* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 01 mars 2010 - 23:50
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Kommer med en liten nybörjar fråga här tror jag. Men om man ska dela men nätverkskabel och köra med netshare. Måste man döpa hårddisken till tvixhd1, tvixhd2 osv eller kan den heta som den gör nu? (E: VERBATIM). De är förövrigt en extern hårddisk jag har i datorn.
Please select the location where you would like to share the folder. You may click the browser to find a shared folder. Står ju så i netshare manualen, tänkte om man bara kan välja den externa hårddisken direkt då?
Har nämnligen inte köpt den än så därför jag undrar 
Du kan ha vilket namn du vill på foldern i PCn. Däremot ska det fortfarande stå tvixhd1, tvixhd2 osv i Tvix.
Redigerat av Goeran, 01 mars 2010 - 23:51.
Postad 02 mars 2010 - 12:45
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Ville bara säga att jag har testat att köra utan fläkt i min 7000 i över 20 timmar och det har inte hänt nåt speciellt. Jag skruvade bort höljet där bak och skruvade bort de två skruvarna som håller fast den och drog ut sladden från kretskortet. HDDn är inte fastsatt inuti utan precis utanför med de korta sladdarna som sticker ut där under, så det genereras inte så värst mkt värme från insidan. Filmer har inte hackat/laggat. Skall fortsätta bygga ut tvixen genom att förlänga sladdarna och sätta HDD (låter knappt nåt nu) i en låda(beställd) och då tror jag att systemet inte ens blir hörbart om man ens anstränger sig att lyssna brevid
Du kommer troligen att få problem när det blir varmt i rummet till sommaren. Vet inte om det medföljde en hårddiskdummy även till dessa runda modeller, men till 6500 gjorde det i alla fall. Om inte dummy'n eller disken sitter i så flyttar sig luften på fel sätt och kyler för dåligt. De runda modellerna har mer metall i sina konstruktioner och avleder kanske lite mer värme än de andra..
Postad 02 mars 2010 - 14:19
tv666
-
tv666
-
Rookie
-
7 inlägg
Du kommer troligen att få problem när det blir varmt i rummet till sommaren. Vet inte om det medföljde en hårddiskdummy även till dessa runda modeller, men till 6500 gjorde det i alla fall. Om inte dummy'n eller disken sitter i så flyttar sig luften på fel sätt och kyler för dåligt. De runda modellerna har mer metall i sina konstruktioner och avleder kanske lite mer värme än de andra..
Stämmer, det är mer metall i konstruktionen. När jag känner på den vid full belastning så är den lite ljummen bara. Men om det blir som du säger till sommaren, så monterar jag en ny fläkt i den. Då blir det antingen en "Scythe" eller "Fractal" fläkt på 40mm, eller en på 50mm, men då måste jag borra nya hål. En sak är säker, i mitt tycke så låter den för mkt med en HDD i.... Idag kom min nyköpta hårddiskkabinett som jag ska lägga hdd'n i. Utöver det köpte jag även en 5400varvare på 1TB från samsung att stoppa i den. -------------------------- Update: Får fortfarande problem med filer å mappar som visar sig vara korrupta med den här helt nya 5400 varvaren. Jag köpte ju en helt ny 7200varvare för 3 veckor sen och trodde problemen skulle lösas för att den första 7200varvaren var sönder, men icke. Jaha, så nu har man kastat bort flera tusen på att felsöka om det är hårddiskarna som är problemet.... verkar inte vara så =( Så felet måste bero på att min dator, med ett morderkort som är köpt 2003 gissar jag.... inte förstår sig på vad SATA är (det var inte ens påtänkt då gissar jag) och hur man kopierar filer på ett korrekt sätt. Ska kolla upp en annan sak nu, nämligen indexering och formatering.... Jag har alltid låtit tvixen formatera mina nya diskar, så ska felsöka med den biten....
Redigerat av tv666, 02 mars 2010 - 22:22.
Postad 02 mars 2010 - 14:27
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Stämmer, det är mer metall i konstruktionen. När jag känner på den vid full belastning så är den lite ljummen bara. Men om det blir som du säger till sommaren, så monterar jag en ny fläkt i den. Då blir det antingen en "Scythe" eller "Fractal" fläkt på 40mm, eller en på 50mm, men då måste jag borra nya hål. En sak är säker, i mitt tycke så låter den för mkt med en HDD i.... Idag kom min nyköpta hårddiskkabinett som jag ska lägga hdd'n i. Den har även kylflänsar  Utöver det köpte jag även en 5400varvare på 1TB från samsung att stoppa i den. Så ska jag flytta alla filer från den tidigare 7200varvaren till denna så tror jag inte att det genereras så mkt ljud
Det finns hårddiskar som knappt går att höra när man lägger örat emot dem, så lösningar finns. Själv kör jag min 5100 (äldre med samma utseende) utan disk och överför via nätverket istället. Min fläkt har hållit sig tyst i några år nu.. man måste ha tur med något ibland.
Postad 04 mars 2010 - 15:30
Jenscee
-
Jenscee
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Har lite problem, får inte nätverket att funka och håller på att bli galen på det. Jag kör netshare och har testat både DCHP och statiskt ip, när jag trycker på "PING" så står de "5 av 5 ok". Då trycker jag ok och går in i video mappen och trycker på repeat knappen på fjärrkontrollen men när jag då väljer "192.168.0.101 tvixhd1" så står de kan inte ansluta till diskJag har alltså en extern hårddisk på datorn som jag vill dela ut till tvixen. Mappen jag delar ut ligger på :E/tvixhd1. När jag kopplar in hårddisken direkt i tvixen funkar de hur bra som helst. Men vill ju kunna ha den i datorn och köra via nätverk. Nån som har något tips på vad jag kan ha gjort för fel? Har Windows 7 32bit, Netshare 2.11, Firmware 1.3.168. Har även stoppat i windowsbrandväggen så inte den blockerar netshare. Gjort en bild me alla inställningar jag har.
Postad 04 mars 2010 - 15:41
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Är det någon som vet om tvixen fungerar med de nya Western Digital GreenPower-diskarna som kör med Advanced Format?
Exempelvis denna.
Anledningen till att jag är osäker är denna text:
OBS! Denna hårddisk använder en ny teknik för att optimera lagringsutrymme och prestanda (Advanced Format). För att få maximal kompatibilitet mellan denna hårddisk och Windows XP, Windows 2003 Server eller Windows Home Server krävs därför att ett program körs efter installation. Mer information och nedladdning av programmet finns hos tillverkaren.
Om inte WinXp klarar det nya formatet lär väl inte tvixen göra det, eller? Någon som testat?
Jag har en WD Green 2,0 TB och jag har då aldrig kört något program efter installationen. Funkar ypperligt i Tvixen här.
Postad 04 mars 2010 - 15:44
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Har lite problem, får inte nätverket att funka och håller på att bli galen på det. Jag kör netshare och har testat både DCHP och statiskt ip, när jag trycker på "PING" så står de "5 av 5 ok". Då trycker jag ok och går in i video mappen och trycker på repeat knappen på fjärrkontrollen men när jag då väljer "192.168.0.101 tvixhd1" så står de kan inte ansluta till disk
Jag har alltså en extern hårddisk på datorn som jag vill dela ut till tvixen. Mappen jag delar ut ligger på :E/tvixhd1. När jag kopplar in hårddisken direkt i tvixen funkar de hur bra som helst. Men vill ju kunna ha den i datorn och köra via nätverk. Nån som har något tips på vad jag kan ha gjort för fel?
Har Windows 7 32bit, Netshare 2.11, Firmware 1.3.168. Har även stoppat i windowsbrandväggen så inte den blockerar netshare. Gjort en bild me alla inställningar jag har.

I mittenbilden du har där du skapar tvixhd1. Server-IPt ska vara IP:t på din dator, i detta fall 192.168.0.101, ej gatewayen som du har angett (192.168.0.1). Byt så kommer det funka!
Postad 04 mars 2010 - 18:48
Jenscee
-
Jenscee
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Tyvärr så funkar de inte för de. Fattar inte vad som kan va fel. Men om jag väljer DCHP så väljer den ipt till min brors dator i rummet brevid. För han står som "admin" och den datorn är väldigt sällan inkopplad på nätverket så förstår inte hur den kan bli admin. Går de att ändra? Isåfall hur gör man de i win 7 för jag förstår mig inte på nätverksinställningarna i de här OS'et. Jag funderar också på att installera netshare på hans dator och flytta hårddisken dit och sen välja DCHP och se om de funkar. Funkar de då måste jag ju göra mig till admin på nått vis.
Postad 04 mars 2010 - 19:57
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Tyvärr så funkar de inte för de. Fattar inte vad som kan va fel. Men om jag väljer DCHP så väljer den ipt till min brors dator i rummet brevid. För han står som "admin" och den datorn är väldigt sällan inkopplad på nätverket så förstår inte hur den kan bli admin. Går de att ändra? Isåfall hur gör man de i win 7 för jag förstår mig inte på nätverksinställningarna i de här OS'et.
Jag funderar också på att installera netshare på hans dator och flytta hårddisken dit och sen välja DCHP och se om de funkar. Funkar de då måste jag ju göra mig till admin på nått vis.
Använder du dig av DHCP på hemmaroutern så ska du inte ställa in några statiska IP:n någonstans såvida du har excludat dem i routern. En router tilldelar aldrig samma IP till två enheter (inte ens dlinks produkter). Så om Tvixen får din brors dators IP så låter det som att bror din kör statiskt. Då uppkommer en otrevlig IP-krock. Vad är det som han står som "admin" för? Hans dator? Har router DHCP --> DHCP på alla klienter. Kolla så att alla berörande enheter och pröva pinga din dator från Tvixen. Pingfunktionen i Tvixen är riktigt rutten (så förlita dig ej på den), funkar dock för mig åtminstone i de två senaste betafirmwaresen.
Redigerat av rustylefty, 04 mars 2010 - 19:58.
Postad 04 mars 2010 - 23:34
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Jag har en WD Green 2,0 TB och jag har då aldrig kört något program efter installationen. Funkar ypperligt i Tvixen här.
Tack, det var det jag ville höra. Disken kom idag men jag har inte satt i den än.
Postad 05 mars 2010 - 13:16
Unregistered7f802c91
-
Unregistered7f802c91
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Samtliga mina m2ts filer fungerar klockrent, även de på 40gb. Jag muxar förvisso om alla filmer för att ta bort onödiga ljudspår, vet att det vart problem ibland om man inte muxat om dem.
Vill gärna höra varför du kör så stora filer? Använder du projektor? Anser du att det blir stor förbättring jämfört med mkv-filer på ca 10 GB?
Postad 05 mars 2010 - 19:38
Unregistered7ad2a59b
-
Unregistered7ad2a59b
-
Användare
-
-
236 inlägg
Vill gärna höra varför du kör så stora filer? Använder du projektor? Anser du att det blir stor förbättring jämfört med mkv-filer på ca 10 GB?
Jag kör både projektor och 50" plasma, ja, det blir en väsentlig skillnad. På ljudet blir det extremt stor skillnad med tanke på att DTS-HD MA eller LPCM spåret är på 4-5 GB  Men sen finns de folk som säger att de inte ser eller hår någon skillnad alls. Är nog upp till dig själv att avgöra huruvida du märker någon skillnad.
Postad 08 mars 2010 - 13:26
Cargoo
-
Cargoo
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hello boys and girls!
Har ett problem som jag hoppas ni har en lösning på.
För drygt 1 vecka sedan så började min 6500 strula.
När jag spelar upp något från den interna (Samsung 1tb) hårddisken så låter ljudet på filmen, serien eller vad det nu kan vara väldigt sprucket. Basen är som borta och den låter mer som om basen spruckit och kommer från en burk.
Detta gäller alla format, och även musik.
Men spelar jag från nätverket eller musik från tex mobilen via tvixen så låter det normalt.
Kan det vara så att hårddisken börjar ge sig? kan det arta sig på detta sättet då?
Har inte bytt FW sedan jag i princip köpte den för drygt 1 år sedan. kommer ej ihåg nu på rak arm vilken jag har. Men den annses som en av de mer stabilare FW.
Är väldigt tacksam för svar.
//Martin
Postad 08 mars 2010 - 18:28
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
För drygt 1 vecka sedan så började min 6500 strula. När jag spelar upp något från den interna (Samsung 1tb) hårddisken så låter ljudet på filmen, serien eller vad det nu kan vara väldigt sprucket. Basen är som borta och den låter mer som om basen spruckit och kommer från en burk. Detta gäller alla format, och även musik.
Men spelar jag från nätverket eller musik från tex mobilen via tvixen så låter det normalt. Kan det vara så att hårddisken börjar ge sig? kan det arta sig på detta sättet då?
Kontrollera så att du inte har råkat ändra volymen på tvixen från 25. Då kan det hända konstiga saker med ljudet.
Postad 08 mars 2010 - 19:38
Cargoo
-
Cargoo
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Kontrollera så att du inte har råkat ändra volymen på tvixen från 25. Då kan det hända konstiga saker med ljudet.
Tack tack, det funka med att sänka volymen till 25. Någon klåfingrig hade tryckt upp den till 37..... =) /Martin
Postad 14 mars 2010 - 10:28
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Jag har läst om andra som drabbats och nu har det drabbat även mig.
Displayen har slocknat.
Det började med att displayen lyste svagare än tidigare.
Det enda tillfälle när jag egentligen använt displayen är vid "Safe upgrade" så det enda som drabbar mig är väl att jag inte vågar byta firmware i fortsättningen.
Jag får nog trots allt börja fundera över något alternativ till Tvix, trots att den fram till nu fungerat rätt så hyfsat. Jag är trots allt inte förtjust i burkar med så kort livslängd.
Redigerat av Goeran, 14 mars 2010 - 10:30.
Postad 14 mars 2010 - 21:14
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Jag har läst om andra som drabbats och nu har det drabbat även mig.
Displayen har slocknat.
Det började med att displayen lyste svagare än tidigare.
Det enda tillfälle när jag egentligen använt displayen är vid "Safe upgrade" så det enda som drabbar mig är väl att jag inte vågar byta firmware i fortsättningen.
Jag får nog trots allt börja fundera över något alternativ till Tvix, trots att den fram till nu fungerat rätt så hyfsat. Jag är trots allt inte förtjust i burkar med så kort livslängd.
Trist att höra att den har lagt av. Likaså trist om du skulle försvinna härifrån, du har varit en av de stabilare eldsjälarna här på senare tid. Hört vad Canman säger om det?
Postad 14 mars 2010 - 21:24
giggolon
-
giggolon
-
Användare
-
-
162 inlägg
Hej!! jag har ett stort problem med min tvix.. Den stängs av när jag tittar på film och så kommer jjag ingen vart,måste starta om datorn.. sen funkar det,sen kan det gå några minuter så e det !! Måttligt retligt!
Postad 16 mars 2010 - 10:58
MrStarhouse
-
MrStarhouse
-
Användare
-
-
128 inlägg
Tjena Alla,
Jag har en sån här Tvix 6500 och funderar på att skaffa en NAS, och då speciellt en "Netgear Stora". Jag bara undrar om man kommer komma åt filerna på den Netgearen från en Tvix.
Kan man använda NFS protokoll isåfall? Eller bara SMB?
Jag har sökt i tråden om detta, men det enda jag hittar är en som har problem med det, men det finns inget svar på hans problem.
Det är också lite tunt med specar på Netgearen.
Kan nån som vet möjligen bringa lite ljus i detta :-)
/MrStarhouse
Postad 16 mars 2010 - 11:04
XorXaX
-
XorXaX
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
... Kan man använda NFS protokoll isåfall? Eller bara SMB? ...
Både NFS och SMB ska fungera. Själv kör jag bara med SMB.
Postad 16 mars 2010 - 11:06
MrStarhouse
-
MrStarhouse
-
Användare
-
-
128 inlägg
Både NFS och SMB ska fungera. Själv kör jag bara med SMB.
Tjena, Tack för svaret. Så du använder då en Netgear Stora? Det låter ju bra isåfall. /MrStarhouse
Postad 16 mars 2010 - 11:10
XorXaX
-
XorXaX
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Tjena,
Tack för svaret. Så du använder då en Netgear Stora? Det låter ju bra isåfall.
/MrStarhouse
Nej, jag kör bara till min server och en av mina datorer. Ingen NAS tyvärr.
Postad 16 mars 2010 - 11:18
MrStarhouse
-
MrStarhouse
-
Användare
-
-
128 inlägg
Nej, jag kör bara till min server och en av mina datorer. Ingen NAS tyvärr.
OK, Då vore det intressant att veta om det är nån som använder just en Netgear Stora tillsammans med en Tvix. Tillsammans med en dator är det inga prioblem, där köra jag redan idag via NFS (Tvix NetShare), och det funkar fint. Det som vore bra att veta innan man handlar är dock kombinationen Netgear Stora med en Tvix. Då Slipper man ju ha en dator stå igång. /MrStarhouse
Postad 16 mars 2010 - 14:49
Grodman
-
Grodman
-
Amatör
-
-
55 inlägg
OK,
Då vore det intressant att veta om det är nån som använder just en Netgear Stora tillsammans med en Tvix.
Tillsammans med en dator är det inga prioblem, där köra jag redan idag via NFS (Tvix NetShare), och det funkar fint.
Det som vore bra att veta innan man handlar är dock kombinationen Netgear Stora med en Tvix. Då Slipper man ju ha en dator stå igång.
/MrStarhouse
Jag använder Readynas Duo med min tvix. Fick inte NFS att fungera från början och körde då med samba, det visade sig att tvixen har problem med jumboframes så efter den "bocken" i readynasen var borta så fungerade även NFS.
Postad 17 mars 2010 - 20:17
Unregistered7f802c91
-
Unregistered7f802c91
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Gick över från dynamisk IP till fast ip idag och fick problem direkt....
Mitt ip har så här många tecken XX.XXX.XXX.XX men Tvixen har ju så här XXX.XXX.XXX.XXX
Hur skriver jag in rätt ip då? Provade med en nolla först och sist men det funka inte.
Annars ska det väl gå att bara skriva in samma nätverkinställningar som datorn har och sen ska det väl bara funka?
Tacksam för svar.
Postad 17 mars 2010 - 22:28
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Gick över från dynamisk IP till fast ip idag och fick problem direkt.... 
Mitt ip har så här många tecken XX.XXX.XXX.XX men Tvixen har ju så här XXX.XXX.XXX.XXX
Hur skriver jag in rätt ip då? Provade med en nolla först och sist men det funka inte.
Annars ska det väl gå att bara skriva in samma nätverkinställningar som datorn har och sen ska det väl bara funka?
Tacksam för svar.
Om du har t ex 10.100.100.10 så skriver du in 010.100.100.010 i Tvixen. Lägg på en nolla alltså först där du enbart har 2 siffror.
Postad 17 mars 2010 - 22:51
Unregistered7f802c91
-
Unregistered7f802c91
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Om du har t ex 10.100.100.10 så skriver du in 010.100.100.010 i Tvixen. Lägg på en nolla alltså först där du enbart har 2 siffror.
Det gick att skriva in så. Men sen då? I och med att jag ändrat till fast ip... måste jag väl starta om tvixen? ID och PW är i grått och ändras inte... ska det vara så efter man valt att starta om ftp server? Kommer inte in via FTP-klienten i alla fall... så något är inte rätt... något mer jag måste göra eller tänkta på?
Postad 20 mars 2010 - 21:22
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Har sökt i tråden utan att hitta svaret.
Kan man flytta undertexter uppåt och neråt med 6500? Har precis satt upp en 2.35.1 duk samt projektor och samma dag brakade min PCH samman.....
Redigerat av PerssonsPack, 20 mars 2010 - 21:22.
Postad 20 mars 2010 - 21:38
dj_komodo
-
dj_komodo
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Har sökt i tråden utan att hitta svaret.
Kan man flytta undertexter uppåt och neråt med 6500? Har precis satt upp en 2.35.1 duk samt projektor och samma dag brakade min PCH samman.....
Jadå, trycker man på subtitle så använder man pilknapparna för att höja å sänka samt förstora och förminska...
Postad 22 mars 2010 - 13:06
Fredde321
-
Fredde321
-
Användare
-
-
249 inlägg
Jadå, trycker man på subtitle så använder man pilknapparna för att höja å sänka samt förstora och förminska...
har du testat det fullt ut? Har en 16:9 duk men planerar på att byta mot en 2.25:1 duk inom kort. Men när jag testade köra projektorn i 2.35:1 läge i går för att se hur stor bilden blir så testade jag även att flytta upp texten men jag fick inte riktigt upp den i bilden utan hamnade på ramen till duken. Men vore bra om man kan få upp den då är ett köp givet på ny duk.
Postad 22 mars 2010 - 22:09
dj_komodo
-
dj_komodo
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Hur då fullt ut? nu har jag ingen projektor eller nått sånt, har en plasma på 50 tum och jag har testat 1 eller 2 ggr genom att trycka på subtitle på fjärren så att det står "subtitle mode" på skärmen. sen så använder jag upp och ner pilarna för att flytta upp och flytta ner undertexterna, jag flyttade ner texten så att den hamnade precis vid botten av skärmen med ett par mm till godo. Trycker man på höger eller vänster pilen så kan man även ändra storleken på undertexterna. Om man vill så kan man även ändra font eller färg på dem under inställningarna... Fortfarande osäker? http://www.tvix.co.k...t...&cat=MANUALladda ner manualen och kolla... *edit* testade igen och kollade hur högt upp jag fick undertexterna och jag fick upp dem till ungefär 1/4 av skärmen nerifrån.
Redigerat av dj_komodo, 22 mars 2010 - 22:18.
Postad 23 mars 2010 - 11:56
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Hur är Tvixens ljudåtergivning?
Tänkte även lägga över en del filer i FLAC, måste jag komplettera med en extern DAC för att få välljud ur musik?
Postad 23 mars 2010 - 22:57
dj_komodo
-
dj_komodo
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
det beror hur du kopplar den... jag kör med hdmi till recivern och kör flac utan problem. känner inte av något konstigt med ljudet...
Postad 24 mars 2010 - 14:32
Fredde321
-
Fredde321
-
Användare
-
-
249 inlägg
Hur då fullt ut? nu har jag ingen projektor eller nått sånt, har en plasma på 50 tum och jag har testat 1 eller 2 ggr genom att trycka på subtitle på fjärren så att det står "subtitle mode" på skärmen. sen så använder jag upp och ner pilarna för att flytta upp och flytta ner undertexterna, jag flyttade ner texten så att den hamnade precis vid botten av skärmen med ett par mm till godo. Trycker man på höger eller vänster pilen så kan man även ändra storleken på undertexterna. Om man vill så kan man även ändra font eller färg på dem under inställningarna...
Fortfarande osäker?
http://www.tvix.co.k...t...&cat=MANUAL
ladda ner manualen och kolla...
*edit*
testade igen och kollade hur högt upp jag fick undertexterna och jag fick upp dem till ungefär 1/4 av skärmen nerifrån.
menade att du hade testat det i verkligeheten på just en 2.35:1 duk. Uppdaterade frimwaren nu och då gick den att flytta högre upp..så nu funkar det för mig. Så blir nog en 2.35:1 duk inom kort. --------------------------------------------------------------- Någon annan som har problem med ansluta via nätverket med tvixen, har provat flera olika frimwares och får det att funka bra på några äldre men inte på några nyare. Sitter på jobbet nu så kan inte kolla vilken jag använder mig utav just nu men den senste officiella funkade inget vidare iaf, "Kan inte ansluta till disken" kommer upp men efter ett par försök och någon omstart så kan det funka men väldigt till och från. Servern som det ska anslutas till är en Netgear NV+ om det ska ha något att göra med problemet. Mvh Fredde
Postad 24 mars 2010 - 16:26
andreas30
-
andreas30
-
Användare
-
-
230 inlägg
Min Tvix har börjat strula med att den tappar signalen hela tiden. Jag kör med HDMI.
Det blir svart på Tv:n i några sekunder sen kommer bilden i några sekunder och så fort
sätter det hela tiden.
Jag har gjort flera Safeupgrades och lagt in flera olika firmwares men inget hjälper.
Är det någon som kan hjälpa mig med detta problem?
Postad 24 mars 2010 - 16:26
andreas30
-
andreas30
-
Användare
-
-
230 inlägg
Min Tvix har börjat strula med att den tappar signalen hela tiden. Jag kör med HDMI.
Det blir svart på Tv:n i några sekunder sen kommer bilden i några sekunder och så fort
sätter det hela tiden.
Jag har gjort flera Safeupgrades och lagt in flera olika firmwares men inget hjälper.
Är det någon som kan hjälpa mig med detta problem?
Postad 25 mars 2010 - 10:57
Unregistered7f802c91
-
Unregistered7f802c91
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Min Tvix har börjat strula med att den tappar signalen hela tiden. Jag kör med HDMI. Det blir svart på Tv:n i några sekunder sen kommer bilden i några sekunder och så fort sätter det hela tiden. Jag har gjort flera Safeupgrades och lagt in flera olika firmwares men inget hjälper. Är det någon som kan hjälpa mig med detta problem?
Det där händer oftast på sommaren när det även blir varmare hemma. Tvixen klarar upp till ca 25 grader. När det är högre temperatur kan det du nämner uppstå. Har du av någon anledning det väldigt varmt i rummet reda nu? Annars kanske du kan öka fläkthastigheten och se ifall det hjälper?
Postad 25 mars 2010 - 21:37
Fredde321
-
Fredde321
-
Användare
-
-
249 inlägg
Ingen som har något tips på vad jag kan göra för att fixa till mitt problem jag skrev ovan.
-----------
Någon annan som har problem med ansluta via nätverket med tvixen, har provat flera olika frimwares och får det att funka bra på några äldre men inte på några nyare. Sitter på jobbet nu så kan inte kolla vilken jag använder mig utav just nu men den senste officiella funkade inget vidare iaf, "Kan inte ansluta till disken" kommer upp men efter ett par försök och någon omstart så kan det funka men väldigt till och från.
Servern som det ska anslutas till är en Netgear NV+ om det ska ha något att göra med problemet.
Mvh Fredde
Postad 26 mars 2010 - 10:42
Unregistered023cb8f5
-
Unregistered023cb8f5
-
Användare
-
-
175 inlägg
Har idag min Tvix-6500 "kopplad" till en stationär dator via router. På denna stationära dator har jag all media som jag sen kommer åt i Tvix:en via NetShare. Funderar på en lite smidigare (läs: till storleken mindre) lösning för att slippa ha en stor stationär dator ståendes i vardgasrummet. Har kollat lite på bl.a. Netonnet och sett att dom har "lagringsservrar". En jag fastnade för är D-Link´s DNS-323 http://www.netonnet......8121344,5079). Någon som har erfarenheter av den? Ska det utan problem gå att koppla in den till routern och sen komma åt filerna via Tvix:en? Tack på förhand!
Postad 29 mars 2010 - 21:28
joaefr
-
joaefr
-
Rookie
-
2 inlägg
har haft tvix 6500 ett bra tag nu men aldrig uppdaterat firmware.
enkel och dum fråga; Hur göra jag? Har laddat ner filen men vet inte hur jag ska göra nu
Har lagt filen på tvixen men när jag skall uppdatera får jag meddelande om att det inte är en giltlig TVIX F/W fil.
hjälp, någon
Redigerat av joaefr, 29 mars 2010 - 21:54.
Postad 29 mars 2010 - 22:51
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Har lagt filen på tvixen men när jag skall uppdatera får jag meddelande om att det inte är en giltlig TVIX F/W fil. hjälp, någon Här är länken till TViX's senaste icke-beta firmware. Det är en Zip-fil (komprimerad fil) och måste alltså först extraheras i datorn - innan du skickar den till din TViX's interna hårddisk. Sen skall det fungera. Den fil som skall skickas till TViX'ens HDD skall alltså heta något med .fwp på slutet. Exempel: tvix_M-6x00_1.3.168.fwp
Redigerat av Tompa123, 29 mars 2010 - 22:57.
Postad 30 mars 2010 - 01:48
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
har haft tvix 6500 ett bra tag nu men aldrig uppdaterat firmware.
enkel och dum fråga; Hur göra jag? Har laddat ner filen men vet inte hur jag ska göra nu
Har lagt filen på tvixen men när jag skall uppdatera får jag meddelande om att det inte är en giltlig TVIX F/W fil. hjälp, någon
Eftersom att din spelare säger att den inte är giltig så antar jag att du redan har den med rätt filändelse. Ladda ner den som Tompa länkar till eller någon på denna sidan och packa upp dem... så märker du ifall filerna är okej eller inte vid uppackningen. Vissa browsers envisas med att ha problem vid nedladdningar av en del filer. Good luck!
Postad 30 mars 2010 - 09:29
Ruuupert
-
Ruuupert
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Hejsan! Har haft en tvix 7000 i nåt år nu och den har funkat hyffsat felfritt förutom att den hängt sig några ggr. Och har bara haft en fil som inte fungerat än så länge (.m2ts).
Har köpt ny reciever nu (onkyo 607) och vill såklart köra HD-ljud. Men får det inte att fungera...
Någon som fått .mkv med True HD att fungera med tvix? Vettofan om jag har rätt inställt på tvixen, men antar det (om nu de inställningarna spelar någon roll)!
Inställningar
Ljud: Digital
DTS Ljud: Digital
HDMI Ljud: PÅ
HD Pass Through: PÅ
Postad 30 mars 2010 - 15:43
joaefr
-
joaefr
-
Rookie
-
2 inlägg
Eftersom att din spelare säger att den inte är giltig så antar jag att du redan har den med rätt filändelse. Ladda ner den som Tompa länkar till eller någon på denna sidan och packa upp dem... så märker du ifall filerna är okej eller inte vid uppackningen. Vissa browsers envisas med att ha problem vid nedladdningar av en del filer. Good luck!
Får det inte att fungera. Har laddat ner filen och använder winrar för att packa upp, när jag väljer "extract here" fungerar det bra men när jag väl lagt in den på tvixen är filen ogiltlig. Väljer jag "Extract files" och väljer tvix-disken får jag break operation meddelande. Vet inte riktigt vad som skulle kunna vara fel. Har testat att ladda ner den i olika webbläsare och även från de olika platserna jag blev rekommenderad innan. Är tacksam för all hjälp
Postad 31 mars 2010 - 12:04
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Får det inte att fungera. Har laddat ner filen och använder winrar för att packa upp, när jag väljer "extract here" fungerar det bra men när jag väl lagt in den på tvixen är filen ogiltlig. Väljer jag "Extract files" och väljer tvix-disken får jag break operation meddelande. Vet inte riktigt vad som skulle kunna vara fel. Har testat att ladda ner den i olika webbläsare och även från de olika platserna jag blev rekommenderad innan.
Är tacksam för all hjälp
Låter lite konstigt och svårt att lösa när man inte är på plats. Du kopplar den med USB till datorn när du försöker packa upp den direkt till Tvixen? Prova att köra checkdisk på enheten och fixa den om det är några fel. Annars är möjligheten att koppla den via nätverk och starta filen över det istället eller att lägga filen på en USB-sticka och köra uppgraden därifrån. Vad felet är kan jag tyvärr inte säga.
Postad 01 april 2010 - 06:59
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Jag skulle vilja veta om denna klarar TrueHD och DTS HD MA via PCM/LPCM på samma sätt som tjock-PS3, dvs inte som bitstream eftersom jag har en Denon 3806 som inte stödjer HD-ljud via bitstream?
Har sökt i tråden och förstått att den klarar pass through (bitstream som sedan avkodas i förstärkaren)
Har för närvarende en 4100, men vill uppgradera och priset känns rätt på denna nu.
Postad 01 april 2010 - 10:22
rememberme
-
rememberme
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej. En fråga. Såg att Tvixen har en inspelningsfunktion och undrar ifall jag kan spela in något som går på TV igenom min CanalDigital box? Och gärna hur man gör det om det går.
Postad 01 april 2010 - 12:00
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Hej. En fråga. Såg att Tvixen har en inspelningsfunktion och undrar ifall jag kan spela in något som går på TV igenom min CanalDigital box? Och gärna hur man gör det om det går.
Nej, så kan du inte göra. Tvixen kan spela in om du köper till en digital-tv-modul för marknätet ( Tvix T441 DVB-T dual tuner). Som du ser kostar den ca 1200kr och då kan du spela in gratiskanalerna i marknätet (SVT1, SVT2, TV4, TV6, SVT24, Kunskapskanalen och SVTB mm), inga andra kanaler.
Postad 02 april 2010 - 00:10
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
ni som kör men netshare, har ni problem med att efter en stunds användande utav tvixen att den tappar kontakt med den disk ni delar med via netshare?
när jag precis har startat tvixen hittar den disken som jag delar via netshare och allt funkar prima, men kollar jag på en film från den interna disken och efter filmen vill komma åt den jag delar via netshare så kommer jag inte åt disken utan måste då starta om tvixen.
någon som har liknande problem? eller lösning?
Postad 02 april 2010 - 10:30
Unregistered023cb8f5
-
Unregistered023cb8f5
-
Användare
-
-
175 inlägg
Har en fråga ang Tvix-6500 och D-Link DNS-323:
Går det att köra nätverk på samma sätt som med NetShare eller måste man köra genom UPnP för att få upp 323:an på tvixen?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|