Sharp LC32/37-GA8E/GD8E, GA9E/GD9E
Sharp Aquos LC-32GA9E
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-37GA8E
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-37GA9E
(TV)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-32GA8E
(TV)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-32GD8E
(TV)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-37GD8E
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-37GD9E
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-32GD9E
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-37BV8E
(TV)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-37BT8E
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg)
|
15 år sedan |
Vilken 32:a? (16 inlägg)
|
15 år sedan |
Val mellan 4 st 32" LCD (19 inlägg)
|
18 år sedan |
Sharp LC32GA8ES för 6990:- (46 inlägg)
|
19 år sedan |
Söker info och intryck (12 inlägg)
|
19 år sedan |
Sharp LC32GA8E vs LC32SA1E (1 inlägg)
|
19 år sedan |
Beslutsångest 37" (14 inlägg)
|
19 år sedan |
lcd för 12000-17000 (10 inlägg)
|
19 år sedan |
Om Sharp GA9 (7 inlägg)
|
20 år sedan |
Sharp LC32GD8E, LC32GA8 (1 inlägg)
|
20 år sedan |
Sharp GA6E modellen utgår (102 inlägg)
|
20 år sedan |
Ny tv 12000 - 18000kr (8 inlägg)
|
20 år sedan |
Postad 15 December 2006 - 14:52
Postad 15 December 2006 - 16:10
Köpt en bättre antennkabel och componentkablar. Ska bli spännande o se vad det gör för bilden.
Skriv lite sedan om resultatet!
Vad köpte du för komponentkablar förresten?
Postad 15 December 2006 - 20:54
Grafikkortet är ett GeF 7950GX2 har senaste drivrutinen, 90.73 eller vad den nu hette.
Försöker jag välja HDTV så är allt utom räckhåll, som t ex 720P, 1080i etc.
Ni snackar om att justera horizontellt, visst det kan jag göra båda på teven och i gränssnittet för Nvidia, men det puttar bara bilden inom 4:3 aspecten.
Förutom att den inte grejar pixelmappat, klarar teven bredbild via VGA kontakten och hur lurar jag Windows eller teven till WXGA läge?
Trodde jag kunde det här med PC's, ansvarar ändå för +130st och hållt på med detta i 12år men inte lyckas jag klura ut det.
Har suttit och läst bakåt till sidan 15, där jag sist själv postade, men förstår ändå inte om någon lyckats med "bred bild" eller inte.
Tack på förhand!
*edit: rättade stavfel *
Redigerat av DanAkaPharao, 15 December 2006 - 20:56.
Postad 15 December 2006 - 22:29
VGA, 1360x768@60Hz ska funka. Kör geforce 6800 själv med par månader gamla drivisar.
Postad 15 December 2006 - 22:32
Man tackar, nu slipper jag bli galen iaf.
Undrar varför jag inte kan ange 1366x768, fan har det grafikkortet som för två månader var absolut dyrast och bäst, självklart släppte de 8serien innan jag fick det levererat.
Postad 15 December 2006 - 22:35
Undrar oxå varför inte 1366x768@60Hz funkar. Kan välja upplösningen men det blir inte bra på tvn, antagligen är ngn parameter felinställd i nVidia-kontrollpanelen.
Postad 15 December 2006 - 22:59
Köpte en clicktronic 2m antennkabel på kjell & company. Blev gryyym skillnad. Är skitglad justnu. Så ###### värt 99 spänn. Har också nån form av maelstrom filter eller nåt som killen på giganten rekomenderade mellan antennjacket i väggen o kabeln. Ska väl filtrera bort värsta bruset.
Clicktronic komponentkabeln var tyvärr slut så det blev 1.5m hq silver series. Har den kopplad till min marantz dv6600. Kanonbild där med mycket nöjd. Också från kjelle.
Är väl inge värsting kablar men klart bättre än 10:- antennkabel och 50 spänn skit scart. Hade det inte varit så dyrt med HDMI splitters så hade jag kört både hdmi till tv och proj i 720p. Men nu är det dyrt som faen så då får det bli 576p via komponent till tv och 720p hdmi till kommande projjen.
Jag är riktigt nöjd med mitt inköp. Jag som i princip trodde att det skulle bli så kasst på både kabeltv o dvd så jag skulle lämna tillbaka den dagen efter.
Nu ska jag gå och se The Departed på DVD o dricka en julöl.
Postad 17 December 2006 - 17:05
Postad 17 December 2006 - 17:34
Köpte en clicktronic 2m antennkabel på kjell & company. Blev gryyym skillnad. Är skitglad justnu. Så ###### värt 99 spänn. Har också nån form av maelstrom filter eller nåt som killen på giganten rekomenderade mellan antennjacket i väggen o kabeln. Ska väl filtrera bort värsta bruset.
Clicktronic komponentkabeln var tyvärr slut så det blev 1.5m hq silver series. Har den kopplad till min marantz dv6600. Kanonbild där med mycket nöjd. Också från kjelle.
Är väl inge värsting kablar men klart bättre än 10:- antennkabel och 50 spänn skit scart. Hade det inte varit så dyrt med HDMI splitters så hade jag kört både hdmi till tv och proj i 720p. Men nu är det dyrt som faen så då får det bli 576p via komponent till tv och 720p hdmi till kommande projjen.
Jag är riktigt nöjd med mitt inköp. Jag som i princip trodde att det skulle bli så kasst på både kabeltv o dvd så jag skulle lämna tillbaka den dagen efter.
Nu ska jag gå och se The Departed på DVD o dricka en julöl.
Härligt att du blev nöjd!
Tyckte själv att det blve märkbart bättre bild med en ny antennkabel ja
Som sagt det är inte så stora summor vi pratar om!
Min dvd har ingen HDMI utgång och komponentutgången på Sharpen är upptagen av 360:n
Skall hem till en polare som har exakt samma lcd men med en nyinköpt dvd med HDMI och kolla skillnaden med uppskalning, kanske får införskaffa en ny dvd med HDMI efter det?
njut av ölen nu!
Postad 17 December 2006 - 20:09
navi Postat Idag, 19:05
Hej Dgard jag undrar om komponent eller hdmi,vilket som ger bäst bild på sharpen.Jag har 37ga8a och kör med 2-vägs HDMI switch från kjell& company.Man kan köra progrisivt via komponent om det kan ge bättre bild.Vilka inställningar har du på din tv tex dynamiskt. Själv använder jag canal digital.
Har inte testat med HDMI men skulle gissa att det blir bätte med 720P änd progressiv component. Men då har jag en marantz dv6600 som ska vara riktigt bra på uppskalning. Kan nog skilja mellan olika spelare.
Du får nog helt enkelt testa. Tror det var i senaste hemmabio då dom testade nån ny full-hd skärm och där såg dom ingen skillnad mellan component och progressiv komponent. Så man kan nog inte utgå från att nån upplösning blir bäst även om HDMI oftast är det.
Jag kör användarläget på alla ingångar jag använder och kör med alla bildförbättringar avstängda och inställingar som jag hittat här i tråden nånstans (sök på inställningar). Nöjd med det så länge. Ska labba mer sen.
Postad 17 December 2006 - 21:01
Avancerad: Färgtemp låg, svart på, Snabbrörliga bilder: av.Använder dessa till hdmi.
Postad 18 December 2006 - 18:06
Postad 19 December 2006 - 01:12
Bilden på min gd8 ser något mysko ut, som om allting flyter och inget riktigt hänger med i svängarna, vid vanligt tv-tittande. Bor i ett comhem-hus med analog signal. Kan detta kanske vara orsaken? Vid dvd-uppspelning är bilden perfekt. Så antagligen borde ju problemet ligga just i den analoga signalen. Är det lönt att investera i en något finare antennkabel? Eller är digitalt det enda rätta?
