaste tiden.

Postad 05 februari 2010 - 22:22

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Har det varit mycket hårdvarurelaterade problem (alltså att den pajjar) med denna eller kan man hoppas på att det blir en lyckträff med Linux (eller ny runda med buggar)? Någon skrev att Linux var snabbt och verkar lovande, och det möjligtvis var nuvarande mjukvaras tröghet som låg bakom en hel del problem. Någon som kan göra en bedömning på prestandan för hårdvaran?
Jag menar, om det inte är låg kvalitet på själva boxen utan snarare mjukvara så kan det ju bli en väldigt bra produkt.

Postad 05 februari 2010 - 22:30

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0

Är rätt säker på att det är den nya mjukvaran det handlar om, inte en helt ny HD-PVR box. Har en säker källa på C.D. Blir tveksam eftersom personen inte har nämnt något om det, men ska kolla.

Hårdvarumässigt tror jag inte det är mer fel på denna boxen än någon annan. Fläktar och hårddiskar som låter eller utgångar som inte fungerar har funnits på flera andra fabrikat, det är bara o kolla runt på de andra trådarna. Topfield, Maximum, Digiality, Dilog, alla drogs med ett fåtal hårdvaruproblem, men en mängd mjukvaru-buggar. Fransmän kan inte göra mjukvara, se bara på Thomson prylarna! Min HDD/DVR-inspelare måste vara den långsammaste söder om norr!

Redigerat av Melmac, 05 februari 2010 - 22:36.

Postad 05 februari 2010 - 23:14

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0
Någon som vet vem som görnya Linux mjukvaran….
Fransmän eller Linköpings företag?

Postad 06 februari 2010 - 17:02

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Stämmer, har även den kvalitetsprodukten. ;)
Men eftersom även den ballar ur titt som tätt (sporadiska omstarter) så kunde man ju inte veta om även den adaptern var trasig. CD kundtjänst gjorde bedömningen att det bara behövdes en ny adapter.

...Canal Digital skickade nu av misstag ut fel box. Så nu fick jag en ny HD box utan HDD som verkar fungera!
Så nu är väntan på att jag ska få min HD box med HDD utbytt inte så hemsk.
Snurrigt, javisst, men det är ju canal digital man har att göra med!
Sanslöst, på tisdag kommer väl en ny gräsklippare eller nåt.

Postad 06 februari 2010 - 17:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Sanslöst, på tisdag kommer väl en ny gräsklippare eller nåt.

har du beställt en snöslunga?

CD har sagt att de skickat ut fel box? Inte som så att de skickat vad de har? Kanske brist på HDPVR?

Fast nu är vi OT, se underrubriken: "Frågor som berör boxen och inget om CD."

Postad 06 februari 2010 - 18:15

KrilleB
  • KrilleB
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nu kommer jag inte åt mina inspelade program. Typiskt jag som hade hela säsong 2 av True Blood inspelad som jag skulle gotta mig med. Väntar ni med att formatera och hoppas att det skall lösa sig eller är det bara att bita i det sura...? Har endast 15% ledigt utrymme, minskar inte heller om jag raderar program i listan.

Postad 08 februari 2010 - 13:16

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Kanalstyrken og kvalitet er rapportert bedre fra Thor6 enn de samme transponderene hadde på Thor3 forutsatt at man befinner seg i Skandinavia. Befinner man seg utenfor Skandinavia så gir nok Thor6 betydelig dårligere signal.
HD transponderene som er flyttet fra Thor5 hadde tildligere full Europa dekning mens Thor6 dekker Norden.

Har selv forsøkt Thor6 med diverse mottagere og alle rapporterer bedre signalstyrke & kvalitet enn Thor3.

Jeg tror det kan være lurt å forsøke enn nullstilling av boksen i tilfellet den har en "bug" i kanalsøk funksjonen.

Efter långt och väligt tålmodigt väntande på en fix av kanalsökningen, så försökte jag en nollställning av boxen igår.
Fungerade inte. Den gör samma kanalsökning i endast ett par sekunder (ca 1/3 av stapeln) och säger att den är klar, utan att uppdatera någonting.
Så jag saknar fortfarande samtliga kanaler som flyttade till Thor 6 på HDD receivern. Har dock inga problem att hitta dem på de andra boxarna, men då utan HD förstås eftersom de ej är HD boxar....

Någon som vet när den tillfälliga ("tilfellet den har en "bug" i kanalsøk funksjonen") buggen för kanalsök är fixad ???

Postad 09 februari 2010 - 21:43

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Inga fler som har problem med rutan om att en inspelning pågår när man sätter på boxen (även om man inte har en inspelning på gång). Stoppar ibland planerade inspelningar då när boxen stratar, tror den att en annan inspelning är på gång. Sedan undrar jag hur man tolkar valet - Återgå eller tryck på TV... nu kommer dagens stora skämt... men jag trycker som bara den på min TV, så den nästan går sönder, men ingenting händer.

Är du säker på att boxen var på, och inte i av med inspelning pågick (bild syns då också, men kommandon fungerar inte)? Jag fick samma idag och tryckte på TV som det stod på skylten vilket inte fungerade, men då såg jag att den gröna lampan inte lyste så satte jag på boxen och då funkade TV valet.

Boxen är på och detta händer även ibland när jag tittar på en kanal och en annan startat på inspelning eller bara boxen startat och ska spela in vilket gör att den inte spelar in. Jag har god signal på bägge huvudena och har även provat med att återställa boxen från scratch.

Denna Sagembox slutar aldrig att förvåna en. Man tror att äntligen är den felfri och så dyker plötsligt gamla buggar upp.

Redigerat av ruva, 09 februari 2010 - 21:45.

Postad 10 februari 2010 - 21:38

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
fick mitt parabol-paket idag... sjukt stor skillnad med parabol jämfört med boxer...

lite frågor dock... har inte orkat läsa igenom denna mastodant-tråd så har det varit upp innan så ber jag om ursäkt...

först och främst, kanal-listorna i favoriterna, kan man verkligen inte flytta runt kanalerna efteråt. jäkla meck att behöva ta bort 50kanaler för att få en på rätt plats...

sen undrar jag vad som är maxnivå på signalen, jag har ca: 180 i värde nu på båda och grönt på mottagningen...

Postad 10 februari 2010 - 22:12

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

fick mitt parabol-paket idag... sjukt stor skillnad med parabol jämfört med boxer...

lite frågor dock... har inte orkat läsa igenom denna mastodant-tråd så har det varit upp innan så ber jag om ursäkt...

först och främst, kanal-listorna i favoriterna, kan man verkligen inte flytta runt kanalerna efteråt. jäkla meck att behöva ta bort 50kanaler för att få en på rätt plats...

sen undrar jag vad som är maxnivå på signalen, jag har ca: 180 i värde nu på båda och grönt på mottagningen...

När du är i lista B så tryck på grön knapp för den kanal du vill ha och gå in i favoritlistan och tryck på grön knapp där du vill ha kanalen i listan. 180 är bra, jag hade 203 innan nya mjukvaran, så nu har jag 184 med en rejäl parabol.

Postad 10 februari 2010 - 22:24

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

När du är i lista B så tryck på grön knapp för den kanal du vill ha och gå in i favoritlistan och tryck på grön knapp där du vill ha kanalen i listan. 180 är bra, jag hade 203 innan nya mjukvaran, så nu har jag 184 med en rejäl parabol.

tack så mycket, hittade ingen info om kanalförflyttningarna i instruktionsboken, nu går det hela lite fortare...

jag ligger på 183 nu med standard parabolen, fick ett Triax quad huvud i paketet, hoppas det har bra kvalite. har parabolen på balkongen och bara vred på den lite när jag monterat upp den och fick 180 utan kompass och grejer, då kanske jag slipper finljustera den nu då.

du vet inte vad max värdet är? vore lite roligare och veta hur många procent man har i mottagning istället...

Postad 11 februari 2010 - 08:35

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

oj oj oj detta har jag missat!
Jag har följt denna tråden slaviskt men detta va en nyhet för mig
TACKAR för detta nu rusar jag ner och testar

Postad 11 februari 2010 - 17:20

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0

tack så mycket, hittade ingen info om kanalförflyttningarna i instruktionsboken, nu går det hela lite fortare...

jag ligger på 183 nu med standard parabolen, fick ett Triax quad huvud i paketet, hoppas det har bra kvalite. har parabolen på balkongen och bara vred på den lite när jag monterat upp den och fick 180 utan kompass och grejer, då kanske jag slipper finljustera den nu då.

du vet inte vad max värdet är? vore lite roligare och veta hur många procent man har i mottagning istället...

