XTZ 99 W10.16
706 svar till detta ämne
Postad 17 July 2014 - 17:34
När jag hade mina XTZ w12.16s med 93.23 toppar så fick jag bättre ljud med högnivå till musik!, enkelt och smidigt att båda får samma signal och man slipper ev frekvensglapp mellan de båda om man inte orkar ställa in allt själv och sitta och mäta med mick dv.s, till film så tyckte jag dock LFE signalen var överlägsen då hamnade alla effekter där de skulle
Intressant, givetvis ska jag testa både lågnivå och högnivå. Vi rekommenderar lågnivå, då det är bättre. Högnivå finns med som alternativ för de som inte har lågnivå, då drivs fortfarande subwoofern av sitt eget slutsteg och blir en minimal (försumbar) last för förstärkaren.
Men du är välkommen att testa själv såklart. Vore intressant att höra vad du kommer fram till.
Mvh Joel
Tack för ditt svar. Ska testa lite mellan högnivå och lågnivå och se vad som passar bäst.
Postad 17 July 2014 - 17:55
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Intressant, givetvis ska jag testa både lågnivå och högnivå.
Tack för ditt svar. Ska testa lite mellan högnivå och lågnivå och se vad som passar bäst.
Kvarstår gör att det är bättre att köra med delat system. Det kan du inte med högnivå. Som XTZ skriver, högnivå är en kompromiss om man saknar delning och lågnivå. Att somliga upplever ljudet bättre med dubbel bas (efter rattande med distinducerande fasratt) eller att REL gjort det till en gimmick, ändrar inte att du får bäst resultat med ordentlig delningsfilter rätt inställt vad gäller frekvens och gain.
Postad 19 July 2014 - 19:18
Nu har jag spelat lite med subben (kopplad via lågnivå) och den låter bra efter lite skruvande på inställningarna. Dock börjar jag fundera lite på om jag verkligen gjorde rätt val, om jag inte skulle köpt W8.16 i stället. Med tanke på att jag har relativt små element i mina vägghögtalare (DLS Flatbox XL https://www.prisjakt...kt.php?p=973030) Ni som har lyssnat på båda subbarna med mindre högtalare vad säger ni? (Subben används främst till musik, men även viktigt att den finns där vid filmtittande) Tänker att åttan kanske blir rappare? sen är ju inte min sub inspelad än så svårt att göra en riktig bedömning.
Redigerat av Danra, 19 July 2014 - 19:18.
Postad 19 July 2014 - 20:53
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
I med båda pluggarna så blir den tajt och fin till musik.
I mitt tycke så kan inte subben vara för stor, bättre att ha en stor subb tuffandes på halv volym än att ha en mindre stressad på full.
Tian tycker ja känns som en mkt bra kompromiss mellan åttan och tolvan
Postad 19 July 2014 - 21:08
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Även 12" är en liten nätt sak så 10" subben är ju ett absolut minimum som basstöd.
Dålig placering utav subben kan få den att låta grötig och slö ihop med andra rumsproblem som kan behöva akustikfix och EQ.
8" subben kan nog vara vettig ihop med datorhögtalare som XTZ 70 som ett kompakt system.
Redigerat av MattiasBGD, 19 July 2014 - 21:19.
Postad 19 July 2014 - 21:33
Då behåller jag nog 10'an, jag får nog lägga lite mer tid på att ställa in den och hitta en bra plats. Sen bör jag även göra något åt akustiken i rummet, har varken matta eller gardiner. Lyssnade på lite olika låtar i butiken, med en Yamahaförstärkare (kör ju Rotel RA-12 nu) och subben som det spelades med var nog Sunfire SDS-8 (Inte helt säker, men den var 8") och vissa låtar lät helt enkelt bra mycket bättre än hemma hos mig. Bifogar en bild, dock ej klart ännu. Kablarna ska döljas, tv-bänken ska bytas, matta och gardiner, och eventuellt akustikplattor i taket om det skulle behöva dämpas mer.  Edit: Min macbook envisas med att rätta ordet subben och i stället skriva subban.
Redigerat av Danra, 19 July 2014 - 21:52.
Postad 19 July 2014 - 21:41
Unregistered30643
-
Unregistered30643
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Då behåller jag nog 10'an, jag får nog lägga lite mer tid på att ställa in den och hitta en bra plats. Sen bör jag även göra något åt akustiken i rummet, har varken matta eller gardiner.
Samt köp gärna 1 till, 2st subbar gör väldigt mycket för helhetsupplevelsen. Finns flera trådar här på forumet om detta. Jag själv köpte ganska omgående 1 till och det var en riktig höjdare
Postad 20 July 2014 - 10:40
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Postad 20 July 2014 - 14:55
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Det är ganska lätt att dra på lite för mycket volym på subben oxå för vad den egentligen klarar av så att den fortfarande låter bra och kontrollerat. Man vill gärna ha mycket bas  Mitt tips är att flytta subben till din vänstra sida av tv-bänken så du inte har lika mycket rumsstöd från sidoväggen samt att sätta i båda pluggarna och var försiktig med volymen när du integrerar subben med resten av högtalarna.
Postad 02 September 2014 - 07:14
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Är just nu på jakt efter en bra kompletterande subblösning till min 2-kanals rigg och jag har redan dubbla 12.18 ICE i min hembio, och den får jag köra (1 st.) på sparlåga om den skall funka i min 2-kanalsrigg och inte bli "too much", däremot har jag kikat på XTZ 99W8.16 och 99W10.16 och man kan ju få dubbla 99W10.16 mot en Velodyne minivee 8" för samma pris. Har idag en Velodyne minivee 8" som verkligen spelar tajt och djupt, men är nu inne på dubbla subbar, då det lyft hembioriggen avsevärt, och då kom dubbla 99W10.16 upp på tapeten. Borde en Velodyne minivee 8" kunna konkurrera mot dubbla 99W10.16? Någon som gått i liknande funderingar?
Postad 02 September 2014 - 08:14
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Tycker du att du får till ljudet som du vill ha det med 1st 12.16ice på sparlåga så hade jag provat med 1st 10.16 istället till att börja med. Fördelen med 2 subbar är att man får en jämnare basåtergivning, mer tryck i rummet. Som hag ser det så har du ju större möjlighet att få till basen med någon av xtz:orna.
Postad 08 September 2014 - 16:05
Dasp
-
Dasp
-
Användare
-
-
126 inlägg
Hej hallå!
Jag har nyligen fått ett problem med min W10.16 som har varit i min ägo i snart tre år. Det är så att blixten slog ner för två veckor sedan. Då förstördes min dåvarande förstärkare(yamaha R-S700) och min tv. Jag tog med mig min sub till en kompis för att kolla så att den var hel och hade klarat sig. Visst fungerade den men jag tyckte att den spelade lite väl svagt. Jag tog hem den igen och inväntade min beställning på en ny förstärkare(XTZ Class-a 100 d3)
När förstärkaren äntligen kom hem så valde jag att spela den i ren stereo utan subben inkopplad. Det lät riktigt bra, men nu till det tråkiga. Jag inbillade mig visst inte bara hemma hos min kompis. När jag nu kopplat in min min subwoofer spelar den inte alls med samma styrka eller sköna djup. Jag måste höja volymen och crossovern på subbens baksida rejält för att ens få den att vibrera lite.
Så jag undrar lite om det är bytet av förstärkare som har skapat det här lilla problemet eller om den helt enkelt också strök med och förstördes i blixtnedslaget.
Tankar på detta?
Med vänliga hälsningar Dasp
Postad 09 September 2014 - 16:03
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Hej hallå!
Jag har nyligen fått ett problem med min W10.16 som har varit i min ägo i snart tre år. Det är så att blixten slog ner för två veckor sedan. Då förstördes min dåvarande förstärkare(yamaha R-S700) och min tv. Jag tog med mig min sub till en kompis för att kolla så att den var hel och hade klarat sig. Visst fungerade den men jag tyckte att den spelade lite väl svagt. Jag tog hem den igen och inväntade min beställning på en ny förstärkare(XTZ Class-a 100 d3)
När förstärkaren äntligen kom hem så valde jag att spela den i ren stereo utan subben inkopplad. Det lät riktigt bra, men nu till det tråkiga. Jag inbillade mig visst inte bara hemma hos min kompis. När jag nu kopplat in min min subwoofer spelar den inte alls med samma styrka eller sköna djup. Jag måste höja volymen och crossovern på subbens baksida rejält för att ens få den att vibrera lite.
Så jag undrar lite om det är bytet av förstärkare som har skapat det här lilla problemet eller om den helt enkelt också strök med och förstördes i blixtnedslaget.
Tankar på detta?
Med vänliga hälsningar Dasp
Hej! Det låter tyvärr som att något har tagit skada i substeget. Vi kan erbjuda bra pris på nytt substeg. Det är enkelt att byta själv, bara att skruva bort det gamla och dit det nya. Hör av dig om det kan vara intressant. Mvh Joel
Postad 09 September 2014 - 16:21
budwhite
-
budwhite
-
Veteran
-
-
1918 inlägg
Flyttar till en stuga i vinter och ska då uppgradera min subwoofer. Var först inne på att köpa 1 st och något dyrare men efter att ha läst runt lite så är jag sugen på 2st 99W.10.16. Jag undrar lite hur jag skall koppla för bästa resultat. Har en Onkyo TX-NR708 med en pre out. Y-kabel och sen RCA till varje sub? Räcker det med en RCA till varje sub eller ska man splitta en gång till och koppla in båda ingångarna på subben? Hur funkar volymen och inställningar på subben? Ställer man in dom exakt likadant via audyssey sen? Skulle också vilja få med subbarna när jag kör musik i pure audio? Går det? Mina övriga högtalare är Monitor Audio BX bronze serien
Redigerat av budwhite, 09 September 2014 - 16:29.
Postad 09 September 2014 - 17:17
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Flyttar till en stuga i vinter och ska då uppgradera min subwoofer. Var först inne på att köpa 1 st och något dyrare men efter att ha läst runt lite så är jag sugen på 2st 99W.10.16.
Jag undrar lite hur jag skall koppla för bästa resultat. Har en Onkyo TX-NR708 med en pre out. Y-kabel och sen RCA till varje sub? Räcker det med en RCA till varje sub eller ska man splitta en gång till och koppla in båda ingångarna på subben? Hur funkar volymen och inställningar på subben? Ställer man in dom exakt likadant via audyssey sen? Skulle också vilja få med subbarna när jag kör musik i pure audio? Går det?
Mina övriga högtalare är Monitor Audio BX bronze serien
Helt rätt tänkt. Vad jag kan se så har Onkyo 708 två subwoofer out, källa Onkyos eu-sida. Om inte så får du dela på signalen med Y-splitter och sedan köra separata kablar till respektive subwoofer. Ytterligare splitter ska inte behövas. Efter Audyssey kan du behöva justera manuellt på inställningarna på subwooferna om de inte står helt symmetriskt i rummet. Vilket du kan behöva göra ändå för att hitta exakt den baskaraktären du gillar. Tänker på baspluggar och olika EQ's. Från manualen går det att läsa att Pure Audio endast stänger av displayen och videokretsarna. Så inställningar med subwoofer ska gå bra. Mvh Joel
Postad 09 September 2014 - 18:20
budwhite
-
budwhite
-
Veteran
-
-
1918 inlägg
Du har rätt om två subwoofer ut, jag blandade ihop det med den analoga 5.1 utgången.
Pure Audio stänger dock av subben och efter lite googling så ska det visst vara så. Så antingen får jag använda det vanliga stereo-läget eller koppla in till subbarna då, om det går?
Postad 10 September 2014 - 17:37
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Du har rätt om två subwoofer ut, jag blandade ihop det med den analoga 5.1 utgången.
Pure Audio stänger dock av subben och efter lite googling så ska det visst vara så. Så antingen får jag använda det vanliga stereo-läget eller koppla in till subbarna då, om det går?
Konstigt att det inte står i manualen då. Vad kör du för setup? Tänker på om det är viktigt att subwoofers spelar .1 (LFE)-ljudspåret till film. För det finns ju kreativa lösningar för att integrera subwoofers med frontarna och låta dom tillsammans gå som fullrange frontar. Borde gå att använda pre-out för front L & R. Du kan också köra högnivå(finns högnivå in på W10.16) till subwoofers antingen parallellt ut ifrån front L & R eller bi-amp från eventuellt överblivna surroundkanaler. Du bör kolla upp hur det fungerar med delningen mellan frontarna och subwoofers. Du behöver säkert dela direkt på subwoofers. Tyvärr är det lite svårt att säga exakt hur du ska göra. Kan tyvärr inte alla receivers på marknaden. Rätt enkelt att testa själv och experimentera lite. Mvh Joel
Postad 11 September 2014 - 16:52
budwhite
-
budwhite
-
Veteran
-
-
1918 inlägg
Pure audio kör jag bara till musik, och allra helst när jag spelar vinyl. Hela ljudbilden ändras ganska mycket. Men det hade varit bra att få med lite sub då med för mina frontar är inte världens kraftigaste
Postad 12 September 2014 - 10:51
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Pure audio kör jag bara till musik, och allra helst när jag spelar vinyl. Hela ljudbilden ändras ganska mycket. Men det hade varit bra att få med lite sub då med för mina frontar är inte världens kraftigaste
Med den beskrivningen låter det som att du ska testa något av mina tips och integrera subwoofers med frontarna så att de blir fullregister och går djupare. Vi kan hjälpa dig via minhembio här, mail eller telefon. Sen har du ju tre veckors Buy & Try, läs mer här: - http://www.xtz.se/se...xtz/buy-and-tryMvh Joel
Postad 12 September 2014 - 19:46
budwhite
-
budwhite
-
Veteran
-
-
1918 inlägg
Det ska jag göra när jag har flyttat. Tack så länge,
Postad 16 September 2014 - 19:22
Dasp
-
Dasp
-
Användare
-
-
126 inlägg
Jag är lite kluven hur jag ska göra. Min xtz har något tydligt fel då jag måste använda mig av EQ2 för att få i närheten av samma ljudtryck som innan den gick sönder(läs några inlägg ovan). Men det sjuka är att när jag drar på EQ2 och sänker volymen på basen så låter det faktiskt riktigt bra. Precis som förr. Så jag tycker själv att det är ovärt att köpa ett nytt slutsteg när man kan få en helt ny w10.16 för bara 800 kr mer(demo ex).
Jag funderar kring om jag ska köpa mig en till XTZ w10.16 då min förstärkare har 2 sub out. Eller helt enkelt uppgradera mig med en Sunfire HRS-8. Och ge min xtz till en polare eller något då jag självklart inte kan sälja den i detta skick.
Så vad tror ni? Är det någon som kan rekommendera att spela vidare med min + köpa en till?
Postad 17 September 2014 - 17:07
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Jag är lite kluven hur jag ska göra. Min xtz har något tydligt fel då jag måste använda mig av EQ2 för att få i närheten av samma ljudtryck som innan den gick sönder(läs några inlägg ovan). Men det sjuka är att när jag drar på EQ2 och sänker volymen på basen så låter det faktiskt riktigt bra. Precis som förr. Så jag tycker själv att det är ovärt att köpa ett nytt slutsteg när man kan få en helt ny w10.16 för bara 800 kr mer(demo ex).
Jag funderar kring om jag ska köpa mig en till XTZ w10.16 då min förstärkare har 2 sub out. Eller helt enkelt uppgradera mig med en Sunfire HRS-8. Och ge min xtz till en polare eller något då jag självklart inte kan sälja den i detta skick.
Så vad tror ni? Är det någon som kan rekommendera att spela vidare med min + köpa en till?
Vi rekommenderar att byta slutsteg på den du har först. Var du nöjd innan med basen den presterade? Sen blir det ju alltid bättre med en till subwoofer, kan aldrig bli för många. Vi kan erbjuda bättre pris på 1500 kr för slutsteget om du kan skicka det gamla till oss. Kontakta oss via PM här eller maila till [email protected]Mvh Joel
Postad 23 December 2014 - 12:59
budwhite
-
budwhite
-
Veteran
-
-
1918 inlägg
Har nu kopplat in båda subborna och pillar lite med inställningar. Frekvensen vred jag upp till max. Jag har placerat dom mellan båda frontarna och med centern i mitten. Ställde in en sub med Audessey via Onkyon och satte den andra med samma inställningar efter det. Audessey säger att jag skulle vrida upp volymen till 75db vilket kändes lite klent efter att allt var klart. Brukar man generellt få skruva upp mer eller är det tycke och smak eller brukar rummet påverka mycket? Vardagsrummet är ca 15-16m2 med en takhöjd på knappa 2m.
Jag tittar på film lika mycket som jag lyssnar på musik. Läste lite att man kanske skulle ha i båda baspluggarna för musikens skull. Jag ska givetvis prova detta men kul att höra hur andra brukar göra.
Postad 23 December 2014 - 16:45
Razorblade
-
Razorblade
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Det blir pannkaka om du bara har en sub inkopplad när du kör audyssey, ha båda påslagna och inkopplade och kör audyssey igen. Det är summan av båda subbarna du vill kalibrera.
Postad 23 December 2014 - 17:03
budwhite
-
budwhite
-
Veteran
-
-
1918 inlägg
Det stod så i manualen att man skulle ställa in en först.
Postad 24 December 2014 - 09:52
budwhite
-
budwhite
-
Veteran
-
-
1918 inlägg
Hur som helst, jag gjorde om det med båda två. Så nu är det väl bara att spela in dom och höja volymen om jag vill ha mer bas
Postad 18 January 2015 - 17:13
edtjope
-
edtjope
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Jag har dubbel uppsättning av 99 W10.16. Den ena verkar ha packat ihop nu. Det knäpper bara om den och lampan blinkar bara blått "ihop" med knäppningarna. Antar att det är steget som gått? Då är frågan vad man ska göra? Köpa en ny likadan, eller komplettera med något annat? Bör man ha samma storlek på elementen? Funderar på att skaffa en 12:a och ha den i fronten och flytta bak nuvarande (fungerande) 10:a längst bak i rummet. I dagsläget har jag kört båda 10:orna i fronten.
Tankar?
Postad 18 January 2015 - 17:15
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Min gjorde också så, nätdelen som gått. Skickade den på reparation
Postad 18 January 2015 - 17:29
edtjope
-
edtjope
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Skickade du in den till Fyndbörsen?
Postad 18 January 2015 - 17:51
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Postad 10 April 2015 - 15:27
affeman
-
affeman
-
Rookie
-
1 inlägg
Är ute efter en ny sub. Denna verkar fortfarande som den mest prisvärda subben man kan hitta enligt vad jag lyckats läsa på nätet. Skulle ni köpt en idag eller slagit till på något nyare?
Postad 10 April 2015 - 15:35
Unregistered30643
-
Unregistered30643
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Är ute efter en ny sub. Denna verkar fortfarande som den mest prisvärda subben man kan hitta enligt vad jag lyckats läsa på nätet. Skulle ni köpt en idag eller slagit till på något nyare?
Har 2st själv och är jättenöjd med dom, men idag skulle jag köpt något bättre/större dessa tex https://www.prisjakt...t.php?p=1101455
Postad 19 April 2015 - 18:08
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Tycker inte de är så prisvärda längre tyvärr. Missförstå inte nu, de spelar bra men när jag köpte mina så fick man två för ca 5500kr medan två idag kostar nästan 7000kr. Mvh
Postad 28 April 2015 - 11:23
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Den är inte värd dom pengarna den betingar.för så bra är den inte.
Postad 29 April 2015 - 14:05
jimler
-
jimler
-
Användare
-
-
164 inlägg
Har ett stoort problem! stort i i-landsvärlden det vill säga.
Har länge suktat att komplettera mina dali zensor 7 fronthögtalare med en xtz aktiv sub för mer tryck i musiken och filmerna.
Problemet att jag har ta mig f*n ingen plats för den.
Har begränsat utrymme från väggen till öppna spisen och det tas upp av mina frontar tv-bänk och datorn.
Flyttar jag min dator så får ändå inte en sub plats där xtz10:an är för bred. Ska man då gå på 2st 8:or istället och försöka gömma dom bakom soffan eller?
Förslag tack!
vardagsrummet är 20kvm med matplats i bortre delen så att säga, om det spelar roll..
Redigerat av jimler, 29 April 2015 - 14:06.
Postad 18 May 2015 - 13:16
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Har ett stoort problem! stort i i-landsvärlden det vill säga.
Har länge suktat att komplettera mina dali zensor 7 fronthögtalare med en xtz aktiv sub för mer tryck i musiken och filmerna.
Problemet att jag har ta mig f*n ingen plats för den.
Har begränsat utrymme från väggen till öppna spisen och det tas upp av mina frontar tv-bänk och datorn.
Flyttar jag min dator så får ändå inte en sub plats där xtz10:an är för bred. Ska man då gå på 2st 8:or istället och försöka gömma dom bakom soffan eller?
Förslag tack!
vardagsrummet är 20kvm med matplats i bortre delen så att säga, om det spelar roll..
Hej Jimler, Såg ditt inlägg först nu. Är det inte möjligt för dig att flytta fram fronthögtalarna och ha baslådan bakom den ena? Kanske det finns plats att ha den längs en annan väg? Lite svårt att ge bra förslag utan att veta hur rummet ser ut.
//Anders
Postad 03 June 2015 - 19:16
Unregistereda73dc9e1
-
Unregistereda73dc9e1
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Möjligt att det här är en väldigt dum fråga.. Men är det rekommenderat att koppla in den här subwoofern enligt det klistrade inlägget överst?
https://www.minhembi...howtopic=103872
Alltså både högnivå och lågnivå samtidigt? Ger det någon fördel jämfört med att bara köra lågnivå ifrån receivern?
Eller är det så att jag bör koppla via lågnivå ifrån min Yamaha V773 för bästa ljud/kontroll?
Redigerat av Unregistereda73dc9e1, 03 June 2015 - 19:41.
Postad 27 August 2015 - 13:55
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Hej Emil,
Du kopplar antingen eller och båda kommer funka lika bra.
Mvh, Anders
Redigerat av XTZ AB, 27 August 2015 - 13:56.
Postad 02 October 2015 - 20:44
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Jag köpte ny förstärkare och kopplade därför ut min 10.16 för att dra om kablar osv. När jag kopplade in basen igen så började den blinka blått och efter 5 sek så gick strömmen. Det enda jag gjorde var att stänga av den, flytta den en meter och sedan tillbaka med den igen. Det händer samma sak var gång. Har provat skifta kabel och uttag osv. Någon som har varit med om detta? Måste jag skicka in den, eller vågar man ge sig på att försöka hitta en lösning själv?
Tacksam för synpunkter
Postad 02 October 2015 - 21:13
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Nätaggregatet var det på min när den blinkade, dock blinkade den hur länge som helst
Postad 02 October 2015 - 21:22
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Nätaggregatet var det på min när den blinkade, dock blinkade den hur länge som helst
Men du skickade in subben direkt till xtz? Vad gick kalaset på? Köpte min 2011 hos fyndbörsen så någon garanti är det inte tal om.
Postad 02 October 2015 - 22:07
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Min ena blinkar till blått ibland o sen lyser den blått som vanligt igen en stund, den lägger inte av utan slocknar helt enkelt bara i den blå lysdioden bak. Vad kan det bero på och går det att laga eller måste jag köpa nytt steg?
Postad 03 October 2015 - 07:46
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Men du skickade in subben direkt till xtz? Vad gick kalaset på? Köpte min 2011 hos fyndbörsen så någon garanti är det inte tal om.
Det var väl Fyndbörsen man skulle skicka till. Jag mailade och frågade
Postad 06 October 2015 - 22:24
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Någon som kan hjälpa mig med min fråga lite längre upp? Vore snällt isåfall :-)
Postad 12 October 2015 - 19:40
Unregisteredaee893b9
-
Unregisteredaee893b9
-
Användare
-
-
227 inlägg
Hej
Jag har för inte så länge sedan köpt 2 st 10.16. Jag har lagt ner måånga timmar på att få till det bästa möjliga ljudet. Det finns ju så många möjligheter. Är inte helt säker ändå på att det inte finns någon liten inställning som är lite bättre än den nuvarande. Kan inte ni som framförallt har 2 st dela med er av era inställningar, men alla inlägg välkomnas såklart.
Jag kan börja med min inställing: jag har ena basen öppen, högra porten sluten i den andra och plus inställningen vid 25 hz. Delning vid 80 hz. Vid filmtittande så måste jag dra ner lite på basen som annars blir för dominant.
Postad 15 October 2015 - 07:56
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Hej
Jag har för inte så länge sedan köpt 2 st 10.16. Jag har lagt ner måånga timmar på att få till det bästa möjliga ljudet. Det finns ju så många möjligheter. Är inte helt säker ändå på att det inte finns någon liten inställning som är lite bättre än den nuvarande. Kan inte ni som framförallt har 2 st dela med er av era inställningar, men alla inlägg välkomnas såklart.
Jag kan börja med min inställing: jag har ena basen öppen, högra porten sluten i den andra och plus inställningen vid 25 hz. Delning vid 80 hz. Vid filmtittande så måste jag dra ner lite på basen som annars blir för dominant.
Hejsan, De andra kan inte dela med sig eftersom deras rum ser annorlunda ut. Använder du samma inställning så är chansen att det fungerar liten.
Det vi rekommenderar för att lätt hitta rätt inställningar på dina subbar, är vår "Room Analyzer II Pro". Men denna kan du i realtid se vad som händer när du ändrar på baslådans alla inställningar. Det blir rena barnleken att hitta rätt ställe i rummet med perfekta inställningar. Resultatet blir två baslådor som presterar mycket bättre på alla sätt. http://www.fyndborse...analyzer-ii-pro
Min ena blinkar till blått ibland o sen lyser den blått som vanligt igen en stund, den lägger inte av utan slocknar helt enkelt bara i den blå lysdioden bak. Vad kan det bero på och går det att laga eller måste jag köpa nytt steg?
Denna måste skickas in på service. Vänligen maila [email protected] med felbeskrivning och dina kontaktuppgifter
//Anders
Postad 15 October 2015 - 11:22
mudde
-
mudde
-
Lärjunge
-
-
397 inlägg
Det vi rekommenderar för att lätt hitta rätt inställningar på dina subbar, är vår "Room Analyzer II Pro". Men denna kan du i realtid se vad som händer när du ändrar på baslådans alla inställningar. Det blir rena barnleken att hitta rätt ställe i rummet med perfekta inställningar. Resultatet blir två baslådor som presterar mycket bättre på alla sätt. http://www.fyndborse...analyzer-ii-pro
Hej!
Är det en kalibrerad Behringer ECM8000 som används som mic i den? Ser misstänksamt lik ut.
Postad 18 October 2015 - 20:28
Unregisteredaee893b9
-
Unregisteredaee893b9
-
Användare
-
-
227 inlägg
Jag är medveten om att man inte kan ta en annans inställning rakt av, men man kan dela med sig av allmänna erfarenheter man gjort etc.
Jag undrar lite över att tex ha båda fas vipporna på eller båda av... Känns lite som att det blir en mer aktiv bas med vipporna på, man får ju inte glömma bara att dra ner volymen...
Postad 18 October 2015 - 21:56
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Tack för svar Anders på XTZ. Ska maila fyndbörsen imorn.
Hej han540. Som vanligt så måste man lyssna sig till vad man själv tycker låter bäst i just sitt eget rum. Men jag kan delge mina inställningar men de är väldigt basic dock! Inga eg på, subsonic av, plugg i högra porten så jag nytjar den lägre avstämningen uppmätta till 75db för referens volym av förstärkarens kalibrering. Fas på noll gain på kl 9. De står på intill höger respektive vänster fronthögtalare under duken. Men det är de inställningar och placeringar som passade mitt rum bäst.
Redigerat av film-fanatiker, 18 October 2015 - 22:00.
Postad 19 October 2015 - 08:44
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Jag förstår han540.
Man vill testa sig fram på egen hand men vore kul med lite vägledning precis som film-fantasten gjorde nu här åvan. De e jobbig när man testat å testat och till slut orkar inte mer för att man kört fast. Då blir det att man ratta in något som är ok och låter det va.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|