* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 07 augusti 2009 - 01:32
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Vet inte om det tagits upp förut, men kan man köra en extern hdd till tvixen som enbart får ström via usbn? Tex En WD Passport.
Jag vet inte exakt med WD passport men jag har provat flera olika fabrikat av 2.5 tums USB-diskar till TVIX och inte haft problem med någon av dem. Jag har aldrig behövt använda extern strömförsjning. Däremot måste man säkert använda extern ström för 3.5-tums diskar. En vild gissning är att även WD passport fungerar.
Postad 07 augusti 2009 - 09:18
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
WALL OF TEXT
Vet inte om jag har sagt det förr... men om jag känner mig gammal och okunnig på datorer med mina 40+ så går jag bara in i denna tråden och läser Görans inlägg en stund. Det ger mig hopp för framtiden. Jag har aldrig brytt mig om åldrar i något sammanhang, men i ärlighetens namn så stöter jag nästan aldrig på någon äldre än mig själv som är speciellt kunnig inom datorer. [b]BlackSunday: Har du ingen som kan hjälpa dig med nätverksbiten? Jag kommer ihåg när man första gången skulle sätta upp ett nätverk och än idag kan det dyka upp märkliga ting som stretar emot. Men om du inte har router så är så klart korsad nätverkskabel ett måste (att jag inte ens tänkte på det  ).
Postad 07 augusti 2009 - 10:19
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Vet inte om jag har sagt det förr... men om jag känner mig gammal och okunnig på datorer med mina 40+ ...
Det är ju inte ditt fel att du bara är barnet - än Själv är jag så gammal så att jag t.o.m. har barnbarnsbarn. Jag har aldrig brytt mig om åldrar i något sammanhang, men i ärlighetens namn så stöter jag nästan aldrig på någon äldre än mig själv som är speciellt kunnig inom datorer.
Du skulle se säljarnas miner när jag dyker upp i elektronik/dator-butiker. Men om du inte har router så är så klart korsad nätverkskabel ett måste (att jag inte ens tänkte på det ).
Vi får väl höra hur det ligger itll med kopplingarna. Det var bara ett hugskott från min sida.
Postad 07 augusti 2009 - 10:49
BlackSunday
-
BlackSunday
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Jag har dessvärre inte lyckats lösa mina problem. Som någon tidigare i tråden nämnt kör jag alltså ej genom en router, utan kopplar min Macbook via nätverkskabel direkt till TviXen. Men det gäller att välja sina strider, och det här är en jag väljer bort, jag ska inom några timmar bege mig mot närmsta datorbutik och inhandla mig en sådanhär: 1TB Samsung Ecogreen F2 https://www.inet.se/...k...;a=4303608 - Förhoppningsvis är det bara att koppla en USB-kabel mellan Macen och TviXen och köra? Eller kommer jag uppleva problem igen? Har hört rykten om att man måste omformatera HDD'n eller dylikt eftersom Mac inte klarar av att läsa vissa Hårddiskar?? Tack för alla svar!
Postad 07 augusti 2009 - 11:02
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Jag har dessvärre inte lyckats lösa mina problem. Som någon tidigare i tråden nämnt kör jag alltså ej genom en router, utan kopplar min Macbook via nätverkskabel direkt till TviXen. Men det gäller att välja sina strider, och det här är en jag väljer bort, jag ska inom några timmar bege mig mot närmsta datorbutik och inhandla mig en sådanhär: 1TB Samsung Ecogreen F2 https://www.inet.se/...k...;a=4303608 -
Förhoppningsvis är det bara att koppla en USB-kabel mellan Macen och TviXen och köra? Eller kommer jag uppleva problem igen? Har hört rykten om att man måste omformatera HDD'n eller dylikt eftersom Mac inte klarar av att läsa vissa Hårddiskar?? Tack för alla svar!
Vet inte hur det funkar med Mac, men med pc är det helt rätt tänk. Kan inte svara på vilket filsystem Tvixen formaterar med. Kan du koppla en vanlig extern usb-disk till din Mac så kommer det troligtvis att funka smärtfritt. Edit: Tvixen formaterar med NTFS. Funkar det i en Mac så är problemet löst.
Redigerat av penke62, 07 augusti 2009 - 11:11.
Postad 07 augusti 2009 - 11:45
BlackSunday
-
BlackSunday
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Vet inte hur det funkar med Mac, men med pc är det helt rätt tänk. Kan inte svara på vilket filsystem Tvixen formaterar med. Kan du koppla en vanlig extern usb-disk till din Mac så kommer det troligtvis att funka smärtfritt. Edit: Tvixen formaterar med NTFS. Funkar det i en Mac så är problemet löst.
Jag har testat med ett USB-minne (flash) och det funkade finfint. Men har som sagt inte lyckats hitta tvixen genom Macen och vise versa. Jag hoppas att macen lyckas hitta HDDn jag tänker köpa nu så jag inte måste gå och köpa en ny dator! Men med min otur så vet man aldrig,
Postad 07 augusti 2009 - 12:30
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Jag har dessvärre inte lyckats lösa mina problem. Som någon tidigare i tråden nämnt kör jag alltså ej genom en router, utan kopplar min Macbook via nätverkskabel direkt till TviXen. Men det gäller att välja sina strider, och det här är en jag väljer bort, jag ska inom några timmar bege mig mot närmsta datorbutik och inhandla mig en sådanhär: 1TB Samsung Ecogreen F2 https://www.inet.se/...k...;a=4303608 -
Förhoppningsvis är det bara att koppla en USB-kabel mellan Macen och TviXen och köra? Eller kommer jag uppleva problem igen? Har hört rykten om att man måste omformatera HDD'n eller dylikt eftersom Mac inte klarar av att läsa vissa Hårddiskar?? Tack för alla svar!
Om du bara har tagit en nätverkskabel "i högen" och den inte är korskopplad, så fungerar ingenting. Jag brukar sällan ge mig, men allt har sina gränser innan det åker ut genom fönstret (utan att öppna det först). Hoppas att du får användning av din Tvix snart bara.
Postad 08 augusti 2009 - 09:10
Unregistereddc19de9c
-
Unregistereddc19de9c
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Köpte en Tvix i veckan, har uppdaterat till senaste mjukvaran. Men den klarar ej spela alla *.avi filer?
"Ej tillgängligt läge" kommer upp på TV'n precis som den inte får signal från tvix, alla filer funkar på datorn?????
Postad 08 augusti 2009 - 10:36
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Köpte en Tvix i veckan, har uppdaterat till senaste mjukvaran. Men den klarar ej spela alla *.avi filer?
"Ej tillgängligt läge" kommer upp på TV'n precis som den inte får signal från tvix, alla filer funkar på datorn?????
Jag skrev det senast i inlägg #6246 på denna sidan... ladda ner MediaInfo och kolla vad som egentligen finns i dina avi-filer. Avi är ingen format på filmerna utan en "container" som kan innehålla många typer av film och ljud. Din dator kan man fylla med massor av drivrutiner i all oändlighet och det har inget med mediaspelarna att göra. Du kan dessutom råka ut för filer som inte funkar på din dator, men om man använder VLC-player så är risken väldigt liten. Hade varit kul om mediaspelarna hade varit baserade på VLC... Ladda ner MediaInfo och klistra in den delen som berör videoformatet, så kan kanske någon av oss hjälpa dig med vad som är problemet. Jag brukar muxa om filer till .mkv med MKVtoolnix ifall de inte funkar. Tar bara några minuter även om man helst hade sluppit. EDIT: När jag läser ditt inlägg igen, så ser jag att det är TV'n som inte klarar signalen? Har du satt autoläget till att ge ut 24 fps kanske? Och att TV'n inte klarar det... verkar mer som ett sånt problem. Skriv vad du har för TV-modell och hur du har ställt bildinställningarna i Tvixen. /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 08 augusti 2009 - 10:39.
Postad 08 augusti 2009 - 11:09
Unregistereddc19de9c
-
Unregistereddc19de9c
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
ha...ändrade ut till PAL/NT.. och se där där kom bild.....
TV'n är en Samsung PS42C7hx..... HD ready vad nu det betyder......får väl köpa ny tv snart.....
Postad 08 augusti 2009 - 11:35
Gurra72
-
Gurra72
-
Användare
-
-
100 inlägg
Ny rykande färsk firmware. Fixar playlist problemet i lite annat. Nån som testat och få in riksradion (P1,P2,P3,P4)?
TViX HD M-6500 1.3.168 (UJuckbox) Release note
1) Audio
• Can turn off the new audio playlist function in setup
• During the slide show through UPnP, it supports playing background songs which exist with the name of ¡®automp3¡¯ folder on local HDD, Network or USB.
• UI improvement : added a icon to display the shuffle(random) and repeat status during playing audio.
• Some bugs were fixed
• When pressing Audio key on the remote, jump to Audio folder If there no Audio/Playlist folder.
• Can save the playlist to the network folder when playing audiothrough network.
• When the repeat audio is on , pressing next key on the remote makes repeat mode off it has been fixed…
• When playing internet radio Just after booting, no sound problem through HDMI was fixed
2) Network
• The issue of pressing « 5 » key on the remote in setup for network was fixed.
• Can send two connection simultaneously for FTP (tested by FileZillar ftp client)
• UI improvement : added « Wait » OSD when setting network, which it takes long time
Postad 08 augusti 2009 - 19:23
BlackSunday
-
BlackSunday
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Hej alla!
Nu har jag äntligen köpt en HDD på 1T, grymt! Lyckades formatera om HDDn (partionera) den så den fungerar med min Macbook, so far so good. Jag har slängt över allt mitt material men när jag startar upp dumburken och tvixen hittar jag ej disken på tvixen, what's up with that?
Mvh
Postad 08 augusti 2009 - 19:55
BlackSunday
-
BlackSunday
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Nu har tvixen hittat samt formaterat min HDD, men nu kan jag ej föra över filer till de olika mapparna då dem är låsta, vad gör jag nu? Har sökt men inte riktigt kommit fram till något vettigt!
Postad 08 augusti 2009 - 20:15
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Nu har tvixen hittat samt formaterat min HDD, men nu kan jag ej föra över filer till de olika mapparna då dem är låsta, vad gör jag nu? Har sökt men inte riktigt kommit fram till något vettigt!
Till att börja med så ska en ny disk formateras i Tvixen, inte i datorn. Dyker den upp i utforskaren om du kopplar med usb?
Postad 08 augusti 2009 - 21:23
BlackSunday
-
BlackSunday
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Till att börja med så ska en ny disk formateras i Tvixen, inte i datorn. Dyker den upp i utforskaren om du kopplar med usb?
Äntligen! Nu, efter mycket tålamod och välvilja har allting gått vägen, tusen tack för alla kompetenta svar! Fortsatt trevlig helg!
Postad 09 augusti 2009 - 10:27
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Kan man sätta in vilken SATA II hårddisk man vill i denna? , dvs både 2,5" samt 3,"5" ?
Postad 09 augusti 2009 - 20:47
JvD
-
JvD
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Ny rykande färsk firmware. Fixar playlist problemet i lite annat. Nån som testat och få in riksradion (P1,P2,P3,P4)?
Hur fixar man det? Dvs SRs kanaler. Det vore ju grymt.
Postad 09 augusti 2009 - 21:34
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Kan man sätta in vilken SATA II hårddisk man vill i denna? , dvs både 2,5" samt 3,"5" ?
Det finns lite olika bud om det här. Jag brukar rekommendera att man ska välja en sval disk. Själv kör jag Western Digital Green Power 1 TB och är nöjd med den. Jag vet att det finns andra som är nöjda med flera andra märken men jag vet också att någon har nämnt tidigare i den här tråden att han hade problem med Seagate. Den blev för varm. Jag har testat med Samsung men då väsanades fläkten ganska mycket. När det gäller 2.5 tums diskar har jag inte sett någon som testat. Det kunde vara intressant om någon gjorde det. Min egen fundering går i följande riktning: När nya modellerna av TVIX kom så satt det en tom låda där disken ska sitta. Om utrymmet är tomt så drar fläkten ut mer luft ur det tomma utrymmet och mindre från elektronik och power supply-delen. Därför blev elektroniken för varm. Fördelen med 2.5-tum kan ju vara att den inte blir så varm men å andra sidan så fyller den inte ut det undre utrymmet. Då riskerar elektroniken att få för llite kylning. Skulle det bli bättre om man behöll den tomma lådan och stoppade i 2.5-tums disken i den? Jag har tyvärr inte svaret.
Postad 09 augusti 2009 - 22:05
BlackSunday
-
BlackSunday
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Extremt tillfredsställd med min nya TViX, dock har jag lite problem med att få informationen om filmerna synlig. Jag sitter på en Mac och det enda programmet jag hittat som är kompatibelt både med mac och TViX är Movie gui builder, det har funkar rätt OK, och jag har fått upp både bilder till filmerna och en del andra iconer - men informationen som jag fått fram/lagt in till filmerna verkar inte visa sig, jag får bara fram filerna. Någon som har koll på läget och kan hjälpa mig?
Tack på förhand!
Postad 10 augusti 2009 - 18:05
Gurra72
-
Gurra72
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hur fixar man det? Dvs SRs kanaler. Det vore ju grymt.
Funkar fortfarande inte. Funkar ca 1 min sen hackar det och dör. Precis som förut  Iaf när man gör en .m3u i winamp med länken till P3 http://wm-live.sr.se/SR-P3-High
Postad 10 augusti 2009 - 20:38
Unregisteredafd17c98
-
Unregisteredafd17c98
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Har nyss skaffat denna, är helnöjd bortsett från att den inte kan spela videos från min Canon Powershot S1 från 2004. Den säger bara Not Supported. Har laddad in senaste firmware. Någon som vet? Viss kan jag konvertera dom för kameran är trasig och ersatt. Tips på lämplig programvara tas tacksamt emot. Fast visst är det underligt för det lär väl ha sålts en rejäl mängd Canon som ger detta format genom åren. MedioInfo ger: Allmänt Fullständigt namn : G:\Egna_Videos\Lubeck1.AVI Format : AVI Format/ : Audio Video Interleave Filstorlek : 142 MiB Duration/String : 1 min Generell Bitrate : 15,3 Mbps Masterdatum : FRI SEP 21 21:47:15 2007 Skrivande applikation : CanonMVI02
Video Format : M-JPEG CodecID : MJPG Duration/String : 1 min Bitrate : 15,0 Mbps Bredd : 640 pixlar Höjd : 480 pixlar Bildförhållande : 4/3 Bildhastighet (Frame rate) : 30,000 fps Upplösning : 24 bits Bits/(Pixel*Frame) : 1.623 StreamSize/String : 139 MiB (98%)
Audio Format : PCM Format_Settings_Endianness : Little Format_Settings_Sign : Unsigned CodecID : 1 / : Microsoft Duration/String : 1 min Bitrate : 352,8 Kbps Kanal(er) : 1 kanal Samplingstakt : 22,05 KHz Upplösning : 16 bits StreamSize/String : 3,27 MiB (2%) Interleave_Duration/String : 997 ms (29.91 video frames) Interleave_Preload/String : 1000 ms
Postad 10 augusti 2009 - 20:48
votum
-
votum
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Interna disken i 6500 som egen disk i nätverket?
Jag har suttit och läst en hel del om hur jag ska hitta den interna disken som sitter i Twixen i nätverket och att jag måste köra via FTP låter ju helt galet.
Går det inte att läsa den som en disk i nätverket och därmed också kunna kopiera över filer snabbare? Jag kan inte heller läsa diskarna i min NAS (DNS-323) via Twixen.
Jag hade tidigare en Rapsody N35 (som tyvärr dog i ett blixtnedslag) och där var det inga som helst problem att läsa disken via nätverket. Jag skickar tillbaka den till Dustin om jag måste köra via USB eller FTP.
Tacksam för snabbt svar.
Postad 10 augusti 2009 - 21:44
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Det finns lite olika bud om det här.
Jag brukar rekommendera att man ska välja en sval disk. Själv kör jag Western Digital Green Power 1 TB och är nöjd med den. Jag vet att det finns andra som är nöjda med flera andra märken men jag vet också att någon har nämnt tidigare i den här tråden att han hade problem med Seagate. Den blev för varm.
Jag har testat med Samsung men då väsanades fläkten ganska mycket.
När det gäller 2.5 tums diskar har jag inte sett någon som testat. Det kunde vara intressant om någon gjorde det. Min egen fundering går i följande riktning: När nya modellerna av TVIX kom så satt det en tom låda där disken ska sitta. Om utrymmet är tomt så drar fläkten ut mer luft ur det tomma utrymmet och mindre från elektronik och power supply-delen. Därför blev elektroniken för varm. Fördelen med 2.5-tum kan ju vara att den inte blir så varm men å andra sidan så fyller den inte ut det undre utrymmet. Då riskerar elektroniken att få för llite kylning. Skulle det bli bättre om man behöll den tomma lådan och stoppade i 2.5-tums disken i den? Jag har tyvärr inte svaret.
Tack för infon! Hur är det om säg att jag sätter in en extern disk i Tvixen , o sen har ja andra diskar i mitt nätverk där jag har film oxå. Kan jag på något vis föra över/flytta data från interna disken som sitter i Tvixen till de andra diskarna och vice versa utan att behöva "byta" hårddiskarna rent fysiskt? Anledningen till att jag frågar är för att de andra diskarna kommer sitta i en burk som inte är på 24/7. O eftersom disken som kommer sitta i Tvixen knappast har obegränsat med utrymme kan de ju vara skönt o alltid ha lite ledig plats på Tvix disken så att säga. Om jag sitter på ett trådat nätverk kan ja då med min blivande laptop välja Tvix disken som destination när ja laddar ner något? , dvs att filerna landar där direkt o inte på min laptop? Mvh
Postad 10 augusti 2009 - 22:01
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Interna disken i 6500 som egen disk i nätverket?
Jag har suttit och läst en hel del om hur jag ska hitta den interna disken som sitter i Twixen i nätverket och att jag måste köra via FTP låter ju helt galet. Går det inte att läsa den som en disk i nätverket och därmed också kunna kopiera över filer snabbare? Jag kan inte heller läsa diskarna i min NAS (DNS-323) via Twixen.
Jag hade tidigare en Rapsody N35 (som tyvärr dog i ett blixtnedslag) och där var det inga som helst problem att läsa disken via nätverket. Jag skickar tillbaka den till Dustin om jag måste köra via USB eller FTP.
Tacksam för snabbt svar.
Disken går att mappa upp som en enhet i Windows så du behöver inte använda FTP för att komma åt disken.
Postad 10 augusti 2009 - 22:44
votum
-
votum
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Disken går att mappa upp som en enhet i Windows så du behöver inte använda FTP för att komma åt disken.
Jag har försökt mappa upp den men jag kan banne mig inte nå den från datorn. Jag kan inte heller nå datorn eller diskarna i min DNS-323 från Twixen. Har försökt både med DCHP och statisk IP. Bruksanvisningen lämnar en del att önska...
Postad 11 augusti 2009 - 01:05
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Tack för infon!
Hur är det om säg att jag sätter in en extern disk i Tvixen , o sen har ja andra diskar i mitt nätverk där jag har film oxå. Kan jag på något vis föra över/flytta data från interna disken som sitter i Tvixen till de andra diskarna och vice versa utan att behöva "byta" hårddiskarna rent fysiskt?
Jag är inte hundraprocentigt säker på vad du menar men - Du kan koppla två externa diskar via USB till TVIX och kopiera material till och från den interna disken. Jag brukar inte själv göra så eftersom överföringen går rätt så långsamt och det går ju bra att spela filmer direkt från den externa disken. Den biten av din fråga som jag inte begriper är "utan att behöva "byta" hårddiskarna rent fysiskt" En sak du måste förstå är att man inte kan USB-koppla datorn till TVIX samtidigt som man tittar på film i TVIX. Jag har sett flera i den här tråden som inte förstått det. När det gäller diskar i nätverket så går det även där att flytta data mellan diskarna i tvixen till andra diskar. Persnligen har jag bara erfarenhet av nätverksdiskar i andra datorer men det finns andra här i forumet som använder NAS. Däreot går det rätt så långsamt att flytta filer (även om du har Gigabitnät). Du kan inte räkna med att komma upp i högre överföringshastigheter än 50-60 Mbps. Om jag sitter på ett trådat nätverk kan ja då med min blivande laptop välja Tvix disken som destination när ja laddar ner något? , dvs att filerna landar där direkt o inte på min laptop?
Ja - eftersom du kan mappa upp TVIX som en vanlig nätverksenhet (TVIX har en inbyggd SAMBA-server) så går det bra. Du kan till och med göra det samtidigt som du tittar på film från den interna disken i TVIX. För att mappa upp den interna disken i TVIX från datorn använder du adressen \\nnn.nnn.nnn.nnn\tvixhd1 (där nnn.nnn.nnn.nnn är TVIX IP-adress) EDIT: Det slog mig på morgonkröken att även om du kan tanka ner filer direkt till TVIX så kan du inte packa upp t.ex. RAR eller ZIP-filer i TVIX.
Redigerat av Goeran, 11 augusti 2009 - 07:01.
Postad 11 augusti 2009 - 01:05
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Har nyss skaffat denna, är helnöjd bortsett från att den inte kan spela videos från min Canon Powershot S1 från 2004. Den säger bara Not Supported. Har laddad in senaste firmware. Någon som vet? Viss kan jag konvertera dom för kameran är trasig och ersatt. Tips på lämplig programvara tas tacksamt emot. Fast visst är det underligt för det lär väl ha sålts en rejäl mängd Canon som ger detta format genom åren.
MedioInfo ger:
Mitt tips är att muxa om dem till .mkv-filer med MKVtoolnix, som dessutom är ganska snabb på att göra dem till .mkv... det hjälpte mig i ett liknande problem i alla fall.
Postad 11 augusti 2009 - 08:07
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Jag är inte hundraprocentigt säker på vad du menar men - Du kan koppla två externa diskar via USB till TVIX och kopiera material till och från den interna disken. Jag brukar inte själv göra så eftersom överföringen går rätt så långsamt och det går ju bra att spela filmer direkt från den externa disken. Den biten av din fråga som jag inte begriper är "utan att behöva "byta" hårddiskarna rent fysiskt"
En sak du måste förstå är att man inte kan USB-koppla datorn till TVIX samtidigt som man tittar på film i TVIX. Jag har sett flera i den här tråden som inte förstått det.
När det gäller diskar i nätverket så går det även där att flytta data mellan diskarna i tvixen till andra diskar. Persnligen har jag bara erfarenhet av nätverksdiskar i andra datorer men det finns andra här i forumet som använder NAS. Däreot går det rätt så långsamt att flytta filer (även om du har Gigabitnät). Du kan inte räkna med att komma upp i högre överföringshastigheter än 50-60 Mbps.
Ja - eftersom du kan mappa upp TVIX som en vanlig nätverksenhet (TVIX har en inbyggd SAMBA-server) så går det bra. Du kan till och med göra det samtidigt som du tittar på film från den interna disken i TVIX.
För att mappa upp den interna disken i TVIX från datorn använder du adressen \\nnn.nnn.nnn.nnn\tvixhd1 (där nnn.nnn.nnn.nnn är TVIX IP-adress)
EDIT: Det slog mig på morgonkröken att även om du kan tanka ner filer direkt till TVIX så kan du inte packa upp t.ex. RAR eller ZIP-filer i TVIX.
Tackar för all infon! , rättade ut några frågetecken jag hade  Min kommande setup kommer vara typ: Tv + Tvixen + 1 intern hd i Tvixen ----> Router ------> i ett annat rum står min stationära där jag även kommer ha hårddiskar som är avsedda för film, men denna burk kommer inte vara påslagen 24/7 . Därav undrar jag om säg att Tvix disken börjar bli full , att man kan flytta över film från den till den stationära , ex kan vara film man nyligen sett o inte kommer se på ett tag. Är ganska nära ett köp nu.. , dock är IFA mässan snart.. hmm..
Postad 11 augusti 2009 - 11:24
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Tackar för all infon! , rättade ut några frågetecken jag hade 
Min kommande setup kommer vara typ: Tv + Tvixen + 1 intern hd i Tvixen ----> Router ------> i ett annat rum står min stationära där jag även kommer ha hårddiskar som är avsedda för film, men denna burk kommer inte vara påslagen 24/7 . Därav undrar jag om säg att Tvix disken börjar bli full , att man kan flytta över film från den till den stationära , ex kan vara film man nyligen sett o inte kommer se på ett tag.
Är ganska nära ett köp nu.. , dock är IFA mässan snart.. hmm..
Jo -visst kan du göra det. Räkna bara inte med exressfart. Själv har jag en tuner i TVIX och flyttar över sånt jag vill spara via nätverket till stationär dator.
Postad 11 augusti 2009 - 13:48
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Jag har försökt mappa upp den men jag kan banne mig inte nå den från datorn. Jag kan inte heller nå datorn eller diskarna i min DNS-323 från Twixen. Har försökt både med DCHP och statisk IP. Bruksanvisningen lämnar en del att önska...
Kör du Vista? I så fall kanske det här kan vara till någon nytta: http://forum.canman....read.php?t=6267Jag kör inte själv Vista men har sett en del i tråden som haft problem med.
Postad 11 augusti 2009 - 20:12
Unregistered8a394dde
-
Unregistered8a394dde
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag har precis bytt till en 1TB-disk, som nu ska fyllas upp lite. Vilka program kan rekommenderas för att konvertera mina vanliga dvd-er. Finns det för eller nackdelar med att ha en .iso i stället för en video ts-katalog?
Jag tycker att det är lättare att ha dem i ISO. Dessutom så känns det som om filmerna funkar bättre i ISO än om de ligger i ts katalogerna. dvs filmerna startar upp som om de vore en skiva i. Har int gjort det på alla filmer när de ligger i ts mappen
Redigerat av Unregistered8a394dde, 11 augusti 2009 - 20:13.
Postad 12 augusti 2009 - 10:14
SonnyF
-
SonnyF
-
Användare
-
-
105 inlägg
J*vlar... nu har min tvix 6500 blivit uppbränd.  Tvixen går inte att starta, den är helt död!
Efter att har fört över en del filmer igår från datorn(via usb) så kopplade jag sedan in den i tv-bänken.
Tydligen så tryckte jag inte in nätsladden tillräckligt i baksidan på tvixen. Det blev tydligen glappkontakt och jag kunde en kort stund höra hur det "blixtrade" pga glappkontakten i tvixen strömingång. Lät ungefär som en gammal strömbrytare kan låta (som har dålig kontakt). Nu är den helt död och svarar inte på någon knapptryckning överhuvudtaget. Jag misstänker starkt att nätdelen är brännd.
Så till mina frågor:
Vad ska jag nu göra? Reparera?
Köpte den av Dustin för över ett år sedan, så garantirep är väl utesluten?
Vågar man sig på att öppna den för att själv göra en enkel visuell felsökning?
Köpa ny? Att köpa en ny 6500 tar emot nu när den funnits med så länge och en modernare 6600 finns runt hörnet?
Har vi fått ett datum på när 6600 lanseras? Jag vill ju inte vänta för länge?
Popcorn hour tilltalar mig INTE.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Tacksam för hjälp!
/SF
Redigerat av SonnyF, 12 augusti 2009 - 10:16.
Postad 12 augusti 2009 - 14:27
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2 279 inlägg
Frågan är ju om en mediaspelare ska brinna upp om nätsladden sätts i lite löst (vilket du heller inte är helt säker på att du gjort) eller om det kan räknas som ett konstruktionsfel. Kanske bäst att kontakta Canman och höra med dem, vad de säger. Berätta som det är, att det blixtrade i närheten av nätsladden och att det kan bero på något löst sittande sladd. Det är inte ett år som gäller som maxgräns för garanti, däremot ändras bevisbördan.
Postad 12 augusti 2009 - 17:21
Unregistered9c2c5781
-
Unregistered9c2c5781
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Frågan är ju om en mediaspelare ska brinna upp om nätsladden sätts i lite löst (vilket du heller inte är helt säker på att du gjort) eller om det kan räknas som ett konstruktionsfel. Kanske bäst att kontakta Canman och höra med dem, vad de säger. Berätta som det är, att det blixtrade i närheten av nätsladden och att det kan bero på något löst sittande sladd.
Det är inte ett år som gäller som maxgräns för garanti, däremot ändras bevisbördan.
Tänk på att det är redan efter sex månader "bevisbördan" ändras. Dock har man 3 års reklamationsrätt se citat nedan från konsumentverkets hemsida: "Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln."
Postad 15 augusti 2009 - 19:57
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Om jag ställer in ljudet på digitalt så får jag ut surround ur både koax och optisk, men inget alls från tv:n via hdmi. Ställer jag ljudet på analogt så får jag ut det från tv:n via hdmi, men då får jag bara 2-kanals från både koax och optisk. Jag skulle ju gärna vilja ha det från tv:n för hustruns skull, och surround från koax eller optisk, utan att behöva ställa om i inställningarna. Nån som har tips om hur jag ska göra?
Redigerat av penke62, 17 augusti 2009 - 08:53.
Postad 16 augusti 2009 - 15:26
rasmus84
-
rasmus84
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Hur ändrar man ljudspår om man spelar upp en 1080P *.mkv fil med flera ljudspår?
Postad 16 augusti 2009 - 16:14
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Hur ändrar man ljudspår om man spelar upp en 1080P *.mkv fil med flera ljudspår?
Trycker på audio-knappen under uppspelning och väljer.
Postad 16 augusti 2009 - 18:13
scwee
-
scwee
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Mors!
Har precis införskaffat den här lilla manicken i syfte att streama material via nätverket (därav sitter ingen hårddisk i). Har efter lite trilskande lyckats få tillgång till filerna på min Macbook, och allt fungerar kanon. Men, när jag vill komma åt filerna jag har på min Time Capsule blir det tvärstopp. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra. Tänkte prova USB imorn, men helst av allt vill jag kunna ta allt via nätverket.
Någon som kan hjälpa mig lite på traven?
Postad 16 augusti 2009 - 19:58
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
GÅr det att styra den via en app på en ipod touch eller iphone?
Postad 17 augusti 2009 - 11:48
BazookaSkoga
-
BazookaSkoga
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Använder fwp 1.3.168. Jag är så jäkla nöjd med att kunna spara spellistor direkt i tvixen. Upptäckte dock att spellistorna sparas under audio/playlist vilket är lite störande när just den mappen ligger mitt i mina musiksamlingen. Är det någon som vet som man kan ändra inställningarna för hur man sparar listorna? Skulle vara smidigt om de sparade sig automatiskt i t.ex. audio/1. Playlist eller audio/- Playlist.
Postad 17 augusti 2009 - 12:30
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
GÅr det att styra den via en app på en ipod touch eller iphone?
Vet inte, men varför skulle man möjligen vilja?
Postad 17 augusti 2009 - 15:06
Unregistered9c595cc7
-
Unregistered9c595cc7
-
Användare
-
-
126 inlägg
Hejsan! Jag har tittat på DViCO TViX HD M-6500A och funderar starkt på att köpa den. Har en del frågor: - Funkar det att koppla in en extern DVD-läsare i USB-porten och sedan spela upp DVD-skivor från denna?- Ser att uppspelaren klarar .iso, men klarar den också, .img, som är i stort sett likadant som .iso?- Jag har sett att den klarar .m2ts, men klarar den .m2t (standardformatet för (H)DV-kameror)?- Prisjakts objektbeskrivning och en del återföräljare skriver att man kan välja till trådlöst internet på denna, hur bär man sig åt då? Kostar det mer?- Har den någon form av IP-TV, ungefär som Dune BD Prime har? Vad har den för andra funktioner? Väldigt tacksam för svar! Tack! - Konn
Postad 17 augusti 2009 - 19:45
BruteBonk
-
BruteBonk
-
Användare
-
-
145 inlägg
Fan vad lack man blir på denna burk.
Vilken är bästa firmware'en?
Firmware 1.3.137 är ju ett jäkla skämt eftersom dom inte testat denna ordentligt. Går inte att ansluta till nätverket så alla med NAS o dyl. bör undvika denna.
Interfacet är på tok för dåligt och här kommer nog ingen uppdatering skulle jag tippa.
Kan man ordna till detta på något vis? I cover mode vill man ju kunna "scrolla" mellan omslagen. Tar en evighet att ladda varje ny sida med omslag. Omslagen är dessutom onödigt stora.
Finns inget vettigt sätt att hoppa mellan scener. "Go to" ger jag inte mkt för.
Postad 17 augusti 2009 - 20:57
scwee
-
scwee
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Firmware 1.3.137 är ju ett jäkla skämt eftersom dom inte testat denna ordentligt. Går inte att ansluta till nätverket så alla med NAS o dyl. bör undvika denna.
Interfacet är på tok för dåligt och här kommer nog ingen uppdatering skulle jag tippa. Kan man ordna till detta på något vis? I cover mode vill man ju kunna "scrolla" mellan omslagen. Tar en evighet att ladda varje ny sida med omslag. Omslagen är dessutom onödigt stora.
Hur gör du för att ansluta till NAS annars? Får inte min att funka, har dock en ganska gammal firmware.
Postad 17 augusti 2009 - 22:42
Unregistered9c2c5781
-
Unregistered9c2c5781
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Interfacet är på tok för dåligt och här kommer nog ingen uppdatering skulle jag tippa. Kan man ordna till detta på något vis? I cover mode vill man ju kunna "scrolla" mellan omslagen. Tar en evighet att ladda varje ny sida med omslag. Omslagen är dessutom onödigt stora.
Den FW versionen skulle dom aldrig släppt, hade samma problem med att få den att hitta min WHS på nätet. Jag byte till 1.3.168 som jag tycker funkar bäst just nu, har dock inte provat UPnP server delen ännu. Annars funkar det bra på nätverket och jag hittar min WHS samt min dator utan problem (kör SMB).
Postad 18 augusti 2009 - 12:35
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Jag har ett irriterande problem. På ungefär var tionde fil (video, 720p, 1080p, dvdrip osv) så låser sig bilden helt. Enda som är att göra är att starta om twixen. Gemensamt för alla dessa filer är att jag inte kan hoppa eller spola i filen. Alltid så löser det sig genom att packa/föra upp ursprungsfilen åter till den externa HD som jag använder till twixen. Datorn klarar av att spela upp filerna. Så det bör vara något i filen som inte twixen kan hantera. Jag har inte hittat något mönster i när eller vilka typer av filer som drabbas. Jag har uppdaterat twixen och gjort återställningar utan någon förbättring. Har haft felet i princip ända sedan jag köpte den för ett halvår sedan ungefär, men oftast ruskar jag bara på huvudet och accepterar att jag för över filen på nytt.
Någon som vet vart felet kan ligga, eller hur man löser det?
För du över filerna via USB? Kan det vara så att du inte använder dig av "säker borttagning av maskinvara", så att en del av filöverföringen fortfarande inte är klar trots att Windows tror det? Om du är osäker, testa att ta en av filmerna från din externa HD och för tillbaka den till datorn. Spelas den upp hela vägen som den ska på datorn? Filen ska alltså ha först kopierats till den externa disken och sedan kopierats tillbaka till datorn. -Ser att uppspelaren klarar .iso, men klarar den också, .img, som är i stort sett likadant som .iso?
Om du döper om .img-filen till .iso så funkar det. Jag har läst att det inte alltid går, men jag har gjort det med 100-200 filmer och det har funkat med samtliga. Finns inget vettigt sätt att hoppa mellan scener. "Go to" ger jag inte mkt för.
Menar du när du spelar DVD-filmer? Det funkar fint för mig, använder samma knapp som man hoppar en hel sida med i menyn.
Postad 18 augusti 2009 - 20:14
SkitfulApa
-
SkitfulApa
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej!
Jag har lite frågor ang 6500.
m-6500a:
Kan man se själva menyn i HD?
Vilken storlek ska man ha på bilderna som man tänker använda som filmfodral?
Tacksam för svar!
detta är ikonerna jag pratar om
Postad 19 augusti 2009 - 07:41
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Hej!
Jag har lite frågor ang 6500.
m-6500a:
Kan man se själva menyn i HD? Vilken storlek ska man ha på bilderna som man tänker använda som filmfodral?
Tacksam för svar!
detta är ikonerna jag pratar om
Yes, menyn är i HD (dvs den upplösning du själv väljer: 576i-1080p) De bilder som du bifogat i posten ovan har rätt storlek. Bra också att de är i png-format eftersom genomskinlighet och gradients funkar bra då. //BC
Postad 19 augusti 2009 - 11:55
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1 363 inlägg
Kan man fixa så att Spotify fungerar på Tvixen? Vet att det fungerar genom att gå genom datorn först, men har inte igång datorn så ofta så jag vill kunna ha spotify fungerandes ensam på Tvixen 
(Eller xbox 360 om det fungerar)
Postad 19 augusti 2009 - 12:48
JvD
-
JvD
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Vilken är i skrivande stund den mest stabila och bäst fungerande mjukvaran? Skulle vilja byta ut min orginal-FW för att utesluta att det är den som stör mitt problem med hackningar ibland när jag spelar upp filmer över nätverket.
(Jag spelar i huvudsak mina backuppade DVDs via nätverket. Tvixen är trådad till router men datorn trådlös till routern )
PS. Vilket är det bästa/snabbast alternativet att länka samman Tvixen med min vistadator? Netshare, Samba, NFS (vad det nu är)? DS.
Redigerat av JvD, 19 augusti 2009 - 12:58.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|