Har en fråga bara, vad menar du med "bias"?
Sony Alpha-serien: Tips/förslag/frågor kring objektiv och tillbehör
Sony AF 135/2,8 STF
(Objektiv)
|
2
|
(1)
|
Inga priser | |
Sony AF 50/1,4
(Objektiv)
|
2
|
(1)
|
Inga priser | |
Sony AF 50/1,7
(Objektiv)
|
9
|
(1)
|
Inga priser | |
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 for Sony A
(Objektiv)
|
3
|
(1)
|
Inga priser | |
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF for Sony A
(Objektiv)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Sony HVL-F56AM
(Blixtar)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro for Sony A
(Objektiv)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Tamron AF 18-250/3,5-6,3 Di II for Sony A
(Objektiv)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
SanDisk Extreme FireWire Card Reader for Compact Flash SDDRX4-CF
(Minneskortläsare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Tokina AT-X Pro 11-16/2,8 DX for Sony A
(Objektiv)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony HVL-F58AM
(Blixtar)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Sony Zeiss Distagon T* 24/2,0 ZA SSM
(Objektiv)
|
2
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 01 April 2009 - 17:10
Har en fråga bara, vad menar du med "bias"?
Postad 01 April 2009 - 17:23
Dom har inte direkt varit marknadsledande på priserna på Sony-objektiv så om det kan bli en förändring på detta så vore det bra. Mina erfarenheter hitills av Cyberphoto är väldigt bra, även vid returer och reklamationer så jag handlar gärna av dom.Heder åt Cyberphoto!! Stora stora applåder utdelar jag här för detta fina företag..... och jag kommer fortsättningsvis försöka handla mina saker ifrån dom efter detta.....Såsom det första stora företag i branchen jag hört erkänna sina brister... Starkt gjort...
Jag tror att du blir nöjd med den. Jag använder den som standardobjektiv till min A200 och är väldigt nöjd med vad den presterar.Känner att jag måste ha lite vidvinkel ändån, så det blir nog Tamron´s 17-50/2.8!
Postad 01 April 2009 - 17:32
Jag tror att du blir nöjd med den. Jag använder den som standardobjektiv till min A200 och är väldigt nöjd med vad den presterar.
Jo, har ju hört mycket fint om den!
Antar att du har haft kitobjektivet till din A200, och hur är då AF-hastigheten i normalt ljus mellan Tamron och kitobjektivet?
Postad 01 April 2009 - 17:48
Det är kort och gott att dom agerar partiskt / Bias... Sådant som alltid förnekas eller påstås inte ske.. Nu är det klart att dom erkänner dom har en tilt eller kalla det kantring/nbias dom måste arbeta bort... Och att ett stort välrenomerat företag erkänner det nu öppet är det första jag hört eller så någonsin i Sverige eller globalt inom kamerabranschen.
Så hoppas ringarna på vattnet sprider sig vitt omkring.. För detta är riktigt goda nyheter även om skillnader kommer ta tid än innan man ser stort sett..
Men detta är en stark signal utåt i alla fulla fall att marknaden under galgen nu i den starka nergången börjar inse dom inte grejar sig med enbart två märken. Som även dom sjunker. Samt för övrigt köps även dom där det är billigast oftare än förr....
bara testare med sina olika facitböcker beroende på märke dom skriver om nu snabbt inser att deras bias inte fungerar så kommer en mer jämnlik marknad uppstå. Där märken som pentax oly osv även dom får en mer framträdande ställning. och Canikonerna ramlar ner mer till dom nivåer dom bör inne ha efter dom förthänster deras kameror verkligen har och inte som nu efter märkesnamn till stora bidragande delar...
men men ännu tar det nog en tid ännu som sagt...
Sorry ot. Med det är ju nyheter detta för Sony. Men även för andra märken då... Så liiite på topic är det ändå om man ser välvilligt på det...
Redigerat av mayro, 01 April 2009 - 18:05.
Postad 01 April 2009 - 18:01
Då förstår jag!
Lite OT:
Är det inte dags att planera någon fototräff nu i sommar?
