Och under skrivande stund så kollade jag i väskan min.. Hade lagt en liten brochyr där i.. Och där står ju kursdeltagar nummer på sidan..
Så nu vet jag iaf att jag har den.. Och att det ska finnas.. Nog bäst att ha den med sig..
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - Nikon D40/D40x *
Startad av
Unregistered3d9ac9ec
, Nov 16 2006 10:58
1328 svar till detta ämne
8 relaterade trådar
Postad 21 January 2008 - 21:15
Har för mig att jag sett något sådant också bland papperna som låg i lådan.. Får upp på vinden och se vad exakt det var.
Och under skrivande stund så kollade jag i väskan min.. Hade lagt en liten brochyr där i.. Och där står ju kursdeltagar nummer på sidan.. Så nu vet jag iaf att jag har den.. Och att det ska finnas.. Nog bäst att ha den med sig.. Postad 24 January 2008 - 15:22
Är det någon här som har erfarenthet av: Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM Macro for Nikon/Fujifilm?
Funderar lite på att införskaffa ett sådant till min D40.. Redigerat av Darth Tojayz, 24 January 2008 - 15:22. Postad 24 January 2008 - 18:50
Jag letar efter en väska till min D40 men vet inte vad jag ska ha, eller vart jag ska leta för den delen. Vad finns det för väskor, till ett rimligt pris och som det även finns lite utrymme i för kanske mer än bara kameran?
Postad 24 January 2008 - 19:12
Har du inte redan köpt lite tillbehör så har Elgiganten detta erbjudande nu: Väska plus tillbehör.
Redigerat av Darth Tojayz, 24 January 2008 - 19:14. Postad 24 January 2008 - 20:05
Tänk på att det inte är VR-objektivet som ingår i paketet. Postad 24 January 2008 - 20:10
Men det är ändå ett rätt trevligt paket
Redigerat av Darth Tojayz, 24 January 2008 - 20:15. Postad 24 January 2008 - 21:35
Själv tycker jag eBay.com är lysande när det gäller lite enklare prylar. Min D40 är köpt i Sverige men all kringutrustning plockar jag upp från eBay. Idag fick jag hem en väska model större (194kr med frakt) och ett Hoya Pro 1 Digital 52mm UV filter (178kr med frakt) så priserna är helt klart okay
KameraVaska1.jpg 37.64K
1 Antal nerladdningar
KameraVaska2.jpg 43.06K
1 Antal nerladdningar
Postad 24 January 2008 - 22:25
Jag har också funderat på e-bay. Var handlar du ifrån, Hong Kong, USA eller annat? Har du sluppit tullavgifter? Man blir ju sugen när man ser priserna... Postad 24 January 2008 - 22:46
Jag handlar en hel del på eBay och från världens alla hörn, har gjort över 300 köp och haft problem en gång (mp3-spelare köpt av skojare, fick dock tillbaka pengarna av PayPal) och åkt på tull/moms två gånger. Skulle nog inte köpa något riktigt dyrt via eBay men små prylar som inte kostar allt för stora pengar köper jag gärna. Extremt stort utbud och oftast riktigt bra priser.
Postad 25 January 2008 - 00:05
Är det en axelväska? Postad 26 January 2008 - 01:30
Ingen med tips på Macro objektiv till D40??
Känns lite som de intressanta jag hittat har det nästan varit mer ekonomiskt att införskaffa ett annat objektiv och ett D80hus.. Postad 26 January 2008 - 01:34
Lär dig fokusera manuellt
titta på tamrons 90mm eller sigmas 105mm. De är billiga och bra. Postad 26 January 2008 - 13:16 Hur nära vill du komma? Tycker att både 18-55 samt 55-200VR fungerar mycket bra för närbilder. 18-55 exempel: http://www.flickr.co...ool/tags/macro/ 55-200VR exempel: http://www.flickr.co...ool/tags/macro/ Visst är det inte "äkta" macro, men det duger helt klart för mig. Kolla här annars (välj macro i rullistan): http://www.flickr.co...eras/nikon/d40/ Kolla bildernas exif för att se vilka objektiv de använt. Folk som har D40 lär sig fokusera manuellt Tycker att vår käre edde1 visar vad 18-55 klarar av: ![]() http://www.flickr.co...uza/tags/macro/ Redigerat av Walkir, 26 January 2008 - 13:34. Postad 26 January 2008 - 21:49
Ja där ser man..
Är ju de 2 objektiven jag har till min D40 också.. Får kanske testa med dom nu i sommar då.. Eller helt enkelt lära mig fokusera manuellt.. Riktigt bra bilder får jag ju säg.. Postad 27 January 2008 - 08:34
Riktigt läcker bild där Walkir! Har aldrig varit någon större naturälskare men till våren får jag nog ta mig ut till den med kameran
Postad 27 January 2008 - 10:27
På tal om macro, är det någon här som har provat närbildsfilter? Verkar ju vara ett billigt alternativ.
• Close-Up (Försättslinser – Närbildslinser) Close-Up är närbildsfilter som möjliggör att man kan komma motivet närmare utan att behöva makroobjektiv. Filtren finns i olika steg och påverkar att skärpedjupet försämras i relation med effekten på filtren. Vanligt är paketeringar med +1, +2, +4 i ett paket. Postad 27 January 2008 - 13:04
Jag har provat närbildslinser, men insåg rätt snart att de givetvis inte kunde ersätta ett makroobejktiv, vare sig till funktion eller bildkvalitet.
De gav ju iofs till ett lågt pris en spännande inblick i närbildsvärlden, det är ju klart, och gjorde mig så sugen att jag till slut skaffade ett makroobjektiv. En sak man bör tänk på, är att när man skruvar på en glaslins på sitt objektiv, så ändras förstås objektivets bildkvalitet eftersom den påsatta linsen påverkar jobbet som linserna i objektivet gör. En billig lins framför de högkvalitativa linserna i ditt objektiv gör ju inte objektivet bättre, om man säger så. Nu ska jag sluta gnälla Postad 27 January 2008 - 13:33
Det finns bra close-up linser, men då kostar de ofta runt 800:-/st. De billiga kitten med 3st för under 500:- brukar inte vara mycket att ha.
Nikon gjorde också close-up linser av bra kvalitet tidigare. Har man tur så går dessa att hitta på ebay. Canon gör fortfarande close-up linser vad jag vet. Lite info (återkommer med mer http://www.earthboun...p-diopters.html Redigerat av Walkir, 27 January 2008 - 13:37. Postad 27 January 2008 - 13:40
Då känns det ju nästan som om man lika gärna kunde lägga på några hundringar och investera i ett riktigt makroobjektiv. Ett riktigt makroobjektiv ger dig dessutom en större förstoringsgrad; får inte glömmas bort.
Tänk även på att det så kallade "makro"-läget på en normalzoom inte kan jämföras med riktig makro. Definitionen på makro är att förstoringsgraden är minst 1:1
makroRis1442mmLiten.jpg 110.81K
1 Antal nerladdningarEtt rispaket får vara exempel när jag fotar på närgränsen med en normalzoom; det är alltså det närmaste jag kommer med min normalzoom.
makroRis35mmLiten.jpg 103.36K
1 Antal nerladdningarRispaketet fotat med ett riktigt makroobjektiv. Förstoringsgraden är i förhållande 1:1 och är det närmaste jag kommer med mitt makroobjektiv.
helbildRis35mmLiten.jpg 81.35K
0 Antal nerladdningarRispaketet i helbild för att kunna jämföra förstoringsgraden. Ingen av de ovanstående bilderna är beskurna, för att jämförelsen ska bli riktig. Redigerat av FEA, 27 January 2008 - 16:02. Postad 27 January 2008 - 13:47
FEA: Kan du vara snäll att ta bort bilderna? Detta är ingen bildtråd. Sitter med 3G-modem och bilderna dödar min uppkoppling.
Ska man visa bildkvalitet räcker det väl med 100% crop eller länk till extern sida? Redigerat av Walkir, 27 January 2008 - 13:52. Postad 27 January 2008 - 14:00
Hoppsan, jag ber om ursäkt... tänkte inte så långt.
Är det bättre nu? [edit: fast nu fattar jag inte - det finns ju massor av bilder i den här tråden när jag bläddrar tillbaka?]
Jag ville inte visa bildkvalitet, jag ville visa skillnaden i förstoringsgrad. Många säger "makro" när de menar "närbild", även tillverkarna tyvärr. Redigerat av FEA, 27 January 2008 - 14:09. Postad 27 January 2008 - 14:02
Tack för svaren FEA och Walkir. (Du kan ta bort bilderna nu FEA).
Har inga pengar till ett makroobjektiv just nu, 50mm 1.8d står på tur Kostade bara 11$. Säkert ingen jättekvalitet, men kan vara kul att testa. Postad 27 January 2008 - 14:37
Exemplariskt bra visat FEA!
Många av bilderna på flickr som länkades tidigare är inte makro som jag ser det utan närbild. Postad 27 January 2008 - 14:47 Jo, lite därför jag valde att länka till närbilder med standardobjektiven längre upp i tråden. Har fått för mig att det är den typen av bilder många vill ta med sina macroobjektiv. Men oftast så räcker kitobjektiven längre än vad man tror. Var själv väldigt snabb med att skaffa ett 55-200 innan jag utforskat vad Nikons 18-55 kunde prestera. Riktiga makroobjektiv är klart imponerande, men det är sällan jag behöver den förstoringen. Postad 27 January 2008 - 15:38
Låt bilderna ligga kvar de beskriver exemplariskt det vi diskuterar just nu i denna tråd.
Iofs behöver man inte lägga in jättebilder som ändå skalas ner va servern. om det inte finns ett intresse i att visa upplösning eller likanande. Sedan att vissa inte sitter på så kraftig lina kan vara svårt att göra något åt. Vi på minhembio har för dem med svag uppkoppling en Lo-Fi variant som nås här. Längst ner i forumet finns det länk till denna variant oxå. Sorry för OffTopic.
Redigerat av partajare, 27 January 2008 - 15:41.
Postad 27 January 2008 - 17:45
18-55 Klarar av mer än man tror i macroväg. Jag ska köpa en raynox dcr 250 lins. Har sett fantasktiska resultat med 18-55 + raynox. FEA, vad använder du för macroglugg?
MVH Postad 27 January 2008 - 18:45 Det törs jag inte säga i denna tråd (Kolla i mitt Galleri under fliken "Mina Digitalkameror") Jag ville bara förklara det här med makro och närbild. Då spelar märket ingen roll. Redigerat av FEA, 27 January 2008 - 18:45. Postad 27 January 2008 - 21:05 Det törs jag inte säga i denna tråd Hehe det gör la inget om du inte fotar me Nikon. Smaksak bara. Fin utrustning, fina bilder! Redigerat av edde1, 27 January 2008 - 21:06. Postad 28 January 2008 - 00:02 Bilderna som jag påpekade var ca 5-6MB/st och i 10MP. En normal 10MP bild på runt 1MB reagerar jag inte på. FEA var iofs snäll och ändrade bilderna innan du hoppade in i tråden. Postad 28 January 2008 - 14:08
Lite info om Nikon D60:
"Nikon D60 - Dust reduction & Image Sensor Cleaning function Such clarity is reinforced by Nikon’s dust reduction countermeasures. To avoid picture-degrading dust particles accumulating near the imaging sensor, the Nikon D60 comes equipped with the innovative Image Sensor Cleaning function and Nikon’s exclusive Airflow Control System. These functions both reduce dust accumulation to give you even better picture quality." http://forums.dprevi...essage=26540810 Stämmer denna infon, så verkar D60 bli en minimal uppgradering av D40x. Mer passande namn vore D40y Största besvikelsen eller glädjen, beroende på hur man ser det, är avsaknaden av inbyggd fokusmotor. Antar att vi får vänta ett par dagar till innan vi ser vad den verkligen erbjuder. Postad 28 January 2008 - 15:11
Fick hem en liten väska (från eBay) som har plats för D40 med kitlins, batteri och minneskort. Perfekt för mig då jag inte gärna går omkring med min stora väska (i helgen hade jag kameran i en plastpåse när jag var ute i skogen vilket inte kändes bra) och priset går inte att klaga på - 82kr med frakt
litennikonbag.jpg 54.23K
1 Antal nerladdningar
litennikonbag2.jpg 54.62K
1 Antal nerladdningar
Postad 28 January 2008 - 17:34
Ser ut att passa kameran perfekt
Startades en väsktråd på forumet för ett par dagar sedan: https://www.minhembi...howtopic=184433 Postad 28 January 2008 - 23:09
Nu gott folk behövs det ett tips igen inför nästa köp..
Har förstått att jag antagligen kommer klara mig bra på de objektiv jag har i dagsläget, så kommer börja med att leka mig fram med dom och se vad jag kan få för resultat.. Har även inhandat en SB-400 och det var ruggit positivt. Har inte gillat att använda blixt tidigare men det hela med att vinka och ha sig, blir ju ruggig skillnad på bilderna när ljudet inte komemr rakt på.. Men.. Stativ? Många som använder misstänker jag? Något tips? Helt inte för dyrt? Speciellt inte om det är stativ som enbart är anpassat till D40n.. Kan ju tänka mig lägga lite mer om det är ett stativ man kan ha om det någon gång i framtiden blir en uppgradering av kamera. Även om jag inte tror det kommer bli det eftersom jag känner att D40n uppfyller samtliga av mina "krav" + lite till.. Och då har jag nog inte lärt mig hälften av dess kapasitet än.. Postad 29 January 2008 - 05:52
Det där med stativ är en diskussion för sej. Finns mängder att välja mellan. En enkel tummregel är att desto tyngre desto bättre. Det har jag alltid fått höra. MEN, dom tunga kommer inte me ut på fältet lika ofta tyvärr. Därför är ett lättare stativ smidigare att ha med men ett tungt mer säkert och användbart när det gäller att få kameran att stå "helt" still. Tror inte det är enorm skillnad för oss glada amatörer men endå.
Sedan om du ska vara extrem så kan jag tipsa om något en fotograf lärde mej. Använd alltid fjärrutlösare eller timer när du fotar med stativet för att inte påverka kameran alls när du tar bilden. MVH Postad 29 January 2008 - 05:59
Tackar för tipset.. Kan ju vara bra att veta när eller om det väl blir dags.
Fick annars tipset att inhandla ett Manfrotto Stativ Digi 718B.. Tyckte priset var helt OK.. Så får kanske bli ett sådant om det inte kommer fler roliga tips?? Postad 29 January 2008 - 09:24
Själv har jag precis köpt ett Manfrotto 190XPROB med 486RC-kulled. Väger ca 2,2kg totalt. Storebror 055XPROB är lite väl tungt för min smak.
Sedan beror det lite på hur lång du är också. Köper du ett för billigt och för kort stativ, så kan det bli svårjobbat. Jag är ganska kort och klarar mig fint med lite kortare stativ. Det är trevligt att kunna ha sökaren i ögonhöjd ibland Postad 29 January 2008 - 09:43
Nikon D60 announced:
http://www.dpreview....910nikond60.asp Nikon D60 brief hands-on: http://www.dpreview....nikond601st.asp Känns tyvärr som en besvikelse för nuvarande D40/D40x-användare. Som jag skrev innan så är det en minimal förändring av D40x. Move along! Nothing to see here! Hoppas att D90 är roligare. EDIT: Väljer att inte skapa någon ny tråd om D60, eftersom kameran i stort sett är identisk med D40/D40x. Däremot så är jag sugen på att sno den nya ögonmusslan från D60 Redigerat av Walkir, 29 January 2008 - 09:52. Postad 29 January 2008 - 10:49
Angående det där med stativ så letar jag också efter ett stativ till min Nikon D40, jag är studerande så jag försöker komma undan så billigt som möjligt men vill endå inte varar orolig att kamran skall farar i backen.
Om ni har några bra tips får ni gärna tipsa!? Postad 29 January 2008 - 11:32 Manfrotto 725B med kulled 484RC2: http://www.cyberphot...?article=683574 Kulleden är av mycket hög kvalitet och har säkerhetsspärr (för att inte halka ur snabbfästet). Den går även att flytta över till ett mer stabilt stativ senare. Tycker bara att man gör sig själv en otjänst om man inte köper en ordentlig kulled från början. Enklare stativhuvuden blir ofta begränsade och tvingar dig att flytta runt stativet (eller ändra längden på benen). 3-vägs är bra för videokameror, men fungerar dåligt vid fotografering enligt mig. Postad 29 January 2008 - 16:08
Hoppas det kommer lite mer tillbehör som kanske kan passa vår D40, typ ett lcd skydd eller nått annat skojj. D90 ska bli extremt intressant. Tror inte D60 blir en lika bra bästsäljare som D40. Den kanske däremot ersätter D40X Vem vet Redigerat av edde1, 29 January 2008 - 16:12. Postad 29 January 2008 - 21:40
Du behöver inte vara rädd att stativet inte kommer att passa andra kameror, 1/4" gängan har varit standard i extremt många år och lär inte ändras i första taget. Själv har jag ett stativ från 50-talet som jag ärft från min farsa och det funkar kalas. Postad 29 January 2008 - 21:46
Det där stativet har ju ett par år på nacken kan man säg. Men kanon.. Känns som att mitt val av stativ kommer bli lättare nu med samtlig info.. Ska kolla upp Manfrotto lite mer.. Ska tänka på det där med längden som nämns också.. Är trots allt över 190cm lång så de kan ju vara bra med ett långt stativ.. Postad 29 January 2008 - 23:54
Tamron har äntligen börjat göra objektiv med autofokusmotor
Mer info om nyheten finns bla här. Postad 30 January 2008 - 00:03
Riktigt bra pris på det får man ju säg..
Då är det bara att hoppas att det dyker upp fler intressanta objektiv inom kort.. Om nu nya modeller som D60 och D90 även behöver Autofokusen i objektiven så lär det ju säkerligen komma en hel del roliga och prisvärda objektiv under 2008.. Får bara hoppas på ett bra Macro innan sommaren. Postad 30 January 2008 - 00:04
Själv är jag mest intresserad av deras 17-50 2.8. Vet inte riktigt vad det kommer kosta än, men skulle tippa på runt 4500:-
Tamron har lite mer info på sin sida: http://www.tamron.co...e_bim_pma08.asp Postad 01 February 2008 - 15:26
Jag frågade för ett tag sen om närbildfilter. Idag damp det ner ett Bower +10 macro i brevlådan.
Givetvis skulle den testas direkt! Att det saknades inspirerande föremål var inget som hindrade mig Första bilden är för att visa naturlig storlek:
1.jpg 142.9K
0 Antal nerladdningarSå här nära kom jag med 18-55 gluggen:
2.jpg 131.65K
0 Antal nerladdningarSå här nära kom jag med filtret:
3.jpg 88.86K
1 Antal nerladdningarNågra andra exempel:
4.jpg 125.95K
0 Antal nerladdningar
5.jpg 134.54K
0 Antal nerladdningarSlutsats Det är inte lätt att hitta fokus med det oerhört korta skärpedjup som bjuds. Ett stativ hade säkert hjälpt en hel del. Men för 10 $ är ett väldigt billigt sätt att prova på macro. Postad 01 February 2008 - 15:30
Verkar ju faktiskt funka rätt bra..
Men en riktig macroglugg tror jag helklart är att föredra.. Har du möjlighet att testa filtret på ett 55-200 VR objektiv?? Tänkte mest på hur fokusen hade funkat då.. *edit: gillar bilden på nyckeln riktigt mycke.. Redigerat av Darth Tojayz, 01 February 2008 - 15:37. Postad 01 February 2008 - 15:35
En Tamron SP 90 2.8 Macro är gluggen jag drömmer om. Har fått toppbetyg i hur många tester som helst.
Men för dom pengarna är bilderna helt klart godkända. =) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |