Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z2 *

1045 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 november 2003 - 01:19

-Emil-
  • -Emil-
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Jag har aldrig haft någon proj tidigare så jag är ny på området men jag kollar lite på en Z2. Efter Snålvargs storleksproblem blev jag lite osäker så jag tog fram min Hultafors. Jag har 4 meter mellan mina väggar så effektiv distans mellan proj och duk kommer hamna på cirka 3.6m. Matar jag in detta hos Projectorcentral med zoom på 1.00x så blir bilden 91". Har jag fattat det hela rätt då? Känns surt att man isåfall ska behöva ha projektorn närmare för att få en lite mindre bild för jag vill inte takmontera den.

Postad 29 november 2003 - 07:11

Unregistered07a790b4
  • Unregistered07a790b4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Angående lens shiften...

Kan jag placera Z2 rättvänd på en hylla ca 40-50 cm ovanför bildens överkant och ändå få det bra?

Linsen kommer att vara ganska exakt 2.80 från duken och jag vill ha runt 1.80 bred duk. Kanske något mindre.

Redigerat av Unregistered07a790b4, 29 november 2003 - 07:15.

Postad 29 november 2003 - 07:38

Unregisterede74c2883
  • Unregisterede74c2883
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Är det någon som har "spillbitar" kvar av sin inköpta GDS Euroscreenduk?
Jag är intresserad av både den gråa och den vita duken, så jag kan jämföra!

Postad 29 november 2003 - 09:57

Unregistered787ef59d
  • Unregistered787ef59d
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Jodu Stefan. Det kan nog ungefär stämma det där Stefan, det kan bli på håret att få in bilden för dig, kanske kanske inte... Kanske tur att jag skrev en rad om mitt lilla missöde. Nåja, allt blir nog bra till slut... säljaren får väl sälja mig nåt annat dyrare i vår antar jag;)

Postad 29 november 2003 - 10:18

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Stefan,

Montera projektorn hängandes uppochner under hyllan istället
Projektorn måste dock ha lite luft mellan bakvägg och sidoväggar så att den kan kyla ordentligt!

Från 2.80, så får du ner bilden till 1.58 och med max zoom 2.04 i bredd, så 2.80 låter perfekt!

http://www.projector...-calculator.cfm

/Sören

Postad 29 november 2003 - 13:02

Unregistered39268
  • Unregistered39268
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Vad är fördel med att hänga den uppåner? En den här länken kvittar det hur man hänger den (som jag förstått):

http://www.sanyo-lcd...2/setting1.html

Postad 29 november 2003 - 13:26

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
50 cm ner som han behöver närmar sig maxgränsen för var lenshiften klarar av.
Hänger han den under så tjänar han ju 20 cm direkt.

Kollade hans post igen .. han MÅSTE sätta den uppoch ner ...
han behöver flytta bilden 150 cm om den inte är uppochner .. glöm det!!!

/Sören

Redigerat av soren, 29 november 2003 - 13:28.

Postad 29 november 2003 - 14:22

Unregistered07a790b4
  • Unregistered07a790b4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Grejen är den att jag väldigt gärna vill ha den placerad på en vägghylla från HIFI-klubben (VMS1) då jag tycker det skulle bli mycket stilfult. Såg en som hade det här på forumet nämligen. Min flickvän är noga med det estetiska och detta skulle bli en bra lösning. Ju högre upp desto bättre, men då vårt vardagsrum är så smalt (317 mellan väggarna) kommer vi sitta i runda slängar 3 meter från duken. Då vill man gärna ha ner duken till minst 70-75 cm ovanför golvet. Går det att lägga prpjektorn upp-och ner på en glasskiva? Eller är det dåligt med tanle på de knappar som finns på ovansidan?

Alternativet är väl att vi sänker hyllan en smula. Vill som sagt gärna ha den på en sådan glashylla som säljs från HIFI-K.

Postad 29 november 2003 - 17:51

Unregistered95f09ce1
  • Unregistered95f09ce1
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Angående lens shiften...

Kan jag placera Z2 rättvänd på en hylla ca 40-50 cm ovanför bildens överkant och ändå få det bra?

Linsen kommer att vara ganska exakt 2.80 från duken och jag vill ha runt 1.80 bred duk. Kanske något mindre.

Jag har min Z2:a monterad i tak i ca 220 höjd och min bildduk börjar 60cm från tak, ser helbra ut.

Postad 29 november 2003 - 17:53

Unregistered95f09ce1
  • Unregistered95f09ce1
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Vad är fördel med att hänga den uppåner? En den här länken kvittar det hur man hänger den (som jag förstått):

http://www.sanyo-lcd...2/setting1.html

det är lättare att komma åt knapparna som sitter på ovansidan, om du hänger den upp och ner kommer ju knapparna på undersidan och är lättare att nå.

Postad 29 november 2003 - 17:57

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Enligt det där japanska siten visade att lenshift up/ner klarar en hel dukhöjd.
Jag skulle nog inte vilja använda mer än 50% av maxvärde på lensshift då man säkert får lite optiska problem som jämn fokus över bilden ..

Din dukhöjd kommer bli strax under metern....

Resten får du räkna på B)

Men min rekommendation kvarstår, vänd på projektorn!
Jag tror inte du kommer få det att fungera såvida du inte har projektorn strax ovanför huvudet :)

/Sören

Postad 29 november 2003 - 17:57

Unregistered95f09ce1
  • Unregistered95f09ce1
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Grejen är den att jag väldigt gärna vill ha den placerad på en vägghylla från HIFI-klubben (VMS1) då jag tycker det skulle bli mycket stilfult. Såg en som hade det här på forumet nämligen. Min flickvän är noga med det estetiska och detta skulle bli en bra lösning. Ju högre upp desto bättre, men då vårt vardagsrum är så smalt (317 mellan väggarna) kommer vi sitta i runda slängar 3 meter från duken. Då vill man gärna ha ner duken till minst 70-75 cm ovanför golvet. Går det att lägga prpjektorn upp-och ner på en glasskiva? Eller är det dåligt med tanle på de knappar som finns på ovansidan?

Alternativet är väl att vi sänker hyllan en smula. Vill som sagt gärna ha den på en sådan glashylla som säljs från HIFI-K.

Välj en annan hylla och skruva fast projen upp och ner i hyllan, som kan vara av glas om du vill med två snygga konsoller som sitter fast i väggen. Då kommer projjen att hänga under hyllan och flickvännen kan få plats med ett foto på svärmor ovanför på hyllan. B)

Postad 29 november 2003 - 18:00

Unregistered95f09ce1
  • Unregistered95f09ce1
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Enligt det där japanska siten visade att lenshift up/ner klarar en hel dukhöjd.
Jag skulle nog inte vilja använda mer än 50% av maxvärde på lensshift då man säkert får lite optiska problem som jämn fokus över bilden ..

Din dukhöjd kommer bli strax under metern....

Resten får du räkna på B)

Men min rekommendation kvarstår, vänd på projektorn!
Jag tror inte du kommer få det att fungera såvida du inte har projektorn strax ovanför huvudet :)

/Sören

Jag hade min Z2:a stående vid sidan om soffan innan jag takmonterade den och var tvungen att använda lensshiften fullt ut för att få in bilden på min duk.
Ingen försämring i skärpan alls!!!

Postad 29 november 2003 - 18:05

Unregistered07a790b4
  • Unregistered07a790b4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Rene,

Finns det hyllor som ser ut som den här ...

http://www.hifiklubb...63&product=WMS1

(sorry, vet ej hur man gör klickbara länkar här)

....och som jag kan använda för att montera den upp och ner. Jag vill att det ska vara så stilrent som möjligt. Vi måste nämligen ha den på väggen eftersom det är 3,35 i takhöjd och dukens överkant kommer vara ca 1,60 från taket.

Fan vad jobbigt detta verkar...

Postad 29 november 2003 - 18:14

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Vi räknar lite ..

Dukhöjd 100 cm...

Möjlighet att korrigera med lensshift nedåt 80 cm (borde bli hyffsat).
Detta är baserat på att projektorns normala "bildbotten" ligger i höjds med mitten på linsen.

Golv -> Duk = 90 cm + 5 cm border = 95 cm

projektorplacering rättvänd = 95+80 = 175 cm

Räcker det?

/Sören

Postad 29 november 2003 - 18:15

Unregistered95f09ce1
  • Unregistered95f09ce1
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Rene,

Finns det hyllor som ser ut som den här ...

http://www.hifiklubb...63&product=WMS1

(sorry, vet ej hur man gör klickbara länkar här)

....och som jag kan använda för att montera den upp och ner. Jag vill att det ska vara så stilrent som möjligt. Vi måste nämligen ha den på väggen eftersom det är 3,35 i takhöjd och dukens överkant kommer vara ca 1,60 från taket.

Fan vad jobbigt detta verkar...

Att hitta en färdig hylla som ut så fast upp och ner blir nog svårt, men...

Du kan gå till en glasmästare som skär till en hylla som passar i mått, och be honom borra hål i skiva för fäste av projjen och konsolerna som skall bära upp skivan.

Konsoler hittar du i alla möbel affärer som säljer hyllor, konsoller som ser diskreta och snygga ut. Montera sedan konsolen så att den bär upp hyllan och montera projjen under.

Plätt lätt!

Postad 29 november 2003 - 19:48

Unregisteredf63c15e0
  • Unregisteredf63c15e0
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Var och kollade på en z2 idag hos avd i Sundsvall(tackar så mycket för demot)
så har jag nu bildat mig en uppfatning om denna projektor, min senaste projektor var en hs10 och före det ett antal andra lcd och dlp samt en 9" crt(bästa bild men mycket jobb och varienarnde bildkvalitet med hur bra dvd var).
dukstorlek 200 cm bred
inkopplade med först en pioneer i spelare, sedan en HK 480P spelare.
Ej fulkomligt mörkt rum mycket lus kom in från dörren( men sett ett antal PJ så lätt att bilda sig en uppfatning ändå

Ljudnivå:
eco mode--vilket ljud kunde inte höra den även om jag hade örat 30 cm från projektorn(fattar omöjligt hur mattias kunde tycka specen var överdriven) helt otroligt tyst.
normal mode-- hörbart men ej störrande, hs10 är ett flygplan jämfört med detta.
normal mode med AI--tycket den lät som oi normal mode, mer heller mindre.
Resultat : suveränt!!!

Screendoor/pixlighet:
definitift fanns den där, men ej så störrande, tyckte den syndes lite mer än hs10, men det är marginelt.
men när jag gick fram och kollade så var avståndet mellan pixlarna faktiskt mindre än på hs10.(se panel aligment för mer)
defocuserade den då kunde jag inte se screendoor alls på subtittels, men tyckte den dök fram lite smått på ansikterna(mer pixlig).Lite skumt det för när jag defocuserad hs10 tyckte jag att det fortfarande syndes lite på suben, men ej i anskiterna, men körde med htpc på hs10 och tror definitivt det gör bilden mindre pixlig(gillar inte stationära spelare, HTpc ger så mycket bättre bild med rätt filter)
Resultat; mycket bra, faktiskt så mycktet heller lite som jag väntat mig, men kan givitvis bli bättre, med en grå duk och defocusering så bör den var nära på obefintlig, plus fick det bekräftat ännu en gång htpc är vad som bör användas, tycker alltid bilden blir pixligare med en stationär spelare( har ej sätt 720p dvi spelarna)

Färgerna:
suveränt bra det bästa jag sätt direkt ur boxen, är man inte en videofil så behöverman ej köppa/hyra kaliberings utrustning(men bra kan altid bli bättre.
Resultat: bättre än hs10 var urbox nästanlika bra som min kaliberade hs10, så bör var likvärdig.

VB: kunde ej se någon, såg ej heller någon på min ex hs10.

Fix pattern noise: Till min orhörda förvåning så kunde jag ej upptäcka någon, finns säkert lite men då får man leta.Hs10 var lika ren den .

Svärta: klart bästa jag sätt på en lcd, men en grå duk med gain skulle snäppa upp den till grym nivå, plus minska den lilla screendooren som finns.

Kontrast:
Abolut ej så bra som jag hoppas, men mycket bra för att vara lcd men ej stor skilnad med en hs10 kaliberar och med cc30r filter.
Märk väl att jag inte vart besviken, utan bara kalt kunde konstatera att CR siffrorna som tilverkarna uppger är en ren och skärr lögn.
X1 har definitft högre cr.
när man ändrade irisen vart cr marginelt bättre.
AI gav i mina öggon ej någon högre cr(verklig cr, ej fejkad)

Gamma.
0 = läge försvann lite detljer, men +2 var det mycket bra, men här här det svårare att bedöma när man ej har ett 100% mörkt rum.

Lenshiften provade ej den något myckte, men den verkar funka.

Ljustyrka:
eco mode-fullt tilräckligt men vred man ner irisen fullt vart bilden lite dim, ca 50% kändes bra.
vanligt mode , knappt någon skillnad alls.
vanligt mode med AI: behöver kolla mer på det för att se om man vinner så mycket, men sanyo kunde ha skippat detta med AI och istället satsat på progresiv pal, hade varit mycket bättre.

Panel alignment/convergans:
Här var hs10 mycket bättre, men just detta kan också göra att avståndet mellan pixlarna verkar mindre på z2 än hs10.

Hur den funkade med en s video signal ej progresiv-- Helt urkasst bilden, men kunde ej kolla på hs10 via s-video heller men den har definitivt en mycket bättre scalare än denna.
Bilden var piclig oroligt och kort sakt hemsk!!!!!!!!! har haft projektorer för 6 år sedan som hade bättere scalare än denna.
VARFÖR kunde ej sanyo slänga med Progresiv pal?????? ren idioti!!!

PÅ Progresiv component (480P) så fanns det lite rörelse i bilden( små krypningar) men vill här skylla på den stationära spelaren/kablar.
Med dvi så blir det aldrig sådana fenomen, så skulle gärna vilja se Z2 inkopplad på en htpc.

Min omdöme om denna blir rekomendation!!!(mycket mer posetiv än vad jag hade trott)
Men detta är en PJ att kör 1:1 och inget annat.
Min komentar till sanyo blir PROGRESIV PAL och fixa DVI:n

Om man har en hs10 bör man byta då, neja iallfal man är ute efter bättre PQ, skillnade är liten(och hs10 har scalare/deintelace är överlägsen denna), men vill man ha lägre fläkt ljud är saken anorlunda.

Hade det inte varit för att AE500 går att få för under 14 000 kr i tyskland så hade jag redan bestämt mig för Z2, men lutar starkt åt Z2 bara dom får ordning på dvi:n.

Måste tilläga att sanyo har lyckas med att göra en mycket bra och bilig lcd Pj som dom flesta komer att bli mycket mycket nöjd med, men vilket botten napp ifrågan om scalare( för Interlace signal) bland det sämsta jag sätt på år och dag, skärpning sanyo( trodde alvarligt inte det tilverkade så dåliga scalare år 2003)

Redigerat av Unregisteredf63c15e0, 29 november 2003 - 19:58.

Postad 29 november 2003 - 21:18

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1 830 inlägg
  • 0
Patric.x: Antar att du är mig du prata om här :

fattar omöjligt hur mattias kunde tycka specen var överdriven

Nu har du missuppfattat mig och borde kanske kolla med mig om vad jag menar innan du slänger ut det här i en helt annan tråd. Tur att jag fick lust att läsa lite om vad som händer mde Z2 så att jag fick chansen att förklara mig. Annars hade många fått helt fel uppfattning p.g.a att du missförstått mig. Lite onödigt men absolut inte hela världen.
Jag pratade om skillnaderna mellan Z2 och Hitachi PJ-TX10. Hitachin är specad till 26 db och Z2 till 24db. Ändå upplevde jag Hitachin som den tystare av dom två. Det tolkar jag personligen som att Sanyon är för lågt specad men la även till att den kan ju vara Hitachin och även Sony HS10 som jag oxå pratade om som är "under specade".
Alltså.. jag har ALDRIG sagt att Z2 väsnas, bara att den lät mer än Hitachin trots lägre specad ljudnivå.

Mattias.

Postad 29 november 2003 - 21:44

Unregisteredf63c15e0
  • Unregisteredf63c15e0
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Ursäkta!!! inte min menig.

Men jag kunde inte höra ett ljud alls från Z2(skulle ej kunnat säga om den var på heller av), även om jag tror jag kommer att kunna uppfatat i ett tyst vardagsrum.
Så fattar fortfarande inte det om specen(missförstod dig inte där, men kunde ha förklarat mig bättre),eftersom jag inte hörde någonting, svårt för något att vara tystare, men det säger ju inte att du har fel i dittt påstående utan enbart att jag hade en annan uppfatning, som kan beror av miljön osv.

Ursäkta igen, inte min menig, borde inte tat med ditt namn(utan att fråga först).

Postad 29 november 2003 - 22:08

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1 830 inlägg
  • 0
Det är lugnt !

Ska förklara en gång till det om specen. Hitachin har högre specat fläktljud, 26 db. Sanyon har lägre specat fläktljud, 24 db ändå tyckte jag Sanyon levde om mer, alltså är nån av dom fel specade, jag tror det är Sanyon.
Men jag påpekar samtidigt oxå att ingen av dom väsnas, både är väldigt tysta och fläktljudet är inget problem överhuvudtaget på dom.

Jag hörde dom därför att vid demo tillfället var projektorerna precis bakom nacken på mig. För att testa fläktljudet vände jag mig om när det var tyst för att lyssna efter fläktljudet, på det sättet hörde jag dom! B)

Alltså.. jag har aldrig sagt att nån av dom väsnas eller ställer till problem med fläktljudet, både är tyst!

Mattias.

Postad 29 november 2003 - 23:19

sikis
  • sikis
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Hej alla glada...

en lite fråga nu bara-...

Hur är de . är alla Z2:or uppdaterade nu om man köper en eller kan man än i dag få ett så kallat "dåligt ex" och kan man se skillnad på något sett innan leverans.. alltså vid beställning..

Postad 30 november 2003 - 00:09

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
när jag var inne på pause i sthlm å kikade på en z2a så var alla deras av den "nyare" varianten eller vad man ska säga.

Postad 30 november 2003 - 00:49

Unregistered20a698a5
  • Unregistered20a698a5
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Patric.x
Är det inte så att de senaste z2orna ska ha fixad s-video. Jag har för mig att jag har läst om problem med en komponent som har bytts ut nu. Sedan är det också intressant att se hur dvi till z2 kommer att utvecklas.

När det gäller priset måste det rimligtvis kunna gå under 20000 i Sverige rätt så snart om den kan kosta 11000kr i Japan.

Postad 30 november 2003 - 10:50

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Ja det är rätt otroligt att de kan kosta 11000 kr i japan.
De måste insett hur bra denna projektor är och beräknat att de kommer sälja så många att de kan sätta det priset.

Sen att det kommer till en massa led i Sverige som skall ha 30 % marignal på allt vill jag nog inte kommentera när man ser prisskillnaden.. några tusen kan man ju acceptera men....

/Sören

Postad 30 november 2003 - 19:17

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det finns några 'fixade' Z2:or ännu. Jag står nämligen på tur för en sådan hon Cinema Concept och borde fått reda på detta i så fall eftersom de är med och utvärderar prototyperna för dessa fixar.
Är det någon som vet med säkerhet att det finns någon fixad Z2 eller? Gå inte på något försäljningstrick bara B) .

/Mange

Postad 30 november 2003 - 19:48

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Jag fick samma svar från tyskland, han hade sett en "uppgraderad" Z2, men firmwaren fixade inte det som skulle fixas .. sanyo skulle jobba vidare på det.

/Sören

Postad 30 november 2003 - 20:23

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Är försäljningen stoppad eller skickar dom ut beställda projektorer till dom som inte vill vänta på ev uppgradering?

/kenta

Postad 30 november 2003 - 20:54

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Nä, jag tror inte att försäljningen är stoppad. Jag hade förhandsbokat ett ex som jag tackade nej till pga att jag inte ville ha en som inte var ok. Det exemplaret såldes då till någon annan.

Postad 30 november 2003 - 21:29

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0
Sören har helt rätt i vad han skriver, jag lovar att posta här så snart vi fått besked från SANYO hur det egentligen ligger till med uppgraderingen (uppgraderingarna).

Mvh Patrik Johansson

Postad 01 december 2003 - 00:50

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Var nyligen på Reference Audio i sthlm o kika på Z2an.. ..va förövrigt den ända projjen de demade (de hade en pana också, men den var dom "inte nöjda med" så den fick jag inte se).

Är helt grön på dehär med projektorer, men tyckte de va riktigt härlig bild :)

Vi kollade på matrix reloaded.

Det tråkiga va att försäljaren va skapligt kass.. hade hoppats på nån riktig kunnig rackare som var intresserad av o berätta allt om projektorn, istället möter jag nån gammal gubbe (han haltade förövrigt om ni vet vem det är) som inte alls var intresserad av att berätta och inte kunde nånting heller.

Sen blev han purken och tjinkig också när min polare kommenterade att han såg några vertikala ränder över bilden vid några tillfällen, han kommenterade bara surt att han absolut inte kunde se något sånt och inte kunde förstå hur han kunde se något sådant. Efter det var det ingen rolig stämning alls..

..så vi gick därifrån, men nu har jag iallafall fått se projektorn jag förhoppningsvis köper.. ..när priset sjunker till humanare nivår *kom igen netonnet, irritera alla med era underbara priser* !!

Postad 01 december 2003 - 01:50

Unregisteredc6e73afa
  • Unregisteredc6e73afa
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Finns det några risker med att beställa från Tyskland?
Kommer troligtvis beställa från pipro.de eller big-screen.de.. Någon som beställ utav någon av dom två???
ALL info om köp från Tyskland är välkommet!!!!!

Redigerat av Unregisteredc6e73afa, 01 december 2003 - 03:32.

Postad 01 december 2003 - 09:18

Unregisteredb19d47c9
  • Unregisteredb19d47c9
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
KSP Robroy: Lite offtopic, men måste tyvärr hålla med om att den haltande killen inte är den trevligaste försäljaren. Jag blev utskälld av honom en gång när jag köpt ett par defekta hörlurar på Reference Audio... Väldigt märklig upplevelse.

Postad 01 december 2003 - 09:49

Unregisteredf982064f
  • Unregisteredf982064f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Så Ja!

Nu har jag äntligen fått min Z2:a.

Har satt upp den i taket och kör lens shift för att duken börjar längre ner än projektorn. Jag har dock ett litet märkligt problem.

Jag har problem att få bra focus, bilden blir inte skarp över hela ytan.
Det konstiga är att det skiftar både horisontellt och vertikalt.
Alltså det kan vara bra längst ned till höger men inte längst ned till vänster
och tvärtom där uppe. Kan detta bero på lens shift eller vad??
Jag kör ju bara lens shift i höjdled...

/Berc :)

Redigerat av Unregisteredf982064f, 01 december 2003 - 10:12.

Postad 01 december 2003 - 10:09

Unregistered30772
  • Unregistered30772
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Jag har för mig att det har varit någon annan i denna långa tråd som hade samma problem som du har. Han fick lämna in den på reparation i alla fall, för sådana stora problem skall ju inte lens shiften medföra...

Postad 01 december 2003 - 10:22

Unregistered4f7f5a8f
  • Unregistered4f7f5a8f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Så Ja!

Nu har jag äntligen fått min Z2:a.

Har satt upp den i taket och kör lens shift för att duken börjar längre ner än projektorn. Jag har dock ett litet märkligt problem.

Jag har problem att få bra focus, bilden blir inte skarp över hela ytan.
Det konstiga är att det skiftar både horisontellt och vertikalt.
Alltså det kan vara bra längst ned till höger men inte längst ned till vänster
och tvärtom där uppe. Kan detta bero på lens shift eller vad??
Jag kör ju bara lens shift i höjdled...

/Berc  :)

Hej,
Har samma problem som du. Har nog med glapp i i linsmekaniken att göra. När tyngdkraften drar åt "fel" håll så går det ej att fokusera bra. Min fokus vandrar från övre högra hörnet till det nedre vänstar då jag vrider justerringen.
Om jag har bra fokus i övre högra hörnet så ligger fokus för nedre vänstra ca 40 cm framför duken.
Har ej ännu lämnat in det för rep/service då jag avvaktar "SP1".
Fokus-problemet löser jag tillsvidare genom att köra projjen rättvänd på en hylla istället. Blev även snyggare så jag skippar nog takhängning. Kör med nästan 100% lensshift vertikalt och det verkar inte påverka bilden alls.
mvh Lars

Postad 01 december 2003 - 10:34

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Verkar som att man får sämre bild om projen hänger upp-och-ner?? Kan det vara så illa? Konstigt i så fall tycker jag. Har hört av någon (kommer inte ihåg VEM just nu :) ) att focusen blev BÄTTRE då han hade den rättvänd. Hade han den upp-och-ner blev det lite suddigt i hörnen!

Har Sanyo klantat till sig med linsupphängningen, eller vad??

MVH Peter

Postad 01 december 2003 - 10:48

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som får "blåskärm" ibland efter de inledande 30 sekunderna och "ingen signal" visas nere i högra hörnet trots att jag har en signal in på den valda källan. Detta har hänt mig 3 ggr under de 3 veckor jag haft projektorn, försöker jag ändra bildformat dyker utropstecknet upp nere i vänstra hörnet. Om jag startar om projektorn så dyker bilden upp och allt fungerar bra...

/Jocke

Redigerat av JockeBlg, 01 december 2003 - 10:49.

Postad 01 december 2003 - 10:52

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
JockeBlg: Longshot, men du kanske hade startat upp DVD innan projen gick igång? Kan blir sådant här "fel" på en del apparater om signalen inte "känns av" på rätt sätt. Lättast är nog att köra igång projen först, sedan DVDn. Jag kanske har fel? Rätta mig någon i så fall då jag inte har denna proje själv.

Postad 01 december 2003 - 11:18

Unregisteredf982064f
  • Unregisteredf982064f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Ok largab, men jag har inte möjligheten att vända upp den på en hylla tyvärr, får bli rep. eller byte.

Förresten, vet nån när "SP1" kommer???

Och var köper man lämpligast en DVI kabel på 7 meters ung (DVI i båda ändar för datorn)??

/Berc :)

Redigerat av Unregisteredf982064f, 01 december 2003 - 11:23.

Postad 01 december 2003 - 11:25

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Blir inte riktigt klok på hur det ligger till..... Är det någon som fått sin Z2:a uppgraderad och fixar den i så fall?? :) Om man beställer en idag, är det den nya eller gamla man får då?

Och var det vekligen bara en mjukvaran som gjorde linjedubblaren så kass, och är det fixat nu i så fall? Eller är det hårdvaran och där av duger den inte till något annat än PS-signaler???? :huh:

Postad 01 december 2003 - 12:07

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Finns det nån som har sanyon takmonterad och upp och ner utan att bilden blir ofokuserad på vissa ställen ? Har ni då använt lensshift nånting?

En kan ju ha otur med dåligt ex, men då fler börjar få samma fel så börjar det verka som ett större problem.

/kenta

Postad 01 december 2003 - 12:27

JoBi
  • JoBi
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Jag har min Z2 takmonterad upp och ner utan att märka av någon skillnad på fokus i de olika hörnen av bilden. Igår provade jag att flytta OSD-menyn till de olika hörnen på bilden för att se om jag hade någon skillnad i skärpa men det hade jag alltså inte.

Lensshiften har jag använt så pass mycket att bildens överkant ligger ca 20cm under linsen på 4m avstånd.

/JoBi

Postad 01 december 2003 - 12:30

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Här kommer lite bilder från min montering av z2:an.

http://www.dvdforum....=2917&user=1844

Min är som synes monterad upp och ner och jag upplever bilden som lika bra som rättvänd.

Angående vertikala linjer så ser jag bara dom i väldigt ljusa bilder när jag tittar på tv via digitalboxen och den är kopplad med komposit-kabel.

Jag beställde från Tyskland (big-screen) och det gick väldigt smärtfritt. Dom testar projen innan dom skickar den så det inte är några fel på den (döda pixlar) och sen skickar dom den med UPS. COD (cash on delivery) gäller och man betalar kontant. Jag betalade 17810:- inklusive frakt.

Postad 01 december 2003 - 12:37

Unregisterede74c2883
  • Unregisterede74c2883
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Ni som sett Z2:an med gråduk och vitduk samtidigt, har projjen då gått på ecomode eller var det full kräm.
Jag tänkte mest på ljusstyrkan i bilden (800 ansi) vid full fart, kontra ecomode (600-700ansi??).
Vinner man mest på gråduk eller förlorar man mest med vitduk? (euroscreen GDS) (i ett "kolsvart" rum) (230cm x 130cm bild) tittavstånd 3,5meter
Jag har beslutsångest....

Redigerat av Unregisterede74c2883, 01 december 2003 - 12:41.

Postad 01 december 2003 - 13:03

Unregisterede10ee2d9
  • Unregisterede10ee2d9
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Jag misstänker att projecto.central:s avståndsberäkning inte stämmer för Z2. Vad har man för monteringsavstånd för en 235 cm bild? (max och min). Är det nån som vet?

/E

Postad 01 december 2003 - 13:16

Unregistered99c85d53
  • Unregistered99c85d53
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Får mjukvaran i veckan och ska testa den.
Det är ingen som har en uppgraderad z2.

gustaf

Postad 01 december 2003 - 13:23

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

gustaf

Tack för det snabba svaret!!! :)

Postad 01 december 2003 - 13:51

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

gustaf

Jag är med på att ingen har fått sin redan levererade Z2:a uppgraderad (följer den här tråden ganska noga), men de Z2:or som levereras nu, är de uppgraderade från fabrik? eller måste man lämna i dom med?

Postad 01 december 2003 - 14:04

Unregistered99c85d53
  • Unregistered99c85d53
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Inga Z2 är uppgraderade för än jag har testat mjukvaran.
De som kommer säljas i feb mars har mjukvara i sig från fabrik.
Jag kommer lägga in mjukvaran i alla vi säljer så fort den är ok.
De vi säljer i dag har ej mjukvara i sig men troligtvis snart.
Köper du en i dag så kan vi uppgradera den när mjukvaran är ok.

gustaf

Postad 01 december 2003 - 14:22

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Inga Z2 är uppgraderade för än jag har testat mjukvaran.
De som kommer säljas i feb mars har mjukvara i sig från fabrik.
Jag kommer lägga in mjukvaran i alla vi säljer så fort den är ok.
De vi säljer i dag har ej mjukvara i sig men troligtvis snart.
Köper du en i dag så kan vi uppgradera den när mjukvaran är ok.

gustaf

OK, tack för svaret!!!
Det redde nog ut ett missförstånd som har cirkulerat på div forum senaste veckan att om du köper en Z2:a idag så är den fixad, men så är alltså inte fallet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.