![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 19 augusti 2016 - 12:35
Alright, bara för att vara säker.
Om du sätter igång netflix, sätter igång säsong 1 avsnitt 1 av marco Polo och tittar på bilden under öppningstexten os v.
Ha på HDR, UHD och allt sånt. Backlight till 20 (max) , hdmi svärta på hög, os v. Allt som är ordinarie inställningar för HDR.
Titta, pausa, titta igen och pausa. Om du inte ser något ljusinsläpp alls så borde det betyda att min TV inte är riktigt 100.
Jag ser som sagt en hel del från botten till vänster.
Jag kan se det du menar, men det är svårt att säga hur pass mycket det syns på den bilden. Dock så är det väl precis det man får vänta sig med HDR inställningarna som innebär backlight på max bl a. Som vanligt är det lite av ett lotteri när det kommer till edge-led, men med tanke på inställningarna för HDR så tror jag faktiskt apparater som inte visar upp någon form av bleeding eller clouding är ovanliga.
Postad 19 augusti 2016 - 12:39
Har inte heller upplevt något ljusinsläpp som på din exempelbild. Dock har jag inställningar som mer liknar de som Gubbihatt har, dvs. lägre inställning för Backlight. Ska testa det du beskriver med max backlight och återkommer med resultatet.
Vad gäller Auto Motion Plus har jag nu (efter Gubbihatts rekommendation) stängt av det helt. Tidigare hade jag det aktiverat för HDR+ men inte annars. Har efter detta inte upplevt några problem med rörelsehantering (som fanns tidigare), så det verkar ha gjort susen. Tack för det Gubbihatt!
Kan även nämna att jag har testat att aktivera Digital Clean View när jag tittar på sändningar med låg kvalitet, och tycker nog faktiskt att det blev snäppet bättre. Stänger naturligtvis av det så fort jag har signaler av bättre kvalitet, men tyckte ändå att den dåliga kvaliteten doldes något när jag aktiverade detta. Kan vara värt att prova om man sitter och kräks i munnen när man tittar på skräpiga tv-sändningar.
Tack för svar!
När jag drar ner backlight till det jag faktiskt tycker är ok, runt 8 eller så på HDR/UHD, så ser jag det nämligen fortfarande.
Jag drog upp allt på max nu för att försöka visa med den kassa kamera jag har.
När rummet är mörkt så kan jag alltså dra ner i princip hur långt som helst och det blöder fortfarande igenom från vänster botten. Även om så lite mindre.
Ska också känna närmare på Digital Clean View
Postad 19 augusti 2016 - 12:42
Jag kan se det du menar, men det är svårt att säga hur pass mycket det syns på den bilden. Dock så är det väl precis det man får vänta sig med HDR inställningarna som innebär backlight på max bl a. Som vanligt är det lite av ett lotteri när det kommer till edge-led, men med tanke på inställningarna för HDR så tror jag faktiskt apparater som inte visar upp någon form av bleeding eller clouding är ovanliga.
Bra att du förstår vad jag menar.
Jo, jag vet om att det är LED och att de är placerade i botten. Även att det är ett fenomen som dessa apparater lider av. Dock så måste jag ändå ställa frågan och när jag får tillbaka svar att ex Gubbihat och Hyzer inte upplever detta så anser jag att något inte står rätt till.
För mig spelar det inte någon roll hur många gånger jag behöver byta ut skärmen men jag ska ta mig sjutton ha en som inte har problem från start
Redigerat av Ruuy88, 19 augusti 2016 - 12:43.
Postad 19 augusti 2016 - 13:14
Bra att du förstår vad jag menar.
Jo, jag vet om att det är LED och att de är placerade i botten. Även att det är ett fenomen som dessa apparater lider av. Dock så måste jag ändå ställa frågan och när jag får tillbaka svar att ex Gubbihat och Hyzer inte upplever detta så anser jag att något inte står rätt till.
För mig spelar det inte någon roll hur många gånger jag behöver byta ut skärmen men jag ska ta mig sjutton ha en som inte har problem från start
Självklart ska du försöka byta apparat om du har den möjligheten om du inte är nöjd. Det är ju en sak om det bara syns vid max backlight, men eftersom du även ser det med lägre backlight så kan jag hålla med om att nåt kanske inte står rätt till med ditt exemplar. Själv är jag petig med clouding och bleeding efter att ha haft plasma i 4 år, men jag kan nog leva med "fenomenet" i mindre omfattning vid tex HDR. Vid SDR kommer jag dock bara acceptera minimalt med clouding/bleeding...
Redigerat av peppelito, 19 augusti 2016 - 13:16.
Postad 19 augusti 2016 - 13:19
Rent designmässigt, vilken av 7005 och 8005 gillar ni?
Personligen tycker jag 8005 är snyggare, men eftersom det inte skiljer mycket i prestanda på apparaterna så är 7005 klart mest attraktiv som helhet.
Postad 19 augusti 2016 - 14:04
Nej inte en ljusstrimma ser jag ..
Så det måste vara något fel på din panel
Postad 19 augusti 2016 - 14:19
Ni måste sluta att kopiera inställningar. Backlight, kontrast och ljusstyrka är fine men alla andra inställningar måste ni låta bli. Bifogat är mätningar på en 55KS7005 (troligtvis den senaste batchen som finns i Sverige) med Patrik G:s inställningar. Sjukt värdelös bild med extrem banding, färgskiftningar och en helt galen gråskaleramp. Funkar kanske på hans TV men gör det troligtvis inte på någon annan. Kan göra en mätning på rtings inställningar också om jag får tid över.
Bifogad fil(er)
Redigerat av 200hz, 19 augusti 2016 - 14:19.
Postad 19 augusti 2016 - 14:36
Ni måste sluta att kopiera inställningar. Backlight, kontrast och ljusstyrka är fine men alla andra inställningar måste ni låta bli. Bifogat är mätningar på en 55KS7005 (troligtvis den senaste batchen som finns i Sverige) med Patrik G:s inställningar. Sjukt värdelös bild med extrem banding, färgskiftningar och en helt galen gråskaleramp. Funkar kanske på hans TV men gör det troligtvis inte på någon annan. Kan göra en mätning på rtings inställningar också om jag får tid över.
Nu skall du inte generalisera
Det är vad du får och jag gillade inte heller dessa inställningar. Men att inte se till andra inställningar än de du nämner vore bara dumt för dem som inte har samma möjligheter som du att kalibrera. (Du jobbar väl på Mediamarkt?)
Man kan låta vitbalansen vara på off och färgområde på auto om man inte har något att kalibrera mot.
Men övriga inställningar kan man också utgå från andra upplevelser och finna ut det som passar en själv med hjälp av olika scener i filmer eller vanliga foto från tex ett USB. En enkel kalibreringsskiva gör också susen.
Tex Smart Led som Darko i filmen vill sätta på OFF för att han valt fel bild att titta på.
Använder man en bild som den nedan så ser man stor skillnad.
Det är också bra för den ovane att ta till sig att jobba med Gamma som med rätt inställningar i övrigt kan ge ännu bättre bild om man drar ner till -1.
Tar du tex Rtings inställningar, så gav dom mig en bas att jobba ifrån och sedan kunde jag leka vidare med dessa och finna ut en bild jag trivdes med.
Men visst, man skall inte tro att man får perfekt bild eller ens en bra bild, bara för att man matar in en massa siffror som någon annan har kommit fram till.
smart led.png 953,08K
10 Antal nerladdningar
Postad 19 augusti 2016 - 14:48
Det är vad du får och jag gillade inte heller dessa inställningar. Men att inte se till andra inställningar än de du nämner vore bara dumt för dem som inte har samma möjligheter som du att kalibrera. (Du jobbar väl på Mediamarkt?)
Man kan låta vitbalansen vara på off och färgområde på auto om man inte har något att kalibrera mot.
Men övriga inställningar kan man också utgå från andra upplevelser och finna ut det som passar en själv med hjälp av olika scener i filmer eller vanliga foto från tex ett USB. En enkel kalibreringsskiva gör också susen.
Tex Smart Led som Darko i filmen vill sätta på OFF för att han valt fel bild att titta på.
Det är också bra för den ovane att ta till sig att jobba med Gamma som med rätt inställningar i övrigt kan ge ännu bättre bild om man drar ner till -1.
Tar du tex Rtings inställningar, så gav dom mig en bas att jobba ifrån och sedan kunde jag leka vidare med dessa och finna ut en bild jag trivdes med.
Men visst, man skall inte tro att man får perfekt bild eller ens en bra bild, bara för att man matar in en massa siffror som någon annan har kommit fram till.
Mycket bra bild Gubbihatt!
Nej inte en ljusstrimma ser jag ..
Så det måste vara något fel på din panel
Exakt! Jag anser nog att det är något som inte står helt rätt till. Ska kontakta Samsung så får vi se hur det blir.
Tack för att du tagit dig tid att titta, uppskattas mycket.
Postad 19 augusti 2016 - 15:07
Det är vitbalans och färg som jag menar. Kontrast, ljusstyrka och backlight är ganska spot on. Men av de kanske 15-20 KS7:or vi gjort så har ALLA varit bättre än detta i filmläget utan att ens ha rört ett endaste reglage förutom just ljusstyrka, backlight och kontrast. Alla skärmar reagerar olika så att använda såna här extrema inställningar som bas kan bli hur tokigt som helst. Patrik G har dessutom ändrat sekundärfärgerna och där ska man inte pilla.
Redigerat av 200hz, 19 augusti 2016 - 15:08.
Postad 19 augusti 2016 - 15:56
Efter att ha jämfört modellerna, spec som i butik. Så visst kanske Sonyn kan ge en aning "bättre" bild för mina ögon. Dock är samsungen riktigt fin också. Det jag gillar med samsungen är one connect boxen, designen samt tizen istället för android.
Lägg därtill att jag spelar en del tv-spel och då har jag hört att Sonyn lider av input lag, och samsungen klarar sig bättre.
Det blir väl mest fotboll, film och tv-spel för min del, och tänkte höra med er alla angående för-/nackdelar med de bägge. Vad får er att välja samsungen för Sony? Tack på förhand!
Postad 19 augusti 2016 - 16:27
Saxat från Rtings sida, om det är samma Sony tv?Hej alla glada! Är inne på att beställa en 65" i KS8005-serien, och hörde därför av mig till hembiobutiken angående prismatchning mot exempelvis EG. Till svar fick jag att jag borde snegla mot Sonys XD9305 istället.
Efter att ha jämfört modellerna, spec som i butik. Så visst kanske Sonyn kan ge en aning "bättre" bild för mina ögon. Dock är samsungen riktigt fin också. Det jag gillar med samsungen är one connect boxen, designen samt tizen istället för android.
Lägg därtill att jag spelar en del tv-spel och då har jag hört att Sonyn lider av input lag, och samsungen klarar sig bättre.
Det blir väl mest fotboll, film och tv-spel för min del, och tänkte höra med er alla angående för-/nackdelar med de bägge. Vad får er att välja samsungen för Sony? Tack på förhand!
"The Sony X930D is worse for playing video games. For most other content, the Samsung KS9000 is also slightly better. Even more so when watched under a bright lighting environment or a very dark room. The Samsung KS9000 is a more versatile TV and a better buy."
(KS9000 är KS8005)
Redigerat av tuffodum, 19 augusti 2016 - 16:28.
Postad 19 augusti 2016 - 17:20
Saxat från Rtings sida, om det är samma Sony tv?
"The Sony X930D is worse for playing video games. For most other content, the Samsung KS9000 is also slightly better. Even more so when watched under a bright lighting environment or a very dark room. The Samsung KS9000 is a more versatile TV and a better buy."
(KS9000 är KS8005)
Jag läste den där också, och det låter positivt för mig. Fick länkat ljud och bilds recension inför fotbolls-em, där Sonyn vann och samsung tvåa
Postad 19 augusti 2016 - 17:26
Jag läste den där också, och det låter positivt för mig. Fick länkat ljud och bilds recension inför fotbolls-em, där Sonyn vann och samsung tvåa
Är också i köptagen men velar mellan 7 och 8 serien...
Postad 19 augusti 2016 - 20:28
Det är vitbalans och färg som jag menar. Kontrast, ljusstyrka och backlight är ganska spot on. Men av de kanske 15-20 KS7:or vi gjort så har ALLA varit bättre än detta i filmläget utan att ens ha rört ett endaste reglage förutom just ljusstyrka, backlight och kontrast. Alla skärmar reagerar olika så att använda såna här extrema inställningar som bas kan bli hur tokigt som helst. Patrik G har dessutom ändrat sekundärfärgerna och där ska man inte pilla.
Du har ingen lust att delge bra inställningar???
Jag tycker min vita färg är lite för stark. Lyser nästan om den. Vad ska jag ändra då?
Postad 19 augusti 2016 - 20:57
Jag tycker min vita färg är lite för stark. Lyser nästan om den. Vad ska jag ändra då?
Man kan inte dela inställningar för vitbalans. Alla paneler är olika helt enkelt. Se bara mätresultatet som jag bifogade tidigare, det är inställningarna som är från en av recensenterna på prisjakt. Mycket sämre än att låta bli att pilla överhuvudtaget på just den panelen. Den är för övrigt överkalibrerad så det bara sjunger om det.
Postad 19 augusti 2016 - 22:28
Jag har pillat lite på 2p vitbalansen men inget på 10p. Om jag tycker den vita färgen är för stark ska jag nollställa alla under vitbalansen?Man kan inte dela inställningar för vitbalans. Alla paneler är olika helt enkelt. Se bara mätresultatet som jag bifogade tidigare, det är inställningarna som är från en av recensenterna på prisjakt. Mycket sämre än att låta bli att pilla överhuvudtaget på just den panelen. Den är för övrigt överkalibrerad så det bara sjunger om det.
Postad 19 augusti 2016 - 22:33
Du har helt rätt när det gäller Patrik G och det har jag också påpekat tidigare i tråden.
Postad 19 augusti 2016 - 22:37
Nollställ dem och lämna sedan Patrik G's inställningar helt
Gör de inställningar som vi pratat om i grunden och sedan kan du leka lite med färgområde utifrån det som finns att hämta hos tex Rtings eller helt från noll. Men du måste börja med att köpa dig en kallibreringsskiva för att säkerställa att du har grunden rätt, för annars blir allting fel. Tror det finns något att ladda ner hos Avsforum som jag länkade till tidigare i tråden. Annars finns allt på nätet om du googlar lite.
Postad 19 augusti 2016 - 23:32
Du har helt rätt när det gäller Patrik G och det har jag också påpekat tidigare i tråden.
Nej detta var bara ett exempel på att man inte ska kopiera. Låt bli all form av vitbalans och färghantering. Har aldrig behövt ändra något när det gäller färgerna på en KS7 för att få det under dE2.
Postad 19 augusti 2016 - 23:36
Nej detta var bara ett exempel på att man inte ska kopiera. Låt bli all form av vitbalans och färghantering. Har aldrig behövt ändra något när det gäller färgerna på en KS7 för att få det under dE2.
Om man är intresserad av bild så är det roligt att pilla med allt. Annars lär man sig inget.
Det är lätt för dig som tillgång till verktyg (från mediamarkt var det va?) att säga att man inte skall röra det ena eller det andra, men alla har börjat på detta vis och om vi går tillbaka några år i tiden fanns det inte så mycket att pilla på, så låt oss nu ha lite kul med våra dyra tv
Postad 19 augusti 2016 - 23:54
Ha så kul du vill och det är väl bra att du bryr dig men rekommendera inte inställningar som med största sannolikhet förstör bilden för de som läser här. Vart jag jobbar spelar mindre roll och de som läser denna tråd ska snarare vara glad för att någon varnar för att pilla där man inte ska utan att ha rätt utrustning. Och tro mig, Perra1 har pillat i många år då REC.709 kom 1990 om jag inte minns fel.Om man är intresserad av bild så är det roligt att pilla med allt. Annars lär man sig inget.
Det är lätt för dig som tillgång till verktyg (från mediamarkt var det va?) att säga att man inte skall röra det ena eller det andra, men alla har börjat på detta vis och om vi går tillbaka några år i tiden fanns det inte så mycket att pilla på, så låt oss nu ha lite kul med våra dyra tv
Redigerat av 200hz, 19 augusti 2016 - 23:56.
Postad 20 augusti 2016 - 00:00
Ha så kul du vill och det är väl bra att du bryr dig men rekommendera inte inställningar som med största sannolikhet förstör bilden för de som läser här. Vart jag jobbar spelar mindre roll och de som läser denna tråd ska snarare vara glad för att någon varnar för att pilla där man inte ska utan att ha rätt utrustning.
Det är ingen här som rekommenderar inställningar till någon annan mer än de som är självklara eller väl värda att pröva. Här har vi testat olika inställningar för att se hur de faller ut och som jag skrev innan så är det enda sättet att lära sig vad en inställning innebär och betyder för bilden. Tror du skall hålla dig till att fajtas med de som verkligen begriper sig på kalibrering i de trådar som finns för detta och inte hacka på nybörjarna i tv trådarna. Tror du har lite att lära själv av Pacman, Perra och Ringblixt. Vill jag veta något så frågar jag dem
Postad 20 augusti 2016 - 00:11
Problemet är att när någon som verkar ha koll skriver mycket i en tråd så följer alla med och litar på det. Vilket verkar ha hänt här! Jag varnade bara för att det kan bli väldigt fel av att kopiera.Det är ingen här som rekommenderar inställningar till någon annan mer än de som är självklara eller väl värda att pröva. Här har vi testat olika inställningar för att se hur de faller ut och som jag skrev innan så är det enda sättet att lära sig vad en inställning innebär och betyder för bilden. Tror du skall hålla dig till att fajtas med de som verkligen begriper sig på kalibrering i de trådar som finns för detta och inte hacka på nybörjarna i tv trådarna. Tror du har lite att lära själv av Pacman, Perra och Ringblixt. Vill jag veta något så frågar jag dem
Som sagt, jag varnade bara och har inget emot att du frågar nämda om hjälp.
Redigerat av 200hz, 20 augusti 2016 - 00:14.
Postad 20 augusti 2016 - 03:57
Tror du skall hålla dig till att fajtas med de som verkligen begriper sig på kalibrering i de trådar som finns för detta och inte hacka på nybörjarna i tv trådarna.
Ja för att motarbeta okunskapen att TV-apparater kan byta inställningar och trivas med det lika lätt som när folk bytte hockeykort i skoltiden låter just osunt.
F.ö. brukar man, på ganska många paneler, att få till de största felen i färgåtergivningen när vitbalansen är inom ett marginellt korrekt område. Och en som vet hur det ska se ut kommer också i det sambandet att se hur mycket det finns att vinna i att leka med färghanteringen. Om du inte vill sabba rubbet så kommer du förmodligen att få en obetydligt förbättrad bild, men väl ha slösat bort ganska lång tid på mätningar och dylikt. Det är nog roligare att se en film eller spela något under tiden...
Patrik G skulle jag inte lyssna på öht vad som gäller kalibrering eller bildåtergivning. Entusiasm är visserligen skoj men han har alldeles för höga förhoppningar på konsumentpaneler och lägger ner så mycket tid på att apparaterna ska mäta rätt att jag nästan är övertygad om att de oundvikligen ser ut som skit i verkligheten. Det finns anledningar till att BVM:er inte säljs till privatpersoner och nog är det bra så...
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 20 augusti 2016 - 03:58.
Postad 20 augusti 2016 - 11:47
Problemet är att när någon som verkar ha koll skriver mycket i en tråd så följer alla med och litar på det. Vilket verkar ha hänt här! Jag varnade bara för att det kan bli väldigt fel av att kopiera.
Som sagt, jag varnade bara och har inget emot att du frågar nämda om hjälp.
Bra att du är mån om oss "okunniga" men vad är det du varnar för?
Vad är det som kan gå fel för att folk provar olika inställningar och lär sig reglagen på sin tv och vad som händer om man drar i dem? Allt går ju att återställa!
Sedan repeterar jag att ingen här har utgett sig för att vara kunnig. Det har hänvisats till andra trådar, länkar och andra forum.
Jag förstår att du precis fått utbildning på mediamarkt och att du fått lite mer kunskap än den vanlige säljaren och brukaren. Men jag vet också att många här, vet mer än den vanliga säljaren på mediamarkt som står och demar sina apparater med butiksinställning och som säljer tv med säljargument om tex 200hz
Ringblixt skrev något klokt i en annan tråd som jag tycker kan gälla här också även om det inte var menat till det vi diskuterar. Men så sant.
Skärmavbild 2016-08-20 kl. 11.47.52.png 95,06K
7 Antal nerladdningar
Personligen har jag varken instrument eller utbildning. Men många år framför mina projektorer och tv apparater har givit mig en viss erfarenhet och mina ögon vet hur en bild skall se ut när allt är kalibrerat enligt konstens alla regler. Men jag vet också att jag aldrig kan få det dit hän till 100% utan instrument. Men dock räcker mina ögon till för att göra de enklaste justeringarna med hjälp av olika paletter och bilder och jag har en förbaskat bra bild på min tv som jag successivt förbättrar genom att "leka" mig fram i pauserna mellan alla filmer, tv -program och serier.
Redigerat av Unregistered8135c4b8, 20 augusti 2016 - 12:00.
Postad 20 augusti 2016 - 12:45
Vet inte om vi länkat till denna tråden innan, men den täcker lite av mångas funderingar, även om det gäller förra årets modeller, men varför inte addera årets och ta hjälp av det som Pacman och Ringblixt mfl skriver och förhoppningsvis svarar på. Läs den gärna från början, för många av svaren finns där redan.
https://www.minhembi...howtopic=324927
Redigerat av Unregistered8135c4b8, 20 augusti 2016 - 12:46.
Postad 20 augusti 2016 - 13:26
Bra att du är mån om oss "okunniga" men vad är det du varnar för?
Vad är det som kan gå fel för att folk provar olika inställningar och lär sig reglagen på sin tv och vad som händer om man drar i dem? Allt går ju att återställa!
Sedan repeterar jag att ingen här har utgett sig för att vara kunnig. Det har hänvisats till andra trådar, länkar och andra forum.
Jag förstår att du precis fått utbildning på mediamarkt och att du fått lite mer kunskap än den vanlige säljaren och brukaren. Men jag vet också att många här, vet mer än den vanliga säljaren på mediamarkt som står och demar sina apparater med butiksinställning och som säljer tv med säljargument om tex 200hz
Ringblixt skrev något klokt i en annan tråd som jag tycker kan gälla här också även om det inte var menat till det vi diskuterar. Men så sant.
Skärmavbild 2016-08-20 kl. 11.47.52.png
Personligen har jag varken instrument eller utbildning. Men många år framför mina projektorer och tv apparater har givit mig en viss erfarenhet och mina ögon vet hur en bild skall se ut när allt är kalibrerat enligt konstens alla regler. Men jag vet också att jag aldrig kan få det dit hän till 100% utan instrument. Men dock räcker mina ögon till för att göra de enklaste justeringarna med hjälp av olika paletter och bilder och jag har en förbaskat bra bild på min tv som jag successivt förbättrar genom att "leka" mig fram i pauserna mellan alla filmer, tv -program och serier.
Jag håller med dig till 100%. Dra så mycket det bara går i alla reglage för att se vad som händer. Men jag ville vara visa hur illa det kan gå när man kopierar. Jag tror att när någon är väldigt aktiv på detta forum och rekommenderar inställningar från ett speciellt ställe så litar många på det så man får tänka sig för. Testa men nollställ. Det står spaltmeter om just detta med kopiering i bildkalibreringstråden. Om du ka läsa graferna så förstår du också hur illa just den tv:n ser ut. KS7 är en väldigt bra maskin och för de flesta så är det bättre att nollställa vitbalans när man testat lite. Ringblixt har helt rätt i att det kan ta allt ifrån 15 min till många timmar. Av de närmare 20 apparaterna jag gjort de senaste två veckorna så tog den snabbaste runt just 15 min effektiv kalibrering och den längsta runt 4 timmar.
Jag skriver här privat så blanda inte in mitt jobb är du snäll. Om du läser tråden om mm kalibrering så kan du också förstå vad jag är för någon.
Postad 20 augusti 2016 - 16:51
Ska pröva några dagar. Struntade i vitbalans 10p.
Vilka kan man experimentera med utan att förstöra?
Höjde bakgrundsljus till 7
Postad 20 augusti 2016 - 22:03
http://www.rtings.co...8000/settingsNu har jag kört dessa inställningar.
Ställ frågan i Kalibreringstråden, så får du fler och bättre svar
Redigerat av Unregistered8135c4b8, 20 augusti 2016 - 22:04.
Postad 20 augusti 2016 - 22:33
Känns som den tråden är död. Någon ställde en fråga i juni som ingen har svarat påStäll frågan i Kalibreringstråden, så får du fler och bättre svar
Postad 20 augusti 2016 - 22:37
Har funderat ett tag nu på att "slå till" på en 60KS7005. Komplett är billigast, men på Hifi-klubben för 1000 spänn mer, får man gratis med en Galaxy Tab A 9.7. Komplett har tv:n i lager och Hk får in den 2/9. Är lite orolig för att bakstycket ska "släppa" som det pratats om här. Men antar att de apparater som Hk får in borde var från senaste "batchen" och då borde väl felet var åtgärdat. På Hk får man ju dessutom 3 års garanti vilket känns lite tryggare i sammanhanget... Vad tror ni?
Postad 20 augusti 2016 - 22:51
Jag håller med dig till 100%.
Jag skriver här privat så blanda inte in mitt jobb är du snäll. Om du läser tråden om mm kalibrering så kan du också förstå vad jag är för någon.
Bra att vi är överens
Jag har läst "vad du är för någon" i den tråden innan. Det jag har kommit fram till är att du kalibrerar tv för MM och du pratar i egenskap av MM anställd i den tråden. Med andra ord så är det du själv som blandat in ditt jobb som skrivande här på MHB och som du vet, skall det framgå att man talar för ett företag även om man är här privat efter jobb.
Det är ju lätt hänt att du vill sälja in vikten av att kalibrera sin tv nu när ni har tjänsten hos er på MM
Postad 21 augusti 2016 - 00:55
Om du sätter igång netflix, sätter igång säsong 1 avsnitt 1 av marco Polo och tittar på bilden under öppningstexten os v.
Ha på HDR, UHD och allt sånt. Backlight till 20 (max) , hdmi svärta på hög, os v. Allt som är ordinarie inställningar för HDR.
Titta, pausa, titta igen och pausa. Om du inte ser något ljusinsläpp alls så borde det betyda att min TV inte är riktigt 100.
Jag ser som sagt en hel del från botten till vänster.
Har nu testat det du skriver ovan, men upplever inte alls den typen av ljusinsläpp som du verkar ha. Kanske kan jag hitta en liten antydan om jag letar noggrant, men absolut inget som stör eller som verkar felaktigt. Försökte ta foton, men bilderna blev så usla att det inte var någon mening med att lägga upp dem.
Däremot blir jag näst intill bländad när jag maxar backlight, men det kanske är samma även för dig. Oavsett hur du väljer att göra hoppas jag att du blir nöjd till slut.
Redigerat av Hyzer, 21 augusti 2016 - 00:56.
Postad 21 augusti 2016 - 09:45
http://www.rtings.co...8000/settingsNu har jag kört dessa inställningar.
Känns som den tråden är död. Någon ställde en fråga i juni som ingen har svarat på
Tror du kan bumpa tråden och få igång den igen, då det är många med nya Samsung som skulle vara intresserade av att prata inställningar och de som kan hela "alfabetet" när det gäller kalibrering av bild följer den tråden. https://www.minhembi...howtopic=324927
Men jag kan ge dig lite av mina erfarenheter av denna tv och var jag med ögat märker minst eller störst skillnad
Nummer 1 är kontrasten och ljusstyrkan och till detta behöver du bara enkla paletter som du laddar ner på nätet. Fanns länkar till detta tidigare i tråden. Läs på Avsforum och de länkar som finns länkade i den andra tråden.
Börja med bakgrundsljus på + - 10 om det är ljust i rummet eller < 6 om du gör det på kvällen, så att du inte störs av det.
Du behöver knappast röra färg och tint reglagen
Om du innan du börjar har återställt alla bildinställningar, så kommer du märka att det i fabriksinställningarna redan är inlagt värden under personlig/färgområde och om du snabbväxlar mellan personlig och auto så märker du mycket liten skillnad, medan ursprunglig ger dig en helt felaktig bild. Ett bra sätt att se vad som är fel. Du kan gå in och pilla lite lätt under personlig om du använder bilder som du vet hur de skall se ut. Det är svårt, men kul.
När det gäller vitbalansen så är de stört omöjligt att ställa in om man inte har instrumenten inbyggda i ögonen. Det är allt för många parametrar under 10 poäng, men under 2 poäng så kan man leka med de paletter som också finns att ladda ner. Inte för att du kommer få ett perfekt resultat, men väl värt att prova så att man vet vad som händer eller inte händer.
Gamman 0 eller - 1 är i princip vad du har att välja på och sedan är resten givet och vad som skall vara på on eller off vet du redan.
I grunden är dessa tv mycket bra inställda i Filmläget och för de flesta räcker det långt (om man ändrar det som vi pratat om innan). Tyvärr tror jag att allt för många sätter sin tv i normal och kladdar lite med färg, ljus och kontrast och sedan begriper de sig inte på resten, för det är den bilden de är vana vid och tror att är bra. Tror att ytterst få skulle behålla en kalibrerad film inställning, då de skulle se den som allt för blek och mjukt. Men har man en gång förstått skillnaden på en kalibrerad bild och svenssoninställningar så är man fast i träsket.
Så mitt tips är att uppsöka en butik som har kalibrerade skärmar, se resultatet, prova lite själv och om man sedan vill gå vidare till den perfekta kalibreringen - Köp en kalibrering av ett proffs !
Redigerat: Obs tror du kan få olika svar beroende på vem du frågar och vilken kunskap/referensramar man har. Därför hoppas jag att diskussionen kan komma igång i den dedikerade samsung/kalibreringstråden igen. Den som professionellt sysslat med kalibrering, tex Perra och Ringblixt har sitt sätt att se på det. Pacman har också koll på det mesta och är precis som de andra två rena guldet för alla oss andra på detta forum och vi skall vara glada för att de är så nördiga att de ger oss sin tid här på MHB
Redigerat av Unregistered8135c4b8, 21 augusti 2016 - 10:05.
Postad 21 augusti 2016 - 19:21
Tackar så mkt.Tror du kan bumpa tråden och få igång den igen, då det är många med nya Samsung som skulle vara intresserade av att prata inställningar och de som kan hela "alfabetet" när det gäller kalibrering av bild följer den tråden. https://www.minhembi...howtopic=324927
Men jag kan ge dig lite av mina erfarenheter av denna tv och var jag med ögat märker minst eller störst skillnad
Nummer 1 är kontrasten och ljusstyrkan och till detta behöver du bara enkla paletter som du laddar ner på nätet. Fanns länkar till detta tidigare i tråden. Läs på Avsforum och de länkar som finns länkade i den andra tråden.
Börja med bakgrundsljus på + - 10 om det är ljust i rummet eller < 6 om du gör det på kvällen, så att du inte störs av det.
Du behöver knappast röra färg och tint reglagen
Om du innan du börjar har återställt alla bildinställningar, så kommer du märka att det i fabriksinställningarna redan är inlagt värden under personlig/färgområde och om du snabbväxlar mellan personlig och auto så märker du mycket liten skillnad, medan ursprunglig ger dig en helt felaktig bild. Ett bra sätt att se vad som är fel. Du kan gå in och pilla lite lätt under personlig om du använder bilder som du vet hur de skall se ut. Det är svårt, men kul.
När det gäller vitbalansen så är de stört omöjligt att ställa in om man inte har instrumenten inbyggda i ögonen. Det är allt för många parametrar under 10 poäng, men under 2 poäng så kan man leka med de paletter som också finns att ladda ner. Inte för att du kommer få ett perfekt resultat, men väl värt att prova så att man vet vad som händer eller inte händer.
Gamman 0 eller - 1 är i princip vad du har att välja på och sedan är resten givet och vad som skall vara på on eller off vet du redan.
I grunden är dessa tv mycket bra inställda i Filmläget och för de flesta räcker det långt (om man ändrar det som vi pratat om innan). Tyvärr tror jag att allt för många sätter sin tv i normal och kladdar lite med färg, ljus och kontrast och sedan begriper de sig inte på resten, för det är den bilden de är vana vid och tror att är bra. Tror att ytterst få skulle behålla en kalibrerad film inställning, då de skulle se den som allt för blek och mjukt. Men har man en gång förstått skillnaden på en kalibrerad bild och svenssoninställningar så är man fast i träsket.
Så mitt tips är att uppsöka en butik som har kalibrerade skärmar, se resultatet, prova lite själv och om man sedan vill gå vidare till den perfekta kalibreringen - Köp en kalibrering av ett proffs !
Redigerat: Obs tror du kan få olika svar beroende på vem du frågar och vilken kunskap/referensramar man har. Därför hoppas jag att diskussionen kan komma igång i den dedikerade samsung/kalibreringstråden igen. Den som professionellt sysslat med kalibrering, tex Perra och Ringblixt har sitt sätt att se på det. Pacman har också koll på det mesta och är precis som de andra två rena guldet för alla oss andra på detta forum och vi skall vara glada för att de är så nördiga att de ger oss sin tid här på MHB
Följer det mesta du säger men föredrar färg ursprunglig och tycker den ser bra ut. Även om det säkert är helt fel :-)
Postad 21 augusti 2016 - 21:31
Postad 22 augusti 2016 - 07:27
Har nu testat det du skriver ovan, men upplever inte alls den typen av ljusinsläpp som du verkar ha. Kanske kan jag hitta en liten antydan om jag letar noggrant, men absolut inget som stör eller som verkar felaktigt. Försökte ta foton, men bilderna blev så usla att det inte var någon mening med att lägga upp dem.
Däremot blir jag näst intill bländad när jag maxar backlight, men det kanske är samma även för dig. Oavsett hur du väljer att göra hoppas jag att du blir nöjd till slut.
Tack för att du tittade!
Nej, jag tror som sagt att jag har problem på vänster sida med min skärm. Så enkelt är det.
Jag har skickat till Samsung och inväntar svar
Absolut, jag måste direkt ta fram solglasögonen när jag maxar backlight. Inget konstigt där. Vad jag sett hittills så fungerar allt perfekt och panelen är den bästa jag ägt.
Det är endast problemet med vänstra botten på TV:n som jag är irriterad över och går det att ordna så vill jag det.
Postad 22 augusti 2016 - 08:56
Elgiganten säljer UE65KS7005 för 17.990:-
http://www.elgigante...ability-trigger
Gott! Då blir det 1000:- tillbaka till mig
Postad 22 augusti 2016 - 08:59
Elgiganten säljer UE65KS7005 för 17.990:-
Kunde inte hålla mig längre så jag har bokat en för avhämtning idag.
By the way så kostar den inte 17990 på EG enligt prisjakt, utan 179990...haha:
Bifogad fil(er)
Postad 22 augusti 2016 - 12:28
Kan inte UE658005 åka ner lite också då!Elgiganten säljer UE65KS7005 för 17.990:-
Börjar bli svårt att motivera prisskillnaden nu...
Redigerat av tuffodum, 22 augusti 2016 - 12:42.
Postad 22 augusti 2016 - 14:22
Tog ut lite komp och åkte och hämtade min 65KS7005 på EG och nu är den på plats hemma. Det kräver sin man att frakta hem och installera en 65" teve själv. Speciellt med tanke på att den skulle upp på andra våningen...
Bildmässigt är det svårt att säga nåt med säkerhet ännu, men jag såg inga uppenbara problem med clouding/bleeding med fördragna persienner och släckta lampor. Jag såg tendens till lite clouding, men tror inte det är något som kommer synas vid normalt tittande eftersom vi kommer ha en del lampor igång när vi kollar film/spelar. Svårt att få det helt mörkt i rummet dock för att kunna göra en hundraprocentig bedömning, men som sagt, de eventuella problem som finns verkar vara acceptabelt. Värt att veta är att vi har en bra Panasonic plasma i vardagsrummet så jag kommer granska denna teve väldigt kritiskt vad gäller svärta och uniformitet, men självklart förväntar jag mig inte att den ska vara i klass med plasman på dessa punkter.
Jag ställde in den lite snabbt efter vad jag kunde komma ihåg från rtings.com och bilden med bluray som källa (PS4) är riktigt bra, inget att klaga på där. När jag testar 4K klipp från YT så växlar den snabbt till HDR+ läget och bilden är i många klipp riktigt j-vla osannolikt bra! Dock tror jag man kan behöva skruva lite på inställningarna på HDR+ för jag tror man kommer bli trött i ögonen om man använder defaultinställningarna, iaf om man kollar kvällstid med dämpad belysning. Ljudet är också över förväntan och även om jag kommer koppla den till ljudanläggning så känns det bra att veta att det finns möjlighet att köra inbyggda högtalarna om man måste.
Negativt då? Local dimming funktionen på denna apparat är inget vidare, men det känner man ju till sen alla testar man läst. Kollar man tex en mörk scen så blir det väldigt tydligt vilka brister det finns när det dyker upp ljusa föremål i bilden och speciellt så i HDR+ läget på defaultinställningar. Inga glipor i bakstycket vad jag sett hittills, men däremot är det några små repor och en glipa i den främre kromlisten på vänster sida som kanske är 5 cm bred och som mest 2-3 mm glipa. Om det är det enda problemet byggkvalitetsmässigt så kommer jag inte försöka få det åtgärdat. Om det däremot visar sig att jag får glipor på bakstycke också när jag plockat bort all skyddsplast och tejp, ja då kontaktar jag EG/Samsung och begär att få det fixat.
På det stora hela en väldigt positiv upplevelse så här lång. Återkommer när jag haft en chans att skruva lite mer och kolla mer under normala förhållanden.
Redigerat av peppelito, 22 augusti 2016 - 14:50.
Postad 22 augusti 2016 - 16:14
Tog ut lite komp och åkte och hämtade min 65KS7005 på EG och nu är den på plats hemma. Det kräver sin man att frakta hem och installera en 65" teve själv. Speciellt med tanke på att den skulle upp på andra våningen...
Bildmässigt är det svårt att säga nåt med säkerhet ännu, men jag såg inga uppenbara problem med clouding/bleeding med fördragna persienner och släckta lampor. Jag såg tendens till lite clouding, men tror inte det är något som kommer synas vid normalt tittande eftersom vi kommer ha en del lampor igång när vi kollar film/spelar. Svårt att få det helt mörkt i rummet dock för att kunna göra en hundraprocentig bedömning, men som sagt, de eventuella problem som finns verkar vara acceptabelt. Värt att veta är att vi har en bra Panasonic plasma i vardagsrummet så jag kommer granska denna teve väldigt kritiskt vad gäller svärta och uniformitet, men självklart förväntar jag mig inte att den ska vara i klass med plasman på dessa punkter.
Jag ställde in den lite snabbt efter vad jag kunde komma ihåg från rtings.com och bilden med bluray som källa (PS4) är riktigt bra, inget att klaga på där. När jag testar 4K klipp från YT så växlar den snabbt till HDR+ läget och bilden är i många klipp riktigt j-vla osannolikt bra! Dock tror jag man kan behöva skruva lite på inställningarna på HDR+ för jag tror man kommer bli trött i ögonen om man använder defaultinställningarna, iaf om man kollar kvällstid med dämpad belysning. Ljudet är också över förväntan och även om jag kommer koppla den till ljudanläggning så känns det bra att veta att det finns möjlighet att köra inbyggda högtalarna om man måste.
Negativt då? Local dimming funktionen på denna apparat är inget vidare, men det känner man ju till sen alla testar man läst. Kollar man tex en mörk scen så blir det väldigt tydligt vilka brister det finns när det dyker upp ljusa föremål i bilden och speciellt så i HDR+ läget på defaultinställningar. Inga glipor i bakstycket vad jag sett hittills, men däremot är det några små repor och en glipa i den främre kromlisten på vänster sida som kanske är 5 cm bred och som mest 2-3 mm glipa. Om det är det enda problemet byggkvalitetsmässigt så kommer jag inte försöka få det åtgärdat. Om det däremot visar sig att jag får glipor på bakstycke också när jag plockat bort all skyddsplast och tejp, ja då kontaktar jag EG/Samsung och begär att få det fixat.
På det stora hela en väldigt positiv upplevelse så här lång. Återkommer när jag haft en chans att skruva lite mer och kolla mer under normala förhållanden.
Tack för uppdateringen och hoppas du blir nöjd.
Postad 22 augusti 2016 - 16:20
Dock finns det ett problem/svaghet som stör mig:
Någon form av "hinna"/lager försvinner när man putsar bort fingeravtryck. Detta mha den medföljande duken och lätt tryck.
Dvs den svarta hinnan blir mörkblå och som syns när man har en mörk bild/tv:n avstängd samt ser en reflektion mot en ljus källa.
På min blev det en hel del märken av, vad jag förmodar, plastskyddet. Detta då vi i minsta mön försökte undvika att komma åt skärmen med våra fingrar. Och dessa vågar jag alltså inte att putsa bort pga nämnda problemet.
Läst om detta på bla avforums där flera har lämnat tillbaka tv:n pga detta.
Detta verkar gälla alla inom KS serien.
För vissa hade Samsung support kommit hem och själva återskapat problemet. Dock utan någon fix.
Har ni märkt ngt?
Jag vågar knappt putsa tv:n och samtidgt har två små barn hemma; ingen lyckad kombination.
Köpte en screen buddy och testade den på min gamla Samsung plasma från 2010; den tog bort det yttersta lagret på skärmen. Så denna vågar jag inte använda på denna nya tv.
Redigerat av Unregisterede66b2ebb, 22 augusti 2016 - 16:25.
Postad 22 augusti 2016 - 17:00
Putsar man skärmen, så ser man en blålila färg under där man drar med duken.
Jag har inte fått några problem efter att jag putsat
Postad 22 augusti 2016 - 17:03
Putsar man skärmen, så ser man en blålila färg under där man drar med duken.
Jag har inte fått några problem efter att jag putsat
Ok, men ser du inte dessa blålila områden lite här och där på skärmen? Och som är störande vid vissa typer av ljusförhållanden?
Eller inget som märks?
Bifogar en bild som visar hur det kan se ut vid "de rätta" ljusförhållanden.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisterede66b2ebb, 22 augusti 2016 - 17:08.
Postad 22 augusti 2016 - 17:28
nej har inget sådant
Har du den igång eller är det bara spegelbilder?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar