PS3 som Blu-ray spelare
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 12 september 2007 - 14:45

Postad 12 september 2007 - 15:29
vilken ica-maxi spelare för 399 klarar uppskalning av blu-ray? måste handla mjölk oftare märker jag.
Postad 13 september 2007 - 09:32

ledsen kunde inte hålla mig, ska försöka återgå till strikt seriösa inlägg, men ibland kan man inte hålla sig, speciellt inte när det råder en sådan extrem upplösnings fixering
"Skämtare" är nog ett mer korrekt ord.
Postad 13 september 2007 - 17:07

Har 3 frågor:
Kan man spela in från tvn på PS3an som en vanlig DVD spelare med HDD, (utan Linux)?
Är BluRay-spelaren OK?
Väsnas den mycket?
///J
Postad 13 september 2007 - 17:16
Har 3 frågor:
Kan man spela in från tvn på PS3an som en vanlig DVD spelare med HDD, (utan Linux)?
Är BluRay-spelaren OK?
Väsnas den mycket?
///J
Nej.
Japp den är bra!
Nej. (inte min iaf) Men den är nog inte lika tyst som en standalone skulle jag tro.
Postad 13 september 2007 - 22:04

Vad behövs för att spela in från tvn?
Postad 13 september 2007 - 22:19
HDDn kan användas för att lagra spel som man köper, demon, filmer, musik osv. Så helt dum är den inte.Okej, lite trist att man inte kan använda HDD till nåt vettigt bara.....
![]()
Vad behövs för att spela in från tvn?
En PVR eller en DVD-inspelare/VHS-spelare.
PS3:an har ingen TV-mottagare. Det skall dock komma som ett extra tillbehör.
Postad 14 september 2007 - 23:56

Postad 15 september 2007 - 00:05
Postad 15 september 2007 - 00:16

Postad 15 september 2007 - 00:25
Postad 15 september 2007 - 00:31
Okej, lite trist att man inte kan använda HDD till nåt vettigt bara.....
![]()
Tycker du hdd:n i datorn är onödig också då eller?

Som sagt, en addon för att spela in är på g (typ som ett TV-kort till datorn). första varianten tar dock bara de marksända HD-kanalerna om jag minns rätt.
AzerOnTree: Gäler det BD-filmer, DVD eller både och?
Postad 15 september 2007 - 00:32

Postad 15 september 2007 - 00:33
Det gäller både DVD och GD filmer testade Starwars III och det var samma där !
Moln och dimma mm är ofta dåliga!
Redigerat av AzerOntree, 15 september 2007 - 00:35.
Postad 15 september 2007 - 00:50
Postad 15 september 2007 - 00:57

Postad 15 september 2007 - 01:06
Postad 15 september 2007 - 12:07
Problemet är att jag inte får ngn bild fr PS3. Vet inte om det kan ha att göra med inställningarna i PS3 men jag kommer inte åt dem nu eftersom jag inte "ser" PS3. Testade att åter köra komp hela vägen (dock via 905) då dök PS3 upp och frågade om jag ville aktivera HDMI (eller ngt kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det stod), jag svarade ja men det funkade inte ändå. Nu får jag det inte att funka vare sig via HDMI eller komp. Någon som har något tips? Jag börjar bli lätt frustrerad.
Kan nämna att jag får ut ljud fr PS3 när jag spelar en cd, inte annars.
Postad 15 september 2007 - 13:34
Testade detta. Först pep det en gång (som vanl) sedan pep det igen efter ett par sek. Hände dock inget (dvs får fortf ingen bild). Kan det vara så att jag helt enkelt inte får HDMI att funka alls mellan PS3 och receivern? Har en 4m supra så det borde väl funka?Resetta PS3'an, håll in startknappen i ca 5 sek tills det piper.
Postad 15 september 2007 - 13:46
Postad 15 september 2007 - 17:41
Postad 15 september 2007 - 18:07
Verkar tyvärr som om det inte går att nedkonvertera fr HDMI till komp. Detta är i så fall förklaringen. Blir till att lägga ut en smärre förmögenhet på en lång HDMI kabel (samt hålla tummarna för att det skall funka).
Du kan inte konvertera en HDMIsignal till Komponent då det går emot HDCPskyddet...
HDCP's main target is to prevent transmission of non-encrypted high definition content. Three systems were developed to achieve that goal:
1. Authentication process disallows non-licensed devices to receive HD content.
2. Encryption of the actual data sent over DVI or HDMI interface prevents eavesdropping of information. It also prevents "man in the middle" attacks.
3. Key revocation procedures ensure that devices manufactured by any vendors who violate the license agreement could be relatively easily blocked from receiving HD data.
Där har du problemet.
EDIT: fast jag vet inte.. Komponent skall väl stödjas av HDCP fram till 2010 eller hur var det nu? hmmm...
Redigerat av Unregistered8147b14e, 15 september 2007 - 18:08.
Postad 17 september 2007 - 09:50
Om inte så är det mkt riktigt HDCP som sätter stopp, HDCP skyddat material får ej omvandlas till analogt.
ordeith>> HDCP är ett kopieringsskydd för digitala gränssnitt och har inget att göra med ett analogt gränssnitt som komponent (YPbPr). Det där med 2010 är en annan sak. Det handlar om en flagga kallad ICT (image constraint token) som gjorde så att spelarna, om flaggan var påslagen, skalade ner signalen om den skulle skickas analogt. Ev användning av denna flagga sägs vara satt till 2010 som tidigast.
Postad 18 september 2007 - 14:16

Postad 18 september 2007 - 14:18
Kanske en svår fråga att svara på

Postad 18 september 2007 - 14:40
Det är många som tycker att den låter väldigt mycket.Hur låter den i förhållande till en pc med passiv kylning på moderkort och ljuddämpad??
Kanske en svår fråga att svara på
Min gör däremot inte det, låter knappt nånting alls.
Vet inte riktigt vad jag ska jämföra med, en dator är ju olika från dator till dator.
Postad 18 september 2007 - 14:56
Hör man det överhuvudtaget om det inte är tyst?
Postad 18 september 2007 - 15:03
Varierar från maskin till maskin. Jag hör alltid min när jag ser på en film som inte har konstant bakgrundsljud, men jag störs inte av det förutom när jag har uppskalning på, då låter den mer. Men det samma är inte sant för allas PS3:or, då det verkar vara ganska varierande kvalitet.Om man sitter och kollar på film när ungarna har gått och lagt sig, dvs volymen är inte hög störs man då av fläktljudet???
Hör man det överhuvudtaget om det inte är tyst?
Postad 18 september 2007 - 21:27
ställer en redan besvarad fråga.
När jag spelar spel funkar Dolby Digital utan att jag ändrat någon inställning i ps3.
Men när jag tittade på min första Blu-Ray film idag så fick jag bara Dolby Prologic i
min Sony reciever.
Ändrade då till Bistream istället för pmc/pcm eller vad det stod.
Men då stod det att en del ljud kunde försvinna, vad menas med detta?
jag ändrade till Bistream och då fungerade DTS som det skulle och det verkar inte
som något ljud försvann, inte vad man märke iaf.
Vad ska jag ha för inställning, vad är skillnaden och vad betyder egentligen Bistream
och pcm eller liknande?
Tacksam för svar!
Mvh Kimme
Postad 18 september 2007 - 21:49
Har ingen Ps3 själv och är ingen expert, men så här tror jag att det ärvet att jag läst något ang bistream innan men hittar inte det så ursäkta om jag
ställer en redan besvarad fråga.
När jag spelar spel funkar Dolby Digital utan att jag ändrat någon inställning i ps3.
Men när jag tittade på min första Blu-Ray film idag så fick jag bara Dolby Prologic i
min Sony reciever.
Ändrade då till Bistream istället för pmc/pcm eller vad det stod.
Men då stod det att en del ljud kunde försvinna, vad menas med detta?
jag ändrade till Bistream och då fungerade DTS som det skulle och det verkar inte
som något ljud försvann, inte vad man märke iaf.
Vad ska jag ha för inställning, vad är skillnaden och vad betyder egentligen Bistream
och pcm eller liknande?
Tacksam för svar!
Mvh Kimme

Bitstream betyder att man plockar originalljudströmen direkt från skivan, alltså i något speicialformat där man satt samman 5.1 eller 7.1 ljudet med eller utan komprimering.
PCM betyder att man delat upp ljudet i sina 7+1 eller 5+1 komponenter och skickar dem okomprimerat till förstärkaren.
För DVD så innehåller bitstream Dolby Digital eller DTS (eller i något fall MPEG) ljud
För BlueRay så är det Dolby Digital HD, DTS HD eller liknande
En optisk kabel klarat att skicka bitstream med DolbyDigital eller DTS samt PCM i 2 kanaler
En HDMI kabel (1.3) klarar bitstream av samtliga format samt PCM upp till 7.1 - alltså allting.
Någonstans måste alltså bitstream omvandlas till PCM.
För DVD så kör man ju nästan alltid bitstream i optisk kabel och låter förstärkaren "packa upp" ljudet till 5.1 eller motsvaranda
För de nya bluray formaten så är det lite komplext då uppackningen beror på vad man har gjort för språkval osv i DVD menyerna (åtminstone blir det så på kommande advanced profile). Det gör att ljudet måsta packas upp i spelaren (PS3) och skickar som PCM till förstärkaren.
Dock så finns de svindyra försträkaren som stödjer DolbyDigital HD och liknande som bitstream, men som sagt så kommer det inte vara möjligt i nästa generation med interaktivitet osv eftersom förstärkaren inte har tillräckligt med information för att packa upp rätt.
Dock är det inget större problem då omvandlingen från bitstream DolbyDigital HD och liknande till PCM är entydig och resultatet blir alltid samma ettor och nollor oavsett om du köper den från malaysian supercheep bluray player store eller en svin dyr Denon receiver med inbyggd avkodare
Postad 19 september 2007 - 15:42
jag får inte till 5.1 med Blurayfilmer,måste jag uppgradera ps3:an,har för med jag läst nåt sånt. Tacksam för svar.
Sen undrar jag om inte det fanns en knapp på Playstationfjärren där man kunde ändra upplösningen men det kan jag drömt.....
Nån som kan hjälpa mig med mina frågor.
Postad 19 september 2007 - 18:09
Orkar inte läsa igenom över 30 sidor.
jag får inte till 5.1 med Blurayfilmer,måste jag uppgradera ps3:an,har för med jag läst nåt sånt. Tacksam för svar.
Sen undrar jag om inte det fanns en knapp på Playstationfjärren där man kunde ändra upplösningen men det kan jag drömt.....
Nån som kan hjälpa mig med mina frågor.
DD 5.1? optiskt?
Välj bitstream ljud ut i inställningarna. Välj DD, DTS, voila!
Postad 19 september 2007 - 20:10
när jag väljer att den skall skicka ut pcm kan jag inte tex välja dts eller dd. Men när jag väljer bitstream kan jag både välja formaten dd, dts eller det bättre ljudet PCM. Men samtidgt när man väljer bitstream står det att vissa ljud kan försvinna vid bd tittande?
Blir ljudet sämre om jag väljer bitstream?
jag menar jag kan ju fortfarade lyssna på pcm, med den möjligheten att välja dd o dts om jag skulle vilja det. vilket jag inte kan om jag väljer att den skall skicka ut pcm.
Postad 19 september 2007 - 20:13
När man har det på på pcm verkar det bli Prologic i min reciver.
pro logic ikonen lyser då precis som när man bara har stereo som källa men använder alla
högtalarna.
Men med Bitstream så kan jag också välja DD eller DTS vilket väl är bättre?
mvh Kimme
Postad 19 september 2007 - 21:00
Observera dock att den optiska utgången endast klarar PCM i 2 kanaler, medan HDMI klarar 8 kanaler (eller mer?). Så vill du lyssna på ett DD spår via optisk kabel, kör bitstream så förstärkaren dekodar ljudet. Men vill du kunna lyssna på HD ljud som finns på vissa BD filmer så måste du ha en förstärkare som klarar att ta emot 8 kanaler i PCM då PS3:an inte kan skicka detta i bitstream än.
Hoppas jag inte gjorde er mer förvirrade. Lätt hänt att vrida till det i skallen

Postad 19 september 2007 - 21:09
Postad 20 september 2007 - 17:51
Så ska köra bitstream då eftersom jag inte har hdmi-ingång på förstärkaren?
Men när man kör med pcm blir det också ett avkodat ljud då och inte stereo som den gör till
prologic, bara det att ps3 gör jobbet istället för förstärkaren?
eller fungerar det bara genom hdmi och det blir en stereo signal genom optisk?
Mvh Kimme
Postad 20 september 2007 - 17:56
Okej tackar Phindus!!
Så ska köra bitstream då eftersom jag inte har hdmi-ingång på förstärkaren?
Men när man kör med pcm blir det också ett avkodat ljud då och inte stereo som den gör till
prologic, bara det att ps3 gör jobbet istället för förstärkaren?
eller fungerar det bara genom hdmi och det blir en stereo signal genom optisk?
Mvh Kimme
Ja du får ut en stereosignal, men testa att använda det och prologic med PCM.
Det kan låta riktit bra.

Postad 20 september 2007 - 18:10
Länkar eller andra källor?
Postad 25 september 2007 - 11:01
Om optisk kabel bara kan skicka 2 kanaler i pcm så borde det ju inte fungera...
Postad 25 september 2007 - 17:22
Funderar varför bilden är lite "kluddig" i ansiktena och i bakgrunden på filmerna kör med PS3a och W9000. Stundtals så är bilden magisk för att sedan i vissa partier oftast i ansikten bli smetiga. Använder givetvis HDMI anslutning och har nyaste uppdateringen på PS3an. Kluddet tenderar att vara åt det gröna hållet och problemet är bla i Casion Royale. Har någon liknande erfarenheter eller tips på hur man kan lösa det vore jag tacksam?
BUMP!
Jag upplever exakt samma sak på min HS60. Det är perfekt bild vid spelkörning, tycker även introt till filmerna ser klockrena ut (?) men när det kommer till filmvisning så blir det bara skräp. Jävligt störande med kluddig/kornig bild.
Vet någon vart man ändrar upplösningen på PS3an?
Mvh M
Redigerat av Mehdi, 25 september 2007 - 17:22.
Postad 25 september 2007 - 17:54
BUMP!
Jag upplever exakt samma sak på min HS60. Det är perfekt bild vid spelkörning, tycker även introt till filmerna ser klockrena ut (?) men när det kommer till filmvisning så blir det bara skräp. Jävligt störande med kluddig/kornig bild.
Mvh M
Kornig bild aka film grain är det meningen det ska vara på många av filmerna så förväxla inte det med dålig bild.
Postad 25 september 2007 - 19:16
BUMP!
Mvh M
Kornig bild aka film grain är det meningen det ska vara på många av filmerna så förväxla inte det med dålig bild.
Hm, det var ett mycket intressant påpekande. Kan man på något sätt ta reda på vilka filmer som har denna egenskap alternativt ta bort den på något sätt? Ska se ifall dom andra filmerna jag fick med har samma egenskap.
Frågan om upplösning kvarstår dock. Ska se ifall jag hittar ngt på google.
Postad 25 september 2007 - 20:03
Postad 25 september 2007 - 20:25
Jag är helt förvirrad nu! Jag har satt ljud ut till PCM (inte bitstream) och skickar via optisk kabel till stärkaren. Jag får då 5.1 ljud fast en del här säger att det då borde bara bli stereo. Jag har dock endast testat med DVD.
Om optisk kabel bara kan skicka 2 kanaler i pcm så borde det ju inte fungera...
Upplever liknande förvirring ang. BD. När jag skickar signal via optisk kabel till min receiver uteblir subwoofer, dvs. LFE. Detta oavsett bitstream eller PCM. Svar på annat forum tyder på att den signalförstärkning som vanligen sker till subwooferkanalen uteblir. Fungerar det för dig? Verkar vara lite olika mellan olika receivers...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar