Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 mars 2010 - 12:15

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
Någon som vet var IR mottagaren sitter på boxen? Jag tycker det ser ut som den sitter direkt till vänster om teckenfönstret, men det är svårt att se tydligt. Behöver veta eftersom jag planerar ställa in boxen i ett skåp och ta upp hål i dörren för IR signalernsa från fjärren. Vill gärna göra hål på rätt ställe i dörren direkt... :-)

//P

Postad 21 mars 2010 - 12:35

roake
  • roake
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Testa med en bit kartong framför olika delar av boxen :angry:

Ringde Canal plus igår i ett annat ärende och passade på att fråga om nya programvaran, den som jag pratade med sa att den skulle kommai månadsskiftet mars/april. OnDemand tjänsten kommer till sommaren men han visste ingenting om hur den skulle bli.

Postad 21 mars 2010 - 13:41

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Viasat tar över Premier Leauge och det kommer nog bli en het potatis som många har synpunkter på, vilket även jag har.

Katastrof! Var kan man läsa detta? skicka länk, please.

//S7

Postad 21 mars 2010 - 15:06

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Katastrof! Var kan man läsa detta? skicka länk, please.

//S7

Det finns en forumtråd om detta.

https://www.minhembi...howtopic=258815

Postad 22 mars 2010 - 13:37

mrmonk
  • mrmonk
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hej,

Jag använder en multifjärr (Harmony 900) till Sagem-boxen, men kan endast välja "Power ON/OFF"-toggle vid programmering av fjärren. Detta är ganska irriterande om en enhet (t.ex. receivern) missats att sättas igång och Sagem-boxen då stänger av sig när man försöker starta alla enheter på nytt.

Är det någon som vet om det finns en IR-signal som endast kan användas för att slå på Sagem-boxen och en annan IR-signal för att stänga av den?

//Monk

Postad 22 mars 2010 - 14:14

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Hej,

Jag använder en multifjärr (Harmony 900) till Sagem-boxen, men kan endast välja "Power ON/OFF"-toggle vid programmering av fjärren. Detta är ganska irriterande om en enhet (t.ex. receivern) missats att sättas igång och Sagem-boxen då stänger av sig när man försöker starta alla enheter på nytt.

Är det någon som vet om det finns en IR-signal som endast kan användas för att slå på Sagem-boxen och en annan IR-signal för att stänga av den?

//Monk

Du är inte ensam om detta problem, har mailat Canal Digital angående detta, men dom hänvisar till tillverkaren (Sagem), som i sin tur hänvisar till Canal Digital då dom inte vill kännas vid denna box.
Frågade Sagem om dom hade diskreta koder till sina egna dekoders (som ser precis likadana ut) men fick aldrig något bra svar (var väldigt svårt att få dom att förstå vad jag menade)

Då jag kör med en nyare Pronto har jag löst det hela med Prontoscript för att få fjärren att komma ihåg om den stängt av eller satt på boxen.
Som jag förstått det så finns denna funktion inbyggt i en Harmony?! Visserligen faller ju alltihopa om IR signalen "missar" en gång.

Men om man ser till hur boxen fungerar i helhet så är nog diskreta koder lite för mycket att önska sig, tyvär!

Redigerat av skaris, 22 mars 2010 - 14:15.

Postad 22 mars 2010 - 14:41

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Hej,

//Monk

På min Harmony One (och 895) finns en hjälpknapp som kan lösa problemet. Först försöker fjärren fixa problemet själv och funkar inte det ställs ett antal ja/nej-frågor om de enheter du har inprogrammerade.
Jag har 9 enheter inprogrammerade som slås på/av i ett 10-tal olika aktiviteter och de gånger något gått snett (väldigt sällan) så fungerar hjälpen.
Har inte Harmony 900 hjälpknapp?

Och så en annan fråga: Någon som vet något om mjukvaran som tydligen ska lanseras i mars?
Kommer den eller är den försenad?

Postad 22 mars 2010 - 14:43

mrmonk
  • mrmonk
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Du är inte ensam om detta problem, har mailat Canal Digital angående detta, men dom hänvisar till tillverkaren (Sagem), som i sin tur hänvisar till Canal Digital då dom inte vill kännas vid denna box.
Frågade Sagem om dom hade diskreta koder till sina egna dekoders (som ser precis likadana ut) men fick aldrig något bra svar (var väldigt svårt att få dom att förstå vad jag menade)

Då jag kör med en nyare Pronto har jag löst det hela med Prontoscript för att få fjärren att komma ihåg om den stängt av eller satt på boxen.
Som jag förstått det så finns denna funktion inbyggt i en Harmony?! Visserligen faller ju alltihopa om IR signalen "missar" en gång.

Men om man ser till hur boxen fungerar i helhet så är nog diskreta koder lite för mycket att önska sig, tyvär!

Jo, det stämmer att även Harmony-kontrollerna klarar av att "komma ihåg" om boxen är på eller inte. Men problemet är t.ex. om den missar en signal eller om man stänger av boxen och sen ångrar sig och försöker starta den igen. Detta eftersom Boxen ignorerar "Power on" om den håller på att göra sig redo för avstängning (ca: 10 sek). Alternativet vore att alltid låta boxen stå på, men detta känns inte optimalt. Ev. kanske Logitech-supporten känner till om det finns något sätt att tweaka detta, återkommer i tråden om de kan ge mig en lösning...

Personligen har jag blivit så trött på den högljudda boxen att jag byggt in den i tv-möbeln. För min del får hårddisken gärna smälta så länge jag har garanti på att få en ny :-D

Postad 22 mars 2010 - 18:09

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Ev. kanske Logitech-supporten känner till om det finns något sätt att tweaka detta, återkommer i tråden om de kan ge mig en lösning...

Hör gärna av dig till Canal Digital samt Sagem också. Skadar ju aldrig att fråga igen, jag kanske pratade med helt fel personer...Sen kanske det kunde dyka upp stöd för diskreta IR kommandon i en framtida uppgradering om bara tillräckligt många frågar efter det.

Postad 22 mars 2010 - 23:46

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
har hittat ett fel som jag tror är relaterat till CD-boxen...

jag har sagem-boxen kopplad via HDMI till min onkyo-607 som står på "passthrough" och släpper igenom signalen till min tv också den via HDMI...

boxen står inställd på 720p... och gör ingen skillnad vad jag kan se om jag skiftar till 1080i...

nu till problemet...

när jag kör vanliga 16:9 filmer så är där inget som helst problem med bilden, även när HD-kanalerna kör 4:3 så ser allting bra ut...

men vissa kanaler oftast tv4 fakta och comedy central kör inte 16:9 så då har jag ställt boxen på "helskärm 720p" detta gör att bilden blir fin över hela bilden, men problemet uppstår även när jag har inställningen "4/3 720p"...

problemet är vita streckade linjer uppe vid vänster kanten...

jag har min nuvarande pana G10 på service och det var så på den, jag hade tv´n inställd på 16:9 och då syntes linjerna, ställde jag den på anpassad 16:9 så försvann linjerna men jag fick även en liten overscan... nu trodde jag det var tv´n ...

men jag har nu en philips LCD låne-tv och det är samma på den, där kan jag ställa geometrin i menyerna och gjorde det med en test-bild så den står rätt men lik förbannat får jag sträcken även här...

så kontentan av det hela är att det måste vara något med sagem-boxen som gör att bilden visar dessa streckade linjer...

Bifogad fil  DSCN3079.JPG   1,45MB   5 Antal nerladdningar

Postad 23 mars 2010 - 08:51

Segge
  • Segge
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har också den där vita streckade linjen på min TH-50PX8. Kör med lite overscan på TVn för att slippa det.

Postad 23 mars 2010 - 16:20

Unregistered370c1400
  • Unregistered370c1400
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har också det där strecket högst upp. Förut var det bara på nån av barnkanalerna så jag har inte brytt mig. Men igår när jag kollade på CSI så kom det även där. På barnkanelen (boomerang tror jag) så är det halva överkanten som har en streckad linje. CSI på femman har det över hela överkanten (men inte under reklamen).
Jag har inte testat eller undersökt det. Håller tummarna på nya LinuxFW.

Postad 23 mars 2010 - 17:10

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
jag tror det är boxen som inte skalar upp 4:3 matrial till helskärm 16:9 ... tråkigt att man har sådana linjer, riktigt störande att behöva ha overscan på bilden me...

Postad 23 mars 2010 - 19:07

fjompa
  • fjompa
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Kan man på något sätt få in ny firmware via usb eller dylikt? Har suttit i timmar med "ok-meny-888" grejjen. Blir fan galen, händer ju inte ett piss :)

Postad 23 mars 2010 - 20:56

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Jag hade ränder lite här och där, jag fick oförklarliga ihoptryckningar av 16:9 sändningar till 4:3 vid uppstart tex.

Jag hörde mig för och CD har specat billigast möjliga lösning, då får man räkna med sådant. Det finns en workaround som jag testade och jag slapp alla problem jag nämnde ovan samt en mycket bättre lyster i färgerna. Jag bytte till komponentkablage. Det blev toppen. Det är egentligen inget fel alls på komponent, men många tror att digitalt skall vara bättre. Det behöver inte alls vara så. Det bästa tipset är att testa sig fram. Det enda en digital bildöverföring egentligen ger är HDCP-krypteringen, det faktumet gör att filmbolagen pressar tillverkare att promota den digitala signalen framför komponent.

Ta gärna också och googla på komponent så finns det en hel del att läsa i frågan. Testa gärna, i värsta fall ändra tillbaka till HDMI/DVI-D och lev med ränderna.

Postad 23 mars 2010 - 23:43

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Det ni ser är en del av tidskoden för programmet. Denna ska normalt sett inte synas utan ligga utanför bild.
Tidskoden används vid synkning och klippning.
I dagens tv-apparater kan man ofta ställa in om man vill ha overscan eller inte som tar bort några rader av bilden
samt oftast lite på sidan med. Overscan är en kvarleva sen analoga tv-apparater. Kör man utan overscan ser man dessa rader.

Korta svaret, programmet är slarvigt utsänt där icke bildinformation kommit med i bilddelen.

Redigerat av Unregistered841d930f, 23 mars 2010 - 23:44.

Postad 24 mars 2010 - 01:45

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Det ni ser är en del av tidskoden för programmet. Denna ska normalt sett inte synas utan ligga utanför bild.
Tidskoden används vid synkning och klippning.
I dagens tv-apparater kan man ofta ställa in om man vill ha overscan eller inte som tar bort några rader av bilden
samt oftast lite på sidan med. Overscan är en kvarleva sen analoga tv-apparater. Kör man utan overscan ser man dessa rader.

Korta svaret, programmet är slarvigt utsänt där icke bildinformation kommit med i bilddelen.

så problemet i sig ligger inte i boxen utan i dom olika kanalernas sändning...

har jag fattat det nu?

Postad 24 mars 2010 - 08:18

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

så problemet i sig ligger inte i boxen utan i dom olika kanalernas sändning...

har jag fattat det nu?

Jepp.

Postad 24 mars 2010 - 20:20

mrmonk
  • mrmonk
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Någon som lyckats styra denna box med en Harmony One eller Harmony 900 utan att det laggar/fördröjning? Guiden är t.ex. olidligt seg att navigera genom jämfört med originalfjärren (reagerar inte på knapptryckningarna i tid).

Jag kör just nu med en Harmony 900 (Där RF gör det ännu segare), så fungerar om Harmony One tillsammans med IR-bender kan vara ett bättre alternativ?

Postad 25 mars 2010 - 14:43

Senjin
  • Senjin
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0

Någon som lyckats styra denna box med en Harmony One eller Harmony 900 utan att det laggar/fördröjning? Guiden är t.ex. olidligt seg att navigera genom jämfört med originalfjärren (reagerar inte på knapptryckningarna i tid).

Jag kör just nu med en Harmony 900 (Där RF gör det ännu segare), så fungerar om Harmony One tillsammans med IR-bender kan vara ett bättre alternativ?

Har nyligen köpt en Harmony One och har inte märkt att det skulle vara någon skillnad i guiden.
Harmonyn känns snabbare och jag slipper trycka flera gånger för att boxen ska reagera som jag ofta fick med originalfjärren.

Redigerat av Senjin, 25 mars 2010 - 14:44.

Postad 25 mars 2010 - 19:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Fasiken - varit borta i några dagar och varje inspelning på TV4 komedi blir skit men andra har fungerat. Med skit menar jag en massa störningar i bilden och problem för boxen att spela upp det. Osebart helt enkelt.

Oftast är boxen annars på när dessa serie-inspelningar startar, då brukar det bli bra.

Har nog något med att göra att boxen på SAT1 har en signalkvalité på 171-174 och på SAT2 184. Har testat att byta kablar mellan dem utan ändring i siffrorna, ingen alls.
När boxen är på används SAT2 till inspelning, när den är avstängd används, tror jag, alltid SAT1 till inspelning.

Har tänkt, kommer nog, investera i nya kablar, kanske det fixar upp kvalitén några steg men tänkte kolla om någon annan har liknande problem.

Någon?

Postad 26 mars 2010 - 08:01

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Har du längre kablar så kan det hjälpa att byta. Jag har också sett att det är olika signalstyra mellan de olika mottagarna, även om man skiftar kabel vid boxen, men med nya kablar så kan det ju vara så att du höjer upp för båda. Din teori om hur inspelningar placeras mellan 1 och 2 stämmer med min. Man börjar alltid med SAT1 och ser man på TV så är det den som används och inspelningen hamnar då på SAT2. Har inte testat hur det blir vid avstängd box men det vore väl logiskt att första inspelning startar på SAT1 och nästa på SAT2. Du kan ju testa med att först aktivera en inspelning på en annan kanal som startar med överlappning till TV4 komedi som då borde starta på SAT2, för att se om det är någon skillnad

Postad 26 mars 2010 - 09:00

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Kablarna är gamla (15-20 år) men inte så långa, kanske 5-6 meter.
Det mystiska är som sagt att skifte av kabel/LNB inte påverkade signalen men å andra sidan sätter jag inte så värst stort värde vid den mätning boxen gör av signalen. (varför inte en procentsats som alla begriper? Över 180 har jag läst i denna tråd ska var bra, 170-180 lite lågt)

Om jag ställer in Tv4 komedi manuellt på boxen är det aldrig några problem, är bara vid en del inspelningar där som den haft problem med signalen.

Får testa vidare, kanske testa lite korta inspelningar från andra kanaler på samma transponder och se hur vanligt det är att den får problem.

Nya kablar och kontakter är ingen jätteinvestering, det kommer att ske bara jag passerar en butik. Vore även bra rent estetiskt att hänga upp kablarna lite snyggare :)

Postad 27 mars 2010 - 08:20

Unregisterede816f53e
  • Unregisterede816f53e
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej
Jag hade samma problem med olika signalstyrka på kablarna
1:an hade grönt 162 signalvärde och 2:an hade rött 50 signalvärde när jag tittade på kanal 3 eller andra sd kanaler
När jag kollade värdet på eurosport HD eller annan HD kanal var signalen 160 150
samma om jag skiftade kablarna i boxen
Provade alla 4 uttag i parabol-huvudet samma fel
Nya kablar samma fel
Testade med ett 10 år gammalt parabolhuvud från Clas Ohlsson med två utgångar
BINGO !
Signalvärde över 182 på både 1:an och 2:an
Det var altså inget fel på boxen eller kablarna

Postad 27 mars 2010 - 11:58

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Talade med CD idag och passade på att fråga om uppdateringen..

Enligt den jag talade med skulle en uppdatering med vanliga buggfixar släppas någon gång under April månad, och det nya operativsystemet släppas i Maj.

Några exakta datum fanns inte..

Det var inga hemligheter i alla fall :P

Postad 27 mars 2010 - 16:27

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Kom hem från semestern häromdan. Hade inte haft tvn igång på 10 dagar eller så. Nu står boxen och blinkar med lite omväxlande tecken. Er01, Er03 etc. Om man trycker på valfriknapp på fjärren så kan det några stunder stå 00--, 01-- men det kommer aldrig någon bild eller ljud. Får ju intrycket att det kan vara en hårddiskkrasch.

Någon som känner igen sig och fått igång den igen?

Har provat att dra ut både ström och antennsladd ett tag men det gör ingen skillnad. Känns ju ganska hopplöst utan garanti. Har haft den sedan lanseringen och aldrig behövt byta den som så många andra. Särskilt sugen på att köpa en ny och binda upp sig för flera år med osäkerheten kring sporträttigheterna nu är man ju inte. Dessutom vägrar jag tro att det inte kommer en helt ny box inom något år.

Tror min gamla icke pvr box finns hos en polare som jag lånade ut den till. Om jag kräver tillbaka den av honom, fungerar då mitt kort i den utan problem igen? Kommer inte ihåg om man fick nytt kort när jag bytte till denna boxen.

Postad 27 mars 2010 - 16:30

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Talade med CD idag och passade på att fråga om uppdateringen..

Enligt den jag talade med skulle en uppdatering med vanliga buggfixar släppas någon gång under April månad, och det nya operativsystemet släppas i Maj.

Några exakta datum fanns inte..

Det var inga hemligheter i alla fall :P

Inga hemligheter att de kan flytta på uppdateringarna väldigt lång tid framåt i tiden, det har skett förut... Fransmän och uppdateringar är ingen bra kombination, eller de ska hålla sig borta från att göra boxar med.

Att de kan påstå att den boxen man har kostar 5000:- är skrattretande, 1499:- hade varit mer sant...

Postad 27 mars 2010 - 16:43

Jaroma
  • Jaroma
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har läst i den här tråden ang. CD:s HD.box till och från. Funderade för något år sedan att köpa en men när man läste tråden här blev man ju mörkrädd. Har en Nokia 9902 som f.ö. fungerar alldeles utmärkt, men den vill tydligen inte vara med om de nya kanalfrekvenserna som CD har. Är bl. a. kanal 8, VH Classic samt någon till. Problemet är att den börjar nog bli lite gammal....Detta innebär att jag inte har full tillgång till CD:s familjepaket.

Till frågan, är det någon som är riktigt nöjd CD:s PVR? Har den blivit bättre med åren? Tycker det har varit en massa uppdateringar under resans gång. Finns det något vettigt alternativ?

Pratade med just CD om köp av en sådan. Dom erbjöd ett års bundet abonnemang och då kostar boxen 3 695:- och för två års abonnemang 2 695:- Helst vill jag slippa bindningstider. Har f.ö. varit kund hos CD i tio-tolv år. Tyvärr är jag nog tvungen att göra nånting om man vill vara "up to date" i utvecklingen. Tror att dom åldersrelaterade problemen med min Nokia 9902 kommer att bli flera framöver!

/Jaroma!

Postad 27 mars 2010 - 17:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Överlag fungerar boxen bra, problem finns det givetvis hos en del men för de allra flesta fungerar boxen bra.

Mina enda huvudbryn just nu är
1: Att den inte vill spela in från TV4 komedi utan störningar. Igår sket det sig igen trots att boxen var på denna gång. Har ju bra signal...
2: Att boxen igår även struntade i att ta upp en inspelning i en markkanal. Spelade in från TV4 komedi, tittade på C+ Sport HD och satte en inspelning på SVT1 via mark via EPG tio minuter innan programstart. Denna inspelning startade dock först då jag ändrade till marksända kanalen. Kanske en känd bugg? Ska testa om det var en tillfällig "glitch" igår, inte ofta dessa konflikter uppkommer.

Postad 27 mars 2010 - 18:24

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Jag måste säga att jag faktiskt är helnöjd med min box som jag kört en månad. Inga problem alls, fungerar betydligt bättre än boxers variant som jag hade innan, den väsnades mycket mer, kunde hamna i nån "crash-loop" som gjorde att den bara startade om och startade om och startade om... Det enda man kan anmärka på är ju navigeringen i guide och så, kan gå lite långsamt, men det beror ju till viss del också på att jag kör en harmony one, istället för orginalfjärr.

Just att boxer-boxen va så kass gjorde mig lite tveksam till den här, men denna har fungerat betydligt bättre! Börjar ju till och med att spela in precis när programmet startar, det missade gärna boxers box lite ibland...

Jag har mellan 100-120 i signalstyrka på båda kablarna (en gammal, en ny), den marksända vet jag inte vad jag har för signalstyrka på. DVB-T och en av DVB-S går i samma kabel fram till uttaget och den andra DVB-S i en kabel bredvid.

Postad 27 mars 2010 - 19:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Testat, säkert någon som gjort detta förr också:

En inspelning på DVB-T kanal
En inspelning som startas senare på DVB-S kanal och krockar med en första inspelningen.

Eller tvärtom. Då startas INTE den senare inspelningen fören man manuellt byter till kanalen som ska spelas in och väntar tills en ny minut passerat, exempelvis att boxen tar steget från 18:30 till 18:31, då boxen verkar kontrollera om det finns någon aktivitet programmerad.

Postad 27 mars 2010 - 20:49

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

...
Tror min gamla icke pvr box finns hos en polare som jag lånade ut den till. Om jag kräver tillbaka den av honom, fungerar då mitt kort i den utan problem igen? Kommer inte ihåg om man fick nytt kort när jag bytte till denna boxen.

Kommer att fungera. Har själv både HDPVR och HD boxen med samma kort utan problem. :P

Postad 27 mars 2010 - 22:43

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

Kom hem från semestern häromdan. Hade inte haft tvn igång på 10 dagar eller så. Nu står boxen och blinkar med lite omväxlande tecken. Er01, Er03 etc. Om man trycker på valfriknapp på fjärren så kan det några stunder stå 00--, 01-- men det kommer aldrig någon bild eller ljud. Får ju intrycket att det kan vara en hårddiskkrasch.

Har provat att dra ut både ström och antennsladd ett tag men det gör ingen skillnad. Känns ju ganska hopplöst utan garanti. Har haft den sedan lanseringen och aldrig behövt byta den som så många andra. Särskilt sugen på att köpa en ny och binda upp sig för flera år med osäkerheten kring sporträttigheterna nu är man ju inte. Dessutom vägrar jag tro att det inte kommer en helt ny box inom något år.

Förmodligen strömadaptern som är paj.
Min var lika dan och jag köpte en ny på Kjell o Company, sen dess har den rullat på.
CD ville byta ut min box när jag ringde för den var helpaj sa de, hehe räckte med en ny strömadapter så var den som ny.

Postad 28 mars 2010 - 09:24

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Har läst i den här tråden ang. CD:s HD.box till och från. Funderade för något år sedan att köpa en men när man läste tråden här blev man ju mörkrädd. Har en Nokia 9902 som f.ö. fungerar alldeles utmärkt, men den vill tydligen inte vara med om de nya kanalfrekvenserna som CD har. Är bl. a. kanal 8, VH Classic samt någon till. Problemet är att den börjar nog bli lite gammal....Detta innebär att jag inte har full tillgång till CD:s familjepaket.

Till frågan, är det någon som är riktigt nöjd CD:s PVR? Har den blivit bättre med åren? Tycker det har varit en massa uppdateringar under resans gång. Finns det något vettigt alternativ?

Pratade med just CD om köp av en sådan. Dom erbjöd ett års bundet abonnemang och då kostar boxen 3 695:- och för två års abonnemang 2 695:- Helst vill jag slippa bindningstider. Har f.ö. varit kund hos CD i tio-tolv år. Tyvärr är jag nog tvungen att göra nånting om man vill vara "up to date" i utvecklingen. Tror att dom åldersrelaterade problemen med min Nokia 9902 kommer att bli flera framöver!

/Jaroma!

Hej,
Om du går in på tex lyngsat.com och väljer atlantic positions, 5 grader väst, så hittar du Telenor/Thor med alla uppdaterade positioner. Med dessa positioner kan du göra manuellt sök på 9902an och vips har du tillbaka de saknade kanalerna. Dvs 9902an kan köra de nya satellitpositionerna, men man måste göra lite handpåläggning. Det är kanske mer ett problem framåt att den inte tar HD-utbudet. Men driftsäker och duglig är den.

Postad 28 mars 2010 - 13:54

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Kablarna är gamla (15-20 år) men inte så långa, kanske 5-6 meter.
Det mystiska är som sagt att skifte av kabel/LNB inte påverkade signalen men å andra sidan sätter jag inte så värst stort värde vid den mätning boxen gör av signalen. (varför inte en procentsats som alla begriper? Över 180 har jag läst i denna tråd ska var bra, 170-180 lite lågt)

Nä, du har rätt, boxens mätningar går inte att lita på. Min parabol fick en törn av all snö som föll från taket. Det gick inte att få bild på Film HD och SVT HD (TV 4 HD gick bra) samt TV3 och PPV. Signalstyrka 185.. Klättrade upp och vred lite på parabol-huvudet. Signalsyrka 185 och bild på samtliga kanaler. På DVB-T har jag röd signa i botten men bra bild på alla okodade kanaler.

Postad 28 mars 2010 - 18:30

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Jag gick igenom liknande felmeddelanden med en två dagar gammal box... Resettade den, bytte strömadapter och allt möjligt. Slutade med en helt ny box...
Hade jag ingen garanti kvar så skulle jag solklart ta ur HD:n och köra ett diagnostikverktyg på den för att se om det är den som strular...

Postad 29 mars 2010 - 07:55

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
Nybliven CD kund som precis upptäckt att de program jag spelat in verkar ha försvunnit. Hårddisken har ca 70% ledigt, så programmen lär ju ligga där, men My TV visar bara "Ej tillgängligt". Har jag nån möjlighet att fixa detta utan att de inspelade programmen försvinner? Har sökt i tråden och förstår att detta är ett känt problem, men jag har inte lyckats läsa mig till om det går att lösa. Tråden är ju dock på 215 sidor så jag kan ju ha missat nåt. Ber om ursäkt isf...

//P

Postad 29 mars 2010 - 09:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Peppelito - tyvärr inget du kan lösa men CD har lovat att det problemet ska lösas i den kommande uppdateringen som skulle kommit i mars men nu ska komma i april men som kommer när den kommer...

Vet dock inte om denna ska rädda det som verkar ha försvunnit eller bara fixa att inget nytt försvinner.

Ring CD, klaga och se, du kommer nog få en halv månad gratis av dem. Eller liknande.

Postad 29 mars 2010 - 10:52

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0

Peppelito - tyvärr inget du kan lösa men CD har lovat att det problemet ska lösas i den kommande uppdateringen som skulle kommit i mars men nu ska komma i april men som kommer när den kommer...

Vet dock inte om denna ska rädda det som verkar ha försvunnit eller bara fixa att inget nytt försvinner.

Ring CD, klaga och se, du kommer nog få en halv månad gratis av dem. Eller liknande.

Tack för svar Monshi! Ska ringa CD och klaga och se om det kan ge nåt i kompensationsväg. Lite surt bara att det inträffar nu när jag har "alla" kanaler gratis i två veckor som ny kund. Är pappaledig för tillfället och hade tänkt fylla disken med film från Canal+ som jag kan kolla på när ungarna sover...tyvärr så sprack det.

I övrigt tycker jag boxen verkar ok. Har byggt in den i en bänk så jag störs inte av fläkten och HDD-tempen ligger konstant på ca 36 gr trots inbyggnaden. Om man nu kan lita på tempen som anges...

//P

Postad 29 mars 2010 - 19:43

masite
  • masite
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tidigare har jag tappat Nat Geo HD, Ruch HD och SIlver HD. (Fungerade förut). Nu har SVT HD, C+ film HD och C+ Sprt HD också slutat fungera. Säger att det är problem att ta emot signalen. Vad kan ha hänt?

Postad 29 mars 2010 - 20:38

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Du får väll göra som jag gjorde, ta fram stegen och vrida lite på parabolhuvudet (OBS inte parabolen). Jag vred en aning klockans väg och det gjorde susen. Hade också ingen bild på samma kanaler + TV3.

Postad 29 mars 2010 - 20:59

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Är det fler som har strul med EPG:n sedan någon vecka tillbaks?
Visar kommande program istället för pågående när man bläddrar.
Några idéer?

Postad 29 mars 2010 - 21:16

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Är det fler som har strul med EPG:n sedan någon vecka tillbaks?
Visar kommande program istället för pågående när man bläddrar.
Några idéer?

Så har jag haft det i perioder tidigare. Nu visas ingenting när jag bläddrar om ja inte trycker på Info-knappen, därefter fungerar det att bläddra.

Postad 30 mars 2010 - 18:56

masite
  • masite
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Du får väll göra som jag gjorde, ta fram stegen och vrida lite på parabolhuvudet (OBS inte parabolen). Jag vred en aning klockans väg och det gjorde susen. Hade också ingen bild på samma kanaler + TV3.

Tack för det tipset! Nu är alla kanaler tillbaka. Nästa gång satelliten vrider på sig får man väl vrida lite till :)

Postad 30 mars 2010 - 21:18

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Tack för det tipset! Nu är alla kanaler tillbaka. Nästa gång satelliten vrider på sig får man väl vrida lite till :)

Jag hoppas du inte tror det var därför du skulle vrida på LNB'n, för att satelliten (satelliterna) vrider på sig, nä satelliten (satelliterna) är helt stationära.

Postad 31 mars 2010 - 18:49

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Förmodligen strömadaptern som är paj.
Min var lika dan och jag köpte en ny på Kjell o Company, sen dess har den rullat på.
CD ville byta ut min box när jag ringde för den var helpaj sa de, hehe räckte med en ny strömadapter så var den som ny.

Problemet löst. Ingen aning om vad som hände.

Lydde dit råd. Gick och köpte en på Kjell & Co. Fick ingen som helst reaktion från boxen med den. Stendöd. I några dagar hade jag använt min gamla icke pvr. När jag kopplat ur den fick jag för mig att att prova original adapern till PVR boxen igen. Ev. så blandade jag ihop dessa två strömadaptrar så nu vet jag inte om jag använder original adaptern eller den som kom med icke PVR boxen. I vilket fall som fungerar PVRen igen. Förvillande? Inget mot vad jag tycker.

Lämnar igen den jag köpte på Kjell och tackar för tipset. Även om det egentligen inte fungerade fick det mig att prova igen vilket förmodligen besparade mig att köpa en ny.

Redigerat av Unregistered81406615, 31 mars 2010 - 18:51.

Postad 31 mars 2010 - 19:31

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Mm teknikens värld är underbar...
Men skönt att du inte behövde en ny, men originalet är skit, har mindre hängningar med den som jag köpte hos Kjelle.

Btw köpte du rätt adapter? Viktigt att strömstyrkan blir rätt samt att man får till det med rätt kontakt in i lådan.

Edit: Stavfel

Redigerat av Falukorv, 31 mars 2010 - 19:31.

Postad 31 mars 2010 - 20:05

masite
  • masite
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag hoppas du inte tror det var därför du skulle vrida på LNB'n, för att satelliten (satelliterna) vrider på sig, nä satelliten (satelliterna) är helt stationära.

Nja, det var väl mer sagt med lite blinkning ,blev nog fel smiley :D Men lite förundrad kan man bli över att ingenting ändras - och ändå slutar saker att fungera efterhand. - Men en liten vridning får dem att funka igen!

Men vad jag hört så ändrades lutningen på jordaxeln efter jorbävningen i Chile, så det kanske var därför! ;)

Postad 31 mars 2010 - 21:05

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Har någon här haft problem med att boxen inte spelar in program?

Har haft min box i ett halvår och den har aldrig missat en inspelning. Denna vecka spelar den in lite slumpmässigt och jag ser inget mönster i vilka program som spelas in.

Postad 31 mars 2010 - 21:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Har någon här haft problem med att boxen inte spelar in program?

Den har missat två gånger för mig sedan i fredags. Första har jag beskrivit tidigare, den ignorerade en inspelning jag ställde in cirka fem minuter innan den skulle starta. Den andra skedde igår då en vecko-inspelning på C+ Film HD ignorerades.Har den inställd på att spela in reprisen av Heroes där kl 19. Den struntade den helt i. Upptäckte det och har nu ställt på inspelning av reprisen nu i helgen istället. Oroväckande men kanske någon omläggning av kanalerna som påverkat?

Apropå det, den fasta repristiden, kl 19 dagen efter, på HD-kanalen försvinner nu med starten av C+ Series.

Redigerat av Monshi, 31 mars 2010 - 21:56.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.