![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 27 oktober 2010 - 10:36
Hur är filen lagrad och hur försöker du skicka den till TViXen?
På en usb-disk direkt kopplad till Tvix HD n1 ligger en folder som heter:
The.Pacific.2010.BluRay.1080p.DTSHD-MA.h264.Remux-HiFi
i den ligger flera mkv filer på ca 10GB per st.
Ingen av filerna i denna mapp går att spela. Andra mkv filer på usb-disken går bra.
Postad 27 oktober 2010 - 19:30
Ursprungliga filen:
Audio
ID : 2
Format : DTS
Format/Info : Digital Theater Systems
Format/Profile : MA
Codec ID : A_DTS
Bit rate mode : Variable
Channel(s): 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Side: L R, LFE
Sampling rate : 48.0 KHz
Bit depth : 24 bits
Title : Movie Audio Track: DTSHD-MA / 24 Bits / 5.1
Language : English
Text #1
ID : 3
Format : PGS
Codec ID : S_HDMV/PGS
Codec ID/Info : The same subtitle format used on BDs/HD-DVDs
Language : English
Postad 29 oktober 2010 - 15:55
Jag har några frågor som jag hoppas ni kan svara på.
1. Vad jag förstår så finns ett youtubeläge? Får man ut 720 eller 1080p om youtube filmen är i den kvalliten?
2. Klarar denna att spela upp .mkv med separata undertexter? Alltså .sub eller .srt?
3. Hur är musikläget? Användbart? Även utan att man behöver ha tv´n igång?
4. Finns det något som denna inte har som anses som en bra funktion?
hoppas ni kan hjälpa till!
1. Ja det finns Youtubeläge men jag kan inte ens starta vissa 720p filmer och de jag lyckas starta är ganska pixliga. Dessutom kan du inte logga in på Youtube så att du kan se dina favoriter eller spellistor.
Postad 29 oktober 2010 - 19:32
Nej jag ger inte ut inloggningsuppgifter till FTP´n och NEJ jag hjälper ingen att sätta upp Ubuntu med samba och FTP, fy fan...

Är man gammal Windowsräv blir man fan lite mörkrädd när man ska sätta rättigheter på en Unix hoj.
Postad 30 oktober 2010 - 03:00
bump på denna fråga då jag har en DNS-313 själv och får den inte att lira med N1:an.[...]Nån som kör Tvixen mot en DLink DNS 323 och kan bekräfta att det funkar?[...]
med min gamla popcorn hour A-110 var det inga problem alls, den hittade nasen direkt
och att gå in i undermappar eller nånting funkade kalas. nu har jag bara suttit nån timme
visserligen med den nya mediaspelaren men den är i en helt annan konfigureringsklass än
poppen någonsin var.. ännu vägrar jag känna mig slagen men det tär hårt på teknikegot
att inte få nåt som borde vara så enkelt att funka ^^ nån som har lite tips och/eller råd?

Postad 30 oktober 2010 - 07:37
ingen skum branväggsfunktion i dom som hindrar trafik på vissa portar internt också?bump på denna fråga då jag har en DNS-313 själv och får den inte att lira med N1:an.
med min gamla popcorn hour A-110 var det inga problem alls, den hittade nasen direkt
och att gå in i undermappar eller nånting funkade kalas. nu har jag bara suttit nån timme
visserligen med den nya mediaspelaren men den är i en helt annan konfigureringsklass än
poppen någonsin var.. ännu vägrar jag känna mig slagen men det tär hårt på teknikegot
att inte få nåt som borde vara så enkelt att funka ^^ nån som har lite tips och/eller råd?
Vad är det för NAS? är det en speciell maskin eller en dator installerad som filserver? isf ligger det någon form av antivirus eller branvägg på denna?
är ipadresser, netmask och default gateway konfade rätt på Tvixen?
Tvixen bör ha en up utanför DHCP spannet i routern, får den en ny ip är det ju gegg.
Postad 30 oktober 2010 - 11:10
nasen är som jag skrev en D-Link DNS-313, har faktiskt 2 stycken men den ena står utaningen skum branväggsfunktion i dom som hindrar trafik på vissa portar internt också?
Vad är det för NAS? är det en speciell maskin eller en dator installerad som filserver? isf ligger det någon form av antivirus eller branvägg på denna?
är ipadresser, netmask och default gateway konfade rätt på Tvixen?
Tvixen bör ha en up utanför DHCP spannet i routern, får den en ny ip är det ju gegg.
disk för tillfället men det ska inte vara några problem att mappa upp fler än en NAS ändå.
blandade skurar om man läser vad folk tycker men jag har aldrig (fram tills nu) haft problem
med att få den att funka varken i mediaspelare eller i datorn, kör win7 x64 och d-link hela
vägen med router och två gigabitswitchar i ett trådat nätverk. hastigheten är visserligen
inget att skryta med men då min TV bara är HD-Ready så kör jag inga filmer i fullHD heller..
men att mecka ip, netmask och allt sånt har jag inte ens börjat kolla påmeftersom pch a-110:n
inte hade några sånna krav alls! det vara bara plug and play i stort sett så nu har jag att göra
under helgen alltså. NASen kan köra CIFS/SMB, står SMB för Samba? i så fall borde det vara lätt

Postad 30 oktober 2010 - 18:29
Du lär ju måste konfa ip inställningarna på tvixen för att den ska kunna hämta nånting från nåt nätverkmen att mecka ip, netmask och allt sånt har jag inte ens börjat kolla påmeftersom pch a-110:n
inte hade några sånna krav alls! det vara bara plug and play i stort sett så nu har jag att göra
under helgen alltså. NASen kan köra CIFS/SMB, står SMB för Samba? i så fall borde det vara lätt

vi har alltså löst problemet

Postad 31 oktober 2010 - 04:19
tror jag väntar med att hurra innan problemet faktiskt ÄR löstDu lär ju måste konfa ip inställningarna på tvixen för att den ska kunna hämta nånting från nåt nätverk
vi har alltså löst problemet

nu ska jag iaf sova och må som jag förtjänar om ett par timmar !
återkommer när jag blivit människa och om jag lyckas fixa allting ^^
Postad 31 oktober 2010 - 11:19
hehetror jag väntar med att hurra innan problemet faktiskt ÄR löst
nu ska jag iaf sova och må som jag förtjänar om ett par timmar !
återkommer när jag blivit människa och om jag lyckas fixa allting ^^
som sagt i pm, skrik till om du behöver assistans
Postad 31 oktober 2010 - 13:45
Hittar inget om det i deras databas.
Postad 31 oktober 2010 - 13:54
Tips någon

Postad 31 oktober 2010 - 19:04
den finns ett par filmer som kan återfinnas på diverse suspekta sidor på internet som inte fungerar, en "har jag hört" är en speciell version av Prince Of Persia.Har haft denna ett tag nu och den funkar kanonbra. Har dock en Bluray ISO som jag vill kunna spela. Men det går inte. Vet inte vad jag skall göra. Har försökt konvertera den och mounta och hållit på men lyckas inte. VLC spelar den utan problem så det är ju inget fel på den.
Tips någon
Postad 31 oktober 2010 - 22:00
jag skulle gissa att min NAS slutligen visar sig vara en dålig investering..hehe
som sagt i pm, skrik till om du behöver assistans
vad jag kan förstå är det ingen annan i den här tråden som kör D-Link
och det kanske är av en anledning? men jag ger mig inte så lätt ändå ;P
EDIT: okej, jag har letat upp ett klipp på youtube som beskriver hur man
ska gå tillväga, tog lite screenshots för att förklara bättre vad som händer.
får upp samma grundval även om min NAS har ett annat namn, so far so good !
när man senare ska gå in för att välja vilken mapp tvixen ska läsa från så finns
det inga alternativ, måste jag lägga till den i netshare för att det ska funka ?
(ytterligare en grej som jag inte behövde göra med poppen, den läste in hela
innehållet på den anslutna nätverksdisken utan att man behövde konfa nåt.)
men den hittar ju uppenbarligen på min NAS eftersom den syns i listan, så nu ska
jag bara klura ut hur i hela härjedalen man får till resten. ska det behövas några
inställningar i routerns brandvägg om man kommer "så här långt" eller nåt också ?

Redigerat av Litecore, 31 oktober 2010 - 23:46.
Postad 01 november 2010 - 08:56
Jag hade problem i början precis som du, men det löste sig genom att döpa en mapp till tvixhd1 och lägga den i rooten på nasen. I den mappen skapade jag mappar som heter movie, photo och music.
Sedan skrev jag bara in Nasens ipadress under "server IP" så funkade det.
Har en dlink 655 router och har inte pillat nåt i den.
Postad 01 november 2010 - 09:05
Jag hittade N1:an i Logitech-databasen, den ligger under Media Center-PC -> Dvico -> TVIX-HD N1Nån som vet om Logitech Harmony 700 är kompatibel med tvixen.
Hittar inget om det i deras databas.
Redigerat av Sailfast, 01 november 2010 - 09:08.
Postad 01 november 2010 - 09:14
Postad 01 november 2010 - 10:07

Måste man greja med IP adresser och sånt krångligt också?

Postad 01 november 2010 - 10:12
Jag hittade N1:an i Logitech-databasen, den ligger under Media Center-PC -> Dvico -> TVIX-HD N1
Tack, jag tyckte jag sökte där.....just den strängen men hittade den inte.....men nu hittar jag den....
Ett klassikt fall av skit bakom spakarna!
Blir ett köp imorn.....gött.
Postad 01 november 2010 - 10:19
JASka till en polare sen som har problem att hitta filmerna från dator, vet inte själv hur denna funkar, men hur gör man för att dela ut filmerna från PCn till Tvixen, tänkte jag kunde luska lite hur det funkar innan jag åker hem till honom?
![]()
eller tjacka en USB hårddisk och koppla in i rumpan på den och glöm nätverket

Postad 01 november 2010 - 11:16
JA
eller tjacka en USB hårddisk och koppla in i rumpan på den och glöm nätverket
Det har han, men han vill komma åt datorn istället

Postad 01 november 2010 - 15:33
jag testade att göra så men får fortfarande upp felmeddelandet "Failed to connect the network disk".Jag kör med en DLink DNS 323, och det funkar kanon.
Jag hade problem i början precis som du, men det löste sig genom att döpa en mapp till tvixhd1 och lägga den i rooten på nasen. I den mappen skapade jag mappar som heter movie, photo och music.
Sedan skrev jag bara in Nasens ipadress under "server IP" så funkade det.
Har en dlink 655 router och har inte pillat nåt i den.
hur ser dina NETWORK ACCESS SETTINGS ut om du loggar in i NASen, vilka konton/grupper har du där ?
mappen som jag skapade ligger såhär: \\NASCORE\Volume_1\tvixhd1 och sen de tre undermapparna där.
Postad 01 november 2010 - 19:53
jag testade att göra så men får fortfarande upp felmeddelandet "Failed to connect the network disk".
hur ser dina NETWORK ACCESS SETTINGS ut om du loggar in i NASen, vilka konton/grupper har du där ?
mappen som jag skapade ligger såhär: \\NASCORE\Volume_1\tvixhd1 och sen de tre undermapparna där.
Så här ser det ut för mig:
smb://nasen/Volume_1/tvixhd1
Jag har inga grupper i nasen, endast en användare. Så här ser det ut under Network Access:

I TViXen har jag inte fyllt i något användarnamn eller lösen. Men testa att fylla i det om det inte funkar utan.....min kompis va tvungen att ha det till sin Synology.
Postad 01 november 2010 - 20:15
ska testa om en stund, återkommer med resultat. tack för hjälpenSå här ser det ut för mig:
smb://nasen/Volume_1/tvixhd1
[...]

Postad 01 november 2010 - 20:54
På så vis behöver man ej ha samma namn på filen som på filmen samt att man kan ha flera språk mm.
Postad 01 november 2010 - 22:15
Jag har en Harmony 700, men har inte lyckats få den att starta min N1. Den går finfint att använda när den väl är på och den går att stänga av.
Hej,
Ta och kopiera nos mot nos från N1 och kör sedan med "raw" då skall det fungera. Hade exakt samma problem som du. Har själv en Harmony 785.
Postad 01 november 2010 - 23:13
Hej,
Ta och kopiera nos mot nos från N1 och kör sedan med "raw" då skall det fungera. Hade exakt samma problem som du. Har själv en Harmony 785.
Jag har en Harmony One, och där dög det inte att kopiera, så jag fick lov att kontakta Harmony-supporten, och det tog några dagar, men sedan återkom de och hade fixat allt...det vara bara att uppdatera fjärren! Kanon!
Björn
Postad 01 november 2010 - 23:31
ingen framgång, men nu orkar jag inte fortsätta med det här ikväll !ska testa om en stund, återkommer med resultat. tack för hjälpen
ska ladda batteriet till kameran under natten och ta bilder till imorn.
Postad 02 november 2010 - 21:01
Jag har en Harmony One, och där dög det inte att kopiera, så jag fick lov att kontakta Harmony-supporten, och det tog några dagar, men sedan återkom de och hade fixat allt...det vara bara att uppdatera fjärren! Kanon!
Björn
Ja, deras support är toppen. Har själv utnyttjat den två gånger och har inte råkat ut för någon annan support som är så bra.
Postad 03 november 2010 - 09:50
Hej,
Jag va också tvungen att lära via rå (Harmony 700) för att Tvixen skulle slås på, men nu funkar den kanon.
Upplever att den inte är lika riktningskänslig med Harmonyn jämför med orginalfjärren.

Postad 03 november 2010 - 16:25
Ska till en polare sen som har problem att hitta filmerna från dator, vet inte själv hur denna funkar, men hur gör man för att dela ut filmerna från PCn till Tvixen, tänkte jag kunde luska lite hur det funkar innan jag åker hem till honom?
![]()
Bump... nån som kan förklara snabbt hur?

Postad 03 november 2010 - 17:19
finns en guide på canmans hemsida eller direkt från dvico som guidar hur man använderBump... nån som kan förklara snabbt hur?
deras egna program NetShare och hur man sedan konfar tvixen att läsa. busenkelt gjort

Postad 03 november 2010 - 22:28
Postad 04 november 2010 - 07:18
Jag kör precis den kombinationen, har ej testat med iso-filer, men det funkar utmärkt att spola i .mkv filer. Jag är helnöjd med båda två (både N1:an och Nas:en), funkar klockrent med varandra.Någon som kör N1:an tillsammans med en Synology Disk Station DS210j? Funkar det bra? Spelar den upp DVD/BD-iso/img? Kan man spola i .avi/.mkv? Andra intryck och erfarenheter?
Postad 04 november 2010 - 07:28
Jag kör mot en samba som ligger på ubuntu 10.10, där går det också att spola i filmer, gissar att själva spolfunktionen är transparent och fungerar generellt.Jag kör precis den kombinationen, har ej testat med iso-filer, men det funkar utmärkt att spola i .mkv filer. Jag är helnöjd med båda två (både N1:an och Nas:en), funkar klockrent med varandra.
Postad 04 november 2010 - 08:41
finns en guide på canmans hemsida eller direkt från dvico som guidar hur man använder
deras egna program NetShare och hur man sedan konfar tvixen att läsa. busenkelt gjort
Tack för tips, har du länkar?

Postad 04 november 2010 - 09:20
Jag kör precis den kombinationen, har ej testat med iso-filer, men det funkar utmärkt att spola i .mkv filer. Jag är helnöjd med båda två (både N1:an och Nas:en), funkar klockrent med varandra.
Låter bra! Jag undrade lite för jag kör med en Netgear WNR3500L (router med USB-diskstöd). Där funkar allt fint och streama (.avi, .mkv och mycket mer) förutom att just spola i filmer och DVD/BD-.iso/.img kommer bara menyerna fram.. kan inte starta filmerna.
Tänkte vänta på Synology Disk Station DS211j, den kommer nu den 16e november. Lite fetare professor gentemot 210j.
Postad 04 november 2010 - 10:31
Postad 04 november 2010 - 11:18
Antar att många här använder sig av Tvixie för filmjukebox-featuren - men hur är det med TV-serier? Går det att skapa lika snygga menyer och overlays för det?
Kan Tvixie scrape:a ngn tv-serie databas automatiskt eller är det en manuell historia?
Och - är det skillnader i features vad gäller Tvixie mellan HD N1 och t.ex. 6500?
Tnx!
Postad 04 november 2010 - 13:08
Postad 04 november 2010 - 13:27
Nåja, allt gott. Nu letar jag efter en billig och smidigt switch för att koppla TViX och lite annat till mitt nätverk. 10/100 ska jag satsa på förstår jag då gbit kan sabba för TViXen, men har ni några andra förslag? Behöver sisådär 5-6 portar och som sagt, gärna något smidigt. Någon som har erfarenhet/tycke kring vilken av dessa som bör fungera bäst, eller om jag bör satsa på något helt annat?
Redigerat av drue, 04 november 2010 - 13:33.
Postad 04 november 2010 - 15:27
Det är för att tvix N1 (och de flesta andra media extenders) inte kan öppna mkv filer med sk. "header stripping" på filerna. Det är någon slags kompression av headern (no shit) som egentligen är helt onödig (sparar några kb på en gbit stor fil) men vissa verkar envisas med att använda det alla fall.Har upplevt samma sak sista tiden, dvs att vissa .mkv filer inte visar annat än svart bild men ljudet funkar som det skall. Kör FW 2.0.5. Funkar bra på dator och VLC.
Finns program för att strippa bort header strippingen, VID2EVA tex.
Postad 05 november 2010 - 08:07
Igår såg han åter på lite film på sin tvix och hade ljud ut till förstärkaren (tja det är en panasonic blueray/förstärkare i ett: http://www.panasonic...3674/index.html ). Och efter det lyssnade han på mp3 också det utan problem, MEN när han sedan gick tillbaks och satte på en film så var det knäpp tyst i förstärkaren.
Vi försökte få igång den igen men utan att lyckas, så nu undrar jag om någon av er har några bra förslag på vad som kan ha hänt och om någon har en lösning på det. Inga ändringar gjordes i setupen, detta bara hände.
Postad 05 november 2010 - 09:01
Kan inte göra annat en att rekommendera den, det fungerar riktigt bra.
Jag hade dock lite problem med att få den att gå över rätt nät, jag har bahnhof vilket gör att jag kan komma åt andra datorer i nätverket både via nätverket och via internet.
Detta gjorde att TViX:en ville streama filmerna via internet och inte via LANet.
Detta åtgärdades dock och nu fungerar det fint!
Ett problem dock, kan man stänga Netshare så att det inte kommer upp en ruta på datorn som visar vad man har delat ut varje gång man byter mapp /nätverksdisk från boxen? Detta är nämligen tämligen irriterande.
Postad 05 november 2010 - 14:59
Börjar bli sugen p åatt köpa denna!Jag köpte mig en HD N1 härom dagen.
Kan inte göra annat en att rekommendera den, det fungerar riktigt bra.
Jag hade dock lite problem med att få den att gå över rätt nät, jag har bahnhof vilket gör att jag kan komma åt andra datorer i nätverket både via nätverket och via internet.
Detta gjorde att TViX:en ville streama filmerna via internet och inte via LANet.
Detta åtgärdades dock och nu fungerar det fint!
Ett problem dock, kan man stänga Netshare så att det inte kommer upp en ruta på datorn som visar vad man har delat ut varje gång man byter mapp /nätverksdisk från boxen? Detta är nämligen tämligen irriterande.
Har en Xtreamer redan, som jag över lag är nöjd med, men varför inte även testa annat!

Ett par frågor:
Om man streamar en 720p rulle. Skickar den då ut i 1080/24p eller går det bara att få ut 24p för 1080-material?
Fungerar 24p helt hackfritt? Här har Xtreamern en liten bugg.
Postad 05 november 2010 - 15:49
Bump... nån som kan förklara snabbt hur?
Snabbaste är nog följande klipp på Youtube.
http://www.youtube.c...h?v=mjNG1-o83o8
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar