Topfield TF5700PVRt 160GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Topfield TF5700PVRt MasterPiece 200GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Topfield TF5700PVRt HDMI 250GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Topfield TF5720PVRt HDMI 250GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
TF5700PVRt - Rapportera fel/önskade funktioner (532 inlÀgg)
|
14 år sedan |
Topfield Digitalboxar (633 inlÀgg)
|
16 år sedan |
MarksÀnda Digitalboxar med DVB-textning? (22 inlÀgg)
|
18 år sedan |
DVB-T mottagar test i Ljud&Bild (7 inlÀgg)
|
18 år sedan |
PVR-Box till Boxer (15 inlÀgg)
|
18 år sedan |
GÀstbok för fridde (1 inlÀgg)
|
19 år sedan |
Postad 24 April 2007 - 09:46
Postad 24 April 2007 - 09:54
Tidigare hade jag en Force 530T inkopplat till samma ingÄng pÄ TVn och dÄ tog den emot RGB utan problem.
Postad 24 April 2007 - 11:42
Det verkar som om det fattas en trÄd i kabeln (synk)! Prova gÀrna med en annan kabel.TVn (Samsung LE40M61) har RGB in. SÄ jag antar att problemet ligger i boxen. NÀr jag vÀljer RGB ut frÄn boxen blir bilden alldeles randig.
Postad 24 April 2007 - 11:49
Knappast. Vid RGB hÀmtar man synken frÄn kompositsignalen, och hade inte den funnits sÄ hade det ju aldrig blivit nÄgon bild pÄ TVn. NÄgra separata synksignaler finns inte i SCARTen. Det kan i och för sig vara vÀrt att testa med en annan kabel ÀndÄ, men inte av det skÀlet.Det verkar som om det fattas en trÄd i kabeln (synk)! Prova gÀrna med en annan kabel.TVn (Samsung LE40M61) har RGB in. SÄ jag antar att problemet ligger i boxen. NÀr jag vÀljer RGB ut frÄn boxen blir bilden alldeles randig.
Postad 24 April 2007 - 15:23
RGB som finns pÄ de flesta hemapparater (dvs SCART) skiljer sig lite pÄ synken om man vill koppla in den i projektor eller annan monitor - oftast via sk VGA kontakt. Det gÄr hyffsat enkelt att fixa till en adapter om man gillar att löda.
VÀrre Àr dock med komponent som Àr rÀtt knöligt att omvandla till RGB för projjar och monitors som bara tar RGB. Det finns omvandlare, men den enda som verkar ta upp till 1080p som jag hittat Àr: NEOYA X2VGA 2. Jag hoppas att framtida HD-boxar har en VGA utgÄng med RGB och jag har för mig att Topfield har en sÄdan.
Postad 24 April 2007 - 16:34
Mvh:Robert
Postad 29 April 2007 - 21:39
Postad 13 May 2007 - 07:52
Hej!Har flera gÄnger nu haft problem med att spela upp program frÄn hÄrddisken. Har en 5700 hdmi.
Markerar ett program i uppspelningslistan och trycker ok eller play. Sen efter en stund sÄ fryser bilden och den kanal som Àr instÀlld för tillfÀllet kommer fram istÀllet.
Ibland sÄ kommer det upp en ruta som sÀger " sÀtt i kortet" eller "kodad kanal" fastÀn det Àr typ bolibompa som spelats in frÄn kanal 1 och den Àr inte kodad.
Har testat allt frÄn att dra ur nÀtsladden en stund till vanlig avstÀngning av boxen och utdragning av programkortet.
trodde ett tag att det berodde pÄ att jag samtidigt spelade in nÄgot nÀr jag tittade pÄ nÄt inspelat men idag sÄ hÀngde sig uppspelningen utan att jag spelade in pÄ den...
KÀnner nÄn igen sig...
Staffan
Jepp, nu kan Àven jag bekrÀfta detta. Har nu rÄkat ut för det ca 10 ggr och bÄde med kodade kanaler samt okodade sÄdana. Kortet anvÀndes heller inte för tillfÀllet till nÄgot dÄ den varken spelade in nÄgot samt vald kanal var SVT1. Jag vÀntade Àven nÄn minut för att se ifall meddelandet försvinner och filmen fortsÀtter men det gör den inte. GÄr heller inte att spola tillbaka filmen utan det som ÄterstÄr Àr att vÀlja den pÄ nytt frÄn "inspelade program"-listan och spola fram till stÀllet man var pÄ. DÄ gÄr det...oftast. AlltsÄ verkar det vara en klar bugg nÄgonstans. VÀldigt irriterande.
Postad 13 May 2007 - 10:01
Tack vare detta forum lyckades jag att spara kanalerna till slut. Jag rÄkade ut för "Dynamic uppdate" gÄng pÄ gÄng, boxen lÄste sig och kanalerna försvann oavsett "ja" eller "nej"-svar. Fick göra en manuell sökning. Har Boxerabonnemang. Skit tycker jag nÀr det stÄr i bruksanvisningen att man skall göra en automatisk sökning.
Hd-tv? Boxen har en HDMI utgÄng men om jag förstÄr inlÀggen rÀtt kan jag inte se HD-tv i alla fall trots HD-utsÀndning. StÀmmer detta? Boxen klarar MPEG2 men tyligen inte MPEG4 som verkar vara en ny standard. Har jag rÀtt?
Förra boxen var en Force 530T. Nu har jag nĂ„gra filmer pĂ„ den boxens hĂ„rddisk som jag vill föra över till Topfieldens hĂ„rdis. Men hur katten gör jag? Ăr det överhuvud taget möjligt?
HÀlsningar frÄn digitaltvnovisen med DYR box.
Postad 13 May 2007 - 12:58
Postad 14 May 2007 - 11:51
Hela EPG:n Àr pÄ svenska, förutom isÄfall menyerna i de taps som finns tillgÀngliga.hej jag har en frÄga angÄende tapsen nÀr man laddat in dom i toppyn gÄr det att vÀlja vilket sprÄk dom ska vara pÄ tex i EPG:n sÄ vill jag att det ska stÄ pÄ svenska vad programmen handlar om.
Topfieldens original-EPG Àr helt pÄ svenska.
SjÀlva programinformationen Àr alltid pÄ svenska.
Redigerat av Unregistered345c2d61, 14 May 2007 - 11:51.
Postad 14 May 2007 - 16:11
Hej!Har flera gÄnger nu haft problem med att spela upp program frÄn hÄrddisken. Har en 5700 hdmi.
Markerar ett program i uppspelningslistan och trycker ok eller play. Sen efter en stund sÄ fryser bilden och den kanal som Àr instÀlld för tillfÀllet kommer fram istÀllet.
Ibland sÄ kommer det upp en ruta som sÀger " sÀtt i kortet" eller "kodad kanal" fastÀn det Àr typ bolibompa som spelats in frÄn kanal 1 och den Àr inte kodad.
Har testat allt frÄn att dra ur nÀtsladden en stund till vanlig avstÀngning av boxen och utdragning av programkortet.
trodde ett tag att det berodde pÄ att jag samtidigt spelade in nÄgot nÀr jag tittade pÄ nÄt inspelat men idag sÄ hÀngde sig uppspelningen utan att jag spelade in pÄ den...
KÀnner nÄn igen sig...
Staffan
Jepp, nu kan Àven jag bekrÀfta detta. Har nu rÄkat ut för det ca 10 ggr och bÄde med kodade kanaler samt okodade sÄdana. Kortet anvÀndes heller inte för tillfÀllet till nÄgot dÄ den varken spelade in nÄgot samt vald kanal var SVT1. Jag vÀntade Àven nÄn minut för att se ifall meddelandet försvinner och filmen fortsÀtter men det gör den inte. GÄr heller inte att spola tillbaka filmen utan det som ÄterstÄr Àr att vÀlja den pÄ nytt frÄn "inspelade program"-listan och spola fram till stÀllet man var pÄ. DÄ gÄr det...oftast. AlltsÄ verkar det vara en klar bugg nÄgonstans. VÀldigt irriterande.
Kör du nÄgon TAP? PÄ min 5700 HDMI sÄ fÄr jag detta fel, men bara nÀr jag kör mina inspelningar genom MyStuffs arkiv (eller Media Manager) istÀllet för Toppyns inbyggda arkiv. DÄ yttrar sig felet som följer (detta Àr i stort sett 100% förutsÀgbart):
Om inspelningen inte Àr uppspelad förut, dvs den startar frÄn början, sÄ fungerar minst 9 av 10 uppspelningsförsök oavsett inspelningsskÀlla (kodad eller fri kanal).
Om jag dÀremot börjat se pÄ inspelningen tidigare, sÄ att MyStuff försöker "Äteruppta" uppspelningen frÄn dÀr jag var senast, sÄ skiljer sig beteendet lite beroende pÄ kodad eller fri kanal:
Om inspelningen Àr frÄn en fri kanal, sÄ fryser bilden (och ljudet försvinner) efter ca 5 sekunder, sedan dröjer det nÄgra sekunder till sÄ kommer ett felmeddelande: "Ingen sÀndning eller kodad".
Om inspelningen Àr frÄn en kodad kanal, sÄ blir bilden bara svart (inget ljud) direkt (ingen försening pÄ 5 sekunder alltsÄ) och efter nÄgra sekunder kommer felmeddelandet "SÀtt i kortet".
BÄda felen kringgÄs enkelt genom att trycka pÄ blÄ knapp (hopp bakÄt 5 sekunder), funkar alltid pÄ fria kanaler, dock mÄste man ibland göra flera (3-4) sÄdana hopp pÄ kodade inspelningar.
Dessa ovanstÄende "fel" upptrÀder aldrig om man anvÀnder Toppyns inbyggda arkiv, utan tycks vara bundna till MyStuff. Tydligen Àr det nÄgot i 5700 HDMI som Àr annorlunda mer Àn HDMI-utgÄngen, eftersom alla möjliga TAPs som försöker utföra diverse "icke-standard" uppspelningsfunktioner (t.ex att Äteruppta en uppspelning (som MyStuff eller Media Manager) eller att automatisera en avkodning (som FastCopy, SFastCopy, Media Manager) mycket förutsÀgbart triggar ett av ovanstÄende tvÄ beteenden (i fallet med avkodningar, alltid det senare beskrivna felet med meddelandet "SÀtt i kortet" - detta upptrÀder dock aldrig om man gör en manuell fastcopy utan hjÀlp av TAPs). SÄ vitt jag vet funkar dessa TAPs helt OK pÄ en vanlig 5700 (kan nÄgon bekrÀfta, tack?).
Det exakta beteende som naffats beskriver, har jag bara sett en enda gÄng pÄ en specifik inspelning frÄn SVT1, sÄ det drabbar tydligen bara enstaka inspelningar och Àr kanske inte bundet till TAPs pÄ samma sÀtt.
Redigerat av DVBgeek, 14 May 2007 - 16:13.
Postad 14 May 2007 - 16:39
Jag har inga TAP's över huvudtaget och har aldrig haft nÄgra heller. M.a.o kan detta problem knytas till att vara nÄgot med orginal-programvaran pÄ HDMI versionen.Kör du nÄgon TAP? PÄ min 5700 HDMI sÄ fÄr jag detta fel, men bara nÀr jag kör mina inspelningar genom MyStuffs arkiv (eller Media Manager) istÀllet för Toppyns inbyggda arkiv. DÄ yttrar sig felet som följer (detta Àr i stort sett 100% förutsÀgbart):
Skall testa den blÄ knappen nÀsta gÄng jag fÄr felet, det var ett bra tips
Postad 14 May 2007 - 20:33
DÄ jag har mina bilder sorterade i olika mappar blir det lite besvÀrligt att Imageviewer mÄste ligga i samma mapp som bilderna som ska visas. Har ocksÄ provat PhotoManager, men den fÄr jag inte att fungera överhuvudtaget.
Har en TF5700 PVRt och stör mig pÄ att hÄrddisken lÄter sÄ mycket (högfrekvent vinande). Funderar pÄ att byta hÄrddisken mot en tystare. Vad behöver jag tÀnka pÄ?
Ăr det nĂ„gra speciella krav pĂ„ snabbhet som mĂ„ste uppfyllas?
NÄgon som har ett konkret förslag pÄ lÀmplig modell (ca 200-250 GB)?
Hur gör jag kopieringen frÄn den gamla HDD:n (har mycket inspelningar sparade) enklast och snabbast?
GÄr det att stoppa in bÄda diskarna i en PC och göra kopieringen dÀr?
Eller mÄste man kopiera via USB och Altair-programmet?
MÄnga frÄgor blev det.
/Magnus
Postad 15 May 2007 - 10:52
Kolla in TopfHDRW (0.19). Med det programmet kan du överföra filer till frÄn en Toppy disk och PC eller tvÀrtom. Borde Àven gÄ att överföra mellan tvÄ Toppy diskar. Diskarna kopplas direkt till PCn (NT/2000/XP). GÄr bra att anvÀnda en USB-IDE omvandlare (externa USB disk). GÄr mycket snabbare Àn att anvÀnda Altair.Hur gör jag kopieringen frÄn den gamla HDD:n (har mycket inspelningar sparade) enklast och snabbast?
GÄr det att stoppa in bÄda diskarna i en PC och göra kopieringen dÀr?
Eller mÄste man kopiera via USB och Altair-programmet?
Vad gÀller val av hÄrddisk och prestanda sÄ tror jag alla moderna diskar har tillrÀcklig prestanda. Det viktigaste Àr nog strömförbrukning (och vÀrme). I min TF4000 har jag bytt till en liten 2.5" disk. Tyst, sval (liten strömförbrukning) och startar upp snabbt. TyvÀrr Àr priset per GB högre och det finns inga jÀtte stora.
Det verkar vara svÄrt att hitta en 3.5" disk som inte drar sÄ mycket ström.
//Michael
Postad 15 May 2007 - 15:03
Hmm, har inte kvar den inspelning som betedde sig sÄ, sÄ jag kan inte testa om den betedde sig sÄ Àven vid uppspelning genom Toppyns arkiv, men det lÄter ju som om det Àr ett annat problem Àn det som MyStuff "triggar", dÀr bilden bara fryser, inte ÄtergÄr till "live-kanalen". Men jo, det lÄter ju som om just det du beskriver har med firmware att göra.Jag har inga TAP's över huvudtaget och har aldrig haft nÄgra heller. M.a.o kan detta problem knytas till att vara nÄgot med orginal-programvaran pÄ HDMI versionen.
Skall testa den blÄ knappen nÀsta gÄng jag fÄr felet, det var ett bra tips
Det fel vi alltsÄ talar om hÀr (att boxen gÄr tillbaka till "live-TV" vid uppspelning av vissa enstaka filer) vill jag ocksÄ förtydliga lite, att det inte avbryter uppspelningen, den fortsÀtter "i bakgrunden", men bild och ljud kommer frÄn "live-TV". Har du MyStuff och/eller TF5000Display aktivt och kollar i arkivet eller pÄ displayen sÄ ser du ocksÄ att uppspelningen fortfarande pÄgÄr Àven om du inte ser den - i TF5000Display visas ÄterstÄende tid pÄ displayen, i MyStuffs arkiv Àr "P"-symbolen grön pÄ den aktuella filen (= pÄgÄende uppspelning).
Den blÄ knappen fungerar bara sÄ i MyStuff och botar förmodligen bara det problem jag först beskrev (fryst eller svart bild med "SÀtt i kortet" eller "Ingen sÀndning eller kodad" vid Äterupptagning av en avbruten uppspelning).
Redigerat av DVBgeek, 15 May 2007 - 15:10.
Postad 15 May 2007 - 15:11
Jepp, jag mÀrkte detDen blÄ knappen fungerar bara sÄ i MyStuff och botar förmodligen bara det problem jag först beskrev (fryst eller svart bild med "SÀtt i kortet" eller "Ingen sÀndning eller kodad" vid Äterupptagning av en avbruten uppspelning).
Postad 15 May 2007 - 16:39
hej jag har en frÄga angÄende tapsen nÀr man laddat in dom i toppyn gÄr det att vÀlja vilket sprÄk dom ska vara pÄ tex i EPG:n sÄ vill jag att det ska stÄ pÄ svenska vad programmen handlar om.
Hela EPG:n Àr pÄ svenska, förutom isÄfall menyerna i de taps som finns tillgÀngliga.
Topfieldens original-EPG Àr helt pÄ svenska.
SjÀlva programinformationen Àr alltid pÄ svenska.
Det hÀr inlÀgget har Àndrats av fridde IgÄr, 11:51
Tack för svaret. jo jag har förstÄtt att orginal EPG Àr pÄ svenska, sÄ om jag förstÄr dig rÀtt sÄ Àr sjÀlva programinformationen alltid pÄ svenska oavsett vad för sort taps som jag laddar in i toppyn som ska förbÀttra EPGn.
Postad 15 May 2007 - 16:42
Postad 16 May 2007 - 05:27
Har inte hittat nÄgon med svenska menyer. DÀremot finska och tyska menyer!Andra taps dÄ som man kan lÀgga in i toppyn Àr menyerna bara pÄ engelska eller finns det taps dÀr man kan vÀlja svenska menyer?
Postad 16 May 2007 - 08:15
Det finns inga som jag vet om i dagslÀget men det finns nÄgra TAPs som kan stöder översÀttning genom textfiler. iGuide Àr en sÄdan, som bl.a finns översatt till norska. Dock kÀnns det rÀtt sÄ poÀnglöst i just iGuides fall eftersom den, till skillnad frÄn MyStuff, helt saknar stöd för skandinaviska tecken, till och med i EPG-data, och dessutom inte samlar in EPG frÄn Boxer sÀrskilt bra (i jÀmförelse med eit2mei).Andra taps dÄ som man kan lÀgga in i toppyn Àr menyerna bara pÄ engelska eller finns det taps dÀr man kan vÀlja svenska menyer?
Postad 23 May 2007 - 12:47
Postad 23 May 2007 - 15:36
Postad 23 May 2007 - 17:55
Tja, min Toppy (HDMI-modellen) skickar iallafall definitivt RGB till min TV via SCART. Skulle aldrig ha köpt den om den inte gjorde det.Det Àr vÀl sÄ att Toppyn skickar (bara) composit till VCR (SCART standard). Medans den skickar vidare 'alla' signaler frÄn VCR till TV.
Postad 24 May 2007 - 10:49
Ja, det stÀmmer. Jag skrev inget som sa nÄgot annat.Tja, min Toppy (HDMI-modellen) skickar iallafall definitivt RGB till min TV via SCART. Skulle aldrig ha köpt den om den inte gjorde det.Det Àr vÀl sÄ att Toppyn skickar (bara) composit till VCR (SCART standard). Medans den skickar vidare 'alla' signaler frÄn VCR till TV.
VCR SCARTen pÄ boxen Àr en 'ingÄng' och TV SCARTen pÄ boxen en 'utgÄng'. I SCARTen finns det pinnar för att skicka signal Ät andra hÄllet (bakÄt). Det Àr dessa som gÄr till videon och det Àr dessa som Àr begrÀnsade till en video signal (komposit) och stereo ljud.
à t sÄ att sÀga 'rÀtt hÄll' i SCARTen sÄ finns det mera video signaler (t.ex. för RGB) och Àven en styr signal (off, 4:3, 16:9).
//Michael
Postad 24 May 2007 - 13:35
Tja, min Toppy (HDMI-modellen) skickar iallafall definitivt RGB till min TV via SCART. Skulle aldrig ha köpt den om den inte gjorde det.
VCR SCARTen pÄ boxen Àr en 'ingÄng' och TV SCARTen pÄ boxen en 'utgÄng'. I SCARTen finns det pinnar för att skicka signal Ät andra hÄllet (bakÄt). Det Àr dessa som gÄr till videon och det Àr dessa som Àr begrÀnsade till en video signal (komposit) och stereo ljud.
à t sÄ att sÀga 'rÀtt hÄll' i SCARTen sÄ finns det mera video signaler (t.ex. för RGB) och Àven en styr signal (off, 4:3, 16:9).
//Michael
[/quote]jo men pÄ kjaerulff1s sida sÄ stÄr det att den skickar bara composit bypass dvs vidare till tv men det mÄste ju vara fel. eftersom det stÄr nÄgot helt annat pÄ tillverkarens sida.dÀr stÄr det att den skickar alla dom olika signalerna bypass . kolla sjÀlv ladda ner manualen frÄn dom olika sidorna sÄ ser ni.[QUOTE]
Postad 24 May 2007 - 13:39
Redigerat av hembiorookie, 24 May 2007 - 13:47.
Postad 24 May 2007 - 13:40
Ah, det var sÄ du menade, hÀngde inte riktigt med dÀr och tÀnkte inte ens pÄ VCR-ingÄngen pÄ boxen...VCR SCARTen pÄ boxen Àr en 'ingÄng' och TV SCARTen pÄ boxen en 'utgÄng'. I SCARTen finns det pinnar för att skicka signal Ät andra hÄllet (bakÄt). Det Àr dessa som gÄr till videon och det Àr dessa som Àr begrÀnsade till en video signal (komposit) och stereo ljud.
Postad 30 May 2007 - 23:26
Har nÄgon sett en TAP som gör att man kan spara det som "Time-shiftats". Det Àr ju lite irriterande att det inte gÄr att spar de inspelningarna. Funkade ju utan problem pÄ min gamla Force 530T!
Som jag förresten sÀljer nu
Mvh/
Johan
Postad 31 May 2007 - 06:43
du kan spara det du har time-shiftat. om du ser det du har timeshiftat sÄ spola tillbaka programmet till den plats du vill börja spela in frÄn och tryck rec.Ok, en frÄga om TAPs:
Har nÄgon sett en TAP som gör att man kan spara det som "Time-shiftats". Det Àr ju lite irriterande att det inte gÄr att spar de inspelningarna. Funkade ju utan problem pÄ min gamla Force 530T!
Som jag förresten sÀljer nu(Kolla in min annons pÄ Blocket och Àven hÀr i forumet!)
Mvh/
Johan
Postad 05 June 2007 - 19:51
Har stoppat in bÄda Toppydiskarna i min PC och TopfHDRW-programmet hittar dem, men bÄda finns pÄ den vÀnstra sidan av programfönstret och man verkar ju bara kunna kopiera till den disk som finns pÄ den högra sidan. Hur gör man?
Om jag hade haft tillrÀckligt med utrymme pÄ min PC-disk hade jag kunnat mellanlagra allt dÀr men den Àr nÀstan full tyvÀrr.
/Magnus
Postad 06 June 2007 - 07:00
Efter att ha lÀst i forumen hÀr om fel och dyligt..
Ăr det nĂ„gon som rekomenderar denna boxen eller borde jag köpa nĂ„gon annan??
LÀste i hemmabiotidningen igÄr Ä den fick ju bÀst betyg dÀr.. men hÀr verkar den ju bara krÄngla?!
Postad 06 June 2007 - 07:28
Kan absolut rekommendera denna.
Jag har versionen utan HDMI.
Strular inte nÄgot speciellt för mig.
/Daniel
Postad 06 June 2007 - 09:12
Jag hittade precis en intressant FW-patch pÄ Tapworld http://www.tapworld....nt/view/432/48/
Det verkar som finnarna har ett liknande problem med sin TF5100c som vi har med vÄran "Boxer godkÀnda" 5700, dvs att den automatiskt hanterar kanallistan vilket de flesta pÄ detta forum kunde varit utan!
Jag har skrivit ett inlÀgg pÄ det tyska forumet, fÄr se om Firebird som fixat patchen för finnarna kanske kan göra nÄt liknande för vÄr 5700. http://www.topfield-...0703#post220703
MVH, Magnus
TF5700PVRt
Postad 06 June 2007 - 12:30
Jag rekommenderar verkligen boxen, under förutsÀttning att man inte har nÄgot emot att betala ganska mycket för en Boxer-godkÀnd box med bra möjligheter. Men tÀnk pÄ att den Àr vÀldigt dyr (sÀrskilt om du inte köper den tillsammans med ett abbonnemang) och ÀndÄ inte klarar MPEG-4 vilket Àr den standard HDTV sÀnds i. Det berör Àn sÄ lÀnge mest folk i Stockholmstrakten men Àven norra BohuslÀn, Dalsland och vÀstra VÀrmland eftersom Norge börjat med digital-TV-sÀndningar och dom anvÀnder redan frÄn början MPEG-4 i sina sÀndningar (men med SDTV-upplösning) för att underlÀtta en kommande övergÄng till HDTV.Hej!
Efter att ha lÀst i forumen hÀr om fel och dyligt..
Ăr det nĂ„gon som rekomenderar denna boxen eller borde jag köpa nĂ„gon annan??![]()
LÀste i hemmabiotidningen igÄr Ä den fick ju bÀst betyg dÀr.. men hÀr verkar den ju bara krÄngla?!
Ja, Topfield har sin beskĂ€rda del av buggar och problem, men det har alla digitalboxar, vissa i högre grad Ă€n andra. Jag upplever faktiskt Topfield som relativt stabil. DVB-tekniken Ă€r visserligen vĂ€l beprövad nu men boxtillverkarna verkar inte hĂ„lla sĂ„ hög standard pĂ„ sina tillverkningsprocesser (mĂ„nga boxar har dĂ„liga lödpunkter och ostabila strömkĂ€llor) och verkar inte ha nĂ„gon större koll pĂ„ kvalitetssĂ€kring för mjukvaran heller. Det gĂ€ller tyvĂ€rr alla tillverkare, men en del som t.ex Topfield och Dreambox har ju fördelen att anvĂ€ndarna kan pĂ„verka boxen i högre grad och det finns gott om patchar och programvaror till bĂ„da boxarna som Ă„tgĂ€rdar fel eller förbĂ€ttrar bristfĂ€lligt implementerade funktioner. Ăgare av andra fabrikat mĂ„ste helt förlita sig pĂ„ tillverkarens vilja att fixa sin produkt, och dĂ€r skiljer sig de olika tillverkarna ganska mycket Ă„t tror jag.
Postad 06 June 2007 - 18:11
Har nÄgon erfarenhet av att spela upp inspelningar gjorda med Topfield pÄ en extern mediespelare, som t.ex. DVico TVIX HD M-4100SH, i det format som Topfielden sparar inspelningen? Jag Àr ute efter en spelare som ska klara av att spela upp Topfields format med minsta möjliga förÀndring. Jag kan tÀnka mig att byta filÀndelse frÄn .rec till .ts eller .mpeg eller liknande, men mer vill jag helst inte göra.
NÄgra förslag pÄ externa mediespelare?
/Micke
Postad 06 June 2007 - 20:57
Jag saknar massor av kanaler i PiP-listan och jag har INGEN aning hur jag ska kunna lÀgga till dem Jag tror att det Àr vissa mux som inte kommit med och jag har gjort kanalsökningarna manuellt. Jag har inga TAP's installerade alls Ànnu.
/Morgan
Postad 07 June 2007 - 11:04
Jag har inga direkta förslag, men kan sÀga följande:NÄgra förslag pÄ externa mediespelare?
PÄ en Dreambox sÄ gÄr det att spela upp vissa rec filer. Den sÄ att sÀga hoppar över Topfield huvudet. Efter Topfield huvudet i filen sÄ Àr det TS packet (utan nÄgot övrigt konstigt). TyvÀrr gÄr inte alla rec att spela. Vissa kan gÄ att spela, men inte spola i. Detta verkar bero pÄ att i vissa rec sÄ Àr det lite paket i början som Àr kodade, trots att den Àr avkodad.
Jag har ett litet konsol program (WIN32) som tar bort Toppy huvudet och eventuella kodade paket i början av filen. Det kan Àven ta bort onödiga ts paket. DÄ blir det ett extra moment som du inte ville göra (ungefÀr som en copy med *), men du hittar nog flera mediaspelare som kan spela TS Àn som kan spela REC.
Vad gÀller problem/buggar i 5700 (som det skrivs om ovan) sÄ Àr det flera av dom som kommer ifrÄn den Svenska Boxer anpassningen. Vad jag lÀst i denna trÄd sÄ Àr ocksÄ flera fixade. Det finns nog ingen fel fri box pÄ marknaden. Topfield, tycker jag, tillhör de bÀsta. Det Àr ocksÄ mycket viktigt att det finns nÄgon som jobbar pÄ att fixa buggar/problem och för 5700 sÄ finns det ju en 'ansvarig' i Norden (distributör).
PS. Sitter sjÀlv med en gammal Topfield (satellit, TF4000) och har inte lyckats hitta nÄgon ny box som kan ersÀtta den.
//Michael
Postad 10 June 2007 - 23:04
Det som jag tycker Àr viktigast Àr att jag sjÀv kan pÄverka den med vilka TAPs jag vÀljer att anvÀnda.
Om jag inte hade valt denna sÄ hade det blivit en PC med media centre som kanske kan ge mig Ànnu mer flexibilitete men lite mer meck för att fÄ allt Ä funka (och mer pengar naturligtvis).
Mich, har du lust/möjlighet att dela med dig att ditt lilla program som fixar .rec filerna till TS filer?
/Jakob
Redigerat av jasell, 10 June 2007 - 23:05.
Postad 11 June 2007 - 09:43
Det findes pÄ den engelske site:.....lilla program som fixar .rec filerna till TS filer?
http://www.toppy.org...ec2ts_v0.02.zip
Postad 11 June 2007 - 09:52
Ja ser dÀr. NÄgon har gjort ungefÀr samma som jag har gjort.Det findes pÄ den engelske site:.....lilla program som fixar .rec filerna till TS filer?
http://www.toppy.org...ec2ts_v0.02.zip
Kanske skulle publicera mitt program ocksÄ. Jag har lite mer funktionalitet i mitt. Har för mig det Àr en sak som jag inte kodat Ànnu, dÀrav att jag inte publicerat det. FÄr nog ta mig dig nÄgon dag och göra det fÀrdigt. Det blir tyvÀrr ofta sÄ att nÀr man kommit sÄ lÄngt sÄ att det funkar till det som man sjÀlv anvÀnder det till sÄ stannar liksom utveckling upp och det blir aldrig fÀrdigt.
//Michael
Postad 11 June 2007 - 20:32
Dessutom, Àr det nÄgon hÀr som har en icke-HDMI TF5700 och framgÄngsrikt kör nÄgot program typ SFastCopy eller RecCopy, som automatiskt avkodar program, eller Media Manager / Filer / FastCopy, som gör det pÄ kommando frÄn anvÀndaren? SjÀlva proceduren funkar bra pÄ TF5700 HDMI, men alla TAPs som försöker automatisera det fÄr antingen liknande fel som MyStuff beskrivet ovan, eller sÄ hittar dom inte ens nÄgra kodade inspelningar, eller sÄ krashar TAP:en hela boxen sÄ att den mÄste köra sin chkdsk-funktion efter omstart...
Om dessa alla funkar pÄ TF5700 sÄ fÄr vi nog dra slutsatsen att det Àr betydligt mer som Àndrats i HDMI-versionen Àn att man bara lagt till hÄrdvaru-scalers...
Om Melmac lyssnar, sÄ vill vi med HDMI-versionen ocksÄ ha samma beteende vid strömavbrott som TF5700 fick för ett tag sedan nÀmligen att den efter att strömmen kommit tillbaka bootar upp i anvÀndarlÀge, synkar klockan och sedan stÀnger av sig igen. Nu bootar den bara "halvvÀgs", till det stÄr "C4.26" i displayen, men sedan stÀnger den av sig innan den hunnit upp i anvÀndarlÀge och fÄr ingen klocksynk utan börjar pÄ 00:00, och man missar alltsÄ minst en pÄföljande timer innan boxen Äter fÄtt rÀtt tid.
Jag antar att detta kommer att fixas i nÀsta firmware-uppgradering (?), det var ju redan fixat pÄ TF5700 innan HDMI-versionen slÀpptes.
Postad 12 June 2007 - 19:34
I och med att jag har den pÄ Auto sÄ tycker jag det verkar som om Boxer skickar ut fel tid, kan det vara sÄ illa?
Jag kör 5700pvrt utan HDMI (och utan kodad kanaler sÄ jag kan inte kommenter tidigare inlÀgg).
/jakob
Postad 13 June 2007 - 07:26
Postad 13 June 2007 - 07:31
Jepp, samma sak hos mig. Har den pÄ GMT +2 för att fÄ rÀtt tid.En sak som slagit mig var att klockan inte stÀllde om sig till sommartiden, jag fick lÀgga till GMT +2 för att fÄ rÀtt tid. Har jag missat nÄgot eller gör ni andra sÄ ocksÄ?
I och med att jag har den pÄ Auto sÄ tycker jag det verkar som om Boxer skickar ut fel tid, kan det vara sÄ illa?
Jag kör 5700pvrt utan HDMI (och utan kodad kanaler sÄ jag kan inte kommenter tidigare inlÀgg).
/jakob
Postad 13 June 2007 - 10:58
Tackar - jag har Àven en del kommunikation med utvecklarna av RecCopy som ska försöka lÀgga till stöd för TF5700 (och HDMI) i sin TAP. Att den inte hittade nÄgra kodade inspelningar visade sig bero pÄ att TF5700:ans headers skiljer sig en del frÄn andra Topfield-modeller men det ska vara enkelt att lösa.Hmmm, mÀrkligt att det inte fungerar med HDMI versionen, DVBGeek. Noterat och skickat vidare.
Som ett resultat av header-analysen har nu Ă€ven mei2archive stöd för TF5700PVRt HDMI (OBS! man mĂ„ste vĂ€lja modell i instĂ€llningarna). Ăn sĂ„ lĂ€nge har den dock begrĂ€nsad anvĂ€ndbarhet pĂ„ grund av att Boxer Ă€ndrar EPG-datan hela tiden.
Postad 19 June 2007 - 20:25
Och om ni inte redan observerat följande, sÄ finns en del intressanta firmware-patchar pÄ tapworld.net som borde göra sig bra pÄ 5700:an för att t.ex förkorta boot-tiden och dessutom en pÄlitlig fix för problemet med timerinspelningar som inte görs ibland (problemet uppstÄr i samband med "four flashing dots of doom"). Eftersom patcharna Àr gjorda för 5000 och 5800 funkar dom ju inte pÄ 5700, men det Àr ju nÄgot ni borde kunna fixa genom att lÀgga in dom i den officiella releasen sÄ att anvÀndarna slipper riskera garantin.
@ TAP-utvecklare: Eller ocksÄ kanske en del av patcharna gÄr att implementera som TAPs som patchar firmware i körtidsminnet istÀllet för i ROM. DÄ kan man ju stÀnga av funktionerna efter behag och jÀmföra med/utan patchen.
Postad 22 June 2007 - 13:40
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pÄgÄr
Avancerad sökning
1
TF5700PVRt - Rapportera fel/önskade funktioner
4 filmer
87 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas hÀr?