Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony KDF-E42/E50A11 *

2934 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 mars 2006 - 13:50

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 756 inlägg
  • 0

Bildkvalitet.
Jag har ett stort problem med bilden: I väldigt ljusa partier så ser det ut som det ligger ett smörpapper på skärmen, det är ett statiskt glitter som ligger stabilt och inte rör sig med bilden. Väldligt irriterande om man sett det en gång. Påminner lite om "hotspot" problem man kan se ibland mitt i bilden när man kör en dålig projektor och dålig duk. Det konstiga är att jag inte sett någon här eller  i AV Forums som nämner samma problem. Jag hade tidigare en Sony SX300 proj med samma problem.

Finns det någon annan som noterat detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Har jag också noterat! Som sagt rätt störande, även när jag lirat lite med mitt gamla PS2 såg jag detta i ljusa menyer etc. Rätt irriterande, ser nästan ut som det sitter i själva skärmen. Tänker inte på det när jag kollar film, men då och då ser jag det och det ser ut som oskärpa över ljusa partier...
Inte heller läst någonstans om detta problem! ;)

<{POST_SNAPBACK}>

"glittret" är inget problem eller fel. Det ligger i själva skärmen.

Kan inte påstå att det är direkt störande. Tänker aldrig på det själv även om jag la märke till det första gångerna :huh: Troligtvis är det det "glittriga" materialet som gör att bilden blir så ljus och fin som den är. Att det släpper igenom ljuset mycket bättre. Har en gammal filmduk till min super 8 projje som har samma typ av "glittriga" fenomen och det ökar ljusstyrkan rejält jämfört med en duk utan.

Det är min teori iallafall :P nån som har nån annan??

Postad 10 mars 2006 - 14:33

davex
  • davex
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Kan inte påstå att det är direkt störande. Tänker aldrig på det själv även om jag la märke till det första gångerna :huh: Troligtvis är det det "glittriga" materialet som gör att bilden blir så ljus och fin som den är. Att det släpper igenom ljuset mycket bättre. Har en gammal filmduk till min super 8 projje som har samma typ av "glittriga" fenomen och det ökar ljusstyrkan rejält jämfört med en duk utan.

<{POST_SNAPBACK}>

Sant, kalla det problem kanske var att ta i hehe. Så länge som inte bara jag har det är jag nöjd, och vid vanligt tittande är det inget jag tänker på. För övrigt grymt nöjd med denna bjässe, liksom mina vänner som sett den. En kompis sa buttert att jag hade bättre bild än hans nya lcd :D

Grymt stor och bra bild för pengarna, extremt prisvärd!

Enda jag kan ha anmärkning på är svärtan och detaljerna i mörka fält, kan ha delvis med inställningar att göra. Testar div. inställningar fram o tillbaka. Blivit lite av en ny hobby. ;)

Postad 10 mars 2006 - 15:23

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 756 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Sant, kalla det problem kanske var att ta i hehe. Så länge som inte bara jag har det är jag nöjd, och vid vanligt tittande är det inget jag tänker på. För övrigt grymt nöjd med denna bjässe, liksom mina vänner som sett den. En kompis sa buttert att jag hade bättre bild än hans nya lcd :D

Grymt stor och bra bild för pengarna, extremt prisvärd!

Enda jag kan ha anmärkning på är svärtan och detaljerna i mörka fält, kan ha delvis med inställningar att göra. Testar div. inställningar fram o tillbaka. Blivit lite av en ny hobby. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jopp jag har åsså psykat mina polare med TV:n heheeh :D

Nja detaljerna i mörka fält är långt bättre än på en platt TV iallafall tack och lov :D
Jag kör med irisen på LÅG. Då kryper dom fram bra :D

Svärtan kommer man tyvärr inte att kunna få HELT svart då det är bakbelyst.

Jag sitter själv och pillar i inställningarna ibland. Men nu har jag nog fått min favvobild :D

Postad 10 mars 2006 - 17:23

davex
  • davex
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag sitter själv och pillar i inställningarna ibland. Men nu har jag nog fått min favvobild ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ok! Vad kör du för inställningar, förutom irisen på låg? Har den på medel för tillfället själv.

Förresten. Är lite sugen att beställa boxers korttidskort, men vilken mottagare ska jag välja i deras lista över mottagare på hemsidan? Sony:n är ju inte godkänd av boxer!? Inte helt haj på detta, någon som har koll?

Postad 10 mars 2006 - 17:24

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Det "glittriga" ni pratar om är antireflexbehandlingen.
Mig stör det inte längre, men i början lade man märke till det för sånt existerar ju inte på en crt.

Angående svärtan så har jag iallafall svart när det ska vara svart. Upplever svärtan minst lika bra som min gamla crt om inte bättre pga att denna visar faktisk nyanser i det svarta.

Datorn och hdmi ingången funkar ju kanon, så grym denna tv var på hd snuttar.
Plasman som jag hade hemma i nyår kan springa hem till Korea och skämmas jämfört med bilden som denna tv levererar.

Nää nu har jag inte tid att sitta här med er, måste njuta av min 50" tv i världsklass ;)

Postad 10 mars 2006 - 18:50

batti
  • batti
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
davex:

Det är ingen mottagare du behöver utan snarare en antenn.
Det räcker, bara den kan ta emot digitala signaler bara.
Givetvis så behöver du en CA-modul också så att du kan stoppa in det Boxerkort du ämnar att använda.

Jag använder själv mig av Boxer och är nöjd. ;)

//Batti

Redigerat av batti, 10 mars 2006 - 18:52.

Postad 10 mars 2006 - 18:55

davex
  • davex
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

davex:

Givetvis så behöver du en CA-modul också så att du kan stoppa in det Boxerkort du ämnar att använda.

Jag använder själv mig av Boxer och är nöjd.  ;)

//Batti

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag har hajat att tv:n har inbyggd mottagare, vad jag menade var att när man på boxers hemsida ska beställa korttidskortet så ska man (för att få rätt CA-modul??) välja vad man har för mottagare. Sonyn finns ju alltså inte i deras förvalda lista. Äsch, får maila och kolla.

Postad 10 mars 2006 - 19:22

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

davex:

Jag använder själv mig av Boxer och är nöjd.  ;)

//Batti

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag har hajat att tv:n har inbyggd mottagare, vad jag menade var att när man på boxers hemsida ska beställa korttidskortet så ska man (för att få rätt CA-modul??) välja vad man har för mottagare. Sonyn finns ju alltså inte i deras förvalda lista. Äsch, får maila och kolla.

<{POST_SNAPBACK}>

Mottagaren i TVn är inte godkänd av boxer, därför finns de inte med.

Postad 10 mars 2006 - 20:01

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Jag köpte CA-modulen på Siba för 449:- funkar kanon.

Postad 10 mars 2006 - 20:39

martin_wow
  • martin_wow
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt en från Technikdirekt, ska se hur lång leverans det blir =)

14800kr totalt, vet inte hur jag utnyttjade min rabbat jag fick riktigt på 300kr, få se va som händer..

<{POST_SNAPBACK}>

Schysst! Är mycket nöjd med deras service och leverans. Dessvärre gick det inte att tracka ordern för mig, men det tog exakt en vecka från att den skickats till att jag hade den hemma i sthlm. Den kom väl inpackad, fick en lastpall på köpet dessutom hehe.

<{POST_SNAPBACK}>

Fick du tvn levererad till ytterdörrn eller på ditt postkontor?
Vad gav du för den totalt med frakt?

Mvh Martin

Postad 10 mars 2006 - 20:45

davex
  • davex
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Fick du tvn levererad till ytterdörrn eller på ditt postkontor?
Vad gav du för den totalt med frakt?

Mvh Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Till porten. Först ringde en kille från budfirman dagen innan och kollade att jag var hemma dagen därpå. Sedan kom den angiven tid. Chauffören ringde lite innan och sa att han var på väg. Frågade även om jag hade bärhjälp(!). Lite slött, har ingen hiss så jag och polarn fick släpa upp den rätt otympliga lådan till lägenheten. Väger ju tack och lov inte så mycket så det gick bra.

Slutade på knappt 14600 nu när jag räknat rätt, men då delade jag som sagt frakt med en polare. Rabatten "glömde" de dra av, har mailat och påpekat detta ska bli kul och se hur det slutar. Till saken hör att jag först blev glatt överraskad av det låga priset men duken som polarn också beställde var restnoterad, skickades i förrgår och då drogs en tusing till. Hur som ett bra pris.

MVH David

Postad 10 mars 2006 - 22:29

batti
  • batti
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Precis som Falukorv skrev tidigare så skaffade jag min CA-modul på Siba.

För att klarredogöra lite oklarheter ifråga om vad som är godkänt eller ej.
Först så handlar det om att få tag på en CA-modul som enligt Boxer ska vara godkända av dem. Detta ska inte blandas med mottagaren i Tv:n i sak.
Att en Tv har en digital mottagare kan inte Boxer lägga sig i hurruvidare den är bra eller dålig.
Det handlar väl mer om att de vill kränga sina boxar istället och att de gör dålig profit på Sony helt enkelt. :huh:

Så davex: Om du vill ha ett kort via din CA-modul av modell Boxer så finns det inga hinder.
Jag har det, precis som Falukorv och andra med mig och vi är alla nöjda. (Hoppas jag) ;)

Redigerat av batti, 10 mars 2006 - 22:31.

Postad 11 mars 2006 - 02:15

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Japp jag e nöjd iallafall

Postad 11 mars 2006 - 02:48

Unregisteredd9b2934e
  • Unregisteredd9b2934e
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Hejsan alla glada sony ägare..Jag undrar om ni som spelar 360 på denna tv om man ska använda VGA eller komponent kablar för bäst bild??

Postad 11 mars 2006 - 10:37

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 756 inlägg
  • 0

Hejsan alla glada sony ägare..Jag undrar om ni som spelar 360 på denna tv om man ska använda VGA eller komponent kablar för bäst bild??

<{POST_SNAPBACK}>

Kör med komponent du. Det ser svinigt bra ut ;)
Condemnded på 360 i 1080i är ruggigt snyggt :huh:

Postad 11 mars 2006 - 11:51

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Det har brummet du har, ar det jordbrum som gar att fixa med ett sant dar mantelströmfilter som det star om ovan?

<{POST_SNAPBACK}>

Brummet går ej att fixa med mantelströmfilter eftersom jag inte ens har antenn inkopplad. Jag gissar att det är någon störning i DVI-HDMI-kabeln. Eftersom brummet bara hörs när när kommer bildsignal i kabeln så gissar jag att det är någon sorts överhörning från bildsignalen till ljudsignalen. Å andra sidan går både video och ljud blandat digitalt i samma ledare så det kan ju också vara ett fel i TVn. Återkommer när jag testat med annan kabel.

Postad 11 mars 2006 - 11:55

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Jag hade inga problem med något brum när jag körde dvi-hdmi det var klockrent

Postad 11 mars 2006 - 11:57

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Det "glittriga" ni pratar om är antireflexbehandlingen.
Mig stör det inte längre, men i början lade man märke till det för sånt existerar ju inte på en crt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det går nog att leva med. Det verkar som detta fel bara finns på LCD bakprojektorer. Det verkar vara någon typ av interferens mellan LCD-pixlarna och skärmmaterialet.

Problemet (som vanligt) är att när man väl sett det första gången så sitter man nästan och letar efter det undermedvetet... (jag var tidigare tvungen att byta i övrigt fin plasma eftersom det blev fula färgbandningar så fort bilder panorerade (troligen bildprocessorn som inte hann med ordentligt))

Postad 11 mars 2006 - 15:24

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0
Jag var och kollade på denna TV idag. Den var som sagt uppställd hos Sony Center (U-a). Jag frågade om han hade nån film att dema med. Han la i MAtrix Revolutions i Sony 955 som var kopplad med komponent.

I början av filmen störde jag mig på att bilden var brusig och grynig... Inte alls bra alltså. Körde på 576p. Testade att slå av p och köra i istället. Bilden blev hör och häpna mindre brusig/blurrig. Konstigt! Testade att flippa mellan 576i och 576p några gånger och speciellt i den ljusa scenen när NEo går i den där vita korridoren så såg man rätt stor skillnad. Tror jag upplevde det där glittrandet där... Såg förresten ingen tillstymmelse till eftersläpningar.

Min fundering är om Sony 955 är en bra DVD i sammanhanget eller om man måste upp i Denon 1920 eller Marantz 6600 klassen för att få en riktigt sjysst bild.

Det lustiga är, tycker jag, att mot slutfighten (när Neo kliver ut ur den ljusa korridoren genom dörren som han kinesen öppnat) och in på nån bakgård där den gamla kvinnan sitter på en bänk, så tycker jag bilden var riktigt bra. Alltså bättre med 576i än p. Kan det vara så att bildkvaliten är olika i början och i slutet av filmen?

Det var grymt ljust i butiken så svärtan tyckte jag var väldigt bra men det är klart att den inte är lika bra om man sitter i ett nedsläckt vardagsrum. Stod på c:a 2.5-3 meter och försökte sjunka ner lite eftersom tittvinkeln är rätt kass i höjdled.

Måste ändå säga att med lite pillande och med en HDMI-singal så blir bilden säkert riktigt sjysst! De skulle ha 18500 för den f.ö. Det lär bli fler besök med lite egna filmer.

Hade´ bra!

Postad 11 mars 2006 - 16:36

batti
  • batti
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Toby:

Jag kan faktiskt hålla med dig på den punkten att bilden blir bättre i 576i på komponenten om du kör med en Sony DVD.
Jag har exakt samma dilemma med min Sony RDR-HX900. Jag testade att köra i 576p och fick en överexponerad effekt av bild, men den blev klart bättre när jag gick över till interlace mode istället.
Faktum är att detta är inget som ska lastas på Tv:n utan att det verkar vara DVD:n som inte håller måttet.

Jag gick över att köra med en Denon 1920 och fick hör och häpna en bättre bild via scarten än vad jag fick fram via en komponent på Sony DVD:n. :huh:
Så nog är det prylarna man stoppar in i apparaten som avgör, tro mig. ;)

Nu kör jag en Luxor som jag skrev i ett tidigare inlägg och den har jag inte så mycket att klaga på än. :D

Nu måste jag även säga att det säkert finns de som är nöjda med sina respektive Sony DVD:er som funkar fint till denna Tv. :P

Redigerat av batti, 11 mars 2006 - 16:37.

Postad 11 mars 2006 - 20:40

Gyro
  • Gyro
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Bifogad fil  2006_mars_Maskerad_112.jpg   2,08MB   197 Antal nerladdningarBifogad fil  2006_mars_Maskerad_095.jpg   2,15MB   178 Antal nerladdningarLite bilder !
Fler finns i mitt galleri, om någon skulle vara intresserad.

Redigerat av Gyro, 11 mars 2006 - 20:44.

Postad 12 mars 2006 - 16:19

HaloGuilty
  • HaloGuilty
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Precis som Falukorv skrev tidigare så skaffade jag min CA-modul på Siba.

För att klarredogöra lite oklarheter ifråga om vad som är godkänt eller ej.
Först så handlar det om att få tag på en CA-modul som enligt Boxer ska vara godkända av dem. Detta ska inte blandas med mottagaren i Tv:n i sak.
Att en Tv har en digital mottagare kan inte Boxer lägga sig i hurruvidare den är bra eller dålig.
Det handlar väl mer om att de vill kränga sina boxar istället och att de gör dålig profit på Sony helt enkelt.  :(

Så davex: Om du vill ha ett kort via din CA-modul av modell Boxer så finns det inga hinder.
Jag har det, precis som Falukorv och andra med mig och vi är alla nöjda. (Hoppas jag)  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Har nu haft denna tv i ca 1 1/2 månad och är mycket nöjd med den.

Dock har nu uppstått ett problem. Bor i lägenhet och har kört med analog signal tidigare utan några som helst problem. Hyresvärden tar emot digitalt och omvandlar till analogt på loftet, då jag bor högst upp så fixade vi en kabel ner till min lägenhet innan signalen omvandlas till analogt på loftet.

Skaffade en CA modul och boxerkort för ca 2 veckar sen. Efter ca 1-2 timmars TV tittande så fryser bilden och inget händer, bytar kanal och sen funkar det ca 30 sek igen innan bilden fryser igen vilket är väldigt störande. Detta uppstår dock inte på gratis kanalerna (1, 2, 24 osv). Har inte heller haft någon text på Canal + kanalerna under dom 14 dagarnas provtittande.

Jag har min analoga antennsladd kvar och där funkar allt perfekt hela tiden även efter många timmars tittande.

Kan det vara kortet där är fel eller är det i tv felet ligger :unsure:

Tacksam för svar. :rolleyes:

Postad 12 mars 2006 - 16:57

högis
  • högis
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med boxer... Fast det är oftast kanal 4 som "fryser" till och tvingar mig till att starta om boxen.
Tror det kan bero på ifall man får dålig signal där man bor, borde inte ha någonting med tv:n att göra ialla fall

Postad 12 mars 2006 - 19:09

batti
  • batti
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Haloguilty:

Jag har samma problem med det här med textning via canal+, så du är inte ensam om dettta fenomen.
Men jag har inga problem med frysngar o d på kanalerna som vissa av er har upplevt.
Jag har provat att maila Boxer om vad det kan bero på varför man inte kan få canal+ textat när man kör det via deras första 14 dagars provsändningar. :unsure:

Och Boxer är verkligen serviceminded ända ut i tumnageln (Not).
Jag har som sagt inte fått något svar än. :angry:

//Batti

Redigerat av batti, 12 mars 2006 - 19:10.

Postad 12 mars 2006 - 21:59

massenisse
  • massenisse
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej alla!

Är väldigt nära på att skaffa en sån här tv, den verkar ju vara bra.
Men har ruskig beslutsångest,,,, när man läser här så säger många att bilden slår många av plasma-skärmarna eller lcd,,, Vad är det som gör att bilden é så mycket bättre på denna tv:n?
Vad är fördelarna?
Vilka nackdelar har den?

Postad 12 mars 2006 - 22:15

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
En nackdel är ju att den iom fläktarna låter som en dator ungefär. Vill man ha tyst så är det kanske lite svårt att leva med det...

Postad 12 mars 2006 - 22:37

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Enda gången man hör fläkten är när det är knäpptyst!

Jag ser inga nackdelar med denna :angry: bara fördelar.
För varje dag som går så blir jag bara mer omer nöjd med denna superba bildvisare.

Tycker att bilden är jämförbar med CRT tv om inte bättre och STOR hehe 50" rockar fett
Hittar inga som helst artefakter som blockiga, pixliga övergångar och "apelsinhud" som de flesta plasma har.
Frugan säger att bilden är som en vanlig tv fast stor. Och det säger inte lite(hon är numera kräsen på bilden sedan vi hade en bedrövlig plasma hemma).

Så visst om du har 45000 till övers så köp en schysst plasma men jag lade hellre 18000 och fick en minst lika bra bild :unsure:

Postad 13 mars 2006 - 08:56

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

Jag ser inga nackdelar med denna :P  bara fördelar.
För varje dag som går så blir jag bara mer omer nöjd med denna superba bildvisare.

Tycker att bilden är jämförbar med CRT tv om inte bättre och STOR hehe 50" rockar fett
Hittar inga som helst artefakter som blockiga, pixliga övergångar och "apelsinhud"  som de flesta plasma har.
Frugan säger att bilden är som en vanlig tv fast stor. Och det säger inte lite(hon är numera kräsen på bilden sedan vi hade en bedrövlig plasma hemma).

Så visst om du har 45000 till övers så köp en schysst plasma men jag lade hellre 18000 och fick en minst lika bra bild :D

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du för DVD-spelare till din TV och det låter jättebra att du är nöjd med den!

Jag blev som sagt inte lika imponerad när jag kollade på en i butik men DVD:n kan ju ha varit bättre för att inte tala om inställningarna.

Såg även att OnOff har denna TV. Får åka och kika på den där också men man får väl inte räkna med några givande diskussioner med säljaren direkt (vaddå förutfattade meningar?!?). B)

Hade´

Postad 13 mars 2006 - 08:59

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Ring före och kolla så att ON-OFF har den inne i din/dina butiker. De verkar trycka mer på LG och Thomson i sina butiker.

/Micke

Postad 13 mars 2006 - 10:30

etxcosn
  • etxcosn
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Suck & stön! Vår KDF-E50 la av förra fredagen :P

Bilden vart mer och mer röd i tonen för att tillslut gå över helt i röd/svart. Jag provade att stänga av apparaten några minuter, och efter påslag fanns alla färgerna där igen - för att alla utom den röda försvinna efter ca fem minuter igen. Den här gången slutade färgshowen det med att TV:n också stängde av sig...

Sibas service har varit och hämtat den så nu är det bara att vänta och se.

Annars har jag bara lovord att ösa över apparaten. Den har ju så fin-fin bild att man bara häpnar! 50 tum känns nästan litet efter en månad med sån kvalitet, och knappa 17 lakan är klart prisvärt. Kör DVD med HDMI och TV på digitalbox via Comhem och det är det ursprungsmaterialets och sändningens kvalitet som dominerar fullständigt vad det verkar. TV:n visar utan krusiduller vad man matar den med. Helt kanon!

Planerar att med blåslampan i högsta hugg åka till Siba för att få tillbaka apparaten, och sen förbi Comhem på hemvägen för att handgripligen få hem HDTV-sändningar också :D

Postad 13 mars 2006 - 11:00

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 756 inlägg
  • 0

Jag ser inga nackdelar med denna :P  bara fördelar.

Hittar inga som helst artefakter som blockiga, pixliga övergångar och "apelsinhud"  som de flesta plasma har.

Så visst om du har 45000 till övers så köp en schysst plasma men jag lade hellre 18000 och fick en minst lika bra bild B)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du för DVD-spelare till din TV och det låter jättebra att du är nöjd med den!

Jag blev som sagt inte lika imponerad när jag kollade på en i butik men DVD:n kan ju ha varit bättre för att inte tala om inställningarna.

Såg även att OnOff har denna TV. Får åka och kika på den där också men man får väl inte räkna med några givande diskussioner med säljaren direkt (vaddå förutfattade meningar?!?). :lol:

Hade´

<{POST_SNAPBACK}>

Jag va heller inte helt övertygad när jag såg TV:n i butiken.
Men när jag fick låna hem den så dröjde det ungefär en 15 minuter innan jag bestämde mig :lol:
Den ser bättre ut i hemmiljö utan tusentals ljusrör som i butiken.
Och efter ett par få ändringar i inställningen så har jag en KANONbild som får mig att gråta av lycka :D Ställ in bilden från Dagsljus till personlig, Iris på Låg och brusreducering AV. Det är allt du behöver göra :D
Du har ju alltid en veckas ångerrätt om du inte skulle bli nöjd (eller är det två??).
Men jag lovar dig att du inte kommer att lämna tillbaks den :lol:

Köp den! JOIN US!! :lol:

Redigerat av Svante Skoog, 13 mars 2006 - 11:01.

Postad 13 mars 2006 - 11:10

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 756 inlägg
  • 0

Hej alla!

Är väldigt nära på att skaffa en sån här tv, den verkar ju vara bra.
Men har ruskig beslutsångest,,,, när man läser här så säger många att bilden slår många av plasma-skärmarna eller lcd,,, Vad är det som gör att bilden é så mycket bättre på denna tv:n?
Vad är fördelarna?
Vilka nackdelar har den?

<{POST_SNAPBACK}>

Bilden känns mycket mer äkta, naturlig och Bioaktig ut på denna TV.
Suveräna färger och fint djup i bilden.
På en Plasma och LCD får du leva med tvivelaktiga färger, ofta gröntintat utav ****,
släpningar, artefakter och dåliga detaljer i mörka scener m.m.

Och eftersom att den blir som ny när man skaffar en ny lampa om några år så håller den längre än en plasma som mattas av och bleknar med tiden.Du får ju även en stor bild för mindre pengar.

Nackdelar?? hmm...jadu...inga hittils iallafall :P okej den kanske är lite svår att montera på väggen :D

Postad 13 mars 2006 - 13:10

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

Suck & stön! Vår KDF-E50 la av förra fredagen  :P 

Bilden vart mer och mer röd i tonen för att tillslut gå över helt i röd/svart. Jag provade att stänga av apparaten några minuter, och efter påslag fanns alla färgerna där igen - för att alla utom den röda försvinna efter ca fem minuter igen. Den här gången slutade färgshowen det med att TV:n också stängde av sig...

Sibas service har varit och hämtat den så nu är det bara att vänta och se.

Annars har jag bara lovord att ösa över apparaten. Den har ju så fin-fin bild att man bara häpnar! 50 tum känns nästan litet efter en månad med sån kvalitet, och knappa 17 lakan är klart prisvärt. Kör DVD med HDMI och TV på digitalbox via Comhem och det är det ursprungsmaterialets och sändningens kvalitet som dominerar fullständigt vad det verkar. TV:n visar utan krusiduller vad man matar den med. Helt kanon!

Planerar att med blåslampan i högsta hugg åka till Siba för att få tillbaka apparaten, och sen förbi Comhem på hemvägen för att handgripligen få hem HDTV-sändningar också :D

<{POST_SNAPBACK}>

Hämtar SIBA upp produkter hemma hos folk? Jag trodde man var tvungen att släpa den till butiken för att lämna in den på service.
Jag antar att det gäller för stora saker som TV-apparater och dylikt.

Jag är rädd att blåslampa inte hjälper på SIBA:s servicar då de skicka iväg prylarna till olika seviceföretag. Och man kan heller inte lita på infon som står på hemsidan. Den brukar vara dåligt uppdaterad om den ens är det alls...

Hoppas de lagar snabbt hur som helst! B)

Hade´

Postad 13 mars 2006 - 13:12

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Brum.
Har tyvärr fortfarande problem med brum i TVn när jag kör från dator via en DVI-HDMI-kabel. Har testat med tre olika datorer och två olika kablar men problemet kvarstår. Brumljudet ändras lite när man skiftar mellan 50 och 60 Hz bildfrekvens men det hörs hela tiden.

Just nu så tyder det på att TVn är felaktig på något sätt...

Postad 13 mars 2006 - 13:13

noobi
  • noobi
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Köpte på gott och ont TVn efter att ha läst denna tråd endast. Har inget annat än en gammal 28" CRT att jämföra med men jag är jäkligt nöjd.

Har väl i princip gjort samma inställningar som nämnts på olika ställe i tråden, brusreducering av och iris låg/av. Kör jag iris på högsta så blir det bättre svarta, men om det är en film som växlar mellan väldigt ljusa/mörka scener så ser man liksom transformeringen iris gör på hela bildytan...en väldigt kort stund så är bilden som man kör utan iris och sedan 'läggs' svart på. Kör man av/låg så blir mörka
partier lite blåaktiga, men förmodligen inget man tänker på om man inte satt en liten post-it lapp på skärmen som påminner en.

Ska testa att använda filter på HTPCn som kanske kan göra lite det iris gör, och ha den av helt på TVn end dag.

Kommer mest köra HTPC som källa, och har inte köpt FireDTV eller annan liknande TVkort till den än.

Jag har dock lite problem att få skarp text (desktop/windows ej sub titels) från min HTPC på TVn, skrev en liten post i HTPC forumet:
https://www.minhembi...howtopic=119278

Någon som har någon idé om vad som går galet skriv gärna i den tråden.

Redigerat av noobi, 13 mars 2006 - 15:05.

Postad 13 mars 2006 - 13:13

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0
[/quote]

Jag va heller inte helt övertygad när jag såg TV:n i butiken.
Men när jag fick låna hem den så dröjde det ungefär en 15 minuter innan jag bestämde mig :D
Den ser bättre ut i hemmiljö utan tusentals ljusrör som i butiken.
Och efter ett par få ändringar i inställningen så har jag en KANONbild som får mig att gråta av lycka B) Ställ in bilden från Dagsljus till personlig, Iris på Låg och brusreducering AV. Det är allt du behöver göra :P
Du har ju alltid en veckas ångerrätt om du inte skulle bli nöjd (eller är det två??).
Men jag lovar dig att du inte kommer att lämna tillbaks den :lol:

Köp den! JOIN US!! :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jo tack, man blir ju inte LITE sugen på att skaffa denna när ni skriver så mycket gött om den!

Jag får masa mig ner till affären och inställningar som du nämner så får vi se om det blir lite bättre fart på bilden. Sedan kan det vara trevligt om man lyckas testa med en MArantz 6600 e.d. istället för med en Sony 955... Eller varför inte ta med sin egen gamla Philips DVP-630!? :D

Hade´

Postad 13 mars 2006 - 16:59

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 756 inlägg
  • 0
Jo tack, man blir ju inte LITE sugen på att skaffa denna när ni skriver så mycket gött om den!

Jag får masa mig ner till affären och inställningar som du nämner så får vi se om det blir lite bättre fart på bilden. Sedan kan det vara trevligt om man lyckas testa med en MArantz 6600 e.d. istället för med en Sony 955... Eller varför inte ta med sin egen gamla Philips DVP-630!? :P

Hade´

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jopp och dra med dig dina favvo DVD filmer åsså :D

Jag rekomenderar Star Wars 2+3 och Sin City som fina demo skivor annars :D UNDERBART!! B)

Postad 13 mars 2006 - 17:22

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Såg även att OnOff har denna TV. Får åka och kika på den där också men man får väl inte räkna med några givande diskussioner med säljaren direkt (vaddå förutfattade meningar?!?). :P

Hade´

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jag har en "sunkig" dvd från Netonet, en Centrum Gemini 332.
Den har bara scart RGB ut men bilden är så j**** bra.
Nä i butiken justerade jag så att jag blev nöjd men hemma wow vilken bild.
Onoff har den sällan hemma utan tar hem den på beställning????? mycket bra sätt att sälja produkter haha

Angående service på Siba så vad jag har förstått så använder de Bild o Ljud service i Linköping.
Har bara hört gott om dem. Och jag tror att min gamla Thomson var där när den behövde komma till doktorn.

Postad 13 mars 2006 - 17:55

batti
  • batti
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
I ett tidigare inlägg så diskuterades det lite om varför inte man kunde få svensk text via Boxer på Canal+.
Och då handlar det om dem som använder sig av CA-modul på tvns baksida.

Nu har jag fått svaret ifrån Sony.
Anledningen är att Tv:n behöver uppgraderas...
Jag fick ett telenummer ifrån Sony för att få vidare information.
Jag återkommer med mer fakta och information till er som är intresserade av att göra en uppgradering.

Jag måste labba lite själv innan jag vågar släppa ut infon till er.....

Men jag återkommer med svar som sagt imorgon.... :P

//Batti

Postad 13 mars 2006 - 18:31

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Kanon batti

Postad 13 mars 2006 - 19:22

Caper
  • Caper
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

I ett tidigare inlägg så diskuterades det lite om varför inte man kunde få svensk text via Boxer på Canal+.
Och då handlar det om dem som använder sig av CA-modul på tvns baksida.

Nu har jag fått svaret ifrån Sony.
Anledningen är att Tv:n behöver uppgraderas...
Jag fick ett telenummer ifrån Sony för att få vidare information.
Jag återkommer med mer fakta och information till er som är intresserade av att göra en uppgradering.

Jag måste labba lite själv innan jag vågar släppa ut infon till er.....

Men jag återkommer med svar som sagt imorgon....  :D

//Batti

<{POST_SNAPBACK}>

Kalas, jag väntar med spänning :P

Postad 13 mars 2006 - 23:40

paulson96
  • paulson96
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Om man har den här tv:n, behöver man en DVD med scaler då? Funderar på att köpa en inspelningsbar dvd, men ska man satsa på en med inbyggd scaler eller ta en med hårddisk och låta tv:n skala upp till 720p?

Postad 14 mars 2006 - 08:56

karho
  • karho
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag är väldigt sugen på denna tv, men vill ju gärna se den live innan man klipper till. Någon som vet någon butik i sthlm där den visas?

Postad 14 mars 2006 - 08:58

Unregisteredb889cb5a
  • Unregisteredb889cb5a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
TV'n finns på Siba och Sony Center i stockholm bara att välja vart du vill gå. På sonycenter har de dock en demo som gör att bilden ser kantig/pixlig ut.

Postad 14 mars 2006 - 09:55

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 756 inlägg
  • 0

Om man har den här tv:n, behöver man en DVD med scaler då? Funderar på att köpa en inspelningsbar dvd, men ska man satsa på en med inbyggd scaler eller ta en med hårddisk och låta tv:n skala upp till 720p?

<{POST_SNAPBACK}>

Den har linjedubblare. Men den skalar inte upp bilden till högre upplösningar till DVD.
Så om du vill köra 720p så måste du ha en DVD som skalar upp bilden.
Jag kör med en Sony Recorder med component ut. Den skalar inte upp bilden men den blir svinbra ändå. Annars finns det ju en ny Samsung dvd med hårddisk som även har HDMI där du kan skala upp bilden upp till 1080i. Så där får du bägge delarna :P

Postad 14 mars 2006 - 11:20

Gäst_Robert Berg_*
  • Gäst_Robert Berg_*
  • 0
Tja, har råkat ändra lite i service menyn på gammainställningarna, vill veta vad som stod där innan, Om någon vill hjälpa mig med det vill säga :) För att nå service menyn gör ni följande
1. tv ska vara avstängd
2. tryck på i+ , 5 , vol+ , och analog i en följd då kommer det fram en stor grön text om det blev riktigt sen trycker man på meny och då e man inne :)
sen gick jag ner till service meny och råkade ändra där, jag har 150 på värdet högst upp, undrar om det värdet stämmer, troligtvis gör det inte det så jag behöver någon som kan kolla detta för mig, Tack på förhand

Postad 14 mars 2006 - 13:08

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Tja, har råkat ändra lite i service menyn på gammainställningarna, vill veta vad som stod där innan, Om någon vill hjälpa mig med det vill säga :) För att nå service menyn gör ni följande
1. tv ska vara avstängd
2. tryck på i+ , 5 , vol+ , och analog i en följd då kommer det fram en stor grön text om det blev riktigt sen trycker man på meny och då e man inne :)
sen gick jag ner till service meny och råkade ändra där, jag har 150 på värdet högst upp, undrar om det värdet stämmer, troligtvis gör det inte det så jag behöver någon som kan kolla detta för mig, Tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade 150 från början där också. Du råkar inte ha en spec på vad alla inställningarna betyder?

Postad 14 mars 2006 - 14:01

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

Den har linjedubblare. Men den skalar inte upp bilden till högre upplösningar till DVD.
Så om du vill köra 720p så måste du ha en DVD som skalar upp bilden.
Jag kör med en Sony Recorder med component ut. Den skalar inte upp bilden men den blir svinbra ändå. Annars finns det ju en ny Samsung dvd med hårddisk som även har HDMI där du kan skala upp bilden upp till 1080i. Så där får du bägge delarna :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken Samsung recorder syftar du på?

Redigerat av Toby, 14 mars 2006 - 14:01.

Postad 14 mars 2006 - 15:42

Puke Lerry
  • Puke Lerry
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen fått "tummen ur" och beställt en KDF-E50A11 från Voxon. Den bör dyka upp om någon dag. Återkommer med rapport när jag hunnit testa den, mycket spännande!

Postad 14 mars 2006 - 15:53

Unregistered24c8cfe3
  • Unregistered24c8cfe3
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

1. tv ska vara avstängd

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade 150 från början där också. Du råkar inte ha en spec på vad alla inställningarna betyder?

<{POST_SNAPBACK}>

Det tycker jag också skulle vara intressant att veta. Min bild är förskjuten aningen i sidled fick jag veta när jag körde thx-optimizern på Star wars III DVD:n. Någon annan som har det problemet? Det är inget jag märker vid tittande, dock. Jag vill ändå gärna fixa detta via servicemenyn, om det går.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.