På Dyxum så har dom bestämt en 22-24 maj, men tyvärr så passar det datumet inte mig!
Postad 01 April 2009 - 18:16
Redigerat av Drey123, 01 April 2009 - 18:16.
Postad 01 April 2009 - 19:21
Länk
Om man nu har lite pengar över alså!
Postad 02 April 2009 - 11:35
VG-C90AM - 3026kr
http://www.digiswe.c...p-vg-c90am.html
VG-C70AM - 3148kr
http://www.digiswe.c...-dslr-a700.html
Batterigreppet för A700 är 122kr dyrare
Postad 02 April 2009 - 12:09
Ponisch..
Det är kort och gott att dom agerar partiskt / Bias... Sådant som alltid förnekas eller påstås inte ske.. Nu är det klart att dom erkänner dom har en tilt eller kalla det kantring/nbias dom måste arbeta bort... Och att ett stort välrenomerat företag erkänner det nu öppet är det första jag hört eller så någonsin i Sverige eller globalt inom kamerabranschen.
Så hoppas ringarna på vattnet sprider sig vitt omkring.. För detta är riktigt goda nyheter även om skillnader kommer ta tid än innan man ser stort sett..
Men detta är en stark signal utåt i alla fulla fall att marknaden under galgen nu i den starka nergången börjar inse dom inte grejar sig med enbart två märken. Som även dom sjunker. Samt för övrigt köps även dom där det är billigast oftare än förr....
bara testare med sina olika facitböcker beroende på märke dom skriver om nu snabbt inser att deras bias inte fungerar så kommer en mer jämnlik marknad uppstå. Där märken som pentax oly osv även dom får en mer framträdande ställning. och Canikonerna ramlar ner mer till dom nivåer dom bör inne ha efter dom förthänster deras kameror verkligen har och inte som nu efter märkesnamn till stora bidragande delar...
men men ännu tar det nog en tid ännu som sagt...men på G är det utan tvekan...
Sorry ot. Med det är ju nyheter detta för Sony. Men även för andra märken då... Så liiite på topic är det ändå om man ser välvilligt på det...
Jag förstår inte vad du menar. Vad har de gjort rent konkret för att enligt dig vara biased mot Canon och Nikon? På en webshop är det väl kunden själv som väljer att köpa vad som finns i sortimentet? Allt är väl sorterat i bokstavsordning? Den erfarenhet jag har haft i fysiska butiker är att de säljer vilken kamera som helst, oavsett vad det står på den. Fick en grundlig genomgång av både Sony och Pentax när jag var och tittade på kameror i Umeå för ett år sedan (lite drygt). De förklarade styrkor och svagheter hos olika kameror osv, kände inte att de ville sälja något speciellt märke.
Postad 02 April 2009 - 13:28
Om du inte själv kan förstå vad det handlar om. Ja i så fall är det ingen ide jag ens försöker förklara det heller mer än lite så du själv får fundera ut svar på din fundering.... Det leder enbart till en oändlig diskution annars om jag skulle försöka bli en slags lärare i så här stora förlopp man talar om här. Och det är jag varken lämpad till heller troligen. Eller har inte ens lust att försöka bli..
Men om du kan förstå att då bolaget själva inser dom har en kantring mot Canon samt Nikon dom måste börja jobba med lite.... Samt att dom själva har startat med att även anställa en person som skall arbeta fram nya "säljsätt" (min benämning. ) och då troligen andra sätt att framvisa via sina tester en "bredare" typ av förklaringsmodeller där förtjänster andra märken har i tex bildtyp osv osv osv osv...för att förkorta ner exemplet. För annars drar även den diskutionen iväg oändligt.... Så inser du nog att där finns en grund att säga dom har kantring... Vilket dom ju även själva har insett...Annars hade dom inte startat detta arbete med att "bredda" sig...
Jag har ända sedan i sensomras. Ja ända sedan 2006-2007 egentligen skrivit om kantringen inom branchen via mail och annat till olika inom branschen..DVS inte på forum sedan 2006-2007. För här är det ingen mening att samtala om sådant som nått slags matra mer än påvisa problemet då och då när det kommer tydligt fram på ytan. Och då har jag påtalat det... Om hur bolag endast i stort säljer dom två stora därför dom säljer sig själva. Inte för dom är bäst. Utan för dom har en makalös bias på marknaden totalt sett ända ifrån testare / handel till slutanvändare..samt globalt..
Och nu till sist har även (1) bolag börjat inse troligen med nergången som påverkar säljsiffror kanske (?) att man bör se över detta "problem" med bias/kantring..
oftast är det så att Canon samt Nikonägare "ser" inte att marknaden har bias... Det är extremt få användare av dessa märken som ser eller inser. Och än färre som någonsin utalat att dom anser marknaden har detta problem...
men jag tror detta är högst mänskligt.. För har man det vinnande laget som favorit så är man endast den glada suportern som tycker testare med flera har rätt ju. Och det är absolut inget fel med det..Man ser därmed inte heller att testaren inte ens vet hur kamerorna fungerar.. Därför man som Canikon ju oftast inte har en susning om hur andra märken fungerar än dom två mest omtalade... Så därmed ser man inte ens slarv samt nonchaslanser testarna påvisar ens.. Och då kan man rimligen ju inte heller bli kritisk till marknaden då man ju inte vet...
Men fundera på varför ett märke som Pentax tex sjunker så extremt trotts dom har bland marknadens i särklass bästa kameror i dom segment dom säljer kameror. .. En Pentax K20D är en extremt extremt fin kamera Andreas.... Och till priser som bara måste kallas "Kap"..... Optiker i massor.. Funktioner som andra kameror som säljs i massor för mycket dyrare pengar inte ens har som standard. Fast Pentax bjuder på det i sin instegskamera.. Vädertätning tex..... Vilket varena glad amatör som vill fota utomhus i vårt växlingsväder vi har i Sverige borde ha fullständig koll på samt förså fördelen med..
ändå trotts nätets makalösa vägar att upplysa så kommer alltid undringen om vädertätning är bra att ha.
Andreas. Jag hoppas du kan själv ta dig en fundering utanför det besök du gjort på en firma. För detta problem är inte ett problem som handlar om Cyberphoto för fem öre bara för dom omnämns här.... Utan det är globalt samt stort..
Och det som handlar om Cyberphoto i denna fråga är att dom som första bolag jag vet samt hört någonsin har startat arbeta med denna fråga på possetivt samt konstruktivt sätt ...För att bredda sig samt förhoppningsvis skapa en mer nyanserad samt bredare bas att förklara tester. Sätta priser utan missgynna vissa. Samt med det dom nu finner fram själva kan bli ytterligare bättre än dom redan är.. För dom är redan ett av Sveriges absolut finaste bolag som säljer kameror...Inget snack om saken ens..
Så detta är noll negativt mot Cyberphoto. Utan detta är den finaste reklam jag som Pentax-Canon Sony-kund hos dom kan framföra. Jag jag har köpt dom tre märkena från dom...Samt dom blir inte sämre Canon eller Nikonsäljare bara för dom börjar skapa en bredare bas. Dom blir enbart bättre ytterligare från en redan mycket hög nivå...
men härmed får vi om du vill resonera mer i denna fråga göra det via PM. För mitt mål är inte att skapa debatter här och ev få flera som vill "tala med mig" i ämnet eventuellt.
och sist men inte minst. Nu är jag extremt ot..
Mvh
Tobbe.
Postad 05 April 2009 - 09:40
Tamron´s 17-50/2.8 förlängs vid zoomning va?
Postad 05 April 2009 - 10:06
Vafals, måste bara reda ut en sak:
Tamron´s 17-50/2.8 förlängs vid zoomning va?
Ja, cirka 3 cm.
