Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elgiganten börjar sälja Denon?

684 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Denon AVR-2310 (Förstärkare) 3 8.5625 (15) Inga priser
Denon AVR-1610 (Förstärkare) 2 9.190476 (20) Inga priser
Denon AVR-1910 (Förstärkare) 2 9 (16) Inga priser
Denon AVR-3310 (Förstärkare) 4 7.833332 (5) Inga priser
Denon PMA-510AE (Förstärkare) 5 7.874998 (7) Inga priser
Denon Avr-4310 (Förstärkare) 0 9.642856 (13) Inga priser
43 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 2 år sedan
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 3 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 9 år sedan
Stor skillnad? (822 inlägg) 12 år sedan
Uppgradering på gång - vad gäller nuförtiden? (19 inlägg) 12 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 12 år sedan
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 * (681 inlägg) 14 år sedan
Multizone eller Zone 2 (5 inlägg) 14 år sedan
Denon till Samsung via HDMI stör antennsignal! (1 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-2310 Multi Ch In (4 inlägg) 14 år sedan
Köpa en begagnad Denon PMA-510AE (5 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1610 (3 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Denon-klubben (119 inlägg) 15 år sedan
Skillnad på Flerkanalare (som natt och dag) (174 inlägg) 15 år sedan
Gamla Denon 2310 eller nya Onkyo 608? (1 inlägg) 15 år sedan
Prisvärdaste Hemmabio Förstärkaren Just Nu? (6 inlägg) 15 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 15 år sedan
Tangent Clarity / Evo med Denon AVR-2310 (2 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 eller Yamaha RX-V365? (49 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 med Harman Kardon hkts11 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon 3310 eller Onkyo 807? (23 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 vs Denon AVR-1803 (3 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 vs Denon AVR-1610 (369 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare som fixar hdmi till hdmi uppskalning (14 inlägg) 16 år sedan
Denon 2310 + Monitor Audio (0 inlägg) 16 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 16 år sedan
Ny receiver med bra pre-out? (3 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 16 år sedan
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-2310 + Ati HD5870-problem (7 inlägg) 16 år sedan
Denon avr-1910 eller Onkyo TX-SR607 (130 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 ? (46 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 16 år sedan
Vad kan Denon 2310 som också denna kan? (8 inlägg) 16 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 16 år sedan
Bättre ljudkvalité även fast kraft inte saknas (5 inlägg) 16 år sedan
Paket eller lösa delar (6 inlägg) 16 år sedan
Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz (188 inlägg) 16 år sedan
Surroundreceiver till Dali Concept 10? (2 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1910 eller Denon AVR-2309 (3 inlägg) 16 år sedan
Transporter eller inte? (4 inlägg) 16 år sedan

Postad 16 February 2010 - 13:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

4310: 14498:-
3310: 8998:-
2310: 6498:-

Då är det väl dax för er som har snackat om monopol att ge er på de andra aktörerna i europa
För nu är HK billigast i europa.

Ute i europa finns det inga monopol om man skall gå efter era regler för monopol
Där är det Denon Tyskland som gäller och som alla köper av. Även HK
Förutom UK och Frankrike där Denon har egen distributör.

Jag kan förstå dom som tex har köpt en 4310 för ett par månader sedan och betalat
19998. Men så är det. Vill man vara först och köpa en ny projje så kostar den 32.000 kr
i December och i Mars nästa år så ligger den på 25.000 kr. Så vad är det som är konstigt
Jag tror mer att det är vissa här som inte är upplysta om hur marknaden fungerar och som
inte vill lyssna på ett ord från oss som vet hur marknaden fungerar och agerar

Har ni inte fattat vilka överpriser ni går och betalar hos ICA, Coop osv VARJE DAG ?

Maveric

Ps. skynda er att beställa innan tyskarna har köpt upp hela lagret ;)

Redigerat av Unregistered1103, 16 February 2010 - 13:34.

Postad 16 February 2010 - 13:38

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Det heter inte monopol. Det är exklusiva rättigheter man får av tillverkaren. Eller? Förekommer överalt i alla branscher. Målet brukar vara att göra produkten mera exklusiv och slippa priskriget som på långt sikt kan även drabba tillverkaren. Det är absolut inget fel med det. Dock är ett priskrig alltid bra för konsumenter iaf på kort sikt.

Sedan har jag inte läst HKs avtal med Denon. Men monopol är lite fel ord.

Wikipedia: Monopol är en term inom nationalekonomin som beskriver en form av förhållande mellan producent och konsument där det ej finns möjlighet till val av alternativa producenter för konsumenten.

Postad 16 February 2010 - 13:54

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
men i tyskland finns det flera olika försäljningskanaler i sverige har det funnits en och förr iaf så beskrev sig HK som generalagent för denon och nad och de vägrade sälja till någon utomstående butik. Generalagenten ses ju iaf ofta som tillverkarens representant i ett land.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 16 February 2010 - 13:56.

Postad 16 February 2010 - 13:58

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Det verkar vara många som inte vet vad "Monopol" innebär, detta är utdrag från Wikipedia:

"Monopol är den marknadsform inom en marknadsekonomi som gynnar producenterna mest, och konsumenterna minst då det inte råder någon konkurrens som driver ner priserna. I en monopolsituation kan producenten sätta priset på sin produkt utefter vinstmaximum, dvs den producerade kvantitet som ger största möjliga vinst. Med högre kvantiteter sänks priset för att kunna möta efterfrågan och det motsatta händer vid lägre kvantiteter."

Någon som fortfarande hävdar att HK INTE har monopol på Denon i Norden?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Monopol

Postad 16 February 2010 - 14:25

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag tycker inte att hifiklubben har monopol. Det finns motsvarande varor att köpa på andra ställen. I min värld är monopol det som televerket hade gällande telefoni förr i tiden.

Jämför t ex alla butikskedjor (stadium, ica, coop etc ) som har egna märken. Tycker du att det är monopol också?

Postad 16 February 2010 - 14:31

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

men i tyskland finns det flera olika försäljningskanaler

Men trots detta så är man idag dyrare i Tyskland :blush:

Vad skall man nu hitta på att det beror på :)

Jag tycker inte att hifiklubben har monopol. Det finns motsvarande varor att köpa på andra ställen. I min värld är monopol det som televerket hade gällande telefoni förr i tiden.

Helt rätt Joakim.
Men de flesta här vet inte vad televerket var och kan inte riktigt se skillnaden mellan det som vi ser som
monopol och som är ett verkligt monopol och det som dom idag definierar som monopol

Maveric

Postad 16 February 2010 - 14:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jämför t ex alla butikskedjor (stadium, ica, coop etc ) som har egna märken. Tycker du att det är monopol också?

Ja, det är lika mycket monopol där, och faktiskt värre för de vill inte ens leverera till butiker i sin egen kedja som säljer under en viss omsättning vilket gör att små butiker snabbare slås ut från marknaden och dessutom även ställer kravet att enskilda butiker inte får köpa in från någon annan leverantör om de vill vara med i den kedjan.

Skillnaden som gör att folk inte klagar lika mycket på deras produkter är att de är framtagna enbart för att vara lågprisalternativ och det som gynnar den egna plånboken klagar man inte lika gärna på (obs vet ej om detta gäller stadium, då jag aldrig handlat där eller haft någon insyn)

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 16 February 2010 - 14:38.

Postad 16 February 2010 - 14:39

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Monopol kan gälla en tjänst eller produkt.

Nej ICA osv har inte monopol i den bemärkelsen eftersom det är de som producerar deras egna produkter. Men jämför du med HK så är de inte en producent utan en distributör av märket Denon.

Man kan däremot jämföra med Ipren och icke receptbelagd mecicin (Apoteket hade monopol på att sälja detta).. Det var ju inte Apoteket som tillverkade medicinen men endast de kunde sälja den)

Hoppas att det besvarade din fråga..

Postad 16 February 2010 - 14:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Ni tolkar monopol som djävulen tollkar biblen .. som man brukar säga.

Lägg nu ner, för ni har inte en aning om vad ni babblar om

Maveric

Ps. än så länge står det 1-0 mellan HK och EG :)

Redigerat av Unregistered1103, 16 February 2010 - 14:47.

Postad 16 February 2010 - 14:50

Johjac
  • Johjac
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hela denna tråden är sjukt dålig PR för HK, jag har handlat en del produkter genom åren på HK men om detta är vad HK gör när någon utmanar dem så visar det bara vilket bondfångeri som pågår...

Att sedan de "trogna" HK-medlemmarna svarar som de gör på detta forumet styrker bara mina åsikter om denna kedja.

Pinsamt HK, pinsamt...

Postad 16 February 2010 - 14:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Men trots detta så är man idag dyrare i Tyskland :blush:

Vad skall man nu hitta på att det beror på :)

Maveric

Att det är dyrare i europa idag beror på att det plötsligt fanns 2 försäljningskanaler i sverige som båda slogs om att vara billigast, men det vi har råkat ut för i sverige är ingen relevant prisjustering utan rakt av en prisdumpning.

Om man tar tex 2310 som ju nu sänkts så tror jag att den efter sänkningen hamnade på ganska så rätt värde. Dessutom så brukar priset på denon ligga rätt jämt i pris under hela produktens livslängd medans konkurenternas sjunker undan för undan

Postad 16 February 2010 - 15:01

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Man kan däremot jämföra med Ipren och icke receptbelagd mecicin (Apoteket hade monopol på att sälja detta).. Det var ju inte Apoteket som tillverkade medicinen men endast de kunde sälja den)

Hoppas att det besvarade din fråga..

Nej, ingen bra jämförelse tycker jag. Hifiklubben har inte monopol på hemmabioförstärkare på samma sätt som Apoteket hade monopol på medicin.

Postad 16 February 2010 - 15:04

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Nej, ingen bra jämförelse tycker jag. Hifiklubben har inte monopol på hemmabioförstärkare på samma sätt som Apoteket hade monopol på medicin.

Jag måste hålla med.

Tänkte inte alls att väcka tråden till liv med mitt inlägg om monopol. Vi alla har blivit beroende av den här tråden. Vi måste söka hjälp! :-)

Postad 16 February 2010 - 15:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Att det är dyrare i europa idag beror på att det plötsligt fanns 2 försäljningskanaler i sverige som båda slogs om att vara billigast,

Jasså .. Men varför är det inte billigare i Tyskland där de har kanske 100 försäljningställen ?

Nej det är billigare i Sverige idag, pga att EG köpte en container med Denon från ett ev konkursbo.
sedan svarade HK på detta genom att fullständigt döda EG med ett pris de aldrig mer kommer att
kunna sälja för, om de inte lyckas skapa ett glädje avtal med Denon Tyskland
(som troligtvis har den övergripande försäljningsrätten i Sverige och är de som styr priserna )

Personligen tyckte jag att det var korkat av HK. De skulle hållt på sin heder istället.

Sedan som svar till de som tror att vi som försöker hålla på sanningen och fakta skulle vara trogna
HK. Jag har inte handlat någon av mina nuvarnade prylar hos HK. Jag bara svarar på dumma inlägg
i denna tråden. Thats all :)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 16 February 2010 - 15:19.

Postad 16 February 2010 - 15:19

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Jag måste hålla med.

Tänkte inte alls att väcka tråden till liv med mitt inlägg om monopol. Vi alla har blivit beroende av den här tråden. Vi måste söka hjälp! :-)

ha ha ... ja, jag tycker att vissa (Ingen nämd, för då tar väl hus i **** igen...) i tråden verkligen behöver undersöka skallen (Inte menat till dig Master). Tror säkert att just den personen tar åt sig och skriver ett mycket genomtänkt inlägg snart som vi har sett tidigare...

Men du satte verkligen "huvudet på spiken såattsäga"... Beroendeframkallande är bara förnamnet även om mycket är rent trams! :)

Postad 16 February 2010 - 15:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Apoteket, telia, systemet/vin & sprit, sj mfl är eller har varit statliga monopol, dvs det har inte handlat om tillgång och efterfrågan eller produktion utan staten som genom lagar förbjudit all konkurrens och i vissa fall även bestämt priset ut till konsument.
En bättre jämförelse är istället tex kabeltv och internet, där det på många ställen bara finns en leverantör och de vägrar släppa in någon annan i sina nät, det är först med tex öppna stadsnät som det blivit möjligt att välja den operatör man vill om man vill ha snabbare än adsl.

Postad 16 February 2010 - 15:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Den gick inte den heller Goldstar

Internet har du alltid kunnat få på på annat sätt än det som erbjuds i fastigheter.
tex genom telejacket eller mobilt. Kabeltv har du alltid kunnat slippa genom
tex Marksända nätet eller parabol.

Monopol är mycket enkelt uttryck
När du inte kan eller får köpa en produkt någon annan stans än på ett angivet ställe.

Denon finns att köpa över hela världen !

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 16 February 2010 - 15:26.

Postad 16 February 2010 - 15:28

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Maverik, du läste tydligen inte allt, jag skrev "Om du vill ha snabbare än adsl" och i bolaget jag bodde förut så fick man inte sätta upp parabol.

Enligt ditt sätt att se det så finns det idag inte ett enda monopol i sverige

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 16 February 2010 - 15:35.

Postad 16 February 2010 - 15:34

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Jasså .. Men varför är det inte billigare i Tyskland där de har kanske 100 försäljningställen ?

Nej det är billigare i Sverige idag, pga att EG köpte en container med Denon från ett ev konkursbo.
sedan svarade HK på detta genom att fullständigt döda EG med ett pris de aldrig mer kommer att
kunna sälja för, om de inte lyckas skapa ett glädje avtal med Denon Tyskland
(som troligtvis har den övergripande försäljningsrätten i Sverige och är de som styr priserna )

Personligen tyckte jag att det var korkat av HK. De skulle hållt på sin heder istället.

Sedan som svar till de som tror att vi som försöker hålla på sanningen och fakta skulle vara trogna
HK. Jag har inte handlat någon av mina nuvarnade prylar hos HK. Jag bara svarar på dumma inlägg
i denna tråden. Thats all :blush:

Maveric

Ja, visst e de lustigt? Bara för man har en åsikt och kanske har lite insyn i "marknaden" så blir man utmålad som en hifinörd som inte bryr sig nått mer om VAR man köper sina produkter, att man inte överhuvudtaget "bryr" sig om produkterna, att man hånar de som köper produkter i lägre prisklass m.m Men alla dessa inlägg, i synnerhet av en och samma person som bara har åsikter i denna tråd är bara nonsens. Verkar som ingenting kommer att förändra dennes ståndpunkt angående monopol, Värdelös HK och förträffligheten i prisdumpningar...

Verklighetsförankring: Noll! :)

Tycker därimot en vettig dialog och en opartisk syn på det hela är att föredra och det ger jag dig cred för Maveric till skillnad mot diverse dumma inlägg som saknar relevans..

Redigerat av macarthur, 16 February 2010 - 15:36.

Postad 16 February 2010 - 15:47

drzap
  • drzap
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
nu stänger vi denna tråden helt om nådiga herrarna tillåter. det är ju så att macartur och maveric är allvetande experter. det är nog bäst att lämna över allt tyckande och bestämmande till dessa GUDAR! sätt dessa 2 som despoter över var sitt halvklot och så kan resten av befolkningen hålla tyst och stå med mössan i hand. (obs, ironi) att dessa herrar inte verkar ha koll på hur vanligt folk har det utanför tullarna kan vi ju ignorera. det finns väl inget utanför tullarna...... (ännu mer ironi men det går väl obemärkt förbi)

Postad 16 February 2010 - 15:59

drzap
  • drzap
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Internet har du alltid kunnat få på på annat sätt än det som erbjuds i fastigheter.

Maveric

där har du FEL!
många bostadsföretag tillåter inte parabol eller extern antenn och då kan det bli riktigt svårt att köra sattelit eller marknät. inomhusantenn går inte i en stor (till ytan) del av sverige.
vad gäller bredband så finns det stora vita fläckar på kartan där ingen kan leverera ADSL och där mobilt bredband inte fungerar. där är det fortfarande EN leverantör som gäller, den som äger cabeltvnätet. om du sen tittar historiskt så är det de sista 3 åren som det börjat komma en ändring på dessa missförhållanden över huvud taget.

Postad 16 February 2010 - 16:00

LFN
  • LFN
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Ska vi tro att Hifiklubbens prissänkning av 2310:an beror på att Elgiganten snart kanske kan erbjuda den? Kanske värt att vänta ett tag till på ännu ett priskrig? :)

Postad 16 February 2010 - 16:02

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

nu stänger vi denna tråden helt om nådiga herrarna tillåter. det är ju så att macartur och maveric är allvetande experter. det är nog bäst att lämna över allt tyckande och bestämmande till dessa GUDAR! sätt dessa 2 som despoter över var sitt halvklot och så kan resten av befolkningen hålla tyst och stå med mössan i hand. (obs, ironi) att dessa herrar inte verkar ha koll på hur vanligt folk har det utanför tullarna kan vi ju ignorera. det finns väl inget utanför tullarna...... (ännu mer ironi men det går väl obemärkt förbi)

Du kände dig alltså träffad? Det tog hus i **** igen... Konstigt att du orkar och ännu mer konstig att en MOD inte varnar dig för trams? Skaffa dig en egen smutskastar tråd eller kom med nått vettigt för en gångs skull.

Postad 16 February 2010 - 16:11

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Du kände dig alltså träffad? Det tog hus i **** igen... Konstigt att du orkar och ännu mer konstig att en MOD inte varnar dig för trams? Skaffa dig en egen smutskastar tråd eller kom med nått vettigt för en gångs skull.

Var alltså inte reaktionen den väntade och avsikten med ditt provocerande inlägg? Ganska märkligt beteende från dig kan jag tycka med tanke på att du själv i tråden påstått att vissa behöver undersöka skallen och att det visar på låg intelligensnivå om man tar upp ett argument som du personligen inte ser som relevant. Skriva sådant och sedan ropa på moderator hör väl inte riktigt ihop kanske...

BMW750IAL
  • BMW750IAL
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Det är nog fler än mig som har börjat tröttna på dina meningslösa inlägg. Bespara oss det! Lägg ner!!

Tack för ordet!

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Fortfarande sugen på att få veta var EG tar apparaterna ifrån?

Postad 16 February 2010 - 16:16

drzap
  • drzap
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

och som vanligt läser inte de 2 utpekade inläggen helt eller inte vill förstå. förstår man inte ordet ironi eller? vad gäller smutskastning så kan folk läsa tidigare inlägg när dessa 2 herrar smutskastar alla som har en avvikande åsikt än deras "sanning". men som vanligt så väljer dessa herrar nog att inte förstå något.
stäng tråden helt tycker jag i alla fall.

Ps. blir folk som dessa 2 herrar av att handla "dyr fin" hifi och hänga på detta forum så är det dax att gå tillbaka till ett forum där folk är vettiga.

Postad 16 February 2010 - 16:26

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Är det verkligen så svårt att diskutera sak och inte person...? :)

Postad 16 February 2010 - 16:41

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Jämför märket "Ipren"... inte medicin....

Denon har Monopol på att sälja märket Denon i Norden, eller är det någon annan som gör det? eller får göra det? = nej

(förum giganten som "löst" det ändå) :)

Postad 16 February 2010 - 16:45

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Den gick inte den heller Goldstar

Monopol är mycket enkelt uttryck
När du inte kan eller får köpa en produkt någon annan stans än på ett angivet ställe.

Denon finns att köpa över hela världen !

Maveric

= Klubben har monopol i Norden på Denon

Trots att Systembolaget har monopol på att sälja sprit i Sverige kan du ju köpa sprit i Danmark eller? det förändrar inte att Systembolaget har monopol på att sälja sprit!!... jisses ibland undrar man...

Postad 16 February 2010 - 17:03

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Jämför märket "Ipren"... inte medicin....

Denon har Monopol på att sälja märket Denon i Norden, eller är det någon annan som gör det? eller får göra det? = nej

(förum giganten som "löst" det ändå) :)

Ok. Jag blev dock inte klokare av det men det kan bero på att jag är trög i huvudet.

Postad 16 February 2010 - 17:17

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

= Klubben har monopol i Norden på Denon

Trots att Systembolaget har monopol på att sälja sprit i Sverige kan du ju köpa sprit i Danmark eller? det förändrar inte att Systembolaget har monopol på att sälja sprit!!... jisses ibland undrar man...

Axfood säljer också sprit :)

Postad 16 February 2010 - 18:10

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Om man bara kan köpa i en kedja så är man i vart fall väldigt nära ett monopolförhållande och sådana måste väl alla vara överens om att de är skadliga för konsumenten? Prisdumpningar är en annan sak, det görs för att slå konkurrenter eller sno åt sig marknadsandelar, fri och sund konkurrens gör bara att aktörerna får skärpa sig lite och trimma organisationen för att hänga med.

När det gäller vilka priser vi förväntar oss så beror det på hur var och en är lagd men jag kommer alltid tycka att när priset är högre än på den europeiska marknaden, korrigerat för moms, så har vi fel pris. Både upp och ner. Upp för att det då verkar som det finns marknadshämmande effekter i kedjan och ner för att det kan betyda att någon försöker utnyttja en dominerande ställning för att röja undan konkurrenter.

Postad 16 February 2010 - 18:51

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Om man bara kan köpa i en kedja så är man i vart fall väldigt nära ett monopolförhållande och sådana måste väl alla vara överens om att de är skadliga för konsumenten?

Om det bara hade varit en aktör som hade sålt hemmabioförstärkare så kan jag hålla med dig. I det här specifika fallet finns det gott om handlare som säljer jämförbara produkter och det bidrar till att hålla priserna på en någorlunda rimlig nivå för segmentet i stort.

Vi får inte glömma att såväl Denon som Hifiklubben är intresserade av att få in så mycket pengar som möjligt vilket inte behöver vara samma sak som att maximera antalet enheter som säljs. Denon har valt Hifiklubben som återförsäljare i sverige och därigenom är det lättare att bibehålla "statusen" på märket jämfört med om produkterna skulle säljas hos alla handlare. För mig som konsument är detta säkert inte det bästa om man endast ser till priset men nu är vare sig Denon eller Hifiklubben till för konsumenterna i första hand utan ägarna.

Postad 16 February 2010 - 19:16

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Har nu raderat vissa onödiga inlägg och personangrepp, låst tråden (tillsvidare) samt vidtagit övriga åtgärder.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.