Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kameraväskor

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 January 2008 - 01:12

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Vilka väskor använder ni ? Vilka har ni haft, varför bytte ni väskor etc ...

Själv använder jag en slingshot 200, skön att bära på men sling funktionen är lite opraktisk då väskan hamnar för högt upp då man skall in å grotta i den.

Postad 19 January 2008 - 12:43

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Själv använder jag en slingshot 200, skön att bära på men sling funktionen är lite opraktisk då väskan hamnar för högt upp då man skall in å grotta i den.

Ekke; skriv gärna till vilken kamera du använder väskan. Har för mig att du använder systemkamera med tanke på dina inlägg i fototråden. Fast du har säkert flera kameor…

Men iaf så kan det vara bra att inläggen här nämner vilken typ av kamera som väskan används till… :)
(Jättegärna bild också — för oss mindre kunniga…)

Thomas

Postad 19 January 2008 - 13:44

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Har kollat lite på Slingshot (tror det var 100) och måste säga att den såg riktigt bra ut.

Postad 19 January 2008 - 14:41

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Har en axelremsväska och en ryggsäck.

Väskan - Lowepro Nova 3 AW
Postad bild
Rymmer den mesta utrustingen och lämpar sig bra för korta turer. Rymmer mer prylar än man kan tro.

Ryggsäcken - Lowepro Primus AW
Postad bild
Har dubbla fack, ett för fotoutrustningen och ett för övriga prylar som tex mat och extra kläder mm. Många smarta detaljer på den, som tex att man kan komma åt fotoutrustningen utan att ta av sig ryggsäcken. Den fungerar lite som en slingshot fast den är mycket bekvämare att ha på sig eftersom det är en "riktig" ryggsäck.
Har även ett yttre öppet expanderbart fack som funkar perfekt för om man vill ha med sig större saker och tex om man vill ta av sig jackan.

Postad 19 January 2008 - 14:55

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Kolla in sidan www.cambags.com som jag nämnt i nån annan tråd, där finns det en del olika väskor och märken som privatpersoner gjort recensioner på med egna bilder. Ofta så är det dåligt med bilder på produkternas egna hemsidor.

Själv så köpte jag en Lowepro Flipside 300 nyss, en ny modell som faktiskt inte finns med på deras egna hemsida än men det finns en recension om den på cambags.com, dock inte min. http://www.cambags.c..._300_frames.htm

/Benny

Postad 19 January 2008 - 15:41

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Jag har en LowePro TopLoader Zoom 1 (TLZ 1) till min Nikon D40. Kan verkligen rekommendera väskan till alla som har en mindre systemkamera och mellanstort objektiv (Nikons 18-200 kan sitta monterat på kameran). Väskan passar även större systemkameror, men då får man ha ett lite kortare objektiv monterat (55-200).

Postad bild

Det finns flyttbara "väggar" i väskan som man kan hänga kameran på. Pga att min kamera är så liten, så satte jag väggarna på sidorna för att kameran inte ska skramla runt. Väskan har inget regnskydd, men tål lättare regn utan problem. Väldigt bra uppbyggd med "regnsäker" ficka i locket.

Det är även möjligt att köpa bärsele till väskan för användning vid klättring, snowboardåkning m.m.

I väskan får jag plats med följande:
Nikon D40 (med 18-200 objektiv)
Nikon SB-400 blixt + omnibouncer (i framfickan eller i botten av väskan med 50mm på kameran)
Fjärrkontroll
Minneskort
Filter
Skyddslock till kamera och objektiv
Putsduk + vätska

Dvs väskan räcker mer än väl så länge man inte behöver många objektiv med sig. När jag fotograferar så fungerar även väskan som "arbetsbord" vid eventuellt objektivbyte (tar upp det extra objektivet från jackfickan och ställer det andra i väskan för snabbt byte).

Hittade en recension av väskan på cambags.com (tack BempaS)
http://www.cambags.c...oom1_frames.htm

Redigerat av Walkir, 19 January 2008 - 15:51.

Postad 19 January 2008 - 16:46

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Kan ordna lite foton på min aw200 sen.

Jag är helt kalrt sugen på Crumpler Pretty Boy XXL eller XXXL tom kanske .. hm

Postad 20 January 2008 - 01:02

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

Kan ordna lite foton på min aw200 sen.

Jag är helt kalrt sugen på Crumpler Pretty Boy XXL eller XXXL tom kanske .. hm

haha då kan du få köpa min om du så önskar. men att köpa en Crumpler Pretty Boy är som att kasta pengarna i sjön. Det ryms inte mycket i en sådan..

Redigerat av Unregisteredbae06969, 20 January 2008 - 01:02.

Postad 28 January 2008 - 19:09

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Kör också med en 200, och kan inte påstå jag har samma bekymmer..
Tycker min hamnar på bra höjd när jag "slingar" den.. :rolleyes:

Som sagt: LowePro Slingshot 200AW:
Nikon D40
Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED II
Nikon AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR + Motljusskydd
Nikon SpeedLight SB-400
Laddare
Mobilladdare
Extra batteri
Polerduk
3st olika filer till objektiven
Och lite annat smått plock

Plats till iaf ett objektiv till, så den rymmer en hel del.
Riktigt smidig att ha att göra med och sitter bra. ;)

Postad 31 January 2008 - 13:48

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
Jag har en Lowe Pro Elite AW som jag har använt i massor av år. Den har varit med i snöstorm och dammiga, heta öknar och t.o.m. åkt en kortare sträcka på Klarälven. På vattenytan alltså, den trillade liksom i en gång... men den flöt och alla prylar klarade sig torra.

Bifogad fil  EliteAWliten.jpg   103.58K   0 Antal nerladdningar

Den rymmer hela min utrustning med plats över.

Jag tror inte att just min modell finns längre, men jag kan verkligen rekommendera Lowe Pro som märke!

Postad 03 February 2008 - 12:22

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

…t.o.m. åkt en kortare sträcka på Klarälven. På vattenytan alltså, den trillade liksom i en gång... men den flöt och alla prylar klarade sig torra.

Var du nervös då…?? :D :( ;)

Thomas

Postad 03 February 2008 - 12:27

Unregistered28690
  • Unregistered28690
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ett tips när man ska köpa Loeweväskor är att kolla Clas Ohlson som är riktigt billiga. I fotoaffären jag köpte min kamera ville de ha mer än dubbla priset för exakt samma väska.!

Postad 03 February 2008 - 12:43

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Var du nervös då…??

Snarare skräckslagen :(

Jag hade precis fyllt väskan med alla prylar, dessutom, så det var en liten förmögenhet som flöt iväg... Klarälven är riktigt strömt på sina ställen, så det blev en väldig fart. Både på väskan och mig ;)

AW (All Weather) blev i detta fallet All Waters... :D

Redigerat av FEA, 03 February 2008 - 12:47.

Postad 04 February 2008 - 22:17

fryczek
  • fryczek
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
hejsan!

har en slingshot 200. fylld till bredden :=) D80 med batterigrepp, nikon 18-70, sigma 70-300, SB-26, batteriladdare, minneskortask( flyter och är dammsäker, stöt och krossäker), laddare, diverse sladdar, minneskortsläsare, batterier (AA). Dock så kommer jag att köpa en annan väska så småningom. Tycker inte att den är skön att kånka på några längre sträcker pga att den bara belastar den ena axeln. Kommer köpa en ryggsäck som Fogel70. Om man tror att man kommer att bära kamerautrustningen lång och länge köp en ryggsäck!! Dock så tycker jag det innbyggda damm/regnskyddet och dammtrasan är bra med slingshoten!!

Postad 15 March 2008 - 22:00

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Finns det ingen väska som verkligen är minimal? Som bara täcker in själva kameran. Farsan har en väska eller mer skydd kan man säga till sin pentax. Den är gjord i läder och följer former längs med huset sen så viker man bara över ett skydd som täcker objektivet ,man använder fortfarande axelremmen som tillhör kameran. Väldigt smidigt.

Borde kanske ta nån bild svårt att förklara.. Kommer med det..

Postad 15 March 2008 - 22:06

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Finns det ingen väska som verkligen är minimal? Som bara täcker in själva kameran. Farsan har en väska eller mer skydd kan man säga till sin pentax. Den är gjord i läder och följer former längs med huset sen så viker man bara över ett skydd som täcker objektivet ,man använder fortfarande axelremmen som tillhör kameran. Väldigt smidigt.

Borde kanske ta nån bild svårt att förklara.. Kommer med det..

jo det finns mine väskor kolla på cyber eller scandinavian

Postad 24 March 2008 - 11:34

Unregistered30946
  • Unregistered30946
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Ingen som testat nån väska ifrån Dörr?
Tycker Dörr Adventure Icebreaker ryggsäck Medium verkar vara intressant.
http://www.cyberphot...?article=464031
Jag vill inte göra om samma misstag igen och köpa för liten väska.
MVH Lizard

Postad 06 May 2008 - 10:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Ingen som testat nån väska ifrån Dörr?
Tycker Dörr Adventure Icebreaker ryggsäck Medium verkar vara intressant.
http://www.cyberphot...?article=464031
Jag vill inte göra om samma misstag igen och köpa för liten väska.
MVH Lizard

Jag tänkte starta en tråd om den senare idag eller i morgon.
Den är så bra att den förtjänar en egen tråd. Fick min för någon timme sen och jag nog inte öppnat alla fack ännu :P

Postad 06 May 2008 - 11:24

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Den är så bra att den förtjänar en egen tråd. Fick min för någon timme sen och jag nog inte öppnat alla fack ännu :P

En kille på jobbet har den och den e riktigt grym om man har mycket utrustning

Postad 06 May 2008 - 13:49

Unregistered10f3c7fd
  • Unregistered10f3c7fd
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Jag kör med en Soligor Zoomväska Classic Line Medium:

Bifogad fil  59211.jpg   29.03K   0 Antal nerladdningar

Är väl sådär om jag ska vara ärlig. Den rymmer inget extra (ok, det finns två små nätfack), men är inte särskilt smidig heller.

Edit: Den där Dörr-väskan såg ju rätt schysst ut, smidigt att kunna ha både dator och kamera i samma väska.

Redigerat av Unregistered10f3c7fd, 06 May 2008 - 13:52.

Postad 06 May 2008 - 14:18

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Jag har en Apex 120. Över förväntan bra tycker jag. I den ryms kamera med objektiv samt ett extra objektiv eller blixt. Ett monster-tele får inte rum men det är en bra och smidig väska om man har med sig två kitzoomar t.ex. Undertill finns ett regnskydd som man kan dra över väskan :P

Postad 06 May 2008 - 15:16

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Dörr-väskan såg helt klart ut som en grym väska. Ser fram emot lite användar-bilder på hur objektiven får plats.

Kikade lite på Cyberphotos sida och kom fram till följande genom att kolla på bilderna:
Small känns för liten medans Medium känns aningen stor. Man vill ju inte bli begränsad av väskan, varken av dess yttre lr inre storlek ;)
Så lite bilder på hur många objektiv som får plats hade vart guld värt. (gärna med lite större objektiv moterat på kameran)

Postad 06 May 2008 - 18:59

Ducati1000ss
  • Ducati1000ss
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tänkt köpa en likadan som BempaS dvs en lowepro flipside 300 jäkligt smart att man tar sig in i den från ryggsidan, det innebär ju att man kan gå bland folk utan att behöva oroa sig att någon skall sno något, plus för flipside är ju också att det är en ryggsäck och att den är så liten, vad säger ni andra om ryggsäckar, såg att det var många som hade axel väskor. Jag tycker axel väskor verkar så klumpiga om man snabbt skall fota något och böjer sig fram så kommer väskan flygandes :)

Postad 06 May 2008 - 20:40

Unregisterede9ae5034
  • Unregisterede9ae5034
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Jag har en flipside, visserligen en 200 men är samma "problem" med min som med 300an. Facken längst ner är riktigt svåra att komma åt eftersom ryggsäckens rygg är ivägen, dragkedjan borde gått lite längre ner dvs. Brukar ha mitt 50mm i ett av dom och det kan krävas en hel del krux för att få ut det... Annars är jag väldigt nöjd, men det är en stor nackdel.

Postad 06 May 2008 - 21:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Nu så kan ni läsa lite om Icebreaker här: https://www.minhembi...howtopic=196809

Postad 06 May 2008 - 22:24

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
En Kata H-12. Liten och lätt att ta med sig överallt och ser ut att kunna tåla oväder.
Bra ergonomi och kvalitétskänsla. En liten påse med regn/solskyddsöverdrag
hänger oxå med, hakat på axelremsfästet. :)
Bifogad fil  DSC00745.JPG   157.61K   0 Antal nerladdningar

Är dock för liten för mer än enklare dagsutflykter. En 67 mm's filterdosa t.ex. ryms inte i någon utav fickorna.
Jag kommer att behöva en större ryggsäck för fler objektiv och annat.

Redigerat av Velodynamic, 06 May 2008 - 23:40.

Postad 15 June 2008 - 12:41

Unregistered24e76ecc
  • Unregistered24e76ecc
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag vet inte om denna tråd är till för frågor, men jag chansar!

Jag går i tankar att köpa en Nikon D40 med medföjande 18-55 objektiv, och en extern blixt Nikon SB-400. Jag måste ju såklart även då köpa en väska. Jag har tittat runt lite på nätet, och har då tittat lite extra på LOWEPRO REZO DSLR 160 AW och någon LOWEPRO APEX, exempelvis denna.

Väska ska rymma tidigare nämnda produkter, och i framtiden kanske även ett Nikon 55-200 VR eller liknande. Men jag vill samtidigt att väskan ska ha ett så litet "uteformat" som möjligt, för att den ska vara smidig att ha med. Det är en fördel om det är en axelväska eller liknande.

Så har ni några tips eller kommentarer om olika väskor?

Tack på förhand!

//Adpower

Postad 15 June 2008 - 17:30

GandUlf
  • GandUlf
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Har inte haft mina kameraväskor så länge men har iaf National Geographics axelväska (http://shop.national...8/3566/122.html) bara för att den ser så läcker ut :P ... Inte jättepraktiskt, men rymmer mer än man tror. Har många småfack som är praktiska för minneskort, objektivlock mm. Får ner k200d med kitobjektiv, telezoom och en blixt om man verkligen vill, fast då är det tajt som sjutton, lämnar oftast blixten eller telet hemma. Saknar dock regnskydd på den även om den tål väta mycket bra, har varit ute i ösregn några gånger och klarat sig bra.
Har även den lite halvt enorma Lowepro CompuRover AW (http://products.lowe...-AW,1923,16.htm), ganska lagom om man ska iväg över helgen och vill ha datorn, kameran och lite extra kläder med sig. Ska förhoppningsvis fungera bra för dagshajker med scouterna också.
Annars kan jag även rekommendera Lowepro Stelth Reporter (axelväska) som jag köpte åt min syster, mycket fack och andra finesser på den. Osäker på storleken.

Postad 15 June 2008 - 18:33

Unregistered24e76ecc
  • Unregistered24e76ecc
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Har inte haft mina kameraväskor så länge men har iaf National Geographics axelväska (http://shop.national...8/3566/122.html) bara för att den ser så läcker ut B) ... Inte jättepraktiskt, men rymmer mer än man tror. Har många småfack som är praktiska för minneskort, objektivlock mm. Får ner k200d med kitobjektiv, telezoom och en blixt om man verkligen vill, fast då är det tajt som sjutton, lämnar oftast blixten eller telet hemma. Saknar dock regnskydd på den även om den tål väta mycket bra, har varit ute i ösregn några gånger och klarat sig bra.
Har även den lite halvt enorma Lowepro CompuRover AW (http://products.lowe...-AW,1923,16.htm), ganska lagom om man ska iväg över helgen och vill ha datorn, kameran och lite extra kläder med sig. Ska förhoppningsvis fungera bra för dagshajker med scouterna också.
Annars kan jag även rekommendera Lowepro Stelth Reporter (axelväska) som jag köpte åt min syster, mycket fack och andra finesser på den. Osäker på storleken.

Tack för svaren! :P Någon mer som har fler kommentarer eller tips?

Postad 09 July 2008 - 18:37

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Sådär ja...det fick la bli en Lowe Pro mini trekker AW till slut. :)

Bifogad fil  IMG_0264_kopia.jpg   345.02K   0 Antal nerladdningar
Ganska diskret, "tidlöst" utséende om jag får säga det själv. Annars tycker jag att nördfaktorn knäcker många väskor.
Ett stort fack med mindre fickor på insidan (rymmer t.ex. kläder, ev. laptop eller fullstor termos och en massa käk...). Infälld dragkedja.
En halvstor ficka längst fram (med lite lätt gummerad gore-tex-känsla på insidan) med kardborrelock och en utfällbar läpp för att hålla ett stativ som sig bör.

Bifogad fil  IMG_0265_kopia.jpg   358.64K   0 Antal nerladdningar
Inga direkta konstigheter. Litet stöd för svank och mjukt, luftigt material mot rygg och axelparti.
Ryggsäcken saknar dock gummifötter eller liknande på undersidan, så man får se efter var man ställer ryggsäcken.
Små öglor på ryggsäckens sidor som jag inte riktigt förstått mig på ännu.

Bifogad fil  IMG_0266_kopia.jpg   531.2K   0 Antal nerladdningar
Rymmer som sagt mycket och mer därtill (lite svårt att plåta med ena näven upptagen).
Insidan på kamerafackets lock är försedd med 1 stor + 2 mindre "nätliknande" plastfickor med dragkedjor.

Bifogad fil  IMG_0267_kopia.jpg   111.93K   0 Antal nerladdningar
Känns helt ok att ha på sig. Perfekt storlek.

Det följer inte med något regnskydd, även om tygmaterialet i sig till viss del skall skydda mot regn.
Den klarar kanske inte flera veckors överlevnadsafari, men det är den nog inte ämnad för heller.
Uppfyller dock mina behov gott å väl med att fraktas runt i bil eller slängd över ena axeln kortare gångsträckor. :)

Redigerat av Velodynamic, 09 July 2008 - 18:51.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.