Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 16 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 19 augusti 2009 - 13:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Kan man fixa så att Spotify fungerar på Tvixen? Vet att det fungerar genom att gå genom datorn först, men har inte igång datorn så ofta så jag vill kunna ha spotify fungerandes ensam på Tvixen :)
(Eller xbox 360 om det fungerar)

Nej, varken eller går.

Postad 19 augusti 2009 - 14:18

SkitfulApa
  • SkitfulApa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Yes, menyn är i HD (dvs den upplösning du själv väljer: 576i-1080p)

De bilder som du bifogat i posten ovan har rätt storlek. Bra också att de är i png-format eftersom genomskinlighet och gradients funkar bra då.

//BC

tack så mycket för ditt svar

Postad 19 augusti 2009 - 14:28

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Citera(BruteBonk @ Aug 17 2009, 20:45 )
Finns inget vettigt sätt att hoppa mellan scener. "Go to" ger jag inte mkt för.

Menar du när du spelar DVD-filmer? Det funkar fint för mig, använder samma knapp som man hoppar en hel sida med i menyn.

Det funkar i dvd:er och .iso/.img från en dvd, men inte särskilt bra i .mkv. Jag har för mig att det ändrades i nån fw till att fungera bättre i .mkv, men jag vet inte om det fungerar i alla, eller vilken fw det är.

Postad 19 augusti 2009 - 14:44

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
-Funkar det att koppla in en extern DVD-läsare i USB-porten och sedan spela upp DVD-skivor från denna?

-Ser att uppspelaren klarar .iso, men klarar den också, .img, som är i stort sett likadant som .iso? -Check

-Jag har sett att den klarar .m2ts, men klarar den .m2t (standardformatet för (H)DV-kameror)?

-Prisjakts objektbeskrivning och en del återföräljare skriver att man kan välja till trådlöst internet på denna, hur bär man sig åt då? Kostar det mer?

-Har den någon form av IP-TV, ungefär som Dune BD Prime har? Vad har den för andra funktioner?

Tacksam för svar!

Tack!

Konn

Redigerat av Unregistered9c595cc7, 19 augusti 2009 - 14:44.

Postad 19 augusti 2009 - 15:24

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

-Funkar det att koppla in en extern DVD-läsare i USB-porten och sedan spela upp DVD-skivor från denna?

Ja, det går. Men du kan bara spela upp DVD-skivor utan kopieringsskydd, dvs vanliga köpta DVD-filmer funkar inte.

-Prisjakts objektbeskrivning och en del återföräljare skriver att man kan välja till trådlöst internet på denna, hur bär man sig åt då? Kostar det mer?

Man köper en usb-dongel för WLAN och stoppar in i usb-ingången. Det måste vara en av dem som passar för tvix (lista finns här i forumet, sök). Kostar väl någon hundring.

-Har den någon form av IP-TV, ungefär som Dune BD Prime har? Vad har den för andra funktioner?

Du kan köpa till en liten tuner för marksänd digital-tv (DVB-T "Boxer"). Du kan då titta på och spela in de fria markkanalerna SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barnkanalen och någon till. Tunern heter T430/T431 och kostar 800-1000kr.

Postad 19 augusti 2009 - 15:51

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

• 792 inlägg
  • 0

Vet inte, men varför skulle man möjligen vilja?

Därför att jag styr mina andra datorer med en iphone och en ipod touch.

Det skulle vara väldigt praktiskt nämligen.

Vet någon någonting om att detta finns?

/Eric

Postad 19 augusti 2009 - 15:54

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Du kan köpa till en liten tuner för marksänd digital-tv (DVB-T "Boxer"). Du kan då titta på och spela in de fria markkanalerna SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barnkanalen och någon till. Tunern heter T430/T431 och kostar 800-1000kr.

Jag vill avråda från T430. Jag fick problem med den i FW efter 1.3.65 (1.3.65 fungerade). Jag har inte haft tillfälle att prova T431 men jag kör för närvarande T441 (Diual Tuner) och den fungerar bra i nyare FW. Något dyrare - 1400 kronor, men man kan spela in en kanal och samtidigt titta på en annan. Jag har t.o.m. testat att spela in SVT HD samtidigt som jag tittar på en annan kanal resp. spelat in en SD-kanal samtidigt som jag tittar på SVT HD, och det fungerade bra.

Jag vet inte hur det blir i senare burkar t.ex. 6600 men det lär finnas burkar där man kan spela in två kanaler samtidigt med T441. Det är en massa extra kontaktstift i tunermodulen som inte används i 6500.

Postad 19 augusti 2009 - 17:20

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Jag vill avråda från T430. Jag fick problem med den i FW efter 1.3.65 (1.3.65 fungerade). Jag har inte haft tillfälle att prova T431 men jag kör för närvarande T441 (Diual Tuner) och den fungerar bra i nyare FW. Något dyrare - 1400 kronor, men man kan spela in en kanal och samtidigt titta på en annan. Jag har t.o.m. testat att spela in SVT HD samtidigt som jag tittar på en annan kanal resp. spelat in en SD-kanal samtidigt som jag tittar på SVT HD, och det fungerade bra.

Jag vet inte hur det blir i senare burkar t.ex. 6600 men det lär finnas burkar där man kan spela in två kanaler samtidigt med T441. Det är en massa extra kontaktstift i tunermodulen som inte används i 6500.

Jag måste undra, bara för att du tar upp det, Göran: kan man titta på lagrad film samtidigt som man spelar in från tv?
Hmm, ser i specen att den bara spelar in i 576i eller 1080i,hur blir bildkvaliteten?

Redigerat av penke62, 19 augusti 2009 - 17:26.

Postad 19 augusti 2009 - 18:49

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag måste undra, bara för att du tar upp det, Göran: kan man titta på lagrad film samtidigt som man spelar in från tv?
Hmm, ser i specen att den bara spelar in i 576i eller 1080i,hur blir bildkvaliteten?

Om det står så i spec så är det fel. Jag har spelat in i 576i och 720P (SVT HD). Jag vet att den ska klara 1080i också men det finns inga sådana sändningar i Sverige så jag har inte kunnat prova.

Bildkvaliteten blir mycket bra även i 720P. Men jag vill poängtera att den bara klarar fria marksända kanaler (DVB-T).

Det går tyvärr inte att titta på inspelningar samtidigt som man spelar in. Det är en funktion som jag saknar. Den kommer tydligen i 6600 och skulle kunna vara en orsak för mig att skaffa 6600 när den kommer. Det går inte heller att se eller spela in text-TV.

Redigerat av Goeran, 19 augusti 2009 - 18:50.

Postad 19 augusti 2009 - 19:57

jojje_l
  • jojje_l
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Någon som vet om de har fått upp farten för D-Links DWA-140 USB sticka än? Går det att köra i 300Mbit med firmware 1.3.168 eller är det fortfarande bara 54Mbit? Med kryptering avstängd alltså, jag vet att det finns en begränsning om man använder WEP.

Postad 19 augusti 2009 - 20:25

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Ja, det går. Men du kan bara spela upp DVD-skivor utan kopieringsskydd, dvs vanliga köpta DVD-filmer funkar inte.

Jaså, tusan också! Det var just därför jag lade HDX-1000 åt sidan, men nu vet jag då att TViXen är likadan. Bör man gå på en Dune?

Postad 19 augusti 2009 - 21:43

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Om det står så i spec så är det fel. Jag har spelat in i 576i och 720P (SVT HD). Jag vet att den ska klara 1080i också men det finns inga sådana sändningar i Sverige så jag har inte kunnat prova.

Bildkvaliteten blir mycket bra även i 720P. Men jag vill poängtera att den bara klarar fria marksända kanaler (DVB-T).

Det går tyvärr inte att titta på inspelningar samtidigt som man spelar in. Det är en funktion som jag saknar. Den kommer tydligen i 6600 och skulle kunna vara en orsak för mig att skaffa 6600 när den kommer. Det går inte heller att se eller spela in text-TV.

Det var nog en luddigt formulerad text jag såg, på andra ställen står det andra upplösningar också. 720p bör räcka länge, även på en stor skärm. Tack för info.

Postad 22 augusti 2009 - 17:29

BruteBonk
  • BruteBonk
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har lite frågor ang 6500.

m-6500a:

Kan man se själva menyn i HD?
Vilken storlek ska man ha på bilderna som man tänker använda som filmfodral?

Tacksam för svar!

detta är ikonerna jag pratar om

Vart får man tag på dessa omslag + fler?

Postad 22 augusti 2009 - 18:33

Carlgren
  • Carlgren
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Bara jag som har problem med att bilden försvinner när man spelar upp .mkv med nya updateringen?

Postad 22 augusti 2009 - 18:57

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Vart får man tag på dessa omslag + fler?

Man använder Tvixie, sök om det i tråden så hittar du.

Postad 23 augusti 2009 - 14:57

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
--------------------------------------------------------------------------------

Jag har nu gjort ett litet experiment. Jag har spelat ett antal olika dvd:er via hdmi direkt till tv:n, och sen gjort isofiler av skivorna. Samtliga dvd:er spelar upp allt ljud i tv:n, och ingen iso via tvixen gör det. Det känns som nånting är skumt med tvixen. Missar jag nån inställning? Om man bara kör hdmi till tv, hur ska ljudet ställas då, anser ni?.Jag måste kunna få ut surround via digitalutgång, och detta bör ju gå att fixa utan att behöva ställa om settings i tvixen varje gång.
Synpunkter eller ideer på det här?

Postad 23 augusti 2009 - 18:36

Mayflyy
  • Mayflyy
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Hej.

Har införskaffat mig en TVIX M-6500 idag och har några frågor:

1. I setup\misc så kan man ändra textstorlek, har ändrat från 20 till 30 men ser ingen skillnad. Hur får man texten större vid film tittande? Spelar ingen roll vilken storlek jag väljer, den blir varken större eller mindre.

2. I setup\ljusnivå, vad ska man välja? Det verkar som att 0-255 funkar bäst för mig, men så satte jag på en film och allt blev väldans ljust. Är det inte också skillnad på om man kör högupplöst material (mkv fil) eller lågupplöst material (dvd iso)?

3. Kör ni native resolution on eller off? Fördelar och nackdelar med detta?

Jag har en Philips 42pfl7962d fullhd tv och på tvixen kör jag fw 1.3.168 UJ.

Tack på förhand!

Redigerat av Mayflyy, 23 augusti 2009 - 18:39.

Postad 24 augusti 2009 - 07:19

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har nu gjort ett litet experiment. Jag har spelat ett antal olika dvd:er via hdmi direkt till tv:n, och sen gjort isofiler av skivorna. Samtliga dvd:er spelar upp allt ljud i tv:n, och ingen iso via tvixen gör det. Det känns som nånting är skumt med tvixen. Missar jag nån inställning? Om man bara kör hdmi till tv, hur ska ljudet ställas då, anser ni?.Jag måste kunna få ut surround via digitalutgång, och detta bör ju gå att fixa utan att behöva ställa om settings i tvixen varje gång.
Synpunkter eller ideer på det här?

Jag har ett svagt minne av att om man ställer in ljudet att gå via HDMI går det bara via HDMI, men ställer man det på något annat (minns ej vad) så går det även via HDMI samtidigt. Med reservation för dåligt minne...

Postad 24 augusti 2009 - 13:30

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej alla,
jag kör fortf FW 1.2.52 då denn funkat OK för mig. Har låtit bli att uppgradera till 1.3.74 eller 1.3.137 då man läser om alla problem som folk får med dessa FWs, särskilt med en mängd fkner då man kör all bild & ljud digitalt via HDMI (som jag oxå gör).
Därför undrar jag nu:

1. Nu har en ny FW 1.3.168 släppts, är det nån som testat denna & kan ge en lite recension av den? Är den stabilare map HDMI usage jmfrt med 1.3.137 tex?

2. Är uppspelningen av diverse MP3-filer löst eller krashar tvixen fortf vid uppspelning av MP3:or eller avbryter uppsp mitt i låten?

3. I release-notes för 1.3.168 läser jag bl.a:
% Known issues for Video related
- When HD Audio pass-through is on with HD audio stream, S/PDIF does not work
- When HD Audio pass-through is off with HD audio stream, playback may not be smooth
- When DTS audio setting is digital, HDMI audio is ON and HD audio pass-through is set to ON, then audio is not heard on the SPDIF output
(For the same setting, if HDMI audio is set to OFF, then audio is HEARD on the SPDIF output.)

Hur ska man tolka ovan? Tag t.ex:
- When DTS audio setting is digital, HDMI audio is ON and HD audio pass-through is set to ON, then audio is not heard on the SPDIF output
(For the same setting, if HDMI audio is set to OFF, then audio is HEARD on the SPDIF output.)

Måste jag alltså slå av mitt ljud via HDMI om jag skulle vilja ha ut ljudet via SPDIF på twixen?

Vidare läser jag:
- Some MKV with AAC may not sound

Va? I åtskilliga MKV:er är ju just ljudet AAC, kan man då alltså inte få ljud från dessa MKVer med denna nya FW? Sådana problem finns ju inte vad jag vet i FW 1.2.52

Tacksam för lite hjälp här...
Mvh
/Stefan

Postad 24 augusti 2009 - 22:27

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Det "roliga" med TViX:ens nya fw:s är att varje gång det kommer en ny så dyker det alltid upp någon ny bugg, antingen en ny eller en gammal bugg. Hade varit skönt om mjukvaran var Open Source.

När jag har uppdaterat till de senare fw 1.3.1xx har jag också fått ljudproblem med vissa mkv:s. Ljudet laggar i någon form. Vad jag minns hade jag inga sådana problem med 1.2.52 när jag körde den.
Funkar den fw:n bra för dig JoyToyBoy så stick with it säger jag.

Postad 25 augusti 2009 - 07:54

Unregisteredafd17c98
  • Unregisteredafd17c98
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Hej.

Har införskaffat mig en TVIX M-6500 idag och har några frågor:

1. I setup\misc så kan man ändra textstorlek, har ändrat från 20 till 30 men ser ingen skillnad. Hur får man texten större vid film tittande? Spelar ingen roll vilken storlek jag väljer, den blir varken större eller mindre.

2. I setup\ljusnivå, vad ska man välja? Det verkar som att 0-255 funkar bäst för mig, men så satte jag på en film och allt blev väldans ljust. Är det inte också skillnad på om man kör högupplöst material (mkv fil) eller lågupplöst material (dvd iso)?

3. Kör ni native resolution on eller off? Fördelar och nackdelar med detta?

Jag har en Philips 42pfl7962d fullhd tv och på tvixen kör jag fw 1.3.168 UJ.

Tack på förhand!

Textstorlek i setup avser menyerna och inte subtitles. Tryck på subtitle-knappen när du tittar på filmen, sedan kan du med knapparna upp/ner ändra positionen på skärmen och med knapparna vänster/höger minska/öka textstorleken. Det här står i den manual som finns som pdf-fil på den medföljande skivan.

Det här med native resolution tycker jag i mitt fall inte spelar någon roll. Ser ingen skillnad. Det här beror på hur bra din TV är på att skala. Min Pioneer är bra på det så från min digitalbox och DVD-recorder så blir det bättre att skicka 576P än att låta dom skala men med Tvix så ser jag ingen skillnad. Ett gott betyg till Tvix m a o då den verkar skala upp lika bra som min TV. Samma sak med om man skall låta den skicka PAL i alla lägen eller NTCS när det är det, ser ingen direkt skillnad där heller.

Ljusnivåer har jag inte funnit någon anledning att laborera med. Bilden är bra med alla material.

Ang att spela av DVD-skivor så vill jag minnas att jag läst någonstans att om man kör OpenTVix så kan man spela av köpe-DVD från en USB-ansluten drive.

Postad 25 augusti 2009 - 13:15

Mayflyy
  • Mayflyy
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Textstorlek i setup avser menyerna och inte subtitles. Tryck på subtitle-knappen när du tittar på filmen, sedan kan du med knapparna upp/ner ändra positionen på skärmen och med knapparna vänster/höger minska/öka textstorleken. Det här står i den manual som finns som pdf-fil på den medföljande skivan.

Det här med native resolution tycker jag i mitt fall inte spelar någon roll. Ser ingen skillnad. Det här beror på hur bra din TV är på att skala. Min Pioneer är bra på det så från min digitalbox och DVD-recorder så blir det bättre att skicka 576P än att låta dom skala men med Tvix så ser jag ingen skillnad. Ett gott betyg till Tvix m a o då den verkar skala upp lika bra som min TV. Samma sak med om man skall låta den skicka PAL i alla lägen eller NTCS när det är det, ser ingen direkt skillnad där heller.

Ljusnivåer har jag inte funnit någon anledning att laborera med. Bilden är bra med alla material.

Ang att spela av DVD-skivor så vill jag minnas att jag läst någonstans att om man kör OpenTVix så kan man spela av köpe-DVD från en USB-ansluten drive.

Tack för dina svar.

Det där med subtitle knappen var ju väldigt smidigt, fungerar utmärkt att ändra storlek nu, tack.

JAg har märkt att när man kör material i 24hz så blir bilden väldigt ljus. Jag får ändra brightness på min tv från 58 till 49-50 för att svärtan ska bli bra igen. Någon som vet varför det är så just när man spelar upp i 24hz?

Postad 25 augusti 2009 - 17:06

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

JAg har märkt att när man kör material i 24hz så blir bilden väldigt ljus. Jag får ändra brightness på min tv från 58 till 49-50 för att svärtan ska bli bra igen. Någon som vet varför det är så just när man spelar upp i 24hz?

Inte så att den klassiska buggen har dykt fram där kontrasten ställs om eller om det är ljusstyrkan, kommer inte riktigt ihåg på rak arm. Jag personligen har inget problem att bilden skulle bli ljusare vid utmatning av 24p.

Postad 25 augusti 2009 - 18:38

Jugge
  • Jugge
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Klarar den av att köra img filer med en nyare firmware?
Har inte uppgraderat min och den klarar inte img filer?

Postad 25 augusti 2009 - 18:52

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Ja, nyare FW klarar IMG precis som ISO.

Postad 25 augusti 2009 - 21:51

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Hej alla,
jag kör fortf FW 1.2.52 då denn funkat OK för mig. Har låtit bli att uppgradera till 1.3.74 eller 1.3.137 då man läser om alla problem som folk får med dessa FWs, särskilt med en mängd fkner då man kör all bild & ljud digitalt via HDMI (som jag oxå gör).

Jag kör också 1.2.52. De gånger jag försökt uppgradera har det alltid varit något nytt problem som gjort att jag fått gå tillbaka till 1.2.52.

Enda egentliga felet med den här firmwaren är att om man stoppar uppspelningen precis när en filmfil spelats klart och den hoppar till nästa, så inträffar den här "brightness-buggen" som gör att man får ändra bildinställningarna manuellt.

Det blir ju extra irriterande av att idioterna (med tanke på hur sakta saker händer känns epitetet numera befogat) inte lagt in någon funktion för att spela en enda fil utan man måste alltid trycka på stopp om man vill att den ska sluta innan den nått slutet på en folder.

Postad 25 augusti 2009 - 22:11

Mayflyy
  • Mayflyy
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Inte så att den klassiska buggen har dykt fram där kontrasten ställs om eller om det är ljusstyrkan, kommer inte riktigt ihåg på rak arm. Jag personligen har inget problem att bilden skulle bli ljusare vid utmatning av 24p.

Hmm jag vet inte, men under filmens gång när jag kollar så står alla värden (brightness, kontrast osv...) på 0 så det verkar ju okej. Vad kör ni för inställningar på tvixen i settings då? Har ni ljusnivå på auto eller 0-255 eller vad har ni?
Mina inställningar ser ut såhär:

Ljud: Digital
DTS ljud: Digital
TV Standard: PAL
Native resolution: On
TV typ: 16:9
Videoport: HDMI
HDMI ljud: av
Video out mode: 1080P
Ljusnivå: 16-235

Alla inställningar i filmen så som brightness, contrast, hue osv är inställt på 0.

Dessutom så uppe i högra hörnet och nere i vänstra hörnet så är bilden mycket ljusare i menyn än vad den är på de andra ställena, det är som två ljussken. Bifogar en bild så ni kan se vad jag menar. Kan det vara nåt med hdmi kabeln? Använder den som följde med tvixen. Det är säkert inte den bästa men den borde väl fungera som alla andra i princip, eller?
Hmm bilden var väl inte den bästa men ni förstår nog va jag menar i alla fall.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Mayflyy, 25 augusti 2009 - 22:12.

Postad 26 augusti 2009 - 07:23

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Hmm jag vet inte, men under filmens gång när jag kollar så står alla värden (brightness, kontrast osv...) på 0 så det verkar ju okej. Vad kör ni för inställningar på tvixen i settings då? Har ni ljusnivå på auto eller 0-255 eller vad har ni?
Mina inställningar ser ut såhär:

Ljud: Digital
DTS ljud: Digital
TV Standard: PAL
Native resolution: On
TV typ: 16:9
Videoport: HDMI
HDMI ljud: av
Video out mode: 1080P
Ljusnivå: 16-235

Alla inställningar i filmen så som brightness, contrast, hue osv är inställt på 0.

Dessutom så uppe i högra hörnet och nere i vänstra hörnet så är bilden mycket ljusare i menyn än vad den är på de andra ställena, det är som två ljussken. Bifogar en bild så ni kan se vad jag menar. Kan det vara nåt med hdmi kabeln? Använder den som följde med tvixen. Det är säkert inte den bästa men den borde väl fungera som alla andra i princip, eller?
Hmm bilden var väl inte den bästa men ni förstår nog va jag menar i alla fall.

Testa om ljusnivån blir bättre på 0-255. Vilken som är bäst får du helt enkelt prova själv.
Visa tvapparater verkar ge bättre bild med dator-nivåer medan andra ser bättre ut med video-nivåer.
Bara att köra på den som ger mest naturlig bild i ditt system.

Angående ljusskenen i övre och nedre hörnet så är det någon form av "design" som ligger som bakgrund där.
Ser inte värst bra ut men det är iaf inget fel på dina grejer. ;-)

//BC

Postad 26 augusti 2009 - 07:42

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Angående ljusskenen i övre och nedre hörnet så är det någon form av "design" som ligger som bakgrund där.

//BC

Precis, det är en rejält misslyckad bakgrund som default.

Jag har tagit en helsvart bild och lagt in som bakgrund, inte optimalt kanske men väldigt enkelt och ser betydligt bättre ut än standard-bakgrunden som ser ut som en screenshot från en överkomprimerad mpg-film.

Postad 26 augusti 2009 - 08:16

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Tackar boys för era svar på mina frågor om FWs ovan, uppskattas. Funderade även över följande där Er input skulle uppskattas:

1. I releasenotes:en för FW 1.3.168 syår det att det finns eb detaljerad guide (ett dokument) för hur man använder de nya funktionerna i playlist-mode när man kör MP3:or, vet ni var man kan hitta denna guide? Jag hittar den ibte på Dvicos hemsida iaf...

2. Jag upgraderade från FW 1.2.52 till just 1.3.168 igår. Det mesta verkar funka bra, har inte testat så mkt än dock. Dock upptäckte jag en lustig sak: Jag får ingen bild på min 2 år gamla Samsung LCD TV när jag ställer Autoswitch till NTC/PAL/24, dock får jag bild när jag ställer den till bara NTSC/PAL. Med FW 1.2.52 fick jag bild när Autoswitch var ställd till NTSC/PAL/24.
Det är alltså när jag startar uppspelning av tex en film i .MKV format som ovan händer, menyer & sånt ser jag ju oavsett inställningar. Dock funkar det att spela upp DVD ISO:s med autoswitch inställd till NTSC/PAL/24...

Har man ändrat det som denna settings ger i FW 1.3.168 tro?
Jag kör ljud & bild helt digitalt via HDMI från Txixen, in i min Denon AVR-2309 stärkare & sen in på HDMI på Samsung LCDn. TVn kan bara ta emot 50 &60 Hz i update frekvens på alla upplösningar, dvs den kan inte ta emot 24Hz.

Har detta med saken att göra tror ni? Det lustiga är ju att det funkade med förrra FW:en...

/JTB

Redigerat av JoyToyBoy, 26 augusti 2009 - 08:21.

Postad 26 augusti 2009 - 09:46

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Tackar boys för era svar på mina frågor om FWs ovan, uppskattas. Funderade även över följande där Er input skulle uppskattas:

1. I releasenotes:en för FW 1.3.168 syår det att det finns eb detaljerad guide (ett dokument) för hur man använder de nya funktionerna i playlist-mode när man kör MP3:or, vet ni var man kan hitta denna guide? Jag hittar den ibte på Dvicos hemsida iaf...

2. Jag upgraderade från FW 1.2.52 till just 1.3.168 igår. Det mesta verkar funka bra, har inte testat så mkt än dock. Dock upptäckte jag en lustig sak: Jag får ingen bild på min 2 år gamla Samsung LCD TV när jag ställer Autoswitch till NTC/PAL/24, dock får jag bild när jag ställer den till bara NTSC/PAL. Med FW 1.2.52 fick jag bild när Autoswitch var ställd till NTSC/PAL/24.
Det är alltså när jag startar uppspelning av tex en film i .MKV format som ovan händer, menyer & sånt ser jag ju oavsett inställningar. Dock funkar det att spela upp DVD ISO:s med autoswitch inställd till NTSC/PAL/24...

Har man ändrat det som denna settings ger i FW 1.3.168 tro?
Jag kör ljud & bild helt digitalt via HDMI från Txixen, in i min Denon AVR-2309 stärkare & sen in på HDMI på Samsung LCDn. TVn kan bara ta emot 50 &60 Hz i update frekvens på alla upplösningar, dvs den kan inte ta emot 24Hz.

Har detta med saken att göra tror ni? Det lustiga är ju att det funkade med förrra FW:en...

/JTB

Tror att det var den gamla firmwaren som inte hanterade 24p-switch ordentligt.
Om du nu kör en 24p film med 24p autoswitch påslagen så är det ju naturligt att din TV som inte klarar den signalen inte visar någon bild.

Angående dokumentet du söker så finns det på http://www.canman.se...aylist(r01).pdf

Vet iofs inte om det är senaste versionen.

//BC

Postad 26 augusti 2009 - 11:46

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Tror att det var den gamla firmwaren som inte hanterade 24p-switch ordentligt.
Om du nu kör en 24p film med 24p autoswitch påslagen så är det ju naturligt att din TV som inte klarar den signalen inte visar någon bild.

Angående dokumentet du söker så finns det på http://www.canman.se...aylist(r01).pdf

Vet iofs inte om det är senaste versionen.

//BC

Tackar BC för dina svar. Ok, ja det är ju en förklaring att 24p switchen inte funkade helt korrekt i gamla FW då.
en till undran då i samma ämne: Om jag tex spelar upp en 720p film som har 23.798fps (eller vad det nu är) & jag har autoswitchen inställd på endast NTSC/PAL (ej oxå 24), kommer då alltså tvixen ändra till tex NTSC (60Hz) innan den outputar denna signal till min TV?

Postad 26 augusti 2009 - 12:36

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Tackar BC för dina svar. Ok, ja det är ju en förklaring att 24p switchen inte funkade helt korrekt i gamla FW då.
en till undran då i samma ämne: Om jag tex spelar upp en 720p film som har 23.798fps (eller vad det nu är) & jag har autoswitchen inställd på endast NTSC/PAL (ej oxå 24), kommer då alltså tvixen ändra till tex NTSC (60Hz) innan den outputar denna signal till min TV?

Bra fråga!
Jag vet faktiskt inte.
Du får helt enkelt prova och berätta ditt resultat här. :)

//BC

Postad 26 augusti 2009 - 14:03

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag vet inte heller men jag har en TV som inte klarar 24Hz. Jag kör med:

TV Standard: NTSC
Auto-switch: Off

Det mesta mateial som jag kör är PAL (inspelat i TVIX) men dessa inställningar fungerar trots det bäst för mig.

Postad 26 augusti 2009 - 14:22

Jugge
  • Jugge
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Kan man ändra färgen som används när man listar filer?

Alltså färgen som highlightar vart man är i listan, den är mörkbrun nu och är riktigt svår att se när det inte är kolsvart :/

Postad 26 augusti 2009 - 15:21

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Bra fråga!
Jag vet faktiskt inte.
Du får helt enkelt prova och berätta ditt resultat här. ^_^

//BC

Jag provade förut att spela upp en mkv-film som var 720p (& även en med 1080p) med 24fps (Hz) med autoswitchen inställd till enbart att kunna skifta mellan NTSC/PAL (dvs 60 resp 50 Hz) & det funkar utmärkt => jag antar att tvixen då förstår att den måste göra om 24Hz-signalen till en 60 eller 50Hz signal som min TV kan ta emot.

Dock lär ju bilden bli sämre när man gör en sådan s.k. "pulll-down". Hur mkt kan jag ju dock inte se då jag inte kan jämföra med en äkta 24Hz-signal.

Göran: Ok, jag ska testa dessa inställningar med då & se om jag ser nån skilland.

Postad 26 augusti 2009 - 15:35

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Jag provade förut att spela upp en mkv-film som var 720p (& även en med 1080p) med 24fps (Hz) med autoswitchen inställd till enbart att kunna skifta mellan NTSC/PAL (dvs 60 resp 50 Hz) & det funkar utmärkt => jag antar att tvixen då förstår att den måste göra om 24Hz-signalen till en 60 eller 50Hz signal som min TV kan ta emot.

Dock lär ju bilden bli sämre när man gör en sådan s.k. "pulll-down". Hur mkt kan jag ju dock inte se då jag inte kan jämföra med en äkta 24Hz-signal.

Göran: Ok, jag ska testa dessa inställningar med då & se om jag ser nån skilland.

Jo, Pull-down blir det ju oavsett, men vilken frekvens valde TViX'en? PAL 50 eller NTSC 60?

//BC

Postad 26 augusti 2009 - 17:13

Mayflyy
  • Mayflyy
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Testa om ljusnivån blir bättre på 0-255. Vilken som är bäst får du helt enkelt prova själv.
Visa tvapparater verkar ge bättre bild med dator-nivåer medan andra ser bättre ut med video-nivåer.
Bara att köra på den som ger mest naturlig bild i ditt system.

//BC

Haha ok, den där"designen" var riktigt illa. Men men, tack för svaret i alla fall, då vet man det. Har glömt nu vilket som är dator svärta och video svärta. Är det 0-255 som är datorsvärta?

Postad 26 augusti 2009 - 17:54

Chabrall
  • Chabrall
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tjena!!!
Är färsking på TViXen då kan köpte mig en häromdagen precis.
Det mesta fungerar egentligen bra men jag har ett litet "problem".
Jag har nämligen en 1TB stor hårddisk med all min musik, film bilder m.m. Det som jag vill ha på TViXen i princip.
Dock vill jag inte ha denna hårddisk vid TViXen och har därför köpt en intern disk att kopiera över grejerna till.
Min fråga är helt enkelt om det finns något enkelt sätt att kopiera över hela mappar. Jag har t.ex. alla mina filmer i en film-map på detta viset, D:\Film\Serier\Family Guy\Säsong 5\episode 1.avi, 2.avi, 3.avi o.s.v.
Jag vill kopiera hela mappen Film så att jag slipper kopiera var fil för sig. Jag vet att man kan markera flera filer samtidigt, men det är fortfarande riktigt mycket och tar hela min dag för att göra.

Hoppas att jag är tydlig nog och att det kanske finns en lösning.
Just nu kopierar jag för övrigt med hjälp av datorn som mellanhand.
Detta tar dock otroligt lång tid och jag har inte tillgång till datorn samtidigt om jag inte vill sitta på golvet i vardagsrummet och jobba med datorn. Det vill jag inte!

Ha det fint

Postad 26 augusti 2009 - 20:05

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Tjena!!!
Är färsking på TViXen då kan köpte mig en häromdagen precis.
Det mesta fungerar egentligen bra men jag har ett litet "problem".
Jag har nämligen en 1TB stor hårddisk med all min musik, film bilder m.m. Det som jag vill ha på TViXen i princip.
Dock vill jag inte ha denna hårddisk vid TViXen och har därför köpt en intern disk att kopiera över grejerna till.
Min fråga är helt enkelt om det finns något enkelt sätt att kopiera över hela mappar. Jag har t.ex. alla mina filmer i en film-map på detta viset, D:\Film\Serier\Family Guy\Säsong 5\episode 1.avi, 2.avi, 3.avi o.s.v.
Jag vill kopiera hela mappen Film så att jag slipper kopiera var fil för sig. Jag vet att man kan markera flera filer samtidigt, men det är fortfarande riktigt mycket och tar hela min dag för att göra.

Hoppas att jag är tydlig nog och att det kanske finns en lösning.
Just nu kopierar jag för övrigt med hjälp av datorn som mellanhand.
Detta tar dock otroligt lång tid och jag har inte tillgång till datorn samtidigt om jag inte vill sitta på golvet i vardagsrummet och jobba med datorn. Det vill jag inte!

Ha det fint

Ska du kopiera väldigt mycket så skulle jag rekommendera att du ansluter din TViX med USB till datorn och kopierar över allt den vägen. Då kan du ju helt enkelt i datorn markera alla mappar du vill ha, och sedan kopiera över dem till TViX'ens disk.

Alternativ 2 är att du smaskar i din nya disk i datorn, blåser över allt matreal via SATA och sen sätter tillbaka den i TViX'en. Det är lite pyssligare, men överföringen är klart snabbare.

//BC

Postad 27 augusti 2009 - 01:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Kvalitén som så blir inte mycket bättre, men du slipper de snabba rycken i bilden vid panoreringar och förbi-körande bilar m.m. ifall TV'n visar äkta 24Hz.

Postad 27 augusti 2009 - 07:08

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jo, Pull-down blir det ju oavsett, men vilken frekvens valde TViX'en? PAL 50 eller NTSC 60?

//BC

Ja, mkt god fråga. Efter lite testning så visar det sig att med FW 1.2.52 så väljer Tvixen att skicka ut NTSC 60 (då autoswitchen är inställd på PAL/NTSC/24 i denna FW).
Om jag kör med FW 1.3.168 så så kommer det inte upp nån info alls på OSDn om vad tvixen valt att skicka ut (NTSC eller PAL) (då autoswitchen är inställd på PAL/NTSC i denna FW då ju denna FW per auto valde 24Hz om jag satt autoswitch på PAL/NTSC/24 => får ingen bild på min TV).

Mao så beter sig de olika FW på olika sätt tyvärr.

Sen råkade jag på ett nätverksproblem med FW 1.3.168 som jag inte har med FW 1.2.52 som jag gärna vill ha Er input om: Nätverket med nya FW funkar klockrent (precis som förut) för att från tvixen accessa datorns HDDs mha NetShare.
Dock har jag även i tvixen en intern HDD (500GB) som jag mountat som en NW-drive i explorer i datorn (windows XP SP3).
När jag från explorer ska accessa denna interna HDD i tvixen, går det mkt trögare än i förra FW:en, dvs datorn står & tänker innan den visar txix HDD:ns innehåll (filelisting) & dessutom får den titt som tätt exporer att hänga sig så man får starta om datorn...
Riktigt illa faktiskt.

Lade då på FW 1.2.52 igen & då funkar nätverket klockrent igen.
Nån som kan hjälpa mig här? Är det nån nätverksinställning i FW 1.3.168 som jag kan tveaka med? Om jag kör NFS via NetShare, ska jag då tex slå av FTP accessen eller nåt annat?

Hälsn
/JTB

Kvalitén som så blir inte mycket bättre, men du slipper de snabba rycken i bilden vid panoreringar och förbi-körande bilar m.m. ifall TV'n visar äkta 24Hz.

Aha, I see, tackar för infon. Då vet jag ju nu iaf vad jag går miste om med då jag saknar 24Hz support på TVn.

Postad 27 augusti 2009 - 11:25

Chabrall
  • Chabrall
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag var med om något mycket skumt igår...
När jag igår var klar med att kopiera över allt som jag hade på min Externa hårddisk till TViXens interna (vilket jag gjorde med en dator som mellanhand, extern->usb->Dator->usb->TViX) så pillade jag lite med tvixie och la in omslag osv. När detta var klart och jag var redo för sängen, kollade jag bara lite snabbt hur resultatet blev genom att skumma runt lite i Tvixen. Till min stora förvåning är hela mappen kallad serier borta!!?!? När jag kikar i tvixie ligger mappen där men kan inte accessas. Om jag kör en ftp-anslutning via explorer så hittas ingenting och kopplar jag tvixen till datorn via usb finns inte heller någonting att hitta. Dock är ca 300GB allokerat på hårddisken, vilket var precis storleken på serie-mappen. Någon som har en gissning vad som kan ha gått fel?? Jag fick formatera om hela hårddisken i morse för att nu sedan lägga in allting på nytt. Vill ju inte bli av med 300GB utrymme på hårddisken menar jag.

Postad 27 augusti 2009 - 12:08

freddg
  • freddg
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag var med om något mycket skumt igår...

Jag har samma problem, min brukar också bråka på detta sätt dåochdå.
Dock besitter jag det du söker - nämligen Lösningen!
Du hade inte behövt formatera om och lägga in på nytt, det hade räckt med en snabb och enkel CHKDSK.

Postad 27 augusti 2009 - 15:16

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Använd ALLTID "Säker borttagning av hårdvara" innan ni rycker USB-kabeln mellan datorn och Tvix.

Postad 27 augusti 2009 - 15:18

Chabrall
  • Chabrall
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag har samma problem, min brukar också bråka på detta sätt dåochdå.
Dock besitter jag det du söker - nämligen Lösningen!
Du hade inte behövt formatera om och lägga in på nytt, det hade räckt med en snabb och enkel CHKDSK.

Jag testade att koppla disken till datorn och låta datorn fixa det, men detta fungerade inte alls.
Finns det en CHKDSK funktion i tvixen också eller var det ovan nämna som du syftade på??
Eller är det något annat än CHKDSK som görs när man kopplar in en enhet och windows automatiskt poppar upp att den skall rätta till felen??

Postad 27 augusti 2009 - 17:48

Chabrall
  • Chabrall
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Använd ALLTID "Säker borttagning av hårdvara" innan ni rycker USB-kabeln mellan datorn och Tvix.

Självklart använder jag säker borttagning varje gång.
Det är därför jag inte riktigt förstår vad som hände i mitt fall.
Känns ju inte helt kul om det ska hända fler ggr. Bara tur att jag hade det mesta sparat på andra ställen fortfarande.

Postad 27 augusti 2009 - 19:14

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag testade att koppla disken till datorn och låta datorn fixa det, men detta fungerade inte alls.
Finns det en CHKDSK funktion i tvixen också eller var det ovan nämna som du syftade på??
Eller är det något annat än CHKDSK som görs när man kopplar in en enhet och windows automatiskt poppar upp att den skall rätta till felen??

Det finns ingen CHKDSK i Tvixen så han menar alla gånger den i datorn. Öppna antingen en command prompt och kör t.ex. CHKDSK D: /F
eller
öppna egenskaper för disken, välj fliken verktyg och kör felkontroll.

Jag brukar passa mig för att köra detta om jag inte har kopia av alla viktiga data (jag har ändå alltid kopior av allt som är viktigt). Jag råkade en gång ut för att en hel del data gick upp i rök när jag körde det här. I det fallet var det inte TVIX utan en annan USB-disk.

Postad 28 augusti 2009 - 23:45

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0
Undrar hur jag ska göra för att koppla tvixen trådlöst tilll datorn, har en D-Link Dir-655. Ska inte streama, utan vill åt hårddisken i datorn så jag kan kopiera filer över till hårdisken i min Tvix(M-7000).

Postad 29 augusti 2009 - 11:24

Andreasm86
  • Andreasm86
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Någon som Nyligen testat med någon ny FW att Streama Bd iso eller Bd Från en Bd läsare i en dator ?
jag testade i går men har samma strul som tidigare med BD uppspelning, det laggar å hackar typ..
FW 1.3.168 kör jag med nu skulle vara intressant med lite info

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.