Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyl vs CD

746 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2013 - 17:27

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Musik med toppar över medelnivån på 30dB, där hörseln kan tåla kortvariga transienter på 115dB med en medelnivå på 85dB, ger med 16bitar 19dB brus, det kan i mycket tysta rum, eller rum med viss frekvensartad buller göra sig hörbart, vissa spelar ju t.o.m. högre medelnivåer en 85dB.

Dock tror jag det är svårt att hitta inspelningar som följer kriterierna, men inte omöjligt.

Mvh

Redigerat av Isaac, 22 November 2013 - 17:35.

Postad 22 November 2013 - 17:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Högtalarens känslighet tex 90 dB, är den ljudstyrka som fås om en viss mängd effekt ( 1 watt ? ) matas till högtalaren. Dynamiskt omfång är spannet mellan lägsta och högsta ljudstyrka som prylen kan återge.

Ja, och då kommer frågan. Om du ska spela 120 dB vid lyssningsplatsen med en högtalare som har 87 dB i känslighet. Vad spelar då roll?

Postad 22 November 2013 - 18:03

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Ja, och då kommer frågan. Om du ska spela 120 dB vid lyssningsplatsen med en högtalare som har 87 dB i känslighet. Vad spelar då roll?

Vi får hoppas att elementet är välkonstruerat när över 2kW ska matas in i det...

Postad 22 November 2013 - 18:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4140 inlägg
  • 1

Vad spelar då roll? :huh:

Postad 22 November 2013 - 18:41

dewpo
  • dewpo
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Musik med toppar över medelnivån på 30dB, där hörseln kan tåla kortvariga transienter på 115dB med en medelnivå på 85dB, ger med 16bitar 19dB brus, det kan i mycket tysta rum, eller rum med viss frekvensartad buller göra sig hörbart, vissa spelar ju t.o.m. högre medelnivåer en 85dB.

Dock tror jag det är svårt att hitta inspelningar som följer kriterierna, men inte omöjligt.

Mvh

http://www.dr.loudness-war.info/ så finns det ett par låtar som uppfyller de kriterierna... men hur gör jag enklast för att kolla dr? nivån på lokala filer i Windows (flac filer...) att leta efter kandidater som kan komma på fråga är ett evights jobb om man inte kan köra ett batch jobb utan att resampla alla filer först, men egentligen letar ni bara problem som inte finns i en film är det i vart fall inte några problem att föreställa sig att man skulle vilja ha ett system som kan återge både vind sorl i en löv skog och ett gevärs skott att musik inte är mer dynamisk än den är är ju en kulturell fråga om de tekniska möjligheterna fanns skulle den kanske vara det? eller ivrat fall vissa stycken..

Redigerat av dewpo, 22 November 2013 - 19:06.

Postad 22 November 2013 - 20:35

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 1

Verkar som att du missat poängen med tråden.
Här diskuteras vinylens magiska förförelsekraft, dvs dess inneboende egenskaper och hur de påverkar ljudkvalitet och "musikalitet".

Loudnessdiskussionen har i sig ingenting med vinyl vs cd att göra annat än rent statistiskt, dvs att idiotmastering ofta är förbehållet osnutna och oerfarna hittepå-ljudtekniker som inte ens vet vem Bob Ludwig är... :)

Och 24/96, 24/192 låter i verkligheten inte ett skvatt bättre än 16/44,1. Om du händelsevis missat det..

Trådens titel är ”CD versus vinyl”

Trådskaparens fråga är:

”Nu är min fråga ska jag hålla mig till cd som innan eller får jag ett bättre ljud om jag går över till vinyl”.

Så det finns de i tråden som upprätthåller sig i en del av det som är den kedja som är mellan artist och oss musiklyssnare. De upprätthåller sig med en del av denna kedja och drar en slutsats som de anser skall gälla hela kedjan.

Själv anser jag detta vara en ganska grav förenkling. Redan i datorns barndom sa man ”Skit in – Skit ut”. Så vad som stoppas in påverkar självklart utfallet. Och stoppar man systematiskt in en annan signal i cd-mediet jämför med i vinyl-skivan så tillhör det självklart frågeställningen.

Så på detta sätt är ju frågeställningen omkirng cd versus vinyl betydligt mer komplicerat. Så de gånger jag jämfört olika utgåvor har vinyl enligt min upplevelse varit minst lika bra eller bättre än de cd-utgåvor jag jämfört med.

Att jämföra mot ett verkligt utfall är för mig det rätta sättet att jämföra cd versus vinyl

Vänliga hälsningar

Postad 23 November 2013 - 11:04

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Vinyl vs CD

Bifogad fil  DSC_0647.JPG   422.99K   2 Antal nerladdningar

Tog en runda med div plattor av begge format, gjort det førr, men en liten uppdatering skadar inte!

Bara før och sagt det, jag spelar gärna cd-plattor. Men hur jag än førsøker så är det nått med vinylen i dessa tilfellena som tilltalar mej betydligt mer än cd utgåvan.

Ta Tears for Fears fex en storhet i ljudbilden som är enorm mot cd'n mer platta framtoning, när man ser på DR resultat så ser begge bra ut, faktiskt en liten førdel cd här
http://www.dr.loudne...ils.php?id=1618
http://www.dr.loudne...ils.php?id=9611
Audioslave som är raka motsatsen grymt komprimerad på cd, mens vinyl har ett hyfsat resultat och låter
därefter betydligt mindre ansträngt.

Donald Fagen Nightfly låter rätt och slätt taffligt på cd kontra vinyl, begge har exemplariska DR resultat
men det hjälper lite i detta tillfället :P

Men som sagt bara mina egna subjektiva upplevelser detta!

Utstyret som blev brukt var VPI Scoutmaster/Dynavector XX2 och Nottingham Hyperspace/Graham Phantom/Zyx 4D

CD-spelare Meridian G08.2

Bifogad fil  DSC_0648.JPG   337.03K   1 Antal nerladdningar

God helg

Postad 23 November 2013 - 11:20

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

http://www.dr.loudness-war.info/ så finns det ett par låtar som uppfyller de kriterierna... men hur gör jag enklast för att kolla dr? nivån på lokala filer i Windows (flac filer...) att leta efter kandidater som kan komma på fråga är ett evights jobb om man inte kan köra ett batch jobb utan att resampla alla filer först, men egentligen letar ni bara problem som inte finns i en film är det i vart fall inte några problem att föreställa sig att man skulle vilja ha ett system som kan återge både vind sorl i en löv skog och ett gevärs skott att musik inte är mer dynamisk än den är är ju en kulturell fråga om de tekniska möjligheterna fanns skulle den kanske vara det? eller ivrat fall vissa stycken..

MasVis är ett bra utvärderingsprogram: http://www.lts.a.se/lts/masvis

Att hitta crest runt 30dB är inga problem, men även brusgolvet skall ju vara lågt, under 19dB är nog inte alls någon omöjlighet.

Vi har ju både extremt tyst elektronik, tysta inspelningslokaler inklusive syntar tillgodo.

Mvh/Isaac.

Redigerat av Isaac, 23 November 2013 - 12:14.

Postad 23 November 2013 - 11:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Vinyl vs CD

Bifogad fil  DSC_0647.JPG   422.99K   2 Antal nerladdningar

Tog en runda med div plattor av begge format, gjort det førr, men en liten uppdatering skadar inte!

Bara før och sagt det, jag spelar gärna cd-plattor. Men hur jag än førsøker så är det nått med vinylen i dessa tilfellena som tilltalar mej betydligt mer än cd utgåvan.

Ta Tears for Fears fex en storhet i ljudbilden som är enorm mot cd'n mer platta framtoning, när man ser på DR resultat så ser begge bra ut, faktiskt en liten førdel cd här
http://www.dr.loudne...ils.php?id=1618
http://www.dr.loudne...ils.php?id=9611
Audioslave som är raka motsatsen grymt komprimerad på cd, mens vinyl har ett hyfsat resultat och låter
därefter betydligt mindre ansträngt.

Donald Fagen Nightfly låter rätt och slätt taffligt på cd kontra vinyl, begge har exemplariska DR resultat

Men som sagt bara mina egna subjektiva upplevelser detta!

Utstyret som blev brukt var VPI Scoutmaster/Dynavector XX2 och Nottingham Hyperspace/Graham Phantom/Zyx 4D

CD-spelare Meridian G08.2

Bifogad fil  DSC_0648.JPG   337.03K   1 Antal nerladdningar

God helg

Blev intresserad när nu skrev Tears For Fears. Inte möjligen "Bad Mans Song"? En av de låtar som verkligen kan få mig att totalt försvinna in i musiken för en stund. Oleta Adams röst ger gåshud, men hela produktionen är bara så oerhört snygg. Inte vinyl i mitt fall dock, utan WAV ripoad vanlig cd via Sonos/Arcam RDac. :)

Postad 23 November 2013 - 11:34

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Det stämmer laddie! enorm a-sida på denna plattan :D som du säger en gåshud upplevelse i hästväg! Och Phil Collins/Manu Katche' som piskar skinn.
Hade gärna demonstrert vinylen før dej.

Postad 23 November 2013 - 12:45

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Trådens titel är ”CD versus vinyl”

Trådskaparens fråga är:

”Nu är min fråga ska jag hålla mig till cd som innan eller får jag ett bättre ljud om jag går över till vinyl”.

Och svaret på denna fråga är komplext och kräver flera meningar att besvara, men är samtidigt väldigt enkelt och lätt att förstå.

Det rent objektiva och korrekta svaret är: Nej, han får inte "ett bättre ljud" av att "gå över till vinyl".

Vinyl är de facto en sämre informationsbärare, och förutsättningarna för hög ljudkvalitet är betydligt bättre med cd, och generellt sett är det en ren smaksak om man gillar en given vinyl- eller cd-utgåva bättre.

Bägge har sina för- och nackdelar, och skillnaden kan lite förenklat sägas vara att cd ganska obönhörligt avslöjar "defekter" i inspelning, mixning, mastering osv, medan en del "slätas över" på vinyl samtidigt som en viss "värme" adderas.

Kort sagt finns det ingen som helst tvekan om att cd objektivt är att föredra, medan vinyl av olika anledningar IBLAND subjektivt upplevs trevligare.

Så det finns de i tråden som upprätthåller sig i en del av det som är den kedja som är mellan artist och oss musiklyssnare. De upprätthåller sig med en del av denna kedja och drar en slutsats som de anser skall gälla hela kedjan.

...de gånger jag jämfört olika utgåvor har vinyl enligt min upplevelse varit minst lika bra eller bättre än de cd-utgåvor jag jämfört med.

Att jämföra mot ett verkligt utfall är för mig det rätta sättet att jämföra cd versus vinyl

Javisst, och där begränsar du ditt eget resonemang på just det sätt du tycker dig kunna kritisera andra för, nämligen att köra med skygglappar - och i ditt fall fälla omdömen baserat enbart på dina egna högst subjektiva upplevelser av just de plattor du själv lyssnat på.

Tänk om andra inte spelar samma musik som du själv?
Då finns det ju goda möjligheter att din åsikt inte är objektiv alls, och inte applicerbar på den uppsjö av inspelningar du aldrig hört.

Ett "verkligt utfall" enligt din modell är i allra högsta grad subjektivt och tillför inte diskussionen ett jämrans dugg, med undantag för de fall då någon annan lyssnar på exakt samma utgåvor.

Sen kan man med fog hävda att TS fråga är fel ställd. Det finns givetvis ingen som helst vettig anledning att "gå över till vinyl".
TS bör utan vidare kunna begripa att cd och digital distribution är det som gäller nu och dominerar även i framtiden, och att vinyl idag är ett komplement som har sina lite unika egenheter. Varför välja bort någotdera när det är känslomässiga upplevelser man är ute efter?

Redigerat av Unregistered277056c3, 23 November 2013 - 12:47.

Postad 23 November 2013 - 13:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

http://youtu.be/n-AE9dL5FG8

Vad spelar då roll? :huh:

Exakt vad är poängen?

Postad 23 November 2013 - 13:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det beror på vad man menar. Om det är vilken man föredrar så är det enkelt. Men om man vill veta vilket format som återger bäst så kan man inte göra så. Lyckligtvis så är det redan gjort sedan långt tidigare att CD formatet är väsentligt mycket bättre att återge än vinyl.

Postad 23 November 2013 - 15:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4140 inlägg
  • 0
Det var ett tag sen som jag jämförde vinyl mot CD. Har ställt undan Thorensspelaren. Men jag kommer ihåg när jag köpte min första CD, Dire Straits "Brothers in arms" så jämfördes CD-utgåvan med vinylen. Ingen direkt skillnad. Jag roade mig nu att jämföra samma CD som jag köpte 1985 mot motsvarande på Spotify. Enda skillnaden vara att Spotifyversionen hade högre ljudnivå.

Postad 23 November 2013 - 21:05

dewpo
  • dewpo
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
När man får hem en ny Lp så så börjar man med att riva av cellofanplasten sen tar man försiktigt fram skivan ur fodralet sen lägger man den försiktigt på skivspelar tallriken startar rotationen sänker nålen och hör den knäppa i spår. Sen väntar man några sekunder på att första låten skall börja.. man hinner bygga upp en förväntning innan musiken börjar och det påverkar förstås upplevelsen av musiken därefter... Vi påverkas av all intryck inte bara det vi hör, det är lika dant med en rör förstärkare, först slår man på den väntar en minut på att den ska få upp värmen sen startar man musiken på låg volym och får spela någon minut innan den låter som den ska, det ger en tid att reflektera, i dag går saker för fort. Du knäpper på stereon trycker play på spotify och så startar musiken redan innan du hunnit bestämma dig för vad du vill lyssna på eller bygga upp några förväntningar det gör upplevelsen svagare både om du tillslut tycker låten låter bra eller dålig. Det är lite konstigt att vissa argumenterar som om placebo eller rättare sagt att helhets intrycket är bättre fastän det "knastrar" lite är något dåligt... Är helhets intrycket när man lyssnar på Lp genom en rör förstärkare bättre, så är ju upplevelsen större, så är det ju bara, man kan inte frikoppla ett sinne från dom andra det är inte så vi människor fungerar...

Postad 23 November 2013 - 21:57

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Mycket bra inlägg dewpo. Själv njuter jag av musiken oavsett media men totalupplevelsen med vinyl KROSSAR alla andra medier. Och jag skiter fullständigt i diagram, frekvenser och vilket som i teorin är bäst. Var sak har sin tid, vid uppgraderingar av utrustning kopplar jag på min analytiska förmåga och jämför högtalare, stärkare, cd, mp3, flac, vinyl men när jag väl landat det nya hemma så fokuserar jag till 100% på musiken och det enda analyserande som då försigår är av låtuppbyggnad, harmonier, texter osv som hör artisterna och låtarna till. Jag sitter inte och funderar, kanske detta skulle låtit bättre på cd när LPn snurrar sina varv i skenet från tända ljus med en whisky i glaset.

Men alla är vi olika :)

Postad 23 November 2013 - 22:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Mycket bra inlägg dewpo. Själv njuter jag av musiken oavsett media men totalupplevelsen med vinyl KROSSAR alla andra medier. Och jag skiter fullständigt i diagram, frekvenser och vilket som i teorin är bäst. Var sak har sin tid, vid uppgraderingar av utrustning kopplar jag på min analytiska förmåga och jämför högtalare, stärkare, cd, mp3, flac, vinyl men när jag väl landat det nya hemma så fokuserar jag till 100% på musiken och det enda analyserande som då försigår är av låtuppbyggnad, harmonier, texter osv som hör artisterna och låtarna till. Jag sitter inte och funderar, kanske detta skulle låtit bättre på cd när LPn snurrar sina varv i skenet från tända ljus med en whisky i glaset.

Men alla är vi olika :)

Trorfasen att du tycker Vinyl låter bättre, du ör ju inte nykter. )
Nej, skämtar bara. Helt rätt inställning, låter det bra ÄR det bra. Tycker det läggs alkdeles åt he.. för mycket möda på att analysera hit och dit. Alldeles säkert är digitala medier objektivt överlägsna, och själv är jag mer än nöjd och kommer inte börja spela vinyl. Men kan helt klart förstå charmen i både användandet och ljudet. :)

Postad 23 November 2013 - 22:59

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Ha ha just nu är det inte whisky i glaset utan folköl och inte vinyl utan musikvideos på Youtube. Måste ju ha lite visuell njutning också ;)

Postad 24 November 2013 - 00:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag lyssnade på vinylen senast för en vecka sen. Den lät helt ok för att vara en gammal vinylskiva, men som vanligt en lite tillrättalagd version pga formatets begränsningar, dvs lägre nivå i diskanten, mindre djupbas men istället lite "hissat" längre upp i basen.

CDn låter bra. Det är en dynamisk inspelning med bra ljud helt enkelt (utgåvan från 1982 då, har inte hört någon remaster). Den är lite lågt mixad i basen jämfört med nyare skivor, t ex "Kamakiriad", och Steeldydanskivan "Everything Must Go".

Bra album allihop förövrigt...

Postad 24 November 2013 - 01:09

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Grejen är ju vad gäller ljudet att man lika gärna kan digitalisera sina vinylskivor och få samma ljud, sedan om det är annat en ljudet som är av intresse hör väl egentligen hemma i en annan forumsdel?

Mvh.

EDIT: Hade som sagt varit intressant att istället gå in på detalj varför själva ljudet av många upplevs som trevligare och exakt vad som ligger bakom. Stora mängder harmonisk distorsion, rundgång, knaster, svaj, brus, buller, brum, dålig kanalseparation, brist på lågbas, hissad bas, kompression av olika slag, avrullad diskant, högfrekventa störningar, intermodulation, fasfel, ojämn frekvensgång, obalans mellan ljudkanalerna inklusive andra skillnader mellan ljudkanalerna etc?

Redigerat av Isaac, 24 November 2013 - 03:20.

Postad 24 November 2013 - 02:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det är lite konstigt att vissa argumenterar som om placebo eller rättare sagt att helhets intrycket är bättre fastän det "knastrar" lite är något dåligt... Är helhets intrycket när man lyssnar på Lp genom en rör förstärkare bättre, så är ju upplevelsen större, så är det ju bara, man kan inte frikoppla ett sinne från dom andra det är inte så vi människor fungerar...

Vem gör det? Det gäller att förstå skillnaden mellan vad man subjektivt gillar och vad som är objektivt en bra återgivning.

Postad 24 November 2013 - 12:12

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Jag lyssnade på vinylen senast för en vecka sen. Den lät helt ok för att vara en gammal vinylskiva, men som vanligt en lite tillrättalagd version pga formatets begränsningar, dvs lägre nivå i diskanten, mindre djupbas men istället lite "hissat" längre upp i basen.

CDn låter bra. Det är en dynamisk inspelning med bra ljud helt enkelt (utgåvan från 1982 då, har inte hört någon remaster). Den är lite lågt mixad i basen jämfört med nyare skivor, t ex "Kamakiriad", och Steeldydanskivan "Everything Must Go".

Bra album allihop förövrigt...

Berätta gärna vilket drivverk/arm/pu som du lyssna på! Ellers enig med dej att det är bra album allihop.

Postad 24 November 2013 - 12:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Kan ju som sagt absolut förstå tjusningen med vinyl, liksom tex. med rörförstärkare. Men jag undrar; Tycker ni som fallit för vinylen att den alltid är att föredra, eller bara med viss typ av musik, eller med vissa inspelningar?

Postad 24 November 2013 - 12:52

dewpo
  • dewpo
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Kan ju som sagt absolut förstå tjusningen med vinyl, liksom tex. med rörförstärkare. Men jag undrar; Tycker ni som fallit för vinylen att den alltid är att föredra, eller bara med viss typ av musik, eller med vissa inspelningar?

Jag lyssnar på både Lp och digital format spotify, hd nerladdningar, cd rip men har inte ens en cd spelare i systemet tycker att cd faller mellan stolarna så att säga. Har inte Lp fysiska charm och inte de modernare digital formatens fördelar, men det är bara jag...

Redigerat av dewpo, 24 November 2013 - 12:54.

Postad 24 November 2013 - 13:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag lyssnar på både Lp och digital format spotify, hd nerladdningar, cd rip men har inte ens en cd spelare i systemet tycker att cd faller mellan stolarna så att säga. Har inte Lp fysiska charm och inte de modernare digital formatens fördelar, men det är bara jag...

Nej inte är det bara du. Min CD åkte ut för flera år sedan och är inte saknad. Undrar just om så många spelar CD idag?

Postad 24 November 2013 - 16:25

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0

Nej inte är det bara du. Min CD åkte ut för flera år sedan och är inte saknad. Undrar just om så många spelar CD idag?

Kan bara säga att jag kör Oppo BDP-95 som cd spelare, kör balanserade kablar in i min Hegel H80 och ljudet är otroligt bra, lyssnar en hel del på cd bara därför, inte riktigt lika bra ljud från datorn men som sagt Oppon är en grym musik maskin.

Postad 24 November 2013 - 18:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Kan bara säga att jag kör Oppo BDP-95 som cd spelare, kör balanserade kablar in i min Hegel H80 och ljudet är otroligt bra, lyssnar en hel del på cd bara därför, inte riktigt lika bra ljud från datorn men som sagt Oppon är en grym musik maskin.

Tror säkert det låter alldeles utmärkt. Tror bara att allt fler faller för bekvämligheten i nätverksuppspelning. Själv spelar jag Spotify och WAV-rippat via Sonos/Arcam RDac. Räknar man in Nasen i paketet blir det ju förvisso en "spelare" i Oppoprisklass fast, som sagt, bekvämare. :)

Postad 24 November 2013 - 19:43

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Jag gör det och finner ingen nackdel med det! men vinylen ligger närmare hjärtat då det är roligare.

Postad 24 November 2013 - 19:48

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Jag spelar fortfarande en hel del cd-skivor.

Postad 24 November 2013 - 20:18

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Jag med! Tror rätt många som är 35+ Petar i en cd ibland. Lirar på en äldre maskin från Classe.

Postad 24 November 2013 - 20:21

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jag kör uteslutande cd.

Postad 24 November 2013 - 20:23

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Jag har hundratals CD och det mest avspända sättet att spela dem är i en CD-spelare enligt mig.

Postad 24 November 2013 - 20:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Jag använder bara CD när jag ska rippa de till datorn.

Postad 24 November 2013 - 20:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Haha, där ser man. Jag är ju 45+ och tycker (kanske just därför) att det är så oerhört skönt att bara sitta med I-prylen i soffan och välja vad man vill lyssna på. :)

Postad 24 November 2013 - 22:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Kör nästan aldrig CD. Kör oftare vinyl än CD men det är främst spotify eller rippade skivor över nätverk som gäller för min del.

Postad 25 November 2013 - 00:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0
CD är inte fel, och inte vinyl heller. Dock föredrar jag det förstnämnda formatet då det är såpass kompakt och enkelt att spela upp (finns CD-spelare överallt). Spotify är tyvärr dominerande, men jag håller ändå CD som favorit.

Postad 25 November 2013 - 09:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Funkar Wimp lossless bra, och har allt jag har på nasen så fimpar jag nog nasen också. För mig handlar det endast om vad jag tycker låter bra och jag välkomnar den nya tidens bekvämlighet med öppna armar. Personligen har jag fått för mig att nätverkslagrat/-uppspelat låter bättre än cd, men det kan ju bero på att min cd inte var den allra bästa kanske.

Tycker det är jättekul att läsa om alla entusiasters pulande med sina fina vinylprylar, men själv är jag alldeles för lat. :)

Postad 25 November 2013 - 12:12

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
För mig så är alla formaten intressanta just för att de är så olika, har över 1000 cd skivor i datorn MEN dom är endast mellan 222 eller 320Kbit/s och ca 400 av dom har jag även på cd, att börja rippa om allt de orkar jag inte utan allt nytt jag lägger in kör jag i bättre kvalitet, men de jag lyssnar minst lika mycket på är vinyl, har många utgåvor på vinyl som är bra mycket trevligare ljud på en cd utgåvan, lyssnar man från datorn ja då blir de att man hoppar fram och åter och sällan lyssnar klart, kör man däremot igång en skiva ja då gör man de för att lyssna, de blir allt som oftast att man verkligen sitter och lyssnar och upplevelsen blir så mycket bättre.
Jag föredrar vinyl i min anläggning, som 2a väljer jag cd och sist blir de dator bara för att de är sämst för mig, skulle jag lägga ner massa tid på att rippa om allt ja då kanske jag skulle lyssna mer från datorn men jag tror nog jag föredrar vinylen endå.

Postad 26 November 2013 - 10:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4140 inlägg
  • 0
Det jag saknar från vinylen är dom stora konvoluten. Häftet i CD-fodralet är mindre kul att bläddra i. Ljudmässigt tyckte jag att vinylen kunde matcha CD:n på vissa LP-utgåvor. Sen är ju CD:n bekvämare när man kan hoppa från låt till låt utan att lämna soffan. Spotify är ännu bekvämare.

Redigerat av Buddypresley, 26 November 2013 - 10:14.

Postad 30 November 2013 - 12:30

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Lite läsning om vinyl i dessa Record store days!
http://www.thisismet...vinyl-countdown

Postad 30 November 2013 - 22:53

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Finns inga "kalla fakta" som kan argumentera emot den känslan,

Postad 01 December 2013 - 07:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Vem argumenterar emot en känsla? Fakta är fakta, vad du känner och upplever är något annat.

Postad 01 December 2013 - 10:00

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Använder wimp Hifi, fungerar hur bra som helst, saknar verkligen inte cd-skivor. Det lilla som inte finns i wimp lagrar jag på NASen samt en del 24bitars musik också.

Vinyl åker dock fram ibland men då är det för känslan :)

Postad 01 December 2013 - 20:19

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Finns inga "kalla fakta" som kan argumentera emot den känslan,

Vem argumenterar emot en känsla? Fakta är fakta, vad du känner och upplever är något annat.

Borde ha lagt in en smiley som blinkar med egna ögat. Fakta är fakta. Känslan, om än oslagbar, är inget att argumentera om. Ledsen om jag störde din känsla för ordning.

Postad 01 December 2013 - 23:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Problemet är att många verkar blanda ihop det hela. Bara för de upplever ett fantastiskt ljud, behöver inte det betyda att det är ett korrekt återgivet ljud.

Postad 01 December 2013 - 23:26

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Problemet är att många verkar blanda ihop det hela. Bara för de upplever ett fantastiskt ljud, behöver inte det betyda att det är ett korrekt återgivet ljud.

Och vad är ett korrekt återgivet ljud på annat än inspelningar med bara röster på. Hur låter ett instrument framför allt elektriskt och kanske t.o.m digitalt signal alstrande instrument " korrekt"

ALLT musik lyssnade och det vissa av oss väljer att kalla Hifi är subjektivt. Ex så mäter Klipsch bra låter bra och spelar musikaliskt och högt, men en del tycker inte det. Det är helt OK.

Jag och de flesta är nog mest intresserade av hur vi upplever musikalitet och glädje i det vi lyssnar på och inte att det teoretisk enligt en mätning är kanon................

Redigerat av OMD28, 02 December 2013 - 07:08.

Postad 02 December 2013 - 00:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Man kan ju fråga sig om något annat än upplevelsen är meningsfullt att ens diskutera. Finns ju förvisso diverse sätt att mäta och dona för att i någon mån uppnå någorlunda transparens. Men detta handlar lika mycket om ett särintresse som någonsin vinyl eller tweaknörderi. Låt säga att det fanns ett sätt att helt och hållet mäta upp en anläggning, vilket det naturligtvis inte gör. Vem blir gladare av det förutom Ljudtekniska Sällskapet och liknande tokstollar?
Personligen tycker jag inte alls det är någon meningsfull skillnad på bra ljud och bra återgivning. Vet att det kan vara skillnad rent objektivt, och just detta faktum säger allt för mig. :)

Postad 02 December 2013 - 03:38

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Och vad är ett korrekt återgivet ljud på annat än inspelningar med bara röster på. Hur låter ett instrument framför allt elektriskt och kanske t.o.m digitalt signal alstrande instrument " korrekt"

Det är ganska enkelt. T ex så tillverkas inte CD-skivor hur som helst, utan de är skapade efter en standard. Det är inte en slump hur man pressar och kodar CD skivor. Därför vet man även hur man skall återge dem.
Så det spelar ingen som helst roll vad det är som är inspelad på skivan, återgivningen sker utifrån de tekniska standarder som formatet har. På samma sätt som animerad film inte är helt "standardlös" hur den ska återge bilden. För vem skulle påstå att Kung-fu panda ska vara grön-röd?

Redigerat av MKarlsson74, 02 December 2013 - 03:40.

Postad 02 December 2013 - 07:04

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Finns ju "fakta" på hur hjärnan kan luras av färger och former och faktiskt känna en annan smak än en mat faktiskt har pga ljud form och färg. Finns "fakta" på folk som blir botade av sockerpiller.

Visst botde då vinyl kunna ge ett "bättre" ljud än CD på liknande premisser?

Postad 02 December 2013 - 10:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Ja helt klart borde det låta större och med bättre svärta. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.