Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *

1887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 januari 2005 - 11:28

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
På jobbet har vi satt upp Hs50 mot Steward Firehawk 1,35 gain tycker att bilden blir mycket mörk om än bra svärta ;)

Postad 14 januari 2005 - 11:38

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
hmmm allt detta snack om att HS50:n är mörk får nog ta och gå och titta på den igen nu när jag vant mig vid min Z3:a så kanske jag märker att bilden är mörk. men det var inget jag märkte av när jag demade den fast då har jag aldrig ägt en projje innan ;)

Postad 14 januari 2005 - 13:02

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Hmmm...... Var iväg och kollade på HS50 igår, å attans va paff jag blev! Hade aldrig trott att ´det skulle va SÅ pass lite kräm i lampan. Så nu vet jag inte riktigt vad jag känner för den!

PS. I övrigt var det helt klart den bästa LCD jag någonsin sett, klår många DLP med råge också, MEN VARFÖR SÅ MÖRK???? Har LCD-tekniken nått sin gräns?
Svart och mörk bild eller ljus och grå bild!

...dom kanske körde på en grå duk och den kanske inte är i sitt esse förrens
man kör den på vit. :)

Postad 14 januari 2005 - 13:14

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Hmmm...... Var iväg och kollade på HS50 igår, å attans va paff jag blev! Hade aldrig trott att ´det skulle va SÅ pass lite kräm i lampan. Så nu vet jag inte riktigt vad jag känner för den!

PS. I övrigt var det helt klart den bästa LCD jag någonsin sett, klår många DLP med råge också, MEN VARFÖR SÅ MÖRK???? Har LCD-tekniken nått sin gräns?
Svart och mörk bild eller ljus och grå bild!

...dom kanske körde på en grå duk och den kanske inte är i sitt esse förrens
man kör den på vit. :)

Nä, dom gjorde ju tyvärr inte det!

Postad 14 januari 2005 - 13:20

FortytwO
  • FortytwO
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag kænde exakt lika dant førsta gången jag såg den... Klart en besvikelse...
Fick bli en HC900 før mig istællet.

Postad 14 januari 2005 - 14:39

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
hadde inte jag stört mig på regnbågar m.m. så hadde nog jag också valt hc900:an framför HS50:n

Postad 14 januari 2005 - 14:40

Unregistered5f9f55ba
  • Unregistered5f9f55ba
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Ååååååå....... Vad ska jag ta mig till??? Ska jag köpa en HS50 eller inte. Måste nog ta med mig HS20 ner och gemföra innan jag bestämmer mig!

Tibby,
är du inte nöjd med HS-20 då ?

:)

Postad 14 januari 2005 - 15:16

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Ååååååå....... Vad ska jag ta mig till??? Ska jag köpa en HS50 eller inte. Måste nog ta med mig HS20 ner och gemföra innan jag bestämmer mig!

Tibby,
är du inte nöjd med HS-20 då ?

:)

Jo, vad bilden angår är jag nöjd! Men det är i stort sätt LS:en på HS50 jag är ute efter! Sen jag bytte min Samsung 935 DVD till en Denon 2910 har jag varit GRYMT nöjd med bilden. MEN, jag vill ha upp min proj i taket, och lägre oljud tackar jag inte heller nej till.

Postad 14 januari 2005 - 16:01

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Men.... Då Hög ljusstyrka ofta är lika med kass svärta och låg ljusstyka ofta är lika med bättre svärta, och jag inte är det minsta känslig för dålig svärta kanske jag kan få upp ljusstyrkan betydligt till en kostnad av sämre svärta på HS50:ian genom att köra den i Hi-mode, högre gamma och kanske t.o.m. köra utan irisen.
Då borde ljusstyrkan och svärtan hamna på ca. samma värden som min HS20:a som jag idag är mycket nöjd med vad den saken angår! :)

Sen en annan ska som tilltalar mig med HS50:an är lugnet och skäpan i bilden så är något bättre än min HS20, och den borde ju till stösta del finnas kvar även när jag ökar ljusstrykan. Felet med LCD:er i största allmänhet är ju att när man ökar ljusstömmen genom ljuspanelerna skapas det en form av dimma som vilar över bilden, och den är minde tilltalande. Men efter att ha läst igenom min egen text tror jag mig kunna svara på mina egna frågor; Jag måste helt enkelt ta min HS20:a under armen ge åka till stället igen och prova mig fram till en bra lösning. Stegvis öga ljusstyrkan för att hamna på ca. samma nivå som den jag har idag och se hur pass mycket det påverkar skärpan, lugnet och svärtan på HS50:an, och sen gemföra dom båda och se om bilden fortfarande känns bättre på HS50:an.

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 14 januari 2005 - 16:09.

Postad 14 januari 2005 - 16:59

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
1 duk, låg gain eller hög
2 ströljus
3 lamp låg eller hög
4 vilken gamma är vald

Observera att alternativ 4 kan påverka trycket i bilden. Det finns en lång tråd på avsforum om gamma. Lite synd att vi inte får tillgång till Image director 2. Gammatrixande skall kunna göra underverk sägs det. Kanske kan Sony förbättra gammahanteringen i auto läget vad tiden lider.

Postad 14 januari 2005 - 17:53

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Har min uppe vid taket, kontrasten är som ett svart hål och den är tyst som en mus :)
Den är fulländad, jätte bra, har justerat in bilden som passar i olika miljöer och det är en super skön bild!!

KÖP EN HS50!!!

Postad 14 januari 2005 - 20:22

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
så där nu har jag varit och tittat på HS50:n igen efter att jag haft min Z3:a ett tag den var där brevid en IF5700 oj vad skarp 5700:an är men annars har den dålig svärta nästan sämre än min Z3:a måste jag säga sen låter den som en dammsugare så jag blev inte impad av den i alla fall.

JA HS50:n är riktigt ljussvag med autoiris och skulle inte alls passa i mitt rum med ljusa väggar och vitt tak men annars är bilden riktigt fin. att stänga av irisen gör bilden märkbart sämre och det skulle aldrig jag göra om jag hadde denna projj för att få mer ljus för då kan man lika bra köpa en Z3:a/700:a.

oj vad långt ifrån maskeringen på duken svärtan är trodde bara min Z3:a var så långt i från maskeringen HS50:n var bättre men inte JÄTTE mycket faktiskt man måste nog upp till CRT för att komma nära maskeringen :P

för alla som undrar hur kontrast påverkar bilden är det bara till att växla mellan HS50:n iris från off till auto när man har auto så blir det ett annat djup i bilden och svärtan blir märkbart bättre dock blir bilden så mörk och trycket i ljusa scener försvinner lite.

HS50:n matades med HDMI och den är fortfarnade den klart snyggaste projjen jag sett gedigen byggkvalitet och stilren design och väldigt stor :)

nu när jag haft min Z3:a och sett HS50:n så måste jag säga att jag inte längre är så sugen på den dels för att den är för ljussvag för mitt rum med iris på auto och att jag tycker bilden från Z3:an är helt ok och jag är mycket nöjd med den och kommer behålla den ett tag i alla fall och nu när jag sett dessa ett antal gånger håller jag fast vid att HS50:n i mitt tycke är värd ca 5000-6000 mer än Z3:an så för 20.000 hos gultronics är den ett klockrent köp men för 28-32k hos svenska handlare är alldeles för mycket tycker jag jämfört med Z3:an.

mycket bra jobbat med HS50:n av sony och jag är väldigt impad av bilden den ger var även och kollade på några plasmor däribland pioneers 50" (matades med HD) och dom var inte alls lika bra som HS50:n och då snackar vi 4ggr så stor bild. denna projje är helt perfekt bortsett från ljusstyrkan som kan vara jobbigt om man har ett ljust rum och då bör man tänka på detta och kanske kolla på andra projjar helt enkelt för att HS50:n inte får briljera i ett "ljust" rum men annars är denna projj en fröjd att skåda.

som sagt jag håller fast vid min Z3:a så får vi se vad som dyker upp till hösten B)

Redigerat av ZoomAir, 14 januari 2005 - 20:24.

Postad 14 januari 2005 - 20:57

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Svarar samma sak igen som jag gjort tidigare. Om man har problem med att man tycker HS50 är för ljussvag...och jag tycker inte det...så kan man ändra lite på gammakurvorna från källan. Det ger fortfarande en betydligt bättre svärta än andra LCD men den går inte ner lika djupt och blir betydligt ljusstarkare...men utan massa screendoor och VB.

Postad 15 januari 2005 - 00:49

Vendis
  • Vendis
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Fasen.. jag skulle vilja såga hs50 så hårt så min plånbok blir glad, tyvärr går det inte utan jag drömmer hela tiden om att gå och handla den.. detta är nog den enda projje jag vill och kan ha just nu.

gah! Nån som vet var dom säljer högvinster på trisslotter?

Postad 15 januari 2005 - 13:05

AndreasT
  • AndreasT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Jag undrar hur pass Ljussvag HS50 är i praktiken, den ligger på 1200 ANSI-lumen i högläge medan min nuvarande projektor AE300 ligger på 800 lumen.

Dock drar väl variabla iris-arrangemanget ner ljusstyrkan.

men då jag inte uppfattar AE300:an som ljussvag, bör jag väl kunna leva med Sony;n?

Jag kör med en Projecta proscreeen HC som jag tycker rent reflektivt är en kalas duk, kanske skulle en FireHawk på 1,35 i gain vara lösningen.

Postad 15 januari 2005 - 15:03

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Tror nog man kan kalibrera/tweaka in den till orgasmbild, men tror också
att det är nödvändigt. Fabrikskalibreringar brukar vara lite klena :angry:

Postad 15 januari 2005 - 17:59

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Så här går det i mitt ärende angående min HS50a som var Dead On Arrival (DOA framöver i texten) från Gultronics:

1) Sony Sverige säger att de inte har någon DOA-utbytesservice, utan allt ska servas vad det gäller projektorer(!). Byte (DOA-swap) gäller bara "dataskärmar" här.

2) Ska projektorn skickas på service så är det InfoCare Workshop som fixar det. Dock får man som kund betala frakten in till InfoCare, sen står Sony för frakten ut till kund. Helt sjukt det där med frakten när det är en DOA-projektor! :P Ska jag betala för att Posten, här i sverige eller england, har fraktat paketet "felaktigt"?? Verkar vara så då kartongen var hel, men att en fläkt har lossnat inuti projektorn gör den inte om paketet hanteras varsamt. Kartongen lämnades av hemma hos mig uppochner. Inte SÅ bra. :D

3) Ringde nyss till Gultronics och pratade med Lal. Öppet till kl 18.00 (19.00 svensk tid) en lördag är inte dåligt! Han var riktigt sjysst att prata med och jag behövde inte vara orolig. Han har alla mina uppgifter sa han. Sony måste följa det som står i garantin och vid DOA så ska den bytas ut till en ny. Så gjorde de i england och på Gultronics sa han. Sony ska bara byta ut den till en ny. Han sa även att jag skulle stå på mig när jag pratar med "the big company Sony" (som han sa). De kan inte behandla mig som de gör sa han vidare.

4) OM inte Sony Sverige löser detta så kan jag skicka tillbaka projektorn till Gultronics så får jag en ny utan problem. Inga problem med det, men det kostar både extra tid och extra pengar för Gultronics. Jag förstår precis vad han menar då jag själv jobbar i butik. Sony här i Sverige verkar ha andra rutiner än vad de har i england. DEN saken är säker.

Jag skulle pusha Sony lite på måndag och Lal vet om läget. Sony Sverige kunde ringa honom och prata, maila eller vad som helst sa han. "You are going to have a new projector!" sa han. :D Kan jag inte få hjälp av Sony Sverige genom att jag för en ny i utbyte i ett svar på måndag (vilket det inte ser så ljust ut just nu), så ska jag återkomma till Gultronics och Lal så fixar han fram en ny åt mig. Skulle ringa honom igen på tisdag i så fall sa han.

Känns skönt! Pluspoäng till Gultronics som tänker som en annan gör i sådana här fall. :angry: Just nu känns det som att det var BRA(!) att jag köpte den i england. Sony england behandlar ju kunderna bättre än Sony Sverige. I alla fall vad gäller DOA-servicen. Ligger ju med papper om detta i kartongen som jag skrev i ett tidigare inlägg. Oftast i början av köpet som det är något vajsing också.

Svåra fel = Sony England
Lätta fel = Sony Sverige :D

Edit: Lal sa vidare "I know my obligations Peter. I just want to fix this as fast and easy as possible." :(

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 15 januari 2005 - 23:37.

Postad 15 januari 2005 - 18:10

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
och varför skall man då köpa i sverige(när priset skiljer så mycket) om det är så bra service utomlands KANON av gultronics :angry:

gott att du får din projje till sist och du skall givetvis ha en helt ny.

dåligt av SONY sverige men mycket bra av gultronics :(

Redigerat av ZoomAir, 15 januari 2005 - 18:10.

Postad 15 januari 2005 - 18:25

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Detta värmer ju gott då man inhandlade sin just där.. Ja, jag tror nog att just England är ett bättre service land överhuvudtaget...

Postad 15 januari 2005 - 18:30

Unregistered3a097662
  • Unregistered3a097662
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Till Peter M.

Jag surfade runt på "Konsument Europa" och fann att det är BUTIKEN som skall stå för frakten åt BÅDA hållen om en vara är felaktig/trasig.

Länken dit är Konsument Europa

"Om det skulle vara fel på din vara har du i första hand rätt att få den reparerad eller utbytt. Detta ska ske utan kostnad för dig. Reparationer och byten ska göras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för konsumenten. "

Observera att det står "utan kostnad". I praktiken så innebär det som sagt att i det här fallet så skall Gultronics stå för frakten. Detta gäller faktiskt oavsett vad säljaren säger eller skriver i sina försäljningsvillkor.

Lycka till!

//Calimero

Postad 15 januari 2005 - 22:14

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
En fläkt som lossnat så du? Hmmm, var det i denna tråd eller den officiella tråden i AVS-forum där någon annan hade fått en projektor med fläkt som lossnat och beskrev precis punkt för punkt hur han "inte gjorde" för att lösa problemet på den hypotetiskt trasiga projektorn? ;-)

Redigerat av lunkwill, 15 januari 2005 - 22:15.

Postad 15 januari 2005 - 23:32

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ja, jag sa till Mr. Lal att dagarna går ju och jag vill inte att det ska bli något tjafs och då sa han bara. "-Lugnt! Jag har ju datum på dina mail!" :angry:

Det enda negativa med Gultronics är att de är lite sega på att svara på mail, men de kanske har mycket att göra med alla (svenskar) som handlar av dem?
Man får ringa och snacka med dem. Telefonräkningen kanske blir dyr? Men, vad tusan. Det är det värt tycker jag.

När man väl ringer dem så ursäktar de sig om det vart strul och vill fixa till det. SÅ ska det alltid vara vid köp tycker jag och så jobbar jag själv efter i den butik jag jobbar i. Speciellt om varan var trasig redan vid leverans. Då är man EXTRA "snäll" mot kunden.

Postad 16 januari 2005 - 02:31

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Hoppas det löser sig för dig snart Peter.M.
Men hur många gånger har du tänkt att det kanske är så att det inte är meningen att du ska ha en HS 50!!??
Har läst om när du skulle köpa från Tyskland först osså nu detta...

Postad 16 januari 2005 - 10:50

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Peter.M: Du skall nog inte ens antyda att den "kanske har gått sönder i frakten" när du pratar med Sony, risken är att dom då anser att det är en fraktskada och hänvisar till fraktbolaget. Jag vet av erfarenhet att det kan ta en evighet att få fraktskador reglerade av fraktbolagens försäkring...

Redigerat av Tomas L, 16 januari 2005 - 10:51.

Postad 16 januari 2005 - 14:21

markusnorling
  • markusnorling
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är sedan nyligen en lycklig ägare till en HS50 och vill nu köpa en dvd-spelare. Att döma av läsning här och på projectorcentral så verkar det vara en spelare med DVI-utgång som gäller. Jag vill ha något i budgetkategorin (dvs 2000-2500). Någon som har en dvd-spelare med dvi kopplad till en HS50 med goda resultat?

Postad 16 januari 2005 - 17:28

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Tomas L: Nämna att det kanske är fraktskada? Nee, det vill nog inte Sony veta. Är ju inte säkert på att det är det heller. Projen såg så fin ut när den kom. Min min var inte lika fin när den inte gick igång. :rolleyes: ;)

Postad 16 januari 2005 - 18:55

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Markus: HS50:n har HDMI, inte DVI på baksidan. Så det kanske är lämpligare med en spelare som har HDMI från början istället för att använda adapters.

Peter: Var en fläkt lös alltså? Hörs det att den är lös om du "skakar" projektorn. Inte direkt skakar, men "lutar" den omkring? Tänkte bara så man kan kolla upp det redan innan man pluggar in den. Om den nu bara ville dyka upp från Gultronics...

Postad 16 januari 2005 - 19:02

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
lunkwill: Stämmer bra det. Den "klunkar" när man vänder den med nedåtsidan uppåt och tvärtom. Låter projektorn när man vänder den så är det idé att testa att köra igång den INNAN den kommer upp i taket. :rolleyes:

Har aldrig hört en projektor låta så när man har vänt på den.

Edit: Om fläkten är lös rent fysiskt vet jag dock inte. Inte så att jag öppnat upp chassit och kollat. Jag bara ANTAR att den är lös. ;)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 16 januari 2005 - 19:04.

Postad 16 januari 2005 - 19:16

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
den här 12v triggern på sony, någon som vet hur den funkar? testade att koppla den vidare från slutsteget men det hände inget. Är det någon inställning på projjen som måste ändras för att den ska funka?

Postad 16 januari 2005 - 20:05

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

den här 12v triggern på sony, någon som vet hur den funkar? testade att koppla den vidare från slutsteget men det hände inget. Är det någon inställning på projjen som måste ändras för att den ska funka?

det borde vara en utgående trigger, för att t.ex få filmduken att åka ner automatiskt när du slår på projjen (jag gissar att du vill få projjen att gå igång när du slår på slutsteget - kul bus om du ska lyssna på en musikcd :-)).

dvs projjen på - 12V ut, projjen av - tji 12V

Postad 16 januari 2005 - 20:35

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Svarar samma sak igen som jag gjort tidigare. Om man har problem med att man tycker HS50 är för ljussvag...och jag tycker inte det...så kan man ändra lite på gammakurvorna från källan.

Gammakurvorna ändrar ju inte grundintensiteten på ljuset och hur jag än ställde gaman på Sonyn så blev det ingen större skillnad på det vita (tex texten) framförallt inte i mörka scener där irisen är stängd (syns tex att stjärnorna i en stjränhimmel är gråaktiga vid granskning - men då svärtan är så bra så upplevs de ändå lysa relativt starkt men vitt är det inte.
Saken är ju den att du kan aldrig få en vitare bild än en helt vit bild med öppen iris och lampan satt i "non-economy" och den bilden är fortfarande gråaktig mot en DLP t.ex.
Men oavsett är jag impad av HS50an - lugn bild, bra detaljer i mörka scener, grym svärta, klockrena färger och väldigt naturlig bild i tex trädscenen i LOTR1 men även överlag en mkt naturtrogen bild (om än något ljussvag).

Det ger fortfarande en betydligt bättre svärta än andra LCD men den går inte ner lika djupt och blir betydligt ljusstarkare...men utan massa screendoor och VB.

Sonyn har ju iofs mer screendoor än både AE700 och Z3 - vertical banding på AE700 är i mina ögon sjukligt kraftig medans Z3an klarar det bra och på Sonyn märkte jag inte heller det speciellt mkt.

Postad 16 januari 2005 - 20:54

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
nå vad tror ni nu om HS50:n hur länge står den sig som bästa LCD projj, kan sanyo och panasonic komma med liknande modeller eller kommer dom inte att nå upp till 6000:1.

och även vad är iris ON läget till för på HS50:n bilden blir ju bara mörk och dålig är det med ON som man får maximal kontrast eller är det med AUTO.

Postad 16 januari 2005 - 20:58

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
bigbad: Men nu måste du ju skojja, mer SDE än Z3...? Z3 har betyldigt markantare screendoor än vad HS50 har.

Sen tror jag att HS50 håller sig förbi nästa generation av epsonpanels maskiner. Sony har redan släppt sin nya generation av paneler med HS50 och om inte epson ändrar om sina en hel del så tror jag inte dem kommer slå HS50 på fingrarna, mycket väl likvärda men inte bättre.

Sen måste ju Epson verkligen se till och bli av med VB, vilket är den absolut största bildförstöraren jag vet.

Postad 16 januari 2005 - 21:41

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Nu har jag får andra gången sett HS50, men denna gången till sammans med min f.d. HS20:a. Och väntar nu med glädje på min HS50, då min HS20 ligger på minst 20-25% lägre ljusstyrka än HS50. Om detta kan bero på att min HS20 har gått 1000h vet jag inte. Men HS50:n var helt klart ljusare MED grymt mycket bättre svärta!

OBS! HS20:an kördes med low-mode och utan CinemaBlack.

Postad 17 januari 2005 - 00:45

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Tibby:
Gott att höra att du har hittat en proj du trivs med.
IMO ett bra val - tom jag som är DLP frälst skulle kunna tänka mig en HS50.....om jag inte hittar en DLP som kan matcha svärtan och lugnet i blden med samma naturliga djup.

Tibby - jag undrar dock lite när du säger att HS50an var väldigt ljusstark. Jag förstår att du jämfört mot din HS20 men har du jämfört mot någon DLP?
Jag börjar bli smått förvirrad för på AVS forum har de screenshots på bla Nemo där det vita är grymt vitt men detta lyckades jag aldrig åstadkomma på den HS50 jag kikade på. Undrar verkligen vad de gjort eller om det helt enkelt är digitalkameran som hjälpt upp vitnivån.
Kan vara skillnad mellan olika ex men SÅÅ mkt ?
Iofs så har jag märkt enorma skillnader på vad jag sett när jag testade en Sharp XVZ2K - den var väldigt oskarp hur man än ställde focusen - på AVS forum säger en del som testat den att bilden är rakbaldsvass. Mao så har de antingen inte jämfört mot något annat eller så är det skillnad mellan olika exmplar.
Det gör i alla fall mig lite orolig om det är såå stora skillnader som jag upplever mina kommentarer mot vissa andras kommentare. Förvisso är allt subjektivt och alla har sin uppfattnnige men att det kan vara så raka motsatser talar ju för att olika ex beter sig olika och skulle man köpa en proj som man testat fram och var mkt bra då får man ju hålla tummarna att man får ett lika bra ex.
Kan det vara så illa att de väljer ut "golden samples" till butikerna? I hope not ;)

Havosci:
Ang screendoor:
AE700 har väldigt bra fyllnadsgrad och xtremt lite SD - bättre än HS50 - men däremot extrem VB.
Z3 har inte riktigt samma fyllnadsgrad och lite mer SD än AE700, men om mitt minne stämmer så är den något mindre märkbar på Z3an än den var på HS50an.
Nu kikade jag inte på Z3an samma dag som Sonyn och det kan ha varit så att sonyn sköt en något större bild (vilket innebär att SD blir mer märkbar) men jag tänkte inte på SD när jag jämförde AE700 och Z3 mot Sharp Z201 (ena dagen) men däremot märkte jag screendoor något på HS50 mot Optoma H77 och Sharp XVZ2000.
Kanske var mer picky den dagen men jag såg den helt klart på HS50an.

Hur som helst för att vara en LCD så är ScreenDoor på HS50 fullt godkänt om man inte är extremt känslig. VB såg jag inte på HS50 eller Z3 som sagt så där få de båda godkänt samt båda projarna är mkt tysta.
Dock har HS50 ett enormt övertag i bildkvaliteten i helhet - uppe och slås med DLP pojkarna :)

Redigerat av bigbadboogie, 17 januari 2005 - 00:47.

Postad 17 januari 2005 - 00:53

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Bigbadboogie:

Kom och tänka på ett problem som skulle kunna vara på enheten du såg, tänkte inte ta upp det för mycket här bara. Men det verkar som en del HS50 lider av convergensfel, dvs att panelerna är lite fel alignade. Om dem är felalignade med mer än två pixlar i någon färg kan det göra att vitt känns som det drar åt den färgen. Kan tänkas att exemplaret du såg hade det problemet.

För annars tycker jag att vitan är väldigt bra i min.

Redigerat av Unregistered47efd78c, 17 januari 2005 - 00:54.

Postad 17 januari 2005 - 02:03

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Bigbadboogie:

Kom och tänka på ett problem som skulle kunna vara på enheten du såg, tänkte inte ta upp det för mycket här bara. Men det verkar som en del HS50 lider av convergensfel, dvs att panelerna är lite fel alignade. Om dem är felalignade med mer än två pixlar i någon färg kan det göra att vitt känns som det drar åt den färgen. Kan tänkas att exemplaret du såg hade det problemet.

För annars tycker jag att vitan är väldigt bra i min.

Låter skumt - om de är felalignade med 2 pixlar innebär att ingen av pixlarna på hela panelen är alignade och då skulle inte en enda färg stämma?
Jag menar om
pixel 1 skall ha bara rött
pixel 2 skall ha bara grönt
pixel 3 skall ha bara blått
innebär det att med ett 2 pixelbredds konvergensfel skulle pixel 3 bli röd, 4 grön och 5 blå.
Säker på att du inte skrev fel i ditt inlägg för det låter väldigt skumt - kanske menar du 0,2 pixelbredder felalignade? å skulleiofs bilden bli väldigt suddig då SD rastret hade hamnat ovanpå varandra.

Ang Screendoor på HS50 så finns det en liten tråd och poll ang SD HS50 på AVS forum här SD HS50 poll som tar upp önskat avstånd för att undvika SD på HS50. 1.8 * bredd verkar vinna och det är väldigt mkt för en 1280*720 panel som skall ha lite SD IMO.

Men oavsett tack för tipset - förklara gärna lite närmare vad du menar för 2 pixlar alignemtn fel låter ej möjligt.

Postad 17 januari 2005 - 02:33

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Visar med några exempel istället:

Här är en bild när den blåa är fel alignad:
bild

Här är en bild på den röda fel alignad (titta i det vita så går det åt rött):
bild

Sen har du en lång tråd på avsforum som diskuterar detta.

Sen för att fortsätta diskussionen om SDE, så är de flesta överens i sina kommentarer att HS50 har mindre av det än "vanliga" epson D4 panelare. Kan säga att jag såg HS50 och z3 på samma duk och switchade mellan dem när jag var och valde projektor. Det som direkt slog mig direkt, innan jag tänkte på svärta, var att z3 kändes uppslicead varje gång man böt till den från HS50 och därmed betydligt markantare SDE.

Redigerat av Unregistered47efd78c, 17 januari 2005 - 02:44.

Postad 17 januari 2005 - 03:00

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
En fråga bara? Om man pratar om screendoor så undrar jag om detta är ett störande moment hur nära sitter nu era dukar? Jag sitter på ca 3.5-4 meter och jag kan inte se screendoor och inga vb heller vilket jag tycker är viktigare att sony inte lider av VB som alla andra gör.. Det är bara konstatera att sonyn är grymmast just nu och det kommer säkert hålla isig ett bra tag, men alltid kommer det värre, det är ju bara en utvecklings sak samt hur mycket pengar man vill lägga ut.
Jag är ivf super nöjd med min på alla plan..

Postad 17 januari 2005 - 09:19

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
En mycket intressant sak som dem börjat mixtra med borta i tweaktråden på avsforum är hur irisen jobbar.

Under factory settings har dem letat upp värdena för hur mycket den stänger och öppnar sig beroende på scener.

Värdena går från 0 till 255, där den standard är ställd på:
Open Reg = 0
Close Reg = 255

När dem mixtrat för att försöka få fram bästa bild, som inte försämrar det vita men samtidigt ger maximal svärta så har dem minskat close reg till ca: 210. Det ger möjligheten att ställa in sin bild precis som man själv vill, dvs hur mörk man vill att den ska vara.

Jag föreslår dock att man låter dem mixtra ett tag till innan man själv börjar mixtra (kommer iaf jag å göra).

Redigerat av Unregistered47efd78c, 17 januari 2005 - 09:23.

Postad 17 januari 2005 - 09:21

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
bigbadboogi:

Jag har ALDRIG och kommer ALDRIG påstå att HS50 är ljusstärk, utan bara att den är 20-25% ljustärkare än MIN HS20. Å då jag varit mycket nöjd med HS20:ans ANSI, blev jag jätte glad över att HS50:an var ännu stärkare. MEN, gemfört med flertalet DLP och många andra LCD så som AE700 och Z3 känns HS50 helt klart ljussvag, det säger ju lite om hur pass svag min HS20 måste ha varit. MEN vid total mörklägging i ett rum skulle jag personligen inte vilja ha mer kräm i projen än vad HS50:an ger mig, och då jag alltid mörklägger inför en film så passar denna proj mig utmärkt! Men för dem som inte vill eller har möjligheten till att mörklägga kan helt klart HS50:ans relativt låga ljusstyrka skapa vissa problem!

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 17 januari 2005 - 09:44.

Postad 17 januari 2005 - 09:21

Lamander
  • Lamander
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Visar med några exempel istället:

Här är en bild när den blåa är fel alignad:
bild

Här är en bild på den röda fel alignad (titta i det vita så går det åt rött):
bild

Sen har du en lång tråd på avsforum som diskuterar detta.

Sen för att fortsätta diskussionen om SDE, så är de flesta överens i sina kommentarer att HS50 har mindre av det än "vanliga" epson D4 panelare. Kan säga att jag såg HS50 och z3 på samma duk och switchade mellan dem när jag var och valde projektor. Det som direkt slog mig direkt, innan jag tänkte på svärta, var att z3 kändes uppslicead varje gång man böt till den från HS50 och därmed betydligt markantare SDE.

Hej,
Har någon koll på om detta går att få bort genom någon Service meny eller dylikt? Min HS50 har en tendens till blå skugga på texten...

Postad 17 januari 2005 - 09:28

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Lamander: Är det något du märker på sittavstånd eller bara när du går nära och granskar bilden? För är det bara runt en pixel så får du ingen egentlig försämring av bilden annat än att man känna sig lite störd när man kollar för nära. Och nej, det verkar inte finnas någon inställning för att justera panelerna.

Postad 17 januari 2005 - 09:38

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
havocsi : du som hänger på avs forumet, du har inte sett några schyssta inställningar som någon har kommit fram till? och vet du hur man kommer inte i service menyn?

Postad 17 januari 2005 - 09:46

joh3
  • joh3
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej!

Har möjlighet att köpa hs-50 riktigt billigt (har sonyrabbat) och undrar föjande...
Har läst här på tråden att den är ljussvag.
Innebär det att den funkar dåligt som allround???
Tänkte ha den mestadels för film, men även i stället för TV.
Krävs total mörkläggning för att den ska vara nåt att ha??? Med 1200 ansi borde man ju kunna kolla även i ett inte helt nedsläckt rum kan ju tyckas... Kommer att ha den i vardagsrummet i så fall med vita väggar o tak och inte alltid helt nedsläckt. Borde jag satsa på nån ljusstarkare projje istället???

Var och kollade på Epson TW200H i helgen och den såg himla bra ut även då det inte var helt mörklagt. Kanske funkar den bättre för mina förutsättningar...

Dela gärna med er av era erfarenheter, jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få!!!

Mvh

Joh3

Postad 17 januari 2005 - 09:54

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Hej!

Har möjlighet att köpa hs-50 riktigt billigt (har sonyrabbat) och undrar föjande...
Har läst här på tråden att den är ljussvag.
Innebär det att den funkar dåligt som allround???
Tänkte ha den mestadels för film, men även i stället för TV.
Krävs total mörkläggning för att den ska vara nåt att ha??? Med 1200 ansi borde man ju kunna kolla även i ett inte helt nedsläckt rum kan ju tyckas... Kommer att ha den i vardagsrummet i så fall med vita väggar o tak och inte alltid helt nedsläckt. Borde jag satsa på nån ljusstarkare projje istället???

Var och kollade på Epson TW200H i helgen och den såg himla bra ut även då det inte var helt mörklagt. Kanske funkar den bättre för mina förutsättningar...

Dela gärna med er av era erfarenheter, jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få!!! 

Mvh

Joh3

Läs mitt förra inlägg.

Postad 17 januari 2005 - 10:39

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Andy:

So after the end of the new calibration, results were more reasonable this time (in terms of color balance at d65 and contrast setting) and the final contrast ratio IMPROVED more !

Lets get to numbers then...

My initial Low settings (gain, bias) werefor R,G,B: 128, 33,39 and bias 111,128,126.
After the calibration for D65 i ended up with (same sequense):
128,60,62 and bias 108,128,114.

Now about contrast ratio:

After calibration BUT with Brightness and Contrast at factory defaults (50 and 80) contrast with HIGH lamp was at 4.267 and with the lamp at LOW at 4.020.

When i calibrated B and C using AVIA for B and smart3 for C (here i have to note that now the correct contrast was at 90) the contrast ratio was for HIGH lamp = 4.929 and for LOW lamp mode = 6.752 !!!!!!

Joh: Om du läser igenom tråden ser du att man kan använda HS50 på många sätt. Den kan upplevas som ljussvag när den är optimalt ställd för filmreproducering, när IRIS:en jobbar maximalt. Den har sen inställning för att stänga av IRIS och ställa den i high lamp mode och är då minst lika ljusstark som tex AE700 som är specad till 1000 ansi. Kör man lowlamp med IRIS öppen skulle jag tippa den ligger runt 800-900 ansi. (siffran baserat rent på spekulationen att AE700 har 1000ansi, vilket förmodligen inte stämmer, men bara som en referenspunkt)

Det är detta som är så bra med HS50, man kan när man släcker ner helt få en suverän bild med grymt bra kontrast och svärta, men man kan även använda den med ganska mycket ströljus om man slår av IRIS. Ska även tillägga att dens kontrast med IRIS av är väl ungefär som z3.

Postad 17 januari 2005 - 13:52

Lamander
  • Lamander
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Lamander: Är det något du märker på sittavstånd eller bara när du går nära och granskar bilden? För är det bara runt en pixel så får du ingen egentlig försämring av bilden annat än att man känna sig lite störd när man kollar för nära. Och nej, det verkar inte finnas någon inställning för att justera panelerna.

Problemet med den blå skuggan märks endast om jag står narmare än 1m, så jag kan ju inte direkt säga att det är något jag lider av... (men man är ju alltid på jakt efter att försöka optimera sin bild :) )

Postad 17 januari 2005 - 18:52

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
havocsi: Dom där siffrorna fattade jag inget utav.. Skulle det vara något man skulle ändra i servicemenyn eller? Vet inte hur man kommer in i den på sonyn, men annars så sa dom där siffrorna mig inte mycket.

Postad 17 januari 2005 - 19:03

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Uppdatering av mitt ärende hos Gultronics.

Imorgon ska Lal från Gultronics ringa till Sony här i sverige och han skulle vara citat "very firm with them". :( Hoppas att Sony Sverige lyssnar på honom. "They have to listen!" som han sa.
Skulle vara najs att ha en ny projektor av Sony Sverige. Alltså i inbyte. Då kanske man kunde kolla på film till helgen? Börjar blir jobbigt med 32"-TVn nu tycker jag.

Läste om att ni undrade om servicemenyn. Man kommer ur den på samma sätt som man kommer in i den. :D Citat från AVSForum.com

"The service menu is accessed by pressing on the remote (enter)(enter)(up)(down)(enter),then (up) when it asks "do you want to enter the servicemode?"

The factory menu is accessed by pressing on the remote (enter)(enter)(left)(enter),then (up) when it asks "do you want to enter the factorymode?"

OBS! Skriv ner ALLA värden innan ni pillrar något. Pillra helst inte alls om ni inte vet vad ni gör. Ändrar ni ett värde så kan andra värden i en annan del av servicemenyn bli ändrade också. Detta av erfaranhet från min Sony 32" WS-TV.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.