Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *

1887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2005 - 23:31

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
bigscreen skulle få in en HS50 nu på onsdag verkade det som, så en recention verkar vara på gång :D

vad finns det för skoj att pilla på i service menyn finns väl inte mycket man kan bättra på HS50:n :(

Redigerat av ZoomAir, 17 January 2005 - 23:41.

Postad 18 January 2005 - 02:13

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Mycket bra kan alltid bli bättre :D

Postad 18 January 2005 - 12:18

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Detta kanske egentligen hör bättre hemma i import-delen av forumet, men eftersom det troligtvis är rätt många i denna tråden som väntar på en HS-50 från Gultronics tar jag det här istället. Om en moderator tycker detta är en rejält dum idé, säg till så flyttar jag inlägget.

Jag beställde min HS-50 på eftermiddagen den 7:e januari (en fredag), och pengarna drogs samma dag eller dagen efter. Jag var lovad 7-10 arbetsdagars leveranstid, vilket var rätt tajt då jag "behöver" projektorn nu på fredag, 11 arbetsdagar senare. På frågan om de hade den i lager fick jag svaret att så var fallet. Jag frågade flera gånger då jag tyckte det var lång leveranstid för en lagervara, men fick svaret att det berodde på att var så många som beställt. Fair enough...

Ringde igen den 13:e (nästföljande torsdag) och frågade hur det gick. Den hade fortfarande inte blivit skickad, men då jag uttryckte min önskad för att få projektorn _snart_ blev jag uppflyttad från "priority que" till "urgent priority", om något sådant ens existerar... På frågan om den fortfarande fanns i lager var svaret typ jajamensan. Jag frågade flera gånger om detta denna gång också, bara för att vara säker.

Så idag (tisdag 18:e) ringde jag igen. Fick nu svaret att det kommer dröja 5-7 arbetsdagar till innan de får in projektorerna. Men vänta nu, de var ju i lager både gångerna jag ringde innan?!? Men se, nu fick jag svaret att de hade inte alls haft projektorn i lager vid dessa tillfällen, jag måste ha missuppfattat dem(!):
- "Are you sure it is in stock?"
- "Yes we have the projector in stock."

De kör alltså med den klassiska "det har vi inte sagt", och när jag står på mig med den klassiska uppföljningen "vem pratade du med (det är inte mitt fel)"...

Fy fan vad sur jag är på Gultronics just nu. Samtidigt som de hjälper Peter (vilket han jag pratade med visste vem det var i förnamn) så har de i princip ljugit för mig. Vad skall man tro?

När jag tyckte att de kunde ha sagt detta tidigare, när jag beställde till exempel, sa han att det hade inte spelat någon roll, den var slut överallt i UK. Och nu var det typ ingen idé att ändra sig, för då kommer det bara ta längre tid i och med att jag tappar köplatsen. Det var så jag uppfattade det nu iaf, och det stämmer ju.

Har alltså väntat och väntat helt i onödan, samtidigt som mitt bankkonto har varit kört i botten (har 3.50 på det just nu) för att de drog pengarna _direkt_.

Det kan även nämnas att det inte finns _någon_ möjlighet att de packar upp projektorn och kollar om den funkar innan de skickar den. Men vi har ju "7 days return policy" tyckte han. Från Sverige ja...

Postad 18 January 2005 - 22:00

Unregistered517f64c5
  • Unregistered517f64c5
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
lunkwill : Jag beställde min oxså 7/1-05 leveranstiden var 7-10 dagar
Men inte har det kommit någon projj. :D

skrev ett mail i kväll och undrade när den ska dyka upp.

Postad 18 January 2005 - 22:05

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Huga, finns fasen inte mycket värre saker än att vänta på sin projektor :D

Jag lider med er.

Postad 18 January 2005 - 23:52

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Det är därför man ska vara först så man har allt som en annan... :D

Postad 19 January 2005 - 10:21

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Hjälper mig? Nja, det är nog jag som hjälper dem. <_< Får tjata på dem för att det ska hända saker. Lal på Gultronics skulle ringa Sony Sverige igår och ringa tillbaka till mig. Tror ni han ringde mig? Neee. Ska ringa till honom idag igen.

Jag ska höra med Sony Sverige då Gultronics nu har "godkänt" att den ska bytas ut. Hoppas att det löser sig snart. Är projen slut i hela england kommer det nog ta ett tag innan jag får en ny från england....om den nu ska skickas dit? :blink:

Postad 19 January 2005 - 10:32

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Ja, det kanske har sitt värde med lokala butiker ändå. Dyrare inköpspriser men kanske billigare i längden.

Postad 19 January 2005 - 11:50

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Ja, det kanske har sitt värde med lokala butiker ändå. Dyrare inköpspriser men kanske billigare i längden.

Det beror på hur mycket det skiljer iofs. Som jag sade tidigare i tråden så var den vid beställning ~7000kr billigare från Gultronics jämfört med Sverige, och då _inte_ en lokal butik heller...

För 7kkr får man ändå rätt mycket frakt och telefonsamtal, även om man värderar sin fritid.

Själv "oroar" jag mig mest för att projektorn kommer rasa i pris de totalt 3-4 veckor jag får vänta på den, vilket skulle göra mig lite lätt kinkig.

Postad 19 January 2005 - 14:01

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Jag har märkt att när jag startar upp min projektor så låter fläkten lite ojämnt, svajigt liksom. Efter ca 5 minuter så är det borta och då låter den jämnt hela tiden, men jag undrar om det är någon annan som har samma ljud vid uppstart. Är det någon som vet vad ett sånt ljud kan bero på?

Postad 19 January 2005 - 14:12

Unregistered3a097662
  • Unregistered3a097662
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

För 7kkr får man ändå rätt mycket frakt och telefonsamtal, även om man värderar sin fritid.

Glöm inte bort att det faktiskt är SÄLJAREN som skall stå för frakten åt BÅDA hållen vid en reklamation. Köparen skall hållas skadelös.

Allt enligt "Konsument Europa"

//Calimero

Postad 19 January 2005 - 18:38

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Peter
Har du funderat på att ägna dig åt projektorkirurgi?
Kan det vara något så lätt som en kable som har skakt loss. Det har man ju varit med om när det gäller datorer att det är någon sladd som trillat ur.

Postad 19 January 2005 - 20:03

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Glöm inte bort att det faktiskt är SÄLJAREN som skall stå för frakten åt BÅDA hållen vid en reklamation. Köparen skall hållas skadelös.

Allt enligt "Konsument Europa"

Jag är inte helt övertygad om att alla firmor går med på det, även om det är så det skall vara. Känns snarare som att om man börjar propsa på sånt kommer antingen företagen i UK sluta skicka saker utomlands, eller kompensera genom överdriven frakkostnad. Hmmm, det kanske är det som är anledningen till Gultronics frakavgift på £80...

Ibland kan det vara smidigare att arbeta med den man köper av istället för att agera jobbig kund och arbeta mot dem. Good will gäller åt båda håll i många fall.

Fast blir det tokdyrt så tjänar man nog på att vara jobbig kund, ja.

Postad 19 January 2005 - 20:25

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0

Peter
Har du funderat på att ägna dig åt projektorkirurgi?
Kan det vara något så lätt som en kable som har skakt loss. Det har man ju varit med om när det gäller datorer att det är någon sladd som trillat ur.

Gå in i projektorn är inget jag gör i första taget. Ser Sony att man vart inne i projektorn så försvinner garantin ganska fort. Så det skippar jag. :blink: Låter nästan som en fläkt sitter löst i projektorn så bara en sladd som lossnat tror jag faktiskt inte att det beror på, men men....

Angående serviceärenden och att skicka projektorn fram och tillbaka till england så är det så att man inte kan kräva en ny projektor från säljaren. Det är upp till säljare att bevisa för kund att det blir dyrare att byta ut den ("swappa" den) istället för att serva projektorn. Det sa de till mig på KonsumentEuropa i alla fall.

Gultronics, och Lal, har sagt till mig att de kan byta ut den om jag vill, men de tycker att Sony Sverige ska fixa det. Sen om Sony Sverige fakturerar Gultronics för kostnader osv vet jag inget om(?). Imorgon SKA jag få veta vad jag ska göra iaf. Är ledig då så då kommer jag vara som en igel på båda parter. <_<

Postad 19 January 2005 - 20:39

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Min har snurrat i 60 timmar nu och fortsätter man i samma tempo når man 1000 tim vid julen 2005.
Jag råder ingen att gå in i projektorn och mecka själv, det skulle vara som att skjuta sig i foten. Låt fackfolk ta hand om det.

Mina inställningar skiljer sig mot "Widescreens" siffror då man har 90 i kontrast och omkring 75 i ljusstyrka. Tyckte detta var lite konstigt först men kom sedan på att just Widescreen riggar upp projektorerna i död svarta rum med absolut inget störande ljus eller reflektioner från annat håll, därav att de hade lägre siffror, det är min uppfattning.

Har spelat lite med RGB bias och gain för användare 1-2-3 och det finns lite kvar att justera, just nu är det bara en detalj som lagt märke till att bör justera.
Skickar in dem när det börjar likna nåt som det passar i min vardagsrum och det är ett ganska mardröms liknande förhållanden som råder där....
Ljusa färger :blink:

Postad 19 January 2005 - 22:01

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
90 i kontrast jaså såpass högt det är ju nästan max, det behövs inte mycket på kontrast inställningen för att "boxarna" i THX bilden skall försvinna d.v.s. man kan inte längre urskilja de olika boxarna i den vita rutan ("krossar" vitt tror jag det heter) så jag kan i alla fall inte ha nära max kontrast på min Z3:a utan att "krossa" vitt. även små ändringar med kontrasten på dvd:n leder till att vit krossas är detta viktigt eller märks det inte av när man kollar på film och skall man ha såpass hög kontrast inställning så att man inte kan urskilja boxarna.

Redigerat av ZoomAir, 19 January 2005 - 22:01.

Postad 20 January 2005 - 09:30

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Nå väl, nu är min HS50 på plats och vad bilden angår så är allt som förväntat: SUPER!

MEN!!!! Varför fyller inte bilden ut min duk när jag kör 720p från min Denon 2910??? Vet inte om det har skrivits om dett ha i tråde förr, men snälla hjälp mig!
:P

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 20 January 2005 - 09:32.

Postad 20 January 2005 - 09:38

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Därför Sony har gjort någon inställning så att 720p inte visas som det ska, tydligen pga dom vill klippa bort "onödig" information om kommer med TV-sändningar. Ryktet säger att de ska fixa någon firmware för detta, men räkna inte med det. På grund av detta fel så kör jag med 1080i istället från min Denon 3910 och ignorerar 720p helt (även från Xboxen).

Hur är det med fläktljudet för dig, låter det ojämnt när du startar upp din HS50?

Postad 20 January 2005 - 09:44

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Tibby: Det är ett välkännt "problem" som så Horrabin sa, så ska tydligen Sony arbeta på en fix för det.

Enligt de flesta som kör hdmi mot den så blir bilden ändå bättre via 1080i än 720p och då får du inte längre några blankingproblem. Så, pilla in 1080i från Denon spelaren så är problemet löst.

Horrabin: Min HS50 har inte ett ojämnt fläktljud.

Postad 20 January 2005 - 09:54

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Tack för era snabba svar! Känns bara så fel att låta en DVD skala upp bilden för att sen låta projen skala ner bilden igen! Men jag e helt klart nöjd med bilden från 1080i, så det är inga problem! Nä, min fläckt "som jag knappt hör" går fin, fint.

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 20 January 2005 - 09:58.

Postad 20 January 2005 - 10:59

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Då jag med min förra projektor fick lite mysko interpoleringsfel med 1080i via DVI så undrar jag om det kommer bli bättre med HS50an och HDMI?

Problemet syns på det sätt att t.ex. snea hustak blir lite taggiga, nästan som "jaggies" på ett sätt fast hela linjer. Svårt att förklara.

Är det något ni sett vid 1080i-signal på HS50an?

Postad 20 January 2005 - 11:58

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Då jag med min förra projektor fick lite mysko interpoleringsfel med 1080i via DVI så undrar jag om det kommer bli bättre med HS50an och HDMI?

Problemet syns på det sätt att t.ex. snea hustak blir lite taggiga, nästan som "jaggies" på ett sätt fast hela linjer. Svårt att förklara.

Är det något ni sett vid 1080i-signal på HS50an?

Jag förstår precis vad du menar, å nej kan påstå att jag har sett några!

Postad 20 January 2005 - 12:23

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Tibby: Tackar för det!

MEN....kolla gärna kapitel 10 i Gladiator. Där ser man om det är problem med detta när kameran panorerar över hustaken (48 min 09 sek i PAL-utgåvan).

Postad 20 January 2005 - 12:51

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Tibby: Tackar för det!

MEN....kolla gärna kapitel 10 i Gladiator. Där ser man om det är problem med detta när kameran panorerar över hustaken (48 min 09 sek i PAL-utgåvan).

Jag lovar att kolla det åt dig ikväll!

Postad 20 January 2005 - 13:38

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Har oxå kollat på detta i Gladiatorn dock ntsc verisionen och det va inget av denna i 1080, men kanske det är annorlunda med pal. Men jag har inte sett detta i någon form på HS-50:an.
Jag har noterat att auto iriset är lite långsamt och drygt speciellt i vid total mörkläggning. Då ser man i vissa scener där det går från en mörk scen till en ljusare scen att den ändrar ljusstyrkan stegvis.. Ingen annan som har noterat detta? Uppfattar detta som lite drygt och vet inte om det är bäst att köra iriset på hela tiden.

Mvh
A

Postad 20 January 2005 - 14:37

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
andy76q: Låter lovande med 1080i-signal! IRIS ställd på "Auto" ger tydligen ibland IDE (Iris Delay Effect) som en del vill kalla det. :P

Postad 20 January 2005 - 15:01

Lamander
  • Lamander
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Uppdatering av mitt ärende hos Gultronics.

Imorgon ska Lal från Gultronics ringa till Sony här i sverige och han skulle vara citat "very firm with them".  B)  Hoppas att Sony Sverige lyssnar på honom. "They have to listen!" som han sa.
Skulle vara najs att ha en ny projektor av Sony Sverige. Alltså i inbyte. Då kanske man kunde kolla på film till helgen? Börjar blir jobbigt med 32"-TVn nu tycker jag.

Läste om att ni undrade om servicemenyn. Man kommer ur den på samma sätt som man kommer in i den. :P  Citat från AVSForum.com

"The service menu is accessed by pressing on the remote (enter)(enter)(up)(down)(enter),then (up) when it asks "do you want to enter the servicemode?"

The factory menu is accessed by pressing on the remote (enter)(enter)(left)(enter),then (up) when it asks "do you want to enter the factorymode?"

OBS! Skriv ner ALLA värden innan ni pillrar något. Pillra helst inte alls om ni inte vet vad ni gör. Ändrar ni ett värde så kan andra värden i en annan del av servicemenyn bli ändrade också. Detta av erfaranhet från min Sony 32" WS-TV.

Dessa knapptryckningar får jag inte att fungera... Min HS50 säger bara "Not applicable" Vad kan jag ha missat? Kan Sony ha stängt av möjligheten att gå in i service menyn?

//Jesper

Postad 20 January 2005 - 22:28

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
Bigscreen verkar inte fått in HS50:n så nu blir det optoma H57 istället men det skall bli intressant att höra om den också :)

vad har man läget ON till på HS50:n är det ON ni kör på eller när jag provade detta i butiken så verkade detta läge sämst då bilden blev väldigt mörk medans AUTO var bäst med OFF så blev bilden väldigt lik Z3:an kontastmässigt.

Redigerat av ZoomAir, 20 January 2005 - 22:30.

Postad 20 January 2005 - 22:58

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Jag kör med läget på auto, men vid riktigt mörk i rummet så upplever jag detta med "iris delay" lite irreterande faktiskt. Den halkar efter ganska mycket märker jag. Kör man OFF så blir den väldigt blaskig, men man kan ju alltid dra ner ljusstyrkan på den. Ska testa mig fram på läget ON nu och få se om man kan få en bra bild med det så man slipper detta med delay problemet.

Postad 21 January 2005 - 09:21

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Cine4home.de har nu släppt den sista delen av sin HS50 review och dom prisar den rätt duktigt :). Vid perfekt kalibrering ligger den run 3000:1 i kontrast, men dem lyckades kräma ur 6100:1 när dem maximerade alla värden!

Intressant är att dem får ur 1200:1 i kontrast med IRIS off och perfekta färger, att jämnföra med deras Z3 test där dem får den till 900:1 i kalibrerat läge.

Testen:Review

Postad 21 January 2005 - 09:30

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
En annan rolig sak som händer när iris drar ihop sig vid mörka scener e att alla färgerna ändrar sig. mest ser man det på texten, den går från klarvit i ljusa scener till gul/brun i mörka. Nu hör jag ju inte till dom som gillar att ha textning vild filmtittande, men när man har folk på biokväll önskas det ofta! Utan att ha texten igång ser man det inte lika mycket!

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 21 January 2005 - 09:31.

Postad 21 January 2005 - 09:39

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Cine4home.de tycker följande:

+ Gute Verarbeitung
+ Goda placeringsmöjligheter
+ Leise Belüftung
+ Hög kontrast
+ Wenig LCD-Artefakte
+ Mycket bra detaljåtergivning
+ Viele Einstellparameter
+ Funktionierender PAL-Filmmode

- Synbar Screendoor
- Grov Overscan (576p) bzw. Blanking (720p)
- Wenig Direkt-Funktionen der Fernbedienung

Någon som vill översätta? :)

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 21 January 2005 - 09:45.

Postad 21 January 2005 - 09:47

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

Cine4home.de har nu släppt den sista delen av sin HS50 review och dom prisar den rätt duktigt :). Vid perfekt kalibrering ligger den run 3000:1 i kontrast, men dem lyckades kräma ur 6100:1 när dem maximerade alla värden!

Intressant är att dem får ur 1200:1 i kontrast med IRIS off och perfekta färger, att jämnföra med deras Z3 test där dem får den till 900:1 i kalibrerat läge.

Testen:Review

3000:1 som dom får ut och 1200:1 är det altså utan ett filter och vad får dom ut av den med ett filter för Z3:an som du säger ligger på 900:1 utan filter men med deras filter tuning kom dom upp i ca 1800:1 så det vore intressant att veta vad HS50:n kommer upp i med filter tuning

Redigerat av ZoomAir, 21 January 2005 - 09:51.

Postad 21 January 2005 - 12:39

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
ZoomAir, ditt inlägg var inte helt lätt-tolkat, skulle du kunna slänga in ett par punkter och/eller kommantecken?

Angående artikeln så vill inte Babelfish översätta den (får fel ett felaktigt fel som vanligt på Cine4Home:s artiklar) och Googles översättare avbryter som vanligt efter första delen av artikeln. Någon som har lyckats bättre?

Postad 21 January 2005 - 13:03

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
HEHE hadde lite brottom.

1. cine4home mätte HS50:n till 3000:1 efter kalibrering var detta med filter

2. med iris på OFF mätte dom 1200:1 efter kalibrering var detta igen med filter

3. Z3:an hadde som nämts tidigare ca 900:1 med perfekta färger men ca 1800:1 (om jag inte minns fel) med filter tuning.

så det jag undrade var om 3000:1 och 1200:1 från HS50:n var med filter eller ej, om inte så kan ju 3000:1 bli betydligt högre med filter tuning runt 5000-5500:1 kanske :)

Redigerat av ZoomAir, 21 January 2005 - 13:04.

Postad 21 January 2005 - 14:00

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Vad jag kunde utläsa ur artikeln (genom att klistra in varje stycke för sig i Babelfish) hade de inget extra färg-filter på HS50:n alls. Rätta mig om jag har fel!

Efter att ha läst artikeln är jag verkligen glad att jag valde HS50 över Z3, de är ju nästan lite lyriska här och var känns det som, och Cine4Home tycker jag man kan lita på.

Angående den där "+/-"-listan översätter Babelfish den till:
+ property processing
+ large list flexibility
+ quiet ventilation
+ high contrast
+ few LCD artifacts
+ very good detail representation
+ many adjusting parameters
+ functioning PAL Filmmode
- visible pixel structure
- to large Overscan (576p) and/or Blanking (720p)
- few direct functions of the remote maintenance

Postad 21 January 2005 - 14:06

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
tibby:
+ Gute Verarbeitung Hög kvalitet (på produkten)
+ Goda placeringsmöjligheter
+ Leise Belüftung Lågt fläktljud
+ Hög kontrast
+ Wenig LCD-Artefakte Få LCD-sidoeffekter (få negativa sådana)
+ Mycket bra detaljåtergivning
+ Viele Einstellparameter Många inställningsmöjligheter i menyerna
+ Funktionierender PAL-Filmmode Fungerande filmmode i PAL

- Synbar Screendoor
- Grov Overscan (576p) bzw. Blanking (720p)
- Wenig Direkt-Funktionen der Fernbedienung
riktningskänslig fjärrkontroll? eller få direktknappar på fjärren?[I]

Redigerat av Unregistered241397ab, 21 January 2005 - 14:08.

Postad 21 January 2005 - 15:55

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
En tysk skall mha ett filter ha uppnått 7000:1 vid D65 med en hs50. Jag kan inte ge en källa men han kallas benedictus tror jag.

Z3
Den nådde 1400:1 vid korrekt färg med filter om inte jag minns fel.

Cine4Home
Inget färgfilter användes för testet. Antagligen kommer det en tuning med filter inom kort på den hemsidan.

Postad 21 January 2005 - 19:36

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
nja 7000:1 är väl lite att ta i för då hadde ju sony givetvis angivit denna siffra om det gick att få ut ur projjen cine4home har ju lyckats pressa ut 6100:1 och det är väl mer rimligt.

jag gissar på att med rätt filtertuning så kommer dom upp i 5000-5500:1 och det måste ju anses vara enormt grymt.

nu börjar suget för en ny projj komma igen men jag väntar och ser vad panasonic och sanyo gör av D5 innan jag byter :)

Redigerat av ZoomAir, 21 January 2005 - 20:02.

Postad 21 January 2005 - 20:01

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Nu börjar jag bli glad i mitt "HS50strul". Lal på Gultronics ringde mig idag och sa att de hade snackat med en kille på Sony Sverige. Fick denna killes direktnummer och skulle ringa honom på måndag. Han hade inga problem med att byta ut min projektor(!). :)

Ska ringa till honom på måndag morgon, sen kanske jag kan åka till stockholm på tisdag och byta min mot en ny? Jag håller tummarna.

Nu är man lite glad i hågen iaf!

Angående Cine4Hometestet så håller jag med dem. Speciellt var gäller detaljåtergivningen. Riktigt bra! Något jag prioriterar högt. Speciellt i mörka partier tycker jag man ser detta tydligt.

Postad 21 January 2005 - 20:46

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Som sagt zoomair, den nådde 1200:1 med iris off och inget filter. Det går bra ihop med det jag nämt förut i denna tråd, att om man vill använda HS50 med mycket ambient light (och självklart vill man använda auto IRIS när man släcker..) så kan man få ut mera ljustryck ur HS50 än tex Z3 med bättre kontrast.

Att den uppmäts till 1200:1 utan IRIS borde innebära att Sonys paneler har betydligt högre grundkontrast än epson D4.

Redigerat av Unregistered47efd78c, 21 January 2005 - 20:48.

Postad 21 January 2005 - 21:00

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Ingen som vill dela med sig av sina inställningar som ni tycker fungerar bäst..

Postad 22 January 2005 - 10:11

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Andy:

Här har du lite inställningar dem kommit fram till på avsforum om du vill testa. Dem ska vara bra för att få det vita att hålla sig så vitt som möjligt även när iris stänger sig:

Inställningslänk

Jag har inte provat dem själv än, men tänkte göra det under kvällen.

Postad 22 January 2005 - 18:37

Unregistered1cc871ee
  • Unregistered1cc871ee
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag är väldans sugen på en HS50. Kör i dagsläget med en Optoma H30 som jag är väldigt nöjd med bildkvalitetsmässigt. Saker på min önskelista jämfört med idag är dock:

+ bättre upplösning och skärpa
+ kompatibel med framtida HD-tv material
+ bättre svärta (även om H30 faktiskt är ganska grym där med)
+ tystare
+ enbart 16:9
+ sweet lenshift som gör att man kan möblera ännu bättre hemma

Det som talar emot den lite är den senaste tidens spekulationer/upptäcker om diverse små irriterande fel på maskinen.

- Skev justering på panelerna som gör att man får en pixelförskjutning i blått eller rött (har sett detta en del på avsforum)
- Blankningsproblemet i 720p
- Eventuell trasig pixel på ny maskin
- Irissläpningar som kan bli irriterande
- Dyr lampa :unsure:

Finns det någon här som sett båda dessa maskiner och kan uttala sig? Är det värt runt 12.000 för att uppgradera sig från den jag har idag eller skall man vänta på kommande 720p DLP modeller alt. D5 projektorerna? Jag är väldans sugen idag på att uppgradera främst på grund av att jag har lust att investera lite mer tid och jobb i en äkta 16:9 duk som skall målas med gooliknande färg eller MS/MM (för er som kollar en del på DIY-dukar i avsforum). Känns inte som det är värt att lägga ned tid och pengar på en sådan duk i dagsläget om jag ändå kommer att uppgradera inom en snar framtid.

Råd mottages gärna.. Hur nöjda är ni egentligen och hur stor skillnad blir det mot den jag har idag. H30 är ganska jämförbar med Infocus 4805 fast inte helt dedikerad 16:9 så ni som har erfarenhet av detta får gärna också svara.. Ska väl orka mig bort och få en demo på HS50 också så småningom.

PS. Någon mer som tycker att det är jobbigt att drabbas av uppgraderingssjukan? DS

Postad 23 January 2005 - 01:34

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Jag kan ta din gamla proj !!!!! Skulle kunna tänka köpa en sån ny, å ska vill du "slänga" den. Det ä va jag kallar kontras !

Postad 23 January 2005 - 12:44

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Därför Sony har gjort någon inställning så att 720p inte visas som det ska, tydligen pga dom vill klippa bort "onödig" information om kommer med TV-sändningar. Ryktet säger att de ska fixa någon firmware för detta, men räkna inte med det. På grund av detta fel så kör jag med 1080i istället från min Denon 3910 och ignorerar 720p helt (även från Xboxen).

Hur är det med fläktljudet för dig, låter det ojämnt när du startar upp din HS50?

När du ignorerar 720p från Xboxen så antar jag att du menar i HDspel
som stödjer 720p. Detta innebär att du kör filmerna i den lägre upplösningen
för det är ju inte många spel som stöder 1080i.
Kan du köra DVD-skivor i högre upplösning än 475ntsc/576pal?
Ingen har lyckats med det tidigare vad jag sett i sveska forum?

Postad 23 January 2005 - 14:04

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Nej, jag syftar inte på spel, för de körs oftast i 480p/576p. Jag tror jag bara har ett spel som klarar HD och det är Soul Calibur II, men det har jag inte spelat på ett bra tag. Jag startade upp det i 720p bara för att se hur det såg ut och jag har för mig att blanking-problemet uppstod även då. Jag syftar på när jag kör XBMC och kollar på filmer (ej DVD), då kör jag i 1080i. Jag har testat att köra några DVD-filmer via Xboxen med högre upplösning - 720p och 1080i - och det var väl med varierande resultat. Star Wars II (reg 2) hoppade och ryckte något enormt medan Terminator 2 (reg 1) gick alldeles utmärkt att köra i 720p.

Postad 23 January 2005 - 15:45

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Jag har testat att köra några DVD-filmer via Xboxen med högre upplösning - 720p och 1080i - och det var väl med varierande resultat. Star Wars II (reg 2) hoppade och ryckte något enormt  medan Terminator 2 (reg 1) gick alldeles utmärkt att köra i 720p.

Jag antar att du menar Terminator 2 som är inspelad i 720p.
Eller är det den vanliga. De övriga filmerna du spelat (DVD)
har ingen jag kommit i kontakt med fått XBOX att köra i
HDläge. Den skickar 475 eller 576 som skivan är inspelad i.
Är du verkligen säker på att du tittat på projen och sett
att upplösningen varit HD via DVD. Om du gjort det hur i
hela friden har du gjort. Jag har försökt låsa i 720p och
det funkar inte :unsure:
Har du något tips jag kan sprida vidare, för du är unik B)

Postad 23 January 2005 - 19:20

pellevin
  • pellevin
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Jag vill veta mer om folks erfarenheter av Gultronics, nästan 10000 billigare pris på HS50:n än vad de flesta i Sverige tar bör beaktas inför köpet.
Är de seriösa eller? Lite småluriga verkar de allt, se Lunkwills inlägg 18/1. Död/lysande pixel, vad händer då? Lampa som lämnar in i förtid?

Några citat jag snabbt träffade på efter att ha googlat "gultronics review", det fick mig att bli lite betänksam faktiskt: :unsure:

"stay away from any Gultronics shop"

"Not all the TCR shops are as bad as Gultronics. And at least the Macs in Micro Anvika have all the keys still on them, unlike in just about every PC World I've ever been in. Do Apple know how badly their products are presented in those places?"

"I had immense problems trying to return a product that had been mis-sold to me by Gultronics on Oxford Street. After being told that they "didn't do money back", they said i was "stupid" and told me to take them to court if I thought I was in the right. I checked with trading standards who said I was legally entitled to a refund. I went back to the shop and after some more unpleasantness from the manager, I said I wouldn't leave until he gave me my money back. He then turned rather menacing and it was a thoroughly upsetting experience. I'd be very interested to know if this has happened to anyone else: I'm taking them to the small claims court, registering an official complaint with Westminster council Trading standards, and I'm actually considering pressing criminal charges for threatening behaviour - tho I have no witnesses so this would be difficult."

"Gultronics also ripped me off. They told me that they would refund my Toshiba Laptop if i was not 100% satisfied. But the stingy indians wouldnt even let me exchange it. I spoke to the manager but he told me to leave the premises. I intend to take them tocourt as soon as i can find the money to pay for a lawyer.

NEVER SHOP AT GULTRONICS!!!!!!!!! "

Postad 23 January 2005 - 19:33

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Som sagt, så skiljer det ju sig ett antal tusenlappar mellan sverige o england. Jag kollade upp priser precis och hittade ett svenskt alternativ. Hos SalesOnNet finns den för 23663:- Det vore ju gött om priset är på väg ner även i sverige! :unsure:

Redigerat av Hifi-nisse, 23 January 2005 - 19:34.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.