LG lcd LP-1
812 svar till detta Àmne
Postad 21 November 2005 - 14:42
Rossifumi
-
Rossifumi
-
LĂ€rjunge
-
-
340 inlÀgg
4. Den förbenade MUTE ikonen. Tittar jag pÄ DVD via HDMI sÄ stÀnger man ju av ljudet pÄ tv'n och dÄ Àr det ju lÀttare att trycka MUTE istÀllet för att sÀnka volymen.
Bara att trycka pÄ "OK" efter att du tryckt pÄ "Mute". DÄ försvinner ikonen
Postad 21 November 2005 - 17:45
trifix
-
trifix
-
LĂ€rjunge
-
-
309 inlÀgg
4. Den förbenade MUTE ikonen. Tittar jag pÄ DVD via HDMI sÄ stÀnger man ju av ljudet pÄ tv'n och dÄ Àr det ju lÀttare att trycka MUTE istÀllet för att sÀnka volymen.
Bara att trycka pÄ "OK" efter att du tryckt pÄ "Mute". DÄ försvinner ikonen 
<{POST_SNAPBACK}>
Aaaah tack för tipset
Postad 22 November 2005 - 05:24
Unregistered0103948e
-
Unregistered0103948e
-
AnvÀndare
-
-
226 inlÀgg
TÀnkte höra angÄende strömkabeln....
De hÀr kanske Àr vÀrsta idiot frÄgan men, jag vill ha en lÀngre strömkabel och de verkar ju vara samma standard som vissa stÀrkare och data strömkablar. Kan nÄn vis sÀga om de Àr bara o införskaffa sig en eller kan de medföra nÄn risk att skÀrmen pajjar.
bla bla blaaaaaaaaaa
Ska göra de enkelt ...vill ha en 3-5 m strömkabel. Vad köper jag det?
Postad 22 November 2005 - 15:33
ampz
-
ampz
-
ForumrÀv
-
-
580 inlÀgg
TÀnkte höra angÄende strömkabeln....
De hÀr kanske Àr vÀrsta idiot frÄgan men, jag vill ha en lÀngre strömkabel och de verkar ju vara samma standard som vissa stÀrkare och data strömkablar. Kan nÄn vis sÀga om de Àr bara o införskaffa sig en eller kan de medföra nÄn risk att skÀrmen pajjar.
<{POST_SNAPBACK}>
Ăöööh, ja, vilken standard nĂ€tkabel som helst fungerar. TVn kommer inte att gĂ„ sönder...
Postad 24 November 2005 - 11:51
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlÀgg
Det lutar Ät en 37" LP1 hÀr hemma, var och kikade pÄ 32:an pÄ OnOff. Gillade TV:n pÄ alla sÀtt men bilden var lite mörk Ä trist. Men efter att ha "tvingat" en sÀljare att pilla pÄ instÀllningarna vart bilden riktigt grym. Men jag har en frÄga oxÄ, enligt sÀljaren ska man inte köra DVD via HDMI pÄ LG, tydligen funkar inte deras XD-engine (tror det heter sÄ, hoppas ni fattar) dÄ. StÀmmer det? HÀr Àr en lite spÀnnande lÀnk oxÄ. http://prylportalen...._MKF466.dbp.asp
Postad 24 November 2005 - 12:23
ampz
-
ampz
-
ForumrÀv
-
-
580 inlÀgg
Men jag har en frÄga oxÄ, enligt sÀljaren ska man inte köra DVD via HDMI pÄ LG, tydligen funkar inte deras XD-engine (tror det heter sÄ, hoppas ni fattar) dÄ. StÀmmer det?
<{POST_SNAPBACK}>
Möjligt... Prova? Kan nog stÄ nÄt om det i manualen. Jag har datorn kopplad till TVn via DVI med upplösningen 1366*768, och sÄ kör jag DVDerna i datorn och lÄter datorn sköta all skalning istÀllet. En dator bör rimligtvis vara bÀttre pÄ att skala Àn vad TVn nÄgonsin blir.
Postad 24 November 2005 - 12:44
Unregistered1047
-
Unregistered1047
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Men jag har en frÄga oxÄ, enligt sÀljaren ska man inte köra DVD via HDMI pÄ LG, tydligen funkar inte deras XD-engine (tror det heter sÄ, hoppas ni fattar) dÄ. StÀmmer det?
StÀmmer inte. PÄ min LX2:a funkar XD-engine pÄ allt jag testat hittils förutom pÄ DVI som jag kör mot datorn, och det Àr ju i stort sÀtt samma TV. Detta stÄr i min manual: "XD-funtionen Àr inte tillgÀnglig i lÀget DVI PC/HDMI PC.
Postad 24 November 2005 - 13:07
chicken
-
chicken
-
AnvÀndare
-
-
190 inlÀgg
Det lutar Ät en 37" LP1 hÀr hemma, var och kikade pÄ 32:an pÄ OnOff. Gillade TV:n pÄ alla sÀtt men bilden var lite mörk Ä trist. Men efter att ha "tvingat" en sÀljare att pilla pÄ instÀllningarna vart bilden riktigt grym.
HÀr Àr en lite spÀnnande lÀnk oxÄ.
http://prylportalen...._MKF466.dbp.asp
<{POST_SNAPBACK}>
Jaha, dÄ funkar varken RGB-Scart eller HDMI frÄn en DVD-spelare. Det var ju DVDn jag hade tÀnkt köra pÄ HDMI i framtiden. :/ Iofs sÄ kan man klara sig utan XD-engine pÄ en DVD-signal gissar jag.
Postad 24 November 2005 - 14:27
B BUS
-
B BUS
-
ForumrÀv
-
-
607 inlÀgg
Det lutar Ät en 37" LP1 hÀr hemma, var och kikade pÄ 32:an pÄ OnOff. Gillade TV:n pÄ alla sÀtt men bilden var lite mörk Ä trist. Men efter att ha "tvingat" en sÀljare att pilla pÄ instÀllningarna vart bilden riktigt grym.
HÀr Àr en lite spÀnnande lÀnk oxÄ.
http://prylportalen...._MKF466.dbp.asp
<{POST_SNAPBACK}>
Jaha, dÄ funkar varken RGB-Scart eller HDMI frÄn en DVD-spelare.
Det var ju DVDn jag hade tÀnkt köra pÄ HDMI i framtiden. :/ Iofs sÄ kan man klara sig utan XD-engine pÄ en DVD-signal gissar jag.
<{POST_SNAPBACK}>
Man kan vÀlja bÄde HDMI PC och HDMI DTV, gÀller Àven DVI PC / HDMI DTV. Vid lÀget DTV ska XD funktionen funka. Föresten tycker jag "prylportalen" missar grovt vad det Àr som utmÀrker LP1an mot tex Sonyn dom testar mot. För mig Àr det möjligheterna med bÄde DVI och HDMI och att dom funkar med HTCP med bra upplösning.
Redigerat av B BUS, 24 November 2005 - 14:33.
Postad 24 November 2005 - 15:01
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlÀgg
Tackar för svaren!
Postad 24 November 2005 - 15:39
ampz
-
ampz
-
ForumrÀv
-
-
580 inlÀgg
Föresten tycker jag "prylportalen" missar grovt vad det Àr som utmÀrker LP1an mot tex Sonyn dom testar mot. För mig Àr det möjligheterna med bÄde DVI och HDMI och att dom funkar med HTCP med bra upplösning.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis! Sony klarar ej av att ansluta en PC till HDMI-ingÄngen! HDMI-ingÄnen stödjer ej insignaler med native upplösning. Enda sÀttet att koppla till PC Àr via VGA. Sonyn saknar dessutom 14:9 zoom lÀge.
Redigerat av ampz, 24 November 2005 - 15:40.
Postad 24 November 2005 - 16:41
B BUS
-
B BUS
-
ForumrÀv
-
-
607 inlÀgg
Föresten tycker jag "prylportalen" missar grovt vad det Àr som utmÀrker LP1an mot tex Sonyn dom testar mot. För mig Àr det möjligheterna med bÄde DVI och HDMI och att dom funkar med HTCP med bra upplösning.
<{POST_SNAPBACK}> Precis!
Sony klarar ej av att ansluta en PC till HDMI-ingÄngen! HDMI-ingÄnen stödjer ej insignaler med native upplösning. Enda sÀttet att koppla till PC Àr via VGA.
Sonyn saknar dessutom 14:9 zoom lÀge.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror det Àr vÀrre Àn sÄ, vad jag kan se saknar SONYs V-Serie tom, VGA. Fattar inte vad SONY hÄller pÄ med, förstÄr dom inte vad fördelen med LCD Àr. Deras apparat med inbyggd diggitaltuner har inget ljud ut till surr
Redigerat av B BUS, 24 November 2005 - 16:44.
Postad 24 November 2005 - 18:49
Life
-
Life
-
ForumrÀv
-
-
556 inlÀgg
Jag fick hem min LX2 i tisdags och har en enorm vÄnda! Vad jag förstÄr Àr det i stort samma panel och styrning av denna som LP1...
Jag blev jÀttebesviken vid första anblicken. Jag körde analog tv, digitaltv över scart (com hem) samt DVD över RGB-SCART och allt var enormt "brusigt". Sedan har jag pillat mycket pÄ "NR" och lite pÄ "3D" och fick bort en del av brusigheten men till kostnad av en mycket suddigare bild. Vad kör ni för instÀllningar pÄ dessa?
En annan sak jag tyckte var irriterande Àr att bilden Àr vÀldigt "pixlig" nÀr det Àr rörelse och nÀr bilden stannar sÄ ser man hur det "knÀpper till" nÀr bilden blir skarp. Gör era det oxÄ?
En sista sak jag retade mig pÄ, var efter det jag kopplade upp datorn via DVI (mycket krispig och bra bild pÄ 1360x768) dÄ mÀrkte jag i mycket mörka scener, eller om jag la pÄ en helt svart bakgrundsbild, att ca 3 stycken stora fÀlt lyser kraftigare Àn resten av TV:n (bakgrundsbelysningen?). Den största sitter uppe i högra hörnet, avlÄng, ca 20x10 cm lÄng. Det resulterar att nÀr nÄgot i bilden hamnar i fÀlten blir det lite ljusare, och brunare, bild dÀr!
Har nÄgon med en LP1:a mÀrkt nÄgot motsvarande?
/Leif
Postad 25 November 2005 - 10:20
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlÀgg
Postad 25 November 2005 - 12:52
ampz
-
ampz
-
ForumrÀv
-
-
580 inlÀgg
Jag fick hem min LX2 i tisdags och har en enorm vÄnda! Vad jag förstÄr Àr det i stort samma panel och styrning av denna som LP1... Jag blev jÀttebesviken vid första anblicken. Jag körde analog tv, digitaltv över scart (com hem) samt DVD över RGB-SCART och allt var enormt "brusigt". Sedan har jag pillat mycket pÄ "NR" och lite pÄ "3D" och fick bort en del av brusigheten men till kostnad av en mycket suddigare bild. Vad kör ni för instÀllningar pÄ dessa? En annan sak jag tyckte var irriterande Àr att bilden Àr vÀldigt "pixlig" nÀr det Àr rörelse och nÀr bilden stannar sÄ ser man hur det "knÀpper till" nÀr bilden blir skarp. Gör era det oxÄ? En sista sak jag retade mig pÄ, var efter det jag kopplade upp datorn via DVI (mycket krispig och bra bild pÄ 1360x768) dÄ mÀrkte jag i mycket mörka scener, eller om jag la pÄ en helt svart bakgrundsbild, att ca 3 stycken stora fÀlt lyser kraftigare Àn resten av TV:n (bakgrundsbelysningen?). Den största sitter uppe i högra hörnet, avlÄng, ca 20x10 cm lÄng. Det resulterar att nÀr nÄgot i bilden hamnar i fÀlten blir det lite ljusare, och brunare, bild dÀr!
Har nÄgon med en LP1:a mÀrkt nÄgot motsvarande?
/Leif
<{POST_SNAPBACK}>
Min bild Àr ocksÄ ganska sÄ brusig nÀr jag anvÀnder analogtunern. Men via t.ex. S-Video ser jag inte mycket brus.. Varierar frÄn kanal till kanal. SvÄrt att sÀga hur mycket som Àr TVns fel och hur mycket som Àr kabel-TV nÀtets fel. Jag upplever dock bilden som nÄgot brusigare Àn vad Viewpian presterade under samma förutsÀttningar. Min bild "snÀpper" ocksÄ till nÀr en rörelse stannar. Detta Àr nog en effekt av deinterlacingen. GÀller dock enbart vid analoga insignaler. LX2 har inte samma bakgrundsbelysning som LP1 va? LX2 har vÀl vanliga "lysrör" som enligt vad jag lÀst kan ge lite ojÀmn belysning..
Postad 25 November 2005 - 14:48
Life
-
Life
-
ForumrÀv
-
-
556 inlÀgg
Vad jag vet Àr LX2 samma tv förutom fÀrre ingÄngar! Samma panel etc.
Var och kikade pÄ Elgiganten pÄ deras LX2 och den visade inte alls upp samma kornighet! Den snÀppte ocksÄ till i slutet av rörelser nÀr bilden stabiliserades, men under rörelsen var det inga artefakter!
NÀr jag menar att bilden Àr brusig Àr det mer som att ansikten etc. bryts upp i hÄrdkomprimerad Mpeg!
Hursomhelst, jag orkade inte grÀva mer i elÀndet utan jag körde till Lg:s servicestÀlle och lÀmnade in den för undersökning utan att prata med affÀren! Jag vill ha svart pÄ vitt om den Àr ok! Vad Àr era erfarenheter av servicestÀllen? Kan de avgöra grÀnsfall pÄ ett vettigt sÀtt, eller Àr det bara upp till vilken individ som utför kontrollen?
/Leif
Postad 25 November 2005 - 15:13
B BUS
-
B BUS
-
ForumrÀv
-
-
607 inlÀgg
SÄ hÀr stÄr det pÄ LGs sida "LX1-serien anvÀnder samma avancerade bildteknik som vÄr rosade LP1-serie med den nya EEFL bakgrundsbelysningen." LIFE har du testat bilden om du stÀnger av RGB frÄn DVD/BOX. Jag har ocksÄ funderat lite ang, LG/PHILIPS paneler. MÄnga tillverkare anvÀnder ju dessa till sina egna mÀrken, typ Weiwpian. NÀr man kollar efter LCD for Television pÄ LG/PHILIPS site har dom bara en skÀrm av varje storlek. GÄr man in och kollar i deras "digitala catalog", och skrollar ner till sidan 4 av 8, kan man se att vÀrdena stÀmmer bra pÄ tex, LC32W01 med specarna pÄ 32"apparaterna som sÀger att dom anvÀnder sig av dessa LG/PHILIPS paneler. Det stÄr ocksÄ att den finns med EEFL (external electrode fluorescent lamp), och lÀngre ner pÄ sidan ser man att skÀrmen Àr försed med S-IPS (super in plane switching technologi). Det som gör mig lite förbryllad Àr att alla LG LCD idag angers ha display S-IPS som Àr en teknologi som gör att man fÄr bÀttre bild frÄn sidorna, med tillÀgget pÄ LP och LX modellerna with EEFL Backlight. Detta blir rörigt  men det jag försöker sÀga Àr att vad jag kan se finns det bara en display frÄn LG/PHILIPS med antingen EEFL eller utan. Sen Àr det elektroniken som skiljer apparaterna Ät. Detta skulle innebÀra att tex, Weiwpian och Philips 32PF9830 har samma display men olika elektronik, specarna Àr rÀtt lika. Kontrast mÀts ju hur som hÀlst med hjÀlp av ordet "dynamisk". Jag kanske Àr helt fel ute, men samtidigt Àr det sÄ att inget annat mÀrke nÀmner sin display vid namn sÄ jag undrar hur mÄnga Samsung och Sony modeller som har samma display, det Àr nog rÀtt mÄnga.
Redigerat av B BUS, 25 November 2005 - 15:20.
Postad 25 November 2005 - 15:28
ampz
-
ampz
-
ForumrÀv
-
-
580 inlÀgg
Vad jag vet Àr LX2 samma tv förutom fÀrre ingÄngar! Samma panel etc. Var och kikade pÄ Elgiganten pÄ deras LX2 och den visade inte alls upp samma kornighet! Den snÀppte ocksÄ till i slutet av rörelser nÀr bilden stabiliserades, men under rörelsen var det inga artefakter! NÀr jag menar att bilden Àr brusig Àr det mer som att ansikten etc. bryts upp i hÄrdkomprimerad Mpeg! Hursomhelst, jag orkade inte grÀva mer i elÀndet utan jag körde till Lg:s servicestÀlle och lÀmnade in den för undersökning utan att prata med affÀren! Jag vill ha svart pÄ vitt om den Àr ok! Vad Àr era erfarenheter av servicestÀllen? Kan de avgöra grÀnsfall pÄ ett vettigt sÀtt, eller Àr det bara upp till vilken individ som utför kontrollen?
/Leif
<{POST_SNAPBACK}>
"mpeg artefakter" bör inte kunna orsakas av TVn. Hur Àr signalen du matar till den?? NÄgot som kan ge artefakter vid rörelser Àr brusreduceringsfunktionerna. Speciellt 3D filtret. Det finns en filter-funktion för att reducera mpeg-artefakter ocksÄ. Du har inte slagit pÄ den va?
Postad 25 November 2005 - 17:01
Life
-
Life
-
ForumrÀv
-
-
556 inlÀgg
B BUS: Jag har provat att stÀnga av RGB i digitalboxen utan resultat!
AMPZ: Jag tror jag har provat alla kombinationer av 3D, NR och XD engine! Visst Àndrar sig det lite, men kör jag 3D=0 och krÀmar pÄ NR=15 sÄ kÀnns det som bilden blir suddig istÀllet och fortfarande pixlig, 3D & NR=0 sÄ blir bilden rena VHS piratkopian pÄ analog signal! Kan faroudja kretsen vara trasig sÄ det blir fel i linjedubbleringen? NÄgonstans i bildhanteringen sker ju allt digitalt vilket borde kunna orsaka artefakterna, sÀrskilt med tanke pÄ de analoga insignalerna som nÄgonstans mÄste göras om till digitalt! NÀr jag hade Viewpian reagerade jag aldrig pÄ dessa fenomen och dÄ hade jag samma insignaler!
FÄr se hur det blir efter kostnadsförslaget, kan ju resultera i att jag blir 400 spÀnn fattigare men fÄr en dumstrut pÄ huvudet pÄ köpet!
Jag tror att det som skiljer LX/LP med övriga panelkloner, Àr att EEFL Àr en diodupplyst baksida medan ex. Phillips i mÄnga fall kör vanligt lysrör. DÀrav skillnaden i specen pÄ 1200 mot 600(el. 800!??) i kontrast!
/Leif
Redigerat av Life, 25 November 2005 - 17:02.
Postad 25 November 2005 - 17:06
ampz
-
ampz
-
ForumrÀv
-
-
580 inlÀgg
Jag tror att det som skiljer LX/LP med övriga panelkloner, Àr att EEFL Àr en diodupplyst baksida medan ex. Phillips i mÄnga fall kör vanligt lysrör. DÀrav skillnaden i specen pÄ 1200 mot 600(el. 800!??) i kontrast!
/Leif
<{POST_SNAPBACK}>
EEFL Àr inte diodupplyst.
Postad 25 November 2005 - 18:52
Life
-
Life
-
ForumrÀv
-
-
556 inlÀgg
ÀÀh...tyckte det lÀt bra! Det var iaf nÄgot försÀljaren sa om att phillips anvÀnde lysrör istÀllet för dioder.....
ska vara lite mer kÀllkritisk i framtiden!
/Leif
Postad 28 November 2005 - 17:36
Konung
-
Konung
-
AnvÀndare
-
-
140 inlÀgg
Var och hÀmtade min 37LP1a pÄ Ullared digital i fredags och Àr sÄ ###### nöjd man kan bli
Har bara kört den via dator Ànnu och till det kan jag bara sÀga att den regerar!! Med en sÄn hÀr "skÀrm" sÄ förstÄr man varför man vill köra med mer Àn 1x Antialiasing i spel, skitfina kanter i Fear nÀr jag krÀmade upp grafiken nÄra snÀpp  Lirade lite WoW ocksÄ, det var ocksÄ en rejÀl upplevelse.
Testade titta pÄ lite 720p trailers och videor och skillnaden frÄn DVD Àr enorm, men jag kikade Àven madagascar och Band of Brothers pÄ DVD och det var grymmt snyggt Àven med DVD. Visst animerade Madagascar gav ju en högre bildupplevelse men Àven Band of Brothers vart störtskönt och lÀtt den bÀsta bildkvalitén jag sett pÄ en sÄhÀrpass stor skÀrm.
Postad 29 November 2005 - 02:33
Anamorphic
-
Anamorphic
-
Wannabe
-
-
31 inlÀgg
Ăr det nĂ„gon skillnad pĂ„ 42-tummaren LG RZ-42LP1R jĂ€mfört med 32- och 37-tummaren? Mer Ă€n storleken. Hittar inte 42:an pĂ„ LG:s hemsida.
Postad 29 November 2005 - 08:55
B BUS
-
B BUS
-
ForumrÀv
-
-
607 inlÀgg
Ăr det nĂ„gon skillnad pĂ„ 42-tummaren LG RZ-42LP1R jĂ€mfört med 32- och 37-tummaren? Mer Ă€n storleken. Hittar inte 42:an pĂ„ LG:s hemsida.
<{POST_SNAPBACK}>
HÀr Àr LGs GLOBAL SITE, DÀrifrÄn kan man kolla vad som serveras i andra lÀnder SÄg att 42"an Àr med pÄ LGs Tyska site..
Postad 29 November 2005 - 10:04
Gus-
-
Gus-
-
Amatör
-
-
71 inlÀgg
om denna maskin e sÄ bra sÄ mÄste vÀl 42an va "DrömŽmaskinen" ?
Postad 29 November 2005 - 10:51
Anamorphic
-
Anamorphic
-
Wannabe
-
-
31 inlÀgg
Ăr det praktiskt med komponent-ingĂ„ngarna pĂ„ sidan av skĂ€rmen? Sticker sladdarna ut sĂ„ man ser dom framifrĂ„n?
Postad 29 November 2005 - 11:13
Zulan
-
Zulan
-
LĂ€rjunge
-
-
499 inlÀgg
Komponent utgÄngen Àr inte pÄ kanten av sidan utan en bit in bakom skÀrmen, sÄ det Àr inget problem. Man kan inte se sladdarna.
Postad 30 November 2005 - 11:57
ampz
-
ampz
-
ForumrÀv
-
-
580 inlÀgg
Komponent utgÄngen Àr inte pÄ kanten av sidan utan en bit in bakom skÀrmen, sÄ det Àr inget problem. Man kan inte se sladdarna. <{POST_SNAPBACK}>
[PETNOGA] Och sÄ Àr det en ingÄng, inte en utgÄng. [/PETNOGA]
Postad 30 November 2005 - 12:51
Zulan
-
Zulan
-
LĂ€rjunge
-
-
499 inlÀgg
Ja, du har helt rÀtt. DÀr ser man vad stress kan Ästadkomma :-(
Postad 30 November 2005 - 23:44
Anamorphic
-
Anamorphic
-
Wannabe
-
-
31 inlÀgg
Hur Àr det med blÄsticken i svartnivÄerna pÄ denna skÀrm? SÄg inte alls bra ut dÀr den hÀnger pÄ Reference Audio i Sthlm.
Postad 01 December 2005 - 10:37
countvoncount
-
countvoncount
-
Wannabe
-
-
15 inlÀgg
Nu Àr jag ocksÄ stolt Àgare av en LP1:a (37" modellen)...
Jösses vilket monster  (hade en gammal DUX 24" stereo TV tidigare)
Kan vÀl konstatera att jag Àr jÀttenöjd.
Skillnaden Àr klar: har man en TV vars skÀrm bygger pÄ digitalteknik och matar den med analogt, sÄ fÄr man inte samma kvalitet, varje omvandling kostar.. men sÄ blir ju ocksÄ bilden större, sÄ smÄ skavanker i bildkvalitén blir mera synliga.
MEN: Det stör inte upplevelsen! Det fÄr man helt enkelt leva med nÀr man gÄr över till en större platt TV..
Vad angÄr blÄstick och svartnivÄ:
Jag har mÀrkt att man fÄr markant blÄstick om man tittar frÄn sidan och ned pÄ skÀrmen (dvs ögonen högre Àn överkanten pÄ skÀrmen). M a o: StÀll LP1:an inte pÄ golvet och sitt i soffan utan stÀll den pÄ en TV-bÀnk eller hÀng pÄ vÀggen!
Kan tÀnka mig att Reference Audio har den lite lÄgt hÀngande?
SvartvÀrdet Àr nog inte lika bra som pÄ en bra Plasma eller CRT-tv... och det Àr ju fortfarande ett problem med LCD, sÄ om du Àr ute efter bra svartvÀrde: köp ingen LCD... Men jÀmfört med andra LCD apparater Àr jag fortfarande sÄld! (annars skulle jag inte pungat ut sÄ mycket för en dumburk...)
Det Ànda som verkligen stör mig:
VARFĂR sitter komponent ingĂ„ngarna pĂ„ sidan nĂ€r alla andra ingĂ„ngar sitter vĂ€l ordnade bakom apparaten? och sĂ€g inte att "dĂ„ skulle kablarna sticka ut för mycket bak"för det Ă€r ju inget problem med strömkabeln heller?
NÄgon som har en bra teori?
Postad 01 December 2005 - 12:05
ampz
-
ampz
-
ForumrÀv
-
-
580 inlÀgg
Det Ă€nda som verkligen stör mig: VARFĂR sitter komponent ingĂ„ngarna pĂ„ sidan nĂ€r alla andra ingĂ„ngar sitter vĂ€l ordnade bakom apparaten? och sĂ€g inte att "dĂ„ skulle kablarna sticka ut för mycket bak"för det Ă€r ju inget problem med strömkabeln heller? NĂ„gon som har en bra teori?
<{POST_SNAPBACK}>
Vad spelar det för roll?? Y+Cr+Cb ingÄngarna sitter ocksÄ pÄ baksidan av TVn, men inte pÄ samma stÀlle som alla andra ingÄngar.
Postad 01 December 2005 - 19:08
Anamorphic
-
Anamorphic
-
Wannabe
-
-
31 inlÀgg
Shit. Snacka om blÄstick i denna skÀrm. Bedrövligt dÄlig betraktningsvinkel ocksÄ. Sitter man inte mitt framför sÄ rÀkna med att det blir blÄtt som bara den. Glöm att ha denna skÀrmen i kombination med flera tittare i en soffgrupp.
Postad 01 December 2005 - 19:18
trifix
-
trifix
-
LĂ€rjunge
-
-
309 inlÀgg
Anamorphic: Har man tv'n i huvudhöjd sÄ försvinner blÄsticket. Har du dÀremot tv'n ovanför eller nedanför sÄ fÄr du blÄstick.
Postad 02 December 2005 - 00:11
Anamorphic
-
Anamorphic
-
Wannabe
-
-
31 inlÀgg
Jo, det mÀrkte jag men sÄ ska det ju inte vara. Ska man inte kunna se nÄt pÄ teven nÀr man typ stÄr Ä diskar i köket och gluttar pÄ teven?
Postad 02 December 2005 - 00:21
Konung
-
Konung
-
AnvÀndare
-
-
140 inlÀgg
Jo, det mÀrkte jag men sÄ ska det ju inte vara. Ska man inte kunna se nÄt pÄ teven nÀr man typ stÄr Ä diskar i köket och gluttar pÄ teven?
<{POST_SNAPBACK}>
Nu kan jag inte kolla hemma just nu, men jag skulle tro att den dÀr vinkeln Àr ganska skarp och Àr du en bit ifrÄn TVn sÄ Àr det nog inga problem om du Àr lite högre upp Àn den, men som sagt, jag Àr inte sÀker, men jag kan kika pÄ det Ät dig om du funderar pÄ att köpa LP1'an ?
Postad 02 December 2005 - 04:58
Konung
-
Konung
-
AnvÀndare
-
-
140 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Nu kan jag inte kolla hemma just nu, men jag skulle tro att den dÀr vinkeln Àr ganska skarp och Àr du en bit ifrÄn TVn sÄ Àr det nog inga problem om du Àr lite högre upp Àn den, men som sagt, jag Àr inte sÀker, men jag kan kika pÄ det Ät dig om du funderar pÄ att köpa LP1'an ?
<{POST_SNAPBACK}>
Nu har jag kommit hem och kunnat kika och som jag sa sÄ nÀr du Àr lÀngre frÄn TVn sÄ Àr vinkeln bra mycket mer förlÄtande.
Postad 02 December 2005 - 08:29
kpeson
-
kpeson
-
AnvÀndare
-
-
198 inlÀgg
Tror nog inte vinkeln kan vara anurlunda pÄ avstÄnd,men det Àr klart stÄr man 10m frÄn TVn mÄste du gÄ nÄgra steg lÀngre Ät sidan för att hamna i samma vinkel.
Postad 02 December 2005 - 12:07
Mortac
-
Mortac
-
AnvÀndare
-
-
148 inlÀgg
Den hĂ€r trĂ„den börjar bli lite biffig oxo (jĂ€mfört med Viewpia-trĂ„den). Dock lĂ€st igenom denna tvĂ„ gĂ„nger nu och jag Ă€r grymt sugen pĂ„ en 37LP1:a, dock Ă€r den lite för prisstark för min del dĂ„ jag Ă€r mer i jakt pĂ„ en TV för 15.000-20.000kr. Ăr inte sĂ„ kunnig pĂ„ specifikationerna nĂ€r jag jĂ€mför olika TV-apparater sĂ„ jag hoppas att nĂ„gon hĂ€r kan hjĂ€lpa mig vĂ€lja om jag bara nĂ€mner vilka krav jag har:
--TV:n ska anvÀndas nÀstintill enbart som datorskÀrm dÄ jag redan har en 52" projektor-TV i vardagsrummet. AlltsÄ Àr bildkvalitén frÄn datorn vad som rÀknas först och frÀmst. Digitalbox har jag i övrigt sÄ analog-TV bryr jag mig inte mycket om.
--Pixelmappat 1:1 via PC Àr dÀrför viktigt och dÀrav Àr LG intressanta efter att ha lÀst denna trÄd.
--Jag kommer sitta ganska nÀra TV-skÀrmen och har dÀrför svÄrt att bestÀmma mig för 32" eller 37". Dock nÀr jag jÀmför dessa storlekar i butik sÄ kÀnns det fruktansvÀrt tilltalande med 37" för min del. Kan det bli oerhört jobbigt med en 37" om man sitter 1-2m frÄn skÀrmen (tanken Àr annars att spelupplevelsen mÄste vara fantastisk dÄ det bör tÀcka större delen av synfÀltet)?
Inte mycket har nÀmnts om LGs 37LZ55 i denna trÄd. Tycker den verkar vÀldigt intressant med tanke pÄ dess pris. 18.990kr hos InWareHouse vilket skulle bespara mig 4.000kr jÀmfört med LP1:an hos Megastyle. Har nÄgon sett den hÀr TVn eller vet nÄgot om den, framförallt hur den stÄr sig jÀmfört med LP1:an?
Jag har ett vÀldigt svÄrt val framför mig och mÄste bestÀmma mig snart nog pga att min nuvarande CRT-skÀrm börjar ge upp (blinkar o har sig ibland och vÀgrar gÄ igÄng emellanÄt).
Postad 02 December 2005 - 12:50
ampz
-
ampz
-
ForumrÀv
-
-
580 inlÀgg
En 32" eller 37" LCD TV Àr ingen datorskÀrmsersÀttare.
För hög dot pitch...
Redigerat av ampz, 02 December 2005 - 12:50.
Postad 02 December 2005 - 13:34
countvoncount
-
countvoncount
-
Wannabe
-
-
15 inlÀgg
HÄller med, tror inte att en skÀrm +32" Àr lÀmpad som datorskÀrm men mer ur ergonomisk synpunkt... dvs. som ENBART datorskÀrm. Att sitta i soffan och surfa medans man PIP:ar (that's Picture-in-Picture..nothing else!  ) favorit-tv-programmet eller vice-versa gÄr utmÀrkt.. men igÄr satt jag ganska nÀra (testade med en bÀrbar dator... kabeln som medföljer Àr lite begrÀnsad) och tyckte att det blev lite jobbigt att lÀsa, rent ergnonomisk (huvudet fick gÄ som en vindrutetorkare).
Sedan undrar jag om det verkligen ger sÄ mycket nÀr man sitter nÀra, synfÀltet blir lite begrÀnsat, i en FPS kan jag tÀnka mig att man inte uppfattar motstÄndaren lika bra vid 37" som nÀr man har översikt över hela skÀrmen.
Men smaken Àr som ...
gillar man att stirra pÄ milimeterstora pixlar och verkligen vill sjunka in i spelet.. varför inte...
Jag föredrar att lira Empire Earth 2 bekvÀmt frÄn soffan...
Postad 02 December 2005 - 19:38
Rls65
-
Rls65
-
Wannabe
-
-
31 inlÀgg
B BUS: Jag har provat att stÀnga av RGB i digitalboxen utan resultat! AMPZ: Jag tror jag har provat alla kombinationer av 3D, NR och XD engine! Visst Àndrar sig det lite, men kör jag 3D=0 och krÀmar pÄ NR=15 sÄ kÀnns det som bilden blir suddig istÀllet och fortfarande pixlig, 3D & NR=0 sÄ blir bilden rena VHS piratkopian pÄ analog signal! Kan faroudja kretsen vara trasig sÄ det blir fel i linjedubbleringen? NÄgonstans i bildhanteringen sker ju allt digitalt vilket borde kunna orsaka artefakterna, sÀrskilt med tanke pÄ de analoga insignalerna som nÄgonstans mÄste göras om till digitalt! NÀr jag hade Viewpian reagerade jag aldrig pÄ dessa fenomen och dÄ hade jag samma insignaler!
FÄr se hur det blir efter kostnadsförslaget, kan ju resultera i att jag blir 400 spÀnn fattigare men fÄr en dumstrut pÄ huvudet pÄ köpet!
/Leif
<{POST_SNAPBACK}>
Ville bara klargöra vad EEFL Àr: 1. EEFL is out-side electrode lamp, no lead wire. So the EEFl lamp is more easy install. 2. One EEFL inverter can drive 8-20pcs EEFL lamp together, it will save the backlight cost. 3. EEFL lamp's life can reach 10'000hours, longer than CCFL lamp. 4. EEFL lamp have high lighting efficiency, the brightness is almost same as CCFL lamp. 5. Lower temperature, EEFL lamp surface termperaure is lower than CCFL. 6. EEFL lamp's power consumption is lower than CCFL by 50% 7. Lower cost of backlight, normally the EEFL backlight's cost can lower CCFL backlight by 30%. If you are interested our EEFL lamp, we can provide you some samples for your testing.
Postad 02 December 2005 - 20:08
Mortac
-
Mortac
-
AnvÀndare
-
-
148 inlÀgg
Vet inte om jag kan hÄlla med er om att det inte Àr bra att anvÀndas som datorskÀrm. Jag var till OnOff precis och körde en PC pÄ Samsungs 40" R51BX. Fast den var sÄ stor som 40" sÄ sÄg det inte alls grynigt ut utan det sÄg vÀldigt, vÀldigt bra och skarpt ut trots att vi körde VGA och inte DVI.
Postad 05 December 2005 - 02:55
Konung
-
Konung
-
AnvÀndare
-
-
140 inlÀgg
ok, nu har jag sÀkert 2 helkorkade frÄgor men det fÄr gÄ ÀndÄ, jag lÀser i manualen och det stÄr att "auto configure" bara ska funka i DVI PC (RGB), jag kör DVI PC och knappen Àr grÄ, jag testade starta sRGB men ingen skillnad, hur gör jag för att kunna anvÀnda funktionen, jag kan inte heller anvÀnda manuell konfiguration?
Sen vare en liknande frÄga till, Àven XGA-lÀge Àr grÄ och i manualen stÄr det att man ska ha DVI PC (RGB) och XGA/WXGA. Det dÀr med XGA/WXGA Àr det nÄgot jag stÀller in pÄ datorn eller stÀlls det in automatiskt? Hur kan jag isÄfall kika sÄ att jag kör nÄgot utav dom?
Dom enda grejerna jag kan anvÀnda mig av nÀr jag kör DVI PC under "Screen" Àr "ARC", "Zoom +/-" och "Reset"
Postad 05 December 2005 - 07:49
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1649 inlÀgg
ok, nu har jag sÀkert 2 helkorkade frÄgor men det fÄr gÄ ÀndÄ, jag lÀser i manualen och det stÄr att "auto configure" bara ska funka i DVI PC (RGB), jag kör DVI PC och knappen Àr grÄ, jag testade starta sRGB men ingen skillnad, hur gör jag för att kunna anvÀnda funktionen, jag kan inte heller anvÀnda manuell konfiguration?
Sen vare en liknande frÄga till, Àven XGA-lÀge Àr grÄ och i manualen stÄr det att man ska ha DVI PC (RGB) och XGA/WXGA. Det dÀr med XGA/WXGA Àr det nÄgot jag stÀller in pÄ datorn eller stÀlls det in automatiskt? Hur kan jag isÄfall kika sÄ att jag kör nÄgot utav dom?
Dom enda grejerna jag kan anvÀnda mig av nÀr jag kör DVI PC under "Screen" Àr "ARC", "Zoom +/-" och "Reset"
<{POST_SNAPBACK}>
Det lÄter som att du försöker sÀnda en "felaktig" signal till panelen. Prova att ha din PC pÄ 1024*768/60Hz (alt. 1360*768/60Hz) dÄ du startar sÄ borde XGA/WXGA inte vara grÄtt lÀngre. Mvh Micke
Postad 06 December 2005 - 01:11
Konung
-
Konung
-
AnvÀndare
-
-
140 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Det lÄter som att du försöker sÀnda en "felaktig" signal till panelen. Prova att ha din PC pÄ 1024*768/60Hz (alt. 1360*768/60Hz) dÄ du startar sÄ borde XGA/WXGA inte vara grÄtt lÀngre.
Mvh
Micke
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kör förnÀrvarande 1360*768/60Hz och det funkar inte, testade med 1024*768/60Hz och det funkade inte heller.
Postad 11 December 2005 - 09:14
Minitankaren3
-
Minitankaren3
-
LĂ€rjunge
-
-
277 inlÀgg
LG RZ-37LP1 nÄn mer som Àr nöjd med denna ?
Hur Àr det med bilden med dvd HDMI?
Skall köpa en ny 37 lcd sÄ fort min Viewpia har krediterats och pengarna e tillbaka funderar pÄ gÄ ett rejÀlt prishack upp o kanske blir riktigt nöjd.
//Tobbe
Postad 11 December 2005 - 10:11
Leon69
-
Leon69
-
Amatör
-
-
80 inlÀgg
LG RZ-37LP1 nÄn mer som Àr nöjd med denna ?
Hur Àr det med bilden med dvd HDMI?
Skall köpa en ny 37 lcd sÄ fort min Viewpia har krediterats och pengarna e tillbaka funderar pÄ gÄ ett rejÀlt prishack upp o kanske blir riktigt nöjd.
//Tobbe
<{POST_SNAPBACK}>
Ja jag Àr rÀtt nöjd att jag inte klickade pÄ bestÀllningsknappen nÀr DustinHome sÄlde Viewpia billigt.
Postad 11 December 2005 - 10:35
ropp
-
ropp
-
Amatör
-
-
56 inlÀgg
vad e skillnaden pÄ LP1 och LP1R? o ja har sett tvn men mÄnga olika fÀrgkombinationer. Allt svart, svarta högtalare med grÄtt rör lÀngst ner, grÄa högtalare och grÄtt rör. Hur vet man sÀkert vilka fÀrger man fÄr om man bestÀller pÄ nÀtet. har de nÄgot me R:et att göra?
Postad 11 December 2005 - 12:44
chicken
-
chicken
-
AnvÀndare
-
-
190 inlÀgg
vad e skillnaden pÄ LP1 och LP1R? o ja har sett tvn men mÄnga olika fÀrgkombinationer. Allt svart, svarta högtalare med grÄtt rör lÀngst ner, grÄa högtalare och grÄtt rör. Hur vet man sÀkert vilka fÀrger man fÄr om man bestÀller pÄ nÀtet. har de nÄgot me R:et att göra?
<{POST_SNAPBACK}>
LP1R Àr vÀl svart. Jag Ängrar lite att jag inte tog silver ist. Man ser damm vÀldigt fort pÄ de svarta.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|