Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Epson EMP-TW700 *

1975 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EMP-TW700 (Projektorer) 2 9,2 (126) 9 890:-
29 relaterade trådar
Rekommenderade inställningar på en Epson EMP-TW700 (63 inlägg) 12 år sedan
Takfäste för EPSON TW modellerna (19 inlägg) 13 år sedan
EMP-TW700 vs EH-TW2900 (6 inlägg) 14 år sedan
Epson EMP-TW980 eller EPM-TW1000 (16 inlägg) 14 år sedan
TW700 eller AX200 (5 inlägg) 15 år sedan
TW-700 lampa (8 inlägg) 15 år sedan
Mitsubishi HC1100 vs EMP-TW700 (6 inlägg) 15 år sedan
Börja om på nytt (köpa helt ny utrustning) (48 inlägg) 16 år sedan
Kommentarer till Epson TW-700 av Steven W Capone (3 inlägg) 16 år sedan
Epson EMP-TW680 eller EMP-TW700 (13 inlägg) 16 år sedan
Uppgradering (10 inlägg) 16 år sedan
Projektor i 10k klassen eller begagnad. (30 inlägg) 16 år sedan
Vad gör 7000:- extra för skillnad? (38 inlägg) 16 år sedan
Överskattat med dyrare projektor? (32 inlägg) 16 år sedan
Projektor 15000 med duk? (6 inlägg) 16 år sedan
Projketorköp i 15.000kr klassen till vardagsrum, inte biorum (34 inlägg) 17 år sedan
Hjälp med dukval till Epson TW700. (9 inlägg) 17 år sedan
AX200 eller TW700 (16 inlägg) 17 år sedan
Projektor sugen! (18 inlägg) 17 år sedan
BenQ W500 vs. Epson TW700 (3 inlägg) 17 år sedan
Epson TW-700, PT-AX100, HD70 eller W500 (5 inlägg) 17 år sedan
Gigabyte GA-MA69GM-S2H component och HDMI samtidigt? (1 inlägg) 17 år sedan
Dator ==> Epson EMP TW700 VGA eller HDMI (1 inlägg) 17 år sedan
Köpråd.. (9 inlägg) 17 år sedan
Första projektorköpet, behöver lite tips. (30 inlägg) 17 år sedan
DLP kontra LCD.....? InFocus76 kontra Epson TW700? (4 inlägg) 17 år sedan
Val av projektor, inte det lättaste... hjälp! (25 inlägg) 18 år sedan
PLV-Z4SV, PJ-TX300 el. PT-AX100? (13 inlägg) 18 år sedan
Proj med mycket zoom och lensshift? (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 17 december 2006 - 23:18

Unregisteredb94d2c55
  • Unregisteredb94d2c55
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
om man inte gillar bruset är det väll bara att vrida optiken lite lite ur focus så borde man få en bild väldigt lik tw600 eller har jag fel?

Postad 18 december 2006 - 02:37

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
tror inte man kan göra så. denna projektor verkar inte vilja gå in och rätta till de fel som kan vara i materialet som brus. förstår inte varför man skulle vilja ha det men men. projjen borde komma inom 18timmar nu :)

Postad 18 december 2006 - 15:38

Eskas
  • Eskas
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa den här projektorn, men känner mig lite osäker då den verkar vara så transparent.

Om man ska kolla på vanliga SD-sändningar via digitaltv, törs man satsa på den här projektorn då? Tänkte använda projektorn till både film och tv(främst sport).

Har läst i bigscreen's test att de-interlacingen inte ska vara den bästa. Är exempelvis Sanyo Z5 ett bättre val om man ska kolla på lågupplöst material som är interlaced, den ska ju enligt bigscreen ha bra de-interlacer? Man ser ju pixlar i sändingar på exempelvis 4+ ganska tydligt redan på min 32" tv, så jag är orolig för att den upplevda bilden ska bli för dålig. Tänker jag helt fel här? Har tvärr inte möjlighet att få detta demonstrerat, så mitt köp baseras mycket på info här. Tacksam för hjälp!

Postad 18 december 2006 - 17:48

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa den här projektorn, men känner mig lite osäker då den verkar vara så transparent.

Om man ska kolla på vanliga SD-sändningar via digitaltv, törs man satsa på den här projektorn då? Tänkte använda projektorn till både film och tv(främst sport).

Har läst i bigscreen's test att de-interlacingen inte ska vara den bästa. Är exempelvis Sanyo Z5 ett bättre val om man ska kolla på lågupplöst material som är interlaced, den ska ju enligt bigscreen ha bra de-interlacer? Man ser ju pixlar i sändingar på exempelvis 4+ ganska tydligt redan på min 32" tv, så jag är orolig för att den upplevda bilden ska bli för dålig. Tänker jag helt fel här?  Har tvärr inte möjlighet att få detta demonstrerat, så mitt köp baseras mycket på info här. Tacksam för hjälp!

