Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 January 2008 - 14:00

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
steanr >>
Koppla in ljudet från 360:n till förstärkaren, inte TV:n.
Ljudkabel mellan TV och förstärkare fungerar endast då du använder TV:ns inbyggda digitalmottagare.

Allt ljud kopplar du till förstärkaren! OPtiskt, coax, analoga RCAkablar det väljer du själv beroende på in- och utgångar mellan de olika apparaterna.

Avbytaren >>
Om datorn har en S/PDIFutgång och hemmabiosystemet har en digital optisk eller coaxingång så går det att lösa.
Jag fann inga svar om det men kolla du i manualerna för enheterna så hittar du säkert något.

Redigerat av mikeett, 02 January 2008 - 14:11.

Postad 03 January 2008 - 17:56

Perrki
  • Perrki
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har lagt beslag på detta paket hos hifiklubben.

Alltså ett paket med:

Vad behöver jag för kablar för att få ljud och bild mellan dessa prylar och tv:n?

Tack på förhand.

Postad 03 January 2008 - 19:40

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Hej har lite problem. Jag har just fått hem min hypex ds 4.0. och jag har lite funderingar med fasvändningen.

Personligen hör jag just nu ingen skilnad.. Om ni gör det så var god att förklara. :unsure:

Sen så kan man ställa fasvändingen så här. 0* - 180* och sedan ha man en knapp då kan man ställa från 180* - 360* vad är de för mening då? Då har man juh gått ett helt varv?

Snälla ge mig svar på mina frågor, de stör mig när jag har knappar som jag inte fattar mig på

// Hampus :

Redigerat av hampe90, 03 January 2008 - 19:43.

Postad 05 January 2008 - 09:33

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Perrki >>
Du kan koppla
Bild: DVD-TV : komponent, alt. DVD-Reciver-TV : komponentkablar. Om din TV saknar komponentingång så får du koppla DVD-TV: Scart RGB.

Ljud : DVD-Receiver: digital coax eller optisk TOSLINK.

Hampe90>>
Fasvridning för sub är för att få den att samspela med rummet och övriga högtalare från lyssningspositionen.
Vrid lite på fasvridningen och lyssna efter volymförändringar i basen, inställningen där den låter som starkast är där den skall vara, resten justerar du med subbasens volymratt så den inte basgångarna stryps eller dominerar. Fasvridningen är enkelt förklarat för att förkjuta interferens som uppstår av dels ljudet som studsar runt i rummet från subben, dels interferens mellan bas och övriga högtalare.

knappen är för att du skall kunna fasvrida över hela 'varvet' 0-360, men har delats upp på 0-180, resp 180-360. du har rätt i att det inte finns någon vits med 360, men den finns där för de som vill fasvrida till 359 och liknande.
Ett alternativ hade varit 0-180, samt 0- (-180) vilket skulle ge samma spann, men även där ger +180 och -180 i stort
sett samma resultat.

Redigerat av mikeett, 05 January 2008 - 09:38.

Postad 05 January 2008 - 20:07

Perrki
  • Perrki
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tackar hjärtligast för att du tog dig tid. B)

Postad 08 January 2008 - 00:47

Unregistered1317
  • Unregistered1317
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag har ett ljud kort som heter så mkt som "Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS" Jag vet att det är ganska gammalt och så, men skulle gärna vilja veta hur jag kopplar från recivern till ljudkortet för att få ut dts alt dolby digital. kortet stödjer det lika så förstärkaren, [HarmanKardon 130 } Kör för tillfället med lakris kabel vilket blir 2.0

Tacksam för svar
Mvh \Johnny

Kan även maila till mig [email protected]

Postad 08 January 2008 - 08:43

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
enl. spec på komplett.se
1 x ljud - SPDIF-utgång - 2 pin digitalt ljud
Om detta stämmer så kopplar du en 2-pins 3,5mm - 1xRCA kabel mellan ljudkortets 'digital out' till digital RCA/Koax-ingång på förstärkaren.

Men är den optisk (då lyser det rött i uttaget när du aktiverar S/PDIF så behöver du en 3,5mm optisk - TOSLINK-kabel mellan ljudkort och receiver

Postad 09 January 2008 - 21:19

NickePicke
  • NickePicke
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Behöver lite råd hur jag ska koppla några saker.

PCn ska kopplas till tvn med DVI tror jag. så långt är jag med. Sedan ska tvn kopplas till hemmabion och digitalboxen. (tanken är då att jag ska kunna ha hemmabions ljud till tv-tittande. även för att kolla på DVD)
Frågan är då: Kan jag använda hemmabions ljud när jag kollar på tv, inte bara vid DVD film o sånt? Ett plus är också om jag kan koppla pcn till hemmabion och köra ljud där igenom också. Sen undrar jag ju då hur jag ska koppla detta?

HDMIn vill jag ha ledig så jag eventuellt kan koppla spelkonsol eller liknande dit.

TV: (gjord för både tv och pc) https://www.prisjakt...kt.php?p=169680
1st scart 1st HDMI 1st komponent 1st s video 1st komposit 1st DVI 1st VGA och en ljudingång. (vet ej exakt vilken typ)

Digitalbox: Canal Digital standard typ.

Hemmabio: Något Denver system, har inga specs men fråga om ingångar utgångar så kollar jag

Grafikkort: (om det är intressant) Radeon x1950pro 512mb https://www.prisjakt...kt.php?p=145273

Ljudkort till datorn: Creative SB X-Fi XtremeGamer https://www.prisjakt...kt.php?p=122203

Något mer ni vill veta så är de bara o skriva ;)

Postad 10 January 2008 - 12:35

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Bild:
Dator - TV : DVI-DVI
Digital box / Hemmabio - TV - Har någon av apparaterna komponent så koppla en med komponent den andra med Scart RGB, saknas komponentutgångar så skaffa en Scartväxel.

Ljudkort - hemmabio : Ljudkortet har en 3,5mm optisk utgång (Linjeingång/ Mikrofoningång / Optiska utgång* (delad 3.5mm FlexiJack) Om din förstärkare har en optisk toslinkingång så går en 3,5mm - toslinkkabel

Postad 10 January 2008 - 19:32

NickePicke
  • NickePicke
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Bild:
Dator - TV : DVI-DVI
Digital box / Hemmabio - TV - Har någon av apparaterna komponent så koppla en med komponent den andra med Scart RGB, saknas komponentutgångar så skaffa en Scartväxel.

Ljudkort - hemmabio : Ljudkortet har en 3,5mm optisk utgång (Linjeingång/ Mikrofoningång / Optiska utgång* (delad 3.5mm FlexiJack) Om din förstärkare har en optisk toslinkingång så går en 3,5mm - toslinkkabel

Component finns på hemmabion, men det är 3st olika tror jag. Grön, blå, röd. Ska jag använda alla eller bara en speciell eller hur gör jag?

Problemet är att jag har mikrofonen i optiska utgången på ljudkortet :/ Egentligen är det inga problem för ajg har dedikerade datorhögtalare (2.1), det var egentligen bara för skojs skull :D Men om jag använder TVn som datorskärm och spelar upp en film t.ex på datorn, kan jag använda hemmabions ljud då eftersom jag använder TVn? (kanske var lite konstigt tänkt :P) Eller hänger det på den där TOSLINK-kabeln?

tack!!

Postad 10 January 2008 - 22:53

platmusse
  • platmusse
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
hallå!!
Har en arbetskompis som hävdar att han får DD5.1 ljud UT när han använder den inbyggda digital mottagaren från sin tv (sony KLD-32S2000) via SCART till en "allt i ett låda" (JAMO DMR 60).

Ja menar att detta vore omöjligt p.g.a SCART inte skickar digitala singnaler.
Eller är det jag som är ute och cyklar?? Jag hävdar att man måste andvända digitala utgångar COAX eller OPT för att få ner DD-ljud till förstärkare. Vad hanterar SCART för singnaler???

Är tacksam för svar, har inte hittat nån bra info om detta :D

Postad 11 January 2008 - 11:27

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
NickePicke: Komponent är alla tre. Ljudet får du lösa själv, jag bara sade hur du kan koppla :)

platmusse: scart är en standard, fint förklarat på wikipedia
scartstandarden stödjer bara analogt ljud i stereo, om din polare får ut 5.1 så kör han någon mod i hemmabion som simulerar suroundljud typ Dolby ProLogic, Dolby ProLogic II, eller dylikt.

Postad 11 January 2008 - 14:27

NickePicke
  • NickePicke
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

NickePicke: Komponent är alla tre. Ljudet får du lösa själv, jag bara sade hur du kan koppla :P

Heheh joo :) Tackar för ditt svar :P Men det där med komponent, är det 3 uttag på TVn med då? eller är det en "speciell" kabel, med typ ett uttag i ena änden (tv änden) sedan 3st i andra?
Skull en sån här fungera: https://www.datorbut...x?Product=MM-70 Componentkabel..

Redigerat av NickePicke, 11 January 2008 - 16:48.

Postad 11 January 2008 - 17:34

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Precis, 3 uttag från DVD-splearen till 3 ingångar på TV:n
Finns i prislappar från 50:- på SIBA
till runt 5000:- ljudshopen

Postad 11 January 2008 - 17:39

NickePicke
  • NickePicke
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Precis, 3 uttag från DVD-splearen till 3 ingångar på TV:n
Finns i prislappar från 50:- på SIBA
till runt 5000:- ljudshopen

ok, en sista fråga, är det stor skillnad på kvaliteten, mellan typ kabel för 50kr - 300kr ? behöver ju inte mer än 1,5m, som du länka till på siba. Mina grejer är ju inte "speciellt fina" (hemmabio)

tack för ditt engagemang :)

Postad 11 January 2008 - 18:08

platmusse
  • platmusse
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
mikeett> tackar !! :)
då va ja inte helt fel ute.
nu måste ja prata med komips om han använder nått prog i förstärkaren.
tackar än en gång!!

Postad 11 January 2008 - 23:56

Unregistered417901bc
  • Unregistered417901bc
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hej!

Har problem med att koppla ihop min nya anläggning.
Jag har en Sony STR-DG510 receiver och kör HDMI från dvdn till receivern samt HDMI från receivern till TVn. Grejen är att jag ju inte kan spela upp ljudet genom HDMI utan använder också en optisk ljudkabel mellan dvd och receiver. Har kollat runt bland inställningarna på receivern men lyckas inte få bilden från HDMI samtidigt som ljudet, utan lyckas antingen få bild genom att välja "dvd" som källa eller ljud genom att välja "video 2" som källa. Någon som vet hur jag får både bild och ljud? :)

Postad 12 January 2008 - 00:24

zeni
  • zeni
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan!
Är väldigt ny på den här fronten, men efter att kikat runt här omkring bestämde ja mig för att skaffa egen utrustning.
men har inte aning om vilka kablar jag ska koppla ihop allt med.
Följande skall kopplas ihop!

Har försökt hitta svaret och tror ja ska koppla
HDMI från TV till DVD?
HDMI från Förstärkare till DVD?
Coxial från DVD till Förstärkare? Ända ljud ja behöver koppla?
ingen aning.
men vill oxå koppla in PS3 & xbox360, dom går direkt till tv som hdmi eller? sen ljud separat till förstärkare?
Dessutom HDMi-dvi från dator till tv.
Om jag fattar rätt så måste ja ha 4 hdmi uttag på TV?

Är väldigt tacksam för hjälp

Postad 12 January 2008 - 19:22

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
NickePicke >> Svårt att säga, kan ge skillnad, kanske inte. Men alltför dyra kablar till din korta sträcka ger inte så mycket. Börja med en billig kabel, sedan kan du gå till en bra bild&ljudaffär och be att få låna hem och prova en lyxkabel och se om det ger någon skillnad för dig (som även motiverar prisskillnaden)

Heroe >> Som du säkert förstått så klarar inte förstärkaren av att hantera ljud från HDMI, för att få ljud från dig. optisk eller coax så får du välja ljudingång, det enda jag hittade i manualen var
s59 övriga åtgärder samt s61 Ändra knapparnas tilldelade funktioner. Vet inte om detta hjälper.

zeni >>
Så få kablar till TV:n som möjligt ger snyggare och lättare kabeldragning, och med en såpass kraftfull och kopplingsvänlig receiver så hade jag valt att dra det mesta genom den och sedan bara 1 HDMikabel tll TV:n.
Så mitt förslag:

DVD-Receiver : HDMI (överför både bild och ljud)
receiver-TV : HDMI

PS3 - receiver : HDMI
Xbox 360 - receiver : komponent + digitalt ljudkabel, eller HDMI om du har HDMI-edition.

dator - TV : DVI-HDMI (hade valt dator-receiver hdmi om det varit fler än 2 HMDI-ingångar).
dator - receiver : digital ljudkabel om ditt ljudkort har en S/PDIFutgång, annars 3,5mm - 2xRCA för Front L/R.

Redigerat av mikeett, 12 January 2008 - 19:53.

Postad 12 January 2008 - 19:24

NickePicke
  • NickePicke
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

NickePicke >> Svårt att säga, kan ge skillnad, kanske inte. Men alltför dyra kablar till din korta sträcka ger inte så mycket. Börja med en billig kabel, sedan kan du gå till en bra bild&ljudaffär och be att få låna hem och prova en lyxkabel och se om det ger någon skillnad för dig (som även motiverar prisskillnaden)

ok, tack så jätte mkt för ditt engagemang och kunnande :mellow:

Postad 13 January 2008 - 00:54

zeni
  • zeni
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack så mycket mikeett! =)

Postad 17 January 2008 - 22:24

Perkey
  • Perkey
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Har nu beställt en Onkyo 805 samt KEF3005. De kablar jag samtidigt köpte är Supra HDMI-HDMI kablar till förstärkare > TV, DVD > förstärkare samt till eventuella (framtida) HD-spelare eller konsoller. Jag beställde samtidigt också en Supra X-Zac till mitt ljudsystem.

Frågan är om det är "allt" jag behöver? Har jag allt för att få systemet att gå "runt" så att säga eller har jag missat något...?

Am I ready to Roll!?

Postad 18 January 2008 - 08:17

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Du verkar ha fått med det viktiga, allt beror på vad du tänk koppla in i framtiden mn det ger sig med tiden :)

Postad 18 January 2008 - 13:44

Perkey
  • Perkey
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tack för svar! Låter bra...

Fick faktiskt mitt system idag, har dock inte öppnat det ännu. Jag vill stå och lukta på det lite och känna mig som ett barn på julafton lite till... :)

Postad 18 January 2008 - 15:06

IlBuono
  • IlBuono
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hejhej!
Vet inte om detta postas på rätt ställe, men jag provar mig fortfarande fram härinne... ;)
Jag skulle vilja kolla mina filmer, som ligger på datorn, på TVn. Datorn har endast en S-Video-utgång, men Tvn har ingen, däremot har DVDn både S-Video och HDMI. Har kopplat en S-Videokabel från datorn till DVDn, men får ingen bild. What to do?

Dator: Fujitsu-Siemens Scaleo Pi 1313
TV: Panasonic TH-42PV7
DVD: Panasonic DMR-EX77

Tack på förhand!

Postad 18 January 2008 - 15:46

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

Hejhej!
Vet inte om detta postas på rätt ställe, men jag provar mig fortfarande fram härinne... ;)
Jag skulle vilja kolla mina filmer, som ligger på datorn, på TVn. Datorn har endast en S-Video-utgång, men Tvn har ingen, däremot har DVDn både S-Video och HDMI. Har kopplat en S-Videokabel från datorn till DVDn, men får ingen bild. What to do?

Dator: Fujitsu-Siemens Scaleo Pi 1313
TV: Panasonic TH-42PV7
DVD: Panasonic DMR-EX77

Tack på förhand!

Jag har svarat i din separata tråd om ämnet ;)

Postad 18 January 2008 - 15:56

t4hp0k4b01
  • t4hp0k4b01
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Har ej beställt men är det möjligt att koppla ihop följande:

https://www.prisjakt...kt.php?p=123676
https://www.prisjakt...kt.php?p=177182
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2890

Har en standard-DVDspelare just nu, går det att få i den också?

Tack på förhand. ;)

Redigerat av t4hp0k4b01, 18 January 2008 - 15:59.

Postad 18 January 2008 - 17:12

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Det mesta går om man bara vill ;)
Tvix - Receiver : digitalkabel (optisk eller coax)
Tvix - Projektor : HDMI-kabel

DVD - projektor : komponent eller SCART RGB (med Scart-VGAadaptern som följer med projektorn)
DVD - Receiver : digitalkabel (optisk eller coax)

Du har bara 1 optisk ingång i receivern så du kan koppla in 1 optisk kabel och 2 coax för digitalt ljud.

Postad 18 January 2008 - 18:07

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Hej!

Har problem med att koppla ihop min nya anläggning.
Jag har en Sony STR-DG510 receiver och kör HDMI från dvdn till receivern samt HDMI från receivern till TVn. Grejen är att jag ju inte kan spela upp ljudet genom HDMI utan använder också en optisk ljudkabel mellan dvd och receiver. Har kollat runt bland inställningarna på receivern men lyckas inte få bilden från HDMI samtidigt som ljudet, utan lyckas antingen få bild genom att välja "dvd" som källa eller ljud genom att välja "video 2" som källa. Någon som vet hur jag får både bild och ljud? ;)

Varför kan du inte få ljud via HDMI? Kan din DVD-spelare inte skicka ljud via HDMI? Eller har du ställt in den på att inte göra det?

Oavsett vilket bör Din receiver ha en inställning (kallas ofta "audio select" eller någonting liknande) där du kan välja vilken ljudingång som skall kopplas ihop med resp videoingång. I en receiver med HDMI är standardinställningen naturligt nog att ta ljudet från samma HDMI-ingång som videosignalen, så om din DVD-spelare inte skickar ljud på HDMI-utgången är det inte konstigt att det är tyst. Du får hitta inställningen som väljer "optical in" för ljudet till din HDMI-ingång och sedan även vilken optisk ingång det gäller.

Konsultera handboken. ;)

Postad 19 January 2008 - 16:57

t4hp0k4b01
  • t4hp0k4b01
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Det mesta går om man bara vill :)
Tvix - Receiver : digitalkabel (optisk eller coax)
Tvix - Projektor : HDMI-kabel

DVD - projektor : komponent eller SCART RGB (med Scart-VGAadaptern som följer med projektorn)
DVD - Receiver : digitalkabel (optisk eller coax)

Du har bara 1 optisk ingång i receivern så du kan koppla in 1 optisk kabel och 2 coax för digitalt ljud.

Får beställa och se hur det går, tack för hjälpen. :P :blush:

Vad betyder optisk/coax? Dyra kablar/vart kan man köpa? :lol:

Redigerat av t4hp0k4b01, 19 January 2008 - 17:00.

Postad 20 January 2008 - 12:12

MWessman
  • MWessman
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Vill från min förstärkare koppla in både en tv och en projektor (via HDMI). Förstärkaren har en HDMI ut. Därmed behöver jag en switch/splitter med 1 HDMI in och 2 HDMI ut.

Har kollat på följande produkter:

HDMI splitter
HDMI switch
Ytterligare en splitter

Någon som har erfarenheter av liknande produkter?

Redigerat av MWessman, 20 January 2008 - 12:20.

Postad 21 January 2008 - 08:48

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
MWessman >> Du är på rätt spår, men det är svårt att rekommender något inom detta område som är både billigt och har kvalitet. Mer om detta i tråden
DVI- & HDMI-switchar, vad finns det att välja på?

Politby>> Just den receivern klarade inta av att ta emot ljud via HDMI och, men kan däremot skicka vidare ljudet till nästa källa. Spelar ingen roll hur mycket han läser manualerna, han måste ändå koppla ljudet separat via annan digitalkabel eller analogt.

t4hp0k4b01 >>
Optisk = Tosllink(oftast) finns hos SIBA, El-ggianten, clasohlsson och de flesta andra audio/videohandlare
coax=RCA finns hos SIBA, El-ggianten, clasohlsson och de flesta andra audio/videohandlare

Redigerat av mikeett, 22 January 2008 - 07:35.

Postad 23 January 2008 - 22:52

Perkey
  • Perkey
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Läste någonstans att om man vill lyssna på de nya ljudformaten (TruHD DTSHD) så måste man koppla analogt, eller drömde jag bara. Skickade man inte det via en HDMI-kabel?

Jag är visst mer fel ute än jag först trodde. Kan någon reda ut detta och berätta hur man ska koppla för att få in de nya ljudformaten?

Tack på förhand!

Postad 24 January 2008 - 09:53

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
De nya HD-formaten måste avkodas någonstans. Så för att lyssna på dessa nya format måste 1 av följande 3 kriterier vara uppfyllda om jag förstått allt rätt.

1) Spelaren avkodar dessa och skickar de analogt till förstärkarens analoga 5.1-ingångar.

2) Spelaren avkodar dessa och skicka som PCM till förstärkaren via (HDMI 1.2 räcker då)

3) Spelaren skickar dessa kodat och dessa avkodas av förstärkaren (HDMI 1.3), förstärkaren måste då klara att avkoda dessa nya format.

Postad 24 January 2008 - 16:21

bzrk
  • bzrk
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag behöver lite rådgivning. Det är så att Jag har en dator som just nu är kopplad till två dator-skärmar. Grafikkortet har en VGA och en DVI utgång. I DVI utgången sitter en DVI-VGA adapter. Alltså kör jag båda skärmarna med VGA (ena skärmen har DVI ingång också). Nu har jag även tänkt att koppla in TVn som står 6m bort, alltså med en 10m kabel. TVn har en VGA ingång.

Jag kommer aldrig behöva köra alla tre skärmarna samtidigt och tänkte därför investera i en Switcher. Frågan är vilken splitter, ska det vara DVI, ska det vara VGA, osv? Kommer kvaliteten bli dålig på 10m, eftersom VGA kör analogt?
Jag har tänkt att köpa en sådan här Switcher:
VGA 1 - 2 Switcher

Kan den vara något att ha? Vad skulle ni rekommendera istället? Tänkte i så fall köpa en 10m VGA-VGA kabel för en så billig peng som möjligt, men kvaliteten ska inte bli dålig. Kanske denna eller denna:
VGA-VGA 1
VGA-VGA 2
Vilken av dem?

Tror ni att detta skulle fungera bra? Vad skulle fungera bättre? Kommer det fungera över huvudtaget?

Skulle även behöva koppla Surround ljud från datorn till mitt Logitech Z-5450 som står vid TVn. Är det bara att köpa 3 st Stereo kablar för att få det till att fungera? Blir det någon kvalitetsförsämring med dessa?
3x Stereo
Vilka skulle fungera bättre?

Tack i förskott!

P.S Är 14 år gammal så har inte den största budgeten, men en 1000kr kan jag tänkas lägga ner på detta D.S

(Ursäkta stavning m.m, skrev utan att tänka på svenskan)

Mvh
Måns P

Postad 24 January 2008 - 22:01

Perkey
  • Perkey
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

De nya HD-formaten måste avkodas någonstans. Så för att lyssna på dessa nya format måste 1 av följande 3 kriterier vara uppfyllda om jag förstått allt rätt.

1) Spelaren avkodar dessa och skickar de analogt till förstärkarens analoga 5.1-ingångar.

2) Spelaren avkodar dessa och skicka som PCM till förstärkaren via (HDMI 1.2 räcker då)

3) Spelaren skickar dessa kodat och dessa avkodas av förstärkaren (HDMI 1.3), förstärkaren måste då klara att avkoda dessa nya format.

Aha! Så om man har en receiver som kan avkoda de nya formaten räcker det med en HDMI-kabel? Jag får nämligen min Onkyo 805:a imorgon. Jaja, det löser väl sig. :)

Postad 25 January 2008 - 12:34

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
bzrk >>

Ett alternativ för en switch kan vara en VGA Y-kabel, switchen fungerar säkert ok, men att växla VGA/DVI/HDMI med manuella knappar kan skapa kontaktproblem. Y-kabeln borde inte ge någon signalfrösämring om du enbart har på en av de inkopplade bildvisarna i taget.

Stereokablarna fungerar säkert tillräckligt bra de med.

Postad 25 January 2008 - 13:52

bzrk
  • bzrk
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

bzrk >>

Ett alternativ för en switch kan vara en VGA Y-kabel, switchen fungerar säkert ok, men att växla VGA/DVI/HDMI med manuella knappar kan skapa kontaktproblem. Y-kabeln borde inte ge någon signalfrösämring om du enbart har på en av de inkopplade bildvisarna i taget.

Stereokablarna fungerar säkert tillräckligt bra de med.

Tack för svaret. Om du säger detta så är det helt klart mycket smidigare :) Blir nog att jag köper dessa.
Hur mycket tycker du/ni det är värt att lägga ner på en 10m VGA kabel om man har låg budget? Alltså vart ligger man om man vill ha så bra bild som möjligt fast för låg peng, vad kan ni rekommendera? Känner datorn alltså av om skärmen/tvn är på och jag kan ställa in upplösning efter vilket?

Ni får gärna komma med fler svar :)

------
Ser detta bättre ut tycker ni?
VGA Y-Kabel

VGA 10m
3x Stereo
-----

Mvh
Måns P

Redigerat av bzrk, 25 January 2008 - 14:25.

Postad 25 January 2008 - 16:25

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Datorn känner vad som är inkopplat via VGA, och vilka upplösningar TV/skärmen klarar.
Dessutom måste båda skärmarna dela på bildsignalens styrka som grafikkortet ger om båda apparaterna är igång samtidigt...

Postad 25 January 2008 - 17:21

bzrk
  • bzrk
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Datorn känner vad som är inkopplat via VGA, och vilka upplösningar TV/skärmen klarar.
Dessutom måste båda skärmarna dela på bildsignalens styrka som grafikkortet ger om båda apparaterna är igång samtidigt...

okej :)
Men om jag har tvn/ skärmen inställd på en annan källa, då känner datorn av den som avstängd?

Mvh
Måns P

Postad 26 January 2008 - 16:39

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Är TV:N/Skärmen avstängd så svarar den inte på datorns anrop så datorn hittar den inte/känner inte av den.

Postad 27 January 2008 - 22:26

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Hej. Skulle vilja koppla 2 datorer till 1 tv och en ljudanläggning. Båda datorerna står i olika rum och likaså gör biosysyemet. Men har gissat mig till att jag behöver följande kablar:

TV:
2*VGA Förlängningskablar: http://www.komplett....aspx?sku=117450 (450:-/st)

Ljud:
2*3.5 Ljudsladd: http://www.komplett....aspx?sku=304809 (95:-/st)

Tangentbord & Mus:
Tangentbord+Mus: http://www.komplett....aspx?sku=326785 (1 195:-)
2*USB-förlängning: http://www.komplett....aspx?sku=343406 (495:-/st)

Misstänker jag kommer needa USB-förlängning för att inte tangentbord och mus inte skall lagga. Jag vet dock inte hur jag skall lyckas få ljudet från 2 datorer till ett ljudsystem samt mus och tangentbord kopplat till båda datorerna. Någon som vet vad jag behöver för detta?
Är också tacksam om ni kanske ser att jag avänder fel kablar eller om jag bör använda andra för jag är inte så high på detta.
Gjorde en bild för att illustrera det hela.Bifogad fil  datortilltv.jpg   127.48K   1 Antal nerladdningar

Postad 28 January 2008 - 12:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
En USBväxel borde lösa tangentbord/musfrågan[/url] Carl lamm.se
Samt 2 st USB adaptrar (USB-A Hona - USB-B Hane)

Ljudet kopplar du in på 2 olika ingångar på förstärkaren. T.ex. från dator 1 till CD, dator 2 till Aux-ingången.
Sedan väljer du ljudkälla på receivern genom att trycka in knappen CD för dator 1, Aux för dator 2.
Med dessa kablar får du 'enbart' stereo. Har du digitalutgångar (S/PDIF) så har du kanske möjlighet att få ur surroundljud till hemmabiossytemet.

Redigerat av mikeett, 28 January 2008 - 12:44.

Postad 28 January 2008 - 20:27

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Tusen tack mike! Kommer en följdfråga på ljudet då(aldrig hört talas om S/PDIF men kollade upp det just):
- Blir det märkar skillnad på ljud-kvaliten med med 3.5(AUX) eller PDIF från om jag endast spelar 2.0 ljud(video-streams, mp3 & radio)? Har tydligen både optisk och coax att välja på men hade svårt o hitta långa optiska kablar.
Kan detta vara något kanske:
http://www.komplett....aspx?sku=105804
Ser lite misstänksam ut dock när det står 2x.

edit: Någon som vet hur tillförlitligt är detta är och vad för kablar samt räckvid den har? https://www.datorbut...duct=OFAKAMPCAV

Redigerat av Hunter85, 28 January 2008 - 20:43.

Postad 29 January 2008 - 10:08

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
TOSLINK (optisk) är inte bra på långa avstånd, jag tror att 10m är en i praktiken övre gräns för vad TOSLINK klarar.
Digital RCA borde klara längre sträckor, men lär kosta en bra slant så använd du 3,5mm-2XRCA som du planerade från början.

Till mp3, film och radio så tror jag skillnaden mellan 3,5mm-2xRCA och digitalt skulle vara minimal.

Undvik trådlös bild, i bästa fall blir den likvärdig med kompositkabel.
Det finns inte mycket info på tillverkarens hemsida om dessa, bara det skulle få mig att bli misstänksam.en enkel manual.
Kopplas in med komposit (kanske t.o.m. s-video).
Trådlösa enheter som dessa brukar inte tycka om väggar, fönster o.d. utan det är 30m (eller snarare 20m) fri sikt mellan enheterna som gäller.
Kör på kablar istället är mitt råd.

Redigerat av mikeett, 29 January 2008 - 10:09.

Postad 29 January 2008 - 20:33

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Ok. Tusen tack åter igen mike. Tar o kör på dina rekommendationer då =D

Postad 01 February 2008 - 18:34

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Hur gör jag för att koppla från detta moderkort till detta hemmabiopaket för att få något ljud. Jag antar att det inte går att få 5.1 ljud men något ljud ska jag väl kunna få. Måste jag ha en 3.5 x 2RCA kabel.

Snälla kan någon hjälpa mig hur jag ska koppla ihop detta för att få något ljud.

Postad 04 February 2008 - 12:25

Swede3
  • Swede3
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej, Jag har en digitalbox med komponent ut och en ps3 (dvs HDMI ut på den). .Jag vill koppla dessa via en förstärkare, från förstärkaren drar jag sedan (via en HDMI-splitter) en HDMI till projektorn och en HDMI till TVn. Förstärkare jag funderar på är Denon 1908 (om min min TV kan ta emot 576i via HDMI), Denon 2308 eller Yamaha RX-V861. Mitt problem nu är att mina 5.1 högtalare vill jag endast använda till projektorn. Till tv'n vill jag antingen använda tv's egna högtalare eller 2 separata högtalare. Vad jag förstår klarar inte ovan nämnda förstärkare att sända ut ljud via HDMI om signalen inte kommer från HDMI till förstärkaren. Alltså får jag inget ljud från digitalboxen till tv'n. Kan man dra en separat ljudkabel? Men då måste man väl ändra i förstärkaren (ljud ut via amp vs tv) varje gång man skiftar mellan att se på digitalboxen på projektorn och på tv'n? Ett annat alternativ är att använda zone 2 till 2 högtalare som endast används av tv'n. Kan förstärkaren sända ut bild i zone 1 (till tv i det här fallet) men ljud i endast zone 2?

Lite krångligt, hoppas ni förstod... Och hoppas det är någon som har några bra tips på hur man kan göra....

/Swede3

Postad 05 February 2008 - 08:34

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Som jag ser det.
Alt 1: Ställ in TV:n på zon 2 (om du har pre-out på zon2 så prova att koppla dessa till TV:ns L/R in, annars 2 separata högtalare till förstärkarens zon2.

Alt 2: Koppla ljudet separat till TV:n, ställ in TV som zon 2 på förstärkaren och dra ned volymen på förstärkaren...

Postad 12 February 2008 - 07:12

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Tjena...
Har nog letat lite dåligt. Så jag ställer frågan istället.

Jag ska koppla min xbox360 till min projektor (Optoma HD65) Kommer behöva ca: 10m kabel.
Vad är att rekommendera ??
Jag har idag xboxen kopplad till plasman via VGA kabel.
Vill gärna att det inte ska vara för avancerat att byta mellan dem (bildkällorna)
Och sen ska det helst inte ha någon större signal förlust (varken plasma eller projektorn)
Någon som vet hur bra VGA Y-kablen är ???
Samt dem billigare VGA switcharna, som finns lite längre upp på denna sidan ???
(Hoppas detta inlägg hamnat rätt)

Massor av tips önskas... Tack!

(Kommer att köra xboxen som dvdspelare på projektorn)

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.