Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny serie från Klipsch - Reference Premiere

1096 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Klipsch Reference Premiere RP-150M (Surroundhögtalare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-160M (Surroundhögtalare) 5 9.470588 (16) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-240S (Surroundhögtalare) 1 8.6 (4) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-250C (Centerhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-250F (Golvhögtalare) 4 7.5 (1) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-260F (Golvhögtalare) 4 9.124998 (7) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-280F (Golvhögtalare) 7 9.656248 (31) 12 293:-
Klipsch Reference Premiere RP-450C (Centerhögtalare) 3 9.357142 (13) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-280FA (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2368 inlägg) 20 dagar sedan
Bästa högtalarna du hört! Lista dina tre favoriter! (78 inlägg) 7 år sedan
Klipsch rc-64 vs klipsch rp-450 (16 inlägg) 7 år sedan
Stativ för center (3 inlägg) 7 år sedan
Bättre högtalare än Klipsch Reference Premiere RP-280F? (26 inlägg) 8 år sedan
Marants SR4003 | Vincent SP-996 (6 inlägg) 8 år sedan
Nya golvare, men vilka XTZ 95.44, Klipsch RP-260P eller Wharfedale Diamond? (6 inlägg) 8 år sedan
Klipsch RP system vilka surround hade ni valt och varför ?? (11 inlägg) 8 år sedan
Klipsch R-26F vs Klipsch RP-260F (10 inlägg) 8 år sedan
Klipsch rp-160 CENTER hemmabio. (0 inlägg) 9 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RP-280F eller Canton GLE 496 (8 inlägg) 9 år sedan
Rf82 eller rp160 (8 inlägg) 10 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 10 år sedan
B&W 685 s2 eller Dynaudio Emit M20 (5 inlägg) 10 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 10 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 10 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 10 år sedan
Problem med nya hemmabiosystem. För klen förstärkare? (33 inlägg) 11 år sedan

Postad 26 July 2015 - 20:45

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Jo alltså det är ju svårt att missa :)
Men tänkte liksom på diskant och hornet och soundet överlag. Tyckte det såg ut på någon bild som att tex 150 hade ett mindre horn än 160.

Redigerat av mattiask, 26 July 2015 - 20:46.

Postad 26 July 2015 - 20:53

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Ja själva diskantelementet är identiskt, att själva hornet är mindre eller större i respektive modell kanske stämmer? När jag tänker efter så har jag också noterat att det iaf ser ut så på vissa bilder, kanske går att se spec på detta på hemsidan, jag kommer inte ihåg...

Har lixom inte varit så mkt hifi/hembio nu under "sommaren"  ;)

Soundet överlag är absolut identiskt.

Har lyssnat på samtliga modeller i RP serien nu och är verkligen nöjd med seriens genomgående prestation.

Postad 26 July 2015 - 21:00

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Hur skulle du beskriva skillnaderna då tex mellan stativarna 150 och 160 och mellan golvarna 250 och 260?

Postad 26 July 2015 - 21:04

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Hur skulle du beskriva skillnaderna då tex mellan stativarna 150 och 160 och mellan golvarna 250 och 260?

Minimala skillnader i grundklang, skillnaderna ligger i de större modellernas lite mer fysiska mellanregister och djupet i basen, annars så låter toppregistret/klang identiskt modellerna emellan.

Postad 27 July 2015 - 08:08

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 1
Skulle verkligen vara kul att höra en 5.2 uppsättning av serien. Jag och grabben satt och körde hanns spellista med Bla dubbstep, soffan vibrerar där den ska, och det med 160. Jag kom aldrig iväg för att lyssna på stora golvaren, men den bör vara brutal. Lägg då till subbar.....

Jag är väldigt imponerad, och jag kan nog sluta skriva det överallt nu kanske. :)

Nyfiken på om det kommer någon ny toppmodell, det får tiden utvisa.

Postad 27 July 2015 - 15:31

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Skulle verkligen vara kul att höra en 5.2 uppsättning av serien. Jag och grabben satt och körde hanns spellista med Bla dubbstep, soffan vibrerar där den ska, och det med 160. Jag kom aldrig iväg för att lyssna på stora golvaren, men den bör vara brutal. Lägg då till subbar.....

Jag är väldigt imponerad, och jag kan nog sluta skriva det överallt nu kanske. :)

Kul när billiga saker faktiskt presterar :)

Skulle oxå gärna se en ny toppmodell, eller helt ny serie, typ en ny Palladium.

Postad 27 July 2015 - 18:21

hampes
  • hampes
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Låter som klipcharna 160 lämpar sig för subsat system.

Postad 27 July 2015 - 22:29

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Kul när billiga saker faktiskt presterar :)

Skulle oxå gärna se en ny toppmodell, eller helt ny serie, typ en ny Palladium.

Jag har Lyssnat på palladium (de största) dock för en tid sedan.... och visst lät det bra då men så impad var jag aldrig gentemot när jag hört RP-280 på senare tid, men rummet spelar förvisso en jäkla roll i det hela....Skulle varit riktigt kul att jämföra 280 side by side för utgången är jag inte helt säker på faktiskt.

Redigerat av robert293, 27 July 2015 - 22:32.

Postad 27 July 2015 - 23:36

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
Tycker oxå att RP låter bättre, därför jag skulle tycka det vore intressant med en ny Palladium.. =)
Hampes: Ja 160M delade vid 80hz mot ruggiga subbar blir ett väldigt lyckat system.

Postad 28 July 2015 - 07:45

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
När börjar 160n rulla av om man sätter igen porten, över eller under 80Hz? Någon som har eller vill prova.?.

Postad 28 July 2015 - 08:17

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

När börjar 160n rulla av om man sätter igen porten, över eller under 80Hz? Någon som har eller vill prova.?.

Utan att ha kollat så bör det vara under 80hz

Postad 28 July 2015 - 08:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Då lär den börja över 80, men väldigt långsamt. Tror mina slutna baslådor börjar vid typ 60.

Postad 28 July 2015 - 08:21

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Jaha, rullar...

Postad 28 July 2015 - 09:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Fast jag kan ju minnas mina simuleringar fel också, och sen så beror det mycket på vilket q lådan får. Jag fick bilden av att det är ett litet element i en stor hålighet, vilket brukar ge ett lågt q. Men när jag tänker efter så borde q inte vara SÅ lågt.

Jag ändrat budet till 55-60 :D

Postad 28 July 2015 - 09:07

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
Anledningen till frågan är att jag måste placera dem direkt mot frontväggen.

Postad 28 July 2015 - 09:32

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
Jag kommer också ha mina placerade (om det blir 160M) relativt nära frontvägg, har testat i butik att låta dom stå på en TV-bänk nära frontväggen, delade vid 80hz så är det inga större problem med överdriven bas etc.

Vet inte om dom är tänkta att göras slutna på "eget bevåg" och hur resultatet av det skulle bli?
Direkt mot frontvägg är säkerligen ej optimalt.

Postad 28 July 2015 - 10:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

blockerar du porten så blir det nog mindre boom, dock så är det ju fler saker som spelar in än så. om du skulle ha möjlighet att sätta något dämpande material bakom högtalarna så tror jag att det skulle hjälpa väldigt mycket, och troligtvis så räcker det med dom två sakerna för att det ska låta väldigt bra. ljudet från basen kommer defenitivt inte att försämras av att göra om lådan till sluten. snarare bättre transienter, om än marginellt och kanske tom svårt att höra. men det blir i så fall en förbättring som är svår att höra, inte en försämring =)

Postad 28 July 2015 - 18:47

hampes
  • hampes
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

nu får ni tänka på att detta element har väldigt hög känslighet, om specen stämmer, så det är inte omöjligt att de rullar av över 100hz

Postad 28 July 2015 - 19:02

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0

blockerar du porten så blir det nog mindre boom, dock så är det ju fler saker som spelar in än så. om du skulle ha möjlighet att sätta något dämpande material bakom högtalarna så tror jag att det skulle hjälpa väldigt mycket, och troligtvis så räcker det med dom två sakerna för att det ska låta väldigt bra. ljudet från basen kommer defenitivt inte att försämras av att göra om lådan till sluten. snarare bättre transienter, om än marginellt och kanske tom svårt att höra. men det blir i så fall en förbättring som är svår att höra, inte en försämring =)

Att få bättre tradienter är en bonus om det går att stänga porten och placera högtalarn direkt (ev hänga) mot väggen. Men bästa lösning för mig skulle vara om jag kan flush mounta dem i baffelväggen.

nu får ni tänka på att detta element har väldigt hög känslighet, om specen stämmer, så det är inte omöjligt att de rullar av över 100hz

Hur menar du att känsligheten påverkar i detta? Jag har noll koll på högtalarkonstruktion så är nyfiken.

Postad 28 July 2015 - 19:08

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0

Hej Ronny,
Har du möjlighet att sätta igen porten på din 160 med någon så det blir så slutna som bara möjligt. Och sedan köra ett frekvenssvep eller mäta om du kan det och jämföra med öppen port för att hitta när den "slutna" börjar rulla av, viktigt att du ställer in högtalarna som Large i förstärkaren och kopplar bort suben såklart.
Skulle verkligen uppskatta den hjälpen.
Tack
Niklas

Postad 28 July 2015 - 19:14

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Lyssnat lite på RP-250F idag. Var väldigt nyfiken pga allt positivt som sagts här. Men det var inte min grej, mina förväntningar var nog lite höga. Säkert helt okej för dom pengarna men inget mer enligt mig. Lyssnade lite på dom stora golvarna från förra generationen oxå. Lät väldigt likt men med mera tyngd.

Så man ska inte tro allt man läser. ;)

Postad 29 July 2015 - 08:52

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Hej Ronny,
Har du möjlighet att sätta igen porten på din 160 med någon så det blir så slutna som bara möjligt. Och sedan köra ett frekvenssvep eller mäta om du kan det och jämföra med öppen port för att hitta när den "slutna" börjar rulla av, viktigt att du ställer in högtalarna som Large i förstärkaren och kopplar bort suben såklart.
Skulle verkligen uppskatta den hjälpen.
Tack
Niklas

Hello.

Jag kan göra det, men det kommer nog dröja lite tyvärr. Har lite risig kropp just nu, men så fort jag mår bättre kan jag mäta upp. :)

Postad 29 July 2015 - 10:03

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0

Hello.

Jag kan göra det, men det kommer nog dröja lite tyvärr. Har lite risig kropp just nu, men så fort jag mår bättre kan jag mäta upp. :)

Sjyst, då får du krya på dig så får jag vänta med spänning på resultatet :)

Postad 29 July 2015 - 13:43

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Lyssnat lite på RP-250F idag. Var väldigt nyfiken pga allt positivt som sagts här. Men det var inte min grej, mina förväntningar var nog lite höga. Säkert helt okej för dom pengarna men inget mer enligt mig. Lyssnade lite på dom stora golvarna från förra generationen oxå. Lät väldigt likt men med mera tyngd.
Så man ska inte tro allt man läser. ;)

Tro och tro? Däremot har ju folk olika smak..

Och jag skulle gissa på att majoriteten skulle uppskatta RP serien gentemot att avfärda den..

Hur var rummet du lyssnade i, vad drevs högtalarna med?
Vart lyssnade du någonstans?

Postad 29 July 2015 - 17:33

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Du missade flirtgubben...

Jag bryr mig om att börja analysera det hela nåt desto mer, dom är inte intressanta för mig längre och jag kan fortsätta mitt letande.

Redigerat av mattiask, 29 July 2015 - 17:35.

Postad 29 July 2015 - 20:29

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
Lycka till med det =)

Postad 29 July 2015 - 22:08

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 1
Tack, det kan behövas! :)

Postad 30 July 2015 - 17:02

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
Klurar på att sälja mina Klipsch 160, eller behålla dom och utöka till ett 5.2 med två Klipsch-subbar. Alternativet ett atmos med marantz och genelec. Två väldigt olika system med olika kvalitet. Dessa i-landsproblem.

Läste ett test där de körde Klipsch nya system med dubbla 15", de var väldigt imponerade av systemet, för det priset. Men det tar sån plats....

Postad 31 July 2015 - 00:19

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
Ja det är svårt i djungeln, bokstavligt talat.

Själv ser jag så många olika kompetenta kandidater att jag helt enkelt inte kan välja, än iaf. Nu efter sommaren kommer jag ta upp ljudet igen och bege mig ut och lyssna mer...

Trevliga kandidater hittils är:

Klipsch 160M
KEF R300, alternativt R600LCR
Monitor Audio Silver/Gold
MK S300
XTZ Cinema M6
Sunfire CRS3
Procella P5/P6
NHT Classic 3

Drömmen är nog JBL Array 800

Plus ett par andra modeller som jag med säkerhet glömt av att nämna nu =)
Revel Performa3 är ju helt underbar också!

Postad 07 August 2015 - 16:26

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Nu så... Rätt tråd efter 3:e försöket... ;)

Jag var igår och lyssnade på Klipsch 160M + Klipsch RP-140SA och deras Klipsch RP-450C och jag blev mycket glatt överraskad.

Har hört såna skräckhistorier om Klipsch horn diskanter att jag var livrädd inför lyssningen..... MEN jag älskade dem..    :)

Bra med punch och liv i de högtalarna..  :) Fördelen med Klipsch är väl också att de har hög känslighet och blir därav lättdrivna ?!?

Såpass att det blev en beställning av just de komponenter jag provlyssnade. Dolby Atmos modulerna var väl lite i dyraste laget men efter lite prutning så blev jag nöjd  :)

Redigerat av mikee, 07 August 2015 - 16:27.

Postad 07 August 2015 - 17:47

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

Så där då var det tydligen officiellt med nya Atmos-serien. Nytt är att dessa även går att få i valnöt. Fristående Atmos:en har 4" medans den inbyggda är 6.5".

https://www.youtube.com/watch?v=0k7MEOjgqP8

The RP-280FA is a version of the RP-280F floorstanding speaker with Dolby Atmos built-in via an elevation channel. It comes in black and real walnut wood veneers. The RP-450CA is the matching center channel for this system that comes with those same veneer options.

The RP-140SA is actually pretty cool because you can add it to whatever speakers you currently have if you are looking to implement Atmos that way.

https://community.kl...-atmos-official

RP-280FA: http://www.klipsch.com/rp-280fa

FREQUENCY RESPONSE: MAIN CHANNEL: 32-25kHz +/- 3dB
HEIGHT CHANNEL: Conforms to Dolby Atmos Specification SENSITIVITY: MAIN CHANNEL: 98dB @ 2.83V / 1m
HEIGHT CHANNEL: Conforms to Dolby Atmos Specification POWER HANDLING (CONT/PEAK): MAIN CHANNEL: 150W / 600W
HEIGHT CHANNEL: 75W / 300W NOMINAL IMPEDANCE: 8 Ohms Compatible HIGH FREQUENCY DRIVER: MAIN CHANNEL: 1" Titanium Dome LTS Tweeter with Hybrid Tractrix Horn
HEIGHT CHANNEL: 1" Titanium Dome LTS Tweeter with Hybrid Tractrix Horn LOW FREQUENCY DRIVER: MAIN CHANNEL: Dual 8" Cerametallic Cone Woofers
HEIGHT CHANNEL: 6.5" Cerametallic Cone Woofer CROSSOVER FREQUENCY: MAIN CHANNEL: 1750Hz
HEIGHT CHANNEL: 2kHz ENCLOSURE MATERIAL: MDF ENCLOSURE TYPE: MAIN CHANNEL: Bass Reflex
HEIGHT CHANNEL: Acoustic Suspension INPUTS: MAIN CHANNEL: Dual Binding Posts
HEIGHT CHANNEL: Single Binding Posts HEIGHT: 43" (109.22 cm) WIDTH: 10.5" (26.67 cm) DEPTH: 19" (48.26 cm) WEIGHT: 71.75 lbs (32.5 kg)

RP-140SA: http://www.klipsch.com/rp-140sa

FREQUENCY RESPONSE: Conforms to Dolby Atmos Specification SENSITIVITY: Conforms to Dolby Atmos Specification POWER HANDLING (CONT/PEAK): 50W / 200W NOMINAL IMPEDANCE: 8 Ohms Compatible HIGH FREQUENCY DRIVER: 1" Titanium LTS Tweeter with Hybrid Tractrix Horn LOW FREQUENCY DRIVER: 4" Cerametallic Cone Woofer CROSSOVER FREQUENCY: 2kHz ENCLOSURE MATERIAL: MDF ENCLOSURE TYPE: Acoustic Suspension INPUTS: Single Binding Posts HEIGHT: 7" (17.78 cm) WIDTH: 6" (15.24 cm) DEPTH: 11.25" (28.56 cm) WEIGHT: 7.6 lbs (3.4 kg)

RP-450CA: http://www.klipsch.com/rp-450ca

Klipsch-Dolby-Atmos-Speakers.jpg

Redigerat av Zerox_no1, 07 August 2015 - 18:12.

Postad 07 August 2015 - 18:04

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Nu så... Rätt tråd efter 3:e försöket... ;)

Jag var igår och lyssnade på Klipsch 160M + Klipsch RP-140SA och deras Klipsch RP-450C och jag blev mycket glatt överraskad.
Har hört såna skräckhistorier om Klipsch horn diskanter att jag var livrädd inför lyssningen..... MEN jag älskade dem..    :)
Bra med punch och liv i de högtalarna..  :) Fördelen med Klipsch är väl också att de har hög känslighet och blir därav lättdrivna ?!?

Såpass att det blev en beställning av just de komponenter jag provlyssnade. Dolby Atmos modulerna var väl lite i dyraste laget men efter lite prutning så blev jag nöjd  :)

Sedär ja, något vi drar jämnt i! Haha...

Ne men kul att fler lyssnar och uppfattar dom precis som jag själv.. Dessa högtalare gör det svårt för mig att hitta en anledning till att köpa dyrare högtalare, då jag anser de hålla måttet utomordentligt bra.

Har ju dock inte haft hemma dom i rummet än men jag tror inte att dom låter sämre där än i butik.

Ni som redan inhandlat ur RP serien, skriv gärna ett par rader här efter att ni lyssnat in er lite mer hemmavid, det är alltid kul att få ta del utav.

/WB

Postad 08 August 2015 - 14:13

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
Jag har ju då bara RP-160, men är som sagt imponerad. För priset, kalas.

Tänkte lyssna på ett atmos-system, men de kunde inte dema det när jag var där. Trist.

Tittade på 15" subben, rätt stor. Vill ha, ja. Frågan är hur de hänger med resten av RP?

Hur som, har kört enbart mina 160 ett tag, både musik och film. Häftigt att känna att det går att vrida upp utan att vara rädd att ha sönder nå, för de kan spela högt.

Jämfört med mina JBL 4429 så är de ett kap, så enkelt är det. Ok, de levererar inte samma djup, men priset är ju ändå en tiondel. Så därför tänker jag iaf att ett atmos-system vore utmärkt.

Dock en lite "hoppsan" när jag kopplade in Olympica III, där var III starkare i botten på låg volym, vart förvånad på den stora skillnaden. Men, återigen, stor prisskillnad.

Jag är iaf riktigt imponerad, de är toppen i hos mig. Skulle jag köpt JBL nu? Nej, det skulle jag inte.

Jag känner dock att de vill bra källa, de är känsliga, eller avslöjande. Dom är tex inte alls lika förlåtande som JBL, tycker jag. Har bara kört apple music's stream tjänst, och för mig låter det inte bra. Det gäller iof alla mina högtalare, men det märktes mest på Klipsch.

Postad 08 August 2015 - 14:34

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag har ju då bara RP-160, men är som sagt imponerad. För priset, kalas.
Tänkte lyssna på ett atmos-system, men de kunde inte dema det när jag var där. Trist.
Tittade på 15" subben, rätt stor. Vill ha, ja. Frågan är hur de hänger med resten av RP?
Hur som, har kört enbart mina 160 ett tag, både musik och film. Häftigt att känna att det går att vrida upp utan att vara rädd att ha sönder nå, för de kan spela högt.
Jämfört med mina JBL 4429 så är de ett kap, så enkelt är det. Ok, de levererar inte samma djup, men priset är ju ändå en tiondel. Så därför tänker jag iaf att ett atmos-system vore utmärkt.
Dock en lite "hoppsan" när jag kopplade in Olympica III, där var III starkare i botten på låg volym, vart förvånad på den stora skillnaden. Men, återigen, stor prisskillnad.
Jag är iaf riktigt imponerad, de är toppen i hos mig. Skulle jag köpt JBL nu? Nej, det skulle jag inte.
Jag känner dock att de vill bra källa, de är känsliga, eller avslöjande. Dom är tex inte alls lika förlåtande som JBL, tycker jag. Har bara kört apple music's stream tjänst, och för mig låter det inte bra. Det gäller iof alla mina högtalare, men det märktes mest på Klipsch.

Kul att höra Ronny!

Tror jag åker och hämtar ett par snart, och även jag kommer köra Atmos framöver.

Postad 08 August 2015 - 14:58

fårö-jonny
  • fårö-jonny
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Äger ett par rp 280f som drivs av en Yamaha 2040. Är mitt första riktiga hemma system. Senast jag ägde något var kring 1995.

Mitt intryck av dessa är att dom kan spela högt och det låter i mina öron väldigt rent och bra. Detta är ju givetvis min åsikt :). Jag har inte spelat dom så länge, kanske 50-70 timmar under en månad så det kanske bara blir bättre och bättre. Helt klart nöjd.

Skall kompletteras med center och 4st surrar och en eller annan subwoofer. 

Redigerat av fårö-jonny, 08 August 2015 - 15:00.

Postad 10 August 2015 - 14:56

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

kört rf 62 mk1 många år nu, har nu sålt dom och var inne på b&w 683s2, vet inte om jag är inlyssnad på klipsch-ljudet men tyckte dom lät tunt och tråkiga.. kan det vara rummet hos hifiklubben som spökar? annars får man väl fortsätta i klipsch träsket.. jag gillar dynamik och stort ljud, kan inte hitta något annat för 10-15k vad säger ni?

Postad 11 August 2015 - 14:25

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Nu skall jag i eftermiddag åka och hämta Klipsch RP-160M + Klipsch RP-140SA och deras Klipsch RP-450C :) Nu är det bara en subba som fattas.. Hade tänkt att bygga med Dayton UM15-22 men har kommit på att jag INTE PALLAR plus att i nya lägenheten kan jag nog inte spela lika högt som jag gjorde i förra så det blir att köpa sub istället .. vi får se vad det blir.. SB13-Ultra igen är nog inte långt från sanningen ;)

Nån som har 160 eller 150 och kan rekomendera nåt bra stativ till dessa ?

Postad 11 August 2015 - 14:38

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0

Skall kolla om jag kan lyssna på RP-260F & RP-280F vilka förstärkare trivs Klipsch bra med?

Postad 11 August 2015 - 18:25

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Skall kolla om jag kan lyssna på RP-260F & RP-280F vilka förstärkare trivs Klipsch bra med?

Nu är detta bara mina subjektiva tolkningar... men av de "vanliga" recivermärkena så tror jag att Onkyo är bäst om man föredrar en lite lugnare grundklang med lite mer värme.

Och är man ute efter ren neutralitet så hade jag kört med Yamaha.

Denon, Marantz och Pioneer är inget för mig iaf.

Bästa kombon som jag hittills hört med RP-serien var med en Hegel H300, resultatet var ofattbart bra, speciellt med tanke på vad Klipsch RP serien kostar.

Postad 11 August 2015 - 18:32

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Högtalarna lever helt klart upp och presterar bättre med kvalitetsförstärkeri, så bara för att Klipsch är lättdrivna så ska man enligt mig inte snåla på förstärkeriet.

Nu skall jag i eftermiddag åka och hämta Klipsch RP-160M + Klipsch RP-140SA och deras Klipsch RP-450C :) Nu är det bara en subba som fattas.. Hade tänkt att bygga med Dayton UM15-22 men har kommit på att jag INTE PALLAR plus att i nya lägenheten kan jag nog inte spela lika högt som jag gjorde i förra så det blir att köpa sub istället .. vi får se vad det blir.. SB13-Ultra igen är nog inte långt från sanningen ;)

Nån som har 160 eller 150 och kan rekomendera nåt bra stativ till dessa ?

Trevligt!

Skriv gärna ett par rader när du lyssnat in dig...

Postad 11 August 2015 - 18:46

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 1
Rotels nya slutsteg RB-1590 låter som byggd just för Klipsch. Något overkill, men bra låter det från låg till hög volym.:)

Postad 11 August 2015 - 18:50

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Rotels nya slutsteg RB-1590 låter som byggd just för Klipsch. Något overkill, men bra låter det från låg till hög volym. :)

Läste om detta steg igår, äntligen har dom släppt en kraftkarl av rang i klass AB, 350w/ch 8ohm om jag minns rätt? :)

Edit: http://www.hembiocon...let-1-13-15.pdf

Redigerat av WB-Cinema, 11 August 2015 - 18:52.

Postad 11 August 2015 - 18:55

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
Stämmer bra. Kört det steget på både mina JBL samt mina Klipsch, och det är samma rockiga live känsla på roteln som högtalarna.

Postad 11 August 2015 - 19:02

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Nice..

Riktigt trevliga prylar har du!  :) Har du kvar JBLerna?

Postad 12 August 2015 - 01:00

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

kört rf 62 mk1 många år nu, har nu sålt dom och var inne på b&w 683s2, vet inte om jag är inlyssnad på klipsch-ljudet men tyckte dom lät tunt och tråkiga.. kan det vara rummet hos hifiklubben som spökar? annars får man väl fortsätta i klipsch träsket.. jag gillar dynamik och stort ljud, kan inte hitta något annat för 10-15k vad säger ni?

Det är betydligt mer kapacitet/dynamik i dina klipsch så det förklarar nog en del.

Jag skulle om jag vore du lyssna på RP-280 alt gå upp till RF-82mk1 som jag anser som betydligt bättre än 62mk1.

Postad 12 August 2015 - 05:26

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Nice..

Riktigt trevliga prylar har du! :) Har du kvar JBLerna?

Ja, absolut. De är ännu ett par som aldrig kommer att lämna mig. :)

Postad 12 August 2015 - 08:58

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Det är betydligt mer kapacitet/dynamik i dina klipsch så det förklarar nog en del.

Jag skulle om jag vore du lyssna på RP-280 alt gå upp till RF-82mk1 som jag anser som betydligt bättre än 62mk1.

tackar för input!

slutsteg till dessa? är lite sugen på rotel, nad?

Redigerat av xarl, 12 August 2015 - 09:15.

Postad 12 August 2015 - 09:59

Luppen
  • Luppen
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Utan att ha lyssnat har jag mer eller mindre bestämt mig för RP-280 (lyssnar givetvis innan köp).

Men man ska ju ha en förstärkare också. Har kollat in mig på Rotel RA-12, kan det va en bra kombo?

Runt 7k är väldigt nära smärtgränsen för vad jag kan lägga. Har ni bättre förslag kanske?  :)

Postad 12 August 2015 - 10:37

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

tackar för input!

slutsteg till dessa? är lite sugen på rotel, nad?

100 strömstarka watt räcker o blir över, Tex en Hk980 driver dom fullt ut med jäkligt fin kontroll.

Postad 12 August 2015 - 11:53

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
HK:s diskantåtergivning är dock inte den trevligaste.

Dålig utsträckning, ingen luft, och lite nasalt.

Min personliga åsikt.

Ja, absolut. De är ännu ett par som aldrig kommer att lämna mig. :)

kan tänka mig det! =)

Utan att ha lyssnat har jag mer eller mindre bestämt mig för RP-280 (lyssnar givetvis innan köp).
Men man ska ju ha en förstärkare också. Har kollat in mig på Rotel RA-12, kan det va en bra kombo?
Runt 7k är väldigt nära smärtgränsen för vad jag kan lägga. Har ni bättre förslag kanske?  :)

Rotel är ett neutralt och tryggt val.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.