Braskens har denÄr grymt sugen på denna projektor. Någon som vet var jag kan få se den demad i Linköpingstrakten?
http://www.braskens....004060401091361
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 04 August 2004 - 09:04.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - BenQ PE7800 *
Startad av
Thunderbird
, Mar 07 2004 21:28
1230 svar till detta ämne
12 relaterade trådar
Postad 04 August 2004 - 09:03 Braskens har den http://www.braskens....004060401091361 Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 04 August 2004 - 09:04. Postad 04 August 2004 - 09:57
Efter vad som hänt idag bör du nog avvakta att beställa därifrån dock:
https://www.minhembi...pic=67720&st=0 Postad 04 August 2004 - 18:46
http://www.inetdata....f=pj&pl=2303132
Där är priset: 17.995 kr Billigast idag alltså! De bör ju ligga överst? =) hmm. Hittade detta då jag kollade på konkurenterna till Braskens efter den debatten som pågått där. Enligt barometern på prisjakt.nu så ska priset ligga på 18480 :- Dvs 485 kronor billigare än det billigaste nu Mvh Fredrik Postad 04 August 2004 - 18:51
ericdvd: då 1024*576 inte fanns från början som ett alternativ, så fick jag lägga till den med powerstrip, timings hittar du på sidan 12 i denna tråd, dessa använda jag mig av.
//Cineoholic Postad 04 August 2004 - 19:23
barometern uppdaterar ju statistiken endast fåtal ggr per dag, därav har nog inte det nya priset registrerats
Är nästan nere på det priset jag fick den för. //Cineoholic Postad 05 August 2004 - 09:14 Den är restnoterad hos Braskens, de vet inte riktigt när dom får in den för demo. Ingen annan som kan dema? Vore kalas att ha en bra projektor under OS!Braskens har den Postad 05 August 2004 - 11:50
Den ÄR bra...
Angående Braskens så kolla länken i Anathema's post längre upp.... Jag var tvungen att returnera min idag eftersom den hela tiden slog ifrån efter 10-15 minuter. Förmodligen funkar inte fläktarna som dom ska, eller också blir lampan onormalt varm. Redigerat av Unregisteredebdbf243, 06 August 2004 - 16:34. Postad 05 August 2004 - 19:02
Får inte en enda upplösning att fungera över vga-5bnc från datorn.
Fattar inte vad felet är. står bara RGB-HD(Not supportive). Då har jag testat 800X600, 1024X768, 1280x720 m.m Någon som haft samma problem? Postad 05 August 2004 - 19:49
Har fått det att fungera med vga-5bnc kabeln som var med projektorn.
Felet blev när jag kopplade på en förlängning. Jag förlängde kabeln 3meter. Projektorn verkar inte klara av en förländ kabel. Någon annan som har förlängt sin vga-5bnc kabel och fått det att fungera? Någon annan som kör med en längre vga-5bnc kabel än den som följde med projektorn och fått det att fungera? Postad 06 August 2004 - 08:16
Jag kör en 8.5m VGA->RGBHV BNC från Marcuscables. Fungerar helt klockrent, inget problem med suddig bild eller liknande. VGA->RGBHV ska tydligen fungera bra upp till 30m eller så har jag läst...
Postad 06 August 2004 - 08:42 Okej då ska jag ta och beställa en sån 5m kabel från Marcuscables. För det verkar inte gå att skarva den medföljande kabeln. Postad 06 August 2004 - 10:40 Tack! ska kolla på direkten Postad 06 August 2004 - 12:15
Har fått ett erbjudande på BenQ 7800 för 16 995:- från Inet som plåster på såren för att jag inte fick Panasoni AE500+duk för 12 000:- som jag hade bestält. Är även intresserad av Infocus 4805, Hitachi PJ TX100, Panasonic PT AE500 eller Sanyo Z2.
Mitt rum är ganska litet och min duk blir max 140cm bred. Avståndet mellan väggen bakom soffan och duken är ca 320cm. Ska ha projektorn monterad på en hylla på väggen. Frågor: Hur mycket låter projektorn i förhålande till Infocus 4805? Kan jag montera den som jag tänkt om jag har en djup hylla? Hur mycket utrymme behöver projektorn ha bakåt för ventilation? Vågar man köpa den osedd? Ska jag slå till? Postad 06 August 2004 - 12:20 7800:an har väl ventilationen framåt? Närmare bestämt på vänster sida om du står framför den och tittar mot linsen så att säga.. Postad 06 August 2004 - 12:46 Jag köpte min osedd och det är inget jag ångrar. Jag visste dock att jag ville ha en DLP hellre än LCD och att upplösningen skulle vara >480 så mitt val var lätt och jag fick ett bra pris så det var inte så mycket att tveka på. Postad 06 August 2004 - 14:24
Jag har pratat med Braskens i dag ang. BenQ PE7800 och dom trodde att dom KANSKE skulle få in den i slutet på v34 eller i början av v35. Dom kommer även att ha den för demo då......jag ska dit och titta när dom fått hem den. Dom har även Hitachi Pj-TX100 för visning. Ska bli kul att se skillnaden på dessa projektorer. Jag har planer på att köpa en BenQ PE7800 hos Braskens eftersom att man kan teckna en extra försäkring hos dom....för mig är sånt ganska så viktigt. Jag vet att BenQ lämnar 3års garanti men jag tycker iaf att det känns tryggt med en extra försäkring som täcker lite mer än den vanliga garantin.
Jag har aldrig handlat av Braskens förut, men jag har varit i kontakt medom ang. projektorer ett par ggr och jag har fått snabba svar via mail och blivit trevligt bemött via telefon. Nu ska jag bara vänta på att dom ska få hen den så att jag kan komma och kolla på den. Det är inte många som har ångrat sig efter ett BenQ PE7800 köp va? Ha det bra. /Snowbiz. Redigerat av Unregistered772d45d7, 06 August 2004 - 14:27. Postad 06 August 2004 - 14:54
Har inte ångrat mig och det kan jag lova dig att du inte kommer att göra heller. Det är helt klart mest projektor för pengarna just nu
Postad 06 August 2004 - 16:00 Hej, kanske ska du läsa denna tråd innan...Tänkvärt Redigerat av Unregistereddc3da2df, 06 August 2004 - 16:01. Postad 06 August 2004 - 16:52 Jag har också problem med en förlängningskabel, kör jag med mitt Ati Radeon 9200 så får jag ingen bild men kopplar jag in mitt Geforce4 så kommer bilden direkt?? När jag kör med mitt gf4 så fungerar alla upplösningar som dom ska och bilden är bra förutom att jag har vertikala ränder som flimrar över bilden?? Postad 06 August 2004 - 23:21 Jag har redan läst den. Men tack iallafall.Hej, kanske ska du läsa denna tråd innan...Tänkvärt Mvh. Snowbiz. Postad 06 August 2004 - 23:30
Som svar på den egentliga frågan
Nej, har nog inte sett en enda negativ kommentar om projektorn hittils vilket nästa måste vara nått rekord i sig. Brukar alltid vara folk med besvär, men det verkar vara ytterst lite med denna projektor. Postad 07 August 2004 - 17:17
Vad jag hitills förstår av tråden är att denna underbara skapelse inte finns att titta på i någon butik i sthlmsområdet?
Postad 07 August 2004 - 17:47
Jag eftersökte ett ställe i Gbg att provtitta den på och jag fick ett svar av trevlig kille som lät mig komma hem till honom och se den.
Har ni inga trevliga främlingar i sthlm? Postad 07 August 2004 - 18:36
Har för mig att Reference Audio var på väg att ta hem denna för demo, hör med dem.
//Cineoholic Postad 08 August 2004 - 22:26
Hej
Har några snabba frågor om denna som ni kanske kan hjälpa med Om jag förstått rätt så klarar den inte 720P och 1080i över DVI ingången, men klarar den att man pixelmappar 1024*576 med HTPC över DVI? Modellen som är ute nu klarar väl inte 50hz PAL helt perfekt via DVI och detta kan inte fixas med firmware utan det skulle komma en ny revision av den med lite nytt innaför skalet som gör att den ska klarar 50/60Hz över DVI utan problem. Tack på förhand Mr. Bonde Postad 08 August 2004 - 22:34
Jo, den klarar 720p och 1024*576 pixelmappat över DVI, har inte testat 1080i, men jag tror någon lyckats köra med det via stationär dvd-spelare.
Det där med 50Hz är jag inte allt för säker, men Drem här på forumet har en PE8700 och han har tydligen testat köra PAL filmer i 720p via DVI ifrån en Yamakawa spelare och det hade tydligen inte gått ryckigt, dvs som är ett tecken på att att projektorn konverterar om till 60Hz ifrån 50Hz. Projektorn hade dock speccat 720p 60Hz, fast de matade 720p PAL material. Vem vet, så länge det inte tycker i bilden så är det allt kalas Edit: fel av mig, läste om lite i BenQlubben tråden och projektorn verifierade 50Hz över 720p via DVI för Drem. Hmm kanske skall pröva ikväll själv //Cineoholic Redigerat av Unregistered6675e297, 08 August 2004 - 22:47. Postad 09 August 2004 - 08:08
Jag hade en Sharp Z91 innan jag bytte till BenQ 7800.
Jag bytte för jag ville ha högre upplösning. Annars var jag mycket nöjd med min Z91. Något jag lade märke till när jag fick min BenQ var kraftiga eftersläpnigar eller oskärpa när något rör sig på bilden. Detta hade jag inte sett på min Sharp Z91 som oxå är dlp. Vet ni om detta skiljer sig mellan olika DLP? Postad 09 August 2004 - 09:38
Dino:
Det är inget jag har sett eller har problem med på min och jag känner av just sådant väldigt enkelt efter min datorspelstid där jag tävlade i quake och dylikt. Då blir man hyperkänslig för just eftersläpningar tex. Något man märker av när man spelar på en LCD skärm tex. Som sagt, inget sådant har jag sett på min. Postad 09 August 2004 - 09:56 När jag spelat på min Xbox har jag inte märkt av det något nämnvärt utan det är just på film som jag märker det tydligare. Postad 09 August 2004 - 10:23 Hej Detta har inte jag märkt...kan du nämna en film som du har sett detta på så kollar jag upp det... Postad 09 August 2004 - 10:25 Vad kör du för DVD och vad kör du för anslutning? Kör du progresivt eller interlacad signal? Postad 09 August 2004 - 10:26 Jag ser det i alla filmer jag har provat, där något rör sig lite snabbare på bilden.Hej Postad 09 August 2004 - 10:28 Jag kör med en Pioneer 370 och S-video anslutning, interlacad.Vad kör du för DVD och vad kör du för anslutning? Kör du progresivt eller interlacad signal? Postad 09 August 2004 - 11:02 okJag kör med en Pioneer 370 och S-video anslutning, interlacad. själv kör jag med htpc och 1:1 pixelmappning och dvi. Har inte märkt av det du pratar om. Bor du i Stockholm kan du komma över så kan du säga om du ser någon skillnad. Kanske ska köra som jag gör? Postad 09 August 2004 - 11:16 Jag ska oxå köra pixelmappat från min dator sen. Jag väntar bara på att min kabel ska komma från Marcuscables. Fast jag kommer köra med Vga till 5 bnc.ok Konstigt att ingen tycker sig se oskärpan vid rörelser. Postad 09 August 2004 - 11:18
Hej Nu kanske jag har missat något men vad gör att du kommer att köra vga till 5 bnc istället för DVI? Postad 09 August 2004 - 11:26 Det är bara att jag inte har någon DVI utgång på min Dator. Postad 09 August 2004 - 15:20 Nej. De höll den bara inne för demo en enda dag, kollade på den och bestämde sig att den inte kvalitetsmässigt var bättre än Infocus SP 4805, och skippade att ha den. Postad 09 August 2004 - 15:49 Jag kör också s-video och jag har inga eftersläpningar på min. Postad 09 August 2004 - 17:20 Det är väll jag som är för petig kanskeJag kör också s-video och jag har inga eftersläpningar på min. Postad 09 August 2004 - 17:59
Jag är också petig när det gäller bildkvalité men har ändå inga eftersläpningar.
Postad 09 August 2004 - 18:14
Eftersläpningar kan lika gärna vara en dålig signal till projen.
Pröva med en annan spelare och andra kablar om du kan, Dino. Fortsätter problemen, så ta kontakt med stället du köpte den ifrån. (Och var glad att du köpte från Inet Data, och inte ett visst annat ställe... Postad 09 August 2004 - 20:59
Hej!
Var idag och kikade på en Infocus 4805 på RC ljud och bild här i Umeå. (skulle lämna in en högtalare på rep och prata om BenQn) Otroligt bra bild måste jag säga! *wow* Sen så läste jag lite här på forumet om den och såg att det var verkligen kass throw-ratio eller vad det heter. Att jag inte kan ha så stor bild på mina 3.5 meter från vägg -> vägg. Är detta sant? =/ Då måste jag ju i så fall skippa Infocusen. Vad är annars fördelarna / Nackdelarna med BenQ 7800 jämfört med infocusen? Mvh Fredrik Postad 09 August 2004 - 21:53
Ptja, skall försöka
Fördelar: (IMO) Högre upplösning: BenQ PE7800= 1024*576(Pal optimerat) Infocus SP 4805= 848*480 Snabbare färghjul: BenQ PE7800=5x spins 6 segments Infocus SP 4805= 4x spins 6 segments Vad jag vet flera och i mitt tycke bättre ingångar. BenQ har en BNC RGBHV ingång, detta är rätt ovanligt på projektorer i denna prisklass. Går även att köra komponent via dessa+komponent över de vanliga RCA ingångarna, dvs 2 komponent ingångar. Kortare projiceringsavtånd, detta är relativt, men för dig passar det ju tydligen bättre, och även mig som har det rätt trångbott. -------------------------------------- Dessa är de klara fördelarna enligt mitt tycke. Förvörigt har båda bra deinterlacer kretsar: BenQ: Sil504 Infocus: faroudja Samma speccade kontrat: 2000:1 Infocusen har nog lite lägre fläktljud. -------------------------------- Då jag inte sett Infocusen så kan man ju inte jämföra bilden, så det som alltid är bäst, är att försöka på nått sätt se båda och sedan bedömma. Är dpck übernöjd med min PE7800 kanske inte helt opartiskt i dagsläget, men jag har sett en del projektorer innan det tillslut blev denna, och har inte ångrat mig en sekund. Lycka till! //Cineoholic Postad 09 August 2004 - 23:18
Jag har sett båda projjarna, lite oskjyst dock. Jag har min hemma i bra miljö och konfad som jag vill ha den mot en IF4805 som jag sett i butiker.
För mig spelar dom inte riktigt i samma klass, bilden känns helt klart bättre på Benq:n. Tror det har med upplösningen att göra för man känner att man inte ser allt på 4805...typ.. Sen klarar jag inte av projektorer med mindre en 5x färghjul, ser regnbågar direkt vilket jag också gjorde på 4805:an. 4805:an är nog ljusstarkare får jag känsla av så har du abient light problem kan den vara att föredra. Men för mig är det nog enda fördelen för bilden känns bara bättre i benq:n. Postad 10 August 2004 - 12:05 Den hade 4x färghjul den dära Infocus. Jag märkte personligen inte av något sånt alls. Inte tjejkompisen heller. Kollade i en kvart på Hulken-DVD från en HK. Jag har ett vardagsrum som jag kan ställa in hur mycket ljus jag vill ha i rummet med. Så att få det mörkt om kvällarna blir inget problem. Kanske pådagarna då. Men då är man likas på jobbet eller ligger å sover / är ute Tack för din åsikt! Ska kolla på BenQn också då den kommer in till butiken Mvh Fredrik Postad 10 August 2004 - 12:08 Hej! Trevliga tankar det där. Ang det snabbare färghjjulet. Hittade inga regnbågar på Infocusen då jag satt och kollade hulken iaf. Ang ingångar så tänkte jag köra uteslutande DVI från HTPCn. Och sen SVHS / komposit via VHSen. Just det med kortare projiceringsavstånd är väldigt relativt för mig, men hur stor bild rekommenderar ni att man har på ett rum som är 3.5 meter tvärsöver? Hade tänkt mig 200 cm bred bild. Blir ca 120 hög då om jag inte räknat fel. Ang fläktljudet så kommer jag nog bygga en hushbox som jag även via boxen fäster direkt in i väggen ovanför soffan. Så jag hoppas det inte ska störa mig så nämnvärt. Tack för din åsikt! Mvh Fredrik - Snart en BenQ i min ägo? Postad 10 August 2004 - 12:20
Jag har duken på ungefär 3.2 meters avstånd från där jag sitter vilket är väl kanske vad du kan uppnå. Jag kör 180 cm bred bild och gick ner till det från 200 som kändes för stort på det avståndet, alla fall för mig.
Sen det där med ljud, jag tycker faktiskt att 7800:an är riktigt tyst. Den stör inte mig eller någon som överhuvudtaget varit hos mig. Har fått flera kommentarer om "oj vad tysta projektorer är numera". Den sitter monterad i taket rakt över där vi sitter i soffan. Den har ett konstant ljud, som påminner om en fläkt. Inget högoktavit ljud som stör. Postad 10 August 2004 - 13:19 Hej! Då kommer jag nog att satsa på kring 180 cm jag med Låter ju bra att den är relativt tyst. Ska redan bygga en anläggning som BenQn ska stå på uppe på väggen ovanför huvudet så då tänkte jag nästan passa på att bygga en hushbox då man likas är på g och bygger. Mvh Fredrik Postad 10 August 2004 - 17:39
Vilket motflyt jag haft med denna proj hittills...
Den första som jag fick hem i slutet av förra veckan dog efter 10 minuter, och idag kom en ny som hade vertikala linjer över hela bilden.... När min handlare ringde till leverantören trodde han knappt på det, eftersom det har varit väldigt lite problem med denna proj. Och jag tror honom eftersom jag inte hört att nån haft strul med den... Vad trött man kan bli.... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |