LP1R är med svarta högtalare medans LP1RS är med silverfärgade högtalare!vad e skillnaden på LP1 och LP1R? o ja har sett tvn men många olika färgkombinationer. Allt svart, svarta högtalare med grått rör längst ner, gråa högtalare och grått rör. Hur vet man säkert vilka färger man får om man beställer på nätet. har de något me R:et att göra?
LP1R är väl svart. Jag ångrar lite att jag inte tog silver ist. Man ser damm väldigt fort på de svarta.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
Postad 11 december 2005 - 17:07
Postad 12 december 2005 - 12:32
Postad 12 december 2005 - 13:16
Samsung hd-850/950
LG dvx-9900h
Toshiba SD-350
Postad 12 december 2005 - 19:19
LG RZ-37LP1 nån mer som är nöjd med denna ?
Hur är det med bilden med dvd HDMI?
Skall köpa en ny 37 lcd så fort min Viewpia har krediterats och pengarna e tillbaka funderar på gå ett rejält prishack upp o kanske blir riktigt nöjd.
//Tobbe
Ja jag är rätt nöjd att jag inte klickade på beställningsknappen när DustinHome sålde Viewpia billigt.
Så e det i bland gör man lite misstag , men idag gick detn tillbaka till Dustin .
Nu lutar det åt LG RZ-37LP1 men i silver har jeg ej sett vem har den i silver??
//Tobbe
Postad 16 december 2005 - 04:18
Nu har jag dock börjat läsa att det är viktigt att den klarar detta både i 50hz och 60hz annars kan man få problem om man spelar t.ex. PAL-DVD via datorn. Tanken skulle vara att PAL med sin framerate får problem om det ska visas på 60hz, med resultatet att det kan bli ryckigt vid panoreringar osv.
Klarar LP-1 eller LX-varianterna 1360*768@50hz och 1360*768@60hz?
Om inte, vad gör man då? Skickar via nån annan upplösning från datorn (som enligt HD-ready-standarden ska stödja både 50 och 60) och sen skala upp bilden på Tvn?
Då borde det isf bli sämre kvalitet i och med omskalningen väl?
Postad 16 december 2005 - 04:21
Fråga mig inte varför.
Hoppas inte den här redigeringen blir en dubbel också...
Redigerat av Unregistered87a6509e, 16 december 2005 - 04:28.
Postad 17 december 2005 - 04:54
LG RZ-37LP1 nån mer som är nöjd med denna ?
Hur är det med bilden med dvd HDMI?
Skall köpa en ny 37 lcd så fort min Viewpia har krediterats och pengarna e tillbaka funderar på gå ett rejält prishack upp o kanske blir riktigt nöjd.
//Tobbe
Ja jag är rätt nöjd att jag inte klickade på beställningsknappen när DustinHome sålde Viewpia billigt.
Så e det i bland gör man lite misstag , men idag gick detn tillbaka till Dustin .
Nu lutar det åt LG RZ-37LP1 men i silver har jeg ej sett vem har den i silver??
//Tobbe
den ser ut så här i silver men den svarta är finare....
Bifogad fil(er)
Postad 17 december 2005 - 11:03

Postad 17 december 2005 - 12:43
Frisbee
Postad 17 december 2005 - 18:07
Jag har köpt en med silverhögtalare 32' för 3 veckor sedan på Audio Video i Lund.Det finns inte med silverhögtalare i Sverige överhuvudtaget! Skulle vilja ha en själv.Har själv ringt supporten och dom påstår att den finns i Euronics affärer och AudioVideo men det är bullshit! Finns inte en enda i hela Sverige! Rätta mig om jag har fel...
Frisbee

Postad 17 december 2005 - 18:58
Det finns inte med silverhögtalare i Sverige överhuvudtaget! Skulle vilja ha en själv.Har själv ringt supporten och dom påstår att den finns i Euronics affärer och AudioVideo men det är bullshit! Finns inte en enda i hela Sverige! Rätta mig om jag har fel...
Frisbee
Du har fel.

Postad 17 december 2005 - 20:01
Mvh Frisbee
Postad 19 december 2005 - 20:15
Mycket svårt val men det lutar åt en LG just nu... Någon som tycker jag gör ett dumt val?
Postad 19 december 2005 - 20:52
Nu menar jag 37"........den finns INTE med silverhögtalare
Mvh Frisbee
Har du frågat hembiobutiken? Förut stog det iallafall att det var svart/silver 37" de sålde, nu står det svart/svart men de kan kanske fixa hem. Slå en pling.
http://www.hembiobutiken.se/
Postad 19 december 2005 - 21:12
/Leif
Postad 19 december 2005 - 22:12
Nu menar jag 37"........den finns INTE med silverhögtalare
Mvh Frisbee
Har du frågat hembiobutiken? Förut stog det iallafall att det var svart/silver 37" de sålde, nu står det svart/svart men de kan kanske fixa hem. Slå en pling.
http://www.hembiobutiken.se/
Flera sidor hade silver 37" på sina sidor förut, men LG levererade aldrig dom silvriga eller har iallafall inte levererat dom ännu, kanske att dom levererat ett par fåtal i början. Nu säger dom bara att dom inte vet när silver 37" kommer till sverige.
Funderar på att slå till på en LG 32LP1 eller en Samsung LE32-R51.
Mycket svårt val men det lutar åt en LG just nu... Någon som tycker jag gör ett dumt val?
Jag tycker absolut att du ska satsa på en LG, speciellt om du har planer att köra den via PC eller kanske skaffa en HTPC i framtiden då LGn stödjer PC via DVI och HDMI. Samsungen stödjer endast detta via VGA vilken inte ger alls lika bra bild.
Jag har själv en 37LP1 och det är den bästa investering jag någonsin gjort, kollar på film, lirar tv-spel, surfar, lirar datorspel på den och mycket mer.
Jag vet inte vad för saker du ska koppla in, men se till att utnyttja DVI och HDMI då det är dessa som kommer ge dig en ultimat och helt underbar bild.

Postad 19 december 2005 - 22:33
Postad 21 december 2005 - 12:40
Men jag som vill ha Svart/Svart måste vänta lite till.
Postad 21 december 2005 - 14:17
Jag känner inte igen ditt problem men har lite funderingar över det, iofs har jag ingen LP1a utan en LX1a, och jag matar den via komponent från min Canaldigita/Combobox så det är inte mycket som stämmer med dina prylarNågon som har något bra svar på varför LG LP1 via RGB Scart vässar upp bilden till max i kontrast ? Spelar ingen roll vilka inställningar jag gör. Ishockey tex går ju inte att titta på då isen blir ett enda stort vitt block utan några som helst detaljer vliket gör det VÄLDIGT jobbigt för ögonen att titta på efter ett tag. Detta vita blöder ut nästan hela blå/röda linjerna på planen också och även spelarna i vissa situationer. Sätter jag comhemboxen att köra komposit istället så blir det mycket bättre men tyvärr tappar man ju annat istället. Det är väl egentligen mest ishockey det märks på......

Men en sak jag har märkt är att jag kan ställa in kontrasten på digitalboxen, och om jag har den för högt blir bilden mycket ljusstark, med krypningar och oroligheter som följd. Syns extra väl vid tex hockey och skidåkning. Jag kör idag kontrasten på digitalboxen på 4an (skalan är mellan 0-10). LX1ans kontrast är just nu instäld på 60, ljuset på 55 och skärpan på 40.
Om man använder den Dynamiska kontrasten kan bilden bli lite väl ljus och orolig om inte sändningarna är i toppkvalitet typ från DVD tycker jag.
Postad 21 december 2005 - 18:40

har tyvärr inte sådana inställningar i min Samsung box.....
Postad 01 januari 2006 - 22:22
OBS, det är på PIP funktionen när man har hela vanliga skärmen och en liten annan skärm som jag vill ha ljudet på den lilla skärmen, när man kör tex halva skärmen var så kan man ju swappa men då blir bilden kass när jag lirar såklart

Postad 02 januari 2006 - 01:18
Jag har en fråga ang. TV:n LG RZ-37LP1 ihop Sony RDR-HX710. Jag skulle vilja ställa in LG-fjärrkontrollen så att jag kan styra Sony RDR-HX710, men trots att jag anger enligt instruktionsboken fungerar det inte, SONY DVD spelar = kod 007.
(Det är för övrigt ett tryckfel i den svenska manualen, det ska vara tryck ner MENU och MUTE samtidigt för att programmera fjärrkontrollen).
Är det någon som har lyckats med kunna styra Sony RDR-HX710 från LG-fjärrkontrollen?
Postad 04 januari 2006 - 00:34
Är det någon som har lyckats med kunna styra Sony RDR-HX710 från LG-fjärrkontrollen?
Jepp! Det fungerar!
Om du ställer in command mode DVD1 i inställningarna på DVDn. (DVD3 är inställt från fabrik) Ha inte allt för stora förväntningar för att det ska vara allt för användbart. Det enda som fungerar att styra på Sony HX710 är siffertangenterna, pilarna med mittenknapp, play, pause, stop samt att hoppa kapitel. Men alltid något.
Har också en LP1a och Sony HX710.
Tycker du att mottagaren i LP1an ger en märkbart bättre bild gämfört med mottagaren i Sonyn?
Undrar om det är LP1an som har en mycket bra mottagare eller om det är min DVD det är fel på...?
TV program från DVDn ger en brusigare bild jämfört med TVn. Bruset kommer med i inspelningarna också.

Postad 04 januari 2006 - 00:56
Jag fick då rekommendationen att titta på Samsungs R51 innan jag bestämde mig.
Började leta lite och insåg att Samsungs M61 verkade mkt intressant.
Kan någon kommentera eventuella föredelar och nackdelar dessa skärmar emellan?
Det handlar om dvd (såklart) xbox360 (såklart =) ) ett tag framöver comhems analoga tv-sändningar samt framgent inkoppling av dator, som för närvarande visas på min nyinförskaffade 24" dell monitor...
jaja, slut på tjaffset.
37" mot 40"
LG vs Samsung
?
Postad 04 januari 2006 - 12:24
Efter att bestämt mig för en 37LP1R så ringde jag runt lite och bad om offerter, då jag även ska köpa ett surroundkit till ( Samsung HT1200 ).
Det handlar om dvd (såklart) xbox360 (såklart =) ) ett tag framöver comhems analoga tv-sändningar samt framgent inkoppling av dator, som för närvarande visas på min nyinförskaffade 24" dell monitor...
jaja, slut på tjaffset.
37" mot 40"
LG vs Samsung
?
Jag var för några månader sen i ungefär samma situation som du, var först inne på R51an men svängde till LG. Nu var jag bara ute efter en 32"are så det blev inte LP1an jag köpte utan en 32"LX1a som är en snålvatiant på LP1an och som inte finns i större storlek än 32". Vid den jämförelse mellan LP1an och R51an jag gjorde i en AUDIO/VIDEO butik med samma matning av boxer och HD/DVD tyckte jag att LG presterade mycket bättre bild, det kan bero på inställningar men min uppfattning var att LGns bild var två klasser bättre.
Jag har inte sett så mycket på M61an, det jag har sett har vart bra, men jag hade nog för stora förväntningar då jag inte tyckte den var bättre än LGLP1an och därför inte värd det högre priset.
En stor skillnad till LGns fördel är att den har gott om anslutnings möjligheter, bla med både HDMI och DVI som stöder både HDCP/PC och DTV/TV.
Dessutom bör LP1an ha bättre ljud än vad M61an kan prestera med sina dålda högtalare, detta är inget jag har jämfört utan bara en slutsatts.
Men du gör nog rätt i att skaffa ett surr-kitt ändå då jag inte hört någon LCD som imponerat med riktigt bra ljud.
Jag är inte riktigt påläst om M61an men jag kan inte komma på någon fördel med den om det nu inte är så att man gillar dess utseende mer.
Att du inte ställer samma fråga i Samsung trådarna, det skulle vara kul att höra hur dom ser på sakan

LYCKA TILL.
Redigerat av B BUS, 04 januari 2006 - 12:26.
Postad 04 januari 2006 - 13:47
Efter att bestämt mig för en 37LP1R så ringde jag runt lite och bad om offerter, då jag även ska köpa ett surroundkit till ( Samsung HT1200 ).
jaja, slut på tjaffset.
37" mot 40"
LG vs Samsung
?
Jag var för några månader sen i ungefär samma situation som du, var först inne på R51an men svängde till LG. Nu var jag bara ute efter en 32"are så det blev inte LP1an jag köpte utan en 32"LX1a som är en snålvatiant på LP1an och som inte finns i större storlek än 32". Vid den jämförelse mellan LP1an och R51an jag gjorde i en AUDIO/VIDEO butik med samma matning av boxer och HD/DVD tyckte jag att LG presterade mycket bättre bild, det kan bero på inställningar men min uppfattning var att LGns bild var två klasser bättre.
Jag har inte sett så mycket på M61an, det jag har sett har vart bra, men jag hade nog för stora förväntningar då jag inte tyckte den var bättre än LGLP1an och därför inte värd det högre priset.
En stor skillnad till LGns fördel är att den har gott om anslutnings möjligheter, bla med både HDMI och DVI som stöder både HDCP/PC och DTV/TV.
Dessutom bör LP1an ha bättre ljud än vad M61an kan prestera med sina dålda högtalare, detta är inget jag har jämfört utan bara en slutsatts.
Men du gör nog rätt i att skaffa ett surr-kitt ändå då jag inte hört någon LCD som imponerat med riktigt bra ljud.
Jag är inte riktigt påläst om M61an men jag kan inte komma på någon fördel med den om det nu inte är så att man gillar dess utseende mer.
Att du inte ställer samma fråga i Samsung trådarna, det skulle vara kul att höra hur dom ser på sakan![]()
LYCKA TILL.
Jag tycker att man ska hålla sig till ämnet och bara diskuterar den modellen tråden handlar om men jag kan inte hålla mig att berätta att jag var i samma situation och beställde t.o.m. en samsung 32R51, men sedan fick jag kalla fötter och avbeställde den. När jag hade läst på mig om dess nackdelar:
* Brummandet som vissa har
* Att det går inte att få 1:1 pixelmappning via DVI, LGn klarar dock bara 1360x768 med tre svarta pixelrader
* xbox 360 problemen i england, där de skickat ut firmware-patchar för att moverka tearing
* en del som klagar på panoreringar i Xbox360. Det skumma är dock att Game-butikerna har en 23R51 som demoskärm till xbox360, så jag tänkte den måste vara en klockren tv till xbox360
* att samsung inte villat ange responstid på R51:an en del säger att den har 12ms
Detta var ju som sagt en R51:a och verkar som M61 är mycket bättre.
Jag köpte en LG32"LX2 istället och fick den i torsdags och jag är supernöjd än så länge. Har dock ingen xbox360 ännu och har inte heller läst om hur folk tycker att LG'n fungerar tillsammans med xbox360.
Hoppas detta inte blir en LG vs Samsung tråd nu och att vi håller oss till att diskutera LG LP1.
Postad 04 januari 2006 - 15:21
Det lutar åt samsungen för mig, men det är tight...
Postad 05 januari 2006 - 20:45
Hej!Jepp! Det fungerar!Är det någon som har lyckats med kunna styra Sony RDR-HX710 från LG-fjärrkontrollen?
Om du ställer in command mode DVD1 i inställningarna på DVDn. (DVD3 är inställt från fabrik) Ha inte allt för stora förväntningar för att det ska vara allt för användbart. Det enda som fungerar att styra på Sony HX710 är siffertangenterna, pilarna med mittenknapp, play, pause, stop samt att hoppa kapitel. Men alltid något.
Tack för tipset "JAS 39 Gripen"!
Tyvärr får jag det ändå inte att fungerar, jag har nu ställt in DVD1 på SONY DVD fjärren och testat koderna 06=LG, 01=Standard och 90=Fabrikinställning, men ingen av dem fungerar.
Jag ändra koder enligt instruktionen på SONY DVD:n:
1. TV-läge
2. Håll på/av knappen intryckt
3. Anger den tvåställiga koden (01, 06, 90)
4. Släpp på/av knappen
Vad gör jag för fel?
Har du lyckats med att styra SONY DVD:n med LG fjärren?
Ang. bättre bild via mottagaren än DVD:n, så har jag inte upplevt det problemet, jag har lika bra bild oavsett om det är via TV-signal sladden eller via SCART/DVD och KOMPONENT/DVD. (Jag kan inte heller ser någon skillnad mellan SCART eller KOMPONENT).
Postad 06 januari 2006 - 11:37
Jag kör den via Kabelvisions Analoga nät och canalplus-dekoder. Mina intryck hittills är:
- den vanliga tv-bilden precis som jag befarade är rätt kass

- Kör dvd via scart (tyvärr) och inte heller där är bilden bra. Det är vissa störningar i bilden och ganska mörk smetig bild. Förhoppningsvis kan jag låna hem en bättre dvd o prova med HDMI eller komponent under helgen.
- Det som var positivt var bilden via datorn. Har bara provat med VGA-->DVI än så länge o det är en 10 meters sladd men bilden på tv:n var skarp och det fungerade bra att kika på film via datorn o surfa.
+också för ett lätt menysystem o enkel fjärrkontroll att använda tycker jag som icke plasma/lcd expert
Funderingar:
Någon annan som har LG LP1 eller LX1/2 och kör via analoga nätet? Vet att vi inte har den bästa signalen i vårt radhus så det vore intressant att veta om någon får bra bild med analogt?
Vi kommer få digital-tv under våren säger kabelvision men jag skulle vilja köpa tv nu snart så det vore trevligt att hitta en modell som klarar både analogt och digitalt. Mitt pristak ligger på 20 000 så jag har ju sneglat lite på LG´s 42" Plasma som får mycket beröm men då är den lågupplöst och det är väl ingen hit om jag vill använda datorn till tv:n lite då och då va?
Postad 06 januari 2006 - 13:47
Funderingar:
Någon annan som har LG LP1 eller LX1/2 och kör via analoga nätet? Vet att vi inte har den bästa signalen i vårt radhus så det vore intressant att veta om någon får bra bild med analogt?
Jag har digitalbox från Comhem, men jag slår nästan aldrig på den (mest för att jag inte har Kanal 5 i digitala utbudet). Vi har precis byggt om nätet i föreningen för att få "tre hål i väggen", så nätet har bra kvalitet. Att se på analog TV med en LG LP1:a är inget problem alls, jag fastade på "Babe - Den lilla grisen"/Kanal 5 i morse (som har väldigt mycket fina färger och bra bild, funderar nästan på att inhandla den på DVD bara därför.

Postad 06 januari 2006 - 17:14
Att jämföra bilden mellen olika LCD skärmar är svårt, och är det med analog signal är det ännu svårare. Tyvärr tror jag inte det är några LCD apparater är bra på analogt om det inte är perfekt signal.Jag har lånat hem en LG-32 LX1 (LCD) o eftersom den är väldigt lik LP1 skriver jag i denna tråd.
Jag kör den via Kabelvisions Analoga nät och canalplus-dekoder. Mina intryck hittills är:
- den vanliga tv-bilden precis som jag befarade är rätt kassTittade på hockey som kanske är det stora testet för en tv och det var ingen trevlig upplevelse. Skulle inte vilja följa Foppa i OS via den här bilden.....
- Kör dvd via scart (tyvärr) och inte heller där är bilden bra. Det är vissa störningar i bilden och ganska mörk smetig bild. Förhoppningsvis kan jag låna hem en bättre dvd o prova med HDMI eller komponent under helgen.
- Det som var positivt var bilden via datorn. Har bara provat med VGA-->DVI än så länge o det är en 10 meters sladd men bilden på tv:n var skarp och det fungerade bra att kika på film via datorn o surfa.
+också för ett lätt menysystem o enkel fjärrkontroll att använda tycker jag som icke plasma/lcd expert
Funderingar:
Vi kommer få digital-tv under våren säger kabelvision men jag skulle vilja köpa tv nu snart så det vore trevligt att hitta en modell som klarar både analogt och digitalt. Mitt pristak ligger på 20 000 så jag har ju sneglat lite på LG´s 42" Plasma som får mycket beröm men då är den lågupplöst och det är väl ingen hit om jag vill använda datorn till tv:n lite då och då va?
Om det går kan du prova din LCD både med och utan RGB signal från scarten och se om det gör någon skillnad.
Postad 09 januari 2006 - 00:03

Normalt sett har jag TVn kopplad via DVI till datorn och ser på DVD etc. den vägen. Med nVidiagrafikkort går det att åstadkomma 1:1 pixelmapping med upplösningen 1366*768 om man är villig att programmera om TVn lite.
Ett problem jag har är att jag inte lyckas få bra bild när jag matar TVn med en S-Videosignal via någon av de två SCART-kontakterna (får extremt mycket brus). Om jag däremot kopplar in samma signal till S-Videokontakten på framsidan av TVn så får jag perfekt bild. Men vem vill ha en bunt kablar hängande från framsidan av TVn?
Även kompositvideosignaler ger ganska så bedrövlig bild.
Någon annan som har motsvarande problem?
Postad 10 januari 2006 - 10:01
Är ljudet så pass bra på LG37LP1 så att man inte behöver köpa till surroundsystem ifall man inte är jättenoga med sånt? Vad tycker ni som har köpt Lp1?
Postad 10 januari 2006 - 10:08
Postad 10 januari 2006 - 12:25
Finns det någon sida som beskriver funktionerna i servicemenyn?
Tack för svar
vad gäller bildkvaliten så kan jag efter nästan 2 månader med min 37" LP1:a konstatera:
"Sh*t in Sh*t out..." dvs en dålig signal märks mera. Ett exempel är DVD via komponent. Sagan om Ringen blir Klockren även med zoom medans "Sex and the City" får en brusig "hinna" över bilden. Samma när det gäller TV kanaler som jag får via en Kabelvision box, ettan, tvåan och fyran blir bra bild och ljud när det går direkt via antenn, resten som kommer med satelitmottagare blir förhållandevis dålig.
Jag är ändå förvånad över att bilden är så bra som den är.
Postad 10 januari 2006 - 12:28
Är man inte jättenoga med ljudet så varför överhuvudtaget överväga att köpa ett surroundsystem? Ta hem tvn, är du inte nöjd med ljudet köp ett surroundsystem då. Ljudet är ganska bra i tvn, men jag är JÄTTE noga med ljudet så det duger inte för mig.
Jättenoga var kanske fel skrivet av mig. Om jag ska köpa en LCD+DVD har jag inte riktigt råd med ett surroundsystem just nu och det prioriteras minst just nu. Dessutom har vi lite ont om plats där vi ska ha tv:n så jag var lite nyfiken på hur pass ok ljudet var på LG:n för att vara ljud från en LCD.
Eftersom vi har ont om plats skulle jag gärna spara lite pengar och köpa Yahamas multihögtalare men vi får se hur det blir. Först ska det beslutas om tv o dvd o det ger tillräckliga grubblerier.
Det största dilemmat just nu är att det känns trist att betala 10 000 kr mer för 5 tums storlek större men men priserna på denna tv verkar inte direkt sjunka nåt alls det senaste halvåret o lär inte göra det på ett tag heller efter vad man har läst.
Postad 10 januari 2006 - 14:00
Har inte hört många andra tv apparater som skulle ha märkbart bättre ljud men tror inte den här utmärker sig speciellt.
Postad 10 januari 2006 - 17:14
Jepp! Har lyckats styra DVDn med LG fjärren! (D va väl d du fråga om?)Hej!
Tack för tipset "JAS 39 Gripen"!
Tyvärr får jag det ändå inte att fungerar, jag har nu ställt in DVD1 på SONY DVD fjärren och testat koderna 06=LG, 01=Standard och 90=Fabrikinställning, men ingen av dem fungerar.
Jag ändra koder enligt instruktionen på SONY DVD:n:
1. TV-läge
2. Håll på/av knappen intryckt
3. Anger den tvåställiga koden (01, 06, 90)
4. Släpp på/av knappen
Vad gör jag för fel?
Har du lyckats med att styra SONY DVD:n med LG fjärren?

1. Ställ in DVD1 som remoteläge på DVDn
över till TV fjärren
2. Välj DVD läge
3. Tryck MENU och MUTE samtidigt
4. Ange kod 007 (Sony DVD)
5. Tryck MENU
Färdigt!

Ang. bättre bild via mottagaren än DVD:n, så har jag inte upplevt det problemet, jag har lika bra bild oavsett om det är via TV-signal sladden eller via SCART/DVD och KOMPONENT/DVD. (Jag kan inte heller ser någon skillnad mellan SCART eller KOMPONENT).
Tråkigt för mig... Då får DVDn uppsöka närmaste Sony service.
LGns bild är ju superb

Någon mer som märkt detta?:
När jag matar LGn med RGB via scart 1 och väljer skärmvisning 14:9 eller zoom så förskjuts bilden åt höger så visas inte högerkanten av bilden (klipper av vid typ halva kanalloggan) men i stället visas en bit längre till vänster av bilden som man aldrig får se annars... Skummt.
Tydligen visas alltså inte hela bilden. Hmm
Nån mer LP1 ägare som märkt samma sak?
Händer inte om den matas med Composit eller Komponent. Irriterande att inte kunna se på en film med rätta proportioner i 14:9 format med bra bildkvalite.

Zoomfunktionen på TVn, som jag trodde jag skulle få god användning för, är ju värdelös eftersom den inte breddar en 4:3 bild när man zoomar, utan beskär den så man ändå alltid får lika tjocka svarta kanter på sidorna.
Postad 10 januari 2006 - 18:33

Postad 10 januari 2006 - 20:12
Postad 10 januari 2006 - 20:21
Skulle kunna ha att göra med att kabeltv nätet gått över från analog till digital mottagning nyss oxå...Har dock lite problem med mottagningen av text-tv på SVT1 och SVT2 trots att bilden är UTMÄRKT så den verkar vara lite känslig.
Kontrasten och skärpan på TextTV är mycket bra! Nästan för bra för att titta på för mycket i ett mörkt rum. Blir nästan jobbigt med stark skarp vit text mot en mycket svart bakgrund. Sen tycker jag att det är skönare att läsa om texten inte dras ut över hela skärmen men det går som sagt var inte att påverka... Men d ä min smak.
Postad 11 januari 2006 - 00:07
Skulle kunna ha att göra med att kabeltv nätet gått över från analog till digital mottagning nyss oxå...Har dock lite problem med mottagningen av text-tv på SVT1 och SVT2 trots att bilden är UTMÄRKT så den verkar vara lite känslig.
Kontrasten och skärpan på TextTV är mycket bra! Nästan för bra för att titta på för mycket i ett mörkt rum. Blir nästan jobbigt med stark skarp vit text mot en mycket svart bakgrund. Sen tycker jag att det är skönare att läsa om texten inte dras ut över hela skärmen men det går som sagt var inte att påverka... Men d ä min smak.
Jag har inget problem med text-tv på SVT1 och SVT2.

Postad 11 januari 2006 - 11:02

Eftersom jag troligtvis är inne på att skaffa en LP1'a ändå så vill jag egentligen att någon bevisar att jag har fel

Postad 11 januari 2006 - 11:06
Postad 11 januari 2006 - 11:35
i stort sett alla lcd'er ger aningens blå nyans vid tittande uppifrån och brett från sidan
Jo, att det uppstår en blå nyans köper jag, det som förvånade mig var just skillnaden mellan två LCD-skärmar där den dyarare (LP1) och på pappret klart bättre TVn uppvisade sämre egenskaper än LZ55 i detta avseende..
Redigerat av Manwes, 11 januari 2006 - 11:57.
Postad 11 januari 2006 - 13:53
Var LP1an och Lz55an på samma höjd?Jo, att det uppstår en blå nyans köper jag, det som förvånade mig var just skillnaden mellan två LCD-skärmar där den dyarare (LP1) och på pappret klart bättre TVn uppvisade sämre egenskaper än LZ55 i detta avseende..i stort sett alla lcd'er ger aningens blå nyans vid tittande uppifrån och brett från sidan
Att jag frågar beror på att det är om man tittar från sidan snett uppifrån eller nerifrån som denna blåa bild syns, har man ögonen i samma höjd som apparaten kan man flytta sig långt ut på kanterna utan att detta "blåa fenomen syns.
Jag tror ingen som har någon LP1a eller LX1/LX2a hemma, och använder den till annat än att leta fel på den, tänker på att man kan hitta denna "blåa" vinkel.
LYCKA TILL!
Postad 11 januari 2006 - 15:12
Var LP1an och Lz55an på samma höjd?Jo, att det uppstår en blå nyans köper jag, det som förvånade mig var just skillnaden mellan två LCD-skärmar där den dyarare (LP1) och på pappret klart bättre TVn uppvisade sämre egenskaper än LZ55 i detta avseende..i stort sett alla lcd'er ger aningens blå nyans vid tittande uppifrån och brett från sidan
Att jag frågar beror på att det är om man tittar från sidan snett uppifrån eller nerifrån som denna blåa bild syns, har man ögonen i samma höjd som apparaten kan man flytta sig långt ut på kanterna utan att detta "blåa fenomen syns.
Jag tror ingen som har någon LP1a eller LX1/LX2a hemma, och använder den till annat än att leta fel på den, tänker på att man kan hitta denna "blåa" vinkel.
LYCKA TILL!
tja.. det diffade väl ett par decimeter man jag sprang runt och hukade och stod på tå för att kompensera för nivåskillnaden. Det konstiga var inte den lätta blå tonen hos LP1 (precis vad jag väntat mig) utan den nästintill totala avsaknaden av blå ton hos LZ55.. (Både vid betraktande från sidan och snett uppifrån) ..rätt skumt

Postad 11 januari 2006 - 16:03
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar