Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)

1466 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung LE46F86BD (TV) 1 9.17857 (27) Inga priser
Samsung LE40F86BD (TV) 1 9.340908 (43) Inga priser
Samsung LE52F96BD (TV) 1 9.166666 (5) Inga priser
Samsung F96 70" LED - LE70F96BD (TV) 0 (0) Inga priser
28 relaterade trådar
Störningar i bilden vid uppstart av tv som försvinner efter en stund. (4 inlägg) 10 år sedan
Problem med Samsung LE40F86B (0 inlägg) 11 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 12 år sedan
Reparationstips TV (9 inlägg) 12 år sedan
Samsung F86 eller Toshiba Z3030 (28 inlägg) 15 år sedan
Comhemhus och en Samsung LE-40F86 (9 inlägg) 16 år sedan
Tips på en LCD-TV som fungerar bra ihop med dator (18 inlägg) 17 år sedan
Ej nöjd med kvaliten på bilden! (35 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE-46F86BD (52 inlägg) 17 år sedan
Playstation 3 & Wii surround? (2 inlägg) 17 år sedan
Lite olika frågor TV/Ljud/Dator/PS3 (0 inlägg) 17 år sedan
Bild till Samsung LE 40F86 från dator via HDMI (19 inlägg) 18 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 18 år sedan
Samsung F86 linjestörning (10 inlägg) 18 år sedan
Fick hem min Le40f86BD idag.. (7 inlägg) 18 år sedan
TH-42PZ85 vs Samsung F86 (7 inlägg) 18 år sedan
Fixa egen hemmabio anläggning med Playstation3 (10 inlägg) 18 år sedan
PZ70 eller 40f86? (8 inlägg) 18 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 18 år sedan
samsung eller sony? (23 inlägg) 18 år sedan
Samsung LE-46F86 eller Samsung PS-50P96 (25 inlägg) 18 år sedan
Hjälp mig i LCD-djungeln (7 inlägg) 18 år sedan
Inställningar till Samsung LE-40F86 (14 inlägg) 18 år sedan
Väggfäste för 46" f86 Samsung (LE-46F86BD) (5 inlägg) 18 år sedan
Vilken 46-47" (52 inlägg) 18 år sedan
Vilken Upplösning? HTPC > LCD (2 inlägg) 18 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 18 år sedan
LCD : Sharp HD1 & XL2 vs Samsung F96 & F86 (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 27 October 2007 - 22:53

Unregistered66933db8
  • Unregistered66933db8
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej majstang.
Har firedtv med comhemkort inbyggd i datorn så ngn box behöver jag inte just nu.
Nja om man skall titta på tv så blir det inte mycket att välja på om man tar bort SD-tv. B)
Men det kan ju vara så att de flesta använder den till bluerayfilmer/dataspel/skärm till datorn (verkar vara lite overkill tycker jag) ;)
"Det är ju så att alla brister som finns i SD-signalen blir tydligare på en Full-hd skärm" verkar gälla just lcd.

//Sumo

Postad 27 October 2007 - 23:26

TKN
  • TKN
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Hoppas den dyker upp i nån butik här i Lule så att man kan få sig en titt.

F86 i 40" finns på Onoff på Storheden... ;) (kanske även på Expert, men det vet jag inte....än!)

Det låter bra, får väl åka dit imorgon och titta. Borde inte dröja länge innan F96 dyker upp.

Samsung 46"-F86 samt Philips 47"-9732 finns på Expert stormarknad på storheden.

Postad 27 October 2007 - 23:27

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Eftersom det bara är lördag och jag inte kan ringa dustin förens på måndag har jag suttit hela kvällen och trixat med inställningarna. Att sänka backlight var lösningen, fenomenet försvinner gradvis ju mer man sänker och på backlight 1 är det borta helt och hållet.
Så nu är jag tom jag nöjd med denna apparat B) (förutom att scart/ntsc är paj, men som sagt har jag inga planer på att någonsin mata tvn med analog signal, så det kvittar).

Najs :lol:

Hej majstang.
Har firedtv med comhemkort inbyggd i datorn så ngn box behöver jag inte just nu.
Nja om man skall titta på tv så blir det inte mycket att välja på om man tar bort SD-tv. :lol:
Men det kan ju vara så att de flesta använder den till bluerayfilmer/dataspel/skärm till datorn (verkar vara lite overkill tycker jag) ;)
"Det är ju så att alla brister som finns i SD-signalen blir tydligare på en Full-hd skärm" verkar gälla just lcd.

//Sumo

Nja, nog blir bristerna tydligare även på en Pio plasma men försvinner nog mera än på en lcd pga av att plasman är mörkare (inte alls samma ljusresurser) och har mjukare bild så att säga. Ligger i de tekniska skillnaderna i de olika teknikerna... Åh, så du kommer inte att använda den som skärm till datorn, bluray-spelarn och PS3:an då i första hand? Då skulle jag nog satsa på Pio värstingen...de är verkligen trevliga bildmässigt (bara liiiite väl mörka).

Postad 28 October 2007 - 12:53

Unregistered2209dd1a
  • Unregistered2209dd1a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Är det någon som sett en Tosh Z3030 bredvid en Sam F86?
Har lyckats komma ner till dessa apparater (nu när Pannas plasma är borta från shortlist)..

Har fått för mig att Toshiban är bra men kan råka ut för visst grön-genomslag.
Toshiban är oxå billig i tyskland men Toshiba tillåter visst inte garanti-arbete på importerad TV i sverige.
Detta ligger definitivt Toshiba till last i min världsbild -

Någon som vet nåt om 40'' LED från samsung?

Mvh Steffo

Postad 28 October 2007 - 14:53

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Har lyckats komma ner till dessa apparater (nu när Pannas plasma är borta från shortlist)..

Toshiban är oxå billig i tyskland men Toshiba tillåter visst inte garanti-arbete på importerad TV i sverige.

Mvh Steffo

Hej Steffo!
Har för mig att jag läst på AVS Forum att just den Toshiban lider av både banding och clouding samt green push (gröna-genomslag). Kan ha fel såklart! Men en tv med banding-problem finns inte på kartan för mig asså. Den fick rejält med SÅGNING i alla fall om du menar den amerikanska modellen LX177 (det är ju så förvirrande med alla olika modellnamn här och där). Är det 100 hz funktionen du är ute efter i första hand?

Angående Sammy F96 i 40", så lär vi få vänta. Ingen vet hur länge förutom Sammy själva såklart. Tror nån ringde deras kundservice och frågade och fick svar att de inte visste...de får tydligen bara 5 dars förvarning när en ny modell (storlek) släpps.

Postad 29 October 2007 - 08:12

Unregistered44286749
  • Unregistered44286749
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Köpte för några dagar sedan en 46"F86 på fyndbörsen. 26000:- Nordic.
Jag blev väldigt nöjd. Superbild.
Men... Går det att bli av med overscaning på HDMI? Bilden blir för stor när jag kör htpc med hdmi .

Dennis

Postad 29 October 2007 - 08:44

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Köpte för några dagar sedan en 46"F86 på fyndbörsen. 26000:- Nordic.
Jag blev väldigt nöjd. Superbild.
Men... Går det att bli av med overscaning på HDMI? Bilden blir för stor när jag kör htpc med hdmi .

Dennis

Nu har inte jag tv'n själv men har läst något om Just Scan ??

Postad 29 October 2007 - 10:44

Unregistered44286749
  • Unregistered44286749
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Det hjälpte att läsa manualen;)
Justscan, nu vet jag var det finns.
Tack

Postad 29 October 2007 - 11:34

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Mvh Steffo

Hej Steffo!
Har för mig att jag läst på AVS Forum att just den Toshiban lider av både banding och clouding samt green push (gröna-genomslag). Kan ha fel såklart! Men en tv med banding-problem finns inte på kartan för mig asså. Den fick rejält med SÅGNING i alla fall om du menar den amerikanska modellen LX177 (det är ju så förvirrande med alla olika modellnamn här och där). Är det 100 hz funktionen du är ute efter i första hand?

Angående Sammy F96 i 40", så lär vi få vänta. Ingen vet hur länge förutom Sammy själva såklart. Tror nån ringde deras kundservice och frågade och fick svar att de inte visste...de får tydligen bara 5 dars förvarning när en ny modell (storlek) släpps.

Som du kanske misstänker majstang, sä är den amerikanska Toshiba LX177 inte samma TV som Europeiska Toshiba Z3030. LX177 klarar inte 24p/5:5 pulldown som Z3030 gör. Dessutom är LX177 46" medan Z3030 är 47"... bara en sån sak! :) LX177 har lidit av greenpush, men det har många fixat med en kalibrering. LX177 har många nöjda ägare och har faktriskt fått ganska bra omdöme i recensioner.

Toshiba brukar göra väldigt prisvärda TV och Z3030 klarar ALLT. Men det gäller som vanligt att se upp, t ex så ser det ut som Z3030 i 42" har en annan panel än 47".

Jag är ute efter en LCD-TV i storlek 40-47" och f n finns det några modeller som är intressanta: Samsung F86 (F96 för dyr), Sony X3500, Toshiba Z3030 (ZF355) och Sharp XL2. (Med LG och Philips som "outsiders"!) Just nu är Samsung intressantast, men jag såg nyligen att det har dykt upp mycket intressanta svenska priser på Toshiba Z3030 så jag har inte bestämt mig än. (Men jag beställer i veckan, förhoppningsvis...) Det som talar emot Samsung är den nog så blanka skärmen, i mitt vardagsrum har jag fönster i söderläge rakt bakom mig.

Redigerat av Tomas L, 29 October 2007 - 11:37.

Postad 29 October 2007 - 11:35

eno
  • eno
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej

Jag fick min F86a i fredags, riktigt bra bild måste jag säga!

dock har jag haft några problem här:

1. Har haft lite problem med bandning tror jag, jag har bara upptäckt det när jag försöker läsa text ifrån htpcn, den blir inte lika mörk/klar över hela skärmen utan jag har fyra olika vertikala fält... bytte hdmi port, tycker det har blivit bättre, men ska testa lite till

2. Ibland får jag en flimrande rand längst ner på tvn när jag kollar på htpcn. Mina tester hitintills visar att detta bara inträffar när jag ställer in just scan, verkar försvinna när jag kör 16:9...

någon som känner igen dessa problem?

Postad 29 October 2007 - 12:07

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Eno Testa att gå in på www.pixelmappat.nu så får du verkligen testa teven. Sen har jag hört att bandingen brukar bli bättre efter några dagar på F86:an.

Postad 29 October 2007 - 12:29

eno
  • eno
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Eno Testa att gå in på www.pixelmappat.nu så får du verkligen testa teven. Sen har jag hört att bandingen brukar bli bättre efter några dagar på F86:an.

Gott att höra att bandningen blir bättre!

har testat lite mer nu, när jag kör 50Hz verkar det inte bli någon skillnad på just scan och 16:9, förutom på länken, ändrar till 60Hz då försvinner det pixlar i 16:9 läget men blir åter korrekt i just scan. Problemet med min flimrande fält, verkar också försvinna helt i 60Hz, har dock inte testat tillräckligt för att vara helt säker...

tack för hjälpen PNorth6

Postad 29 October 2007 - 17:21

Mickemusen
  • Mickemusen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Är de någon som har några bra inställningar på F86 46??

Fick den idag :)

Redigerat av Mickemusen, 29 October 2007 - 17:29.

Postad 29 October 2007 - 20:07

DrHD
  • DrHD
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
Inte köpt en ännu men som folk brukar säga gäller väl slå av allt skit som dynamisk kontrast och vad jag läst ska Movie mode vara det överlägset bästa sen ska denna Tv vara så jäkla bra att mycket pillande ej ska behövas förutom dina egna åsikter angående skärpa kontrast ljus o.s.v :)

Lycka till!

Redigerat av DrHD, 29 October 2007 - 20:08.

Postad 30 October 2007 - 16:32

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Campade lite framför F96:an på hemmabiomässan i helgen.
Jag har en gång tidigare sett F96 dock bara SD och detta i en upplyst butik som höll på att renoveras, men det var ju relativt ok, men nu var det upp till bevis då förutsättningarna var kanon med nedsläckt rum och BD.

Vi slog på Spiderman och egentligen var det 3 saker jag ville kolla upp.
1.Blödningen främst statiskt vitt-på svart
2.Betraktningsvinkeln och vad som hände med blödningen off-axxis
3.1080p24 och flytet från BD

Kan ju börja med att säga att bilden var perfekt och bland det bästa jag sett och jag var egentligen inte intresserad av att fiffla med inställningar ytterligare trots att jag fick fjärrisen, jag var helt nöjd och då ska man veta att det går att ställa om bättre då den knappast var inställd . Ställde mig 30cm från tv:n och blev desto gladare...
Bredvid stod förresten Q97 som var alldeles för hypad med färginställningarna.
Första klassiska vitt på svart aura var spindelmannen-loggan och direkt när den kom på pausade jag bilden och ställde mig några steg åt sidan. Visst var det tydligt att det blev en vit skugga kring loggan och nu vet jag inte om det riktigt motsvarade 90° jag betraktade ifrån, men stör man sig på det?? Rakt framifrån var det helt ok. Detta är ju tydligaste exemplet eller som en muspekare mot svart bakgrund om man kopplarl datorn till, kan annars inte tänka mig att man blir störd av det mer än statiskt bildvisning, och absout inte i rörlig bild.
Däremot med LED avstängd så fick man en dassig bild och det ovannämnda blev tydligare-men varför ska man ha LED avstängd? Film plus eller "motion plus" var inte aktuellt i menyn då vi körde BR.

Lite trist att att killen som representerade inte riktigt kunde svara på angående fullt stöd med 24p, så man fick lita på sina egna ögon vilket ju fungerade alldeles utmärkt. Inga tecken på hack under snabba scener/ eller panoreringar. Snubben sa att han inte riktigt visste men enligt produktionschefen (som han litade på) så hade den fullt stöd och det skulle vi lita på.
Lite långsamt går det i menyerna men inte heller något jag stör mig på.
52 tum..och 2 extra tum känns mkt bra!

Postad 30 October 2007 - 20:16

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
HD Guru har recenserat den amerikanska motsvarigheten till F96.
http://hdguru.com

Postad 30 October 2007 - 21:13

baubster
  • baubster
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Tittade in F86 idag, och har tittat på en hel hög med tv-apparater, dock är det svårt att finna de dyrare modellerna i "vanliga" butiker, och jag blev riktigt imponerad av F86:ans färger, kontrast och flytande bild, riktigt imponerad. Blir troligtvis ett sådant köp inom kort, det ska även mycket till för att få mig att ändra mig. Men skulle gärna vilja se F86 brevid V3000, samt D3500 för att vara helt säker.

Postad 30 October 2007 - 22:24

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Finns det inga här som har köpt F96 än så länge?

Postad 31 October 2007 - 12:55

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

nej. :)

inte än

Postad 31 October 2007 - 20:52

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Dustin har 52F96 i lager nu.

Postad 31 October 2007 - 22:34

Nodas
  • Nodas
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hur funkar det med garantiärenden och pixelgaranti om man köper en europeisk modell av 40f86, den som kallas xec. Dessa finns hos tex dustin, inwarehouse eller netsuperstore. Jag funderar nämligen på att köpa denna i netsuperstores fysiska butik då deras webshop har fått en massa klagomål på leveranstider och dålig kundtjänst.
Då hoppas man ju lite på att garanti/service-ärenden hanteras av samsung och inte butikerna man köpt produkten i. Om nu inte samsung också har dålig kundservice.
Har tidigare köpt en laptop på annan butik som fick defekt hdd och då va det acer som tog hela ansvaret för service. Tyvärr hade acer reperationen i tyskland men det funkade iaf hyfsat bra.

Redigerat av Nodas, 31 October 2007 - 22:34.

Postad 01 November 2007 - 09:05

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
F96 har på den officiella hemsidan fått det "nya" märket "HD ready 1080p" vilket innebär att den "fullt" stödjer 1080p 24, 50, 60 hz enligt EICTA:s bestämmelser.

http://www.samsung.c...52f96bdxxeu.asp

svenska hemsidan verkar inte ha blivit uppdaterad ännu.

Postad 01 November 2007 - 16:07

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Många med mig skulle gjort det om den fanns i 40" eller 46". Frågade Samsungs "produktchef" Robert W. om detta på Prylportalens chatt nyligen, men fick som väntat svarade han på något annat än det jag frågade.

"Hej Robert Är intresserad av Samsung satsning på LCD med LED bakgrundsbelysning - verkar göra susen! När kan vi få se modeller i "vanliga" storlekar 37" - 46" även i Europa (vet att det släpps i Amerika)?"

Robert Widerström: Hej, Ja LED-tekniken är verkligen intressant för den möjligör att man kan "släcka ner" delar av bilden som ska vara mörka och dra på mer ljusstyrka i de delar av bilden som ska vara ljusa. Detta ger en otroligt hög kontrast (upp till 500.000:1)! Denna teknik lämpar sig bra för de större storlekarna och vi har i Europa precis lanserat 52" och 70" LCD TV med LED backligt, det vi kallar Smart Lighting. /R

Postad 01 November 2007 - 17:20

Nodas
  • Nodas
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Oj vilket bra svar på om det kommer storlekar runt 37-40" robert widerström hade då..

Postad 01 November 2007 - 17:52

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Jag fösrstår att det är så att ingen här köpt nån än. Priset stiger ju istället för att sjunka. Inte fasen är TV.n värd nästan 37 lappar...aldrig i **** ;) Hade hoppats på att den skulle närmat sig 30 och under ganska så snabbt men det ser ut att bli en lång väntan. Samsung är så fula oxå som bara släpper 52" och 70" inom EU, det blir då dålig efterfrågan och det är säkert därför som inte priset sjunker särskilt snabbt...sen har väl Samsung prispolicy på just denna modell oxå. Lite skjuts från mindre modeller hade varit perfekt. Verkar som om 40" i USA sjunkit rejält i pris och säljer förmodligen väldigt bra oxå. Urk...verkligen jobbigt att vänta...vill ju så gärna ha den här TV:n :(

Postad 01 November 2007 - 20:00

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Har för en timma sen packat upp och satt igång min nya fina F86 46".

Man kunde ju inget annat än att garva när man ställde upp den och jämförde med min gamla LGLP1 32" LCD. Jag som tänkte gå på 52" först inser att det hade blivit ALLDELES för stort. Nu vettefan om jag ens kommer att behålla projektorn.....för bildkvaliten är något så fruktansvärt bra i 1080p. Svärtan och färgerna bara slår en i ansiktet :(

Ok att skillnaden mellan 77 (projektorn) och 46 tum är ganska stort men att 1080p skulle ge sån skärpa i bilden hade jag aldrig trott faktiskt. Jag är helt klart FÖR 1080p ;)

Nu har jag bara ett problem, jag måste "palla" upp tv' för att få plats med min 15.5 cm höga center framför tv'n som bara har 12cm till bildkanten.

Postad 02 November 2007 - 09:55

jocke_76
  • jocke_76
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Har skummat igenom tråden men inte hittat det jag är ute efter så jag frågar ...
Vad är skillnaden på F86 o M86 förutom några rödingar ?

Postad 02 November 2007 - 10:13

Unregistered0dd2fcec
  • Unregistered0dd2fcec
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag velar fortfarande mellan F86 40 eller 46...
Stod igår på Expert och tittade länge på båda sida vid sida med blue-ray demo.
Upplever att 40'an är lite skarpare som väl beror på att den är mindre.
Båda var dock bra.
SÅ hur gör man det skiljer ju sådär 7 tusen mellan dom...

Postad 02 November 2007 - 10:53

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Man köper den största om man har råd och plats, kan aldrig bli för stort.. ;)
Jag sitter på 3-3,5meter med 46" F86 och undrar ibland om jag skulle gått på 52" istället..
Mycket vill alltid ha mer... :D

Postad 02 November 2007 - 11:01

Unregistered03941598
  • Unregistered03941598
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jag sitter på 3-3,5meter med 46" F86 och undrar ibland om jag skulle gått på 52" istället..

BulanS: funderar själv på en 46f86 och jag sitter på ungefär samma avstånd 3-3.5m från tvn. vilken källa kör du med? analog eller digital, och hur blir bilden när du kollar på vanlig tv, typ fyran och femman? alltså inte htdv

Postad 02 November 2007 - 11:49

Zionalfa
  • Zionalfa
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Campade lite framför F96:an på hemmabiomässan i helgen.
Jag har en gång tidigare sett F96 dock bara SD och detta i en upplyst butik som höll på att renoveras, men det var ju relativt ok, men nu var det upp till bevis då förutsättningarna var kanon med nedsläckt rum och BD.

Vi slog på Spiderman och egentligen var det 3 saker jag ville kolla upp.
1.Blödningen främst statiskt vitt-på svart
2.Betraktningsvinkeln och vad som hände med blödningen off-axxis
3.1080p24 och flytet från BD

Kan ju börja med att säga att bilden var perfekt och bland det bästa jag sett och jag var egentligen inte intresserad av att fiffla med inställningar ytterligare trots att jag fick fjärrisen, jag var helt nöjd och då ska man veta att det går att ställa om bättre då den knappast var inställd . Ställde mig 30cm från tv:n och blev desto gladare...
Bredvid stod förresten Q97 som var alldeles för hypad med färginställningarna.
Första klassiska vitt på svart aura var spindelmannen-loggan och direkt när den kom på pausade jag bilden och ställde mig några steg åt sidan. Visst var det tydligt att det blev en vit skugga kring loggan och nu vet jag inte om det riktigt motsvarade 90° jag betraktade ifrån, men stör man sig på det?? Rakt framifrån var det helt ok. Detta är ju tydligaste exemplet eller som en muspekare mot svart bakgrund om man kopplarl datorn till, kan annars inte tänka mig att man blir störd av det mer än statiskt bildvisning, och absout inte i rörlig bild.
Däremot med LED avstängd så fick man en dassig bild och det ovannämnda blev tydligare-men varför ska man ha LED avstängd? Film plus eller "motion plus" var inte aktuellt i menyn då vi körde BR.

Lite trist att att killen som representerade inte riktigt kunde svara på angående fullt stöd med 24p, så man fick lita på sina egna ögon vilket ju fungerade alldeles utmärkt. Inga tecken på hack under snabba scener/ eller panoreringar. Snubben sa att han inte riktigt visste men enligt produktionschefen (som han litade på) så hade den fullt stöd och det skulle vi lita på.
Lite långsamt går det i menyerna men inte heller något jag stör mig på.
52 tum..och 2 extra tum känns mkt bra!

Det var en trevlig campingstund vi hade ;) Jag kan inget annat än säga att den är en av de grymaste TV app jag sett.

Postad 02 November 2007 - 12:18

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Jag fösrstår att det är så att ingen här köpt nån än. Priset stiger ju istället för att sjunka. Inte fasen är TV.n värd nästan 37 lappar...aldrig i **** ;) Hade hoppats på att den skulle närmat sig 30 och under ganska så snabbt men det ser ut att bli en lång väntan. Samsung är så fula oxå som bara släpper 52" och 70" inom EU, det blir då dålig efterfrågan och det är säkert därför som inte priset sjunker särskilt snabbt...sen har väl Samsung prispolicy på just denna modell oxå. Lite skjuts från mindre modeller hade varit perfekt. Verkar som om 40" i USA sjunkit rejält i pris och säljer förmodligen väldigt bra oxå. Urk...verkligen jobbigt att vänta...vill ju så gärna ha den här TV:n :D

Man får inte glömma att det är en 52" vi pratar om och med alldeles ny TV med ny teknik och jag tror att det är ganska svårt att den ska droppa till 30.000 utan vidare.. 46.000 låg den på i halmstad precis när den kom vilket iofs är rätt maffigt men jag tror att den kommer ligga på strax över 30.000 efter jul, eller hoppas på det.. ;)

Postad 02 November 2007 - 13:48

Unregistered0dd2fcec
  • Unregistered0dd2fcec
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

BulanS: funderar själv på en 46f86 och jag sitter på ungefär samma avstånd 3-3.5m från tvn. vilken källa kör du med? analog eller digital, och hur blir bilden när du kollar på vanlig tv, typ fyran och femman? alltså inte htdv

Precis vad jag oxo undrar, hur ser SDTV ut på 46 eller hur långt ifrån måste man sitta för vara nöjd?

Postad 02 November 2007 - 14:13

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Man får inte glömma att det är en 52" vi pratar om och med alldeles ny TV med ny teknik och jag tror att det är ganska svårt att den ska droppa till 30.000 utan vidare.. 46.000 låg den på i halmstad precis när den kom vilket iofs är rätt maffigt men jag tror att den kommer ligga på strax över 30.000 efter jul, eller hoppas på det.. ;)

Jo, men jag pratar inte om vad butiker med svindyr hyra, eller vad det nu är som gör att de tror att de kan ta ut såna summor för en 52" F96 utan billigaste internetpriset. 46-47.000 är ju rena fantasipengarna. Billigaste internetpriset 36,600 är fortfarande för mycket. Samsung själva har sagt att de ska sälja tv:n för 5000 dollar. Dollarn står i 6,40 kr och det blir 32.000 kr. Hur kan man då få för sig att man som butiksägare kan få ett enda exemplar sålt för 46.000 spänn? Men det är ju så att i den här ankdammen uppe i norr där det knappt bor några alls så kan man tydligen ta ut såna pengar utan att nån gnäller. Nä, jag tycker inte alls att 30.000 låter orimligt vid detta laget om Sverige hade fungerat som övriga världen. Hoppas du har rätt att den går för 30 lappar efter jul, men det är på tooook för lång tid dit ;) Det troliga är att vi pratar 30.000 först när någon konkurrent lyckas ta fram en TV, som kan konkurrera i samma tekniska segment. Å ingen verkar ju vara på banan än med det...har läst att de är på G men inget som är spikat, vilket kanske kan betyda sommaren 2008 om vi har otur :D

Postad 02 November 2007 - 16:34

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Cnet har recenserat den amerikanska motsvarigheten till F96.
http://reviews.cnet....ag=links;review

Postad 02 November 2007 - 19:26

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Satt å kolla priser på F96 i Danmark, Norge och Tyskland. Och det är bara att konstatera att handlarna tar ut ordentliga marginaler på marknader som inte är så stora och därmed dåligt konkurrensutsatta. Tyskland är den enda som verkar funka. 31.200 kr (motsvarade Prisjakt... Preistrend.dk) för en F96, verkligen vettigt pris asså och t.o.m lite under Samsungs riktpris på 32.000 kr (5000 dollar). Lite svårt att hitta villkor på köpet emellertid. Om garantin gäller hos svenska Samsung och så, tåls att undersökas för där nere i söder är de snart nere på 30 lappar :D

Postad 03 November 2007 - 18:03

Unregistered44286749
  • Unregistered44286749
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag köpte först Le40R87´an. Värdelös tv tyckte jag och dålig bild på SD sändningar.
Jag fick en ny på garanti och valde då en 46"F86 (dubbelt så dyr) ist.
Måste säga att jag är ganska nöjd med sd-bilden. Jag blev väldigt förvånad att den kunde bli så bra pga. annan tv´n.
Jag sitter ca 2,5m ifrån och det funkar bra.
För övrigt är denna modell den bästa jag sett tom. bättre än pio i mitt tycke.
Djupet och svärtan känns som en sony tjocktv ihop med Lcdn´s fördelar.
Där emot har jag inte sett F96´an men den är lite väl dyr.
Dennis

Postad 03 November 2007 - 18:32

wrongturn
  • wrongturn
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Såg 86an live för första gången idag och blev väldigt sugen på den. Inget snack om att det var den bästa LCD TVn i butiken. Underbar bild. Kompisen köper denna TV och jag tycker att han gör ett bra köp.

Postad 03 November 2007 - 23:26

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Jag är ute efter en LCD-TV i storlek 40-47" och f n finns det några modeller som är intressanta: Samsung F86 (F96 för dyr), Sony X3500, Toshiba Z3030 (ZF355) och Sharp XL2. (Med LG och Philips som "outsiders"!) Just nu är Samsung intressantast, men jag såg nyligen att det har dykt upp mycket intressanta svenska priser på Toshiba Z3030 så jag har inte bestämt mig än. (Men jag beställer i veckan, förhoppningsvis...) Det som talar emot Samsung är den nog så blanka skärmen, i mitt vardagsrum har jag fönster i söderläge rakt bakom mig.

Du tänker som jag. Jag vill dock ha 46/47 och LG duger inte (saknar 100hz), men phil 9732 är intressant (ambilight är värt det lilla högre pris på toppmodellen, lite spegel?). Och jag väntar på X3000 som är billigare, så är frågan om fläkten väsnas. Z3030 är ju bra, men Tosh är ju HDDVD. Fick inte D3000 och fick tillbaks peng på defekt XD1, så nu har jag ögonen på XL1 som temporär lösning (vill ha DVB-C, men HD1 är bl.a för dyr). Synd att det inte går att lägga in modeller med sökfunktion i inlägg.
F86 är ju läcker men den speglar (tål det inte), den är inte någon möjlig huvudlösning för mig, och den är groteskt bred liksom X3000. Och en felfri M86 är väl nästan lika bra.

Tittade in F86 idag, och har tittat på en hel hög med tv-apparater, dock är det svårt att finna de dyrare modellerna i "vanliga" butiker, och jag blev riktigt imponerad av F86:ans färger, kontrast och flytande bild, riktigt imponerad. Blir troligtvis ett sådant köp inom kort, det ska även mycket till för att få mig att ändra mig. Men skulle gärna vilja se F86 brevid V3000, samt D3500 för att vara helt säker.

Jag försäkrar dig att nämnda sonymodels är sämre, de har ej 10bit panel mm. Det fanns dendär bra billiga D3000 men nu måste du jämföra med W/X3000. Sonys fördel är DVB-C-HD.

Man köper den största om man har råd och plats, kan aldrig bli för stort.. :(
Mycket vill alltid ha mer... :lol:

Precis vad jag oxo undrar, hur ser SDTV ut på 46 eller hur långt ifrån måste man sitta för vara nöjd?

Vi är många som mest kollar på SDTV och vill veta hur det ser ut, hur tunern funkar. Stort ska man ha - hemmabio ju

Var på expert i kungsbacka idag.
Fick en demonstration av f96.
Måste säga att högupplöst källa (blueray) gav en enormt bra bild ,
men när det kommer till digital-tv (ej hd) så är det inte bra.
Detsamma gällde sony kdl46x3500.
Hade bestämt mej för att köpa en lcd-tv, men nu börjar jag tveka ordentligt.
Kan ju inte köpa en tv för 30000-50000 som inte duger till att titta på tv på.
Kanske de inte háde bra antennsignal :) :P
Pioneers plasmor visar en helt ok bild med vanlig digital tv-signal.
Till och med min gamla lågupplösta plasmaskärm från 2003 har bättre tv-bild än dessa dyra lcd-monster :(
Vad anser ni som vet mer om detta finns det någon lcd som är nästan lika bra som en plasma vid vanlig digital tv-sändning??
Idag tittar jag på tv via htpc comhem & nec-plasma

Menar du att plasmorna ger bättre bild på samma signal? Är dessa topp-lcd med sina chip för att fixa SD-tv ändå kassa? Knappast

Nä, har man lagt ut mycket pengar för en TV så ska den uppfylla alla krav som även perfektionisten har asså, annars kan man ju lika gärna köpa en CRT direkt ;) Förstår dig och jag är svarslös inför ditt problem.

Eftersom det bara är lördag och jag inte kan ringa dustin förens på måndag har jag suttit hela kvällen och trixat med inställningarna. Att sänka backlight var lösningen, fenomenet försvinner gradvis ju mer man sänker och på backlight 1 är det borta helt och hållet.
Så nu är jag tom jag nöjd med denna apparat :D (förutom att scart/ntsc är paj, men som sagt har jag inga planer på att någonsin mata tvn med analog signal, så det kvittar).

Usch - om jag köper en dyr TV som jag ska ha "för Alltid" så ska den inte ha bandning och funka perfekt.

Redigerat av toler, 04 November 2007 - 10:00.

Postad 04 November 2007 - 07:56

Unregistered44286749
  • Unregistered44286749
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag tycker inte pio har bättre bild på tvsändningarna än F86´an.
Där emot får jag problem när 100hz är på, då får jag spökningar och ibland hack i bilden alltså som om inte hela bilden uppdaterats samtidigt.
Trodde motion Plus tekniken skulle göra snabba rörelser bättre. Hos mig blir de sämre.
Har någon annan upplevt detta, kan det vara fel på min?
Dennis

Postad 04 November 2007 - 09:59

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Man får inte glömma att det är en 52" vi pratar om och med alldeles ny TV med ny teknik och jag tror att det är ganska svårt att den ska droppa till 30.000 utan vidare.. 46.000 låg den på i halmstad precis när den kom vilket iofs är rätt maffigt men jag tror att den kommer ligga på strax över 30.000 efter jul, eller hoppas på det.. :)

Satt å kolla priser på F96 i Danmark, Norge och Tyskland. Och det är bara att konstatera att handlarna tar ut ordentliga marginaler på marknader som inte är så stora och därmed dåligt konkurrensutsatta. Tyskland är den enda som verkar funka. 31.200 kr (motsvarade Prisjakt... Preistrend.dk) för en F96, verkligen vettigt pris asså och t.o.m lite under Samsungs riktpris på 32.000 kr (5000 dollar). Lite svårt att hitta villkor på köpet emellertid. Om garantin gäller hos svenska Samsung och så, tåls att undersökas för där nere i söder är de snart nere på 30 lappar :P

Rekommenderat pris 52F96:
Samsung Germany = 5000 Euro
Samsung Nordic = 48000 SEK
Samsung US = $5000
Samsung UK=£2700

Kom ihåg att 52M86 går för 30000:- (24000:- i Tyskland) nu hos de "seriösa" handlarna, så det lär dröja efter årskiftet innan vi ser F96 falla hos dessa. För min del är 52" för stor, väntar tills vårens modeller avslöjas som förhoppningsvis kommer i 46" och mindre. Hoppas de är full-HD bara...

Postad 04 November 2007 - 10:06

Unregisteredc75356f1
  • Unregisteredc75356f1
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Där emot får jag problem när 100hz är på, då får jag spökningar och ibland hack i bilden alltså som om inte hela bilden uppdaterats samtidigt.
Trodde motion Plus tekniken skulle göra snabba rörelser bättre. Hos mig blir de sämre.
Dennis

Det är nog inget fel på din TV. Har läst runt på diverse forum och många kör 100hz antingen på low eller helt avstängd. Motion Plus tekniken är nog helt enkelt för dålig än sålänge.

Postad 04 November 2007 - 10:55

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Dennis

Det är nog inget fel på din TV. Har läst runt på diverse forum och många kör 100hz antingen på low eller helt avstängd. Motion Plus tekniken är nog helt enkelt för dålig än sålänge.

...men 100 Hz är väl inte samma sak som Motion Plus? Man stänger väl inte av 100 Hz bara för att man stänger av Motion Plus?

Postad 04 November 2007 - 11:44

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Dennis

Antar att det du ser är vid väldigt snabba rörelser och kallas för TBE=Tripel Ball Effect och är välkänd bland F86 ägare. De hackningar du pratar om är jag inte bekant med men förmodligen ytterligare en brist i implementeringa av Auto Motion Plus 100hz hos F86. Denna teknik kräver enorm processorkapacitet för att det ska bli rätt och man är helt enkelt inte riktigt där ännu. Jag tror inte att man kan lösa det med någon form av firmwareuppdatering eller så, men jag är ingen expert så jag kan ha fel. Allt fler F86 ägare stänger helt enkelt ner 100 hz och kör TV:n på 50 hz istället, vilket funkar jättebra eftersom TV:ns processor är grym på att ta bort rörelse-artifacts i ursprungligt utförande (utan hjälp från Auto Motion Plus (100 hz) funktionen)...förutsatt att du matar TV:n med en bra signal från början förstås. Testa själv vettja, så får du se :)

Postad 04 November 2007 - 11:54

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

...men 100 Hz är väl inte samma sak som Motion Plus? Man stänger väl inte av 100 Hz bara för att man stänger av Motion Plus?

Jag tror du blandar ihop (Auto) Motion Plus (100 hz) med Movie Plus...usch jag har lite dålig koll på F86:an själv känner jag :)

Postad 04 November 2007 - 12:16

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Samsung US = $5000
Samsung UK=£2700

Kom ihåg att 52M86 går för 30000:- (24000:- i Tyskland) nu hos de "seriösa" handlarna, så det lär dröja efter årskiftet innan vi ser F96 falla hos dessa. För min del är 52" för stor, väntar tills vårens modeller avslöjas som förhoppningsvis kommer i 46" och mindre. Hoppas de är full-HD bara...

Antar du hittat dessa riktipriser på resp Samsungsida. Det roliga är att Audiovisual UK som verkligen kan räknas som en av de seriösa handlarna säljer F96 52" för £2299= 30.461kr. Funderar allvarligt på att importera just nu. Har en massa frågor ute hos bl.a. Samsung Nordic om vad som gäller med deras begränsade garantiåtagande på produkter sålda utomlands. Finns något som heter Original Warranty Card som man kan kräva av återförsäljaren och på så sätt få garanti hos Samsung Nordic. Sen är det ju fraktkostnadsfrågor oxå såklart. Återkommer när jag fått svar för de som är intresserade :) Hrmf....48.000 kr....största skämtet i mannaminne asså :( För en PERFEKT TV utan några som helst brister kanske :P

Redigerat av majstang, 04 November 2007 - 12:22.

Postad 04 November 2007 - 13:48

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0
enligt prisjakt ska F96 finnas i lager..., inga som köpt den ännu?

Postad 04 November 2007 - 14:15

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Samsung US = $5000
Samsung UK=£2700

Antar du hittat dessa riktipriser på resp Samsungsida. Det roliga är att Audiovisual UK som verkligen kan räknas som en av de seriösa handlarna säljer F96 52" för £2299= 30.461kr. Funderar allvarligt på att importera just nu. Har en massa frågor ute hos bl.a. Samsung Nordic om vad som gäller med deras begränsade garantiåtagande på produkter sålda utomlands. Finns något som heter Original Warranty Card som man kan kräva av återförsäljaren och på så sätt få garanti hos Samsung Nordic. Sen är det ju fraktkostnadsfrågor oxå såklart. Återkommer när jag fått svar för de som är intresserade :) Hrmf....48.000 kr....största skämtet i mannaminne asså :( För en PERFEKT TV utan några som helst brister kanske :P

Detta har jag också försökt utreda genom att kontakta Samsung Nordic, bifogar min fråga och sen svaret - som enligt mig är rätt entydigt och positivt! Observera att jag försökte formulera frågan så att jag köpt TVn medans jag bodde utomlands i exvis Tyskland, för att sedan ta med TVn till Norden när man flyttade...

""Hej

Jag har en fråga om garanti som jag tycker framgår lite tvetydigt under era villkor. Först står det i villkoren:
http://www.samsung.c...e/guarantee.htm
'Observera att våra garantiåtaganden endast gäller produkter sålda via Samsung Electronics Nordic AB'

Sedan står det längre ned
'Samsung Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands, om det medföljer ett blått 'Original Warranty Card', utfärdat av Samsung Electronics. På framsidan ska det finnas angivet 'Samsung European bloc warranty', samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade.'

Det jag undrar är om jag äger en TV utanför Norden som har ett sådant blått garantikort, kan jag då räkna med garantin då eller måste jag vända mig till återförsäljaren som sålde TVn utomlands som då hanterar det med sin leverantör?""

SVAR
""Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.

Har du ett garantikort där Sverige finns uppräknat, gäller den
garantitid som framgår av kortet även i Sverige, du kontaktar då en av
våra auktoriserade serviceverkstäder för hjälpmed service.

http://www.samsung.c...weden/index.htm

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Olle / Samsung Support""

Redigerat av snowstorm, 04 November 2007 - 14:16.

Postad 04 November 2007 - 14:36

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Detta har jag också försökt utreda genom att kontakta Samsung Nordic, bifogar min fråga och sen svaret - som enligt mig är rätt entydigt och positivt! Observera att jag försökte formulera frågan så att jag köpt TVn medans jag bodde utomlands i exvis Tyskland, för att sedan ta med TVn till Norden när man flyttade...

""Hej

Jag har en fråga om garanti som jag tycker framgår lite tvetydigt under era villkor. Först står det i villkoren:
http://www.samsung.c...e/guarantee.htm
'Observera att våra garantiåtaganden endast gäller produkter sålda via Samsung Electronics Nordic AB'

Sedan står det längre ned
'Samsung Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands, om det medföljer ett blått 'Original Warranty Card', utfärdat av Samsung Electronics. På framsidan ska det finnas angivet 'Samsung European bloc warranty', samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade.'

Det jag undrar är om jag äger en TV utanför Norden som har ett sådant blått garantikort, kan jag då räkna med garantin då eller måste jag vända mig till återförsäljaren som sålde TVn utomlands som då hanterar det med sin leverantör?""

SVAR
""Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.

Har du ett garantikort där Sverige finns uppräknat, gäller den
garantitid som framgår av kortet även i Sverige, du kontaktar då en av
våra auktoriserade serviceverkstäder för hjälpmed service.

http://www.samsung.c...weden/index.htm

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Olle / Samsung Support""

Oj, du e en snubbe på hugget ser jag :) Kanoninfo detta, man tackar bockar och bugar! Nu fattas bara svar ifrån billigaste Tyska resp Brittiska nätbutiken om de säljer TV:n till utlandet (brukar inte vara alldeles självklart). Kanske har du info på detta område oxå? Och i sånt fall utfärdar dem Original Warranty Card precis så som Samsung Nordic Kräver?

Hybe - Nä det var så denna prisdiskussion började...att de flesta som är intresserade av F96 tycker att 38.000kr och lite till hos de som har den på lager är lite i häftigaste laget. Skiten sjunker ju inte i pris heller utan stiger...hur ruttet som helst. Jag har i alla fall inte tålamod att vänta tills den sjunker under 30kkr, vilket är min smärtgräns vad den får kosta. Det kan ju ta hur lång tid som helst på Svenska marknaden när det är så uppenbart att konkurrens inte existerar här och med Samsung Nordic som sätter ett riktpris på F96 16.000 kr mer (48.000 kr) än motsvarade modell 81F ska säljas för i USA (32.000kr). Uppenbarligen tycker dem att F96 är mycket mer värd här i Norden än 81F i Amerika. Vi håller just nu på att utreda möjligheten att importera från UK eller Tyskland och spara 6000-8000 kr :P

Redigerat av majstang, 04 November 2007 - 14:41.

Postad 04 November 2007 - 16:21

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0
även om det är mycket pengar tycker man ju att de borde finnas sånna som köper den ändå.
ex. Pioneer LX för 50 tusen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.