Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 17 February 2008 - 11:16

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Ursäkta en som inte fattar, men vad menar ni med dummy hdd?
Är det en tom hdd eller, vad för nytta gör det?

Precis. Det är en gammal hårddisk som jag hade liggandes hemma. Stoppar jag i den styrs luftflödet från fläkten mer ner mot själva chippet.

Alltså en oinkopplad HDD.

Postad 17 February 2008 - 11:32

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Ok, då ska jag inte kasta min gammla trasiga hdd :=)

Postad 17 February 2008 - 12:25

cassidy
  • cassidy
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag hade nog hoppats på att 6500 skulle vara bättre förberedd för marknaden än t.ex popcorn.
Värmeproblem och buggiga mjukvaror gör ju att man tappar sugen totalt...
4000:- är på tok för mycket för något som bara fungerar halvbra, vill man ha alla köpare som betatestare så
är det nog dags att sänka priset till popcorn nivå.

Jag har hållt ögonen på det här segmentet i mer än 2 år nu och helt oavsett vilken produkt vi snackar om så ska man inte inbilla sig att en produkt är helt färdig och stabil vid lanseringen. Det kan man tycka vad man vill om - men det kommer att vara firmware-upgrades för alla, oavsett om det är Dvico, Netgear, Popcorn eller valfri annan.

Om man har förbokat en produkt som inte lanserats än så anser jag att man per definition hör till gruppen early-adopters och då har man på sätt å vis frånsagt sig möjligheten att gnälla över buggar ... :D

Om man tillhör typen som måste veta precis vad man får för sina surt förvärvade slantar så blir det att vänta tills burken funnits på marknaden minst 6 mån (helst vänta på revision 2), läsa tester från etablerade källor, surfa forum och kolla med vänner/bekanta... vilket kan vara småjobbigt om man dessutom är en smula otålig. :P

Postad 17 February 2008 - 16:55

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag hade nog hoppats på att 6500 skulle vara bättre förberedd för marknaden än t.ex popcorn.
4000:- är på tok för mycket för något som bara fungerar halvbra, vill man ha alla köpare som betatestare så

Jag har hållt ögonen på det här segmentet i mer än 2 år nu och helt oavsett vilken produkt vi snackar om så ska man inte inbilla sig att en produkt är helt färdig och stabil vid lanseringen. Det kan man tycka vad man vill om - men det kommer att vara firmware-upgrades för alla, oavsett om det är Dvico, Netgear, Popcorn eller valfri annan.

Om man har förbokat en produkt som inte lanserats än så anser jag att man per definition hör till gruppen early-adopters och då har man på sätt å vis frånsagt sig möjligheten att gnälla över buggar ... ;)

Om man tillhör typen som måste veta precis vad man får för sina surt förvärvade slantar så blir det att vänta tills burken funnits på marknaden minst 6 mån (helst vänta på revision 2), läsa tester från etablerade källor, surfa forum och kolla med vänner/bekanta... vilket kan vara småjobbigt om man dessutom är en smula otålig. :)

Jag håller med dig i nästan allt du skriver...det enda jag kan tycka är att dom borde lärt sig något från föregåeende modeller. Ska man bara acceptera att det funkar halvbra när det är "nytt"..för igentligen är det väl inte så nytt, 4100 har väl funnits ett tag.
Ska väl tillägga att jag inte beställt ännu, men jag hoppas kunna göra det snart.

Postad 17 February 2008 - 17:47

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Om man har förbokat en produkt som inte lanserats än så anser jag att man per definition hör till gruppen early-adopters och då har man på sätt å vis frånsagt sig möjligheten att gnälla över buggar ... ;)

Om man tillhör typen som måste veta precis vad man får för sina surt förvärvade slantar så blir det att vänta tills burken funnits på marknaden minst 6 mån (helst vänta på revision 2), läsa tester från etablerade källor, surfa forum och kolla med vänner/bekanta... vilket kan vara småjobbigt om man dessutom är en smula otålig. :)

Jag håller med dig i nästan allt du skriver...det enda jag kan tycka är att dom borde lärt sig något från föregåeende modeller. Ska man bara acceptera att det funkar halvbra när det är "nytt"..för igentligen är det väl inte så nytt, 4100 har väl funnits ett tag.
Ska väl tillägga att jag inte beställt ännu, men jag hoppas kunna göra det snart.

Det är ju en sak att gnälla om buggar o firmwares o whatever, en helt annan sak om själva designen av burken är så pass åt skogen att kylningen inte funkar som den ska. Vad gör man då, bygger om den o förlorar sin garanti? (iofs kul att skruva...). Nog tror jag alla här förstår att första releasen av mjukvara kommer att innehålla en del barnsjukdomar.

//1080p for the people...

Postad 17 February 2008 - 20:23

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Det är ju en sak att gnälla om buggar o firmwares o whatever, en helt annan sak om själva designen av burken är så pass åt skogen att kylningen inte funkar som den ska. Vad gör man då, bygger om den o förlorar sin garanti? (iofs kul att skruva...). Nog tror jag alla här förstår att första releasen av mjukvara kommer att innehålla en del barnsjukdomar.

//1080p for the people...

Hur svår kan det vara....
Finns det inget som heter garanti för sådana här produkter.....?
Om jag får värmeproblem med min, kommer jag att begära att få det återgärdat eller så får dom skicka en ny!
Enklare kan det inte bli....

/Johan

Postad 17 February 2008 - 20:34

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Alla verkar ju snacka om att kötta in en HDD-dummy så är värmeproblemet löst om det nu är frågan om något värmeproblem. Tycker det är lite underligt att det inte går nåt snack om hur det blir när man har en _inkopplad_ HDD som även den alstrar massvis med värme och hur problemet blir då?
Kan ju inte bara jag som ska kötta i en disk antar jag.
Nu är det ju lite svårt att spekulera i själva värmeproblemet då det inte har kunnat testas så mycket om det. But still..

Postad 17 February 2008 - 20:40

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Alla verkar ju snacka om att kötta in en HDD-dummy så är värmeproblemet löst om det nu är frågan om något värmeproblem. Tycker det är lite underligt att det inte går nåt snack om hur det blir när man har en _inkopplad_ HDD som även den alstrar massvis med värme och hur problemet blir då?
Nu är det ju lite svårt att spekulera i själva värmeproblemet då det inte har kunnat testas så mycket om det. But still..

Har du missat posterna från mig och andra om att det faktiskt fungerar utmärkt? Hur många behöver säga att det inte är några problem med en intern disk? Vem behöver du höra det från (bortsett från mig och till exempel nima01 för att ge två exempel)? :)

Postad 17 February 2008 - 20:55

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hur svår kan det vara....
Finns det inget som heter garanti för sådana här produkter.....?
Om jag får värmeproblem med min, kommer jag att begära att få det återgärdat eller så får dom skicka en ny!
Enklare kan det inte bli....

/Johan

Ungefär lika svårt som att klippa bort onödig text när man quotar.. :)

Givetvis täcker garantin ett sånt fall som överhettningsproblem, men som Sean "tjötar" om så har bara vissa enstaka påstått att de överhettar. Antingen står de olämpligt placerade eller så är problemet ett annat än överhettning helt enkelt. Det var ju ett fåtal som rapporterade överhettning även med 4100 t.ex., utan att det var något utbrett problem.

Postad 17 February 2008 - 21:38

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Har du missat posterna från mig och andra om att det faktiskt fungerar utmärkt? Hur många behöver säga att det inte är några problem med en intern disk? Vem behöver du höra det från (bortsett från mig och till exempel nima01 för att ge två exempel)? :)

Frågan är vem som har missat poster här egt ;)
I min post efterfrågade jag hur det blir om man köttar in en inkopplad HDD, ej en oinkopplad. En inkopplad HDD blir inte helt osannolikt varmare...
I dina poster så här detta nämnts:

Jag tänker inte försvara problemet, MEN, det är ingen (och jag menar INGEN) som jag pratade med eller som företaget som jag jobbade på tidigare, som hade problem med värmen på den tidigare generationen. M-4100 är designad precis som M-6500 (om man tänker på hårddiskens placering osv).

och

Jag skriver bara att designen har varit densamma och enligt uppgifter som jag har från de som redan nu kör M-6500 så har de som kör med hårddisk inga som helst problem.

Alltså vad som du diskuterar där är att det inte var några tidigare problem med förra generationen. Well, phetade hårdvara kräver bättre kylning - så enkelt är det. Så då när det börjar diskuteras värmeproblem så diskuteras det helt enkelt av en anledning.
På tal om att en HDD skulle fixa ett eventuellt värmeproblem så nämns endast dummydiskar, ingen inkopplad sådan i vare sig dina eller nima01s inlägg som jag citerar här nedan.

Min 6500 har inga som helst problem med värmen. Jag har kört en hel del filmer nu med fläkten på lägsta nivån. Relativt tyst är den oxå.

Jag har stoppat i en dummy HDD.

Beklagar om det blev mycket citerat här nu men försökte hålla det nere i form av den viktigaste faktan. Tillägger även att jag ej kommer att avbeställa min M-6500A även om man önskar att höra mer fakta från folk som faktiskt kör med intern HDD just pga de eventuella värmeproblemen.

Postad 17 February 2008 - 22:27

Unregisteredf9d0d306
  • Unregisteredf9d0d306
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag tänker absolut inte köpa en ny 6500 innan de släpper en ny schysst firmware till 4100:an. När en firmware finns som klarar av .mkv + iso + bildvisning klanderfritt så ska jag gladeligen ge bort min 4100:a till pappa min och köpa mig en 6500a

Postad 17 February 2008 - 22:31

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

carbon: Den fungerar bra för mig nu, förhoppningsvis gör den det för dig med.

Nix... tråden är putsväck.... har testat i flera browswers... Funkar den tråden verkligen för er? Den "officiella" 4100/5100 tråden... ?

Postad 17 February 2008 - 22:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Direktlänk: https://www.minhembi...howtopic=187915

Postad 17 February 2008 - 23:00

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Text och citat...

Då är vi nog överens, egentligen.

Du missade mina inlägg där jag kan bekräfta att bekanta till mig kör M-6500 med HD-material och det går utmärkt (jag kanske inte skrev att de kör med intern hårddisk). :) Anyway, så är det - precis som med den tidigare modellen (M-4100) så har en del som har rapporterat värmeproblem också löst det genom att placera TViX:en på ett bättre sätt med till exempel mer luft ovanför och inte i en tight hylla, eller genom att dra upp fläkten. En del kanske har behövt byta hårddisk då vissa diskar verkligen blir kokheta och andra av vissa märken, inte blir det. Det är klart det och många andra faktorer kan påverka TViX:en. Men återigen, de jag har pratat med och som nu kör M-6500 HAR inga problem med värmen när de kollar på HD-material.

