Bildkalibrering
3789 svar till detta ämne
Postad 15 November 2008 - 16:22
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Hej! Har suttit och försökt att lära mig att kalibrerar gråskalan med DVE, men jag förstår inte hur fan man ska göra. Jag har läst guiden i component och jag har frågat här i denna tråde, men jag blir bara mer och mer yr av detta. Ska man höja kontrasten tills alla fälten smälter samman. Sedan ska man sänka kontrasten fram tills man får en jämn gång/färg ökning från WTW och fram till BTB. Och om det uppkommer rosa färgskiftning så sänker man kontrasten ännu mer tills den rosa färgskiftningen försvinner?När jag gör detta på min PX80 så blir det inte vitt i WTW området utom det blir vitt/ljusgrått där. Detta kan väll inte stämma? Ska det inte vara vitt där?Men vad menar dom med detta i sin guide: (DVS components guide) "för att sedan sänka kontrasten så att det ljusaste fältet i vitt, över den prickade "vitare än vitt”-linjen, blir synligt igen utan definierbara (synbara) färgskiftningar när man ändrar kontrasten nedåt." Vilken färgskiftning ska det inte bli när man sänker kontrasten nedåt? Jag trodde att man skulle sänka kontrasten tills det rosa försvann eller är jag ute och cycklar nu?När jag är klar med min px80 så får jag dessa resultat: Bio Kontrast: -16 Ljus: -1 Färg: +2 Varm Tack på förhand och tack för att du/ni tar er tid att försöka hjälpa mig ännu en gång när jag är vilsen i DVE gråskale djungeln. Vänliga Hälsningar Robin Sandberg
kalibrering_3.jpg 12.43K
0 Antal nerladdningarVette fan om jag kan kalla det ljusgått heller det är någon blandning av vitt och ljusgrått, vette fan vad det är för färg.
Redigerat av MrBurn, 15 November 2008 - 23:26.
Postad 16 November 2008 - 20:14
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Så, nu har jag förstått hur man gör.
Ber om ursäkt för mitt tjat.
Jag har dyselexi så jag har relativt svårt att förstå vissa saker som jag läser.
Men min kussin tog sig tiden att läsa hur man gjorde idag och förklarade och visade det för mig.
Tack för att ni hade tålamod med mig.
Det slutade med att jag bara ändrade detta i DVD spelaren:
Ljus: +2
Detta gjorde jag för att jag skulle kunna se 2% black level stapeln.
Om jag inte ändrade det så kunde jag inte se 2%.
Jag lät DVD spelaren kapa bort BTB och WTW för att undvika att ändra för mycket i spelaren.
Postad 17 November 2008 - 06:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Slutet gott mao?
Postad 17 November 2008 - 10:55
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Slutet gott mao? 
Exakt  och allt tack vare er  Nu ska jag plugga som ett as inom detta, och vem vet iframtiden kanske man ISF cetifikerar sig.
Redigerat av MrBurn, 17 November 2008 - 18:24.
Postad 17 November 2008 - 18:24
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
hmm har suttit och studerat och lekt lite på skoj på TVn med lite olika dvd spelare osv.
Detta som jag skriver nedan är med en sämre DVD spelare 100kr klassen.
När jag har -5 i kontrast så skymtas lite rosa och grönt i gråskalan.
Men om jag höjer kontrasten till -3 så försvinner det.
Hur kan det vara så här?
Skulle man inte sänka kontrasten så skulle det gröna och rosa försvinna?
Om jag sänker kontrasten så kommer det rosa fram tydligare bara.
Jag förmodar att det är dvd spelaren som inte kan leverar en korrekt gråskala.
Och som att panna bara har en ljusventil som kontrast reglage så kan man inte påverka kontrasten på något bra sätt utom man bara ger mer ljus i bilden helt enkelt och inte påverkar gråskalan så mycket.
Redigerat av MrBurn, 17 November 2008 - 18:56.
Postad 18 November 2008 - 12:02
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag förmodar att det är dvd spelaren som inte kan leverar en korrekt gråskala.
Det tror jag inte, det skulle i så fall betyda att den skickar med en massa färginformation i luma (svart/vit) signalen och det vore höjden av dålighet. Men det kanske man inte ska utesluta.  (iofs, kör du komposit eller?) Troligtivs är det så att din Panna regerar lite olika beroende på hur mkt den ska kräma på och att du ser dessa reaktioner som obalanser (dvs färgstick) i gråskalan.
Redigerat av pacman, 18 November 2008 - 12:03.
Postad 18 November 2008 - 21:52
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Det tror jag inte, det skulle i så fall betyda att den skickar med en massa färginformation i luma (svart/vit) signalen och det vore höjden av dålighet. Men det kanske man inte ska utesluta. (iofs, kör du komposit eller?)
Troligtivs är det så att din Panna regerar lite olika beroende på hur mkt den ska kräma på och att du ser dessa reaktioner som obalanser (dvs färgstick) i gråskalan.
Kommit fram till att det är dvd spelaren iaf som skickar med / skickar fel information. Spelar ingen roll hur jag än rattar så får jag inte bort det rosa / färg stickningarna i gråskalan. Har till och med varit nere med kontrasten i botten på TVn och ändå haft kvar skiten. När ni ska ställa in färgen med färgfiltret och DVE. Sänker eller ökar ni color reglaget i TVn? Dvs sänker ni reglaget fullt så ni ser dom mörka blåa rutorna och sedan ökar color tills det blir bra. Eller ökar ni color så att ni ser dom ljusblåa rutorna och sedan sänker color tills den blir bra? Anledningen till att jag frågar är att jag får olika resultat beronde på hur jag gör. Om jag ökar color till ljusblå så får jag ett resultat medans om jag sänker till dom mörka och sedan ökar så får jag ett annat. Vette fan vad detta beror på , och vet inte riktigt vilket som man borde göra? Så frågan blir: Ska man sänka först till dom mörka och sedan öka eller ska man öka till dom ljusa och sedan sänka?
Postad 19 November 2008 - 12:08
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Huh?
Så om vi säger att +4 är det som ger det bästa sett genom ett blått filter.
Och så får du olika resultat om du går från 5 -> 4 och 3 -> 4?
Låter helskumt, vad är det för skräp du har egentligen?
Postad 07 December 2008 - 16:39
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hur stor inverkan har det på själva kalibreringen och reultatet om man använder sig av en dålig / mycket bra DVD spelare, jag tänker använda mig av DVE? I mitt fall kommer jag använda mig av min xbox 360 eftersom det är den jag alltid använder när jag tittar på DVD film - är detta som att ge pärlor till grisar eller funkar det lika bra?
Postad 07 December 2008 - 22:37
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Hur stor inverkan har det på själva kalibreringen och reultatet om man använder sig av en dålig / mycket bra DVD spelare, jag tänker använda mig av DVE? I mitt fall kommer jag använda mig av min xbox 360 eftersom det är den jag alltid använder när jag tittar på DVD film - är detta som att ge pärlor till grisar eller funkar det lika bra?
du skall använda samma spelare för kalibrering som när du tittar på film annars är det ingen vits alls med kalibrering. du får det resultat som dina komponenter tillsammans kan presentera. om du däremot hade ett val mellan en bättre dvdspelare och en sämre dvdspelare så skulle jag rekommendera att använda den bättre såklart...
Postad 08 December 2008 - 07:06
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
du skall använda samma spelare för kalibrering som när du tittar på film annars är det ingen vits alls med kalibrering. du får det resultat som dina komponenter tillsammans kan presentera. om du däremot hade ett val mellan en bättre dvdspelare och en sämre dvdspelare så skulle jag rekommendera att använda den bättre såklart...
Så man kalibrerar alltså för varje "källa", tex en kalibrering för DVD för när man tittar på film. Bör man göra en kalibrering för när man spelar spel sen också då eller - känns som kalibreringen för film på DVD spelaren borde ha effekt när man spelar också då färger, kontrast etc etc etc är ändrat till det bättre. ?
Postad 08 December 2008 - 11:27
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Så man kalibrerar alltså för varje "källa", tex en kalibrering för DVD för när man tittar på film. Bör man göra en kalibrering för när man spelar spel sen också då eller - känns som kalibreringen för film på DVD spelaren borde ha effekt när man spelar också då färger, kontrast etc etc etc är ändrat till det bättre.
?
Ja, det är korrekt att man bör kalibrera för resp källa. om man har möklighet att ha separata inställningar per källa/input så är det bra, annars blir det ju knepigare. Ofta är det svårt att kalibrera källor som inte är DVD/bluray då man saknar referensbilder (testmönster) att kalibrera utifrån.
Redigerat av rickardl, 08 December 2008 - 11:27.
Postad 08 December 2008 - 13:11
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Jag skulle först om främst kalibrera för DVD & Blu-ray då det hjälper både för en korrekt bild samt för att ställa in sin display att fungera mer optimalt än out-of-the-box. Både för spel och digital-TV så spelar det mindre roll då de följer videostandarderna mycket dåligt, men självklart ställer man in sitt bildminne (om man har flera att välja på) för digital-TV, HDTV m h a SVTs testbild med utgångspnkt från en kalibrering med en DVD/Blu-ray-spelare eller ännu bättre om man har en testmönstergenerator eller en videoprocessor, men det kommer att skifta rejält mellan kanaler och olika utsändningar. Detsamma gäller spel, de följer inte standarderna i närheten av lika stingent som filmindustrin.
Redigerat av Wolfy, 08 December 2008 - 13:14.
Postad 08 December 2008 - 14:15
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Jag skulle först om främst kalibrera för DVD & Blu-ray då det hjälper både för en korrekt bild samt för att ställa in sin display att fungera mer optimalt än out-of-the-box. Både för spel och digital-TV så spelar det mindre roll då de följer videostandarderna mycket dåligt, men självklart ställer man in sitt bildminne (om man har flera att välja på) för digital-TV, HDTV m h a SVTs testbild med utgångspnkt från en kalibrering med en DVD/Blu-ray-spelare eller ännu bättre om man har en testmönstergenerator eller en videoprocessor, men det kommer att skifta rejält mellan kanaler och olika utsändningar. Detsamma gäller spel, de följer inte standarderna i närheten av lika stingent som filmindustrin.
En kalibrering avser alltså egentligen att förbättra DVD/blue ray tittande? Jag hade bilden av att en tv kalibrering gjorde att alla aspekter av tv-tittande, såväl film, slötittande på 5'an samt spelande märkbart föbättrades eftersom man ändrar om inställningarna - vilket påverkar allt. Om färgen blir mycket behagligare och kontrasten bätte när jag kalibrerar min tv med DVD DVE, då borde väll dessa förbättringar i färg/kontrast vara aktiva även under spelande etc etc vilket leder till en bättre bild även här? Är jag helt ute och cyklar? Är det kanske så att när man kalibrerar med DVD DVE så främjar det bara just DVD tittande? Då har jag helt missupfattat det hela. Då antar jag att dessa inställningar sparas på ett av manyvalen man kan göra (typ dynamisk, film etc) och denna aktiverar man då när man kollar på DVD? Om jag skulle aktivera denna vid spelande etc riskerar jag då att få en rejäl pankaka av färger etc eftersom - som du säger, de "inte följer standardena lika stignent som filmindustrin"? Inställningen kanske inte funkar alls till spelande. Hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mg lite här. Har funderat på att hyra in en kille som kan kalibrera ordentligt, men om det är som ni säger att den kalibrering (för flera tusen) han gör bara påverkar dom gånger jag ska titta på DVD - då skiter det sig... rejält.
Postad 08 December 2008 - 15:11
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
En kalibrering avser alltså egentligen att förbättra DVD/blue ray tittande? Jag hade bilden av att en tv kalibrering gjorde att alla aspekter av tv-tittande, såväl film, slötittande på 5'an samt spelande märkbart föbättrades eftersom man ändrar om inställningarna - vilket påverkar allt. Om färgen blir mycket behagligare och kontrasten bätte när jag kalibrerar min tv med DVD DVE, då borde väll dessa förbättringar i färg/kontrast vara aktiva även under spelande etc etc vilket leder till en bättre bild även här? Är jag helt ute och cyklar?
Sorry, om jag förvirrade dig. Du är inte ute och cyklar. En kalibrering av displayen där källan för kalibreringen är en DVD-spelare eller en Blu-ray-spelare innebär ett mervärde för displayen oavsett då den justeras in att fungera bättre än vad den gjorde out-of-the-box. Vad jag menade är att om man är riktigt petig så kommer man se att speciellt TV-utsändningar avviker från standard och ingen kalibrering kan hjälpa detta då det är källmaterialet som avviker. Vad gäller spel så är en kalibrering endast relevant om spelet utvecklats med hänsyn tagen till videostandard (spel utvecklas oftast i PC-miljö), vilket inte alls behöver vara fallet. Det är inte så att spel ser ut som kom-och-hjälp mig även om de avviker från standard, men det är svårt att veta vad utvecklarens avsikter var då ur ett kalibreringsperspektiv. Alternativet är att ställa in displayen att använda PC-nivåer, när man spelar eller alltjämt om man har spelkällan i en egen ingång och har separata inställningsmöjligheter per ingång. Vad PC-nivåer innebär är att gråskala/färger defineras i 8-bitar, 0-255 (2^8 = 256) För video används också 8-bitar, men det definieras dessutom dynamiska områden, svartare än svart (BTB = Blacket Than Black) och vitare än vitt (WTW = Whiter Than White), enligt följande: 1-15 => BTB 16-235 => gråskala 236-254 => WTW Detta kallas video-nivåer eller studio-nivåer. Du får söka på nätet eller läsa mer i denna tråd för mer information om varför, annars blir detta inlägg onödigt långt. Har man en missmatch mellan dessa nivåer för källmaterial, display så blir inte resultatet optimalt och kan bli riktigt dåligt i värsta fall. Är det kanske så att när man kalibrerar med DVD DVE så främjar det bara just DVD tittande? Då har jag helt missupfattat det hela. Då antar jag att dessa inställningar sparas på ett av manyvalen man kan göra (typ dynamisk, film etc) och denna aktiverar man då när man kollar på DVD? Om jag skulle aktivera denna vid spelande etc riskerar jag då att få en rejäl pankaka av färger etc eftersom - som du säger, de "inte följer standardena lika stignent som filmindustrin"? Inställningen kanske inte funkar alls till spelande.
Tyvärr är det så att det kan bli en rejäl pankaka även med en kalibrerad display då det är källmaterialet som är felaktigt, men det är inte kalibreringens fel. Så, du har uppfattat det korrekt. En bra kalibrering kommer alltid att ge ett lyft åt materialet man ser på, oavsett, men det kan ändå bli pankaka ibland. En kalibrering avser dock att man ser över dessa aspekter.  Hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mg lite här. Har funderat på att hyra in en kille som kan kalibrera ordentligt, men om det är som ni säger att den kalibrering (för flera tusen) han gör bara påverkar dom gånger jag ska titta på DVD - då skiter det sig... rejält.
Nejdå, en kalibrering avser allt tittande och en ordentlig kalibrering ska alltid innefatta att alla dina källor gås igenom. Beroende på vilka valmöjligheter som du har med din display så kan det bli till att kompromissa, men det är inte så att en kalibrering ska ge en usel bild med någon källa utan kalibreringen syftar till bästa resultat för din display och dina källor.
Postad 08 December 2008 - 17:05
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Tack, känns som man står lite stadigare nu faktiskt. Ska ta en funderare kring det hela.
Postad 09 December 2008 - 15:39
Unregistereda701611d
-
Unregistereda701611d
-
Användare
-
-
140 inlägg
Hej,
Finns det några bra högupplösta bilder i färg och gråskala för att sköta kalibreringen. Har testat diverse filmer som finns här i tråden men skulle egentligen föredrag enkla bilder.
Jag har problem att få till färgerna på min 50A457. Kontrasten och gråskalan känns bra. Tycker det är för dassig röd färg, och för ljus blått. En röd ferrari blir solblekt röd, och en blå himmel ser inte tillräckligt blå ut om jag försöker sätta det i ett sammanhang.
mvh
Postad 16 December 2008 - 19:23
Unregistered883bce2a
-
Unregistered883bce2a
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Jag har kallibrerat min tv med DVE. När jag kikar på en BD film och höjjer ljuset i mörka scener så dyker det upp fler detaljer i det mörka. Är den felkallibrerad eller är det saker som är menat att et inte ska synas. Typ BTB eller nått?
Postad 17 December 2008 - 02:46
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Jag har kallibrerat min tv med DVE. När jag kikar på en BD film och höjjer ljuset i mörka scener så dyker det upp fler detaljer i det mörka. Är den felkallibrerad eller är det saker som är menat att et inte ska synas. Typ BTB eller nått?
Om det är riktiga detaljer i bilden som försvinner in i svart så är svartnivån inte korrekt för din källa eller display eller omgivning. Med riktiga detaljer menar jag t ex en svart kostym vars knappar, ev mönster, osv försvinner och bara upplevs svart. Hur har du gått tillväga när du kalibrerat svartnivån och vilken källa gäller det (inställningar, skickar du PC-nivåer, studio/video-nivåer)? I vilken omgivning har du kalibrerat och i vilken omgivning upplever du vad du beskriver? Vad jag menar är att om du kalibrerade i ett mörklagt rum eller med lite omgivande ljus och sedan tycker att du behövde höja svartnivån (brightness/ljusstyrka) när du tittade i en ljusare omgivning så är det som det ska. Kan vara så att displayen inte är bättre än så och har problem med gammahanteringen, dvs hanteringen av hur mycket ljus displayen ska visa över hela gråskaleintervallet från svart till vitt (om du har olika förval av gamma att välja mellan testa de olika valen som finns). Kan också vara problem med källan eller t o m källmaterialet.
Postad 17 December 2008 - 21:43
Unregistered883bce2a
-
Unregistered883bce2a
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Jag har kallibrerat med DVE via svartnivåmönstret och reversed grayamps eller va det heter. Kör ycbcr från min PS3:a via HDMI, och ställde in så BTB precis inte syns medans dom andra 2 staplarna är synliga i svartnivåmönstret(?). TV:n är en Samsung 46m87. Kanske är så att jag hade lite mörkare när jag kallibrerade. Bukar höja och sänka backlighten beroende på det men det kanske inte hjälper för detaljerna.
Postad 18 December 2008 - 15:53
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Hur synliga lågdagrar ("nivåer strax över svart") är, är inte bara beroende av hur man sätter svartnivån (dvs reglaget "Brightness") utan även hur displayens gammahantering ser ut. Vill minnas att M87, tom i Bio-läget, har en ganska typisk "lcd-old-school" gammahantering som är lite S-formad (*) vilket kommer göra att lågdagrar kommer undertryckas mer än lämpligt. Det går delvis att kompensera genom att man höjer svartnivån (vilket kommer leda till att även lågdagrarna lyfts upp) men det är knappast nån ideallösning och dessutom minskar man displayens dynamik (kontrastomfång) eftersom "svärtan" höjjs/försämras så att säga. Men det är det enda man kan göra om man inte hittar nått bättre val för gamma och man inte kan leva med viss kross av bildinformation. Gissningsvis är det så att du nog har gjort rätt (förutsatt att du har valt din displays bästa gamma-läge) men att du råkat ut för nått som är väldigt vanligt inom display-kalibrering - du tvingas göra en kompromiss. Lite pest eller kollera läge alltså. Mitt förslag är att du här gör den åtgärd som du subjektivt tycker ger bäst bildupplevelse. Sen så är det så att man ska inte se hur mkt som helst av lågdagrarna, många platt-tvs är för snabba ut ur svart, en annan typ av "gamma-fel". Visst, man ser mer av lågdagrarna men man ser oxå skräp som inte är tänkt att ses plus att man tappar bilddjup på köpet. Dvs rätt svartnivå och vettig gamma är ett måste för att få rätt balans på det hela - för att verkligen undersöka det sistnämda behöver man dock mätinstrument (eller iaf tittar på scener som man verkligen vet hur de "ska se ut"). Kanske är så att jag hade lite mörkare när jag kallibrerade.
Bra att du säger det. En kalibrering ska göras efter rummet, ändrar man rummet (ljusförhållandena i rummet) så kan man inte räkna med att den kalibrering man tidigare har gjort är optimal. Ehh, ser nu att Wolfy i mångt och mkt tidigare sa det jag just sa...jajja.  (*) Mmm, det är nog som jag minndes. Kolla den gula kurvan under Calibrated CCT, det är duktig sk S-form.
Redigerat av pacman, 18 December 2008 - 15:57.
Postad 19 December 2008 - 00:25
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Jag har kallibrerat med DVE via svartnivåmönstret och reversed grayamps eller va det heter. Kör ycbcr från min PS3:a via HDMI, och ställde in så BTB precis inte syns medans dom andra 2 staplarna är synliga i svartnivåmönstret(?). TV:n är en Samsung 46m87. Kanske är så att jag hade lite mörkare när jag kallibrerade. Bukar höja och sänka backlighten beroende på det men det kanske inte hjälper för detaljerna.
Det är helt korrekt tillvägagångssätt att höja/sänka backlight beroende på i vilken omgivning du tittar, men som pacman nämnde så har denna TV kraftiga problem med att återge gråskalan "korrekt". Skriver "korrekt" eftersom det kan diskuteras vad korrekt är, men för en bra balans är en någorlunda konstant gamma en förutsättning. Paccis har också en bra poäng i det att man inte ska se detaljer hur tydliga som helst i det mörka och med den förbättring som hela tiden sker med platt-TVs svärta så kommer nog många missta förlust av detaljer med en generellt mörkare bild en svartare svärta naturligt ger - vad det innebär är att kontroollerad belysning hos omgivningen blir allt viktigare för optimal bildkvalité ju bättre TV-apparaterna blir i det avseendet.
Redigerat av Wolfy, 19 December 2008 - 00:41.
Postad 20 December 2008 - 14:27
LammHolt
-
LammHolt
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har de slutat tillverka DVD PAL versionen?
Ingen har den hemma.
Nån som vet?
Postad 21 December 2008 - 11:50
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Provade igår att göra en kalibrering med DVE (PAL).
Svartnivå var inget problem.
Men resten så som Kontrast, Färgmättnad och Skärpa var en riktig besvikelse, följde Pär Hörnell beskrivelse.
Problemen som uppstod vid Färgmättnad och Skärpa var att hur mycket jag än ändrade så hände inget på TV skärmen trots att jag var i ytterlägen på - och+.
Fattande inte riktig på Kontrast men den står på 30 nu.
TVen är en Pioneer 4280XD visningsmode Film!!
Har stängt av bilförbättringen men kan ev ha missat någon , är det någon på forumet som vet vilka funktioner som skall vara avstängda tacksam för vilka i så fall??? (helst exakt precisering)
Postad 22 December 2008 - 13:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
RedMarathon>> Kör du via dator eller? Verkar som du lyckats hamna i ett läge där Färg och Skärpe-reglagen inte används så att säga. I normala fall, med vanliga video-källor (digital-boxar, ps3 osv osv) så på verkar dessa bilden MYCKET. "30" är nog lite väl lågt för Film-läget (förutsatt att insignalen är någotsånär normal) men iofs, ser du ingen konstigheter och är nöjd med ljusflödet så kör på det du. Men det lär inte vara nån katastrof att öka lite. Vad de olika inställningarna innebär får du tips om här bla.
Postad 22 December 2008 - 14:28
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Milda min skapare!! Pacman du verkar ha total kontroll sid 141 av 165 i en tråd, ett stort tack till dig!!! Ska ta del av detta inlägg av Wolfy.
Tanken med 30 i kontrast är att köra in TV då den är helt ny (20 brinntimmar högst).
Hur kommer man ur detta låsta läge med Färg och skärpa???
Jag kör via DVD-spelaren då jag försöker göra DVE-kalibreringen(billig Philips men tar alla tänkbara format) och HDMI ingången.
Fundrar på sikt inhandla en Pioneer DVR-560H eller DVR-560HX 160GB (förhoppningen är att den tar alla tänkbara format också, har inte användning av den inbyggda digitalboxen då mitt utbud går via kabel-TV med separat box)
Redigerat av RedMarathon, 22 December 2008 - 14:29.
Postad 29 December 2008 - 00:58
Bond_007
-
Bond_007
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Har en liten fråga....
Har en tv med inbyggd digitalbox, en dvd-spelare inkopplad via scart och en tvix via hdmi. Finns det något/några program som gör att man kan kalibrera alla dessa bildkällor?
Antar att man måste ha en dvd-skiva till dvd:n  , men det blir lite svårare med digitalboxen och tvixen.
Eller går det att ställa in dom via skivan också?
Hoppas att ni förstår något av det jag skriver
mvh Bond_007
Postad 30 December 2008 - 08:29
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
RedMarathon>> Ärligt talat så vet jag inte om det ens är möjligt att hamna i ett läge där Färg/Skärpa inte "tar". Men det var den enda förklaringen jag hade (i brist på annat  ) för de ska ge synliga förändingar. Har ingen förklaringen till varför det blivit så - måste vara Philipsen som ger nån idiot-signal ut eller nått... Har själv kalibrerat en 4280 tillsammans med en Pio 560 så köper du en sån så ska de fan i mig hända saker iaf. Bond_007>> Du kan ju ladda ner testpatterns till Tvixen (för DVD använder du mkt riktigt DVE - och de inställningar du kommer fram till här är ofta till ganska stor grad applicerbara för andra källor, nått att utgå ifrån när du senare kalibrerar dem mao). Men då är det viktigt att de är korrekta (dvs som DVE), "AVS 709" ska vara bra har jag hört. Ang digital-tv så är det diskuterat tidigare i tråden, sök på "svt testbild" så borde du hitta nått.
Redigerat av pacman, 30 December 2008 - 08:31.
Postad 30 December 2008 - 18:23
Unregisteredc83bc949
-
Unregisteredc83bc949
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
min "AV- kalibrering" inne i servicemenyn har ändrats och står nu på failure. Hur ska jag ordna detta. för man trycker bara på att den ska fixa det och så försöker den, och det är då man ska ha en testbild? vilken isåfall, finns så många olika, med fär eller svartvitt? nån som orkar ta sig tid att förklara, vore jättetacksam.
mvh
Postad 30 December 2008 - 20:40
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
min "AV- kalibrering" inne i servicemenyn har ändrats och står nu på failure. Hur ska jag ordna detta. för man trycker bara på att den ska fixa det och så försöker den, och det är då man ska ha en testbild? vilken isåfall, finns så många olika, med fär eller svartvitt? nån som orkar ta sig tid att förklara, vore jättetacksam. mvh
Vad skulle du göra i den menyn om du inte vet hur du kalibrerar - och vad trodde du att du skulle åstadkomma?? Du måste ha den korrekta servicetestbilden från Samsung, vilken genereras med testgenerator, för att kunna hantera det fel du åstadkommit. Du har sannolikt ställt om/raderat alla referensvärden som ställts in från fabrik. För att fixa detta blir det att skicka på service, och tyvärr täcker inte garantin detta - utan du får själv sannolikt stå för både frakt och reparation eftersom du som användare inte har i servicemenyn att göra. mvh /Pär
Postad 31 December 2008 - 00:39
Unregisteredc83bc949
-
Unregisteredc83bc949
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag vet att folk löst problemet själva. och vad jag skulle i menyn att göra? de guidade in mig i menyn på supporten, sa inget om att man kunde paja hela tvn. nästa gång jag ringde så råkade jag kalibrera om, och då sa de att garantin inte gäller om jag ändrat nått. de ska inte visa någon en meny som sabbar garantin utan att första berätta om reglerna? ELLER? Befinner man sig i menyn så räcker det att man trycker två ggr åt höger så raderas kalibreringen...
Postad 31 December 2008 - 01:15
Unregisteredc83bc949
-
Unregisteredc83bc949
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Vad skulle du göra i den menyn om du inte vet hur du kalibrerar - och vad trodde du att du skulle åstadkomma??
Du måste ha den korrekta servicetestbilden från Samsung, vilken genereras med testgenerator, för att kunna hantera det fel du åstadkommit. Du har sannolikt ställt om/raderat alla referensvärden som ställts in från fabrik.
mvh
/Pär
Lyckades precis återställa kalibreringen, själv. Tack till Pexer som tipsade om en forum tråd på ett annat forum som gav resultat. Tänkte skriva ner hur jag fixade AV calibration Failure till success.(för det hade jag blivit glad om jag hittat i mitt sökande:)) Gå in i paint och dra upp bilden så stort de går och måla rutor såsom jag visar i bifogad fil. Spara på skiva eller minneskort och spela på något sätt upp den i fullskärm på tvn,jag använde dvd och minneskort. När du har fullskärmen med de svartvita rutorna så kalibrerar du bara, fungerade för mig. Tack för hjälpen du med Pär, det var givande
Bifogad fil(er)
-
cal.JPG 28.66K
3 Antal nerladdningar
Postad 31 December 2008 - 11:59
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Den bilden som du visar ställer endast svart/vit nivån som datareferens - inte färger och deras mättnad! Och du missar dessutom funtionen av BTB/WTW, vilket gör att du kommer att begränsa videodynamiken vid film. Alla andra som följer ditt exempel kommer även de att få samma földscenario.
Att deras kundtjänst guidade dig till den menyn verkar märkligt - men då du inte återgav det först, eller anledningen till att du hamnade där igen och raderade information så tycker jag fortfarande att det var dumt gjort.
Hoppas att du är nöjd med din bild, och lycka till med din sk. kalibrering!
mvh
/Pär
Postad 31 December 2008 - 12:46
Unregisteredc83bc949
-
Unregisteredc83bc949
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
vid film? det var bara AVkalibreringen som var kass, hdmi och component var succsess.
Skriv vad jag ska ha för bild vid kalibreringen då istället för att berätta vad jag inte ska ha.
och att det bara går att lösa med hjälp av nån som kommer hem och gör det verkar ju vara bullshit, eftersom det finns dvder att ladda ner för att göra sånt här?
Hursomhelst så tycker jag bilden är exakt lika bra som innan. men som sagt läg gärna upp en kalibreringsbild som man ska använda till ändamålet.
Postad 31 December 2008 - 14:25
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
vid film? det var bara AVkalibreringen som var kass, hdmi och component var succsess. Skriv vad jag ska ha för bild vid kalibreringen då istället för att berätta vad jag inte ska ha. och att det bara går att lösa med hjälp av nån som kommer hem och gör det verkar ju vara bullshit, eftersom det finns dvder att ladda ner för att göra sånt här? Hursomhelst så tycker jag bilden är exakt lika bra som innan. men som sagt läg gärna upp en kalibreringsbild som man ska använda till ändamålet.
Är du nöjd är det väl bra - om du tror kalibrering är bullshit så står det för dig  Men verkar ändå som om du inte var nöjd med bilden eftersom du härjar runt i servicemenyerna  Jag har skrivit vad som krävs vid grundkalibrering av input/output nivåer, dvs en testpatterngenerator. Om du kan ladda ner de bilderna som den producerar är det schysst, lägg gärna ut den informationen - men på något vis tror jag inte att det är möjligt....  Jag kan inte lägga upp någon bild som endast genereras som vågform i en testpatterngenerator, och det är precis vad jag har sagt från början. Vad man gör vid det som benämns som kalibrering är att sätta referensnivåer, eller ramverket från vilket gråskalan, gammaalgorithmen och färgdekodern arbetar. Vågformen från testpatterngeneratorn analyseras genom en waveformmonitor, och sedan sätts alla referenser - på det viset eliminerar man många toleransskillnader mellan apparater. Observera att denna kalirbering INTE är att kalibrera skärmen efter någon standard, det behöver man fortfarande göra på plats, med verktyg och med hela kedjan (källa, kablar, rum och display) för att bilden skall bli korrekt efter de standarder som används vid filmmastring - något som förövrigt inte går att helt uppnå med den display du har. Kör på med din stil, tro vad du vill och mecka hur mycket du vill - "happy kalibrering"  mvh /Pär
Postad 31 December 2008 - 16:11
Unregisteredc83bc949
-
Unregisteredc83bc949
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag gick in i menyn för att de på supporten sa att jag skulle gå in där och stänga av watchdog, för att tvn sätter igång sig själv i standby. när jag var i menyn skulle jag gå till adjust som ligger till höger i menyn, men när jag tryckte höger som tydligen e lika med ok i servicemenyn så gick den in på calibrate direkt efter tryckte jag tyvärr till höger igen = kalibrering failure.
Gick alltså inte in för att bilden var dålig. Men eftersom det bara var AV calibration failure och inte nån av hdmi eller component så borde det vara helt korrekt när jag kollar film. Och på de vanliga kanalerna märker jag som sagt ingen skillnad så det får vara som det är.
Gott nytt år
Redigerat av Unregisteredc83bc949, 01 January 2009 - 13:02.
Postad 01 January 2009 - 02:09
TsarDavid
-
TsarDavid
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag äger en Philips 37PFL5603D/10 samt en Playstation 3. Är DVE något att ha? Hur fungerar det?
Postad 01 January 2009 - 03:33
Unregisteredc83bc949
-
Unregisteredc83bc949
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag äger en Philips 37PFL5603D/10 samt en Playstation 3. Är DVE något att ha? Hur fungerar det?
VA!??
Postad 01 January 2009 - 09:30
Unregistered20dbf236
-
Unregistered20dbf236
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Någon som har tips på ett DVD kalibreringsprogram, för nybörjare?
Postad 01 January 2009 - 14:02
TsarDavid
-
TsarDavid
-
Rookie
-
5 inlägg
VA!??
Vad vill du veta mer?
Postad 01 January 2009 - 21:22
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Ang digital-tv så är det diskuterat tidigare i tråden, sök på "svt testbild" så borde du hitta nått.
På tal om testbilden, har du nån koll på hur korrekt den är när det gäller färgerna och gråskalemönstret? Jag upplever SVT's egna sändningar med studiokamera och även reportagekameror som ganska udda med överdriven röd färg, tydliga symptom på edge enhancement även vid minsta skärpa alldeles för hög kontrast Dessa fel syns inte när de sänder annat material som inte är filmat av de själva, typ filmer och tv-serier men det gör mig lite misstänksam på hur korrekt testbildssändningarna är.
Redigerat av rickardl, 02 January 2009 - 11:31.
Postad 04 January 2009 - 15:56
Cmart
-
Cmart
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har precis köpte en Samsung 40A676 och kalibrerade med inställningar från http://www.hdtvtest.co.uk/Det finns 2 olika rekommenderade inställnigardär en för HD (high definition?) och SD (standard definition?). Jag undrar lite vilken variant av dessa 2 jag bör använda: 1. På vanlig analog signal från comhem (SD antar jag?) 2. DVD-spelare som kopplas med hdmi och skalar upp till 1080p? 3. DVD-spelare med hdmi som spelar xvid-film? 4. Dator som kopplas med HDMI på högsta upplösningen och spelar xvid-filmer? 5. Dator som spelar högupplöst film typ x264?
Postad 05 January 2009 - 20:49
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Jag har precis köpte en Samsung 40A676 och kalibrerade med inställningar från http://www.hdtvtest.co.uk/
Det finns 2 olika rekommenderade inställnigardär en för HD (high definition?) och SD (standard definition?).
Jag undrar lite vilken variant av dessa 2 jag bör använda:
1. På vanlig analog signal från comhem (SD antar jag?) 2. DVD-spelare som kopplas med hdmi och skalar upp till 1080p? 3. DVD-spelare med hdmi som spelar xvid-film? 4. Dator som kopplas med HDMI på högsta upplösningen och spelar xvid-filmer? 5. Dator som spelar högupplöst film typ x264?
Det där är inte kalibrering utan kopiering av någon annans inställningar. Resultatet från att lägga in någon annans inställningar kan vara allt från hyfsat till åt skogen där du kan ha ett sämre resultat än att bara använda något av de fördefinierade inställningarna, t ex Film/Movie/Standard (vad nu det alternativet heter som ligger närmast standard). Jag tycker du instället ska inhandla Dgital Video Essentials eller om du vill få ut max prestanda från din utrustning, köpa en professionell kalibrering från någon erkänt duktig kalibrerare. För övrigt så är skillnaden mellan HDTV/Blu-ray standard och EBU/PAL DVD/DTV marginell så du kan nog använda dig av vilken som, t ex utgå från en kalibrering mot Rec. 709 (HDTV/Blu-ray) och justera kontroller som skärpa och eventuellt color/färgmättnad något för PAL DVD/DTV (eller vice versa). För NTSC DVD kan justering av color/färmättnad samt tint behövas jämfört med en kalibrering mot Rec. 709. Vad som behöver justeras och vilket alternativ som passar bäst går sällan att uttala sig om rakt av utan måste inspekteras på plats för att avgöra, men det primära jag vill ha sagt är att kopiering av inställningar har lite eller ingenting att göra med kalibrering.
Redigerat av Wolfy, 05 January 2009 - 20:51.
Postad 06 January 2009 - 00:12
Cmart
-
Cmart
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
...men det primära jag vill ha sagt är att kopiering av inställningar har lite eller ingenting att göra med kalibrering.
Det är säkert sant, men även om jag kalibrerar själv med en dvd så måste jag ju "kopiera" över iställningarna till tv-kanalerna sen för där kan jag ju inte få några testbilder att kalibrera med. Att använda förinställd "standard" på A676:an ser helt tokigt ut även för ett otränat öga som mitt.
Postad 08 January 2009 - 15:55
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Det är säkert sant, men även om jag kalibrerar själv med en dvd så måste jag ju "kopiera" över iställningarna till tv-kanalerna sen för där kan jag ju inte få några testbilder att kalibrera med. Att använda förinställd "standard" på A676:an ser helt tokigt ut även för ett otränat öga som mitt.
Du har en poäng i att det är lite av ett moment 22, men det är poängen med att anlita en professionell kalibrerare. En seriös kalibrerare har verktyg för alla situationer. Sen är det inte samma sak att kopiera inställningar som du kommit fram till när du justerat just din TV och en specifik källa för att sedan finjustera för övriga källor, jämfört med att i blindo kopiera inställningar från en annan apparat, med okända förutsättningar. När det gäller just kalibrering av DTV/HDTV-box så blir det alltid en kompromiss då dels sändningarna ofta avviker från standard mellan olika utsändningar och olika kanaler, dels är boxarna allt annat än grymma vad gäller korrekt uppspelning av all sorts material. Enklast är att utgå från inställningarna man kommit fram till via kalibrering mha t ex DVE och sin DVD eller Blu-ray-spelare och sedan efterkontrollera/justera mha SVTs testbildsutsändning, men man får ta det med en nypa salt som sagt, det går inte att få till en korrekt kalibrering för TV-utsändningar, källan är helt enkelt inte tillräckligt bra, men en kalibrering ger i alla fall ett bra resultat i de flesta fall även för vanlig TV. Det gäller att välja korrekt förinställning och korrekt inställningar i övrigt för att få ut den bästa prestandan från denna förinställning. Det är sällan bara att välja ett läge utan man kommer fram till det bästa för sin TV mha t ex DVE.
Redigerat av Wolfy, 08 January 2009 - 15:56.
Postad 10 January 2009 - 16:49
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Video justeringarna i Onkyo's receivers TX-SR876/TX-NR906: https://www.minhembi...p;#entry2255880med bla justerbara ISF Day och ISF Night, Custom modes och ett BLUE ONLY mode! Varje input källa har sina egna kalibreringsmöjligheter och även varje output (display) har sin uppsättning. Ingen komplett CMS men en stort steg i rätt riktning.
Postad 11 January 2009 - 14:25
Unregisteredc83bc949
-
Unregisteredc83bc949
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Nu när jag använt tvn ett tag så får jag hålla med perra om att bilden inte är klockren...
menmen, är det någon som vet om det ligger ute eller kan lägga ut grundinställningarna på hela servicemenyn till samsung PS42Q96 ? För har man den och ställer in allt som det var från början så borde det bli som vanligt igen? Tycker fortfanrade att det är konstigt att man inte kan reseta till grundinställningarna?
En sak till, jag har ju lyckats få AV calibration till succes igen med hjälp av den svartvita bilden med rutor. Om jag ber samsung göra en service på den, ser de att jag pillat med den, den står ju på succes. eller gör det bara en ny kalibrering och det täcks av garantin. Det var ju trors allt supporten som guidade in mig i servicemenyn från början där jag råkade trycka fel... nån som kan hjälpa till med dessa frågor?
Postad 15 January 2009 - 19:11
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
mickenyfiken_>> Egentligen finns det inget som säger att dina inställningar nu är sämre än de som du hade innan. För du har ingen referens. Du bör antingen: 1. Lära dig lite om kalibrering själv (kan ta ett tag att begripa sig på alla faktorer som spelar in, beroende på vad du har för förkunskaper). 2. Anlita någon som kan kalibrera den åt dig. Med betoning på kan. 3. Låt det vara som det är. För som sagt, det finns inget som säger att det är sämre nu än innan. Den där Calibrate Failure skulle jag nog ta med en nypa salt (utan att ha testat det själv förvisso, men ändå...).  För övrigt bör du lyssna på vad Perra och Wolfy säger i sina inlägg. De vet vad de pratar om.
Postad 16 January 2009 - 18:32
Unregisteredc83bc949
-
Unregisteredc83bc949
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Den är sämre än innan. När man kollar på program som tex lets dance och körslaget så flippar de ur totalt. På kulliserna i bakgrunden så blir det dm stora pixlar i en enda röra:) Och när kameran tex sveper lite snabbare så hänger det inte med .
Får se hur jag gör
Postad 19 January 2009 - 14:48
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Den är sämre än innan. När man kollar på program som tex lets dance och körslaget så flippar de ur totalt. På kulliserna i bakgrunden så blir det dm stora pixlar i en enda röra:) Och när kameran tex sveper lite snabbare så hänger det inte med . Får se hur jag gör
Nu är i och för sig TV4:s sändningar ofta under all kritik och jag tycker ofta att det ser ut så som du beskriver. Hur ser ettan och tvåan ut i kvalitén?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|