Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)
1466 svar till detta ämne
Postad 04 november 2007 - 16:42
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
även om det är mycket pengar tycker man ju att de borde finnas sånna som köper den ändå. ex. Pioneer LX för 50 tusen.
Sant, det lär nog dyka upp nån snart som köper den, men det är ju så att de flesta är väldigt prismedvetna och gör ordentlig research innan man slår till på en sån TV. Känner eller vet ingen som faktiskt köpt Pio LX för 50 loppor. Tycker mest folk snackar om att de skulle vilja köpa den men slår aldrig till
Postad 04 november 2007 - 17:24
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
hur fixar F86 "just scan"?
Vet att M86an klipper några pixelkolumner när man kör DVI-HDMI från datorn.
Postad 04 november 2007 - 19:01
Andy_Candy
-
Andy_Candy
-
Rookie
-
7 inlägg
Var och kollade på F86:an idag på ONOFF i Fältöversten, Shlm. Fin bild! Pillade inte på inställningarna men upplevde att den inte var så detaljrik i riktigt mörka toner, men svårt att säga om det var en inställningssak. Dessa skitbutiker (som ONOFF och liknande) anstränger sig ju inte ett smack för att visa skärmar i bra miljöer. Eller är det många som har feta strålkastare och ljusrörsbelysning riktade mot TV:n hemma?
Nåväl, jag var beredd att slå till direkt om det inte hade varit för designen. Jag tycker att det var otroligt störande med de plastramar som går utanför tv:n på sidorna. Trodde inte det kunde påverka så mycket men jag tyckte det var svårt att fokusera blicken på själva bildytan pga av det. Jag kanske bara är känslig. Men nu känns det inte alls bra... Efter månader av letande... vad ska jag köpa nu?!? Var inne på en D3000 men den verkar ju körd att få tag på... Vill inte hosta upp 25 papp för en Pioneer....
Redigerat av Andy_Candy, 04 november 2007 - 19:08.
Postad 04 november 2007 - 19:07
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Jag tycker inte pio har bättre bild på tvsändningarna än F86´an. Där emot får jag problem när 100hz är på, då får jag spökningar och ibland hack i bilden alltså som om inte hela bilden uppdaterats samtidigt. Trodde motion Plus tekniken skulle göra snabba rörelser bättre. Hos mig blir de sämre. Har någon annan upplevt detta, kan det vara fel på min? Dennis
Kollade förresten AVS Forums 71-series owners thread, alltså motsvarande F86 och hittade en ev fix på ditt problem. Nån nämde att problemet kan bli bättre om du kör TV:n i Game-mode. Samsung spottar tydligen ut firmwareuppdateringar på löpande band nu för att försöka fixa TBE-problemet. Vissa är drabbade andra inte tydligen. Kolla gärna AVS Forum (sidan 1 inlägget från Sharpjunkie)...lycka till!
Postad 04 november 2007 - 19:08
Unregistered4176a86d
-
Unregistered4176a86d
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hade en 40F86 hemma ett par dagar och provade köra HDMI från datorn med "Just Scan" aktiverat på TVn och den såg ut att pixelmappa bra (kollade med http://www.pixelmappat.nu) MEN som du skriver så klippte den bort ett par pixelrader på vänster sida. (bara på vanster sidan) Mycket märkligt! Trodde först att det var min dator det var fel på, får testa på en annnan TV när jag får tillfälle. Har iallafall lämnat TVn pga andra fel på den. Ska köpa 50" plasma istället!
Postad 04 november 2007 - 19:21
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
Hade en 40F86 hemma ett par dagar och provade köra HDMI från datorn med "Just Scan" aktiverat på TVn och den såg ut att pixelmappa bra (kollade med http://www.pixelmappat.nu) MEN som du skriver så klippte den bort ett par pixelrader på vänster sida. (bara på vanster sidan) Mycket märkligt! Trodde först att det var min dator det var fel på, får testa på en annnan TV när jag får tillfälle. Har iallafall lämnat TVn pga andra fel på den. Ska köpa 50" plasma istället!
tycker de e så skumt. den gör inte det via VGA. hmmm, hur kan det egentligen vara pixelmappat då, via hdmi?
Postad 04 november 2007 - 20:47
ktmtompe
-
ktmtompe
-
Rookie
-
7 inlägg
Alltså: ska inte en 16:9-utsändning (SD) visad på 16:9-läget på en 40" F86 se "bra" ut?
Fick hem min nya Sammy häromdan och har inte lyckats hitta nåt bra läge. Försökte få till bilden, med tanke på förvrängning, mot SVT: testbild. men det går ju inte. Allt runt blir ju ovalt...
Ska det vara så, eller är jag helt dum i huvudet!?
Är det nån som vet varför det finns två inställningsmöjligheter på tv:n; "Storlek" och "Skärmläge"? De verkar utföra samma jobb...
För övrigt ser bilden helt fördj-vlig ut med vanlig hederlig antensladd från väggen. kornigt, pixligt, kassa blödande färger, osv. Trist.
Ser å andra sidan fördj-vligt bra ut med blue ray från PS3 via HDMI!
Tacksam för lite hjälp eftersom jag är nybörjare på detta. Har de senaste 15 åren haft en vanlig 25" tjock-TV...
Postad 04 november 2007 - 21:37
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
...men 100 Hz är väl inte samma sak som Motion Plus? Man stänger väl inte av 100 Hz bara för att man stänger av Motion Plus? Jag tror du blandar ihop (Auto) Motion Plus (100 hz) med Movie Plus...usch jag har lite dålig koll på F86:an själv känner jag 
Hej Tomas L! Fick för mig att jag skulle ta reda på hur det ligger till med det där om F86 fortfarande kör 100 hz även när (Auto) Motion Plus är Off eftersom jag själv kände mig osäker på hur det ligger till. Kollade AVS Forum 71-series thread och det verkar som om några propagerar för samma teori som du har. Men jag är osäker på att det verkligen kan vara så. Hittar inget på Google som stödjer den teorin heller. Hittar inget som stödjer min å andra sidan heller. Hur skulle TV:n kunna fortsätta att köras i 100 hz med AMP avstängd när det är just denna funktion som dubblerar frameraten från 50 till 100 hz genom att kalkulera fram en ny bildruta som läggs in mellan redan befintliga bildrutor. Med AMP då avstängd så borde ju 100 hz processen avstanna eftersom de artifacts som rapporterats om försvinner, dvs gå från 100hz AMP ON till 50 hz AMP OFF. Om F86 fortfarande skulle ha 100hz med AMP avstängd så skulle det handla om en apparat med 100 hz native och så är ju inte fallet.
Redigerat av majstang, 04 november 2007 - 21:46.
Postad 05 november 2007 - 08:58
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
...men 100 Hz är väl inte samma sak som Motion Plus? Man stänger väl inte av 100 Hz bara för att man stänger av Motion Plus? Jag tror du blandar ihop (Auto) Motion Plus (100 hz) med Movie Plus...usch jag har lite dålig koll på F86:an själv känner jag 
Hej Tomas L! Fick för mig att jag skulle ta reda på hur det ligger till med det där om F86 fortfarande kör 100 hz även när (Auto) Motion Plus är Off eftersom jag själv kände mig osäker på hur det ligger till. Kollade AVS Forum 71-series thread och det verkar som om några propagerar för samma teori som du har. Men jag är osäker på att det verkligen kan vara så. Hittar inget på Google som stödjer den teorin heller. Hittar inget som stödjer min å andra sidan heller. Hur skulle TV:n kunna fortsätta att köras i 100 hz med AMP avstängd när det är just denna funktion som dubblerar frameraten från 50 till 100 hz genom att kalkulera fram en ny bildruta som läggs in mellan redan befintliga bildrutor. Med AMP då avstängd så borde ju 100 hz processen avstanna eftersom de artifacts som rapporterats om försvinner, dvs gå från 100hz AMP ON till 50 hz AMP OFF. Om F86 fortfarande skulle ha 100hz med AMP avstängd så skulle det handla om en apparat med 100 hz native och så är ju inte fallet.
Majstang! Det är mycket möjligt att det är som du skriver, att TVn går ned i 50 Hz när man stänger av Motion Plus. Men det finns andra sätt att uppnå 100 Hz än att interpolera fram nya bildrutor. Ett sätt är att helt enkelt visa samma bildruta flera gånger, men det har ingen positiv påverkan på rörelseoskärpa (eftersläpningar). En annan metod är att skjuta in en svart bild mellan bildrutorna, detta har en positiv påverkan på röresleoskärpa men gör att man tappar i ljustyrka. Det senare borde alltså vara ganska lätt att upptäcka. En orsak till att jag undrar är att det finns TV med Motion Plus som inte är 100 Hz TV, t ex N-serien. En sak som man kan fundera på är: Om alla stänger av Motion Plus (och därmed 100 Hz) så ska man kanske även ska titta på N86/87-serien? Det som huvudsakligen skiljer F,M och N-serien är då en djupare dynamisk kontrast och att N-serien inte har en spegelblank skärm..? Det senare är något som jag ser som en fördel... En fråga som dyker upp då är hur hanterar dessa TV 24p? Enligt HDTVtest så fixar iaf F-serien 24p på "rätt sätt".
Redigerat av Tomas L, 05 november 2007 - 08:59.
Postad 05 november 2007 - 09:40
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
$5000 x 6.4 = 32000 kr, sant, men det finns ingen moms i USA, så priset är ju ex moms. Om man lägger till Svensk moms 25% blir priset 40k. Fortfarande mycket billigare än Sverige, men skillanden är inte alls lika stor. En stor orsak till prisskillnaderna mellan Skandinavien och resten av världen är ju att vi har högsta momsen i världen.
Postad 05 november 2007 - 10:42
Unregistered44286749
-
Unregistered44286749
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag tycker inte pio har bättre bild på tvsändningarna än F86´an. Där emot får jag problem när 100hz är på, då får jag spökningar och ibland hack i bilden alltså som om inte hela bilden uppdaterats samtidigt. Trodde motion Plus tekniken skulle göra snabba rörelser bättre. Hos mig blir de sämre. Har någon annan upplevt detta, kan det vara fel på min? Dennis Kollade förresten AVS Forums 71-series owners thread, alltså motsvarande F86 och hittade en ev fix på ditt problem. Nån nämde att problemet kan bli bättre om du kör TV:n i Game-mode. Samsung spottar tydligen ut firmwareuppdateringar på löpande band nu för att försöka fixa TBE-problemet. Vissa är drabbade andra inte tydligen. Kolla gärna AVS Forum (sidan 1 inlägget från Sharpjunkie)...lycka till!
Tack för svaren. Jag pratade med Samsung och med en bestämd ton sa jag att de finns uppdateringar med det dementerade dem. Och TBE har han inte hört något om. Jag skulle slå av motion plus vid dålig sändning helt enkelt. Då jag sa: Att det är väl det tekniken är till för, att få bättre bild på dåliga sportsändningar. Det svarade han inte på. Jag är för övrigt jättenöjd med tv men det skulle vara kul att använda motion plus-tekniken som det är tänkt. Just nu blir det sämre bild vad jag än har för material. TBE-problemet verkar inte stämma helt med mitt som mer ser ut som släpningar fast åt alla håll på ett objekt i rörelser. Ja vill mer beskriva det som att det kryllar eller spökar runt tex en person i rörelse. Ser nästan ut som när något är varmt och förändra luften runt sig och det ser ut som det rör sig runt om.(blur?) Sedan blir det ryckig bild. Kallas det stuttering ? Och kan ibland se lite blinkande ytor men det kan jag leva med. Ska kolla vad jag har för version i kväll? Vad kan man få tag på uppdateringar om inte Samsung vill ge mig dem?
Redigerat av Unregistered44286749, 05 november 2007 - 10:44.
Postad 05 november 2007 - 10:50
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Eftersom 71-serien och F86 har olika kretsar och olika firmware är det inte givet att det finns några firmware uppdateringar för oss än så länge. Vi får hoppas att när allting är löst med 71-serien att de skickar ut en ny firmware för 86:an med samma förbättringar, men det är långt ifrån givet.
PS Min forum inloggning är inte automatisk längre - jag måste logga in varje gång - hur fixar jag så att jag slipper det?
Postad 05 november 2007 - 13:08
BulanS
-
BulanS
-
Användare
-
-
227 inlägg
Man köper den största om man har råd och plats, kan aldrig bli för stort.. Jag sitter på 3-3,5meter med 46" F86 och undrar ibland om jag skulle gått på 52" istället.. Mycket vill alltid ha mer... 
BulanS: funderar själv på en 46f86 och jag sitter på ungefär samma avstånd 3-3.5m från tvn. vilken källa kör du med? analog eller digital, och hur blir bilden när du kollar på vanlig tv, typ fyran och femman? alltså inte htdv
Kör digitalt via parabol och jag är helt nöjd med bilden, inga problem med "vanliga" kanalerna och inte heller med Hockey på Tv-biljett Via vanliga analoga (hyresrätt) så är det ju så klart sämre, men det går att titta på det också även om man ser lite mer artefakter om man tänker på det. Tv'n i stort kommer ju så klart mer till sin rätt när man tittar digitalt än att man kör analogt via något halvsunkigt kabelnät i huset, men som sagt så nog skulle jag nog klara mig med den Analoga SDTV signalen, men nu när jag har digitalt via Parabolen så väljer jag hellre att titta via den då det blir rätt stor skillnad. Den inbyggda digitala tunern har jag inte kommit mig för att testa dock så den kan jag inte uttala mig om. I stort sett är jag väldigt nöjd med Tvn, enda som stör är att (dom få ggr) när man är inne i menyn så är den väldigt seg. Sen en mindre detalj är väl att bild-i-bild (PiP) ju bara fungerar mellan vissa källor, vilket känns väl som en lite fånig begränsning, men inte direkt någon dealbreaker. Har inte just orkat pilla på några bildinställningar ännu heller, utan kör det mesta på standard, gillar nog när det blir lite extra skarpt och det "poppar" ut ltie från tv:n
Redigerat av BulanS, 05 november 2007 - 13:18.
Postad 05 november 2007 - 14:23
Unregistered03941598
-
Unregistered03941598
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Man köper den största om man har råd och plats, kan aldrig bli för stort.. Jag sitter på 3-3,5meter med 46" F86 och undrar ibland om jag skulle gått på 52" istället.. Mycket vill alltid ha mer... 
BulanS: funderar själv på en 46f86 och jag sitter på ungefär samma avstånd 3-3.5m från tvn. vilken källa kör du med? analog eller digital, och hur blir bilden när du kollar på vanlig tv, typ fyran och femman? alltså inte htdv
Kör digitalt via parabol och jag är helt nöjd med bilden, inga problem med "vanliga" kanalerna och inte heller med Hockey på Tv-biljett Via vanliga analoga (hyresrätt) så är det ju så klart sämre, men det går att titta på det också även om man ser lite mer artefakter om man tänker på det. Tv'n i stort kommer ju så klart mer till sin rätt när man tittar digitalt än att man kör analogt via något halvsunkigt kabelnät i huset, men som sagt så nog skulle jag nog klara mig med den Analoga SDTV signalen, men nu när jag har digitalt via Parabolen så väljer jag hellre att titta via den då det blir rätt stor skillnad. Den inbyggda digitala tunern har jag inte kommit mig för att testa dock så den kan jag inte uttala mig om.
I stort sett är jag väldigt nöjd med Tvn, enda som stör är att (dom få ggr) när man är inne i menyn så är den väldigt seg. Sen en mindre detalj är väl att bild-i-bild (PiP) ju bara fungerar mellan vissa källor, vilket känns väl som en lite fånig begränsning, men inte direkt någon dealbreaker.
Har inte just orkat pilla på några bildinställningar ännu heller, utan kör det mesta på standard, gillar nog när det blir lite extra skarpt och det "poppar" ut ltie från tv:n
ok, tack för din sammanställning av tvn. kommer själv att skaffa canal digital via parabol.fick sälja min gamla "28" tjocktv så beställer nog 46 f86an inom några dar
Postad 05 november 2007 - 14:37
Muaytudd
-
Muaytudd
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Kör digitalt via parabol och jag är helt nöjd med bilden, inga problem med "vanliga" kanalerna och inte heller med Hockey på Tv-biljett Via vanliga analoga (hyresrätt) så är det ju så klart sämre, men det går att titta på det också även om man ser lite mer artefakter om man tänker på det. Tv'n i stort kommer ju så klart mer till sin rätt när man tittar digitalt än att man kör analogt via något halvsunkigt kabelnät i huset, men som sagt så nog skulle jag nog klara mig med den Analoga SDTV signalen, men nu när jag har digitalt via Parabolen så väljer jag hellre att titta via den då det blir rätt stor skillnad. Den inbyggda digitala tunern har jag inte kommit mig för att testa dock så den kan jag inte uttala mig om.
I stort sett är jag väldigt nöjd med Tvn, enda som stör är att (dom få ggr) när man är inne i menyn så är den väldigt seg. Sen en mindre detalj är väl att bild-i-bild (PiP) ju bara fungerar mellan vissa källor, vilket känns väl som en lite fånig begränsning, men inte direkt någon dealbreaker.
Har inte just orkat pilla på några bildinställningar ännu heller, utan kör det mesta på standard, gillar nog när det blir lite extra skarpt och det "poppar" ut ltie från tv:n
Jag håller nog med dig när det gäller inställningarna. Först så ställde jag in tv'n efter ngn rekommendation här som skulle ge en bra bild enligt dom. Gick dock tillbaka till grundinställningarna + gamemode och låg 100hz. Tyckte det så bättre ut
Postad 05 november 2007 - 16:36
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Majstang! Det är mycket möjligt att det är som du skriver, att TVn går ned i 50 Hz när man stänger av Motion Plus. Men det finns andra sätt att uppnå 100 Hz än att interpolera fram nya bildrutor. Ett sätt är att helt enkelt visa samma bildruta flera gånger, men det har ingen positiv påverkan på rörelseoskärpa (eftersläpningar). En annan metod är att skjuta in en svart bild mellan bildrutorna, detta har en positiv påverkan på röresleoskärpa men gör att man tappar i ljustyrka. Det senare borde alltså vara ganska lätt att upptäcka.
En orsak till att jag undrar är att det finns TV med Motion Plus som inte är 100 Hz TV, t ex N-serien. En sak som man kan fundera på är: Om alla stänger av Motion Plus (och därmed 100 Hz) så ska man kanske även ska titta på N86/87-serien? Det som huvudsakligen skiljer F,M och N-serien är då en djupare dynamisk kontrast och att N-serien inte har en spegelblank skärm..? Det senare är något som jag ser som en fördel...
En fråga som dyker upp då är hur hanterar dessa TV 24p? Enligt HDTVtest så fixar iaf F-serien 24p på "rätt sätt".
Ok, då förstår jag hur du menar! Nu vet inte jag riktigt vilken video-processor N- och M-serien har, men jag vet att i F-serien sitter det en alldeles sprillans Trident SVP-UX processor, där man alldeles särskilt satsat på motion-artifact (judder och blur)reducering och tydligen lyckats väldigt bra eftersom många F86 ägare vittnat om detta. Så även med 100 hz avslagen så lär F86 vara de andra överlägsen i alla fall när det gäller denna aspekt.
Postad 06 november 2007 - 07:49
babyroo
-
babyroo
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Tänkte bara höja ett varningens finger till alla som tänkt köpa denna tv. Jag rapporterade tidigare i denna tråd om problem med störningslinjer som går ner för skärmen, och har nu valt att lämna tillbaks tv'n. Det verkar tyvärr som att samsung skurit ner på kvaliten på den senaste "batchen" från fabriken för att spara på tillverkningskostnaderna.
Dom sista 10 sidorna i f86 tråden på avforums.com handlar nästan uteslutande om folk som har samma problem. En kille hade åkt in till sin återförsäljare och på plats öppnat upp 5 kartonger, där samtliga tv apparater hade samma fel.
De som köpt sin tv tidigare har inte lagt några rapporter på just detta fel, så enda slutsatsen man kan dra är att dom försöker spara kostnaderna med billigare komponenter och hoppas på att ingen märker nåt :\
Det går visserligen att tweaka inställningarna rätt mycket för att dölja detta fel, men det går inte att få bort helt och hållet.
Postad 06 november 2007 - 09:23
FredrikN
-
FredrikN
-
Användare
-
-
113 inlägg
$5000 x 6.4 = 32000 kr, sant, men det finns ingen moms i USA, så priset är ju ex moms. Om man lägger till Svensk moms 25% blir priset 40k. Fortfarande mycket billigare än Sverige, men skillanden är inte alls lika stor. En stor orsak till prisskillnaderna mellan Skandinavien och resten av världen är ju att vi har högsta momsen i världen.
Visst har USA moms, den ligger på ca 9% i många delstater, men det ligger aldrig inbakat i priset.
Postad 06 november 2007 - 09:50
DunderPlasma
-
DunderPlasma
-
Rookie
-
3 inlägg
Tänkte bara höja ett varningens finger till alla som tänkt köpa denna tv. Jag rapporterade tidigare i denna tråd om problem med störningslinjer som går ner för skärmen, och har nu valt att lämna tillbaks tv'n. Det verkar tyvärr som att samsung skurit ner på kvaliten på den senaste "batchen" från fabriken för att spara på tillverkningskostnaderna. Dom sista 10 sidorna i f86 tråden på avforums.com handlar nästan uteslutande om folk som har samma problem. En kille hade åkt in till sin återförsäljare och på plats öppnat upp 5 kartonger, där samtliga tv apparater hade samma fel. De som köpt sin tv tidigare har inte lagt några rapporter på just detta fel, så enda slutsatsen man kan dra är att dom försöker spara kostnaderna med billigare komponenter och hoppas på att ingen märker nåt :\ Det går visserligen att tweaka inställningarna rätt mycket för att dölja detta fel, men det går inte att få bort helt och hållet.
Har också detta problemet med rulland "ränder" på min 46" F86, syns inte jätte ofta men det finns helt klart där. Precis som om det är någon störning. Jag har inte tv:n kopplat till ett jordat uttag så jag undrar om detta kan ha med saken att göra? Jag har provat att kopplat bort all kringutrustning så det enda jag inte provat är just att koppla tv:n till ett jordat uttag... Rullningen synns inte heller om jag har backlight på full (10) men det vill man ju inte alltid.. *suck*
Postad 06 november 2007 - 10:53
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Undrar om det är samma problem på F96?
Postad 06 november 2007 - 10:55
Unregistered44286749
-
Unregistered44286749
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Tänkte bara höja ett varningens finger till alla som tänkt köpa denna tv. Jag rapporterade tidigare i denna tråd om problem med störningslinjer som går ner för skärmen, och har nu valt att lämna tillbaks tv'n. Det verkar tyvärr som att samsung skurit ner på kvaliten på den senaste "batchen" från fabriken för att spara på tillverkningskostnaderna. Dom sista 10 sidorna i f86 tråden på avforums.com handlar nästan uteslutande om folk som har samma problem. En kille hade åkt in till sin återförsäljare och på plats öppnat upp 5 kartonger, där samtliga tv apparater hade samma fel. De som köpt sin tv tidigare har inte lagt några rapporter på just detta fel, så enda slutsatsen man kan dra är att dom försöker spara kostnaderna med billigare komponenter och hoppas på att ingen märker nåt :\ Det går visserligen att tweaka inställningarna rätt mycket för att dölja detta fel, men det går inte att få bort helt och hållet.
Samma här fast jag ser det mer som blinkningar. Och jag tycker mig att det är relaterat till kvalitén på materialet. Ser det mest på tvesändningar men har aldrig upplevt det på Hd via dator (vga). Dock inte använt detta format mycket. Samsung råder mig att jorda, köra i filmläge och koppla ur andra källor. Dennis
Postad 06 november 2007 - 11:06
Zionalfa
-
Zionalfa
-
Användare
-
-
121 inlägg
Har också detta problemet med rulland "ränder" på min 46" F86, syns inte jätte ofta men det finns helt klart där. Precis som om det är någon störning. Jag har inte tv:n kopplat till ett jordat uttag så jag undrar om detta kan ha med saken att göra? Jag har provat att kopplat bort all kringutrustning så det enda jag inte provat är just att koppla tv:n till ett jordat uttag... Rullningen synns inte heller om jag har backlight på full (10) men det vill man ju inte alltid.. *suck*
Undrar om det är samma problem på F96?
Är det någon som har F96 som kan lägga ett inlägg om detta, finns problemet där mé eller är det endast på F86´an. Dom få gångerna jag sett F96 och kunnat testa den har jag endast sett blödning när det varit stillbild vitt på svart och att den tappade bild på ca 30 grader!!!
Postad 06 november 2007 - 12:33
Unregistered0dd2fcec
-
Unregistered0dd2fcec
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
AjAj dessa störningslinjer låter inte bra...
Är det samma problem på både 40 och 46?
Är de så alvarliga att man skall avstå köp?
Kan det skilja mellan Europa och Nordic varianter?
Jag som nästan var på väg att åka å hämta en 46F86.....
Postad 06 november 2007 - 12:39
DrHD
-
DrHD
-
Användare
-
-
166 inlägg
Fy faan för Samsung alltså dom borde skämmas sen är deras 100hz teknik ett stort skämt, min kompis köpte en 40 och 100hz = skrattretande rent ut sagt + den jäkeln har en en massa clouding
Tydligen allt Samsung gör är mest skräp, så glad jag inte köpt detta skit och polaren ska lämna in sin och göra som mig köra på en Toshiba av den nya Z Serien, där man får 100 hz som fungerar dessutom
Redigerat av DrHD, 06 november 2007 - 12:40.
Postad 06 november 2007 - 13:40
Mr.Hammer
-
Mr.Hammer
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Har haft denna ett tag ( se länk) http://www.komplett....aspx?sku=301109och enligt tillverkaren så stabiliserar den spänningen o på så sätt bättre bild. Trodde inte på det och köpte den för "åsskyddet". Men f-n trot, jag tycketr att bilden blev bättre. Har en 46" F86 sedan en månad tillbaks och har en helt underbar bild med HD Comhem. Dock så varierar ju utsändningen i kvalité men Tv´n ger ett härligt klipp när inmaterialet är bra.
Postad 06 november 2007 - 15:18
BulanS
-
BulanS
-
Användare
-
-
227 inlägg
Hur uppträder dessa "störningslinjer" ?
För det är inget som jag märkt på min 46" vad jag vet..?
Jag är nöjd med TVn och tror inte man ska haka upp sig för mycket på alla skräckhistorier (oavsett märke/modell).
Finns alltid något Måndagsexemplar i produktionen, och det är oftast de som inte är nöjda som skriver och undrar saker.
Märker det själv, att sen jag väl fått Tvn och är nöjd med den tittar/skriver jag inte alls lika mycket i TV-trådarna här på siten.
Hade jag däremot varit missnöjda hade jag ju genast postat lite för att kolla om andra upplever samma saker..
Postad 06 november 2007 - 15:53
DunderPlasma
-
DunderPlasma
-
Rookie
-
3 inlägg
För det är inget som jag märkt på min 46" vad jag vet..? Jag är nöjd med TVn och tror inte man ska haka upp sig för mycket på alla skräckhistorier (oavsett märke/modell). Finns alltid något Måndagsexemplar i produktionen, och det är oftast de som inte är nöjda som skriver och undrar saker.
Märker det själv, att sen jag väl fått Tvn och är nöjd med den tittar/skriver jag inte alls lika mycket i TV-trådarna här på siten. Hade jag däremot varit missnöjda hade jag ju genast postat lite för att kolla om andra upplever samma saker..
Rullande linjer som går längs med hela bilden uppifrån och ner, det är inte lätt att se det och ibland omöjligt beroende på vad som visas på tv:n. Jag ser det lättast om man sätter ner backlight under 10 och tittar på en mörkgrå bild/bakgrund från PC eller PS3 via HDMI 1920x1080. tex. denna http://www.pbase.com.../image/64242801 (Spelar nog igentligen ingen roll vad det är för upplösning) Jag är väl väldigt petig, innan denna TV hade jag hemma tre stycken Sharp LC-46XD1E innan jag gav upp den tv:n pga. bandning. Jag hoppas fortfarande på att det går att få bort detta med hjälp av jordade uttag... även om jag är skeptisk. Tror inte jag kommer att lämna tillbaka tv:n för jag är annars mycket nöjd, men det vore inte fel att bli av med störningen.. Inte heller jätte kul och skicka en tv fram och tillbaka.
Postad 06 november 2007 - 16:03
babyroo
-
babyroo
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
För det är inget som jag märkt på min 46" vad jag vet..? Jag är nöjd med TVn och tror inte man ska haka upp sig för mycket på alla skräckhistorier (oavsett märke/modell). Finns alltid något Måndagsexemplar i produktionen, och det är oftast de som inte är nöjda som skriver och undrar saker.
Märker det själv, att sen jag väl fått Tvn och är nöjd med den tittar/skriver jag inte alls lika mycket i TV-trådarna här på siten. Hade jag däremot varit missnöjda hade jag ju genast postat lite för att kolla om andra upplever samma saker..
visst är det så att det bara är dom missnöjda som gapar o skriker  Men i detta fall handlar det tyvärr inte om måndagsexemplar. Antalet poster om detta fabriksfel har ökat markat senaste veckan. Informationen från en kille på avforums där han berättar om att han hos sin återförsäljare testade 5 f86'or direkt ur kartong och att alla hade samma fel tyder på att samsung i sin senaste "batch" fuskat med kvaliten för att skära ner på kostnaderna. :\
Postad 06 november 2007 - 16:07
DrHD
-
DrHD
-
Användare
-
-
166 inlägg
Presis det rör sig knappast om bara "Måndax Ex"
Tydligen något mer och kolla vilka problem folk har med M Serien, alltså Samsung blir bara sämre för varje dag som går, ett riktigt lågbudget märke verkar ha mindre problem!
Det bästa man alltså kan göra att att inte ens ta i skiten med tång, som sagt tidigare min polare ska skicka tillbaka sin och ta en Toshiba presis som jag
Redigerat av DrHD, 06 november 2007 - 16:08.
Postad 06 november 2007 - 17:51
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Visst har USA moms, den ligger på ca 9% i många delstater, men det ligger aldrig inbakat i priset.
USA har inte moms, de har sales tax. Moms = GST = VAT, inte samma sak som sales tax. Dessutom är det väldigt lätt att skippa delstatens sales tax om man köper via mailorder.
Postad 06 november 2007 - 18:49
Muaytudd
-
Muaytudd
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Presis det rör sig knappast om bara "Måndax Ex" Tydligen något mer och kolla vilka problem folk har med M Serien, alltså Samsung blir bara sämre för varje dag som går, ett riktigt lågbudget märke verkar ha mindre problem!
Det bästa man alltså kan göra att att inte ens ta i skiten med tång, som sagt tidigare min polare ska skicka tillbaka sin och ta en Toshiba presis som jag 
Precis som du, jaja bror duktig.. Nej men allvarligt. Har också sett det som hittats nu på senare tid men det syns aldrig i film och spel. De enda gångerna jag lägger märke till det är när man surfar och scrollar ner på en sida med en enfärgad bakgrund. Dock så är det knappt att man ser det.
Redigerat av Muaytudd, 07 november 2007 - 08:48.
Postad 07 november 2007 - 09:02
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlägg
men suck att det alltid ska vara någonting...när kommer den perfekta tv:n??
Postad 07 november 2007 - 09:40
Unregisteredc75356f1
-
Unregisteredc75356f1
-
Användare
-
-
145 inlägg
Dom här linjerna som rullar ner för bilden ska tydligen försvinna när man har backlight 10 och energispar avstängd.
Har provat lite snabbt och det verkar försvinna.
Hoppas bara det går att få till en vettig bildinställning med den kombinationen. Körde innan med både energispar och backlight på 4-5.
Postad 07 november 2007 - 12:47
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Varför är inte denna tråd officiel?
Postad 07 november 2007 - 12:58
Zionalfa
-
Zionalfa
-
Användare
-
-
121 inlägg
Varför är inte denna tråd officiel?
Två bra frågor!!! Den perfekta TV´n finns inte, för vem bedömmer "perfekt"??? Nu börjar det nog hetta till ordentligt...kanske är tiden inne för att fråden skall bli officiel!?!
Postad 07 november 2007 - 15:59
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Med en sådan här lansering i Asien borde väl denna vara en kandidat (~ F96 ?) http://translate.goo...t...=en&ie=UTF8För mig blir det inget köp förrän mindre varianter (typ 37"->46") än nuvarande F96 i 52" / 70" blir tillgängliga, om det nu kommer hända.
Postad 07 november 2007 - 16:02
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Nu har första omdömet på F96 dykt upp på prisjakt.
Postad 07 november 2007 - 17:24
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Nu har första omdömet på F96 dykt upp på prisjakt.
Ja, fast av någon som har aldrig postat här på forumet, tyvärr.
Postad 07 november 2007 - 18:52
Unregisteredfbdb34a6
-
Unregisteredfbdb34a6
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
http://reviews.cnet....293196-3,00.htmConclusion For high definition material we found the 52F96 to be a solid performer. Motion was smooth and the picture quality was excellent. Upscaled DVDs looked great, too, which is encouraging for people with large movie collections. Freeview picture quality was distinctly lacking. We accept that standard definition doesn't scale well to 52-inch screens, but we've seen decent performance from Samsung's own 50-inch plasma. If Freeview is important, you may need to look at the Samsung PS50 or one of Panasonic's excellent plasma TVs as a strong alternative.
Postad 07 november 2007 - 22:06
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Den perfekta TV´n finns inte, för vem bedömmer "perfekt"???
Tja, den TV som Samsung F96 försökt kopiera kanske...BRIGHTSIDE!! F96 är inte riktigt där än dårrå, men med några generationers förädling så kanske vi kan få se något i hästväg. Jag menar riktiga RGB-LEDs och IMLED (Individually Modulated LED) som klarar av att få till riktiga HDR-bilder (High Dynamic Range), vilket F96 inte är i närheten av med sina Blue LEDs och jättestora LocalDimming-zoner. Måtte framtiden gå fort
Postad 08 november 2007 - 09:19
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlägg
http://reviews.cnet....293196-3,00.htm
Conclusion For high definition material we found the 52F96 to be a solid performer. Motion was smooth and the picture quality was excellent. Upscaled DVDs looked great, too, which is encouraging for people with large movie collections. Freeview picture quality was distinctly lacking. We accept that standard definition doesn't scale well to 52-inch screens, but we've seen decent performance from Samsung's own 50-inch plasma.
If Freeview is important, you may need to look at the Samsung PS50 or one of Panasonic's excellent plasma TVs as a strong alternative.
haha, vilken av panasonic paneler kan konkurera med "LED:en??". Precis som att jag skulle köpa en nvuarande generation av Pana för att freeview är sååå mkt bättre... vilket skämt.
Postad 08 november 2007 - 10:44
Mattiasgbg
-
Mattiasgbg
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Ack o ve vad nervös jag blir. Jag kommer köpa en F86 46". Någon gång måste man ju handla, kan likagärna slå till nu....
Finns det en gud slipper jag problem...
/M
Postad 08 november 2007 - 11:29
Unregistered03941598
-
Unregistered03941598
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
nån som har beställt en 46 f86 från shg.biz och som är nöjd med den? har läst lite omdömen och det verkar vara blandade meningar med detta företag. sgh.biz är ju billigast efter netsuperstore, som man lärt sig att man inte ska handla av
Postad 08 november 2007 - 11:39
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
nån som har beställt en 46 f86 från shg.biz och som är nöjd med den? har läst lite omdömen och det verkar vara blandade meningar med detta företag. sgh.biz är ju billigast efter netsuperstore, som man lärt sig att man inte ska handla av
shg.biz har iaf ett relativt bra omdöme, de verkar seriösa, men var bara medveten om att de säljer tyska apparater och att du vid problem nåste skicka den till shg.biz som i sin tur (kanske?) skickar den till tyskland för service. Köper du en Svensk TV så kan du i många fall vända dig till en lokal reparatör under förutsättning att reparatören är med i någon av de service-kedjor som Samsung har avtal med.
Redigerat av Tomas L, 08 november 2007 - 11:39.
Postad 08 november 2007 - 11:52
Unregistered03941598
-
Unregistered03941598
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
shg.biz har iaf ett relativt bra omdöme, de verkar seriösa, men var bara medveten om att de säljer tyska apparater och att du vid problem nåste skicka den till shg.biz som i sin tur (kanske?) skickar den till tyskland för service.
Köper du en Svensk TV så kan du i många fall vända dig till en lokal reparatör under förutsättning att reparatören är med i någon av de service-kedjor som Samsung har avtal med.
ok, tack för svaret. tips på butiker som säljer svenska tv-apparater?
Postad 08 november 2007 - 12:02
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Länken nedan ger dig några tips, vill du veta säkert om det är en godkänd återförsäljare så hör med Samsung innan köp. http://www.samsung.c...tions/index.asp
Postad 08 november 2007 - 13:14
Unregistered03941598
-
Unregistered03941598
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Länken nedan ger dig några tips, vill du veta säkert om det är en godkänd återförsäljare så hör med Samsung innan köp.
http://www.samsung.c...tions/index.asp
ok tack
Postad 08 november 2007 - 16:27
Zerox_no1
-
Zerox_no1
-
Mästare
-
-
3 103 inlägg
Det har startats en kalibrerings-tråd på AVF (UK) för F96-serien. http://www.avforums....d.php?p=5782353
Postad 08 november 2007 - 18:08
Mickemusen
-
Mickemusen
-
Rookie
-
4 inlägg
Vad behövs för att få igång inbyggda digitalboxen på en 46F86BDX/XEU.
Postad 08 november 2007 - 22:30
eno
-
eno
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Vad behövs för att få igång inbyggda digitalboxen på en 46F86BDX/XEU.
antenn och antennkabel!? för FTA kanaler
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|