Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp XL2E serien

862 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 March 2008 - 13:49

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Menyerna hänger uppe på TVn, de är trögnavigerade. Fjärren är för platt och känns inte bekväm.
Detta tycker många; testare och jag som testat XD1/HD1/XL1.
Men visst kan XL2 vara en bra TV, och den är rekordsmal.
Bara hoppas den passar dig så du slipper tjafsa med familjen i deras lilla affär. Grattis

Men i förra inlägget var den för bred? Nu är den platt och obekväm? ok.

Postad 18 March 2008 - 14:47

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
gamla XL2 bilder +HD1 Fjärr

Bifogad fil(er)

Redigerat av toler, 18 March 2008 - 14:51.

Postad 18 March 2008 - 14:53

Simppi
  • Simppi
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har nu följt med länge på denna tråd iom. det att jag utnyttjade sharps pixelgaranti och skickade iväg min 42xd1e och funderade på att byta upp mig beroende på om jag skulle få en ny (xd1ea, x20 eller xl2) i byte. Gick som jag hoppades och får en 42xl2s. Har suttit med en utlånad 32" crt burk från grundig nu i 2 månader i väntan på en ny/reparerad tv, vilket inte varit så skoj när man blivit bortskämd :).

Man är lite orolig när man läst så mycket, inte jätte dålig, men iaf. en del negativ kritik som sharps skärmar fått. Vet inte om det beror på petiga konsumenter eller på att folk överskattar skärmarna.
Det skall väl nog gå bra ändå, när jag ändå var väldigt nöjd med min xd1:a.

Nu blir det en ivrig sista timmes väntan.

Postad 18 March 2008 - 16:09

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Och så här ser den ut på riktigt.

Bifogad fil(er)

Postad 18 March 2008 - 16:33

g-eek
  • g-eek
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag sitter oxå och väntar på en 46" xl2s. Jag fick mailsvar från Sharp idag och de skrev följande angående leverans:
-"Det senaste datum jag har fått är den 25 mars"

Inget kul o vänta längre...

Postad 18 March 2008 - 17:36

Noren1987
  • Noren1987
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag sitter oxå och väntar på en 46" xl2s. Jag fick mailsvar från Sharp idag och de skrev följande angående leverans:
-"Det senaste datum jag har fått är den 25 mars"

Inget kul o vänta längre...

Sitter i samma sitts som dig, inge kul längre. Fick ett helt 100%igt lev besked för några veckor sedan, då var det den 11 senast den 12:e mars som gällde... Men men, va faan man fick ju teven för ett bra pris, så jag kan vänta lite till :)

Postad 18 March 2008 - 18:34

fromis
  • fromis
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Har nu följt med länge på denna tråd iom. det att jag utnyttjade sharps pixelgaranti och skickade iväg min 42xd1e och funderade på att byta upp mig beroende på om jag skulle få en ny (xd1ea, x20 eller xl2) i byte. Gick som jag hoppades och får en 42xl2s. Har suttit med en utlånad 32" crt burk från grundig nu i 2 månader i väntan på en ny/reparerad tv, vilket inte varit så skoj när man blivit bortskämd :).

Man är lite orolig när man läst så mycket, inte jätte dålig, men iaf. en del negativ kritik som sharps skärmar fått. Vet inte om det beror på petiga konsumenter eller på att folk överskattar skärmarna.

Hej,
Jag sitter i samma sits som du, hade en 46Xd1 som jag skickat in på service pga. trasig hdmi-kontakt.
När jag fick tillbaka teven hade jag ett äggformat ljussken på ca 50x30cm mitt i skärmen, fraktbolaget hade tappat kartongen i backen,
nu har jag blivit lovad en 46X20s istället för en Xl2s verkar som Sharp har olika policyn för olika kunder…
mycket underligt måste jag säga, det blir att ringa till min handlare och fråga vad i helv.... sharp håller på med.

Postad 18 March 2008 - 19:19

matwe
  • matwe
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Jag får sälla mig till de som fått sin 42xd1e utbytt till 42xl2s. Blev först erbjuden en x20s, men "tjatade" till mig en xl2 fr Sharp.

Postad 18 March 2008 - 19:49

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Skärmen ser väldigt blank ut på bilden. Nästan som en spegel. Är den så där blank i verkligheten?

Postad 18 March 2008 - 22:02

OMX-dulfer
  • OMX-dulfer
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hej,
Jag sitter i samma sits som du, hade en 46Xd1 som jag skickat in på service pga. trasig hdmi-kontakt.
När jag fick tillbaka teven hade jag ett äggformat ljussken på ca 50x30cm mitt i skärmen, fraktbolaget hade tappat kartongen i backen,
nu har jag blivit lovad en 46X20s istället för en Xl2s verkar som Sharp har olika policyn för olika kunder…
mycket underligt måste jag säga, det blir att ringa till min handlare och fråga vad i helv.... sharp håller på med.

Det är väl sällan Sharp fel att fraktbolaget (schenker, eller?) tappar kartongen i backen, men står du på dig så får du säkert en XL2s istället.

Postad 18 March 2008 - 22:47

fromis
  • fromis
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej,

Det är väl sällan Sharp fel att fraktbolaget (schenker, eller?) tappar kartongen i backen, men står du på dig så får du säkert en XL2s istället.

Jag vet inte vilket fraktbolag som tappade teven, men det var servicefirman som tydligen inte försäkrat teven till fullvärde... fraktbolaget ville först bara betala 150kr/kg. Så servicefirman fick ta smällen och dom i sin tur vände sig till Sharp för hjälp. Jag blir arg på Sharp om dom behandlar sina kunder på det här viset.

Postad 19 March 2008 - 01:07

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
SHARP är skyldiga att ersätta er med likvärdig TV - men Sharp är väl trötta att skicka ut XD1or som är oxå fel, så nästa TV i stegen är XL1 - som har sina problem. Förstår inte varför Sharp ger bort sina nya modeller, X20 är ju ingen höjdare - men den är väl bara bättre än XD1, dessutom har den godkänd Boxer! Men att Sharp byter ut sina sunkoXD1 mot topp XL2 som har 100hz 10bit supersmal normala-uttag.... hur är det möjligt, det är ju välgörenhet!

Men grattis till Sharps kundvård och alla ni lyckliga.... XD1an blev bästa köp för de som hade tillräckligt med fel. Blir nästan sotis att jag inte bytte ut min XD1 till en till med mindre fel men tillräckligt för att idag skopa in en XL2 - en av de absolut bästa TVs tillsammans med de fyra Sony Samsung Toshiba. LG väntar vi på och Philips säljer ut sin EISA-vinnare. Ja även Samsung fick EISA...vilka sunkisar.

Nej det är bara XL2 W3000 X3000 Z3030 som kan duga. Dock så tycker jag XL2:an inte platsar, men den kan matcha W3000 fast jag är tveksam med tanke på vad som skrivits om den och X20. Z3030 är värre, lagom skum. SONY har en Z4000 som kommer till hösten som är smalare än XL2. Dock ska Sharp komma med ännu smalare. LGs svartröda läckerbit på 4cm är skoj. Synd att det är svårt att få TVs som har mer än DVB-T. Den där 94U vore kul å testköra, liksom granntjejjen

Redigerat av toler, 19 March 2008 - 11:20.

Postad 19 March 2008 - 08:23

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Skärmen ser väldigt blank ut på bilden. Nästan som en spegel. Är den så där blank i verkligheten?

Jag upplever den inte som så blank, och det är inget som stör hur som helst. men visst, dagtid ger den ingen klockren bild i vårt vardagsrum som har en helvägg med fönster... Vi har ännu inte fått upp varken gardiner eller markiser som skärmar av nåt ljus.

(några bilder till då så får du bedöma själv)

Bifogad fil(er)

Postad 19 March 2008 - 10:32

Simppi
  • Simppi
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Men grattis till Sharps kundvård och alla ni lyckliga.... XD1an blev bästa köp för de som hade tillräckligt med fel. Blir nästan sotis att jag inte bytte ut min XD1 till en till med mindre fel men tillräckligt för att idag skopa in en XL2 - en av de absolut bästa TVs tillsammans med de fyra Sony Samsung Toshiba. LG väntar vi på och Philips säljer ut sin EISA-vinnare. Ja även Samsung fick EISA...vilka sunkisar.

Hade en död samt två lysande pixlar. Väntade ett år och skickade sedan in den på garanti. Helt ärligt så störde jag mig inte alls på dem iom. att man inte såg dem så länge man inte satt några centimeter ifrån och med stillbild. Men man måst väl utnyttja en så fin pixelgaranti som de har.
De kom från sharp service och konstaterade att det nog blir en ny skärm men att det i stort sett var upp till butiken jag köpte den ifrån.

Annars är jag väldigt nöjd med xl2an. SDTV är prima jämfört med tidigare fastän jag inte fått den kalibrerad än.
Tunn på djupet, tunn i kanterna. Helt enkelt stilig.

Postad 19 March 2008 - 11:54

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Sharps skyldighet är att ersätta med en ny XD1. Alla påslag får Sharp eller butiken betala. Jag förstår att de undviker XD1 som är den defektaste TVn i all tid, sedan M86, men då är ju XL1 med 100hz eller X20 som är smal med normala uttag - den generösa ersättningen. Att byta till XL2 som är den bästa TVn är då jädra märkligt - och vem betalar. Nu vet vi varför XL2-tillgången är så svag...
XL2 är nåt helt annat än XD1 och Sharp/butiken vinner massor av goodwill men de sinkar sin egen försäljning. Jag förstår det inte men.....att byta till en bättre TV är ju drömmen för alla, roligt att vissa kan få det

Postad 19 March 2008 - 19:19

g-eek
  • g-eek
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Många har säkert redan läst testet, men tänkte länka in det här för dem som är intresserade.
Sharp LC42XL2E Review

Pros
Exceptional detail and resolution in [Dot by Dot] mode (which also allows for 1:1 pixel mapping and 0% overscan)
[100Hz] doubles motion resolution without introducing significant artifacts
Very good blacks and excellent shadow detail for an LCD
One of the best SD performers for an LCD of this size due to good scaling and video deinterlacing
Excellent film mode deinterlacing even in 1080i
Handles 1080p/24 signal well therefore removing telecine judder
Good connectivity with 3 HDMI ports and (at last) a dedicated component input
Independent input memory settings, though [Movie Mode] (see Cons) affects all inputs
Elegant "Slim-line" design with slim depth and thin bezel
Gorgeously styled remote control (but could be better ergonomically; see Cons)

Pin-sharp user menu and EPG rendered in high-definition pixels
Can automatically recognise and label connected HDMI devices

Table top stand swivels

Cons
Uneven screen uniformity (horizontal and vertical "bands")

Red push
No user menu white balance control for greyscale calibration
Limited viewing angle (less than 30° off-axis)
Only [Movie Mode] gives the best gamma profile without obscuring shadow detail

Slow user menu/ EPG navigation
Some important functions on the remote hidden in the flip-away compartment

Table top stand needs to be assembled then attached to TV
Conclusion
The new Sharp LC42XL2E does a lot of things right, ranging from its gorgeous styling and solid connectivity to its motion handling and video processing. Only the longstanding (for Aquos 1080p LCD televisions) problem of screen unevenness (a.k.a. "banding" which is not to be confused with posterization) and red push prevent it from outright recommendation.

In other words, if you are pretty sure you can get your hands on a band-free set, and you don't really care about adhering to D65 imaging standards, then the Sharp LC42XL2E definitely will not disappoint.

Postad 21 March 2008 - 11:07

Unregistered27e1ec72
  • Unregistered27e1ec72
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej alla

Jag tänkte köpa en 46xl2s och sätta på väggen. Frågan är om mitt nuvarande väggfäste sitter tillräckligt högt upp. Är det någon som kan säga avståndet mellan de två övre fästpunkterna på baksidan samt avståndet från dessa och TVns nederkant? Tacksam för svar!

mvh Jörn

Postad 21 March 2008 - 15:13

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Hej alla

Jag tänkte köpa en 46xl2s och sätta på väggen. Frågan är om mitt nuvarande väggfäste sitter tillräckligt högt upp. Är det någon som kan säga avståndet mellan de två övre fästpunkterna på baksidan samt avståndet från dessa och TVns nederkant? Tacksam för svar!

mvh Jörn

På 52-tummaren är det VESA 400, alltså 40 cm mellan fästpunkterna. Troligen samma på 46an, men ladda ner manualen från Sharps hemsida för säkerhets skull.

Postad 21 March 2008 - 17:49

Unregistered27e1ec72
  • Unregistered27e1ec72
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Hej alla

mvh Jörn

På 52-tummaren är det VESA 400, alltså 40 cm mellan fästpunkterna. Troligen samma på 46an, men ladda ner manualen från Sharps hemsida för säkerhets skull.

Tack! Jag har laddat ner manualen men inte lyckats hitta uppgifterna där. Det jag är mest bekymrad över är avståndet från övre fästhålen ner till underkant TV, om jag får plats med centerhögtalare och rack under TVn...

mvh Jörn

Postad 21 March 2008 - 22:14

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Hej alla

mvh Jörn

Tack! Jag har laddat ner manualen men inte lyckats hitta uppgifterna där. Det jag är mest bekymrad över är avståndet från övre fästhålen ner till underkant TV, om jag får plats med centerhögtalare och rack under TVn...

mvh Jörn

Du har måtten på sidan 47 i manualen. 46:ans mått inom en hakparantes.
Som Haddirajan säger förmodligen VESA 400 på alla modeller (42,46,52).
Från mitten av VESA400 (streckade linjer) har du 433,9 ner till underdelen av foten. Dra ifrån 62 från detta för foten. Lägg till hälften av 400=200 för att få avståndet till de övre hålen. Då får du 571,9 mm från övre hålens mitt till nederkanten av tvn.

Jag förutsätter då att du skippar foten när du sätter upp den på väggen... :)

Postad 21 March 2008 - 22:24

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Hej alla

mvh Jörn

mvh Jörn

Från mitten av VESA400 (streckade linjer) har du 433,9 ner till underdelen av foten. Dra ifrån 62 från detta för foten. Lägg till hälften av 400=200 för att få avståndet till de övre hålen. Då får du 571,9 mm från övre hålens mitt till nederkanten av tvn.

Jag förutsätter då att du skippar foten när du sätter upp den på väggen... :)

Förlåt, såg att ett mått från streckade linjen till övre hålen av någon anledning var olika för de olika modellerna. Då skall 175 istället för 200 användas för 46:an vilket ger 546,9 mm istället.

Postad 22 March 2008 - 11:08

Unregistered27e1ec72
  • Unregistered27e1ec72
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Hej alla

mvh Jörn

mvh Jörn

Jag förutsätter då att du skippar foten när du sätter upp den på väggen... ;)

Förlåt, såg att ett mått från streckade linjen till övre hålen av någon anledning var olika för de olika modellerna. Då skall 175 istället för 200 användas för 46:an vilket ger 546,9 mm istället.

Tusen tack för hjälpen! :(

Postad 26 March 2008 - 16:31

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Såg en film som heter "Så som i himmelen" häromdagen, och i en scen när det var en närbild på ett face så började kinden att flyta omkring på karaktären. Har detta fenomen nåt namn?
Jag har bara sett det en enda gång, och efter detta så har jag verkligen letat efter det med inte upptäckt igen.

XL2 är en skitbra tv och jag är supernöjd. Svärtan är svart och den inbyggda DVB-T n gör fina bilder!

Postad 26 March 2008 - 19:05

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Såg en film som heter "Så som i himmelen" häromdagen, och i en scen när det var en närbild på ett face så började kinden att flyta omkring på karaktären. Har detta fenomen nåt namn?
Jag har bara sett det en enda gång, och efter detta så har jag verkligen letat efter det med inte upptäckt igen.

XL2 är en skitbra tv och jag är supernöjd. Svärtan är svart och den inbyggda DVB-T n gör fina bilder!

Hände det bara en gång eller var det samma fenomen varje gång scenen visades?
Testade du att spela upp skivan på t ex datorn eller någon annan TV?
BR skiva eller DVD?

Postad 26 March 2008 - 20:35

Silverbeeker
  • Silverbeeker
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tänkte "bumpa" denna tråden lite !

Är väldigt inne på att köpa en 42XL2S, men avvaktar fortfarande lite mer omdömen från er som
köpt en eller är på väg att köpa en.

42" finns ju för leverans på ett antal ställen idag, hur många har gjort slag i saken och beställt ett
exemplar och vilken butik beställde ni ifrån.

Var på MediaMarkt i Gbg och såg på en 42" som stod uppställ där, och den såg helt ok ut men
det gör ju alla apparater i butiks miljö med HD "slingor" (Pris på MM 19990 kr).

Se gärna fram mot fler omdömen från er som redan nu kanske sitter hemma och njuter av er ny
inköpta platt tv.

Postad 26 March 2008 - 22:06

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Tänkte "bumpa" denna tråden lite !

Är väldigt inne på att köpa en 42XL2S, men avvaktar fortfarande lite mer omdömen från er som
köpt en eller är på väg att köpa en.

42" finns ju för leverans på ett antal ställen idag, hur många har gjort slag i saken och beställt ett
exemplar och vilken butik beställde ni ifrån.

Var på MediaMarkt i Gbg och såg på en 42" som stod uppställ där, och den såg helt ok ut men
det gör ju alla apparater i butiks miljö med HD "slingor" (Pris på MM 19990 kr).

Se gärna fram mot fler omdömen från er som redan nu kanske sitter hemma och njuter av er ny
inköpta platt tv.

Håller med. Det måste väl finnas fler än Haddirajan som har köpt den. Även om jag redan bestämt mig vore det kul att höra vad andra tycker och vad ni använder för inställningar etc.
Tyvärr har Sharp lagt produktionen så att jag fått vänta extra länge på min 46:a men får den nog tp i början av nästa vecka. Då kommer i alla fall lite rapporter.

Känns som man borde kunna få 42:an något billigare än så här. Betalde detta för min 46:a

Redigerat av BoL79, 26 March 2008 - 22:06.

Postad 27 March 2008 - 01:10

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Designen på XL2 är fin, jag gillar bara inte glansigt. Tycker dock W3000 är fin. Synd den inte har 100hz, och det varväl det då som gjorde bilden bättre på XL1, för annars så borde SONY vara bättre. 8ms - ja det är lite långsamt, men är bara relevant för tuffa gamers. Och sony har ju DVB-C. W2000 är gammalmodell som är smått köpvärd, fast T3500 var bättre. XD1 brukar vara defekt så den ska bort.

Jag tycker "glansigheten" är snygg på Sharp men däremot för mycket på Samsung. W3000 egentligen helt OK, men som sagt det där med 100 Hz är lite förvånande och får jag 4ms istället för 8ms tar jag hellre det. Det är ju ganska mycket olika grejor som man egentligen inte vet hur det egentligen påverkar.
När det gäller DVB-C, DVB-T, boxergodkänd är det för mig helt utan värde, liksom inbyggd hårddisk etc.
Helst ska TV:n bara vara så bra "TV" som möjligt men utan allt lull-lull, men det är ju omöjligt att få...
Just nu tex har jag ComHem och kan använda detta men om jag flyttar så blir det något annat.
Dessutom funkar Sonys TV inte med HD material eftersom ComHem kräver att du köper en box av dem (de parar korten), vilket även är dilemmat med min FireDTV. Jag kör med en dator via FireDTV för absolut bästa bild samt möjligheter att kunna spela in direkt på datorn etc. FireDTV spelar in både HD (SVT HD som är fri) och vanlig TV i bästa möjliga format, allstå som det sänds ut. Hela TS-strömmen spelas in inkl ljud och textspår. Dessutom tar detta mindre plats än en vanlig DVD recorder. Dessutom så har jag en BR-spelare samt alla foton musik etc i datorn.

Du har en stark lösning med TV-sändningen. Själv spelar jag inte in nåt och då är det bra att ha box i TVn.

Ja XL2 är riktigt intressant, men att den har inte helt naturlig färg, och problem med svartkross, banding-risk, sharps XD1-syndrom, gör att den går bort för mig. Tycker det är värt mer för Sony, men somsagt har inte jämfört och hemma tror jag Sony ser bättre ut. Frågan är bara om 100hz angående W3000, tror skillnad liten. Jag märker det är bättre bitrate på Tele2 är på Boxer, Boxer ger hack/ghost/segment som saknas på Tele2. Nåja, jag har D3000 så jag är nöjd. Men följer Sharp ändå, liksom z3030.

XL1 är en gammal modell redan. XL2 är smal och spännande.
Visserligen är första intrycket inte nåt värt i längden, men nog får man säga att XL2 levererar enligt förväntning. Tycker fjärren är fin, men för platt och kantig, jfr Sony D3000 kontrollen. Detta med banding kan upptäckas efter ett tag. Vore intressant med XL2 vs Z3030. Svärtan/SDTV är vunnen av XL2. Jag gjorde ju en jämförelse tidigare i tråden, som gav Z3030 segern. Kanske blir annorlunde när XL2 börjar säljas här (knappt någon som skriver om den fast folk köpt).

Postad 27 March 2008 - 08:17

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

BR skiva eller DVD?

Det var en tv-sänd version som gick i lördags, så jag såg bara scenen en gång tyvärr.

Postad 27 March 2008 - 16:57

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

BR skiva eller DVD?

Det var en tv-sänd version som gick i lördags, så jag såg bara scenen en gång tyvärr.

Frågan är ju då om detta beror på TV:n eller sändningen?

Postad 27 March 2008 - 23:19

Badmojo
  • Badmojo
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Det där händer mig rätt så ofta på vissa SD-sändningar (om det är mycket rött eller blått i bild) - ansikten, hav, färgsjok etc ser ut att "flyta" i bilden på ett skumt 3D-vis. Har en 46-tums XL1. Sällan i TV-filmer dock, mer dokumentärer och nyheter - har trott att det är sämre bildmaterial då. Det var dock mer synligt innan digitalboxen kom på plats...

Har aldrig sett ens en tendens på DVD, HDTV, HD-DVD eller Blu-Ray-källor

Postad 29 March 2008 - 19:13

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Det där händer mig rätt så ofta på vissa SD-sändningar (om det är mycket rött eller blått i bild) - ansikten, hav, färgsjok etc ser ut att "flyta" i bilden på ett skumt 3D-vis. Har en 46-tums XL1. Sällan i TV-filmer dock, mer dokumentärer och nyheter - har trott att det är sämre bildmaterial då. Det var dock mer synligt innan digitalboxen kom på plats...

Har aldrig sett ens en tendens på DVD, HDTV, HD-DVD eller Blu-Ray-källor

Har du sett detta med någon annan TV?
Verkar ju som det beror mer på tv-sändningen. Vilken TV-leverantör?

Postad 30 March 2008 - 22:49

EtaCarinae
  • EtaCarinae
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Från sådan flack vinkel får man totalreflektion. Skärmen är väldigt platt och läcker!

Postad 31 March 2008 - 20:45

Badmojo
  • Badmojo
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
BoL,

Comhems sändningar. Hade två XD1-or innan XL1:an, men såg inte fenomenet särskilt ofta sedan digitalboxen kom på plats.

Postad 01 April 2008 - 17:58

Unregistered4747596b
  • Unregistered4747596b
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
beställde en 52" XL2'a idag! ;)
Väntar på beskod om leveranstid...hade tänkt köpa 46" men fick ett MKT förmånligt pris! :D

Är det ngn som kan säga mig om den använder 100Hz-teknologin vid 24p?!

Postad 01 April 2008 - 20:02

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Väntar på beskod om leveranstid...hade tänkt köpa 46" men fick ett MKT förmånligt pris! :D

Hur mycket fick du ner 52:an till? Som de ligger på prisjakt är ju 52:an kraftigt mycket dyrare än 46:an. Har svårt att tänka att man kan få 52:an ner till ett konkurrenskraftigt pris jmf med 46:an. Det skiljer ju ca 10 lakan. En sak är förstås om man behöver en större pga av avstånd eller så.

Lång, lång väntan nu men enligt senaste beskeden så ska nu även 46:orna vara på G till Sverige. Med lite tur kanske jag får min innan helgen...

Trycket är ganska stort enl Sharp så priserna kanske inte faller så mycket på kort sikt.

Postad 01 April 2008 - 20:26

Noren1987
  • Noren1987
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Hur mycket fick du ner 52:an till? Som de ligger på prisjakt är ju 52:an kraftigt mycket dyrare än 46:an. Har svårt att tänka att man kan få 52:an ner till ett konkurrenskraftigt pris jmf med 46:an. Det skiljer ju ca 10 lakan. En sak är förstås om man behöver en större pga av avstånd eller så.

Lång, lång väntan nu men enligt senaste beskeden så ska nu även 46:orna vara på G till Sverige. Med lite tur kanske jag får min innan helgen...

Trycket är ganska stort enl Sharp så priserna kanske inte faller så mycket på kort sikt.

Lång lång väntan som sagt... börjar bli jobbigt det här :D Skulle inte ha sålt min 46XL1:a innan jag fått den nya!

Men om man kollar på prisjakt.se så finns ju nu även 46:an i lager på ett ställe, den kom in i fredags eftermiddag. Så man kan ju alltid hoppas på att den kommer innan helgen!

Postad 01 April 2008 - 21:10

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Lång lång väntan som sagt... börjar bli jobbigt det här :D Skulle inte ha sålt min 46XL1:a innan jag fått den nya!

Men om man kollar på prisjakt.se så finns ju nu även 46:an i lager på ett ställe, den kom in i fredags eftermiddag. Så man kan ju alltid hoppas på att den kommer innan helgen!

Visst, men det stämmer inte. De gick bara på leverantörens uppgifter. Den finns inte i lager där heller ännu. Sharp har dessutom haft bokslut med allt vad inventering etc innebär så utleverenser har nog inte varit prioriterat (helt sanslöst vad allt går oss emot). Däremot har bilen med 46:or gått från Hamburg igår. Digitalbutikerna/Elektra (som köper massor till diverse butiker och är högt prioriterade av Sharp) får om allt går bra kanske 46:orna imorgon eller fredag. Har man flyt så kan butikerna ha den på fredag men risken är väl rätt stor att det blir ännu en TV-lös helg. Köper man från en butik som kan fixa leverens direkt från Tyskland till slutkund kan man kanske få den på fredag. Jag har försökt pusha lite så mina förhoppningar är att få den innan helgen... men, men man börjar ju bli lite van vid förseningar.

Postad 01 April 2008 - 21:23

Silverbeeker
  • Silverbeeker
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
En lite undran !!

Vad beror den konstiga prissättningen på XL2S:an på tro.
Priskillnaden mellan 42" och 46" är 2000 kr och mellan 46" och 52" är den 11000 kr.
Som exempel så är skillnaden på en Sony W3000, mellan 40" och 46" 5000 kr och
mellan 46" och 52" är det 9000 kr.

Det skilljer bara 2000 kr mellan 40" och 46" men är ett jätte "gap" mellan 46" och 52".

Skoj att se att flera har sin burk på ingång, ser fram mot lite recensioner och omdömen.

Postad 01 April 2008 - 21:33

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

En lite undran !!

Vad beror den konstiga prissättningen på XL2S:an på tro.
Priskillnaden mellan 42" och 46" är 2000 kr och mellan 46" och 52" är den 11000 kr.
Som exempel så är skillnaden på en Sony W3000, mellan 40" och 46" 5000 kr och
mellan 46" och 52" är det 9000 kr.

Det skilljer bara 2000 kr mellan 40" och 46" men är ett jätte "gap" mellan 46" och 52".

Skoj att se att flera har sin burk på ingång, ser fram mot lite recensioner och omdömen.

Håller med. Det är väldigt underligt. Man kan säkert pruta på 52:an men det kan man göra på 46:an också. "Prutade skillnader" ligger vad jag vet på ca 9000. 20' mot 29'. Även det är en hel del...

Postad 02 April 2008 - 06:42

Unregistered4747596b
  • Unregistered4747596b
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

beställde en 52" XL2'a idag! :blush:
Väntar på beskod om leveranstid...hade tänkt köpa 46" men fick ett MKT förmånligt pris! ;)

kanske skulle ha skrivit det på en gång! :lol:
De e så att jag lämnat in min XD1'a på rep och den kommer att bytas ut till XL1 eller Xl2 eller så får jag igen lite cash.
De hela har tagit snart 1 ½ månad så jag håller på att vara lite överväntad. :P
Priset jag fått är ett kompis/vänte/tack för att du handlat för 100k -pris :D så det är inget jag kan ge ut direkt.
Kan ju säga att jag nöjt mig med 46" om jag inte fått detta pris.
Kanske inte skulle ha skrivit mitt inlägg men jag var så glad igår :D
Sen så kan de även hända att den blir för stor för mitt nuvarande vardagsrum (sitter lite mer än 3m från TVn) men förhoppningsvis så går tjejen med på att skaffa hus snart! ;)

Fortfarande ingen som kan svara mig på frågan om 100Hz/24p?!

Redigerat av Unregistered4747596b, 02 April 2008 - 06:45.

Postad 02 April 2008 - 08:04

Unregisteredcfa68074
  • Unregisteredcfa68074
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Beställde en 52 xl2s igår jag med, vågar inte skriva vad jag fick ge för den, men det är sjukt bra pris, billigare än 46" xl2s :blush:
Hoppas hinna få den innan helgen.

Redigerat av Unregisteredcfa68074, 02 April 2008 - 08:07.

Postad 02 April 2008 - 10:37

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Jag fick en 52 XL2E (europamodellen) igår. Har bara hunnit prova lite grann ännu men det ser mycket lovande ut. Jag driver den huvudsakligen via en Mac mini (som går genom en Yamaha RX-V1600) och en Topfield PVR5000t (+ en Apple TV som jag inte använder så mycket).

Det viktigaste var att få in datorsignalen ordentligt via DVI->HDMI och det funkar, jag får den 100% pixelmappad. Tyvärr står det angivet 1080i och inte 1080p, det kan möjligen bero på datorns grafik eller på receivern, ska kolla detta mer sedan. Det blir i alla redan nu fantastiskt bra bild när man kör 1080i-material (t ex BBC Earth) från minin. Jag har inte kalibrerat alls ännu men svärta, dynamik etc ser mycket bra ut.

TVn är ju också väldigt tunn och ramen runt LCDn är också väldigt tunn, Sony t ex slösar mer på utrymme. Nu har jag TVn på fot men sätter man upp den på väggen så ser det betydligt bättre ut med det tunna formatet.

Före installation var jag lite rädd för att skärmen skulle reflektera för mycket men det är inga problem hos mig, från sidan ser skärmen nästa spegelblank ut men rakt framifrån är det inga bekymmer alls.

Enda nackdelen hittills jag kan se är att fjärren är lite 80-tal med svart och krom, tangenterna är också lite ovana (har enbart kört Sony tidigare..).

Postad 02 April 2008 - 10:46

Unregisteredcfa68074
  • Unregisteredcfa68074
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Jag fick en 52 XL2E (europamodellen) igår. Har bara hunnit prova lite grann ännu men det ser mycket lovande ut. Jag driver den huvudsakligen via en Mac mini (som går genom en Yamaha RX-V1600) och en Topfield PVR5000t (+ en Apple TV som jag inte använder så mycket).

Det viktigaste var att få in datorsignalen ordentligt via DVI->HDMI och det funkar, jag får den 100% pixelmappad. Tyvärr står det angivet 1080i och inte 1080p, det kan möjligen bero på datorns grafik eller på receivern, ska kolla detta mer sedan. Det blir i alla redan nu fantastiskt bra bild när man kör 1080i-material (t ex BBC Earth) från minin. Jag har inte kalibrerat alls ännu men svärta, dynamik etc ser mycket bra ut.

TVn är ju också väldigt tunn och ramen runt LCDn är också väldigt tunn, Sony t ex slösar mer på utrymme. Nu har jag TVn på fot men sätter man upp den på väggen så ser det betydligt bättre ut med det tunna formatet.

Före installation var jag lite rädd för att skärmen skulle reflektera för mycket men det är inga problem hos mig, från sidan ser skärmen nästa spegelblank ut men rakt framifrån är det inga bekymmer alls.

Enda nackdelen hittills jag kan se är att fjärren är lite 80-tal med svart och krom, tangenterna är också lite ovana (har enbart kört Sony tidigare..).

Menar du att du kör upplösning 1920 x 1080 och den visar 1080i ???

Postad 02 April 2008 - 11:11

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Jag kör genom RX-V1800 och den skalar upp allt till 1080p, se mitt galleri.

Postad 02 April 2008 - 12:55

Unregistered4747596b
  • Unregistered4747596b
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
pratade nyss med min kontakt och killen på Sharp hade gett honom fel pris...han fick inköpspriset priset på XL20...men ja får fortfarande samma slutpris eftersom de va han som tabbade sig! :blush:

Postad 02 April 2008 - 17:00

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

pratade nyss med min kontakt och killen på Sharp hade gett honom fel pris...han fick inköpspriset priset på XL20...men ja får fortfarande samma slutpris eftersom de va han som tabbade sig! :P

Ja någon gång ska man ju ha tur :)

Som jag sa innan så har nu affären som haft 46:an "i lager" ändrat tillbaka med ankomstdatum 4 april. En ny affär har den "i lager" men även här innebär det att den är på gång. De har fått samma besked som jag innan, att den är på G från lagret i Hamburg. Så troligen kan en del TV komma på fre/lör.

Postad 02 April 2008 - 17:37

Unregistered4747596b
  • Unregistered4747596b
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Ja någon gång ska man ju ha tur :)

ja tur e väl de! :P
anledningen till att leveransdatumen har flyttats fram hela tiden är att Sharp helt enkelt inte har några paneler.
enligt butikschefen där jag handlar så har sharp endast levererat ca 250 lcd's sen nyår...om den siffran stämmer eller ej vet ja inte men så sa han iaf.
men de blir väl andra bullar när dom får igån den nya fabriken.

Postad 02 April 2008 - 18:52

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Jag har testat lite mer nu med Mac minin. Jag får inte skärmen att visa 1080p. När jag kopplar datorn direkt (utan receiver) så står det på datorn att signalen är progressiv (på Mac innebär det att det bara står 1920x1080, annars står det "sammanflätad" efter dvs interlaced) så det ska vara OK. På TVn däremot så står det 1080i. På frekvensen så kan man bara välja 50Hz PAL eller 60Hz NTSC. Detta tyder på att grafikkortet har fått info via HDMI om att det är en TV och därför ändå inte skickar ut progressiv signal. När man kopplar till en vanlig dataskärm får man aldrig upp PAL eller NTSC som alternativ.

Som jag har förstått det så ingår det en device profile i HDMI som innebär att TVn kan berätta för grafikkortet vad den klarar av för signaler.

Det verkar märkligt om man ska försöka fixa med specialprogram för att få till detta. Normalt sett så brukar det vara TVn som inte klarar av datorsignal men denna burk borde ju klara av det bra (det var därför jag köpte den...)

Nu har jag provat med en Mac Book Pro som har ett bättre separat grafikkort istället för den integrerade Intelgrafiken som sitter på Mac mini. Nu står det 1080p på TVn.

Hittills tyder det på att minin inte klarar 1080p via HDMI eller att grafikkortet på minin tolkar device profilen från TVn på ett annat sätt...

Jag får fortsätta att leta...tips mottages tacksamt...

Postad 03 April 2008 - 08:02

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Efter att ha testat vidare så är det antagligen receivern Yamaha RX-V1600 som inte kan skicka igenom 1080p-signaler. Jag får väl följa Haddirajans exempel och köpa en 1800...

Tills vidare kör jag datorns videosignal direkt till TVn och ljudet separat till receivern.

Postad 03 April 2008 - 08:04

Unregisteredcfa68074
  • Unregisteredcfa68074
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Efter att ha testat vidare så är det antagligen receivern Yamaha RX-V1600 som inte kan skicka igenom 1080p-signaler. Jag får väl följa Haddirajans exempel och köpa en 1800...

Tills vidare kör jag datorns videosignal direkt till TVn och ljudet separat till receivern.

Är du nöjd med bilden annars?
Jag hoppas få min 52a i morgon.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.