* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 *
1805 svar till detta ämne
Postad 09 November 2007 - 15:46
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Stereo-läget är 2.1 , men kör du Pure Audio så är det enbart 2.0 Iallafall på min 875
Märkligt... så är det inte hos mig. Gäller det stereo-läget oavsett vilket ingång du använder?
Har lite strul med att subben inte autostartar vid t.ex digitalboxen (de vanliga tv-kanalerna) som input till förstärkaren. Misstänker ändå att det är någon inställning på min 875 som inte är rätt.
/S
Min sub går inte att ha på auto (audio pro sub focus). Då slår den på och av lite när som helst när den tycker att den inte får signal. Jag tvingas slå av och på manuellt med strömbrytaren. Så har den alltid varit och det beror inte på min 905:a. Kan alltså vara ett "fel" hos subben. Annars kan det väl spela in att Onkyona har en fördröjning när man startar/byter spår/källa. Det tar ju ngn sek innan den väljer ljudformat och ljudet kommer. Kör du i stereoläget skall subben vara med precis som sägs ovan. Pure hoppar över subben. Sedan finns ju möjlighet att ställa in "dubble bass" vilket skickar LF information både till sub och frontar. Som default är detta satt till OFF. Vet inte vad du har för högtalare eller om detta hjälper dig alls men tyckte jag kunde nämna det.
Postad 09 November 2007 - 17:25
SonnyF
-
SonnyF
-
Användare
-
-
105 inlägg
Stereo-läget är 2.1 , men kör du Pure Audio så är det enbart 2.0 Iallafall på min 875
Märkligt... så är det inte hos mig. Gäller det stereo-läget oavsett vilket ingång du använder?
Har lite strul med att subben inte autostartar vid t.ex digitalboxen (de vanliga tv-kanalerna) som input till förstärkaren. Misstänker ändå att det är någon inställning på min 875 som inte är rätt.
/S
Min sub går inte att ha på auto (audio pro sub focus). Då slår den på och av lite när som helst när den tycker att den inte får signal. Jag tvingas slå av och på manuellt med strömbrytaren. Så har den alltid varit och det beror inte på min 905:a. Kan alltså vara ett "fel" hos subben. Annars kan det väl spela in att Onkyona har en fördröjning när man startar/byter spår/källa. Det tar ju ngn sek innan den väljer ljudformat och ljudet kommer.
Kör du i stereoläget skall subben vara med precis som sägs ovan. Pure hoppar över subben. Sedan finns ju möjlighet att ställa in "dubble bass" vilket skickar LF information både till sub och frontar. Som default är detta satt till OFF. Vet inte vad du har för högtalare eller om detta hjälper dig alls men tyckte jag kunde nämna det.
Tack för feedbacken. I skrivande stund kör jag internetradio från min Dreambox 500 till min Onkyo 875'a som är inställd på Stereo (på GAME/TV ingången). Subben har jag startat manuellt, men får ändå ingen LF till den. Under vilken huvudmeny/undermeny aktiverar jag double bass? /Sonny
Postad 09 November 2007 - 17:33
SonnyF
-
SonnyF
-
Användare
-
-
105 inlägg
Doh... lathunden försvann för ett ögonblick och jag öppnade manualen. Aktiverade sen Double Bass.... Fixat!  Tack! Undertecknad slår sig i huvudet och upprepar mantrat: RTFM.... RTFM.... RTFM... RTFM... RTFM  /Sonny
Postad 10 November 2007 - 16:10
Richard123
-
Richard123
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Vad kostar 605an i tyskland då? och vad blir det med frakt? vilken butik beställer ni ifrån?
<{POST_SNAPBACK}>
Själv beställde jag från Medianess.de, 4822kr (inkl frakt som var 44 euro) drogs från mitt visa kort och ups kom till dörren 3 arbetsdagar senare... priserna varierar lite från dag till dag, men du är ju inne här så det är väl bara att göra en prisjaktsökning!!