Jag är lika intresserad av att läsa allt om M-6500. Jag går bara igång så otroligt, lackar ur och börjar veva när "löpsedelsmentaliteten" visar sig. Förlåt. Nu, sömn! ;)

Postad 17 February 2008 - 23:25

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Direktlänk: https://www.minhembi...howtopic=187915

Tack! Den länken funkade ju bra. Jag gick en annan väg som inte funka i alla fall..

Postad 18 February 2008 - 01:17

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Nån som har koll på när kaffeburksvarianten av 6500 släpps? Alltså M-7000 då :)

Postad 18 February 2008 - 08:45

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Nån som har koll på när kaffeburksvarianten av 6500 släpps? Alltså M-7000 då :blink:

Enligt rykten i mars, men vart den släpps då stod det inget om.

Postad 18 February 2008 - 10:31

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag tänker absolut inte köpa en ny 6500 innan de släpper en ny schysst firmware till 4100:an. När en firmware finns som klarar av .mkv + iso + bildvisning klanderfritt så ska jag gladeligen ge bort min 4100:a till pappa min och köpa mig en 6500a

Jag håller i stort sett med dig.

För mig är läget dock lite annorlunda. Jag köpte så pass tidigt att jag knappast kan ställa krav på MKV.

Om jag inte får ISO + JPEG + Tuner H.264 HDTV att fungera tillsammans i en och samma FW inom några månader så kommer jag att reklamera min 4100 hos återförsäljaren. Det är ju trots allt 1 års garanti på burken och det ovanstående ska enligt text på kartongerna fungera. Den garantin måste ju inkludera FW.

Om återförsäljaren kan få det ovanstående att fungera i en och samma FW - fine - då behöver jag ingen 6500. Om inte får de ta den i retur och återbetala vad jag betalat (om inte driver jag det i ARN). Återbetalningen kan ju användas som dellikvid i en 6500.

Dock är jag lite orolig över värmeproblemen i 6500 (trots vad Sean skriver). Jag läste genom texten om värmeproblemen på MPCCLUB rätt så noggrant och tycker det verkar som procecssorn går under rätt så hög värme.

Det kan ju mycket väl vara som Sean skriver att burken fungerar bra trots värmen. En fråga är dock hur länge?

Om den står i ett väl ventilerat utrymme - kan den i så fall stå på dygnet runt i veckor (med inbyggd hårddisk)?

Min erfarenhet är att halvledarkomponenter åldras snabbare i värme. Jag kanske är extrem men jag har elektronikprodukter hemma som är mer än 40 år gamla och fortfarande är i daglig drift. Produkter som TVIX 6500 kommer antagligen inte att vara aktuella för ett så långt liv men kommer den att hålla i 5-10 år med tanke på värmen? Jag har en dator hemma som stått på dygnet runt i cirka 6 år.

/Göran

Postad 18 February 2008 - 13:33

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Har jag missat något?
Hur kan det fungera bättre med en värmealstrande hårddisk än utan?

Jag har också redan beställt en Tvix 6500 men blir ytterst tveksm desto mer man läser...
Verkar som en oseriös produkt som inte är tillräckligt testad innan release (som ofta med konsumentprodukter).
Jag har precis köpt mig en Full-HD TV (Samsung 46F86) och vill förstås kunna titta på högupplöst film.

Finns det något alternativ som är bättre än Tvixen?

Postad 18 February 2008 - 15:02

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Om jag inte får ISO + JPEG + Tuner H.264 HDTV att fungera tillsammans i en och samma FW inom några månader så kommer jag att reklamera min 4100 hos återförsäljaren. Det är ju trots allt 1 års garanti på burken och det ovanstående ska enligt text på kartongerna fungera. Den garantin måste ju inkludera FW.

Jag vet inte hur det är med tv-tunern, men både iso och jpeg fungerar ju, även om det är buggigt. Så jag gissar att det kan bli svårt att häva köpet (även om det bara är min gissning). Och innan du skriker på mig: jag vet att inte alla jpeg-filer funkar, men majoriteten av de "obehandlade" gör det och jag tror inte att faktumet att just dina inte fungerar räcker.

Om den står i ett väl ventilerat utrymme - kan den i så fall stå på dygnet runt i veckor (med inbyggd hårddisk)?

Varför vill du ha på din 6500 dygnet runt i veckor? Spar energi för bövelen :blink: En dator förstår jag men tvixen... nej.

Postad 18 February 2008 - 16:01

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur det är med tv-tunern, men både iso och jpeg fungerar ju, även om det är buggigt. Så jag gissar att det kan bli svårt att häva köpet (även om det bara är min gissning). Och innan du skriker på mig: jag vet att inte alla jpeg-filer funkar, men majoriteten av de "obehandlade" gör det och jag tror inte att faktumet att just dina inte fungerar räcker.

I mina ögon finns det bara två officiella FW som kan vara aktuella. Det finns en del betor men de har sina brister.

I 1.0.43 funkar ISO men JPEG fungerar mycket dåligt. Om man kör JPEG så hänger burken stup i ett - framför allt med stående bilder. Jag har haft det här problemet med JPEG-bilder från olika digitalkameror. Det här är jag långt ifrån ensam om att ha råkat ut för. Jag tycker inte att det är acceptabelt.

I 1.3.15 hänger sig TVIX nästan alltid en eller flera gånger under uppspelning av ISO. Detta händer både från inbyggd disk och från USB-disk hos mig.

Jag anser att det bör räcka för att vem som helst ska kunna göra garantiärende av det och kräva återköp om inte återförsäljaren kan fixa till det.

Utöver detta kan man inte se HDTV i realtid i 1.0.43 och inte använda nätverk samtidigt som man spelar in HDTV i 1.3.15.

Varför vill du ha på din 6500 dygnet runt i veckor?

Jag kommer säkert inte att ha den på för jämnan men jag tycker att en produkt ska tåla det.

/Göran

Postad 18 February 2008 - 16:25

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har jag missat något?
Hur kan det fungera bättre med en värmealstrande hårddisk än utan?

Det där är nog en missuppfattning.

Problemet ligger i att samma fläkt ska kyla både elektroniken och disken. Om det inte sitter någon disk alls i maskinen så blir det alldeles öppet i den delen av utrymmet och fläkten kyler mer där det är lättast - nämligen det tomma utrymmet. Fläkten kommer då att kyla mindre där det verkligen behövs: elektroniken. Någon hade provat att styra om luftströmmen redan på 4100 genom att tejpa över den delen av fläkten som kyler disken (när det inte satt en disk där). Då gick det bättre att köra med lägre fläkthastighet. Detta kan ju eventuellt också fungera på 6500.

Ett annat sätt än att tejpa kan ju vara att sätta in antingen en tom låda som är lika stor som en disk eller en disk som inte är inkopplad.

Med en inbyggd hårddisk kan det eventuellt bli ännu varmare. Men det är inte riktigt säkert eftersom luftströmmen även med en inbyggd och inkopplad disk kommer att styras om så att den kyler elekroniken bättre. Om man använder en disk som blir mycket varm har man kanske förvärrat situationen medan en kallare disk kanske förbättrar kylningen av elektroniken även när den är inkopplad. Time will tell!

/Göran

Postad 18 February 2008 - 17:46

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

I 1.0.43 funkar ISO men JPEG fungerar mycket dåligt. Om man kör JPEG så hänger burken stup i ett - framför allt med stående bilder. Jag har haft det här problemet med JPEG-bilder från olika digitalkameror. Det här är jag långt ifrån ensam om att ha råkat ut för. Jag tycker inte att det är acceptabelt.
/Göran

Jag har precis samma problem! Jag har ju inte tuner (än!) men just stående jpeg bilder gör att man inte kan titta på bilder helt problemfritt med sin 4100 oavsett FW. Mina jpeg's är obehandlade och tagna med min Nikon D40.
Skulle Dvico få till bildvisningen med en ny FW är detta en helt fantastisk produkt :blink:
Får de sedan till Tuner problemen i samma FW gör jag vågen :-) och köper en 6500!

Postad 18 February 2008 - 18:36

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Min erfarenhet är att halvledarkomponenter åldras snabbare i värme. Jag kanske är extrem men jag har elektronikprodukter hemma som är mer än 40 år gamla och fortfarande är i daglig drift. Produkter som TVIX 6500 kommer antagligen inte att vara aktuella för ett så långt liv men kommer den att hålla i 5-10 år med tanke på värmen? Jag har en dator hemma som stått på dygnet runt i cirka 6 år.

/Göran

Du är inte en sån där miljönisse du va... stänga av elektronik när du inte använder dom? :blink:

Postad 18 February 2008 - 20:05

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag kommer säkert inte att ha den på för jämnan men jag tycker att en produkt ska tåla det.

/Göran

Det lär vara lugnt eftersom BRL-kedjan har valt och redan kör TViX:ar i alla butiker på sina TV-väggar, nästan dygnet runt.

Postad 18 February 2008 - 23:22

Unregistered682
  • Unregistered682
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Följer denna diskussion då även jag väntar på min Tvix 6500.
Blir allt mer övertygad om att mitt köp var helt korrekt trots senaste tidens inlägg om firmware- och värmeproblem.

1. Värmeproblemet löst om man sätter i en hårddisk. Jamen gör det då! Tjing tjong, problemet löst!

2. Problem att visa jpeg?!
Seriöst! Varför i hela världen vill man kolla jpeg-bilder på sin tv?

OT: Jag menar, vad är det för bilder ni kollar på? Kollar ni ensam eller tillsammans med andra? Om ni kollar ensam så kan jag gissa vad det är för bilder, men om ni kollar bilder med andra, vad är det då för bilder (semesterbilder?), samt gör ni sånt så ofta så det blir ett problem om tvixen inte presterar som önskat?

Ser bara framför mig den flitigt använda filmklyschan, där familjefadern efter släktmiddagen tvingar alla att titta på semesterbilder på en diaprojektor. Vad har hänt sen dess som plötsligt gjort det "coolt" att kolla bilder på tv? Eller är ni alla pinsamma farsor från en svunnen era?

Postad 18 February 2008 - 23:27

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

/Göran

Det lär vara lugnt eftersom BRL-kedjan har valt och redan kör TViX:ar i alla butiker på sina TV-väggar, nästan dygnet runt.

Oj då - har BRL-kedjan redan installerat 6500 och kört de under lång tid. Det var en överraskning! Då måste de ha fått de långt före övriga kunder?

/Göran

Redigerat av Goeran, 18 February 2008 - 23:35.

Postad 18 February 2008 - 23:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

/Göran

Oj då - har BRL-kedjan redan installerat 6500 och kört de under lång tid. Det var en överraskning! Då måste de ha fått de längt före övriga kunder?