Vad är det för enhet på det där värdet egentligen? Vad jag förstått på vissa andra här i tråden så är det bara ett värde på signalstyrkan och inte på signalkvaliteten (eller en kombination av dem båda). Ett värde på signalkvaliteten vore ju också intressant att ha men det kanske kommer i senare FW...

Är än så långa sjukt nöjd med boxen och parabolen och hela alltihopa. Inga krascher än så länge, jo förresten, fick göra en omstart efter det att boxen slutat ta emot fjärrkontroll-signal. Dock skedde det när jag testade att ställa in en multifjärr, så boxen bombarderades väl av IR-signaler :P Men bortsett från det funkar allt perfektomundo. Å imorn börjar OS... i HD!!!!! :rolleyes:

Postad 11 februari 2010 - 21:52

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Vad är det för enhet på det där värdet egentligen? Vad jag förstått på vissa andra här i tråden så är det bara ett värde på signalstyrkan och inte på signalkvaliteten (eller en kombination av dem båda). Ett värde på signalkvaliteten vore ju också intressant att ha men det kanske kommer i senare FW...

Är än så långa sjukt nöjd med boxen och parabolen och hela alltihopa. Inga krascher än så länge, jo förresten, fick göra en omstart efter det att boxen slutat ta emot fjärrkontroll-signal. Dock skedde det när jag testade att ställa in en multifjärr, så boxen bombarderades väl av IR-signaler :P Men bortsett från det funkar allt perfektomundo. Å imorn börjar OS... i HD!!!!! :rolleyes:

det är bara ett värde man får upp, finns ingen enhet efter värdet. jag fick som sagt värde 180 och mottagningen visades grön. därav att det vore kul och vetat maxvärdet så att man har mer att gå på...

Postad 11 februari 2010 - 22:30

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Jisses hur kan det få fortsätta på detta viset med krånglande boxar. cd känn er blåsta på en ny kund.

Postad 11 februari 2010 - 22:48

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jisses hur kan det få fortsätta på detta viset med krånglande boxar. cd känn er blåsta på en ny kund.

Vad har du haft för problem? Som jag sagt förr, min box fungerar bra. Kan vara trevligt med ett positivt ord ibland också...De har uppenbart problem med boxarna, kvalitén skiftar, men nog fungerar boxen ganska bra idag!

Postad 12 februari 2010 - 13:14

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Vad har du haft för problem? Som jag sagt förr, min box fungerar bra. Kan vara trevligt med ett positivt ord ibland också...De har uppenbart problem med boxarna, kvalitén skiftar, men nog fungerar boxen ganska bra idag!

Är inte kund hos cd men vill bli, pga Hd kanalerna, men har inte tänkt att bli en slav under knasiga sagem boxar som lever sitt egna lilla liv, har haft en på boxer den räckte, sen räcker det inte att det fungerar ganska bra för mig.

Postad 12 februari 2010 - 15:51

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Är inte kund hos cd men vill bli, pga Hd kanalerna, men har inte tänkt att bli en slav under knasiga sagem boxar som lever sitt egna lilla liv, har haft en på boxer den räckte, sen räcker det inte att det fungerar ganska bra för mig.

Teckna ett avtal med CD, köp en HD-box (utan hårddisk) för 299:- och få 300:- i webrabatt. Sedan jagar du en box som passar dina syften

Postad 12 februari 2010 - 16:54

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1 470 inlägg
  • 0

otroligt givande med input från en användare som inte ens sett boxen ifråga. man tackar!

själv har jag haft den sen årsskiftet, och det enda jag har att klaga på är att hårddisken blir full lite väl fort :)

Postad 12 februari 2010 - 17:08

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
ringde Canal digital idag, värdet på mottagningen sa dom skulle ligga optimalt mellan 180 till 200, det fanns dom som hade 220 i värde men teknikern jag pratade med sa att bilden kunden bli sämre om man kom upp i 220 och över i och med att boxen skulle få för stark signal.

så om man räknar värdet upp till 200 så ligger mottagningen på 90% om man har värde 180 vilket i så fall är riktigt bra...

jag hade nog tur när jag satt in vertikalriktningen på 25¤ enligt den tunna monteringsanvisningen och sen höftade lite på var parabolen skulle vara riktad och fick 180 i värde :)

Postad 13 februari 2010 - 09:02

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Tur?? Du måste haft en sån otrolig röta att ordet tur inte längre räcker till. När jag satte upp min parabol från CD höll jag på i säkert fem timmar och micro justerade parabolen hit och dit, innan jag fick en signal som var tillräckligt stark så att boxens mätare ens reagerade. Var helt övertygad om att något var trasigt, eller fel inställt i boxen. Skulle tippa att skillnaden i sidled mellan optimal signal och ingen signal alls, var ca 1mm för mig, inte lika känsligt i höjdled dock.

Nu är hela parabolen täckt med snö, man ser inte ens microvågshuvudet, men det verkar inte påverka signalen negativt alls. Knuffar jag lite med lillfingret i sidan på parabolen, försvinner signalen dock omedelbart. Törs knappt nysa i närheten av plåtskrället.

Hade varken kompass eller signalmätare, och kunde de första tre timmarna inte se tv:n från parabolen, fick dra ut kablarna genom fönstret till slut.

Postad 13 februari 2010 - 09:24

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Har nu fått en ny fungerande box och använt den ett par dagar. Här kommer lite feedback från en ny användare:

+
Funktionen och handhavandet av boxen är kalas. Riktigt bra. Inspelningar funkar bra och det är enkelt att hantera den. Den gör definitvt sitt jobb bra. Här ligger tyngden för ett betyg tycker jag.
Nätverksporten lovar gott för framtiden
Fjärren tycker jag är av bra material. Känns skön och "on demand" knappen är lovande!

-
långsam start
"Guide" och "My TV" borde kanske sitta bättre på fjärren
Ljudet från fläkt, i vissa lägen störande
Kortet borde sitta helt gömt, under en lucka eller nåt
Displayen är 90-tal, fula tecken och borde gå att dimmra på nåt sätt. "rEc", det är 2010 nu...

Hade det nu bara varit med ovanstående bakgrund så tycker jag boxen förtjänat ett betyg på 7/10.
Men man kan inte bortse från att kvalltén på produkten verkar kass.
Min erfarenhet+den drös av inlägg som handlar om bytta strömadaptrar och boxar tyder ju på detta.
Tycker nog 5/10 är mer rättvist då.

En annan sak jag märkte var att boxen bara leverarade stereo ljud ut, även via HDMI, om man inte ändra ljudutgång till Dolby Digital AC3. Enkelt att ändra.

Redigerat av Pexer, 13 februari 2010 - 09:58.

Postad 13 februari 2010 - 15:40

Unregistered1a738db5
  • Unregistered1a738db5
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Är det någon som har provat att köra den utan fläkt.Har tagit lös överdelen och försökt fixera fläkten, men efter ett tag så låter det från den ändå. Om man tar lös fläktkabeln indikerar den fel då, och blir error eller fungerar den som den ska.

Postad 13 februari 2010 - 16:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Är det någon som har provat att köra den utan fläkt.Har tagit lös överdelen och försökt fixera fläkten, men efter ett tag så låter det från den ändå. Om man tar lös fläktkabeln indikerar den fel då, och blir error eller fungerar den som den ska.

se denna tråd:
https://www.minhembi...howtopic=247464
där har hårddisken bytts mot en större och energisnålare disk och körs, enligt rapport, framgångsrikt utan fläkt.

Har en liten plan att i vår när värmepumpen tystnar kanske testa ett liknande ingrepp.

Postad 14 februari 2010 - 09:18

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Jag har kört utan lock och fläkt mer än ett halvår och boxen blev stabilare = sällsynt med hängningar. Men på sistone har gamla buggar dykt upp (se mitt inlägget ovan + ett nytt meddelande, efter resert av fabriksinställingar, om att ny mjukvarhar installerats och inspelningen startas inte för boxen kommer startas om, vilket de inte gör). Summa blir att boxen missar en hel del inspelningar och kanske det beror på microvågshuvudssnö eller att en fågel, mygga, fluga, sotflaga från grannens skorsten sitter på parabolhuvudet. Ingen aning faktiskt :unsure:

Postad 14 februari 2010 - 10:16

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Hjälp mig.
Jag försöker verkligen gilla den här boxen...

Läget:
Ungarna kollade på cartoon network, under tiden startade en schemalagd inspelning av Madagascar 2.
dags för frukost, boxen stängs av.
Efter frukost tilbaks till Tv:n, boxen går igång (grön lampa) men ´ger bara svart bild och texten "rEc"...
Försöker trycka på stop, menu, mytv, exit mm utan resultat.
Stänger av och på, samma sak.
Gör boxen strömlös, boxen startar i "menu" läget. Visar inställningarna för bild (1080i) mm, kan bläddra till "MyTV" ser att madagascar 2 och Carton spelas in, Troligen ungarna som tryck på Rec-knappen....
Går ej att avbryta via Mytv eller schemalagda inspelningar....
Kan däremot spela upp det som spelats in.
Startar om boxen, svart bild med "rEc", kommer inte åt ett smack igen....

Några idéer? Gärna utan att påverka inspelat material...

Edit: hmmm... När madagascar var slut så startade boxen om, men hängde på "init". Knäppte då av med fjärren och sedan på igen så gick den igång. Skumt att boxen hamnar i ett låst läge... Får se om det händer igen...

Redigerat av Pexer, 14 februari 2010 - 10:25.

Postad 14 februari 2010 - 13:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Möjlig att kanske påverka detta genom att stänga av boxen genom att hålla inne av/på knappen på boxen en liten stund. Då brukar den nolla sig/starta om.

Den har aldrig fastnat i det läget du beskriver för mig.

Postad 14 februari 2010 - 17:47

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Min box har nu också haft krupp en gång, men jag ganska säker på varför; Frivisningen av vissa kanaler upphörde samtidigt som jag spelade in från en av dessa kanaler. Fenomenet blev att boxen slutade spela in men blev seg som siiiirap. Efter att ha stängt av och på samt ryckt strömkabeln ett antal gånger (trots att disken knattrade, ajaj :) ) så betedde den sig fortfarande konstigt. I Stand-by-läge så blinkade den röda lampan en stund för att sedan sluta blinka, för att sedan återigen börja blinka. Never ending story liksom :D Men eftersom boxen fungerade halvdant och endast var apseg, så kunde jag gå in under MyTV och radera inspelningen som gjorts (och avbrutits) från den kanalen som slutade vara gratis så blev allt som vanligt igen. Praise the lord...

Helt klart en pulshöjare :lol:

Postad 15 februari 2010 - 06:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Pexer, samma sak har hänt mig, har ett snarlikt inlägg någonstans. Boxen hängde sig under en inspelning och blev inte kontaktbar förrän den satta inspelningen var slut. Jag försökte med allt, att starta om boxen genom att dra ut nätsladden etc, men inget hjälpte. Inga kommandon togs emot under den satta tiden, fattade aldrig vad det var. Om det kan vara någon tröst så har det enbart hänt en gång och jag har fortfarande allt material på HDD'n kvar.

Postad 15 februari 2010 - 16:14

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 696 inlägg
  • 0
Själv har jag lite problem med upplösningen, jag kör boxen via HDMI till min Onkyo 1007. När jag ställer in 720p så blir bilden inzoomad vilket gör att jag inte ser kanalloggorna. Väljer jag däremot 576p och pan & scan så ser jag hela bilden. Vet inte om det sitter i min receiver eller om det är själva boxen som har fel inställning, min TV klarar tyvärr bara 720p signaler/1366x768. Kanske man blir tvungen att skaffa ny TV nu ? :(

Postad 15 februari 2010 - 16:22

Unregistered1582
  • Unregistered1582
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Har CD planer på att uppgradera nuvarande box till HDMI vers. 1.3? någon som hört något om detta? :(

Postad 15 februari 2010 - 17:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Själv har jag lite problem med upplösningen, jag kör boxen via HDMI till min Onkyo 1007. När jag ställer in 720p så blir bilden inzoomad vilket gör att jag inte ser kanalloggorna. Väljer jag däremot 576p och pan & scan så ser jag hela bilden. Vet inte om det sitter i min receiver eller om det är själva boxen som har fel inställning, min TV klarar tyvärr bara 720p signaler/1366x768. Kanske man blir tvungen att skaffa ny TV nu ? :(

Det hjälper inte med on demand knappen?

Postad 15 februari 2010 - 18:09

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1 470 inlägg
  • 0

Har CD planer på att uppgradera nuvarande box till HDMI vers. 1.3? någon som hört något om detta? :(

då måste man byta ut hårdvara, så det blir nog inte så kostnadseffektivt. vad är det för funktion i 1.3 du tycker dig behöva i en digitalbox?

EDIT: svarar mig själv: antar att det ffa är audio sync du vill åt. sant, det vore faktiskt bra att ha.
frågan är dock om syncproblem i TV-sändningar oftast inte ligger tidigare i signalkedjan... den här syncen kan väl bara upprätthålla korrekt sync i HDMI-kedjan, inte rätta till sån som är paj från början?

Redigerat av outdoor_miner, 15 februari 2010 - 18:17.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.