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ju också kolla lite på nätet. Hittade lite om Pansonic ax100 som har bra interlacing på länken:
Projectorcetral

Deinterlacing was already extremely good on the AE900, and it continues to be so on the AX100U. We find no difference in performance between the two in this regard. However, scaling on the AX100U is significantly improved and the image is quite obviously rendered with greater precision than its predecessor. The AX100 is able to resolve standard definition resolution test patterns to near perfection, whereas the AE900 was not quite there. There is also noticeably less digital noise and better color saturation and openness in the midtone values on the AX100U when it is placed side by side with the AE900. Collectively, these improvements produce a much refined image that, to say it again for emphasis, looks both elegant and natural.

:)

Postad 18 december 2006 - 19:00

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
är ja den första från digitalo som fått hem sin 700 =)... gjutet nu väntar ja baa på duken men kör på en tupplur så länge.. klockren bild '=)

Postad 18 december 2006 - 19:43

Unregistered41541
  • Unregistered41541
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

är ja den första från digitalo som fått hem sin 700 =)... gjutet nu väntar ja baa på duken men kör på en tupplur så länge.. klockren bild '=)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag beställde min idag! Så vi får se hur lång tid den tar att få hem.. Digitalo trodde några dagar.! Återkommer med rapport....

Får se om det blir en rejält uppgradering mot min nuvarande hitachi 4:3 projektor med kontrast på 200:1...

Tror det blir rejäl skillnad :)

Postad 18 december 2006 - 20:00

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Har läst i bigscreen's test att de-interlacingen inte ska vara den bästa. Är exempelvis Sanyo Z5 ett bättre val om man ska kolla på lågupplöst material som är interlaced, den ska ju enligt bigscreen ha bra de-interlacer? Man ser ju pixlar i sändingar på exempelvis 4+ ganska tydligt redan på min 32" tv, så jag är orolig för att den upplevda bilden ska bli för dålig. Tänker jag helt fel här?  Har tvärr inte möjlighet att få detta demonstrerat, så mitt köp baseras mycket på info här. Tacksam för hjälp!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker deinterlacingen funkar bra på TW700. Jag tror inte du kommer att bli besviken.
Sitter du på 1.8 gånger dukavståndet är pixlar inget problem annat än att du kan se dom i kraftigt upplysta partier.
När det gäller TVbild så beror det mesta på utsändingen är den bra blir det bra.
TW700 verkar inte ge mer orolig bild i en dålig utsändning vilket man skulle kunna tro då den är transparent.

Postad 18 december 2006 - 20:18

Unregisteredcfa68074
  • Unregisteredcfa68074
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Trodde jag skulle få min idag också, men inte då.
Ringde dom dig eller hur fick du den levererad?

Postad 18 december 2006 - 20:51

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag blev faktiskt imponerad av bilden från canal digitals sändningar, körde nu 1an och nån fler kanal lite tvärt, ska kolla mer, så ska ja ge dig ett bra svar, observera att jag kör via datorn och DVI till HDMI kabel, och på en 80" duk.

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 18 december 2006 - 20:53.

Postad 18 december 2006 - 20:53

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Den ringde medan ja var på jobbet så ja tog en timme komp och åkte hem så kom dem lagomt vid lunch tid =)

Postad 18 december 2006 - 21:01

Unregisteredcfa68074
  • Unregisteredcfa68074
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Den ringde medan ja var på jobbet så ja tog en timme komp och åkte hem så kom dem lagomt vid lunch tid =)

<{POST_SNAPBACK}>

Hade du förskottsbetalat eller betalade du till budfirman? tar dom issåfall kort?

Postad 18 december 2006 - 22:21

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
VARNING?! ni som beställt från digitalo där UPS levererar.

hopp så idag sökte på kolli-id och min tw700 skulle anlända idag. väntar ivrigt och lämnar aldrig mobiltelefonen. ingen ringer. börjar undra vad de håller på med och ringer upp ups. då har de korkade ######rna bara varit och plingat på hos mig. hade de förväntat sig att man ska vara hemma hela dagen och vänta på ett paket? kanske ta ledigt en hel dag från jobbet för ett paket? tydligen. de har ingen telefon och ringer aldrig före leverans. läste nu att nån av er hade blivit uppringd. vilken tur du har :)

jag uppgav iaf en ny adress där nån kanske är hemma under tiden 9-17. de kan alltså inte säga vilken tid ungefär så man ska alltså sitta hemma och vaka inte ens gå och handla. så är det ingen hemma på adressen jag uppgav är alltså 1dag ytterligare man får vänta. sedan efter 3ggr så skickar de tillbaka paketet till digitalo skulle jag tro. då det stod "tredje och sista försöket) pä lappen de la i brevinkastet

ååh jag är pissed of nu :/ ska ringa imorgon och klaga och kräva nr till chaffören.

/robin

Postad 18 december 2006 - 22:26

Eskas
  • Eskas
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ju också kolla lite på nätet. Hittade lite om Pansonic ax100 som har bra interlacing på länken:
Projectorcetral

Deinterlacing was already extremely good on the AE900, and it continues to be so on the AX100U. We find no difference in performance between the two in this regard. However, scaling on the AX100U is significantly improved and the image is quite obviously rendered with greater precision than its predecessor. The AX100 is able to resolve standard definition resolution test patterns to near perfection, whereas the AE900 was not quite there. There is also noticeably less digital noise and better color saturation and openness in the midtone values on the AX100U when it is placed side by side with the AE900. Collectively, these improvements produce a much refined image that, to say it again for emphasis, looks both elegant and natural.

:)

<{POST_SNAPBACK}>

Har suttit och läst en del om ax100 ikväll. Verkade ju helt klart uppfylla mina krav. Bra interlacing, ljusstark (bra då man som jag har problem med mörklägga rummet), mycket sporttittning på dålig källa ... Sen kanske bilden är något sämre än tw700 i ett mörklagt rum med en bra dvd som skalar bra, bra kabel mm. Det hade jag i så fall kunnat leva med. Verkar som sagt som en kanonprojektor för mina användsningsområden .... meeeeen. Det verkar ju som var och varannan människa drabbas av något flimmer när man kör lampan i eco-mode. I och med att ljudnivån blir högre i normalt läge och livslängden på lampan klart sämre känns det som jag måste avskriva den, verkarde vara en kanonprodukt för mig annars.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag blev faktiskt imponerad av bilden från canal digitals sändningar, körde nu 1an och nån fler kanal lite tvärt, ska kolla mer, så ska ja ge dig ett bra svar, observera att jag kör via datorn och DVI till HDMI kabel, och på en 80" duk.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu kan jag vara ute på djupt vatten, men när man kör bild via dvi och hdmi så skickas väl alltid bilden progressivt. Jag har då i allafall alltid hållit på och micklat med deinterlace inställningar på de spelarprogram jag använt på datorn, när jag kollat på tv på min lcd-monitor. Annars har bilden sett väldigt konstig ut. Är ju samma princip på en lcd-projektor antar jag. Så jag misstänker att deinterlacern i projektorn inte används i detta sammanhang. Det känns ändå bra att veta att du inte tycker bilden blir för pixlig när du kör vanliga SD-sändningar via datorn. Tack för att du tar dig tid.

Postad 18 december 2006 - 23:10

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Här har ni lite screens på min TW-700 och TV signal.

https://www.minhembi...SamAlone/88499/

Svårt att göra en sport bild rätt i mörker med digital kamera, så jag ger nog mig inte ens in på det :)
Men imorrn är det skellefteå - Luleå på säsongskortet så vem vet. ;)

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 18 december 2006 - 23:14.

Postad 18 december 2006 - 23:45

Eskas
  • Eskas
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Här har ni lite screens på min TW-700 och TV signal.

https://www.minhembi...SamAlone/88499/

Svårt att göra en sport bild rätt i mörker med digital kamera, så jag ger nog mig inte ens in på det :)
Men imorrn är det skellefteå - Luleå på säsongskortet så vem vet.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ju bra ut på bild iaf. De här diagonala linjerna som man ser rätt tydligt på kinden på gubben i bild 2, är det något som kameran lagt till, eller finns dem i bilden?

Off topic: Vad använder du för applikation att streama mellan dreambox och datorn?

Redigerat av Eskas, 18 december 2006 - 23:46.

Postad 19 december 2006 - 00:34

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Dom linjerna ser jag inte live så att säga, vet ej varför kameran plockar med sånt, någon annan kanske kan svara på det ?

Såg en annan kille som fotat på sin LCD tv och fått liknande:

https://www.minhembio.com/frhape/5591

Där ser man det rätt tydligt också...

Applikation jag använder för stream är : dreamtv0.5b

Ps: La till fler bilder nu, HD format.

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 19 december 2006 - 00:35.

Postad 19 december 2006 - 03:39

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
jag ska köra datorn till projektorn hur ska jag koppla då? alltså måste jag koppa ur hdmikabeln varje gång jag byter källa? finns det inte något enklare sätt att lösa det på men ska inte förlora bildkvalité? känns som att man sliter ut porten också om man flyttar runt för mycket :/ grafikkortet har DVI. TIPS?

gah jag sitter uppe och väntar på projektorn :)

Postad 19 december 2006 - 08:18

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Du kopplar ju HDMI kabel till DVI adapter =) om du ska ha flera HDMI enheter så måste du nog tyvärr koppla emellan då det enbart finns 1 HDMI utgång, kanske finns det någon HDMI växlare du kan köpa ?, annars får du väll köra Component till någon enhet, som tex en 360 och använda HDMI till dator / HTPC / DVD.

Postad 19 december 2006 - 10:02

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Du kopplar ju HDMI kabel till DVI adapter =) om du ska ha flera HDMI enheter så måste du nog tyvärr koppla emellan då det enbart finns 1 HDMI utgång, kanske finns det någon HDMI växlare du kan köpa ?, annars får du väll köra Component till någon enhet, som tex en 360 och använda HDMI till dator / HTPC / DVD.

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns en HDMI switch hos kjell o kompani för trehundra vill jag minnas. Jag använder den och det funkar bra. En reservation är om du kör en DVI konverter till HDMI Så kan ju signalen bli lite svag. Men det måste man prova för o veta.
Jag har ett komponentkablage till projjen som jag växlat mellan CD HDbox och DVDspelaren. Men kvaliten är så pass mycket bättre via HDMI så jag kör helst digitalt.

Postad 19 december 2006 - 10:21

Unregisteredcfa68074
  • Unregisteredcfa68074
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Om du har beställt från digitalo och betalar vid leverans och du INTE bor i STHLM, GTB eller MALMÖ så måste du ringa till UPS då dom håller på paketet tills dom fått pengarna.
Dom kör alltså inte ut det innan dom fått pengarna.

Postad 19 december 2006 - 10:22

Eskas
  • Eskas
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Hur är zoomen på den här projektorn? Jag läser en sak på hembiobutiken.se och en annan i manualen från epson. Enligt manualen ska man kunna ha ett projeceringsavstånd på 404cm för 60" bild. Enligt hembiobutiken.se är det minsta man kan köra på 3 meters projeceringsavstånd 66". Hoppas att det i manualen stämmer, då jag vill ha projektorn monterad på en hylla i bakkant av rummet.

Postad 19 december 2006 - 13:04

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
hdmiconverter? alltså man sätter in hdmiconvertern i hdmiporten på projjen och den ger mig 2st hdmianslutningar? känns lite jobbigt att byte och säkert inte bra heller genom bara 1hdmikontakt :/ varför har den inte 2hdmi eller en dvi? :S

/robin

Postad 19 december 2006 - 13:13

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0
manualen har rätt.

Postad 19 december 2006 - 13:23

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Evert:

Antingen så är det väll signal eller inte signal, då vi snackar om digitala signaler.

eller ?

tror inte en digital signal är lika kräsen på kablar.

Postad 19 december 2006 - 13:23

Eskas
  • Eskas
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

manualen har rätt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för den informationen. Jag har nu beställt mig en tw700 också. Den förväntas komma på fredag.

Postad 19 december 2006 - 16:51

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
[quote name='tazzi' date='Dec 19 2006, 04:39 ']
jag ska köra datorn till projektorn hur ska jag koppla då? alltså måste jag koppa ur hdmikabeln varje gång jag byter källa? finns det inte något enklare sätt att lösa det på men ska inte förlora bildkvalité? känns som att man sliter ut porten också om man flyttar runt för mycket :/ grafikkortet har DVI. TIPS?

gah jag sitter uppe och väntar på projektorn :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

[quote name='evert' date='Dec 19 2006, 11:02 ']
[quote name='SamAlone' date='Dec 19 2006, 09:18 ']Du kopplar ju HDMI kabel till DVI adapter =) om du ska ha flera HDMI enheter så måste du nog tyvärr koppla emellan då det enbart finns 1 HDMI utgång, kanske finns det någon HDMI växlare du kan köpa ?, annars får du väll köra Component till någon enhet, som tex en 360 och använda HDMI till dator / HTPC / DVD.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Det finns en HDMI switch hos kjell o kompani för trehundra vill jag minnas. Jag använder den och det funkar bra. En reservation är om du kör en DVI konverter till HDMI Så kan ju signalen bli lite svag. Men det måste man prova för o veta.
Jag har ett komponentkablage till projjen som jag växlat mellan CD HDbox och DVDspelaren. Men kvaliten är så pass mycket bättre via HDMI så jag kör helst digitalt.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

[/quote]

Köp en sånhär: Switch 1795, eller Splitter 299 kr (2-1/1-2)
kabelgiganten.se :blink:

/mickeBifogad fil  Bild_1.jpg   45,65K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av nybörjar micke, 19 december 2006 - 16:52.

Postad 19 december 2006 - 16:56

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

hdmiconverter? alltså man sätter in hdmiconvertern i hdmiporten på projjen och den ger mig 2st hdmianslutningar? känns lite jobbigt att byte och säkert inte bra heller genom bara 1hdmikontakt :/ varför har den inte 2hdmi eller en dvi? :S

/robin

<{POST_SNAPBACK}>

HDMI-switchen har två ingångar och en utgång mot projjen. Du växlar med en två knappar på framsidan. Jag tolkade det som behovet.
DVI som utgång har lägre utstyrka vilket gör att det kan lägga sig under gränsen vilket ger blåskärm normalt i projjen. Där är det skillnad på digitalt o digitalt.

Postad 19 december 2006 - 18:09

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

/robin

<{POST_SNAPBACK}>

HDMI-switchen har två ingångar och en utgång mot projjen. Du växlar med en två knappar på framsidan. Jag tolkade det som behovet.
DVI som utgång har lägre utstyrka vilket gör att det kan lägga sig under gränsen vilket ger blåskärm normalt i projjen. Där är det skillnad på digitalt o digitalt.

<{POST_SNAPBACK}>

Men funkar det så är det nog ingen skillnad ?

Jo en till fråga till er som redan fått era projektorer, har ingen av er upptäckt några döda/lysande pixlar ?, jag kan räkna till 4 st nu, ja tänker då på hur stor chans det är att man får en fungerande sen.

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 19 december 2006 - 18:10.

Postad 19 december 2006 - 18:25

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
jaha nu har ja satt upp projektorn från digitalo och första intrycket utan kalibreing och allt annat är... SUPERB

Vilken makalös projektor..ja är kanonnöjd... för 13414 kr är den mer än mycket väl godkänd... skitnöjd rent ut sagt....

Postad 19 december 2006 - 18:35

Unregisteredcfa68074
  • Unregisteredcfa68074
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Fick min idag också, kan tycka att det iblamd är lite "grynig" bild och då har jag bara min z4 att gämföra med.
Dock klarade jag mig helt utan döda pixlar.
ska slänga upp nya duken i morgon och kalibrera med DVE.

Postad 19 december 2006 - 19:59

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
jag tog i mot min idag iaf, såg till att vara hemma :huh:

precis om jag vill göra 2hdmi av 1hdmi som sitter i projektorn blir det ingen direkt förlust och funkar det så är det ingen skillnad i kvalité? behöver jag hela den där boxen? räcker det inte med den där lilla kabeln?

jag har inte sett några döda pixlar. bilden såg mycket bra ut mot väggen på the any bully. sen när jag såg sagan om ringen lite så fick jag inte irktigt focus men det är bara för att jag kör på en vit-grå tapet som har ett litet mönster i sig tror jag så det är inte direkt optimalt :rolleyes:

någon som vet om HDkompatibla grafikkort? kanske ska ta det PM eller jag kanske borde kika i htpcdelen.

då behöver jag alltså en converter som ni länka till :blink: och en dvi-hdmikabel. har läst att man inte kan ha så lång kabel, stämmer det? jag behöver ca 12m.

/robin

Redigerat av tazzi, 20 december 2006 - 01:41.

Postad 19 december 2006 - 20:29

Unregisteredcfa68074
  • Unregisteredcfa68074
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

jag tog i mot min idag iaf, såg till att vara hemma :rolleyes:

precis om jag vill göra 2hdmi av 1hdmi som sitter i projektorn blir det ingen direkt förlust och funkar det så är det ingen skillnad i kvalité? behöver jag hela den där boxen? räcker det inte med den där lilla kabeln?

hur zoomar man????? i menyn? där står det något med "zoom" men där kan man inte trycka för det är inte markerbart av någon anledning? plz help :huh:

jag har inte sett några döda pixlar. bilden såg mycket bra ut mot väggen på the any bully. sen när jag såg sagan om ringen lite så fick jag inte irktigt focus men det är bara för att jag kör på en vit,gråtapet som har ett litet mönster i sig tror jag så det är inte direkt optimalt ;)

någon som vet om HDkompatibla grafikkort? kanske ska ta det PM eller jag kanske borde kika i htpcdelen.

då behöver jag alltså en converter som ni länka till :blink: och en dvi-hdmikabel. har läst att man inte kan ha så lång kabel, stämmer det? jag behöver minst 12m typ.

PS: hur zoomar jag för att få större bild?

/robin

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör med en supra dvi till hdmi på 12 meter och den fungerar kanon iaf.

Postad 19 december 2006 - 20:29

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
walster. x-hdmi? jag frågade om DVI-hdmi.

alltså är linsen enda möjliga zoomen? var inte såbra zoom eller. verkar inte ens få upp 110" på 4m avstånd. men vi får se när jag sätter upp hyylan. vore ju inte kul annars :/

Redigerat av tazzi, 19 december 2006 - 20:48.

Postad 19 december 2006 - 20:49

Unregisteredcfa68074
  • Unregisteredcfa68074
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

walster. x-hdmi? jag frågade om DVI-hdmi.

<{POST_SNAPBACK}>

ja jg skrev ju det, jag kör denna
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109180

på 12 meter och det fungerar alldeles utmärkt

Postad 19 december 2006 - 21:21

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

jag tog i mot min idag iaf, såg till att vara hemma :P

hur zoomar man????? i menyn? där står det något med "zoom" men där kan man inte trycka för det är inte markerbart av någon anledning? plz help :huh:

jag har inte sett några döda pixlar. bilden såg mycket bra ut mot väggen på the any bully. sen när jag såg sagan om ringen lite så fick jag inte irktigt focus men det är bara för att jag kör på en vit,gråtapet som har ett litet mönster i sig tror jag så det är inte direkt optimalt :P

då behöver jag alltså en converter som ni länka till :blink: och en dvi-hdmikabel. har läst att man inte kan ha så lång kabel, stämmer det? jag behöver minst 12m typ.

var får jag tag i MANUAL för projjen. fick inte med någon

PS: hur zoomar jag för att få större bild?

/robin

<{POST_SNAPBACK}>

Lugn i stormen, skärp dig ;)

Du zoomar väl med zoom-ringen !?

Ladda ner alla manualer från här

:rolleyes: Blir du inte nöjd skaffa den här, den kan ZOOMA + mer därtill ;) :lol:
hmm, glöm inte att få lite sömn också ... ! :lol:

Tillägg från Snål-Epson: "Manual följer enbart med i elektroniskt format i den här produkten."

Redigerat av hd-fan, 19 december 2006 - 21:30.

Postad 19 december 2006 - 21:35

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
HAHAH jag är lugn, nästan :blink:

jag har inte fått upp hyllan därför står den på bordet och det kan ju varit illussion att den inte zooma bra (använder ringen men såg att det står "zoom" på nåt ställe i menyn. men borde gå att få upp 108" från 4m annars är det inte så bra ;) walste, såg det nu. ursäkta :rolleyes: hd-fan tack för länken :huh: AHA, de skivan var till för hihi (manualen)

--------

Någon som hade testat den här convertern, var det samma som du hade micke? vet ni någon kabel som klarar 1080P ? eller så satsa man på nån lite billigare helt enkelt ;)

Redigerat av tazzi, 19 december 2006 - 21:36.

Postad 19 december 2006 - 21:48

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

jag har inte fått upp hyllan därför står den på bordet och det kan ju varit illussion att den inte zooma bra (använder ringen men såg att det står "zoom" på nåt ställe i menyn. men borde gå att få upp 108" från 4m annars är det inte så bra ;) walste, såg det nu. ursäkta  :rolleyes: hd-fan tack för länken  :huh:  AHA, de skivan var till för hihi (manualen)

--------

Någon som hade testat den här convertern, var det samma som du hade micke? vet ni någon kabel som klarar 1080P ? eller så satsa man på nån lite billigare helt enkelt :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Fundering: Lite skumt ? Det finns inget i manualen som säger att projjen klarar 1080p,
utan bara upp till 1080i. Någon som verkligen kollat upp detta ? ;)
Tillägg: Fast finns det någon anledning att köra med annat än 720p ?
:P

Redigerat av hd-fan, 19 december 2006 - 21:54.

Postad 19 december 2006 - 22:00

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
hd-fan, ska ha den för att streama hdmaterial från datorn. och oavsett om projjen klarat 1080P eller inte är´den kabel med "framtidssäkert" haha hata det ordet :blink: slipper man köpa 2st kablar.

hur är det, ska man slå av den bakpå strömbrytarna varje gångn efter man kollat på film? förutsatt att man slagit av den "VANLIGT" först. det borde väl inte skada lampan och annat?

Postad 19 december 2006 - 22:33

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag kör en vanlig billig HDMI kabel och en billig enkel HDMI till DVI konverter på datorsidan, detta är förmodligen det billigaste allternativet tror jag, och det funkar ju kanon ! jag kör 1080p filmer utan problem, så sluta grubbla nu på om projjektorn klarar 1080p film :blink:

Och sen så är det ju inte en 1080p projektor, så skillnaden mellan 720p och 1080p lär ju ändå vara hårfin för oss..

Sen till kalibrering, provade lite ikväll, kalibrerade så som Bigscreen hade gjort i deras tester, och
tro det eller ej, men jag kör Living Room läge, moddat så som dom skriver, och ja har fått en betydligt mer ljusstark bild, samt inte allt för djärva färger som tidigare när man ej ändrat nått, så det hela känns perfekt =) och det funkar bra att se med strö ljus i rummet.

Sammlade ihop dom inställningar jag gjort, dom är enkla för oss nybörjare som inte har större erfarenhet av projektorer, då får ni sen avgöra om detta känns bra, jag kan nästan lova att det känns betydligt bättre, än dom okalibrerade förval som ni har från början:

Förvalet Living Room blev vårt primära val i slutändan, med färgtemperatur 6500K och Skin Tone 4.
Tint här blev -10 och Color Saturation hela -20. White Level/Contrast skall vara -2 och Black Level/Brightness 0.
”Problemet” här är den något försämrade svärtan som kommer med det högre ljustrycket.

Det är försumbart tycker jag, prova och bedöm själva, annars går det köra Normal i ett mörkare rum där du vill ha mer svärta, då gör du dessa förändringar på färgvalet Normal:

Med detta skall det vara 6500K som färgtemperatur i menyn och viktigt är att Skin Tone här är ställd till 0.

Gamma 2,0 till 2,4 eller Customized kan väljas. Den sista kräver mätinstrument anser vi, men annars är 2,2 perfekt som gammaval.

Enhancement samt H (horisontell) och V (vertikal) Sharpness. De kan ställas till maxvärdena 20 respektive 8 om man har en bra DVD-spelare. Men 10 respektive 4 skall fungera för alla. Tint ställde vi till -15 och Color Saturation likaså

I detta läge ställde vi White Level till -2 samt Black Level till 2, eller Brightness till 2 och Contrast till -2. Det är valfritt (frågan är bara varför man har två menyer som gör samma sak?). Alla dessa fyra gömmer sig under menyvalet Input Adjustment.

Direkt länk där allt detta står:
BigScreen Test

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 19 december 2006 - 23:02.

Postad 19 december 2006 - 22:52

Unregisteredcfa68074
  • Unregisteredcfa68074
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Jag kör en vanlig HDMI kabel och en enkel HDMI till DVI konverter på datorsidan, detta är det billigaste allternativet tror jag, och det funkar kanon ! jag kör 1080p filmer utan problem, så sluta grubbla nu på om projjektorn klarar 1080p film :blink:

Och sen så är det ju inte en 1080p projektor, så skillnaden mellan 720p och 1080p lär ju vara hårfin för oss ändå..

Sen till kalibrering, provade lite ikväll, kalibrerade så som Bigscreen hade gjort i deras tester, och
tro det eller ej, men jag kör Living Room läge, moddat så som dom skriver, och ja har fått en betydligt mer ljusstark bild, samt inte allt för djärva färger som tidigare när man ej ändrat nått, så det hela känns perfekt =) och det funkar bra att se med strö ljus i rummet.

Sammlade ihop förändringarna för er som vill prova dessa enkla förändringar:

Förvalet Living Room blev vårt primära val i slutändan, med färgtemperatur 6500K och Skin Tone 4.
Tint här blev -10 och Color Saturation hela -20. White Level/Contrast skall vara -2 och Black Level/Brightness 0.
”Problemet” här är den något försämrade svärtan som kommer med det högre ljustrycket.

Det är försumbart tycker jag, prova och bedöm själva, annars går det köra Normal i ett mörkare rum där du vill ha mer svärta, då gör du dessa färändringar:

Med detta skall det vara 6500K som färgtemperatur i menyn och viktigt är att Skin Tone här är ställd till 0.

Gamma 2,0 till 2,4 eller Customized kan väljas. Den sista kräver mätinstrument anser vi, men annars är 2,2 perfekt som gammaval.

Enhancement samt H (horisontell) och V (vertikal) Sharpness. De kan ställas till maxvärdena 20 respektive 8 om man har en bra DVD-spelare. Men 10 respektive 4 skall fungera för alla. Tint ställde vi till -15 och Color Saturation likaså

I detta läge ställde vi White Level till -2 samt Black Level till 2, eller Brightness till 2 och Contrast till -2. Det är valfritt (frågan är bara varför man har två menyer som gör samma sak?). Alla dessa fyra gömmer sig under menyvalet Input Adjustment.

<{POST_SNAPBACK}>

Ska testa dessa inställningar och jämföra med en DVE kalibrering i morgon.

Postad 19 december 2006 - 22:55

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Walste:

Klistra gärna in dina inställningar enligt DVE sen.

:blink:

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 19 december 2006 - 22:56.

Postad 20 december 2006 - 00:04

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

jag har inte fått upp hyllan därför står den på bordet och det kan ju varit illussion att den inte zooma bra (använder ringen men såg att det står "zoom" på nåt ställe i menyn. men borde gå att få upp 108" från 4m annars är det inte så bra ;) walste, såg det nu. ursäkta  :rolleyes: hd-fan tack för länken  :huh:  AHA, de skivan var till för hihi (manualen)

--------

Någon som hade testat den här convertern, var det samma som du hade micke? vet ni någon kabel som klarar 1080P ? eller så satsa man på nån lite billigare helt enkelt ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Tips när det gäller avstånd och bildstorlek: På Epsons hemsida, om det inte fanns med
på skivan, finns det ett program att ladda ner för beräkningarna. Bara att välja projektortyp och
sedan är det bara att ändra på siffrorna. "Projection Distance Calculator", EMP Calc finns
hos Epson
:lol:

Postad 20 december 2006 - 01:40

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
tack igen hd-fan. 118" fick jag upp 260cm bred bild från 3,8-4m så de var inga problem :blink: nu är det frågan om vilken dukstorlek man vill ha. angående brus i bilden ser jag inte ens markan i 118" det är jag riktigt glad för.

ska man slå av projjen vanligt först och sen via strömbrytaren där bak? eller ska man låta den gå på standby hela tiden?

/robin

Postad 20 december 2006 - 08:37

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
tazzi:

Jag tror inte man behöver slå av den på strömbrytaren, låt den gå standby, är väll som vilken annan elektronik :blink:

Postad 20 december 2006 - 08:57

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Hehe lycka till,

De där inställningarna drar VÄLDIGT fel om man mäter upp dom så jag skulle helre bara gå på vanliga 6500k på denna projektor på antingen Theater black eller på natural. Living room läget är väldigt blått...typ 150% eller så.

Jag kör en vanlig HDMI kabel och en enkel HDMI till DVI konverter på datorsidan, detta är det billigaste allternativet tror jag, och det funkar kanon ! jag kör 1080p filmer utan problem, så sluta grubbla nu på om projjektorn klarar 1080p film :blink:

Och sen så är det ju inte en 1080p projektor, så skillnaden mellan 720p och 1080p lär ju vara hårfin för oss ändå..

Sammlade ihop förändringarna för er som vill prova dessa enkla förändringar:

Det är försumbart tycker jag, prova och bedöm själva, annars går det köra Normal i ett mörkare rum där du vill ha mer svärta, då gör du dessa färändringar:

<{POST_SNAPBACK}>

Ska testa dessa inställningar och jämföra med en DVE kalibrering i morgon.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 20 december 2006 - 09:06

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Med dom inställningarna så upplever jag då det inte alls blått, med orginal ja då gör ja det, skulle säga att ja får en bättre vit färg som jag har det nu :blink: om jag inte gått o blivit färg blind vill säga.

Och som du såg så skrev jag att "Natural" är det läge som jag kör på speciellt då det är ett mörkt rum, detta läge är för övrigt riktigt bra tryck på om man gämför med Theater black.. som jag kan tycka blir väl mörkt i mörka scener, fast det är väll en smaksak.

Med mera strö ljus då funkar living room med dom inställningar BigScreen rekommendera utmärkt,
då får man bort den blåa känslan du nämner om.

kör en king pin helvit duk, så om det har betydelse vet jag ej..

Nackdelen med dessa 2 lägen är fläktljudet, har inte förr tänkt på det, men igår såg jag en ganska
tyst film, med enbart prat och mindre ljudeffekter.

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 20 december 2006 - 09:19.

Postad 20 december 2006 - 09:21

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Jag ska vid tillfälle ta fram mätinstrumenten och mäta dom inställningarna och postar det sen. Generellt sett brukar nämligen Bigscreen göra sina "on the fly" inställningar extremt blåa, de jag mätt upp har alltid dragit minst 150% blått. Men han kan ju ha ändrat sig, vilket ju vore bra.

Living room mäter iaf extremt blått om man inte gör korrigeringar.

En annan rekommendation som är helt fel i artikeln är att Epson Super white ska vara off, vad som händer när den är off är att man klipper av hela toppen i det vita och inte får fram information i whiter than white. Den ska definitivt vara on. En enkel titt på en grey ramp i DVE kommer att visa exakt hur den klipper.

Postad 20 december 2006 - 09:24

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
havocsi:

Helt klart, förstår inte hur dom kan ha en sån förinställning som är så fel igentligen.

"Epson super White" då den har jag inte slagit av, vill minnas att det inte gjorde alltför synbara
skillnader dock, så därför lät ja den stå på.

Då vi snackar om av och på slagning, finns det några generella saker man ska tänka på igentligen ?
som nu då jag ville kolla upp det där om epson super white, då slog jag på projektorn, och av efter 5 min, är det för snabbt eller ? kan ju vara bra att veta dom gånger man behöver kontrollera nått.

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 20 december 2006 - 09:39.

Postad 20 december 2006 - 09:43

Unregisterede5b6b57a
  • Unregisterede5b6b57a
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
SamAlone:

Ser att du har 700an takmonterad hur är det med fläktljudet, varvar den upp till max eller håller den sig på en rimlig nivå för at ej störa filmupplevelsen.

Postad 20 december 2006 - 09:47

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0

havocsi:

Helt klart, förstår inte hur dom kan ha en sån förinställning som är så fel igentligen.

"Epson super White" då den har jag inte slagit av, vill minnas att det inte gjorde alltför synbara
skillnader dock, så därför lät ja den stå på.

Då vi snackar om av och på slagning, finns det några generella saker man ska tänka på igentligen ?
som nu då jag ville kolla upp det där om epson super white, då slog jag på projektorn, och av efter 5 min, är det för snabbt eller ? kan ju vara bra att veta dom gånger man behöver kontrollera nått.

<{POST_SNAPBACK}>

Epson super white är avslaget på default, lite tokigt. Även output är ställd på normal istället för larger vilket också ger overscan.

Vi påpekade detta för Epson utvecklingsteam när de var på besök för en månad sen :huh: De sa att de skulle ändra framöver så dessa saker var korrekta framöver och med möjlighet att ställa ner istället för tvärt om.

De ska också kolla på att få sina projektorer bättre out of the box än de är idag, TW700 är förhållandevis hyfsat korrekt men fortfarande ganska off.

Sen är det med projektorlampor som alla andra lampor, de mår inte bra av att sättas på och stängas av i massor. Slår man på projektorn för 5 minuter så är det väl ok, bara man inte gör det till en vana. Det viktiga är att man låter projektorn stå minst 15minuter innan man sätter på den igen dock.

Nu har ju dock Epson väldigt pålitliga lampor och det är därför de vågar lämna de garantierna de gör, dvs tre år eller 1700 timmar, så var inte rädda att använda projektorn för att ni "vill spara på lampan" vilket är ett vanligt projektorägarsyndrom...Då får man ju inte njuta av den suveräna stora bilden :blink:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.