/Göran

Nu vet jag inte om du var ironisk med mening, men för att förtydliga det jag trodde att du skulle haja (och förstod du inte och inte var ironisk så ber jag om ursäkt för att jag var otydlig), så har BRL alltså kört M-4100 på sina TV-väggar alla timmar de har öppet, och om de nu har gjort det och utan problem (vilket de har vad jag vet), och om nu M-4100 ser ut exakt likadant som M-6500 designmässigt vad gäller hårddisk, luftcirkulation osv - så borde det vara lugnt. :)

Postad 18 February 2008 - 23:58

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte om du var ironisk med mening, men för att förtydliga det jag trodde att du skulle haja (och förstod du inte och inte var ironisk så ber jag om ursäkt för att jag var otydlig), så har BRL alltså kört M-4100 på sina TV-väggar alla timmar de har öppet, och om de nu har gjort det och utan problem (vilket de har vad jag vet), och om nu M-4100 ser ut exakt likadant som M-6500 designmässigt vad gäller hårddisk, luftcirkulation osv - så borde det vara lugnt. :)

Till att börja med har ingen vad jag vet skrivit om värmeproblem i 4100. Däremot har det diskuterats möjligheten att dra ner fläkthastigeheten i 4100 genom att göra enkla modifieringar.

Jag har ju inte tittat inne i vare sig 4100 eller 6500. Det är ju fullt möjligt att de är likadant byggda men samtidigt är det fullt rimligt att anta att det produceras mer värme i 6500. Processorn i 6500 ska behandla mer data per tidsenhet än chippet i 4100. Jag är inte så pass insatt att jag vet om den gör det genom högre klockhastighet eller genom att hantera fler operander i varje instruktion men om den gör det genom högre klockhastighet så är det troligt att den producerar mer värme.

Jag vet dessutom att TVIX 4100 producerar bra bild och fungerar utmärkt så länge man inte behöver göra något av följande:
- Spela upp ISO-filer.
- Titta på JPEG
- Spela in HDTV med TVIX tuner

Nätverket har jag inte heller fått att funka särskilt bra men det kan jag leva utan.

/Göran

Postad 19 February 2008 - 00:13

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Till att börja med har ingen vad jag vet skrivit om värmeproblem i 4100. Däremot har det diskuterats möjligheten att dra ner fläkthastigeheten i 4100 genom att göra enkla modifieringar.

Nej, det är just det som jag finner så fascinerande, att nu alla börjar skrika om värmeproblemen på en modell som knappt har nått marknaden, trots att den är utformad exakt på likadant sätt som sin föregångare (M-4100).

Jag har ju inte tittat inne i vare sig 4100 eller 6500. Det är ju fullt möjligt att de är likadant byggda men samtidigt är det fullt rimligt att anta att det produceras mer värme i 6500. Processorn i 6500 ska behandla mer data per tidsenhet än chippet i 4100. Jag är inte så pass insatt att jag vet om den gör det genom högre klockhastighet eller genom att hantera fler operander i varje instruktion men om den gör det genom högre klockhastighet så är det troligt att den producerar mer värme.

Jag kan nog för lite på det området, men bara för att produkten har en dubbelt så snabb processor och dubbelt så mycket minne (vilket är det specifika i uppföljaren bortsett från chippet från Sigma Design), så behöver väl inte det betyda en direkt ökning av värmen? Jag menar, processorn är ju kraftigare och det finns mer minne, för hantering av filer. Det som den tidigare generationen (alltså M-4100) INTE klarade för att den var för slö, bör ju M-6500 klara betydligt lättare, och den borde dessutom göra det lättare i och med dess dubbla processorhastighet och minne osv. Jag kan för lite rent tekniskt för att argumentera emot dig, men jag tycker nästan det borde vara lättare för maskinen att klara filer, och därigenom också att den inte behöver jobba lika hårt...

Jag vet dessutom att TVIX 4100 producerar bra bild och fungerar utmärkt så länge man inte behöver göra något av följande:
- Spela upp ISO-filer.
- Titta på JPEG
- Spela in HDTV med TVIX tuner

Nätverket har jag inte heller fått att funka särskilt bra men det kan jag leva utan.

/Göran

Korrigering - ISO-filer fungerar också utmärkt men du måste ha "rätt" firmware.

Nu ska jag vara allvarlig och inte ironisk. Jag tror, inte, att TViX är din produkt. Du är den som har haft absolut mest problem av alla jag någonsin har pratat med om TViX. Du har aldrig låtit direkt nöjd, över huvud taget. Nu är ju jag frikopplad från agenturen som säljer TViX så nu ställer jag mig faktiskt frågan om du någonsin kommer att bli nöjd. Jag tror nämligen inte att nästa generation av TViX kommer lösa dina problem, tyvärr. Dessutom är det som vi har diskuterat tidigare i tråden och i förra generationens tråd, minst ett halvår kvar innan en firmware som fungerar kanonbra för det mesta.

Vad tror du personligen? Du verkar alltid så otroligt missnöjd, för det är sällan man ser dig med en glad smiley, eller glada ord. Det är nästan alltid inlägg om att saker inte fungerar och lite pikar och varningar till de som sneglar på TViX eller när någon har recenserat TViX:en och är supernöjd med den, så sågar du personen. Man skulle kunna säga att du är motsatsen till mig (som i stället verkar som hög på TViX och oändligt positiv). :)

Alla dina frågor, som du har haft, har jag försökt att vidareförmedla till Korea för att hjälpa dig, men jag har aldrig haft några bra svar. Jag vet inte riktigt vad jag vill komma till, men det känns som om du ska ta och reklamera din TViX och satsa på en HTPC med ett TV-kort som du själv kan styra över istället. Då kan du lira dina ISO-filer och kolla på dina bilder. Det blir dyrare, men det kommer lösa ditt problem. För TViX kommer nog inte göra det, är jag rädd. Jag skulle nästan slå till med och säga att det inte finns någon annan mediaspelare (eller filmspelare som en del vill kalla TViX som produkt) som klarar allt. TViX och Popcorn Hour är de som klarar det bäst, och du har hamnat i någon slags gråzon, ett limboland, där liksom ingen fungerar för dig, och där du köpte produkten för ändamålet som tillverkarna hade satsat absolut minst på.

Nu är jag trött. Förlåt om jag verkar neggo, men jag tror som sagt inte TViX är produkten för dig...

Postad 19 February 2008 - 00:59

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Blir allt mer övertygad om att mitt köp var helt korrekt trots senaste tidens inlägg om firmware- och värmeproblem.

1. Värmeproblemet löst om man sätter i en hårddisk. Jamen gör det då! Tjing tjong, problemet löst!

OT: Jag menar, vad är det för bilder ni kollar på? Kollar ni ensam eller tillsammans med andra? Om ni kollar ensam så kan jag gissa vad det är för bilder, men om ni kollar bilder med andra, vad är det då för bilder (semesterbilder?), samt gör ni sånt så ofta så det blir ett problem om tvixen inte presterar som önskat?

Ser bara framför mig den flitigt använda filmklyschan, där familjefadern efter släktmiddagen tvingar alla att titta på semesterbilder på en diaprojektor. Vad har hänt sen dess som plötsligt gjort det "coolt" att kolla bilder på tv? Eller är ni alla pinsamma farsor från en svunnen era?

AMEN.

Jag känner verkligen din frustration, helt ärligt. Bra jäkla inlägg... jpgs.. lol.

Postad 19 February 2008 - 01:25

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

AMEN.

Jag känner verkligen din frustration, helt ärligt. Bra jäkla inlägg... jpgs.. lol.

Detta var ett betydligt sämre inlägg... men katten ser riktigt go ut i alla fall. :)

Postad 19 February 2008 - 01:26

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
hmm

Sean, jag har inte följt din vendetta MEN om det du indirekt skriver att Tvixen bara duger till att spela upp Piratkopierat material så kommer inte tråden bli gammal här.
Jag ser framför mig att MinHembio.com kommer att få samma påhåpp som undertexter fick för en vecka sedan och annosörerna kommer att fly och siten kommer att läggas ned.

TACK FÖR DEN!

Postad 19 February 2008 - 06:47

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Jag tycker att vi alla lugnar ner os några grader nu. Det tenderar att dra iväg hela tiden. Försök vara lite hövliga mot varandra. Jag vill inte börja dela ut varningar nu.

Som jag sagt tidigare så är inte 6500 för alla. En HTPC är mer allsidig, klarar av mer saker helt enkelt.

Jag har kört min TViX nu ett tag och jag är mycket nöjd iallafall. Skulle troligen vara lika nöjd med PCH men nu blev det en 6500 av olika anledningar. Jag är nöjd nu och kommer bara bli nöjdare tror jag allt eftersom nya FW kommer ut.

Postad 19 February 2008 - 07:40

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0

/Göran

Du är inte en sån där miljönisse du va... stänga av elektronik när du inte använder dom? :)

OffT: Det var 10 plusgrader och strålande solsken i Sthlm igår, den 18 februari. Go global warming! (Gasade lite extra med bilen på väg hem...) :)

OnT: Jag la beställning på en 6500 idag får hoppas den kommer så man kan grotta ner sig i helgen. Kan inte bli sämre än min Kiss DP-600 i alla fall..

Postad 19 February 2008 - 08:29

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Sean, jag har inte följt din vendetta MEN om det du indirekt skriver att Tvixen bara duger till att spela upp Piratkopierat material så kommer inte tråden bli gammal här.

Vart har du fått för dig att jag säger att den bara duger till att spela upp piratkopierat material (för att det inte ska bli allt för mycket OT så kanske vi ska ta det per PM)!?

Det är nog hur du tolkar vad jag skriver (och du tolkar mig helt fel i så fall, tro mig) eller vad du använder TViX:en till i så fall. Personligen så har jag rippat alla mina DVD-filmer och ett gäng av de drygt 400 st musik-CD-skivor jag har hemma där TViX:en är uppspelningsprylen för det materialet. Vad andra använder sin TViX till, får var och en stå för.

Postad 19 February 2008 - 09:29

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Nu är det nära!!!!!!, fick detta svar imorse, se nedan

Hej Johan

Tack för ditt mail. Kul att du beställt en TViX 6500! Vi hoppas på en leverans under dagen eller senast imorgon, sändningen har i alla fall kommit till Arlanda J
Reference bör kunna leverera i slutet av veckan.

Vänliga hälsningar / Best wishes

Canman Distribution AB

Postad 19 February 2008 - 09:46

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Antar att du yfront inte har småbarn eller barn alls? Då alla bilder vi tar är digitala och vi framkallar inte dessa tycker min tre barn (2, 4 & 7år) om att titta på bilder på TV eller projektor när det varit på något kul. T.ex djurpark, födeslsedagskalas, semester eller annan aktivitet. Att visa bilder utan att hänga kunde redan min D-LInk RDM-320 för flera år sedan. Är det för mycket begärt tycker du att TViX'n ska klara det?
Mina barn använder TViX'n flera gånger i veckan för att titta på filmer m.m. och skulle DVICO få till detta så skulle det vara en kanonprodukt. Flera av mina bekanta är inne på TViX men när jag sagt att inte bildvisningen fungerar har de avvaktat. Hoppas verkligen på en ny juste FW + att 6500 inte har dessa problem:-)

Postad 19 February 2008 - 10:02

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Nu är det nära!!!!!!, fick detta svar imorse, se nedan

Hej Johan

Tack för ditt mail. Kul att du beställt en TViX 6500! Vi hoppas på en leverans under dagen eller senast imorgon, sändningen har i alla fall kommit till Arlanda J
Reference bör kunna leverera i slutet av veckan.

Vänliga hälsningar / Best wishes

Canman Distribution AB

Jag lägger till ytterliggare info till mitt eget mail :)

Den första leveransen är begränsad och vi kommer inte kunna tillmötes gå alla de beställningar vi har, kan därför inte lova exakt vilka som kommer att få in maskinen under den här veckan. Dock kommer en ny leverans inom 1 vecka, där finns det gott om maskiner kvar.

Postad 19 February 2008 - 10:38

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0
Har bestämt mig för att köra på med den här - det får bära eller brista :) Men börjar den strula pga värmeproblem trots intern hdd så kommer Dustin tvingas köpa tillbaka den :) Men förhoppninsvis ska det inte behövas *peppar peppar* Första gången på länge som man hoppas att helgen ska gå fort ;)

Postad 19 February 2008 - 10:47

cosmicp
  • cosmicp
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Frånsetts yfronts okända böjelser som vi kanske ska lämna utanför diskussionen :) - hur många miljoner digitalfoton ligger det inte på landets alla hårddiskar och möglar? Hur kul är det att bara arkivera dom och glömma bort att dom finns? De flesta människor vill kolla sina digitalbilder på annan plats än på datorskärmen. Eller tittar du på film på datorn? Man vill ju för fanken få ut mesta möjliga av bilderna, ensam eller med andra eller med familjen, spelar roll. Och att det inte finns en enda ***** produkt utom HTPC som kan fixa det när all jordens alla komplexa avancerade videoformat fixas, det gör mig sur och frustrerad.
Jag upprepar- trots att Sean m fl kommer att protestera - det finns inga multimediaspelare. Det är ett inflationsdrabbat begrepp. Inte om man menar att det inte ska bara vara *möjligt* att använda funktion ABC och Z, utan att det ska vara en njutning också, och inte en kamp mot hjärtinfarkten.
Men det läget kan bara änbdras om fler efterfrågar dom funktionerna.
/Per

Postad 19 February 2008 - 11:02

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Jag kan nog för lite på det området, men bara för att produkten har en dubbelt så snabb processor och dubbelt så mycket minne (vilket är det specifika i uppföljaren bortsett från chippet från Sigma Design), så behöver väl inte det betyda en direkt ökning av värmen? Jag menar, processorn är ju kraftigare och det finns mer minne, för hantering av filer. Det som den tidigare generationen (alltså M-4100) INTE klarade för att den var för slö, bör ju M-6500 klara betydligt lättare, och den borde dessutom göra det lättare i och med dess dubbla processorhastighet och minne osv. Jag kan för lite rent tekniskt för att argumentera emot dig, men jag tycker nästan det borde vara lättare för maskinen att klara filer, och därigenom också att den inte behöver jobba lika hårt...

Ja, du har helt rätt. Du kan för lite på det området :)

En snabbare processor behöver inte betyda mer värme, inte heller mer minne. Men det slipper man normalt bara om man "hoppar" till en ny generation av tillverkningsprocessen och krymper de inblandade chippen (vilket "Intel och gänget" håller på med hela tiden), eller gör en mycket smartare lösning för kretsuppbyggnaden (som när Intel gick gick från Northwood till Core och Core2) - men det är ett ännu större steg.

Ökar man bara klockfrekvensen och sätter in mer minne så ökar både effektåtgången och värmen, det finns ingen "sval för jag behöver inte jobba lika hårt"-effekt...

Postad 19 February 2008 - 11:07

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Frånsetts yfronts okända böjelser som vi kanske ska lämna utanför diskussionen :wub: - hur många miljoner digitalfoton ligger det inte på landets alla hårddiskar och möglar? Hur kul är det att bara arkivera dom och glömma bort att dom finns? De flesta människor vill kolla sina digitalbilder på annan plats än på datorskärmen. Eller tittar du på film på datorn? Man vill ju för fanken få ut mesta möjliga av bilderna, ensam eller med andra eller med familjen, spelar roll. Och att det inte finns en enda ***** produkt utom HTPC som kan fixa det när all jordens alla komplexa avancerade videoformat fixas, det gör mig sur och frustrerad.
Jag upprepar- trots att Sean m fl kommer att protestera - det finns inga multimediaspelare. Det är ett inflationsdrabbat begrepp. Inte om man menar att det inte ska bara vara *möjligt* att använda funktion ABC och Z, utan att det ska vara en njutning också, och inte en kamp mot hjärtinfarkten.
Men det läget kan bara änbdras om fler efterfrågar dom funktionerna.
/Per

Ja, jag protesterar, vilt. För det ÄR inte speciellt svårt att göra en batchfil i ett bildprogram som sedan sparar om ALLA dina semesterfoton genom ett enda klick (sedan går du och kokar kaffe eller lyssnar på musik medan datorn jobbar), i den upplösning och det format som FUNGERAR för TViX:en. Du kommer inte se någon skillnad på 10 megapixlar jämfört med 5 megapixlar på TV:n osv. Det är väldigt väldigt enkelt men det är oerhört många som bara ser problemen och inte lösningarna. Då kommer ALLA foton att fungera och du har gjort det med ett klick.

:)

Därmed inte sagt att jag inte håller med dig. Jag tycker precis som du att det är konstigt att inte någon tillverkare har lyckats lösa en sån grej som bildvisning på ett bättre sätt, och då ser jag det som - det är tydligen svårt, om nu ingen har lyckats. Då är det mycket lättare att sålla sig i ledet och fortsätta vänta tills den produkten som klarar det, verkligen dyker upp. Tills dess får väl de som kräver allt, helt enkelt köpa en HTPC. Inte mer med det. :)

Tills dess, tycker jag fler skulle försöka att se möjligheterna och försöka hitta lösningar istället, för det FINNS lösningar - men det gnälls så för######, för det är mycket lättare att gnälla än att lägga ner lite tid på att lösa problemet. Ett klick, för att konvertera om alla bilder man har i sitt semesteralbum eller vad det nu kan vara, är inte jobbigt. Det är inte det. Verkligen. Det är inte det. :)

Ökar man bara klockfrekvensen och sätter in mer minne så ökar både effektåtgången och värmen, det finns ingen "sval för jag behöver inte jobba lika hårt"-effekt...

Sant, men produkter i stort och delar som kretsar och processorer blir ju mer och mer strömsnåla. Prylar blir oftast, mer effektiva och sparar samtidigt på energi osv, allt genom miljötänk osv. Jag tycker jag läser dagligen om nya processorer som kräver mindre strömmatning men pressterar bättre osv för att ta ett exempel. Då känns det konstigt att det inte är så gällande TViX:en, känner jag lite så där spontant. :)

Redigerat av sean.wiklund, 19 February 2008 - 11:14.

Postad 19 February 2008 - 11:59

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Du får ta det med Sigma, kräv att de övergår till 45nm tillverkningsprocess på torsdag :)

Det där med batchhantering av foton är däremot värt att påpeka ofta. Jag har inte testat TViX bildvisning (eftersom jag egentligen vill ha bildvisningen i en film, med bakgrundsmusik med mera), men "batch resize" har jag gjort en hel del sista tiden...

När jag var på semester och skulle ladda upp bilder till min sida på hostelworld.com behövde bilderna från kameran förminskas för att sajten skulle ta emot dem, en snabb sökning på Google hittade direkt ett gratisprogram som tog en folder in och gav en folder ut med bilder i vald storlek. Likaså har ju Photoshop funktionen "Image Processor" som gör resize mellan foldrar.

Gör man dessutom sina bilder i 1080*720 blir de ju mycket mindre än kamerans 8MPixlar eller mer, det måste gå mycket snabbare för TViX att hantera. Ska försöka hinna testa det ikväll och återkomma med hur burken hanterar de bilderna.

Postad 19 February 2008 - 12:52

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

en snabb sökning på Google hittade direkt ett gratisprogram som tog en folder in och gav en folder ut med bilder i vald storlek.

Jag blir nyfiken på vad det är för program. Har du ett namn?

/Göran

Postad 19 February 2008 - 13:17

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Snackade just med Dustin, 6500 kommer in till dem 28/2 därefter tar det ytterligare 1dag innan vi får leverans. Jag passade på att beställa en WD Caviardisk Sata 500 Gb GREENPOWER som är både strömsnålare och inte blir så varm. Nätet är färdigdraget hemma hos mig nu, från Routern in till vardagsrummet bakom Tv-bänken.
Så nu Håller vi tummarna. Gissar på att innan vi får leverans från Dustin har det säkert kommit ut Tvix 8500 med inbyggd Espressokokare

Postad 19 February 2008 - 13:53

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

en snabb sökning på Google hittade direkt ett gratisprogram som tog en folder in och gav en folder ut med bilder i vald storlek.

/Göran

Jag körde "free resize pictures" in Google och hittade ett antal program, där flera sedan egentligen inte var gratis annat än i provversion. Kanske valde jag till slut "Picture Resize Genius 2.6" eller "Photo Resize Magic 1.1", kanske "NeoPhoto 2.0" - kommer inte ihåg...

Postad 19 February 2008 - 14:52

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0

/Göran

Jag körde "free resize pictures" in Google och hittade ett antal program, där flera sedan egentligen inte var gratis annat än i provversion. Kanske valde jag till slut "Picture Resize Genius 2.6" eller "Photo Resize Magic 1.1", kanske "NeoPhoto 2.0" - kommer inte ihåg...

Finns som Powertoy till Windows. Bara att högerklicka på hur många bilder du vill och välj "resize".

http://www.microsoft...ppowertoys.mspx

Postad 19 February 2008 - 14:58

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
IrfanView kan göra batch-konvertering.

/Daniel

Postad 19 February 2008 - 19:40

snow918
  • snow918
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
om du besitter photoshop så kan du spela in en action om du trycker på den fliken (nära "history"menyn) och trycker spela in ny å så drar du en resize å sen stoppar du action, sen går du till file > automate > batch, specificera katalog och sånt, och så har du ett prefix eller suffix eller vad du vill, att spara filerna med. Så kna du också välja att den inte promptar dialogrutor, då sker allt automatiskt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.