Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell trÄd - Sony VPL-HS50 *

1887 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 14 January 2005 - 11:28

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • ForumrĂ€v

• 573 inlĂ€gg
  • 0
PÄ jobbet har vi satt upp Hs50 mot Steward Firehawk 1,35 gain tycker att bilden blir mycket mörk om Àn bra svÀrta ;)

Postad 14 January 2005 - 11:38

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0
hmmm allt detta snack om att HS50:n Àr mörk fÄr nog ta och gÄ och titta pÄ den igen nu nÀr jag vant mig vid min Z3:a sÄ kanske jag mÀrker att bilden Àr mörk. men det var inget jag mÀrkte av nÀr jag demade den fast dÄ har jag aldrig Àgt en projje innan ;)

Postad 14 January 2005 - 13:02

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • LĂ€rjunge

• 463 inlĂ€gg
  • 0

Hmmm...... Var ivĂ€g och kollade pĂ„ HS50 igĂ„r, Ă„ attans va paff jag blev! Hade aldrig trott att ÂŽdet skulle va SÅ pass lite krĂ€m i lampan. SĂ„ nu vet jag inte riktigt vad jag kĂ€nner för den!

PS. I övrigt var det helt klart den bĂ€sta LCD jag nĂ„gonsin sett, klĂ„r mĂ„nga DLP med rĂ„ge ocksĂ„, MEN VARFÖR SÅ MÖRK???? Har LCD-tekniken nĂ„tt sin grĂ€ns?
Svart och mörk bild eller ljus och grÄ bild!

...dom kanske körde pÄ en grÄ duk och den kanske inte Àr i sitt esse förrens
man kör den pÄ vit. :)

Postad 14 January 2005 - 13:14

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • ForumrĂ€v

• 628 inlĂ€gg
  • 0

Hmmm...... Var ivĂ€g och kollade pĂ„ HS50 igĂ„r, Ă„ attans va paff jag blev! Hade aldrig trott att ÂŽdet skulle va SÅ pass lite krĂ€m i lampan. SĂ„ nu vet jag inte riktigt vad jag kĂ€nner för den!

PS. I övrigt var det helt klart den bĂ€sta LCD jag nĂ„gonsin sett, klĂ„r mĂ„nga DLP med rĂ„ge ocksĂ„, MEN VARFÖR SÅ MÖRK???? Har LCD-tekniken nĂ„tt sin grĂ€ns?
Svart och mörk bild eller ljus och grÄ bild!

...dom kanske körde pÄ en grÄ duk och den kanske inte Àr i sitt esse förrens
man kör den pÄ vit. :)

NÀ, dom gjorde ju tyvÀrr inte det!

Postad 14 January 2005 - 13:20

FortytwO
  • FortytwO
  • Amatör

• 69 inlĂ€gg
  • 0
Jag kÊnde exakt lika dant fÞrsta gÄngen jag sÄg den... Klart en besvikelse...
Fick bli en HC900 fĂžr mig istĂŠllet.

Postad 14 January 2005 - 14:39

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0
hadde inte jag stört mig pÄ regnbÄgar m.m. sÄ hadde nog jag ocksÄ valt hc900:an framför HS50:n

Postad 14 January 2005 - 14:40

Unregistered5f9f55ba
  • Unregistered5f9f55ba
  • Wannabe

• 40 inlĂ€gg
  • 0

ÅÄÄÄÄÄÄ....... Vad ska jag ta mig till??? Ska jag köpa en HS50 eller inte. MĂ„ste nog ta med mig HS20 ner och gemföra innan jag bestĂ€mmer mig!

Tibby,
Àr du inte nöjd med HS-20 dÄ ?

:)

Postad 14 January 2005 - 15:16

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • ForumrĂ€v

• 628 inlĂ€gg
  • 0

ÅÄÄÄÄÄÄ....... Vad ska jag ta mig till??? Ska jag köpa en HS50 eller inte. MĂ„ste nog ta med mig HS20 ner och gemföra innan jag bestĂ€mmer mig!

Tibby,
Àr du inte nöjd med HS-20 dÄ ?

:)

Jo, vad bilden angÄr Àr jag nöjd! Men det Àr i stort sÀtt LS:en pÄ HS50 jag Àr ute efter! Sen jag bytte min Samsung 935 DVD till en Denon 2910 har jag varit GRYMT nöjd med bilden. MEN, jag vill ha upp min proj i taket, och lÀgre oljud tackar jag inte heller nej till.

Postad 14 January 2005 - 16:01

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • ForumrĂ€v

• 628 inlĂ€gg
  • 0
Men.... DÄ Hög ljusstyrka ofta Àr lika med kass svÀrta och lÄg ljusstyka ofta Àr lika med bÀttre svÀrta, och jag inte Àr det minsta kÀnslig för dÄlig svÀrta kanske jag kan fÄ upp ljusstyrkan betydligt till en kostnad av sÀmre svÀrta pÄ HS50:ian genom att köra den i Hi-mode, högre gamma och kanske t.o.m. köra utan irisen.
DÄ borde ljusstyrkan och svÀrtan hamna pÄ ca. samma vÀrden som min HS20:a som jag idag Àr mycket nöjd med vad den saken angÄr! :)

Sen en annan ska som tilltalar mig med HS50:an Àr lugnet och skÀpan i bilden sÄ Àr nÄgot bÀttre Àn min HS20, och den borde ju till stösta del finnas kvar Àven nÀr jag ökar ljusstrykan. Felet med LCD:er i största allmÀnhet Àr ju att nÀr man ökar ljusstömmen genom ljuspanelerna skapas det en form av dimma som vilar över bilden, och den Àr minde tilltalande. Men efter att ha lÀst igenom min egen text tror jag mig kunna svara pÄ mina egna frÄgor; Jag mÄste helt enkelt ta min HS20:a under armen ge Äka till stÀllet igen och prova mig fram till en bra lösning. Stegvis öga ljusstyrkan för att hamna pÄ ca. samma nivÄ som den jag har idag och se hur pass mycket det pÄverkar skÀrpan, lugnet och svÀrtan pÄ HS50:an, och sen gemföra dom bÄda och se om bilden fortfarande kÀnns bÀttre pÄ HS50:an.

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 14 January 2005 - 16:09.

Postad 14 January 2005 - 16:59

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • LĂ€rjunge

• 312 inlĂ€gg
  • 0
1 duk, lÄg gain eller hög
2 ströljus
3 lamp lÄg eller hög
4 vilken gamma Àr vald

Observera att alternativ 4 kan pÄverka trycket i bilden. Det finns en lÄng trÄd pÄ avsforum om gamma. Lite synd att vi inte fÄr tillgÄng till Image director 2. Gammatrixande skall kunna göra underverk sÀgs det. Kanske kan Sony förbÀttra gammahanteringen i auto lÀget vad tiden lider.

Postad 14 January 2005 - 17:53

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlĂ€gg
  • 0
Har min uppe vid taket, kontrasten Àr som ett svart hÄl och den Àr tyst som en mus :)
Den Àr fullÀndad, jÀtte bra, har justerat in bilden som passar i olika miljöer och det Àr en super skön bild!!

KÖP EN HS50!!!

Postad 14 January 2005 - 20:22

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0
sÄ dÀr nu har jag varit och tittat pÄ HS50:n igen efter att jag haft min Z3:a ett tag den var dÀr brevid en IF5700 oj vad skarp 5700:an Àr men annars har den dÄlig svÀrta nÀstan sÀmre Àn min Z3:a mÄste jag sÀga sen lÄter den som en dammsugare sÄ jag blev inte impad av den i alla fall.

JA HS50:n Àr riktigt ljussvag med autoiris och skulle inte alls passa i mitt rum med ljusa vÀggar och vitt tak men annars Àr bilden riktigt fin. att stÀnga av irisen gör bilden mÀrkbart sÀmre och det skulle aldrig jag göra om jag hadde denna projj för att fÄ mer ljus för dÄ kan man lika bra köpa en Z3:a/700:a.

oj vad lĂ„ngt ifrĂ„n maskeringen pĂ„ duken svĂ€rtan Ă€r trodde bara min Z3:a var sĂ„ lĂ„ngt i frĂ„n maskeringen HS50:n var bĂ€ttre men inte JÄTTE mycket faktiskt man mĂ„ste nog upp till CRT för att komma nĂ€ra maskeringen :P

för alla som undrar hur kontrast pÄverkar bilden Àr det bara till att vÀxla mellan HS50:n iris frÄn off till auto nÀr man har auto sÄ blir det ett annat djup i bilden och svÀrtan blir mÀrkbart bÀttre dock blir bilden sÄ mörk och trycket i ljusa scener försvinner lite.

HS50:n matades med HDMI och den Àr fortfarnade den klart snyggaste projjen jag sett gedigen byggkvalitet och stilren design och vÀldigt stor :)

nu nÀr jag haft min Z3:a och sett HS50:n sÄ mÄste jag sÀga att jag inte lÀngre Àr sÄ sugen pÄ den dels för att den Àr för ljussvag för mitt rum med iris pÄ auto och att jag tycker bilden frÄn Z3:an Àr helt ok och jag Àr mycket nöjd med den och kommer behÄlla den ett tag i alla fall och nu nÀr jag sett dessa ett antal gÄnger hÄller jag fast vid att HS50:n i mitt tycke Àr vÀrd ca 5000-6000 mer Àn Z3:an sÄ för 20.000 hos gultronics Àr den ett klockrent köp men för 28-32k hos svenska handlare Àr alldeles för mycket tycker jag jÀmfört med Z3:an.

mycket bra jobbat med HS50:n av sony och jag Àr vÀldigt impad av bilden den ger var Àven och kollade pÄ nÄgra plasmor dÀribland pioneers 50" (matades med HD) och dom var inte alls lika bra som HS50:n och dÄ snackar vi 4ggr sÄ stor bild. denna projje Àr helt perfekt bortsett frÄn ljusstyrkan som kan vara jobbigt om man har ett ljust rum och dÄ bör man tÀnka pÄ detta och kanske kolla pÄ andra projjar helt enkelt för att HS50:n inte fÄr briljera i ett "ljust" rum men annars Àr denna projj en fröjd att skÄda.

som sagt jag hÄller fast vid min Z3:a sÄ fÄr vi se vad som dyker upp till hösten B)

Redigerat av ZoomAir, 14 January 2005 - 20:24.

Postad 14 January 2005 - 20:57

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlĂ€gg
  • 0
Svarar samma sak igen som jag gjort tidigare. Om man har problem med att man tycker HS50 Àr för ljussvag...och jag tycker inte det...sÄ kan man Àndra lite pÄ gammakurvorna frÄn kÀllan. Det ger fortfarande en betydligt bÀttre svÀrta Àn andra LCD men den gÄr inte ner lika djupt och blir betydligt ljusstarkare...men utan massa screendoor och VB.

Postad 15 January 2005 - 00:49

Vendis
  • Vendis
  • AnvĂ€ndare

• 109 inlĂ€gg
  • 0
Fasen.. jag skulle vilja sÄga hs50 sÄ hÄrt sÄ min plÄnbok blir glad, tyvÀrr gÄr det inte utan jag drömmer hela tiden om att gÄ och handla den.. detta Àr nog den enda projje jag vill och kan ha just nu.

gah! NÄn som vet var dom sÀljer högvinster pÄ trisslotter?

Postad 15 January 2005 - 13:05

AndreasT
  • AndreasT
  • LĂ€rjunge

• 293 inlĂ€gg
  • 0
Jag undrar hur pass Ljussvag HS50 Àr i praktiken, den ligger pÄ 1200 ANSI-lumen i höglÀge medan min nuvarande projektor AE300 ligger pÄ 800 lumen.

Dock drar vÀl variabla iris-arrangemanget ner ljusstyrkan.

men dÄ jag inte uppfattar AE300:an som ljussvag, bör jag vÀl kunna leva med Sony;n?

Jag kör med en Projecta proscreeen HC som jag tycker rent reflektivt Àr en kalas duk, kanske skulle en FireHawk pÄ 1,35 i gain vara lösningen.

Postad 15 January 2005 - 15:03

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • LĂ€rjunge

• 463 inlĂ€gg
  • 0
Tror nog man kan kalibrera/tweaka in den till orgasmbild, men tror ocksÄ
att det Àr nödvÀndigt. Fabrikskalibreringar brukar vara lite klena :angry:

Postad 15 January 2005 - 17:59

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • MĂ€stare

• 3439 inlĂ€gg
  • 0
SÄ hÀr gÄr det i mitt Àrende angÄende min HS50a som var Dead On Arrival (DOA framöver i texten) frÄn Gultronics:

1) Sony Sverige sÀger att de inte har nÄgon DOA-utbytesservice, utan allt ska servas vad det gÀller projektorer(!). Byte (DOA-swap) gÀller bara "dataskÀrmar" hÀr.

2) Ska projektorn skickas pĂ„ service sĂ„ Ă€r det InfoCare Workshop som fixar det. Dock fĂ„r man som kund betala frakten in till InfoCare, sen stĂ„r Sony för frakten ut till kund. Helt sjukt det dĂ€r med frakten nĂ€r det Ă€r en DOA-projektor! :P Ska jag betala för att Posten, hĂ€r i sverige eller england, har fraktat paketet "felaktigt"?? Verkar vara sĂ„ dĂ„ kartongen var hel, men att en flĂ€kt har lossnat inuti projektorn gör den inte om paketet hanteras varsamt. Kartongen lĂ€mnades av hemma hos mig uppochner. Inte SÅ bra. :D

3) Ringde nyss till Gultronics och pratade med Lal. Öppet till kl 18.00 (19.00 svensk tid) en lördag Ă€r inte dĂ„ligt! Han var riktigt sjysst att prata med och jag behövde inte vara orolig. Han har alla mina uppgifter sa han. Sony mĂ„ste följa det som stĂ„r i garantin och vid DOA sĂ„ ska den bytas ut till en ny. SĂ„ gjorde de i england och pĂ„ Gultronics sa han. Sony ska bara byta ut den till en ny. Han sa Ă€ven att jag skulle stĂ„ pĂ„ mig nĂ€r jag pratar med "the big company Sony" (som han sa). De kan inte behandla mig som de gör sa han vidare.

4) OM inte Sony Sverige löser detta sÄ kan jag skicka tillbaka projektorn till Gultronics sÄ fÄr jag en ny utan problem. Inga problem med det, men det kostar bÄde extra tid och extra pengar för Gultronics. Jag förstÄr precis vad han menar dÄ jag sjÀlv jobbar i butik. Sony hÀr i Sverige verkar ha andra rutiner Àn vad de har i england. DEN saken Àr sÀker.

Jag skulle pusha Sony lite pÄ mÄndag och Lal vet om lÀget. Sony Sverige kunde ringa honom och prata, maila eller vad som helst sa han. "You are going to have a new projector!" sa han. :D Kan jag inte fÄ hjÀlp av Sony Sverige genom att jag för en ny i utbyte i ett svar pÄ mÄndag (vilket det inte ser sÄ ljust ut just nu), sÄ ska jag Äterkomma till Gultronics och Lal sÄ fixar han fram en ny Ät mig. Skulle ringa honom igen pÄ tisdag i sÄ fall sa han.

KÀnns skönt! PluspoÀng till Gultronics som tÀnker som en annan gör i sÄdana hÀr fall. :angry: Just nu kÀnns det som att det var BRA(!) att jag köpte den i england. Sony england behandlar ju kunderna bÀttre Àn Sony Sverige. I alla fall vad gÀller DOA-servicen. Ligger ju med papper om detta i kartongen som jag skrev i ett tidigare inlÀgg. Oftast i början av köpet som det Àr nÄgot vajsing ocksÄ.

SvÄra fel = Sony England
LĂ€tta fel = Sony Sverige :D

Edit: Lal sa vidare "I know my obligations Peter. I just want to fix this as fast and easy as possible." :(

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 15 January 2005 - 23:37.

Postad 15 January 2005 - 18:10

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0
och varför skall man dÄ köpa i sverige(nÀr priset skiljer sÄ mycket) om det Àr sÄ bra service utomlands KANON av gultronics :angry:

gott att du fÄr din projje till sist och du skall givetvis ha en helt ny.

dÄligt av SONY sverige men mycket bra av gultronics :(

Redigerat av ZoomAir, 15 January 2005 - 18:10.

Postad 15 January 2005 - 18:25

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • ForumrĂ€v

• 841 inlĂ€gg
  • 0
Detta vÀrmer ju gott dÄ man inhandlade sin just dÀr.. Ja, jag tror nog att just England Àr ett bÀttre service land överhuvudtaget...

Postad 15 January 2005 - 18:30

Unregistered3a097662
  • Unregistered3a097662
  • AnvĂ€ndare

• 149 inlĂ€gg
  • 0
Till Peter M.

Jag surfade runt pĂ„ "Konsument Europa" och fann att det Ă€r BUTIKEN som skall stĂ„ för frakten Ă„t BÅDA hĂ„llen om en vara Ă€r felaktig/trasig.

LÀnken dit Àr Konsument Europa

"Om det skulle vara fel pÄ din vara har du i första hand rÀtt att fÄ den reparerad eller utbytt. Detta ska ske utan kostnad för dig. Reparationer och byten ska göras inom rimlig tid och utan vÀsentlig olÀgenhet för konsumenten. "

Observera att det stÄr "utan kostnad". I praktiken sÄ innebÀr det som sagt att i det hÀr fallet sÄ skall Gultronics stÄ för frakten. Detta gÀller faktiskt oavsett vad sÀljaren sÀger eller skriver i sina försÀljningsvillkor.

Lycka till!

//Calimero

Postad 15 January 2005 - 22:14

lunkwill
  • lunkwill
  • LĂ€rjunge

• 304 inlĂ€gg
  • 0
En flÀkt som lossnat sÄ du? Hmmm, var det i denna trÄd eller den officiella trÄden i AVS-forum dÀr nÄgon annan hade fÄtt en projektor med flÀkt som lossnat och beskrev precis punkt för punkt hur han "inte gjorde" för att lösa problemet pÄ den hypotetiskt trasiga projektorn? ;-)

Redigerat av lunkwill, 15 January 2005 - 22:15.

Postad 15 January 2005 - 23:32

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • MĂ€stare

• 3439 inlĂ€gg
  • 0
Ja, jag sa till Mr. Lal att dagarna gÄr ju och jag vill inte att det ska bli nÄgot tjafs och dÄ sa han bara. "-Lugnt! Jag har ju datum pÄ dina mail!" :angry:

Det enda negativa med Gultronics Àr att de Àr lite sega pÄ att svara pÄ mail, men de kanske har mycket att göra med alla (svenskar) som handlar av dem?
Man fÄr ringa och snacka med dem. TelefonrÀkningen kanske blir dyr? Men, vad tusan. Det Àr det vÀrt tycker jag.

NĂ€r man vĂ€l ringer dem sĂ„ ursĂ€ktar de sig om det vart strul och vill fixa till det. SÅ ska det alltid vara vid köp tycker jag och sĂ„ jobbar jag sjĂ€lv efter i den butik jag jobbar i. Speciellt om varan var trasig redan vid leverans. DĂ„ Ă€r man EXTRA "snĂ€ll" mot kunden.

Postad 16 January 2005 - 02:31

Ticko
  • Ticko
  • LĂ€rjunge

• 476 inlĂ€gg
  • 0
Hoppas det löser sig för dig snart Peter.M.
Men hur mÄnga gÄnger har du tÀnkt att det kanske Àr sÄ att det inte Àr meningen att du ska ha en HS 50!!??
Har lÀst om nÀr du skulle köpa frÄn Tyskland först ossÄ nu detta...

Postad 16 January 2005 - 10:50

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlĂ€gg
  • 0
Peter.M: Du skall nog inte ens antyda att den "kanske har gÄtt sönder i frakten" nÀr du pratar med Sony, risken Àr att dom dÄ anser att det Àr en fraktskada och hÀnvisar till fraktbolaget. Jag vet av erfarenhet att det kan ta en evighet att fÄ fraktskador reglerade av fraktbolagens försÀkring...

Redigerat av Tomas L, 16 January 2005 - 10:51.

Postad 16 January 2005 - 14:21

markusnorling
  • markusnorling
  • Rookie

• 7 inlĂ€gg
  • 0
Är sedan nyligen en lycklig Ă€gare till en HS50 och vill nu köpa en dvd-spelare. Att döma av lĂ€sning hĂ€r och pĂ„ projectorcentral sĂ„ verkar det vara en spelare med DVI-utgĂ„ng som gĂ€ller. Jag vill ha nĂ„got i budgetkategorin (dvs 2000-2500). NĂ„gon som har en dvd-spelare med dvi kopplad till en HS50 med goda resultat?

Postad 16 January 2005 - 17:28

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • MĂ€stare

• 3439 inlĂ€gg
  • 0
Tomas L: NĂ€mna att det kanske Ă€r fraktskada? Nee, det vill nog inte Sony veta. Är ju inte sĂ€kert pĂ„ att det Ă€r det heller. Projen sĂ„g sĂ„ fin ut nĂ€r den kom. Min min var inte lika fin nĂ€r den inte gick igĂ„ng. :rolleyes: ;)

Postad 16 January 2005 - 18:55

lunkwill
  • lunkwill
  • LĂ€rjunge

• 304 inlĂ€gg
  • 0
Markus: HS50:n har HDMI, inte DVI pÄ baksidan. SÄ det kanske Àr lÀmpligare med en spelare som har HDMI frÄn början istÀllet för att anvÀnda adapters.

Peter: Var en flÀkt lös alltsÄ? Hörs det att den Àr lös om du "skakar" projektorn. Inte direkt skakar, men "lutar" den omkring? TÀnkte bara sÄ man kan kolla upp det redan innan man pluggar in den. Om den nu bara ville dyka upp frÄn Gultronics...

Postad 16 January 2005 - 19:02

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • MĂ€stare

• 3439 inlĂ€gg
  • 0
lunkwill: StÀmmer bra det. Den "klunkar" nÀr man vÀnder den med nedÄtsidan uppÄt och tvÀrtom. LÄter projektorn nÀr man vÀnder den sÄ Àr det idé att testa att köra igÄng den INNAN den kommer upp i taket. :rolleyes:

Har aldrig hört en projektor lÄta sÄ nÀr man har vÀnt pÄ den.

Edit: Om flÀkten Àr lös rent fysiskt vet jag dock inte. Inte sÄ att jag öppnat upp chassit och kollat. Jag bara ANTAR att den Àr lös. ;)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 16 January 2005 - 19:04.

Postad 16 January 2005 - 19:16

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • ForumrĂ€v

• 841 inlĂ€gg
  • 0
den hĂ€r 12v triggern pĂ„ sony, nĂ„gon som vet hur den funkar? testade att koppla den vidare frĂ„n slutsteget men det hĂ€nde inget. Är det nĂ„gon instĂ€llning pĂ„ projjen som mĂ„ste Ă€ndras för att den ska funka?

Postad 16 January 2005 - 20:05

sunqan
  • sunqan
  • LĂ€rjunge

• 299 inlĂ€gg
  • 0

den hĂ€r 12v triggern pĂ„ sony, nĂ„gon som vet hur den funkar? testade att koppla den vidare frĂ„n slutsteget men det hĂ€nde inget. Är det nĂ„gon instĂ€llning pĂ„ projjen som mĂ„ste Ă€ndras för att den ska funka?

det borde vara en utgÄende trigger, för att t.ex fÄ filmduken att Äka ner automatiskt nÀr du slÄr pÄ projjen (jag gissar att du vill fÄ projjen att gÄ igÄng nÀr du slÄr pÄ slutsteget - kul bus om du ska lyssna pÄ en musikcd :-)).

dvs projjen pÄ - 12V ut, projjen av - tji 12V

Postad 16 January 2005 - 20:35

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • ForumrĂ€v

• 819 inlĂ€gg
  • 0

Svarar samma sak igen som jag gjort tidigare. Om man har problem med att man tycker HS50 Àr för ljussvag...och jag tycker inte det...sÄ kan man Àndra lite pÄ gammakurvorna frÄn kÀllan.

Gammakurvorna Àndrar ju inte grundintensiteten pÄ ljuset och hur jag Àn stÀllde gaman pÄ Sonyn sÄ blev det ingen större skillnad pÄ det vita (tex texten) framförallt inte i mörka scener dÀr irisen Àr stÀngd (syns tex att stjÀrnorna i en stjrÀnhimmel Àr grÄaktiga vid granskning - men dÄ svÀrtan Àr sÄ bra sÄ upplevs de ÀndÄ lysa relativt starkt men vitt Àr det inte.
Saken Àr ju den att du kan aldrig fÄ en vitare bild Àn en helt vit bild med öppen iris och lampan satt i "non-economy" och den bilden Àr fortfarande grÄaktig mot en DLP t.ex.
Men oavsett Àr jag impad av HS50an - lugn bild, bra detaljer i mörka scener, grym svÀrta, klockrena fÀrger och vÀldigt naturlig bild i tex trÀdscenen i LOTR1 men Àven överlag en mkt naturtrogen bild (om Àn nÄgot ljussvag).

Det ger fortfarande en betydligt bÀttre svÀrta Àn andra LCD men den gÄr inte ner lika djupt och blir betydligt ljusstarkare...men utan massa screendoor och VB.

Sonyn har ju iofs mer screendoor Àn bÄde AE700 och Z3 - vertical banding pÄ AE700 Àr i mina ögon sjukligt kraftig medans Z3an klarar det bra och pÄ Sonyn mÀrkte jag inte heller det speciellt mkt.

Postad 16 January 2005 - 20:54

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0
nÄ vad tror ni nu om HS50:n hur lÀnge stÄr den sig som bÀsta LCD projj, kan sanyo och panasonic komma med liknande modeller eller kommer dom inte att nÄ upp till 6000:1.

och Àven vad Àr iris ON lÀget till för pÄ HS50:n bilden blir ju bara mörk och dÄlig Àr det med ON som man fÄr maximal kontrast eller Àr det med AUTO.

Postad 16 January 2005 - 20:58

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlĂ€gg
  • 0
bigbad: Men nu mÄste du ju skojja, mer SDE Àn Z3...? Z3 har betyldigt markantare screendoor Àn vad HS50 har.

Sen tror jag att HS50 hÄller sig förbi nÀsta generation av epsonpanels maskiner. Sony har redan slÀppt sin nya generation av paneler med HS50 och om inte epson Àndrar om sina en hel del sÄ tror jag inte dem kommer slÄ HS50 pÄ fingrarna, mycket vÀl likvÀrda men inte bÀttre.

Sen mÄste ju Epson verkligen se till och bli av med VB, vilket Àr den absolut största bildförstöraren jag vet.

Postad 16 January 2005 - 21:41

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • ForumrĂ€v

• 628 inlĂ€gg
  • 0
Nu har jag fÄr andra gÄngen sett HS50, men denna gÄngen till sammans med min f.d. HS20:a. Och vÀntar nu med glÀdje pÄ min HS50, dÄ min HS20 ligger pÄ minst 20-25% lÀgre ljusstyrka Àn HS50. Om detta kan bero pÄ att min HS20 har gÄtt 1000h vet jag inte. Men HS50:n var helt klart ljusare MED grymt mycket bÀttre svÀrta!

OBS! HS20:an kördes med low-mode och utan CinemaBlack.

Postad 17 January 2005 - 00:45

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • ForumrĂ€v

• 819 inlĂ€gg
  • 0
Tibby:
Gott att höra att du har hittat en proj du trivs med.
IMO ett bra val - tom jag som Àr DLP frÀlst skulle kunna tÀnka mig en HS50.....om jag inte hittar en DLP som kan matcha svÀrtan och lugnet i blden med samma naturliga djup.

Tibby - jag undrar dock lite nÀr du sÀger att HS50an var vÀldigt ljusstark. Jag förstÄr att du jÀmfört mot din HS20 men har du jÀmfört mot nÄgon DLP?
Jag börjar bli smÄtt förvirrad för pÄ AVS forum har de screenshots pÄ bla Nemo dÀr det vita Àr grymt vitt men detta lyckades jag aldrig Ästadkomma pÄ den HS50 jag kikade pÄ. Undrar verkligen vad de gjort eller om det helt enkelt Àr digitalkameran som hjÀlpt upp vitnivÄn.
Kan vara skillnad mellan olika ex men SÅÅ mkt ?
Iofs sÄ har jag mÀrkt enorma skillnader pÄ vad jag sett nÀr jag testade en Sharp XVZ2K - den var vÀldigt oskarp hur man Àn stÀllde focusen - pÄ AVS forum sÀger en del som testat den att bilden Àr rakbaldsvass. Mao sÄ har de antingen inte jÀmfört mot nÄgot annat eller sÄ Àr det skillnad mellan olika exmplar.
Det gör i alla fall mig lite orolig om det Àr sÄÄ stora skillnader som jag upplever mina kommentarer mot vissa andras kommentare. Förvisso Àr allt subjektivt och alla har sin uppfattnnige men att det kan vara sÄ raka motsatser talar ju för att olika ex beter sig olika och skulle man köpa en proj som man testat fram och var mkt bra dÄ fÄr man ju hÄlla tummarna att man fÄr ett lika bra ex.
Kan det vara sÄ illa att de vÀljer ut "golden samples" till butikerna? I hope not ;)

Havosci:
Ang screendoor:
AE700 har vÀldigt bra fyllnadsgrad och xtremt lite SD - bÀttre Àn HS50 - men dÀremot extrem VB.
Z3 har inte riktigt samma fyllnadsgrad och lite mer SD Àn AE700, men om mitt minne stÀmmer sÄ Àr den nÄgot mindre mÀrkbar pÄ Z3an Àn den var pÄ HS50an.
Nu kikade jag inte pÄ Z3an samma dag som Sonyn och det kan ha varit sÄ att sonyn sköt en nÄgot större bild (vilket innebÀr att SD blir mer mÀrkbar) men jag tÀnkte inte pÄ SD nÀr jag jÀmförde AE700 och Z3 mot Sharp Z201 (ena dagen) men dÀremot mÀrkte jag screendoor nÄgot pÄ HS50 mot Optoma H77 och Sharp XVZ2000.
Kanske var mer picky den dagen men jag sÄg den helt klart pÄ HS50an.

Hur som helst för att vara en LCD sÄ Àr ScreenDoor pÄ HS50 fullt godkÀnt om man inte Àr extremt kÀnslig. VB sÄg jag inte pÄ HS50 eller Z3 som sagt sÄ dÀr fÄ de bÄda godkÀnt samt bÄda projarna Àr mkt tysta.
Dock har HS50 ett enormt övertag i bildkvaliteten i helhet - uppe och slÄs med DLP pojkarna :)

Redigerat av bigbadboogie, 17 January 2005 - 00:47.

Postad 17 January 2005 - 00:53

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlĂ€gg
  • 0
Bigbadboogie:

Kom och tÀnka pÄ ett problem som skulle kunna vara pÄ enheten du sÄg, tÀnkte inte ta upp det för mycket hÀr bara. Men det verkar som en del HS50 lider av convergensfel, dvs att panelerna Àr lite fel alignade. Om dem Àr felalignade med mer Àn tvÄ pixlar i nÄgon fÀrg kan det göra att vitt kÀnns som det drar Ät den fÀrgen. Kan tÀnkas att exemplaret du sÄg hade det problemet.

För annars tycker jag att vitan Àr vÀldigt bra i min.

Redigerat av Unregistered47efd78c, 17 January 2005 - 00:54.

Postad 17 January 2005 - 02:03

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • ForumrĂ€v

• 819 inlĂ€gg
  • 0

Bigbadboogie:

Kom och tÀnka pÄ ett problem som skulle kunna vara pÄ enheten du sÄg, tÀnkte inte ta upp det för mycket hÀr bara. Men det verkar som en del HS50 lider av convergensfel, dvs att panelerna Àr lite fel alignade. Om dem Àr felalignade med mer Àn tvÄ pixlar i nÄgon fÀrg kan det göra att vitt kÀnns som det drar Ät den fÀrgen. Kan tÀnkas att exemplaret du sÄg hade det problemet.

För annars tycker jag att vitan Àr vÀldigt bra i min.

LÄter skumt - om de Àr felalignade med 2 pixlar innebÀr att ingen av pixlarna pÄ hela panelen Àr alignade och dÄ skulle inte en enda fÀrg stÀmma?
Jag menar om
pixel 1 skall ha bara rött
pixel 2 skall ha bara grönt
pixel 3 skall ha bara blÄtt
innebÀr det att med ett 2 pixelbredds konvergensfel skulle pixel 3 bli röd, 4 grön och 5 blÄ.
SÀker pÄ att du inte skrev fel i ditt inlÀgg för det lÄter vÀldigt skumt - kanske menar du 0,2 pixelbredder felalignade? Ä skulleiofs bilden bli vÀldigt suddig dÄ SD rastret hade hamnat ovanpÄ varandra.

Ang Screendoor pÄ HS50 sÄ finns det en liten trÄd och poll ang SD HS50 pÄ AVS forum hÀr SD HS50 poll som tar upp önskat avstÄnd för att undvika SD pÄ HS50. 1.8 * bredd verkar vinna och det Àr vÀldigt mkt för en 1280*720 panel som skall ha lite SD IMO.

Men oavsett tack för tipset - förklara gÀrna lite nÀrmare vad du menar för 2 pixlar alignemtn fel lÄter ej möjligt.

Postad 17 January 2005 - 02:33

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlĂ€gg
  • 0
Visar med nÄgra exempel istÀllet:

HÀr Àr en bild nÀr den blÄa Àr fel alignad:
bild

HÀr Àr en bild pÄ den röda fel alignad (titta i det vita sÄ gÄr det Ät rött):
bild

Sen har du en lÄng trÄd pÄ avsforum som diskuterar detta.

Sen för att fortsÀtta diskussionen om SDE, sÄ Àr de flesta överens i sina kommentarer att HS50 har mindre av det Àn "vanliga" epson D4 panelare. Kan sÀga att jag sÄg HS50 och z3 pÄ samma duk och switchade mellan dem nÀr jag var och valde projektor. Det som direkt slog mig direkt, innan jag tÀnkte pÄ svÀrta, var att z3 kÀndes uppslicead varje gÄng man böt till den frÄn HS50 och dÀrmed betydligt markantare SDE.

Redigerat av Unregistered47efd78c, 17 January 2005 - 02:44.

Postad 17 January 2005 - 03:00

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • ForumrĂ€v

• 841 inlĂ€gg
  • 0
En frÄga bara? Om man pratar om screendoor sÄ undrar jag om detta Àr ett störande moment hur nÀra sitter nu era dukar? Jag sitter pÄ ca 3.5-4 meter och jag kan inte se screendoor och inga vb heller vilket jag tycker Àr viktigare att sony inte lider av VB som alla andra gör.. Det Àr bara konstatera att sonyn Àr grymmast just nu och det kommer sÀkert hÄlla isig ett bra tag, men alltid kommer det vÀrre, det Àr ju bara en utvecklings sak samt hur mycket pengar man vill lÀgga ut.
Jag Àr ivf super nöjd med min pÄ alla plan..

Postad 17 January 2005 - 09:19

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlĂ€gg
  • 0
En mycket intressant sak som dem börjat mixtra med borta i tweaktrÄden pÄ avsforum Àr hur irisen jobbar.

Under factory settings har dem letat upp vÀrdena för hur mycket den stÀnger och öppnar sig beroende pÄ scener.

VÀrdena gÄr frÄn 0 till 255, dÀr den standard Àr stÀlld pÄ:
Open Reg = 0
Close Reg = 255

NÀr dem mixtrat för att försöka fÄ fram bÀsta bild, som inte försÀmrar det vita men samtidigt ger maximal svÀrta sÄ har dem minskat close reg till ca: 210. Det ger möjligheten att stÀlla in sin bild precis som man sjÀlv vill, dvs hur mörk man vill att den ska vara.

Jag föreslÄr dock att man lÄter dem mixtra ett tag till innan man sjÀlv börjar mixtra (kommer iaf jag Ä göra).

Redigerat av Unregistered47efd78c, 17 January 2005 - 09:23.

Postad 17 January 2005 - 09:21

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • ForumrĂ€v

• 628 inlĂ€gg
  • 0
bigbadboogi:

Jag har ALDRIG och kommer ALDRIG pĂ„stĂ„ att HS50 Ă€r ljusstĂ€rk, utan bara att den Ă€r 20-25% ljustĂ€rkare Ă€n MIN HS20. Å dĂ„ jag varit mycket nöjd med HS20:ans ANSI, blev jag jĂ€tte glad över att HS50:an var Ă€nnu stĂ€rkare. MEN, gemfört med flertalet DLP och mĂ„nga andra LCD sĂ„ som AE700 och Z3 kĂ€nns HS50 helt klart ljussvag, det sĂ€ger ju lite om hur pass svag min HS20 mĂ„ste ha varit. MEN vid total mörklĂ€gging i ett rum skulle jag personligen inte vilja ha mer krĂ€m i projen Ă€n vad HS50:an ger mig, och dĂ„ jag alltid mörklĂ€gger inför en film sĂ„ passar denna proj mig utmĂ€rkt! Men för dem som inte vill eller har möjligheten till att mörklĂ€gga kan helt klart HS50:ans relativt lĂ„ga ljusstyrka skapa vissa problem!

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 17 January 2005 - 09:44.

Postad 17 January 2005 - 09:21

Lamander
  • Lamander
  • Wannabe

• 14 inlĂ€gg
  • 0

Visar med nÄgra exempel istÀllet:

HÀr Àr en bild nÀr den blÄa Àr fel alignad:
bild

HÀr Àr en bild pÄ den röda fel alignad (titta i det vita sÄ gÄr det Ät rött):
bild

Sen har du en lÄng trÄd pÄ avsforum som diskuterar detta.

Sen för att fortsÀtta diskussionen om SDE, sÄ Àr de flesta överens i sina kommentarer att HS50 har mindre av det Àn "vanliga" epson D4 panelare. Kan sÀga att jag sÄg HS50 och z3 pÄ samma duk och switchade mellan dem nÀr jag var och valde projektor. Det som direkt slog mig direkt, innan jag tÀnkte pÄ svÀrta, var att z3 kÀndes uppslicead varje gÄng man böt till den frÄn HS50 och dÀrmed betydligt markantare SDE.

Hej,
Har nÄgon koll pÄ om detta gÄr att fÄ bort genom nÄgon Service meny eller dylikt? Min HS50 har en tendens till blÄ skugga pÄ texten...

Postad 17 January 2005 - 09:28

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlĂ€gg
  • 0
Lamander: Är det nĂ„got du mĂ€rker pĂ„ sittavstĂ„nd eller bara nĂ€r du gĂ„r nĂ€ra och granskar bilden? För Ă€r det bara runt en pixel sĂ„ fĂ„r du ingen egentlig försĂ€mring av bilden annat Ă€n att man kĂ€nna sig lite störd nĂ€r man kollar för nĂ€ra. Och nej, det verkar inte finnas nĂ„gon instĂ€llning för att justera panelerna.

Postad 17 January 2005 - 09:38

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • ForumrĂ€v

• 841 inlĂ€gg
  • 0
havocsi : du som hÀnger pÄ avs forumet, du har inte sett nÄgra schyssta instÀllningar som nÄgon har kommit fram till? och vet du hur man kommer inte i service menyn?

Postad 17 January 2005 - 09:46

joh3
  • joh3
  • Amatör

• 61 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Har möjlighet att köpa hs-50 riktigt billigt (har sonyrabbat) och undrar föjande...
Har lÀst hÀr pÄ trÄden att den Àr ljussvag.
InnebÀr det att den funkar dÄligt som allround???
TÀnkte ha den mestadels för film, men Àven i stÀllet för TV.
KrÀvs total mörklÀggning för att den ska vara nÄt att ha??? Med 1200 ansi borde man ju kunna kolla Àven i ett inte helt nedslÀckt rum kan ju tyckas... Kommer att ha den i vardagsrummet i sÄ fall med vita vÀggar o tak och inte alltid helt nedslÀckt. Borde jag satsa pÄ nÄn ljusstarkare projje istÀllet???

Var och kollade pÄ Epson TW200H i helgen och den sÄg himla bra ut Àven dÄ det inte var helt mörklagt. Kanske funkar den bÀttre för mina förutsÀttningar...

Dela gÀrna med er av era erfarenheter, jag tar tacksamt emot alla rÄd jag kan fÄ!!!

Mvh

Joh3

Postad 17 January 2005 - 09:54

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • ForumrĂ€v

• 628 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

Har möjlighet att köpa hs-50 riktigt billigt (har sonyrabbat) och undrar föjande...
Har lÀst hÀr pÄ trÄden att den Àr ljussvag.
InnebÀr det att den funkar dÄligt som allround???
TÀnkte ha den mestadels för film, men Àven i stÀllet för TV.
KrÀvs total mörklÀggning för att den ska vara nÄt att ha??? Med 1200 ansi borde man ju kunna kolla Àven i ett inte helt nedslÀckt rum kan ju tyckas... Kommer att ha den i vardagsrummet i sÄ fall med vita vÀggar o tak och inte alltid helt nedslÀckt. Borde jag satsa pÄ nÄn ljusstarkare projje istÀllet???

Var och kollade pÄ Epson TW200H i helgen och den sÄg himla bra ut Àven dÄ det inte var helt mörklagt. Kanske funkar den bÀttre för mina förutsÀttningar...

Dela gĂ€rna med er av era erfarenheter, jag tar tacksamt emot alla rĂ„d jag kan fĂ„!!! 

Mvh

Joh3

LÀs mitt förra inlÀgg.

Postad 17 January 2005 - 10:39

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlĂ€gg
  • 0
Andy:

So after the end of the new calibration, results were more reasonable this time (in terms of color balance at d65 and contrast setting) and the final contrast ratio IMPROVED more !

Lets get to numbers then...

My initial Low settings (gain, bias) werefor R,G,B: 128, 33,39 and bias 111,128,126.
After the calibration for D65 i ended up with (same sequense):
128,60,62 and bias 108,128,114.

Now about contrast ratio:

After calibration BUT with Brightness and Contrast at factory defaults (50 and 80) contrast with HIGH lamp was at 4.267 and with the lamp at LOW at 4.020.

When i calibrated B and C using AVIA for B and smart3 for C (here i have to note that now the correct contrast was at 90) the contrast ratio was for HIGH lamp = 4.929 and for LOW lamp mode = 6.752 !!!!!!

Joh: Om du lÀser igenom trÄden ser du att man kan anvÀnda HS50 pÄ mÄnga sÀtt. Den kan upplevas som ljussvag nÀr den Àr optimalt stÀlld för filmreproducering, nÀr IRIS:en jobbar maximalt. Den har sen instÀllning för att stÀnga av IRIS och stÀlla den i high lamp mode och Àr dÄ minst lika ljusstark som tex AE700 som Àr specad till 1000 ansi. Kör man lowlamp med IRIS öppen skulle jag tippa den ligger runt 800-900 ansi. (siffran baserat rent pÄ spekulationen att AE700 har 1000ansi, vilket förmodligen inte stÀmmer, men bara som en referenspunkt)

Det Àr detta som Àr sÄ bra med HS50, man kan nÀr man slÀcker ner helt fÄ en suverÀn bild med grymt bra kontrast och svÀrta, men man kan Àven anvÀnda den med ganska mycket ströljus om man slÄr av IRIS. Ska Àven tillÀgga att dens kontrast med IRIS av Àr vÀl ungefÀr som z3.

Postad 17 January 2005 - 13:52

Lamander
  • Lamander
  • Wannabe

• 14 inlĂ€gg
  • 0

Lamander: Är det nĂ„got du mĂ€rker pĂ„ sittavstĂ„nd eller bara nĂ€r du gĂ„r nĂ€ra och granskar bilden? För Ă€r det bara runt en pixel sĂ„ fĂ„r du ingen egentlig försĂ€mring av bilden annat Ă€n att man kĂ€nna sig lite störd nĂ€r man kollar för nĂ€ra. Och nej, det verkar inte finnas nĂ„gon instĂ€llning för att justera panelerna.

Problemet med den blÄ skuggan mÀrks endast om jag stÄr narmare Àn 1m, sÄ jag kan ju inte direkt sÀga att det Àr nÄgot jag lider av... (men man Àr ju alltid pÄ jakt efter att försöka optimera sin bild :) )

Postad 17 January 2005 - 18:52

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • ForumrĂ€v

• 841 inlĂ€gg
  • 0
havocsi: Dom dÀr siffrorna fattade jag inget utav.. Skulle det vara nÄgot man skulle Àndra i servicemenyn eller? Vet inte hur man kommer in i den pÄ sonyn, men annars sÄ sa dom dÀr siffrorna mig inte mycket.

Postad 17 January 2005 - 19:03

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • MĂ€stare

• 3439 inlĂ€gg
  • 0
Uppdatering av mitt Àrende hos Gultronics.

Imorgon ska Lal frÄn Gultronics ringa till Sony hÀr i sverige och han skulle vara citat "very firm with them". :( Hoppas att Sony Sverige lyssnar pÄ honom. "They have to listen!" som han sa.
Skulle vara najs att ha en ny projektor av Sony Sverige. AlltsÄ i inbyte. DÄ kanske man kunde kolla pÄ film till helgen? Börjar blir jobbigt med 32"-TVn nu tycker jag.

LÀste om att ni undrade om servicemenyn. Man kommer ur den pÄ samma sÀtt som man kommer in i den. :D Citat frÄn AVSForum.com

"The service menu is accessed by pressing on the remote (enter)(enter)(up)(down)(enter),then (up) when it asks "do you want to enter the servicemode?"

The factory menu is accessed by pressing on the remote (enter)(enter)(left)(enter),then (up) when it asks "do you want to enter the factorymode?"

OBS! Skriv ner ALLA vĂ€rden innan ni pillrar nĂ„got. Pillra helst inte alls om ni inte vet vad ni gör. Ändrar ni ett vĂ€rde sĂ„ kan andra vĂ€rden i en annan del av servicemenyn bli Ă€ndrade ocksĂ„. Detta av erfaranhet frĂ„n min Sony 32" WS-TV.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.