TViX N1
1086 svar till detta ämne
Postad 07 oktober 2010 - 07:40
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Nu har jag kollat runt lite...det verkar som om StoraNAS inte stödjer nfs! Kommer beslutet att välja Storan framför ReadyNAS bita mig i ändan nu...?! 
Om så är fallet...hur får jag till kopplingen med SAMBA?
Om din NAS inte stöder NFS är det ingen katastrof. I praktiken funkar SMB lika bra. Kolla först att du kommer åt de utdelade mapparna via SMB. Det enklaste sättet är att knappa in \\xxx.xxx.xxx.xxx (xxx = NAS'ens ip-adress) i explorers adressfält på en dator. Du bör då komma åt NAS'ens SMB-share. När detta är gjort vet du alltså att NAS'en delar ut filerna. Gå sedan in i TViX'ens nätverksinställningar och lägg till nätverksdisk. Välj fliken "SAMBA" I bästa fall kommer du att kunna bläddra dig fram till NAS'en direkt i menyn. Om du inte ser den i rutan så måste du knappa in det manuellt. Lägg till ip-adressen och knappa in den delade mappens namn, så ska det rocka sen. //BC
Postad 07 oktober 2010 - 09:42
Unregistered0919d7e6
-
Unregistered0919d7e6
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Vill bara delge min erfarenhet att jag faktiskt fått skillnad när det gäller att spela upp samma fil när jag använt SAMBA resp NFS. Med SAMBA började ljudet tappa i korta intervall, något jag bedömer som brist på kapacitet, medan det funkar bra med NFS. Sen om det beror på min NAS eller annan komponent låter jag vara osagt, mer som info till den som kanske skall handla en NAS eller dyl, jag skulle se till att få med NFS-stöd. Ovanstånde gällde BR-backup.
Ett problem jag har är att ibland försvinner ljudet helt på filer som funkar. Behöver starta om Tvix då fungerar det, minstänker att det har att göra med när jag haft flerkanalsljud och sen ska spela 2-kanals ljudfil. Har ljudet via HDMI till Onkyo reciever 674E, känns som det hänger sig i kommonikationen vilket ljud som matas ut eller liknande.. någon som upplevt något liknande?
Postad 07 oktober 2010 - 12:52
Unregistered1baf3a25
-
Unregistered1baf3a25
-
Rookie
-
8 inlägg
Hmm, får inte min spelare att fungera helt ok än, ifall det kansnke är någon här som vet vad felet är?
Ifall jag fabrikåterställer spelaren funkar allt ok. Ansluter till routern trådlöst (med tvix egna usb-trådlösa), får ip nummer och kan se på film.
Ifall jag startar om mediaspelaren så VÄGRAR den att emot ip-adress, varken trådlöst eller med sladd. Blir tvungen att fabrikåterställa igen.
Någon som vet vart problemet ligger? Har en Dlink dir-615 som jag även återställt och installerat om, samt öppnat upp portar i för tvixen.
Postad 07 oktober 2010 - 17:38
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Lite progress här...eller ganska mycket progress kan man nog säga! SAMBA var nyckeln känns det som. Genast kom alla filer upp, dessutom med sina filändelser och så fort jag gör en ändring i NASen så reagerar TViXen. Jag kan nu också spela upp många fler filer än tidigare men fortfarande är det ett helt gäng iso som inte fungerar. Nedan är en skärmdump av hur mappstrukturen är i min STORA för tillfället. (Som ni ser i vänstra kolumnen ligger det en mapp som heter "Video" längst ned. Till den skall alla filmfiler och mappar flyttas i natt så att jag hamnar rätt direkt genom att välja Video i TViXen.)  I den öppna mappen "Space" ligger ett antal iso-filer. De tre "Space Race"-filerna fungerar perfekt men ingen av "From the Earth..."-filerna spelas. Jag tänkte att filnamnet kanske var för långt och döpte därför om en till "Earth to the Moon Disk 5" men det gjorde ingen skillnad. Om jag väljer "Preview" i "List mode" så spelas copyrightvarningen upp med ljud i den lilla TV-rutan när jag väljer "Space Race"-filerna och tidsangivelsen ser ut så här: 00 : 00 : XX / 00 : 00 : 20 där XX räknar upp samtidigt som uppspelningen. Gör jag samma sak med de iso som inte fungerar blir den lilla TV-rutan helt svart och jag hör sporadiskt ljudhack som jag dock känner igen som rätt ljud. Tidsangivelsen ser visar att klippet ska vara kanske 00 : 01 : 16 men den räknar inte upp normalt utan hänger sig på typ 49 sekunder. Andra iso händer det ingenting alls med Preview... Alla dessa filer har skapats av mig nyligen och är gjorda med samma program och hårdvara. Jag har testat att köra en MKV-fil och det fungerade utmärkt! Any ideas?! EDIT: Kan det ha att göra med storleken på iso-filerna? Jag läste en post om att detta kan bli problem när man kör SAMBA så jag kollade lite snabbt...jag tror att de filer som strular är stora filer, +2 G... Mvh /Fred
Redigerat av Flintstone, 07 oktober 2010 - 18:21.
Postad 08 oktober 2010 - 13:14
Swehiort
-
Swehiort
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Kör mac och fick det att funka med "NTFS-3G". Då kunde jag skriva filer till den, var bara read only innan jag installerade programmet.
Precis. Om man kör MAC med ansluten extern USB hårddisk rekommenderar jag föjande som funkar för mig: - Använd en PC och formatera hårddisken till NTFS (försökte göra det med skivverktyg i Macen men det funkade inte bra)
- Skaffa "NTFS for MAC" . Då kan du läsa och skriva från MACen.
- Dela ut en mapp som heter tex TVIX som i sin tur innehåller mappar du döper till MOVIE, PHOTO etc.
- Välj SAMBA från TVIX nätverksinställningar, så skall du kunna accessa den utdelade mappen.
Redigerat av Swehiort, 08 oktober 2010 - 13:15.
Postad 09 oktober 2010 - 15:24
Walkhome
-
Walkhome
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Jag har några frågor som jag hoppas ni kan svara på.
1. Vad jag förstår så finns ett youtubeläge? Får man ut 720 eller 1080p om youtube filmen är i den kvalliten?
2. Klarar denna att spela upp .mkv med separata undertexter? Alltså .sub eller .srt?
3. Hur är musikläget? Användbart? Även utan att man behöver ha tv´n igång?
4. Finns det något som denna inte har som anses som en bra funktion?
hoppas ni kan hjälpa till!
Postad 11 oktober 2010 - 21:29
Unregisteredefc6cdc9
-
Unregisteredefc6cdc9
-
Amatör
-
-
71 inlägg
1. Vad jag förstår så finns ett youtubeläge? Får man ut 720 eller 1080p om youtube filmen är i den kvalliten? 2. Klarar denna att spela upp .mkv med separata undertexter? Alltså .sub eller .srt? 3. Hur är musikläget? Användbart? Även utan att man behöver ha tv´n igång? 4. Finns det något som denna inte har som anses som en bra funktion?
Angående musikläget.. Eftersom den inte har någon display finns det bara ett ytterligare alternativ till att använda tv:n och det är Web-remote. Jag styr tvixen ifrån tv-soffan via min bärbara dator och tycker det fungerar rätt bra att lyssna på musik utan att ha tv:n påslagen.
Postad 12 oktober 2010 - 16:34
Narsilion
-
Narsilion
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Är det meningen att man ska kunna se sin TViX från datorn om den är kopplad via nätverkskabel?
Postad 13 oktober 2010 - 06:57
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
1. Vad jag förstår så finns ett youtubeläge? Får man ut 720 eller 1080p om youtube filmen är i den kvalliten? 2. Klarar denna att spela upp .mkv med separata undertexter? Alltså .sub eller .srt? 3. Hur är musikläget? Användbart? Även utan att man behöver ha tv´n igång? 4. Finns det något som denna inte har som anses som en bra funktion?
2. Ja 4. Personligen saknar jag möjligheten till div Play, SVTPlay, TV4play .... Tror dock inte nån annan mediaspelare har det heller (rätta mig gärna om jag har fel).
Postad 14 oktober 2010 - 07:33
Roothpest
-
Roothpest
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej, har lite problem här som jag inte blir klok på! köpte här om dagen en n1, fungerar fint och mycket nöjd. MEN! det är något konstigt med storleken på skärmen. När jag väljer att justera videobilden på tvixen så blir det bra på tvn, men för liten bild på projektorn och tvärt om, lagom storlek på projektorn blir för stor bild för tvn. Tycker att det borde vara samma dimensioner då båda är 16:9. Och det konstiga är att menybilden går att justera in så att det passar perfekt på både tv och projektor, men inte video bilden. Det verkar knas.. Hoppas att någon kan hjälpa, för det retar mig något enormt! Menybilden blir bra på både tv och projektor.  Videobilden är här bra på projektorn men för stor på tvn.
Postad 14 oktober 2010 - 11:48
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Hej, har lite problem här som jag inte blir klok på! köpte här om dagen en n1, fungerar fint och mycket nöjd. MEN! det är något konstigt med storleken på skärmen. När jag väljer att justera videobilden på tvixen så blir det bra på tvn, men för liten bild på projektorn och tvärt om, lagom storlek på projektorn blir för stor bild för tvn. Tycker att det borde vara samma dimensioner då båda är 16:9. Och det konstiga är att menybilden går att justera in så att det passar perfekt på både tv och projektor, men inte video bilden. Det verkar knas.. Hoppas att någon kan hjälpa, för det retar mig något enormt!
Menybilden blir bra på både tv och projektor.
Videobilden är här bra på projektorn men för stor på tvn.
Men upplösningen skiljer sig mellan proj och TV eller? Typ att den ena är 720p och den andra 1080p? Hur byter du mellan TV och proj - flyttar du HDMI-kabeln eller har du receiver med två HDMI-utgångar? Eller kör du med HDMI till den ena och typ component till den andra?
Redigerat av Sailfast, 14 oktober 2010 - 11:49.
Postad 14 oktober 2010 - 15:58
Roothpest
-
Roothpest
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
båda är på 720p, går igenom en förstärkare och sedan en hdmi splitter. Detta händer bara på tvixen, ingen annan källa. Och det konstiga är att menybilden går att passa in så att det stämmer på båda, men inte videobilden.
Postad 15 oktober 2010 - 00:09
Phosphor
-
Phosphor
-
Användare
-
-
198 inlägg
Har ett litet problem.
Min dator med netshare och min N1 sitter på två olika externa ipadresser.
Vilket betyder att Netshare vill att man först Authenticatear N1an med datorn.
Jag har kopplat in den med USB kabel men datorn märker inte av att jag pluggar in en tvix.
Har både provat att ha en usbsticka och ett minnes kort i N1an också. Funkar inte heller.
Nån som har haft liknande problem?
[EDIT] löste sig, kopplade in min gamla tvix 4100 i datorn. Det var tydligen tillräckligt.
Redigerat av Phosphor, 15 oktober 2010 - 19:04.
Postad 15 oktober 2010 - 18:49
swante
-
swante
-
Rookie
-
5 inlägg
Fick idag hem min HD N1 och kopplade ihop den med min HD-Ready Panasonic Plasma.
Dock när jag spelar upp vad som ska vara en 720p film så säger tv:n att den bara visar upp 576i just då....
Är det nåt jag behöver bry mig om ? Antar att tv:n har fel...eller ?
Kan jag ställa så Tvixen alltid pumpar ut 720p ? Hittade inget som kändes som det stämde i menyerna....
Postad 16 oktober 2010 - 19:34
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Är det meningen att man ska kunna se sin TViX från datorn om den är kopplad via nätverkskabel?
om det sitter en usbenhet i den kan man använda webaccess, sök i denna tråd, svaren finns.
Postad 16 oktober 2010 - 19:40
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
*bäddar in frågan i klassisk stil* Jag har en kompis med en N1, nu har han tankat ner en film från internet som heter "filmnamn.m4v" fast den vill inte spela upp i hans N1, ska han bara testa att byta namn till "filmnamn.mp4" och testa eller klarar inte N1:an dessa format?
Postad 19 oktober 2010 - 06:21
Unregistered342c205a
-
Unregistered342c205a
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag har haft en TVIX 4100 länge och varit nöjd. Det enda som inte fungerar bra är att streama ISO. Ofta så börjar den snabbspola sig själv. Jag har löst detta genom att ha alla ISO lokalt. Nu har jag rippat alla mina gamla DVD:er och får inte plats utan vill hellre lägga allt på min ReadyNAS Duo som jag kör trådat.
Jag har skummat igenom tråden får N1 och får känslan att det inte fungerar perfekt att streama ISO. Är det rätt uppfattat? Funderar annars på att konvertera alla DVD:er till .avi eller .mkv. Skulle ju spara lite plats också...
/pharphar
Postad 19 oktober 2010 - 07:03
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Jag har haft en TVIX 4100 länge och varit nöjd. Det enda som inte fungerar bra är att streama ISO. Ofta så börjar den snabbspola sig själv. Jag har löst detta genom att ha alla ISO lokalt. Nu har jag rippat alla mina gamla DVD:er och får inte plats utan vill hellre lägga allt på min ReadyNAS Duo som jag kör trådat.
Jag har skummat igenom tråden får N1 och får känslan att det inte fungerar perfekt att streama ISO. Är det rätt uppfattat? Funderar annars på att konvertera alla DVD:er till .avi eller .mkv. Skulle ju spara lite plats också...
/pharphar
Har säkert spelat över 100 iso filmer från NAS utan minsta problem på mina två N1:or. Så där tror jag logiken funkar som den skall.
Postad 19 oktober 2010 - 07:12
Unregistered342c205a
-
Unregistered342c205a
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Har säkert spelat över 100 iso filmer från NAS utan minsta problem på mina två N1:or. Så där tror jag logiken funkar som den skall.
Ok, tack! /pharphar
Postad 19 oktober 2010 - 21:00
pege36
-
pege36
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Går det på något sätt att byta mellan olika shares när man använder web-remote?
Har två stycken olika shares, vuxenfilm + barnfilm och skulle vilja ha möjlighet att växla mellan dessa när jag använder iphonen.
/Pege
Postad 22 oktober 2010 - 06:56
Savina10
-
Savina10
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag undrar om vi en gång för alla kan reda upp vad som fungerar på HD N1:an i form av att förändra utseende på menyer etc. Forum pratar om olika saker och HD N1:an specificeras aldrig någonstans.
Canman talar om att köra i icon mode, vilket blir väldigt statiskt. Det är antingen eller, allt eller inget i så fall för då fungerar ej covers till filmer.
Vi vet att det går att köra cover art till filmer och musik, likaså fanart och bakgrunder med filminfo etc. Vad gäller musik går det endast att använda sig av cover art till album och eventuellt en ikon till gruppen om man känner för det. (men vad mer behövs egentligen)
Hur fungerar det sen med ikoner för tex tv-serier och genrer till filmer?? Vad jag förstår tar HD N1:an inte png-filer till ikonerna? (för att slippa heltäckande jpg-utfyllnad.) Dessutom verkar det inte att sätta en egen bakgrund till en viss serie. Tex om jag vill ha en custom backgrund i min mapp för exempelvis Lost så går inte det, eller?
Till sist undras det om det går att editera menyikonerna? Det verkar inte heller gå på HD N1:an, till skillnad från vad det verkar som mer eller mindre alla andra TViX-modeller.
Vad säger resten av folket i frågan?
-Mojo_Jojo
Postad 22 oktober 2010 - 11:45
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Hur fungerar det sen med ikoner för tex tv-serier och genrer till filmer?? Vad jag förstår tar HD N1:an inte png-filer till ikonerna? (för att slippa heltäckande jpg-utfyllnad.) Dessutom verkar det inte att sätta en egen bakgrund till en viss serie. Tex om jag vill ha en custom backgrund i min mapp för exempelvis Lost så går inte det, eller?
-Mojo_Jojo
Skrev ett svar men glömde tydligen att trycka på "svara" I dina film mappar (ifall du kör med Tvixie) lagras två JPG-filer, den ena heter folder.jpg, detta är "omslaget" den andra heter tvix.jpg detta är templaten du valt ihopsatt med folder.jpg Med lite skills i photoshop kan man ju editera dessa två för att få unika bakgrunder i exempelvis kataloger som innehåller serier, gjorde en liten test. först dom två jpg-filerna: folder.jpg: https://www.minhembi...c_id=363986.jpgtvix.jpg https://www.minhembi...c_id=363988.jpgSÅ... åsså lite Photoshop... https://www.minhembi...c_id=363994.jpgåsså in i TEST katalogen... https://www.minhembi...c_id=363995.jpgTaaadaaaa.... (ursäkta bildkvaliten, fotat med ett Äpple)
Postad 22 oktober 2010 - 19:42
HerrMyrslok
-
HerrMyrslok
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej,
Jag fick hem min HD-N1 med posten idag, men lyckas inte få igång den. Jag får iaf ingen bild och eftersom den inte låter något så är det svårt att veta om den ens går igång. Jag har självklart sett till att projektorn är inställd på rätt ingång, och jag har även provat med både hdmi och den medföljande rca-kabeln. Ingen bild, bara svart.
En sak som gör mig misstänksam är att när jag har kopplat in strömsladden så lyser den lilla röda led'en på framsidan, men när jag startar den så slocknar den. På en youtube-video ser det ut som att dioden ska bli blå när den går igång.
Har förstås även tryckt på tv-out en massa gånger utan resultat. (och gett den god tid mellan tryckningarna)
Nån som har nån idé? Surt att behöva skicka tillbaka den, speciellt som det är helg nu
Postad 22 oktober 2010 - 21:01
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Jag har inte hunnit testa min så mycket men när allt är som det ska så ska dioden lysa blått när TViXen är igång. "Kontrollen blinkar blå...då é allt som det ska..." (för er som minns Adolphson & Falk!)
Sen har jag märkt att när TViXen hänger sig så slocknar dioden. Testa att dra ur alla sladdar utom strömkabeln och se ifall den skiftar till blått när du slår igång den. Gör den det så testa med en kabel i taget för att på så sätt hitta om det är någon av kringutrustningen som får TViXen att hänga sig.
Om dioden inte skiftar till blått så är det nog tyvärr något vajsing på TViXen...
Postad 22 oktober 2010 - 21:26
HerrMyrslok
-
HerrMyrslok
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har inte hunnit testa min så mycket men när allt är som det ska så ska dioden lysa blått när TViXen är igång. "Kontrollen blinkar blå...då é allt som det ska..." (för er som minns Adolphson & Falk!)
Sen har jag märkt att när TViXen hänger sig så slocknar dioden. Testa att dra ur alla sladdar utom strömkabeln och se ifall den skiftar till blått när du slår igång den. Gör den det så testa med en kabel i taget för att på så sätt hitta om det är någon av kringutrustningen som får TViXen att hänga sig.
Om dioden inte skiftar till blått så är det nog tyvärr något vajsing på TViXen...
Den slocknar tyvärr även när jag bara har strömsladden inkopplad  Får bli en retur på måndag.
Postad 23 oktober 2010 - 01:00
Unregisteredc110b254
-
Unregisteredc110b254
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Är det sant att denna spelare kan köra HD-ljuden som tex. true-HD, DTS-HD, DTS -HD MA? Förutsatt att man har rätt förstärkare, tex. en onkyo sr608?
Postad 23 oktober 2010 - 13:01
boldic
-
boldic
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Skrev ett svar men glömde tydligen att trycka på "svara"
I dina film mappar (ifall du kör med Tvixie) lagras två JPG-filer, den ena heter folder.jpg, detta är "omslaget" den andra heter tvix.jpg detta är templaten du valt ihopsatt med folder.jpg
Med lite skills i photoshop kan man ju editera dessa två för att få unika bakgrunder i exempelvis kataloger som innehåller serier, gjorde en liten test.
Vilket läge är det där, Listview? Inte Cover art va?
Postad 23 oktober 2010 - 13:10
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Vilket läge är det där, Listview? Inte Cover art va?
näe lista, fast skillnaden är att inte "folder.jpg" visas utan bara namnet, när du valt katalog hamnar du ju på samma ställe (tvix.jpg) som jag fattar det.
Postad 23 oktober 2010 - 18:01
Savina10
-
Savina10
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Skrev ett svar men glömde tydligen att trycka på "svara"
I dina film mappar (ifall du kör med Tvixie) lagras två JPG-filer, den ena heter folder.jpg, detta är "omslaget" den andra heter tvix.jpg detta är templaten du valt ihopsatt med folder.jpg
Med lite skills i photoshop kan man ju editera dessa två för att få unika bakgrunder i exempelvis kataloger som innehåller serier, gjorde en liten test.
Aaah, just d. Tänkte visst inte på att man kan använda tvix.jpg. Det har du rätt i.  När jag testar det fungerar det endast (som går att läsa längre ner i tråden) endast i listläge. Då utgår jag ifrån att jag inte kan använda egna ikoner för säsongerna (s1, s2, s3... eftersom det är listläge) Kan jag få bakgrunden (tvix.jpg) att visas i cover art, tex som nedan?? http://media.photobu...s/doctorwho.jpgAnnars går det väl inte eftersom man i så fall måste byta "views" mellan om jag vill se film (och kan använda cover art), eller serier där jag måste använda list view? -Mojo_Jojo Är det sant att denna spelare kan köra HD-ljuden som tex. true-HD, DTS-HD, DTS -HD MA? Förutsatt att man har rätt förstärkare, tex. en onkyo sr608?
Ja, det stämmer. Du behöver uppdatera till senaste firmware och ladda ner HDpatchen. Om jag inte minns fel finns den på Canman.se -Mojo_Jojo
Postad 23 oktober 2010 - 20:24
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Aaah, just d. Tänkte visst inte på att man kan använda tvix.jpg. Det har du rätt i. När jag testar det fungerar det endast (som går att läsa längre ner i tråden) endast i listläge. Då utgår jag ifrån att jag inte kan använda egna ikoner för säsongerna (s1, s2, s3... eftersom det är listläge) Kan jag få bakgrunden (tvix.jpg) att visas i cover art, tex som nedan??
http://media.photobu...s/doctorwho.jpg
Annars går det väl inte eftersom man i så fall måste byta "views" mellan om jag vill se film (och kan använda cover art), eller serier där jag måste använda list view?
-Mojo_Jojo
Ska man ha sånna där fräcka bakgrunder får man nog kika på den medföljande editorn i tvixie. (den som förmodligen INTE vunnit något pris i användarvänlighets VM
Postad 23 oktober 2010 - 21:14
Savina10
-
Savina10
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ska man ha sånna där fräcka bakgrunder får man nog kika på den medföljande editorn i tvixie. (den som förmodligen INTE vunnit något pris i användarvänlighets VM 
Bakgrunden är inget problem. Den styrs ju av tvix.jpg. Ikonerna är folder.jpg i respektive mapp. Problemet med iaf HD N1 är att få båda på samma gång. Jag hoppas att det går men är väldigt tveksam, men förstår inte varför det skulle vara skillnad på HD N1:an jämfört med resten av DViCOs maskiner. På dem kan du även editera menyknapparna vilket också är najs om man inte gillar utseendet. Tvixie tycker jag är funktionellt och likaså editorn, även om de är mindre användarvänliga och sådär utseendemässigt.  -Mojo_Jojo
Postad 24 oktober 2010 - 08:46
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Bakgrunden är inget problem. Den styrs ju av tvix.jpg. Ikonerna är folder.jpg i respektive mapp. Problemet med iaf HD N1 är att få båda på samma gång. Jag hoppas att det går men är väldigt tveksam, men förstår inte varför det skulle vara skillnad på HD N1:an jämfört med resten av DViCOs maskiner. På dem kan du även editera menyknapparna vilket också är najs om man inte gillar utseendet.
Tvixie tycker jag är funktionellt och likaså editorn, även om de är mindre användarvänliga och sådär utseendemässigt. 
-Mojo_Jojo
Det största problemet jag har med denna diskussion är att jag nu blivit sugen på att meka egna templates, som tur är övertar min slöhet så jag lägger det på is
Postad 24 oktober 2010 - 09:15
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1 024 inlägg
Ny firmware ute. Nu funkar google med flera utan bekymmer med den nya firmwaren, ialla fall för mig. 2.0.5
Postad 24 oktober 2010 - 11:39
boldic
-
boldic
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Aaah, just d. Tänkte visst inte på att man kan använda tvix.jpg. Det har du rätt i. När jag testar det fungerar det endast (som går att läsa längre ner i tråden) endast i listläge. Då utgår jag ifrån att jag inte kan använda egna ikoner för säsongerna (s1, s2, s3... eftersom det är listläge) Kan jag få bakgrunden (tvix.jpg) att visas i cover art, tex som nedan??
http://media.photobu...s/doctorwho.jpg
Annars går det väl inte eftersom man i så fall måste byta "views" mellan om jag vill se film (och kan använda cover art), eller serier där jag måste använda list view?
-Mojo_Jojo
Jag kör coverart på allt nu både movies och serier. Jag har följande mapp-struktur : /Movie/Film1/film1.avi /Movie/Film2/film1.avi osv.. För serier har jag helt enkelt gjort en Serie-mapp under /Movie-mappen: /Movie/Series/Serie1/s01/e01.avi /Movie/Series/Serie1/s01/e02.avi /Movie/Series/Serie1/s02/e01.avi /Movie/Series/Serie1/s02/e01.avi /Movie/Series/Serie2/s01/e01.avi (Jag har ritat en egen folder.jpg som jag lagt i /Movie/Series/) osv.. I /Movie/Series/Serie1/S01/ har lagt en folder.jpg och en tvix.jpg (samma i S02 och alla andra säsonger). Nu i cover art-läge så kommer ju "Play"-knappen högst upp när du står i /Movie/Series/Serie1/S02/ och här visas nu tvix.jpg som bakgrund. När du trycker på Play-knappen kommer det komma en lista på alla avi-filer som finns här som man kan bläddra igenom och spela upp. och >>| växlar automatiskt till nästa episod under uppspelning.
Postad 24 oktober 2010 - 13:18
Litecore
-
Litecore
-
Användare
-
-
244 inlägg
hjälp en soon-to-be-N1-ägare, vad är tvix.jpg för något ? att man kan ändra ikoner och sånt har jag fattat redan men som boldic skriver så måste den ligga i varje mapp? är det en slags random bakgrundsfil som N1:an läser in varje gång man går i ett nytt mappträd eller hur funkar det ?
Redigerat av Litecore, 24 oktober 2010 - 13:19.
Postad 24 oktober 2010 - 13:52
boldic
-
boldic
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag har ett annat litet irriterande problem. Jag har en WNR3500L-router med en inkopplad USB-disk. TViX:en är kopplad till routern med TP-kabel och den hittas med SAMBA i TViX:en. Allt som jag försöker spela upp fungerar utmärkt förutom ISO/IMG-filer. När jag startar en ISO- eller IMG-fil så visas DVD-menyn men här börjar problemen. Ibland funkar det inte att starta filmen och ibland startar den men hoppar ur. Ibland så går det inte att trycka på "Play movie" i dvd-menyn, händer ingenting.
DOCK så funkar samma ISO/IMG-filer utmärkt om jag kopplar in USB-disken rakt in i TVIX:en eller om jag streamar filen från min dator, via tvixen.
Jag antar att det har att göra med något problem i routern?
Postad 24 oktober 2010 - 13:56
boldic
-
boldic
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
hjälp en soon-to-be-N1-ägare, vad är tvix.jpg för något ? att man kan ändra ikoner och sånt har jag fattat redan men som boldic skriver så måste den ligga i varje mapp?
är det en slags random bakgrundsfil som N1:an läser in varje gång man går i ett nytt mappträd eller hur funkar det ? 
Det är en bakgrundsbild (som du kan rita själv om du vill) som visas i den mappen du står i. Men tvix.jpg kan bara visas i den sista mappen i din mappstruktur. /movie/film1/film1.avi så ska du lägga tvix.jpg i film1-mappen tillsammans med film1.avi (tvix.jpg visas inte om du lägger den i /movie-mappen direkt eftersom movie-mappen innehåller undermappar).
Postad 24 oktober 2010 - 17:50
Savina10
-
Savina10
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag kör coverart på allt nu både movies och serier.
Jag har följande mapp-struktur :
/Movie/Film1/film1.avi /Movie/Film2/film1.avi osv.. För serier har jag helt enkelt gjort en Serie-mapp under /Movie-mappen: /Movie/Series/Serie1/s01/e01.avi /Movie/Series/Serie1/s01/e02.avi /Movie/Series/Serie1/s02/e01.avi /Movie/Series/Serie1/s02/e01.avi /Movie/Series/Serie2/s01/e01.avi (Jag har ritat en egen folder.jpg som jag lagt i /Movie/Series/) osv..
I /Movie/Series/Serie1/S01/ har lagt en folder.jpg och en tvix.jpg (samma i S02 och alla andra säsonger).
Nu i cover art-läge så kommer ju "Play"-knappen högst upp när du står i /Movie/Series/Serie1/S02/ och här visas nu tvix.jpg som bakgrund. När du trycker på Play-knappen kommer det komma en lista på alla avi-filer som finns här som man kan bläddra igenom och spela upp. och >>| växlar automatiskt till nästa episod under uppspelning.
Aha, du kör så. Det funkar ok även om jag mer eller mindre av princip inte gillar upplägget att behöva kompromissa för att få det hyfsat snyggt och funktionellt.  Iofs går det att lägga till ytterligare en moviemapp i movie och en series eller vad man nu vill döpa serier till. Tack för tipset! Det störigaste är nog ändå, vilket du (Boldic) påpekar, att tvix.jpg endast läses i sista mapp. Det är ju egentligen där hela problemet med list view/cover art börjar. Hade N1:an läst tvix.jpg i alla mappar hade det fungerat utmärkt att köra cover art och ändå kunnat få seriemappar, hrrm... -Mojo_Jojo
Postad 24 oktober 2010 - 20:59
boldic
-
boldic
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Aha, du kör så. Det funkar ok även om jag mer eller mindre av princip inte gillar upplägget att behöva kompromissa för att få det hyfsat snyggt och funktionellt. Iofs går det att lägga till ytterligare en moviemapp i movie och en series eller vad man nu vill döpa serier till.
Tack för tipset!
Det störigaste är nog ändå, vilket du (Boldic) påpekar, att tvix.jpg endast läses i sista mapp. Det är ju egentligen där hela problemet med list view/cover art börjar. Hade N1:an läst tvix.jpg i alla mappar hade det fungerat utmärkt att köra cover art och ändå kunnat få seriemappar, hrrm...
-Mojo_Jojo
Exakt! Problemet känner Dvico till och flera personer inklusive mig själv har skickat in detta som ett problem till Dvico. Du kan läsa mer här http://www.tvixie.co...php?f=14&t=1318
Postad 24 oktober 2010 - 23:56
birbjo
-
birbjo
-
Användare
-
-
111 inlägg
Hej!
Lyckas inte komma ut på Internet med min N1:a. Får bara svaret "...netwok congestion..". kör trådbundet.
Funderar lite på VILKA inställningar man skall ange under Network Settings?
Ip-adress skall vara N1:ans (fasta, har valt fast adress i Routern) Ip-adress: 192.168.1.8
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: Här blir jag osäker ??
DNS-server: Borde väl vara Routerns IP-adress??
Enda stället jag hittar någon "Gateway-ip-adress" är i routern...men det är ju en EXTERN adress?
Någon?
Postad 25 oktober 2010 - 06:31
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Hej! Lyckas inte komma ut på Internet med min N1:a. Får bara svaret "...netwok congestion..". kör trådbundet.
Funderar lite på VILKA inställningar man skall ange under Network Settings? Ip-adress skall vara N1:ans (fasta, har valt fast adress i Routern) Ip-adress: 192.168.1.8 Subnet: 255.255.255.0 Gateway: Här blir jag osäker ?? DNS-server: Borde väl vara Routerns IP-adress??
Enda stället jag hittar någon "Gateway-ip-adress" är i routern...men det är ju en EXTERN adress?
Någon?
Som gateway sätter du routerns IP-adress. //BC
Postad 25 oktober 2010 - 08:41
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Hej! Lyckas inte komma ut på Internet med min N1:a. Får bara svaret "...netwok congestion..". kör trådbundet.
Funderar lite på VILKA inställningar man skall ange under Network Settings? Ip-adress skall vara N1:ans (fasta, har valt fast adress i Routern) Ip-adress: 192.168.1.8 Subnet: 255.255.255.0 Gateway: Här blir jag osäker ?? DNS-server: Borde väl vara Routerns IP-adress??
Någon?
Din router har förmodligen den interna ip adressen 192.168.1.1 detta är också default gatewaydin tvix ska ha typ 192.168.1.18 (om den är ledig) kör .132 för att vara säker  subnet torde vara 255.255.255.0 DNS är din internetleverantörs dns server, eller googles dns kan du köra 8.8.8.8
Redigerat av pettran, 25 oktober 2010 - 08:44.
Postad 25 oktober 2010 - 12:43
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Ny firmware ute. Nu funkar google med flera utan bekymmer med den nya firmwaren, ialla fall för mig. 2.0.5
Men den där har väl varit ute i över en månad? Eller är det någon fix på tidigare 2.0.5?
Postad 25 oktober 2010 - 17:26
blekfet2
-
blekfet2
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Går det att koppla en extern hd som får ström genom usb:n till en tvix hd n1?
Postad 25 oktober 2010 - 18:59
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1 024 inlägg
Men den där har väl varit ute i över en månad? Eller är det någon fix på tidigare 2.0.5?
what? hahahaha... ja, se där fick man så man teg.  kollade aldrig datumet.
Postad 25 oktober 2010 - 21:00
birbjo
-
birbjo
-
Användare
-
-
111 inlägg
Din router har förmodligen den interna ip adressen 192.168.1.1 detta är också default gateway din tvix ska ha typ 192.168.1.18 (om den är ledig) kör .132 för att vara säker  subnet torde vara 255.255.255.0 DNS är din internetleverantörs dns server, eller googles dns kan du köra 8.8.8.8
Perfekt! Det fungerade på en gång.....TACK!
Postad 26 oktober 2010 - 15:32
Jonas_I
-
Jonas_I
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag blir bara mer snurrig för ju fler sidor jag läser här
Jag vill koppla en extern hårddisk till min N1a, men går det då att genom nätverket komma åt hårddisken och packa upp rar-arkiv? N1an kör jag trådat till routern och datorn kör på det trådlösa.
När jag försöker fixa med Netshare så får jag upp det jag delar ut, men så fort jag ska spela upp det så får jag meddelnadet "Error in sending data trough UPD socket" och filmen låser sig... Har comhems router cg3100 och vet inte om jag behöver ändra något i den för att det upphöra. Får inte så många träffar på google när jag söker heller.
Samba får jag inte att fungera alls. Ska prova med xbmc tänkte jag
Edit: Har lyckats få xbmc att fungera ganska bra, och då kan jag spela upp mina rar-arkiv  ska prova med en 1080p film i rar akriv. Har hittils bara provat med datorn inkopplad med sladd, ska prova trödlöst också men det är väl att hoppas förmkt
Men frågan är fortfarande om hur jag kan komma åt tivx genom nätverkget. Är det en vanlig ftpklient som gäller då eller?
Edit 2: Det går bra även med Netshare nu när jag kör trådbundet från datorn, så det är mitt trådlösa som är helt åt skogen =( Ska formatera om datorn i veckan för jag tappar connection även när jag är ute och surfar.
Redigerat av Jonas_I, 27 oktober 2010 - 07:37.
Postad 26 oktober 2010 - 16:35
alpha blondy
-
alpha blondy
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej
Är nybliven ägare till en tvix hd n1, och nöjd.
Men, vad skulle kunna vara problemet om jag inte kan spela upp denna mkv;
FILMTITEL.2010.BluRay.1080p.DTSHD-MA.h264.Remux-HiFi
..det går bara inte, "play" ikonen tänds men bild förblir svart, och inget ljud hörs heller.
Mycket tacksam för svar.
Är det ljudet som spökar?
Vad kan jag göra för att få detta att fungera?
Mvh
Johan
Postad 26 oktober 2010 - 20:43
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Hej Är nybliven ägare till en tvix hd n1, och nöjd. Men, vad skulle kunna vara problemet om jag inte kan spela upp denna mkv; FILMTITEL.2010.BluRay.1080p.DTSHD-MA.h264.Remux-HiFi
..det går bara inte, "play" ikonen tänds men bild förblir svart, och inget ljud hörs heller.
Mycket tacksam för svar. Är det ljudet som spökar? Vad kan jag göra för att få detta att fungera?
Mvh Johan
Låter som om du har samma problem som jag har. Hur stor är filen? Mvh /Fred
Postad 27 oktober 2010 - 08:15
alpha blondy
-
alpha blondy
-
Rookie
-
8 inlägg
Låter som om du har samma problem som jag har. Hur stor är filen?
Mvh /Fred
Hej Filen är ca 10GB. Provade med denna patch, men fick ingen skillnad (hoppas jag gjorde rätt med patchen) http://canman.se/blog/2010-07-15.aspxSka den klara av dts-hd ljud? Kan det vara så att formatet på bilden är problemet? (Tror det var en mp4 som låg i mkv'n) (Min tv (Samsung PS50c455) klarar av att spela upp den men då utan 5.1 ljud.)
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|