KLIPSCH-klubben
2368 svar till detta ämne
Postad 19 March 2007 - 21:55
Unregistered45ba0fab
-
Unregistered45ba0fab
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hollyman;
Kolla i ditt proppskåp, skulle tro att du inte har mera än 6A på dina säkringar, 1,5 qmm kabel i väggen.
Går sen alla lampor, kyl och spis på samma propp räcker strömmen inte långt.
6A innebär att du kan belasta med 1380W ..... det räcker inte ens till en "kraftig" dammsugare!
Mvh
Wolfgang
Postad 20 March 2007 - 01:38
SijmoN
-
SijmoN
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Babby, Har kollar upp detta med Marantz Sr4001 och enligt folk på forumet så ska de inte funka men enligt butiken jag köpte min i så ska de funka och dom har även kontaktat Marantz och enligt dom ska det funka, tänkte jag skulle testa det i helgen så jag återkommer med om det verkligen funkar eller inte.
Btw. enligt produkt katalogen ska de också funka.
/ SijmoN
Postad 20 March 2007 - 22:46
baggy
-
baggy
-
Rookie
-
7 inlägg
Kanoners!
Jag är bra sugen på en marantz, men jag vet inte om pengarna räcker till en 5001!
/Mvh Baggy
Postad 23 March 2007 - 18:17
Unregistered7a0d727f
-
Unregistered7a0d727f
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Får man också vara med i denna inhemska klubb
Sitter och väntar på
ett par F3:or , B3:or samt en C3:a.
Sitter på en föråldrad Marantz sr4600 och funderar just på att köpa en ny stärkare. Skulle Rotel 1056 vara ett bra val att kombinera mina klipsch med ?
/co56
Postad 23 March 2007 - 18:50
Sohlio
-
Sohlio
-
Forumräv
-
-
586 inlägg
Sitter och väntar på ett par F3:or , B3:or samt en C3:a.
Sitter på en föråldrad Marantz sr4600 och funderar just på att köpa en ny stärkare. Skulle Rotel 1056 vara ett bra val att kombinera mina klipsch med ?
/co56
<{POST_SNAPBACK}>
Tja! Klart du är välkommen! Men jag kan rekomendera att inte använda Rotel.... Jag va riktigt sugen på Rotel men jag tycker det blev för vasst ljud! Men det är vad jag tycker! Försök å lyssna många olika så du kan jämnföra! Mvh Sohlio
Postad 23 March 2007 - 19:08
Unregistered7a0d727f
-
Unregistered7a0d727f
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Sitter och väntar på ett par F3:or , B3:or samt en C3:a.
/co56
<{POST_SNAPBACK}>
Tja!
Klart du är välkommen!
Men jag kan rekomendera att inte använda Rotel.... Jag va riktigt sugen på Rotel men jag tycker det blev för vasst ljud! Men det är vad jag tycker! Försök å lyssna många olika så du kan jämnföra!
Mvh Sohlio
<{POST_SNAPBACK}>
Tackar, Då fick man det bekräftat, hade en liten misstanke med tanke på att rotel är ju ganska neutrala. Vilka rekomenderar ni som redan äger klipsch.. med tanke på detta så kommer jag troligen gå på en Marantz 7500 eller 7400 H/K 245 eller 635 Onkyo eller en Denon Är det något utav dessa märken som absolut inte går ihop med klipschen ?
Redigerat av Unregistered7a0d727f, 23 March 2007 - 19:33.
Postad 23 March 2007 - 22:36
SijmoN
-
SijmoN
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Marantz gillar jag ihop med Klipsch mycket detaljer, H/K tycker jag inte passar bra, lite för "mörk" och inte så detaljrik.
Denon kan jag tänka mig skulle funka ganska bra, men lyssna de är de bästa man kan göra.
Du kanske inte alls får samma intryck som jag de är välldig personligt.
Postad 28 March 2007 - 18:14
Unregisterede9ac293d
-
Unregisterede9ac293d
-
Rookie
-
9 inlägg
Då var man medlem i denna fina klubb då. Jippi.
Men början har inte vart så bra, ja va å köpte mig rc64 rf63 och ett par rs 52 och en sherwood R965. Fick med mig allt hem utom förstärkaren och centern. Efter ca 2 veckor dök förstärkaren upp och den gick ungefär två veckor innan den rasa( helt död ) men än idag har ja inte fått min center nu ca 5 veckor efter beställning och enligt hifihuset finns inte änns några leverans datum från holland. Och nu ska man behöva vänta på service av en förstärkare som nästan inte hunnit ur kartongen, va trött ja blir. Men men bara och vänta...
Postad 28 March 2007 - 23:33
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hej och välkommen til klubben..
Ja du det var inte roligt att höra men jag blir inte förvånad utan Klipsch/Jamo i holland är allt annat än bra på att skicka grejer i tid ...det har visat sig att deras levarnatörer är rena skämtet och det tar onödigt lång tid för dom att skicka grejer..så vad du ska göra är att kräva kompensation och du..stå på dej för att detta ska ingen acceptera .
Dom skyller ifrån sig utan att ha något för det så kontakta du hifi huset och se till att få kompesation för detta , för anvsvaret ligger hos hifi huset och ingen annan om dom sen har problem ska du inte bry dej i för det är dej dom har som kund  ..så dom får ta smällen när deras levrantörer inte håller vad dom lovar  ...och ge dej inte utan säg då till att köpet ska gå tillbaka vad gäller Centern eller dom får ge dej en annan center helt enkelt ....det är deras ansvar och ingen annans och det finns konsument köps lag i detta land som är tydlig på alla sätt.
RF -63 kommer du att bli väldigt nöjd med , men ha tålamod för minst 350 tim inspelning behövs så se till att radion står på hela dagrna så h-talaren får gympa hela tiden...
Trist att en reciver rasar innan den kommer ut ur lådan och dåligt tycker jag  ...ur dåligt att grejerna inte håller en i en månad utan att det går sönder  ...detta ska du ha kompensation för och...sitt inte och vänta snällt, utan här ska du ha en ny maskin direkt utan diskutioner...och vänta ska du inte behöva göra ...annars så finns det andra butiker att handla av ...
dags att vässa tänderna och klorna och kräva lite vettiga förklaringar och kompensation...
mvh Klubb-ordf.
Postad 29 March 2007 - 02:49
Mr. Bravo
-
Mr. Bravo
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Tjabba
Har själv ägt ett gäng Klipsch Synergy F3, C3 samt S3 i ett halvår nu, och är riktigt nöjd! Men nu när nyligen har fått hem bla nya recievern (HK 645), så känner jag att jag vill komplettera mitt ljudsystem med en schysst sub, och det självklart en Klipsch  Men jag har beslutsångest och behöver lite hjälp av er som antagligen också använder Klipsch subbar.
Första frågan, 10" eller 12"? Jag antar att båda varianterna lyckas överrösta mina F3'or, men vilken lämpar sig bäst för både musik och film? Det är verkligen "fifty fifty" när det gäller vad jag använder dom till mest. Men köpet av sub är väl mest för en ännu bättre film-upplevelse om jag ska va ärlig. Jag har iaf hört att 10" är bättre för musik om man vill slippa eftersläpningar i basen, men har ingen erfarenhet av det alls så jag vet exakt vilken skillnad det blir. Men låter en 10" tillräckligt bra för film med riktigt hög volym? Det värsta jag vet är skrammlande basar, så det vill jag verkligen inte uppleva.
Andra frågan, Synergy eller Reference? Reference-subben verkar ju mycket snyggare och användarvänlig. Dessutom så lär den väl låta aningen bättre. Men samtidigt så är det något som säger mig att man borde komplettera med grejer från samma serie, främst för att det ser bättre ut då. Det är en tusenlapp som skiljer både 10" och 12" subbarna åt, men det spelar ingen roll. Jag tar den som tilltalar mig mest i slutändan.
Så, någon som kan hjälpa mig?  Valet står alltså mellan RW10D, RW12D, Synergy Sub 10 samt Sub 12.
Postad 29 March 2007 - 07:19
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Då var man medlem i denna fina klubb då. Jippi. Men början har inte vart så bra, ja va å köpte mig rc64 rf63 och ett par rs 52 och en sherwood R965. Fick med mig allt hem utom förstärkaren och centern. Efter ca 2 veckor dök förstärkaren upp och den gick ungefär två veckor innan den rasa( helt död ) men än idag har ja inte fått min center nu ca 5 veckor efter beställning och enligt hifihuset finns inte änns några leverans datum från holland. Och nu ska man behöva vänta på service av en förstärkare som nästan inte hunnit ur kartongen, va trött ja blir. Men men bara och vänta...
<{POST_SNAPBACK}>
minst 30% rabbatt eller häv köpet. Jag fick först 3000kr rabbatt för mina högtalare sen var förseningarna långa och jobbiga så klipsch sa att jag skulle få 25-30% rabbatt på hela deras sortiment nästa gång jag köpte något från dem. Sen om de kommer ihåg det efter 1års tid vet jag inte, men har namnen på alla och det borde räcka
Postad 29 March 2007 - 07:23
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Tjabba
Har själv ägt ett gäng Klipsch Synergy F3, C3 samt S3 i ett halvår nu, och är riktigt nöjd! Men nu när nyligen har fått hem bla nya recievern (HK 645), så känner jag att jag vill komplettera mitt ljudsystem med en schysst sub, och det självklart en Klipsch Men jag har beslutsångest och behöver lite hjälp av er som antagligen också använder Klipsch subbar.
Första frågan, 10" eller 12"? Jag antar att båda varianterna lyckas överrösta mina F3'or, men vilken lämpar sig bäst för både musik och film? Det är verkligen "fifty fifty" när det gäller vad jag använder dom till mest. Men köpet av sub är väl mest för en ännu bättre film-upplevelse om jag ska va ärlig. Jag har iaf hört att 10" är bättre för musik om man vill slippa eftersläpningar i basen, men har ingen erfarenhet av det alls så jag vet exakt vilken skillnad det blir. Men låter en 10" tillräckligt bra för film med riktigt hög volym? Det värsta jag vet är skrammlande basar, så det vill jag verkligen inte uppleva.
Andra frågan, Synergy eller Reference? Reference-subben verkar ju mycket snyggare och användarvänlig. Dessutom så lär den väl låta aningen bättre. Men samtidigt så är det något som säger mig att man borde komplettera med grejer från samma serie, främst för att det ser bättre ut då. Det är en tusenlapp som skiljer både 10" och 12" subbarna åt, men det spelar ingen roll. Jag tar den som tilltalar mig mest i slutändan.
Så, någon som kan hjälpa mig? Valet står alltså mellan RW10D, RW12D, Synergy Sub 10 samt Sub 12.
<{POST_SNAPBACK}>
Ta någon av RW subbarna. Sen att storleken på elementen skulle ha något med kvalitet på ljudet och volymer hänger ju inte ihop. Men oftast är det mer djupbas och tryck i större element medan ett mindre är snabbare. Ska subben användas till musik också skulle jag ta RW10D också. Värsta som finns med en bumlig slöbas till musik. Men samtidigt förlorar du djupbas och lite extra tryck vid film. Du får prioritera här  . Tror dock den RW12D hänger med rätt bra till musik ändå.
Postad 29 March 2007 - 10:48
Sohlio
-
Sohlio
-
Forumräv
-
-
586 inlägg
Tjabba
Har själv ägt ett gäng Klipsch Synergy F3, C3 samt S3 i ett halvår nu, och är riktigt nöjd! Men nu när nyligen har fått hem bla nya recievern (HK 645), så känner jag att jag vill komplettera mitt ljudsystem med en schysst sub, och det självklart en Klipsch Men jag har beslutsångest och behöver lite hjälp av er som antagligen också använder Klipsch subbar.
Så, någon som kan hjälpa mig? Valet står alltså mellan RW10D, RW12D, Synergy Sub 10 samt Sub 12.
<{POST_SNAPBACK}>
Ta någon av RW subbarna. Sen att storleken på elementen skulle ha något med kvalitet på ljudet och volymer hänger ju inte ihop. Men oftast är det mer djupbas och tryck i större element medan ett mindre är snabbare. Ska subben användas till musik också skulle jag ta RW10D också. Värsta som finns med en bumlig slöbas till musik. Men samtidigt förlorar du djupbas och lite extra tryck vid film. Du får prioritera här . Tror dock den RW12D hänger med rätt bra till musik ändå.
<{POST_SNAPBACK}>
Tja! Jag kan verkligen rekomendera RSW10d men den blir ju då lite dyrare.... Men håller med Calender. Välj någon av RW subbarna! Även om Senergy inte är dåliga på nått sätt....
Postad 29 March 2007 - 20:42
Unregisterede9ac293d
-
Unregisterede9ac293d
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej och välkommen til klubben..
Ja du det var inte roligt att höra men jag blir inte förvånad utan Klipsch/Jamo i holland är allt annat än bra på att skicka grejer i tid ...det har visat sig att deras levarnatörer är rena skämtet och det tar onödigt lång tid för dom att skicka grejer..så vad du ska göra är att kräva kompensation och du..stå på dej för att detta ska ingen acceptera .
Dom skyller ifrån sig utan att ha något för det så kontakta du hifi huset och se till att få kompesation för detta , för anvsvaret ligger hos hifi huset och ingen annan om dom sen har problem ska du inte bry dej i för det är dej dom har som kund ..så dom får ta smällen när deras levrantörer inte håller vad dom lovar ...och ge dej inte utan säg då till att köpet ska gå tillbaka vad gäller Centern eller dom får ge dej en annan center helt enkelt ....det är deras ansvar och ingen annans och det finns konsument köps lag i detta land som är tydlig på alla sätt.
RF -63 kommer du att bli väldigt nöjd med , men ha tålamod för minst 350 tim inspelning behövs så se till att radion står på hela dagrna så h-talaren får gympa hela tiden...
Trist att en reciver rasar innan den kommer ut ur lådan och dåligt tycker jag ...ur dåligt att grejerna inte håller en i en månad utan att det går sönder ...detta ska du ha kompensation för och...sitt inte och vänta snällt, utan här ska du ha en ny maskin direkt utan diskutioner...och vänta ska du inte behöva göra ...annars så finns det andra butiker att handla av ...
dags att vässa tänderna och klorna och kräva lite vettiga förklaringar och kompensation...
mvh Klubb-ordf.
--------------------
KLIPSCH Rf-63, Rw-10, Rc-10 ,KG 5.0-- Teac DV-20D--Monacor DJP-120--Yamaha Rx-v757--KissDP-450--VIABLUE: SC-4,NF-A7,NF-75 digital,NF-B subbkabel.XS-ylink adapter, antenn-120db HDMI--Guldsäkring
Tack så mycke..
Ja har börjat vässa klorna nu, ska åka in i morgon och samtala med dom och se vad dom har för lösning på problemet. Vad gäller förstärkaren så skulle dom kontakta sherwood och ringa mig så fort dom fått nån information, det är nu en vecka sen ja lämnade in den och ja har inte hört ett ljud än  man börjar ju undra va fan dom håller på med. Man tycker ju att man borde få lite service när man har handlat grejer för nästan 55 000kr med kablar och allt.
En annan grej som är lika otrolig är att jag efter mycke tjat fick låna hem deras demo rc64, men när dom inte kunde få fram ett leveransdatum på min 64 ville dom ha tillbaka sin
Nu får det va färdig lekt... Fortsättning följer...
Postad 29 March 2007 - 23:01
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Seriöst ställ skåpet, eller handla av från ljudkällarn.
Postad 30 March 2007 - 19:47
Unregistered1092
-
Unregistered1092
-
Veteran
-
-
1623 inlägg
Co56 jag kör just nu mina Klipsch b3 med en gammal Nad 3400 & det låter kanon.
Dom låter bra till både film & musik & så börjar dom vara inspelade ett tag nu så jag har det där mörka ljudet som låter jätte stort.
Ska bli spännande att prova dom till min harman kardon avr 630 sen efter att jag flyttat ut ur min studentbostad.
Postad 30 March 2007 - 23:50
Unregistered1092
-
Unregistered1092
-
Veteran
-
-
1623 inlägg
Jo när man handlar för sådär mycket pengar så är man ju en mer trogen kund & har rätt till mer service. Men samtidigt så har jag märkt av egen erfarenhet att vissa butiker har problem med leveransen från vissa leverantörer gäller nog rätt många så man får ha en viss typ av översende.
Det är ju inte kul att vänta för länge heller.
Så efter nån vecka så får man antingen maila eller ringa upp dom & jaga på dom lite med blåslampa efterssom att många kan glömma bort vad dom lovat.
Redigerat av Unregistered1092, 30 March 2007 - 23:53.
Postad 01 April 2007 - 21:44
baggy
-
baggy
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har sub 12 till F3/C3/S3!
Jag kan dock tyvär inte riktigt tycka till innan jag bytt förstärkare! Den "känns" bra iaf!
Förhoppningsvis får jag ihop pengar så jag kan köpa en HK avr-245 snart....lutar mot den efter att jag varit inne på marantz ett tag. Jag har under senaste veckan varit på hifihuset i örebro och lefflers hifi i norrköping och lyssnat på förstärkare. HK leder något före marantz....Sen ska jag tycka till om subbar och övriga högtalare.
/Baggy
Postad 01 April 2007 - 21:49
baggy
-
baggy
-
Rookie
-
7 inlägg
På klipsch sida så visas sub 12 till f2 och f3 systemen det var väl det och ett bra paketpris på www.hifisound.de som fick mig att slå till.
Postad 01 April 2007 - 22:18
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Grattis till inköpet får jag säga ..bas är inte något du bör sakna iaf  ..men valet av reciver bör du se upp med för en polare har en sådan och den la rätt av bara ...inget ljud alls i den och den är bara 2 år gammal....så ta du och kolla in detta lite för han blev jäkligt besviken...sen så får jag nog säga så här att jag hade inte under några omständigheter valt HK till klipsch av den enkla orsaken att den recivern kommer aldrig att göra dessa högtalare någon rätt ljud mässigt när det blir inspelat...
kan vara en säkring som har gott troligtvis ..men efter 2 år bara? nje inte bra  ...
men det är min åsikt..du väljer nartuligtvis själv ...
mvh Klubb.ordf
Postad 01 April 2007 - 23:04
baggy
-
baggy
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har snart fått ihop till pengarna, men nu börjar jag nästan tröttna lite på att jaga förstärkare...har kikat några timmar per dag i nån månad nu... De som varit aktuella är väl marantz 4001/5001, hk 245, yamaha rx-v661. Hifihuset rekommenderade inte marantzen trots att de säljer den utan hk, lefflers...fast det säljer ju inte klipsch rekommderade marantz men tyckte inte att hkn var dum alls. Särskilt när jag gillade att lyssna på trance/house.
Jag har inte hört marantzen på klipsch bara på audiovector. Jag tyckte då att de lät väldigt bra....men sen har jag hört hk på klipsch och det var inte heller dumt. Jag har dock bara lyssnat i några minuter....
F3:orna har vaknat till efter inspelningen och låter MYCKET bättre nu...man blir jättesugen på att se/höra hur det kommer att bli med en ny förstärkare.
(Såg att HK kommer med en avr-247 nu också, mer bildfunktioner verkar det som)
/Baggy
Redigerat av baggy, 02 April 2007 - 17:47.
Postad 02 April 2007 - 00:57
Unregistered4010e43c
-
Unregistered4010e43c
-
Användare
-
-
116 inlägg
Hej alla KlipschfantasterHar nu lyssnat en hel del på mina Klipsch högtalare i kombo med NAD och jag får säga att jag är mycket nöjd. Både musik och film gör sig grymt bra. Var rädd i början att ljudet skulle upplevas som ljust och vasst med icke. Istället är det precis lagom. Mellanregistret är också mycket bra. Kanske lyckades med en bra kombination av högtalare, förstärkare och kringutrustning. Jag behöver däremot ändra på lite diskant och treble inbladn för att få fram bättre ljud. Grym på musik får jag säga, speciellt med musik som innehåller akustiska instrument som gitarr och dylikt. När det gäller basen så är den helt enkelt massiv och tung. Den riktigt sliter tag i en när man lyssnar. Har tyvärr inte lyssnat på varken techno eller hip hop med extra tung bas men med tanke p vad den gör annars så ska det bli spännande. Film har jag kollat på och när ett flygplan flög förbi i filmen hölla jag på att hoppa av soffan. Ljudet på ilm upplever jag sämre än musik. Fast jag bryr mig inte eftersom jag kan köpa ny förförstärkare om jag vill samt att jag mer ofta lyssnar på musik. Däremot vill jag betona att det definitivt inte är dåligt utan bara lite sämre än i musik. Har hört att fläktarna startat några gånger men kan inte säga att det stör och brus finns inte trots känsligheten på högtalarna. Med tanke på priset och hur det låter så finns nog inget bättre.
Postad 02 April 2007 - 23:10
Unregistered89b778b0
-
Unregistered89b778b0
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
japp då var det dags att ge ett första intryck på mitt nya ljud!
efter ca 2 månaders försening (trodde HiFihuset var bättre än så, speciellt när dom garanterade att jag skulle ha dom inom 5 arbetsdagar...) hur som hellst så påpekade jag detta så dom skickade med 6m suprakabel och banankontakter som plåster på såret.
att dom skulle vara stora kunde man ju ana men när jag fick syn på kartongerna dom fraktas i så blev jag nästan orolig över om jag måste hämta släp  hursom helst hem och koppla supra ply 3.4/s till den nyinköpta HK 970 som väntade på att få visa vad den klarar.
köpte även ett X-FI ljudkort + en bra analog supra kabel från datorn till HK:n eftersom jag visste att det kommer bli mkt användning av ljudet från datorn.
efter någon timmes MP3 spelande så kom jag fram till att det är sjukt orättvist mot dessa högtalare att ej lyssna på en CD/DVD spelare med orginalljud för när jag lånade hem kompisens Rotel DVD så är det sjukt STOR skillnad trots bra ljudkort och bra analog kabel.
konstaterade också att ljudbilden blir betydligt bättre ju längre bort man kommer ifrån hgt (25 kvm stort rum) testade placera dom på varje sda om skrivbordet 1.5m långt och när man satt så nära så lät det katastrof kasst så dessa kräver mkt volym för att komma till sin rätt.
precis när jag packat upp dom så vart jag mkt förvånad över hur EXTREMT mjuka upphängningarna var på alla 4 elementen trodde dom skulle vara tok styva i början speciellt på klipsch som har särskillt lång inspelningstid sen så var det ett stort (i dessa sammanhang) mellanrum i mitten på ett av elementen se bilderna blev misstänksam över att dom skickat mig ett par beggade då dom ej ser likadana ut + att upphängningen var så otroligt mjuk och detta direkt ur förpackning!
hur som hellst så med min extremt dåliga erfarenhet angående hur vissa hgt låter och ljudskillnader osv så låter dessa korrekt i mina öron iaf riktigt maffigt ljud om man har bra kvalitet på mp3 dvs däremot så är dom lite för ljusa i karaktären om man ej leker med EQ:n på datorn och på HK:n dvs om man har allt avstängt och neutralt så låter dom lite väl vasst och ljust i min smak men med rätt inställning så är dom grymma!
tyvärr så har man griniga grannar så riktigt prov har dom ej ställts på än, kanske är det bra på ett sätt då extremt höga volymer inte är så lämpligt dom första 20 timmarna..
sammanfattningsvis så visst är ljudet imponerande och HK 970 verkar ha mkt bra kontroll på dessa iaf på de volymer jag lyssnat på och trots den kassa kvalitet som 90% av alla mp3 har så presterar dessa mkt bra. jämförde mot en Rotel RA 04 men hörde ingen skillnad alls så det blev HK:n då priset är samma + att den har fjärr samt att den är snyggare också.
om jag jämför med Beta 40 som är dom enda hgt jag lånat hem så är det inte så stor skillnad lite bättre bastryck i F3:orna men i övrigt inte natt och dag skillnader dock så var dessa fullt inspelade F3 kanske "lossnar" lite iaf efter några 100h
nu låter jag som om jag är missnöjd men faktum är att ljudet som dom presterar i nuläget efter ca 10 timmars lyssning är mer än tillräckligt och det i mp3 ljud med en DVD/CD så blir det outstanding skulle jag tro.
men trots att jag är otroligt nöjd så hade jag förväntat mig änne mer faktiskt specielt mer dynamik fast det är orättvist att säga så då lyssning enbart via datorn skett så har långt.
har också BiWire kablar i form av supra 2.0 men detta får bli om ett tag då jag lyssnat ett tag Biwire kanske passar ljust denna kombination bra, helt klart värt att testa iaf.
sådär det här måste vart forumets längsta inlägg!
hoppas ni kan svara på hur elementen skall vara när dom är splitter nya på dessa F3 och och om mellanrummet/sprickan är korrekt som jag nämde tidigare (se bilderna)
tack så länge /// skidooman
Postad 03 April 2007 - 08:29
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Hejsan!
Trevligt att läsa ditt inlägg!
Vad jag kom ihåg så var mina element också rätt mjuka i början, så jag tror inte att det är något fel med det.
Förstod inte riktigt vad du menade med för stort mellanrum och spricka.. (tittade lite på bilderna), men är det den inverterade damkåpan som sitter långt ut från det övriga elementet eller? Såg inga större fel..??
MVH Flingan
Postad 03 April 2007 - 12:46
baggy
-
baggy
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har kikat på mina F3 och har en liten skarv runt om hela, men inte nån glipa!
Är det öppet "in"? /baggy
Postad 03 April 2007 - 12:55
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
japp då var det dags att ge ett första intryck på mitt nya ljud!
efter ca 2 månaders försening (trodde HiFihuset var bättre än så, speciellt när dom garanterade att jag skulle ha dom inom 5 arbetsdagar...) hur som hellst så påpekade jag detta så dom skickade med 6m suprakabel och banankontakter som plåster på såret.
att dom skulle vara stora kunde man ju ana men när jag fick syn på kartongerna dom fraktas i så blev jag nästan orolig över om jag måste hämta släp hursom helst hem och koppla supra ply 3.4/s till den nyinköpta HK 970 som väntade på att få visa vad den klarar. köpte även ett X-FI ljudkort + en bra analog supra kabel från datorn till HK:n eftersom jag visste att det kommer bli mkt användning av ljudet från datorn. efter någon timmes MP3 spelande så kom jag fram till att det är sjukt orättvist mot dessa högtalare att ej lyssna på en CD/DVD spelare med orginalljud för när jag lånade hem kompisens Rotel DVD så är det sjukt STOR skillnad trots bra ljudkort och bra analog kabel.
konstaterade också att ljudbilden blir betydligt bättre ju längre bort man kommer ifrån hgt (25 kvm stort rum) testade placera dom på varje sda om skrivbordet 1.5m långt och när man satt så nära så lät det katastrof kasst så dessa kräver mkt volym för att komma till sin rätt. precis när jag packat upp dom så vart jag mkt förvånad över hur EXTREMT mjuka upphängningarna var på alla 4 elementen trodde dom skulle vara tok styva i början speciellt på klipsch som har särskillt lång inspelningstid sen så var det ett stort (i dessa sammanhang) mellanrum i mitten på ett av elementen se bilderna blev misstänksam över att dom skickat mig ett par beggade då dom ej ser likadana ut + att upphängningen var så otroligt mjuk och detta direkt ur förpackning! hur som hellst så med min extremt dåliga erfarenhet angående hur vissa hgt låter och ljudskillnader osv så låter dessa korrekt i mina öron iaf riktigt maffigt ljud om man har bra kvalitet på mp3 dvs däremot så är dom lite för ljusa i karaktären om man ej leker med EQ:n på datorn och på HK:n dvs om man har allt avstängt och neutralt så låter dom lite väl vasst och ljust i min smak men med rätt inställning så är dom grymma! tyvärr så har man griniga grannar så riktigt prov har dom ej ställts på än, kanske är det bra på ett sätt då extremt höga volymer inte är så lämpligt dom första 20 timmarna..
sammanfattningsvis så visst är ljudet imponerande och HK 970 verkar ha mkt bra kontroll på dessa iaf på de volymer jag lyssnat på och trots den kassa kvalitet som 90% av alla mp3 har så presterar dessa mkt bra. jämförde mot en Rotel RA 04 men hörde ingen skillnad alls så det blev HK:n då priset är samma + att den har fjärr samt att den är snyggare också.
om jag jämför med Beta 40 som är dom enda hgt jag lånat hem så är det inte så stor skillnad lite bättre bastryck i F3:orna men i övrigt inte natt och dag skillnader dock så var dessa fullt inspelade F3 kanske "lossnar" lite iaf efter några 100h nu låter jag som om jag är missnöjd men faktum är att ljudet som dom presterar i nuläget efter ca 10 timmars lyssning är mer än tillräckligt och det i mp3 ljud med en DVD/CD så blir det outstanding skulle jag tro. men trots att jag är otroligt nöjd så hade jag förväntat mig änne mer faktiskt specielt mer dynamik fast det är orättvist att säga så då lyssning enbart via datorn skett så har långt.
har också BiWire kablar i form av supra 2.0 men detta får bli om ett tag då jag lyssnat ett tag Biwire kanske passar ljust denna kombination bra, helt klart värt att testa iaf.
sådär det här måste vart forumets längsta inlägg! hoppas ni kan svara på hur elementen skall vara när dom är splitter nya på dessa F3 och och om mellanrummet/sprickan är korrekt som jag nämde tidigare (se bilderna)
tack så länge /// skidooman
<{POST_SNAPBACK}>
Anledning att de låter ljust och vasst är för supra högtalarkablarna. var likadant för mig sen bytta jag till audioquest kablar och det låter mycket bättre. Mycket mjukare och bättre ljudallmänt i diskanten, basen vart häftigare och mellanregister tydligare. Sen var de ju neutrala i ljudet och inte ljusa, kanske tom något åt det mörkare hållet
Postad 03 April 2007 - 19:29
Unregistered89b778b0
-
Unregistered89b778b0
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
ok ok hur mkt skiljer det i pris mellan supra ply 3.4/s och dom audioquest du beskriver ?
kanske köper nya kablar i samband med DVD till sommaren.... men först ska jag ge hgt en chans iaf och bedömma hur dom låter efter någon månads spelande samt att Biwire kanske gör skillnad.
hur som hellst om ljudet blir lite lite bättre tackvare ovanstående saker så vore det mer än bra då jag redan nu tycker det låter grymt trots helt oinspelade, trångt placerade samt utan biwire och med bara lyssning via dator.
Postad 04 April 2007 - 10:17
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Min kabel ligger runt 3000kr för 2*3meter och den är fabriksterminerad. Men Audioquest type8 som är färdig terminerad finns på www.hifihuset.se Ligger nog iofs runt 2000kr. Men kolla på beg marknaden där jag köpte mina. Finns en hel del audioquest kablar av bättre kvalite på www.hifimagasinet.com
*edit* skillnad i ljudet blev stort. Däremot vet jag inte om det är någon störreskillnad mellan audioquest kablar emellan även om det skiljer en del i priset om du har från type 8 och uppåt. Men helt annat ljud än supra ply 3.4
Sen om du vill köra bi-wire kan du ju köpa QED Bi-wire original som de har för 100kr / m på www.hifiklubben.se. Den ger ett varmare mjukt ljud och lite extra bas enligt beskrivninh.
"QED Original MK2 BI har ett varmt och fylligt ljud med en rund diskant och fyllig bas. Den passar därför utmärkt i anläggningar som har en tendens att låta lite skarpt eller ljust,"
Redigerat av Unregisterede74beff4, 04 April 2007 - 10:21.
Postad 04 April 2007 - 12:50
Unregistered89b778b0
-
Unregistered89b778b0
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
ok ok tack för tipset ska tänka på saken tills ekonomin tillåter!
som jag sa tidigare ska upphängningen på en helt ny högtalare vara mkt styv i allmänhet eller skiljer det sig otroligt mkt mellan varje hgt modell ?
Postad 07 April 2007 - 13:55
Unregisterede9ac293d
-
Unregisterede9ac293d
-
Rookie
-
9 inlägg
Då var man medlem i denna fina klubb då. Jippi. Men början har inte vart så bra, ja va å köpte mig rc64 rf63 och ett par rs 52 och en sherwood R965. Fick med mig allt hem utom förstärkaren och centern. Efter ca 2 veckor dök förstärkaren upp och den gick ungefär två veckor innan den rasa( helt död ) men än idag har ja inte fått min center nu ca 5 veckor efter beställning och enligt hifihuset finns inte änns några leverans datum från holland. Och nu ska man behöva vänta på service av en förstärkare som nästan inte hunnit ur kartongen, va trött ja blir. Men men bara och vänta...
Äntigen är familjen komplett!! Va inne och hämtade centern som bara hade dykt upp helt plötsligt. Saknar nu bara förstärkaren men dom skulle skicka upp en ny så de ska väl inte ta så långt tid. Och kompensation då? Ja eftersom ja inte köpt sub än så blir de RT 12D till samma pris som RT 10D, och de för man väl vara nöjd med..
Postad 11 April 2007 - 13:38
baggy
-
baggy
-
Rookie
-
7 inlägg
Nä nu! Inget hänt på tre dagar i tråden! Jag kan ju visa vilken fin förstärkare jag har till mina f3 just nu  Jag sålde den gamla förstärkaren för att ha råd med en ny beg. men killen ringde upp och hade sålt sin innan jag hunnit hämta den. Så jag har varit utan förstärkare ett tag nu....lånade denna hos farsan! http://www.oaktreeen...eceiver_web.jpg/baggy
Postad 11 April 2007 - 23:04
Crille99
-
Crille99
-
Forumräv
-
-
801 inlägg
Nä nu! Inget hänt på tre dagar i tråden! Jag kan ju visa vilken fin förstärkare jag har till mina f3 just nu  Jag sålde den gamla förstärkaren för att ha råd med en ny beg. men killen ringde upp och hade sålt sin innan jag hunnit hämta den. Så jag har varit utan förstärkare ett tag nu....lånade denna hos farsan! http://www.oaktreeen...eceiver_web.jpg
/baggy
<{POST_SNAPBACK}>
Och hur låter det då?
Postad 12 April 2007 - 13:00
baggy
-
baggy
-
Rookie
-
7 inlägg
Jaaa vad ska man säga...!
Det är tryck i den, men okontrollerat. Låter väl lite rörigt annars, så jag vet inte om man ska skratta eller gråta!
Det blir nog en hk 245 i slutet av månaden istället!
/baggy
Postad 15 April 2007 - 19:16
Peter_E
-
Peter_E
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej på er..
Jag har precis beställt en liten början på mitt kit.. Jag beställde nyss RC 52 (en bra början iaf)  ..
Jag hade tänkt mig att köpa lite grann i taget, typ 1 del/par per mån.. (man är ju en vanlig dödlig, och vad är det dom visa och lärda säger, den som väntar på nåt gott...)...
Men nu till själva frågan, delarna som jag hade tänkt mig är som följer:
Golvare: RF 62 eller RF 82?
Surround: RS 52
Sub: RW10D eller RW12D?
Hade tänkt mig att driva det med Marantz SR7001..
Mitt lilla bio/data/vardags rum är 4200 x 5300, alltså ca 22.26 Kvm
Ni som kan sånt här, är det nån del som mismatchar med en annan??
Och vid mina frågetecken, vilken del ska jag välja??
Ledsen för mina dumma frågor, men är helt novis när det gäller sånt här, antar att vi alla är barn i början  ..
Mvh/ Peter
Postad 18 April 2007 - 22:57
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Nej du kan matcha klipsch saker med varandra, Ta helst från samma serie bara tex reference serien.
Kör på RF82 istället för RF62.
RF82 har bra bas ljudkvalitets mässigt men tycker den har ganska lite bas tryck annars. RF62 tror jag blir för mesigt om du inte ska spela med subb till. Subb till musik vill man ju helst undvika, ialf jag...
Redigerat av Unregisterede74beff4, 18 April 2007 - 22:58.
Postad 24 April 2007 - 20:42
Peter_E
-
Peter_E
-
Rookie
-
8 inlägg
Tackar för det celander, misstänkte det valet själv, så nu är det bestämt iaf.. Jag var och hämtade centern idag, RF82: orna och Marantzen kommer lagom till midsommar.. Men den som väntar på nåt gott..  Och så hinner man med att kirra kabeldragning (ply 3.4) och allt, så det är klart att bara koppla in, och rocka loss..
Postad 24 April 2007 - 22:24
baggy
-
baggy
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har fixat en reciver nu till min synergy 3 setup, en beggad sherwood r-963!
Lägger upp nån bild senare i veckan
/baggy
Postad 28 April 2007 - 15:34
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hej klipsch vänner.... jag har nu satt en viablue kabel på centern och supra 4.0 tog jag väck ...och ojoj vad det gjorde mycket för centern...betydligt ber pondus , mer detaljrikedom i hela systemet för det påverka hela systemet faktiskt...och nu blommade centern ut ordentligt ....fylligthet, renhet, och mer detaljer ur denna center..RC-10 Konstaterar för mig iaf att supran agerar med en beslöjad effekt i ljudet och stryper ljudets möjligheter (B.la basen o mellan reg,) för att inte tala om den väldigt irreterande skrikiga diskanten som uppstår av dessa supra kablar...jag kan inte förstå hur man kan ens påstå att supra kablar släpper igenom allt ljud för varje byte av kabel jag gör till viablue blir till att hela klipsch systemet blommar ut...så jag skulle rekomendera att man lyssnar på lite fler kablar för man blir förvånad ..hur det påverkar anläggningen... Sen den typen av kabel är Viablue SC-4 single wire...och ett brett ur val av kontakter i mitt fall så valde jag FLEXIPINNS vilket är unikt i detta land för det är nytt med denna typ av kontakt och den fungerar lika bra som en banankontakt .. Flexipinns användas till dom h-talare som främst har Klämkontakt..vilket gamla h-talare många ggr har..men som synes så finns det en lösning på detta oxå... SC-4 single wire är alldels ny för marknaden och jag blev otroligt förvånad vilket ljud det blev i centern ..den fick liv som jag inte ens kunnde ana ...så mitt bioljud blev en upplevelse av stora mått för jag fullständigt tappade hakan i skillnad. TS-Flexipinns Klipsch Center RC-10 och Viablue SC-4 single wire med Guldförgyllda TS-flexipinns. MVH Klubb.ordf
Redigerat av Unregistered1113, 28 April 2007 - 22:36.
Postad 30 April 2007 - 11:20
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Sa ju att supra ply lät dåligt till klipsch, för ljust och skrikigt samt lite, lite bas.
Redigerat av Unregisterede74beff4, 30 April 2007 - 11:20.
Postad 30 April 2007 - 11:54
Peter_E
-
Peter_E
-
Rookie
-
8 inlägg
Ok, nu har ni förstört min lilla planering  , jag hade ju tänkt använda Ply 3.4.. Vilken kabel rekommenderar ni? (som inte kostar allt för mycket, hade även tänkt mig kablar från audioquest som alternativ till supra, men självfallet lyssnar jag på era rekommendationer)
PS! Nu är även RS52 på väg hemåt, det går sakta med säkert, men tills man vunnit på lotto, får det gärna ta lite tid  .DS
Mvh / Peter
Postad 30 April 2007 - 12:16
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Tja ta du och testa andra kablar med, men det viktiga är att den inte agerar som supran  för den är inte bra till klipsch..jag har valt viablue av den enkla anledningen att jag gillar det den presterar i resultat..och dit har jag kommit genom att lyssna på andra kablar oxå...AQ är väldigt dyra ( dyrare än viablue) och för det priset så är dom inte bättre än viabluen iaf....hur kan jag säga det? JO jag har kontakt med ett par personer som har gått från NORDOST till viablue och det säger en del om dessa kablar..., dom blev så besvikna på nordostkablarna att dom bytte ut rubbet med engång...(Nordostkabel för 30.000 kr ..till en viablue bi-wire för 3000.- ) talanda ? ja verkligen....
och AQ är i lä mot nordost oxå .. som är erkännt bra och fina grejer men det finns en del hi-end folk som inte tycker varken aq el nordost är något att ha ...och dessa herrar har grejer för en 400.000 och uppåt hemma .... så namnet betyder inte allt utan kvallitet och prestanda är det viktiga ,och enda sättet att få reda på det är att lyssna på olika ..märken..låt dina öron bestämma i slut ändan.
Så ta hem och testa så du får en bild av hur det låter hos dej...jag gillar mina viablue skarpt och om kvallitet kostar och ger det resultat jag vill ha då köper jag det, men jag testar grejerna i regel i en vecka för att få en bild av hur det är hemma för det är ändå där du ska lyssna..
mvh Klubb.ordf
Postad 01 May 2007 - 13:45
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Audioquest bättre kablar låter ialf väldigt bra med klipsch. Sen kanske de inte låter likabra till andra högtalare pga av de högtalarna låter helt annorlunda från början. Med AQ färgning tycker jag passar klipsch bra ialf.
Så även om du har kompis som inte tycker nordost kablarna är bra säger ju ingenting. Kanske inte passar till hans högtalare eller vill han ha ett annat typ av ljud. Om du ska lyssna på vad andra tycker som inte gjort seriösare tester kan du ju likaväl slänga dina klipsch högtalare för hifisnubben tycker ju dom är värdelösa
Postad 01 May 2007 - 14:22
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Audioquest bättre kablar låter ialf väldigt bra med klipsch. Sen kanske de inte låter likabra till andra högtalare pga av de högtalarna låter helt annorlunda från början. Med AQ färgning tycker jag passar klipsch bra ialf.
Så även om du har kompis som inte tycker nordost kablarna är bra säger ju ingenting. Kanske inte passar till hans högtalare eller vill han ha ett annat typ av ljud. Om du ska lyssna på vad andra tycker som inte gjort seriösare tester kan du ju likaväl slänga dina klipsch högtalare för hifisnubben tycker ju dom är värdelösa 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag lyssnar på dom som testar och låter mej komma och lyssna själv oxå...och jag kommer inte att komma i närheten av deras grejer...och att vifta bort vad andra säger celander , det gör inte jag iaf ..inte när det kommer från seriösa köpare och lyssnare som du tycker inte testar seriöst...frågan vad du vet om det, du känner inte personerna ifråga ens.... jag läser inte allt som tidningarna skriver men att gå efter vad dom skriver är inte särkilt intressant heller ...för deras tester säger inte så mycket heller....då det sker i en miljö långt ifrån hur folk har det hemma... Sen kan jag bara rapportera vad dessa herrar talar om för mej...då dom har ägt nordost och andra hi-end grejer som verkligen ligger långt över min buget t.om och att dessa herrar väljer att ta viablue till sina dyra anläggningar förvånar även mej.....dock har dom inte Klipsch hemma utan Lumen white , Ayon, och sådant som varken min el mångas plånbok någonsin kommer att klara av för detta är svin dyra grejer...men testar det gör dom och har testat en hel del ..så att säga att dom inte gör seriösa tester är märkligt påstående ..då du inte vet vad eller hur dom testar.... SÅ jag skulle slänga mina klipsch?...alltså jag gillar mina klipsch och det är väldigt mycket och jag är glad att jag har fördelen med att testa nya kablar och annat som kan tillföra mina klipsch ännu mer prestanda..och maximalt utag ur h-talarnas kapacitet.... men det är talande att dessa herrar har testat allt från supra ,nordost,..osv och inte varit nöjda för än viablue kablarna kom på plats säger en hel del för det är dom som personerna som byter som får erfarenhet hur det låter i sitt system ...och genom att man byter så testar man SINA öron hela tiden hur det låter HOS sig och det är bra mycket bättre med reaktioner från system i hemma miljö och inte i en dedikerad bio..då dom flesta har en hemma miljö där grejerna står.. AQ är ok till klipsch för dom har inte supras egenskaper vilket är bra för klipsch..viablue har typ av samma egenskap men kostar inte skjortan dock vilket AQ gör.... Har jag testat AQ hemma ? JAPP det har jag , högtalar kablar...ej biwire...till dessa Rf-63 ..och tja visst inga dåliga grejer alls ,,ger en värme och en fyllighet i ljudet inga skarpa toppar i diskaten ...men Viabluen är ännu bättre ...har du testat Celander?...om inte så gör det .. mvh Klubb.ordf
Postad 02 May 2007 - 02:07
Mr. Bravo
-
Mr. Bravo
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Tjabba igen. Nu har man äntligen kompletterat Klipscharna med en sub, och det blev en RW-10D. Mycket nöjd med denna sub än sålänge, även om det är en bra inspelningstid kvar på den  Film-upplevelsen blev helt anorlunda och förbättrades något otroligt, jämfört med vad jag hade väntat mig. F3'orna sköter ju musiken perfekt utan subben, så jag trodde inte det skulle bli en så stor skillnad i filmer heller. Men oj vad fel jag hade Jag är dock glad över att jag inte valde modellen med 12", det hade verkligen blivit overkill, både i storlek och prestanda. Efter att ha hittat den bästa positionen för suben så brummar den på mer än tillräckligt bara på halva volymen. Så prestandan räcker och blir över! Nu när den sista högtalaren har anslutit sig till familjen så har jag äntligen kunnat börja ställa in hela systemet seriöst. Detta tog mig en hel dag att bli nöjd med. Jag känner att jag verkligen börjar närma mig det ultimata resultatet för mina prylar. Jag tycker vissa här i tråden underskattar Harman Kardon då jag efter många timmars nogranhet med mätande och testande om och om igen har lyckats få ett mycket fint och balanserat ljud. Positionen av micken är otroligt viktig och varierar ganska kraftigt beroende på hur högtalarna ser ut, särskillt frontarna som kan ha stort avstånd mellan bas, mellanregister och diskant. Har man micen lite för långt ner, för högt upp eller för nära så kan det sabba ljudet mer än man tror. Avstånden dom rekomenderar i manualen borde tas med en nypa salt och experimenteras istället. Mitt kamerastativ funkade utmärkt att skruva fast micen på i 90 grader och sedan ställa i exakt position med hjälp av måttband. Ett hett tips! Att recievern/förstärkaren plötsligt kan dö efter 2 år kan ju hända vilket märke som helst. Jag har då inte hört att det är något vanligt fel hos Harman Kardon direkt. Bara man inte låter värmen ta kål på den så borde den hålla sig hel ett bra tag. Den blir nämligen riktigt varm efter ett tag, så man får se till att hålla den avstängd när man inte använder den och inte hindra ventilationen. Men det känns ju som en självklarhet endå. Personligen tycker jag Supra Ply 3.4S funkar utmärkt till frontarna. Centern är jag lite tveksam över dock. Där har även jag fått intrycket av ett lite ibland skrikigt ljud. Men jag ska testa vidare med det nästa regniga kväll. Och till sist så tänkte jag posta några bilder på en schysst grej jag gjorde av det lilla häftet jag fick till Reference subben. Bilderna var så fina så jag kunde inte låta bli att rama in dom under en tråkig kväll. Resultatet blev riktigt fint och kan ses som en hyllning till ett gäng fina högtalare Dessa bilder har legat uppe i mitt album några dagar, så vissa kanske redan har sett dom. Mer bilder kommer antagligen i veckan då jag planerar en stor uppdatering av mitt album. http://bilder.minhem...c_id=149152.jpghttp://bilder.minhem...c_id=149153.jpgEdit: Kan slänga in en bild på micken och stativet, och självklart på nya subben också http://bilder.minhem...c_id=147627.jpghttp://bilder.minhem...c_id=147628.jpg
Redigerat av Mr. Bravo, 02 May 2007 - 02:14.
Postad 02 May 2007 - 10:51
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Om du ska lyssna på vad andra tycker som inte gjort seriösare tester kan du ju likaväl slänga dina klipsch högtalare för hifisnubben tycker ju dom är värdelösa 
<{POST_SNAPBACK}>
Inte värdelösa. Kanonbra för de som gillar dem. Mindre bra för de som vill så naturtroget som möjligt. Inte alls intressanta för min egen del.  Däremot håller jag med i kabelfrågan. Även om jag blindtestat en del och faktiskt hör skillnad så tycker jag det kan gå till överdrift på vissa håll ... Är rätt övertygad om att det är ganska få som uttalar sig som testat blint med kalibrerad utrustning .. (Sorry för nytt inlägg, men då jag "åberopas" måste jag få lägga in ett kort svar.  ) Att recievern/förstärkaren plötsligt kan dö efter 2 år kan ju hända vilket märke som helst. Jag har då inte hört att det är något vanligt fel hos Harman Kardon direkt. <{POST_SNAPBACK}>
Tyvärr räcker det att läsa på detta (och andra forum) för att se att det är förvänandsvärt utbrett hos H/K. Ruggigt synd.
Redigerat av Unregistered37573cc1, 02 May 2007 - 10:55.
Postad 03 May 2007 - 15:12
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag lyssnar på dom som testar och låter mej komma och lyssna själv oxå...och jag kommer inte att komma i närheten av deras grejer...och att vifta bort vad andra säger celander , det gör inte jag iaf ..inte när det kommer från seriösa köpare och lyssnare som du tycker inte testar seriöst...frågan vad du vet om det, du känner inte personerna ifråga ens.... jag läser inte allt som tidningarna skriver men att gå efter vad dom skriver är inte särkilt intressant heller ...för deras tester säger inte så mycket heller....då det sker i en miljö långt ifrån hur folk har det hemma...
Sen kan jag bara rapportera vad dessa herrar talar om för mej...då dom har ägt nordost och andra hi-end grejer som verkligen ligger långt över min buget t.om och att dessa herrar väljer att ta viablue till sina dyra anläggningar förvånar även mej.....dock har dom inte Klipsch hemma utan Lumen white , Ayon, och sådant som varken min el mångas plånbok någonsin kommer att klara av för detta är svin dyra grejer...men testar det gör dom och har testat en hel del ..så att säga att dom inte gör seriösa tester är märkligt påstående ..då du inte vet vad eller hur dom testar....
SÅ jag skulle slänga mina klipsch?...alltså jag gillar mina klipsch och det är väldigt mycket och jag är glad att jag har fördelen med att testa nya kablar och annat som kan tillföra mina klipsch ännu mer prestanda..och maximalt utag ur h-talarnas kapacitet.... men det är talande att dessa herrar har testat allt från supra ,nordost,..osv och inte varit nöjda för än viablue kablarna kom på plats säger en hel del för det är dom som personerna som byter som får erfarenhet hur det låter i sitt system ...och genom att man byter så testar man SINA öron hela tiden hur det låter HOS sig och det är bra mycket bättre med reaktioner från system i hemma miljö och inte i en dedikerad bio..då dom flesta har en hemma miljö där grejerna står..
AQ är ok till klipsch för dom har inte supras egenskaper vilket är bra för klipsch..viablue har typ av samma egenskap men kostar inte skjortan dock vilket AQ gör.... Har jag testat AQ hemma ? JAPP det har jag , högtalar kablar...ej biwire...till dessa Rf-63 ..och tja visst inga dåliga grejer alls ,,ger en värme och en fyllighet i ljudet inga skarpa toppar i diskaten ...men Viabluen är ännu bättre ...har du testat Celander?...om inte så gör det ..
mvh Klubb.ordf 
<{POST_SNAPBACK}>
1 Jag har inte skrivit någonstans om de gör oseriösa tester, Har inte skrivit något om nåt test. Säger bara att man inte ska lyssna för mycket på vad andra säger. 2 Sen som du skriver har dom inte klipsch så vad de tycker passar sina högtalare spelar ju ingen roll i detta fall. 3 Pratar du om att få ut max prestanda ur dina högtalare borde du ju titta på förstärkar byte istället för massa kablar. För skulle du köpa en seriös förstärkare gör en mycket störreskillnad än vilka kablar som finns i hela världen. För du hade la RX-650? eller något i den stilen. 4 Innan sa du att supra var bra till Klipsch nu har du också insett att de inte är så bra och plötsligt sågar du deras ljudegenskaper, Vad du borde tänka på är att yamahas ljudegenskaper är förträffade lika med supras. 5 Jag säger inte Viabluen är dålig/bättre eller sämre än AQ. Säger att de bättre AQ kablarna är grymma till klipsch som suddar ut lite av de störande ljudegenskaperna i högtalarna. 6 Vad det gäller att slänga högtalarna var det skämt om du inte fattade det. Som syftade på att man inte ska lyssna på vad andra säger.
Postad 03 May 2007 - 15:19
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Du bodde väl i Alingsås? Nära Borås, Om du vill skulle du kunna få låna och testa med mitt försteg/slutsteg och kablar om du vill någon helg framöver. Så får du höra vilken skillnad det blir gentemot RX-650. Så kan jag få höra din klipsch RF63 samt subb dessutom Viabluen kablarna. Om du har lust.
Redigerat av Unregisterede74beff4, 03 May 2007 - 15:19.
Postad 03 May 2007 - 16:05
Peter_E
-
Peter_E
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej igen på er..
Ursäkta att jag hoppar in så här med mina frågor/inlägg..
Ville bara säga att jag var förbi hemmabiocenter idag,och lyssnade på RF82, jag är ju ingen direkt hifi guru, men måste bara få göra ett uttalande.. GE MIIIIG, hubba hubba..... 
Dom lät skitfint.. Klockren distingt bas, både den snärtiga basen, och även hur dom klarade av dom lägre resonanserna..
Antar att eftersom det bara var frontarna som man körde på, så kommer dom att låta ÄNNU BÄTTRE, med sina mindre kollegor i ett 5.1 system, låta helt jäkla underbart..
Tack för mig
Postad 04 May 2007 - 01:16
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
1 Jag har inte skrivit någonstans om de gör oseriösa tester, Har inte skrivit något om nåt test. Säger bara att man inte ska lyssna för mycket på vad andra säger.
2 Sen som du skriver har dom inte klipsch så vad de tycker passar sina högtalare spelar ju ingen roll i detta fall.
3 Pratar du om att få ut max prestanda ur dina högtalare borde du ju titta på förstärkar byte istället för massa kablar. För skulle du köpa en seriös förstärkare gör en mycket störreskillnad än vilka kablar som finns i hela världen. För du hade la RX-650? eller något i den stilen.
4 Innan sa du att supra var bra till Klipsch nu har du också insett att de inte är så bra och plötsligt sågar du deras ljudegenskaper, Vad du borde tänka på är att yamahas ljudegenskaper är förträffade lika med supras.
5 Jag säger inte Viabluen är dålig/bättre eller sämre än AQ. Säger att de bättre AQ kablarna är grymma till klipsch som suddar ut lite av de störande ljudegenskaperna i högtalarna.
6 Vad det gäller att slänga högtalarna var det skämt om du inte fattade det. Som syftade på att man inte ska lyssna på vad andra säger.
1. Du syftade på att dom inte gjorde seriösa testar .... 2.Nej det hade dom inte...och varför sa jag det? jo för att uppmärksama dej på att att dom har väldigt fina saker(och dyra) och det använder som viablue till... 3:Nej någon rx-650 har jag inte...det finns i mitt galleri en ganska välfotad reciver ! du skulle kanske kolla ...så du ser vad för roligt jag håller på med...för bilderna är inte mer än 3 månader gamla och en del inte mer än 4 dagar..det du.., för info så är det en rx-v757 och den skämms inte för sig vad gäller pulver iaf,..men visst till det 2 kanaliga har jag tidigare sagt att den skulle behöva lite mer hjälp ..och det kommer den få i framtiden i form av ett slutsteg...från Rotel dessutom... 4. Japp det har jag sagt...och erkänner det ..men då hade jag inte tillgång till dessa kablar...det har jag nu...och se där en förändring  samt ett erkännande att jag hade fel  vad gäller supras bra egenskaper, och till klipsch funkar dom inte alls, men jag sågar inte hela märket, men kostaterar att dom inte kommer upp i kvallitet vad gäller ljudet , ...som för övrigt inte gör klipsch någon rättvisa alls, jag har haft supra och det var ett misstag tycker jag iaf ....för viabluen ger klipsch så mycket mer i upplevelse... Man kan förändra sig och det gör jag iom jag provar saker hela tiden...och därmed så ökar kunskapen om dessa olika grejer.. Nja jag tycker inte det faktiskt om yamahan, men komben supra/yamaha är kanske inte så lyckad kombo....vilket kan förvisso ha bidragit med den skrikiga tonen... men samma som supra? nej det håller inte jag med om dock..men det är jag det.. 5. Ok ...då kanske jag missuppfattade dej där ....för det kan jag hålla med om att dom passar till klipsch ...men viablue passar ännu bättre.... 6. vad trevligt celander...jag fattade inte skämtet.? hmmm ...nåja...spelar ingen roll iaf... mvh klubb.ordf
Redigerat av Unregistered1113, 04 May 2007 - 01:26.
Postad 04 May 2007 - 01:23
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Du bodde väl i Alingsås? Nära Borås, Om du vill skulle du kunna få låna och testa med mitt försteg/slutsteg och kablar om du vill någon helg framöver. Så får du höra vilken skillnad det blir gentemot RX-650. Så kan jag få höra din klipsch RF63 samt subb dessutom Viabluen kablarna. Om du har lust.
Japp bor i A-sås det är c:a 3,5 mil i mellan ....typ...men låna ut mina grejer gör jag icke...men du kan få komma och lyssna på hur det låter här ...i stället i framtiden... sen är det då en yamaha rx-v 757...den har mer pulver och är storebror i den serien. mvh Klubb-ordf.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
→
Klubbar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|