Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Emotiva Audio

3343 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Emotiva XPA-3 (Slutsteg) 1 8,5 (3) Inga priser
Emotiva XPA-5 (Slutsteg) 1 9,09 (10) Inga priser
Emotiva UPA-7 (Slutsteg) 1 8,8 (4) Inga priser
Emotiva XPA-2 (Slutsteg) 2 8,94 (17) Inga priser
Emotiva USP-1 (Stereoförsteg) 0 8 (2) Inga priser
Emotiva ERC-1 (CD-spelare) 0 8,2 (4) Inga priser
Emotiva UPA-5 (Slutsteg) 1 7 (3) Inga priser
Emotiva UPA-1 (Slutsteg) 1 8,6 (4) Inga priser
Emotiva UMC-1 (Surroundförsteg) 3 8,33 (5) Inga priser
Emotiva XPA-1 Gen1 (Slutsteg) 1 7,67 (5) Inga priser
Emotiva ERD-1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
Emotiva XDA-1 (DAC & hörlursförstärkare) 6 8,57 (6) Inga priser
Emotiva UPA-2 (Slutsteg) 0 7,33 (2) Inga priser
Emotiva XPA-1L (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XPR-1 (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XPR-2 (Slutsteg) 0 7,33 (2) Inga priser
Emotiva XPR-5 (Slutsteg) 0 7 (1) Inga priser
Emotiva Stealth 6 (PA-system & högtalare) 0 (0) Inga priser
Emotiva Stealth 8 (PA-system & högtalare) 0 (0) Inga priser
Emotiva UMC-200 (Surroundförsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XMC-1 (Surroundförsteg) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX A-300 (Slutsteg) 1 7,25 (3) Inga priser
Emotiva BasX A-150 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX A-100 (Stereoförstärkare) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX MC-700 (Surroundförsteg) 4 7 (3) Inga priser
Emotiva BasX TA-100 (Stereoförstärkare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
CD spelare modell mellan eller bättre (10 inlägg) 7 år sedan
LG 49UB820v ingen passthru för DD+ ? (0 inlägg) 8 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 10 år sedan
Hemmabio förstärkare till B&W CM10! (max 30,000kr) (52 inlägg) 10 år sedan
Canton Vento Reference 5 DC + Emotiva UPA-2 (0 inlägg) 10 år sedan
Ny Emotiva Umc-200 Vs Begagnad Marantz AV7005.. Försteg Hemmabio (4 inlägg) 10 år sedan
Försteg surround vad skiljer dessa åt ? (4 inlägg) 10 år sedan
Onkyo 3008/5008 Vs 3009/5009 (109 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg, försteg. Marantz (8 inlägg) 11 år sedan
Emotiva XDA-1 - High Performance External DAC (113 inlägg) 11 år sedan
Primare A30.3, Marantz MM8077 och Emotiva XPA-3 (10 inlägg) 11 år sedan
Emotiva UMC-1 (48 inlägg) 12 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 12 år sedan
För-förstärkaren bränd (2 inlägg) 14 år sedan
Begagnade slutsteg (42 inlägg) 14 år sedan
Rotel RB-985MK II Vs. Emotiva XPA-2 (4 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare/slutsteg till B&W 804S + HTM3s (10 inlägg) 14 år sedan
Vilket slutsteg mellan Onkyo 805 och Yamaha Soavo1 frontar? (3 inlägg) 14 år sedan
Mindre slutsteg till B&W 683 (2 inlägg) 14 år sedan

Postad 19 mars 2010 - 19:00

warp56
  • warp56
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Får se när jag får hem mina B&W 803 Diamond om 4 UPA-1 passar in :)

Eller kanske köra XPA-2 till basarna och 2st UPA-1 för mellan,diskant svårt val

Oj! Beställt nya 803:or? Vill också men har bestämt mig för att lägga pengar på akustik först!

Postad 19 mars 2010 - 19:25

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Hur är det med deras videoprocessor, kommer den att ha stöd för 3d och hdmi 1,4?

XMC-1 som du pratar om kommer, vad Lonnie sagt hittils, inte att ha HDMI 1.4. Däremot så stödjer Genesis motorn 3d. Men hurvida Dan och Lonnie beslutar sig för att gå tillbaka till ritbordet för att byta ut 1.3a mot 1.4 är det än så länge tyst om.

Postad 20 mars 2010 - 11:27

clabbe69
  • clabbe69
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Ingen annan som vågar sig på ett köp av UPA-1? Eller blir jag ensam i Sverige om dessa underbara monoblock? :)

Jag har beställt 2 st, så dyker de bara upp är du inte ensam längre :)

Postad 20 mars 2010 - 13:54

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Oj! Beställt nya 803:or? Vill också men har bestämt mig för att lägga pengar på akustik först!

Har inte beställt, har varit och provlyssnat och väntar nu på att HK skall få in 803 så jag kan låna hem.
Ja akustiken är mycket viktig, ska försöka sätta mig in i det hela under söndagen mycket läsning.

Ontopic: Avslöjar inte Emotiva något nu längre om kommande produkter/specar/bilder med mera?

Måste bara få lägga till en sak som hände igår. Jag och en nära polare skulle kolla film, sätter på filmen efter 2-3min säger han oj oj vilket bra ljud det har blivit sen du fick den där "lådan" (XPA2) han är inte så jätte innsatt i Hifi. Han har alltid varit sån att man inte hör skillnad med mera, jag mös lite inombords alltid roligt med bekräftlese. 1-0 Emotiva VS Rotel :)

Redigerat av Meller, 20 mars 2010 - 14:12.

Postad 20 mars 2010 - 14:27

warp56
  • warp56
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Jag har beställt 2 st, så dyker de bara upp är du inte ensam längre :)

Coolt! Skoj och höra vad andra tycker om dessa steg! Jag själv är riktigt nöjd och ångrar inte en sekund att jag valde dessa välljudande steg!

Redigerat av warp56, 20 mars 2010 - 14:40.

Postad 20 mars 2010 - 14:35

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Har inte beställt, har varit och provlyssnat och väntar nu på att HK skall få in 803 så jag kan låna hem.
Ja akustiken är mycket viktig, ska försöka sätta mig in i det hela under söndagen mycket läsning.

Ontopic: Avslöjar inte Emotiva något nu längre om kommande produkter/specar/bilder med mera?

Måste bara få lägga till en sak som hände igår. Jag och en nära polare skulle kolla film, sätter på filmen efter 2-3min säger han oj oj vilket bra ljud det har blivit sen du fick den där "lådan" (XPA2) han är inte så jätte innsatt i Hifi. Han har alltid varit sån att man inte hör skillnad med mera, jag mös lite inombords alltid roligt med bekräftlese. 1-0 Emotiva VS Rotel :)

Är det Rotel RB1582 vi talar om? I så fall tyder ju detta på att Emotiva steget färgar väldigt mycket, om tom din polare, som normalt sätt inte hör någon skillnad, reagerar på att det låter annorlunda. Sen om man tycker färgningen är bra eller dålig är upp till var och en, men baserat på ditt inlägg ska man inte köpa Emotiva XPA2 i hopp om att det är ett transparent slutsteg.

Postad 20 mars 2010 - 14:38

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Dåligt skrivit av mig kanske. Färgar ljudet gör det inte utan helheten tycker jag är bättre. Tex så var mellanregistret lite dunkelt med Rotel men nu helt öppet och klart. Jag fick överbevisat han på Hifiklubben förra helgen med ett test. B&W 804D vs Dali Mentor, då vaknade han till liv. :)

Redigerat av Meller, 20 mars 2010 - 14:42.

Postad 20 mars 2010 - 14:49

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Dåligt skrivit av mig kanske. Färgar ljudet gör det inte utan helheten tycker jag är bättre. Tex så var mellanregistret lite dunkelt med Rotel men nu helt öppet och klart.

Färgar = ej transparent = ändrar ljudet. Rotel 1582 (1080/991) är erkänt väldigt transparent och förstärker bara signalen den får från ditt försteg. Så om du hör skillnad med Emotiva steget så tyder det på att det färgar ljudet, dessutom relativt mycket då tom din polare reagerade.

Men som sagt, det behöver inte vara en nackdel, gillar man färgningen så gör man och det är absolut inget fel i det.

Postad 20 mars 2010 - 14:54

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Hmm, ja vilket fall som helst så är jag super nöjd med Emotiva steget. Öppet,klart, och med kraft. Kan inte alla konstiga benämingar som finns men det låter mycket bra.

Postad 20 mars 2010 - 15:07

warp56
  • warp56
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Tex så var mellanregistret lite dunkelt med Rotel men nu helt öppet och klart.

Kan hålla med då jag i mitt sökande även testat bla Rotel 1075. Största skillnaden mot annat testat var att mellanregistret kändes som att det föll tillbaka? Ungefär som om man skulle kört 5.1 och sänkt volymen på centern lite!
Detta var också något jag var lite rädd för med Emotiva då det inte är lätt att få testa här hemma!
Men mellanregistret är riktigt bra på UPA-1. Dock så har jag upplevt ungefär lika bra mellanregister på ett par andra märken såsom Marantz och Sherwood men dessa har "enligt mig och mina öron " andra brister som gjorde att det inte blev köp av dem.

Postad 20 mars 2010 - 15:25

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Men som sagt, det behöver inte vara en nackdel, gillar man färgningen så gör man och det är absolut inget fel i det.

Exakt hur menar du att emotiva stegen färgar egentligen?

Om du hade lyssnat på ett hade du vetat att stegen är väldigt neutrala.

Postad 20 mars 2010 - 15:27

warp56
  • warp56
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Färgar = ej transparent = ändrar ljudet. Rotel 1582 (1080/991) är erkänt väldigt transparent och förstärker bara signalen den får från ditt försteg. Så om du hör skillnad med Emotiva steget så tyder det på att det färgar ljudet, dessutom relativt mycket då tom din polare reagerade.

Tror att i detta sammanhang är det just klarheten i ljudet som gör att folk hör att nåt har hänt till det bättre!
Har själv fått denna typ av kommentarer hos mig! Typ Vilket klart ljud!!!
Själv hade jag hemma Rotelsteget och tyckte som sagt att med detta påhängt på min Yamaha så blev mellanregistret till det sämre, däremot så blev det mer tryck i basen men inget speciellt mer hörbart. Tyckte att priset med vad jag får inte var värt detta! Men Emotiva stegen däremot så har jag ett grymt mellanregister, bra tryck i basen och mkt klarare ljud med mer luft mellan instrumenten. En stor förbättring är också ett större lugn i ljudbilden. Sen om detta handlar om färgning eller inte har jag ingen aning om :)

Postad 20 mars 2010 - 15:29

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Första tråkigheten med mitt XPA-2 steg har dykt upp, verkar som nr5 Blå led diod på Ch1 är död. Alla lyser när man startar steget men då i rött som det skall :)

Forskning pågår med Infected Mushroom, får lite fart på steget :)

Redigerat av Meller, 20 mars 2010 - 15:36.

Postad 20 mars 2010 - 15:43

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Vet inte om jag läser riktigt rätt men är det så att alla röda dioder lyser vid uppstart och att ena blåa inte lyser när steget gått igång? Vet att några andra haft problem med dioder som slocknat.

Postad 20 mars 2010 - 15:46

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Först så lyser alla dioder rött, sen så tänds 2st blåa när steget är på. Sen tänds dom upp en efter en av uteffekten då. Men nu kan jag inte få så många att tändas upp som förut blir ju tok högt när 3-4 börjar tändas. Jaja kan ha sett fel oxå men det såg ut som "tänd,tänd,tänd,svart,tänd" förut.

Postad 21 mars 2010 - 08:49

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Så det finns ingen förstärkare som är bättre än Rotel 1582?

Postad 21 mars 2010 - 16:54

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0

Så det finns ingen förstärkare som är bättre än Rotel 1582?

Sakta i backarna. Det var mycket tolkningar av varandras inlägg här.

Någon skrev att Emotiva lät mycket bättre än Rotel 1582.
En annan svarade att Emotiva troligen färgar ljudet då eftersom Rotel 1582 är erkänt neutralt.
En tredje skrev och krävde en förklaring på varför.
Sedan kom du och påstår att det är sagt att Rotel 1582 är världens bästa förstärkare (det är dock ett slutsteg).

Snälla nån.

Om en förstärkare är erkänt neutral och en annan låter bättre så handlar det troligtvis om en färgning eller inbillning. Det kan också vara de tusentals som mätt och lyssnat på steget som nu heter Rotel 1582 som har fel, troligtvis inte.

Vi skulle ju i detta läge kunna enas om att om man tycker ett Emotivasteg låter bra så är det ju fantastiskt, eftersom personen i fråga har köpt det och inte vill bli missnöjd. Jag tror nämligen inte att det går att komma någonstans i den diskussionen.

Redigerat av Unregistered1156, 21 mars 2010 - 16:54.

Postad 21 mars 2010 - 17:49

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

En annan svarade att Emotiva troligen färgar ljudet då eftersom Rotel 1582 är erkänt neutralt.
Sedan kom du och påstår att det är sagt att Rotel 1582 är världens bästa förstärkare (det är dock ett slutsteg).

Snälla nån.

Om en förstärkare är erkänt neutral och en annan låter bättre så handlar det troligtvis om en färgning eller inbillning. Det kan också vara de tusentals som mätt och lyssnat på steget som nu heter Rotel 1582 som har fel, troligtvis inte.

Vi skulle ju i detta läge kunna enas om att om man tycker ett Emotivasteg låter bra så är det ju fantastiskt, eftersom personen i fråga har köpt det och inte vill bli missnöjd. Jag tror nämligen inte att det går att komma någonstans i den diskussionen.

Jag skall inte skriva vilket steg som är bäst men emotiva har riktigt bra priser bara man kan lura staten på ett par kronor så är dom ännu mera prisvärda
Vänta mera på den nya processorn och hur den är då den kan vara aktuell om dom får i trinnov proccesorn i den.

Postad 21 mars 2010 - 17:58

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
XMC-1 verkar riktigt trevlig på papper än så länge, hoppas den håller förväntningarna när den kommer.
Trinnov? Finns det lite info om den någon stans.

Postad 21 mars 2010 - 18:12

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0

Snälla nån.

Angående färgning av ljudet, följande citat hittade jag i XPA-2-recensionen på Hometheaterhifi.com:

"Emotiva describes this amp as neutral and I'd have to agree with them. I didn't hear any colorations that I would complain about. The main thing I enjoyed with the XPA-2 was that it gave each and every instrument a full delivery."

Sedan vill jag tillägga att två förstärkare kan vara lika neutrala, men den ena av dem målar upp musiken med "starkare färger", d.v.s. den andra är lite mesigare i sin karaktär.

Redigerat av Audiovector, 21 mars 2010 - 18:13.

Postad 21 mars 2010 - 18:17

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

XMC-1 verkar riktigt trevlig på papper än så länge, hoppas den håller förväntningarna när den kommer.

Här, kanske...

Postad 21 mars 2010 - 18:36

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

http://www.trinnov-audio.com/

Postad 21 mars 2010 - 21:15

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0

Angående färgning av ljudet, följande citat hittade jag i XPA-2-recensionen på Hometheaterhifi.com:

"Emotiva describes this amp as neutral and I'd have to agree with them. I didn't hear any colorations that I would complain about. The main thing I enjoyed with the XPA-2 was that it gave each and every instrument a full delivery."

Sedan vill jag tillägga att två förstärkare kan vara lika neutrala, men den ena av dem målar upp musiken med "starkare färger", d.v.s. den andra är lite mesigare i sin karaktär.

Jo alla säger att just sitt är bäst.
Jag ville bara få ett stopp på den begynnande pajkastningen. Jag tycker inget alls i frågan.
Måste bara påpeka att skriva att det ena av dem målar med starkare färger låter verkligen som en färgning av ljudet.

Postad 21 mars 2010 - 21:53

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1 174 inlägg
  • 0
Vem här inne kan avgöra vad som är neutralt egentligen?
Högtalare och framför allt rum färgar nog betydligt mer så ni har nog inte en susning om vad som låter neutralt egentligen. Tycker man det låter bra och passar ens smak så är det väl bara att vara nöjd med det. Jag anser att är man nöjd med ljudet så spelar det väl ingen som helst roll om det är helt neutralt eller ej. Det är egna öronen som ska tillfredställas och inte en mätmikrofon eller kompisen.

Man har ju sett kommentarer som "Hur kan du ha rörförstärkare? Du vet väl att dom färgar ljudet va?"
Ja, och? Det kanske dom gör (olika på konstruktion givetvis), men uppskattar man ljudet från rör så är det väl bara att köra.

MVH Martin

Postad 21 mars 2010 - 22:15

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

The XMC-1 will be released with v1.4 HDMI capability.

The UMC-1 will transition to v1.4 by the end of the year. All current UMC-1's can be upgraded to v.1.4. We'll publish the details of this plan in the near future, so don't despair. You're still "with it".

We'll have new high speed v1.4 HDMI cables with Ethernet available by late summer.

Svart på vitt från Dan himself

Postad 22 mars 2010 - 08:05

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
Hoppas att detta inlägg inte bidrar till pajkastning, men jag tycker det är ett relevant tillägg till diskussionen om hur slutsteg "låter".
Jag har en Denon avr-2310 och Rotel rmb-1075. Båda brukar anses neutrala. Trots det så får jag rejält olika ljud beroende på om jag använder Denonens slutsteg eller om jag hänger på 1075:an. Ex på förändringar när jag hänger på Roteln: Fylligare röster, luftigare ljud i diskanten, djupare bastoner.
Mina högtalarelement är av märket Scanspeak och kräver mycket kraft för att spela ut bra.

Alltså tycker jag det verkar klart och tydligt att två neutrala slutsteg kan få högtalarna att låta olika. Jag drar slutsatsen att trots att Denonen är neutral så klarar den inte att driva mina högtalare till sin fulla potential vilket medför att Denonen indirekt färgar ljudet mycket i mitt fall (egentligen är det ju högtalarna som står för färgningen pga att dom inte blir drivna ordentligt). Spelar man på mer lättdrivna högtalare så inbillar jag mig att ljudet skulle bli mycket mer lika mellan Denonen och Roteln. Har dock inte provat detta tyvärr.

Det var det.

Jag har fått upp ögonen för Emotiva tack vare den här tråden och är väldigt intresserad av XMC-1 :) Men när ni skriver så här positivt om deras slutsteg också så blir jag ju smått intresserad av att faktiskt byta ut den fina Roteln mot ett XPA-5 ;)

Redigerat av Micke_L, 22 mars 2010 - 08:08.

Postad 22 mars 2010 - 09:05

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Snälla nån.

För mig som då eftersträvar ett neutralt ljud så är det samma som att säga att det inte finns något bättre än Rotel 1582.

Sen så skall man alltid ta det som skrivs om hifi med en nypa salt då vi alla har olika erfarenheter.
Tex det du skriver om ovan att det är tusentals som mätt och lyssnat på Rotel 1582 så det är troligtvis inte dom som har fel. Har du någon aning om hur många som har mätt och lyssnat på emotiva?
Det var rätt så många som trodde att jorden var platt oxå :P

Man ska helt enkelt inte dra för stora slutsatser av det som skrivs. Bättre att testa själv. Går inte det så får man försöka hitta någon/några som har samma värdegrund som en själv som man känner att man kan lita på.

Hoppas att detta inlägg inte bidrar till pajkastning, men jag tycker det är ett relevant tillägg till diskussionen om hur slutsteg "låter".
Jag har en Denon avr-2310 och Rotel rmb-1075. Båda brukar anses neutrala. Trots det så får jag rejält olika ljud beroende på om jag använder Denonens slutsteg eller om jag hänger på 1075:an. Ex på förändringar när jag hänger på Roteln: Fylligare röster, luftigare ljud i diskanten, djupare bastoner.
Mina högtalarelement är av märket Scanspeak och kräver mycket kraft för att spela ut bra.

Alltså tycker jag det verkar klart och tydligt att två neutrala slutsteg kan få högtalarna att låta olika. Jag drar slutsatsen att trots att Denonen är neutral så klarar den inte att driva mina högtalare till sin fulla potential vilket medför att Denonen indirekt färgar ljudet mycket i mitt fall (egentligen är det ju högtalarna som står för färgningen pga att dom inte blir drivna ordentligt). Spelar man på mer lättdrivna högtalare så inbillar jag mig att ljudet skulle bli mycket mer lika mellan Denonen och Roteln. Har dock inte provat detta tyvärr.

Det var det.

Jag har fått upp ögonen för Emotiva tack vare den här tråden och är väldigt intresserad av XMC-1 :) Men när ni skriver så här positivt om deras slutsteg också så blir jag ju smått intresserad av att faktiskt byta ut den fina Roteln mot ett XPA-5 ;)

Håller med!

Postad 22 mars 2010 - 11:55

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Efter en del strul så anlände mitt XPA-3 i fredags. Som ett barn på julafton, så uppdaterade jag FedEx försändelsestatus ungefär en gång i halvtimmen sen i onsdags. Beräknad leverans var under torsdagen, tillmin hem-adress. Dubbelkollade på onsdagen, jodå, det skulle komma på torsdagen. Jobbade hemma för att kunna ta emot paketet. Ringer på torsdagen också, men då får jag beskedet att det skulle levereras på måndagen.

Nåväl, dubbelkollar på fredagsmorgonen, och får beskedet att det ska komma under fredagen. Kl 10:17 ligger paketet på bil för leverans! 16:00 har inget dykt upp, och trots att jag inte tror att jag ska se något på statusen, så står det: "Delivery exception. Address not found"! WTF!!! Jag bor på en väg som funnits bra länge, kåkarna runt i kring är från 50-talet... Ringer stackars kundtjänsten, och de bekräftar att min adress och telefonnummer är riktiga. De lovar försöka få fatt i chauffören. 2 timmar senare står det klart att chauffören inte är nåbar, och att paketet förmodligen är på väg tillbaka till Arlanda... Vad gör man? Planerar in en burgare på Arlanda, mat måste man ju ha :). Fredag kväll kl 22 så prövar jag äntligen grannarnas tålamod!

Intryck:
Ljud är ju något väldigt subjektivt. Jag har inte heller gjort något seriöst jämförande test på något sätt. För att kanske bättre kunna värdera mina åsikter, så kan jag berätta att jag tills för ett halvår sen var relativt nöjd med min gamla (+ 10 år) 2-kanals Denon receiver och ännu äldre Bose-högtalare. (Egentligen inte nöjd eftersom jag uppgraderat nu, men ni fattar engagemangsnivån...) Jag har tills nyligen inte öppnat en ljud-tidning på säkert 15 år, jag har inte läst någon recension under samma tid. Jag är inte musikalisk (även om jag får ståpäls av ren sång, och att jag spyr om något är falskt), och har absolut inga "guld-öron".

Min utrustning är Dali Suite 2.8 (90 dB, 4 ohm) 5.1 högtalare. Denon 2310 receiver, Denon CD-spelare, modell äldre, kopplad med optisk kabel, LG BD390 och Comhem Humax HDPVR.

FL, FR och C är kopplade från pre-out med Argon RCA-kablar, Rl och RR direkt till 2310:an.

Ljudet är i mitt tycke betydligt klarare, luftigare. Jag har fått bättre bas, t.o.m. såpass, att det tog mig ett tag att inse att jag faktiskt inte kopplat på suben då jag kikade på Black Hawk Down. (Jag tyckte det var lite klent, men inte anmärkningsvärt :P ). Jag har absolut fått de förbättringar jag önskade.

Jag hade hoppats på att trilla av stolen av förundran hur mycket bättre det blev, men det blev inte så. Som den skeptiker jag är, så insåg jag iofs att det kanske inte var realistiskt. Jag är inte på något sätt missnöjd, jag njuter i fulla drag av hur det låter. I ett riktigt jämförande test så skulle jag kanske faktiskt trilla av stolen, vem vet. Jag ångrar inte alls inköpet, även om det låter så. Jag är mycket nöjd, men jag tänkte bara "dra ned" förväntningarna för de som inte är så insatta som många här inne.

Med alla inställningar och Audyssey-mätningar, så kan jag uppleva att de påverkar ljudet mer, än ett nytt slutsteg. Mitt råd till andra noviser är att först verkligen gå igenom alla möjliga inställningar, ge det ordentligt med tid att prova och vänja sig. Sen, när man hittat sina optimala inställningar, kan ett slutsteg från exempelvis Emotiva vara pricken över i, lök på laxen etc.

Så, nu har jag outat mig som den amatör jag är ;)

Jag måste bara lösa ett litet problem, jag har ett lågt brummande i högtalarna. Vet ej om det är kabeldragningen eller något annat. Får återkomma om detta när jag forskat klart...

Postad 22 mars 2010 - 15:23

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Stort tack för din berättelse Hans!

Som vanligt är det många faktorer som spelar in när man lyssnar på en ny förstärkare;

*Rum
*Kringutristning
*Preferenser
*Smak
*Förväntningar

De som beställt Emotivas grejor har i regel skyhöga förväntningar, tänk på det! T.ex. har jag det.

Fick en FedEx tracker på mitt XPA-2 precis nyss förresten! Det är lite plåster på såren eftersom min nya (och betalda) Marantz CD-spelare kommit bort i posten över helgen. :) Det kanske är ett omen att jag ska köpa en ERC-1 istället.

Postad 22 mars 2010 - 20:10

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

...
Som vanligt är det många faktorer som spelar in när man lyssnar på en ny förstärkare;

*Rum
*Kringutristning
*Preferenser
*Smak
*Förväntningar

...

Visst är det så. Jag ville bara ge lite feedback från en "vamlig" brukare, med lite input om hur jag är som användare så att man kan värdera min bedömning. Andra hör säkert större skillnad, en del kanske av misstag ställt receivern "fel" och får nya resultat efter ny mätning, andra hör en stor skillnad på riktigt. Huvusaken är ju att man blir nöjd :) Jag tror dock inte jag är man nog att särskilja slutsteg från varandra, men det är jag och mina öron...

Jag hade kanske i efterhand gjort en bättre affär om jag lagt pengarna på bättre högtalare från början. När jag nu stod med mina nya högtalare, så var det nog en bra förbättring med slutsteg. Sälja mina lätt begagndaed högtalare och köpa nya hade blivit ännu dyrare. Jag sitter nöjd hur som helst.

Fick bort brummet när jag drog om RCA-kablarna till slutsteget också, så nu ska det bara Audyssey-kalibreras en gång till för säkerhets skull.

Hoppas du har mer tur med FedEx än jag i alla fall. Ser fram mot en rapport från någon som vet vad han talar om ;)

Postad 22 mars 2010 - 20:35

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Visst är det så. Jag ville bara ge lite feedback från en "vamlig" brukare, med lite input om hur jag är som användare så att man kan värdera min bedömning. Andra hör säkert större skillnad, en del kanske av misstag ställt receivern "fel" och får nya resultat efter ny mätning, andra hör en stor skillnad på riktigt. Huvusaken är ju att man blir nöjd :) Jag tror dock inte jag är man nog att särskilja slutsteg från varandra, men det är jag och mina öron...

Jag hade kanske i efterhand gjort en bättre affär om jag lagt pengarna på bättre högtalare från början. När jag nu stod med mina nya högtalare, så var det nog en bra förbättring med slutsteg. Sälja mina lätt begagndaed högtalare och köpa nya hade blivit ännu dyrare. Jag sitter nöjd hur som helst.

Fick bort brummet när jag drog om RCA-kablarna till slutsteget också, så nu ska det bara Audyssey-kalibreras en gång till för säkerhets skull.

Hoppas du har mer tur med FedEx än jag i alla fall. Ser fram mot en rapport från någon som vet vad han talar om ;)

prova utan audyssey och se om det blir bättre en del får ett sämmre resultat med den inkopplad och skall du lyssna i 2 kanal så koppla ur den .

Postad 22 mars 2010 - 21:08

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

prova utan audyssey och se om det blir bättre en del får ett sämmre resultat med den inkopplad och skall du lyssna i 2 kanal så koppla ur den .

Jag har testat fram och tillbaka, upp och ner, men... Jag tycker att Audyssey gör ett bra jobb hos mig, även i 2-kanals CD-lyssning. Utan justering så tappar jag väldigt mkt bas, det låter kanske något klarare, men mindre dynamiskt, och basfattigt. T.o.m. stereobilden känns bredare med Audyssey. Det är möjligt att det utan Audyssey låter "som det ska", men jag vill ha lite mer bas helt enkelt. Fast jag har inte bestämt mig helt, jag fortsätter att prova mig fram :) Man kanske måste vänja sig... Helt klart är nog att mitt rum inte är akustiskt optimalt, och jag får svårt att fixa till det med nuvarande möblering, det spelar säkert en stor roll.

Redigerat av Unregisterede118cf15, 22 mars 2010 - 21:09.

Postad 22 mars 2010 - 21:19

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Jag har testat fram och tillbaka, upp och ner, men... Jag tycker att Audyssey gör ett bra jobb hos mig, även i 2-kanals CD-lyssning. Utan justering så tappar jag väldigt mkt bas, det låter kanske något klarare, men mindre dynamiskt, och basfattigt. T.o.m. stereobilden känns bredare med Audyssey. Det är möjligt att det utan Audyssey låter "som det ska", men jag vill ha lite mer bas helt enkelt. Fast jag har inte bestämt mig helt, jag fortsätter att prova mig fram :) Man kanske måste vänja sig... Helt klart är nog att mitt rum inte är akustiskt optimalt, och jag får svårt att fixa till det med nuvarande möblering, det spelar säkert en stor roll.

Hur ser eq kurvorna ut när du har gjort en setup med audyssey sen hur ser rummet ut får du göra akustiska förbättringar typ med dämpmattor på väggar det på verkar att man får bättre bas det kan vara så enkelt att högtalarna står för långt ut från väggen det är svårt att sätta ett finger på vad som är fel när man inte har hela bilden på näthinnan.

Postad 23 mars 2010 - 07:15

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Jag vet att Audyssey är optimerat för filmljudet, men rent teoretiskt, varför skulle det inte även förbättra musikljudet. Om man har ett aukustiskt inkorrekt rum, kan inte audyssey kompensera lite för det och ge en mer korrekt ljudbild med rakare frekvenskurva? Jag är inte helt insatt i exakt vad Audyssey gör, men den spontana känslan är att det borde förbättra ljudet i inkorrekta rum. Enlight me!

/Ash

Postad 23 mars 2010 - 08:35

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0

Jag vet att Audyssey är optimerat för filmljudet, men rent teoretiskt, varför skulle det inte även förbättra musikljudet. Om man har ett aukustiskt inkorrekt rum, kan inte audyssey kompensera lite för det och ge en mer korrekt ljudbild med rakare frekvenskurva? Jag är inte helt insatt i exakt vad Audyssey gör, men den spontana känslan är att det borde förbättra ljudet i inkorrekta rum. Enlight me!

/Ash

Dina teorier håller jag helt med dig om. Och det finns olika responskurvor att välja på. Bla den som kallas flat. Tycker i teorin den borde vara lämplig för musik, men jag tycker det blir för mycket diskant med den...
Men man får sen prova sig fram för att se vad man gillar i praktiken, det kan skilja sig mot teorin.
Tex en Audyssey-justerad frekvensgång i basen behöver inte subjektivt upplevas som trevligare att lyssna på än den frekvensgång rummet och utrustningen ger utan korrigeringen.
Sen uppfattar jag inte Audyssey som nån superteknik direkt (stand-alone enheterna är säkert mycket bättre). Tycker tex att röster får en något onaturlig och ibland lite skarp karaktär som jag inte gillar. Med min utrustning, i mitt rum, med mina mätningar, med mina öron, alltså :D Är inte säkert att andra gör samma erfarenhet!

För att anknyta till Emotiva så har dom en teknik som dom kallar EMO-Q. Kanske GhostX har hunnit testa den?

Redigerat av Micke_L, 23 mars 2010 - 08:38.

Postad 23 mars 2010 - 11:22

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1 451 inlägg
  • 0
Försökt göra en sökning, men ingen som har nått att säga om det lilla slutsteget upa-2?

Postad 23 mars 2010 - 15:02

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0

Försökt göra en sökning, men ingen som har nått att säga om det lilla slutsteget upa-2?

Jag har inte sett något. Den höga fraktkostnaden gör ju att det blir ganska ointressant att köpa Emotivas billigare grejor (min åsikt).

Postad 23 mars 2010 - 16:50

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0

Jag har inte sett något. Den höga fraktkostnaden gör ju att det blir ganska ointressant att köpa Emotivas billigare grejor (min åsikt).

Varför skulle det vara det? Finns väl inte speciellt många bra 2x125W steg i samma prisklass även om du inkluderar frakt, moms osv?

Postad 23 mars 2010 - 16:55

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0

Varför skulle det vara det? Finns väl inte speciellt många bra 2x125W steg i samma prisklass även om du inkluderar frakt, moms osv?

Jo det finns ett seriöst alternativ, XTZ AP-100 för 5000 kr! Går även att bryggkoppla samt har ren klass A om man vill.

Postad 23 mars 2010 - 17:00

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Okej det finns alternativ men jag tycker inte att emotivas UPA-2 skulle vara ett sämre val för ungefär samma peng. Men ok jag medger att det finns alternativ som är någolunda likvärdiga. :D

Postad 23 mars 2010 - 17:22

warp56
  • warp56
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Tycker det beror på lite! Vad är tanken att det skall driva?
För min egen del funderar jag på att ta hem en UPA-2 som ska användas till mina surroundare :D Runt 3600:- med dagens kurs inkl. frakt tull och moms är ganska billigt, dock en aning dyrt om man bara ska ha det till dessa högtalare! Lite av anledningen är för att jag vill ha en UPA-1 till som skall driva min center. Alt. vore en UPA-5 el. 7 men jag gillar formatet på de mindre samt att UPA-1:orna är så grymma!

Postad 23 mars 2010 - 23:13

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
När jag fyller i frakt från emotiva till sverige på ca 85lbs / 40kg ca så står det att frakten kommer bli ca 550$, kan detta stämma? Tänkte lägga en best. på ett xpa-2 nämligen... men 800$ + frakt på 500$ och moms på skiten skrämmer mig lite :S

Postad 24 mars 2010 - 06:31

warp56
  • warp56
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

När jag fyller i frakt från emotiva till sverige på ca 85lbs / 40kg ca så står det att frakten kommer bli ca 550$, kan detta stämma? Tänkte lägga en best. på ett xpa-2 nämligen... men 800$ + frakt på 500$ och moms på skiten skrämmer mig lite :S

Står tidigare i tråden! Använd denna sida http://emotiva.com/quote.html fyll i vad du är intresserad av och du får ett pris med frakt samma eller några dagar senare! Vet att det är på gång att kunna beställa direkt från sidan men inte riktigt än vad jag kan se. Alt. kan du skicka ett mejl till denna adress [email protected]
En XPA-2 kostar ung. 195 dollar i frakt till Sverige

Postad 24 mars 2010 - 09:49

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0

BeskrivningEnhetsprisKvantBelopp
XPA-2
Objekt # 1$799.001$799.00
Deltotal$799.00
Leverans och hantering$187.83
Totalt$986,83 USD

Jag gav 7200 kr exkl tull, moms och avgifter d.v.s. cirka 9500 kr inkl allt...

Ändå ligger priset under hälften mot närmaste konkurrent, Vincent SP-994, som kostar 20.000. Vincent är ändå väldigt prisvärt och kostar hälften mot många konkurrenter (t.ex. ett Primare A32 för 42.000 kr)!

http://www.vincent-t...ine/sp-994.html
https://www.prisjakt...kt.php?p=136940

EDIT: Paketet har kommit till Arlanda nu, ska ringa och betala tull + moms nu direkt. :)

Redigerat av Audiovector, 25 mars 2010 - 11:18.

Postad 24 mars 2010 - 11:49

warp56
  • warp56
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

EDIT: Paketet har kommit till Arlanda nu, ska ringa och betala tull + moms 2071 kr nu direkt. ;)

Lilla julafton nu snart då :) Ska bli kul och höra dina intryck och hoppas du blir lika nöjd som jag blev och är!

Postad 24 mars 2010 - 13:00

metalfan
  • metalfan
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Är det någon som har ställt XPA-2 mot XTZ Class-AP100? Jag antar att Emotiva spöar XTZ, men hur mycket mer får man ut?

Jag var sugen på XPA-2 men tog först hem en AP100 för att se om det blev något lyft med nytt slutsteg ö.h.t. (jämfört med bara min receiver). XTZ:n står kvar hemma och gör ett grymt bra jobb i mina öron. Jag är dock fortfarande nyfiken på hur mycket mer som finns att hämta om jag beställer ett Emotiva-steg istället!

Finns det möjligen någon i stockholmstrakten (själv bor jag vid telefonplan) som har en XPA-2 och skulle vara intresserad av ett informellt jämförelsetest?

Postad 24 mars 2010 - 13:03

clabbe69
  • clabbe69
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Lilla julafton nu snart då :) Ska bli kul och höra dina intryck och hoppas du blir lika nöjd som jag blev och är!

Snart julafton här med ;)
Har precis pratat med fedex, UPA-1:orna levereras på måndag :(
Återkommer med bilder och intryck under nästa vecka.

Postad 24 mars 2010 - 17:06

warp56
  • warp56
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Snart julafton här med :)
Har precis pratat med fedex, UPA-1:orna levereras på måndag ;)
Återkommer med bilder och intryck under nästa vecka.

Riktigt skoj!! Är vi 2 ännu så länge som jag vet har UPA-1! Vad ska du driva för något? Och vad har du för andra prylar?
Ser inte dina bilder? Det står att du har ett gäng.

Postad 25 mars 2010 - 09:34

warp56
  • warp56
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Ny design på Emotivas nya dac XDA-1! Blir nog att ta hem en sådan när den släpps.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  XDA_1.jpg   70,61K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av warp56, 25 mars 2010 - 09:35.

Postad 25 mars 2010 - 09:58

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1 349 inlägg
  • 0
Undrar varför dom inte slänmger in lite analoga ingångar också på den.
Den har ju volymkontroll och massa digitala ingångar, så det är ju i princip ett försteg, fast utan analoga ingångar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.