Vertical Banding, vad är det?
40 svar till detta ämne
Postad 18 november 2003 - 18:18
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Jag har lite frågor ang. Vertical Banding.
Har själv sett det, så jag vet hur det ser ut (tyvärr). Dock så var jag övertygad om att det beror på hårdvaran.
Dock har jag blivit lite fundersam sedan det i tråden om Z2 snackas om att man kan gå in i servicemenyn och genom den bli av med sin VB.
Har jag fattat det hela rätt så sitter det oftast i någon i panelerna (oftast grön??), och då borde det ju onöjligt gå att få bort endast genom att göra inställningar iaf utan att påverka bilden i övrigt negativt.
Om vi nu tar AE500 och Z2 som exempel, så verkar det ju som att AE500 har betydligt mer VB än Z2. Detta trots att de väl använder samma paneler från Epson?
Jag fattar noll just nu
Skiljer det mycket mellan olika projektorer i samma serie, kan det vara så att Epson haft problem med sina paneler som de nu åtgärdat och då kommer de nya AE500 maskinerna ha mindre VB än de äldre?
Någon här måste ju kunna reda ut allt detta
Postad 18 november 2003 - 20:57
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Hade hoppats på att någon vet?
Postad 19 november 2003 - 18:45
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Ett sista försök nu då...
hur är det tex med panelerna, är det de som orsakar VB, och om Z2 och AE500 har samma paneler varför skiljer då VB mellan dessa?
Postad 19 november 2003 - 19:02
Unregistered01212181
-
Unregistered01212181
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Ett sista försök nu då...
hur är det tex med panelerna, är det de som orsakar VB, och om Z2 och AE500 har samma paneler varför skiljer då VB mellan dessa?

Panelerna ska ju vara samma på de båda och min uppfattning är att båda lider av VB men att det är väldigt individuellt från projje till projje. Folk har ju lyckats tweaka bort VB på Z2:an genom att gå in i servicemenyn, och just den inställning verkar diffa lite mella olika projjar redan från fabrik (vilket är ganska skumt, men det är kanske det som uppgraderingen kommer ta hand om). Jag har nog inget vettigt svar på din fråga förrutom att VB verkar vara ett problem som alla paneler kan lida av, det är bara att justera fram det i servicmenyn. Det är nog ganska svårt att få till en projektorbild bra, skulle tro att det finns minst lika mycket att tweaka på som en CRT, men vi konsumenter slipper det eftersom de kommer kalibrerade från fabrik (borde göra iaf) och inte ändrar sig med tiden som CRT:er gör Lite gissningar och spekulerande, mer kan jag inte erbjuda tyvärr.
Postad 19 november 2003 - 20:15
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Dr. SiC
"Lite gissningar och spekulerande, mer kan jag inte erbjuda tyvärr."
Tackar så mycket för att du tog dig tiden, var nästan lite rädd att det inte gick att läsa/skriva i detta inlägget
Postad 20 november 2003 - 02:34
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Jag tror också att det är mer individuellt mellan olika exemplar snarare än att 500 tex. har betydligt mer VB än Z2 eller tvärtom.
Postad 20 november 2003 - 09:12
Unregistered2aeac5b8
-
Unregistered2aeac5b8
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Om nu VB är så synligt, finns det någon bild som beskriver problemet?
Postad 20 november 2003 - 09:12
Unregistered82bf54aa
-
Unregistered82bf54aa
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej
Kan någon förklara hur VB ser ut?
Blir det ränder som scrollar över bilden eller...???
Tack på förhand.
/Henrik
Postad 20 november 2003 - 09:28
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Orkar inte överersätta
"Vertical banding:
(edited -- borrowed from JPinTO) VB occurs in very distinct vertical bars. Each band goes from bottom to top the entire height of the screen and is 8-20 pixels in width. The bands repeat for the width of the screen."
Enligt AVSforum så kan det även (till stor del) bero på hur/vad man matar sin projektor med för kablar osv.
"Blir det ränder som scrollar över bilden eller...???"
Nja, det är mer så att ränderna står stilla om något annat skrollar på bilden. Som om man visar bilden på en randig tapet. (lite överdrivet, men bara för att få en idé)
Redigerat av zippiz, 20 november 2003 - 09:31.
Postad 20 november 2003 - 09:35
Unregistered82bf54aa
-
Unregistered82bf54aa
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Otäck liten rackare det där, usch...
Tackar för info!
/Henrik
Redigerat av Unregistered82bf54aa, 20 november 2003 - 09:35.
Postad 20 november 2003 - 09:38
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Ja, det verkar som alla LCD-projektorer lider av detta (???) Dock olika mycket, och många tänker kanske inte alls på det.
Postad 20 november 2003 - 10:19
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2 096 inlägg
Jag har inget bra svar på denna fråga men jag kan konstatera följande:
VB skiljer sig mellan olika paneler. Den Optical Engine som satt original i min TW100 hade VB. Den nya som jag bytt till har det inte!
VB skiljer mellan olika källor. Min VHS från Sony ger glest mellan ränderna och min SVHS från JVC ger tätt mellan ränderna.
VB Skiljer mellan olika kablage. Ränderna ändrar karaktär vid olika kablage. Minst ränder ger min AV3-kabel från Jenving som är uppmätt till 75Ohm. Sämst resultat har jag haft med en High End Noname-kabel från Kjell&Co.
VB skiljer sig mellan olika material. Med vissa DVD såg jag ränder med andra inga!
VB skiljer sig mellan olika signaltyper. Det verkar värre via komposit och s-video än via komponent och RGB.
VB går att simulera i exempelvis FFDShow genom att ändra förskjutningen mellan chroma och luma!
Min gissning är att det bland annat uppstår på grund av förskjutningar mellan chroma och luma. Därför påverkas det av hela signalkedjan. Förskjutningen kan uppstå i bildkällan, kablaget, i projektorn etc. Jag vet inte säkert men det är det enda jag kan hitta på som verkar rimligt med mina egna erfarenheter som bakgrund...
Redigerat av EmuMannen, 20 november 2003 - 10:29.
Postad 20 november 2003 - 10:26
Raistlin
-
Raistlin
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Ursäkta min okunnighet, jag är nybörjare på området, men jag har sett vertikala ränder i de ljusaste partierna på LCD-projar; är det VB?
Redigerat av Raistlin, 20 november 2003 - 10:28.
Postad 20 november 2003 - 10:31
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2 096 inlägg
Ursäkta min okunnighet, jag är nybörjare på området, men jag har sett vertikala ränder i de ljusaste partierna på LCD-projar; är det VB?
med stor sannolikher, ja. Det är lättast att se mot ljusa enfärgade partier. Det ser ut som statiska tunna vertikala linjer i bilden. En brokig bakgrund brukar dölja linjerna...
Postad 20 november 2003 - 16:03
Unregistered38200
-
Unregistered38200
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jag har inget bra svar på denna fråga men jag kan konstatera följande:
VB skiljer sig mellan olika paneler. Den Optical Engine som satt original i min TW100 hade VB. Den nya som jag bytt till har det inte!
VB skiljer mellan olika källor. Min VHS från Sony ger glest mellan ränderna och min SVHS från JVC ger tätt mellan ränderna.
VB Skiljer mellan olika kablage. Ränderna ändrar karaktär vid olika kablage. Minst ränder ger min AV3-kabel från Jenving som är uppmätt till 75Ohm. Sämst resultat har jag haft med en High End Noname-kabel från Kjell&Co.
VB skiljer sig mellan olika material. Med vissa DVD såg jag ränder med andra inga!
VB skiljer sig mellan olika signaltyper. Det verkar värre via komposit och s-video än via komponent och RGB.
VB går att simulera i exempelvis FFDShow genom att ändra förskjutningen mellan chroma och luma!
Min gissning är att det bland annat uppstår på grund av förskjutningar mellan chroma och luma. Därför påverkas det av hela signalkedjan. Förskjutningen kan uppstå i bildkällan, kablaget, i projektorn etc. Jag vet inte säkert men det är det enda jag kan hitta på som verkar rimligt med mina egna erfarenheter som bakgrund...
Då borde VB inte finnas om man kör composit? Fredrik
Postad 20 november 2003 - 16:31
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Här stod tidigare ett inlägg som nu är raderat. Jag har av Prisjakts administratörer förstått att jag ses som konkurrent och inte ett komplement som jag själv trodde och tar därför konsekvensen av detta. Jag kommer i fortsättningen att finnas tillgänglig på annat håll, och jag vill på detta sätt tacka för min tid här (mellan 2001 och 2003) och önskar Prisjakt och dess medlemmar lycka till och ett gott nytt år.
mvh
/Pär fd. medlem 865
Redigerat av Perra1, 30 december 2003 - 02:46.
Postad 20 november 2003 - 16:32
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Emumannen, tack för svaret en liten fråga dök upp.
Va f-n är en "Optical Engine"
Postad 20 november 2003 - 16:36
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2 096 inlägg
Va f-n är en "Optical Engine" 
Epsons benämning på moderkort, paneler, prismor, optik med mera i deras projektorer...
Postad 20 november 2003 - 16:48
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Ahh, men varför skrev du inte det för?
Hur är det med din "nya projektor" (då allt ju är bytt  , har du VB på den?
Postad 22 november 2003 - 15:12
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Har tittat på en Z2 nu på Tele Hå och de vertikala banden förstörde hela upplevelsen. Jag tyckte inte att det var bättre svärta än på Hitachi PJ TX10 som jag jämförde med. Den högre upplösningen var såklart positiv men om man räknar in VB så var det klart bättre bild på Hitachin. Z2 kommer att mjukvaruuppgraderas nästa vecka och då ska jag ta mig en ny titt för att ge ett slutgiltigt omdöme. Eftersom 500 har samma problem med VB så kommer jag ej att köpa någon sådan förrän jag har fått besked om huruvida dess VB går att åtgärda...
Har svårt att se hur mjukvaruuppdateringen ska kunna få bort alla gräsliga VB på Z2:an men, men... framtiden får ge svar...
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 22 november 2003 - 17:52.
Postad 22 november 2003 - 18:43
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1 770 inlägg
Är det bara LCD som lider av detta besvär eller även DLP?
Postad 27 november 2003 - 01:19
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Jag har bara sett det på LCD men jag vet inte om det finns även på andra typer av projjar. På Z2:an var det dock löjligt mkt VB... Att kalibrera bort det verkar ju inte heller vara någon bra idé med tanke på vad Perra skrev...
Postad 27 november 2003 - 08:34
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2 096 inlägg
Är det bara LCD som lider av detta besvär eller även DLP?
Vad jag förstår så gäller det alla digitala bildvisare. Jag har hittat ytterliggare en källa till VB som jag hoppas jag kan återkomma till. Den kan i alla fall rent teoretiskt påverka alla digitala bildvisare...
Postad 15 december 2003 - 13:45
Woxxman
-
Woxxman
-
Lärjunge
-
-
331 inlägg
Nu faller en massa bitar på plats... jag har med min Panasonic AE100 sett många trevliga filmer och när vi pratar bildkvalité är ju Sagan Om Ringen filmerna bland de absolut bästa. Panoreringarna över de gigantiska vyerna var något jag verkligen längtade efter att se på projektor.. MEN de har inte blivit något höjdare pga klara tydliga vertikala sträck som dyker uypp tydligt speciellt när man bara har en ljus himmel som bakgrund.
Jag har tidigare varit övertygad om att min egenmålade MDF-duk varit boven i dramat men nu är det kanske dags att tänka om.
Jag har i dagsläget en Sony NS400 DVD med en 10m S-Video kabel så det är ju inte direkt optimala förhållande. Nu är det en brainwave på gång som kommer köras med en 10m högkvalitativ VGA-kabel, kan detta hjälp mig i kampen mot VB?
För jag antar att det är VB jag upplever i LOTR och det är verkligen tragiskt att det faktiskt förstör inlevelsen så mycket...
Postad 15 december 2003 - 17:14
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Jag förstår precis vad du menar och lider med dig Woxxman
Postad 15 december 2003 - 18:07
Woxxman
-
Woxxman
-
Lärjunge
-
-
331 inlägg
Jag förstår precis vad du menar och lider med dig Woxxman 
Upplever du samma problem själv eller? För det har kommit lite som en överraskning för mig faktiskt. Det enda man snackade om när jag köpte denna för ett par månader sedan var SD hit och dit. Ingenting om VB och ändå stör jag mig utan tvekan mer på det senare.  Vad har du för utrustning förresten?
Postad 17 december 2003 - 03:37
Unregistered10ecfd50
-
Unregistered10ecfd50
-
Lärjunge
-
-
357 inlägg
Jag har testat en z2a med v880 dvi och det var mycket vb då men med s-video så var dom svåra att se.Men jag tror att eftersom att bilden blir mycket bättre med dvi så syns dom mer.Vi gjorde som många andra testade att ändra parameter 14 i
service menyn och då försvan dom helt.var ställd på 77 ändrade små steg upp och ner tills det såg bra ut på 85-86.Upplevde inte att något annat blev sämre men säker kan man inte vara.Vi använde sagan om ringen när dom gick över berget utan snö.Så syndes dom mycket väl på himmlen innan vi ändrade param 14.
Nu gäller det bara att få ny mjukvara så att dvi 50hz funkar,sen duker den.
Ett tag
Postad 17 december 2003 - 07:39
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
ML>> Är det en "aktiv" shh-låda (hushbox) som du har där? Den ser jäkligt cool ut och en variant på den hade nog kunnat funka hos mig. Byggt med gips eller vad?
Postad 17 december 2003 - 10:57
Woxxman
-
Woxxman
-
Lärjunge
-
-
331 inlägg
Jag har testat en z2a med v880 dvi och det var mycket vb då men med s-video så var dom svåra att se.Men jag tror att eftersom att bilden blir mycket bättre med dvi så syns dom mer.Vi gjorde som många andra testade att ändra parameter 14 i service menyn och då försvan dom helt.var ställd på 77 ändrade små steg upp och ner tills det såg bra ut på 85-86.Upplevde inte att något annat blev sämre men säker kan man inte vara.Vi använde sagan om ringen när dom gick över berget utan snö.Så syndes dom mycket väl på himmlen innan vi ändrade param 14. Nu gäller det bara att få ny mjukvara så att dvi 50hz funkar,sen duker den. Ett tag 
Hehe den scenen ni använde är en av de klassiska VB-scenerna i mitt minne också.  Det där med service menyn är på din projektor eller? Vad är det för parameter, eller den har bara namnet 14? Jag kommer som sagt var köra VGA till min AE100 från Brainwaven så vi får se hur det blir med bildkvaliten. Men om det är service menyn på projektorn vet jag inte vad det kan motsvaras på min AE100, om det finns någon motsvarighet. Jag vill också kunna se himmlen i snövandrarscenen utan att bli deprimerad...
Postad 17 december 2003 - 12:52
Unregistered1aae7b6c
-
Unregistered1aae7b6c
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Är det bara LCD som lider av detta besvär eller även DLP? Vad jag förstår så gäller det alla digitala bildvisare. Jag har hittat ytterliggare en källa till VB som jag hoppas jag kan återkomma till. Den kan i alla fall rent teoretiskt påverka alla digitala bildvisare...
Tjena! Trodde att DLP-tekniken var befriad från VB, eller att det i alla fall är otroligt ovanligt. Finns det någon på forumet som sett VB på en DLP-projj? / Sage
Postad 10 januari 2004 - 18:23
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Så där, nu har man en AE500 och visst finns det VB på den.
Dock är en, kanske två av mina vänner på gång att köpa en... de tycker nog jag är gnällig
Hur som helst, VB är inte kul, men just nu så bryr jag mig inte så mycket... näste projektor lär ju bli en DLP (om ett par tre år)...
Äsch, ville bara skriva att VB inte var så farligt, man ser dem om man vill. DVS när man kollar efter dem i ljusa scener.
Postad 10 januari 2004 - 22:28
{OLD}Reaper
-
{OLD}Reaper
-
Veteran
-
-
1 740 inlägg
"Äsch, ville bara skriva att VB inte var så farligt"Tack Zippiz, nu känner jag mig lite lugnare. Det får nog bli en Panna 500:a till mig också
Postad 11 januari 2004 - 20:29
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Här stod tidigare ett inlägg som nu är raderat. Jag har av Prisjakts administratörer förstått att jag ses som konkurrent och inte ett komplement som jag själv trodde och tar därför konsekvensen av detta. Jag kommer i fortsättningen att finnas tillgänglig på annat håll, och jag vill på detta sätt tacka för min tid här (mellan 2001 och 2003) och önskar Prisjakt och dess medlemmar lycka till och ett gott nytt år. mvh /Pär fd. medlem 865
Det var tråkigt att höra Perra. Vet inte riktigt vad som menas med konkurrent i det här fallet men jag hoppas att jag kan mejla dig senare när det blir dags att köpa duk till min kommande projje? Kommer i alla fall att testa med det. Går kanske att nå dig på bigscreen också om det nu är någon fart på det forumet...
Postad 12 januari 2004 - 00:05
Unregistered7cb25afd
-
Unregistered7cb25afd
-
Rookie
-
3 inlägg
Själv har jag en TW100 (original, opatchad, har tom firmware 1.01) som har väldigt olika på källa när det gäller VB.
Körde väldigt länge med bara s-video i 480i och hade då knappt märkbar VB ibland, ingenting störande.
Skaffade en Xbox här för ett tag sen och i samband med det HDTV-kit till den, och la därför in komponentvideokabel.
I 480i - ingen som helst VB. I 480P - MASSIV VB, helt otittbart. I 720P - ingen VB.
Som tur är gick det ju att stänga av 480P i Xboxen (använder den som mediaspelare) och har nu riktigt bra och VB-fri bild, men reagerade på att bara bytet till 480P från interlaced gjorde att jag fick otroligt svår VB.
Postad 12 januari 2004 - 19:42
Unregistered1e829950
-
Unregistered1e829950
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej, har någon upplevt om VB minskar om man kör med en progressiv DVD spelare till komponentingången på en LCD projje?
En tanke, kan VB försvinna om man köpen en sån "eldosa" som filtrerar bort störningar i nätet?
Redigerat av Unregistered1e829950, 12 januari 2004 - 19:45.
Postad 13 januari 2004 - 17:25
Unregistered1a908f68
-
Unregistered1a908f68
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hur se VB ut ? kan någon förklara för mig som aldrig sett det, så man vet vad man ska titta efter när man köper proje.
Postad 13 januari 2004 - 22:01
Unregistered1aae7b6c
-
Unregistered1aae7b6c
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Hur se VB ut ? kan någon förklara för mig som aldrig sett det, så man vet vad man ska titta efter när man köper proje.
VB är vertikala mörkare streck som är en pixel bred (eller var det två... jaja) och som upprepas ungefär var 8-10:nde rad eller så över hela bilden. Dessa brukar synas tydligast i ljusa sener och kan (enligt vissa) vara mer eller mindre framträdande lite beroende på signal. När jag hade det spelade signalen ingen roll och det syntel nästan lika bra i ljusa som mörka sener... AARRRGGHHH! Är lite osäker på om bredden är en eller två pixlar och på avståndet mellan dem men ungefär så ser de ut i alla fall. Jag hade själv väldigt mycket sånt en gång och tro mig lyckas du få se ett ex som har mycket VB så lär du inte missa det Det blir som att titta genom ett galler Sök på forumet så lär du hitta massor med info, skulle jag tro. // Sage
Postad 13 januari 2004 - 22:07
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Hur se VB ut ? kan någon förklara för mig som aldrig sett det, så man vet vad man ska titta efter när man köper proje. VB är vertikala mörkare streck som är en pixel bred (eller var det två... jaja) och som upprepas ungefär var 8-10:nde rad eller så över hela bilden. Dessa brukar synas tydligast i ljusa sener och kan (enligt vissa) vara mer eller mindre framträdande lite beroende på signal. När jag hade det spelade signalen ingen roll och det syntel nästan lika bra i ljusa som mörka sener... AARRRGGHHH!
Är lite osäker på om bredden är en eller två pixlar och på avståndet mellan dem men ungefär så ser de ut i alla fall. Jag hade själv väldigt mycket sånt en gång och tro mig lyckas du få se ett ex som har mycket VB så lär du inte missa det
Det blir som att titta genom ett galler
Sök på forumet så lär du hitta massor med info, skulle jag tro.
// Sage
Vilken projje hade du och vilken anslutning?
Postad 14 januari 2004 - 07:39
Unregistered1aae7b6c
-
Unregistered1aae7b6c
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Vilken projje hade du och vilken anslutning?
Jag hade en LG RL-JA20 och körde med S-Video och komponent, det spelade så vitt jag minns ingen roll vilken anslutning jag körde med. Edit: VB-problemet försvann dock när projjen fick ny mjukvara. // Sage
Redigerat av Unregistered1aae7b6c, 14 januari 2004 - 07:42.
Postad 14 januari 2004 - 14:48
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Vilken projje hade du och vilken anslutning? Jag hade en LG RL-JA20 och körde med S-Video och komponent, det spelade så vitt jag minns ingen roll vilken anslutning jag körde med.
Edit: VB-problemet försvann dock när projjen fick ny mjukvara.
// Sage
Någon form av hopp finns det alltså för oss som har VB-problem med projektorn, hoppas, hoppas!
Postad 14 januari 2004 - 14:53
Unregistered1aae7b6c
-
Unregistered1aae7b6c
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Vilken projje hade du och vilken anslutning? Jag hade en LG RL-JA20 och körde med S-Video och komponent, det spelade så vitt jag minns ingen roll vilken anslutning jag körde med.
Edit: VB-problemet försvann dock när projjen fick ny mjukvara.
// Sage Någon form av hopp finns det alltså för oss som har VB-problem med projektorn, hoppas, hoppas!
Ja, det finns hopp, om bara tillverkaren får tummen ur och ser till att optimera bort VB-problemet så gott det går. // Sage
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|