Elgiganten börjar sälja Denon?
684 svar till detta ämne
Postad 14 February 2010 - 00:13
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Här är jämförelsen. http://www.denon.co....h...d=415[0]=414 Dom är väldigt lika det som skiljer är att 1910 kan skala upp analoga signaler till 480p / 576p / 720p / 1080i / 1080p. Så kollar du mycket dvd så är det att föredra tycker jag,sen är det lite andra saker också.
Skulle nog varit i granntråden tror jag... Är det så svårt att förstå vad jag och några till försöker få er till att förstå att vi menar och skriver ?
Det handlar inte om att vara trogen HK det handlar dom VARFÖR EG SÄLJER DENON och vilka konskvenser det kan få för märket Denon när priserna i som de säljer dom för är de absolut lägsta i hela europa och det är misstänkt ett konkursbo de kommit över.
Men vilka fasansfulla konsekvenser för märket Denon är det du pratar om exakt. Lista gärna så blir det lättare att förstå.
Postad 14 February 2010 - 00:22
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Men om det nu skulle vara så att EG kommit över ett konkursparti, varför överreagera då HK som de gör, det smarta hade väl varit att ev sänka sina priser en aning men sen låta EG sälja ut sina fåtal maskiner så fort som möjligt, så hade de ju varit ensamma herre på täppan igen, så som de agerar nu så kommer många människor att tro att de suttit i flera år och haft de största marginalerna i branshen.
Dessutom så är ju risken att EG (om det är ett konkursbo de köpt) kan hålla dessa priser och fortfarnde tjäna på det, det kan ju ha varit ett så stort uppköp av olika produkter så de fick denon i princip gratis och på det viset har ju faktiskt HK triggat ner priserna onödigt mycket, är det nån här som tror att EG fortsatt sänka hela tiden om inte HK hela tiden försökt lägga sig precis över eller under hade HK låteit det skilja nån 500ing på tex 1610 och lite mer på de dyrare moddellerna och utlöst lägstaprisgaranti till de kunder som bad om det?
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 14 February 2010 - 00:25.
Postad 14 February 2010 - 00:26
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Borde väl gälla alla oavsett åsikt i frågan eller...? Att nedvärdera folks kunskaper och / eller intelligens eller bestämma vad andra skall tycka eller få skriva är heller inte vettigt, vare sig man tycker det är bra eller ej att EG säljer billiga Denon.
Du "mittiprick" jag har läst dina tidigare diskussioner och jag kan säga så här.Jag är inte den person som går i långa diskussioner utan mål eller vilja att förstå varandra.Jag är av den åsikten att en bra diskussion är där man lyssnar på varandra och inte bara går in för att skrika högst.
Postad 14 February 2010 - 00:36
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Du "mittiprick" jag har läst dina tidigare diskussioner och jag kan säga så här.Jag är inte den person som går i långa diskussioner utan mål eller vilja att förstå varandra.
Vet inte riktigt vad du menar men jag är inte intresserad av din person. Jag bryr mig bara om det som skrivs. Jag är av den åsikten att en bra diskussion är där man lyssnar på varandra och inte bara går in för att skrika högst.
Håller med. Den här tråden är ett bra exempel på en misslyckad diskussion. Alldeles för mycket personligt nedvärderande och för lite sakfrågor.
Postad 14 February 2010 - 01:53
mick_j
-
mick_j
-
Rookie
-
7 inlägg
Om inte annat, väldigt intressant och spännande att läsa allas inlägg , nästan som att läsa en deckare. vem är den skyldige osv.... Har haft både Onkyo 807 och har Denon 3310. Kan bara säga att båda förstärkarna är väldigt kompetenta för sin nuvarande prisklass. Jag tycker att Onkyon passade mig ljudmässigt väldigt bra.Onkyon är väldigt, väldigt dynamisk och med ett brett register, gick att urskilja varenda ljud. Dock lite vass, men enligt min smak helt ok. Denon är som en en Engelsman, väldigt sävlig och lugn men det ger en nyansrik upplevelse ändå. Vet inte vilken jag föredrar. Vissa gånger Denon andra Onkyo, helt enkelt beroende vad man ska lyssna på. Märkte att Onkyon attackerade lyssnaren mer medans Denon är mindre tillbakadragen. Tror dock att att Onkyon är effektstarkare eftersom man inte behöver dra på volymen lika högt som på Denon. Kör med Snells E2, + snell cc1 center. och som bakhögtalare audiopro allroom sat.
Postad 14 February 2010 - 10:32
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Vet inte vilken jag föredrar. Vissa gånger Denon andra Onkyo, helt enkelt beroende vad man ska lyssna på.
Vilken rekommenderar du till hårdrock då?
Postad 14 February 2010 - 11:42
macarthur
-
macarthur
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag håller med, men jag tror att orsaken är ganska given.. = Maverick jobbar nog på Klubben och är rädd för att han skal mista jobbet om de går i kånken.. Zordak79: Vad är det du egentligen vill komma med dina inlägg? Tycker du själv tycker att de leder tråden framåt? Lite konstigt att du aldrig kommer med verklighetsförankrad fakta eller en vettig dialog? Du utmålar Maveric och alla andra som rötägg efter av vi "misstror" EG's satsning på hifi och valet av metod att göra detta på, prisdumpningar och uppfattningen av vad en en "hifi nörd" vara eller inte vara. Ja, du har tydligen ett personligt agg mot alla andra som inte delar din uppfattning. Men har du tänkt på att det finns de där ute som verkar ha lite mer koll än dig, har lite mer efarenhet? Innan du bevisar motsatsen verkar det vara det ända du kan/vill är att "skrika högst"? Ge dig nu med dina påhopp och löjliga inlägg och kom med nått konstruktivt istället! För efter ha läst dina 25 inlägg i denna tråden så är det väl dig vi skall misstro? Är det du som arbetar som extrapersonal på Giganten på helgerna? Var det så hemst efter du blev nekad rabatt på HK så du har lovat dig själv att smutskasta allt som vidrör HK? Du verkar överhuvudtaget inte ha några åsikter alls förutom just i denna tråden?? Konstigt du...... Provocera och smutskasta..... Att tro att HK skulle "kånka" efter EG's satsning? Ha ha , hoppas du var ironisk? Forstätt du ditt korståg för Gigantens räkning men bespara oss skitsnacket och till nästa inlägg tänk efter först vad du skriver. F-låt till alla andra för OT men nu räcker det med skitsnack. Kom med fakta i tråden om ni vet orsak, vad som händer, varför det händer o.s.v Läs trådnamnet noga: "Svara på Elgiganten börjar sälja Denon"
Redigerat av macarthur, 14 February 2010 - 11:49.
Postad 14 February 2010 - 13:46
Truckerhate
-
Truckerhate
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Kan det inte bara vara så enkelt att EG funderar på att börja satsa på hifi och ville känna av marknaden lite?
Sen att det blev just Denon är kanske en ren tillfällighet eller att Denon är populära och relativt problemfria?
Sen tycker jag att HK var bättre förr när det var hifi-intresserade människor som jobba där, nu känns det som att dom vänder sig till den breda massan och att vilken okunnig person som hellst kan få jobb där.
Postad 14 February 2010 - 15:52
Unregistered7790dfc3
-
Unregistered7790dfc3
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Har fått den sämsta servicen på HK (om man bortser från BRL). De smutskastar gärna ALLT som de själva inte säljer (smutskastar även de andra butikerna som finns i samma stad), har en överlägsen attityd o försöker lura på folk som inte kan så mkt onödiga prylar. Har fått ett mycket oseriöst intryck. Ofta rena lögner eller påhittade priser på produkter som du nyss köpt ("den kunde du fått här för xxx"). När sedan kompisen går in 10min senare gäller inte det priset längre, utan då kostar det 4000kr mer, trots att han påtalar att polaren nyss var inne. Då hänvisar de till dagspriser, jo tjena på 10min!
Nu är EG inte mycket bättre men konkurrens är vettigt för konsumenterna och jag kommer då inte köpa något på HIFI-klubben om de inte är de enda som har produkten jag är intresserad av! Givetvis gäller detta bara den specifika butiken och inte hela kedjan!
/MVH
Redigerat av Unregistered7790dfc3, 14 February 2010 - 15:55.
Postad 14 February 2010 - 19:39
Zordak79
-
Zordak79
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Zordak79: Vad är det du egentligen vill komma med dina inlägg? Tycker du själv tycker att de leder tråden framåt?
Lite konstigt att du aldrig kommer med verklighetsförankrad fakta eller en vettig dialog?
Du utmålar Maveric och alla andra som rötägg efter av vi "misstror" EG's satsning på hifi och valet av metod att göra detta på, prisdumpningar och uppfattningen av vad en en "hifi nörd" vara eller inte vara. Ja, du har tydligen ett personligt agg mot alla andra som inte delar din uppfattning. Men har du tänkt på att det finns de där ute som verkar ha lite mer koll än dig, har lite mer efarenhet? Innan du bevisar motsatsen verkar det vara det ända du kan/vill är att "skrika högst"?
Ge dig nu med dina påhopp och löjliga inlägg och kom med nått konstruktivt istället! För efter ha läst dina 25 inlägg i denna tråden så är det väl dig vi skall misstro? Är det du som arbetar som extrapersonal på Giganten på helgerna? Var det så hemst efter du blev nekad rabatt på HK så du har lovat dig själv att smutskasta allt som vidrör HK? Du verkar överhuvudtaget inte ha några åsikter alls förutom just i denna tråden?? Konstigt du...... Provocera och smutskasta.....
Att tro att HK skulle "kånka" efter EG's satsning? Ha ha , hoppas du var ironisk? Forstätt du ditt korståg för Gigantens räkning men bespara oss skitsnacket och till nästa inlägg tänk efter först vad du skriver.
F-låt till alla andra för OT men nu räcker det med skitsnack. Kom med fakta i tråden om ni vet orsak, vad som händer, varför det händer o.s.v
Läs trådnamnet noga: "Svara på Elgiganten börjar sälja Denon"
Hahahah, det är verkligen kul hur du vinklar fakta åt ditt håll... jag måste bara gratulera dig i dina försök att ta vuxenpoäng. Eftersom du, Maverick mm endast har som mål att smutskasta Elgiganten undrar givetvis alla vad ni har för motiv? det enda logiska är att ni bryr er om kedjan HiFi-klubben mer än produkterna (läs mitt inlägg om att en sann HiFi-älskare bryr sig mer om produkterna än lådan man köper de i) Det är just därför det är så kul att se era inlägg där Ni fortsätter att hitta orsaker varför just Elgiganten är "dumma" mot stackars "seriösa" klubben... Jag och många med mig bryr mig mindre om stackars lilla klubben utan är istället glad att "någon" i detta fallet Elgiganten går in och sänker priserna på produkter som HiFi-klubben har monopol på (det är detta tråden handlar om... om du inte visste det) Jag hoppas (som jag sagt tidigare) att fler kedjor satsar på lite tyngre HiFi så att vi kan få en sund konkurrens på dessa produkter som Klubben har monopol på. Jag skulle inte bli förvånad om vi om något år kan hitta Denon, B&W osv hos ELgiganten, MM, Siba, Netonnet till 20-30% lägre priser än vad klubben har idag... (orsaken varför jag tror att HiFi-klubben kommer att gå i konkurs? = Se utvecklingen på HiFi-klubbens resultat och gissa vad som skulle ske om de stora kedjorna fortsätter att ta deras "egna" produkter och konkurrera!? tom Du borde förstå vad detta skulle göra för deras omsättning och resultat på sikt)
Postad 14 February 2010 - 19:49
Zordak79
-
Zordak79
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
F-låt till alla andra för OT men nu räcker det med skitsnack. Kom med fakta i tråden om ni vet orsak, vad som händer, varför det händer o.s.v
Läs trådnamnet noga: "Svara på Elgiganten börjar sälja Denon"
... en annan sak, det närmaste vi nog kommer till "sanningen" bakom detta är nog Elgigantens egna inlägg i denna debatt (se tidigare i tråden). Att sedan många personer efter det fick något svart framför ögonen är olyckligt. Det är som att vattenfall beslutade sig att sänka priset på el med 50%... hur lyckas man egentligen vända detta till något negativt?... Du måste bo i gnällbältet, enda vettiga orsaken (om du inte jobbar på HK dvs)  FRAM FÖR FRI KONKURRENS!
Postad 14 February 2010 - 20:39
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Det är bara en liten detalj; HK är de enda som säljer den och de ska ha mer än dubbla priset jmfr med säg USA. 5698:- vs 274 US$ (inte ens 2000:- !)
tips: http://www.xe.com/pca/ om du vill kolla valutorna själv.
Ursäkta min fruststration, men sluta jämför dollar mot svenska genom att köra en valuta konvertering. USA priser är alltid UTAN moms! dollar * 10 funkar fortfarande när man tar hänsyn till moms och lite EU-tullar som tillkommer. Dock fortfarande dubbla priset även efter denna upprättning
Postad 14 February 2010 - 20:46
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Kan det inte bara vara så enkelt att EG funderar på att börja satsa på hifi och ville känna av marknaden lite? Sen att det blev just Denon är kanske en ren tillfällighet eller att Denon är populära och relativt problemfria? Sen tycker jag att HK var bättre förr när det var hifi-intresserade människor som jobba där, nu känns det som att dom vänder sig till den breda massan och att vilken okunnig person som hellst kan få jobb där.
EG har en minst sagt konstig strategi. GÅr man in i en butik så brukar de ha ett gäng Yamaha i 3000-7000kr klassen och sedan ett rejält utrymme med BOSE - och då snackar vi 25000-60000kr. BOSE har väl sin fördelar, men t.o.m. en amatör som mig kan plocka ihop ett paket för 20000kr på HK som slår de dyraste BOSE systemen
Postad 14 February 2010 - 21:30
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
EG har en minst sagt konstig strategi. GÅr man in i en butik så brukar de ha ett gäng Yamaha i 3000-7000kr klassen och sedan ett rejält utrymme med BOSE - och då snackar vi 25000-60000kr. BOSE har väl sin fördelar, men t.o.m. en amatör som mig kan plocka ihop ett paket för 20000kr på HK som slår de dyraste BOSE systemen
Du har rätt, tyvärr. BOSE har väldigt hög skrytfaktor. Jag var en gång i samma sällskap med en kille som är VD på ett framgångsrikt företag. När han började berätta om sin anläggning var ordet BOSE extra betonat i hans lilla tall. En av mina kollegor tycker att hans system är riktigt grymt och modernt för att det är ... BOSE. Han tycker inte att 10 år på nacken är ett problem. Inte ens HDMI fanns då. Det är helt rätt av EG att satsa på BOSE. Det finns en hel del okunniga människor som vill bara skryta och betalar för det. För mig är Både BOSE och Bang & Olufsen näst intill bondfångeri. De har säkert en hel del bra produkter men priserna är helt galna och motsvarar inte ljud&bild upplevelse.
Postad 14 February 2010 - 22:55
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Bara bra att Elgiganten börjar och sälja lite Denon då priserna kommer falla och "mer" folk får råd med Denons "ibland" riktigt fina sortiment.
Förutom det så tycker jag att Hifiklubben tar ut hutlösa priser "många" "Gånger" på deras produkter och kommer med dumma ursäkter om varför det är så.
Har köpt både rec/dvd/högtalare från hifiklubben och har kvar rec/dvd och det har fungerat bra och dom har varit hjälpsamma så jag har inget att klaga där. Dock så tycker jag som sagt att dom är riktigt dyra, och orsaken till det är just för att dom är ensamma med vissa märken.
Med detta så blev man riktigt sugen på att uppgradera till en Denon 3310 "Som jag aldrig velat gjort innan med det priset" Dock så hoppas jag att Eg tar in 4310 så priset på den droppas då det är den jag helst vill ha.
Att köpa en Rec med bara 1,hdmi ut känns så fel.
Postad 14 February 2010 - 23:08
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Dock så hoppas jag att Eg tar in 4310 så priset på den droppas då det är den jag helst vill ha.
Vet inte om du missat allt som redan skrivits i tråden eller om det något annat det beror på Men HK är ca 200 kr dyrare än den billibaste tyska butiken på prisjakt https://www.prisjakt...kt.php?p=455929Sedan var det väl igår det senast kommenterades att HK tar 14998 kr för 4310 om du besöker en butik och frågar efter det priset. Varför de inte vill lägga ut det priset på hemsidan förstår jag, men det kanske kan vara konstigt för många andra. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 14 February 2010 - 23:10.
Postad 15 February 2010 - 00:33
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Sedan var det väl igår det senast kommenterades att HK tar 14998 kr för 4310 om du besöker en butik och frågar efter det priset. Varför de inte vill lägga ut det priset på hemsidan förstår jag, men det kanske kan vara konstigt för många andra.
Jag kan också förstå varför de inte gör det men anser dock att det är lite oseriöst, om någon inte läst den här tråden så kommer de säkert inte att upplysa om att de sänkt priset på den iaf av de kunder som direkt är ute efter 4310.
Postad 15 February 2010 - 02:27
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Det är lika oseröst som att du går in hos Handlare bengt bengtsson för att köpa en Onkyo
och han inte upplyser dig om att kunden som var där innan fick 25% i rabatt, därför att du inte frågade
Maveric
Postad 15 February 2010 - 03:42
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Inte läst igenom hela denna tråd så man tackar för den infon =) Dock så hade jag tänkt att i såna fall beställa den över nätet men då kan man inte få det sänkta priset alltså.
Att åka cirka 26,mil bara för att komma in till deras butik känns inte så himla roligt med tanke på vad alla extra utgifter/kostnader som följer med.
Blir mycket att fundera på nu måste jag säga...
Postad 15 February 2010 - 03:56
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Det är lika oseröst som att du går in hos Handlare bengt bengtsson för att köpa en Onkyo och han inte upplyser dig om att kunden som var där innan fick 25% i rabatt, därför att du inte frågade
Maveric
Det är viss skillnad om EN kund kan pruta bra och en policy om sänkt pris pga av att de inte har en billigare produkt hemma anser jag. Hade jag tex läste en sån här tråd efter att jag köpt något så hade produkten jag köpt åkt på omedelbar retur och händelsen hade rapporterats på varenda forum som handlar om produkttypen.
Postad 15 February 2010 - 09:26
Zordak79
-
Zordak79
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Vet inte om du missat allt som redan skrivits i tråden eller om det något annat det beror på
Men HK är ca 200 kr dyrare än den billibaste tyska butiken på prisjakt https://www.prisjakt...kt.php?p=455929
Sedan var det väl igår det senast kommenterades att HK tar 14998 kr för 4310 om du besöker en butik och frågar efter det priset. Varför de inte vill lägga ut det priset på hemsidan förstår jag, men det kanske kan vara konstigt för många andra.
Maveric
Det du säger är helt sant! om man åker till en HK-butik och anger kodordet "vilse i nattmössan" så får man antingen en Cat-5 kabel till värde av 5000:- helt gratis eller 2% rabatt på alla B&W högtalare! Som Ni förstår vill de ju inte lägga ut detta på deras hemsida så att vem som helst kan ta del av detta specialerbjudande... (OBS! jag skämtar.. vilket jag även hoppas att Maverick gör)
Postad 15 February 2010 - 09:34
Unregistered1452
-
Unregistered1452
-
Användare
-
-
241 inlägg
Det du säger är helt sant! om man åker till en HK-butik och anger kodordet "vilse i nattmössan" så får man antingen en Cat-5 kabel till värde av 5000:- helt gratis eller 2% rabatt på alla B&W högtalare!
Som Ni förstår vill de ju inte lägga ut detta på deras hemsida så att vem som helst kan ta del av detta specialerbjudande...
(OBS! jag skämtar.. vilket jag även hoppas att Maverick gör)
Jag tycker att du kan lägga ner nu! Vi kan väl låta denna tråd självdö nu eftersom vi aldrig blir överens. Nu ägnar vi oss det roliga med hembio och HiFi istället och slutar att idiotförklara varandra. Om någon har något intressant att rapportera så tycker jag att det är OK, men skit i pajkastningen nu! Själv tänker jag inte säga något mer i frågan då min åsikt inte delas av mer än 50%, så det är meningslöst.
Postad 15 February 2010 - 10:52
Unregistered1487
-
Unregistered1487
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jag tycker att du kan lägga ner nu! Vi kan väl låta denna tråd självdö nu eftersom vi aldrig blir överens. Nu ägnar vi oss det roliga med hembio och HiFi istället och slutar att idiotförklara varandra. Om någon har något intressant att rapportera så tycker jag att det är OK, men skit i pajkastningen nu!
Själv tänker jag inte säga något mer i frågan då min åsikt inte delas av mer än 50%, så det är meningslöst.
+1
Postad 15 February 2010 - 10:58
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Håller med om att det är dags för tråden att dö ut. Den ger inte mycket, det är nämligen väldigt få som lyckas precisera sin ståndpunkt till mer än "Hurra för EG" eller "Bu för EG". Att precist tala om varför man anser det vara bra eller dåligt har alla utom några väldigt få misslyckats med. Åsikten i sig är oftast ganska ointressant, det är det bakomliggande resonemanget som få lyckats med. Få se om någon av de större (i antal inlägg räknat) debattörerna kan precisera sig om varför de tycker det är bra eller dåligt.
Postad 15 February 2010 - 14:00
Chronic
-
Chronic
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag har läst precis varenda inlägg i denna debatt, 624 stycken har ju tagit ett tag, men det är ungefär 30-tal som är värda att läsa. Resten är från folk som är så begränsade till synsättet/godtrogna att tro att det ENDAST handlar om fri konkurrens och att "nu när någon tar upp kampen med etablerade HK på deras produkter är det jättebra att priserna sänks MASSOR MASSOR MASSOR".
1. Elgiganten gör inte en seriös satsning, de försöker enbart roffa åt sig marknadsandelar. Det kan man bl a göra genom prisdumpningar på sporadiska restlager som de kommer över och dessutom har råd att gå +/-0 på, iom att det funkar som lockvaror at köpa en massa annat, brödrostar, tvs, osv osv. EG är GIGANTISKA och kan täcka upp den ev förlusten/tappet på Denon mha alla deras andra grejer. Denon-sälj är en droppe i havet för dem. Hade det varit en seriös satsning hade de haft utbildat folk, demorum och framförallt butiksexemplar att klämma o lyssna på. 1000 pers innan mig har konstaterat att de inte har några vettiga högtalare att matcha/testa med.
2. Hifi-klubben HAR inte överpriser och heller inte monopol. Punkt! Om man jämför i Europa/USA där Denon också säljs och alltså EJ genom HK (som bara finns i norden) kostar de mindre/ungefär lika mkt. HK KAN alltså inte ta ut någon gigantisk marginal, och om de gör det, är den ungefär densamma som i resterande länder.
Vad tror ni förresten kommer hända OM EG kör omkull HK (vilket iofs inte kommer hända, men i en extrem förlängning av detta spel) och Denon står fritt för EG?
Kommer de ha samma låga priser som de visat nu senast?
-Icke! Då kommer ni gnälla över EG's monopol av Denon.
Vem på EG har ni någonsin kunnat fråga hur en Audyssey Multi EQ funkar eller hur man går tillväga att köra pre-out till ett separat steg? Vart går ni då? (bortsett detta forum, det har man inte direkt till hands i butiken)
Postad 15 February 2010 - 14:59
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
2. Hifi-klubben HAR inte överpriser och heller inte monopol. Punkt! Om man jämför i Europa/USA där Denon också säljs och alltså EJ genom HK (som bara finns i norden) kostar de mindre/ungefär lika mkt. HK KAN alltså inte ta ut någon gigantisk marginal, och om de gör det, är den ungefär densamma som i resterande länder.
Ingen annan svensk återförsäljare verkar ju få sälja denon som tas in via svensk generalagent och då anser iaf jag att det är monopol, att hävda att det inte är monopol för att jag kan köpa från tyskland eller england anser inte jag vara relevant, det är en sak att köpa en pryl för ett par tusenlappar från annat land, men ska jag köpa något dyrt så vill jag kunna prata med försäljaren och det är väldigt få ställen ute i europa som behärskar svenska och jag är ingen hejjare på engelska och kan ingen tyska
Postad 15 February 2010 - 14:59
Lindholm R
-
Lindholm R
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Jag tror att det som gjort att det blivit så stora slitningar i tråden är att den del tycker att det handlar om Elgiganten, HiFi-Klubben och Denon specifikt medan andra tycker det generellt sett är bra om det finns flera aktörer på en marknad.
Postad 15 February 2010 - 15:35
Unregisteredc02419d5
-
Unregisteredc02419d5
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Det verkar skilja en hel del om vad vi köpare tycker om säljarna på HK jag själv har handlat hifi från klubben sen 25år tillbaka och har märkt en tydlig försämring av kunnandet hos personalen. Detta ser jag som en följd av att de har mer och mer riktat in sina strålkastare på att sälja till den breda massan. Då är det inte så viktigt att vara kunnig utan den helt klart viktigaste egenskapen hos säljaren är just att han är en säljare.
Jag har varit en del på MM och där finns faktiskt en hel del kunskap inom hifi/hemmabio vilket jag är ganska säker på att EG också skulle se till att skaffa sig om dom nu kommer att satsa på lite tyngre hifi/hemmabio.
Det är ju ändå så att EGs huvudkonkurent är MM som har tagit en stor del av marknaden genom som jag tror kunna erbjuda hela spektrat av produkter.Från billigt till dyrt , dåligt till bra, lätt till tungt.
Är det bara en seriös satsning EG gör så ser jag inga egentliga nackdelar med att handla på EG då det inte i mina ögon sett är någon större skillnad på dessa företag utan skillnaden ligger vilken säljare som jobbar den dagen man besöker stället.
Postad 15 February 2010 - 15:48
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
1. Elgiganten gör inte en seriös satsning, de försöker enbart roffa åt sig marknadsandelar. Det kan man bl a göra genom prisdumpningar på sporadiska restlager som de kommer över och dessutom har råd att gå +/-0 på, iom att det funkar som lockvaror at köpa en massa annat, brödrostar, tvs, osv osv. EG är GIGANTISKA och kan täcka upp den ev förlusten/tappet på Denon mha alla deras andra grejer. Denon-sälj är en droppe i havet för dem. Hade det varit en seriös satsning hade de haft utbildat folk, demorum och framförallt butiksexemplar att klämma o lyssna på. 1000 pers innan mig har konstaterat att de inte har några vettiga högtalare att matcha/testa med.
Och exakt varför tycker du att det är dåligt? Och vad är det som är dåligt? Nej jag är inte korkad, men det tycks vara ytterligare ett "Bu för EG" inlägg. 2. Hifi-klubben HAR inte överpriser och heller inte monopol. Punkt! Om man jämför i Europa/USA där Denon också säljs och alltså EJ genom HK (som bara finns i norden) kostar de mindre/ungefär lika mkt. HK KAN alltså inte ta ut någon gigantisk marginal, och om de gör det, är den ungefär densamma som i resterande länder.
Vad tror ni förresten kommer hända OM EG kör omkull HK (vilket iofs inte kommer hända, men i en extrem förlängning av detta spel) och Denon står fritt för EG? Kommer de ha samma låga priser som de visat nu senast? -Icke! Då kommer ni gnälla över EG's monopol av Denon.
Jo. De har både monopol och överpriser. Jag har pekat på usa-priser * 10 som är ca 33% lägre än HK's priser på de tre xx10 denon receivers de inte har konkurens på (2310, 4310, 4810). På de där det är konkurens så ligger priserna efter alla sänkningar på ungefär usa-priser * 10. Då de är nordisk generalagent för Denon och enbart säljer den genom sina egna butiker så har de monopol. Eller vad är det om inte ett monopol? Vad är då ett monopol? <ironi> Hmm... Undras varför priserna inte ligger på usa-priser * 10 på de där det inte är konkurens utan 50% högre... Konstigt...</ironi> Vem på EG har ni någonsin kunnat fråga hur en Audyssey Multi EQ funkar eller hur man går tillväga att köra pre-out till ett separat steg? Vart går ni då? (bortsett detta forum, det har man inte direkt till hands i butiken)
HAHA! Ja inte till HK i alla fall för de vet inte heller... Jag skulle troligtvis inte köpa en 30000 Kr receiver av EG. Men vi pratar low-mid-end utrustning här för 2500-9000 Kr. Det är denon 1610-3310 som EG säljer. Vad gör det om de säljs av samma kedja som säljer brödrostar? Konkurens är alltid bra och jag hade gärna sett lite fler butiker än EG ge sig på Denon. Både EG-liknande och andra mer hifi-inriktade.
Postad 15 February 2010 - 15:58
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Nej, den här tråden bara vägrar att dö
Postad 15 February 2010 - 16:21
andha
-
andha
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Denon 3310 på väg från EG as we speak. Hoppas den kommer fram hel...
Vad jag skulle vilja se som ett snyggt slut på denna tråd är kommentarer både från EG och HK som svara på följande:
1. EG, var leder er satsning på Denon? Är det ett tillfälligt parti och kommer ni att jobba långsiktigt och seriöst med deras produkter?
2. HK, kommer ni att långsiktigt justera ner era marginaler med tanke på konkurrensen samt det faktum att det på en del håll anses att ni håller höga priser på en del produkter? (Jämfört med Usa/Tyskland innan priskriget)
Men jag antar att ingen av dom orkar läsa igenom hela tråden.. Att tråden spårat ur lite har säkert att göra med att inget nytt hänt heller. Priserna har stabiliserats och inga nya produkter har dykt upp hos EG, snarare tvärtom. Intressant är också att HK inte höjt priset på 1910 fast den inte ligger ute till försäljning hos EG längre.
Postad 15 February 2010 - 16:35
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Har fått den sämsta servicen på HK (om man bortser från BRL). De smutskastar gärna ALLT som de själva inte säljer (smutskastar även de andra butikerna som finns i samma stad), har en överlägsen attityd o försöker lura på folk som inte kan så mkt onödiga prylar. Har fått ett mycket oseriöst intryck. Ofta rena lögner eller påhittade priser på produkter som du nyss köpt ("den kunde du fått här för xxx"). När sedan kompisen går in 10min senare gäller inte det priset längre, utan då kostar det 4000kr mer, trots att han påtalar att polaren nyss var inne. Då hänvisar de till dagspriser, jo tjena på 10min!
Nu är EG inte mycket bättre men konkurrens är vettigt för konsumenterna och jag kommer då inte köpa något på HIFI-klubben om de inte är de enda som har produkten jag är intresserad av! Givetvis gäller detta bara den specifika butiken och inte hela kedjan!
/MVH
åt **** med hk sämmre kedja får man leta efter köpte för några år sedan en reciver som var beg skickade till baka den och fick en annan som var lika beg sen köpte jag en annan som var dyrare och vad fick man i komensation 200 kr det var vad frakten kostade för den första .
Postad 15 February 2010 - 21:15
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jag har alltid rankat Denon mycket högt. Min första Pro Logic receiver från tidigt 90-tal var Denon och även första CD-växlaren (schysst pjäs med stor tallrik som man kunde byta skiva under drift).
Jag tycker alltså att varumärket är mycket starkt på audio sidan. 8 av 10 möjliga (möjligt lätt hjärntvättad av HKs information)
Efter att nu har följt denna tråd ett par veckor har Denon som varumärke sjunkit som en sten för mig.
Och det beror INTE på att Denon numera säljs av Elgiganten utan på den sjuka pajkastning i den här tråden.
Är det så här Denon-kännare fungerar alltså?
Är det så Denonägare tänker, tycker, skriver och behandlar andra?
Jag är inne i många trådar och har aldrig varit med om något liknande....
Nej tack, Denon-ägare-klubben känns helt plötsligt inte lika attraktiv längre (oavsett inköpsställe).
Det är på vippen att min ouppackade 1610 åker raka vägen på retur till förmån för en receiver för vanligt folk.
P.S. Jag förväntar mig ingen annan reaktion än att "om det inte passar så kan du gå och handla din Goldstar på Ica Maxi"
Postad 15 February 2010 - 21:21
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Jag är ingen denonägare än men bryr mig inte om att det finns ett par otrevliga och arroganta personer här på mhb. Jag kommer ändå att köpa en 1910 snart. Det är fortfarande Denon med alla sina fina egenskaper. Tänk på vad är bäst för dina öron och ögon. Strunta i allt annat. Men du gör som du vill
Postad 15 February 2010 - 22:17
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Efter att nu har följt denna tråd ett par veckor har Denon som varumärke sjunkit som en sten för mig. Och det beror INTE på att Denon numera säljs av Elgiganten utan på den sjuka pajkastning i den här tråden. Är det så här Denon-kännare fungerar alltså? Är det så Denonägare tänker, tycker, skriver och behandlar andra?
Det är väl varken denons eller apparaternas fel hur ägarna beter sig, finns innom nästan alla märken de som angriper alla som inte håller med, och detta är ju långt från de värsta. Säg något negativt om tex ino, cervin, dyrkablar mfl. så finns det alltid en skara som slåss med näbbar och klor, men i slutänden handlar det ju om vad du trivs med. Rötägg kommer alltid att finnas oavsett vilket märke du väljer.
Postad 15 February 2010 - 22:51
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Problemet i denna tråd, så som många andra, är att en del helt enkelt inte klarar att skilja på person och sak. Att ta till personjakt (gäller att främst nedvärdera på olika sätt) när man t.ex. har svaga argument eller inte får som man vill är ett klassiskt men tråkigt beteende. Men inte blir det väl tråkigare att fynda i priskriget för det...? Fanboys finns det överallt i olika sammanhang och det är nog inte de man skall vänta sig objektivitet från.
Postad 15 February 2010 - 23:34
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Hifi Klubben och Elgiganten är som äpplen och päron... båda är en elektronikkedja men helt olika och med helt olika förutsättningar. Har blivit illa bemött av på båda ställen men även fantastiskt bra bemött på båda ställen!
Finns fördelar med båda två liksom nackdelar.
När jag var i högtalartankar så var jag in på HK och kollade in ett par B&W, varpå jag råkade nämna för säljaren att jag jämförde dessa med KEF och han näst intill hånade mig och antydde att KEF inte skulle jämföras med ett "HIFI" märke som B&W. Valet för mig blev ganska enkelt. Är stålt ägare av en uppsättning KEF IQ än idag.
Likaså har jag blivit hånad av och förbannad på Elgiganten och deras okunnighet och ibland helt avsaknad av service. Har som så många andra stått där med en trasig vara och dom påstår att dom inte har något som helst ansvar i den frågan, dom är minsan bara en mellanhand.
Hur som helst är jag glad över konkurans och hoppas att fler inskränker på HK's monopol. Vem jag handlar från styrs mest av priset men även till stor del på vilken service jag får.
Postad 15 February 2010 - 23:52
Unregistered6e2456b8
-
Unregistered6e2456b8
-
Användare
-
-
155 inlägg
Postad 16 February 2010 - 09:51
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Hej och hallo.
Innan någon kör ett headshot på denna tråd så måste jag bara skriva något
Ok om vi bortser från priserna. Så kan man ställa frågan varför börjar EG sälja en fin receiver som Denon som HK haft "monopol" på. Är det för att de vill satsa på HIFI och om det nu var så varför tog de inte in bättre högtalare i sortimenetet och varför såldes de inte i butik. Jag skiter i om de pressat ner priserna så pass mycket att man snart kan få receivern gratis i ett gathörn som provexemplar. Jag vill mest ha svar på frågan varför de tar in ett märke som är lite high end och sedan säljer det som vilken brödrost som helst. Nej ska EG fortsätt sälja Denon så vill jag se dessa i butiker med ett par fina högtalare inkopplade.
Postad 16 February 2010 - 09:53
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Det är väl varken denons eller apparaternas fel hur ägarna beter sig, finns innom nästan alla märken de som angriper alla som inte håller med, och detta är ju långt från de värsta. Säg något negativt om tex ino, cervin, dyrkablar mfl. så finns det alltid en skara som slåss med näbbar och klor, men i slutänden handlar det ju om vad du trivs med. Rötägg kommer alltid att finnas oavsett vilket märke du väljer.
Problemet i denna tråd, så som många andra, är att en del helt enkelt inte klarar att skilja på person och sak. Att ta till personjakt (gäller att främst nedvärdera på olika sätt) när man t.ex. har svaga argument eller inte får som man vill är ett klassiskt men tråkigt beteende. Men inte blir det väl tråkigare att fynda i priskriget för det...? Fanboys finns det överallt i olika sammanhang och det är nog inte de man skall vänta sig objektivitet från.
Kan inte annat än att hålla med. Fanboys som vill försvara sitt märke eller sina idéer finns överallt. Köp det du känner ger bra värde för pengarna som man är beredd att lägga. Och då är Denon med nuvarande priser i det närmaste oslagbara om man vill lägga relativt lite pengar.
Postad 16 February 2010 - 10:26
baxman1
-
baxman1
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Ojojoj, nu händer det saker på HK hemsida:
4310: 14498:-
3310: 8998:-
2310: 6498:-
Blir bra sugen på en 4310 nu...
Postad 16 February 2010 - 10:28
Unregisteredc02419d5
-
Unregisteredc02419d5
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Kan det inte vara så att EG vill känna av marknaden av tung hifi genom att först köra nätförsäljning( kostar väldigt lite att lägga till i sitt närsortiment) för att sedan om utslaget blir som dom tänkt satsa på att bygga om sina butiker med lyssningsrum ala MM.
Jag har svårt att se vinsten med att ta i ett parti varor sälja dem för netto och sedan lägga ner försäljningen av denna produkt när partiet är slut. Det ända anledningen är väl om EGs försäljningschef varit inne på HK och blivit dåligt bemött vid ett köp av en Denonpryl och gett sig f-n på att vara pain in the arse för HK ett tag
Postad 16 February 2010 - 10:44
macarthur
-
macarthur
-
Användare
-
-
111 inlägg
Kan det inte vara så att EG vill känna av marknaden av tung hifi genom att först köra nätförsäljning( kostar väldigt lite att lägga till i sitt närsortiment) för att sedan om utslaget blir som dom tänkt satsa på att bygga om sina butiker med lyssningsrum ala MM. Jag har svårt att se vinsten med att ta i ett parti varor sälja dem för netto och sedan lägga ner försäljningen av denna produkt när partiet är slut. Det ända anledningen är väl om EGs försäljningschef varit inne på HK och blivit dåligt bemött vid ett köp av en Denonpryl och gett sig f-n på att vara pain in the arse för HK ett tag 
Det är många som har haft svårt att se vinsten för EG's satsning, därav allt rabalder i tråden... Pain in the arse är nog en bra sammanfattning!
Postad 16 February 2010 - 10:52
macarthur
-
macarthur
-
Användare
-
-
111 inlägg
Tipsade en arbetskamrat om Denon då han var på väg o införskaffa en ny hemmabiostärkare. Så han tog vägen förbi HK igår och fick sig en 4310 tillslut efter ha lyssnat och klämt lite på apparaten. Han frågade givetvis om priset var 14 998 och varför det inte var på hemsidan? Men enligt killen i butiken så har HK väntat in ett stort antal av de olika modellerna och de inte har ändrat prissättningen officiellt innan de kunde tillgodose alla beställningar. Såg nu att de har gjort de på sin hemsida nu så det verkar som de också kan leverera dessa? Tydligen kommer det även in 1910 i dagarna för de som beställde tidigt...
Priskriget har iallafall gynnat försäljningen av Denon burkar! Får se om EG kan kontra nu och börja få fram fler modeller även de?
Den som lever får se...
Postad 16 February 2010 - 10:57
Unregistered6e2456b8
-
Unregistered6e2456b8
-
Användare
-
-
155 inlägg
Visar med all tydlighet att HK har utnyttjat sitt monopol för överpriser. Nu tycker jag modellerna ligger mer "rätt" i pris jämfört med andra märkens modellserier.
Ett annat märke (eller egentligen generalagenten Septon) som borde få en spark i arslet är Marantz, 6004 har varit minst 2000 kr för dyr sen den kom.
P.S. EG i Luleå har haft några ur Energy Veritas serien i butik, nu har de Canton GLE serien och någon Pioneer LX. Problemet är att de har värdelösa uppställningar för provlyssning samt helt okunnig personal. De blir lätt så om samma snubbe/snubba skall ha koll på allt från kameror, hemmabio ljud och bild, datorer, spelkonsoler, GPS, mobiler m. m.
Redigerat av Unregistered6e2456b8, 16 February 2010 - 11:20.
Postad 16 February 2010 - 11:08
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
ser också att HK sänkt 2310 till 6498 Kr och det låter som ett mycket bra pris på den receivern.
//Micke
Postad 16 February 2010 - 11:23
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Låter som att lite konkurans har gjort susen för Denon-marknaden. Hoppas nu dom tar in både Denon och Maranz i butikerna så man får göra en länge efterlängtad jämförelse. Har länge sneglat på dessa två märken. Senaste inköpet blev dock en Yamaha då jag fick den så snuskigt billigt... hade varit mycket intressant att ha med den i utvärderingen och se hur den står sig mot de andra två.
En iaktagelse jag gjort är att fler och fler stora drakar så som EG har börjat inse att "HighEnd" marknaden verkligen existerar och det finns köpvilliga kunder som vill ha kvallitetsprylar och inte bara små integrerade och designade paket. Så var det inte för något år sedan, då var det stört omöjligt att hitta lösa delar på t.ex. EG. När man frågade personalen så påstod dom att den marknaden inte var lönsam eftersom ingen efterfrågade dessa produkter.
Är bara glad över att det äntligen blir mer konkurans på den marknaden!
Postad 16 February 2010 - 12:38
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag undrar lite vad Denon själva tycker om Elgigantens agerande.
Postad 16 February 2010 - 12:54
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
En iaktagelse jag gjort är att fler och fler stora drakar så som EG har börjat inse att "HighEnd" marknaden verkligen existerar och det finns köpvilliga kunder som vill ha kvallitetsprylar och inte bara små integrerade och designade paket. Så var det inte för något år sedan, då var det stört omöjligt att hitta lösa delar på t.ex. EG. När man frågade personalen så påstod dom att den marknaden inte var lönsam eftersom ingen efterfrågade dessa produkter.
Men om de verkligen seriöst tänker satsa på ett lite bättre segment av produkter så börjar de verkligen i fel ände. Ska det vara en seriös satsning så borde de satsat på någon form av ljudrum och att sälja produkterna i butikerna och inte bara i webbshoppen. Dessutom tror jag i slutänden detta priskrig är en nackdel för dem på lite längre sikt i ett sånt läge, folk är lyckliga nu, men blir besvikna när de inte kommer att kunna hålla dessa priser på lite längre sikt. Dessutom så verkar de inte ha något serviceavtal vilket gör att produkten kostar mer för kunden än vad det verkar tex nu när hd-buggen ska åtgärdas. HK uppdaterar förstärkarna de sålt gratis men tar betalt av alla som inte köpt sin förstärkare på HK. Vad jag vet har inte ens EG skrivit ut att det kan finnas en bugg i förstärkarna trots att den är känd.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 16 February 2010 - 12:56.
Postad 16 February 2010 - 12:55
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Jag undrar lite vad Denon själva tycker om Elgigantens agerande.
Kanske bästa fråga hittills i tråden. Vem bryr sig om mellanhänderna? Det är tillverkare och konsument som gör upp i slut ändan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|