I Sverige är det Teleplan & ANTA Servicepartner AB som handhar Hitachi-reparationer.
Jag hade inga problem att få min hämtad/repad av ANTA även om projjen är köpt från England.
* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX100 *
Startad av
Unregistered7fb84d09
, feb 18 2004 09:33
1475 svar till detta ämne
8 relaterade trådar
Postad 17 augusti 2004 - 13:04 I Sverige är det Teleplan & ANTA Servicepartner AB som handhar Hitachi-reparationer. Jag hade inga problem att få min hämtad/repad av ANTA även om projjen är köpt från England. Postad 17 augusti 2004 - 13:39 Hittar de någon död pixel samt om det är väldigt mycket VB så skickar de tillbaka den till leverantören. Postad 17 augusti 2004 - 14:27 Innan jag köpte min projje kollade jag väldigt noga med Hitachi Sverige, ANTA och Konsument Europa (eller vad de hette) och det är inga problem med en produkt inköpt inom EU. Sen kan man väl tillägga att han var lite tjurig över att jag köpte projjen för drygt 13000 kr i England istället för 20000 kr i Sverige. Det märktes... ![]() Däremot så var det värre om projjen är köpt utanför EU. Då behöver de inte ta emot projjen. Men det gör de ändå oftast som "good will". Jag frågade dem detta då de har 100'an billigt i Schweiz. EDIT: Haha... Är man inte med i EU får man inte vara med i Europa.... ![]() Redigerat av Unregisteredbf364490, 17 augusti 2004 - 21:38. Postad 17 augusti 2004 - 14:36 ![]() ![]() Redigerat av Kristoffer, 17 augusti 2004 - 14:37. Postad 17 augusti 2004 - 14:42 Edit: Kristoffer hann före. ![]() Men du kanske menade EU? Har dock svårt att tro att Hitachi skulle ha sämre service om man köpte något från låt oss säga Norge eller Schweiz. Det bör väl finnas en Europa-garanti snarare än någon slags EU-garanti? Jag vet inte... Redigerat av Unregisteredfb9e065c, 17 augusti 2004 - 14:43. Postad 17 augusti 2004 - 14:42 Eftersom jag jobbar över 70h per vecka så blev kalibreringstiden 15-20 minuter och bestod av att fixa pappkartonger som var tillräckligt höga för att få upp projektorn en bit från golvet... Postad 17 augusti 2004 - 16:23 http://www.webhallen...od.php?id=32870 Men här på prisjakt är lägsta pris 17299 :- Är det så att webhallen inte finns med bland försäljningsställen av projjen eller är priset på webhallen fejk? Fel tråd kanske men är denna proj att föredra före Panasonic 500 ?? Postad 17 augusti 2004 - 16:51 Andreas Postad 17 augusti 2004 - 17:11 ![]() Väntar ivrigt på att det ska bli 9:e september då jag flyttar in i min nya lägenhet + att en TX100 hämtas från webhallen ![]() Postad 17 augusti 2004 - 20:57 Får man ett mail när projektorn är skickad eller kommer det bara en såndär lapp att man har nåt att hämta ut på posten? Postad 17 augusti 2004 - 21:04 Tack på förhand.. /ThaiZo Postad 17 augusti 2004 - 21:37 ![]() Åter till trådens ämne...De nya konsumentreglerna gäller faktiskt bara EU-länderna emellan och inte produkter inköpta utanför EU. Det var killen på Hitachi samt ANTA noga med att poängtera. Dock finns det undantag, som tex företag som har speciella Europa-garantier... Redigerat av Unregisteredbf364490, 17 augusti 2004 - 21:40. Postad 17 augusti 2004 - 22:44 Jag är inte helt säker men DVD-I är väl både analogt och digitalt i och bästa bild ger DVI-D. För att kunna köra hög bandbredd som tex 720p så bör man ha dual link som använder fler tåtar i kabeln för överföring. Här kommer min gissning. Det blir mycket dyrare kabel eller så finns det inte dual link DVI-D som också har analog så jag skulle satsa på en dual link DVI-D kabel. Köpte själv en 7,5m från Lindy ([email protected]) för drygt 400 kr. Funkar klockrent med mitt Radeon 9200 och min TX100. Postad 18 augusti 2004 - 07:01 Kan starkt rekomendera Webhallen då det är min polare som sköter det där borta. Annars är också datapryl bra men dock lite bökigare om man nu bor i sthlm. Är grymt nöjd med datapryls service och webhallen lär inte va sämre. En ny lampa till projen är inte heller vidare dyr på webhallen! Postad 18 augusti 2004 - 11:47 ![]() Postad 18 augusti 2004 - 13:24 Min uppfattning är att ju mer man kan kräma på i riktigt kontrastomfång, desto mindre lägger man märke till VB och om den teorin är ngt värd så är det absolut Hitachi:n som gäller. Med lite kalibrering så kan man uppnå sanslöst bra kontrast. Postad 18 augusti 2004 - 13:28 Längs större delen av nedre kanten på bildytan så har jag ett suddigt, blåaktigt område. Är detta damm tro? Vågar man öppna och blåsa rent själv? Hur gör man i så fall tro? Postad 18 augusti 2004 - 16:23 Arioch Du har ingen högtalare som stör bilden? Postad 18 augusti 2004 - 16:43 ![]() Du kan kolla butikens köpinformation samt att hämta i butik där information om frakt- & betalsätt finns. Högtalare nära en filmduk påverkar inte bilden på något sätt (förutom i de fall då de står placerade i synfältet ![]() Postad 18 augusti 2004 - 18:36 Detta kan bero på att Du via menyn har "flyttat upp" bilden "för långt" i förhållande till signalen som Du matar projen med. Motsvarande "problem", som jag uppfattar som ett flimrande blåaktigt band, uppstår ibland för mig när jag "tittar på tv" (och materialet inte sänds i 4:3). Förutom att flytta ner bilden finns också funktionen "Overscan" som tar bort information runt kanterna. Först om inget av ovanstående hjälper Dig och fenomenet finns i alla "aspects" skulle jag anta att det är fel i projen. /JPR Postad 18 augusti 2004 - 21:55 ![]() Postad 18 augusti 2004 - 21:58
Faktum är att jag trodde att det var fel på en projje en gång. Det uppstod ett vitt, skinande fenomen nederst i mitten på duken. Det blev liksom starkare ju ljusare bilden var... Det gick några svettiga sekunder innan jag insåg att det var centerhögtalaren som återkastade en massa ljus från duken. ![]() Postad 18 augusti 2004 - 23:48 Vad är den officiella siffran? Postad 18 augusti 2004 - 23:52 Postad 19 augusti 2004 - 07:43 Det står 2000h i manualen till projen. Därefter ska den stänga av sig själv. Sen är det bara att investera i en ny ![]() Postad 19 augusti 2004 - 10:21 Har nu bestämt mej för en TX100 till slut. Sitter och räknar dagar tills lönen kommer ![]() Jag hade tänkt att montera en hylla på väggen för att ställa projjen på. Hur djup behöver denna hylla vara? Är det ngn som gjort en liknande lösning? Projjen ska ju vara 28,5 cm djup, men går det åt mkt utrymme bakom för sladdar o dyl? På bild ser det ut som om det sitter 4 ben under projjen, vet ngn vad det är för mått för baksida till främre ben? tacksam för svar! Redigerat av Unregistered40162, 19 augusti 2004 - 10:24. Postad 19 augusti 2004 - 11:06 Det sitter endast 2st ben på projen och det är på vänster/höger framkant. Så det går bara att höja den upp/ned i framkant. Sen hur mycke utrymme det behövs bakom projen beror nog mycke på vad du har tänkt att ha för kabel inkopplad. Så det är svårt att säga.. Men jag kan tänka mig att det minst behövs 10cm bakom. Lycka till! /Matz Redigerat av SuperMazze, 19 augusti 2004 - 11:06. Postad 19 augusti 2004 - 14:01 Jag sålde min NEC vt-45:a i våras. Något jag absolut inte ångrar, men fy vad jag saknar en proj varje gång jag tittar på film! Skönt att göra en rejäl uppgradering. Redigerat av Unregisteredb19d47c9, 19 augusti 2004 - 14:02. Postad 19 augusti 2004 - 14:24 /ThaiZo Postad 19 augusti 2004 - 14:40 ![]() ![]() Postad 19 augusti 2004 - 15:07 VB, "vertical banding" är ett kompatibilitetsproblem någonstans på vägen mellan inkommande bildsignal och hur lcd-panelerna adresseras med spänning. Denna spänning styr rotationen på kristallerna. För hög spänning ger ljusa band och för låg spänning ger mörka band. Epsons TW500 har en meny för att justera eventuell VB och Sanyo Z2 har det i servicemenyn. Jag tror att fler och fler tillverkare kommer lyfta fram den justeringen till de vanliga menynivåerna i nästa generation produkter. Exakt vad i bildsignalerna som utlöser VB tycks ingen riktigt veta. Överlag verkar DVI/HDMI klara sig bäst från detta så det kan ha att göra med D/A-omvandlingen i dvd-spelarna. Har man besvärlig VB kan en annan dvd-spelare göra susen. Eller inte alls. Eller värre. Tyvärr är det heller inte så att det verkar finnas "VB-fria" dvd-spelare. Det vill säga att en dvd-spelare kan mycket väl ge en bild med drastisk VB på projektor av modell AAA, men inte alls på projektor av modellen BBB. Så det är väl det som är problemet. Hur vet man om får VB på sin lcd-projektor? Tja, man måste pröva och se. ![]() Idealiskt vore att ta med sig sin dvd-spelare till butik och testa. Men då är frågan: Om jag får besvärlig VB, ska jag byta dvd-spelare eller välja en annan projektor? I sådana fall vilka produkter för att undvika samma problem igen? Det idealiska vore att använda samma dvd-spelare som utvecklarna av projektorn använde. //Thomas Redigerat av Unregistered45b0ece6, 19 augusti 2004 - 15:09. Postad 19 augusti 2004 - 15:15 Det där tror jag inte ett dugg på. Det är uppenbart stora individuella skillnader mellan olika projjar av samma modell med avseende på VB. Precis som det finns skillnader i geometrifel, blooming, dimpelare etc. på TV-apparater av samma modell. Postad 19 augusti 2004 - 15:52 Men är det så uppenbart? Finns det någonstans dokumenterat att en och samma dvd-spelare ger olika grader av VB på olika exemplar av projektorer?Det där tror jag inte ett dugg på. Det är uppenbart stora individuella skillnader mellan olika projjar av samma modell med avseende på VB. Precis som det finns skillnader i geometrifel, blooming, dimpelare etc. på TV-apparater av samma modell. Redigerat av Unregistered7fb84d09, 19 augusti 2004 - 15:53. Postad 19 augusti 2004 - 15:57 Jo det har jag läst flera gånger här och på avs. Outermountain gör problemet alldeles för enkelt. Dessutom är det inte fastställt att DVI oftast ger mindre VB. För vissa har det tom. blivit värre med DVI...Men är det så uppenbart? Finns det någonstans dokumenterat att en och samma dvd-spelare ger olika grader av VB på olika exemplar av projektorer? Postad 19 augusti 2004 - 16:54 Postad 19 augusti 2004 - 17:13 Postad 19 augusti 2004 - 18:15 Postad 19 augusti 2004 - 18:42 Vad gäller VB ansluter jag mig helt till uppfattningen att det faktiskt är olika på olika projar (av samma typ). Detta torde dels bero på tillverkningstoleranser (främst på panelerna men även annan elektronik) dels vilken tid/kraft som på fabriken lagts ned på att trimma projen. Vissa tx100 jag tittat på uppvisar tydlig VB redan utan egentlig "insignal" (på uppstartsbilden). Sedan är det dessutom så att olika filmer och scener i filmer "presterar" olika mycket av VB. En scen där alla LCD-projar jag sett levererar synlig VB på vanligt betrakningsavstånd (i form av mörka band mot den ljusa himlen) är den scen i del 1 av sagan om ringen där de kommer fram till något som varit ett vakttorn. /JPR Redigerat av JPR, 19 augusti 2004 - 19:26. Postad 19 augusti 2004 - 19:44 Detta tyder ju på att det helt är projjen som orsakar VB och inte utrustning kopplad till den. Eller? Postad 19 augusti 2004 - 21:08 Ja ja, men åter till projjen (Det finns så mycket andra trådar om VB) ![]() Postad 19 augusti 2004 - 22:08 Men detta är inte vertikal bandning. "Hinnan" är irregulär, kaotisk och antagligen rent fysiska ojämnheter i något substrat i panelerna. Detta varierar onekligen från modell till modell. VB ger regelbundna vertikala pixelband som tydligt segmenteras av ljusare och/eller mörkare pixelrader. Detta är ett elektriskt problem baserat på insignaler. Något som Epson (som tillverkar LCD-panelerna till de allra flesta hemmbio-LCD) är mycket väl är medvetna om. Inte minst med tanke på den justeringsfunktion som faktiskt sitter i TW500 och i Z2:an. Lek runt med dessa och det blir tydligt hur VB ser ut. Eftersom både "hinnan" och VB är stillastående är det lätt att uppleva de två som samma fenomen. Men det är det inte. Så "hinnan" kan man inte göra något åt annat än lära sig leva med. Om man nu ens tänker på den från första början vill säga. VB kan man göra något åt och verktygen för att minska den finns. Fast bara i ett fåtal produkter. Och nej, Anathema, jag försöker inte alls göra det enkelt. Tvärtom. Problemet är ju dubbelblint. Både projektor och signalkälla inverkar. Postad 19 augusti 2004 - 22:17 Märkligt då att just den här generationens Epson paneler har MER problem med VB än vad många äldre (och dyrare) LCD-projjar hade. z2/ae500/tx100 har samtliga mkt problem med VB. Vågar man hoppas på en lösning till z3/ae700. Vad ser du i kristallkulan Outermountain? Jag är i alla fall minst sagt skeptisk till att Epson har läget under kontroll vad gäller VB... Jag tror faktiskt att det beror på den extrema prispressen som gör att deras kvalitetskontroll brister för de billigare panelerna. Postad 19 augusti 2004 - 22:25 EDIT: det kan ju förstås vara något annat än själva panelen också i optical engine som gav upphov till VB:n... EDIT2: länk https://www.minhembi...showtopic=47845 Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 19 augusti 2004 - 22:30. Postad 19 augusti 2004 - 23:12 Ja skummade igenom tråden snabbt men den va ju så ###### lång så ja skulle vilja vet om nån har koll på brinntiden på lampan?? Sen skulle ja vilja veta om det e nån skillnad mellan Hitachi PJ-TX100 och Hitachi PJ-TX100W... Webbhallen har satt ut ett (extra?) W .. Fullständigt namn eller nån skillnad ? Skulle vara bra om ja får klarhet i båda dessa frågor för jag har precis beställt en så jag vet vad jag får ... ![]() Skulle vara snällt om nån skulle kunna svara på detta ![]() Mvh Niklas Postad 20 augusti 2004 - 07:53
Hej Niklas!! Brinntiden är tyvärr bara ca 2000h och sen slår projen av sig själv. Ny lampa hittar du ju oxå på webhallen. Kostar inte allt för mycke som tur är! Sen det där med W i namnet. W =worldwide Skillnaden vet jag inte riktigt va den är. Har själv en W hemma. Det ända jag kan tänka mig är att man får 2 strömkablar med i lådan (1 svensk och 1 från nått annat land). Sen är även manualerna inte på svenska utan det närmaste som finns är norska. Redigerat av SuperMazze, 20 augusti 2004 - 07:56. Postad 20 augusti 2004 - 08:17 Slår av sig själv??? Även ifall lampan inte är trasig??? Postad 20 augusti 2004 - 08:30 Postad 20 augusti 2004 - 10:05 Postad 20 augusti 2004 - 10:14 ![]() Vet inte varför men jag blir alltid så nervös när jag köper dyra saker. ![]() Det tar emot att jag inte köper av The Rock i Lund, för jag har varit där och kollat på projektorer. Men med min ekonomi kan jag inte ignorera en prisskillnad på runt 4000kr. Jag tänker i alla fall köpa duk och kablar hos dom. ![]() Tycker ni det är taskigt när man gör så här? Redigerat av Unregistered7fb84d09, 20 augusti 2004 - 10:29. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |