Beställde precis en 47Z3030 och jag hoppas verkligen att jag kommer att bli nöjd... =)
Köpte även en ny förstärkare (Onkyo 605) som jag har hört mycket gott om.
Nu är det bara att vänta alltså, ska komma så som på onsdag.. =)
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
18 relaterade trådar
Postad 10 December 2007 - 16:27
Då har man ÄNTLIGEN slagit till, det satt långt inne men nu är det gjort.
Beställde precis en 47Z3030 och jag hoppas verkligen att jag kommer att bli nöjd... =) Köpte även en ny förstärkare (Onkyo 605) som jag har hört mycket gott om. Nu är det bara att vänta alltså, ska komma så som på onsdag.. =) Postad 10 December 2007 - 16:32
Är det någon som har listat ut vad de olika beteckningarna 47z3030D betyder gentemot 47z3030DG. Man ser ju lite olika här och var.
Härligt. Får man fråga var du köpte ifrån? Och om det var från utlandet, vad hamnade det på inkl. frakt? Postad 10 December 2007 - 16:37
Jag är en fegis... =)
Köpte från inWarehouse eftersom dom är en bra partner till oss, fick också ett lite bättre pris... =) Postad 10 December 2007 - 17:16
Jag skulle vilja veta hur de gick för killen som hade fått hem z3030 TVn men som hade en fraktskada på den. Hur mycket fick du betala´för frakt tillbaka till Tyskland, och fraktförsäkring osv? Hur lång tid tog det innan du fick en ny tv? Gick allt smidigt eller?
Postad 10 December 2007 - 17:46
Killen du menar är nog jag :/ Om det var en fraktskada eller inte vågar jag inte svara på. Hur som helst var det ett fel på tvn. Den skickades tillbaka förra måndagen och kom fram till my-solution i torsdags. De skulle skicka en så fort de fick in ny vilket de skulle få i fredags eller idag, dock så verkade de inte ha kommit in än Nu hoppas man verkligen att tvn kommer iväg snart samt att den fungerar som den skall!! Jag återkommer mer när den har kommit. Postad 10 December 2007 - 18:23
Mycket bra fråga. Det verkar inte som de är så många som har haft fel på sina apparater så det känns rätt säkert. Det var väl nån här som hade köpt sin därifrån? Postad 10 December 2007 - 18:47
Så du skickade med Schenker, som kom hem till din lägenhet och hämtade din pall? Betalade du för nån fraktförsäkring? Postad 10 December 2007 - 19:20
De anlitade ett annat bolag, kommer dock inte ihåg namnet. Blev billigare än schenker. My-solution hjälpte till att ordna med frakt för det är rätt svårt som privat person att skicka sådant gods utomlands. De bolag jag kollade upp hade ingen sådan service för privat personer och DHL skulle ha 14k, kändes lite väl Postad 10 December 2007 - 21:58
Jag svarar mig själv på denna fråga:
Jag mailad toshiba helt enkelt. Här är deras svar: "Hej, Ingenting skiljer dessa åt , det är "bara" en bokstav. G = green chassis = skärmen uppfyller miljökrav för Europa. Alla skärmar är G skärmar men en del skriver inte ut det." Redigerat av Unregisteredeb89c8a8, 10 December 2007 - 22:01. Postad 10 December 2007 - 22:34
Har haft min 47" z3030 i snart en vecka nu och jag är nöjd. Skönt att slippa banding och rullandre ränder... ;-)
Postad 10 December 2007 - 23:35
Jag har beställt från pixmania ikväll. Vi får se hur det går med leveransen, och eventuella returer. Jag tog expressleverans, så den kommer inom 48h enligt hemsidan. Vi får se hur det är i verkligheten. Jag känner mig trygg i att beställa från pixmania pga. att jag använder 'visa gold' att betala med. Då får man ett par bra extraförsäkringar "gratis". Om man betalar TV:n med det kortet så ingår dels en allriskförsäkring på 5 år, och dels en internetköpsförsäkring som innebär att om varan är skadad, eller om det är fel på den så får man ersättning från försäkringen ifall butiken man köpte ifrån strular och inte ger ersättning inom 30 dagar. Låter det invecklat när jag skriver det, så läs här istället. http://www.nordea.se...lar/868052.html Har ni ett sånt kort, eller har möjlighet att få tag i det så är det nog klokt att använda det. (Om man t.ex. är förmånskund hos nordea får man det gratis, och andra banker har säkert andra bra erbjudanden). Postad 11 December 2007 - 01:14
Jag köpte min 42:a därifrån. Beställde en måndag och betalade med kort i förväg. På torsdag runt halv ett samma vecka kom UPS med tvn till dörren. Inga defekter eller andra fel på och jag har använt den ett par veckor nu. Enda problemet nu är att trixa med inställningarna. Lite segt att man får ändra beroende på vad för källa man har. Postad 11 December 2007 - 08:14
Hej alla glada!
Tänkte höra om det finns ngn som kör macbook pixelmappat till 42z3030? Jag kör min book via mini-DVI->Hdmi med stängd skärm och avstängd skärmdupplicering i 1080p, får då lätt overscan till vämster och en svart kant till höger på ca 1 cm. Undrar om någon har en lösning till detta? Postad 11 December 2007 - 09:41 Väldigt intressant fråga, för den uppsättningen tänkte jag också köra med! Hoppas någon har nåt bra svar ... Postad 11 December 2007 - 09:43
Thomas L!!
Behöver man ändra dina inställninar om man kör dem på en 37´´? Om ja, skall man generellt höja eller sänka. Tack på förhand! Postad 11 December 2007 - 10:19
Hej ! Jag kör 1920x1080 60hz har inte hunnit testa så mycket eftersom jag skall göra en ominstallation av vista måste byta från 64 till 32 bitars, FireDtv fungerar utmärkt jag tycker SD bilder är över förväntan faktiskt. Jag har dock inte testat den inbyggda mottagaren. Jag kör FireDTV och Comhem. Postad 11 December 2007 - 10:28
Svårt att säga, det är ju en 10" mindre skärm än den jag har, dessutom med lite annorlunda specifikation. Tycker du att det ser bra ut i mörka och ljusa scener? Blir bilden för mörk, du kanske har svårt att se vad som händer? Jag tror att du hamnar ganska nära "sanningen", iaf mycket bättre än fabriksinställningarna. Se mina värden som en utgångspunkt, testa dig fram, använd gärna DVE eller Avia. Jag har crt-bakproj som referens och vill ha så bra svärta som möjligt, andra kanske vill ha mer "punsch" i bilden, de kanske har ett ljust vardagsrum med många spottar och stora fönster. Lycka till och posta dina inställningar här! Redigerat av Tomas L, 11 December 2007 - 10:30. Postad 11 December 2007 - 13:43
Intressant det där med internetköpsförsäkringen, tyvärr har inte Swedbank något liknande. Är man inte förmånskund hos Nordea kostar det strax under 500 kr för ett år. Kanske är värt det ändå.... I vilket fall är jag väldigt intresserad av 47" men jag har en översta gräns på 20000 totalt för TV:n vilket inte verkar helt lätt att komma under ens vid import. Postad 11 December 2007 - 15:58
Jag väntar på en beställning från Pixmania. Beställde en 47 :a då priset var så bra så jag tog en chansning med dom trots urusel kritik. Lilla-Dvärgen: Kunde du spåra din beställning efter den enligt pix hemsida vart ivägskickad? Det står närmligen "spåra din beställning genom att klicka på numret under". Men gör man det visas bara leveransbekräftelsen. Sen så står det "Kurir:Posten" Trots att jag beställde UPS 24/48 h. Ruggigt misstänksam när det gäller dom. Förmodligen befogat också. Man börjar bli något otålig nu när det gått några dagar. Hej Redigerat av macke83, 11 December 2007 - 16:00. Postad 11 December 2007 - 16:23
Hej
Jag var precis på väg att lägga en order hos pixmania, men rabbattkoden från Prisjakt hade gått ut :-( Jag väntar till i morgon och ser om den förnyas. sawdustwilly, hör av dig när du fått din TV så jag vet om Pix funkar. Jag var hos en kompis idag och spanade in hans Samsung LE-46M86. Jag belv mycket imponerad även om man är tvungen att stänga av alla extrafunktioner och dra ner bakgrundsbelysningen i botten för att inte bli blind. Är det någon som har jämfört dessa två och kan beskriva skillnaden i bildkvalité? /ANSY PS Pricrunners rabbattkod funkar fortfarande. Kanske blir bäställning av en 47:a i kväll i alla fall. Redigerat av ANSY, 11 December 2007 - 18:36. Postad 11 December 2007 - 16:36
läser man i villkoren så är max ersättningsbelopp 25000.. så de kanske man ska tänka på om man ska köpa nån av dom större modellerna : / Postad 11 December 2007 - 17:39
Pixmania är inte sena med att bete sig märkligt. :-)
Jag beställde som sagt en TV igår kväll, med expressfrakt 24-48h UPS. Den blev expedierad idag, och det verkar som att den fanns i lager, för den ser packad klar ut för att hämtas enligt pixmanias hemsida. Men, när den inte fick något kolliid nu under dagen blev jag lite småorolig, och tänkte ligga på dem lite angående detta. När jag ringer kundtjänst så verkar det som att de har fått ett kolliid, men leverantören har inte hämtat upp varan ännnu. (därför ser jag inte kolliidt på hemsidan enligt kundtjänst) Hursomhelst får jag kollinumret och är nöjd. Nu till det märkliga. Jag går in på UPS hemsida och försöker söka efter paketet. Det går inte. Numret finns inte i deras system. Ok. humm... Men man har ju beställt en del saker förut via internet, så man börjar ju känna igen postens format. Och det nummer jag fått liknar postens väldigt mycket. Så, på vinst och förlust söker jag efter det på postens hemsida, och hittar till min förvåning paketet i deras system! Så det verkar alltså som att pixmania har anlitat posten express istället för UPS express. Hur skumt är inte det? Är det någon annan som har upplevt något liknande? Nåja, vi får ju fortfarande vänta och se om posten tar hand om paketet, eller om det kommer ändra till UPS. Och om allt kommer i tid eller inte. Nu ska jag ringa kundtjänst en gång till innan de stänger klockan 18.00 för att kolla varför de har valt posten som leverantör istället för UPS. PS. Det är ju egentligen lite off topic här. Är ni intresserade av att få veta hur leveransen går, här i tråden för TV:n? Eller ska jag skriva om detta i en annan tråd? DS. Postad 11 December 2007 - 17:59
Tjena, står skälv i valet och kvalet mellan Tyskland och Pixmaniacarna. Skriv gärna hur det går med leveransen, eller om du byter tråd (inte nödvändigt för min del) så länka till den. All köp relaterad info är av värde tycker jag. Mvh, - S Postad 11 December 2007 - 18:39
Pixmainia levererar alla ordrar lagda före kl 13 samma dag. Har du beställt på kvällen så skickas det inte förrän nästa dag.
Jag läste i något omdömme om Pix att UPS inte tar emot tv-paket större än 47". Det kanske betyder 47" och uppåt, därför skickas det med någon annan. Bara en gissning. /ANSY Postad 11 December 2007 - 19:16
Jag är i exakt samma sits. Beställde i fredags 7/12. Ordern blev enligt hemsidan expiderad 9/12 och jag har heller inte sett något kolli nummer. Hoppas verkligen den är skickad. sawdustwilly: Fick du verkligen ringa till kundtjänst och BE efter ett kollinummer? Varför lägger dom inte bara upp det på sidan? Jag beställde också med UPS men hemsidan antyder att posten är kurir, kan ju ha något med det ANSY skriver att göra. Nåväl, ingen tv har dykt upp under dagen men jag hoppas på i morn. Postad 11 December 2007 - 19:37
Beställde ni båda UPS Express?
Undrar om man får tillbaka pengar om leveransen inte kommer inom 48 timmar? Man kanske ska satsa på Posten på en gång.... ...fast nu såg jag att förutom UPS så finns bara ett postalternativ och det är leverans med två personer och är det dyraste alternativet. Så är man strategisk så kanske man ska ta UPS standard som är billigast och långsammast. Så vill inte UPS ta emot den och då blir det Posten i alla fall som är snabbare. (För skojs skull gick jag in på UPS hemsida och försökte skapa en leverans från England (det är väl där lagret ligger??) hem till mig, men UPS accepterade inte så stora paket trots att jag tog måtten på 47 tummaren). /Ansy Utdrag från Pix hemsida: Express Leverans Med detta val kommer ditt paket fram inom 2 dygn om du beställer före kl 10:00. Leveransen utförs av UPS, världens ledande express- och logistikföretag.Postpaket (48-72 timmar) Med detta val kommer ditt paket fram inom 48-72 timmar. Detta leveransalternativ finns tillgängligt för produkter upp till och med 20 kg.Det innebär att godset har ankommit till Postens Serviceställe. Det är t.ex. en närliggande ICA-affär eller bensinstation på din hemort. När godset ankommit till Servicestället skickas en avi hem till dig. Därefter kan du hämta ut beställningen på det angivna Servicestället.HEMPAKET (48-72 timmar)Genom att välja leveranssätt Hempaket får du din beställning levererad till din dörr helgfri vardag mellan kl. 17.00-21.00. Detta leveransalternativ finns tillgängligt för produkter från och med 4 kg. När godset har anlänt till din hemort kontaktar Posten dig för bokning av utkörningstid. Därför är det viktigt att du på din kundbild registrerar det telefonnummer du blir nådd på under dagtid. Redigerat av ANSY, 11 December 2007 - 20:07. Postad 11 December 2007 - 20:08
Ja, jag ringde och frågade lite kring ordern i rent "luskningssyfte", bara lite allmänna frågor om leveransen, och hur det brukar fungera med saker och ting osv... Jag är ganska nyfiken av mig. Då råkade han nämna att "oj, här är ju faktiskt ett kollinummer"... Kundtjänstkillen förklarde då att jag inte såg det numret för att paketet inte var upphämtat från deras lager ännu, och alltså inte fanns i postens system. Detta visade sig ju nu vara felaktigt. Den riktiga anledningen till att de inte visar numret är med största sannolikhet för att de måste frångå sina vanliga processer när de skickar något såhär tungt (jag har beställt 47" för övrigt). Och då stödjer inte systemet detta automatiskt. Plus att de kanske inte vill visa ett kollinummer till posten när det faktiskt är beställt med UPS... Jag har dessutom nu ringt och fått svar från pix (mina egna reflektioner i parentes) ang leverantören: * Kundtjänstkillen har kollat med sin chef varför det står UPS, men ändå blir posten som levererar. Hans förklaring är att när paketet är för tungt för UPS så använder de posten express istället. (märkligt att de inte skriver det på hemsidan) Han sa också att det inte borde ta längre tid. (märklig formulering, men jag kommer försöka få pengar tillbaka om det tar längre tid. Men bara om TV:n funkar bra. Om det är retur som gäller tänker jag vänta med att kräva några pengar. Det gäller nog att inte göra dem sura kan jag tänka mig. Om man vill ha en ärlig chans att få en ny TV snabbt.) Kundtjänstkillen på pixmania har också skrivit ner en notering i systemet att jag har ringt in angående detta. (vad nu det ska hjälpa mig, men det är väl inte dåligt iaf.) Vidare är det så att eftersom jag la min beställning efter 13.00 igår, så räknas de 24-48h från idag, tisdag, på morgonen. Så min TV bör komma senast på torsdag förmiddag. (Enligt kundtjänst idag ligger alltså brytpunkten på kl. 13.00, men om man väl ligger på gränsen här så gäller säkert andra tider... Jag har nämligen hört att det kan vara kl. 10.00 också som man måste lägga beställningen innan. Det är dock inget jag orkar tjafsa med dem om. Det känns ok ändå.) ----------- Sen har jag också pratat med postens kundtjänst. De verifierade att de hade en order i sitt system, och att de inte har något som helst med UPS att göra. De är bittra konkurrenter med varandra. Vidare förklarde de lite hur man går tillväga vid leveransen: Normalt sett så ringer postengubbarna och bestämmer en tid när man är hemma, och då de kan dyka upp. Men om de inte gör det, och man ser på hemsidan att paketet är i postens händer så kan man ringa dem. Det är alltså posten express som kommer ha hand om min order. Man kan nå posten express på 020-96 96 96. Detta är alltså inte samma som vanliga posten, utan ett dotterbolag. Kolla http://www.pex.se/. ----------- Detta är alltså vad jag luskat ut hittils. Det känns som att allt är i sin ordning, men mycket kan gå snett än. Vad jag önskar är ju helt klart att denna information var "lite" mer lättillgänglig. :-) Postad 11 December 2007 - 20:14
Nu är jag väldigt förvirrad.
Läs detta angående leverans från Pix. http://www.pixmania....tml?idservice=3 Är det DHL, UPS elle Posten som gäller?? /ANSY Är vi helt off topic eller? Postad 11 December 2007 - 20:38
Hej igen.
Nu har jag lagt en order på en 47" på Pix. Jag tänkte passa på medan Pricerunner rabbattkoden fortfarande funkar. Jag tog också "UPS 24-48h" då jag skulle vilja ha den innan helgen, vi får de hur det går. macke 83 och sanddustwilly, håll mig underrättad hur det går för er. /ANSY Postad 11 December 2007 - 21:39
Tänkte passa på nu när tråden på sistone kommit att handla om köp/leverans, att uppmana till upprop för alla oss som beställt fr My-s och inte har fått info om lev datum än.. Själv beställde jag min därifrån 25/11 och enl deras info lovades lev inom 5-7 dagar! Så jag undrar nu hur många vi är som sitter i samma båt?
Postad 11 December 2007 - 22:06
Låter som en bra ide för det är nog ett par stycken som har beställt från My-solution, beställde själv därifrån den 18/11 och mailade senast i fredags och sa att jag inte hade förväntat mig detta och att om jag inte kunde få nån kompensation för allt väntande. (Har inte fått svar än..) Jag fick snabba svar från dom i början men nu verkar dom dra ut på det. Sen när det gäller leveranstiden så har datumet skjutits upp hela tiden och dom har svarat med svaren "dom är på väg till oss". Senaste beskedet jag fick var att dom skulle få in dom senast fredag förra veckan. När det gäller statusen på deras hemsida (7-12 days in Europe) så har den varit oförändrad sedan apparaterna tog slut.. Postad 11 December 2007 - 22:12
Eftersom många verkar intresserade av att beställa från Pixmania tänkte jag delge min upplevelse med dem.
(kan tillägga att jag flera gånger tidigare beställt ifrån dem och då aldrig haft några problem, men jag har heller aldrig tidigare behövt skicka tillbaka något) Jag bestälde en 47" Z3030 från dem den 26:e November. Jag ville ha TV:n snabbt så jag tog UPS 24-48h. Jag betalde med VISA och de begärde via mail en bekräftelse på att jag är jag. I mailet stod det ett FAX-nummer och att det gick bra att skicka in uppgifterna, dock stod det ingen adress och det framgick inte om det gällde vanlig postgång eller e-mail. Det de krävde var kopia på ID samt kopia på el eller teleräkning. Då jag nyligen flyttat till ny lägenhet så har jag varken fått el eller teleräkning. Jag lyckades hitta hur man skickade meddelande till dem i FAQ:n på hemsidan (då e-mailet inte gick att svara på). Fick där reda på att om man har hemligt nummer går det bra att bara skicka in kopia på id-kort. Denna gången stod det med en e-mail adress jag kunde skicka till. Efter verifieringen paketerades paketet snabbt och jag kunde hämta ut det redan på onsdagen. Vad jag tog emot var dock inte min beställda 47" Toshiba utan en 40" Samsung. (Då jag haft en väldigt liten tv tidigare och har svårt att avgöra om det är 40" eller 47" tog jag ändå emot paketet från UPS, tänkte att de kanske förpackat i en Samsung-kartong för att transportera mindre luft). Tyvärr var det inte så väl, tvn var en 40" Samsung och ingen 47" Toshiba. Jag har sedan dess dagligen både pratat och fört mailkonversationer med Pixmania. Jag har minst fem gånger blivit lovad att TVn jag har ska hämtas upp av dem inom 48h. Jag har ringt över 100 samtal till deras kundtjänst, och kommit fram till operatörer ca 15 gånger. Den ena operatören har varit mindre kunnig än den andra, jag har exempelvis fått bokstavera "Samsung" fyra gånger... När man har mail-konversationer med dem går det inte att se vem som skrivit då de inte skriver under mailen och det går inte heller att skicka svar på mailen. Samtalen till kundtjänst bryts ofta efter ca 12 minuter i kö varefter jag har fått ringa upp igen. Ordern innefattade enbart en TV, trots detta finns det två returärenden registrerade på deras sida. I returärendena har jag blivit lovad att de står för frakten samt hämtar upp tvn. När jag sedan fått returpapper har det i dem stått att jag ska stå för kostnaden. Jag fick slutligen idag ett brev på posten ifrån PEX (Posten Express). Där står det att jag ska lämna in TV:n på närmsta postcenter. Det står ingenting om upphämtning. Dock har jag kunnat få det bekräftat med PEX att det är förbetalt. Jag känner mig fortfarande inte helt säker eftersom det på adresslappen står angivet Kollivikt 10.00 kg. Pixmania har sagt att de inte skickar rätt tv till mig förrän de fått denna i retur samt kontrollerat den. Under tiden jag har väntat på min TV har priset hunnit gå ner ca 2000:- och jag sitter fortfarande här med fel vara. Huruvida jag kommer få tillbaka mellanskillnaden samt extrakostnaden för UPS express har jag inte en aning om. Hade jag idag fått göra om det hela så hade jag inte beställt ifrån Pixmania. Jag hade troligtvis köpt ifrån en lokal handlare. Jag har frågat Pixmanias kundtjänst ifall jag kan häva köpet och om jag i så fall kommer få tillbaka den totala summan jag betalt, alltså inklusive frakt. Detta har jag ännu inte fått svar på. Jag hoppas verkligen att det går smidigare för er andra som beställt/beställer ifrån dem. Postad 12 December 2007 - 08:19
Ja, det är jättebra att du säger det. För det finns ju många som har problem med pixmania, framförallt vid returer. Och det är ju inget som ändrar sig över en natt. Det ska man veta när man beställer där ifrån. Det kan bli jobbigt.
Inte för att jag tror att det spelar någon som helst roll för ditt experiment, men pix lager ligger tydligen i frankrike.
Japps, det som hände igår kväll var bara att statusen av ordern ändrades till expidierad och det står nu posten som kurir inne på orderövervakningssidan inne i pix. Vi får se vad som händer med statusarna idag. Postad 12 December 2007 - 09:11
Inlägget ovan om Pixmania låter som en riktig mardröm. Hoppas verkligen inte MyS utvecklas till det också. Jag beställde den 24/11 och de hade betalningen hos sig den 27/11 (jag betalade redan den 26/11). Det är nu den 12/12 och jag har ingen tv, ingen aning om när jag skall få tv och inte heller fått svar från MyS på mina mail sen den 7/12. Jag tror det var ett stort misstag att beställa via nätet så här nära Jul och nu när man gjort det så sitter man i klistret....
Postad 12 December 2007 - 09:20
Det var just sånt här snack som gjorde att jag inte beställde min TV från Pix eller nått tyskt företag.
Jag körde på ett säkert kort, inWarehouse, beställde igår och hämtar imorrn. Jag vill bara göra en liten notering om att jag personligen tycker att denna typen av inlägg ska ligga i en annan tråd men det kanske bara är jag ?? Lycka till i alla fall.. Postad 12 December 2007 - 09:31 Hmmm, säkert och säkert. Du vet väl att just inWarehouse är kända för sin gråimport. Dvs inWarehouse importerar sina apparater från Tyskland eller Frankrike eller något sånt. Dessa apparater servas oftast inte av svenska leverantörer. Nu vet jag inte hur det är med just Toshibas apparater. mvh Bäckman Postad 12 December 2007 - 10:16
Vad jag har hört så är det inte så med Toshiba i alla fall, det är därför dom ligger med på Toshibas lista av ÅF´s.
Postad 12 December 2007 - 10:42
Är det någon som förstår varför det är olika dynamisk kontrast i slutprodukterna när det är samma kontrast i de två olika paneltyperna LC420WU4 och LC470WU2? Sedan anges kontrasten för LC470WU2 som dynamisk medans för LC420WU4 inte. Antar att detta endast är ett misstag. Redigerat av MiGorLech, 12 December 2007 - 10:46. Postad 12 December 2007 - 11:19
Ställde även ett par frågor till Toshiba Sverige angående pixelgaranti. Frågor och svar ses nedan. Vissa av frågorna är ganska svåra att svara på. Det vore dock bra och tydligare om en tillverkare hade EN Europapolicy och att denna gällde både fysisk butik och web butik.
Förövrigt så svarade de väldigt snabbt. Tack supporten på Toshiba. Frågorna var:
Svar:
Redigerat av MiGorLech, 12 December 2007 - 11:20. Postad 12 December 2007 - 11:42
Om det är en allmän uppfattning att vi ska starta en ny tråd för leveranser så kan vi göra det.
Men personligen tycker jag att vi har dryftat det mesta vad det gäller det tekniska, nu är det ju mest intressant att få TV:n fort och billigt. Samt att kunna diskutera "after-sales" /ANSY PS Fick hjärtsnörp när jag såg min beställningsstatus på Pix, lagersaldo 0, levereras inom 8-10 dagar!! Men efter ett snabbt samtal till kundtjänst så visade det sig att det inte gällde mig, de höll på att packa den sista 47:an till mig. Så vill ni ha 47:an innan Jul så kanske det är bäst att satsa på någon annan leverantör, 42 finns fortfarande i lager. Postad 12 December 2007 - 11:53
Inte Inwarehouse? Om en tillverkare har pixelgaranti borde det ju betyda att chansen att en av deras skärmar har pixelfel är minimal. Dom skickar knappast iväg skärmar från fabrik som redan har pixelfel. Det har man ju gjort tidigare innan pixelgarantin kom. Som med min HP laptop t.ex. :-( Här är dock ett utdrag ur manualen för Toshiba 52Z3030D: "Panelerna i LCD-skärmen tillverkas med precisionsteknik påextremt hög nivå, men ibland kan vissa delar sakna bildelementeller ha ljusa punkter. Detta är inte ett tecken på tekniskt fel." /ANSY Redigerat av ANSY, 12 December 2007 - 11:54. Postad 12 December 2007 - 13:50
Bra fråga, de specar du tittar på kommer från paneltillverkaren LG/Philips och är deras syn på vad den dynamiska kontrasten för respektive panel. Sedan är det upp till tillverkaren av slutprodukten (TV:n) att själv trimma in den dynamiska kontrast m h a bakgrundsbelysning och elektronik. Toshiba använder till exempel bakgrundsbelyning med Wide Color Gamut (WCG-CCFL) d v s samma som Sony gör så stort väsen av i en raklamkampanj som rullar på TV, "Color like no other!" Det blir inte mindre förvirrande när man tittar i PDF:n (digital catalog) på LG/Phlips hemsida och ser att där är både 42" och 47" panelen angiven till dyn kontrast 15.000:1... Redigerat av Tomas L, 12 December 2007 - 15:24. Postad 12 December 2007 - 15:11
Ni som har beställt från my-solution eller tänker göra så fick jag email från dem idag och de sa att de ska få in nya ex. nästa vecka. Känns lite sunkigt när de redan skulle vara i deras lager i fredags. Nu får man verkligen hoppas att de kommer in asap. så det inte blir levereans nästa år
Postad 12 December 2007 - 15:21
Detta hände mig redan i måndags, att ordern gick över till expiderad. Jag frågade igår Pix kundtjänst via mail vem som är Kurir (det står trots allt Posten på ordersidan) och om varan var skickad? Fick till svar att UPS är kurir och att packetet skickats ut. FIck också ett kollinummer. Ringde sen UPS för att kolla kollinummret. Det fanns inte hos dom. Såg sanddustwillys kommentar att kollinummrerna är lika postens. Ringde därför Posten Express och hörde om de kunde bekräfta nummret, men det innehöll bara förhadnsinformation "om kommande leverans". Varan var enligt posten express inte i postens ägo. Nu börjar det känns rikigt oseriöst. Verkar inte som man kan lita på något Pix kundtjänst talar om för en. Har återigen frågat om varan verkligen gått iväg. Jag vill verkligen inte sitta och vänta på att den ska in på lager först. Återkommer med deras svar om någon är intresserad.
Jag undrar om jag hade litat på Pix info. Ta kollinummret och ring transportören. Först när de bekräftar, då kan man lita på att tv'n är på väg. Redigerat av macke83, 12 December 2007 - 15:22. Postad 12 December 2007 - 15:35
Jag är absolut intresserad, håll oss underrättade. Detta är exakt den status som mitt paket har hos posten också. (elektronisk förhandsinformation). Posten Express har sagt till mig att den kommer vara så tills paketet är i sverige. Först då kommer posten express ta hand om paketet. Har du också valt 24/48h eller valde du UPS 3-5 dagar? Postad 12 December 2007 - 16:01
Har precis pratat med kundtjänst på telefon. Höll på att få spelet då jag såg att lagerstatus va ändrad till 19/12/07. Killen på kundtjänst kunde se att varan gått iväg. Han såg att den gått den 8/12 och kunde bara säga att tv'n befann sig någonstans mellan Frankrike och Malmö. Han sa också att när paketet anländer till Malmö så kommer ny info upp på orderstatus-sidan. Värt att anmärka är leveranstiden. De räknar Expresslev 24/48 h INOM Sverige. Sen hur lång tid det tar för ordern att ta sig till Sverige är oväsentligt. Express gäller alltså bara när den når Sveriges gränser. Helt sjukt. Jag påpekade att de är ju fasligt missvissande och skulle man bete sig så inom exempelvis industrin så skulle man inte stanna länge som leverantör hos något företag. Han hade ingen bra kommentar till det. Nu hoppas jag bara på att tv'n är med på bilen och att bilen kommer fram nån gång. Hoppas även det löser sig för er andra stackare som väntar. Oavsett Tyskland eller Frankrike beställning. /Macke83 Postad 12 December 2007 - 16:22
Hmmm, man skulle ju kunna hoppas på att panelsidan anger verklig kontrast (5000:1!) och digital catalog anger uppskattad dynamisk kontrast Det är ju konstigt om de skulle trimma dem olika. Undrar om det kan ha något med storleken att göra. Tex att då 42" har en mindre area så kommer pixlarna närmre och därmed så blir det svårare/blurrigare med en övergång mellan mörkt och ljust. Med detta menar jag att själva mätinstrumentet måste ha en upplösing som klarar av ett visst antal pixlar per area. Men det verkar lite jobbig att börja leta reda på hur själva uppmätningen går till Postad 12 December 2007 - 16:32
Nej, det gör de inte. Detta är de försäljningsvillkor jag har gått med på. http://www.pixmania....lkor.html#cgv_6 Där står följande i första stycket:
Detta är för UPS express. Det var det som jag beställde. Jag fick det också bekräftat via mail, i klartext "Leveranssätt: UPS Express (24-48 timmar)". Sen att det inte blir UPS, och att det kanske inte går på utsatt tid betyder bara att de har brutit avtalet. :-) Detta kan man nog tjafsa en del om. Och pixmania är ju inte direkt kända för att ge med sig och kompsensera hur son helst. Så detta är inte något som jag har tänkt utöva i någon större utstäckning, om de inte kör ihop sig helt. Men, kontenta, kundtjänst vet inte vad som står i försäljningsvillkoren. Därför ska man inte lita på när de säger att 24-48h bara gäller inom sverige. Det gäller från att produkten lämnat deras lager. Postad 12 December 2007 - 16:53
Jag jag har också fått det bekräftat. Men de har sannerligen inte efterlevt avtalet. Vad han sa är egentligen oväsentligt eftersom de verkar har så begränsad koll på vad som händer med produkter och leveranser. Men eftersom det nu blir Posten express. Så spelar det ju ingen roll att posten levererar på 48h max. Transportören tidigare har ju inte vi konsumenter "valt". Va den tranportören har för krav på sig vet ju bara pixamania. Sen borde man sett detta komma, för ca 40kg genom halva Europa på max 48h är betydligt dyrare än de 500 spänn frakt jag fick betala. Pixmania anger nog, om än dolt, att leveransalternativen enbart gäller när det skickas från ett lager i Sverige(har dom det?). De är ju som sagt inte världens pålitligaste och informationen är gärna undanhålld, bristfällig eller obefintlig. Postad 12 December 2007 - 16:58
Hehe, ja, det är helt sant. Vi kan ju tyvärr bara vänta och se. Hoppas bara att det är en fungerande TV, utan defekter, när den väl kommer fram... :-) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |