Sedan att jag skaffade mina Ino-högtalare så har HiFi-intresset minskat dramatiskt, jag har inget övrigt att önska, nu kan jag koncentrera mig på musik och film istället
. Hur är det för er andra, är ni fortfarande uppgraderingssugna eller är ni nöjda?
VH Micke
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 19 september 2007 - 13:43
Postad 19 september 2007 - 13:47
Pi60 har jag haft hemma och den är mycket bättre men fy fan va ful den är så den åkte ut efter ett år. Jag kör nu med B/W istället som jag tycker fungerar bättre ljudmässigt hos mig och är snygga att glutta på också

Postad 19 september 2007 - 13:56
Vilka högtalare tycker du är bättre, bara så man kan få en referens?Pip ÄR högst ordinär men har bra bas för att vara så liten.
Postad 20 september 2007 - 13:12
Pip ÄR högst ordinär men har bra bas för att vara så liten.
Pi60 har jag haft hemma och den är mycket bättre men fy fan va ful den är så den åkte ut efter ett år. Jag kör nu med B/W istället som jag tycker fungerar bättre ljudmässigt hos mig och är snygga att glutta på också
Jag har heller inte imponerats så mycket över piP. pi60s däremot, det är grejer det

Postad 20 september 2007 - 23:53
Det rockar, nuff said. Mitt minspel första gången var väl något i stil med

Postad 21 september 2007 - 08:30
Säger bara en sak. i14 + 4st Profundos X drivet av RB-1070 + RB-1090 i ett rum byggt för endast lyssning/mixning med designråd och uppmätt av här Öhman. Icke paralella väggar, sluttande tak, basabsorbent, gälar, dämpning, matta, dämpskumm, reflektorer, och hela kittet.
Det rockar, nuff said. Mitt minspel första gången var väl något i stil med![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Härligt minspel

Postad 24 september 2007 - 02:48
Du kan inte fråga snällt om några bilder? Vore skoj att sePolarens studio.

i14 är ju inte jättevanliga faktiskt, tror min är den första jag sett nästan.
Postad 24 september 2007 - 22:46
Nonetheless så gör akustiken mer för ljudet än pretty much allt annat.
Ja det mår så vara men sen kan man fråga sig hur sund nivå man har på sin hobby om man bygger om,dämpar sitt allruum/vardagsrum till den grad att man får alla med lite inredningskänsla att kräkas.
Det mest frustrerande är nog att man har en bild av hur det perfekta ljudet skall vara, du vet när det klingar som av kristall och små dinmiga rosa moln dyker upp mellan högtalarna.
Jag minns när jag första gången fick en sån där -Ahaaa upplevelse med stereoprylar, det va sunkiga Jamo för en tusing och någon sony stärk från -70 och Pioneer-cd från elgiganten. Men det klaffade och jag hade aldrig hört något liknande.
Jag har på känn att jag aldrig kommer få den känslan igen, för det va något helt nytt och aldrig tidigare intaget intryck.
Postad 25 september 2007 - 10:30
Ja det mår så vara men sen kan man fråga sig hur sund nivå man har på sin hobby om man bygger om,dämpar sitt allruum/vardagsrum till den grad att man får alla med lite inredningskänsla att kräkas.
Det går ju faktiskt att akustikreglera sitt rum utan att det behöver se ut som att man behöver kräkas

En snygg matta, ett par dämpskivor klädda i ett snyggt tyg bakom högtalarna och kanske lite hyllor på väggarna med prylar i samt snygga gardiner räcker oftast långt.
Jag har inte gjort någon som helst för akustiken hemma hos mig men det låter underbart för det. Kanske jag har ett bra rum för musiklyssning helt enkelt.
Detta med att inreda sitt lyssningsrum är ju oerhört subjektivt. Bara för att vissa kanske kräks så kanske vissa tycker att det är toksnyggt

MVH Kribban
Postad 25 september 2007 - 14:56
Nonetheless så gör akustiken mer för ljudet än pretty much allt annat.
Allrum?? Ett allrum är väl ett allrum o där lyssnar man väl inte seriöst på musik?
Nä musik avnjuter man förstås i ett rum byggt dedikerat för musikåtergivning!
Fast man måste förstås ha ett rum som man kan dedikera till just det.
Det har faktiskt alltid legat i mitt bakhuvud att skaffa ett sådant rum, första gången det poppade upp
var när jag ägt mitt första par högtalare i ungefär en vecka. Det kändes som en stor kompromiss att
inte ha ett rum akustikbehandlat för detta ändamål redan då.
Postad 25 september 2007 - 15:29
Det jag menar är att man går från att njuta av musik i ganska enkla former till långtgående planer med udda konstruerade utbyggnader i sitt boende för att få bukt med noder och resonanser redan från början.
Det känns som om fokus lätt hamnar på extrem-nivå när man snöar in för mycket på sin hobby. Jag t.ex kan ibland tycka att man sitter för mycket på forum för att det skall kallas för sunt.
Mattor på golvet i all ära, jag har till och med tre ringum på väggen bakom lyssningsplatsen. Dock är det långtifrån alla som ser mitt tankesätt som sundt när jag förklarar vad mattorna gör där.
Postad 26 september 2007 - 10:11
Postad 27 september 2007 - 07:41

Det var bara sköj (o lite mysigt?) o sitta o svettas några timmar med lödkolven i näven i mitt lilla o
väldigt varma elektronik-mek rum.
Postad 03 oktober 2007 - 23:27
Personligen är jag väldigt nöjd med hur det låter, även om akustiken inte är 100%
Postad 04 oktober 2007 - 13:46
Det va mycket som fångade min uppmärksamhet i din källare Martin.

Jag har inte koll på hälften av allt vi lyssnade på men Improviserade trummor ingick om inte jag minns fel och det va väl där det imponerade mest i mina öron.
Min ansiktsuttryck när jag fick veta att ingen av profundus ens va igång måste varit oslagbart

Det känns som om jag vill dra nackdelar jag hittade lite snabbt.
pi60 kunde ibland låta lite spretiga uppåt, det skiftade naturligtvis med vad man spelade men fanns ändå där. Det skall dock påpekas att dom inte är riktigt inspelade, så att det skulle släppa med tiden får ses som mest troligt.
Kände oxå med jämna mellanrum att det fattades lite bredd, scenen stod mitt i mellan högtalarna och lyckades inte riktigt sträcka sig längre ut på kanterna.
Men utöver detta kan jag bara minnas två demos som har imponerat på mej i samma utsträckning.
Den ena va med McIntosh Reference på Hifistället med en enorm prislapp.
Den andra va Martin Logan Summit med med mer normalt prissatt elektronik på Arken .
Tack än en gång för en bitvis omtummlande upplevelse Martin.
BTW vem va den Norska som vi lyssnade till? Audiofilens våta dröm du vet

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 04 oktober 2007 - 13:47.
Postad 04 oktober 2007 - 13:57

Du får återkomma sen när allt är inspelat och korrekt inställt så får vi se.
Högtalarna har alltså gått någonting mellan 15-20 timmar sen dom byggdes.
Känns bra att ligga på samma nivå som dessa inte allför billiga anläggningar

Det man kan komma fram till tycker jag är att det är oerhört prisvärda högtalare, sen att dom inte heller behöver någon dyr specialelektronik är ju ett plus det också.
Redigerat av Martin, 04 oktober 2007 - 14:00.
Postad 04 oktober 2007 - 14:12
av diskanternas upphängning.
Minns att jag tyckte att mina i28:or lät väldigt rått i diskanten de första 200 timmarna eller så...
Det värsta med dessa otroligt ljudtryckskapabla system är ju att det krävs en hel del inspelning på rätt
hög ljudnivå innan de mjukas upp...
Som mina i28:or... De går ju på tomgång när man spelar runt 90 dB

Minns även att Öhman en gång fick in ett par i56:or som inte var riktigt inspelade trots att de enligt
ägaren brukats i över 600 timmar

Han utnyttjade dem helt enkelt inte på tillräckligt hög ljudnivå

Fast en sak som faktiskt kan bidra rätt mycket till att det låter spretigt i diskanten är rummets akustik.
Minns att det var en jäkla skillnad när jag flyttade ner i28 från den provisoriska uppställningen i matsalen
till mitt lyssningsrum som då var väldämpat endast i högtalar-ändan av rummet.
Vet inte hurpass kort efterklang du har i ditt rum Martin, har ju ännu inte orkat släpa mig dit

Postad 04 oktober 2007 - 14:31

Postad 05 oktober 2007 - 07:58
Mina i56 lät tex klart roligare än i64s när dom var helt färska. Men så väldigt många timmar behövs det normalt inte. Har man stora system måste man lära sig att trycka på gaspedalen lite

Någon efterlyste tidigare i tråden jämförelser med Pip och någon Focal. Rydberg och Gromit har väl testat Pip mot JMlab Mini utopia. Själv har jag kört mot Revel GEM och Dynaudio 1.3se. Av någon anledning står inte någon av dessa kvar här hemma

Postad 05 oktober 2007 - 09:13
Ja att det låter lite rått i början kommer man inte ifrån. Även om jag tycker att det fenomenet är mest tydligt på Pip.
Mina i56 lät tex klart roligare än i64s när dom var helt färska. Men så väldigt många timmar behövs det normalt inte. Har man stora system måste man lära sig att trycka på gaspedalen lite![]()
Någon efterlyste tidigare i tråden jämförelser med Pip och någon Focal. Rydberg och Gromit har väl testat Pip mot JMlab Mini utopia. Själv har jag kört mot Revel GEM och Dynaudio 1.3se. Av någon anledning står inte någon av dessa kvar här hemma
Revel GEM...3000 dollar? Vad gjorde att piP:arna lät bättre? Något specifikt du kan tala om?
Anders
Postad 05 oktober 2007 - 10:27
Ahh du finns på detta forum med, kul!Ja att det låter lite rått i början kommer man inte ifrån. Även om jag tycker att det fenomenet är mest tydligt på Pip.
Mina i56 lät tex klart roligare än i64s när dom var helt färska. Men så väldigt många timmar behövs det normalt inte. Har man stora system måste man lära sig att trycka på gaspedalen lite![]()

me = Strauss

Postad 05 oktober 2007 - 11:01
Ljudtrycksförmåga var GEM bättre på, samt givetvis utseendet.
Ungefär jämt skägg totalt, så jag behöll GEM ett tag. Men att en högtalare för 4500 ens närma sig en för ca 100000 tycker jag är en ganska bra prestation. Med mina senare i28s fanns det inget som GEM var bättre på.
Ska väl tilläggas att alla tester jag gjorde var sida vid sida, med högtalarna avdelade vid 80hz till basmoduler.
Martin: Jo i64s är trevliga saker att leka med

Postad 06 oktober 2007 - 08:01

Förhoppningsvis snart ägare till pi60

P.S
fjantigt det där med censur för ord som j ä v l a r , en mycket oskyldig svordom. Forumet påminner om anglosaxisk media!
D.S
Redigerat av JeLe, 06 oktober 2007 - 08:03.
Postad 07 oktober 2007 - 10:16
Min fråga är: Kan det finnas skäl att byta ut min Yamaha RX-V650 mot en Denon AVR-1907? Vet ju att Öhmna själv kör med Denon men kommer jag märka någon skillnad?
Ja, förresten....jag har piP som högtalare.......inte speciellt mycket gjort åt rummet vad det gäller akustiken......bara placeringen av högtalarna och kabeln är rätt, än så länge......
Vad tror ni?
Anders
Postad 07 oktober 2007 - 10:26

Han har ju testat Denon till att vara väldigt ofärgande. Dock vet jag inte om han testat Yamaha, så om det ger ngt är svårt att säga. Den kan ju passa, men det måste du nog prova själv.
Då tror jag akustiska justeringar i rummet ger långt mer faktiskt. Dämpning bakom högtalaren tex, och tjocka mattor i rummet m.m. ger nog en mycket tydligare förbättring om du inte har gjort det redan.
Jag hatar mitt rum där ena kortväggen är helt öppen och högtalarna står på ena långsidan. Odämpat så det förslår. Men vad gör man i vardagsrummet utan att förlora WAF? Längtar efter flytt då ett eget rum ska inredas...
Postad 07 oktober 2007 - 11:41
Någon med byggtips? Länka gärna i så fall......
Redigerat av Unregistered569494e8, 08 oktober 2007 - 08:01.
Postad 07 oktober 2007 - 13:42
När jag pratade med Ingvar för ett tag sen sa han att han skulle byta sin 2105 mot en 1907 så det lär ju inte bli helt tokigt det heller

Kanske låg med i svenska ordfiltret som standard, ska kolla på det, lite kraftuttryck måste ju finnas!P.S
fjantigt det där med censur för ord som j ä v l a r , en mycket oskyldig svordom. Forumet påminner om anglosaxisk media!
D.S

Postad 08 oktober 2007 - 12:57
Jag söker efter en "langare" i Stockholmstrakten, som tidigare köpt varor av I.Ö., och som enkelt kan beställa ytterligare varor.
Så här ligger det till. Jag bor 3 timmars resa från Stockholm och dessutom så saknar jag körkort. Det skulle innebära att jag måste lägga ut flera tusenlappar på två T-O-R resor till huvudstaden. Den första resan för att lyssna på högtalarna, och den andra för att slutföra köpet. Till råga på allt så har jag enbart förtidspension så mitt ekonomiska utrymme är begränsat. Av denna anledning så har jag absolut ingen lust att spendera de få kronor jag har på tågresor ...
Jag skulle vilja ha hjälp med att beställa en piP byggsats. Jag kan sedan antingen försöka leja chaufför till Stockholm eller så skickas varorna väl paketerade. Självklart så kommer jag att betala en överrenskommen summa för detta besvär.
Jag skulle vilja genomföra detta under våren 2008.
OM det finns någon vänlig själ som skulle kunna bistå en musikälskare som råkat bosätta sig på fel ställe så är Du/Ni välkommen att kontakta mig via ett PM.
Tack på förhand!
Postad 08 oktober 2007 - 13:17
HJÄLP SÖKES!
Jag söker efter en "langare" i Stockholmstrakten, som tidigare köpt varor av I.Ö., och som enkelt kan beställa ytterligare varor.
Så här ligger det till. Jag bor 3 timmars resa från Stockholm och dessutom så saknar jag körkort. Det skulle innebära att jag måste lägga ut flera tusenlappar på två T-O-R resor till huvudstaden. Den första resan för att lyssna på högtalarna, och den andra för att slutföra köpet. Till råga på allt så har jag enbart förtidspension så mitt ekonomiska utrymme är begränsat. Av denna anledning så har jag absolut ingen lust att spendera de få kronor jag har på tågresor ...
Jag skulle vilja ha hjälp med att beställa en piP byggsats. Jag kan sedan antingen försöka leja chaufför till Stockholm eller så skickas varorna väl paketerade. Självklart så kommer jag att betala en överrenskommen summa för detta besvär.
Jag skulle vilja genomföra detta under våren 2008.
OM det finns någon vänlig själ som skulle kunna bistå en musikälskare som råkat bosätta sig på fel ställe så är Du/Ni välkommen att kontakta mig via ett PM.
Tack på förhand!
Fast piP är en av de få (den enda?) högtalaren som du kan köpa utan att provlyssna. Så den enkla lösningen är ju att du provlyssnar hos ngn i din närhet och sen bara beställer av Öhman och fixar ngn som kan skicka ner till dig.
Postad 08 oktober 2007 - 16:40
Jag satte upp reglar på väggen och sedan monterade jag stenullen i reglarna, efter detta så spände jag ett lakan över stenullen, framför detta monterade jag slutligen ett draperi. Väldigt dammfrittDämpskivor bakom högtalarna skall upp....funderar bara på vilka/vad/hur jag skall göra....lutar åt markisoleringsskivor men måste få till det bra så jag inte får damm från dem i rummet då jag har småbarn i huset.....
Någon med byggtips? Länka gärna i så fall......

VH Micke
Postad 08 oktober 2007 - 17:36
Fast piP är en av de få (den enda?) högtalaren som du kan köpa utan att provlyssna. Så den enkla lösningen är ju att du provlyssnar hos ngn i din närhet och sen bara beställer av Öhman och fixar ngn som kan skicka ner till dig.
Jag kanske har fått beställningsproceduren på bakfoten men som jag förstått det så M-Å-S-T-E man ta sig dit personligen för att lyssna. Sedan så får man lite "betänketid" för att sedan kunna beställa produkterna ... jag hoppas verkligen DU har rätt ... det skulle underlätta otroligt mycket :-)
Postad 08 oktober 2007 - 17:52
MVH Kribban
Postad 08 oktober 2007 - 18:15
Någon i Gbg/Landvetter/Hällingsjö med omnejd som sitter och myser med sina pIP?
Postad 08 oktober 2007 - 18:32
Jag satte upp reglar på väggen och sedan monterade jag stenullen i reglarna, efter detta så spände jag ett lakan över stenullen, framför detta monterade jag slutligen ett draperi. Väldigt dammfrittDämpskivor bakom högtalarna skall upp....funderar bara på vilka/vad/hur jag skall göra....lutar åt markisoleringsskivor men måste få till det bra så jag inte får damm från dem i rummet då jag har småbarn i huset.....
Någon med byggtips? Länka gärna i så fall......![]()
VH Micke
Jag har ju tyvärr inte ett dedikerat rum för ljud (men en helt ointresserad fru)så det måste bli något liknande men INTE fast monterat på väggen......Vad använde du för ull? "Vanlig" isolering eller den mer kompakta markisoleringen?
Postad 09 oktober 2007 - 10:21
Postad 09 oktober 2007 - 10:22
Vad använde du för ull? "Vanlig" isolering eller den mer kompakta markisoleringen?
Jag ville ha en medelhård dämpning så jag köpt ganska hård isolering, dock inte lika hård som markisolering, märket var Roxull om jag inte kommer ihåg fel och det såldes på rulle.
VH Micke
Postad 09 oktober 2007 - 10:38
Vad använde du för ull? "Vanlig" isolering eller den mer kompakta markisoleringen?
Jag ville ha en medelhård dämpning så jag köpt ganska hård isolering, dock inte lika hård som markisolering, märket var Roxull om jag inte kommer ihåg fel och det såldes på rulle.
VH Micke
Oki, så hårdheten spelar roll också? Roxull är väl märket???...du kommer inte ihåg vilken sorts Roxull? Kanske bara finns en sort på rulle? Har själv ett par rullar "vanlig" isolering ligger sedan ett husbygge......men det känns som att de dammar för mycket....vill som sagt inte ha damm liggandes på golvet under dämparna......kanske inte är något problem??? Hade nog tänkt bygga en ram av reglar och sedan dämpmaterialet i ramen och sedan spänna något tyg över....men behöver jag klä baksidan också för att slippa dammandet?
Anders
Postad 09 oktober 2007 - 10:40
Anders, igen
Postad 09 oktober 2007 - 22:23
Denon-alternativet tror jag blir billigast men kom gärna med tankar eller åsikter......jag vill inte lägga mer än kanske tre tusen kronor på ett separat slutsteg......räknar med att få lite för min Yamaha om jag skall byta hela förstärkaren......
Anders (mest frågvis/aktiv på den här tråden just nu)
Postad 09 oktober 2007 - 22:50

Har haft ett par Yamaha stärkare och rent ovetenskapligt tycker jag att Denon har ett renare ljud.
Postad 09 oktober 2007 - 23:37
Du behöver absolut inte någon mer kraft eller mera watt, så jag säger 1907
Har haft ett par Yamaha stärkare och rent ovetenskapligt tycker jag att Denon har ett renare ljud.
Hoppades nästan på det svaret.... :-)
Postad 10 oktober 2007 - 14:47
Arne Anka: Det hade underlättat om folk visste vart i landet högtalarna ska...
Hej Niklas H
Jag bor i "Glada Hudik" (Hudiksvall) i Hälsingland, som ligger i Gävleborgs Län, som i sin tur ligger mitt i Sverige ..:-) :-)
Jag har absolut inga problem att beställa dessa högtalare olyssnat. Med tanke på allt jag läst på om dessa högtalare så betvivlar jag inte en sekund att jag inte blir nöjd.
De verkar vara ha ett mycket bra ljud och de är "neutrala" ... det räcker långt för mig!
Jag köpte mina nuvarande högtalare (Quad 11L) på precis samma "premisser" och jag har inte ångrat mig en sekund.
Skulle det finnas någon som är ägare till ett par piP, och som bor ovanför Stockholm så kan det eventuellt vara intressant med en provlyssning. En provlyssning kommer förmodligen att göra mig ännu mer sugen !?!
Postad 10 oktober 2007 - 19:31
Postad 11 oktober 2007 - 09:01
är i Gävle (vilket han är rätt ofta, i alla fall sommartid).

Postad 11 oktober 2007 - 14:20
Finns rätt många både i Sthlm och Gbg som äger Ino högtalare (o några få i Värmland oxo

Postad 11 oktober 2007 - 14:21
Brukar vara väldigt trevligt.

Postad 11 oktober 2007 - 16:32
Är det mer som att man hälsar på i hans affär eller är det mer som ett informellt besök två hifinördar emellan? Alltså prutar man eller bjuder man på glass

Postad 11 oktober 2007 - 17:08
Dock känner iaf jag en enorm respekt för herr Öhman varje gång jag är där, vet inte riktigt varför...

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar