Sharp Aquos LC-46XL1E
(TV)
Rapporterad
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-42XL2E
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-46XL2E
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-52XL2E
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-42XL2S
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-46XL2S
(TV)
Rapporterad
|
1
|
(10)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-52XL2S
(TV)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
1080p/24 (575 inlägg)
|
12 år sedan |
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg)
|
15 år sedan |
Samsung A656 eller Sharp XL2S (28 inlägg)
|
17 år sedan |
Sharp LC-52XL2S eller Samsung LE-52A656 (7 inlägg)
|
17 år sedan |
Sharp™ - XL1E- FullHD LCD (253 inlägg)
|
18 år sedan |
Vilken 46-47" (52 inlägg)
|
18 år sedan |
Sharp SE94U (SE= SPECIAL EDITION) (7 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 03 April 2008 - 12:54
Postad 03 April 2008 - 16:08
Skoj, ska bli kul att höra om du irriteras av fördröjningen på fjärren sedan, eller om det är fixat på de försenade förtiosexorna.Äntligen kom samtalet! 46:an har inkommit till butiken! Ska iväg o hämta snarast! Återkommer med lite info senare
Postad 03 April 2008 - 19:41
Jo bilden kan bli väldigt bra om man skruvar lite. Mycket bra svärta etc. Väldigt många inställningar som jag knappt har börjat att titta på. Bruksen är ju inte bra heller men det är ju därför detta forumet finns...Efter att ha testat vidare så är det antagligen receivern Yamaha RX-V1600 som inte kan skicka igenom 1080p-signaler. Jag får väl följa Haddirajans exempel och köpa en 1800...
Tills vidare kör jag datorns videosignal direkt till TVn och ljudet separat till receivern.
Är du nöjd med bilden annars?
Jag hoppas få min 52a i morgon.
Jag är mycket nöjd så långt.
Postad 03 April 2008 - 20:59
Skoj, ska bli kul att höra om du irriteras av fördröjningen på fjärren sedan, eller om det är fixat på de försenade förtiosexorna.Äntligen kom samtalet! 46:an har inkommit till butiken! Ska iväg o hämta snarast! Återkommer med lite info senare
Har nu hunnit testa teven lite, dock bara med comhems kiss signal ifrån vägguttaget! Parabolkillen skulle ha kommit förbi idag, men fick förhinder, så man får hoppas att han kan imorgon. Joo du lite störande är ju fjärren, men vad gör de5t egentligen, teven är ju gudomlig
Postad 03 April 2008 - 21:00
Jo bilden kan bli väldigt bra om man skruvar lite. Mycket bra svärta etc. Väldigt många inställningar som jag knappt har börjat att titta på. Bruksen är ju inte bra heller men det är ju därför detta forumet finns...Efter att ha testat vidare så är det antagligen receivern Yamaha RX-V1600 som inte kan skicka igenom 1080p-signaler. Jag får väl följa Haddirajans exempel och köpa en 1800...
Tills vidare kör jag datorns videosignal direkt till TVn och ljudet separat till receivern.
Är du nöjd med bilden annars?
Jag hoppas få min 52a i morgon.
Jag är mycket nöjd så långt.
Låter bra, hoppas verkligen att min 52a kommer i morgon.
Postad 03 April 2008 - 21:36
Det är ju vad man kan hoppas nu när det dröjt så länge. Pratade med en kille på digitalbutikerna (de som samordnar inköp till flera svenska butiker) och han sa att det var flera gånger han även hade sett att panelerna blivit bättre, även på samma modell. Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta men man kan ju hoppas det ligger någon sanning i detta. Det har ju ryktats att Sharp har dåligt med paneler, också pga av att så många andra köper dem.
Kul att se att fler är nöjda samt att även 46:orna börjar trilla in. Dock står bilen med min och många andras tv och väntar och landar inte hos digitalbutikerna förrän på måndag morgon. Typiskt, Sharp levererar men det är något annat som strular. Undra vad som kommer härnäst...
Nåja ska ändå vara borta i helgen så hade väl ändå inte hunnit testa så mycket ändå...
Postad 04 April 2008 - 18:46
Någon som fått hem en 46:a?
Jag fick min igår som sagt, kan inte mer än säga att det är en helt underbar teve! Helt sjukt bra! Matar man den med ps3 och bluray så är det inte långt ifrån det bästa man kan göra med kläderna på
Postad 04 April 2008 - 19:30
Laddade ner det och packade upp det, det blev ca 10Mb stort. Öppnade det i wordpad bara och hittade lite roliga saker i den:
serinfo:1.0 driver:%s%s revision:%s
<6>%s version %s%s (%s) with%s serial_rsa(auto) serial(auto) %c%c%c%x%x%x%x €é°€é¸€éÄ€éÌ€éØ€éØ€éØ€éØserial: PNP device ' ' prepare failed
' activate failed
<7>Local i960 firmware missing <6>Redundant entry in serial pci_table. Please send the output of
lspci -vv, this message (%04x,%04x,%04x,%04x)
and the manufacturer and name of serial board or modem board
to [email protected].
ttyS cua Couldn't register serial driver
Couldn't register callout driver
<6>ttyS%02d%s at 0x%p (irq = %d) is a %s
FourPort <6>ttyS%02d%s at 0x%04lx (irq = %d) is a %s
Couldn't configure serial #%d (port=%ld,irq=%d): device already open
register_serial(): autoconfig failed
<6>ttyS%02d at %s 0x%04lx (irq = %d) is a %s
iomem port <6>tty%02d unloaded
serial: failed to unregister serial driver (%d)
serial: failed to unregister callout driver (%d)
kernel BUG at %s:%d!
/home/dijon/eu_build/ver140/trwx1eu/kernel_pro/kernel_pro/include/linux/dcache.h /home/dijon/eu_build/ver140/trwx1eu/kernel_pro/kernel_pro/include/linux/sched.h /home/dijon/eu_build/ver140/trwx1eu/kernel_pro/kernel_pro/include/linux/highmem.h request list leak!
blk_cleanup_queue: leaked requests (%d)
<0>blk_init_free_list: error allocating requests
@ €À€d€œ <3>drive_stat_acct: cmd not R/W?
ll_rw_blk.c elevator returned crap (%d)
Postad 06 April 2008 - 08:14
Ja, jag hämtade min igår. Nätdels-surret jag hade på min XD1 har jag inte hört något av än, tack för det.
Lillgrabben satt och kollade på nåt animerat på Bolibompa nyss (Boxer) - otäckt bra bild för att vara SD-tv...
Mvh
Postad 06 April 2008 - 16:56
Ja, jag hämtade min igår. Nätdels-surret jag hade på min XD1 har jag inte hört något av än, tack för det.
Lillgrabben satt och kollade på nåt animerat på Bolibompa nyss (Boxer) - otäckt bra bild för att vara SD-tv...
Mvh
Låter ju lovande. Sharp är ju bevisligen myckt bra på att hantera även SD TV. Boxer är ju inte heller bästa kvaliteten även om SVT normalt är bland de bästa kanalerna.
Postad 06 April 2008 - 21:32
Någon tusing kan man väl få i rabatt.
Så nu undrar jag...
- Vilka butiker har fått in och vad kostar de?
- Var kan man göra ett bra pris osv.?
Själv bor jag i GBG-området.
Postad 07 April 2008 - 14:33
Använder jag den som är inbyggd i tv´n så är det inga problem.
Det är diagonala vågor som kommer fram och visar sig för att sedan försvinna. Och så håller det på . Använder jag mig av digitalbrusredusering så blir vågorna mindre. Så någon typ av störning är det välla. Dom finns inte på XD1an i varje fall. Men för att återgå till saken ... finns det någon som har tips på vilka inställningar man ska ha när man kollar typ" vanlig Tv (Boxer)?
Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 07 April 2008 - 14:35.
Postad 07 April 2008 - 15:12
Postad 07 April 2008 - 21:00
Har nu hängt upp tv´n (46XL2s) på väggen. Har försökt i ca en timma att ställa in bilden så den ska få samma "stuns" som jag hade på XD1án via boxers utbud men inte lyckats. Tycker att den är lite småseg i menyerna men inget som jag direkt stör mig på. Men något som jag stör mig på är att jag har fått någon typ av störningar när jag kör komponent via Dilog boxen(någon som vet vad det är).
Det är diagonala vågor som kommer fram och visar sig för att sedan försvinna. Och så håller det på . Använder jag mig av digitalbrusredusering så blir vågorna mindre. Så någon typ av störning är det välla. Dom finns inte på XD1an i varje fall. Men för att återgå till saken ... finns det någon som har tips på vilka inställningar man ska ha när man kollar typ" vanlig Tv (Boxer)?
Kan ju vara en del olika saker. Boxar blir ju gamla och det kan ju vara något fel med denna. Testat boxen på en annan TV nu alt. en annan box? Vad kör du för kablar? Bilden blir klart bättre med bra kablar, både antenn och scart. Eventuellt kan det ju behövas något mantelströmsfilter eller liknande också. Även en antennförstärkare är bra.
Får nog min TV imorgon och ska göra inställningar med DVE och delar då med mig här vad jag gör för inställningar på olika källor MEN kom ihåg att inställningar är beroende av ljusförhållande, storlek på TV, input (typ av box DVD etc) så ett tips kan ju vara att köpa en kalibreringsskiva för att förbättra bilden. Dock hjälper väl inte detta mot de störningar du beskriver, det är nog mer att kolla upp sakerna jag nämnde i förra stycket.
Postad 07 April 2008 - 21:49
Jag mailade runt till alla butiker som jag hittade på Prisjakt och Euronics butiker som jag hittade som ligger i mitt närområde (Stockholm) och fårsökte få ett bra pris.
Jag angav att jag hade läst på ett forum att det var en person som hade fått 19500:- som pris från en Euronics butik.
Jag fick samma pris på 2 butiker och strax över på några andra, så det verkar inte vara så svårt att pruta lite.
Håller på och fipplar runt lite med inställningar nu.
Varför står det att bilden är i 50Hz även fast jag har 100Hz aktiverat (Har aktiverat det under bild inställningar och sedan avancerat)?
Det enda jag hittar i manualen är "Demo" funktionen där man kan jämföra med och utan 100Hz.
Jag är helnöjd med bilden, ser inga defekter (varken bandning eller trasiga pixlar).
Redigerat av Fredrik30, 07 April 2008 - 21:50.
Postad 08 April 2008 - 07:32
Sådär, då har man fått hem sin 46xl2s
![]()
Jag mailade runt till alla butiker som jag hittade på Prisjakt och Euronics butiker som jag hittade som ligger i mitt närområde (Stockholm) och fårsökte få ett bra pris.
Jag angav att jag hade läst på ett forum att det var en person som hade fått 19500:- som pris från en Euronics butik.
Jag fick samma pris på 2 butiker och strax över på några andra, så det verkar inte vara så svårt att pruta lite.
Håller på och fipplar runt lite med inställningar nu.
Varför står det att bilden är i 50Hz även fast jag har 100Hz aktiverat (Har aktiverat det under bild inställningar och sedan avancerat)?
Det enda jag hittar i manualen är "Demo" funktionen där man kan jämföra med och utan 100Hz.
Jag är helnöjd med bilden, ser inga defekter (varken bandning eller trasiga pixlar).
Beror ju helt på vad du har för källa in. Har du t ex dator så får du ju inte 100Hz.
Redigerat av BoL79, 08 April 2008 - 07:34.
Postad 08 April 2008 - 09:08
Jag hade Comhems Humax HD box inkopplad när jag testade.
Ska kolla med ps3 när jag kommer hem sedan.
Såg något som var flummigt i manualen.
Det står att om man upplever att bilden blir suddig så ska man slå av "filmläge".
Filmläge, är det 24p?
Innebär det att 24p och 100Hz inte fungerar ihop?
Postad 08 April 2008 - 09:09
Boxen (Dilog 550 PVR)är det inget fel på . Har som sagt använt den på min XD1a och även provat på andra tv apparater. Kör jag komponent ur den till XD1an så har jag inga störningar som helst utan bilden är rent ut sagt fantastisk. Byter jag sedan tv till XL2:an så får jag störningar. Bilden blir kornig, grynig och tappar (va ska jag säga) STYRKAN. Bilden blir helt enkelt fan så mycket sämre. Men detta gäller bara när jag kör komponent(inget fel på kablarna). Så nu står jag i valet och kvalet... Ska jag lämna tillbax XL2:an som har dålig bild med min box via komponent eller lämna tillbax XD1:an som brummar men har SUPER bild via komponent.Har nu hängt upp tv´n (46XL2s) på väggen. Har försökt i ca en timma att ställa in bilden så den ska få samma "stuns" som jag hade på XD1án via boxers utbud men inte lyckats. Tycker att den är lite småseg i menyerna men inget som jag direkt stör mig på. Men något som jag stör mig på är att jag har fått någon typ av störningar när jag kör komponent via Dilog boxen(någon som vet vad det är).
Kan ju vara en del olika saker. Boxar blir ju gamla och det kan ju vara något fel med denna. Testat boxen på en annan TV nu alt. en annan box? Vad kör du för kablar? Bilden blir klart bättre med bra kablar, både antenn och scart. Eventuellt kan det ju behövas något mantelströmsfilter eller liknande också. Även en antennförstärkare är bra.
Får nog min TV imorgon och ska göra inställningar med DVE och delar då med mig här vad jag gör för inställningar på olika källor MEN kom ihåg att inställningar är beroende av ljusförhållande, storlek på TV, input (typ av box DVD etc) så ett tips kan ju vara att köpa en kalibreringsskiva för att förbättra bilden. Dock hjälper väl inte detta mot de störningar du beskriver, det är nog mer att kolla upp sakerna jag nämnde i förra stycket.
Ja ja jag får åka ner till min handlare och snacka lite... kanske kan man få en box med hdmi billigt. BoL79 jag väntar med spänning på dina inställningar för jag lyckas inte få till det på något sätt
Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 08 April 2008 - 10:47.
Postad 08 April 2008 - 10:18
Varför inte köra med den inbyggda mottagaren som ger en helt fantastisk bild, och sedan hänga på en extern HDD-DVD brännare med inbyggd mottagare och HDMI?Boxen (Dilog 550 PVR)är det inget fel på . Har som sagt använt den på min XD1a och även provat på andra tv apparater. Kör jag komponent ur den till XD1an så har jag inga störningar som helst utan bilden är rent ut sagt fantastisk. Byter jag sedan tv till XL2:an så får jag störningar. Bilden blir kornig, grynig och tappar (va ska jag säga) STYRKAN. Bilden blir helt enkelt fan så mycket sämre. Men detta gäller bara när jag kör komponent(inget fel på kablarna). Så nu står jag i valet och kvalet... Ska jag lämna tillbax XL:an som har dålig bild med min box via komponent eller lämna tillbax XD1:an som brummar men har SUPER bild via komponent.
Ja ja jag får åka ner till min handlare och snacka lite... kanske kan man få en box med hdmi billigt. BoL79 jag väntar med spänning på dina inställningar för jag lyckas inte få till det på något sätt.
Jag har det kopplat så och då har jag funktionalitet som den gamla videon hade på den gamla goda tiden, fast med 1080p upskalning och superkvalitet på inspelningarna. XL2an är helt otroilig på att visa SD-TV så låt den göra det.
Postad 08 April 2008 - 11:25
Ja jag är nog för insnöad på Dilogen och de har nog mycket att göra med resten av familjen som tycker att den är så "Enkel att spela in på o.s.v". Ditt upplägg Haddirajan är klockrent och jag skulle naturligtvis vilja ha det på det viset. Men nu är det inte riktigt tider varken för plånbok eller familjen att inhandla en ny HDD-DVD.Varför inte köra med den inbyggda mottagaren som ger en helt fantastisk bild, och sedan hänga på en extern HDD-DVD brännare med inbyggd mottagare och HDMI?Boxen (Dilog 550 PVR)är det inget fel på . Har som sagt använt den på min XD1a och även provat på andra tv apparater. Kör jag komponent ur den till XD1an så har jag inga störningar som helst utan bilden är rent ut sagt fantastisk. Byter jag sedan tv till XL2:an så får jag störningar. Bilden blir kornig, grynig och tappar (va ska jag säga) STYRKAN. Bilden blir helt enkelt fan så mycket sämre. Men detta gäller bara när jag kör komponent(inget fel på kablarna). Så nu står jag i valet och kvalet... Ska jag lämna tillbax XL:an som har dålig bild med min box via komponent eller lämna tillbax XD1:an som brummar men har SUPER bild via komponent.
Ja ja jag får åka ner till min handlare och snacka lite... kanske kan man få en box med hdmi billigt. BoL79 jag väntar med spänning på dina inställningar för jag lyckas inte få till det på något sätt.
Jag har det kopplat så och då har jag funktionalitet som den gamla videon hade på den gamla goda tiden, fast med 1080p upskalning och superkvalitet på inspelningarna. XL2an är helt otroilig på att visa SD-TV så låt den göra det.
Handlaren jag handlar av kommer imorgon med kalibrerings verktyg o.s.v. Men hans tankar var typ så här ,
Citat: "Jaha ... nu sparar dom in pengarna på komponent ingången bara för att det är HDMI som gäller. Skulle inte förvåna mig det minsta att det är på det viset" SLUT Citat.
Om det är så att komponent ingången suger så får jag nog ändå se mig om en annan lösning när det gäller att spela in/spela upp program. En ny box med HDMI eller ditt förslag Haddirajan.... vi får se vad som händer. Kan också hålla med dig i att den är outstanding på SD-TV.
Postad 08 April 2008 - 15:07
Ahh, ok.
Jag hade Comhems Humax HD box inkopplad när jag testade.
Ska kolla med ps3 när jag kommer hem sedan.
Såg något som var flummigt i manualen.
Det står att om man upplever att bilden blir suddig så ska man slå av "filmläge".
Filmläge, är det 24p?
Innebär det att 24p och 100Hz inte fungerar ihop?
Sådär, nu har jag kommit hem och testar lite olika källor.
Använder jag Humax HD Boxen (från Comhem) så får jag 1080i 50Hz, både på vanlig kanal och SVT HD kanalen.
Använder jag PS3 så får jag 1080p 60Hz, slänger jag i en BD film blir det 24Hz.
Varför blir det aldrig 100Hz på något av alternativen?
Eller visar den bara vad orginal källan har, dvs Humax boxen har 50Hz, men eftersom TV'n är inställd på 100Hz så dubblar den bilderna?
Postad 08 April 2008 - 19:22
För att den visar vilken signal den får in. Så enkelt är det.Sådär, nu har jag kommit hem och testar lite olika källor.
Använder jag Humax HD Boxen (från Comhem) så får jag 1080i 50Hz, både på vanlig kanal och SVT HD kanalen.
Använder jag PS3 så får jag 1080p 60Hz, slänger jag i en BD film blir det 24Hz.
Varför blir det aldrig 100Hz på något av alternativen?
Eller visar den bara vad orginal källan har, dvs Humax boxen har 50Hz, men eftersom TV'n är inställd på 100Hz så dubblar den bilderna?
Toler har påstått att den visar signal till panel men det är fel.
/Bäckman
Postad 09 April 2008 - 18:16
Mvh Andreas
Postad 09 April 2008 - 21:33
Sen går det säkerligen att pruta ner den till 30k beroende på vart du köper ifrån. ring eller maila om bättre pris.
Postad 10 April 2008 - 15:02
För alla har inte Hdmi på sina boxar, eller
Så nu trycker jag in nödstoppen och tar ett erbjudande från min handlare som lyder som så att jag får hem en Pioneer PDP-508XD istället för min kära XD1á (SYND ATT DU BRUMMAR SÅ). Så nu slutar denna historia som snart pågått i ett helt år och jag blir helt plötsligt en plasma ägare.
Om jag har valt rätt i denna djungel av tv apparater vet jag inte och önskar därmed kommentarer på om jag valt rätt eller fel tv. Vore kul att se vad ni tycker och vilka val ni skulle ha gjort. Det jag vet är att jag engång betalde 30.000 tusen för min XD1á och att Pioneer PDP-508XD ligger på ett pris idag på ca 29.000 på pricerunner.
Så blir jag en lycklig eller olycklig plasma ägare?
Postad 10 April 2008 - 15:08
100Hz samt stöd för 24p skiljer dom åt (Vad jag förstått).
Sen går det säkerligen att pruta ner den till 30k beroende på vart du köper ifrån. ring eller maila om bättre pris.
XL2 har även 10bitars panel vilket X20 inte har
Postad 10 April 2008 - 15:30
Jaha nu får det bli ett slut... Bilden via scart och komponent på den XL2s 46" som jag fick (pga att mina tidigare 4st XD1´or brummade så mycket) är enligt min handlare under all kritik. Efter han varit hemma hos mig och tittat på bilden tog vi tv´n med oss tillbax till butiken och kopplade upp en 52 tummare med komponent och scart. Samma resultat här, bilden pixlar sig och är allmänt kornig och dassig. Tydligen så funkar inte Sharps nya tv apparater så värst bra med komponent och scart. När vi kör Hdmi så snackar vi helt plötsligt om något annat. Tv´n ändrar totalt karakter och bilden är smått fantastisk. Men ni som tänker använda scart eller komponent ska nog se upp. Hade jag haft en box som hade Hdmi så hade vi aldrig upptäckt detta. Det är nu uppenbart för mig att man inte har satsat på komponent och scart sidan på XL2´orna vilket iofs inte är så konstigt. Idag så är det som ju vi alla vet Hdmi som gäller . Men jag tycker att man åtminstånde kunde få lite mer för pengarna än ändast Hdmi kontakter som är funktionella.
För alla har inte Hdmi på sina boxar, eller???
Så nu trycker jag in nödstoppen och tar ett erbjudande från min handlare som lyder som så att jag får hem en Pioneer PDP-508XD istället för min kära XD1á (SYND ATT DU BRUMMAR SÅ). Så nu slutar denna historia som snart pågått i ett helt år och jag blir helt plötsligt en plasma ägare.
Om jag har valt rätt i denna djungel av tv apparater vet jag inte och önskar därmed kommentarer på om jag valt rätt eller fel tv. Vore kul att se vad ni tycker och vilka val ni skulle ha gjort. Det jag vet är att jag engång betalde 30.000 tusen för min XD1á och att Pioneer PDP-508XD ligger på ett pris idag på ca 29.000 på pricerunner.
Så blir jag en lycklig eller olycklig plasma ägare?
Det måste vara fel på just dessa TV.
Jag har kanonbra bild (för att vara SD TV) på alla scart. Man bör ställa in RGB om man har möjlighet, även om komposit (FBAS) funkar bra.
Säkerligen är HDMI bättre men som sagt inga som helst problem med SCART. Jag kör såklart en mycket bra scartkabel (Profigold). Intressant dock om det är SDTV som blir så mycket bättre via HDMI. Menar du (HDTV via HDMI) så går det ju ej att jämföra...
Återkommer för övrigt snart med mina första intryck. Dock: Har svårt att tänka mig en mer prisvärd 46:a än XL2:an! Fantastisk bild och har aldrig sett en TV som hanterar SDTV lika bra
Postad 10 April 2008 - 16:04
XL2sDet måste vara fel på just dessa TV.
Jag har kanonbra bild (för att vara SD TV) på alla scart. Man bör ställa in RGB om man har möjlighet, även om komposit (FBAS) funkar bra.
Säkerligen är HDMI bättre men som sagt inga som helst problem med SCART. Jag kör såklart en mycket bra scartkabel (Profigold). Intressant dock om det är SDTV som blir så mycket bättre via HDMI. Menar du (HDTV via HDMI) så går det ju ej att jämföra...
Återkommer för övrigt snart med mina första intryck. Dock: Har svårt att tänka mig en mer prisvärd 46:a än XL2:an! Fantastisk bild och har aldrig sett en TV som hanterar SDTV lika bra
Kör jag SDTV via HDMI så är bilden "KANON"
Kör jag SDTV via komponent är det dåligt.
Kör jag SDTV via Scart är bilden dålig.
Kör jag DVD via HDMI är allt kanon.
Kör jag DVD via komponent eller Scart så är bilden dålig.
När det gäller SDTV via Scart och komponent så vinner min XD1 med hästlängder enligt mina tester. Och som sagt, synd att den har en så otrevlig buzzning. För jag skulle gärna haft den kvar.
Postad 10 April 2008 - 16:23
XL2s
Kör jag SDTV via HDMI så är bilden "KANON"
Kör jag SDTV via komponent är det dåligt.
Kör jag SDTV via Scart är bilden dålig.
Kör jag DVD via HDMI är allt kanon.
Kör jag DVD via komponent eller Scart så är bilden dålig.
När det gäller SDTV via Scart och komponent så vinner min XD1 med hästlängder enligt mina tester. Och som sagt, synd att den har en så otrevlig buzzning. För jag skulle gärna haft den kvar.
Håller med Bol79, måste vara något fel på din, jag får kalasbra bild när jag kör min DB 600S via scart!
Konstigt det där :S Och PS3:an via hdmi ska vi ju inte prata om
Postad 10 April 2008 - 17:48
Följande inställningar tycker jag är av intresse:
BILD
OPC: På/Av
Bakgr.belysning: -16 - 16
Kontrast: 0 - 40
Ljusstyrka: -30 - 30
Färg: -30 - 30
Toning: -30 - 30
Skärpa: -10 - 10
Avancerat
Färgtemperatur: Hög/Mellan-hög/Mellan/Mellan-låg/Låg
100Hz: På/Av
Filmläge: Avancerat/Standard/Av
Aktiv kontrast: På/Av
Svart&Vit: På/Av
LJUD
Surround: På/Av (Vad gör denna?)
INSTÄLLNINGAR
Automatisk HDMI-visning: Aktivera/Avaktivera (Vad gör denna?)
ALTERNATIV
D.brusred: Av/Hög/Låg
Autovolym: På/Av
Klar röst: På/Av
Är det några inställningar som jag har missat så ta gärna med dom.
Postad 10 April 2008 - 18:02
Håller med Bol79, måste vara något fel på din, jag får kalasbra bild när jag kör min DB 600S via scart!
Konstigt det där :S Och PS3:an via hdmi ska vi ju inte prata om
Ja om XD1 slår XL2 med hästlängder så är ju något onekligen rätt fel...
Postad 10 April 2008 - 18:14
Hej, jag undrar om folk kan skriva lite hur dom har ställt in sin TV samt gärna kommentarer till inställningarna om varför dom har slagit av eller på någonting.
Följande inställningar tycker jag är av intresse:
BILD
OPC: På/Av
Bakgr.belysning: -16 - 16
Kontrast: 0 - 40
Ljusstyrka: -30 - 30
Färg: -30 - 30
Toning: -30 - 30
Skärpa: -10 - 10
Avancerat
Färgtemperatur: Hög/Mellan-hög/Mellan/Mellan-låg/Låg
100Hz: På/Av
Filmläge: Avancerat/Standard/Av
Aktiv kontrast: På/Av
Svart&Vit: På/Av
LJUD
Surround: På/Av (Vad gör denna?)
INSTÄLLNINGAR
Automatisk HDMI-visning: Aktivera/Avaktivera (Vad gör denna?)
ALTERNATIV
D.brusred: Av/Hög/Låg
Autovolym: På/Av
Klar röst: På/Av
Är det några inställningar som jag har missat så ta gärna med dom.
Ska köra DVE snart mot PS3:an så jag återkommer vad detta ger. DOCK kom ihåg att alla dessa inställningar är beroende av hur rummet ser ut, ljusförhållande etc samt även vilken ingångskälla och inställningar på denna. Alltså vad som är bra för mig kanske inte funkar alls för någon annan. Kalibrering bör ju göras på plats. Dock kan man kanske få några riktlinjer att gå efter.
Surround gör vad det säger. Surroundljud på eller av. Dock är väl det inbyggda ljudet knappast att jämföra med ett externt surroundsystem...
Automatsik HDMI gör att det anslutna via HDMI ingångarna automatiskt väslar till rätt bildstorlek.
Postad 11 April 2008 - 06:52
Kan bara hålla med er... Men det tråkiga i det hela är att vi provade på flera Xl2ór i butiken. Verkar som det finns fler XL2ór som har problem med scart och komponent.Ja om XD1 slår XL2 med hästlängder så är ju något onekligen rätt fel...
Prova att köra en animerad film tex Surf's Up 2007 och titta på pixeleringen som uppstår omkring pingvinens (huvudrollinnehavaren) hår eller vad vi nu ska kalla det. Som sagt, allt funkar fin fint med Hdmi.
Missförstå mig inte på någotvis. Jag gilla Sharp Xl2 och föröker inte på något sätt sänka tv´n. Men sanningen är den att jag/vi har inte lyckats få bra bild på scart och komponent på mer en 1st tv. Kopplade även in en annan DVD från Pioneer för ca 2000:- (minns inte vilken) som vi körde både komponent och scart med animerade filmer. Ska ner till butiken idag för att ta mig en kaffe med grabbarna och diskutera lite mera. Tur att man har en så bra butik som bryr sig om sina kunder. Deras inställning är typ " Grabben har en gång köpt en tv för 30 laxar och då ska han ha en tv som är värd 30 laxar, punkt slut".
Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 11 April 2008 - 07:00.
Postad 11 April 2008 - 07:58
Jag förstår, det är klart att det skall fungera. Dessvärre har jag inte testat med varken komponent eller Scart på min, så de kan mycket väl vara defekta. Men jag tänker så här, nu när jag köpt allt nytt med HDMI, kommer jag då att backa till scart eller komponent inom denna tvs livslängd?Kan bara hålla med er... Men det tråkiga i det hela är att vi provade på flera Xl2ór i butiken. Verkar som det finns fler XL2ór som har problem med scart och komponent.
Prova att köra en animerad film tex Surf's Up 2007 och titta på pixeleringen som uppstår omkring pingvinens (huvudrollinnehavaren) hår eller vad vi nu ska kalla det. Som sagt, allt funkar fin fint med Hdmi.
Missförstå mig inte på någotvis. Jag gilla Sharp Xl2 och föröker inte på något sätt sänka tv´n. Men sanningen är den att jag/vi har inte lyckats få bra bild på scart och komponent på mer en 1st tv. Kopplade även in en annan DVD från Pioneer för ca 2000:- (minns inte vilken) som vi körde både komponent och scart med animerade filmer. Ska ner till butiken idag för att ta mig en kaffe med grabbarna och diskutera lite mera. Tur att man har en så bra butik som bryr sig om sina kunder. Deras inställning är typ " Grabben har en gång köpt en tv för 30 laxar och då ska han ha en tv som är värd 30 laxar, punkt slut".
Om de bara löser det med den slöa fjärren så är jag nöjd, annars kommer jag kanske att överväga ett återlämnande.
Skönt med en sån butik, precis såna butiker som jag gärna handlar hos!
Postad 11 April 2008 - 10:28
Jag förstår, det är klart att det skall fungera. Dessvärre har jag inte testat med varken komponent eller Scart på min, så de kan mycket väl vara defekta. Men jag tänker så här, nu när jag köpt allt nytt med HDMI, kommer jag då att backa till scart eller komponent inom denna tvs livslängd?
Om de bara löser det med den slöa fjärren så är jag nöjd, annars kommer jag kanske att överväga ett återlämnande.
Skönt med en sån butik, precis såna butiker som jag gärna handlar hos!
Jag tog fram min gamla DVD (Pioneer DV-696AV) för att testa. Denna har både HDMI och Scart. Tetstade med en DVD film på:
1) Pioneer till TV via SCART (dvs TV:n skalar upp bilden)
2) Pioneer till TV via HDMI (dvs Pioneer skalar upp bilden)
3) PS3 till TV via HDMI (antagligen PS3 som skalar upp bilden)
Bäst bild? Jo, Pioneer till TV via Scart!!! Vilket antyder att Sharpen är mycket bra på att skala upp sämre källor, vilket också förklarar varför den är så bra på SDTV.
Men som sagt inga problem med scartarna på min i alla fall. Möjligt att det finns måndagsex...
Postad 11 April 2008 - 11:05
Jag tog fram min gamla DVD (Pioneer DV-696AV) för att testa. Denna har både HDMI och Scart. Tetstade med en DVD film på:
1) Pioneer till TV via SCART (dvs TV:n skalar upp bilden)
2) Pioneer till TV via HDMI (dvs Pioneer skalar upp bilden)
3) PS3 till TV via HDMI (antagligen PS3 som skalar upp bilden)
Bäst bild? Jo, Pioneer till TV via Scart!!! Vilket antyder att Sharpen är mycket bra på att skala upp sämre källor, vilket också förklarar varför den är så bra på SDTV.
Men som sagt inga problem med scartarna på min i alla fall. Möjligt att det finns måndagsex...
Kan det inte vara så enkelt att vissa XL2 "från fabrik" har olika bildinställningar på hdmi och scart ingångarna? Att det default ligger brusfilter eller nått annat aktiverat på scarten?
Postad 11 April 2008 - 11:44
Märker ni andra att ljudet inte alltid är i sync? jag kör optisk ut från tvn till min sony reciever. Jag har bara märkt det när jag kollar på den inbyggda digitalboxen.
Sedan undrar jag om man på något sätt kan göra så att bilden inte förstärker den röda färgen så hårt? Ibland tycker jag att det blir för mycket rött på vissa röda detaljer.
Postad 14 April 2008 - 15:01
Hur bra är betraktningsvinkeln? Får man tittbar bild (så tittbar så att inte frugan gnäller alltså) vid 45 grader off axis?
Postad 14 April 2008 - 16:40
En fråga till er som redan har fått hem er XL2 och använt den ett tag. Vet att frågan redan är ställd här i forumet men hittar inga bra svar.
Hur bra är betraktningsvinkeln? Får man tittbar bild (så tittbar så att inte frugan gnäller alltså) vid 45 grader off axis?
Ja, det funkar.
Postad 14 April 2008 - 22:18
Håller med, inga som helst problem
Inga som helst problem! Betraktningsvinkeln är mycket bättre på XL2 än min tidigare XD1:a
Postad 15 April 2008 - 20:38
Postad 16 April 2008 - 08:44
Postad 16 April 2008 - 08:55
sitter och väntar på samtal från Schenker...den borde komma idag...kan knappt bärga mig...52 härliga tum.
I now the feeling....Den är värd att vänta på
Postad 16 April 2008 - 10:02
En stor sån här kommer att stå på golvet tills du får hjälp att lyfta ur den. Det är en stor dag, jag vet...sitter och väntar på samtal från Schenker...den borde komma idag...kan knappt bärga mig...52 härliga tum.
Bifogad fil(er)
Postad 16 April 2008 - 12:01
En stor sån här kommer att stå på golvet tills du får hjälp att lyfta ur den. Det är en stor dag, jag vet...
mmm....me like...skönt att få ansluta sig till skaran, Haddirajan
kunde inte vänta så jag gjorde lite efterforskningar och fick tag i chaffisen...tvn anländer om 2-3 timmar
har redan gjort klart för två polare att när tvn kommer så ska dom infinna sig hos mig.
måste bara fixa en slagborr så ja får upp väggfästet.
Postad 16 April 2008 - 12:16
mmm....me like...skönt att få ansluta sig till skaran, Haddirajan
kunde inte vänta så jag gjorde lite efterforskningar och fick tag i chaffisen...tvn anländer om 2-3 timmar
har redan gjort klart för två polare att när tvn kommer så ska dom infinna sig hos mig.
måste bara fixa en slagborr så ja får upp väggfästet.
Schysst. Ett hett tips när man ska borra i betong är att se till att han en bra betongborr. Viktigare än att ha en bra maskin... Kan spara många viktiga minuter när du vill ha tv på plats så snabbt som möjligt.
Postad 16 April 2008 - 12:17
Schysst. Ett hett tips när man ska borra i betong är att se till att han en bra betongborr. Viktigare än att ha en bra maskin... Kan spara många viktiga minuter när du vill ha tv på plats så snabbt som möjligt.
hehe...jo jag vet...i gamla lägenheten skulle jag sätta upp några hyllor och det gick åt 4 skit borrar innan jag blev förståndig nog och köpte en bra.
men tack för tipset...man vill ju ha upp grejerna så snabbt som möjligt!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
1080p/24
8 bilder
953 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?