Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 16 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 09 december 2009 - 19:39

JockeP77
  • JockeP77
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Kan inte överföra GB-stora filer till min TViX M-7000 interna HD
-------------------------------------------------------------------------------

Jag lyckas inte överföra stora filer (någon eller några GB stora) till min TViX. Använder jag Utforskaren i Windows står det bara "Beräknar <nånting>", följt av att dialogrutan plötsligt stängs ner och att det inte finns någon fil på min TViXs HD (eller så finns det en skadad (?) fil). Om jag använder FTP (WinSCP från Windows XP) lyckas jag nätt och jämt ansluta, men den i katalog som jag hamnar i (slash /) har jag inga som helst rättigheter och kan inte överföra filer eller skapa kataloger eller liknande. Jag anger "tvixftp" som användare (som manualen anger) och rätt lösenord.
Har också försökt att ansluta via ftp genom Ubuntu 9.10. Själva anslutningen går bra, men när jag kör en "ls" så står det bara och tuggar och inget händer. Hjälp!!! (Jag lyckas överföra filer med storlek upp till ca 800 MB, men sen verkar det alltså vara kört)

Postad 10 december 2009 - 10:22

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Jag lyckas inte överföra stora filer (någon eller några GB stora) till min TViX. Använder jag Utforskaren i Windows står det bara "Beräknar <nånting>", följt av att dialogrutan plötsligt stängs ner och att det inte finns någon fil på min TViXs HD (eller så finns det en skadad (?) fil). Om jag använder FTP (WinSCP från Windows XP) lyckas jag nätt och jämt ansluta, men den i katalog som jag hamnar i (slash /) har jag inga som helst rättigheter och kan inte överföra filer eller skapa kataloger eller liknande. Jag anger "tvixftp" som användare (som manualen anger) och rätt lösenord.
Har också försökt att ansluta via ftp genom Ubuntu 9.10. Själva anslutningen går bra, men när jag kör en "ls" så står det bara och tuggar och inget händer. Hjälp!!! (Jag lyckas överföra filer med storlek upp till ca 800 MB, men sen verkar det alltså vara kört)

Vad kör du för filsystem på disken?
Testa att göra en diskkontroll genom datorn (USB).
Vilken FW kör du?

//BC

Postad 11 december 2009 - 09:12

JockeP77
  • JockeP77
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Vad kör du för filsystem på disken?
Testa att göra en diskkontroll genom datorn (USB).
Vilken FW kör du?

//BC

NTFS, 1 TB
Diskkontrollen hittade lite grejer men sa att den kunde fixa alla problem.
FW: 1.3.168 UJ

Funkar fortfarande inte efter diskkontrollen. Enda sättet jag verkar kunna överföra filer på är via USB, men det är ju inte så smidigt.

Postad 11 december 2009 - 18:15

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Hmm, när min Tvix dyker upp i nätverket heter den NONE, eller nåt liknande dumt. Går det att ändra namnet, och i så fall, vet nån var? Kör win7, och det verkar inte gå att göra från datorn.

Svarar mig själv. Det går enligt Canman inte att ändra namnet :D

Postad 12 december 2009 - 01:58

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Är något konstigt som börjat hända med min TViX på sistone. När en film(jag streamar direkt via nätverket) har rullat i ungefär 1 timme så börjar bilden flimra, och jag är tvungen att stänga av TViXen för att sedan starta den igen och köra vidare. Det är inte alltid vid 1h in i filmen utan det varierar från film till film, vissa utan problem, vissa börjar flimret vid 2h, andra vid 30 minuter.

Vad kan felet vara?

Jag har senaste firmware för min TViX, samt senaste version av TViX Netshare, och när jag streamar belastar jag inte nätverket med någonting annat.

Postad 13 december 2009 - 14:23

JvD
  • JvD
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Funkar fortfarande inte efter diskkontrollen. Enda sättet jag verkar kunna överföra filer på är via USB, men det är ju inte så smidigt.

Någon lösning ännu? Jag har insett att jag måste ha något liknande problem. Troligtvis har jag inte tänkt på det eftersom jag aldrig kopierat så stora filer över nätverket. Men nu står man där och undrar, varför går det inte? Mindre saker går utmärkt.

Ett annan problem som kanske har med FW att göra. Jag kan inte visa albumenfilerna som ligger i mappen (folder.jpg). Finns det en lösning?

Redigerat av JvD, 13 december 2009 - 14:24.

Postad 13 december 2009 - 16:54

Lionel Messi
  • Lionel Messi
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej alla,

Har haft min TVIX i drygt ett år nu, och det har fungerat rätt bra tycker jag. Dock uppdaterade jag till en ny firmware för inte så länge sedan, och ibland när jag startar den nu ballar ljudet ur och blir jättebrusigt. Har någon nån erfarenhet av vilken firmware som passar bäst?

Ni kan väl isåfall dela med er!

Tack så mycket på förhand.

Postad 13 december 2009 - 21:16

jockeh__
  • jockeh__
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Börjar få korrupta filer på den interna disken jag har i tvixen, så jag tänkte jag formaterar den och kör in den i datorn istället... Men då måste jag ju ha en hårddisk till tvixen igen, då tänkte jag köra på extern disk istället.

Finns det några nackdelar med att köra extern disk till tvixen?
Vilken sorts extern bör man satsa på? 2.5'' med usb-strömtillförsel verkar vara rätt bra för ändamålet.

bump.

Jag har kollat på både Samsung S2 Portable och WD My passport essential 2.0. Verkar ju inte som att S2'an fungerar med tvixen. Någon som kör My Passport med tvixen?

Postad 14 december 2009 - 19:35

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Hej alla,

Har haft min TVIX i drygt ett år nu, och det har fungerat rätt bra tycker jag. Dock uppdaterade jag till en ny firmware för inte så länge sedan, och ibland när jag startar den nu ballar ljudet ur och blir jättebrusigt. Har någon nån erfarenhet av vilken firmware som passar bäst?

Ni kan väl isåfall dela med er!

Tack så mycket på förhand.

Ja jag har precis sökt lite på nätet för just samma problem (mitt problem började i lördags när jag hade fest) och jag har lokaliserat ner det till just tvixen, har kollat alla högtalare/stärkare etc.

Jag har kört med FW 1.5.10 och ska precis nu testa 1.5.16 som kom för 2 dagar sedan.
Jag återkommer om det gjorde ngn skillnad.

Edit: Har nu testat med 1.5.16 = ingen skillnad
Skumt ?! kan det ha blivit hw fel på min gamla tvix ?!
Ska testa en factory reset och sedan skjuta in en 1.3 version

Redigerat av ferran, 14 december 2009 - 20:15.

Postad 14 december 2009 - 20:45

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Ja jag har precis sökt lite på nätet för just samma problem (mitt problem började i lördags när jag hade fest) och jag har lokaliserat ner det till just tvixen, har kollat alla högtalare/stärkare etc.

Jag har kört med FW 1.5.10 och ska precis nu testa 1.5.16 som kom för 2 dagar sedan.
Jag återkommer om det gjorde ngn skillnad.

Edit: Har nu testat med 1.5.16 = ingen skillnad
Skumt ?! kan det ha blivit hw fel på min gamla tvix ?!
Ska testa en factory reset och sedan skjuta in en 1.3 version

Jag citerar mig själv efter ytterligare tester.

EDIT: AAAHHH, jag är ju så TRÖG, det var ju såklart den KLASSISKA höjd volym på Tvixen till ÖVER 25 som orsakade "sprakandet", anledningen till att jag inte förstod det, var ju att nån på festen höjde på Tvixens fjärris och inte på förstärkaren.
Sry om jag drog för hårda växlar på HW fel.

Redigerat av ferran, 14 december 2009 - 20:59.

Postad 14 december 2009 - 21:05

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Hej har precis köpt en Tvix via en privatperson. Någon skena för extern hdd låg inte i boxen. Är inte det något som följer med eller är man tvungen att beställa hem en ifrån Canman?

Tack på förhand.

//Daniel

Postad 15 december 2009 - 15:55

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0

Hej har precis köpt en Tvix via en privatperson. Någon skena för extern hdd låg inte i boxen. Är inte det något som följer med eller är man tvungen att beställa hem en ifrån Canman?

Tack på förhand.

//Daniel

Den ska följa med, så det är bara att ringa upp och säga att du vill ha den :)

EDIT: Till den du köpte den av såklart - inte Canman...

Redigerat av DevilGod, 15 december 2009 - 15:55.

Postad 16 december 2009 - 12:17

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag har gått och idisslat det här i några dagar. Jag har samma problem med FW 1.3.168 men jag överför så sällan stora filer från PC till Tvix att det inte varit något stort problem för mig. Däremot överför jag ofta stora filer från Tvix via Samba till PCn vilket fungerar bra (så när som på att det går långsamt).

Jag visste att jag läst någonstans om det här problemet men har inte kommit på var förrän nu (minnet hos en farmorsfar är inte riktigt vad det varit). Nu har jag hittat det.

I historyn runt firmwares kan man läsa att problemet med att överföra stora filer till Tvix via Samba ska vara löst i FW 1.4.25. Tolka inte det här som en rekommendation från min sida att uppgradera men problemet är tydligen känt.

Postad 16 december 2009 - 22:23

jockeh__
  • jockeh__
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har köpt mig en WD My Passport 2.5'' som enbart drivs med USB.

Jag kan kolla på en film i 20-30 min sen tappar jag bilden, sen kommer den tillbaka, försvinner, osv... Antog att det var någon power-saving inställning eller liknande, så jag gick in i WD's Smartware och där fanns sleep timer vilket jag inaktiverade. Men jag har fortfarande samma problem!

Jag vet att det inte är något fel i filmen som gör att jag tappar bilden för jag kan starta om tvixen och sedan gå till scenen där jag tappade bilden förut utan att få problem..

Någon med WD'n eller annan 2.5'' utan nätdel som har något råd?

Postad 17 december 2009 - 16:20

Unregistered023cb8f5
  • Unregistered023cb8f5
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Har det kommit fram något sätt att kunna spela upp internetradio via Tvixen? .pls fil då menar jag.

Postad 18 december 2009 - 09:18

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Har det kommit fram något sätt att kunna spela upp internetradio via Tvixen? .pls fil då menar jag.

.pls-filer har alltid fungerat på tvixen sedan 4100/5100. Bara att starta dem.

Postad 18 december 2009 - 09:36

Unregistered2345ed51
  • Unregistered2345ed51
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
Hej hej!

Är lite sugen på ne sån här maskin, har kollat igenom manualen men har ett par frågor som inte rätats ut

1) Funkar det att dela ut NFS via Linux-kärnans NFS-server istället för deras NFS-server för Ẃindows?
2) Kan man skicka ut bilden via HDMI och få bitstream(DD/DTS) eller PCM(2ch) via S/PDIF, eller måste ljudet tas via HDMI också?

2.1) Kommer den att bete sig "korrekt" vid hanterande av olika aspects? Dvs. om jag sätller in den på att TVn är 16:9 med 1920x1080 upplösning. Kommer då; 4:3 material att visas med svarta kanter på sidorna, 16:9 fylla ut tvn och bredare format visas med svarta kanter ovan och under? Dvs. som det ska vara? Eller kommer den dra ut 4:3 på bredden eller 2.40:1 på höjden?

Hoppas någon kan svara, verkar sjukt smidig :)

Postad 18 december 2009 - 14:51

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
1) Ja
2) Jag vet att du kan ta ut ljudet via toslinken, så ljudet via HDMI kan du stänga av o bara ta bild den vägen.
2.1) Osäker, Men jag tror att jag har samma konfig och jag upplever det som du vill ha. i senare versioner av firmware 1.5.xx så har man lagt in stöd för "Native Resolution" vilket gör att Tvixen skickar ut den upplösning ditt media är i. Det ställer ju krav på att din TV kan hantera det också..

och JA den är sjukt smidig om man som JAG bara använder den till att titta på video.. nya firmwaren med nya GUI't osv är sjukt bra och jag har väldigt sällan problem med att spela upp mkv, avi, iso, divx osv

Hej hej!

Är lite sugen på ne sån här maskin, har kollat igenom manualen men har ett par frågor som inte rätats ut

1) Funkar det att dela ut NFS via Linux-kärnans NFS-server istället för deras NFS-server för Ẃindows?
2) Kan man skicka ut bilden via HDMI och få bitstream(DD/DTS) eller PCM(2ch) via S/PDIF, eller måste ljudet tas via HDMI också?

2.1) Kommer den att bete sig "korrekt" vid hanterande av olika aspects? Dvs. om jag sätller in den på att TVn är 16:9 med 1920x1080 upplösning. Kommer då; 4:3 material att visas med svarta kanter på sidorna, 16:9 fylla ut tvn och bredare format visas med svarta kanter ovan och under? Dvs. som det ska vara? Eller kommer den dra ut 4:3 på bredden eller 2.40:1 på höjden?

Hoppas någon kan svara, verkar sjukt smidig :)

Postad 18 december 2009 - 18:17

Unregistered2345ed51
  • Unregistered2345ed51
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
ahhh, men låter ju sjukt bra!

har idagsläget en ganska väl intrimmad lösning med eget wrapperscript för mplayer i Linux och vga-kabel till tvn för att få det som jag vill, men är liiite drygt att behöva hålla på med mus och tgb för att starta nått, ifall man inte sshar till burken dvs :)

men smo sagt, en såndanhär "inbyggd" lösning känns smidigare, dessutom blir dte en port på grafikkortet ledig till en extraskärm på skrivbordet :)

aja.. tack för svar iaf! Det där med native-resolution känns som det är det jag är ute efter.. ifall källan är 4:3 visas den som 4:3 på tvn, right? och är det cinemascope så blir det svarta fält över och under? gott detta!

Nu ska det bara till att skaffas lite $$$ också så man kan motivera köp ;)

bara som förtydligande, man kan ut bilden via hdmi och ljudet via coax? och ställa så att ifall DD/DTS finns(DVD-iso eller mkv med DTS) finns så kör den bitstream, och ifall det bara är 2ch så skickar den PCM?

Postad 18 december 2009 - 21:18

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Har bytt till Win7 och nu kommer jag inte in via utforskaren i Tvixen, försöker jag gå via flashfxp så går det mycket långsamt när jag väl kommer in.

Tips tack, allt funka toppen med Vista.

"Edit"
Hmm, nu får jag farten igen, men den vill inte föra över själva filmfilen, bara text och bild filer som inte är så stora.
Måste vara nån inst i flash som jag missat.

Redigerat av Unregisteredd2619a18, 18 december 2009 - 21:59.

Postad 18 december 2009 - 21:23

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag tror det kan variera med typen av material. Utan att kunna några detaljer: I de flesta fall ställer Tvix om sig automatiskt mellan de olika formaten. Ibland måste jag använda ZOOM-knappen för att ställa om manuellt, men det har också hänt mig att jag inte lyckats ställa om alls.

Jag kanske ska förtydliga. Om filmen är 4:3 så brukar jag för det mesta automatiskt få 4:3 med svarta kanter på sidorna men jag brukar kunna töja ut bilden till 16:9 manuellt, vilket ger skeva bildförhållanden. Jag kan också manuellt få 4:3 där övre och undre delen av bilden inte syns.

Om bilden inte täcker hela bildytan kan jag också i de flesta fall zooma så att bilden täcker hela bildytan med rätta bildförhållanden intakta.

Motsvarande gäller även andra bildförhållanden.

Postad 18 december 2009 - 23:10

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Hur mappar man upp en extern hårddisk som är kopplad till tvixen i sin PC?
Eller finns det något annat sätt att föra över filer till den externa hårddisken från Pc:n?

Redigerat av andreas30, 18 december 2009 - 23:12.

Postad 19 december 2009 - 09:59

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hur mappar man upp en extern hårddisk som är kopplad till tvixen i sin PC?
Eller finns det något annat sätt att föra över filer till den externa hårddisken från Pc:n?

Jag har aldrig kommit på något sätt att mappa upp USB-disken via Samba. Däremot går det att komma åt den via FTP.
Om jag kör något så primitivt som FTP-kommando så kan jag göra "cd usb1" efter inloggning.
Jag kör normalt inte FTP men tror att de flesta som kör FTP mot Tvix använder FlashFXP. Om du söker i den här eller 4100-tråden kan du hitta en del saker som du bör tänka på när du använder FlashFXP tillsammans med Tvix. Jag antar att du även där bör kunna komma åt "usb1" på något sätt.

Är det bara små filer typ SRT/SUB skulle du ju kunna använda vanligt FTP-kommando med get och put, men är det större filer behöver du antagligen FlashFXP.

Postad 19 december 2009 - 10:10

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har bytt till Win7 och nu kommer jag inte in via utforskaren i Tvixen, försöker jag gå via flashfxp så går det mycket långsamt när jag väl kommer in.

Tips tack, allt funka toppen med Vista.

"Edit"
Hmm, nu får jag farten igen, men den vill inte föra över själva filmfilen, bara text och bild filer som inte är så stora.
Måste vara nån inst i flash som jag missat.

Jag tror det var Gabbe som la upp dem här tipsen en gång i tiden http://www.jorden.nu/gabbe/FLFXP.zip
Har du tittat på dem?
Annars kan du söka på FlashFXP i både den här och 4100-tråden. Det finns en del tips där.

Postad 19 december 2009 - 12:15

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Tack Goeran, hade den infon innan, men missade att spara innan byte av OPsystem.
Lägger undan den för framtida bruk, nu skickar flash på som förr.

Postad 19 december 2009 - 12:48

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Jag tror det var Gabbe som la upp dem här tipsen en gång i tiden http://www.jorden.nu/gabbe/FLFXP.zip
Har du tittat på dem?
Annars kan du söka på FlashFXP i både den här och 4100-tråden. Det finns en del tips där.

Haha.. kul att de gamla bilderna kommer till pass fortfarande.

Postad 19 december 2009 - 17:38

rememberme
  • rememberme
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hejsan. Har nu fått igång min 6500A och är kanonnöjd. Dock undrar jag hur jag ska koppla ihop mitt hemmabiosystem? Just nu kör jag från TVn till hemmabion men hur ska jag koppla så jag kan använda hemmabion för både TVn och tvixen?

Redigerat av rememberme, 19 december 2009 - 21:18.

Postad 19 december 2009 - 22:59

jimmy1976
  • jimmy1976
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
kan man få in internet radio på sin 6500?
Har tvixen kopplad till min router för att köra FTP till datorn så internet uppkoppling borde väl fungera?

Postad 20 december 2009 - 05:55

Unregistered023cb8f5
  • Unregistered023cb8f5
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

.pls-filer har alltid fungerat på tvixen sedan 4100/5100. Bara att starta dem.

Säker på det? När jag testat så har den bara buffrat men inget kommer igång..

Postad 20 december 2009 - 15:48

Unregistered023cb8f5
  • Unregistered023cb8f5
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Måste man ha en speciell FW för att de ska funka? Får upp "Unsupported" hur jag än gör.
Har provat med både .pls och .m3u

Redigerat av Unregistered023cb8f5, 20 december 2009 - 22:34.

Postad 20 december 2009 - 22:48

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Säker på det? När jag testat så har den bara buffrat men inget kommer igång..

Nej, jag har aldrig testat själv så jag är inte säker. Jag gick bara på att den ska klara det. Jag vet att folk har kunnat spela .pls-filer på tvix 4100/5100 men det var nog 2 år sedan jag läste det.

Postad 22 december 2009 - 20:46

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
hej!

har bytt router idag då jag uppgraderat mitt internet. Fick en Netgear-router av ComHem...
Nu kan jag inte ansluta till mina shares från tvixen. Vad har jag missat? Datorn fick ju självklart ett nytt IP, vilket jag fyllt i, i både netshare och i tvixen. Borde ju bara funka då eller?
Nån port som måste öppnas i nya routern?

Hilfe, vill använda tvixen NU!...
tack på förhand

EDIT: har öppnat portarna som nämnts i tråden innan samt kollat så tvixen verkligen fått ett ip av routern och det har den... :-(

Redigerat av Grillen, 22 december 2009 - 21:30.

Postad 23 december 2009 - 11:32

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0

hej!

har bytt router idag då jag uppgraderat mitt internet. Fick en Netgear-router av ComHem...
Nu kan jag inte ansluta till mina shares från tvixen. Vad har jag missat? Datorn fick ju självklart ett nytt IP, vilket jag fyllt i, i både netshare och i tvixen. Borde ju bara funka då eller?

tack på förhand

EDIT: har öppnat portarna som nämnts i tråden innan samt kollat så tvixen verkligen fått ett ip av routern och det har den... :-(

Du måste ju även ändra ip-adressen för respektive "nätverksdisk".

Postad 23 december 2009 - 12:59

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
tack för svar... men skrev jag inte att jag gjort det?

det går inte att pinga eller nånting. kan nån hjälpa mig att få en filmig julledighet?

Postad 23 december 2009 - 16:52

Larry2k
  • Larry2k
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Suck.. glömde fjärrkontrollen hemma när jag tog med maskinen till föräldrarhemmet. Kan starta en film manuellt men om man vill komma åt funktioner så som ändra subtitle och goto, kan man göra detta från maskinen (dvs utan fjärrkontroll)?

Postad 24 december 2009 - 10:15

Unregistered4c791a50
  • Unregistered4c791a50
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

hej!

tack på förhand

Kollat brandväggen medger anslutnng? - När jag bytte router, fick jag gå in i antivirusprogrammet för att medge anslutningen

Postad 26 december 2009 - 10:53

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
jag kör clamwin på den whs-burken som tvixen ska hitta och i clamwin hittar jag inga inställningar för att medge anslutningar. jag kan ju prova med att stänga av windowsbrandväggen och se om nånting förändras.

nån som har några andra idéer? det är alltså comhems netgear CG3100 jag har problem med tillsammans med tvix:en och min whs.

Postad 26 december 2009 - 11:02

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0
hejsan hoppsan.

tänkte kolla med er snubbar här ... har en Tvix 6500 och en Onkyo 607 receiver ...
någon som vet varför man inte kan ändra ljudåtergivningen på receivern vid movie/tv knappen ? alltså så att man kan ändra mellan alla dom där lägena , tex ALL CH. DD. DTS. osv osv ?

har provat att ha ljudinställning i tvixen på analog , men då får jag inget ljud i dom bakrehögtalarna.
när jag har på digital så får jag ljud , men den väljer själv, vilket kanske är bra , men jag vill prova alla andra också (tar förmodligen det bästa ljudet filmen)

Postad 26 december 2009 - 11:33

Unregistered20539
  • Unregistered20539
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en 4100 sen tidigare och köpte en 6500 igår. jag har två problem med den:

1. Jag kan inte välja digitalt ljud på AAC och wma, endast de två översta går att välja. De andra två (AAC o wma) är gråmarkerade och går inte att nå. Varför är det så? På 4100 kan jag se och välja alla 4:a.

2. Digitalt ljud via coaxial eller toslink (optisk) fungerar inte. Jag vet att kablar funkar och att stärkaren är korrekt inställd eftersom jag kan växla till 4100 och pröva med den.

- Jag har testat två olika firmware: 1.3.168 och 1.5.16 - Ingen av dem gör skillnad för problemen ovan.
- Jag har testat att skicka digitalt ljud via HDMI och det funkar.
- HDMI ljud är satt till av när jag testar coaxen/toslink

Min Setup:
Onkyo 606
HDMI till stärkare för bild och uppskalning till TV:n
Coaxial till stärkare för digitalt ljud

Är detta ett hårdvarufel så jag borde reklamera den omgående?

MHV
Johan

Postad 26 december 2009 - 11:45

Unregistered20539
  • Unregistered20539
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en 4100 sen tidigare och köpte en 6500 igår. jag har två problem med den:

1. Jag kan inte välja digitalt ljud på AAC och wma, endast de två översta går att välja. De andra två (AAC o wma) är gråmarkerade och går inte att nå. Varför är det så? På 4100 kan jag se och välja alla 4:a.

2. Digitalt ljud via coaxial eller toslink (optisk) fungerar inte. Jag vet att kablar funkar och att stärkaren är korrekt inställd eftersom jag kan växla till 4100 och pröva med den.

- Jag har testat två olika firmware: 1.3.168 och 1.5.16 - Ingen av dem gör skillnad för problemen ovan.

Min Setup:
Onkyo 606

MHV
Johan

Postad 26 december 2009 - 12:59

Dreadur
  • Dreadur
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är det nån som är bekant med 6500 och kompatibiliteten med trådlösa nätverkskort?
Har haft 6500:an i snart ett år och har aldrig fått det trådlösa att fungera speciellt bra. Köpte tidigt en av dlink-modellerna som Dvico listar som kompatibla. Jag får den att koppla upp sig mot routern få ip osv, men när jag börjar föra över saker via FTP så tappar den plötsligt anslutningen mot routern. Går man då in på nätverksinställningarna så verkar den fortfarande tro att den är ansluten fast nätverksnamnet är utbytt mot nått mumbojumbo-namn.
För att koppla upp sig igen måste man starta om tvixen. Samma sak upprepar sig om och om igen. Har testat mot olika routrar, uppgradera firmware till den senaste osv. Har inte testat annat nv-kort(främst pga de få modellerna som stödjs) men det känns långsökt.

Så frågan är: Är det nån som känner till problemet och har en lösning? ;-)
Och om inte, är det nån som kör trådlöst och får det att fungera? Och i så fall med vilket nätverkskort?

Postad 26 december 2009 - 13:07

sturebyking
  • sturebyking
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Är det nån som är bekant med 6500 och kompatibiliteten med trådlösa nätverkskort?
Har haft 6500:an i snart ett år och har aldrig fått det trådlösa att fungera speciellt bra. Köpte tidigt en av dlink-modellerna som Dvico listar som kompatibla. Jag får den att koppla upp sig mot routern få ip osv, men när jag börjar föra över saker via FTP så tappar den plötsligt anslutningen mot routern. Går man då in på nätverksinställningarna så verkar den fortfarande tro att den är ansluten fast nätverksnamnet är utbytt mot nått mumbojumbo-namn.
För att koppla upp sig igen måste man starta om tvixen. Samma sak upprepar sig om och om igen. Har testat mot olika routrar, uppgradera firmware till den senaste osv. Har inte testat annat nv-kort(främst pga de få modellerna som stödjs) men det känns långsökt.

Så frågan är: Är det nån som känner till problemet och har en lösning? ;-)
Och om inte, är det nån som kör trådlöst och får det att fungera? Och i så fall med vilket nätverkskort?

Har kört trådlöst utan några större problem i över ett år. Använder en Belkin gaming adapter så Tvixen tror den är kopplad med kabel. Sedan jag bytte till 1.3.168 har jag inte lyckats flytta större filer men streama går perfekt.
/O

Postad 26 december 2009 - 14:11

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Hej!

Min Setup:
Onkyo 606

MHV
Johan

Hej Johan!

Om du verkligen har fått AAC att fungera tidigare med din 4100 (om du nu är helt säker), så är det lite konstigt. Inte så att jag tror det är ett hårdvarufel, men jag vill minnas att det är ett fåtal förstärkare som har stöd för till exempel AAC-ljud. Men som sagt, har du fått det att fungera tidigare, så är det knasigt.

Jag har ingen bra lösning. :D Det är säkert något busenkelt som jag inte ser just nu.

Någon annan vän på forumet som har en gissning?

/Sean

Postad 26 december 2009 - 15:22

Dreadur
  • Dreadur
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Har kört trådlöst utan några större problem i över ett år. Använder en Belkin gaming adapter så Tvixen tror den är kopplad med kabel. Sedan jag bytte till 1.3.168 har jag inte lyckats flytta större filer men streama går perfekt.
/O

Ja fast då är det ju inte riktigt trådlöst. :-)
Jag har själv kört med en ruckus accesspunkt och det funkar ju också bra men då är det som sagt inte trådlöst i dess rätta bemärkelse.

Postad 26 december 2009 - 16:05

sturebyking
  • sturebyking
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Ja fast då är det ju inte riktigt trådlöst. :-)
Jag har själv kört med en ruckus accesspunkt och det funkar ju också bra men då är det som sagt inte trådlöst i dess rätta bemärkelse.

Du har alldeles rätt!
Jag fattar inte att WLAN till LAN bryggor inte blivit en större grej, man slipper ju alla problem med "riktigt trådlöst".
Försökte först med en USB wifi adapter som skulle funka med Tvixen men det gjorde den inte.
Kör även XBox 360 med en annan wifi brygga (inte Xbox orginal) och det funkar också perfekt, det enda är att prestandan i bryggorna inte räcker för att köra nån annan kryptering än WEP när man streamar.
Skulle jag behöva en brygga idag, tex till en blueray spelare, skulle jag nog titta på en https://www.prisjakt...kt.php?p=529365
/O

Postad 26 december 2009 - 18:58

Unregistered20539
  • Unregistered20539
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hej Johan!

Om du verkligen har fått AAC att fungera tidigare med din 4100 (om du nu är helt säker), så är det lite konstigt. Inte så att jag tror det är ett hårdvarufel, men jag vill minnas att det är ett fåtal förstärkare som har stöd för till exempel AAC-ljud. Men som sagt, har du fått det att fungera tidigare, så är det knasigt.

Jag har ingen bra lösning. :D Det är säkert något busenkelt som jag inte ser just nu.

Någon annan vän på forumet som har en gissning?

/Sean

Hej igen!

Nu testade jag att köra HDMI direkt till TV:n (inte via stärkarens uppskalare) och Coaxial till stärkaren, och då släpper den på digitalt ljud till förstäkaren och det funkar! Det som är konstigt är att den inte släpper på digitalt ljud till stärkaren när jag kör HDMI och coaxial direkt till stärkaren med samma inställningar (HDMI ljud av och att stärkarens kanal "DVD" skall få digitalljud via coaxial). Visst är det skumt? Jag förstår inte skillnaden, men det kanske är stärkaren som spökar. Det borde inte var så eftersom det funkar med 4100 och samma setup via stärkaren. Är det någon som har stött på samma problem.

Men min första fråga kvarstår dock: Har ni andra möjlighet att välja WMA och AAC som digitalt ljud på 6500:an eller är det gråmarkerat och inte går att välja?

MVH
Johan

Postad 26 december 2009 - 20:40

sturebyking
  • sturebyking
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Men min första fråga kvarstår dock: Har ni andra möjlighet att välja WMA och AAC som digitalt ljud på 6500:an eller är det gråmarkerat och inte går att välja?

MVH
Johan

WMA och AAC är och har alltid varit gråmarkerat.

/O

Postad 26 december 2009 - 22:29

Unregistered20539
  • Unregistered20539
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

WMA och AAC är och har alltid varit gråmarkerat.

/O

Hej!
ok, Tack för svaret! på 4100 så var alla 4:a valbara, så det är en stor skillnad. Vet någon varför det är så?

Mvh
Johan

Postad 27 december 2009 - 10:16

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
PROBLEM PROBLEM mitt i julhelgen.....Har kört tvixen som vanligt men efter en film gick de inte att stänga av den och ja höll på o böka i säkert 20 minuter och tillslut så drog ja ur strömbrytaren... Nu kommer problemet.. När ja startar den igen kommer bara boot , loading boot loading upp... Och ja får aldrig någon bild på tvn.... Provade med att sätta i usbkabeln till datorn och den hittar disken med allt material utan problem. det är bara det att de inte blir någon bild och att den står med loading eller boot hela tiden.

tacksam för hjälp av experterna här på forumet... Har ju garanti kvar också men känns som de är nå annat fel..
Ja är inte alls hemma vad gäller att installera firmware,byta ut dem m.m...

Tacksam för svar och god jul

Postad 27 december 2009 - 11:43

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

PROBLEM PROBLEM mitt i julhelgen.....Har kört tvixen som vanligt men efter en film gick de inte att stänga av den och ja höll på o böka i säkert 20 minuter och tillslut så drog ja ur strömbrytaren... Nu kommer problemet.. När ja startar den igen kommer bara boot , loading boot loading upp... Och ja får aldrig någon bild på tvn.... Provade med att sätta i usbkabeln till datorn och den hittar disken med allt material utan problem. det är bara det att de inte blir någon bild och att den står med loading eller boot hela tiden.

tacksam för hjälp av experterna här på forumet... Har ju garanti kvar också men känns som de är nå annat fel..
Ja är inte alls hemma vad gäller att installera firmware,byta ut dem m.m...

Tacksam för svar och god jul

Hej!

Har du testat att göra en fabriksåterställning? Du förlorar inga filer/data. Det enda du kan behöva göra igen (mest troligt) är att ställa in nätverksadresser, upplösning osv. Busenkelt med andra ord. :unsure:

If you want to reset the device, just push the STOP button(on the device, not on the remote) and SETUP button(on the device, not on the remote) at the same time.

Det bör lösa problemet. Let us know!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.