* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 12 september 2007 - 20:05
Postad 12 september 2007 - 20:08
Kommer dom närmare än 50cm så är det en sak men över 50 flyttar ju reflexen längre bak.
Så det beror ju lite på var man sitter hurvida golvreflexen når ditt öra.
Postad 12 september 2007 - 21:01
Hmm okey fast det skulle väl innebära fast lyssningsavstånd?
Kommer dom närmare än 50cm så är det en sak men över 50 flyttar ju reflexen längre bak.
Så det beror ju lite på var man sitter hurvida golvreflexen når ditt öra.
Fast 50 cm är regel oavsett var man sitter, IÖ pratar om inte om sweetspot utan om ett helt område som ger lika bra upplevelse.
Postad 12 september 2007 - 21:36
Han har använt golvreflexen för att öka spridningen, kan det stämma?
Postad 12 september 2007 - 22:07
Ahaa tror jag kopplar.
Han har använt golvreflexen för att öka spridningen, kan det stämma?
Tror att det är därför ja.
Allt hänger ju samman, med placeringen nära dämpad bakvägg och höjd över golvet osv.
Synd att man inte kan ha dem i den höjden bara...följden blir direkt intryck dammskydd...hehe...
Postad 12 september 2007 - 22:12

Anders
Postad 12 september 2007 - 22:19
Postad 13 september 2007 - 04:29
Så stora som från golv till tak är inte de absorbenter han själv säljer, så det går ju med betydligt mindre. Hans tror jag är de små 1x0,8 och de stora 1,2x1 m.
Ok, får börja kika lite på det...tackar
Anders
En annan sak...innan jag läser Ingenjörens manifest igen.....har ni någon uppfattning om hur högtalarna skall vara placerade: avståndet mellan högtalarna (vänster och höger) kontra avståndet mellan högtalarna och lyssningsplatsen....?
Redigerat av Unregistered569494e8, 13 september 2007 - 21:37.
Postad 14 september 2007 - 13:35
En annan sak...innan jag läser Ingenjörens manifest igen.....har ni någon uppfattning om hur högtalarna skall vara placerade: avståndet mellan högtalarna (vänster och höger) kontra avståndet mellan högtalarna och lyssningsplatsen....?
Får se om jag minns det här rätt... Avståndet mellan sittplats och "center mellan högtalarna" skall vara 1,13 x avståndet mellan högtalarna. Eller om det är tvärtom? När jag var där så rekommenderade han dessutom en invinkling som gör att när man sitter i den tänkta sweet-spoten så skall man i princip kunna se utsidan på högtalarna.
Edit: 1,18 x skall det vara, detta för att man eftersträvar 46 graders vinkel om man tänker sig huvudet som en spets i en triangel där de andra spetsarna är högtalarna.
Läs mer här: faktiskt.se
Redigerat av Sir Anselm, 14 september 2007 - 13:45.
Postad 14 september 2007 - 20:47
Anders
Postad 14 september 2007 - 21:01
Så stora som från golv till tak är inte de absorbenter han själv säljer, så det går ju med betydligt mindre. Hans tror jag är de små 1x0,8 och de stora 1,2x1 m.
Fast IÖ har betydligt större akustikskivor än så... Ytskikten till mina absorbenter (som är rätt tjocka)
är Ino´s ACO skivor i storlek lite drygt 2x1,5 m.
Beror sig ju på rummet hur mycket som krävs

Postad 17 september 2007 - 06:50
Får se om jag minns det här rätt... Avståndet mellan sittplats och "center mellan högtalarna" skall vara 1,13 x avståndet mellan högtalarna. Eller om det är tvärtom? När jag var där så rekommenderade han dessutom en invinkling som gör att när man sitter i den tänkta sweet-spoten så skall man i princip kunna se utsidan på högtalarna.
Edit: 1,18 x skall det vara, detta för att man eftersträvar 46 graders vinkel om man tänker sig huvudet som en spets i en triangel där de andra spetsarna är högtalarna.
Läs mer här: faktiskt.se
1,18? Är det så? Står det någonstans i manifestet?
Anders
Postad 17 september 2007 - 09:09
Anders
Nej det tror jag inte, de enda kriterier han ställer upp, för piP, är ju höjden och mot dämpad bakvägg... Men på faktiskt.se, som jag länkade till, finns det en ganska uttömmande förklaring till detta med 1,18...
Postad 17 september 2007 - 09:18
Anders
Nej det tror jag inte, de enda kriterier han ställer upp, för piP, är ju höjden och mot dämpad bakvägg... Men på faktiskt.se, som jag länkade till, finns det en ganska uttömmande förklaring till detta med 1,18...
Ahh! Länken fick mig bara skickad till Faktiskt.se.....vet du var i den tråden det står något om detta?
Anders
Postad 17 september 2007 - 09:25
Fick en fråga som löd lite som följande: Wassup med de 46 graderna som det snackas om när det gäller högtalarplacering? (Fritt uttolkat av mig).
Det gäller då de 46 grader i vinkel man 'bör' ha mellan högtalarna (där lyssnaren är i vinkelspetsen). Traditionellt så har det angetts att den optimala vinkel bör vara 60 grader men det har mest angetts av slentrianmässighet och bygger varken på studier eller mer samlad praktisk erfarenhet. 46-gradersvinkeln är däremot bekräftad i oberoende studier och genom praktisk erfarenhet. Tyvärr har det försvunnit i det svarta kunskapshål som hifi-tidningarna stundom utgör. Smile (Ska dock inte gnälla på alla tidningar eftersom jag har sett Italienska, Tyska och Finska hifitidningar som verka ha en ansats till att vilja förmedla kunskaper om hörseln och akustik - dock förstod jag inte ett ord i någon av tidningarna Smile ). Den (vinkeln) är inte exakt. Vissa har kommit fram till 44 grader och andra till 46 grader men det ligger i regionen av 46 grader så då kör jag vidare på det. Smile Notera att dettta gäller inte invinklingen av högtalarna som är ett helt annat (men likväl intressant) ämne! Smile
Vad man utgår ifrån är vad man kallar IACC som står för Inter Aural Cross Correlation och som anger hur stor likhet man uppfattar signaler som når det ena örat relativt det som når det andra örat. Kommer ljudet exempelvis rakt framifrån så är IACC 1. Då uppfattar man ljudet lika i båda öronen. Värdet på IACC går från noll (maximal skillnad) till ett (maximal likhet). Stoppar man in en handsfree-snäcka i hörselgången så är IACC nästan noll då man uppfattar ljudet mycket mer med det örat där snäckan finns än det örat där den inte finns. Känns ju rätt naturligt på något vis! Smile Bilden nedan visar ungeför hur tendensen för IACC ser ut för en ljudkälla (på ett lagom avstånd om kanske några meter och uppåt) som rör sig från rakt fram och åt lyssnarens vänster. IACC kommer som sagt att ligga på 1 rakt fram och minskar när ljudkällan flyttar sig åt vänster. Vid en vinkel av ca 21-23 grader så kommer IACC ha ett lokalt minimum för att öka igen. Kommer man upp emot 40 grader eller så så minskar IACC igen.
Bild 1
Vad detta betyder är för att få maximal hörselmässig stereoseparation så bör högtalarna stå vid 23-graders vinkel sett från en riktning rakt fram, d v s ungefär med 46 grader i mellan dem.
Ökar man vinkeln så får man inga fördelar i form av ökad stereoseparation men däremot så blir lyssningsuppställningen känsligare för att kantar över till ena och/eller andra sidan då en liten förflyttning i sidled ger en större tisskillnad mellan ljudet som kommer från den ena högtalaren relativt det som kommer från den andra. Det gör att den sk Haas-effekten blir mer märkbar. Konsekvenserna av den kan man minska lite genom att vinkla in högtalarnao ch använda sig av deras spridningsegenskaper på ett förnuftigt sätt! Smile Men det är som sagt ett annat ämne.
Notera:
De 46-graderna är bara en generalisering som när man bara undersöker en sak åt gången. I den verkliga verkligheten har det vanligen en något mindre betydelse då det i specialfallet kan finnas omständigheter som gör att det låter bättre med en annan vinkel. Sådana faktorer kan bero på inspelning och/eller att högtalarna blir mindre optimal placerade ur någon annan aspekt som gör att summan av välljudet bli lägre än om de hade varit placerade med 46-graders vinkel.
Hur får man fram 46 grader då?
Jo ta och tänk dig en linje som går mellan centrum på högtalarbaffleln på den ena högtalaren till samma centrum på den andra högtalaren. Benämns l i skissen nedan. Tänk dig sedan ett mått från denna linje vinkelrätt mot lyssnaren. Det ska vara 1.18ggr längre för att du ska få vinkeln 46 grader.
Bild 2
/naqref
Postad 18 september 2007 - 15:52

Niklas du bevhöver dom verkligen

piP e den bästa högtalare man kan dema

Postad 18 september 2007 - 16:25
Yay!!!Hurra! Äntligen får jag tillbaks mina piP...
![]()

Ja verkligen, det känns som om dom bryter fysikens lagar nästan.piP e den bästa högtalare man kan dema
förut när ja hade dom så frågade ALLA vart har du gömt subben =)
Postad 18 september 2007 - 16:31
Jä...ar vilket ljud!!!!!!
Hur bra kan det bli??? (Förmodligen inte mycket bättre än hos Ingenjören)
Anders (nybliven piP-ägare)
Redigerat av Unregistered569494e8, 18 september 2007 - 20:14.
Postad 18 september 2007 - 16:59
Bättre än mina Vienna Strauss för ~70k i alla fallNu släpper det!!!!!!
Jä...ar vilket ljud!!!!!!
Hur bra kan det bli??? (Förmodligen inte mycket bättre än hos Ingenjören)
Anders

Postad 18 september 2007 - 18:22

de e emot alla lagar =)
Redigerat av johansamuelsson, 18 september 2007 - 18:22.
Postad 18 september 2007 - 19:19
Kan man bli Ino-religiös?
Postad 18 september 2007 - 21:58
Du kommer även få höra att du är sektmedlem, bara att förbereda sig mentaltDet får räcka med att bli Iniot eller var det Inoit........
Anders

Men det är värt det när man lyssnar, folk kan inte svälja sin stolthet och ta det där att något som är mycket billigare än deras prylar kan låta mycket bättre.
Postad 19 september 2007 - 04:20
Quotar allting:
Så här skall det se ut ungefär.
Aco_bakom_piP.GIF 9,8K 4 Antal nerladdningar
Minst alltså.
Men om man vill dämpa mer än så, så är det svårare att säga hur det skall se ut, eftersom det beror på hur rummet i övrigt ser ut.
(Det mörkröda är förstås en heltäckningsmatta.)
Vh, iö
Postad 19 september 2007 - 07:05
Postad 19 september 2007 - 07:19
Jag minns att jag sett piP-diskanten på nätet för 99 kr. Någon som vet vilken sida det var?
Dock så är diskanterna Ino använder modifierade, så de går inte att köpa någon annanstans. Det gäller visserligen alla hans element, de är baserade på "vanliga" element som IÖ sen har förbättrat på olika sätt...
Postad 19 september 2007 - 07:23
Du kommer även få höra att du är sektmedlem, bara att förbereda sig mentaltDet får räcka med att bli Iniot eller var det Inoit........
Anders
Men det är värt det när man lyssnar, folk kan inte svälja sin stolthet och ta det där att något som är mycket billigare än deras prylar kan låta mycket bättre.
och man blir även automatiskt medlem i LTS om man har Ino och samtidigt råkar vara medlem på faktiskt.se

Härligt att höra att du har blivit nöjd makemydaypunk

MVH Kribban
Postad 19 september 2007 - 07:25
Och jag är VÄLDIGT nöjd med ljudet........ uppfyllt mina förväntningar efter att ha läst så mycket på denna tråd och på Faktiskt.se.
Anders, som för övrigt går och lägger sig nu efter en natts knegande.....gonatt/dag/morgon :-)
Redigerat av Unregistered569494e8, 19 september 2007 - 07:29.
Postad 19 september 2007 - 07:40
Postad 19 september 2007 - 08:18

En omstridd förening som igentligen verkar för att lyssna och testa hifiutrustning. Lite som Råd & Rön kan man säga men de är inte uppskattade av många hifikonsumenter

MVH Kribban
Postad 19 september 2007 - 08:37

VH Micke
Postad 19 september 2007 - 08:39

Jag skulle gärna uppgradera till pi60. Men det får vänta, sitter rätt bra med mina piP nu...
Redigerat av t93pan, 19 september 2007 - 08:41.
Postad 19 september 2007 - 09:18

Funderar även på en ny hemmabioförstärkare med lite mer digital ingångar än min gamla

MVH Kribban
Postad 19 september 2007 - 09:27
Sedan att jag skaffade mina Ino-högtalare så har HiFi-intresset minskat dramatiskt, jag har inget övrigt att önska, nu kan jag koncentrera mig på musik och film istället
. Hur är det för er andra, är ni fortfarande uppgraderingssugna eller är ni nöjda?
VH Micke
Jag är uppgraderingssugen men det är bara för att jag aldrig lyckas komma iväg till Täby och få inhandla ett par PiPs och även beställa ett par Pi60s :-)
Men snart förhoppningsvis...
Postad 19 september 2007 - 12:30
Det bästa med HiFi är ju när man får hem nya kartonger och packar upp, pillar och skruvar och klappar.
Sen att läsa om produkter och dräggla över saker som kostar multum men som oxå tagit 5-10år att utveckla för tillverkaren och har skyhög finnish.
Ta bort människans drömmar och man blir snabbt uttråkad.
Det som är lite roligt är att många bryter mot Ino:s tips och inte alls dämpar upp hela rummet med matta och studio-absorbenter men ändå säger att det är det bästa dom hört och att högtalare oavsett kostnad kommer till korta på alla HiFi parametrar.
Men utan alla fix så är ju t.ex piP bara en ordinär högtalare.
Postad 19 september 2007 - 12:36
Det som är lite roligt är att många bryter mot Ino:s tips och inte alls dämpar upp hela rummet med matta och studio-absorbenter men ändå säger att det är det bästa dom hört och att högtalare oavsett kostnad kommer till korta på alla HiFi parametrar.
Håller inte med om att det är en ordinär högtalare utan fix

MVH Kribban
Postad 19 september 2007 - 12:37
Men utan alla fix så är ju t.ex piP bara en (extra)ordinär högtalare.
Alla högtalare behöver förövrigt dämpning för att prestera bra så det är knappast ngt INO eller PIP unikt
Postad 19 september 2007 - 12:38
Postad 19 september 2007 - 12:40
Som du skrev i galleriet, hojta nästa gång du är i stan får du komma och lyssna, utan fixa, för jag kommer garanterat inte orka sätta upp allt än på ett tag

Jag ställde ju upp dom sida vid sida med mina ViennaOkey det är möjligt, men är det någon som vågar låna hem t.ex Focal 806V och ställa dom på samma ställe som sina piP?

Redigerat av Martin, 19 september 2007 - 12:41.
Postad 19 september 2007 - 12:40
Men utan alla fix så är ju t.ex piP bara en (extra)ordinär högtalare.
Alla högtalare behöver förövrigt dämpning för att prestera bra så det är knappast ngt INO eller PIP unikt
Ja förutom dom tillverkare som räknar med att dom ska stå i ett "Vanligt" hem och kompenserar för nära vägg och reflexer redan när elementen ska tillverkas. Det går att göra genom begränsad spridning osv.
Postad 19 september 2007 - 12:42
widescreen4:
Som du skrev i galleriet, hojta nästa gång du är i stan får du komma och lyssna, utan fixa, för jag kommer garanterat inte orka sätta upp allt än på ett tag
Jag ska upp den 28:e det är spelning o Norberg då om du har vägarna förbi. Fast svensk Rap/Hiphop kanske inte är din melodi?
Postad 19 september 2007 - 12:43
Nonetheless så gör akustiken mer för ljudet än pretty much allt annat.
Postad 19 september 2007 - 12:45
Är ledig så du är välkommenJag ska upp den 28:e det är spelning o Norberg då om du har vägarna förbi. Fast svensk Rap/Hiphop kanske inte är din melodi?

Svensk hip-hop är det värsta jag vet typ. Långt värre än dansband.
Men det hindrar ju inte från en provlyssning

Har ändå en del som ligger på Squeezeboxen, men inte jättemycket.
Postad 19 september 2007 - 12:46
Audiovector är designade för att ställas väldigt nära bakvägg.
Martin: Att jag sa just Focal är för att den till utseende är väldigt lik piP.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar