* Officiell tråd - Sharp Z-201 *
789 svar till detta ämne
Postad 02 August 2005 - 23:34
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Varför sågade hemmabiotidningen denna proj längst fotknölarna ?
Om jag minns det hela rätt så tyckte författaren att bilden var grådassig och därför liknade en LCD. Jag håller delvis med honom om man endast tittar på projektorn med fabriksinställningarna. Men man kan ju undra om han överhuvudtaget kikade på menyerna och laborerade med dessa? Med Gamma på biografläget 3 och vitbalans PÅ försvinner denna gråa hinna så gott som helt. Måste säga att efter en och en halv veckas daglig tittning är jag mycket nöjd med vad denna projektor presterar tillsammans med min otillräckliga DVD-spelare. Ser fram emot att se vad en DVD-maskin med HDMI kan göra med en Z201. Har de senaste åren sett en hel del projektorer, både LCD och DLP. Om man ser till helheten så tycker jag att Z201 spöar allt under 40.000 kr. Visst den är inte bäst på allt i jämförelse med dessa projektorer, men om man tittar på helheten är det en mycket välbalanserad kompromiss av egenskaper man hittar under huven. Toshiba MT-200 och InFocus 4805 har en likvärdig bild när det kommer till svärta, kontrast, färghantering och djup. Men de är sämre än Z201 när det kommer till upplösning och RBE-flimmer. InFocus 5700 må kanske har en aning bättre färghantering men den är klart sämre när det kommer till svärta och RBE-flimmer. I övrigt likvärdiga maskiner. BenQ 7700 har en bättre allroundbild, som till största del kan förklaras av den högre upplösningen, men bara om man bortser från det RBE-filmmer som är märkbart sämre än på Z201. Tyvärr kan jag inte bortse från regnbågsfenomenet i detta fall. En grym maskin i övrigt. BenQ:s tidigare modeller har ingen suck mot Sharpen. Optoma H57 såg bra ut totalt sett men jag upplever att Z201 har en lite bättre egg i jämförelse på de flesta punkter. Optoman hanterar också RBE-flimmret sämre. Toshiba MT-500 har en mycket tråkig bild i jämförelse. Här kan man snacka om en grådassig bild som inte är värdig en DLP! RBE-flimmret är också mer synligt. Den enda LCD-maskinen som kan tävla med Z201 är ju Sony HS-50. Den har dock en sämre allroundbild jämfört med Sharpen, förutom avsaknad av RBE-flimmer och temporal dithering, och blir aldrig till något egentligt hot. Den typiska grådassiga hinnan och sämre djuphanteringen är klart under Sharpens nivå. DLP lyckas bättre än LCD att lura mig att tro att jag tittar på en biograffilm. Har sett Sonyn demas mot en InFocus 5700 och det var inget snack om saken att DLP är ett både bättre och billigare alternativ än det bästa inom LCD. Om man sedan ser på dagens listpris på Z201 så är den om inte den bästa så i alla fall den mest prisvärda projektorn på marknaden idag.
Postad 03 August 2005 - 07:58
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Stort tack för dina synpunkter, jag har varit (redan) på gång att uppdatera projen mot ny DLP med mer ljus och HD upplösning. Men efter att ha tittat på flera modeller i action kan jag inte motivera mig, jag ser helt enkelt ingen skillnad på bilden dessa presterar jämfört med 201, så jag tror jag kör med denna ett tag till ialla fall tills dess att en ny standard sätts på dvd filmer.
Den lagring som finns idag verkar passa bäst med en matterhorn.
Postad 04 August 2005 - 08:21
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Jag har ett nummer av "Gear" en skittidning som handlar om prylar, i nr 1 2005 ger om sig på att beskriva hur man bygger hemmabio samt recencerar 10 st projar, bla 201. Jag citerar
"Vidvinklen är enorm, men zoomomfånget är inte lika imponerande. Det gör att projektorn mest lämpar sig för mindre rum där man ändå vill har en stor bild.
Både linsjustering och keystone ger tyvärr försämring av bilden, så det är bättre att flytta projektorn. Upplösningen är tack vare matterhornkretsen ovanligt bra för att vara DLP. Fläkten är i högljudaste laget. Menysystemet är enkelt och lättnavigerat, men innehåller inte så många inställningar man kanske skulle kunna önska sig.Därmed inte sagt att något viktigt saknas. TYvärr är fabrikinställningarna kass, så man måste ägna ganska mycket tid här för att få ordning på bilden.Fjärrkontrollen är bekväm att hålla, men det är lite väl långt mellan knapparna. Efter lite mekande kan man få till bra färger och kontrast. Svärtan är förväntad god.
Däremot flimrar lampan an aning och bilden känns en smula oskarp.Dessutom är ljusstyrkan i svagaste laget och gillar inte riktigt tända lampor"
I denna test gör man frågetecken för denna proj och samtidigt tummen upp för tex NEC HT 410, EMP-TW200 H. I texten på övriga skrivs även mycket konstigheter och man utelämnar helt att ange upplösning på respektive proj, man nämner bara hög /låg.
För att återgå till 201 texten så undrar jag vad dom menar med att linsjustering färsämrar bilden , någon som vet eller är det rapakalja ?
Menysystemet innehåller inte allt vad man skulle önska sig sen skriver man i nästa rad men inget viktigt saknas ???? va ?
Fjärrkontrollen har lång mellan knapparna ???
Självlysande ? inte på min i alla fall
Att lampan fladdrar verkar vara hämtat från Bigscreen,s test något som jag inte märker på min, man kan undra om "Gear" verkligen testat eller bara plockat från andra tidningar ?
Projarna är ... i fall någon vill att jag skriver vad dom tycker om en annat fabrikat
NEC HT 410
Infocus 4805
Hitachi PJ-TX100
Canon XEED SX 50
Beng PE7800
Epson EMP-TW200H
Toshiba MT200
PT-AE700E
Sanyo PLV-Z3
Postad 04 August 2005 - 10:08
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
"Vidvinklen är enorm, men zoomomfånget är inte lika imponerande. Det gör att projektorn mest lämpar sig för mindre rum där man ändå vill har en stor bild.
Kan inte uttala mig om zoomomfånget i jämförelse med andra projektorer men i övrigt håller jag med. Både linsjustering och keystone ger tyvärr försämring av bilden, så det är bättre att flytta projektorn. Upplösningen är tack vare matterhornkretsen ovanligt bra för att vara DLP.
Upplösningen är helt o.k. Bilden mår dock bra av att sättas en aning ur fokus då man på starkt vita bakgrunder kan se pixelstrukturen svagt på ett normalt avstånd sittavstånd (1.5 x projicerade bildens bredd). Med linsjustering måste det väl menas "lensshift". Kan inte direkt påstå att bildkvaliteten blir sämre med en justering av denna. Fläkten är i högljudaste laget.
Fläktljudet är väl varken mer eller mindre än de flesta andra DLP-projektorer. Den hörs under tystare passage av en film, men eftersom det mest är fläkten som hörs så störs jag inte nämnvärt av ljudet. Men visst, projektorn hörs ganska tydligt. Menysystemet är enkelt och lättnavigerat, men innehåller inte så många inställningar man kanske skulle kunna önska sig. Därmed inte sagt att något viktigt saknas. TYvärr är fabrikinställningarna kass, så man måste ägna ganska mycket tid här för att få ordning på bilden.
Håller med om att fabriksinställningarna inte är bra. Tycker (tack och lov) visst att det finns många inställningsmöjligheter, i synnerhet kring färg. Man kan ställa in färgmättnad, ton (mellan grönt och rött), rött och blått separat och färgtemperatur. Saknar dock möjligheten att kunna ställa in den gröna färgen separat, utöver den röda och blå. Fast när man justerar ner den röda färgen långt åt minus blir färgen grönare. Den gröna färgen kan också manipuleras med färgtemeraturen (0-10) där högt värde ger en grönare färg. Man kan också manipulera gamma (om än grovt) och vitbetoning. Klart tillräckligt för mina behov. Sedan har vi servicemenyn där man även kan ställa in grönt separat, men det är en överkurs som man skall vara försiktig med (har ej testat själv). Som testet säger tar det ett tag att få fram den perfekta bilden. Fjärrkontrollen är bekväm att hålla, men det är lite väl långt mellan knapparna.
Har inte så mycket att klaga på fjärrisen, förutom att den inte är backlit. Jasså, är inte knapparna på din självlysande Biomax? Det är knapparna på min, men det lyser inte så värst länge. Efter lite mekande kan man få till bra färger och kontrast. Svärtan är förväntad god. Däremot flimrar lampan an aning och bilden känns en smula oskarp.Dessutom är ljusstyrkan i svagaste laget och gillar inte riktigt tända lampor"
Färgerna är projektorns stora styrka. Kontrasten är även den imponerande och svärtan är god. Efter att vitbetoningen sattes på blev kontrasten ännu bättre. Även om vid en direkt jämförelse svärtan blev en aning ljusare så blir den upplevda svärtan ännu mer djupare i och med kontrastökningen och att det vita blir så mycket ljusare. Håller absoult inte med om att skärpan är dålig. Tvärtom mår bilden bra av att linsen sätts en aning ur fokus för att få bort pixelstrukturen helt. Så gör i alla fall jag. Tycker personligen också om den något mjukare bilden. Någon flimmrande lampa har jag inte sett till. Visst, det är bara att hålla med om att det är en ljussvag projektor och att man måste mörklägga ordentligt. Men vad gör det i en strikt hemmabiomiljö? Kontrasten är ju ändå så hög så att vitt strålande ljus är så bländande att man ibland nästan måste blunda.
Redigerat av Videofilur, 04 August 2005 - 10:17.
Postad 04 August 2005 - 12:29
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Jorå har kollat nu visst lyser knapparna men inte är det mycket och som sagt inte är det länge
Om du behöver sätta ur fokus för att få bort pixlar bör du absolut gå över till digital anslutning, jag hade en billigt DVD med prog komp som jag trodde gav projen vad den behövde.... ända tills jag fick min S97
Som sagt bilden blir lugnare och bruset går bort, jag tror att du kan uppfatta bruset som att bilden är pixlig.
Jag kör en bild på drygt 3 meter och sitter på 5.5-6 meter även om jag drar mig någon meter närmre till ca 3,5-4 ser jag inga pixlar.
Dock försvinner de flesta injusteringsmöjligheterna med DVI, men du behöver inte dom !
Satsa på en ny DVD !
Postad 04 August 2005 - 13:08
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Tack för tipsen Biomax!
Jo, jag har allvarliga planer på att uppgradera till en mer modern spelare (har ögonen mest inriktade mot Philips DVP-9000SA, som skall vara bra på både HDMI och progressiv komponent). Det får vänta ett tag nu pga ekonomin.
Angående pixelmatrisen är jag säker på att jag inte förväxlar denna med bildbruset. Har för mig att AAKEE också har linsen lite ur fokus fast han använder DVI. Tror inte att pixelmatrisen försvinner med DVI/HDMI. Den finns ju där oavsett insignal.
Nu låter det säker på mig som om jag menar att Z201 har en pixlig bild. Så är det definitivt inte! Vi pratar inte om någon screendoor här. Det är endast en antydan om en pixelmatris som endast syns mot en väldigt ljus bakgrund, oftast vit. De flesta skulle lätt ignorera detta men jag är mycket känslig mot pixlighet (vilket var den största anledningen till att jag valde bort LCD, förutom den allmänt grådassiga bilden, och DLP-projektorer med 480 linjers upplösning). Men fortfarande ser jag en liten aning skillnad på en 576 och 720 bild på en DLP.
Vilka inställningsmöjligheter är det som försvinner med DVI?
Redigerat av Videofilur, 04 August 2005 - 13:20.
Postad 05 August 2005 - 08:25
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Angående den där mystiska släpeffekten så har jag efter lite sökning på detta forum insett att det är ett generellt DLP-problem jag har sett som kallas för "temporal dithering". Någon beskrev det som krusningar i bilden vid panoreringar. Det var en mycket bra beskrivning. Det verkar som de flesta DLP-projektorerna lider av detta, mer eller mindre. På Z201 ser man det bara ibland och endast på vissa delar av bilden.
Lite mer reflektioner kring detta fenomen (det enda som man egentligen kan klaga på om denna i övrigt näst intill perfekta bildåtergivning som kommer från Z201): De senaste två filmerna jag har tittat på är Predator och Constantine. Man ser mer släpeffekt (i form av små och snabba krusningar) på Constantine än man gör på Predator. Jämförde bilden i Constantine mellan projektorn och min Sony 29" CRT. På de scener där man såg tydliga krusningar i projektorn såg man i samma detaljer i samma scen en suddighet i TV-bilden. Det är alltså skillnad på hur eftersläpningen ser ut på TV:n och på projektorn. I TV:n är det en suddighet som uppkommer i panoreringar eller i detaljer som rör sig. I projektorn är det finare och mer skarpa krusningar. Slutsats: Temporal dithering är beroende på bildkällan (DVD-filmen eller DVD-spelaren, eller en kombination av de båda). Släpeffekten artar sig lite annorlunda på en CRT-TV jämfört med på en projektor. Skillnaden kan bero på bildvisningstekniken (CRT kontra DLP) och bildbearbetningen (interlaced kontra progressive) och att bilden är så mycket skarpare på projektorn. Det upplevs som att bilden på min 29" CRT är långsammare i panoreringar och rörelser jämfört med DLP-projektorn. Eftersom bildhanteringen är snärtigare upplevs släpeffekten i bildkällan annorlunda i Projektorn jämför med i TV:n, men att det till en stor del är samma fenomen i grunden. Jag gissar att detta fenomen kommer att mildras om man kör med "äkta" progressive component och kanske ännu mer med DVI/HDMI. Vad tror ni som har erfarenhet inom detta område?
Redigerat av Videofilur, 05 August 2005 - 12:30.
Postad 05 August 2005 - 11:37
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Inga släpeffekter hos mig
Postad 11 August 2005 - 08:51
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
En annan iakttagelse av trevligare karaktär: Tittade igår på 20th Anniversary Edition av The Exorcist (NTSC). När jag tittar på min Sony 29" CRT så ser man en hel del macroblocking i lågdagrar. Dessa är helt borta när jag ser filmen genom projektorn. Som några här på forumet redan har hävdat beror macroblocking-fenomenet på bildvisaren. Z201 verkar hantera macroblocking galant
Postad 11 August 2005 - 14:01
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Håller med om att fabriksinställningarna inte är bra. Tycker (tack och lov) visst att det finns många inställningsmöjligheter, i synnerhet kring färg. Man kan ställa in färgmättnad, ton (mellan grönt och rött), rött och blått separat och färgtemperatur. Saknar dock möjligheten att kunna ställa in den gröna färgen separat, utöver den röda och blå. Fast när man justerar ner den röda färgen långt åt minus blir färgen grönare. Den gröna färgen kan också manipuleras med färgtemperaturen (0-10) där högt värde ger en grönare färg. Man kan också manipulera gamma (om än grovt) och vitbetoning. Klart tillräckligt för mina behov. Sedan har vi servicemenyn där man även kan ställa in grönt separat, men det är en överkurs som man skall vara försiktig med (har ej testat själv). Som testet säger tar det ett tag att få fram den perfekta bilden.
<{POST_SNAPBACK}>
Så mkt färginställningar finns inte, endast color och tint. Däremot finns det en hel del för att korrigera gråskala, vitpunkt och gamma. Rätt ofta man ser inlägg där folk blandar ihop gråskala med färgäkthet och med det ena och det andra. Det inspirerade mig att börja på en feting artikel/inlägg. Förhoppningsvis blir jag klar i år, stay tuned. Den gröna färgen kan också manipuleras med färgtemperaturen (0-10) där högt värde ger en grönare färg
Vad denna gör är att den justerar vitpunkten (referensen för ”vitt”) åt antingen magenta eller grönt. Färgen grön i sig påverkas inte. Håller absoult inte med om att skärpan är dålig.
Verkligen. z201 har en av klassens absolut bästa optik. Gear behöver glasögon, alternativt mata projjen med en vettig signal (då 201:ans kassa deinterlacer garanterat ger en suddig bild vid interlace-matning). Slutsats: Temporal dithering är beroende på bildkällan (DVD-filmen eller DVD-spelaren, eller en kombination av de båda). Släpeffekten artar sig lite annorlunda på en CRT-TV jämfört med på en projektor. Skillnaden kan bero på bildvisningstekniken (CRT kontra DLP) och bildbearbetningen (interlaced kontra progressive) och att bilden är så mycket skarpare på projektorn. Det upplevs som att bilden på min 29" CRT är långsammare i panoreringar och rörelser jämfört med DLP-projektorn. Eftersom bildhanteringen är snärtigare upplevs släpeffekten i bildkällan annorlunda i Projektorn jämför med i TV:n, men att det till en stor del är samma fenomen i grunden.
Just ”Temporial dithering” (TP) beror helt och hållet med dlp-projektorn dvs bildvisaren . Den uppkommer dels pga att dlp-tillverkarna försöker simulera ett större bitdjup mha dithering (av typen temporial, dvs frame-till-frame, dvs man använder flera frames för att simulera bitdjup) som kan ge artefakter och dels pga av dlp-tekniken i sig där ögonrörelser (vilket nästan är ofrånkommligt vid rörelser i bilden) gör att man inte uppfattar nyanser som det är tänkt och en ”krusande” effekt uppstår. Givetvis kan det i käll-materialet vid panoreringar och dylikt förekomma suddigheter och annat som påminner om TP. Antar att det beror på kameran i sig och på komprimeringen ( edit: vilken i sig säkert kan använda sig av TP, men fortfarande gäller det att separera "TP eller liknande artefakter" mot "DLP-TP"). Likaså har olika bildvisare olika problem vid dylika rörelser. Enklaste sättet att skilja sådana här artefakter från TP är om man kan se samma scener på t.ex. en LCD proj. Uppkommer inte problemet där rör det sig med största sannolikhet om TP och inte något problem med bildkällan. Tycker förövrigt z201 är en proj som klarar både TP och även en annan dithering-artefakt, ”spegelbrus” riktigt, riktigt bra. Tittade igår på 20th Anniversary Edition av The Exorcist (NTSC). När jag tittar på min Sony 29" CRT så ser man en hel del macroblocking i lågdagrar. Dessa är helt borta när jag ser filmen genom projektorn. Som några här på forumet redan har hävdat beror macroblocking-fenomenet på bildvisaren. Z201 verkar hantera macroblocking galant.
Macroblocking kan inte uppstå nån annanstans än i mpeg-dekodern, alltså i bildkällan. Att man däremot kan få en macroblocking- liknande effekt pga av bildkällan (eller t.ex. i deinterlacern som i Faroudjas fall, denon-ägare känner till detta ) är dock inte omöjligt. Likaså att olika bildkällor maskerar detta olika mkt.
Redigerat av pacman, 11 August 2005 - 14:04.
Postad 11 August 2005 - 15:02
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Så mkt färginställningar finns inte, endast color och tint. Däremot finns det en hel del för att korrigera gråskala, vitpunkt och gamma.
Det är min första projektor så jag har inte så mycket att jämföra med, förutom min gamla Sony CRT-TV. Jämfört med denna har projektorn mycket inställningmöjligheter  Vilket fall som hellst är jag mycket nöjd med de färger som produceras av projektorn. Det ser mer naturligt ut jämfört med TV:n. Vad...[färgtemperaturen].... gör är att den justerar vitpunkten (referensen för ”vitt”) åt antingen magenta eller grönt. Färgen grön i sig påverkas inte.
Tack för informationen angående denna funktion. Tycker i alla fall att justeringen av magenta kontra grönt påverkar mycket av bildupplevelsen. Tack också för informationen angående Temporal Dithering. Mycket läsvärt. Så vad jag oftast ser är alltså ej TP utan projektorns eget sätt att tolka suddighet i rörelser? Macroblocking kan inte uppstå nån annanstans än i mpeg-dekodern, alltså i bildkällan. Att man däremot kan få en macroblocking-liknande effekt pga av bildkällan (eller t.ex. i deinterlacern som i Faroudjas fall, denon-ägare känner till detta ) är dock inte omöjligt. Likaså att olika bildkällor maskerar detta olika mkt.
Här verkar det råda delade meningar. Vissa, bl.a. en viss Thomas på tidningen Hemmabio (och några till) hävdar att bildvisaren ganska mycket avgör. De har märkt av skillnaden i reproduktionen av macroblocking från en och samma DVD-spelare. Mina egna erfarenheter verkar bekräfta detta.
Postad 11 August 2005 - 15:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Det är min första projektor så jag har inte så mycket att jämföra med, förutom min gamla Sony CRT-TV. Jämfört med denna har projektorn mycket inställningmöjligheter Vilket fall som hellst är jag mycket nöjd med de färger som produceras av projektorn. Det ser mer naturligt ut jämfört med TV:n.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad jag menade är att många inte håller reda på gråskalor vs färger och vad de olika inställningsmöjligheterna egentligen gör. Inget att skämas för, har själv massor att lära, ändå har jag, pga inmurat intresse av allt som rör bilder, grävt i detta ämne LÄNGE. Vad...[färgtemperaturen].... gör är att den justerar vitpunkten (referensen för ”vitt”) åt antingen magenta eller grönt. Färgen grön i sig påverkas inte.
Tack för informationen angående denna funktion. Tycker i alla fall att justeringen av magenta kontra grönt påverkar mycket av bildupplevelsen.
Förtydligande: Det är alltså "1-10 inställningen" som justerar magenta/grönt-tint för vitpunkt. Inte inställningen "färgtemperatur" alltså. Och ja, justering av vitpunkt påverkar bildupplevelsen massor, vad jag menade är att den inte påverkar enskilda färger och därför skulle jag inte kalla det en "färginställning". Tack också för informationen angående Temporal Dithering. Mycket läsvärt. Så vad jag oftast ser är alltså ej TP utan projektorns eget sätt att tolka suddighet i rörelser?
Ska jag vara ärlig så skulle jag tro att det ibland kan det vara en kombination av "suddighet från källan" och av projektorn "genererad" TP. "projektorns eget sätt att tolka suddighet i rörelser" lät iofs inte dumt. Du har säkert mer eller mindre rätt oxå. Här verkar det råda delade meningar. Vissa, bl.a. en viss Thomas på tidningen Hemmabio (och några till) hävdar att bildvisaren ganska mycket avgör. De har märkt av skillnaden i reproduktionen av macroblocking från en och samma DVD-spelare. Mina egna erfarenheter verkar bekräfta detta.
Är 100% säker på att det som från början var macroblocking uppkommer i mpeg-dekodern. Men givetvis är det så att det i slutändan kommer visualiseras olika, därför jag la till "Likaså att olika bildkällor maskerar detta olika mkt"
Postad 11 August 2005 - 18:11
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Vad jag menade är att många inte håller reda på gråskalor vs färger och vad de olika inställningsmöjligheterna egentligen gör. Inget att skämas för, har själv massor att lära, ändå har jag, pga inmurat intresse av allt som rör bilder, grävt i detta ämne LÄNGE. 
Är mycket nyfiken på vad du anser vara gråskaleinställningar på Z201. Är det allt som har att göra med hantering av lågdagrar och högdagrar, dvs. gamma, vitbetoning och vitbalans (magenta kontra grönt)? Är 100% säker på att det som från början var macroblocking uppkommer i mpeg-dekodern. Men givetvis är det så att det i slutändan kommer visualiseras olika, därför jag la till "Likaså att olika bildkällor maskerar detta olika mkt"
Hur skulle du förklara skillnaden av upplevd macroblocking mellan CRT TV och projektor från samma DVD-spelare (i det här fallet Pioneer DV-737)? PÅ TV:n ser jag hur mycket som hellst och på projektorn ingenting. Det är alltså inte fråga om viss skillnad. Kan det spela in att jag till TV:n matar Scart RGB och till projektorn Component? För att förtydliga är det interlaced signal som matas till båda bildvisarna. Naturligtvis måste det i utsignalen finnas källan till macroblocking eftersom det varierar mycket från film till film när jag tittar på TV:n. Men kan det inte vara så att bildbearbetningen i bildvisaren också kan maskera det hela på olika bra sätt, även i en så "sunkig" bildprocessor som den som sitter i Z201?
Postad 12 August 2005 - 07:15
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Är mycket nyfiken på vad du anser vara gråskaleinställningar på Z201. Är det allt som har att göra med hantering av lågdagrar och högdagrar, dvs. gamma, vitbetoning och vitbalans (magenta kontra grönt)? <{POST_SNAPBACK}>
U got PM. Hur skulle du förklara skillnaden av upplevd macroblocking mellan CRT TV och projektor från samma DVD-spelare (i det här fallet Pioneer DV-737)? PÅ TV:n ser jag hur mycket som hellst och på projektorn ingenting. Det är alltså inte fråga om viss skillnad. Kan det spela in att jag till TV:n matar Scart RGB och till projektorn Component? För att förtydliga är det interlaced signal som matas till båda bildvisarna.
Naturligtvis måste det i utsignalen finnas källan till macroblocking eftersom det varierar mycket från film till film när jag tittar på TV:n. Men kan det inte vara så att bildbearbetningen i bildvisaren också kan maskera det hela på olika bra sätt, även i en så "sunkig" bildprocessor som den som sitter i Z201?
Vet inte säkert. Enda jag egentligen vet är var problemet uppstår. Men "kan det inte vara så att bildbearbetningen i bildvisaren också kan maskera det hela på olika bra sätt" låter som ett vettigt förslag.
Postad 12 August 2005 - 08:26
Pajkastarn
-
Pajkastarn
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hur lång HDMI/DVI kabel kör ni till era 201:or?
Vilken dvdspelare kör ni med idag.
Tänkte ev. prova Samsung HD950 till min Sharp.
Ska då ha en 8m HDMI+ en medföljande HDMI till DVI adapter närmast 201:an. Tror ni detta funkar eller kommer jag tappa i signal?
Spelaren kommer i september så det finns ju tid att ångra sig.
Postad 12 August 2005 - 09:43
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Hur lång HDMI/DVI kabel kör ni till era 201:or? Vilken dvdspelare kör ni med idag. Tänkte ev. prova Samsung HD950 till min Sharp. Ska då ha en 8m HDMI+ en medföljande HDMI till DVI adapter närmast 201:an. Tror ni detta funkar eller kommer jag tappa i signal? Spelaren kommer i september så det finns ju tid att ångra sig.
<{POST_SNAPBACK}>
7 meter
Postad 13 August 2005 - 17:52
Unregistered93f623ba
-
Unregistered93f623ba
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Tja!
har en sharp z201 och en samsung hd 850 som jag köpte igår, har en fem meters hdmi kabel och supra adapter. har en fundering om hur jag ska ställa in svartnivån.? det finns ju en knapp att ställa mellan data och video bak på projektorn men hur ska jag ställa dvd, hittar inget ställe att ställa in det på? finns något som heter normal och expand samt en svart nivå men den fungerar inte vid hdmi..? vore kul med hjälp.
För övrigt så blev det en helt otrolig bild vid 1080i i jämförelse mellan min gamla piss united spelar.
MVH Snake
Postad 13 August 2005 - 22:36
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Tja!
har en sharp z201 och en samsung hd 850 som jag köpte igår, har en fem meters hdmi kabel och supra adapter. har en fundering om hur jag ska ställa in svartnivån.? det finns ju en knapp att ställa mellan data och video bak på projektorn men hur ska jag ställa dvd, hittar inget ställe att ställa in det på? finns något som heter normal och expand samt en svart nivå men den fungerar inte vid hdmi..? vore kul med hjälp.
För övrigt så blev det en helt otrolig bild vid 1080i i jämförelse mellan min gamla piss united spelar.
MVH Snake 
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan nog förutsätta att DVD,n skickar normala videonivå i svärta, då skall omkopplaren på projen stå på video, om du slår över den på data händer inget och du undrar varför, det beror på att projen måste slås av och kontakten tas ut ,,,sen slår du om omkopplaren, men som sagt sätt den på video ett annat alternativ är att justera med ljuset. jag kör 7 meter med adapter mot DVI i projen, fungerar perfekt Däremot inte så bra med 1080i, texten vibrerar
Postad 16 August 2005 - 15:13
Pajkastarn
-
Pajkastarn
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Snake!
Vilket va märket på din HDMI kabel?
Postad 17 August 2005 - 22:56
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Biomax: Vibrerande text med 1080i har jag bara sett när vi provade Panna S97 mot min projje. Där syntes rätt tydligt att det var interlaced signal. Det givk även se med samma dvdspelare i en testbild i DVE.
Med min "Stendålders-DVI-spelare"(Samsung Hd935) så ser man aldrig nån vibrerande text eller tecken på "interlaced signal" när man kör 1080i. Där var det en markant skillnad mellan S97 och min 935, till 935ans fördel. Vad det beror på har jag ingen aning om alls.
Postad 18 August 2005 - 10:10
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Biomax: Vibrerande text med 1080i har jag bara sett när vi provade Panna S97 mot min projje. Där syntes rätt tydligt att det var interlaced signal. Det givk även se med samma dvdspelare i en testbild i DVE.
Med min "Stendålders-DVI-spelare"(Samsung Hd935) så ser man aldrig nån vibrerande text eller tecken på "interlaced signal" när man kör 1080i. Där var det en markant skillnad mellan S97 och min 935, till 935ans fördel. Vad det beror på har jag ingen aning om alls.
<{POST_SNAPBACK}>
Där ser man , hur som helst så gör det mig inget, för bilden jag har nu kan inte bli bättre med 1080i även om jag bortser från vibrationerna. S97 tycker jag har så många fördelar för övrig
Postad 23 August 2005 - 19:34
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Hur blir bilden på 201 om jag kopplar in PS2 och hur göra på bästa sätt.
Hur tar man ljudet från Ps2 till dekodern?
Postad 24 August 2005 - 23:06
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Z201 verkar hantera macroblocking galant 
Så idag X-Men (den första utgåvan, ej 1.5) som på min CRT-TV har haft ganska kraftig macroblocking. Såg ingen som helst tillstymmelse av macrobocking genom projektorn. Har kört snart i 80 timmar och är helnöjd med den bild som presteras från denna projektor. En klar bild med mycket dynamik och helt underbara färger. Imponerande upplevd kontrast och bra svärta. Och bäst av allt, inget RBE-filmmer trots att jag är känslig för regnbågsfenomenet. Såg inte mycket RBE-flimmer den första veckan. Nu ser jag inget alls. Det verkar som att hjärnan vänjer sig efter ett tag:) Kan ibland känna mig en aning trött i ögonen, men inte mer än jag blir av att sitta framför dataskärmen.
Redigerat av Videofilur, 24 August 2005 - 23:09.
Postad 25 August 2005 - 15:26
solwretep
-
solwretep
-
Användare
-
-
139 inlägg
Hur mycket bättre är 201:an jämfört med en billigare projektor (funderar på mt200) när det gäller regnbågseffekten? Den enda anledningen till att jag inte slagit till på mt200 är just regnbågarna, vilka jag såg svagt i kontraststarka scener på t.ex LOTR. Jag bryr mig inte om regnbågar särskilt mycket men det kan ju vara så att eventuella gäster stör sig på det och inte kan njuta av filmen.
alltså, hur mycket bättre (låt säga %  ..
Peter
Postad 25 August 2005 - 15:31
solwretep
-
solwretep
-
Användare
-
-
139 inlägg
ojoj.. såg just att en lampa till denna går på 6000 kronor... Denna projektor kan jag glömma tror jag!!
2-4 kkr är nog max vad jag tänker ge för en lampa med min budget!
Postad 25 August 2005 - 17:03
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
ojoj.. såg just att en lampa till denna går på 6000 kronor... Denna projektor kan jag glömma tror jag!!
<{POST_SNAPBACK}>
6000kr delat med 4000 timmar i ecoläge = 1,50 kr i timmen = sharp 4000 kr 3000 =1,33 kr i timmen = toshiba 0,17 öre mer i timmen 0.34 kr mer för en 2 timmars film 4 filmer i veckan= på ett år 70,72 kr Svaret på din % fråga tycker jag är ca 25-30 % kanske inte på bild storlekar under 90" , skall du ha större eller sitta närme än 1,8-2 gånger bild bredden välj 201  . Sen tycker jag att den vinner på färg återgivningen.
Postad 25 August 2005 - 17:38
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Hmmm....vad fick du dessa uppgifter från? Lampans beställningsnummer är BQC-XVZ200++1När jag sökte på denna kod fick jag fram följande priser (omvandlat till SEK enligt dagens valutakurser): £340.00 (4651.81 SEK) $427.09 (3247.37 SEK) Detta rör sig väl inom din budgetram? Apropå din fråga om regnbågar i jämförelse mellan MT-200 och Z201 tycker jag att det är en jättestor skillnad. Jag är mycket känslig för regnbågar och jag ser dem ganska mycket på en MT-200, faktiskt till en oacceptabel nivå. Med Z201 ser jag en och annan antydan till regnbåge någon gång då och då, och detta endast med väldigt kontrastrika filmer (typ Gladiator). Jag ser väldigt sällan regnbågar runt texten. Det är i jämförbar nivå med projektorer i >70.000 kronors-segmentet. Jag skulle nog säga 80% mindre RBE-flimmer på en Z201 jämfört med en MT-200. I övrigt tycker jag nog att bilden är jämförbar mellan dessa projektorer om man bortser från skillnaden i upplösning. Jag tycker att de extra 6000 kronorna der rör sig om är en väl värd investering då du i praktiken får en regnbågsfri projektor som är optimerad för PAL-systemet (MT-200 är optimerad för NTSC). Även om jag inte kan bekräfta det själv har Z201 ett mycket gott rykte när det gäller att visa HD-material (trots att den ej har HD-upplösning).
Redigerat av Videofilur, 25 August 2005 - 17:42.
Postad 30 August 2005 - 22:21
solwretep
-
solwretep
-
Användare
-
-
139 inlägg
Hmmm....vad fick du dessa uppgifter från?
Lampans beställningsnummer är BQC-XVZ200++1
När jag sökte på denna kod fick jag fram följande priser (omvandlat till SEK enligt dagens valutakurser):
£340.00 (4651.81 SEK) $427.09 (3247.37 SEK)
Detta rör sig väl inom din budgetram?
Apropå din fråga om regnbågar i jämförelse mellan MT-200 och Z201 tycker jag att det är en jättestor skillnad. Jag är mycket känslig för regnbågar och jag ser dem ganska mycket på en MT-200, faktiskt till en oacceptabel nivå. Med Z201 ser jag en och annan antydan till regnbåge någon gång då och då, och detta endast med väldigt kontrastrika filmer (typ Gladiator). Jag ser väldigt sällan regnbågar runt texten. Det är i jämförbar nivå med projektorer i >70.000 kronors-segmentet. Jag skulle nog säga 80% mindre RBE-flimmer på en Z201 jämfört med en MT-200.
I övrigt tycker jag nog att bilden är jämförbar mellan dessa projektorer om man bortser från skillnaden i upplösning. Jag tycker att de extra 6000 kronorna der rör sig om är en väl värd investering då du i praktiken får en regnbågsfri projektor som är optimerad för PAL-systemet (MT-200 är optimerad för NTSC). Även om jag inte kan bekräfta det själv har Z201 ett mycket gott rykte när det gäller att visa HD-material (trots att den ej har HD-upplösning).
<{POST_SNAPBACK}>
1.)Ja dom lamppriserna är ju genast vettiga  2.)Regnbågsflimmer lider mina vänner av så denna projektor verkar bra Hur står den sig mot benq 7800?`Den är 2 kkr billigare och också matterhorn =)
Postad 30 August 2005 - 22:53
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Den har bättre färghantering, bättre optik och betydligt mindre RBE-flimmer. Den har dock en sämre deinterlacer, men det är mindre viktigt om man har en hyfsad DVD-spelare.
Postad 11 September 2005 - 10:54
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Min Z201 var med under MrKings och The Hulks projektorkväll som var nu i helgen. Den jämfördes mot CRT:n Barco Graphics 808, DLP:erna BenQ PE7700 och SIM2, samt LCD:erna Sanyo Z3, Panasonic AE700 och Sony HS-50. Kan bara säga att jag inte skämdes över Sharpen när jag gick hem Om ni läser i den officiella diskussionstråden om projektorhelgen så ser ni att den har fått mycket bra omdömen i förhållande prestanda och pris. De flesta rankar den som likvärdig eller något bättre än Sony HS-50, som ju är nästan 10.000 dyrare. I jämförelse med de andra DLP:erna står den sig väl om man ser till pris kontra prestanda. BenQ var den bättre projektorn (något jag har vetat även innan denna projektorkväll) men Sharpen har vissa styrkor även i förhållande till denna projektor (återkommer om detta snart). I förhållande till SIM2 tycker jag den närmast hade en likvärdig bild. SIM:ens något bättre bild motiverade definitivt inte det 6 gånger dyrare priset. CRT:n var överlägsen alla de andra i den helhetliga bilden och den filmlika upplevelsen, trots att den inte var optimalt inställd. Det är bara att lyfta på hatten åt alla CRT-ägare och erkänna detta. Samtidigt så insåg även MrKing och The Hulk att DLP håller på att knappa in på CRT:ns försprång. En vän till MrKing, som var en stolt ägare av en maxad CRT, satt jämte mig vid en av jämförelserundorna och sa att han var imponerad av Sharp Z201. Jag hade pratat med honom en stund innan och fick intrycket att han var kunnig och erfaren i området. Han tyckte att Sharpen hade en bild som var jämnast i förhållande till samtliga digitala projektorer under testet. Subjektiv som jag är tenderar jag till att hålla med honom. Jag har gjort en liten jämförelse och lagt lite omdömen om alla projektorerna som jag noterade under testet. Måste tillägga att detta jämföresetest utfördes tre gånger då det var så mycket folk närvarande. Jag var med under de sista två så jag fick en ganska god chans att göra mina observationer. Omdömen om styrkor och svagheter görs mot Sharpen som referens. Samtliga projektorer kalibrerades med The Callibrator. Endast ljusstyrka och kontrast ställdes in. Färgtemperaturen ställdes på 6500K där det gick. Vi fick fram följande inställningar på Sharpen: Kontrast: 25 Ljusinställning: -22 Färg: 0 Tonin: 0 Skärpa: 0 Röd: 0 Blå: 0 Färgtemp: (5) 6500K Gamma: Standard Vitbetoning: AV Ecomode: PÅ Källan var Sagan om Konungens Återkomst (Disc. 2, kap. 2 & 10). Andra kapitlet är en mörk scen som testade projektorernas förmåga till hanteradet av lågdagrar. Den är även bra på att se bilddjupet. Kapitel två har mycket detaljer och nynser i färger, samt rörelser. Denna film spelades på en Denon 2910 och projektorerna matades antingen med en 20 m optisk DVI-kabel eller med en ganska kortare HDMI-kabel. Sharpen och CRT:n matades med den optiska DVI-kabeln. Signalen som skickades var digital och i 720p. Sharpens zoom var ställd på max och projicerade en bild som var 3 m bred, vilket inte var riktig optimalt med tanke på upplösning och ljusstyrka. Alla utom SIM:en och Barcon hade i princip samma storlek på bilden, mer eller mindre. Barcon hade större och SIM:en mindre projicerad bild. Jämförande omdömenBarco Graphics 808StyrkorDenna projektor har ett stort och levande djup. 3D-effekten är mycket påtaglig och kan inte jämföras med någon annan digital projektor jag har sett. Den har mycket bra detaljer i högdagrar. Svärtan var avgrundsdjup och bilden var mycket ren från digitala artefakter och brus. Den kunde projicera en mycket stor bild utan kvalitetsförluster. SvagheterFärgen var inte optimal. Den hade en stark rödtint som gav en lila ton till de ljusare partierna, vilket var störande. Ibland, ganska ofta faktiskt, såg man konstiga horisontella störningar (som om det var glapp i någon kontakt) men det kom oprovocerat. Den väsnades också ganska mycket. Sedan skall vi inte tala om att den var mycket tung och otymplig (säkert 1,5 m lång med goda 60 kg). Det tog tre man att sätta fast den mot taket. Sedan tog det större delen av natten till lördag och flera timmar under dagen att ställa in. Ändå blev den inte bra inställd. Ett bildrör hade synligt wear, dvs. den hade ett fält på fosforhinnan som var helt oanvänd vilket gav konstiga kanter med en annan färgton. Sanyo Z3StyrkorDen hade en högre upplösning och pixelstrukturen syntes mindre (eller snarare inte alls) i jämförelse med Z201. Den var dessutom tystare. SvagheterBilden var grådassig och projektorn presenterade kassa lågdagrar. Djupet i bilden var också lidande i jämförelse med Z201. Dessutom hade den en synlig vertical banding (det hade alla LCD-projektorer närvarande i olika grad). Dessutom hade bilden en ännu mer störade "diagonal banding", dvs linjer som gick över hela bilden diagonalt. Högst störande men de sågs oftast endast i ljusare scener. Den där gråa hinnan var ständigt närvarande. Panasonic AE700StyrkorInga! SvagheterEn massa! Bilden var grådassig och hade ett stark blå stick i hela frekvensomfånget. Färgerna var onaturliga över lag. Den hade en påtaglig och mycket störade screendoor (trots "smoothscreen"). Dess högre upplösning mot Sharpen var totalt irrelevant då den upplevdes som mindre upplöst i jämförelse med Z201. Vertikal banding var mycket påtaglig (sämst av alla). Bilden var nog den plattaste av alla projektorer och den väsnades en hel del. Sony HS-50StyrkorDet här var en LCD-projektor som imponerade trots allt. Den hade något bättre djup i bilden än Z201. Upplösningen var också bättre men pixelstrukturen var ungefär lika synlig pga screendoor (Sonyn var sämre än Sanyon i detta avseende). Svärtan var också något djupare och projektorn tystare. SvagheterBilden hade en LCD-aktig grådassig hinna över sig även om den var betydligt mindre störande jämfört med de andra LCD:erna. Jag kunde också se vertical banding, även om den var betydligt svagare i jämförelse med de andra LCD:erna. Dess iris arbetade också stegvis vilket visade sig som en ryckighet i övergångar mellan ljusare och mörkare scener. Detta var störande! BenQ PE7700StyrkorDen här projektorn imponerade med ett större tryck i bilden och i färgerna. Den hade bäst hantering av detaljer i lågdagrar av alla projektorer (inkl. CRT:n). Detaljhanteringen i övrigt var också klart mest överlägsen jämfört med alla andra. Dess högre upplösning var också uppenbar i jämförelse med Z201 då pixelstrukturen var helt borta på samma avstånd och bildstorlek. Ingen som helst screendoor alltså. Djupet var dock enligt min mening motsvarande med Z201. SvagheterDen här projektorn uppvisade mest bildbrus (dithering?) av alla projektorer. Bilden var mycket orolig, för mycket för min smak. Kanske kan det vara så att den var för avslöjande av bildkällan? Jag upplevde dock macroblocking vilket jag stör mig mycket på personligen. Jag upplevde också en viss temporal dithering, dvs. en märkbar släpeffekt i konturer i snabba rörelser som inte syntes hos någon annan DLP under denna kväll. Såg också en och annan regnbåge men det var inte alls ofta (det var flera som i publiken såg regnbågar med BenQ:n) SIM2StyrkorUpplösningen var märkbar i förhållande till Z201 vilket producerade en bild utan pixelation (jämförbar med BenQ). Denna projektor presenterade de mest naturliga färgerna under denna kväll. Den hade troligvis den minst brusiga bilden förutom Barcon. SvagheterDåliga detaljer i lågdagrar. Över lag en tråkig och oengagerande bild. Lång kastvidd vilket presterade den minsta bilden av alla projektorer denna kväll. Allmänt omdöme om Sharp XV-Z201E i jämförelse med de andra projektorernaStyrkorBra svärta som är jämförbar med de andra DLP:erna och bättre än LCD:erna (förutom Sonyn). Bra kontrast som är jämförbar med de andra (och bättre än Sanyon och Panasonic). Ganska bra hantering av detaljer både i hög- och lågdagrar (inte bäst om man jämför med BenQ men jämförbar med de övriga och bättre än de sämsta LCD:erna). Lugn bild med marginellt brus (dock inte lika mycket som med Barcon och SIM2:an). Bra djup, jämförbar med Sonyn och de andra DLP:erna (Endast Barcon är bättre). Bra skärpa, fullt jämförbar med de andra DLP:erna (trots den lägre upplösningen) och bättre än alla de andra. Bra färger över lag. Klar bild. Kort kastvidd, dvs. stor bild (störst av alla DLP:erna). SvagheterViss grön tint (syns på de screenshots som är tagna från projektorkvällen) som är lite knepigt att tweeka bort. Det finns dock en parameter på inställningen av färgtemperatur (1-10) som förbisågs. Den reglerar förhållandet mellan magenta och grönt. Jag har min på 3 där hemma med ett ganska bra resultat. Vid 5 är det gröna sticket ganska tydligt. Ganska tydlig screendoor eller pixelstruktur mot ljus bakgrund. Upplösningen är allså dess största svaghet i jämförelse med de andra projektorerna (bortsett från Panasonicen som har en bedrövlig screendoor). Övriga kommentarerHade nöjet att testa Z201 med digital signal matad genom en optisk DVI-kabel. Har aldrig sett Sharpen matad digitalt hela vägen förrut. Måste säga att bilden blev klart bättre jämfört med hur jag har hemma matat interlaced från en Pioneer DV-737 (knappast förvånande). Testade både från en BBK 971H (genom en dyr scaler) och en Denon 2910. Det blev nog bäst från Denonen. Genom DVI-ingången blev bilden skarpare. Den blev också mindre brusig. Konturskuggor var som bortblåsta. Men mest positivt, alla släpeffekter i form av krusningar (som jag har reporterat om tidigare) var helt borta!!! Jag testade samma kapitel från Konungens återkomst hemma och där såg jag en sådan krusande släpeffekt i kapitel 2. Detta såg jag inte en tillstymmelse till under projektorkvällen, trots att jag letade efter detta. Slutsats: det är ett interlace-problem som helt försvinner om man matar digitalt genom HDMI eller DVI. En annan observation. Jag har sett BenQ PE7700 en gång tidigare i ett helt ljuskontrollerat rum. Då såg jag regnbågar mest hela tiden. Under helgen såg jag väldigt få regnbågar, bara ett par stycken under hela kvällen (med Sharpen såg jag inga alls). Detta är underligt. Antingen var färghjulet fel inställt på BenQ första gången (x4 istället för x5) eller så är det så att vissa personer vänjer sig och ser mindre och mindre RBE-flimmer ju mer man tittar på DLP.
Redigerat av Videofilur, 15 September 2005 - 00:34.
Postad 11 September 2005 - 17:56
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Kul att läsa vad du skriver, särskilt om 201, jag kan dock inte hålla med om att upplösningen är ett problem, jag har 3 m bred bild och sitter på 5,5-6 meter hur jag än försöker ser jag inga pixlar.
Du har testat den nu med DVI, som jag sagt till dig tidigare det är stor skillnad precis som du skriver nu, bilden får ett lugtn som jag annars bara ser på min vanlig bildrörstv,
Vad som är roligt är ju också att vår proj snart är 2 år ! och kan fortfarande vara med i leken så pass!
Postad 12 September 2005 - 14:29
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
....jag kan dock inte hålla med om att upplösningen är ett problem, jag har 3 m bred bild och sitter på 5,5-6 meter hur jag än försöker ser jag inga pixlar.
Det är väl inget problem egentligen. Problemet nu i helgen var att bilden som projicerades var på tok för stor och tittavståndet för de flesta för kort (många var iofs imponerade över Sharpens förmåga att producera stor bild). Jag har inte heller något problem här hemma på en 190 cm bred bild och 3,5 meter avstånd (förhållandet mellan bildstorlek och avstånd är det samma hos oss båda) när skärpan är ställd en aning ur fokus. Skärpan är ju så bra på Sharpen så bilden mår bara bra i övrigt också av linsen ställs något ur fokus, något som MrKing påpekade om Z201:an. Eftersom bilden blir ännu skarpare med HDMI/DVI så är det nästan ett måste att ställa skärpan ur fokus. Tack och lov att optiken är såpass bra hos denna projektor Har funderat lite kring skillnade i bild mellan 201:an och BenQ PE7700 (som fick så goda omdömen nu i helgen). Även om trycket i bild och detaljhanteringen var bättre hade jag nog inte orkat med bruset och dithering-problemet i längden. Jag föredrar Sharpens förhållandevis rena och artefaktbefriade bild. Sedan har vi RGB-flimmret som är lättare att se på BenQ:n. Jag hade inte velat byta bort min Sharp mot BenQ:n
Redigerat av Videofilur, 12 September 2005 - 19:09.
Postad 12 September 2005 - 16:18
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Sharpen är en bortglömd och underskattad proj det har jag hela tiden påståt, den kom för 2 år sedan så antingen har det inte hänt så mycket på utvecklingssidan eller så var den kraftigt före sin tid.
Jag tror att tidningen hemmabio sänkte intresset och försäljningen rejält, där ser man vilken makt pressen har, inte konstigt att man försöker muta dom
Postad 12 September 2005 - 19:01
Unregistered38b8aa24
-
Unregistered38b8aa24
-
Användare
-
-
150 inlägg
Sedan har vi RBE-flimmret som är lättare att se på BenQ:n. Jag hade inte velat byta bort min Sharp mot BenQ:n 
<{POST_SNAPBACK}>
Precis så tyckte jag också, mer RGB på BenQ:en
Postad 12 September 2005 - 22:04
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Vill bara göra en kommentar om lite grejer som Kungen sa på en annan tråd som handlar om projektorjämförelsen under den gångna helgen (kommentarer som mer passar sig på denna officiella tråd): Sharp ZV-Z201. Prisläge 16 500:- Denna gjorde ett bra jobb för sina pengar. Fanns lite lite detaljer i mörka scener men i de ljusa scenerna så gjorde den bra ifrån sig. Märkte av en del blooming i himlen under det ljusa kapitlet men annars inte så mycket att klaga på. Svärtan var jämnvärdig med Sim2 i mitt tycke och bättre än Z3 och AE700.
Ett ganska så gott omdöme! En kommentar om "bloomingen" i himlen är dock passande. Med "blooming" så har jag för mig att Kungen menade att detaljer smetade ut sig till större enhetliga fält utan några kontraster. Det där hade med största sannolikhet ha kunnat avhjälpas om gamman hade varit ställd på Biografläge 3 och med påkopplad Vitbetoning. Dels hade det varit mer tryck i bilden och dels hade kontrasten i högdagrar varit mycket bättre. Detaljer blir tydligt mer urskiljbara i högdagrar med Vitbetoningen. När jag ser samma scen här hemma har jag inga problem med att urskilja detaljer i himlen. Dessutom blir det mer detaljer i lågdagrar med Biografläge 3. Tror nog att skillnaden gentemot BenQ PE7700 hade minskat ganska så mycket om Sharpen hade blivit optimalt kalibrerad. BenQ:ns parametrar blev knappt justerade under kalibreringen; den är i princip optimalt kalibrerad från fabriken. Alla som äger en Sharp Z201 vet hur svårt det är att få till den optimala bilden...
Redigerat av Videofilur, 12 September 2005 - 22:06.
Postad 13 September 2005 - 08:10
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Håller med Börnen! Mer RBE på Bänken, såg ingen alls på Sharpen!
För mig var det väldigt intressant på denna träffen eftersom det var första gången jag såg DLP in action. Var spänd på att få se om jag lider av RBE eller inte.
Kunde bara konstatera att jag KAN se RBE, men lider inte av det.
Ser det endast då jag själv framkallar det.
Nu fanns det ju dock bara 3 DLPer på plats och det finns säkerligen andra maskiner med betydligt värre RBE som kan bli problem.
Tyckte också att Sharpen gav en väldigt bra bild. Trodde att skillnaden i upplösning skulle visa sig mer tydligt jämfört mot Bänken. Och visst var det skillnad, men inte så mycket som jag trodde från början.
Tycker det verkar som man får mycket bild för pengarna med denna Sharp.
Postad 15 September 2005 - 00:41
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Har stört mig lite de senaste filmtittningarna på det svagt gröna stick som fortfarande finns i bilden. Därför har jag justerat gråskalan en liten aning. Inställningarna ser ut enligt följande (med ändringar markerade och noterade): Ingång 1 (Komponent)Kontrast: 2 Ljusinst: 3 Färg: 0 Toning: 4 Skärpa: 0 Röd: -1 (minskat med en enhet)Blå: 10 Färgtemp: 2 (minskat med en enhet) - 7500K Gamma: Biograf 3 Vitbetoning: PÅ Ekonomiläge: PÅ Kommentar: Minskning av färgtemp från 3 till 2 drar ner det gröna mot mer magenta. För att motverka rödstick i moln o.d. drog jag ner rött med en enhet närmare mot cyan.
Postad 15 September 2005 - 14:17
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Har stört mig lite de senaste filmtittningarna på det svagt gröna stick som fortfarande finns i bilden. Därför har jag justerat gråskalan en liten aning. Inställningarna ser ut enligt följande (med ändringar markerade och noterade):
Ingång 1 (Komponent)
Kontrast: 2 Ljusinst: 3 Färg: 0 Toning: 4 Skärpa: 0 Röd: -1 (minskat med en enhet) Blå: 10
Färgtemp: 2 (minskat med en enhet) - 7500K Gamma: Biograf 3 Vitbetoning: PÅ Ekonomiläge: PÅ
Kommentar: Minskning av färgtemp från 3 till 2 drar ner det gröna mot mer magenta. För att motverka rödstick i moln o.d. drog jag ner rött med en enhet närmare mot cyan.
<{POST_SNAPBACK}>
Ser fram emot när du börjar köra DVI  skall bli kul att jämför inställnigar då, planer på det eller avaktar du ?
Postad 15 September 2005 - 14:39
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Ser fram emot när du börjar köra DVI skall bli kul att jämför inställnigar då, planer på det eller avaktar du?
Jag fick verkligen ett starkt sug på DVI/HDMI nu efter den gångna helgen. Problemet är budgeten. Jag vill inte nöja mig med något budgetalternativ som BBK eller något i denna prisklass. Även om jag hade velat ha en Pioneer DV-989AVi så är det för dyrt och skulle ta för lång tid att samla ihop pengar till. Började däför snegla lite på HTCP då jag misstänker att förhållandet pris-prestanda är ganska gott. Men det verkar ju lite för bökit. Jag vill inte fastna i en massa kalibreing och optimering som tar bort nöjet från rent filmtittande. Var för ett tag sedan intresserad av Philips 9000S med tanke på dess välbygge i jämförelse med konkurrenten Panasonic S-97. Nu när det framstår som klart att den hanterar 50hz när den skalar upp och även sänder videosvärta har jag lagt siktet inställt på den igen. Skall lägga undan pengar nu. Priset lär väl sjunka ytterligare en del på vägen. Får se när sparkassan möter prissättningen.....
Postad 15 September 2005 - 14:46
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Ser fram emot när du börjar köra DVI skall bli kul att jämför inställnigar då, planer på det eller avaktar du?
Jag fick verkligen ett starkt sug på DVI/HDMI nu efter den gångna helgen. Problemet är budgeten. Jag vill inte nöja mig med något budgetalternativ som BBK eller något i denna prisklass. Även om jag hade velat ha en Pioneer DV-989AVi så är det för dyrt och skulle ta för lång tid att samla ihop pengar till. Började däför snegla lite på HTCP då jag misstänker att förhållandet pris-prestanda är ganska gott. Men det verkar ju lite för bökit. Jag vill inte fastna i en massa kalibreing och optimering som tar bort nöjet från rent filmtittande. Var för ett tag sedan intresserad av Philips 9000S med tanke på dess välbygge i jämförelse med konkurrenten Panasonic S-97. Nu när det framstår som klart att den hanterar 50hz när den skalar upp och även sänder videosvärta har jag lagt siktet inställt på den igen. Skall lägga undan pengar nu. Priset lär väl sjunka ytterligare en del på vägen. Får se när sparkassan möter prissättningen.....
<{POST_SNAPBACK}>
Priset lär nog sjunka, men snart kommer HD-DVD/Blu-Ray också. Varför inte köpa en billigare variant med DVI nu och satsa på en vettig blålaserspelare när de kommer om något år eller så?
Postad 15 September 2005 - 15:05
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Varför inte köpa en billigare variant med DVI nu och satsa på en vettig blålaserspelare när de kommer om något år eller så?
Philips 9000S sägs vara en formidabel CD-spelare som t.o.m. låter bättre än dedikerade CD-spelare i samma prissegment (3000-4000kr). Så när en bra kombospelare som hanterar både Blue-Ray och HD-DVD kommer lär jag nog använda Philisen som en CD-spelare och en backup-maskin för DVD. Det är ju inte ens säkert att en HD-spelare hanterar DVD-skivor lika bra heller. Det återstår att se. CD räknar jag med att en HD-spelare inte lär hantera lika bra i alla fall.
Postad 26 September 2005 - 07:57
Unregisteredb19d47c9
-
Unregisteredb19d47c9
-
Användare
-
-
107 inlägg
Alla som har sett den här projektorn - den är ju ändå ett par år gammal. Hur står den sig egentligen mot nyare modeller. För ett och ett halvt år sedan kostade väl den här 35.000:-, och idag 16.500:-. En ny projje för 16 - är den bättre eller lika bra? Jag tänker på t.ex. Optoma Themescene H30A för 14.500:-. Den ser ju kanonbra ut. Är det då värt 2.000:- extra för en två år gammal maskin? Eller utklassar den de nyare? Jag vet ingenstans i Stockholm där man kan se Sharpen, så därför frågar jag. Har du sett denna samt en del nya DLP-projektorer vill jag höra dina synpunkter!
Postad 26 September 2005 - 09:22
miol11
-
miol11
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Monkydevil:
Mitsubishi HC900 (910 på gång) + Toshiba MT400 (på gång) pris runt 17000-18000:-..........värda att kolla upp tycker iallafall jag.
Redigerat av miol11, 26 September 2005 - 09:23.
Postad 26 September 2005 - 14:38
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Alla som har sett den här projektorn - den är ju ändå ett par år gammal. Hur står den sig egentligen mot nyare modeller. För ett och ett halvt år sedan kostade väl den här 35.000:-, och idag 16.500:-. En ny projje för 16 - är den bättre eller lika bra?
Har sett de flesta modeller på ett eller annat sett som finns på marknaden idag. XV-Z201E är en mycket prisvärd projektor för 16.500 kr. Jag vågar påstå att den ser lika bra ut eller är bättre än dagens projektorer i segmentet upp till 25.000 kr. Antingen har det inte hänt så mycket de sista två åren på projektormarknaden eller så var denna modell före sin tid när den kom. Jag misstänker att det är en kombination av dessa båda faktorer. Den enda projektor som kan konkurrera med den är BenQ PE7700. De har styrkor och svagheter i förhållande till varandra. Sharpens största nackdel är dess upplösning på 1024 x 576. Men det måste till en DLP med högre upplösning för att denna nackdel skall upptäckas (exempelvis BenQ 7700). Till Sharpens fördel är att den har goda inställningsmöjligheter (även om den är lite knepig att ställa in optimalt) och att den har väldigt få av de typiska DLP artefakterna, såom RBE (regnbågar) och dithering. Den är överhuvudtaget mycket brusfri och lugn i sin bild. Jag tänker på t.ex. Optoma Themescene H30A för 14.500:-. Den ser ju kanonbra ut. Är det då värt 2.000:- extra för en två år gammal maskin? Eller utklassar den de nyare? Jag vet ingenstans i Stockholm där man kan se Sharpen, så därför frågar jag.
Optoma H30 har en ovanligt dålig bild för att vara DLP (i alla fall den som jag tittade på). Den hade en släpighet i bilden som var mycket störande, värre en på en dålig plasma. Du måste nog titta på projektorer som InFocus 4805 eller Toshiba MT-200 om du skall få en bild som liknar Z201. Fördelen med Z201 är regnbågar, och upplösning. 4805 och MT-200 är optimerade för NTSC medan Z201 är optimerad för PAL. Det är definitivt värt att lägga några extra tusingar för att få en Z201. Den har alla kontaktmöjligheter du behöver idag. Den har iofs ingen HDMI men den har DVI som är HDCP-kompatibel. Med en HDMI-DVI adapter så kan du mata den med en modern DVD hur fint som helst. Matad med HDMI eller DVI ser bilden helt underbar ut på denna maskin. Jag kan inte bekräfta det själv men det sägs att denna maskin ser mycket bra ut med HD-material, trots att den inte har HD-upplösning.
Postad 26 September 2005 - 19:02
beke
-
beke
-
Användare
-
-
155 inlägg
[quote name='Videofilur' date='Sep 26 2005, 14:38 '] Optoma H30 har en ovanligt dålig bild för att vara DLP Var det en H30 eller en H30A du tittade på?
Postad 26 September 2005 - 19:24
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Optoma H30 har en ovanligt dålig bild för att vara DLP (i alla fall den som jag tittade på). Den hade en släpighet i bilden som var mycket störande, värre en på en dålig plasma. Du måste nog titta på projektorer som InFocus 4805 eller Toshiba MT-200 om du skall få en bild som liknar Z201.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu måste du ha sprungit på ett måndagsex. Den Optoma H30 jag har sett under ett antal filmer hade inget av släpigheten du talar om, och vare sig InFocusen eller Toshiban skulle jag säga är särskilt mycket bättre (om alls) bildkvalitetsmässigt. Däremot har jag inte sett h30A och kan inte uttala mig om den, men den borde väl vara förbättrad och inte försämrad jämfört med H30 iaf  Personligen hade jag gärna lagt 2000kr mer på Sharpen dock om jag ahft gott om pengar  Annars ser Optoman som sagt mycket bra ut, men hade även hellre lagt pengarna på en Benq 7800 i samma prisklass.
Postad 26 September 2005 - 20:34
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Var det en H30 eller en H30A du tittade på?
Det vet jag inte. Men jag såg den för ungefär 5 månader sedan. Den var märkbart sämre än allt annat i rummet (Hi-Fi Klubben i Göteborg). hade även hellre lagt pengarna på en Benq 7800 i samma prisklass.
Stog och vägde väldigt länge mellan en BenQ 7800 och Z201. Tyckte dock att allt var bättre på Sharpen jämfört med BenQ utan den interna deinterlacern. BenQ såg iofs inte illa ut men den hade någon konstig filtereffekt över sig som jag inte tyckte om (vilke iofs kan ha orsakats av att en IKEA Tupplur beige anvädes som duk  ). Dessutom var bilden alldeles för brusig för min smak. Inställningsmöjligheterna är dessutom fler i Z201. Men 7800 är ju den billigare av dem båda, men personligen (det är ju en smaksak) är det värt de extra tusenlapparna för att få en Z201.
Redigerat av Videofilur, 26 September 2005 - 20:41.
Postad 26 September 2005 - 22:09
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Kollade också på dem sida vid sida en gång. Dock inte för att välja då jag inte hade de extra pengarna till Sharpen. Tyckte helt klart Sharpen såg bättre ut, men såg däremot inget av någon hinna/filtereffekt över Benqen (och har aldrig sett det sen heller). Sen vet jag inte om jag hade flax med kalibreringen på det exet jag ahde, för bruset har ju tydligen varit ett störmoment för många, men jag ahr knappt upplevt det överhuvudtaget. Bara att tacka och ta emot
Men som sagt, hade jag haft mer pengar hade jag också gått på Sharpen. Nu pushade jag bara för den då den inte kostar mer än vad Optoman gör. Å andra sidan ahr jag itne sett den nyare Optoman (tror jag)...
Iaf, hur man upplever en projektor kan ofta bero på miljö, inställningar, visningsmaterial och kringkomponenter, och sällan är något enkelt givet. It´s a tricky world
Postad 26 September 2005 - 22:28
Unregistered38b8aa24
-
Unregistered38b8aa24
-
Användare
-
-
150 inlägg
På projektorträffen i Göteborg den 10:e september (finns en tråd om den här nånstans) verkade alla vara rörande enade om att sharpen trots sin ålder är en projje att räkna med. Jag har sett MT200 och måste säga att jag stördes av regnbågar klart mer än av sharpen. Dessutom har sharpen en högre upplösning vilket gör att detaljerna blir bättre.
Nåt man bör tänka på är att man bör ha en DVD-spelare som levererar en bra progressive bild, helst via DVI eller HDMI, för de-interlacern i sharpen e KASS!
Jag tittade inte ens en hel film med min gamla spelare när jag köpt sharpen, utan SPRANG och köpte en ny DVD-spelare med DVI. Men HU, vilken skillnad det blev!
edit: stavfel
Redigerat av Unregistered38b8aa24, 26 September 2005 - 22:29.
Postad 27 September 2005 - 07:12
Pajkastarn
-
Pajkastarn
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Det är en bra projektor helt enkelt. Annars hade den inte suttit i mitt tak.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|