Just nu kostar onkyo 605 478 euro på medianess men när jag lägger den i varukorgen får jag 179 euro som versandkosten som jag antar är frakt? Kan det verkligen stämma? :s
Postad 10 November 2007 - 17:35
heliac
-
heliac
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Har en fråga gällande stereo-läget på min Onkyo 875. Jag tycker att mina fronter är kanske något klena i basen och vill därför komplettera med subben. Jag vill alltså köra min 875'a i 2.1 istället för 2.0 i stereoläget. Hur ställer jag in det?
/S
Ställ frontarna som fullregister i menyn, från fabrik är de delade vid 80 Hz. https://www.minhembi...howtopic=174415
Postad 10 November 2007 - 19:07
SonnyF
-
SonnyF
-
Användare
-
-
105 inlägg
Har en fråga gällande stereo-läget på min Onkyo 875. Jag tycker att mina fronter är kanske något klena i basen och vill därför komplettera med subben. Jag vill alltså köra min 875'a i 2.1 istället för 2.0 i stereoläget. Hur ställer jag in det?
/S
Ställ frontarna som fullregister i menyn, från fabrik är de delade vid 80 Hz.
https://www.minhembi...howtopic=174415
Tack för tipset! Upptäckte dock det själv när jag fördjupade mig lite mer.  /S
Postad 11 November 2007 - 20:29
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Är väldigt nöjd med min 905. Satt och kollade på TV igår och körde ljudet fr digitalboxen med tos-link. Sådan bra ljudkvalitet och surroundkänsla har jag inte varit i närheten av tidigare med 2 kanalskälla. PLIIx låter grymt bra med denna.
Är dock besviken och blev faktiskt rejält förvånad när jag upptäckte att Onkyo saknar "surround" via hörlurar. Min gamla Yamaha hade tex "Silent Cinema", en funktion jag använde ofta och som jag tyckte gav ett mycket bra resultat med lurar. Det finns ju andra varianter som tex dolby headphones mm. Varför Onkyon med 3X32 bitars processorer och en uppsjö THX & DSP format mm inte lagt till en sådan funktion är för mig en gåta. Jag var så säker på att det skulle finnas att jag inte ens tänkte på att kolla detta innan köpet. Ångrar mig visserligen inte ändå men än en gång detta är märkligt och rent ut dåligt tycker jag. Är det bara jag som tycker detta är märkligt samt saknar denna möjlighet?
Postad 11 November 2007 - 23:56
Unregistered85748b11
-
Unregistered85748b11
-
Användare
-
-
145 inlägg
hur funkar det med pixelmapping och HDMI-växling på Onkyon?
Postad 12 November 2007 - 08:59
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
/S
Tack för tipset! Upptäckte dock det själv när jag fördjupade mig lite mer. 
/S
Hmm, men det borde väl koppla bort subben. Subben matas ju med signal som kommer från delningen om man INTE kör fullregister på nån av de anslutna högtalarna. Dessutom kommer signal från subwooferkanalen (.1) i Dolby Digital och DTS och liknande. Kör man fullregister på frontarna och inte har nån subwooferkanal, dvs kör vanlig 2-kanals ljud så blir det väl ingen subb-signal alls!? Alltså, för att få signal i subben så mpste den komma från den dedikerade kanalen i en multiljudskälla eller från en högtalare som man INTE kör i fullregister (eller både och).
Postad 13 November 2007 - 00:34
SonnyF
-
SonnyF
-
Användare
-
-
105 inlägg
/S
/S
Hmm, men det borde väl koppla bort subben. Subben matas ju med signal som kommer från delningen om man INTE kör fullregister på nån av de anslutna högtalarna. Dessutom kommer signal från subwooferkanalen (.1) i Dolby Digital och DTS och liknande. Kör man fullregister på frontarna och inte har nån subwooferkanal, dvs kör vanlig 2-kanals ljud så blir det väl ingen subb-signal alls!?
Alltså, för att få signal i subben så mpste den komma från den dedikerade kanalen i en multiljudskälla eller från en högtalare som man INTE kör i fullregister (eller både och).
Hmm... tror jag förstår vad du menar... Men eftersom jag har aktiverat 'DOUBLE BASS' så skickas de låga frekvenserna både till subben och frontarna. /S
Postad 13 November 2007 - 12:42
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1211 inlägg
/S
/S
Hmm, men det borde väl koppla bort subben. Subben matas ju med signal som kommer från delningen om man INTE kör fullregister på nån av de anslutna högtalarna. Dessutom kommer signal från subwooferkanalen (.1) i Dolby Digital och DTS och liknande. Kör man fullregister på frontarna och inte har nån subwooferkanal, dvs kör vanlig 2-kanals ljud så blir det väl ingen subb-signal alls!?
Alltså, för att få signal i subben så mpste den komma från den dedikerade kanalen i en multiljudskälla eller från en högtalare som man INTE kör i fullregister (eller både och).
Det går alldeles utmärkt att köra fronthögtalarna som full range och samtidigt mata us basinformation till subben. Det blir alltså dubbelt upp, både bas i frontarna och i subbasen. "Double Bass", som redan nämnts aktiverar man för att få ut bas ur subben, så att stereon agerar som 2.1 och ingen beskärning av frekvenserna sker.
Postad 17 November 2007 - 10:20
tugger
-
tugger
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag har en onkyo 605, vad för typ av kabel ska jag ha till min canton 105 SC subwoofer? Jag har inte fått den ännu, så jag vet inte hur många ingångar det är på en sån och jag kan inte så mycke om ljud, preouten har ju bara en igång på förstärkaren så jag undrar om det bara är en kontakt på bägge sidor av kabeln eller hur det funkar.
Postad 19 November 2007 - 08:18
Unregisteredeee306cc
-
Unregisteredeee306cc
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Någon som har en aning om vad man kan förvänta sig för leveranstid på en SVART 905:a?? Innan jul??
Det verkar ju vara leveransproblem, speciellt på den svarta.
Postad 19 November 2007 - 23:43
mi1scto
-
mi1scto
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Någon som har en aning om vad man kan förvänta sig för leveranstid på en SVART 905:a?? Innan jul?? Det verkar ju vara leveransproblem, speciellt på den svarta.
Jag beställde en svart 905 för ca 3 månader sen. Alltså innan den var ut annonserad. Har inte fått någon. Har mailat canseda mer än en gång och de säger att de inte fått in några svarta ännu.
Postad 20 November 2007 - 12:24
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Bara jag som saknar DSP program för hörlursutgången?
edit: blev lite tokigt
Redigerat av Unregistered8386e6b4, 20 November 2007 - 18:29.
Postad 20 November 2007 - 12:49
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlägg
Någon som har en aning om vad man kan förvänta sig för leveranstid på en SVART 905:a?? Innan jul?? Det verkar ju vara leveransproblem, speciellt på den svarta.
Jag beställde en svart 905 för ca 3 månader sen. Alltså innan den var ut annonserad. Har inte fått någon. Har mailat canseda mer än en gång och de säger att de inte fått in några svarta ännu.
Vi år många som väntar på 905:an. Problematiken på just den modellen är att den tillverkas i japan. Det är den enda av dom nya recieverarna som gör det. Efterfrågan på dom nya modellerna har blivt mycket mycket högre än vad Onkyo kunnat förvänta sig. Tyvärr är det inte bara att trycka på en knapp så produktionen går dubbelt så fort.. Långa väntetider är det därför... Inga besked om leveranser lämnar Onkyo heller utan det trillar in 905:or till europa lite sporadiskt. Får se när proppen släpper...
Postad 20 November 2007 - 18:01
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Vi år många som väntar på 905:an. Problematiken på just den modellen är att den tillverkas i japan. Det är den enda av dom nya recieverarna som gör det. Efterfrågan på dom nya modellerna har blivt mycket mycket högre än vad Onkyo kunnat förvänta sig. Tyvärr är det inte bara att trycka på en knapp så produktionen går dubbelt så fort.. Långa väntetider är det därför... Inga besked om leveranser lämnar Onkyo heller utan det trillar in 905:or till europa lite sporadiskt. Får se när proppen släpper...
Förhoppningsvis får de råd att anställa drägliga designers nu på deras Art-deco avdelningen
Postad 20 November 2007 - 18:48
Ticko
-
Ticko
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Väntar också på en svart 905:a. suck.. Vet inte hur länge jag väntat men det är ett antal månader.
Har provat en 905:a med mitt system M&K 750 och det låter riktigt bra, klart det ljudet jag vill ha.
Men det är ju snudd på skandal på hur lång tid det kan ta..
Till 905:an har det ju också kommit en uppgradering så att den inte ändrar videonivåer när man använder hdmiväxeln så det är positivt.
Marantz nya har ju kommit ikapp och de finns ju i svart också.
Men har man testat och vet vad man vill ha så är det svårt att välja en annan stärkare.
Lite drygt bara att ha en gammal 2kanalare utan fjärr i flera månader...
Hoppas verkligen att pluggen släpper snart, börjar tro att det är nå problem som gjort att det tagit sån tid.
Postad 20 November 2007 - 19:14
JamJam
-
JamJam
-
Användare
-
-
127 inlägg
Tjena!
Om man satsar på en Onkyo TX-605 är man redo för HDDVD och Bluray, med all vad det innebär HDMI portar, version 1.3a och avkodning av de nya ljudformaten fullt ut osv.
Kan man tjäna sig någorlunda framtidssäker eller?
Mvh
Redigerat av JamJam, 20 November 2007 - 19:27.
Postad 20 November 2007 - 21:19
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlägg
Tjena!
Om man satsar på en Onkyo TX-605 är man redo för HDDVD och Bluray, med all vad det innebär HDMI portar, version 1.3a och avkodning av de nya ljudformaten fullt ut osv.
Mvh
Du får det absolut mest framtidssäkra i prisklassen just nu. Inget varar för evigt men man får en fantastiskt kompetent maskin för pengarna!
Postad 21 November 2007 - 11:18
iamspace
-
iamspace
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Tjena!
Mvh
Du får det absolut mest framtidssäkra i prisklassen just nu. Inget varar för evigt men man får en fantastiskt kompetent maskin för pengarna!
Ja jag kan bara hålla med! Har haft min 605 i 1 vecka nu & var först lite besviken på stereoljudet men efter att ha gått igenom inställningarna så hittade jag att audessy ställt in ljudet med en EQ som inte passade min ljudbild samt delat frontarna vid 80 hz, jag plockade bort båda instäöllningarna & nu låter det extremt bra. När jag bytte ut min gamla Sony 5.1 från 2002 till Onkyo 605 så hoppades jag på att det skulle låta bättre, men att det skulle vara sån här skillnad kunde jag aldrig tro. Surroundljudet är extremt bra! Kör bara 5.1 & kommer att bi-ampa frontarna inom kort vilket oxå är ett stort plus för denna förstärkare Bildväxlingen från analoga signaler till HDMI fungerar utan problem lixom pixelmappning i 1080p Köpte min från Tyskland (eftersom det inte fanns någon svart modell att få tag på i Sverige) för 4700 kr inkl frakt (tog tre dagar att få hem) sedan gjorde det ju inget att den var ca 1800 kr billigare där än på billigaste stället i Sverige.
Postad 22 November 2007 - 11:20
Unregistered24038
-
Unregistered24038
-
Lärjunge
-
-
414 inlägg
Är det någon som har ett bra tips var man skall köpa en 605 från Tyskland för tillfället.
Redigerat av Unregistered24038, 22 November 2007 - 11:21.
Postad 22 November 2007 - 14:55
iamspace
-
iamspace
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Är det någon som har ett bra tips var man skall köpa en 605 från Tyskland för tillfället.
Just nu verkar CE24.de vara billigast http://www.ce24.de/p...05-Schwarz.htmlVet ej vad de tar i frakt. Jag köpte min från Hifishop24 (då var de billigast men de har höjt sitt pris nu) Sedan använde jag babelfish för att översätta (Kan inte ett ord tyska) men det gick ju bra ändå! http://babelfish.altavista.com/trLycka till!
Postad 22 November 2007 - 18:12
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Tjena!
Mvh
I denna "branchen" är man tyvärr aldrig framtidssäker Dock finns det väl inget på marknaden som är mer framtidssäkra än dessa.
Postad 22 November 2007 - 18:13
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Väntar också på en svart 905:a. suck.. Vet inte hur länge jag väntat men det är ett antal månader. Har provat en 905:a med mitt system M&K 750 och det låter riktigt bra, klart det ljudet jag vill ha. Men det är ju snudd på skandal på hur lång tid det kan ta..
Till 905:an har det ju också kommit en uppgradering så att den inte ändrar videonivåer när man använder hdmiväxeln så det är positivt. Marantz nya har ju kommit ikapp och de finns ju i svart också. Men har man testat och vet vad man vill ha så är det svårt att välja en annan stärkare. Lite drygt bara att ha en gammal 2kanalare utan fjärr i flera månader... Hoppas verkligen att pluggen släpper snart, börjar tro att det är nå problem som gjort att det tagit sån tid.
Marantz 8002 i svart verkar också vara svår att få tag i.
Postad 22 November 2007 - 22:32
Unregistered4e6af80a
-
Unregistered4e6af80a
-
Användare
-
-
236 inlägg
Berkar vara den enda som sitter med en 804 härinne...har aldrig varit nöjd med den och har nu beställt en 805, har läst igenom denna tråden nu och den är låååång...
Nu till frågorna,
1 Tydligen verkar det som om du inte kan justera nivåerna efter eget tycke efter automatiskt rumskalibrering på den heller men kan man välja dom nivåer(frekvenser) man vill justera i manuella läget?
2 På 804 så ställdes frontarnas delning automatisk vid 200hz vid kalibreringen om en sub var inkopplad.
Är det felet fortfarande kvar?
3 Nån som vet vad viktökningen 804/805 beror på? tycker inte den linjerar med effektökningen...
Taksam för svar...
Postad 23 November 2007 - 07:54
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Berkar vara den enda som sitter med en 804 härinne...har aldrig varit nöjd med den och har nu beställt en 805, har läst igenom denna tråden nu och den är låååång...
Nu till frågorna, 1 Tydligen verkar det som om du inte kan justera nivåerna efter eget tycke efter automatiskt rumskalibrering på den heller men kan man välja dom nivåer(frekvenser) man vill justera i manuella läget?
2 På 804 så ställdes frontarnas delning automatisk vid 200hz vid kalibreringen om en sub var inkopplad. Är det felet fortfarande kvar?
3 Nån som vet vad viktökningen 804/805 beror på? tycker inte den linjerar med effektökningen... Taksam för svar...
1 Du har uppfattat det rätt. 2 Nej 3 Vet ej men 805 är ju THX Ultra 2 certifierad. Kanske bl. a. bättre (och tyngre) strömförsörjning? Andra kylflänsar?
Postad 23 November 2007 - 15:23
Amatör
-
-
71 inlägg
Hej! Jag är helt ny här på forumet som skribent, men har läst mycket och länge i det. Jag är på jakt efter en ny förstärkare och har spanat in mig på 605, 705 och 805. Har följt trådarna noga, och är nog mest sugen på 705. Min fråga är om de bättre kretsarna (cirrus logic, burr brown) samt den ökade kraften mellan dessa modeller bara märks ifall du har bra högtalare. Själv har jag Pioneer S-VLF3-II (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=87999) och tänker inte byta dem då jag gillar dess diskreta yttre. Kommer jag märka någon skillnad på dessa förstärkarmodellar vid musik och film med dessa högtalare? Jag förstår att det är svårt att svara på då man kanske måste ha högtalarna själv och lyssna, men frågan är lite generell vad gäller förstärkarprestande vs. högtalarprestanda. Tacksam för all input jag kan få i ämnet.
Redigerat av Post, 24 November 2007 - 00:06.
Postad 23 November 2007 - 16:20
ronnlund
-
ronnlund
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Tjena!
Mvh I denna "branchen" är man tyvärr aldrig framtidssäker
Dock finns det väl inget på marknaden som är mer framtidssäkra än dessa.
hur står sig Onkyo 605 mot Denon AVR-1908, funktionsmässigt och ja i övrigt med? jag funderar på att köpa något imorgon och ska då kolla på dessa modeller.
Postad 24 November 2007 - 08:22
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Hej! Jag är helt ny här på forumet som skribent, men har läst mycket och länge i det. Jag är på jakt efter en ny förstärkare och har spanat in mig på 605, 705 och 805. Har följt trådarna noga, och är nog mest sugen på 705.
Min fråga är om de bättre kretsarna (cirrus logic, burr brown) samt den ökade kraften mellan dessa modeller bara märks ifall du har bra högtalare. Själv har jag Pioneer S-VLF3-II (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=87999) och tänker inte byta dem då jag gillar dess diskreta yttre. Kommer jag märka någon skillnad på dessa förstärkarmodellar vid musik och film med dessa högtalare?
Generellt sett tycker jag att skillnaderna i ljudkvalité mellan olika förstärkare är grovt överdriven. och med det i bagaget så tycker jag det känns overkill att ha en så stor förstärkare (805) till ett så pass litet och antagligen förhållandevis sämre högtalarsystem. MVH /Chuck
Postad 24 November 2007 - 11:52
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlägg
Hej! Jag är helt ny här på forumet som skribent, men har läst mycket och länge i det. Jag är på jakt efter en ny förstärkare och har spanat in mig på 605, 705 och 805. Har följt trådarna noga, och är nog mest sugen på 705.
Min fråga är om de bättre kretsarna (cirrus logic, burr brown) samt den ökade kraften mellan dessa modeller bara märks ifall du har bra högtalare. Själv har jag Pioneer S-VLF3-II (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=87999) och tänker inte byta dem då jag gillar dess diskreta yttre. Kommer jag märka någon skillnad på dessa förstärkarmodellar vid musik och film med dessa högtalare?
Generellt sett tycker jag att skillnaderna i ljudkvalité mellan olika förstärkare är grovt överdriven. och med det i bagaget så tycker jag det känns overkill att ha en så stor förstärkare (805) till ett så pass litet och antagligen förhållandevis sämre högtalarsystem.
MVH /Chuck
Och jag tycker att skillnaden i ljudkvalité är underdriven... Dock så är att köpa en 805:a till ett högtalarsystem i den prisklassen lite som att ta en pansarvagn för att döda insekter...
Postad 24 November 2007 - 13:08
Unregistered4e6af80a
-
Unregistered4e6af80a
-
Användare
-
-
236 inlägg
Nu till frågorna, 1 Tydligen verkar det som om du inte kan justera nivåerna efter eget tycke efter automatiskt rumskalibrering på den heller men kan man välja dom nivåer(frekvenser) man vill justera i manuella läget?
2 På 804 så ställdes frontarnas delning automatisk vid 200hz vid kalibreringen om en sub var inkopplad. Är det felet fortfarande kvar?
3 Nån som vet vad viktökningen 804/805 beror på? tycker inte den linjerar med effektökningen... Taksam för svar... 1 Du har uppfattat det rätt. 2 Nej
3 Vet ej men 805 är ju THX Ultra 2 certifierad. Kanske bl. a. bättre (och tyngre) strömförsörjning? Andra kylflänsar?
1 ok, det går alltså inte att justera nivåerna efteråt men kan man välja nivåer i det manuella läget?
Postad 24 November 2007 - 13:09
Amatör
-
-
71 inlägg
Ja det är lite så jag kände. Den ska ju fungera som videoväxel så 3 hdmi in är bra. Därav 705 framför 605. Men steget till 805 kändes onödigt då jag inte trodde att jag skulle märka någon skillnad på de högtalare jag har. Ni verkar ju hålla med så det lutar nu åt 705.
Postad 24 November 2007 - 13:29
Puder-k
-
Puder-k
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Är det någon som jämfört 805 med 875?
Hur står de sig mot varandra ljudmässigt men även bildmässigt?
Är det värt de extra pengarna att investera i en 875 om man som jag ska driva Canton LE?
Har nu en Onkyo 703 som jag varit hyfsat nöjd med men mycket vill ha mer som säkert många av er i forumet vet
Postad 24 November 2007 - 16:17
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
3 Nån som vet vad viktökningen 804/805 beror på? tycker inte den linjerar med effektökningen... Taksam för svar... 1 Du har uppfattat det rätt. 2 Nej
3 Vet ej men 805 är ju THX Ultra 2 certifierad. Kanske bl. a. bättre (och tyngre) strömförsörjning? Andra kylflänsar?
1 ok, det går alltså inte att justera nivåerna efteråt men kan man välja nivåer i det manuella läget?
I det manuella läget kan du göra mycket efter eget önskemål, mer än tillräckligt för de flesta. Du kan dock inte utgå ifrån Audysseys inställningar och justera därifrån. Kör du manuellt utgår du ifrån "scratch".
Postad 24 November 2007 - 16:24
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Är det någon som jämfört 805 med 875?
Hur står de sig mot varandra ljudmässigt men även bildmässigt?
Är det värt de extra pengarna att investera i en 875 om man som jag ska driva Canton LE?
Har nu en Onkyo 703 som jag varit hyfsat nöjd med men mycket vill ha mer som säkert många av er i forumet vet 
875 har bättre bildchip, HQV Reon-VX. 805 nöjer sig med DCDi från Farudja. Ljudmässigt skiljer det nog inte mycket (har iofs inte jämfört själv). Logiskt sett och med tanke på recensioner där de jämförts vågar jag nog dock gissa att de låter väldigt lika. 875 är väl ett litet snäpp vassare. 875 har 4 HDMI in mot 3 för 805. 805:an är enligt mitt tycke mycket prisvärd.
Postad 24 November 2007 - 16:52
Unregistered4e6af80a
-
Unregistered4e6af80a
-
Användare
-
-
236 inlägg
I det manuella läget kan du göra mycket efter eget önskemål, mer än tillräckligt för de flesta. Du kan dock inte utgå ifrån Audysseys inställningar och justera därifrån. Kör du manuellt utgår du ifrån "scratch".
Ok, låter bra men frågan gäller gäller och du kan välja vilka frekvenser(hz) du vill i den 10 bands eq du kan justera... Autosetupen gör så även på 804:an. Den justerar dom frekvenserna som behövs med +-6db men i manuella läget får du bara justera förinställda frekvenser.. (och dom ligger inte i närheten av dom jag behöver justera) Är det så även på 805:an?
Postad 25 November 2007 - 00:26
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5772 inlägg
För mig blev det en 805 istället för en 705, jag skulle nog bara sitta och sukta på 805 och ångra mig varför jag inte valde den. Dessutom kan man utan problem skaffa ett par golvare i framtiden och spela sk*ten ur dom
Burr Brown hade jag i min gamla HK DVD spelare och jag gillade klangen från den, så förmodligen kommer jag gilla denna också, Cirrus Logic är säkert helt okej också. Visst kan man tycka att det var onödigt med en 805 till mina Minipods, men bättre för stort än för litet. Jag vill vara framtidssäker
Postad 25 November 2007 - 11:44
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Ok, låter bra men frågan gäller gäller och du kan välja vilka frekvenser(hz) du vill i den 10 bands eq du kan justera... Autosetupen gör så även på 804:an. Den justerar dom frekvenserna som behövs med +-6db men i manuella läget får du bara justera förinställda frekvenser.. (och dom ligger inte i närheten av dom jag behöver justera) Är det så även på 805:an?
Jag tror inte du kan välja frekvenser fritt. Du är hänvisad till ett antal förvalda.
Postad 25 November 2007 - 13:06
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Jag tror inte du kan välja frekvenser fritt. Du är hänvisad till ett antal förvalda.
Det är fasta frekvenser i eq:n , men som svar på en av dina tidigare frågor så går det allderles utmärkt att justera alla nivåer m,m efter autosetup , det enda du inte kan justera själv efter autosetupen är Audysseys eq kurva.
Postad 26 November 2007 - 15:04
CN70
-
CN70
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Någon som testat Onkyo 905 med QNAP NAS, t.ex Qnap 209-Pro?
Postad 26 November 2007 - 19:18
JamJam
-
JamJam
-
Användare
-
-
127 inlägg
Hej!
Hur kopplar man till Onkyo TX-605:
Jag har en proje och en TV, om jag ska koppla en HDDVD spelare och vill kunna titta på antingen TV:n eller projen.
Det finns bara en HDMI ut som jag tex kopplar till projen, kan jag köra komponent till TV:n men ljudet via HDMI?
Lite lost
Mvh
Postad 27 November 2007 - 13:53
Unregistereddb3246f2
-
Unregistereddb3246f2
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har nu beställt än Okyon, är väldigt nyfiken på hur det kommer att låta
Postad 29 November 2007 - 17:51
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5772 inlägg
Har precis packat upp min Onkyo 805. Har självklart läst manualen men jag hittar inget om hur man ska göra för att koppla högtalarsladdar med banankontakter. Har försökt pilla bort plasten som sitter på skruven, men det verkar inte gå ??
Någon som vet om det går eller om man jag måste kapa mina fina Audioquest sladdar ?
Postad 29 November 2007 - 22:39
Unregistered24038
-
Unregistered24038
-
Lärjunge
-
-
414 inlägg
Hej!
Hur kopplar man till Onkyo TX-605:
Jag har en proje och en TV, om jag ska koppla en HDDVD spelare och vill kunna titta på antingen TV:n eller projen. Det finns bara en HDMI ut som jag tex kopplar till projen, kan jag köra komponent till TV:n men ljudet via HDMI?
Väntar på att få hem min 605:a. Jag hade tänkt att testa en sådan så man kan köra både proj & tv via hdmi: http://www.kjell.com...750000,13817500. Är det någon som har en 605 som testat en sådan?
Postad 29 November 2007 - 23:26
Unregistered310a0e15
-
Unregistered310a0e15
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Har precis packat upp min Onkyo 805. Har självklart läst manualen men jag hittar inget om hur man ska göra för att koppla högtalarsladdar med banankontakter. Har försökt pilla bort plasten som sitter på skruven, men det verkar inte gå ?? Någon som vet om det går eller om man jag måste kapa mina fina Audioquest sladdar ? 
Jag såg i en videopreview som Avland.co.uk hade på 805:an, killen tog en vanlig skruv och gängade in i plastpluggen och sen bara drog ut. Så du ska inte behöva kapa dina fina Audioquest  *Edit* Här är länken till videoklippet om du är osäker på hur jag menar! http://www.avland.co...eos/txsr805.wmv
Redigerat av Unregistered310a0e15, 29 November 2007 - 23:29.
Postad 30 November 2007 - 08:25
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5772 inlägg
Nu har jag sett den, ska skruva bort dom ikväll då
Jag försökte peta ut med en kniv som jag gjorde på min gamla HK 4550, men det är bara en lite skruvmejsel som behövs alltså. Ibland känner man sig dum, jag använde ett par gamla kablar igår
Men gud vilket skönt ljud 805 har jämfört med min gamla 4550, jag gillar det skarpt.
Postad 30 November 2007 - 09:50
Unregistered0e3a6535
-
Unregistered0e3a6535
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Nu har jag sett den, ska skruva bort dom ikväll då Jag försökte peta ut med en kniv som jag gjorde på min gamla HK 4550, men det är bara en lite skruvmejsel som behövs alltså. Ibland känner man sig dum, jag använde ett par gamla kablar igår Men gud vilket skönt ljud 805 har jämfört med min gamla 4550, jag gillar det skarpt.
Det är jättelätt att få bort pluggarna, jag tog en liten,liten skruvmejsel och vickade lite fram och tillbaka. Ja, visst är det en rejäl maskin vi har....massiv och mäktig.
Postad 01 December 2007 - 17:07
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Area DVD har testat 905:an. "The Onkyo TX-NR905 is with consideration of the cost-performance ratio one of the best AV aV-Receiver, which we tested ever " Får väl anses vara en hyffsad recension Ljudmässigt rankar de Onkyo TX-NR 905 högre än Marantz 8001, Denon 4308, Pioneer AX10i och HK 745 (med viss reservation för något svårbegriplig babelfish-översättning)! http://babelfish.alt..._tx_nr905.shtml
Redigerat av Unregistered8386e6b4, 01 December 2007 - 18:00.
Postad 01 December 2007 - 19:17
Unregisteredf721f19d
-
Unregisteredf721f19d
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag har lyckats låsa min fjärrkontroll till 605:an. Satta och pillade lite bland inställningarna och lyckades då låsa den totalt. Går inte att göra nånting med den. Nån som vet hur man låser upp den? Hittar inget om det i manualen.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|