* Officiell Tråd - Onkyo TX-NR1007, 3007, 5007 *
1313 svar till detta ämne
Postad 24 April 2010 - 07:55
Unregistered5ecc7775
-
Unregistered5ecc7775
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Problemet är nu löst med hjälp från en annan tråd. Jag hade något som heter "Secondary Audio" satt till ON. När jag satt detta menyalternativ till OFF så fungerar alla filmer och rätt ljudformat visas på ONKYOn.
Var i menyn hittar man den funktionen?
Postad 24 April 2010 - 10:37
Unregistered983
-
Unregistered983
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Var i menyn hittar man den funktionen? 
Jag kanske var lite otydlig med att det var en inställning i BR-spelaren (Oppo). Där finns detta val under ljudinställningar.
Postad 24 April 2010 - 13:50
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Hur stor skillnad är det om man går upp från 807:an till 1007? Är skillnaden här mer markant än om man går från 1007 till 3007?
807 är ju betydligt billigare, men det kanske är dumt att gå ner till denna?
Postad 24 April 2010 - 21:41
fitnessrx
-
fitnessrx
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Jag tycker FH gör störst skillnad, så 7.1 med FH istället för SB eller 9.1 med FH. Sen ger SB ganska stor skillnad även det, men skulle jag tvingas köra enbart 7.1 så skulle det bli med FH istället för SB.
Testat med FW? Vad tycker du isf om det
Postad 24 April 2010 - 22:36
fitnessrx
-
fitnessrx
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Kollar man på baksidan på 807 blir inte det 11.2?
Postad 25 April 2010 - 07:48
Unregistered5ecc7775
-
Unregistered5ecc7775
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag kanske var lite otydlig med att det var en inställning i BR-spelaren (Oppo). Där finns detta val under ljudinställningar.
Aha...det förklarar att jag inte hittade det i 5007:ans meny!
Postad 25 April 2010 - 08:24
Unregistered983
-
Unregistered983
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Testat med FW? Vad tycker du isf om det
Nej jag har inte testat detta då jag tyckte mitt rum var för litet för att få någon bredd på högtalarna. Det hade nog iof fungerat, men jag byggde även hemmabion för FH (byggt in kablar i väggarna osv) så det är väl anledningen att jag aldrig orkade testa även FW.
Postad 25 April 2010 - 08:33
Unregistered983
-
Unregistered983
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Kollar man på baksidan på 807 blir inte det 11.2?
Jo du har ingångar för för 11.2, men du kan bara köra 7.2 då den bara har förstärkare till 7 kanaler. Sedan kan Dolby Pro Logic IIz att välja mellan SB och FH för 7.2 och Audyssey välja mellan SB, FH eller FW för 7.2. Därav flera ingångar.
Redigerat av Unregistered983, 25 April 2010 - 08:46.
Postad 25 April 2010 - 08:44
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Jo du har ingångar för för 11.1, men du kan bara köra 7.1 då den bara har förstärkare till 7 kanaler. Sedan kan Dolby Pro Logic IIz att välja mellan SB och FH för 7.1 och Audyssey välja mellan SB, FH eller FW för 7.1. Därav flera ingångar.
Har en fråga till er som kör med 9.1 front high. Vilka ljudformat kan man då välja på ifall man kör ett 5.1 DTS-HD Master eller True-HD ljudspår? Idag så har jag ett 7.1 system och kör då Dolby PLIIx för att få ut ljud i de bakre surroundhögtalarna. Funderar själv på att köpa en Onkyo och köra med ett 9.1 system. Vill då få ljud i alla högtalarna när man lyssnar på t.ex. ett 5.1 eller 7.1 ljudspår. Sedan så undrar jag vilket ljud som skapas i front high högtalarna?
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 25 April 2010 - 08:44.
Postad 25 April 2010 - 09:02
Unregistered983
-
Unregistered983
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Har en fråga till er som kör med 9.1 front high. Vilka ljudformat kan man då välja på ifall man kör ett 5.1 DTS-HD Master eller True-HD ljudspår? Idag så har jag ett 7.1 system och kör då Dolby PLIIx för att få ut ljud i de bakre surroundhögtalarna.
Funderar själv på att köpa en Onkyo och köra med ett 9.1 system. Vill då få ljud i alla högtalarna när man lyssnar på t.ex. ett 5.1 eller 7.1 ljudspår. Sedan så undrar jag vilket ljud som skapas i front high högtalarna?
De ljudformat du väljer för för 9.1 (eller 9.2) är: Dolby PLIIz och vilka ljud som skickas ut i SB och FH kan du läsa om här. Audyssey DSX och du kan läsa mer om det här. Sedan har du antagligen en mängd olika kombinationer av dessa med THX etc. Ljud som läggs på SB, FH eller FW är väl oftast omgivningsljud så som regn vind, helikopter/flygplan och liknande. Det får en helt annan känsla av att befinna dig mitt i händelsen när du omges helt av ljudet, med FH så låter det som regnet kommer från taket, att någon går på vinden i ditt hus, att helikoptern cirkulerar runt i rummet ovanför, osv
Postad 25 April 2010 - 09:06
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
De ljudformat du väljer för för 9.1 (eller 9.2) är:
Dolby PLIIz och vilka ljud som skickas ut i SB och FH kan du läsa om här.
Audyssey DSX och du kan läsa mer om det här.
Sedan har du antagligen en mängd olika kombinationer av dessa med THX etc.
Ljud som läggs på SB, FH eller FW är väl oftast omgivningsljud så som regn vind, helikopter/flygplan och liknande. Det får en helt annan känsla av att befinna dig mitt i händelsen när du omges helt av ljudet, med FH så låter det som regnet kommer från taket, att någon går på vinden i ditt hus, att helikoptern cirkulerar runt i rummet ovanför, osv
Jag tackar för informationen!!
Postad 25 April 2010 - 09:26
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ljud som läggs på SB, FH eller FW är väl oftast omgivningsljud så som regn vind, helikopter/flygplan och liknande. Det får en helt annan känsla av att befinna dig mitt i händelsen när du omges helt av ljudet, med FH så låter det som regnet kommer från taket, att någon går på vinden i ditt hus, att helikoptern cirkulerar runt i rummet ovanför, osv
Nu gjorde du mig ju sugen på att slänga upp mina gamla B&W som FH, men tror det blir för mycket klangskillnad. Vad säger ni andra som testat det, Blir det lika mycket pulver som till surrounderna så fixar nog inte mina B&W det så bra.
Postad 25 April 2010 - 10:39
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Nu gjorde du mig ju sugen på att slänga upp mina gamla B&W som FH, men tror det blir för mycket klangskillnad. Vad säger ni andra som testat det, Blir det lika mycket pulver som till surrounderna så fixar nog inte mina B&W det så bra.
Klang och ljudtrycksförmåga är nog av underordnad betydelse för front high-kanalerna. Där är den viktigaste egenskapen att de sprider ljudet så brett som möjligt. Jag tror att det funkar hyfsat med i princip vilken högtalare som helst inom rimliga gränser...
Postad 25 April 2010 - 10:56
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Klang och ljudtrycksförmåga är nog av underordnad betydelse för front high-kanalerna. Där är den viktigaste egenskapen att de sprider ljudet så brett som möjligt. Jag tror att det funkar hyfsat med i princip vilken högtalare som helst inom rimliga gränser...
Helt korrekt! Och något ljudtryck är det inte fråga om i dessa kanaler. Kör med billiga små högtalare som sprider ljudet brett. Audyssey tar hand om klangskillnaderna!
Postad 25 April 2010 - 10:59
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Endel säger precis samma sak om surrounderna, att dom mest spelar lite bakgrundsljud och det är inte så noga att dom kan spela så mycket rock n roll. Men det håller jag verkligen inte med om. Därför jag blir lite orolig.
Redigerat av Evil Homer, 25 April 2010 - 11:00.
Postad 25 April 2010 - 11:31
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Endel säger precis samma sak om surrounderna, att dom mest spelar lite bakgrundsljud och det är inte så noga att dom kan spela så mycket rock n roll. Men det håller jag verkligen inte med om. Därför jag blir lite orolig.
Det skall inte vara nån rock ´n roll i front high. Bara lite regn och vindljud och sånt. Musiken skall frontarna ta hand om.
Postad 25 April 2010 - 11:58
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jo det vore schyst med en 3007a får bli nästa inköp.
Postad 27 April 2010 - 14:28
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Just skickat mail till Onkyo och tror väl inte på att dom kommer göra något åt detta, men håller tummarna.
Får väl se vad man får för svar utav dom, vad tror ni själva?Skulle jag ha skrivit på ett annat sätt kanske?
"Hi
I have purchased an Onkyo 5007 out of you.
Would I be able to submit requests by you to updates in software.
What I am mainly thinking of is the improvement of Eq section of the subunit, as it is now
Eq go down to 25Hz, it would be very nice to get it down to 15Hz.
I'd love to have it a bit wider. As it is, is the 6 - band, a 10 band EQ had done wonders to the sound.
My goal is of course to get to a completely flat curve of the subunit, and it would be an awful lot easier if my wish would be to implement.
Will running dual SVS Ultra 13 Pb and there is info down below 15Hz in these,
Would really nice if you could check with the era's development department, even if it is possible to implement.
Sincerely Niklas F"
Postad 28 April 2010 - 22:18
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det skall inte vara nån rock ´n roll i front high. Bara lite regn och vindljud och sånt. Musiken skall frontarna ta hand om.
Får väl se hur jag gör, rummet är belamrat med högtalare som det är  Någon som har ställt in sin sub med Eq delen i onkyon och har före och efter bilder på mätresultatet?
Redigerat av Evil Homer, 28 April 2010 - 22:18.
Postad 29 April 2010 - 08:06
softishman
-
softishman
-
Användare
-
-
108 inlägg
Pratade med onkyo sverige om när dom kommer släppa deras tyngre förstärkare iår med HDMI 1.4, i höst.... Inte för att jag kommer köpa någon ny då utan för att då kanske andra kommer göra det så dyker upp nån 1007 eller 3007 beggad och så sänkts priserna ytterliggare på dom i butikerna! Men jag är som dom flesta, orka vänta..... Vill ha en nu! Går det att använda HDMI fast förstärkaren är avstängd? Det kommer fungera i dom nya.... Bra tråd och jag måste bara fråga igen vilken som är mest prisvärd idag, 1007:an för 12000:- eller 3007 för 15000:-?!
Postad 29 April 2010 - 10:33
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Skulle köpa en 3007'a om jag vore dig. Och ja HDMI portarna kan skicka vidare bild & ljud när enheten är avstängd, dock tar det mycket ström.
Postad 30 April 2010 - 17:03
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Just skickat mail till Onkyo och tror väl inte på att dom kommer göra något åt detta, men håller tummarna. Får väl se vad man får för svar utav dom, vad tror ni själva?Skulle jag ha skrivit på ett annat sätt kanske?
"Hi I have purchased an Onkyo 5007 out of you. Would I be able to submit requests by you to updates in software. What I am mainly thinking of is the improvement of Eq section of the subunit, as it is now Eq go down to 25Hz, it would be very nice to get it down to 15Hz. I'd love to have it a bit wider. As it is, is the 6 - band, a 10 band EQ had done wonders to the sound. My goal is of course to get to a completely flat curve of the subunit, and it would be an awful lot easier if my wish would be to implement. Will running dual SVS Ultra 13 Pb and there is info down below 15Hz in these, Would really nice if you could check with the era's development department, even if it is possible to implement. Sincerely Niklas F"
WOW Onkyo har svarat, det trodde jag faktiskt inte att dom skulle göra. Detta blev svaret jag fick på mina frågor. "Dear Niklas, thank you very much for your message and your interest in ONKYO products. You have reached the support/help desk for ONKYO Europe. For technical reason unfortunately it is no possible to extent the EQ to a 10 band EQ. MfG / Sincere Regards Dieter Strecke Product Information ONKYO Europe Electronics GmbH "
Postad 01 May 2010 - 07:48
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
De menar nog att det bir för dyrt.
Hmmm, "tekniska begränsningar"....
Det skulle kunna vara att det inte är kompatibelt med Audissey eftersom det programmet sannolikt kräver en EQ som är anpassad att jobba med programmet. De kanske tycker att det blir för svårhanterat för konsumenten att addera ytterligare en EQ-funktion. De tänker kanske : "Nördarna köper väl ändå en extern EQ eller så har de det inbyggt i deras subbar..."
Bara spekulationer.
Postad 01 May 2010 - 18:54
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
De menar nog att det bir för dyrt.
Hmmm, "tekniska begränsningar"....
Det skulle kunna vara att det inte är kompatibelt med Audissey eftersom det programmet sannolikt kräver en EQ som är anpassad att jobba med programmet. De kanske tycker att det blir för svårhanterat för konsumenten att addera ytterligare en EQ-funktion. De tänker kanske : "Nördarna köper väl ändå en extern EQ eller så har de det inbyggt i deras subbar..." Bara spekulationer.
Det finns redan en Eq del för subben i 5007:an, men den går "bara" ner till 25Hz, en 6 bands. Jag vill att den skall gå lite djupare och bredare. Vet inte vad jag har/kommer få för problem i det området, men det kan ju inte vara till det sämmre att kunna justera mera.
Postad 02 May 2010 - 17:50
AckeOfSweden
-
AckeOfSweden
-
Användare
-
-
105 inlägg
Pratade med onkyo sverige om när dom kommer släppa deras tyngre förstärkare iår med HDMI 1.4, i höst.... Inte för att jag kommer köpa någon ny då utan för att då kanske andra kommer göra det så dyker upp nån 1007 eller 3007 beggad och så sänkts priserna ytterliggare på dom i butikerna! Men jag är som dom flesta, orka vänta..... Vill ha en nu! Går det att använda HDMI fast förstärkaren är avstängd? Det kommer fungera i dom nya....
Bra tråd och jag måste bara fråga igen vilken som är mest prisvärd idag, 1007:an för 12000:- eller 3007 för 15000:-?!
Kommer i augusti i år:)
Postad 02 May 2010 - 17:56
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Biligare att köpa 3D BD spelare med dubbla hdmi än att skaffa en ny receiver.
Postad 02 May 2010 - 18:01
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
?? Ke?
Postad 02 May 2010 - 18:19
AckeOfSweden
-
AckeOfSweden
-
Användare
-
-
105 inlägg
?? Ke?
Han menar att du kör 2 HDMI ut från 3D bd spelaren. En för ljud direkt till förstärkaren och en för 3D bild direkt till TV:n.
Postad 02 May 2010 - 18:23
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Precis, och därmed få HD ljud och 3D bild samtidigt
Postad 02 May 2010 - 18:23
AckeOfSweden
-
AckeOfSweden
-
Användare
-
-
105 inlägg
Finns där någon sådan på marknaden. Vet att där finns BD spelare i high-end klass med dubbla HDMI utgångar. Typ Pioneer LX-90 och Marantz UD9004 Men har inte sätt någon 3D spelare påväg ut ännu?? Men kommer ju säkert komma. Men tänkte att dessa blu-ray spelare ligger ju i prisklass 20000:- och upp.
Postad 02 May 2010 - 18:25
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Precis, och därmed få HD ljud och 3D bild samtidigt 
Citerar du så blir det lite enklare att förstå, så man slipper gissa vad du menar
Postad 03 May 2010 - 07:46
Speedball
-
Speedball
-
Användare
-
-
101 inlägg
Det finns redan en Eq del för subben i 5007:an, men den går "bara" ner till 25Hz, en 6 bands. Jag vill att den skall gå lite djupare och bredare. Vet inte vad jag har/kommer få för problem i det området, men det kan ju inte vara till det sämmre att kunna justera mera.
Du kan ju alltid använda dig av Audyssey kalibreringen då den EQn erbjuder mycket högre upplösning/nogranhet. Framförallt på sub-kanalerna. I mitt lyssningsrum får jag i stort sett rak frekvensgång på SVS:en ner under 20hz i all fall. Den manuella EQ är imho inte mycket att hänga i granen. Känns som om dom stoppat dit den bara för att det skall finnas nått att pilla på.
Postad 03 May 2010 - 18:53
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Du kan ju alltid använda dig av Audyssey kalibreringen då den EQn erbjuder mycket högre upplösning/nogranhet. Framförallt på sub-kanalerna. I mitt lyssningsrum får jag i stort sett rak frekvensgång på SVS:en ner under 20hz i all fall.
Den manuella EQ är imho inte mycket att hänga i granen. Känns som om dom stoppat dit den bara för att det skall finnas nått att pilla på.
Ok, intressant att få reda på. Kör du 60-80Hzdelning på resten av högtalarna och sen kalibrering bara?
Postad 03 May 2010 - 21:05
fitnessrx
-
fitnessrx
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Jo du har ingångar för för 11.2, men du kan bara köra 7.2 då den bara har förstärkare till 7 kanaler. Sedan kan Dolby Pro Logic IIz att välja mellan SB och FH för 7.2 och Audyssey välja mellan SB, FH eller FW för 7.2. Därav flera ingångar.
Med 1007, 3007 och 5007 kan man ha FW och FH samtidigt....?
Postad 04 May 2010 - 14:49
Unregistered106e586d
-
Unregistered106e586d
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Ni som haft 9.2 uppkopplingar ett tag med era Onkyos, har ni testat skillnaden mellan Front High och Front Wide? Stor eller liten skillnad? Alls jämförbara? Samma sak?
Redigerat av Unregistered106e586d, 04 May 2010 - 17:35.
Postad 04 May 2010 - 15:11
Speedball
-
Speedball
-
Användare
-
-
101 inlägg
Ok, intressant att få reda på. Kör du 60-80Hzdelning på resten av högtalarna och sen kalibrering bara?
Delningen får man pilla på efteråt, då kalibreringen sätter vad den mäter fram som "korrekt". Att tänka på är att inte sätta den lägre, då filtertabellen bara stäcker sig till denna frekvens. Mina frontar MA GS-60 har jag på 40hz och centern på 60hz vilket var vad mätningen satte och det visade sig perfekt. Har även labbat med båda på 80hz och har svårt att säga vad som blir bäst. Båda låter helt enkelt kanon. Mitt tips är att läsa på allt man kan om Audyssey kalibrering. Gör man den "rätt", så kan den leverera underverk. Motsatta gäller förståss. Slarvig mätning kan bli katastrof. Läs gärna lite på följande länkar om du inte redan gjort det: http://www.avsforum....95#post14456895http://www.avsforum....d.php?t=1192172
Postad 04 May 2010 - 19:42
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Delningen får man pilla på efteråt, då kalibreringen sätter vad den mäter fram som "korrekt". Att tänka på är att inte sätta den lägre, då filtertabellen bara stäcker sig till denna frekvens. Mina frontar MA GS-60 har jag på 40hz och centern på 60hz vilket var vad mätningen satte och det visade sig perfekt. Har även labbat med båda på 80hz och har svårt att säga vad som blir bäst. Båda låter helt enkelt kanon. Mitt tips är att läsa på allt man kan om Audyssey kalibrering. Gör man den "rätt", så kan den leverera underverk. Motsatta gäller förståss. Slarvig mätning kan bli katastrof.
Läs gärna lite på följande länkar om du inte redan gjort det:
http://www.avsforum....95#post14456895
http://www.avsforum....d.php?t=1192172
Har kikat lite snabbt i ena tråden du länkade, det är lite läsning för dom som trodde att man bara ställer ut micen, trycker på en knapp så fixas allt helt perfekt. Skall läsa den mera ingående när jag är klar med SVS tråden på samma ställe, på sidan 107 just nu. Så har ett par sidor med läsning kvar
Postad 05 May 2010 - 00:37
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Hej Niklas, Vart hittar man den Eq inställningen i 5007:an så man kan ställa ner subborna till 25Hz? Jag kan inte hitta dem  . Jag kan bara hitta 2-2 LPF of LFE ner till 80Hz, vad står det för förresten  ? Måste man ställa in Eq på manual istället för Audyssey eller något?
Postad 05 May 2010 - 07:53
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Hej Niklas,
Vart hittar man den Eq inställningen i 5007:an så man kan ställa ner subborna till 25Hz? Jag kan inte hitta dem . Jag kan bara hitta 2-2 LPF of LFE ner till 80Hz, vad står det för förresten ? Måste man ställa in Eq på manual istället för Audyssey eller något?
Du måste in i EQ-menyn, under "Manual EQ". Bläddra dig sedan fran till SUB.
Postad 05 May 2010 - 08:03
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Hej Niklas,
Vart hittar man den Eq inställningen i 5007:an så man kan ställa ner subborna till 25Hz? Jag kan inte hitta dem . Jag kan bara hitta 2-2 LPF of LFE ner till 80Hz, vad står det för förresten ? Måste man ställa in Eq på manual istället för Audyssey eller något?
Det du har hittat är delningsfrekvensen för suben. Såg att du hade fått svaret vart du hittade den här nedanför, tänk på att inte höja dalarna allt för mycket om du hittar toppar och dalar. Det är mycket bättre att du sänker dina toppar på kruvorna istället. Här hittar du Eq´n för subben. Tryck Setup på fjärren Högtalarinställningar Equalizerinställningar Välj manuell, ge sedan ner ett steg där det står Kanal , klicka sedan till vänster på fjärren så hittar du subwoofer. Där du kan höja och sänka registren ifrån 25Hz 40Hz 63Hz 100Hz och 160Hz Du kan höja och sänka +- 6Db Men som sagt, SÄNK hellre topparna än att höja dalarna!
Redigerat av Evil Homer, 05 May 2010 - 10:10.
Postad 05 May 2010 - 18:16
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Tackar ödmjukast för hjälpen mina herrar
Postad 05 May 2010 - 22:48
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Edit: läst mig till svaret på frågorna jag ställde.
Redigerat av Bigrauk, 05 May 2010 - 23:09.
Postad 15 May 2010 - 17:07
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Hej all Onkyo diggare!!
Har precis bytt ut min PioneerLx82 mot en Onkyo 5007!
Undrar varför det inte går att registrera sitt mac id på vturner på onkyos sida har provat allt tror jag.
Och sedan när jag trycker på NET/usb så det kommer fram internetRadio så finns inga för installerade som dom påstår i manualen?? Jag har uppdaterat mjukvaran så internet funkar som det ser ut..
Någon snäll kunnig som vet nått??
Mvh.Niklas
Redigerat av nikkeg, 16 May 2010 - 12:44.
Postad 16 May 2010 - 10:48
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Ingen som vet mera om detta problem jag har tacksam för svar
Jag har löst problemet!!!!!!!!
Redigerat av nikkeg, 16 May 2010 - 14:07.
Postad 16 May 2010 - 21:28
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
En fråga
OM man har ett 5.1 system och man kör med crossover vid exempelvis 80 Hz.
Om man slår av subben, t ex vid 2-ch stereo, innebär det att frontarna kör utan cross-over? dvs fullt rgister? eller kommer de fortfarande att klippa vid 80 Hz?
mvh
Postad 16 May 2010 - 23:02
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Beror ju helt på hur du slår av subben och vilket läge du kör på förstärkaren. Kör du tex Stereo läget och stänger av subben med powerknappen så kommer du tappa allt <80hz. Kör du dock Direct/Pure Audio så stängs bara ljudbehandlingen & bassmangement av så då får dina frontar fullrange och subben tystnar. Sen finns det ju alternativet att köra stereo läget och bara stäng av subben i förstärkaren, då kommer du också få fullrange till frontarna.
Postad 17 May 2010 - 12:05
softishman
-
softishman
-
Användare
-
-
108 inlägg
En fråga, fick hem min 3007 nyss, går det inte att ansluta bananer på högtalarsladdar? Måste man skala dom eller går det på nått sätt att ta bort den lilla svarta pluppen i mitten på kontakten?!
Postad 17 May 2010 - 13:08
benhem
-
benhem
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
En fråga, fick hem min 3007 nyss, går det inte att ansluta bananer på högtalarsladdar? Måste man skala dom eller går det på nått sätt att ta bort den lilla svarta pluppen i mitten på kontakten?!
Det är bara att dra ut den svarta pluppen med en näbbtång eller liten skruvmejsel. För kännedom kan jag dock citera följandefrån Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **6 * - Minhembio forum I Europa är det ej tillåtet att använda banankontakter till att ansluta högtalare till en ljudförstärkare.
Postad 17 May 2010 - 14:17
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Så detta borde fungera på min Yamaha RX-V765 reciever också då eller.......står att Usa och alla länder utan europa kan ansluta via banan kontakter och så sitter de pluggat precis som på NR-3007 och enligt hembiobutiken.se......står de skruv/banan att den ska klara att bruka banankontakter.........så ska ja också kunna bruka en tång eller mejsel och få ut pluggen och bruka banan kontakter direkt i recievern ???
Postad 17 May 2010 - 14:30
softishman
-
softishman
-
Användare
-
-
108 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|