Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 16 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 20 januari 2010 - 21:04

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Jag har också testat Windows 7 Ultimate, Netshare 2.10 och 6500 med FW 1.3.168.
Det enda jag behövde göra var att släppa netshare genom brandväggen. Jag vill minnas att jag fick en fråga i något sammanhhang.
För mig fungerade det, men jag vet att någon annan tidigare i den här tråden också hade problem med Win 7.
Har du testat vad som händer om du stänger av brandväggen?

Har du kollat IP nr mellan dator och Tvixen, jag fick det problemet när jag bytte till Win7, fick ändra i Tvixen och testade att pinga datorn, sen dess har det funkat kanon.

Jag vet inte om jag var otydlig, det är alltså så att alla andra filer fungerar utom just dvd iso-filer. Det är alltså knappast ett brandväggs- eller IP-problem. Jag testade att både pinga och stänga av brandväggen nu ändå för att inte göra mig till åtlöje om det trots allt skulle visa sig vara något problem med detta. Ping funkade utmärkt, och det gjorde ingen skillnad att stänga av brandväggen.

Jag noterade att det funkar fint att starta en DVD som ligger "upp-packad", dvs. en video_ts-katalog med vob-filer, det är bara just iso som strular.

Jag noterade även att när jag förstöker starta en iso-fil och disken är i viloläge så startar inte disken ens, vilket tyder på att Netshare inte ens försöker ladda filerna. Så fort jag väljer en annan fil startar disken direkt.

EDIT: noterar nu även att om jag mountar en iso i Daemon Tools och kör i VLC så funkar det utan problem, det är alltså inte filstorleken som ställer till det. Fattar ingenting just nu.

EDIT2: Jag har ju en TViX till i ett annat rum, med firmware 1.2.52. Den klarar inte heller att spela iso-filer och det har alltid gått där också tidigare <_<

Redigerat av MartinP666, 20 januari 2010 - 21:17.

Postad 20 januari 2010 - 23:57

Almighty
  • Almighty
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Har du uppdaterat firmware? Testa att trycka på "GoTo! knappen.

Luminance level betyder väll ljusnivå??

GoTo knappen funkar inte, inget händer när man trycker på den. Och jag skrev ju att jag hade senaste firmware. Hur växlar man mellan sina enhter när man har TViXiE installerad?

Postad 21 januari 2010 - 00:13

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Jag vet inte om jag var otydlig, det är alltså så att alla andra filer fungerar utom just dvd iso-filer. Det är alltså knappast ett brandväggs- eller IP-problem. Jag testade att både pinga och stänga av brandväggen nu ändå för att inte göra mig till åtlöje om det trots allt skulle visa sig vara något problem med detta. Ping funkade utmärkt, och det gjorde ingen skillnad att stänga av brandväggen.

Jag noterade att det funkar fint att starta en DVD som ligger "upp-packad", dvs. en video_ts-katalog med vob-filer, det är bara just iso som strular.

Jag noterade även att när jag förstöker starta en iso-fil och disken är i viloläge så startar inte disken ens, vilket tyder på att Netshare inte ens försöker ladda filerna. Så fort jag väljer en annan fil startar disken direkt.

EDIT: noterar nu även att om jag mountar en iso i Daemon Tools och kör i VLC så funkar det utan problem, det är alltså inte filstorleken som ställer till det. Fattar ingenting just nu.

EDIT2: Jag har ju en TViX till i ett annat rum, med firmware 1.2.52. Den klarar inte heller att spela iso-filer och det har alltid gått där också tidigare <_<

Det tyder ju på att det är just win7 som spökar. Testat att döpa om till .img? Ska ju inte behövas, men ändå...

Postad 21 januari 2010 - 02:41

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Använder du brandväggen i Windows? Prova stäng av den i såna fall.
Vet inte om det var den Göran menade, men deras brandväggar är ta mig f*n bara skit.
I min Netgear-brandvägg behövde jag inte göra något för att få det att rulla som det skulle.

Det tyder ju på att det är just win7 som spökar. Testat att döpa om till .img? Ska ju inte behövas, men ändå...

Om man döper om till .img så hittas väl inte filerna alls?

Postad 21 januari 2010 - 08:27

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Jag tänkte också att det kanske är så att Netshare fungerar dåligt under Windows 7. Men tydligen är det ju flera som fått det att fungera här, och ingen som upplevt de problem jag har...

Alla mina filer heter .iso eftersom det tidigare funkat dåligt med .img, så det känns konstigt om man nu plötsligt skulle tvingas döpa om alla till .img. Jag ska testa när jag kommer hem men det känns inte som en möjlig lösning.

Använder du brandväggen i Windows? Prova stäng av den i såna fall.
Vet inte om det var den Göran menade, men deras brandväggar är ta mig f*n bara skit.
I min Netgear-brandvägg behövde jag inte göra något för att få det att rulla som det skulle.

Jag har testat att stänga av brandväggen, det gör ingen som helst skillnad. Och dessutom funkar det ju med avi och mkv-filer...

Postad 21 januari 2010 - 10:37

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Jag tänkte också att det kanske är så att Netshare fungerar dåligt under Windows 7. Men tydligen är det ju flera som fått det att fungera här, och ingen som upplevt de problem jag har...

Alla mina filer heter .iso eftersom det tidigare funkat dåligt med .img, så det känns konstigt om man nu plötsligt skulle tvingas döpa om alla till .img. Jag ska testa när jag kommer hem men det känns inte som en möjlig lösning.

Jag har testat att stänga av brandväggen, det gör ingen som helst skillnad. Och dessutom funkar det ju med avi och mkv-filer...

Jag kör Netshare 2.1.1.0, och har inga problem. Din Tvix är inte förändrad, och filerna har funkat tidigare. Det ända som är ändrat är op till win7, så det borde ligga där. Kan dessvärre inte hjälpa dig.

Redigerat av penke62, 21 januari 2010 - 10:38.

Postad 21 januari 2010 - 13:11

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

GoTo knappen funkar inte, inget händer när man trycker på den. Och jag skrev ju att jag hade senaste firmware. Hur växlar man mellan sina enhter när man har TViXiE installerad?

TViXiE har inget med funktionaliteten i din tvix att göra!!
TViXiE är ett program i din PC och inget annat..

För att få Goto knappen att fungera behöver du hoppa in ett steg i menyn när tvixen startat, ex hoppa först in i Video läget, därefter fungerar Goto knappen (under förutsättning att du har den senaste släppta beta firmwaren, jag har inte orkat kolla i tråden om du anget vilken version du kör)

Postad 21 januari 2010 - 19:05

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag testade alldeles nyss att installea Netshare 2.10 i Windows 7.
Jag har också kört en ISO-fil (omkring 7GB) och det blev inga problem.

Postad 21 januari 2010 - 23:48

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Har säkerligen avhandlats tidigare, men har ingen vidare lust att läsa alla 232 sidor.

Är det bara jag som upplever ljudet osynkat rätt ofta? spelar ingen roll om det är mkv/xvid, finns på den
interna hårddisken eller streamas från PC.
Inga problem med osynkat ljud när man spelar upp filerna på pc:n.

Kör bild och ljud via hdmi in i tv:n och rca från tv:n till en stereoreceiver.

Finns det något man kan göra?

Postad 22 januari 2010 - 00:55

Almighty
  • Almighty
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

TViXiE har inget med funktionaliteten i din tvix att göra!!
TViXiE är ett program i din PC och inget annat..

För att få Goto knappen att fungera behöver du hoppa in ett steg i menyn när tvixen startat, ex hoppa först in i Video läget, därefter fungerar Goto knappen (under förutsättning att du har den senaste släppta beta firmwaren, jag har inte orkat kolla i tråden om du anget vilken version du kör)

TViXiE kanske inte har nåt med funktionaliteten i min tvix att göra i teori men den har orsakat att jag inte kan hoppa bland olika enheter.

Jag har dels en intern disk och dels två st netshares( två olika utdelade mappar på datorn). TViXiEn är inställd att läsa en av de där mapparna. Så fort jag väljer den mappen så kan inte jag hoppa tillbaka till de andra enheterna. Så var det inte innan TViXiEn installerades.
Tidigare hoppade man genom att trycka på sidopilarna men nu bläddras det bara bland filerna i TViXiE mappen. När jag är i den mappen så händer inget när jag klickar på GoTo knappen heller.

Firmwaren jag har är 1.3.168.

Vad trycker ni andra som använder TViXiE på för knapp för att bläddra bland enheterna?

Postad 22 januari 2010 - 01:06

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Vad trycker ni andra som använder TViXiE på för knapp för att bläddra bland enheterna?

För att komma tillbaka upp dit för att välja källor (intern disk, netshare, usb, etc) så trycker jag på "repeat-knappen".
Den näst längst ner till höger på fjärrkontrollen.

Köpte min M-6500:a begagnad med 1.3.168 förinstallerat och så har det varit sen jag startade den första gången
utan att ens använda mig av netshare, pilla med tvixie, osv. Det fungerar fortfarande så för mig.

Postad 22 januari 2010 - 07:04

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Jag testade alldeles nyss att installea Netshare 2.10 i Windows 7.
Jag har också kört en ISO-fil (omkring 7GB) och det blev inga problem.

Då återstår bara frågan varför det inte funkar för mig... ;)

Jag har ju haft 6500 i snart två år om jag inte minns helt fel, har aldrig haft några problem jag inte kunnat lösa... förrän nu... :D

Postad 22 januari 2010 - 09:10

FixXxeRse
  • FixXxeRse
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Då återstår bara frågan varför det inte funkar för mig... ;)

Jag har ju haft 6500 i snart två år om jag inte minns helt fel, har aldrig haft några problem jag inte kunnat lösa... förrän nu... :D

Hej!

Jag hade problem som liknade ditt för ett tag sedan. Jag fick minnas att jag googlade och hittade någon inställning i windows 7 registret som gjorde att det fungerade för mig. Jag hittar dock inte det nu. Det var något med win 7 som gör att netshare krånglar för vissa.

Postad 22 januari 2010 - 09:45

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Hej!

Jag hade problem som liknade ditt för ett tag sedan. Jag fick minnas att jag googlade och hittade någon inställning i windows 7 registret som gjorde att det fungerade för mig. Jag hittar dock inte det nu. Det var något med win 7 som gör att netshare krånglar för vissa.

Kan det vara så dumt att det är hårdvara i kombination med win7 som spökar? Vista var ju ingen höjdare beroende på vad som satt i burken.
Det är ett långskott, jag vet, men vad annars?

Postad 22 januari 2010 - 10:41

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Hej!

Hittade lite info när jag googlade, ska kolla upp det närmare när jag kommer hem. Tyvärr verkar ingen annan uppleva samma problem som jag, dvs. att det enbart är iso som krånglar. De som har problem med Windows 7 verkar inte kunna streama några filer alls. Så det ser inte alltför ljust ut. Men vi får se om något av tipsen kan hjälpa även mig.

Kan det vara så dumt att det är hårdvara i kombination med win7 som spökar? Vista var ju ingen höjdare beroende på vad som satt i burken.
Det är ett långskott, jag vet, men vad annars?

Jo jag har också funderat på om det kan vara något med hårdvaran. Men återigen så förstår jag inte varför hårdvaran skulle göra att TViXen kan öppna vissa filer men inte andra. Och Intels SSD tillsammans med Windows 7 verkar väl beprövat om man läser diskussionerna kring den kombinationen.

Postad 22 januari 2010 - 11:56

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Hittade lite info när jag googlade, ska kolla upp det närmare när jag kommer hem. Tyvärr verkar ingen annan uppleva samma problem som jag, dvs. att det enbart är iso som krånglar. De som har problem med Windows 7 verkar inte kunna streama några filer alls. Så det ser inte alltför ljust ut. Men vi får se om något av tipsen kan hjälpa även mig.

Jo jag har också funderat på om det kan vara något med hårdvaran. Men återigen så förstår jag inte varför hårdvaran skulle göra att TViXen kan öppna vissa filer men inte andra. Och Intels SSD tillsammans med Windows 7 verkar väl beprövat om man läser diskussionerna kring den kombinationen.

Kan du testa att koppla en annan disk i burken, och se om det går att läsa samma fil från den?
Så kan iaf diskproblem uteslutas.

Postad 22 januari 2010 - 15:18

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Kan du testa att koppla en annan disk i burken, och se om det går att läsa samma fil från den?
Så kan iaf diskproblem uteslutas.

Ja, jag har tre olika diskar i burken, och det ligger på todo-listan att testa samma fil från alla diskarna. Dock så ligger de på exakt samma disk som de alltid gjort och det har alltid fungerat, och alla andra filer på samma disk funkar utom just iso-filerna, så det känns inte speciellt hoppfullt ;)

Postad 22 januari 2010 - 16:19

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
Är det någon som lyckats med att spela upp 6 kanals lossless flac eller wav i sin TViX?

Postad 22 januari 2010 - 16:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Ja, jag har tre olika diskar i burken, och det ligger på todo-listan att testa samma fil från alla diskarna. Dock så ligger de på exakt samma disk som de alltid gjort och det har alltid fungerat, och alla andra filer på samma disk funkar utom just iso-filerna, så det känns inte speciellt hoppfullt ;)

Det låter sinnessjukt... utan datorer och fruntimmer, hade det inte funnits många problem.
Antar att du har provat göra fabriksåterställning av Tvixen?

Postad 22 januari 2010 - 16:23

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Det låter sinnessjukt... utan datorer och fruntimmer, hade det inte funnits många problem.

Amen!

;-)

//BC

Postad 22 januari 2010 - 19:04

Almighty
  • Almighty
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

För att komma tillbaka upp dit för att välja källor (intern disk, netshare, usb, etc) så trycker jag på "repeat-knappen".
Den näst längst ner till höger på fjärrkontrollen.

Köpte min M-6500:a begagnad med 1.3.168 förinstallerat och så har det varit sen jag startade den första gången
utan att ens använda mig av netshare, pilla med tvixie, osv. Det fungerar fortfarande så för mig.

Ahh, repeat knappen ja, det funkar fint, tackar så mkt.

Jag fick resetta tvixen för att få bort det där med att brightness var jättehögt i menyerna när man startar upp. Trots att det har kommit massor med firmware uppdateringar så är 6500 fortfarande buggig, helt sjukt.

Det verkar som att dvico har slutat med uppdateringar till 6500 nu, den senaste kom i augusti. Tror de övergivit 6500 och satsar endast på 6600 numera, vilket är synd för oss 6500 ägare.

Jag har testat ändra luminance level men ser ingen skillnad alls, vad gör den verkligen?

Postad 22 januari 2010 - 19:05

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag var och köpte in en tvix 6500 idag. Jag sitter här och försöker få den att ansluta till min server där jag har alla mina filer. Vad jag fattar efter att ha läst manualen är att man kan antingen använda SAMBA eller NETSHARE. Jag önskar helst slippa installera specialprogram på min server för att tillfredställa tvixen. Jag vill bara kunna bläddra det som är utdelat på \\192.168.0.50\ utan strul.

1. När jag läste manualen så ser jag att man måste ha en \\192.168.0.50\tvixh1\ men kan man inte få den att bläddra hela \\192.168.0.50\ och inte låsa in sig på något specifik mapp?

2. Måste man använda guest konto på servern? Kan man inte på något sätt specificera vilket user och pass tvixen ansluter med över samba?

PS. Jag har ingen hårddisk i min tvix. Vill inte ha någon heller om man inte absolut måste. Vill undvika oljud i sovrummet.

Vilken strulig hantering av nätverk.

Redigerat av radx, 22 januari 2010 - 19:07.

Postad 22 januari 2010 - 19:14

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag var och köpte in en tvix 6500 idag. Jag sitter här och försöker få den att ansluta till min server där jag har alla mina filer. Vad jag fattar efter att ha läst manualen är att man kan antingen använda SAMBA eller NETSHARE. Jag önskar helst slippa installera specialprogram på min server för att tillfredställa tvixen. Jag vill bara kunna bläddra det som är utdelat på \\192.168.0.50\ utan strul.

1. När jag läste manualen så ser jag att man måste ha en \\192.168.0.50\tvixh1\ men kan man inte få den att bläddra hela \\192.168.0.50\ och inte låsa in sig på något specifik mapp?

2. Måste man använda guest konto på servern? Kan man inte på något sätt specificera vilket user och pass tvixen ansluter med över samba?

PS. Jag har ingen hårddisk i min tvix. Vill inte ha någon heller om man inte absolut måste. Vill undvika oljud i sovrummet.

Vilken strulig hantering av nätverk.

Skapa bara ett användarkonto på servern med tvixhd1 som användarnamn tvixhd1 som lösen så ska det fungera.

Postad 22 januari 2010 - 19:57

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Skapa bara ett användarkonto på servern med tvixhd1 som användarnamn tvixhd1 som lösen så ska det fungera.

Tack för svaret. Jag har uppgraderat till senaste firmware nu. Nu fanns username och password att välja för samba, så de ser ju bra ut. Fast jag kan fortfarande inte ansluta. Jag kan pinga både min server och min dator. När jag försöker ansluta säger den att det inte går att kontakta disken eller nåt sånt.

Min server kör jag Windows Server 2008 och på min dator kör jag Windows 7. Så bägge datorerna använder SAMBA2. Men de ska ju vara bakåt kompatibla (tror jag iaf!)

Något tips?

Postad 22 januari 2010 - 20:19

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Jag har uppgraderat till senaste firmware nu. Nu fanns username och password att välja för samba, så de ser ju bra ut. Fast jag kan fortfarande inte ansluta. Jag kan pinga både min server och min dator. När jag försöker ansluta säger den att det inte går att kontakta disken eller nåt sånt.

Min server kör jag Windows Server 2008 och på min dator kör jag Windows 7. Så bägge datorerna använder SAMBA2. Men de ska ju vara bakåt kompatibla (tror jag iaf!)

Något tips?

Ok, och du har skapat konto på servern och lagt till det i TViX'en?

Postad 22 januari 2010 - 20:33

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Ok, och du har skapat konto på servern och lagt till det i TViX'en?

Nu tar jag risken och sticker ut hakan ordentligt. Risken är väl att jag får på käften :)

Till att börja med har jag mycket begränsad erfarenhet av Server 2008. Jag hade bara en beta installerad under en kortare tid för att hjälpa ett barnbarn med lite frågor runt AD och GPOer.

Det är ju så att NFS är snabbare än Samba så det är definitivt att föredra. Till tidigare servrar har det ju funnits ett tillägg för att srödja NFS. Jag har för mig att det hette Unix Services eller någonting i den riktningen. Det har över huvud taget inte varit enkelt att installera Netshare i Server, även om jag har för mig att någon lyckats.

Sedan undrar jag om inte någon missuppfattat det här med ID och Lösenord (eller så har jag det). Jag inbillar mig att de inställningarna i Tvix är avsedda att ställa in Samba-servern i Tvix 6500. Jag tror inte att de kan användas för att skicka ID och PW till servern. Jag inbillar mig att man fortfarande är tvungen att enabla Guest-kontot i servern, vilket jag inte skulle känna mig komfortabel med när det gäller server.

Jag tror att det bästa vore om man kan hitta någon motsvarighet till Unix Services till Server 2008. Finns det?

Postad 22 januari 2010 - 20:47

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Nu tar jag risken och sticker ut hakan ordentligt. Risken är väl att jag får på käften :)

Till att börja med har jag mycket begränsad erfarenhet av Server 2008. Jag hade bara en beta installerad under en kortare tid för att hjälpa ett barnbarn med lite frågor runt AD och GPOer.

Det är ju så att NFS är snabbare än Samba så det är definitivt att föredra. Till tidigare servrar har det ju funnits ett tillägg för att srödja NFS. Jag har för mig att det hette Unix Services eller någonting i den riktningen. Det har över huvud taget inte varit enkelt att installera Netshare i Server, även om jag har för mig att någon lyckats.

Sedan undrar jag om inte någon missuppfattat det här med ID och Lösenord (eller så har jag det). Jag inbillar mig att de inställningarna i Tvix är avsedda att ställa in Samba-servern i Tvix 6500. Jag tror inte att de kan användas för att skicka ID och PW till servern. Jag inbillar mig att man fortfarande är tvungen att enabla Guest-kontot i servern, vilket jag inte skulle känna mig komfortabel med när det gäller server.

Jag tror att det bästa vore om man kan hitta någon motsvarighet till Unix Services till Server 2008. Finns det?

Bra frågor de där. Jag vet tyvärr inte själv. Jag köpte Tvixen i tro att den hade fullt Samba stöd. Där den kunde accessa hela mitt nätverk utan problem. Som det är nu kan man bara accessa 4st utdelade mappar.
Säg att du har 2st datorer i ditt hem. 2st hårddiskar i din speldator och 4st hårddiskar i din server.

\\speldatorn\hdd1
\\speldatorn\hdd2
\\server\hdd1
\\server\hdd2
\\server\hdd3
\\server\hdd4

Med tvixen så kan du bara ha 4st utdelade resurser verkar det som, så då måste du prioritera. Den klarar knäppt av inte \\server\ utan du måste ange en mapp som den sedan låser in sig på. Så sjukt korkat designat. Jag har inte fått igång samba ännu men däremot funkade netshare skapligt, efter jag bytte namn på "Server name till tvixhd1 ifrån mitt egna namn "server".

Jag hoppas jag har fel i mina påståenden ovan men som det känns just nu så tror jag att jag åker och lämnar tillbaka tvixen på måndag och köper mig en popcorn eller annan mediaspelare som klarar av att hantera nätverk utan trix.

Kan någon vänlig själ bekräfta eller dementera?

Redigerat av radx, 22 januari 2010 - 20:48.

Postad 22 januari 2010 - 21:06

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Bra frågor de där. Jag vet tyvärr inte själv. Jag köpte Tvixen i tro att den hade fullt Samba stöd. Där den kunde accessa hela mitt nätverk utan problem. Som det är nu kan man bara accessa 4st utdelade mappar.
Säg att du har 2st datorer i ditt hem. 2st hårddiskar i din speldator och 4st hårddiskar i din server.

\\speldatorn\hdd1
\\speldatorn\hdd2
\\server\hdd1
\\server\hdd2
\\server\hdd3
\\server\hdd4

Med tvixen så kan du bara ha 4st utdelade resurser verkar det som, så då måste du prioritera. Den klarar knäppt av inte \\server\ utan du måste ange en mapp som den sedan låser in sig på. Så sjukt korkat designat. Jag har inte fått igång samba ännu men däremot funkade netshare skapligt, efter jag bytte namn på "Server name till tvixhd1 ifrån mitt egna namn "server".

Jag hoppas jag har fel i mina påståenden ovan men som det känns just nu så tror jag att jag åker och lämnar tillbaka tvixen på måndag och köper mig en popcorn eller annan mediaspelare som klarar av att hantera nätverk utan trix.

Kan någon vänlig själ bekräfta eller dementera?

Nja - det där har du nog missuppfattat.

Tvix kan visserligen bara använda fyra shares i server, eller fyra shares spridda över flera servrar/xp/vista/win7-maskiner, men namnet på mapparna behöver inte vara samma som namnet i Tvixen. Du kan t.ex. sharea C:\ med det sharenamn som Tvix behöver. Sedan kan du styra med behörigheter vilka mappar som Tvix kan komma åt (om du vill).

Dessutom kan man ju mappa in flera diskar i en mapp i servern (jag utgår från att Server 2008 klarar det eftersom XP klarar det). Det betyder att du kan nå flera fysiska diskar över en enda share i servern.

EDIT: Jag glömde skriva att man också kan kombinera Share-behörighet med mapp/fil-behörighet men att beskriva det i detalj skulle föra oss långt utanför ämnet. Dessutom är jag tvungen att friska upp mina kunskaper i ämnet om jag ska kunna förklara det. Jag har inte jobbat med sådant sedan jag lämnade arbetslivet för flera år sedan.

Redigerat av Goeran, 22 januari 2010 - 21:12.

Postad 22 januari 2010 - 21:27

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Ja samma här när det gäller 2008. Men Samba funkar bra med 6500, kör BD lätt. Men i.o.m att Netshare kör tvixhd1 så kör jag tvixhd1 och det funkar klockrent på både 6500 och 6600.

Postad 22 januari 2010 - 23:24

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Så sant som det är sagt :)

Jag har inte fabriksåterställt TViXen eftersom jag tycker det är så otroligt långsökt att det skulle hjälpa, och dessutom tar det ju en stund att göra. Det är ju två helt separata maskiner det rör sig om, med helt olika firmware, och båda uppvisar exakt samma beteende.

Jag har experimenterat lite till och kommit fram till lite nya slutsatser.

1. Det spelar ingen roll vilken disk filen ligger på, problemet kvarstår även om filen ligger på systemdisken, som ju är en SSD.

2. SSD:n har inga problem med iso-filerna, det går t.ex att ladda dem i VLC och MPC. Det är bara TViXen som har problem med filerna.

3. Om iso-filen är lite mindre så funkar det! En fil på 3.8 Gb funkade fint, men en fil på 4.3 Gb går inte att starta.

4. Andra stora filer funkar fint, jag har testat en mkv-fil på 4.5 Gb och en annan på 8 Gb och de går att kolla på felfritt.

Om jag ska försöka beskriva vad som händer så blir det så att när jag trycker på Play på en iso så ser det först ut som att filmen ska starta, men innan det står "Play" på skärmen kastas man ut i menyn igen, och strax därefter "fryser" menyn i 1-2 sekunder, och sedan är allt som vanligt igen. Jag har varit med om liknande beteende någon gång tidigare, men då har en omstart av spelaren och omstart av Netshare löst problemet. Men inte nu :P

EDIT: Märker nu att det inte funkar något vidare med mindre iso-filer heller, vet inte vad som hände förut för jag fick igång en fil en gång men nu går det inte längre. Jättestora mkv-filer är däremot inga problem.

Gjorde en ren ominstallation av Netshare också, till ingen nytta...

Redigerat av MartinP666, 23 januari 2010 - 10:12.

Postad 22 januari 2010 - 23:36

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Nja - det där har du nog missuppfattat.

Tvix kan visserligen bara använda fyra shares i server, eller fyra shares spridda över flera servrar/xp/vista/win7-maskiner, men namnet på mapparna behöver inte vara samma som namnet i Tvixen. Du kan t.ex. sharea C:\ med det sharenamn som Tvix behöver. Sedan kan du styra med behörigheter vilka mappar som Tvix kan komma åt (om du vill).

Dessutom kan man ju mappa in flera diskar i en mapp i servern (jag utgår från att Server 2008 klarar det eftersom XP klarar det). Det betyder att du kan nå flera fysiska diskar över en enda share i servern.

EDIT: Jag glömde skriva att man också kan kombinera Share-behörighet med mapp/fil-behörighet men att beskriva det i detalj skulle föra oss långt utanför ämnet. Dessutom är jag tvungen att friska upp mina kunskaper i ämnet om jag ska kunna förklara det. Jag har inte jobbat med sådant sedan jag lämnade arbetslivet för flera år sedan.

Tack för förtydligandet.

Jag är nog ändå inte riktigt nöjd med hur de fungerar. Jag vill inte vara tvungen att slå samman diskarna på servern bara för att tvixen inte kan hantera fler än 4st shares. Varför är de ens nödvändigt med en begränsning tycker jag. Om de nu ska vara en sådan så bör ju rimligen minst 20st eller liknande vara taket.

Jag tror jag lämnar tillbaka den och ser om jag kan få köpt en ION-burk med linux+xbmc eller en popcorn istället. Fast jag får klura lite till om de finns något som direkt talar för att den är värd att spara. Dessutom tycker jag fläkten låter för mycket. Det är ett rispande surr ifrån den.

Postad 23 januari 2010 - 00:42

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Tack för förtydligandet.

Jag är nog ändå inte riktigt nöjd med hur de fungerar. Jag vill inte vara tvungen att slå samman diskarna på servern bara för att tvixen inte kan hantera fler än 4st shares. Varför är de ens nödvändigt med en begränsning tycker jag. Om de nu ska vara en sådan så bör ju rimligen minst 20st eller liknande vara taket.

Jag tror jag lämnar tillbaka den och ser om jag kan få köpt en ION-burk med linux+xbmc eller en popcorn istället. Fast jag får klura lite till om de finns något som direkt talar för att den är värd att spara. Dessutom tycker jag fläkten låter för mycket. Det är ett rispande surr ifrån den.

Vad är meningen med att det ska synas en massa diskar i menyn då, för att flasha för polarna och visa hur många diskar du har? Det är väl mycket mer praktiskt att slå ihop så man bara har en enda share där man har en mapp för musik, en för video och en för foto, och sedan underkataloger till dessa. Annars blir det bara rörigt och fult tycker jag.

Postad 23 januari 2010 - 01:11

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Vad är meningen med att det ska synas en massa diskar i menyn då, för att flasha för polarna och visa hur många diskar du har? Det är väl mycket mer praktiskt att slå ihop så man bara har en enda share där man har en mapp för musik, en för video och en för foto, och sedan underkataloger till dessa. Annars blir det bara rörigt och fult tycker jag.

Hade detta varit det enda problemet med tvixen så hade det ju varit okej. Men den fixar ju inte ens att ansluta till servern utan strul. Att jag måste köra en speciell share programvara (netshare) på servern i bakgrunden tycker jag skriker budget lösning. Varför inte lägga allt krut på att fixa en seriös samba lösning istället, eller vad sägs om att ha samba2 stöd. Jag vet jag är gnällig. Jag är bara lite besviken på tvixen efter alla lovord man har hört om den.

Postad 23 januari 2010 - 01:32

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Hade detta varit det enda problemet med tvixen så hade det ju varit okej. Men den fixar ju inte ens att ansluta till servern utan strul. Att jag måste köra en speciell share programvara (netshare) på servern i bakgrunden tycker jag skriker budget lösning. Varför inte lägga allt krut på att fixa en seriös samba lösning istället, eller vad sägs om att ha samba2 stöd. Jag vet jag är gnällig. Jag är bara lite besviken på tvixen efter alla lovord man har hört om den.

Varför funkar inte samba på din Tvix?

Postad 23 januari 2010 - 14:48

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag måste nog erkänna min okunnighet. Vad är Samba2.
Är det möjligen NTLMV2 som åsyftas?

Postad 23 januari 2010 - 15:08

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Det får man hoppas, för samba är väl uppe i v4 sedan några år tillbaks?

Postad 23 januari 2010 - 16:03

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Det får man hoppas, för samba är väl uppe i v4 sedan några år tillbaks?

Vet du Gabbe om Tvix klarar Samba2. Jag har aldrig ens funderat över det.

Postad 23 januari 2010 - 16:17

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Vet du Gabbe om Tvix klarar Samba2. Jag har aldrig ens funderat över det.

Nej, har ingen aning. Är knappast någon nätverksguru... men det bör väl vara bakåtkompatibelt så att det åtminstone fungerar, men helt säkert är det inte ändå. NTLMv2 är också ganska gammalt.

Postad 23 januari 2010 - 17:04

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Nej, har ingen aning. Är knappast någon nätverksguru... men det bör väl vara bakåtkompatibelt så att det åtminstone fungerar, men helt säkert är det inte ändå. NTLMv2 är också ganska gammalt.

Ska se om jag får tid att testa i kväll eller i morgon. Jag vill minnas att det fanns en User Right i Local Security Settings där man kan blockera NTLMV1. Om det fortfarande går så klarar Tvix NTLMV2.

Postad 24 januari 2010 - 11:58

MrPresidento
  • MrPresidento
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
TJA GRABBAR.
jag har ett problem med min tvix, eller två...
för det första så verkar den ha ett fel, dom senaste filerna (oberoende om de e film, subtitltes eller musik) brukar ofta bara försvinna, när man går in i tvixen e dom där men då går dom inte att öppna o man får ett felmeddelande om att filen e trasig.
jag gör en scanning av tvixen och letar efter skadade filer o reparerar dom... då försvinner dom ur tvixen helt.
men då lämnar tvixen en mapp på rooten som heter "found001" o för varje gång jag gör en sån sökning så dyker en till mapp up o en till efter det "found002, found003" osv... dom mapparnar syns bara på teven i tvixen, inte i själva hårdisken när jag öppnar den i datorn. och jag kan inte ta bort dom.
vill ni hjälpa mig vad jag ska göra med det som tar bort mina filer och hur jag får bort mapparna.
det hade vart super schysst.
tack för all hjälp//fille

Postad 24 januari 2010 - 19:31

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0
Mitt problem med ISO-filer är löst!

Jag installerade om Netshare ännu en gång, men den här gången valde jag att köra installationsfilen som administratör. När jag startade Netshare valde jag att köra även den exe:n som admin. Efter det så funkar det utan problem. Vet inte vilken av filerna jag egentligen behövde köra som admin, men något av det löste mina problem!

Postad 24 januari 2010 - 20:54

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

TJA GRABBAR.
jag har ett problem med min tvix, eller två...
för det första så verkar den ha ett fel, dom senaste filerna (oberoende om de e film, subtitltes eller musik) brukar ofta bara försvinna, när man går in i tvixen e dom där men då går dom inte att öppna o man får ett felmeddelande om att filen e trasig.
jag gör en scanning av tvixen och letar efter skadade filer o reparerar dom... då försvinner dom ur tvixen helt.
men då lämnar tvixen en mapp på rooten som heter "found001" o för varje gång jag gör en sån sökning så dyker en till mapp up o en till efter det "found002, found003" osv... dom mapparnar syns bara på teven i tvixen, inte i själva hårdisken när jag öppnar den i datorn. och jag kan inte ta bort dom.
vill ni hjälpa mig vad jag ska göra med det som tar bort mina filer och hur jag får bort mapparna.
det hade vart super schysst.
tack för all hjälp//fille

Jag antar att du kopplar ihop datorn och Tvix via USB-kabel.

Den typ av problem som du nämner brukar kunna inträffa om man drar us USB-kabeln utan att ha använt säker borttagning i datorn. Tvix är mycket känsligare för detta än normala USB-diskar.

Personligen brukar göra så att jag slår av Tvix, kopplar in USB-kabeln, slår på Tvix, kopierar till/från Tvix, gör säker borttagning, slår av Tvix och drar ur USB-kabeln. Det är långt ifrån säkert att allt detta behöverr göras men det fungerar för mig.

Jag skulle tro att orsaken till att du inte ser found-katalogerna från datorn är att du inte har de inställningarna i datorn. Om du öppnar utforskaren->Verktyg>Mappalternativ->Visning så har du möjlighet att välja vilka filer och kataloger du ska kunna se.

Jag är lite osäker på om found-katalogerna är dolda eller skyddade operativsystemfiler. Du får experimentera lite med dem.

Sedan kanske det är möjligt (men inte säkert) att hitta en del av de förlorade filerna i found-katalogerna.

Postad 24 januari 2010 - 22:07

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Mitt problem med ISO-filer är löst!

Jag installerade om Netshare ännu en gång, men den här gången valde jag att köra installationsfilen som administratör. När jag startade Netshare valde jag att köra även den exe:n som admin. Efter det så funkar det utan problem. Vet inte vilken av filerna jag egentligen behövde köra som admin, men något av det löste mina problem!

My god, vilket skräp den säkerhetskontrollen är!
Jag har inte ens ett minne av om jag blev tillfrågad vid installationen. Man ska kunna stänga av hela den cirkusen och jag är mäktigt sugen på att göra det. Kul att det funkar igen!

Postad 24 januari 2010 - 23:23

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

My god, vilket skräp den säkerhetskontrollen är!
Jag har inte ens ett minne av om jag blev tillfrågad vid installationen. Man ska kunna stänga av hela den cirkusen och jag är mäktigt sugen på att göra det. Kul att det funkar igen!

Jag blev aldrig tillfrågad vid installationen, det var en ren slump att jag fick för mig att jag skulle testa att köra som admin. Har haft ett liknande problem med ett program vi använder på jobbet, och det är samma sak där: inga som helst ledtrådar till vad som kan gå fel, och när man kommer på vad det beror på så tar man sig för pannan...

Om det går att stänga av allt sådant i OS:et så är jag den förste att göra det...

Postad 25 januari 2010 - 11:22

Unregistered28e05dc9
  • Unregistered28e05dc9
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har readyNas NV+ och tvix M-5600. Jag ser mkv och mp3 filerna men inte iso och img. Någon med samma problem?
Har1.3.168 i tvixen. Det fungerar klockrent från den inbygda hårddisken.

Postad 25 januari 2010 - 19:44

Unregistered023cb8f5
  • Unregistered023cb8f5
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Någon av er som fått internetradio att fungera på 6500:an? Hur gjorde ni då? Jag får det inte att funka... den buffrar..sen står de unsupported hela tiden :P

Postad 26 januari 2010 - 08:45

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Någon av er som fått internetradio att fungera på 6500:an? Hur gjorde ni då? Jag får det inte att funka... den buffrar..sen står de unsupported hela tiden :)

Jag har fått det att funka, men det fungerar allt annat än bra. Bara vissa stationer fungerar, det tar väldigt lång tid att starta streamingen, och spelaren kraschar ofta när man stoppar uppspelningen etc.

Som helhet en ganska oanvändbar funktion enligt mig.

Postad 26 januari 2010 - 14:16

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Det är jag som slarvar och är otydligt. Ledsen för det. Jag mende SMB 2.0. Det är ett nyare "Samba" protokoll i Windows Vista, Win7 och Windows 2008 server. SMB 2.0 ökar bandbredden sjukt mkt. Jag har kommit upp i farter som 850Mbit på mitt gbit nät. Det gjorde jag aldrig innan.

Samba är Linux variant för att hantera Windows nätverk. Samba existerar inte under Windows. Det är bara jag som är lat och är otydligt. Ledsen för de också.

Jag har nu lämnat tillbaka tvixen. Blev inte alls nöjd med den. Jag vet att det gick att komma runt mkt av problemen med att tricks å pilla men det är inte så jag vill se mig själv lösa basic stuff. Jag klurar på en AsRock ION för runt 3900kr istället. Fast vi får se. Det är lite stålar så de gäller att det är rätt då. :) Fast jag tar de i en annan tråd när de blir aktuellt.

Postad 27 januari 2010 - 22:44

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Är det någon som har problem med att subtitle inte syns. Spelar VIDEO-TS där det finns ett språk "SV" och denna syns när man trycker subtitle, men ingen text kommer fram. Spelar jag samma med PowerDVD kommer texten fram direkt.

Postad 29 januari 2010 - 12:57

jockebock
  • jockebock
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
kan ni streama HD trådlöst?

när jag försöker streama HD material trådlöst från datorn så börjar det hacka efter några minuter. full HD så börjar det hacka direkt. när jag sedan kopplar om och kör trådat så fungerar det felfritt från samma dator.

vad jag funderar över är vart felet ligger?

när jag kollar systemet på datorn så jobbar inte nätverket mer än 20% även om jag provar att ladda ner filer från internet samtidigt. så begränsningen borde inte ligga där. och inte heller i tvixen eftersom det fungerar trådat? så kan det vara så att det är routern som är kass? den ska ändå klara 108mbit trådlöst påstår den. och HD materialet man skickar kan ju inte ligga över 10mbit?

om ni klarar av att streama HD material trådlöst via laptoppen så är jag intresserad av att veta vad ni har för utrustning, router osv!

finns ju 300mbits trådlöst nu kanske fungerar med det?

väldigt tråkigt att behöva gå o ställa undan datorn vid ett nätverksuttag varje gång man ska kolla HD...

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.