Du har inte på det där filtret, snabbrörliga bilder.....tycker det gör att rörelser blir lite konstiga. Annars känner jag inte igen problemet riktigt, bilden är inte bra med analog men inte så som du beskriver. Exakt vad det beror på överlåter jag till någon anna mer "high tech" forumräv
Postad 19 December 2006 - 02:10
Ser likadant ut på min, men det varierar mycket med olika kanaler och sändningar. (har också analog comhem) Ofta har jag "rörelseproblem" som du nämner, speciellt på "mono-kanalerna". Det värsta är när det blir som en "aura" runt huvudena/personer. Det blir då svårt med förändringarna i bilden intill personerna. (Om du förstår vad jag menar?) Men det kan variera mycket som sagt. Blir till att skaffa digitalt om man vill slippa det, men personligen väntar jag ett tag till…Bilden på min gd8 ser något mysko ut, som om allting flyter och inget riktigt hänger med i svängarna, vid vanligt tv-tittande. Bor i ett comhem-hus med analog signal. Kan detta kanske vara orsaken? Vid dvd-uppspelning är bilden perfekt. Så antagligen borde ju problemet ligga just i den analoga signalen. Är det lönt att investera i en något finare antennkabel? Eller är digitalt det enda rätta?
Men ibland finns det guldkorn även bland de analoga sändningarna. Blev positivt överraskad över en hockeymatch en gång, såg nästan inga "rörelseproblem" alls. Bara pucken som var lite svårt att se skarpt vid snabba pass och skott, men det var iofs problem även på den gamla crt-TV:n. I förra veckan var där också ett naturprogram där jag nästan fick en känsla av HD-bild. Jag var tvungen att plocka fram kameran och ta några bilder. Det blir naturligtvis aldrig helt bra att försöka ta foto på rörliga TV-bilder, svårt att slippa de här "effekterna" som uppstår. Men jag tycker att det blev ganska bra för att vara en oredigerad bild som krympts till 700 pixlars bredd.
STP80697.JPG 138.69K
1 Antal nerladdningarThomas
Postad 20 December 2006 - 13:16
Hittade denna Sharp LC-32GA9, på lars bengtsson för 10k.
Är den någon här som har den och är nöjd med produkten och tycker den är prisvärd?
ed
Postad 20 December 2006 - 13:28
Syrran ska köpa en lcd, 32 tum, för typ max 10k.
Är den någon här som har den och är nöjd med produkten och tycker den är prisvärd?
ed
Har du läst tråden???
//P
Postad 20 December 2006 - 14:18
ed
Har du läst tråden???
//P
Japp det har jag, sökte modellen i denna tråd, fann inte så matnyttiga kommentarer, men lite lärde man sig väl.
Postad 20 December 2006 - 14:31
ed
Har du läst tråden???
//P
Japp det har jag, sökte modellen i denna tråd, fann inte så matnyttiga kommentarer, men lite lärde man sig väl.
Använd funtionen "Sök inom tråden" längst ner på sidan. Testade just att söka på GA9E och det blev en hel del träffar. Alla är självklart inte omdömen från ägare, men det finns en hel del...
//P
Postad 28 December 2006 - 17:45
Kan inte riktigt själv bestämma vad jag tycker ser bäst ut
Postad 01 January 2007 - 18:26
ska man koppla in den blå sladden i ett blått uttag på tvn, den röda i ett rött och den blåa i ett blått. Men några sådana uttag har jag inte på min tv. Då undrar jag om jag ska köpa en annan kabel för att kunna köra HD eller om man fick med nån adapter för eftersom jag ärvde tvn så är tyvärr adaptrarna borta.Och när jag stoppar in den där hedliga scartkabeln eller vad det heter som man gör på en vanlig tv (med 3 sladdar i) och ska lira HDTV blir tvn svart. Nån som kan hjälpa mig?
Mycket tacksam för hjälp!
Postad 01 January 2007 - 18:29
Fick en Sharp LC-32GA9E idag och ska då koppla in mitt 360 till den och för att få ut max av det vill jag ju såklart lira HD. Men enligt bilden
ska man koppla in den blå sladden i ett blått uttag på tvn, den röda i ett rött och den blåa i ett blått. Men några sådana uttag har jag inte på min tv. Då undrar jag om jag ska köpa en annan kabel för att kunna köra HD eller om man fick med nån adapter för eftersom jag ärvde tvn så är tyvärr adaptrarna borta.
Och när jag stoppar in den där hedliga scartkabeln eller vad det heter som man gör på en vanlig tv (med 3 sladdar i) och ska lira HDTV blir tvn svart. Nån som kan hjälpa mig?
Mycket tacksam för hjälp!
I min Sharp kartong följde det med en adapter för komponentkablarna som man sedan körde genom VGA kontakten, nog en sådan du skullle behöva. KOMPONENT---------->VGA
Nån annan får gärna rätta mig om jag har fel
Scarten komme inte ge HD nej
Postad 04 January 2007 - 01:51
Postad 04 January 2007 - 02:52
Seriöst, vad finns det för anledning att inte ha en separat komponent-ingång? Det kan ju faktiskt vara önskvärt för en del att köra VGA och komponent samtidigt, ser ingen som helst logik i att man valt att köra komponent via VGA-porten på en del Sharp-modeller.
Jo visst hade det varit bra med en separat!
Postad 12 January 2007 - 06:15
hvis jeg køber et dvi til hdmi kabel
kan jeg så få tv out ud fra min com i 720p ?
mit grafikkort er et geforce 7900gt
og fjernsynet er sharp GD9E
ved godt at vga er begrænset til 1024 x 768, men det er hdmien vel ik ?
takker på forhånd
og skriv lige på dansk eller engelsk for mit svensk er MEGET dårligt (sorry)
Postad 12 January 2007 - 15:27
Eftersom jag har en dator vill jag kunna använda tv'n som skärm, men jag har också en xbox 360. Vad jag har hört så behöver man köra signalen från datorn till VGA ingången för bästa resultat, men det behöver man också göra till xbox 360'n(ingen komponentingång).
Min fråga är då: Är det någon som fått någon ordning på att skicka datorbilden till en HDMI ingång istället för VGA'n. Om jag skulle göra detta, vad för negativa saker kan jag förvänta mig?
Annars verkar tv'n trevlig, men kan jag inte ha både datorn och min xbox360 inkopplad samtidigt så blir det inget köp, får dirigera mig mot mitt andra val: LG 32LB2R. Har absolut ingen lusta att springa fram och tillbaka för att byta mellan min 360 och dator. Ett alternativ kan vara en fjärrstyrd switch, men det är ingen bra kompromiss då de är dyra.
Tackar på förhand
Postad 09 February 2007 - 10:41
Jeg har et spørgsmål vedrørende opløsningen 1366X768 - er der nogen der med success har kunne køre denne opløsning fra en PC? Hvis ja, hvordan?
Postad 03 March 2007 - 01:09
Precis som många andra undrar jag vilket sätt som är bäst att koppla den till en dator. HDMI eller via VGA? Testade lite snabbt idag med en DVI-HDMI kabel men lyckades inte fått till något bra.
Har någon lite bra tips, har läst igenom hela tråden men inte riktigt hajat hur och om de går att få bilden ok från datorn?
Postad 03 March 2007 - 09:42
Postad 04 March 2007 - 02:28
Jag tror att du måste byta firmware i teven för att få bilden pixelmappad, om jag förstått saken rätt så blir upplösningen i 1368x767, vilket gör att bilden inte alls ser så bra ut. Med andra ord lämna in den eller ringa in en tekniker som kan byta den.
Okej, får se om jag lyckas få åtminstonde någon hyffsad bild, så länge. Testat med DVI-HDMI kabel och får bara antingen en liten ruta i mitten av tvn, en avlång bild på halva tvrutan eller en jätteutdragen bild över hela tvrutan där man bara ser typ skrivbordets mitt. Helskumt. Kanske lättare att få till ngt skapligt med VGA kabel istället via vga-ingången på tvn?
Postad 27 March 2007 - 07:34
Jag har läst tråden och förstår inte riktigt hur man ska koppla dator till TV för att få en HD bild.
Vilka alternativ har jag?
Min PC har SVG och VGA utgång!
/Mats
Postad 29 March 2007 - 12:02
Jag har ett återkommande problem med min LC32GD8E. Den hänger sig emellanåt, dvs efter exempelvis kanalbyte på fjärren så kan teven ibland "hänga" sig och den svarar inte på kommandon varken från fjärr eller knappsatsen på själva teven. Problemet löses genom att rycka strömkabeln och därefter brukar det funka fint igen. Sen inköpet i höstas har det hänt några gånger per månad, men igår fick den tokspelet och hängde sig även efter jag ryckt strömmen. Jag lät den då vara en dryg timma och när jag startade den igen så funkade den som vanligt.
Nån som upplevt samma sak. Kanske finns en lösning på detta genom firmware uppgradering???
Bor i Linköping så jag har nära till en auktoriserad Sharp verkstad om det skulle behövas...
Mvh
//Peter
Postad 29 March 2007 - 12:38
T
Postad 29 March 2007 - 19:33
Min förhoppning är dock att Sharp Sverige ska kliva in om det visar sig behövas.
//P
Redigerat av jonsod76, 12 June 2009 - 17:16.
Citat av hela föregående inlägg - Dubbelpost
Postad 29 March 2007 - 22:00
Redigerat av jonsod76, 12 June 2009 - 17:16.
Citat av hela föregående inlägg - Dubbelpost
Postad 03 April 2007 - 16:21
Någon som har lyckats få till 1360x768@50Hz via VGA? 60 Hz är inga problem, men matar jag tv:n med 50Hz så får jag ingen bild. Det _kan_ ju vara jag som inte riktigt ger rätt parametrar i powerstrip så har någon fått till det så berätta gärna hur ni har gjort.
Min lösning just nu är att köra 720p via HDMI där jag istället får problem med att tv:n overscannar rejält. Någon som har en lösning på det problemet får också väldigt gärna dela med sig...
Postad 23 April 2007 - 13:09
Skräckexemplet var i filmen Hide and seek, när de är i grottan och det är mörk så kunde man inte ens se något, allt flöt ihop som ett mosaik-mönster. Sen är betraktningsvinkeln riktigt dålig med.
Men nu pröva jag med att pausa en dvd för att kolla färger osv, problemet var att paus-bilden blev suddig!!!
Vid närmre överblick ser jag att mönstret på vissa ställen(i detta fallet, slingor i hår) rör på sig som en equalizer ungefär. Det är mest rött som syns nr man kollar närmre med.
Lämna tillbaks?
Den är äldre än öppet köp-gränsen så jag får isf satsa på garatin. Ingen som upplever det detsamma?
Å ja, jag har prövat alla inställningar...i alla miljöer.
Matar den med scart och boxer för tllfället, men dvder borde det ju inte synas på ju?
EDIT: Har dock ingen kamera för tillfället, broder har den i fjälls, kanske kan fixa bild sen...om jag inte hinner köra iväg med den...
Redigerat av Dum-Dan, 23 April 2007 - 13:13.
Postad 02 May 2007 - 18:59
Postad 03 May 2007 - 13:41
Vill ni koppla datorn till GA9 är det VGA som gäller för upplösningen 1360x768, inte HDMI!
Postad 29 May 2007 - 07:49
Erfarenheter/tips mottages tacksamt.
Mor köpte en förra veckan och nu har jag pillat lite och bilden är väl rätt ok. Dock misstänker jag att om någon har kalibrerat så kan bilden bli vassare.
Postad 30 May 2007 - 19:58
Jag ringde dem och talade om vilka problem jag hade med TV. Dem kände igen problemet och åkte ut och hämtade TV (utan extra kostand, det ingick i köpet hos Pause Ljud och Bild).
Dem uppdaterade firmware till den senaste versionen. Som löste pixelmappningen.
Ang flimret i bilden, så var dem tvugna att byta något som jag tror heter SD modul (ett motstånd). Med det nya motståndet i TV, så var flimret också löst!
Nu är jag mycket nöjde med!
/Mats
Postad 30 July 2007 - 19:07
Hoppas att någon kan hjälpa mig med ett bildproblem som jag får när jag använder HDMI i upplösningen 720/1080 från min nyinköpta PS3.
Om jag väljer någon annan upplösning än 576P (dvs 720 eller 1080), så får jag en massa vita blinkade streck (horisontella) i bilden. Super irriterande. Har provat en mängd olika inställningar, men kommer inte undan strecken i de högre upplösningarna...
De flesta inställningarna på TV:n låses när mn kör digitalt, så där finns det inte särskilt mycket att hitta på......
Testade även HDMI från min Denon DVD, och fick samma problem, så jag utesluter PS3:an. Kabeln är en nyinköpt Supra 2 meters HDMI...
Några tips?
Postad 09 August 2007 - 20:21
Har köpt en sån till sovrummet, lite impulsköp dock så jag hann inte kolla upp allting (klantigt..ja).
Är nästan nöjd med tv'n, skulle ju vilja ha PiP men det går att leva utan. Dessvärre så vill jag ha bättre upplösning via VGA, som det är nu så klarar den ju bara 1024*768. Är det någon som vet om den omtalade mjukvaruuppgraderingen skulle kunna "lösa" detta problem. Eller om man på något sätt kan lura datorn att visa en större bild och sen köra på full visning i tv'n ?
Har testat lite med en laptop och powerstrip, och ställer jag inte större än 1024*768 så är bilden på tv'n fortfarande 1024*768 men bilden från datorn är större (1280*1024) och när jag drar muspekaren ut i kanten så flyttar sig hela bilden. Skulle ju gärna vilja hitta nån alternativ lösning då jag kommer att köra mest från datorn på denna tv.
Postad 04 January 2008 - 08:17
jag har exakt samma problem med vita blinkande streck, undrar om det här samma problem som "maseman" fixade:Tjenare!
Hoppas att någon kan hjälpa mig med ett bildproblem som jag får när jag använder HDMI i upplösningen 720/1080 från min nyinköpta PS3.
Om jag väljer någon annan upplösning än 576P (dvs 720 eller 1080), så får jag en massa vita blinkade streck (horisontella) i bilden. Super irriterande. Har provat en mängd olika inställningar, men kommer inte undan strecken i de högre upplösningarna...
De flesta inställningarna på TV:n låses när mn kör digitalt, så där finns det inte särskilt mycket att hitta på......
Testade även HDMI från min Denon DVD, och fick samma problem, så jag utesluter PS3:an. Kabeln är en nyinköpt Supra 2 meters HDMI...
Några tips?
har LC-37GD9, samsung dvd hd850 med hd upscale, xbox360, har också supra kabel 1m"Ang flimret i bilden, så var dem tvugna att byta något som jag tror heter SD modul (ett motstånd). Med det nya motståndet i TV, så var flimret också löst!"
Postad 03 February 2008 - 21:33
Någon som har erfarenhet? Hur har ni kopplat in wiit?
Postad 26 August 2008 - 02:22
/Genis
Postad 07 January 2009 - 08:28
Den fixar inte 24p tyvärr, det blir den så kallade judder-effekten. Dvs långsamma panoreringar hackar. Jag ska dubbelkolla vilken modell det är jag har. Jag tror jag har 37GA8E. Kollar ikväll.
Mvh
Q
Postad 08 February 2009 - 15:22
Postad 12 June 2009 - 13:19
Rosa låter inte bra, inget jag känner igen.
Tänkte kolla en sak, är det fler som kopplat ljud/bild via reciever upp till eran tv. Vad för ni för audiodelay? Själv fick jag 32ms, bilden kommer efter. Tänkte om ni andra har liknanade så är det bildhantringen i tv som gör detta.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
TV-apparater med inbyggd digitaltuner
69 bilder
61 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?