Postad 05 April 2009 - 16:48
Postad 05 April 2009 - 17:53
Postad 05 April 2009 - 18:01
Jo, det har jag redan kollat, och det är 49 m.m. Var bara inte säker om man skulle ta den siffran, eller om objektivlocket skulle vara större eller så. Tack för svaret!Det enklaste är väl att du tittar på ditt 50/1.7 objektiv och ser vilken diameter som det är? MItt Minolta 50/1.4 har 49 mm diameter och jag tror att det är samma på 50/1.7.
Redigerat av Unregistered2d8d729c, 05 April 2009 - 18:03.
Postad 07 April 2009 - 20:27
Postad 07 April 2009 - 20:32
Har småsneglat lite på detta objektiv själv men har lite annat i uppgraderingsväg först..
Postad 07 April 2009 - 21:02
Haha! Dom kommer imorgon, råkade fotografera slut på batteriet idag, så det ligger på laddning, och har ingen funktionell minneskortsläsare.Grattis Floyd.
Var är nu de obligatoriska exempelbilderna??
Har småsneglat lite på detta objektiv själv men har lite annat i uppgraderingsväg först..
Postad 07 April 2009 - 21:38
Postad 07 April 2009 - 21:46
Vill bara hitta en köpare till min 3 år gamla moped först, innan jag gör några köp...
Och tro mig, det är svåååååårt!!
@Floyd The Barber; Hur är fokuseringen i dagsljus jämfört med kitobjektivet, snabbhet menar jag då främst!?
Postad 07 April 2009 - 22:06
Jag beställer båda samtidigt, A700 från WE och 17-50/2.8 troligtvis från Cyberphoto, eller så kör jag båda från WE!
![]()
Vill bara hitta en köpare till min 3 år gamla moped först, innan jag gör några köp...
@Floyd The Barber; Hur är fokuseringen i dagsljus jämfört med kitobjektivet, snabbhet menar jag då främst!?
Moppe?? Billig?? eller jättedyr... Och är det crossmodel eller en slags scooter
Floyd The Barber
Min A300 och Tamron 17-50 2,8 var en rent grym kombo.. Med live view skärmen Stabiliseringen Så kunde man ta bilder i snorkass ljus utan stativ eller nått.. Just i den typen av fotande saknar jag min A300 extremt..
Postad 07 April 2009 - 22:21
Aha, ok.Jag beställer båda samtidigt, A700 från WE och 17-50/2.8 troligtvis från Cyberphoto, eller så kör jag båda från WE!
![]()
Mayro, vad använder du för walkaround glugg nu? Använder du fortfarande 17-50 något?
Postad 07 April 2009 - 23:01
Postad 07 April 2009 - 23:25
Men den där Tamron 17-50 2,8 gluggen har en sak som taler emot den.. Och det är hur den förvrider bilderna vid vida vinklar... Så vetetusan hur jag skall göra riktigt. För även om bildprogram kan fixa mycket av "problemet" så är det ändå där..
Och just då man fotar inomhus samt hifi mest så är det ju viktigt att formen på det man fotar ser hyfsat verklig ut också redan från start.....
Ja valet är sablars inte enkelt då gluggen är mycket bra i övrigt enligt mina erfarenheter...... Så vilken väg jag tar får slumpen utvisa tror jag.. Gillar jag min 50 mm 1,7 sedan den får testas lite mer då kameran är åter här så varför inte en fast vidvinkligare också som alternativ.... Fast A700 grejar dugligt fota även med F4 gluggen inomhus.. Så det är ju ingen panik riktigt.. Vidvinkligare kan jag ju använda Sony 18-70 kitgluggen till. Den är ju rätt hyfsad i vidare lägen.. Och där söker man ju inte den bästa skärpan oftast . utan att få helhet över rummet man fotar.... Det grejar den lekande lätt som tillfällig lösning..
Postad 08 April 2009 - 06:10
Moppe?? Billig?? eller jättedyr... Och är det crossmodel eller en slags scooter
Köpte den dyrt, säljer den "billigt" dvs. 5-7 tusen!
Det är en scooter, som förövrigt funkar helt utan problem!
Säljer den även för att senare i år skaffa körkort, om nu det går vägen
Postad 09 April 2009 - 12:16
Funderade först på Tamron 17-50/2.8 som verkar lovordas rätt mycket i tråden. Men, det är kanske bättre att satsa på något jag kan zooma längre med med tanke på naturbilderna. Eller också blir det Tamronet som standardobjektiv och något telezoom för naturbilderna. Vilka telezoom i prisklassen "ett par tusen" håller måttet?
Postad 09 April 2009 - 13:33
Minolta 100-200 4,5... Mycket billig beg optik med god prestanda.. Klart underskattat optikval...och för pengarna dom kostar solklart mycket prisvärda..
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=60
http://www.newcamera...f_4_5id269.html
Sedan finns där flera.. Men som billigast med mest optik per kr är nog dessa 100-200 4,5 oslagbara.. Dessutom mycket smidiga då dom är små samt lätta... Jag har en sådan förutom 400 mm 5,6 sigma APO samt big Beercan 75-300 som båda är stora tunga samt klumpiga..... Så som bäramedoptikalltid rekomenderar jag först 100-200án..
Men där finns flera bra optiker du bör titta på..
Läs in dig här i länken på optiker från Minoltatiden..Så kan du få en liten bild av tänkbara aspiranter för din väska...
http://www.dyxum.com/lenses/index.asp
Här i denna länken kan du få fler tips.. Sony 55-200 verkar väldigt lovande för vettiga pengar tex..
http://www.newcamera...views_id21.html
Men ta dig tiden att läsa in dig lite så du får lite grund för dig själv i dina funderingar...
Däremot är Tamron 17-50 2,8 en mycket fin optik... Så den får mina varmaste rekommendationer att ha med i ditt urval.. För att du bör försöka att inte få för stora omfång i optiken . Utan försöka få i den vidd dom har få det bästa möjliga före stora zoomvidder.. Och Tamron 17-50 2,8 är så skarp så du kan klippa rätt hårt i bilderna så därmed blir inte zoomomfånget så begränsande som man tror...Därför då man klipper ur så håller skärpan bra ihop bilden ändå..
Mvh
Tobbe.
Redigerat av mayro, 09 April 2009 - 13:34.
Postad 09 April 2009 - 23:07
Start tack. Köper Tamronet nu och väntar lite med telezoomet.
Du kommer bli riktigt nöjd tror jag. Framförallt överaskad första bilderna då du ser skarpheten optiken har...... Det är verkligen fin optik enligt min erfarenhet av min jag hade ...
Postad 16 April 2009 - 16:14
Postad 16 April 2009 - 18:08
Postad 16 April 2009 - 18:18
http://www.cyberphot...?article=sp60ni
går det att köpa Tamron AF SP 60/2,0 Di II Macro 1:1 till Sony / Minolta.
Men man kan ju undra hur många som köper ett objektiv vars pris och leveransdatum är okända...
Postad 16 April 2009 - 22:06
"Focusing takes 37.5 turns of the knob from close-in to infinity."

http://www.newcamera...0_lensid87.html
Dags att börja spara till ett riktigt tele?
Redigerat av Ponisch, 16 April 2009 - 22:09.
Postad 17 April 2009 - 00:29
Postad 17 April 2009 - 02:51
Ni som använder en HVL-F42AM, hur tycker ni den är? Räcker kraften till tycker ni?
För mig gör det, men det beror på hru du fotar, men för "vanligt" fotande så räcker det bra.
Postad 17 April 2009 - 06:31
Låter bra det.För mig gör det, men det beror på hru du fotar, men för "vanligt" fotande så räcker det bra.
Postad 17 April 2009 - 14:35
Tror även detta får fler i högre nivåerna att vilja samt våga förlita sig på att investera i Sonys toppsegment rent yrkesmässigt då fotograferna nu vet med stor bestämdhet att detta är ingen dagslända...
Riktigt roliga nyheter tycker jag...
http://www.zeiss.com...15?OpenDocument
Redigerat av mayro, 17 April 2009 - 14:38.
Postad 17 April 2009 - 15:34
Postad 17 April 2009 - 16:05
För givetvis vet CZ vad Sony har för planer framöver då samarbetet sluts för sådan lång tid som 5 år. Samt efter så långt samarbete.... Så vi har nog en mycket spännande framtid att se inom systemkamrorna vi använder...
Postad 18 April 2009 - 14:02
Ska man slå till direkt på sonys 70-300 G så man inte blir missnöjd eller finns det något annat vetigt alternativ? 70-300G kan man hitta i england för under 7 lakan inkl. frakt vilket är >2000 billigare än här hemma.
/M
Postad 18 April 2009 - 17:41
Har haft en A700 sedan 16 månader, har nu tänkt att shoppa ett zoom objektiv med lite längre brännvidd än mitt nuvarande 16-105 som jag förövrigt är väldigt nöjd med.
Ska man slå till direkt på sonys 70-300 G så man inte blir missnöjd eller finns det något annat vetigt alternativ? 70-300G kan man hitta i england för under 7 lakan inkl. frakt vilket är >2000 billigare än här hemma./M
Det ända jag kan tänka mig kan jämföras är väl detta Minolta 75-300 "Big Beecan" om man vill ha liknande brännvidd men komma undan billigare..
Jag har denna optiken själv och kan väl lätt påstå jag är mycket nöjd. Exakt såsom dom flesta användare verkar vara med denna äldre optik.. Använder min på en A700. Men även på dotterns A100... Fast skulle jag välja och hade råd så var ju givetvis den nya G Sonyoptiken det jag valt.. Men det är i alla fall ett alternativ denna gamling.. Men dom regnar ju inte utav på begmarknaden direkt dessa "Big Beercan".. Och kan tänka mig det är så just för skall man ha bättre så är det nog just G optiken man får börja titta på... Eller annars typ ljuskänsligare Tamron 70-200 2,8 tex... Vilket jag nog också hade haft med och i alla fall tittat på. Ljuskänslighet är aldrig dumt att ha ju...
Men här är länk till Minoltan nedan.. Och på samma site kan du läsa om fler optiker. Så även G optiken samt Tamronet..
Helt kort kan jag nog påstå jag anser denna Minolta 75-300 bättre än min Sony 16-105 jag haft.. Så har du lite jämförande info också ... Jag vet dom har ungefär samma betyg iofs.. Men det hade jag inte gett dom två optikerna vid direkt jämförande.. Big Beercan anser jag i mina ögon sett vara utav en annan klass helt enkelt... Bor du runt Blekingen kan du ju testa min teleoptik och avgöra själv. Inga problem... Bara kul att kunna hjälpa till om så går..
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=52
Ochså denna vanliga "Beercan" kan va int kanske..? Finns oftare till salu dessutom än "Big Beercan" gör..
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=48
Och här kan du även läsa om lite optiker..
http://www.newcamera...views_id21.html
Mvh
Tobbe.
Redigerat av mayro, 18 April 2009 - 17:50.
Postad 19 April 2009 - 07:53
Det hade varit kul att komma och prova men bor i Norrköping.
Som du påpekar är det just att 70300g inte är så ljuskänslig exvis mot Tamron som jag sersom den enda lilla nackdelen, men den extra längden är viktig för mig. 70-300g är ju lite bättre på allt men frågan är om det är värt pengarna om man jämför med BBC. Sen får man tänka framåt om man skulle uppgradera till a900 eller efterträdare vilket kommer ställa ännu högre krav på optiken. Blir nog ändå med största sannolikhet ett 70300g trots den feta prislappen,
Har även kollat på ett 50mm 1.4 att ha som low light lins, Av alla recensoner man läst verkar den få väldigt bra betyg, Inte tokskarp vid 1.4 men väl på 2.8. Eller ska man slå till på ett 50 2.8 så har man ett äkta macro också men med kompromissen 1.4 _> 2.8. Val val, det är det bästa av allt. 50% av köpet är reasearchen innan.
/Martin
Redigerat av marli446, 19 April 2009 - 08:02.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A200 *
4 bilder
134 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?