Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A700 *

998 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Alpha DSLR-A700 (Systemkameror) 1 8.714284 (6) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A700 + 16-80/3,5-4,5 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A700 + 18-70/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 7.5 (1) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A700 + 16-105/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 06 April 2009 - 07:58

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Jisses vad många Sony-användare vi blir nu :wub:

Postad 06 April 2009 - 08:25

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Fast jag är redan en Sony-användare då jag har en A200 men tyckte det kunde vara läge att uppgradera.

Postad 06 April 2009 - 09:16

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Aah, okej :wub:

Postad 06 April 2009 - 09:45

Gangir
  • Gangir
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Jag kunde inte hålla mig längre utan beställde en A700 igår från Warehouseexpress tillsammans med ett 70-300 objektiv (G-versionen). Jag hinner väl inte få paketet innan påsk men förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge.

Oj grym kombo, ser att du bort i gbg vi kanske borde ta en träff nån gång så jag får testa din SAL70300G.
Grattis; WE är inte helt snabba och dom väljer ett ganska segt sätt att skeppa på med men dom är är pålitliga i vart fall.

Postad 06 April 2009 - 09:51

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Grattis Joakim99. :wub:
Nu blir man ju inte direkt mindre sugen på en uppgradering när så många andra gör det.. :D Nä, jag får hålla mig (köpte ny mobil igår för att stilla köpbegäret något..).

Postad 06 April 2009 - 10:00

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Undrar vem som blir först att inte klara pressen av oss Explorer45 :wub:
Inom ett par veckor ska det vara klart för min del :D

Postad 06 April 2009 - 10:04

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Undrar vem som blir först att inte klara pressen av oss Explorer45 :wub:
Inom ett par veckor ska det vara klart för min del :D

Haha, det får nog bli du. :D Jag har lovat mig själv (och min plånbok) att jag skall vänta på A800. När den släpps har jag hunnit sommarjobba och kan då lättare motivera köpet, även om det skulle visa sig att A800 kommer ligga närmare 15k i pris. Detta självklart förutsatt att den lever upp till priset! Annars blir det en A700, ny om det finns, annars begagnad.

Postad 06 April 2009 - 12:47

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Har just snackat med "inside" som servar Sony kameror.. Och så här fungerar servicen för Sony Ahlpaserie..

Dom sänd till Belgien ifrån "Inside". "Inside" själva utför enklare service jobb såsom byter display osv.. Annat arbete med fokus vitbalans mm görs i Belgien. (tror han sa Belgien).. Och på Sonys fabrik så brukar service ta 6 arbetsdagar nånstans innan kamerorna sänds tillbaks till inside.. Varifrån dom sedan sänds tillbaks till oss ägare..Så servicetid brukar inte bli lång förutom den tid det tar med transporterna och annat. Och Annat är att Inside tex innan kamerorna sänds iväg kollas rapporterna vi ägare lämnat per skrift då vi sänder in kamerorna. Så dom skriver då service rapport så Belgarna förstår vad dom skall kolla på som huvudsak.. Men då dom kollas ser dom ju hurvida dom är ok på alla möjliga sätt..

Och varför kamerorna sänds till fabriken är för där finns det som serviceteknikern på inside utryckte sig "oerhört avancerad dyr utrustning" för mäta samt kontrollera kamerorna så dom verkligen ska bli bra då dom servas....

Därmed kan man säga att Sony tar lite längre tid för att bara justera än andra märken. Däremot får man en aningen mer genomgripande service utförd då ju fabriken kollar upp dom som jag fattade saken mer rakt igenom via sin fabriksutrustning som jag gissar har en högre nivå än vanliga fotobutiker har skäl samt kanske möjlighet att hålla sig med..

Så på gott eller ont beroende på hur man ser det så verkar "Systemet" Sony har nu i mina ögon sett väldigt acceptabelt för service. Med då undantag att man inte för närvarande i Sverige kan få snabbservice medans man väntar på enskildheter såsom "bara kolla fokus"... Däremot får man nu en mer totalare koll utförd då kameran kollas med yppersta utrustning som vi kan få våra grejor kollade med...

Så tips till er alla som skall sända era kameror på service är att ta upp saker ni "tycker er" att inte riktigt funka hundra. Så får ni det kollat på "samma gång" även om det kan te sig som inte direkt "fel"..Iofs så kollas kamerorna ju upp ändå som jag fattade saken... Fast att ändå skriva ner era funderingar skadar ju inte då det då hamnar även i en felrapport då Inside skriver om Svenskan till "utrikiska".... :wub:

Jag tex turligt nog skrev även om detta att vitbalansen inomhus i difrensierat ljus kan ta lite fel mot tex min förra A300....Men det var ju inget som var fel som inte var fixbart. Eller via egna justeringar i programerbar plats Eller då i bildprogram givetvis..... Men jag skrev i alla fall ner mina tankar om det.... Ska bli spännande att se hurvida det var nått litet feljusterat där eller ej.... För det blir ihop med fokuskoll det första som skall kollas...

Den var en kvinna på fotosidan tex som tyckte sin A350 gav lite knepig vitbalans.. Och hon sände in sin kamera för koll. Och hennes bilder var klart bättre med vitbalansen då hon fick sin kamera tillbaks såg jag... Så därmedkan tydligen sådant justeras in bättre... Som sagt. Väldigt spännande för min del om detta går att få snäppet bättre från start då jag ju fotar väldigt mycket just i sådan förhållanden där olika ljustyper av belysning finns samtidigt inomhus..

Men minns att ingen kamera har det lätt med just olika ljustyper samtidigt.. Utan att det handlar bara om att få lite mer gynsamt från början så får man lite mindre jobb sedan i program att gör det mest acceptabla av diffrencierat ljus..

Jag har en bild här där jag har flera ljustyper samtidigt... Och det går att få än svårare blandning än det denna bilden har.. Då förutom som på bilden glödlampor --dagsljus-- Är på bild. Och det är då även lysrör samt halogenlampor lyser som blandljus..

Skriver detta så man förstår problemet lite mer och inte tror jag talar om vanlig enkelt vitbalans nu.. Utan det är verkligen besvärliga former av blandljus jag talar om enbart och inget annat som en glödlampa....

men här är ett exempel för i alla fall visa en bild med olika ljustyper som kräver olika autovitbalans i samma bild..Och det finns värre. Så igen. Bilden är för enbart visa vad jag talar om....

Men hoppas mina rader här kan ge lite input ifall ni skall skicka era kameror på service.. Samt hur det går till att utföra servicen, samt var.. Och då lite tips att skriva så noga ni kan era funderingar även om det inte nått firekt fel. Men så det skrivs ner i rappoorten från Inside. Så kan finns alla era tankar utskrivna lite extra noga.. Plats för mänskliga fel minskar ju då man även har punkter att bocka av som kollade än om det bara är almän kontroll...

Sorry lång tex. :D . Men här är en bild i alla fall med blandljus...Och det är enbart för visa som sagt. Så detta är inget extremt svårt ljus . Det finns klart värre...Men det visar vad begreppet blandljus innebär..

Mvh
Tobbe.

Bifogad fil(er)

Postad 06 April 2009 - 12:57

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Det fungerar ungefär likadant när man skickar Sonys bärbara datorer. Deras support är väldigt bra att ha att göra med. De skickar DHL som hämtar upp datorn, och därefter får man snällt vänta ca 7 arbetsdagar på att datorn ska skickas till Tyskland och tillbaka. DHL levererar datorn till dörr, och därefter följer Sony upp och kollar så att man är nöjd.

Värt att komma ihåg är att man har 6 månaders garanti på reparationer - även om den ursprunliga garantin har gått ut.

Postad 06 April 2009 - 13:23

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Ja förutom att man inte kan just få snabbservice på fokus som kanske kan vara för en del mer Proanvändare lite besvärande. fast iofs har dom flera kameror än en oftast... även entusiastpro har ju det.. ja till o med vår amatör-familj har ju det. :D ... men förutom det Så känns det rejält bra att faktiskt kameran blir noga genomgången i mest svancerade utrustning Sony har för sina kameror.. För jag gissar dom inte använder riktigt samma saker en fotobutik använder då det är deras egen fabrik som gör servicarna.... För en fabrik lär nog ha rätt bra grejor antar jag...

Blir skoj att se när kameran blir klar.

perfekt att veta detta med garati på garantiservicen.. Då fick jag lite mer tid om det inte blir bra nu att återkomma till dom.. tackar varmast för tipset... :wub:

Redigerat av mayro, 06 April 2009 - 13:24.

Postad 06 April 2009 - 13:56

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Trevligt att veta hur Sony gör, och att kameran blir riktigt undersökt :wub:
Men du Mayro, jag har nog missat en sak, varför skickade du in din kamera?

Postad 06 April 2009 - 14:29

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Trevligt att veta hur Sony gör, och att kameran blir riktigt undersökt :)
Men du Mayro, jag har nog missat en sak, varför skickade du in din kamera?

Idag har min kamera åkt till fabror doktorn för lite översyn...Bäst att göra det innan sommaren men främst garantier gått ut..

Tycker jag har lite bakfokus med 1.7 optik på den.. Så bäst att kolla upp det medans det är gratis...

Postad 06 April 2009 - 14:32

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Ah, tackar (SIC) :)
Ibland missar man en del saker! ;)

Postad 06 April 2009 - 15:15

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Oj grym kombo, ser att du bort i gbg vi kanske borde ta en träff nån gång så jag får testa din SAL70300G.
Grattis; WE är inte helt snabba och dom väljer ett ganska segt sätt att skeppa på med men dom är är pålitliga i vart fall.

Tyvärr hade de vare sig kameran eller objektivet i lager så jag får vackert vänta ett tag till.

Postad 06 April 2009 - 15:28

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Kul raderna om Sonyservice var uppskattade att ta del av... Tänkte det kunde vara roligt att få veta hur det fungerar lite och varför.. Det står ju rätt sällan om sådant.. Ja mer än negativt då att man får vänta... ;)

Men nu vet man ju varför samt hur det går till. Samt att det finns förutom då det negativa även en liten fördel med i väntandet kanske då det görs med bästa tänkbara utrustning i stället....

För fick jag välja mellan gå till en lokal fotoäffär med service och vänta medans dom justerar kameran eller sända den till en fabrik för märket jag har där toppgrejorna finns. Ja då väntar jag hellre och kör fabriken än den lokale servicen..

ja såvida dom inte då har samma utrustning osv givetvis... Erfarenheten kan dom ju aldrig få som en märkesfabrik har rätt givet..För en service som sköter stora delar av all service har nog sett det mesta man kan sett utav felkällor..

En sak värd att även nämna är kanske inte lika rolig att bärätta ifrån samtalet.... Men detta är ju inget som gäller enbart Sony då. Utan alla kameror där man inte kan justera fokus efter den optik man använder.. Så det handlar om helt enkelt en funktion vi i billigare sortimenten inte får med kamerorna. men som troligen kanske kommer då tillverkarna lessnar på sådana som mig och andra som sänder tillbaks husen för justering. Vilket givet kostar företagen pengar och tid samt personal... Det är att få interna möjligheter att finjustera i husen direkt...

Det som är nämligen är att det går tydligen inte att justera ett kamerahus så det har absolut fokusering med all optik samtidigt.... Utan man kan tydligen inte ställa in så dessa kamerahus med fast ej justerbar fokusering blir perfekta 100% med alla sina optiker samtidigt.. Därmed står det klart att man får finna sig i att lära sig sina optiker samt hur dom "vill" slå eventuellt fel samt reglera detta själv då om det är extrema pixeltittande det handlar om....

Så därmed har tydligen utveklingen med datorkrypande i bilderna gått över kamerahusens kapasitet då man inte är i nivåerna där man kan justera samt programera in sina olika optikers värden..Förutsatt då att husen givetvis är rätt kalibrerade vilket gäller alla oavsett interna möjligheter för justering per optik....... men då är kamerahusen dyrare typerna än så länge dom val man måste göra för att få denna regleringsmetod i husen...A900 har sådant tror jag tex....

Men detta är värt att ha i bakhuvudet lite så man vet då man kollar på jämförelser och även mot andra kameror eller optiker..... Man kan komma bra .. men det kan därmed även finnas skillnader mellan optikerna och hur fokuseringen går i huset även om kamerorna är "rätt" så mycket det går...

Så skall man hamna bäst så får man sända allt in för kalibrering gissar jag... Men där hjälper ju tex inte det om optikerna är lite slitna tex..

Så det är mycke med detta meee kameror att hålla i minnet då man ser sina bilder i pixelform... :D :blush:

För övrigt så såg du Ponisch vad min kamera är hos doktorn för.. Kolla bakfokuset lite i huvudsak.. Samt ev om så går finjustera in auto vitbalansen.. fast det är inget världsproblem som sagt. men,, går det att förfina lite till så är det ju ingen skada skedd. Om inte så är det inget stort problem då jag ju redan löst det. Eller kan ytterligare lösa det via nyttja kamerans möjligheter att logga in några egna framtagna vitbalanser och bara programera in..

AAAAhhh Vad jag är nyfiken att se då den kommer tillbaks. För det kändes klart förtroendefullt att höra den kommer kollas med toppgrejor samt noga.... Spännande detta... :)

Redigerat av mayro, 06 April 2009 - 15:29.

Postad 06 April 2009 - 15:56

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
En kul notis angående mitt ärende hos Sony gällande den bärbara datorn. Felet var att en av USB-kontakterna inte fungerade och jag passade på att få detta fixat strax innan garantin gick ut. När jag fick tillbaka datorn så hade de förutom moderkortet även bytt LCD-skärmen. De hade tydligen hittat något fel på den, något jag aldrig rapporterat till dem. Snyggt gjort att kontrollera och byta andra grejor samtidigt tycker jag!

Nu var inte upplevelsen helt smärtfri dock. När jag fick tillbaka datorn så hade den missljud (från moderkortet) och repor i chassit. Jag fick den inskickad igen där de åtgärdade detta, men efter ett par veckor slockande datorn helt. Efter tredje gången har den dock fungerat prima. En liten känga åt deras kvalitetskontroll på samma gång alltså, men samtidigt ett bra betyg till supporten som skötte detta galant och var väldigt medgörliga - de motsatte sig aldrig och ställde inga dumma frågor utan var väldigt serviceinriktade. Jag skulle känna mig trygg i att äga fler Sony-prylar.

Varje ärende tog runt 10 dagar sammanlagt. Allt under 2 veckor tycker jag är väldigt bra, det är nog inte ovanligt att man får vänta både 2 och 3 veckor annars.

Redigerat av Joakim, 06 April 2009 - 15:59.

Postad 06 April 2009 - 19:56

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Så därmed har tydligen utveklingen med datorkrypande i bilderna gått över kamerahusens kapasitet då man inte är i nivåerna där man kan justera samt programera in sina olika optikers värden..Förutsatt då att husen givetvis är rätt kalibrerade vilket gäller alla oavsett interna möjligheter för justering per optik....... men då är kamerahusen dyrare typerna än så länge dom val man måste göra för att få denna regleringsmetod i husen...A900 har sådant tror jag tex....

Detta kan du med all säkerhet kunna fixa på 700:ans efterföljare. K20D har det (justerar upp till 20 objektiv) och jag tror att nya Canon 50D kan det också.
Hoppas att det inte leder till att objektivtillverkarna slarvar mer med kvalitetskontrollen bara. Det öppnar ju för det dock...

Postad 06 April 2009 - 21:16

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Det fungerar ungefär likadant när man skickar Sonys bärbara datorer. Deras support är väldigt bra att ha att göra med. De skickar DHL som hämtar upp datorn, och därefter får man snällt vänta ca 7 arbetsdagar på att datorn ska skickas till Tyskland och tillbaka. DHL levererar datorn till dörr, och därefter följer Sony upp och kollar så att man är nöjd.

Min skickades till Frankrike. :)

Hade problem med clouding på skärmen. Det som var bra med kundtjänsten var att de ringde i princip varje dag som datorn var där och berättade vad de gjorde. Först hade de inte sett den clouding som jag såg, så jag föreslog att de skulle låta skärmen värmas upp och släcka ner, nästa dag ringde de och sa att de sett felet, bytte skärmen och skickade tillbaka den. Mycket trevlig support.

Med HP, DELL osv har man ingen aning om vad som sker, datorn är borta i 1-2 veckor och rätt var det är så dyker den upp på posten.

Och för att få med något A700-relaterat i inlägget så har jag nu gjort en brusprofil till min A700 i NoiseNinja, rätt så enkel procedur och resultatet är verkligen bra. Började med 800 upp till 6400.

Postad 07 April 2009 - 07:56

Gangir
  • Gangir
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

...
Och för att få med något A700-relaterat i inlägget så har jag nu gjort en brusprofil till min A700 i NoiseNinja, rätt så enkel procedur och resultatet är verkligen bra. Började med 800 upp till 6400.

Hej skulle man kunna ta del av den där profilen? Jag har svårt att förstå hur brusreducering fungerar!

Postad 07 April 2009 - 15:50

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Hej skulle man kunna ta del av den där profilen? Jag har svårt att förstå hur brusreducering fungerar!

Visst! Laddade upp den här: http://www.megaupload.com/?d=5UNABYWW (om filen skulle tas bort skicka ett PM så kan jag maila filen, den är bara 41kb stor)

Du packar upp filerna, lägg dom i en katalog någonstans på hårddisken. Förutsatt att du har Photoshop Plugin: Starta Noise Ninja välj -> Profiles -> Install Profiles -> Navigera till katalogen där du packade upp .nzp-filerna, NoiseNinja kopierar nu filerna till rätt katalog.

Nu måste du ställa in så att NoiseNinja automatiskt laddar in profilen varje gång du brusreducerar en bild tagen med en A700. Det gör du så här, NoiseNinja sedan menyn Noise Ninja -> Preferences -> välj Auto-load profile based on EXIF under Profile policy, samt Invoke automatic profiler under Fallback policy.

Nu ska det förhoppningsvis fungera. :)

Vidare hjälp finns här: http://www.pictureco...om/profiles.htm och en mycket bra FAQ här: http://picturecode.c...x.php/Main_Page

Bifogad fil(er)

Redigerat av Joakim, 07 April 2009 - 16:11.
Jag laddade upp filen här istället (längst ned i inlägget), hoppas det inte är dig emot

Postad 07 April 2009 - 16:33

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Tackar Fastson :)

Postad 07 April 2009 - 17:02

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Np!

Och tack Joakim, trodde bara man kunde bifoga bilder. :)

Postad 08 April 2009 - 17:14

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Jag kunde inte hålla mig längre utan beställde en A700 igår från Warehouseexpress tillsammans med ett 70-300 objektiv (G-versionen). Jag hinner väl inte få paketet innan påsk men förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge.

Jag valde att avboka min beställning från Warehouseexpress då de varken hade kamera eller objektiv i lager utan beställde från ett svenskt bolag istället. Det blev såklart lite dyrare men jag hämtade ut mitt paket med kamera + objektiv idag. Känns som ett stort lyft upp från min A200 :)

Det enda smolket i glädjebägaren är att jag inte verkar få ordning på minneskortet som jag köpte till. I min A200 fungerar det klockrent men i A700 så får jag "card error". Vad kan det bero på? Jag har formaterat kortet i A700 och jag har den senaste firmwaren (ver 4).

Postad 08 April 2009 - 17:48

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Jag valde att avboka min beställning från Warehouseexpress då de varken hade kamera eller objektiv i lager utan beställde från ett svenskt bolag istället. Det blev såklart lite dyrare men jag hämtade ut mitt paket med kamera + objektiv idag. Känns som ett stort lyft upp från min A200 :)

Det enda smolket i glädjebägaren är att jag inte verkar få ordning på minneskortet som jag köpte till. I min A200 fungerar det klockrent men i A700 så får jag "card error". Vad kan det bero på? Jag har formaterat kortet i A700 och jag har den senaste firmwaren (ver 4).

Låter märkligt, CF kort? Prova med ett annat cf kort å se va som händer.

Men A700 är en riktigt fin kamera! Ja gkommer behålla den i många år framöver! B) SEdan köper jag en beg. A900 eller en beg. A900 mk II :lol:

Postad 08 April 2009 - 17:54

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Låter märkligt, CF kort? Prova med ett annat cf kort å se va som händer.

Ja det är ett CF-kort (Sandisk Extreme III 8 GB). Mitt gamla kort som är ett Sandisk Extreme III 4 GB fungerar felfritt i både min A200 och A700.

Postad 08 April 2009 - 18:01

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Testa några gånger till med 8GB-kortet och se om det funkar, eftersom det inte är några fel med det i din A200 :)

Postad 08 April 2009 - 19:17

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
När vi ändå pratar om minneskort, är Extreme IV lite overkill för en A700 eller är det att rekommendera före Extreme III (om man skall vara lite petig då)?

Postad 08 April 2009 - 19:24

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Skulle jag inte tro, IV har ju en läs-/skrivhastighet på 45mb/s (eller?), och det behövs ju nästan då a700 kör 5fps!
Extreme III har väl 20mb/s?

Ska själv skaffa två sånt här minneskort efter mitt inköp av a700!
Mest för att dom är så "billiga"! :)

Redigerat av Ponisch, 08 April 2009 - 19:26.

Postad 08 April 2009 - 19:25

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag tror att Extreme III har 30 MB/s.

Postad 08 April 2009 - 19:28

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Jag tror att Extreme III har 30 MB/s.

Jo, makes more sense, annars hade det varit ett rejält hopp från 20mb/s till 45mb/s :)

Postad 08 April 2009 - 19:39

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Ok, gött. Jag köpte faktiskt ett Extreme IV 4GB med min A200 då jag tänkte att den skulle få följa med mig till nästa uppgradering (det är den gamla varianten av IV så den kör med 40MB/s).

Ponisch, du bör nog ta en titt på denna kartan innan du köper det då den inte har fått så bra hastighet när den är testad i A900: Digital Photagraphy Insites
Tror den kommer bli en rätt så stor flaskhals om du ska fota sekvenstagningar.

Postad 08 April 2009 - 19:46

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Ojsan, tackar för länken, mycket uppskattat!
Så vilket 8GB rekommenderar du? :)

Postad 08 April 2009 - 19:54

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Det var så lite. :) Tja, kolla listan och se vilka som passar dig ekonomiskt. Jag menar Ducati edition är ju inte direkt gratis.. B)

Postad 08 April 2009 - 20:00

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Insåg nyss en sak, jösses vad dyrt det är med minneskort B) :)

Postad 08 April 2009 - 20:02

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
No kidding.. :) Känns egentligen lite väl dyrt för enbart lagring.

Postad 08 April 2009 - 20:04

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Dyrt? Jag tycker att det är riktigt billigt i jämförelse när jag köpte 16 MB kort och liknande...

Postad 08 April 2009 - 20:23

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Allt är ju relativt.. :)

Postad 08 April 2009 - 22:02

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Vart blev det du i stället beställde din kamera??

Och angående kortet.. Har du "talat om" för kameran vilket du vill använda som huvudkort? Kanske är det denna biten du missat så kameran inte vet vart kortet är?. Eller vilket...Man gör det i menyval har jag för mig...

Och grattis till en fin kamera Joakim99..

Postad 09 April 2009 - 07:04

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Och angående kortet.. Har du "talat om" för kameran vilket du vill använda som huvudkort? Kanske är det denna biten du missat så kameran inte vet vart kortet är?. Eller vilket...Man gör det i menyval har jag för mig...

Och grattis till en fin kamera Joakim99..

Just ja, kankse inställd påatt läsa MS kort :)

Postad 09 April 2009 - 07:19

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag har så klart ställt in så att den skall läsa CF-kort. Mitt gamla 4 GB kort fungerar ju felfritt.

Postad 09 April 2009 - 07:22

Unregisteredb4b01909
  • Unregisteredb4b01909
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Om man behöver skicka in kameran för översyn under garantitiden har ni då kontaktat företaget där den köptes eller Sony direk?
Hur ska den emballeras?

Ev. behöver jag göra detta för jag har något som liknar dammfläckar på bilder jag tar och får inte bort dessa (det är inte objektivet utan i kameran).

Så hur har ni gått tillväga innan den skickas?

Postad 09 April 2009 - 07:33

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Har du testat att rengöra sensorn? Ser du dammet även om du använder stora bländare, t ex 2.8? 3.5?

Postad 09 April 2009 - 07:34

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
De dammfläckar du beskriver är nog damm/skit på sensorn!
Testa att rengöra den om du har en blåbälg eller något annat liknande till sensorrengöring!

Med tanke på joakim99´s svar:
Testa att blända ner(högre f/?-tal) till ungefär f/22 eller liknande och titta!

Redigerat av Ponisch, 09 April 2009 - 07:35.

Postad 09 April 2009 - 07:39

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Om man behöver skicka in kameran för översyn under garantitiden har ni då kontaktat företaget där den köptes eller Sony direk?
Hur ska den emballeras?

Ev. behöver jag göra detta för jag har något som liknar dammfläckar på bilder jag tar och får inte bort dessa (det är inte objektivet utan i kameran).

Så hur har ni gått tillväga innan den skickas?

Köp en rocketblower , eller liknande,t.ex. blåsbälg. Finns på apoteket för typ 15 Kr :) å blås bort dammet lite försiktigt.

Postad 09 April 2009 - 07:49

Unregisteredb4b01909
  • Unregisteredb4b01909
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har blåst och varför jag trodde det var damm är att de är mest synliga med minsta bländaren, så det är testat.
Har vibrerat sensorn säkert 5 gånger utan effekt.

Men i alla fall - mina frågor kvarstår gällande kontakt och emballage.

Postad 09 April 2009 - 08:08

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Har blåst och varför jag trodde det var damm är att de är mest synliga med minsta bländaren, så det är testat.
Har vibrerat sensorn säkert 5 gånger utan effekt.

Men i alla fall - mina frågor kvarstår gällande kontakt och emballage.

Det kanske är något kladdigt o mde inte går att blåsa bort?

Postad 09 April 2009 - 09:08

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0

Hur ska den emballeras?

I mitt fall (gällde bärbar dator) så hänvisade butiken till Sony. Jag tror det är enklast att kontakta Sony direkt, de är bra att ha att göra med. Leta upp telefonnumret på deras hemsida - det kan vara olika för olika produktavdelningar.

Sony skickade ut passande emballage via DHL som kom och hämtade upp produkten, vi packade ner enligt instruktioner på plats så att jag kunde se att det blev riktigt gjort. Om Sony går tillväga på samma sätt för kameror vet jag dock ej, ring och hör med dem.

Postad 09 April 2009 - 10:25

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Jag handlade den på Japan Photo i göteborg.

Nu har mitt problem löst sig. De bytte ut kameran och då fungerar allt som det skall. Tydligen så kunde den första kameran inte hantera kort större än 4 GB. Mycket bra service från Japan Photo i det här fallet som bytte ut kameran utan några diskussioner.

Postad 09 April 2009 - 10:36

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Vad roligt det löste sig smidigt .... :)

Men för övrigt för besvara frågan så andra kan se hur man troligen alltid bör/skall göra så skall/bör man nog kontakta sin säljare.. Och därigenon dom sänder man in sin kamera. Inte in till säljaren då... Det betyder att säljaren sänder en fraktsedel .. Och i Sverige skall kamerorna gå till Sonys verkstad "Inside".. Som är Sonys serviceverkstad för alla Alpha kameror...

Och dom som jag berättade skriver då felrapporten på "utrikiska" i stället för den Svenska vi konsumenter sänder med..

Sedan går som tidigare skrivet kamerorna till Sony´s fabrik i EU. (Tror det var Belgien)

Så vägen tillbaks blir sedan den omvända.. Fast utan fraktsedel eller inblandning av säljaren. För "Inside " sänder tillbaks kamerorna direkt till köparen...

Därför finns föresten en sak som är viktig att veta.

Har ni köpt beg men med garanti kvar så måste säljaren ihop med fraktsedeln ändra ägare på kvittot. Annars sänds kameran ju tillbaks till ursprungliga ägaren.. Vilket kanske man inte är så extremt sugen på skall ske...Så var uppmärksamma på att säljaren sänder med ett kvitto med ert namn såsom ägare.. gäller ju endast vid garantiärende .. Utan garanti så behövs ju inga kvitton... Så då skriver man ju direkt sitt namn samt adress...

Så var här nu lite kompleterande uppgifter till förra texten ....

Mvh
Tobbe

Redigerat av mayro, 09 April 2009 - 10:40.

Postad 09 April 2009 - 19:39

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Detta kan du med all säkerhet kunna fixa på 700:ans efterföljare. K20D har det (justerar upp till 20 objektiv) och jag tror att nya Canon 50D kan det också.
Hoppas att det inte leder till att objektivtillverkarna slarvar mer med kvalitetskontrollen bara. Det öppnar ju för det dock...

Det var en klar tydlig pluspunkt det för Pentax... Måste erkännas även om detta är en Sonytopic... Pentax är kluriga dom rackarna... :wub:

Som tur är var mitt fokusproblem ett litet sådant. Så inget katastrofalt inte.. Sony har ju lite dubbelkollfunktion väl dessutom i A700án även om den inte är lika effektiv som tydligen i A900án.. Men den har funktionen i varje fall..Så det kvittar väl upp utebliven microjustering lite..

Men klart att det varit extra smutt att haft det även i A700.....

Tackar för denna info i alla fall supernaut .. Nu steg Pentax ytterligare i aktning i mina ögon från redan en hög nivå......Skoj... :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.